(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 28 دی 1390- شماره 20124

اختلالات عضلاني در انتظار دندانپزشكان
باكتري هاي انرژي ساز
مبارزه با سلامتي!
خطرات سيگارهاي الكترونيكي
بايدها و نبايدهاي فشار خون بالا
مشكل بزرگ پوست



اختلالات عضلاني در انتظار دندانپزشكان

اگرچه ممكن است ابتدا يك كمردرد يا گردن درد موقتي چندان مورد توجه قرارنگيرد، اما در صورت ناديده گرفتن دردهاي مكرر، احتمال بروز ناتواني پايدار وجود دارد و در صورتي كه بيماري پيشرفت كند ممكن است حتي مانع فعاليت حرفه اي پزشكان شود.
حرفه دندانپزشكي به علت همراه بودن با حركات مداوم و تكراري، فعاليت طولاني و بدون وقفه در وضعيت هايي ثابت، نادرست بودن حالت هاي انجام كار، ضرورت دقت در كار و محدودبودن محيط كار، همواره ممكن است با دردهاي عضلاني اسكلتي همراه باشد.
در تحقيقاتي كه به تازگي در كالج سلطنتي لندن صورت گرفته نشان مي دهد كه 52 درصد دندانپزشكان مورد آزمايش از درد مداوم حتي حين استراحت رنج مي برند و 18 درصد دندانپزشكان دردهايي دارند كه هنگام خواب مزاحم آنها است و 27درصد دندانپزشكان اعلام كرده اند كه اين دردها موجب شده است در طول روز بيمار كمتري را پذيرش كنند و35 درصد عنوان كرده اند درد گردن دارند.
در واقع خم شدن سر به جلو هنگام كار به مدت طولاني براي داشتن ديد بهتر به دندان هاي بيمار، شايع ترين حركت بدن در دندانپزشكان است و انجام اين كار در طول مدت فعاليت موجب مي شودگردن و سينه براي تحمل وزن سر مرتب منقبض شوند و اين كار موجب ضعف ديسك هاي مهره اي شود. پيشگيري از اين ناراحتي ها مستلزم اصلاح نوع ديد دندانپزشك در هنگام كار و استفاده از روش درست براي ديدن دندان بيماران است.
تحقيقات مختلف اين گروه نشان مي دهد كه حتي با استفاده از تجهيزات ارگونوميك، 45 درصد دندانپزشكان از درد نواحي مختلف بدن، رنج مي برند كه وضعيت هاي نامناسب و كار در شرايطي بي تحرك مهم ترين علت اين دردها است. در حرفه دندانپزشكي روزانه بيش از 40 حركت پيچيده انجام مي شود و با وجود اين كه در تقسيم بندي مشاغل، دندانپزشكي جزو مشاغل سبك محسوب مي شود، اما وضعيت هاي خاص شغلي بروز ناراحتي هاي ستون فقرات را در اين حرفه بيشتر مي كند.
فعاليت هاي شغلي خطرآفرين چون بلندكردن اجسام، خم شدن، چرخيدن، درازشدن براي گرفتن اجسام، كاركردن مداوم با اجسام نه چندان سنگين، نگه داشتن بدن در وضعيتي خاص و ثابت، يكنواختي و خم شدن طولاني در همه مشاغل اتفاق مي افتد، اما به نظر مي رسد تعداد و دفعات اين حركات در حرفه دندانپزشكي به مراتب بيشتر است.
همچنين عوامل خطرناك در محل كار مثل فشارهاي غيرقابل قبول، وظايف دستي سريع و مكرر، ارتفاع نامناسب ميزكار، صندلي نامناسب، كار در جاي تنگ، ميدان ديد كم، دقت زياد در محيط كار، در همه مشاغل وجود دارد اما اين مشكلات در حرفه دندانپزشكي تأثيرگذارترند.
اگرچه تغييرات ستون فقرات مانند افزايش انحناي كمري و گردني لزوما موجب درد، ناراحتي و نشانه هايي براي فرد مبتلا نمي شوند، اما وقتي اين ناهنجاري ها به مرور موجب تغيير شكل شديد و واضح ستون فقرات مي شود، درد و ناراحتي و نشانه هايي براي فرد مبتلا ايجاد مي كند.
بنابراين دندانپزشكان با آگاهي از نشانه هاي آرتروز مي توانند جلوي تشديد بيماري و اختلالات ستون فقرات خود را بگيرند. دراين زمينه شناخت وضعيت هاي كاري مناسب و وسايل صحيح براي دندانپزشك اهميت بسياري دارد و در كنار آن توجه به نشانه هاي هشداردهنده مي تواند كمك زيادي به دندانپزشكان براي پيگيري، توجه، بازنگري و اصلاح شرايط كاري خود كند.
بين علائم بيماري آرتروز گردن و نحوه ديد دندانپزشك هنگام كار، همبستگي زيادي وجود داشته و اين موضوع با شايع ترين علامت اختلالات عضلاني رابطه دارد.
دندانپزشكي كه از آيينه براي دست يافتن به ديد مستقيم استفاده نمي كند، بيشتر دچار مشكل مي شود، در صورتي كه با كمك آيينه مي شود وضعيت گردن را در موقعيت مناسب تر قرار داد و تمركز بيشتري بر روي ناحيه مورد عمل داشت.
به عقيده محققان بهتر است دندانپزشكان تا حد ممكن فاصله خود تا بيمار را حفظ كنند و براي كار در بخش هايي از دهان بيمار كه در ميدان ديد مستقيم آنها نيست، به كمك آيينه و با ديد غيرمستقيم معاينه كنند.

 



باكتري هاي انرژي ساز

عليرضا سزاوار
بحران انرژي در حال حاضر مهم ترين بحران پيش روي بشر است. دنيايي كه با سرعت باور نكردني در حال تكاپو است و براي اين حركت نيازمند انرژي هاي نوين و تجديدپذير است امروز گازهاي گوناگون و مفيدي براي سوخت، وجود دارد كه بيش از سه نوع آن در جهان استفاده مي شود.
اين سه نوع عبارت اند از: گاز مايع (ال.پي.جي) كه مخلوطي از بخش هاي پالايش شده نفت خام از قبيل پروپان، بوتان، پروپيلن و بوتيلن است. اين گاز به اين علت كه به آساني به مايع تبديل مي شود، براي سوخت سيلندر كاربرد دارد. نوع دوم، گاز طبيعي است كه از دو منبع عمده منابع گاز مستقل و گاز همراه (گاز حاصل از تفكيك نفت خام) تأمين مي شود؛ و نوع سوم بيوگاز است كه با آن در آينده سر و كار بيشتري داريم.
در سال هاي اخير به علت مشكلات ناشي از وابستگي گسترده به نفت و محدوديت منابع تجاري انرژي، به استفاده از بيوگاز بيشتر توجه شده است. بيوگاز براثر واكنش هاي تجزيه اي بي هوازي ميكروارگانيسم هاي زنده در محيطي توليد مي شود كه مواد آلي در آن وجود دارد.
از اين قبيل محيط ها مي توان به باتلاق ها و مرداب ها اشاره كرد. گازي كه در اين محيط ها توليد مي شود، به گاز مرداب معروف است. علت نام گذاري اين گاز به بيوگاز هم اين است كه براثر تجزيه بي هوازي مواد آلي و بيولوژيك به وسيله ميكروارگانيسم هاي زنده توليد مي شود. بيوگاز مخلوطي از سه تركيب با نام هاي متان، دي اكسيدكربن و سولفيد هيدروژن تركيب عمده و قابل اشتعال بيوگاز، متان است كه سهم بيشتر اين گاز يعني 60 تا 70 درصد آن را شامل مي شود. گاز متان، بي رنگ و بي بو است كه اگر يك فوت مكعب آن بسوزد، 252 كيلوكالري انرژي حرارتي توليد مي كند كه در قياس با ساير مواد سوختي، رقم قابل توجهي است.
دو تركيب ديگر بويژه سولفيد هيدروژن كه سهم آن ناچيز است، جزء تركيب هاي سمي به شمار مي آيند. از مزيت هاي مهم متان در برابر ديگر سوخت ها اين است كه هنگام سوختن، گاز سمي و خطرناك منواكسيد كربن توليد نمي كند؛ بنابراين، مي توان از آن به منزله سوخت ايمن و سالم در محيط خانه استفاده كرد. همان طور كه گفته شد، 60 تا 70 درصد بيوگاز را گاز متان تشكيل مي دهد.
اين درصد بالاي متان، بيوگاز را به منزله منبع عالي و ممتاز انرژي هاي تجديدپذير براي جانشيني گاز طبيعي و ديگر سوخت هاي فسيلي قرار داده است. امروزه از بيوگاز در گرم كردن ديگ هاي بخار كارخانه ها، موتور ژنراتورها براي توليد برق، گرم كردن خانه ها و پخت و پز استفاده مي شود.
استفاده از فناوري توليد بيوگاز در ايران، تاكنون كاربرد عمومي نيافته است و در مرحله آزمايشگاهي است؛ در حالي كه در كشورهاي اروپاي غربي، جنوب شرقي آسيا و به ويژه چين و هندوستان اين فناوري بسيار قابل توجه است و اين كشورها با بهره گيري از اين فناوري نياز خود را به سوخت برطرف كرده اند.
سوئد، يكي از بهترين مصرف كنندگان بيوگاز در صنعت حمل و نقل است و برنامه ريزي شده است كه تا سال 2050 ميلادي 80درصد از نياز اين كشور در بخش حمل و نقل از طريق بيوگاز تأمين شود. براساس اين گزارش، هزينه توليد بيوگاز در سوئد از توليد بنزين با صرفه تر است؛ زيرا توليد يك مترمكعب بيوگاز كه شامل توليد، اصلاح و متراكم سازي است، حدود 60درصد هزينه هاي جاري اين كشور است.
بررسي ها نشان مي دهد در صورت استفاده از بيوگاز در صنعت حمل و نقل، ميزان آلاينده دي اكسيدكربن كه سبب افزايش گاز گلخانه اي جهان مي شود، حدود 65 تا 85 درصد كاهش مي يابد.
باكتري هاي ويژه اي واكنش هاي تجزيه اي و بي هوازي مواد آلي را به منظور توليد بيوگاز انجام مي دهند. اين گروه باكتري ها قادر به شكستن و تجزيه مواد آلي پيچيده و ساده اند كه سرانجام به توليد بيوگاز منجر مي شود.
اين باكتري ها از باكتري هاي مزوفيل و تا حدودي گرمادوست هستند و مي توانند در دماي 75 تا 100 درجه فارنهايت زندگي كنند. تحقيقات نشان مي دهد بهترين دما براي رشد اين گونه باكتري ها 95درجه فارنهايت است كه در اين دما باكتري ها بيشترين فعاليت آنزيمي را براي تجزيه مواد آلي و توليد بيوگاز دارند.
باتوجه به اين موضوع، در فصل زمستان كه هوا سرد است، توليد بيوگاز در مرداب ها و باتلاق ها متوقف مي شود. از شرايط مطلوب ديگر براي توليد بيوگاز، قليايي بودن محيط واكنش است. تجزيه و تبديل فضولات و مواد گنديده آلي كه مي تواند محصول حيوانات اهلي و يا گياهان باشد، به وسيله باكتري ها در دو مرحله به بيوگاز و بيوماس تبديل مي شود.
بيوگاز كاربردهاي بسياري دارد و از بيوماس نيز مي توان به جاي كود آلي بهره برد. در مرحله نخست اين واكنش بيولوژيك، باكتري هاي بي هوازي مواد آلي گنديده را به اسيدهاي آلي تبديل مي كنند. در مرحله دوم، گروه ديگري از باكتري ها اسيدهاي آلي به وجود آمده را تجزيه مي كنند و در نتيجه آن بيوگاز كه بخش عمده آن متان است، توليد مي شود.

 



مبارزه با سلامتي!

گياهخواري به حذف گوشت يا برخي موادغذايي حيواني، گفته مي شود. انواع متفاوتي از گياهخواري وجود دارد كه هريك مزايا و البته مشكلات مربوط به خود را دارند.
اولين نوع گياهخواري روش« لاكتو» است. اين گياهخواران هيچ گونه گوشتي اعم از گوشت قرمز و غذاهاي دريايي نمي خورند، اما تخم مرغ و محصولات لبني مصرف مي كنند.
گروه دوم به «لارنج» معروفند. اين گروه گياهخواران گوشت و تخم مرغ نمي خورند، اما لبنيات را در برنامه غذايي خود دارند. آخرين گروه با سخت ترين رژيم غذايي نوع «وگان » هستند. گياهخواران« وگان»، گوشت، تخم مرغ، لبنيات، غذاهاي حاوي محصولات لبني حيواني و حتي عسل نيز نمي خورند. اين گروه حتي از محصولات چرمي، پشمي، پوستي، ابريشمي يا هرگونه محصول به دست آمده از حيوانات استفاده نمي كنند.
علاوه بر اين افرادي هستند كه ترجيح مي دهند گوشت قرمز نخورند، اما برخي گوشت ها و غذاهاي دريايي را مصرف كنند، از جمله گروهي به نام نيمه گياهخواران كه محصولات لبني، تخم مرغ، مرغ و ماهي مصرف مي كنند، اما هيچ نوع گوشت ديگري نمي خورند. گروه ديگري هم به نام «پسكو» وجود دارند كه از فرآورده هاي لبني، تخم مرغ و ماهي تغذيه مي كنند ، اما انواع ديگر گوشت را نمي خورند.
برخي گياهخواران رژيم ميوه خواري دارند كه در واقع نوعي رژيم وگان است و در آن مصرف غذاهاي پخته به حداقل مي رسد. دراين رژيم بيشتر از ميوه هاي خام، خيار، گوجه و نيز دانه ها استفاده مي شود. اين گروه فقط آن دسته از خوراكي هاي گياهي را انتخاب مي كنند كه چيدن آنها منجر به مرگ گياه نشود. جوانه خواران نيز درميان اين گروه ديده مي شوند كه عمدتا از جوانه ها، دانه ها و برنج تغذيه مي كنند.
متخصصان تغذيه معتقدند گياهخواري كاردرستي نيست چرا كه مواد ضروري مثل آهن و روي در منابع گياهي وجود ندارند و تنها درگوشت سفيد و قرمز يافت مي شوند. به همين دليل بيشتر گياهخواران در معرض ابتلا به كمبود اين سه ماده قرار دارند.
با اين وجود مصرف زياد گوشت هم توصيه نمي شود چرا كه افراد مي توانند كالري و پروتئين موردنياز بدنشان را از حبوبات و غلات بگيرند. زيرا مصرف زياد موادگوشتي اسيداوريك، كلسترول و تري گليسيريد خون را افزايش مي دهد.
متخصصان تغذيه تاكيد دارند مصرف گوشت سفيد و قرمز بايد متعادل باشد، چرا كه بدون موادغذايي حيواني زندگي سالم ممكن نيست.
درحال حاضر حدود يك سوم زنان دنيا دچار كم خوني فقر آهن هستند، از سوي ديگر هم افراد روزانه حداقل 70 تا 100 گرم از انواع گوشت را بايد در رژيم غذايي خود بگنجانند و در كنار آن مي توانند رژيم گياهخواري را هم رعايت كنند.
در واقع اين نوع رژيم اثراتي كوتاه مدت دارد، اما در دراز مدت به علت كمبود برخي منابع، مشكلاتي نظير كاهش قدرت كاري، ضعف، افزايش احتمال بروز بيماري ها و غيره را به دنبال دارد و در واقع نمي توان با گياهخواري مطلق، سالم ماند، بنابراين رعايت اعتدال و تنوع در رژيم غذايي و مصرف هم گروه هاي غذايي بسيار ضروري است.
در رژيم غذايي صرفا گياهخواري به علت حذف يك يا چند گروه از موادغذايي ابتلا به فقر آهن، كلسيم و ويتامين و دراز مدت ريزش مو و كم خوني را به دنبال دارد، در واقع هريك از گروه هاي غذايي داراي خواص حياتي براي بدن هستند و هيچ يك از آنها را نبايد حذف كرد.
گروه هاي موادغذايي شامل پروتئين ها، چربي ها، كربوهيدرات ها، املاح معدني، ويتامين ها و آب است و استفاده از يك رژيم غذايي مناسب، تغيير در عادات غذايي نادرست و انجام فعاليت هاي ورزشي براي حفظ سلامتي بسيار ضروري است.
متخصصان تغذيه تقويت دستگاه گوارش را از مزيت هاي گياهخواري مي دانند و مي گويند: گياهخواري يك ورزش منظم و مناسب براي لوله گوارش است و فرد با دريافت هر ماده غذايي آن را در شرايط خوبي هضم و جذب مي كند و در نتيجه از يبوست كه منشأ بسياري از بيماري ها است پيشگيري مي شود.
به طوركلي گياهخواران به موقع سير شده و كمتر به چاقي، بيماري هاي قلبي- عروقي، كبدي، مغزي، صفراوي و فشارخون مبتلا مي شوند. در رژيم گياهخواري به علت كاهش تماس مواد سرطان زا با مخاط و پوشش روده، احتمال بروز انواع سرطان دستگاه گوارش به خصوص سرطان روده بزرگ كاهش مي يابد.
دراين نوع رژيم به علت دريافت كافي ويتامين و املاح، پوست نيز از لطافت و شادابي خاصي برخوردار مي شود كه با رژيم حيواني كمتر به اين شادابي مي توان رسيد، همچنين افراد گياهخوار از نظر روحي و رواني شاداب تر و سرحال ترند و بيماري هاي رواني با منشا اگزوژن در آنها كمتر ديده مي شود. گياهخواران استرس ها، مشكلات و ناراحتي هاي متعدد روزانه را نسبت به سايرين بهتر تحمل مي كنند.
از سوي ديگر در رژيم حيواني منابع مفيدي وجود دارد كه در رژيم گياهي موجود نيست.
افرادي كه اصلا گوشت يا موادغذايي حيواني مصرف نمي كنند، پس از مدتي دچار كمبود اسيدهاي آمينه ضروري مي شوند كه به سيستم هاي مختلف بدن به خصوص خون، مغز، اعصاب و گوارش آسيب هاي جدي وارد مي كند.
نبايد فراموش كرد افرادي كه رژيم گياهخواري دارند به علت خام خواري بيشتر از سايرين زمينه آتوپي و حساسيت دارند و آلرژي آنها تشديد مي شود، همچنين نگهداري طبيعي و بهداشتي موادگياهي خام بسيار مشكل تر از موادغذايي حيواني است و احتمال ورود انگل ها و ميكروب ها به بدن افزايش مي يابد، بنابراين استفاده از ضدعفوني كننده هاي مناسب و رعايت بهداشت براي جلوگيري از بروز بيماري هاي ميكروبي، انگلي و مسموميت ها لازم و ضروري است.

 



خطرات سيگارهاي الكترونيكي

سيگارهاي الكترونيكي كه به عنوان جايگزيني براي سيگارهاي واقعي به بازار آمده اند، تغييرات فوري را درمسيرهاي هوايي سيستم تنفسي كاربر ايجاد مي كنند.
به گزارش ساينس ديلي، محققان يوناني تغييراتي را در عملكرد ريه افراد سيگاري سالم كه به مدت 5 دقيقه از سيگارهاي الكترونيكي استفاده مي كردند، مشاهده كردند.
اين درحالي است كه محققان نمي دانند نتيجه بلند مدت اين واكنش ها در افرادي كه مدام از اين سيگارهاي الكترونيكي استفاده مي كنند، چيست.
نتايج اين تغييرات درنشريه Chest منتشر شده است.
سيگار الكترونيكي ابزاري است كه با باتري كار مي كند و به كاربر اين امكان را مي دهد تا نيكوتين مايعي را كه به صورت بخار درآمده است به جاي دود تنباكو استنشاق كند.
اين سيگارها به عنوان شيوه اي براي جايگزيني سيگارهاي معمولي ارائه شده تا كاربران و اطرافيان آنها از دود سيگار و مواد سمي موجود در آن امان بمانند.
اما اكنون برخي دانشمندان از جمله مقامات اداره غذا و داروي آمريكا (FDA) هشدار مي دهند كه هنوز مسائل زيادي درمورد امنيت و بي خطري اين محصولات بايد بررسي شود.
محققان مركز كنترل دخانيات دانشكده پزشكي دانشگاه هاروارد مي گويند اين نخستين شواهدي است كه نشان مي دهد فقط يك بار استفاده از اين سيگارهاي الكترونيكي مي تواند تاثيرات فيزيولوژيكي جدي از خود به جا بگذارد.
پژوهشگران يوناني 30 فرد سالم سيگاري راكه از سيگار الكترونيك استفاده مي كردند براي بررسي تاثيرات آن بر مسيرهاي هوايي سيستم تنفسي مورد مطالعه قرار دادند.
محققان دريافتند 5 دقيقه استفاده از اين سيگارها نشانه هايي از انقباص و التهاب را درمسيرهاي هوايي از خود برجا مي گذارد.
مشخص نيست آيا چنين واكنش كوتاه مدتي مي تواند، در بلند مدت نيز تاثيرات منفي بر سلامتي بگذارد يا خير. از جمله اثرات بلند مدت مي توان به بروز بيماري هاي ريوي مانند آمفيزيم اشاره كرد.
با اين حال محققان يوناني خاطرنشان كردند در صورتي كه پس از چند دقيقه استفاده از اين سيگارهاي الكترونيكي مسيرهاي هوايي سيستم تنفسي تحت چنين تاثيري قرار مي گيرند پس نگراني هايي درمورد استفاده بلند مدت از اين محصولات وجود دارد.

 



بايدها و نبايدهاي فشار خون بالا

فشار خون بالا يكي از مهم ترين عوامل خطر زمينه ساز بيماري عروق تعذيه كننده قلب است كه طي سال هاي اخير شيوع آن افزايش چشمگيري داشته است به طوري كه از هر 5 نفر يك نفر به فشار خون بالا مبتلاست.
به گزارش ايسنا، فشار خون بالا سبب آسيب به كليه (نارسايي كليه)، چشم (اختلال بينايي)، قلب (سكته قلبي) و مغز (سكته مغزي) مي شود. بر همين اساس است كه فشار خون بالا بيماري خطرناكي به شمار مي رود.
لازم است بدانيد كه فشار خون بالا بدون علامت است و شايد تا زماني كه منجر به بروز عوارض نشود تشخيص داده نمي شود. براي پي بردن به فشار خون بالا بايد به طور مرتب فشار خون را اندازه گيري كرد.
به طور كلي دلايل اصلي بروز فشار خون ناشناخته است اما مهم ترين عوامل خطر شناسايي شده براي اين بيماري سن بالا، چاقي، سابقه خانوادگي ابتلا به فشار خون بالا، كم تحركي، ديابت، مصرف زياد نمك و الكل است. مواجهه با سرب موجود در هواي آلوده نيز مي تواند موجب افزايش فشار خون شود.
بهتر است بدانيد با پيشگيري و كنترل اين بيماري مي توان از بروز عوارض و ناتواني و مرگ و مير ناشي از آن به ميزان قابل ملاحظه اي (44 درصد از سكته هاي قلبي و 25 درصد از بيماري عروق كرونر) كاست.
تعريف و طبقه بندي فشار خون بالا:
براي اينكه خون در شريان هاي اعضاي بدن جاري شود و مواد غذايي را به اعضاي مختلف بدن برساند نياز به نيرويي دارد كه اين نيرو فشار خون نام دارد و مولد آن قلب است.
از آنجا كه پمپ كردن خون توسط قلب به داخل شريان ها نبض دار است، فشار خون شرياني بين دو سطح حداكثر و حداقل در نوسان است. (سطح حداكثر يا سطح سيستولي در زمان انقباض قلب و سطح حداقل يا دياستولي در زمان استراحت قلب به وجود مي آيد).
غالبا فشار خون را در شريان بازويي اندازه مي گيرند. در هر فرد فشار خون را در دو سطح حداكثر و حداقل اندازه گيري مي كنند. در زماني كه قلب منقبض مي شود، فشار به حداكثر مقدار خود مي رسد، اين سطح را فشار ماكزيمم يا سيستولي مي نامند. سطح مينيمم يا دياستولي در زمان استراحت قلب كه فشار خون به حداقل مقدار خود مي رسد، به دست مي آيد. هر دو سطح فشار خون به صورت دو عدد كنار هم يا به صورت كسر برحسب ميلي متر جيوه نشان داده مي شود.
فشار خون طبيعي: فشار ماكزيمم كمتر از 140 ميلي متر جيوه فشار مي نيمم كمتر از 90 ميلي متر جيوه.
فشار خون بالا: فشار ماكزيمم مساوي يا بيش از 140 ميلي متر جيوه و فشار مي نيمم مساوي يا بيش از 90 ميلي متر جيوه.
- براي افرادي كه بيماري عروق كرونر قلب، ديابت و بيماري كليوي دارند فشار ماكزيمم مساوي يا بيش از 130 و فشار مي نيمم مساوي يا بيش از 85 به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته مي شود.
به منظور پيشگيري از ابتلا به فشار خون بالا نكات زير را در زندگي روزانه مورد توجه قرار دهيد:
- اگر افزايش وزن داريد با رژيم غذايي و افزايش فعاليت بدني آن را كاهش دهيد.
- خوراكي هاي سالم مانند سبزي ها، ميوه ها، حبوبات و خوراكي هاي كم چرب ميل كنيد.
- كوشش كنيد در حد امكان از ميزان نگراني هاي روزانه هر چه ممكن است بكاهيد و شرايط سازگاري با محيط خود را فراهم كنيد.
- مقدار مصرف نمك، الكل و كافئين را به حداقل ممكن برسانيد.
كاهش وزن بدن و ورزش چه اثري در بهبودي بيماري فشار خون دارد؟
در اغلب افرادي كه دچار افزايش وزن و چاقي هستند كاهش وزن سبب كاهش فشار خون مي شود. ورزش و فعاليت بدني نيز چون به كاهش وزن كمك مي كند سبب پايين آوردن فشار خون مي شود. همچنين به نظر مي رسد كه ورزش خود به تنهايي نيز سبب پايين آوردن فشار خون مي شود.
چگونه مصرف نمك را كنترل كنيم؟
دربسياري از افراد مصرف نمك زمينه افزايش فشارخون را فراهم مي كند. بنابراين آنان كه گرفتار افزايش فشارخون هستند، نبايد بيشتر از 5 تا 6 گرم نمك در روز مصرف كنند. اين مقدار تقريبا برابر با يك قاشق چايخوري است، اما بيماران مبتلا به فشارخون بالا بايد حتي از اين مقدار هم كمتر نمك مصرف كنند كه اين مقدار را پزشك معالج براي اين بيماران مشخص خواهدكرد.
هرگز به غذاي خود در سفره، نمك اضافه نكنيد. هر نوشيدني و يا غذاي آماده اي كه از فروشگاه مي خريد حتما به ميزان نمك موجود در آن كه اكثرا به نام سديم(Sodium) مشخص مي شود، توجه كنيد.
استرس چه اثري در افزايش فشارخون دارد؟
استرس هم ممكن است سبب افزايش فشارخون شود، به اين ترتيب بايد كوشش كنيد كه آنچه را كه سبب استرس در شما مي شود تا آنجا كه ممكن است برطرف كنيد و اگر نتوانستيد از پزشك خود كمك بگيريد. دراين جا يادآوري مي شود كه برطرف كردن استرس و داشتن آرامش خاطر نه تنها در درمان بيماري فشارخون بلكه در درمان هر بيماري ديگري موثر است.
رژيم غذايي در بيماران با فشارخون بالا
كاهش وزن و حفظ وزن طبيعي از اركان اساسي هر برنامه طراحي شده جهت مقابله با فشارخون هستند. تحقيقات نشان داده است كه افراد مبتلا به فشارخون بالا بايد مصرف سديم را كاهش دهند. پتاسيم و كلسيم مي تواند به كاهش فشارخون كمك كند. موز، زردآلو، انجير، گريپ فروت، هلو، انگور و آلو ميوه هايي سرشار از پتاسيم هستند كه در كاهش فشارخون بالا موثرند. سيب زميني، سير، بروكلي، كدو سبز، قارچ و گوجه فرنگي و سبزي نيز سرشار از پتاسيم هستند. حبوبات نيز از اين مواد غني مي باشند.
مركبات، توت ها و سبزي هاي داراي برگ سبز، منابع خوب ويتامين ث هستند. دريافت كم اين ويتامين با فشارخون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت هاي سفيد مانند مرغ و ماهي طبخ شده بدون نمك براي افراد دچار فشارخون بالا توصيه مي شود. براي معطركردن گوشت مي توان از سبزيهاي معطر، ادويه ها و ميوه ها استفاده كرد. ماهي را نيز مي توان با شويد، فلفل قرمز يا سياه، مركبات، سس هاي خانگي بدون نمك با ساير سبزي ها معطر كرد. مصرف ماهي هاي با اسيدهاي چرب مفيد از قبيل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصيه مي شود.
از چه غذايي بايد پرهيز كرد؟
افرادي كه از فشارخون بالا رنج مي برند بايد از خوردن غذاهايي مانند: سوسيس، كالباس، كنسرو گوشت، ماهي دودي يا كنسروشده، سس ها و كنسرو لوبيا كه سرشار از سديم هستند، پرهيز كنند. درطبخ به جاي كره و روغن جامد نباتي بهتر است از روغن زيتون، سويا و كانولا استفاده كرد. مواد حاوي كافئين از قبيل قهوه، نوشابه هاي كولا و شكلات سبب افزايش فشارخون مي شوند و بايد در حد اعتدال مصرف شوند.

 



مشكل بزرگ پوست

آكنه يكي از مشكلات اساسي پوست و در واقع يك اختلال التهابي ناشي از غدد چربي و عرق است كه به دنبال افزايش توليد كراتين و چربي درون غدد ظاهر مي شود.
هورمون ها، آلرژن ها، اصطكاك پوست به هنگام پوشدن لباس، تميز كردن بيش از اندازه پوست و تحريك آن از عوامل دخيل در ايجاد و يا تشديد اين بيماري است. آكنه مي تواند سطحي باشد، كه شامل جوش است، اما آكنه عميق، به صورت كيست يا جوش چركي نمايان مي شود و بدترين نوع جوش هنگامي است كه حاوي باكتري باشد و در اين صورت جاي آن تا آخر عمر روي پوست باقي مي ماند.
افراد 14 تا 25 سال در 80درصد موارد بيشترين مبتلايان به اين بيماري هستند كه علت آن افزايش توليد هورمون ها در دوران بلوغ است و در بيشتر موارد، مشكل آكنه در دهه سوم زندگي حل مي شود.
آكنه معمولي ترين مشكل پوستي است كه معمولا روي صورت نمايان مي شود، اما گاهي در پشت، شانه ها و قفسه سينه هم بروز مي كند و انواع مختلفي دارد.
كومدون باز: جوش سرسياه نيز ناميده مي شود و فوليكول هاي بزرگ شده اي است كه به وسيله توده هاي سياهي، پر شده اند.
كومدون بسته: در صورتي كه التهاب وجود نداشته باشد، كومدون، سرسفيد نام دارد، اما در صورت وجود التهاب، پيول (قرمزي) ناميده مي شود.
ندول: به تجمع عميقي از چرك در لايه درم كه سفت و محكم است، ناميده مي شود.
كيست: ندول هايي است كه ترشحات آن خارج نمي شود.
تاول هاي چرك دار عميق بزرگ: ندول هايي است كه به علت تخريب بافت هاي نزديك به هم ايجاد مي شوند.
درمان آكنه معمولا شامل درمان هاي خوراكي و موضعي آنتي بيوتيك ها و رتينوئيك اسيد است. آنتي بيوتيك هاي موضعي مثل «كليندامايسين» و «اريترومايسين» براي فرم هاي سطحي آكنه مؤثرند و به كار مي روند. بنزوئيل پروكسيد، درمان معمول ديگري است كه به منظور جلوگيري از بروز آكنه، به صورت موضعي يا به صورت خوراكي به فرم «ايزوترتيونين» مصرف مي شود، اما در عين حال مصرف طولاني مدت آنتي بيوتيك و رتينوئيك اسيد عوارض جانبي به همراه دارد.
روغن درخت چاي و روغن ريحان دو مكمل گياهي مؤثر در درمان موضعي آكنه هستند.
از برگ درختان «تي اويل» در استراليا به دست مي آيد و خاصيت ضدعفوني دارد. اين روغن در مبارزه با طيف وسيعي از ارگانيسم ها، شامل اغلب باكتري هاي طبيعي پوست كه در آكنه شديد دخالت دارند نيز مؤثر است.
روغن درخت چاي داراي خاصيت ضدقارچ است و به عنوان بند آورنده خون هم استفاده مي شود. اين روغن با غلظت پنج درصد مؤثرترين درمان براي آكنه هاي سطحي و با غلظت 15درصد براي جوش هاي عميق مفيد است.
مطالعات حاكي است، روغن درخت چاي با غلظت 5درصد همچون بنزوئيل پروكسيد 5درصد مؤثر است، اگرچه تحقيقات قبلي نشان داده بود كه روغن درخت چاي با سرعت كندتري از بنزوئيل پروكسيد نتايج مثبت را نشان مي دهد، اما اين مطالعه مشخص كرد كه مشكلات پوستي با مصرف روغن درخت چاي در مقايسه با بنزوئيل پروكسيد، كاهش بيشتري داشته است.
اين روغن همچنين در كاهش التهاب ناشي از رها شدن هيستامين در پوست نيز بسيار مؤثر است. اين مطالعه همچنين مشخص كرد كه روغن درخت چاي در كاهش قرمزي ناشي از استخراج كومدون يا ندول بسيار مفيد است.
روغن ريحان: اين روغن نيز داروي گياهي ديگري است كه براي درمان آكنه مفيد است. اين روغن خاصيتي مشابه روغن درخت چاي دارد. جالب توجه اين كه اين محلول با درصد غلظت كمتر نيز مؤثر است، اما اين مشكل وجود دارد كه استفاده منظم از محلول 5درصد روغن ريحان منجر به تحريك پوست مي شود.
روي نيز يك ماده معدني مهم است كه به متابوليسم رتينول در بدن كمك مي كند. روي همچنين در احياي بافت و ترميم زخم ها نقش بسزايي دارد. اين عنصر يك كوفاكتور مهم در فرآيندهاي بيوشيميايي بدن بوده و براي عملكرد صحيح سيستم ايمني و سلامت پوست ضروري است.
«سنتلا آسياتيكا» يا چاي سبز، يك آنتي اكسيدان بسيار قوي است. تركيب ويژه چاي سبز، كاتچين نام دارد كه توانايي آنتي اكسيداني آن به خوبي شناخته شده است. طبق مطالعه اي كه به تازگي صورت گرفته است، مشخص شد كه كاتچين، توليد و فعاليت آندروژن ها را تعديل مي كند و بر اين اساس هنگامي كه تعادل هورموني بهم مي ريزد، چاي سبز در درمان آكنه بسيار مؤثر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14