(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 دی 1390- شماره 20119

يادداشت خبرنگار
حاشيه نشيني؛ معضلي كه بايد آن را جدي گرفت
ايران در كيهان
در تقسيمات جديد كشوري آوج شهرستان شد
90درصد از اراضي ملي استان زنجان سنددار شد
ثبت شش اختراع توسط استادان و دانشجويان تفرشي
30 درصد مساجد كاشان نياز به بازسازي دارند
در دهه مبارك فجر صورت مي گيردراه اندازي تونل دوم گردنه رخ در فرخ شهر
اعزام 120 دانش آموز يزدي به عمره مفرده
گنبدكاووس نيازمند اردوگاه نگهداري از معتادان است
به پاس نجات جان يك دانشجو صورت گرفت؛ تجليل از كارمند اداره كل ورزش و جوانان استان زنجان
معاون عمراني استاندار: مهندسان مازندراني به توانايي طراحي سد دست يافتند
انتقاد استانداري آذربايجان شرقي از شهرداري ها
پس از 6 سال مديريت شهردار بناب استعفا كرد



يادداشت خبرنگار

بازار داغ وعده هاي رنگارنگ كانديداهاي مجلس
همزمان با نزديك شدن به ايام برگزاري انتخابات بازار چانه زني برخي نمايندگان مجلس در راستاي جذب آراي مردم داغ شده است. در اين ميان موضوع بودجه و امكان دخل و تصرف در تخصيص اعتبار و بودجه موضوعي است كه در كنار وعده وعيدهاي نمايندگان آتي مجلس مورد توجه قرار گرفته است.
در اين ميان كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي براي پررنگ جلوه دادن سهم خود در توسعه و آباداني حوزه انتخابيه خود از هر اهرمي براي فشار بر دولت و اختصاص بودجه بيشتر استفاده مي كنند. اين در حالي است كه دولت بدون توجه به مسائلي از اين دست در تمام استان هاي كشور حضور يافته و با بررسي نزديك چالش ها و مسائل در اقصي نقاط كشور در حد توان به حل آنها اقدام مي كند.
لذا برخي نمايندگان به جاي ارائه نظر كارشناسي و صرف توان و انرژي براي تصويب يك بودجه مناسب متأسفانه به فكر دريافت سهم از بودجه كل كشور با اهداف تبليغي هستند.
در اين ميان رهبر معظم انقلاب خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مردم مي فرمايند:
«وعده هاي غيرعملي ملاك نيست. من با خود نماينده هاي محترم در دوره هاي مختلف وقتي مواجه شدم، به اينها گفتم: آقايان و خانم هاي نماينده! وظيفه نماينده اين نيست كه وعده عمراني و فلان پروژه و فلان كار را در منطقه انتخابي خود به مردم بدهد؛ اينها كار اجرايي است، كار دولت است. وظيفه نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتي قانون شد- يعني قاعده اي گذاشته مي شود- دستگاه هاي اجرايي و قضايي مجبورند بر طبق قانون عمل بكنند و عمل مي كنند.»
از طرف ديگر مردم هم بايد به اين مسئله توجه كنند كه به افرادي بايد رأي دهند كه حداقل وظايف نمايندگي را بشناسند و سعي نداشته باشند كه با توسل به وعده هاي رنگارنگ، در راستاي جذب آرا آنها را فريب دهند.
ساري- خبرنگار كيهان

 



حاشيه نشيني؛ معضلي كه بايد آن را جدي گرفت

گزارش از فرزانه سيد اسحاقي -خبرنگاركيهان در كرج
بايد مناطق حاشيه نشين را تقسيم بندي و سياست هاي حمايتي خاص دراين مناطق اجرا كرد.
معضل حاشيه نشيني تاثير مستقيم بركاهش و يا افزايش كيفي و كمي برقراري نظم و امنيت اجتماعي داشته و نيز برقراري نظم و امنيت بر ميزان آسيب هاي ناشي از معضل حاشيه نشيني تاثيرگذار مي باشد.
گسترش فضاهاي اشتغال تحصيل و تفريح درشهرهاي كوچك و روستاها، فرهنگ سازي براي شناساندن معايب سكونت در ساير كلانشهرها و شهرهاي نزديك به آنها از راهكارهاي مقابله با حاشيه نشيني است.
معضل حاشيه نشيني كه امروز دامنگير شهرهاي توسعه يافته و كلان شهرهاي كشورمان شده وقتي به وجود مي آيد كه مردمان مناطق مستضعف نشين به راحتي نتوانند نيازهاي اقتصادي و معيشتي خود را برطرف كنند از همين رو دست به مهاجرت مي زنند و چون نمي توانند به راحتي خود را با فرهنگ شهرنشيني در كلان شهرها تطابق دهند و توان مالي اقامت در درون شهر را ندارند بالاجبار به حاشيه شهرها رانده مي شوند و نيمه شهرنشين شده و حاشيه نشيني را برمي گزينند.
توجه به حاشيه نشيني در برنامه ريزي هاي كلان كشور
عيسي فرهادي استاندار البرز، حاشيه نشيني را آسيبي جدي عنوان كرد و اظهارداشت: جلوگيري از حاشيه نشيني نياز به برنامه ريزي دراز مدت و صرف هزينه هاي بالا دارد.
وي حاشيه نشيني را معضلي جدي دانست و گفت: ساخت و سازهاي نامطلوب درحاشيه شهرها باعث مي شود با كوچك ترين زلزله، طوفان و رعد و برق خرابي هاي فراواني به وجود بيايد.
اين مسئول افزود: حاشيه نشيني در سطح كلانشهرهاي دنيا بحثي جدي است كه هميشه دربرنامه ريزي ها مورد توجه قرارگرفته است اما در راستاي كنترل و اصلاح حاشيه نشيني تاكنون به نتيجه مطلوب نرسيده ايم.
فرهادي ريشه كني حاشيه نشيني را حركت به سمت عدالت عنوان كرد و تصريح كرد: دولت و مجلس و ساير دستگاهها بايد امكانات رفاهي، توسعه زيرساختهايي داشته باشند كه بتوان فاصله طبقاتي را در بين شهرهاي كوچك و روستاها و سايراستانها كاهش داد.
مناطق حاشيه نشين كرج ساماندهي مي شود
مهدي ايران نژاد فرماندار كلانشهر كرج از ساماندهي مناطق حاشيه نشين اين شهرستان خبر داد وگفت: رويه ناپسند و غيرمنطقي حاشيه نشيني علاوه بر مخدوش كردن چهره واقعي شهرها مشكلات عديده فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و امنيتي را درپي داشته و ارائه خدمات شهري را دراين مناطق با مشكل مواجه كرده است.
وي با اشاره به اينكه با فرهنگ سازي و گوشزد كردن، عواقب حاشيه نشيني را به مردم اطلاع رساني و پيشگيري نماييم، بيان كرد: بايد مناطق حاشيه نشين را تقسيم بندي و سياست هاي حمايتي خاص در اين مناطق اجرا نمود.
وي يادآور شد: با ساماندهي مناطق حاشيه نشين، تكليف ساخت و سازها مشخص مي شود و بايد يك راهكار قانوني خدمات را به شهروندان ارائه داد و حاكميت قانون و امنيت را درمناطق حاشيه نشين مي توان برقرار كرد.
بافت هاي فرسوده بازسازي مي شود
سيدعلي آقازاده، شهردار كلانشهر كرج از اهتمام ويژه مديريت شهري در ارائه تسهيلات و سياست هاي تشويقي تا سقف 80 درصد معافيت هاي عوارض و هزينه هاي پروانه هاي ساختماني در بافت هاي فرسوده و آمادگي كامل مديريت شهري و شهرداري جهت حمايت از بازسازي بافت هاي فرسوده خبر داد و بيان كرد: پيشگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در حواشي شهر و حاشيه هاي مناطق موجب صيانت از حقوق شهروندان و پيشگيري از آسيب ها و معضلات پيش روي آن است.
اين مسئول با تأكيد بر اينكه ساخت و سازهاي خارج از ضوابط بدون بررسي نقشه راه و تأمين سرانه هاي خدماتي، فضاي سبز و فرهنگي موجب گسترش فقر، آسيب هاي اجتماعي و مانع از توسعه پايدار شهري شود.
شهردار كرج، تبيين نگاه علمي و داشتن برنامه مدون براي توسعه شهر را ضروري دانست و گفت: متأسفانه گسترش شهر و حاشيه نشيني بدون درنظر گرفتن اين موارد بوده است.
آقازاده، داشتن نگاه تمام شمول در حوزه مديريت شهري را جهت اداره شهرها ضروري دانست و اعلام كرد: متأسفانه برخي از حاشيه هاي موجود در اطراف شهر كرج كه ميراث گذشتگان است، مسير توسعه و خدمات رساني مديريت شهر را با كندي مواجه كرده است.
وي با تاكيد بر ضرورت جلوگيري از توسعه بي قاعده شهر عنوان كرد: ضمن پيشگيري و جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز خارج از ضوابط در اين نوع مناطق، شهرداري با اجراي طرح هاي ضربتي و پيگيري هاي ويژه جهت توسعه سرانه هاي خدماتي به دنبال رفع محروميت و تحقق عدالت در ارايه خدمات شهري به تمام شهروندان به ويژه در حواشي محلات است.
برقراري امنيت محله محور در مناطق حاشيه نشين
سرتيپ عليرضا اكبر شاهي فرمانده نيروي انتظامي استان البرز به رابطه متقابل بين حاشيه نشيني و نظم و امنيت اشاره كرد و گفت: معضل حاشيه نشيني تأثير مستقيم بر كاهش و يا افزايش كيفي و كمي برقراري نظم و امنيت اجتماعي داشته است و نيز برقراري نظم و امنيت بر ميزان آسيب هاي ناشي از معضل حاشيه نشيني تأثيرگذار مي باشد.
وي افزود: گسترش شهرنشيني، كه حاشيه نشيني از عواقب آن است يكي از علت هاي مهم در افزايش جرم زدايي است.
اين مسئول در نيروي انتظامي يادآور شد: افزايش آسيب هاي اجتماعي كه زمينه ساز گسترش حيطه جرم زدايي است بخش جدايي ناپذير حاشيه نشيني محسوب مي شود.
اكبر شاهي خاطرنشان كرد: اگر امنيت در جامعه اي نباشد هيچ فعاليت اقتصادي و فرهنگي نمي تواند ادامه حيات دهد، بنابراين شناخت ريشه ها در تمامي پديده هاي اجتماعي ضرورت دارد.
راهكارها و پيشنهادات مقابله با مهاجرت و حاشيه نشيني بي رويه:
گسترش فضاهاي اشتغال، تحصيل و تفريح در شهرهاي كوچك و روستاها، فرهنگ سازي براي شناساندن معايب سكونت در ساير كلانشهرها و شهرهاي نزديك به آنها از راهكارهاي مقابله با حاشيه نشيني هاي بي رويه است.
عدم پخش فيلمها و سريال هاي ترويج كننده زندگي مرفه در پايتخت و اطراف آن، ساخت برنامه هاي جذاب در صدا و سيما در جهت تشويق براي عدم مهاجرت احتمالي به سوي استان هايي مثل تهران، البرز، اطلاع رساني رسانه هاي مكتوب و الكترونيك در راستاي همين موضوع نيز مي تواند از جمله اين راهكارها باشد.

 



ايران در كيهان

كاهش مصرف آرد
تايباد- خبرنگار كيهان: مصرف آرد در شهرستان تايباد پس از هدفمندي يارانه ها بيش از 2300 تن كاهش يافته است. معاون فرماندار تايباد با بيان اين مطلب افزود: قبل از شروع طرح هدفمندي يارانه ها مصرف ماهيانه نانوايي ها و آرد مصرفي شهرستان 620 تا 750 تن بوده است كه در 9 ماهه امسال اين مقدار به 370 تا 520 تن كاهش يافته است.
به گفته باقري، كيفيت پخت نان پس از هدفمندي يارانه ها بهبود يافته است.
آموزش مداحي
¤ رئيس اداره تبليغات اسلامي تايباد از برگزاري دوره آموزش اصول مداحي در شهرستان هاي تايباد- باخزر خبر داد و گفت: اين دوره به مدت 30 ساعت و طي 2 روز در شهرستان هاي تايباد و باخزر برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين كريمي افزود: برگزاري اين دوره هاي آموزشي تأثير بسيار مثبتي در بهره وري از ظرفيت مداحان بومي و تقويت استعداد افراد متعدد را در پي دارد.
شبكه هاي آبياري
الشت- خبرنگار كيهان: مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد كشاورزي اظهار داشت: با اجراي طرح احداث شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي در سال 90 تاكنون حدود 128 كيلومتر از كانال هاي فرعي آبياري و زهكشي به منظور آبرساني به 13 هزار و 700 هكتار اراضي شاليكاري بتون ريزي شده است.
احمد زارع افزود: تاكنون بيش از 154 ميليارد ريال از اعتبارات دولتي براي مطالعه، اجرا و نظارت بر اين پروژه ها هزينه شده است.
توزيع كتاب
ساري- خبرنگار كيهان: مسئول امور مساجد اداره كل تبليغات اسلامي مازندران از توزيع 5000 جلد كتاب ديني بين 90 مسجد مازندران در ماه صفر خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين حبيب الله رمضاني، گفت: تفسير، تاريخ، حديث، اخلاق، ادبيات ديني، و كتاب هاي داستاني از جمله موضوعات مهم اين كتاب ها است.
واكسيناسيون تب برفكي
سمنان- خبرنگار كيهان: مديركل دامپزشكي استان سمنان با بيان اينكه طرح واكسيناسيون دام هاي سنگين اين استان در حال اجراست گفت: در اين طرح 30 هزار رأس گاو و گوساله روستائيان استان سمنان عليه تب برفكي واكسينه مي شوند.
بهره برداري از درمانگاه
زرين شهر- خبرنگار كيهان: يك درمانگاه شبانه روزي در فولادشهر اصفهان با هزينه اي بالغ بر پنج ميليارد و 600 ميليون ريال به بهره برداري رسيد.
اين درمانگاه داراي بخش هاي پزشك عمومي، پزشك متخصص داخلي، اطفال، مشاور روانشناسي، تزريقات و پانسمان، جراحي و بستري است.
تولد 8 نوزاد در هر ساعت
اصفهان- خبرنگار كيهان: مديركل ثبت احوال استان اصفهان با بيان اينكه در طول 9 ماهه گذشته تعداد 56 هزار و 792 ولادت در اين استان به ثبت رسيده است، گفت: در اين مدت ماهانه 6310 تولد و روزانه 210 و هر ساعت 8 نوزاد متولد و به ثبت رسيده است.
«محمد علي پور» با اعلام اينكه در اين مدت 19 هزار و 701 واقعه فوت به ثبت رسيده است، افزود: در 9 ماهه گذشته 6205 واقعه طلاق جاري شده و ماهانه 682، روزانه 23 و هر ساعت يك طلاق در اصفهان به ثبت رسيده است.
شناسايي معلولان
زنجان- خبرنگار كيهان: معاون توانبخشي بهزيستي استان زنجان در نشست دهياران بخش مركزي اين استان گفت:
90 درصد از معلولين ساكن روستاهاي بالاي 60 يا 80 خانوار زنجاني شناسائي شده و تحت پوشش بهزيستي قرار دارند.
محمد محمدي شناسائي 90درصد از معلولين روستائي را از نتايج مشترك موفق بهزيستي، دهياران و فرمانداران برشمرد و اظهار داشت: توانمندسازي، آموزش، كمك به درمان، كمك هاي تحصيلي و بهبود وضعيت زندگي و شرايط مالي معلولين از مهم ترين فعاليت هاي مشاركتي اين گروه بوده است.
عمليات شانه سازي راه ها
كرج- خبرنگار كيهان: مديركل راه و ترابري استان البرز گفت: عمليات شانه سازي در 80درصد از راه هاي مواصلاتي اين استان اجرايي شده است.
سيدعلي رضوي اظهار داشت: اين امر در جهت كاهش تصادفات و تلفات جاده اي استان و نيز ايمن سازي راه و حاشيه آن انجام شده است.
بهسازي ميادين پروازي فرودگاه
همدان- خبرنگار كيهان: مدير فرودگاه همدان گفت: پروازهاي زيارتي- بين المللي اين فرودگاه از سال 92 برقرار مي شود. علي كيخا افزود: پروژه تكميل و بهسازي ميادين پروازي فرودگاه همدان هم اكنون در دست اجراست كه جهت سرعت بخشيدن به روند اجراي آن فعاليت در شيفت شب نيز از 10 دي ماه جاري آغاز شده است.
وي مبلغ درنظر گرفته شده براي تكميل و بهسازي ميادين پروازي فرودگاه همدان را 125 ميليارد ريال اعلام كرد.
رشد جمعيت دانش آموزي
شهريار- خبرنگار كيهان: شهرستان شهريار با داشتن 120هزار دانش آموز در مقاطع مختلف رشد جمعيت آن درسال قريب به 11 هزار نفر مي رسد.
سيدمسعود سمايي عضو شوراي آموزش و پرورش در نهمين جلسه شوراي آموزش و پرورش با بيان اين مطلب افزود: مهاجرت به شهرستان شهريار از حد استاندارد گذشته است به طوري كه تراكم دانش آموزي در برخي كلاس ها به 50 نفر مي رسد.
سامانه صدور شناسنامه
كيش- خبرنگار كيهان: طي مراسمي با حضور مسئولان ثبت احوال كشوري و استاني سامانه صدور شناسنامه ساكنان جزيره كيش به بهره برداري رسيد. معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش با اشاره به راه اندازي اين سامانه گفت: از اين پس شناسنامه متولدين جزيره كيش صادره از اين جزيره خواهد بود و ديگر نيازي نيست كه والدين براي اخذ شناسنامه نوزادان خود به بندر لنگه يا بندرعباس بروند.
انتقاد از مراكز اقامتي
مديرعامل سازمان منطقه آزادكيش در بازديد از چند واحد اقامتي در نقاط مختلف جزيره كيش با انتقاد از وضعيت نامناسب و غيراستاندارد دستورات ويژه و خاصي براي برطرف كردن وضعيت نامناسب اين مراكز صادر كرد.
جزيره كيش با داشتن 47 هتل 23 واحد پذيرايي سالانه پذيراي صدها هزار گردشگر داخلي و خارجي است.
كتابخانه شبانه روزي
كرج- خبرنگار كيهان: فعاليت كتابخانه عمومي اميركبير كرج كه جزو قديمي ترين كتابخانه هاي اين شهرستان است شبانه روزي شد.
زهرا نوري كارشناس امور كتابخانه هاي استان البرز با اعلام اين خبر گفت: طرح شبانه روزي كردن كتابخانه هاي عمومي در راستاي ارتقاي سطح مطالعه مفيد و كمك به نهادينه كردن فرهنگ كتاب و كتابخواني اجرايي شده است.

 



در تقسيمات جديد كشوري آوج شهرستان شد

آوج- خبرنگار كيهان:
امام جمعه موقت آوج از تصويب طرح شهرستان شدن آوج در هيئت دولت خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين ميرزايي در خطبه هاي نماز جمعه با اعلام اين خبر گفت: اين مسئله باعث خوشحالي امت حزب الله و انصافا تمام كساني كه در اين راستا زحمت كشيده اند، خواهد شد؛ چرا كه اين منطقه محروم بوده و ان شاءالله در راستاي محروميت زدايي آن پس از تثبيت اقدامات مهمي به عمل خواهد آمد.
وي با انتقاد از بداخلاقي هاي برخي مسئولان شهرهاي مجاور مبني بر تحريك مردم در برابر قانون، اظهار داشت: مردم بايد مواظب باشند كه خداي نكرده حركاتي را انجام ندهند كه ضمن شادي دشمن باعث پشيماني شود.
ميرزايي بر اطاعت مردم و مسئولان از قانون و حركت در مدار فرامين قانوني تأكيد كرد.

 



90درصد از اراضي ملي استان زنجان سنددار شد

زنجان- خبرنگاركيهان:
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان گفت: 90درصد از اراضي ملي و 50درصد از اراضي وقفي استان زنجان سنددار شده است.
مهندس «قدرت سعادتي» از امضاي تفاهم نامه با اداره كل اوقاف و امور خيريه استان درخصوص حل اختلاف پلاك هاي اوقافي خبر داد و افزود: در اين زمينه 50درصد از پلاك هاي اوقافي به مساحت 53هزار و 740هكتار صادر شده كه 30مورد در زنجان، 4مورد در خدابنده و 11 مورد در ماهنشان پلاك گذاري شده است.
سعادتي، ادامه داد: هنوز نتوانسته ايم در سطح استان نزديك به 120 پلاك اوقافي را سنددار كنيم.
وي گفت: در طول 9ماهه اول سال سند اراضي بيش از 10هزار هكتاري اخذ شده و درصدديم با سنددار شدن اراضي، توسعه باغات و زمين هاي كشاورزي را در اولويت قرار دهيم.
سعادتي از خلع يد و رفع تصرف90 هكتار از اراضي ملي در استان خبر داد و اظهار داشت: در رابطه با قلع و قمع بنا و ساختمان در اراضي ملي 12مورد پرونده در سال جاري بررسي شده كه ميزان اراضي به مساحت 60هكتار بوده است.
به گفته وي، نزديك به 90درصد از اراضي ملي استان سنددار شده است و با اخذ پلاك هاي اوقافي اراضي ملي سطح استان سنددار مي شوند.

 



ثبت شش اختراع توسط استادان و دانشجويان تفرشي

اراك-خبرنگار كيهان:
سرپرست معاونت پژوهشي و فناوري دانشگاه تفرش از ثبت شش اختراع توسط استادان و دانشجويان اين دانشگاه خبر داد.
دكتر دوستعلي مژده گفت: ساخت قالب لغزنده براي ا جراي ديوارهاي بتني موسوم به 3D، خود پاك كن هاي نانو فناوري، توليد برق توسط لامپ هاي كم مصرف، طراحي و ساخت نرم افزار تشخيص اذان به افق شهرهاي مختلف و ساخت دستگاه هوشمند كنترل كيفي در دستگاه هاي پرس با قابليت دارا بودن سيستم ايمني از مهمترين اختراعات دانشجويان و استادان اين دانشگاه در سال جاري است.
وي اظهار داشت: اين اختراعات به همراه 40 مقاله ISI و علمي پژوهشي و بيش از 30 پايان نامه برتر در دوازدهمين نمايشگاه هفته پژوهش بين المللي تهران در معرض ديد عموم قرار گرفت.

 



30 درصد مساجد كاشان نياز به بازسازي دارند

كاشان- خبرنگار كيهان:
رئيس امور مساجد كاشان گفت: 30درصد از مساجد اين شهرستان نياز به بازسازي و تجهيز دارد.
حجت الاسلام رحمت الله نوروززاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حدود 70درصد از مساجد اين شهرستان به امكانات تجهيز شده و مابقي در صورت اختصاص اعتبارات در آينده اي نزديك مجهز مي شوند.
وي، همچنين از احداث 7 مسجد جديد در سال جاري در كاشان خبر داد و افزود: اين مساجد تاكنون 30درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
وي خاطرنشان كرد: براي احداث اين مساجد تاكنون 50 ميليون تومان اعتبار اختصاص و به حساب امور مساجد كاشان واريز شده است.نوروززاده با اشاره به ايجاد بانك اطلاعات مساجد شهرستان كاشان يادآور شد: در حال حاضر 525 مسجد توسط خادم اداره مي شود كه از اين تعداد 352 مسجد فعال و داراي امام جماعت است.به گفته وي، از 525 مسجد در كاشان تعداد 335 مسجد در اين شهرستان و مابقي در روستاهاي تابعه آن قرار دارد. وي از آموزش 350 نفر از خادمان مساجد شهرستان كاشان در سال جاري خبر داد.

 



در دهه مبارك فجر صورت مي گيردراه اندازي تونل دوم گردنه رخ در فرخ شهر

شهركرد- خبرنگاركيهان:
در دهه مبارك فجر امسال از تونل دوم گردنه رخ به طول 1370 متر واقع در فرخ شهر از توابع استان چهار محال و بختياري، بهره برداري مي شود.
مديركل راه و ترابري استان چهارمحال وبختياري كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، افزود: عمليات اجرايي اين پروژه از سال88 شروع و تاكنون 96درصد آن ساخته شده است.
علي عليخاني اعتبار تخصيص يافته براي احداث اين تونل مبلغ 156ميليارد ريال اعلام كرد وي گفت: تاكنون از اين مبلغ 80ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اضافه كرد: اين پروژه با تلاش مهندسان، متخصصان و كارآفرينان توانمند كشورمان 6ماه زودتر از برنامه زمان بندي شده خود احداث مي شود و در دهه خجسته فجر امسال نيز به بهره برداري مي رسد. گفتني است، گردنه رخ در 15كيلومتري شهركرد و 3كيلومتري شهر فرخ شهر قرار دارد.

 



اعزام 120 دانش آموز يزدي به عمره مفرده

يزد- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان دانش آموزي استان يزد گفت: امسال 120 نفر از دانش آموزان پسر پايه سوم و پيش دانشگاهي مدارس استان به عمره مفرده اعزام مي شوند.
كاظم دشتي اظهار داشت: اين دانش آموزان براساس قرعه كشي در بين تعداد كثيري از علاقه مندان حضور در سرزمين وحي در مناطق و شهرستان هاي تابعه انتخاب شده اند.
وي با اشاره به اثرات فراوان اين سفر معنوي افزود: اين افراد در قالب يك كاروان و در هفتم بهمن امسال عازم مكه معظمه و مدينه منوره مي شوند.رئيس سازمان دانش آموزي يزد يادآور شد: استقبال دانش آموزان و خانواده هاي آنها بر حضور فرزندانشان در طرح اعزام هاي عمره مفرده دانش آموزي در استان بي سابقه است.
دشتي اظهار اميدواري كرد تا در سال هاي آينده زمينه اعزام تعداد بيشتري از دانش آموزان به سرزمين وحي فراهم شود.بنابراين گزارش استان يزد حدود 200هزار دانش آموز دارد كه در دو هزار واحد آموزشي در سطح 16شهرستان و منطقه زير پوشش مشغول به تحصيل هستند.

 



گنبدكاووس نيازمند اردوگاه نگهداري از معتادان است

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
معاون سياسي و اجتماعي فرماندار گنبدكاووس گفت: اين شهرستان نيازمند اردوگاه نگهداري معتادان است.
محمدتقي قزل سفلي در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر اين شهرستان با بيان اينكه شهرستان گنبدكاووس اردوگاهي براي نگهداري موقت معتادان ندارد، اظهار داشت: در راستاي اجباري شدن درمان معتادان عده اي از معتادان پرخطر اين شهرستان توسط نيروي انتظامي جمع آوري و براي ترك به اردوگاه توسكستان فرستاده شدند تا درمان شوند.
وي با اشاره به اينكه بايد اردوگاه نگهداري معتادان در شهرستان گنبدكاووس هم پيگيري شود، از ادارات بهزيستي، بهداشت و درمان و نظام مهندسي خواست تا در اين زمينه نقشه اي را براساس نيازسنجي ها براي احداث اردوگاه تهيه كنند.
قزل سفلي بر اطلاع رساني به دانش آموزان درخصوص موادمخدر صنعتي تأكيد كرد و گفت: بايد درخصوص خطر موادمخدر به خانواده ها اطلاع رساني كرد و بسته هاي فرهنگي و سي دي و بروشور در اين زمينه توزيع كرد.
معاون فرماندار گنبد فعاليت گروه هاي ان اي را در درمان معتادان انكارناپذير توصيف كرد و گفت: براي استقرار اين گروه ها بايد مكان مناسب تري توسط بهزيستي درنظر گرفته شود.
محمدعلي عسگري فرمانده انتظامي گنبدكاووس نيز از جمع آوري 100 نفر از معتادان در سطح شهر خبر داد كه هشت نفر از آنها معتاد پرخطر بوده اند.

 



به پاس نجات جان يك دانشجو صورت گرفت؛ تجليل از كارمند اداره كل ورزش و جوانان استان زنجان

زنجان- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي از رسول حسني كارمند اداره ورزش و جوانان و ناجي استخر حجاب شهر زنجان تجليل شد.
در اين مراسم كه ظهر روز دوشنبه دوازدهم دي ماه در دفتر مديركل ورزش و جوانان استان زنجان برگزار شد با اهداي لوح تقدير و جوايزي از عمل شجاعانه اين ناجي غريق قدرداني شد.
مديركل ورزش و جوانان استان زنجان در اين مراسم، افزود: دانشكده پيراپزشكي و بهداشت زنجان با قدرشناسي از اين عمل، با اهداء لوح تقدير و هدايا نشان داد كه هنوز هم فرهنگ ارزش گذاري و قدرداني پابرجا است هر چند عمر انسان تنها وابسته به خواست و عنايت پروردگار است.
گفتني است فرد نجات يافته دانشجويي به نام امين نظام آبادي 22 ساله اهل اراك و دانشجوي مهندسي دانشكده پيراپزشكي و بهداشت زنجان است كه 29 آذرماه در استخر حجاب پس از شيرجه زدن در آب و نفس گيري دچار خفگي شد اما پس از خروج از آب و عمل سي پي آر (تنفس قلبي و عروقي) حياتي دوباره يافت.

 



معاون عمراني استاندار: مهندسان مازندراني به توانايي طراحي سد دست يافتند

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استاندار مازندران گفت: مهندسان مازندراني به توانايي طراحي سد دست يافتند.
سيدعيسي هاشمي حيدري در حاشيه كلنگ زني ميدان دوم شهر سرخرود با بيان اينكه امروزه مي توانيم در مازندران طراحي سدها را خودمان انجام دهيم، خاطرنشان كرد؛ سياست ما بر اين است كه از ظرفيت هاي استان به طور كامل و مناسب با نيازهايمان استفاده كنيم و اين مهم، اعتماد به جوانان در عرصه هاي مختلف كار، فعاليت و مديريت شهري را مي طلبد.
به گزارش روابط عمومي استانداري مازندران، وي با تقدير از مسئولاني كه در پروژه زيباسازي اين شهر احساس مسئوليت كرده اند، بيان داشت: مازندران استان ويژه اي است كه يك زيبايي خدادادي در دل خود جاي داده بنابراين ظرفيت كار در استان بسيار بالاست.
هاشمي حيدري افزود: ما پس از انقلاب بايد بيش از اينها كار مي كرديم هر چند محدوديت هايي داشتيم، ولي با توجه به اينكه سكان مديريتي استان را تعدادي جوان خلاق و پرتلاش عهده دارند، اين ريسك را مي كنند تا به زيبايي هاي استان و منطقه خود بيفزايند.
هاشمي ادامه داد: تمام پروژه هايي كه در مازندران مي بينيد دستمايه خودباوري و اعتماد به نفس همين مهندسان و مديران جوان است.وي با اشاره به رتبه اول گردشگري مازندران در پنج سال اخير خاطرنشان كرد: سالانه حدود 20 ميليون مسافر به مازندران سرسبز سفر مي كنند كه نشانگر جمعيت شناور مازندران به ويژه در ايام تعطيلات نوروز و تابستان است.وي همچنين خواستار توسعه پايدار در شهرهاي مازندران شد و افزود: بايد اقداماتي انجام دهيم كه توسعه امروز در آينده به توسعه پايدار منجر شود.

 



انتقاد استانداري آذربايجان شرقي از شهرداري ها

تبريز- خبرنگار كيهان: يك مسئول استانداري آذربايجان شرقي خواستار تجديدنظر در برخي اقدامات شهرداري ها شد.
«مرتضي موحدنيا» در جمع شهرداران و روساي شوراهاي اسلامي اين استان گفت: برخي نارضايتي ها از عملكرد شهرداري ها وجود دارد و وجود بعضي مشكلات و نيز مقاومت ها در مسير شهرداري الكترونيك، باعث نارضايتي عمومي مي شود.
مديركل امور شهري و شوراي استانداري آذربايجان شرقي افزود: طولاني بودن روند ارائه خدمات به مردم، از مهم ترين دلايل نارضايتي افكار عمومي است. اجراي سيستم شهرداري الكترونيكي از راهكارهاي مديريت هزينه در شهرداري است.
«موحدنيا» افزود: بايد توجه كرد كه اخذ مستقيم عوارض خدمات، به بدبيني مردم نسبت به شهرداري ها، دامن مي زند، بايد با مديريت صحيح هزينه هاي زايد را حذف كرد. بودجه شهرداري ها بايد واقعي باشد و شهرداري ها نيز بايد آن را دقيقا اجرا كنند.

 



پس از 6 سال مديريت شهردار بناب استعفا كرد

بناب- خبرنگار كيهان:
در پي استعفاي «مير اسدالله مجتبي پور» شهردار بناب، شوراي اسلامي شهر بناب با آن موافقت كرد.
رئيس شوراي اسلامي شهر بناب با بيان اين مطلب افزود: شوراي اسلامي شهر همچنين «محمدباقر بابازاده» را به عنوان سرپرست شهرداري بناب معرفي كرد.
قلي آقازاده ادامه داد: شهردار مستعفي بناب از همكاران خود در شهرداري، مردم و مسئولان شهر تقدير و تشكر كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14