(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 21 دی 1390- شماره 20119

كوتاه اقتصادي
تا خرداد سال آينده شبكه ملي اطلاعات راه اندازي مي شود
درخواست 20 بانك خارجي براي حضور در ايران
مصباحي مقدم: دولت براي كنترل بازارارز بايد عكس العمل سريع تري داشته باشد
ارائه مجدد «كد اقتصادي» از ماه آينده
شركت هاي متخلف در بورس تا 100 ميليون تومان جريمه مي شوند
بومي سازي تجهيزات پروژه هاي نفت و گازكشور
ايجاد 2000 پيشخوان جديد دولت الكترونيك تا پايان سال جاري
شيخ الاسلامي خبر داد آغاز مرحله جديد دور كاري
يك مقام عرب: بستن تنگه هرمز قيمت نفت را به 200 دلار مي رساند
اخطار بانك مركزي به 6 اقدام غيرقانوني بانك ها
توزيع قبض مشتركان توسط خدمات همراه اول
هشدار دبيركل اتاق بازرگاني انگليس درباره ركود اقتصادي
تدوين سند ملي راهبرد انرژي كشور



كوتاه اقتصادي

¤ وزير جهادكشاورزي گفت: هم اكنون توليد مركبات در كشور از وضعيت مناسبي برخوردار است و براي تامين ميوه شب عيد نيازي به واردات نداريم. صادق خليليان در حاشيه گردهمايي مديران مؤسسه شركت هاي جهاد نصر در جمع خبرنگاران افزود: از سال گذشته براساس تصميم دولت براي تنظيم بازار ميوه شب عيد، ميوه مورد نياز اين ايام از توليدات داخلي تامين و به بازار مصرف عرضه مي شود.
¤ بانك مركزي اعلام كرد: تعاوني اعتبار «اسماء» فاقد مجوز است. بانك مركزي اعلام كرد: تعاوني اعتبار اسماء فاقد مجوز از اين بانك بوده و مجاز به ادامه فعاليت نمي باشد. لذا به كليه هموطنان ارجمند اعلام مي گردد از سپرده گذاري در تعاوني مذكور جداً خودداري نمايند.
¤ معاون امور مسكن وزير راه و شهرسازي گفت: اختصاص تسهيلات به بخش مسكن از صندوق توسعه ملي نيازمند قانون مجلس است اما آنچه كه مشخص است تاكنون براي بخش مسكن هيچ وامي دريافت نشده است. ابوالفضل صومعلو افزود: با توجه به ارتباط گسترده مسكن با ساير بخش هاي اقتصادي و وزن بالاي مسكن در اقتصاد كلان كشور، تامين و تزريق منابع مالي به بخش مسكن از اهميت بسزايي برخوردار است چرا كه موجب تحريك اقتصادي كشور مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7754 الي 7759 و در مركز مخابرات شهيد رجايي (رجايي شهر كرج) با پيش شماره هاي 441 الي 449 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ محمدرضا حيدري ملاير به عنوان مديرعامل جديد شركت سرمايه گذاري گروه توسعه ملي انتخاب شد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، حيدري ملاير كه سابقه نمايندگي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران را در كارنامه كاري خود دارد، طي سال هاي اخير در بيش از 50 شركت بزرگ توليدي و صنعتي عضو يا رئيس هيئت مديره بوده است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران در روز سه شنبه با جابجايي 50 ميليون اوراق بهادار به 218ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات ديروز را در بازارهاي فرابورس، بانك ايران زمين در بازار دوم با جابجايي 16ميليون و 51 هزار سهم و نرخ يك هزار و 659 ريال از آن خود كرد. سبحان دارو نيز در بازار اول با خريد و فروش 824 سهم و نرخ 12 هزار و 358 ريال كمترين حجم معاملات را در بازارهاي فرابورس كسب كرد.
¤ در آبان ماه امسال نيز بار ديگر رتبه اول مجموع كل سپرده ها و تسهيلات اعطايي بانك هاي تجاري كشور به بانك ملي ايران تعلق گرفت. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، علاوه بر اين مبلغ كل سپرده هاي اين بانك در پايان آبان ماه امسال نسبت به پايان سال 89 به ميزان 4/11درصد رشد داشته است.
¤ با صدور حكمي از سوي وزير جهادكشاورزي، سيدامين اله تقوي به سمت سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد (فائو) منصوب شد.

 



تا خرداد سال آينده شبكه ملي اطلاعات راه اندازي مي شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تشريح الزامات راه اندازي شبكه ملي اطلاعات و تاثير آن بر پهناي باند و سرعت اينترنت كاربران از تكميل فاز نخست اين شبكه تا خرداد 91 خبر داد.
رضا تقي پور در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به لزوم پاسخگويي معقول به نياز مشتركان داخلي در زمينه پهناي باند و اينترنت با لحاظ كردن چارچوب هاي عقلاني و منطقي اظهار داشت: از همان ابتداي ورود اينترنت به كشور بين دو مفهوم اينترنت و شبكه يك نوع اختلاط و تساوي بوجود آمد كه سبب شد اين دو مقوله به صورت يكسان در نظر گرفته شوند.
وي افزود: به تناسب توسعه خدمات شبكه اي در دنيا و لزوم توسعه اين شبكه ها در كشور، اقدامي كه در كشور انجام شد اين بود كه شبكه هاي مذكور به صورت عمدتا نامتجانس روي بستر اينترنت طراحي شده و شكل گرفتند.
به گفته تقي پور، اين در حالي بود كه بسياري از ارائه كنندگان اين خدمات و نيز مصرف كنندگان در داخل كشور بودند و عملا نيازي به استفاده از پهناي باند بين المللي نداشتند.
وي در ادامه با اشاره به هزينه هاي خريد پهناي باند يادآور شد: با توجه به اينكه خريد پهناي باند از مبادي ورودي هزينه هاي خاص خود را دارد، اين اقدامات سبب افزايش هزينه ها و بروز برخي مشكلات شده است.
وزير ارتباطات تصريح كرد: البته به نظر من اصطلاح «اينترنت ملي» هم تركيب درست و متجانسي نيست چرا كه اينترنت، يك شبكه جهاني است و با ملي بودن همخواني ندارد.
تقي پور با اشاره به تعهدات دولت و اين وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه براي ارتقاي سطح كمي و كيفي پهناي باند كشور يادآور شد: مهم ترين اقدام ما طراحي و اجراي شبكه ملي اطلاعات است كه در آن تفكيك ارائه خدمات الكترونيك در داخل كشور از نياز به پهناي باند بين المللي صورت خواهد گرفت.
به گفته وزير ارتباطات، شبكه ملي اطلاعات در واقع زيرساخت اصلي خدمات دولت الكترونيك است كه با راه اندازي اين شبكه 3 مشكل سرعت گردش اطلاعات، هزينه خريد و تهيه پهناي باند و در نهايت امنيت شبكه و حفظ محرمانگي اطلاعات مرتفع خواهد شد.
وزير ارتباطات با اشاره به تكليف اين وزارتخانه در تكميل شبكه مذكور تا پايان برنامه پنجم يادآور شد: البته اين بدان معنا نيست كه در پايان برنامه پنجم، استفاده از اين برنامه را آغاز خواهيم كرد. اين شبكه به مرور در حال طراحي و ايجاد است و اميدواريم تا پايان برنامه پنجم تكميل شود، در حال حاضر طراحي هاي اصلي اين شبكه انجام شده و در بسياري از استان ها اين شبكه آماده و در 6 استان ديگر در حال آماده سازي است.
به گفته وي، البته هنوز هيچ استاني زير بار اين شبكه نرفته و بايد تمام استان ها به يكباره زير بار شبكه بروند، اميدواريم تا 3 ماهه نخست سال 91 فاز نخست اين شبكه به بهره برداري برسد. در فاز نخست در واقع مراكزي كه وظيفه حفظ و نگهداري اطلاعات را دارند ايجاد و تكميل شده و به مرور وارد شبكه مي شوند.
وزير ارتباطات تصريح كرد: از آنجا كه اين شبكه، يك شبكه ملي است تمام نهادها و سازمان ها بايد اطلاعات خود را به اين مراكز تحويل داده و ميزباني داده هاي خود را از خارج كشور به داخل منتقل نمايند.

 



درخواست 20 بانك خارجي براي حضور در ايران

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از وجود ليست 20 بانك خارجي متقاضي سرمايه گذاري در ايران خبر داد و گفت: از اين تعداد پنج بانك در دست بررسي و اقدام است.
بهروز عليشيري درباره تقاضاي بانك هاي خارجي براي مشاركت و سرمايه گذاري در اقتصاد ايران اظهار كرد: بانك هاي خارجي درخواست هاي خود را كماكان براي تاسيس شعبه، كارگزاري و دفتر نمايندگي در كشورمان دارند و تاكنون يك ليست از وجود 20 بانك خارجي متقاضي در اختيار داريم كه 5 بانك از اين تعداد فعال هستند.
وي با بيان اين كه بانك هاي خارجي يا موسسات مالي خارجي براي هرگونه سرمايه گذاري در ايران ابتدا بايد مجوز خود را از بانك مركزي دريافت كنند، افزود: ما 50 درصد كار را براي آن ها تسهيل كرديم ولي 50 درصد مابقي بايد از بانك مركزي پيگيري شود.
عليشيري در ادامه رقم ميزان سرمايه گذاري خارجي در سال 88 را 3 ميليارد دلار و سال 89 را 4 ميليارد دلار ذكر كرد و در پاسخ به اين پرسش كه آيا با توجه به تشديد تحريم ها عليه ايران مي توان رشد سرمايه گذاري خارجي در سال 90 را اميدوار بود، گفت: با توجه به وضع موجود امسال را سال تثبيت سرمايه گذاري خارجي قرار داديم و پيش بيني ما اين است كه بين 3 تا 4 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در سال 90 محقق شود.
معاون وزير اقتصاد تصريح كرد: اگرچه با توجه به شرايط اقتصاد جهاني و نوسانات بين المللي نمي توان بيش از اين انتظار داشت ولي تلاش ما اين است كه امسال جايگاه خود را تثبيت كنيم و لذا تا سقف 4 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي را براي سال 90 پيش بيني مي كنيم.

 



مصباحي مقدم: دولت براي كنترل بازارارز بايد عكس العمل سريع تري داشته باشد

رئيس كميسيون جهاد اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: نرخ ارز بيشتر به دليل جو رواني حاكم در كشور نوسان را تجربه مي كند، چرا كه اتفاق عملي خاصي در بازار رخ نداده و متاسفانه مديريت دولت نيز در اين مورد به حاشيه رفته است.
به گزارش مهر، غلامرضا مصباحي مقدم در خانه صنعتكاران ايران گفت: بانك مركزي نيز در مسئله ارز ضعيف عمل كرده است، چرا كه نرخ ارز را بايد عرضه و تقاضا در بازار تعيين كند و تنها در اين صورت شاهد ثبات در بازار ارز خواهيم بود اما هم اكنون اين بازار در كشور ما انحصاري است و بيش از 90 درصد آن در اختيار بانك مركزي است بنابراين شاهد محدوديت در عرضه آن هستيم.
وي تصريح كرد: درآمد ارزي دولت سالانه بين 110 تا 130 ميليارد دلار مي باشد كه بخشي از آن به ريال تبديل شده و موجب افزايش نقدينگي و تورم در كشور مي گردد و در اينجاست كه بازار دلالي و واسطه گري داغ مي شود.
مصباحي مقدم، با اشاره به اينكه در سال 86 تزريق دلار نفتي به پول كشور 38 درصد رشد داشته است، بيان كرد: در اين شرايط پول به سمت دلالي رفت و شاهد جهش قيمت ها در بازار زمين، مسكن و... بوديم و به همين نحو 200 ميليارد دلار طي چهار سال اخير به هدر رفت در صورتي كه مي توانست در صندوقي مشابه صندوق توسعه ملي ذخيره شود و در توليد و صنعت مورد استفاده قرار گيرد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس اضافه كرد: واقعي شدن قيمت ارز يعني با ثبات بودن آن و تنها در شرايطي اتفاق مي افتد كه نرخ ارز را عرضه و تقاضا در بازار تعيين كند و با سياست هاي دستوري كاري از پيش نمي رود.
مصباحي مقدم درخصوص مبناي افزايش نرخ ارز گفت: تفريق ميزان تورم داخلي از تورم خارجي براي كشور ما كه منابع ارزي ناشي از درآمد نفت را در اختيار داريم نمي تواند مبناي مناسبي براي افزايش نرخ ارز باشد، در صورتي كه ارز حاصل از فروش نفت در كشور ما بلوكه شود مشكلات اقتصادي فراواني به وجود مي آيد.
وي اضافه كرد: همچنين افزايش نرخ ارز به منظور جلوگيري از واردات نيز راهكار اقتصادي مناسبي براي مبارزه با ورود بي رويه كالاهاي بي كيفيت نيست چرا كه ميزان قابل توجهي از واردات كشور ما شامل مواد اوليه و خام، ماشين آلات و كالاهاي واسطه اي است كه امري حياتي براي توليد و صنعت است و با ايجاد مشكل براي ورود آنها به بخش صنعت لطمه زده ايم.به گفته اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس، نرخ ارز در شرايط فعلي افسار گسيخته شده و دولت براي كنترل آن بايد عكس العمل سريع تري داشته باشد و حتي با عرضه دلار با قيمت بالاتر از بازار مي تواند افسار نرخ آن را به دست گرفته و مطمئنا پس از مدتي شرايط بازار نرخ آن را تعيين خواهد كرد.

 



ارائه مجدد «كد اقتصادي» از ماه آينده

معاون سازمان امور مالياتي از ارائه مجدد كد اقتصادي از ماه آينده خبر داد.
حسين وكيلي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: ثبت نام از اشخاص حقوقي براي دريافت كد اقتصادي و كارت اقتصادي از طريق سامانه الكترونيكي سازمان امور مالياتي در دستور كار قرار دارد كه از بهمن ماه شروع مي شود.
وي افزود: در حال حاضر به تعدادي از اشخاص حقوقي بزرگ و شركتها اعلام شده است كه براي دريافت كد اقتصادي ثبت نام كنند و پس از ثبت نام اشخاص حقوقي اشخاص حقيقي نيز كد اقتصادي دريافت خواهند كرد.
معاون سازمان امور مالياتي با بيان اينكه اعطاي كد و كارت اقتصادي براي شناسايي دقيق مؤديان مالياتي است درباره مشكلات قبلي در اجراي كد اقتصادي گفت: در مرحله قبل سوءاستفاده هاي زيادي شد و افرادي كد اقتصادي دريافت كردند كه فعال اقتصادي واقعي نبودند و كارت آنها را ديگران استفاده مي كردند كه در اين زمينه با مشكلات فراواني روبرو شدند اما اين بار كدهاي اقتصادي دقيق است و اگر كسي از كد اقتصادي ديگران استفاده كند مجرم شناخته مي شود.
وكيلي يادآور شد: در كد اقتصادي شماره اقتصادي به هر نفر داده مي شود كه داراي دو جزء شماره ملي براي افراد و شناسه ملي براي اشخاص حقوقي و بخش دوم شامل ارقام سيستم داخلي سازمان امور مالياتي است.
وي تأكيد كرد: بر اساس تبصره 2 ماده 119 قانون برنامه پنجم تسليم اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر شرط برخورداري از معافيت مالياتي است و اگر كسي اظهارنامه به موقع ارائه نكند همه معافيت هاي قانوني لغو مي شود.
وكيلي در مورد رقم پيشنهادي درآمد مالياتي درلايحه بودجه 91 گفت: پيشنهاد سازمان مالياتي 35 تا 36 هزار ميليارد تومان براي لايحه 91 ارائه شده است.
معاون سازمان امور مالياتي در مورد درآمد مالياتي در سال جاري گفت: امسال در 9 ماهه 18 هزار و 300 ميليارد تومان درآمد مالياتي محقق شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد رشد و نسبت به رقم قانون بودجه سال جاري 80 درصد محقق شده است.
وكيلي در مورد بررسي اظهارنامه هاي ماليات مستقيم بند ب و ج گفت: از مهر و آبان ماه بررسي اظهارنامه ها شروع شده و تا تيرماه 91 بررسي برخي از اظهارنامه ها ادامه دارد.
معاون سازمان امور مالياتي در مورد اظهارنامه ماليات بر ارث گفت: تا 6 ماه بعد از فوت اظهارنامه مالياتي ماترك بايد ارائه شود كه برخي از اموال مشمول ماليات و برخي نيز معاف از ماليات هستند و املاك ارثي بر اساس ارزش معاملاتي مشمول ماليات مي شوند.
وي تأكيد كرد: اگر كسي اظهارنامه ماليات بر ارث ارائه نكند اظهارنامه مكمل ارائه مي دهد و ارث شرايط خاص دارد معمولا ورثه براي برداشت از حساب متوفي از طرف بانك راهنمايي مي شود كه گواهي اظهارنامه مالياتي ارائه كند يا در مرحله انحصار ورثه دادگاه مي گويد اظهارنامه مالياتي ارائه كنند.
وي در مورد نرخ ماليات بر ارث گفت: نمي توان نرخ دقيق ارائه كرد چون ورثه در طبقات مختلف اول تا سوم مالياتي قرار دارند و شرايط مختلف و معافيت هاي متفاوت در مورد ماليات بر ارث وجود دارد.
وكيلي گفت: معمولاً خانه مسكوني متوفي كه از آن استفاده مي شود معاف از ماليات است اما اگر ساختمانهاي بيشتر با ارزش بيشتري داشت مشمول ماليات مي شود.
معاون سازمان امور مالياتي در مورد ماليات بر اجاره گفت: مودياني كه درآمد اجاره دارند مكلف به تسليم اظهارنامه هستند و طبق قانون در تهران تا 150 مترمربع و در ساير نقاط تا 200 مترمربع اجاره منازل مسكوني معاف از ماليات است اما اجاره مكانهاي اداري، تجاري و كشاورزي مشمول ماليات مي شود.
وكيلي يادآور شد: در سالهاي گذشته اگر كسي اظهارنامه به موقع ارائه نمي كرد فقط مشمول جريمه مي شد اما از امسال طبق قانون برنامه علاوه بر جريمه معافيت هاي قانوني ماليات نيز برداشته مي شود.
وي يادآور شد: اشخاص حقوقي و صاحبان درآمد اجاره موظفند تا تيرماه اظهارنامه مالياتي ارائه كنند و اگر اظهارنامه عملكرد سال 90 ارائه نشود از معافيت مالياتي حذف مي شوند.

 



شركت هاي متخلف در بورس تا 100 ميليون تومان جريمه مي شوند

معاون حقوقي سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اجراي آيين نامه اجرايي ماده 14 قانون توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد، نظارت ها در بازار سرمايه افزايش چشمگيري خواهد يافت.
حسين فهيمي در ننشست كانون نهادهاي سرمايه گذاري ايران، در خصوص روند رسيدگي به جرائم افزود: پيش از اين در صورت بروز يك فعل مجرمانه، روند رسيدگي به جرم در مراجع ذيصلاح قضايي اعم از بازپرسي، دادگاه بدوي و تجديدنظر طي مي شد تا مجازات نقدي براي يك پرونده اعمال شود، اما با تصويب اين آيين نامه، هرگونه نقض قوانين و مقررات مي تواند راسا توسط سازمان بورس مورد رسيدگي قرار گيرد.
به گفته وي، اگر فرد متخلف سابقه اي از قبيل اخطار و تذكر داشته باشد و يا تخلفش به قدري باشد كه بخشي از كار بازار را مختل كند، مي تواند به عنوان يك پرونده خاص مورد رسيدگي قرار گيرد.
فهيمي اضافه كرد: در اين موارد نه تنها شركت بلكه شخص مديرعامل و اعضاي هيات مديره آن، مورد پيگيري قرار گرفته و به حداكثر مجازات 100ميليون تومان جزاي نقدي محكوم مي شوند كه اين راي از سوي سازمان قطعي و لازم الاجرا بوده و متخلف موظف است كه اين جريمه نقدي را به حساب خزانه واريز كند.
وي در خصوص محدوده اعمال اين آيين نامه تصريح كرد: محدوده اعمال مقررات در حوزه اشخاص تحت نظارت سازمان بورس (شامل ناشران اوراق بهادار و شركت هاي سهامي عام اعم از بوررسي، فرابورسي و غيره) است. همچنين شركت هايي كه هنوز در بورس و فرابورس پذيرفته نشده اند، اگر اجحافي عليه سهام و سهامداران خود انجام دهند، مشمول اين مقررات قرار مي گيرند.
معاون حقوقي سازمان بورس تاكيد كرد: علاوه بر شركت هاي سهامي عام، ناشران اوراق بهادار هم مي توانند مشمول اين آيين نامه قرار گيرند.
عضو هيات مديره سازمان بورس گفت: گروه دوم شركت هاي كارگزاري، شركت هاي مشاور سرمايه گذاري، تامين سرمايه ها و اشخاص حقوقي هستند كه به عنوان نهاد مالي نزد سازمان ثبت شده و مشغول فعاليت هستند.
وي خاطرنشان كرد: تشكل هاي خود انتظام اعم از سه بورس فعال، كانون ها و شركت سپرده گذاري مركزي نيز مشمول اين آيين نامه هستند.
معاون حقوقي سازمان بورس گفت: اين سه گروه در صورتي كه اقداماتي انجام دهند كه بازار را مختل كنند يا اجحافي عليه سهامداران و سرمايه گذاران صورت دهند، پرونده تخلفاتي آنها براساس ضوابط و مقررات موجود مورد رسيدگي قرار گرفته و ممكن است به جرايم نقدي تا 100ميليون تومان محكوم شوند.

 



بومي سازي تجهيزات پروژه هاي نفت و گازكشور

مراسم بهره برداري و بارگيري اولين جكت فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي و يكي از سه پايه هاي فازهاي 17 و 18 اين ميدان مشترك برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران، نخستين جكت طرحهاي (فازهاي) جديد پارس جنوبي صبح ديروز در كارگاه شركت تاسيسات دريايي ايران در خرمشهر تكميل و بارگيري شد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در آئين بهره برداري از جكت ها و سازه هاي دريايي فازهاي 17، 18 و 21 و 20 پارس جنوبي، با تقدير و قدرداني از تلاش شركتهاي سازنده و پيمانكار طرحهاي توسعه پارس جنوبي اعلام كرد: اجراي اين برنامه در راستاي پيگيري و تحقق راهبرد وزارت نفت درخصوص تسريع در توسعه بخش دريايي فازهاي ميدان مشترك پارس جنوبي صورت گرفته است.
موسي سوري با بيان اينكه مراحل ساخت نخستين جكت فازهاي 20 و 21 پارس جنوبي تنها 5 ماه به طول انجاميده است گفت به اين ترتيب با ساخت اين سازه دريايي بالاترين ركورد ساخت و بهره برداري از جكت ها در اختيار شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران قرار گرفت.
وي با اشاره به توسعه توانمنديهاي داخلي مبتني بر فناوريهاي جديد افزود: شركت هاي پيمانكاري ايراني در شرايط دشوار اقتصادي در حال رقم زدن ركوردهاي جديدي هستند كه اين روند مي تواند در دستيابي به اهداف زمانبندي اجرايي پروژه هاي پارس جنوبي موثر و مفيد باشد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس پيشرفت هاي جديد در بخش هاي طراحي ساخت و اجراي پروژه هاي نفت و گاز را بيانگر تحقق آرمان توسعه درون زا، بومي و مستقل در صنعت نفت و گاز دانست و گفت: شركتهاي سازنده و پيمانكاران ايراني با تامين و پوشش نيازهاي ملي در مقياس كيفي بين المللي، ظرفيت ورود به بازارهاي جهاني و افتخارآفريني هاي گسترده را به دست آورده اند.

 



ايجاد 2000 پيشخوان جديد دولت الكترونيك تا پايان سال جاري

معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از راه اندازي 2 هزار پيشخوان جديد دولت الكترونيك در كشور تا پايان سال جاري خبر داد.
احمد بزرگيان در گفت وگو با فارس با بيان اينكه در حال حاضر 18 هزار دفتر پيشخوان خدمات دولت الكترونيك در كشور وجود دارد، افزود: تا پايان سال جاري 2 هزار دفتر پيشخوان جديد در كشور ايجاد مي شود. وي يادآور شد: خدمات ارائه شده در دفاتر پيشخوان دولت الكترونيك متفاوت است، به گونه اي كه در استان لرستان 196 خدمت و خراسان رضوي 184 خدمت ارائه مي شود و زمينه تا ارائه 200 خدمت در اين استان فراهم شده است و استانهاي مختلف به تناسب همكاري دستگاه دولتي خدمات متفاوت ارائه مي كنند، اما به طور ميانگين 120 خدمت در دفاتر پيشخوان دولت الكترونيك در كشور ارائه مي شود.
معاون تحول و نوسازي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تأكيد كرد: در حال حاضر 10 هزار دفتر پيشخوان دولت الكترونيك در روستاها وجود دارد كه تا پايان سال 500 دفتر جديد پيشخوان اضافه مي شود و عمده خدمات مورد نياز روستائيان در آن ارائه مي شود.
بزرگيان در مورد دوركاري كارمندان گفت: 20 درصد از كارمندان دولت به صورت دوركار تبديل شده اند و براي سال هاي آينده اين طرح گسترش پيدا مي كند و در تهران و شهرستانها و مراكز استاني هم طرح دوركاري اجرا مي شود.
وي در مورد تعداد كارمندان دوركار گفت: عدد دقيقي وجود ندارد، اما تعداد كارمندان دوركار كم نشده و در برخي موارد افزايش يافته است.
بزرگيان تأكيد كرد: دوركاري يكي از 10 برنامه تحول اداري است كه با تفاهمنامه با دستگاه هاي اجرايي اجرا مي شود و مشاغل قابل انجام به وسيله دوركاري در دستگاه ها مشخص شده است.

 



شيخ الاسلامي خبر داد آغاز مرحله جديد دور كاري

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام دور جديد دور كاري در وزارتخانه متبوعش، گفت: هم اكنون حدود 50 درصد از نيروهاي شاغل در اين وزارتخانه دوركار شده اند.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر از اجراي دور جديد طرح دوركاري در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 50 درصد از نيروهاي وزارتخانه دور كار شده اند.
وي اظهار داشت: البته اين به آن معنا نيست كه 50 درصد افراد هيچ وقت سركارشان حاضر نمي شوند بلكه ممكن است در طول هفته روزهايي را در محل كار خود حاضر شوند.
شيخ الاسلامي خاطر نشان كرد: هم اكنون برخي از افراد دور كار از يك تا 3 روز در محل كار خود حضور مي يابند كه البته به نسبت وضعيت شغلي خود و يا بخش هايي كه در آن شاغل هستند در روزهاي مختلف و يا فقط صبح ها يا فقط عصرها حاضر مي شوند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي تاكيد كرد: معاونت ها و بخشهاي مختلف وزارتخانه براي اجراي اين طرح شرح وظايف هر شغل را تعيين كرده و تعاريف مشخصي نيز ارائه شده است.
شيخ الاسلامي اين مطلب را نيز افزود: به طور كلي در دومين سال از اجراي طرح دور كاري 50 درصد از افراد شاغل در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تحت شمول اين طرح قرار گرفتند.
بنابراين گزارش، با ادغام وزارتخانه هاي تعاون و رفاه و تامين اجتماعي در وزارت كار و امور اجتماعي سابق، دور جديدي از اجراي طرح دور كاري در نيروهاي اين وزارتخانه تازه تاسيس آغاز شده است كه هم اكنون 10 درصد نيروهاي بخش تعاون وزارتخانه و حداقل 30 درصد نيروهاي شاغل در حوزه رفاه به صورت دور كاري وظايف خود را پيگيري مي كنند.
اجراي طرح دوركاري با طرح ايده از سوي عبدالرضا شيخ الاسلامي در سال گذشته به تصويب دولت رسيد و در پي آن، بيش از 60 درصد از نيروهاي وزارت كار و امور اجتماعي سابق در سال گذشته دور كار شده بودند.

 



يك مقام عرب: بستن تنگه هرمز قيمت نفت را به 200 دلار مي رساند

يك مقام عرب هشدار داد: در صورت بسته شدن تنگه هرمز قيمت هر بشكه نفت به بيش از 200 دلار مي رسد.
به گزارش مهر، اين مقام عرب حاشيه خليج فارس در گفتگو با روزنامه الحيات اظهار داشت: من معتقدم تنگه هرمز در آينده بسته نخواهد شد.
وي تاكيد كرد: تمامي طرفهاي اقليمي و بين المللي براي رسيدن به اين مرحله (بسته شدن تنگه هرمز) رغبتي ندارند اما پيش بيني مي كنم در صورت بسته شدن آن قيمت هر بشكه نفت به بيش از 200 دلار برسد.
در همين حال يك پايگاه خبري نيوزيلند اعلام كرد: نگراني ها از تحريم احتمالي نفت ايران توسط غرب قيمت سوخت را در اين كشور افزايش داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي تي وي ان زد، ديروز قيمت بنزين در اكثر جايگاه هاي عرضه سوخت نيوزيلند، حدود 5 سنت در هر ليتر افزايش يافت و به 2 دلار و 119 سنت رسيد.
درباره دليل اين افزايش قيمت شركت زد انرژي، تامين كننده يك سوم سوخت مصرفي كشور نيوزيلند اعلام كرد، تحريم احتمالي نفت ايران توسط اتحاديه اروپا، موجب افزايش قيمت سوخت در اين كشور شده است.
همچنين دي پاپادوپولوس، سخنگوي شركت بريتيش پتروليوم گفت: فشار بر بازارهاي بين المللي كه از زمان آغاز سال جديد ميلادي شروع شده، همچنان ادامه دارد.
براساس اين گزارش، سخنگوي شركت نفتي كالتكس نيز اظهار داشت، دورنماي قيمت هاي جهاني نفت خوب نيست و نگراني زيادي درخصوص بي ثباتي ناشي از موضوع هسته اي ايران و تحريم هاي نفتي غرب در بازارهاي جهاني وجود دارد.

 



اخطار بانك مركزي به 6 اقدام غيرقانوني بانك ها

بانك مركزي با اعلام 6 اقدام غيرقانوني بانكها هشدار داد: بانك هاي متخلف ضمن اعمال اقدامات انضباطي به مردم معرفي مي شوند.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي نامه اي به كليه بانك هاي دولتي، غيردولتي، پست بانك و موسسه اعتباري توسعه اعلام كرد:
اطلاعات واصله حاكي از آن است كه برخي از بانك ها، فارغ از خط مشي و سياستهاي پولي، اعتباري و نظارتي اين بانك، اقدام به انجام عملياتي به شرح زير مي نمايند:
افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري برخوردار از سود شناور و سود در سررسيد، پذيرش سپرده با نرخ سود بالاتر از نرخ هاي ابلاغي، تمديد سپرده هاي مفتوحه در سالهاي گذشته با نرخهاي زمان انعقاد قرارداد سپرده گذاري پيشين، تضمين عدم كسر جريمه در صورت انسداد سپرده قبل از سررسيد، پرداخت سود در ابتداي دوره به عنوان سود پيش پرداخت و بخشودگي كارمزد و ايجاد حساب پشتيبان.
بكارگيري روش هاي مذكور علاوه بر مغايرت با سياستها و ضوابط ابلاغي با بانك مركزي و ايجاد آثار سوء در بازار پولي و مالي كشور، زمينه پيدايش فرصتهاي نابرابر و بروز رقابت ناسالم در عرصه فعاليتهاي بانكي را فراهم مي سازد.
لذا مقتضي است نسبت به متوقف نمودن فعاليتهاي فوق الذكر، در اسرع وقت اقدام نمايند. بديهي است در صورت استفاده از روشهاي صدرالذكر، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به منظور اعمال اقدامات انضباطي، ضمن اخطار كتبي به مديرعامل و اعضاء هيات مديره، رونوشتي از آن را در جرايد به منظور تنوير افكارعمومي منعكس خواهد نمود.

 



توزيع قبض مشتركان توسط خدمات همراه اول

مدير عامل شركت خدمات اول همراه اول با اين توجيه كه «قبض، اعلاميه بدهي است نه مرسوله گفت: ما يكي از شركت هاي زيرمجموعه همراه اول هستيم كه اعلاميه بدهي مشتركان خود را توزيع مي كنيم.
ناصر قديركاشاني در يك نشست خبري با موضوع توزيع قبوض همراه اول در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از اين پس، توزيع قبوض همراه اول در استان تهران توسط «شركت خدمات اول» يكي از زيرمجموعه هاي همراه اول انجام خواهد شد.
مدير عامل شركت خدمات اول با بيان اينكه اين شركت طي دوره هاي پيش، توزيع قبوض مشتركان ويژه همراه اول را انجام مي داد، افزود: در دوره نخست، اين شركت تنها قبوض مشتركان منطقه 15 و مشتركان ويژه را توزيع كرد كه در دوره هاي بعدي مناطق ديگري نيز اضافه شد و در دوره اخير قبوض تمامي مناطق تهران به وسيله شركت خدمات اول توزيع شده است.
وي گفت: از سال آينده نيز توزيع قبوض استان البرز توسط شركت خدمات اول انجام مي شود.
كاشاني تصريح كرد: مشتركان ويژه مشتركان پرمصرف هستند كه رنگ قبض آنها با رنگ قبض ساير مشتركان متفاوت است.
وي ادامه داد: قبوض مشتركان ويژه همراه اول، به صورت سفارشي تحويل داده مي شود و در قبال آن رسيد دريافت مي گردد.
وي در خصوص تأخير و ناهماهنگي در توزيع اين دوره قبوض همراه اول كه در نتيجه آن هنوز قبض بسياري از مشتركان به دستشان نرسيده، گفت: در اين دوره، به دليل عدم توافق شركت پست و همراه اول، ارجاع كار توزيع قبوض، بسيار ناگهاني انجام شد و اين امر باعث ايجاد ناهماهنگي هايي گرديد.
قدير كاشاني گفت: در كنار تمام اين مشكلات، در اين دوره براساس اطلاعات ما، بيش از 80 درصد مشتركان تهراني قبوض خود را دريافت كرده اند؛ ضمن اينكه همراه اول نيز در اين دوره علاوه بر افزايش مهلت زمان پرداخت، براي هر مشترك، 5 بار صورتحساب را پيامك كرده است.
قدير كاشاني تصريح كرد: در اين دوره، توزيع قبوض توسط 600 پرسنل انجام شد كه پيش بيني مي كنيم براي انجام اين كار به صورت كامل و صحيح، به هزار پرسنل در استان تهران نياز داشته باشيم.
وي همچنين 4 دليل را براي عدم دريافت قبوض همراه اول در مقصد، برشمرد و توضيح داد: تغيير آدرس، ناصحيح بودن كد پستي، مغايرت كد پستي با آدرس و غير قابل شناسايي بودن آدرس، دلايلي است كه در نتيجه آنها يك قبض به مقصد نمي رسد.
قدير كاشاني تأكيد كرد: بنابراين قبضي كه مشكل آدرس نداشته باشد، به مقصد مي رسد.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين كار همراه اول، دخالت در فعاليت هاي پستي نيست، گفت: قبض موبايل اعلاميه بدهي است و كار شركت پست، ارسال مرسوله است.
وي ادامه داد: ما يكي از شركت هاي زيرمجموعه همراه اول هستيم و پخش اعلاميه بدهي مشتركان خود را انجام مي دهيم.

 



هشدار دبيركل اتاق بازرگاني انگليس درباره ركود اقتصادي

دبيركل اتاق بازرگاني انگليس هشدار داد، اقتصاد اين كشور در آستانه وقوع موج جديدي از ركود و بحران قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، جان لانگ ورث افزود: پس از كاهش شديد رشد اقتصادي اين كشور در 3 ماه پاياني سال 2011 و تشديد بحران مالي و بدهي منطقه يورو اقتصاد انگليس در 6 ماه نخست 2012 با خطر ركود و بحران روبرو خواهد شد.
براساس اين گزارش اتاق بازرگاني انگليس كه بيش از 8000 عضو دارد از دولت انگليس خواسته از بخش بازرگاني و تجارت اين كشور در سال 2012 ميلادي حمايت بيشتري به عمل آيد.
جان لانگ ورث دبيركل اتاق بازرگاني انگليس دراين باره تاكيد كرد: كاهش اعتماد مصرفي به شدت اقتصاد انگليس را تهديد مي كند و اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي از سوي دولت نيز به اين نگرانيها دامن زده است.
لانگ ورث افزود: بحران بدهي منطقه يورو نيز تاكنون تاثيرات منفي زيادي بر رشد و رونق اقتصادي انگليس داشته است، براين اساس رشد بخش صنعت انگليس طي 3 ماه پاياني 2011 به شدت كاهش داشته است و به پايين ترين حد خود از 3 ماه سوم 2009 رسيده است.
وي اضافه كرد: شرايط در بخش خدمات انگليس اندكي بهتر از صنعت است، ميزان رشد بخش خدمات انگليس در سال 2011 افزايش نسبي داشته است. بانك مركزي انگليس پيش بيني كرده است رشد اقتصادي اين كشور امسال به كمتر از 7/0 درصد خواهد رسيد.
دولت انگليس قصد دارد تا سال 2015 ميلادي كسري بودجه اين كشور را به صفر برساند.

 



تدوين سند ملي راهبرد انرژي كشور

يك مقام مسئول در دولت با اشاره به مشاركت 3 دستگاه دولتي براي تدوين سند ملي راهبرد انرژي كشور، اعلام كرد: هم اكنون شدت مصرف انرژي در ايران 10برابر ژاپن است.
داود منظور ديروز در دومين كنفرانس مديريت و بهينه سازي انرژي با بيان اينكه يكي از اهداف دولت در برنامه پنجم توسعه تدوين سند ملي راهبرد انرژي كشور است، گفت: اين سند راهبردي با مشاركت وزارتخانه هاي نفت، نيرو و سازمان انرژي اتمي مراحل نهايي را پشت سر مي گذارد.
معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه با تدوين اين سند ملي شكاف هاي انرژي كشور پر مي شود، تصريح كرد: همزمان با تدوين اسند ملي، اجراي قانون هدفمندي يارانه ها هم تاثير قابل توجهي در كاهش و بهينه سازي مصرف انرژي در كشور داشته است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه در شرايط فعلي شدت مصرف انرژي در واحدهاي توليدي 8 برابر ژاپن و 5 برابر كشورهاي پيشرفته صنعتي است، اظهار داشت: از سوي ديگر هم اكنون شدت مصرف حامل هاي مختلف انرژي در كل كشور 10برابر ژاپن برآورد مي شود.
وي همچنين با اشاره به توزيع نابرابر يارانه انرژي در بين دهكهاي مختلف مصرف، بيان كرد: هم اكنون مصرف بنزين دهك دهم حدود 30برابر دهك اول جامعه است.منظور، سهم دهك اول در مصرف گازوئيل كشور را حدود 6 دهم درصد و سهم دهك دهم را 35 صدم درصد عنوان كرد و افزود: اجراي فاز نخست قانون هدفمندي يارانه ها، باعث اصلاح مصرف انرژي خانوارها و بنگاه ها شد به طوري كه در مصرف بنزين 6 درصد، مصرف گازوئيل 10درصد، مصرف نفت كوره 36 درصد و مصرف برق 5 درصد كاهش داشته ايم.
اين مقام مسئول يادآور شد: اگر مصرف انرژي پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ادامه مي يافت، بايد مصرف برق 7درصد و مصرف گاز طبيعي 10درصد افزايش پيدا مي كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14