(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 دی 1390- شماره 20116

رازهاي پنهان چاي
سيرتا پياز خوردني ها...
راز انگشت ششم فيل
واكسن سرطان از حلزون دريايي
پيشگيري از ديابت
خواص طبي زيره سياه
ويتامين ها و امگا 3 حافظ مغز سالخوردگان
شبه كريستال ها از فضا آمده اند



رازهاي پنهان چاي

يكي از مايعاتي كه همه روزه انواع آن را مصرف مي كنيم چاي است. تا به حال در مورد مزايا و گاهي اوقات معايب اين نوشيدني شنيده ايم. در اينجا به تعدادي از مزايايي كه كمتر گفته شده است مي پردازيم.
تعداد زيادي از پزشكان و متخصصين مزايا و اثرات خوب نوشيدني هاي گرم را تاييد كرده اند و اما محققان به تازگي به اين نتيجه رسيده اند كه اين نوشيدني گرم اگر چاي باشد حتي مي تواند تأثيرات بيشتري بر روي سلامتي داشته باشد و گاهي از اين مايع به عنوان دفع كننده اي براي سرطان و چاقي و ديگر مشكلات نام مي برند.
مطالعات حاكي از آن است كه اگر روزانه سه يا چهار فنجان چاي بنوشيد مي تواند در كنار آب، سلامتي شما را تأمين كند. در چاي آنتي اكسيدان هايي وجود دارد كه مي تواند به شما در داشتن بدني سالم بسيار كمك كند.
مزاياي اصلي نوشيدن چاي
در اينجا تلاش داريم تا تعدادي از مزاياي اصلي اين نوشيدني خوب را به شما بگوييم:
كاهش بيماري هاي قلبي: چاي با باز كردن سرخرگ هاي اصلي و كاهش دادن خطر لخته شدن به جاري شدن خون در ميان رگ هاي شما كمك مي كند و حركت آن را روان تر مي سازد. همچنين چاي حاوي آنتي اكسيداني به نام فلاونيد است كه به كاهش بيماري هاي قلبي كمك مي كند.
جلوگيري از پوسيدگي دندان: شايد باورتان نشود اما خوردن چاي مي تواند باعث محكم شدن دندان هاي شما بشود و از پوسيدگي آن ها جلوگيري كند. چاي مقدار زيادي فلورايد دارد كه باعث تحكيم دندان ها مي شود. همچنين ديگر موادي كه در درون چاي است به عنوان از بين برنده هاي باكتري و تقويت كننده هاي لثه شناخته مي شوند.
كمك به لاغري: عده اي از محققان به اين نتيجه رسيده اند كه خوردن متداول چاي مي تواند ميزان چربي را در بدن كم نگه دارد و كمك مي كند تا مقدار كالري بيشتري بسوزانيد و در پي آن لاغر مي شويد.
افزايش ميزان حافظه: بيشتر متخصصان اعتقاد دارند كه برخي از انواع چاي مانند چاي سبز مي توانند سلول هاي مغز را قوي كنند و اين خود باعث جلوگيري از آلزايمر و يا ديگر مشكلات مي شود.
مبارزه با سرطان: تعدادي از مطالعات نشان مي دهد كه دانشمندان به تازگي به اين نتيجه رسيده اند كه چاي مي تواند از ابتلا به سرطان جلوگيري كند. همچنين گزارش هاي ديگر حاكي از آن است كه سرطان هايي مانند پروستات و سينه در بين افراد كه به طور متوسط پنج فنجان يا بيشتر چاي در طول روز مي خورند كمتر است.
حال كه با مزايا و اثرات مثبت اين نوشيدني گرم و دلپذير آشنا شديد بهتر است تا با انواع چاي خوب و مفيد نيز آشنا بشويم.
چاي سياه: با اين نوع از چاي همه ما به خوبي آشنايي داريم زيرا كشور خودمان يكي از توليدكنندگان بزرگ در سطح جهان است. بين مزايايي كه در بالا ذكر شد اين نوع چاي كمك بسيار زيادي به لثه ها و دندان مي كند و آن ها را درمقابل ويروس ها و باكتري ها مقاوم مي كند.
چاي سبز: اين نوع چاي را عده بسيار زيادي از متخصصان بهترين نوع چاي مي دانند. همچنين به غير از فوايد بالا اين چاي براي كبد نيز بسيار خوب است و استخوان ها را نيز مقاوم و محكم مي كند. البته سعي كنيد از چاي سبز طبيعي به جاي چاي كيسه اي مصرف كنيد.
وولانگ: محل كشت اين چاي چين است. اين چاي چيني به عنوان بهترين نوع براي سوزاندن كالري شناخته مي شود. طعم آن نيز با بقيه چاي ها فرق مي كند و تا حدي شيرين مزه است.

 



سيرتا پياز خوردني ها...

ميوه ها و مواد لبني را شايد تنها براي لذت بردن از طعم شان مي خوريم اما اگر همين مواد و خوراكي ها را به موقع و به اندازه مصرف كنيم، بسياري از مشكلات و بيماري ها به سراغمان نمي آيد و نيازي نداريم تا بعد از مبتلا شدن به بيماري هاي جورواجور مشت مشت قرص هاي رنگي بخوريم.
به گزارش مشرق، ميوه ها و لبنيات و موادي مانند عسل مي توانند ويتامين هاي مورد نياز بدن را فراهم كنند و به ما شادابي و سلامت بدهند. شما در روز چقدر از ميوه ها و سبزيجات و مواد لبني و آجيل مصرف مي كنيد؟ آيا با بدن خودتان مهربان هستيد و براي سلامتي آن كاري مي كنيد؟
موز؛ وقتي قند خون تان افت مي كند
دير خوردن وعده هاي غذايي ممكن است آستانه تحريك شما را بالا ببرد و پرخاشگر شويد چون قند كافي به مغزتان نمي رسد و شما بيش از پيش حساس و عصبي مي شويد. تحقيقات نشان داده يك موز متوسط 105 كالري و فقط 14 گرم قند دارد. همين مقدار شما را سير كرده و قند خون را به شكل ملايمي بالا مي برد. همچنين موز مقدار سروتونين بدن شما را افزايش مي دهد كه ماده موثري براي مقابله با شرايط دشوار و اضطراب ها و استرس هاي روزمره است.
زردآلو؛ اگر مي خواهيد سنگ كليه نداشته باشيد
8 عدد زردآلوي خشك حاوي 2 گرم فيبر و 3 ميلي گرم سديم و 325 ميلي گرم پتاسيم است كه همه اينها كمك مي كنند مواد معدني در ادرار جمع نشود و از تشكيل سنگ هاي اگزالات كلسيم جلوگيري مي كند. اين سنگ ها شايع ترين نوع سنگ هاي كليوي هستند. براي در امان ماندن از سنگ كليه به خصوص اگر سابقه اش را داريد بقيه ميان وعده ها را حذف كنيد و برگه زردآلو بخوريد.
كشمش؛ اگر فشار خون تان بالاست
60 عدد كشمش تقريبا مي شود يك مشت پر كه حاوي يك گرم فيبر و 212 ميلي گرم پتاسيم است كه هر دو براي كنترل فشار خون بالا در قالب يك رژيم غذايي توصيه مي شوند. مطالعات متعددي نشان داده كه پلي فنل هاي موجود در موادغذايي مشتق از خانواده انگور مثل همين كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبي عروقي تاثيربسزايي دارند از جمله كاهش فشار خون.
ماست؛ اگر از سروصداي معده رنج مي بريد
يك فنجان و نيم ماست طبيعي (كم چرب/ پروبيوتيك) غذا را به شكل موثري از دستگاه گوارش عبور مي دهد. از سوي ديگر ماست هاي پروبيوتيك قابليت هضم غذا به ويژه لبنيات و حبوبات را در روده ها بهبود مي بخشند. همان طور كه مي دانيد اين غذاها عامل ايجاد گاز در دستگاه گوارشي هستند و در نتيجه با خوردن ماست از اين مزاحمت دور مي مانيد. فقط يادتان باشد خوردن ماست همراه وعده هاي غذايي كه متاسفانه در ايران هم بشدت رواج دارد عادت غذايي درستي نيست و جذب آهن غذا را خنثي مي كند.
بهترين زمان براي خوردن ماست 1 ساعت بعد از وعده هاي غذايي يا 2 ساعت قبل از هر وعده است.
عسل؛ اگر بيش از حد سرفه مي كنيد
دو قاشق چاي خوردن عسل قهوه اي و غليظ بسيار موثرتر از داروهاي بدون نسخه ضدسرفه، شدت و دفعات سرفه هاي شديد را در كودكان كاهش مي دهد. آنتي اكسيدان هاي موجود در عسل و عوامل ضدميكروبي موجود در آن التهاب بافت هاي گلو را كاهش داده و بيمار را آرام مي كند. البته به شرطي كه عسل واقعا طبيعي باشد!
فلفل دلمه اي قرمز؛ اگر احساس خستگي مي كنيد
فلفل دلمه بويژه قرمز آن سرشار از ويتامين C است و اين ويتامين در عين برطرف كردن خستگي، نقشي اساسي در سوخت و ساز آهن برعهده داردكه به بدن كمك مي كند اكسيژن بيشتري وارد جريان خون شود. كمبود اكسيژن يكي از اصلي ترين دلايل خستگي و ضعف بدني است.
كلم؛ اگر از سرطان (معده) مي ترسيد
يك تركيب بسيار قدرتمند موجود در كلم (قرمز و سفيد) به نام «سولفورافان»، «هليكو باكتر پيلوري» (باكتري عامل زخم معده و روده) را پيش از ورود به دستگاه گوارش تحت تاثير خود قرار مي دهد و از كار مي اندازد و حتي در پيشگيري از ايجاد سرطان هاي دستگاه گوارش هم موثر است.
انجير؛ اگر شكم تان خوب كار نمي كند
4 عدد انجير خشك 3 گرم فيبر دارد كه باعث تنظيم حركات روده بزرگ و دفع بهتر مي شود. خوردن اين ميوه (تازه و خشك آن) باعث پيشگيري از عود مجدد هموروئيد مي شود. همچنين اين مقدار انجير 5 درصد پتاسيم و 10 درصد منگنز مورد نياز روزانه را تامين مي كند.

 



راز انگشت ششم فيل

گروهي از دانشمندان انگليسي در بررسي هاي خود نشان دادند كه اجداد فيل هاي امروزي حدود 40 ميليون سال قبل تكامل انگشت ششم را آغاز كردند.
به گزارش مهر، گروهي از محققان كالج سلطنتي دامپزشكي لندن در بررسي هاي خود نشان دادند كه حدود 40 ميليون سال قبل اجداد فيل ها شروع به تغيير عادات زندگي خود كردند، از آب به خشكي آمدند و مبارزه سختي را براي حركت دادن بدن سنگين خود بر روي زمين آغاز كردند.
به اين ترتيب، در مسير تكامل آناتومي اين جانوران، يك انگشت ششم به پاهاي آنها افزوده شد تا بتوانند وزن بدن خود را بهتر تحمل كنند.
در بسياري از حيوانات، استخوان كنجدي (واقع در تاندونهاي ماهيچه هاي اندام هاي جلويي و عقبي با عملكرد تقويت اندام) به يك استخوان شبيه به انگشت تغيير شكل داده است.
بارزترين نمونه اين مورد در انگشت شست جعلي خرس پاندا ديده مي شود. اما موارد ديگري در قورباغه، موش كور و فيل نيز وجود دارد.
اولين بار در سال 1713 دانشمندي به نام «بلر» درباره انگشت ششم اين پستانداران توضيح داد. از آن زمان تحقيقات وسيعي بر روي اين استخوان هاي عجيب كه با عنوان «پيش شست دست» و «پيش شست پا» شناخته مي شوند انجام شد، تا اينكه دانشمندان پس از قرنها بررسي به اين نتيجه رسيدند كه اين انگشت در واقع يك زائده غضروفي است.
براساس گزارش ساينس، اكنون دانشمندان انگليسي با استفاده از مدرنترين ابزارهاي فناوري (تجزيه بافت شناسي، پرتونگاري مقطعي رايانه اي پرتوهاي ايكس و ميكروسكوپ الكترونيكي) نشان دادند كه اين «پيش- انگشت ها» از جنس غضروف نيستند، بلكه در يك فرايند استخوان سازي، يك سري استخوان هاي اسفنجي انعطاف پذير و همزمان مقاوم ساخته شدند.
اين محققان با حل معماي بافت شناختي اين انگشت به بررسي عملكرد آن پرداختند، اما در اين بررسي ها كه با پرتوهاي ايكس و مافوق صوت انجام شد، وجود يك لايه چربي و يك لايه قطور اپيدرمي اين تحقيقات را دچار محدوديت هايي كرد.

 



واكسن سرطان از حلزون دريايي

«همولنف» موجود در بدن گونه اي از حلزون هاي دريايي حاوي پروتئيني است كه مي توان از آن در ساخت واكسن براي درمان سرطان استفاده كرد.
به گزارش مهر، پروتئين هموسياتين اين حلزون دريايي كه به «ليمپت قفلي» شهرت دارد، اكسيژن را در خون ليمپت حمل مي كند. اين پروتئين با نام اختصاري KLH پروتئيني بسيار بزرگ، تقريباً به اندازه يك ويروس است كه حاوي انواع مختلف اپيتوپهاست، بخشي از آنتي ژنهايي كه توسط سيستم ايمني بدن شناخته مي شوند. اپي توپها سيستم ايمني بدن را وادار مي كند تا پادتن توليد كند.
زماني كه پزشكان KLH را وارد جريان خون انسان مي كنند، واكنش شديد ايمني را دريافت مي كنند و از اين رو در صورتي كه عوامل نوع خاصي از سرطان به اين پروتئين وصل شده باشد، سيستم ايمني بدن براي نابود كردن آنها برانگيخته خواهد شد.
اين پروتئين برخلاف برخي جايگزين هاي تركيبي غيرسمي هستند و پزشكان از اين پروتئين براي ساخت واكسن هايي استفاده مي كنند كه براي شكستن پايداري بيماري سرطان به كار گرفته مي شوند. به گفته محققان بدن انسان سلول هاي سرطاني را تحمل مي كند زيرا باور دارد اين سلولها بخشي از خود بدن هستند اما شكسته شدن اين تحمل مي تواند درمان بيماري را ساده تر كند.
براساس گزارش پاپ ساينس، در حال حاضر بيش از هزاران نوع واكسن حاوي KLH، دارويي كه براي درمان اعتياد نيز كاربرد خواهد داشت، در حال سپري كردن دوره هاي آزمايشي خود هستند و در عين حال استفاده از اين دارو براي درمان سرطان مثانه در اروپا و آسيا مجاز اعلام شده است.

 



پيشگيري از ديابت

تحقيقات پزشكي نشان مي دهد كه مي توان تاحدي از ديابت پيشگيري كرد.
افرادي كه در خطر ابتلا به ديابت نوع دوم قرار دارند مي توانند با كاهش وزن خود به ميزان 5 تا 7 درصد، ابتلا به آن را به تأخير بيندازند. پيشگيري از ديابت به مراتب بهتر از درمان آن است. با تغييردادن رژيم غذايي و سبك زندگي خود مي توانيد از ديابت پيشگيري كنيد.
توصيه هاي زير مي توانند بسيار مفيد باشند.
غذاهاي حاوي فيبر مصرف كنيد
با كنترل قندخون مي توانيد خطر ابتلا به ديابت را كاهش دهيد. در ضمن مصرف فيبر به سلامت قلب شما كمك مي كند و همچنين به علت احساس سيري كه ايجاد مي شود در كاهش وزن نقش دارد.
روزي 25 تا 50 گرم فيبر مصرف كنيد. غذاهاي سرشار از فيبر شامل ميوه ها، سبزيجات، لوبيا، غلات كامل و انواع مغزها و دانه ها مي شود.
ورزش را جدي بگيريد
فعاليت بدني در داشتن يك زندگي سالم و مبارزه با ديابت نقش مهمي دارد. تركيب كردن رژيم غذايي مناسب با تمرينات ورزشي و دارو (البته با تجويز پزشك) به شما در كنترل وزن و ثبات فشارخون كمك مي كند. سعي كنيد در حين آشپزي يا نظافت خانه تنقلات نخوريد!
وزن خود را كنترل كنيد
اگر اضافه وزن داريد مي توانيد با كاهش آن از ديابت پيشگيري كنيد.
كاهش هر كيلوگرم به سلامتي شما كمك مي كند. اين كار نتايج بسيار مثبتي دارد. شايد باورتان نشود ولي تحقيقات نشان مي دهد افراد چاقي كه 5 تا 10 درصد از وزن خود را كم مي كنند و در ضمن به طور منظم به تمرينات ورزشي مي پردازند در طي سه سال تا 58 درصد از خطرناكترين ديابت آنها كاسته مي شود.
براي داشتن وزن مناسب بر روي تغيير در عادات غذايي و فعاليت هاي بدني خود تمركز كنيد و ساير اعضاي خانواده را نيز در اين كار دخالت دهيد. به بايد ياد آوردن فوايد كاهش وزن- مثل قلب سالم، انرژي بيشتر و اعتماد به نفس بالاتر- انگيزه مضاعفي پيدا خواهيد كرد.
روغن هاي سالم مصرف كنيد
روغن زيتون و ماهي سرشار از چربي هاي مفيد هستند كه خطر حمله قلبي را كاهش مي دهند و قندخون را ثابت نگه مي دارند.
ماهي را در رژيم غذايي خود بگنجانيد و در عوض كره را حذف كنيد. روغن انواع مغزها، آووكادو و سبزيجات نيز براي سلامتي مفيد هستند.
هيچ كدام از وعده هاي غذايي را حذف نكنيد
آيا براي خوردن وقت كافي نداريد؟ اگر صبحانه، ناهار يا شام را حذف كنيد قندخون تان پايين مي آيد و شما براي جبران به غذاهاي شيرين و نامناسب روي خواهيد آورد. سعي كنيد از انواع مغزها يا ميوه ها به عنوان تنقلات استفاده كنيد.
قبل از صرف غذا آب بنوشيد
قبل از صرف غذا يك ليوان آب يا نوشيدني هاي ديگر مصرف كنيد. اين كار اشتهاي شما را كاهش مي دهد.
مبتلايان به ديابت مي توانند با تحت نظرداشتن گلوكز خون و حفظ وزن مناسب و رعايت يك رژيم غذايي سالم اثرات منفي بيماري خود را به حداقل برسانند. غذاخوردن به طور منظم و در صورت لزوم مصرف داروهاي مناسب از ديگر عوامل و پيشگيري محسوب مي شوند.
آذر شايان

 



خواص طبي زيره سياه

زيره سياه داراي خواص مدر، بادشكن، مقوي، زيادكننده شير، نيرو دهنده، ضدكرم، هضم كننده، ضدتشنج، قابض، معرق و مقوي معده و طبع آن خيلي گرم و خشك است.
زيره سياه در موارد بلع هوا، نفخ شكم، برطرف كردن سوءهاضمه، تسهيل هضم غذا، دل پيچه كودكان، انگل معده و روده، دفع بادهاي كليه و مثانه، تنگي نفس، خفقان سرد، سكسكه نفخي، استسقاء به كار مي رود.
خوردن زيره يا روغن آن در رفع سوءهاضمه و
دل دردهاي كودكان مفيد است.
زيره خاصيت ضدگرفتگي دارد و براي رفع گرفتگي هاي عضلات شكم مفيد است.
مقوي بدن و چاق كننده است. معده را گرم و تقويت و كرم تنيا را دفع مي كند. همچنين اثر قابل ملاحظه اي در جلوگيري از ايجاد بادهاي اضافي در روده و درمان اسهال دارد.
دم كرده يك قاشق مرباخوري ميوه له شده زيره سياه در نيم ليتر آب جوش براي تنبلي اعمال گوارشي، بي اشتهايي، باد يا درد روده مصرف مي شود . دانه زيره را يا مي جوند و يا از گرد گياه مخلوطي در آب ميل مي كنند.
مصرف دم كرده زيره سياه و يا جويدن آن در رفع و كاهش دردهاي ناشي از قاعدگي، دردهاي روده و بي اشتهايي بسيار مؤثر است، براساس تحقيقات انجام شده توسط دانشجويان دانشگاه آزاد و اعضاء هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان، مصرف زيره سياه يا روغن آن در رفع سوءهاضمه و دل دردهاي كودكان و تنگي نفس نيز، كاربرد فراواني دارد، اين گروه با تحقيقات خود دريافتند: دم كرده زيره سياه همراه با گياه «اوجي» در رفع اسهال، نفخ و سندرم تحريك پذيري روده مفيد است و بررسي ها نشان داد كه اين گياه داراي خواص ضدعفوني كنندگي، ضدكرم، ضدتشنج و شل كننده عضلات بوده و مقوي و نيروبخش است.

 



ويتامين ها و امگا 3 حافظ مغز سالخوردگان

تحقيقات جديد نشان مي دهد: ميانگين بالاي برخي ويتامين ها و اسيدهاي چرب امگا 3 در بدن سالخوردگان از كوچك شدن و تحليل مغز آنها جلوگيري مي كند.
به گزارش پايگاه خبري هلث دي نيوز، پژوهشگران دانشگاه علم و سلامت «اروگون» آمريكا دريافتند سالخوردگاني كه ميانگين بالايي از اسيدهاي چرب امگا 3 و ويتامين هاي مختلف را در خون خود دارند؛ از قدرت تفكر بهتري برخوردارند و مغز آنها بزرگ تر از همسن و سالانشان است.
اين پژوهش نشان داد: سالخوردگان داراي ميانگين بالاي چربي اشباع نشده در خون، عملكرد پايين تري در آزمايشگاه هاي حافظه نسبت به كساني كه ميزان اين چربي در بدن آنها پايين است، دارند و همچنين مغز آنها نسبت به ديگران بيشتر تحليل رفته است.
پژوهشگران دريافتند كه مواد مغذي براي حفاظت از سلامت مغز با هم همكاري مي كنند.
جيم بومان، مسئول اين پژوهش گفت: به نظر مي رسد كه ميانگين بالاي ويتامين ها در بدن افراد تا سطح معيني با هم كار مي كنند و ميانگين بالاي اين ويتامين ها، با عملكرد بهتر شناختي و اندازه بزرگ تر مغز در ارتباط است.
پژوهشگران ميانگين بيش از 30 ماده غذايي را در خون 104 فرد فرهيخته و غيرسيگاري با ميانگين عمر 87 سال كه بيماري هاي مزمن كمي داشتند و از هيچ مشكل حافظه اي رنج نمي بردند، اندازه گيري كردند.
پژوهشگران از مغز اين افراد براي مقايسه اندازه آنها تصويربرداري كرده و به اين نتيجه رسيدند كه با بالا رفتن سن، بافت مغز آنها اندكي تحليل رفته است.
اين پژوهشگران دريافتند كه برخي مواد مغذي بر جنبه هاي مختلف تفكر انسان تاثير مي گذارد.
دراين پژوهش روشن شد: افراد سالخورده داراي ميانگين بالايي از ويتامين ها از عملكرد بهتري در تمركز و مهارت هاي بصري و درك عمومي برخوردار بودند و اندازه مغز آنها بزرگ تر از همسن و سالان آنها بود.
دراين پژوهش روشن شد كه اسيدهاي چرب امگا 3 با عملكرد بهتر و تغييرات كمتر در ماده سفيد مغز در ارتباط است.
اسيدهاي چرب امگا 3، نقش حياتي در ساختار غشاء سلولي دارد و ماهي ها و گياهاني نظير گردو و تخمه آفتابگردان سرشار از امگا 3 هستند.
اين اسيدهاي چرب قادر هستند بي نظمي هاي ضربان قلب، ميزان تري گليسريد خون، خطر تشكيل لخته در خون، سرعت سخت شدن شريان ها، خطر فشارخون بالاو خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات را كاهش دهند و همچنين موجب كاهش اختلالات رفتاري در جوانان شوند.

 



شبه كريستال ها از فضا آمده اند

بررسي هاي جديد نشان مي دهند كريستال هاي بسيار نادري كه اولين بار در روسيه كشف شده و كاشف آن نوبل شيمي را گرفت، به زمين تعلق ندارند و توسط شهاب سنگها به زمين آمده اند.
به گزارش مهر، پس از كشف شبه كريستال ها در منطقه كورياك روسيه، ابتدا اعلام شد كه تشكيل چنين كريستال هايي بر روي زمين غير ممكن است، پس از كشت آنها در لابراتوار اعلام شد كه اين كريستال ها بسيار جديد و ناشناس هستند و نوبل شيمي به اين كريستال ها داده شد.
اكنون مشخص شده است كه شبه كريستال ها، كريستال هايي با ساختار غير طبيعي هستند كه چندين قانون تقارن كريستالي را نفي كرده و از ويژگي هاي فيزيكي عجيبي برخوردارند كه از فضا به زمين آمده اند.
اين كريستال ها براي اولين بار در دهه 1980 شناسايي شدند و به سرعت مورد ترديد و بدبيني محققاني قرار گرفتند كه گمان مي بردند وجود چنين ساختارهايي غير ممكن است. «دنيل ششمان» كاشف اين
شبه كريستال ها توانست موجوديت آنها را به اثبات برساند و همين كار نوبل شيمي را براي وي به ارمغان آورد. اما تا همين دو سال پيش وجود شبه كريستال ها در طبيعت غير ممكن به بود و تنها گزينه اي كه موجوديت آنها را ممكن مي كرد، ساخته شدن اين كريستال ها در شرايط آزمايشگاهي بود.
سپس در سال 2009 گروهي از محققان ايتاليايي
شبه كريستال ها را در نمونه
كاني هاي پيدا شده در كوهستان هاي شرق روسيه يافتند. اين مواد معدني ثابت كردند كه
شبه كريستال ها مي توانند به شكل طبيعي به وجود بيايند اما چگونگي شكل گيري آنها ناشناخته باقي ماند.
اكنون با پايان گرفتن آزمايش هاي مختلف روي
شبه كريستال ها، محققان مي گويند شواهد به دست آمده نشان مي دهند اين كريستال ها منشأ زميني ندارند، بلكه از طريق شهاب سنگ ها به روسيه رسيده اند. در ابتدا طيف نگاري جرمي آثاري از ايزوتوپ هاي اكسيژني را درون شبه
كريستال ها نشان داد كه در هيچ يك از كاني هاي شناخته شده زميني وجود ندارند، اما
مي توان نمونه هايي از آنها را در انواع خاصي از
شهاب سنگ ها يافت.
بر اساس گزارش بي بي سي، اين كريستال ها همچنين حاوي نشانه هايي افسانه اي از سيليس هاي فشرده و قديمي است كه تنها تحت شرايط بسيار ويژه و دشوار، مشابه آنچه در اعماق زمين رخ مي دهد و يا در اثر برخورد شهاب سنگ ها با سياره ها به وجود مي آيد، تشكيل شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14