(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 دی 1390- شماره 20124

كوتاه اقتصادي
مديرعامل شركت ملي گاز: تا پايان سال جاري قراردادهاي صادرات گاز ايران به اروپا نهايي مي شود
بازگشت دلالان به بازار افزايش ناگهاني قيمت سكه وارز
تشكيل كميته 5 نفره دولت براي كنترل نرخ ارز
بهره برداري از 24طرح بزرگ آب و فاضلاب در كشور
مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها: ارسال پيامك مبني بر قطع يارانه خانوارها كذب محض است
احداث 3 بزرگراه جديد براي اتصال به مشهد
فروشگاه هاي زنجيره اي ميوه و تره بار راه اندازي مي شود
شركت هاي برتر ايران معرفي مي شوند
سقف خروج ارز همراه مسافر از كشور 5 هزار دلار است
رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه رانت در اقتصاد كشور بايد خشكانده شود
سپرده هاي مردم در بانك ها تضمين مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ يك مقام مسئول در شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي از راه اندازي نخستين واحد پتروپالايشگاه نفت ايران تا بهار سال آينده خبر داد و اعلام كرد: با راه اندازي اين واحد براي نخستين بار امكان توليد پروپيلن در پالايشگاه هاي نفت فراهم مي شود.رشيد سيديان درباره آخرين وضعيت راه اندازي واحد پتروپالايشگاه امام خميني شازند، گفت: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب اين واحد پالايشگاهي به پايان رسيده است.
¤ با پايان يافتن بازنگري و اصلاح آيين نامه قديمي بيمه هاي زندگي در شوراي عالي بيمه، آئين نامه تازه اي با عنوان «آئين نامه بيمه هاي زندگي و مستمري» جايگزين آن شد.بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه اي به امضاي سيدمحمد كريمي، رئيس شوراي عالي بيمه، آئين نامه جديد «بيمه هاي زندگي و مستمري» را با عنوان آئين نامه شماره 68 به مديران عامل شركت هاي بيمه ابلاغ كرد.
¤ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: به منظور انجام مانور جهادي اصلاح و بهينه سازي شبكه برق رساني در منطقه برق بوعلي واقع در معاونت اجرايي شمال شرق تهران، مشتركان خيابان هاي كاج- باقري شبستري- مشكات- فيضي- نوروزي و كوچه هاي اطراف منشعب از بزرگراه صيادشيرازي تا خيابان كليم كاشاني روز جمعه 30 دي ماه جاري از ساعت 8 صبح الي 12 با قطع برق مواجه خواهند شد.
¤ مديرعامل شركت مايع سازي گاز طبيعي با اشاره به آغاز توليد زودهنگام LNG در ايران تا كمتر از 2 سال آينده اعلام كرد: با اختصاص 5/1ميليارد دلار ايران به جمع كشورهاي صادركننده LNG جهان مي پيوندد.علي خيرانديش با اشاره به برنامه ريزي براي آغاز توليد زودهنگام LNG در كارخانه ايران ال.ان.جي، گفت: بر اين اساس قرار است با اختصاص يك ميليارد و 500 ميليون دلار با تكميل نخستين واحد شيرين سازي و مايع سازي گاز طبيعي، توليد و صادرات محموله هاي LNG ايران شتاب بگيرد.
¤ به منظور تسهيل در صادرات و واردات و حمايت از توليدكنندگان داخلي، تفاهم نامه همكاري بين گمرك و سازمان ملي استاندارد به امضا رسيد. اين تفاهم نامه با هدف تسريع و تسهيل در صدور مجوزهاي لازم جهت كالاهاي مشمول اجراي اجباري استاندارد براي واردات و صادرات و روان سازي انجام تشريفات گمركي به امضاء رسيد.
¤ وزير تعاون، كار و رفاه با اشاره به اينكه نظام آموزشي كشور وارداتي است، گفت: دستگاه ها و وزارتخانه هاي مختلف آموزشي بايد به دنبال تدوين سند جامع منابع انساني كشور باشند.عبدالرضا شيخ الاسلامي در گردهمايي مديران كشوري دانشگاه جامع علمي كاربردي و سازمان آموزش فني حرفه اي با اشاره به نظام ملي مهارت و فناوري اظهار داشت: اين نظام طي ماه هاي اخير تدوين و ابلاغ شد و در حال حاضر نظام صلاحيت هاي حرفه اي نهايي شده و مراحل تصويب در شوراي عالي اداري را به زودي طي خواهد كرد.
¤ شركت خودروسازي بي ام و آلمان براي جمع آوري 235هزار خودروي معيوب خود فراخوان داد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، شركت بي ام و قصد دارد بيش از 235هزار دستگاه از خودروهاي كوچك خود را در سراسر بازارهاي بين المللي به علت نقص فني و احتمال خطر آتش سوزي جمع آوري كند.سخنگوي شركت بي ام و تأكيد كرد: نقص فني در سيستم خنك كننده توربو شارژ خودروهاي توليدي خطر آتش گرفتن موتور را به شدت افزايش مي دهد.

 



مديرعامل شركت ملي گاز: تا پايان سال جاري قراردادهاي صادرات گاز ايران به اروپا نهايي مي شود

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از نهايي شدن قراردادهاي صادرات گاز به اروپا تا پايان امسال خبر داد.
جواد اوجي (ديروز) در نشست دوره اي مديران ارشد صنعت نفت با خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها افزود: با توجه به مجوزهاي دريافت شده از تركيه، عراق، سوريه و لبنان براي ترانزيت گاز ايران به اروپا، انتظار مي رود قرارداد صدور گاز ايران به اروپا از خاك اين كشورها تا پايان امسال نهايي شود.
وي اظهار كرد: با توجه به توسعه ميدان هاي مستقل گازي در كشور و راه اندازي فازهاي جديد پارس جنوبي تا دو سه سال آينده، ظرفيت توليد گاز به حدود 4/2 ميليارد متر مكعب خواهد رسيد كه بخشي از آن براي صادرات در نظر گرفته شده است.
اوجي با بيان اين كه براي ترانزيت و صادرات گاز به اروپا دو مسير مستقل پيش بيني شده است، گفت: براي صادرات گاز به اروپا از خاك تركيه و عبور اين حامل انرژي از خاك كشورهاي سوريه، عراق و لبنان با شركت هاي اروپايي گفت وگو شده است.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران ميزان صادرات گاز از ابتداي سال جاري تاكنون را 6/7 ميليارد متر مكعب اعلام كرد كه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 5/10 درصد رشد دارد.
وي ميزان واردات گاز در سال جاري را 9 ميليارد متر مكعب اعلام كرد كه نسبت به سال گذشته 35 درصد رشد دارد.
وي ميانگين توليد گاز در كشور در سال جاري را 620 ميليون متر مكعب در روز اعلام كرد.
به گفته مديرعامل شركت ملي گاز ايران ظرفيت پالايش گاز كشور در سال جاري با بهره برداري از طرح هاي اجرا شده در پالايشگاه هاي فجر جم، بيدبلند و چهار و پنج پارس جنوبي 32 ميليون متر مكعب در روز افزايش يافت.
اوجي با اشاره به نقش اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در كاهش مصرف گاز گفت: با توجه به اينكه يك ميليون و 300 هزار مشترك در طول يك سال اخير به مشتركان مصرف گاز كشور اضافه شده است، 25 ميليون متر مكعب گاز (معادل يك فاز پارس جنوبي و يا خوراك يك واحد پتروشيمي در يك سال) صرفه جويي در مصرف گاز داشتيم. وي در ادامه با اشاره به صدور قبوض الكتريكي گفت: با اجراي طرح صدور قبوض الكترونيكي، مشتركين گاز مي توانند با شركت گاز تماس گرفته و كمتر از 30 ثانيه صورتحساب خود را دريافت كنند. وي افزود: اين طرح هم اكنون در استان هاي تهران، البرز، اصفهان و زنجان اجرا شده و مشتركين اين استان ها مي توانند از اين طريق صورتحساب هاي خود را دريافت كنند.وي افزود: براساس اين طرح، مشتركين شماره اشتراك خود را پس از تماس با شركت گاز وارد كرده و صورتحساب را دريافت مي كنند.
اوجي تصريح كرد: شماره در نظر گرفته براي تماس مردم در استان هاي مختلف متفاوت است و مشتركين مي توانند اين شماره ها را بر روي سايت شركت ملي گاز ايران دريافت كنند.

 



بازگشت دلالان به بازار افزايش ناگهاني قيمت سكه وارز

جولان دلالان ارز در بازار مجددا آغاز شد. صراف ها نيز فقط خريدارند
به دنبال اعلام رسمي مبني بر برخورد با دلالان ارز، خيابانهاي فردوسي، جمهوري و ابتداي خيابان منوچهري در روز اول اجرايي اين طرح (يكشنبه گذشته) آرامش نسبي داشت و مردم و كسبه نيز اظهار رضايت داشتند. اما از روز دوم يعني دوشنبه (پريروز) سروكله دلالان بدون در دست داشتن دلار و يا ريال بطور نامحسوس پيدا شد. اما ديروز علنا آنها به كار خود ادامه دادند و اين نشان از بي تفاوتي مسئولان طرح در برخورد با دلالان دارد.
در گزارش روز دوشنبه كيهان، يكي از دلالان به خبرنگار ما گفته بود كه اين طرح موقتي و يك هفته اي است و مشاهدات ديروز خبرنگار ما از خيابانهاي جمهوري، فردوسي و منوچهري حاكي از آن است كه دلالان بي محابا دوباره كار خود را شروع كرده اند.
دلالاني كه طي روز اول اجراي طرح در پاساژها و بسترهاي خيابان و بطور مخفيانه اقدام به فروش دلار مي كردند، ديروز بدون در دست داشتن دلار، با صداي رسا مانند گذشته اقدام به خريد و فروش دلار مي كردند. نكته قابل توجه اينكه يكي از دلال ها به خبرنگار كيهان كه به عنوان خريدار دلار به او مراجعه كرده بود درباره حضور ماموران نيروي انتظامي گفت: ما از روز يكشنبه تاكنون يك مامور در اين خيابانها نديده ايم و فقط بخاطر اعلان عمومي كه شد دست و پاي خود را جمع و جور كرديم. گزارش خبرنگار ما مي افزايد: يكي از صرافان خيابان جمهوري كه از كسادي بازار خريد و فروش ارز گله داشت با تمسخر گفت: اينجا ماست بندي است، بعدازظهر هم ماست چكيده مي آوريم!
صراف ديگري مي گفت: بانك مركزي با دلالان است زيرا به ما دلار نمي دهد تا آن را با قيمت مصوب به دست مشتري برسانيم.
برخي از صرافي ها كه حالي براي پاسخگويي ندارند با خط درشت بر در ورودي مغازه نوشته اند نه ارز مسافري داريم و نه دلار مي فروشيم.
يكي از صرافي هاي خيابان فردوسي گفت: اگر شما دلار داري هزار و 390 تومان مي خريم و هزار و 400 تومان مي فروشيم.
دلال ها دلار را 1690 تومان مي خريدند و 1700 تومان مي فروختند.
رشد غيرمنطقي قيمت سكه
در همين حال ترديدها درباره افزايش نرخ سود بانكي در سايه كنترل نسبي بازار ارز موجب التهاب شديد در بازار سكه شده است.
به گزارش خبرنگار ما، نوسانات بازار طلا طي دو روز اخير، قيمت هاي خيره كننده اي را به ثبت رسانده كه به نظر مي رسد در صورت ادامه اين روند، باز هم شاهد ثبت ركوردهاي جديدي در اين بازار خواهيم بود.
بنابراين گزارش؛ قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح قديم ديروز بعدازظهر با 63هزار تومان افزايش نسبت به روز قبل به 755هزار تومان رسيد بهاي هر قطعه سكه طرح جديد نيز با 64هزار تومان رشد نسبت به روز دوشنبه به 745هزار تومان در ساعت 16 روز سه شنبه رسيد. نيم سكه هم ديروز با 29هزار تومان افزايش نسبت به روز قبل به 730هزار تومان، ربع سكه با 18هزار تومان رشد به 193هزار تومان و سكه يك گرمي با 10 هزار تومان افزايش نسبت به روز قبل به 94 هزار تومان رسيد.قيمت هر گرم طلاي 18 عيار هم با بيش از 3 هزار تومان افزايش رقم بي سابقه 71هزار و 910تومان را ثبت كرد.البته اين افزايش قيمت ها در حالي ديروز رخ داد كه قيمت هر اونس طلاي جهاني نيز با اندكي رشد نسبت به روز قبل 1662 دلار تعيين شد.قيمت دلار نيز با 40 تومان افزايش به 1740 تومان رسيد.
در عين حال دلايل مختلفي درباره جهش بي سابقه قيمت طلا و سكه از سوي برخي كارشناسان و رسانه ها ذكر شده كه از آن جمله مي توان به ترديدها درباره افزايش نرخ سود بانكي، كنترل نسبي بازار ارز، كم رونقي بازار بورس، افزايش نقدينگي سرگردان و انتقال دلالان بازار ارز به بازار سكه اشاره كرد.
به نظر مي رسد مسئولان ذيربط به ويژه مقامات اقتصادي كشور مي بايست هرچه سريعتر به منظور كنترل بازار سكه تدابير لازم را براي هدايت نقدينگي سرگردان به بازارهاي مولد و موثر اتخاذ نمايند تا بيش از اين شاهد نوسانات غيرمنطقي در بازارهاي ارز و طلا نباشيم.
تاكيد بر افزايش
نرخ سود بانكي
در حالي كه ابهام هايي براي افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي مطرح شد، برخي از اعضاي شوراي پول و اعتبار بر تصويب آن در جلسه گذشته شورا تاكيد كردند.
به گزارش ايرنا، هرچند چهارشنبه هفته گذشته اعضاي شوراي پول و اعتبار و رئيس كل بانك مركزي از مصوبه اين شورا مبني بر افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي متناسب با نرخ تورم خبر دادند. اما «علي آقامحمدي» معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها برداشت رسانه ها از مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره افزايش نرخ سود بانكي را اشتباه خواند.
آقامحمدي گفت: فعلا چارچوب مصوبه شوراي پول و اعتبار مشخص نيست و اصلا موضوع افزايش نرخ سود سپرده در اين شورا مطرح نشده، بلكه مصوبه در مورد نرخ سود عقود مشاركتي بوده است.
اين خبر از روز گذشته منجر به گمانه زني در فضاي رسانه ها و ايجاد ابهام درخصوص آينده نرخ سود سپرده هاي بانكي شد. هادي قوامي يكي ديگر از اعضاي ناظر شوراي پول و اعتبار پس از ابهامات ايجاد شده درخصوص اين مصوبه ديروز در گفت وگو با ايرنا، ضمن رد اظهارات آقامحمدي، گفت: معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور در جلسه شوراي پول و اعتبار حضور نداشته و در جلسه سه شنبه شب گذشته شوراي پول و اعتبار افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي به تصويب رسيده است.
در همين حال، سيد كاظم دلخوش عضو شوراي پول و اعتبار نيز با تاكيد مجدد بر تصويب افزايش نرخ سود سپرده هاي بانكي اظهار داشت: در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي نسبت به ايجاد ابهامات در اين مسئله تذكر داده شده است.
در هر حال اين ابهامات منجر به سر در گمي مردم در بازارهاي مالي و بلاتكليفي آنها شده كه اميد مي رود اين مسئله در جلسه بعدي شوراي پول و اعتبار تعيين تكليف شود.
ابهام مصوبه سود بانكي كارساز شد!
در پي موضع گيري معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور در مورد نرخ سود بانكي، سهام بانك هاي حاضر در بورس و فرابورس كه تا روز دوشنبه مثبت بودند، ديروز منفي شدند و زمينه كاهش شاخص بورس را فراهم كردند.
به گزارش فارس، سهام 10 بانك حاضر در بورس و چند بانك فرابورسي به دليل تصويب افزايش نرخ سود بانكي توسط شوراي پول و اعتبار، از چهارشنبه پيش تا ديروز مثبت بودند و اين گروه حتي با هجوم سهامداران و اقبال بازار و داد و ستد حجم قابل توجهي از سهام مواجه شده و موجب تشديد رونق بازار و رشد متغيرهايي مهم چون شاخص بورس شدند.
اين وضعيت موجب شد تا تعدادي از سرمايه گذاران و دارندگان پس اندازهاي مردمي در كنار سهامداران قديمي به بورس آمده و سهام بانك ها و ديگر شركت ها را براي سرمايه گذاري انتخاب كنند اما به دليل بي ثباتي در تصميم گيري هاي كلان و شفاف و قطعي نبودن مصوبه ها، بار ديگر تجربه تلخ بي اعتمادي به چنين تصميم ها تكرار شد چرا كه به رغم تصويب شوراي پول و اعتبار و انعكاس گسترده آن در رسانه ها روز گذشته آقامحمدي معاون اقتصادي معاون اول رئيس جمهور برداشت رسانه ها را از مصوبه شوراي پول و اعتبار درباره افزايش نرخ سود بانكي اشتباه خواند و گفت: فعلا چارچوب مصوبه شوراي پول و اعتبار مشخص نيست، اصلا موضوع افزايش نرخ سود سپرده در اين شورا مطرح نشده بلكه مصوبه درخصوص نرخ سود عقود مشاركتي بوده است.
اين موضع گيري با تاخير سوال برانگيز بعد از معاملات بورس منعكس و موجب شد تا سرمايه گذاران و خريداران سهام بانكي با زيان هايي مجبور به تغيير رويه و خروج از سهام بانك ها شوند. به همين دليل سهام بانك هاي ملت، پاسارگاد، تجارت، پارسيان، سينا، اقتصاد نوين، انصار، كارآفرين، ايران زمين، سرمايه و بانك دي از همان شروع معاملات ديروز با فشار فروش و كاهش قيمت سهام روبرو شدند. اين جريان منجر شد تا كل بازار سهام هم كه در 5 روز كاري گذشته با رونق نسبي روبرو شده بود، ديروز منفي شود.
برخي كارشناسان نيز افزايش قيمت سكه را ناشي از اين خبر اعلام كردند.

 



تشكيل كميته 5 نفره دولت براي كنترل نرخ ارز

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تشكيل كميته 5 نفره در دولت به منظور كنترل نرخ ارز خبر داد.
رضا فاطمي امين توضيح داد: كميته 5 نفره اي در دولت با حضور نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي تشكيل شده تا وضعيت بازار ارز را بررسي كرده و تمهيدات لازم براي كنترل آن را بينديشد.
او با اشاره به نگراني هاي به وجود آمده درباره احتمال گراني به سبب تحولات نرخ ارز گفت: براساس بررسي هاي انجام شده، بيشتر واردات كالا به كشور به ويژه واردات مواد اوليه صنايع از طريق نرخ مرجع انجام مي شود. به اين ترتيب موج گراني بر اثر افزايش نرخ ارز نخواهيم داشت.
وي ادامه داد: ممكن است فضاي عمومي جامعه با نوسانات نرخ ارز اينگونه شكل گرفته باشد كه نوسانات نرخ ارز باعث كم شدن انگيزه واردات كالا و كمبود كالا در ماههاي آينده باشد كه البته اين تصور صحيح نيست، چرا كه اين كميته كالاها را به سه دسته تقسيم كرده كه در دسته اول كالاهاي ضروري كه جايگزيني با توليد داخلي ندارند، دسته دوم كالاهاي قابل جايگزين با انواع داخلي و گروه سوم، كالاهايي كه به نوعي لوكس هستند قرار مي گيرند. بر اين اساس شيوه اختصاص ارز نيز به آنها متفاوت خواهد بود.
فاطمي امين ادامه داد: براي كالاهاي ضروري كه اين كميته تشخيص دهد، ارز به نرخ دولتي تامين خواهد شد و جاي نگراني نيست. بنابراين اين جو، تنها رواني است و واقعي نيست و به طور قطع، كمبود كالا در ماههاي آينده نخواهيم داشت.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين اظهارنظر شركت هاي قطعه ساز خودرو درباره تاثير منفي افزايش نرخ ارز بر فعاليت هاي آن ها را رد كرد.
فاطمي امين در پاسخ به انتقادات مطرح شده درخصوص عدم اعلام نرخ رشد صنعتي سال 87 و 88 گفت: اعلام نرخ رشد صنعتي موضوعي پيچيده است و روال طولاني دارد؛ بر اين اساس كميته اي سه جانبه ميان وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي تشكيل شده است كه قرار است با حل برخي اختلافات، نرخ رشد صنعتي سال هاي 87، 88 و 89 را با هم اعلام خواهيم كرد.
وي اظهار داشت: اين آمادگي وجود دارد كه هر 6 ماه يكبار، نرخ رشد صنعتي را اعلام كنيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: محاسبه نرخ واقعي رشد صنعتي اطلاعاتي مي خواهد كه تنها در اختيار بانك مركزي و مركز آمار ايران است.
وي همچنين درخصوص اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه ها نيز گفت: اگر چه در اجراي پروژه بازسازي صنايع تاخير هايي وجود داشت، اما از يك ماه قبل پذيرش پرونده ها آغاز شده است و از سه ميليارد دلاري كه قرار است از صندوق توسعه ملي به بانك صنعت و معدن اختصاص يابد، يك ميليارد دلار براي ارز مورد نياز پروژه هاي بازسازي اختصاص خواهد يافت.

 



همزمان با دهه فجر انجام مي شود
بهره برداري از 24طرح بزرگ آب و فاضلاب در كشور

همزمان با دهه فجر سال جاري، 24طرح بزرگ آب و فاضلاب در شهرها و روستاهاي مختلف ايران اسلامي به بهره برداري مي رسد.
سيدمهدي ثمره هاشمي، مشاور وزير نيرو و مديرعامل شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اعلام اين خبر اظهار داشت: به مناسبت فرارسيدن سي و سومين بهار انقلاب اسلامي و همزمان با افتتاح و بهره برداري از طرح بزرگ و كوچك عمراني و صنعتي در سطح كشور، 24طرح شاخص آب رساني و تصفيه خانه فاضلاب به ارزش بيش از هزار ميليارد ريال در استان هاي مختلف كشور به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: در 14طرح مربوط به حوزه آب رساني، اين طرح ها شامل 14پروژه ايجاد تصفيه خانه هاي آب و تكميل شبكه و تاسيسات آب رساني است كه در مجموع با اعتباري بالغ بر 1137 ميليارد ريال در استان هاي اصفهان، آذربايجان شرقي، سمنان، كرمانشاه، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان، گيلان، خراسان رضوي، مركزي و يزد آماده بهره برداري نهايي شده است.
ثمره هاشمي ادامه داد: شاخص ترين طرح هاي حوزه آب رساني افتتاح تصفيه خانه آب كاشان با هزينه 150ميليارد ريال به ظرفيت 172هزارمترمكعب، طرح ايجاد و تكميل تاسيسات آب شهر رشت با اعتبار 132ميليارد ريال، طرح آب رساني به گرمسار با هزينه 103ميليارد ريال و حجم 45هزارمترمكعب، مخزن يكصد هزار مترمكعبي شهر يزد با اعتبار 120ميليارد ريال و طرح آب رساني به مهريز يزد با اعتبار 120ميليارد ريال هستند.
مديرعامل شركت مهندسي آبفاي كشور با اعلام اينكه 10طرح بزرگ در بخش فاضلاب شامل ايجاد شبكه هاي جمع آوري و انتقال و احداث تصفيه خانه هاي فاضلاب آماده بهره برداري است، گفت: اين طرح ها به ارزش 2113 ميليارد ريال در استان هاي مركزي، اصفهان، فارس، سمنان، بوشهر، مازندران، گيلان، همدان و خراسان شمالي اجرا شده است كه از مهم ترين طرح هاي اين بخش مي توان به احداث تصفيه خانه فاضلاب اراك با اعتبار 180 ميليارد ريال و طرح فاضلاب بابل با اعتباري بالغ بر 130ميليارد ريال اشاره كرد.
افتتاح4 سد جديد
مدير عامل شركت مديريت منابع آب ايران از افتتاح 4 سد جديد در كشور همزمان با دهه فجر خبر داد.
محمد حاج رسولي ها در نشست خبري ديروز خود درباره آخرين وضعيت سدهاي جديد گفت: ابتداي سال جاري اعلام كرديم كه 13 سد جديد تا پايان سال وارد مدار خواهد شد كه تاكنون 11 سد محقق شده است.
وي ادامه داد: بعد از آن اعلام شد كه اين ميزان به 15 سد تا پايان سال جاري افزايش خواهد يافت كه خوشبختانه هم اكنون 4 سد باقيمانده جديد كشور نيز آماده افتتاح است.
مدير عامل شركت مديريت منابع آب ايران با اعلام اينكه سد ماشكيد اولياء در استان سيستان و بلوچستان، سد شميل و نيان در استان هرمزگان، سد درونگر در خراسان رضوي و سد باغكل در استان اصفهان، 4 سد باقيمانده براي افتتاح تا پايان سال جاري هستند، گفت: اين 4 پروژه ملي در دهه فجر امسال در صورت فراهم شدن حضور مقامات افتتاح خواهند شد.
حاج رسولي ها اين مطلب را نيز افزود: حدود 1200 ميليارد تومان پروژه ملي قابل افتتاح در بخش آب كشور تا پايان سال جاري خواهيم داشت كه تعداد 62 پروژه استاني خواهد بود.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو خاطرنشان كرد: با ورود اين سدها در مدار توليد 2/3 ميليارد متر مكعب به مخازن سدهاي كشور افزوده مي شود، ولي در حال حاضر كل ذخيره سدهاي كشور 41 ميليارد و 600 ميليون متر مكعب است.

 



مديرعامل سازمان هدفمندي يارانه ها: ارسال پيامك مبني بر قطع يارانه خانوارها كذب محض است

مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها به دنبال اظهار برخي شهروندان در خصوص دريافت پيامك هايي مبني بر قطع يارانه خانوارهاي آنها و نيز بازتاب رسانه اي اين اقدام مشكوك، اعلام كرد: عاملان اين اقدام جعلي تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
بهروز مرادي گفت: سازمان هدفمندسازي يارانه ها موضوع ارسال اين پيامك كذب را از طريق مجاري ذيصلاح قانوني مورد پيگيري قرار داده است.
وي اين اقدام مشكوك را به عنوان بخشي از سناريويي كه در هفته هاي گذشته به منظور مخدوش كردن موفقيت ملت و دولت در زمينه تحقق عدالت و هدفمند كردن يارانه ها، جريان و شدت يافته است، عنوان كرد.
مرادي گرفت: ارسال اين پيامك با هدف نشر اكاذيب، تشويش اذهان عمومي و اخلال در امور اقتصادي طراحي و اعمال شده است.
مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها افزود: بديهي است اجراي مرحله دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها از طريق مبادي رسمي به نحو گسترده و شفاف به استحضار مردم خواهد رسيد.

 



احداث 3 بزرگراه جديد براي اتصال به مشهد

يك مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي از احداث 3 بزرگراه جديد براي اتصال 3 قطب كشور به مشهد خبرداد.
خير الله خادمي مديركل ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه هاي كشور در گفت وگو با فارس ضمن اشاره به اجراي عمليات پروژه اتصال سه شاخه بزرگراهي كشور به مشهد مقدس يادآور شد: سه محور بزرگراهي اصلي از سه طرف كشور شامل استان هاي مركزي (يزد)، خراسان جنوبي و استان گلستان (شهرستان گرگان و شهرهاي شمالي كشور) به مشهد مقدس متصل مي شود كه هم اكنون درحال برقراري اتصال ها اين بزرگراه ها به شهر مشهد هستيم.
وي تصريح كرد: دريكي از اين مسيرها از استان گلستان و شهرستان گرگان مسير بزرگراهي به استان خراسان شمالي و سپس خراسان رضوي و مشهد متصل مي شود.
خادمي ادامه داد: درحال حاضر حدفاصل بين مشهد تا بجنورد در خراسان شمالي اجراي مسير بزرگراهي تقريبا به اتمام رسيده است.
مديركل ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها تصريح كرد: قطعات باقيمانده اين بزرگراه حدفاصل بجنورد در استان خراسان شمالي تا گرگان در استان گلستان است كه بخش هايي از آن اجرا شده است.
خادمي خاطر نشان كرد: در بين كل مسير بزرگراه سه قطعه اجرا نشده باقي مانده كه دو قطعه در استان گلستان و يك قطعه در استان خراسان شمالي است؛ از اين سه قطعه دو قطعه در دست پيمانكار است و يك قطعه به طول حدود 35 كيلومتر درحال آماده سازي است تا به مناقصه برود و پيمانكار آن انتخاب شود.
مديركل ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها با اشاره به اينكه بزرگراه گرگان- مشهد تا پايان سال 1392 آماده بهره برداري است، تصريح كرد: دراين مسير بزرگراهي حدود 350 ميليارد تومان هزينه مي شود.
خادمي خاطر نشان كرد: محور دوم بزرگراهي، از سمت استان سيستان و بلوچستان و زاهدان ابتدا به گناباد و سپس به مشهد متصل مي شود.
مديركل ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها تصريح كرد: بخشي از اجراي اين بزرگراه يعني از مشهد تا تربت حيدريه و گناباد تا پايان سال به اتمام مي رسد همچنين اجراي مسير از تربت حيدريه تا گناباد، تا پايان سال 91 به صورت بزرگراه اجرا مي شود.

 



در راستاي كاهش قيمت تمام شده و حذف دلالي
فروشگاه هاي زنجيره اي ميوه و تره بار راه اندازي مي شود

براساس مصوبه سال گذشته كار گروه تنظيم بازار، بزودي فروشگاه هاي زنجيره اي تخصصي ميوه و تره بار راه اندازي مي شود.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اين مطلب گفت: اين مركز از سال گذشته راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي در رسته هاي تخصصي توسط برندهاي معتبر بخش خصوصي را دنبال كرده و در اين راستا تاكنون فروشگاه هاي زنجيره اي تخصصي در صنوفي مانند عينك و پوشاك راه اندازي شده است.
حسن رادمرد افزود: براين اساس ايجاد فروشگاه هاي زنجيره اي تخصصي ميوه و تره بار مد نظر قرار گرفته و تلاش داريم با پرداخت تسهيلات بانكي، مشوق هاي مالياتي، بيمه و... اين فروشگاه ها را توسط يك برند معتبر بخش خصوصي راه اندازي كنيم و در ادامه نيز راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي لبنيات را مد نظر داريم.
وي راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي تخصصي ميوه وتره بار را در راستاي كاهش قيمت تمام شده و بهبود كيفيت و حذف دلالي از چرخه عرضه اين محصولات قلمداد كرد و افزود: براي راه اندازي اين فروشگاه ها هماهنگي لازم با شهرداري، وزارت جهاد كشاورزي، اتحاديه هاي صنفي، سازمان صنايع كوچك و ساير دستگاه هاي اجرايي ذي ربط صورت گرفته و كالاهاي عرضه شده در اين فروشگاه ها با كيفيت و بسته بندي بهتر و با قيمت 5 تا 15 درصد كمتر از قيمت هاي سطح شهر به مصرف كنندگان عرضه خواهد شد.
مجري طرح فروشگاه هاي زنجيره اي تخصصي ميوه و تره بار نيز با اشاره به برگزاري همايش معرفي اين فروشگاه ها، عرضه محصولات به صورت يكپارچه، قيمت يكسان، سهولت دسترسي، تأمين حقوق مصرف كنندگان و حذف واسطه ها را از جمله مزاياي راه اندازي اين فروشگاه ها دانست و گفت: اين فروشگاه ها با حمايت مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي و همكاري اتحاديه هاي فروشندگان ميوه و تره بار راه اندازي خواهد شد.
مهدي سعيدي راه اندازي فروشگاه هاي مذكور تحت برند استار فروت در استان هاي تهران و البرز را در راستاي قانون نظام صنفي قلمداد كرد و گفت: اين فروشگاه ها با جذب 200 واحد صنفي مجاز براي پوشش و توزيع مستقيم محصولات كشاورزي سالم آغاز و با مشاركت و تداوم ثبت نام متقاضيان تا فروردين ماه سال آينده راه اندازي خواهد شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران نيز راه اندازي اين فروشگاه ها را در راستاي حمايت از منافع مصرف كنندگان و ساماندهي بازار دانست و افزود: راه اندازي اين فروشگاه ها علاوه بر حذف واسطه ها از چرخه توليد و عرضه محصولات كشاورزي، كاهش قيمت ميوه و مركبات به دليل كاهش هزينه خريد، حمل و نقل و بسته بندي را به دنبال داشته و امكان نظارت بر عرضه محصولات را افزايش مي دهد.
حسين مهاجران با بيان اين كه بايد واحدهاي صنفي خرده فروشي به تدريج حذف شده يا توان رقابت با مراكز تخصصي زنجيره اي را داشته باشند، افزود :اكنون واحدهاي خرده فروشي علي رغم افزايش عرضه ميوه با نرخ بالاتر، سود كمتري به دست مي آورند.

 



شركت هاي برتر ايران معرفي مي شوند

سازمان مديريت صنعتي ايران چهاردهمين دوره رتبه بندي شركت هاي برتر ايران را برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، سازمان مديريت صنعتي ايران، چهاردهمين دوره رتبه بندي شركت هاي برتر ايران را از شهريورماه امسال آغاز كرده و 24 بهمن ماه امسال، 400 شركت بزرگ و 100 شركت برتر ايران در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما معرفي خواهد شد.
براساس اعلام اين سازمان، براي گزينش شركت هاي برتر، معيار فروش مبناي انتخاب قرار دارد و معيار رقم فروش در مورد تمام شركت ها، رقم فروش خالص و در مورد بانك ها و موسسات مالي نيز جمع درآمد مشاع و غيرمشاع است.
در واقع اين سازمان، رتبه بندي 400 شركت بزرگ و 100شركت برتر ايران را از زواياي مختلف با شاخص هاي متعدد اقتصادي از جمله سودآوري، بازدهي فروش، بازدهي دارايي و صادرات مورد مقايسه قرار مي دهد و پس از آن، شركتها در قالب گروه صنعتي خود بررسي مي شوند.
در فهرست شركت هاي برتر ايران، تمامي فعاليت هاي اقتصادي اعم از خدماتي و صنعتي كه در مفهوم عام خود مي توانند رقيب يكديگر در تخصيص منابع جامعه باشند، در كنار يكديگر حضور دارند. اين در حالي است كه ميزان اثرگذاري فعاليت يك بنگاه اقتصادي در ابعاد اقتصاد ملي، رابطه مستقيمي با ميزان فروش شركت دارد. فروش شركت، ميزان تعامل بنگاه را با ساختار اقتصادي كشور نشان مي دهد و هرچه بنگاهي تعامل بيشتري با ساير اجزا اقتصادي داشته باشد، رونق و ركود آن اهميت بيشتري مي يابد.
بنابراين انتخاب و رتبه بندي شركت ها براساس شاخص حجم فروش از منطق اقتصادي و مديريتي برخوردار است؛ چرا كه موضوع رشد شركتها، اهميت و جايگاه ويژه اي در اقتصاد و مديريت دارد. به اين معنا كه فروش، مهمترين خروجي نهايي شركت تجاري است و به خصوص روند فروش، تعامل بسياري از عوامل كمي و كيفي، دروني و بيروني شركت را نشان مي دهد و بالاخره اينكه ورود به عرصه رقابت جهاني تنها براي شركتهاي بزرگ با فروش بالا ميسر است.

 



سقف خروج ارز همراه مسافر از كشور 5 هزار دلار است

معاون امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي ايران گفت: بر اساس ابلاغيه بانك مركزي سقف خروج ارز همراه مسافر از كشور
5 هزار دلار است.
محمدرضا نادري در گفت وگو با ايرنا، افزود: بانك مركزي دستورالعملي را براي ارز قابل خروج و ورود همراه مسافر به گمرك جمهوري اسلامي ارايه و اين سازمان نيز آن را به گمركات مسافري ابلاغ كرده است.
وي اظهار داشت: واردات ارز به هر ميزان امكان پذير است، اما بايد ميزان آن به گمرك اعلام شود تا با هدايت به بانك ها اظهارنامه ارزي تكميل شود.
وي ادامه داد: در صورتي كه ارزي براي فروش و تجارت به كشور وارد شود، پرداخت حقوق ورودي و ماليات بر ارزش افزوده آن الزامي است.
معاون امور گمركي گمرك افزود: زماني كه ارز همراه افراد بيش از حد متعارف باشد، جنبه تجاري پيدا مي كند و معادل ارزش هر قطعه ارز بايد ماليات بر ارزش افزوده پرداخت شود.
وي با بيان اين كه، آماري از ميزان واردات روزانه ارز مسافري به كشور و اظهار آن به گمركات وجود ندارد، گفت: از آنجايي كه ارز همراه مسافر 5 هزار دلار تعيين شده در صورتي كه فرد در زمان بازگشت به عنوان مثال 50 هزار دلار همراه داشته باشد اين امر نشان دهنده جنبه تجاري بودن ارز وارداتي است.
معاون امور گمركي گمرك جمهوري اسلامي با اشاره به اين كه مسافران بر اساس گذرنامه و ميزان مدت زمان مسافرت، قابل شناسايي هستند، اظهار داشت: حجم ارزي كه گردشگران و مسافران در اختيار دارند مشخص است، اما اگر ارز همراه آنها در زمان بازگشت 50 تا 100 هزار دلار باشد نشان دهنده آن است كه قصد معامله آن را دارد و بايد حقوق ورودي و ماليات بر ارزش افزوده پرداخت كند.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه رانت در اقتصاد كشور بايد خشكانده شود

همايش سرمايه گذاري و كارآفريني با تأكيد بر تدوين نظام تدبير، خشكاندن ريشه رانت و چگونگي ورود سرمايه گذاران خارجي به ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كه به همت اتاق بازرگاني تهران برگزار شد، ابتدا مسعود موحدي قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت طي سخناني از برنامه جديد اين وزارتخانه نسبت به واگذاري قيمت گذاري كالاهاي اساسي به بخش خصوصي خبر داد و گفت: دولت تنها نظارت را به عهده دارد. وي افزود: بررسي ما نشانگر آن است كه به لحاظ تسهيل در دريافت اعتبارات، رتبه ايران در شاخص هاي جهاني 20 رتبه بهبود يافته اما در مقابل در حمايت از سرمايه گذاري جايگاه ايران تنزل داشته است.وي تصريح كرد: وجود قوانين غيرشفاف، بخشنامه هاي همپوشان و پيچيدگي بروكراسي هاي اداري، انگيزه لازم براي سرمايه گذاري را از بين مي برد، كه البته دولت گام جدي در راستاي حذف اين موارد برداشته و آن، ايجاد پنجره واحد تجاري است كه هم اكنون از سوي دولت در حال پيگيري و نهايي شدن است.
موحدي گفت: فقدان نظام مالياتي كارآمد نيز از جمله عواملي است كه بهره وري را متأثر مي كند. البته دولت تلاش گسترده اي صورت داده كه منجر به كاهش تعداد ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم شده و هنوز به اندازه كافي نتايج خود را نشان نداده است.
وي بر ضرورت شكل گيري نظام جامع ورشكستگي و تصويب نهايي قانون تجارت تأكيد كرد و گفت: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز اقداماتي را براي بهبود فضاي كسب و كار كشور انجام داده است كه از جمله آن، مذاكره با بانكها براي اخذ كمك هاي فني و اعتباري است.
همچنين رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه بايد ريشه رانت در اقتصاد خشكانده شود، گفت: بايد چراغ ها را روشن كرد و در فضاي شفاف فعاليت اقتصادي صورت گيرد.
محمد نهاونديان در همايش سرمايه گذاري و كارآفريني اظهار داشت: رتبه اقتصاد ايران در جهان مناسب با مردم، منابع اقتصادي و همت اين ملت نيست.
وي افزود: در جهان اقتصادها را به سه دسته تقسيم مي كنند، اقتصادهاي مبتني بر منابع طبيعي، اقتصادهاي مبتني بر بهره وري و كارآيي و اقتصادهاي مبتني بر نوآوري و مايع تأسف فراوان است كه ايران هنوز در دسته اول و يا ميان دسته اول و دوم جاي داده مي شود.
وي افزود: درجامعه ما مفاهيمي مانند سرمايه دار و رانت جو در كنار مفاهيمي مانند سرمايه گذار و كارآفرين قرار گرفته است. رانت جو يعني افراد يا گروه هايي با استفاده از امتياز خاصي مجوزهايي دريافت مي كنند كه با آن مجوزها اقدام به تاسيس بنگاه هايي مي كنند و يا پيش از اقدام مجوزها ارزشمند مي شود و خود مجوز را مي فروشند.
وي افزود: جامعه كارآفرين پرور جامعه اي است كه انگيزه كارآفرينان را با ارزش مي داند، كارآفرينان را محترم مي شمرد و مقررات اجتماعي را در جهت حمايت از كارآفريني سوق مي دهد.
نهاونديان گفت: در فرهنگ تبعيض آلود همه ثروتمندان مورد سوءظن هستند و اين تلقي مي شود كه ثروت از رانت هاي غيرعادلانه و تبعيض آميز به دست آمده است و منافع سرمايه گذاري غيرعادلانه تلقي مي شود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: براي اصلاح فضاي كسب و كار بايد چنين فرهنگ هايي اصلاح شود كه در مسير اين اصلاحات چوب هاي مخالفت تيز مي شوند لذا بايد در ابتدا فرهنگ اقتصاد رانتي را اصلاح كنيم، بايد ريشه رانت در اقتصاد خشكانده شود، بايد سياست به سمتي حركت كند كه چراغ ها روشن شود و فقط كساني كه تلاش مي كنند موفق باشند، در آن صورت است كه به سرمايه دار نگاه دزد نمي شود.
وي افزود: جهاد اقتصادي دو چيز نياز دارد اول خشكاندن ريشه هاي رانت و دوم اصلاح فرهنگ اقتصادي و برگشتن به فرهنگ اسلامي كه در آن تلاشگران اقتصادي مثل جهادگران در راه خدا محترم هستند.
بنابراين گزارش: رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز در اين همايش بر تدوين نظام تدبير در شرايط فعلي حاكم بر اقتصاد ايران تاكيد كرد و گفت: اگر امروز در شرايط جنگي اقتصاد هستيم بايد نظام تدبير متناسب با اقتضائات زمان و مكان تدوين شود. يحيي آل اسحاق كه در اين همايش چندين بار بر تدوين نظام تدبير تاكيد كرد و خواستار اعمال تدابير ويژه در شرايط فعلي اقتصاد كشور شد، افزود: اگر امروز يكي از ابزارهاي دشمن براي مقابله با ملت ايران ايجاد تلاطم در اقتصاد كشور است، نبايد به گونه اي مديريت كنيم كه آب در آسياب دشمنان بريزيم.
وي ادامه داد: اگر دشمن از ابزار تحريم ها عليه اقتصاد ما وارد عمل شده است ما بايد در داخل كشور به گونه اي مديريت كنيم كه درها را به روي فعالان اقتصادي كه سربازان اين جبهه هستند باز كنيم. آل اسحاق با تاكيد بر اينكه نبايد فضاي اقتصادي كشور را امنيتي كرد، گفت: اگر فضاي اقتصادي كشور امنيتي شود تمام فعاليت ها منجمد خواهد شد.
آل اسحاق با تاكيد بر اينكه بايد تعزيرات به تسهيلات تبديل شود افزود: براي حل مشكلات بايد معضلات و گرفتاري هاي بر سر راه اقتصاد را شناسايي كنيم و تدابير لازم و درستي در آن زمينه به كار ببريم و نكته حياتي در اين شرايط نيز روحيه است كه بايد به خوبي در بدنه اقتصادي كشور تزريق شود.

 



سپرده هاي مردم در بانك ها تضمين مي شود

با تشكيل صندوق ضمانت سپرده در كشور، سپرده هاي مردم در بانك ها تضمين مي شود.
داود منظور معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با اعلام خبر فوق به فارس گفت: يكي از كارهاي مهم قانون برنامه پنجم تدوين اساسنامه ضمانت سپرده ها است كه براي نخستين بار در كشور تشكيل خواهد شد.
وي گفت: در اين زمينه كار فشرده با بانك مركزي و وزارت اقتصاد انجام شد و 4 جلسه در ستاد تدوين آئين نامه ها در دولت برگزار شد و از تجربه همه كشورهايي كه چنين صندوقي دارند، استفاده و اساسنامه مفصل براي آن تهيه شده است.
معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با بيان اين كه تمام جزئيات اين صندوق مشخص شده است گفت: اين نخستين بار است كه صندوق ضمانت سپرده ها ايجاد مي شود. وي در مورد هدف صندوق ضمانت سپرده ها گفت: براساس ماده 95 قانون برنامه پنجم، با توجه به توسعه بانك هاي خصوصي و موسسات مالي و اعتباري در كشور، چنانچه اين بانك ها دچار مشكل شوند، نبايد سپرده هاي مردم نزد آنها در خطر قرار گيرد، بنابراين صندوق ضمانت سپرده پيش بيني شده است.
منظور يادآور شد: همان گونه كه اموال و دارايي بانك هاي خصوصي بيمه مي شود، همچنين بايد سپرده سپرده گذاران نزد اين بانك ها بيمه شوند و صندوق ضمانت سپرده در آينده به عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي به فعاليت خواهد پرداخت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14