(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 بهمن 1390- شماره 20127

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ايران در سالروز شهادت امام رئوف(ع) به سوگ نشست
پاسخ ايران به تحريم نفتي اروپا تسليم فشارها نمي شويم
ناكامي رسانه هاي سعودي و غربي در جريان سازي خبري عليه سردار سليماني
واكنش ايران به خروج ديكتاتور يمن از اين كشور
جانباز آملي به كاروان شهدا پيوست
حائري شيرازي: همگام با بيداري ملت ها ، عالم مهياي تحقق 22 بهمن جهاني مي شود
اخبار ادبي و هنري



ايران در سالروز شهادت امام رئوف(ع) به سوگ نشست

سرويس شهرستانها-
مردم مسلمان ايران در سالروز شهادت ثامن الائمه«ع» در اقصي نقاط ميهنمان عزادار شدند و مشهد اين امام را معطر به بوي ارادت، بيعت و تسليت به آن امام همام كردند.
به گزارش ايرنا، عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از دوشنبه شب و صبح روز سه شنبه در مساجد، حسينيه ها و در كنار بقاع متبركه در سوگ ماتم هشتمين پيشواي شيعيان جهان به عزا و ماتم نشستند.
شهرستانهاي كشورمان از جنوب و شمال و غرب و شرق در عزاي امام رضا سوگوار بودند. حرم شاهچراغ «ع» برادر بزرگوار امام رضا«ع» ميزبان عزاداراني بود كه در شيراز گرد هم آمده بودند و با سينه زني و نوحه خواني، تسليت خود را عرض كردند.
حرم مطهر بي بي حكيمه خاتون (س) خواهرگرامي امام رضا در كهگيلويه و بويراحمد نيز پذيراي شمار زيادي از زائران جنوب كشور بود.
حرم حضرت معصومه(س) نيز شاهد سوگواري ارداتمندان به امام رضا(ع) بود كه در شهر قم از شهرهاي مركزي كشور جمع شده بودند.
اما صحن و اهالي مشهد الرضا(ع) اين روزها حال و هواي ديگري دارد.
دلدادگان و شيفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با دلهايي اندوهگين و چشماني اشكبار در سالروز شهادت آن امام مهربان خود را به حرم رسانده بودند و به عرض ارادت و تسليت مشغول بودند.
دهها هزار زائر پياده، از شهرهاي دور و نزديك مشهد طبق سنت همه ساله بعد از طي مسافتهاي طولاني در سالروز شهادت امام رضا(ع) به اين شهر آمده بودند و در قالب دسته هاي عزاداري مشغول سوگواري شدند.
شهر مشهد اما وضعي ديدني تر داشت، آيين هاي مرثيه سرايي، عزاداري، سخنراني و مراسم شام غريبان كه در آن خدام بارگاه رضوي از چهار راه شهدا به سوي حرم مطهر به راه افتادند و با در دست داشتن شمع به عزاداري مي پرداختند، از جلوه هاي ماتم سرا شدن شهر مشهد بود.
گفتني است بانوان مشهدي به ياد و خاطره زنان نوغان در تشييع پيكر مطهر خورشيد هشتم نيز سوگوار شدند. اين بانوان كه صبح روز سه شنبه در مسجد الرضا(ع) محله نوغان گرد آمده بودند، پس از عزاداري بر امام غريبان، شمس الشموس، با حمل نمادين پيكر مطهر امام رضا(ع) به سمت حرم رضوي حركت كردند و صحنه هاي زيباي ارادت اين بانوان، اشك ديدگان همه كساني كه ديروز در مشهد الرضا بودند را جاري كرد.
همچنين مراسم سوگواري و عزاداري امام رضا با حضور علما، شخصيتهاي حوزوي و ديگر اقشار مردمي در بيوت مراجع تقليد و علما برگزار شد. دفاتر آيات ناصر مكارم شيرازي، حسين وحيد خراساني، لطف الله صافي گلپايگاني، شبيري زنجاني، نوري همداني، جعفر سبحاني و عبدالله جوادي آملي و ديگر علما مراسم سوگواري شهادت امام رضا را برگزار كردند.
گفتني است با مشاركت مردم و خيرين هشت هزار پرس غذاي گرم بين زائران امام رضا(ع) در شهر سمنان توزيع شد. به گزارش ايرنا اين اقدام براي اولين بار به صورت گسترده در اين شهر صورت گرفته است.

 



پاسخ ايران به تحريم نفتي اروپا تسليم فشارها نمي شويم

سرويس سياسي-
دوشنبه گذشته و در ادامه سياست هاي تكراري، نخ نما و بي اثر تحريم اعضاي اتحاديه اروپا در نشست بروكسل با اعمال تحريم تدريجي بر نفت ايران موافقت كردند.
در اين نشست ابتدا سفراي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در بروكسل درباره تحريم نفت ايران توافق كردند و سپس در نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپا اين توافق بطور رسمي به تصويب رسيد.
در همين زمينه، خبرگزاري فرانسه گزارش داد طبق توافق اعضاي اتحاديه اروپا از اين پس انعقاد هرگونه قرارداد جديد از سوي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با بخش نفتي ايران ممنوع خواهد بود و تمامي قراردادهاي جاري ميان اروپا و بخش نفت ايران تا اول ژوئيه (11 تير ماه 1391) لغو خواهد شد.
بنابراين موضوع تحريم نفتي ايران 5 ماه به تعويق افتاده است. همچنين اعضاي اتحاديه اروپا توافق كردند دارايي هاي اروپايي بانك مركزي ايران را مسدود كنند. البته در اين ميان تجارت و معاملات طلا، فلزات ارزشمند، الماس و محصولات پتروشيمي از ايران نيز در چارچوب اين تحريم ها قرارگرفته است. خاطرنشان مي شود واردات نفت اروپا از ايران روزانه 450 هزار بشكه در روز برآورد شده است.
اتحاديه اروپا علت روي آوردن به تحريم ها را برنامه هسته اي ايران بهانه كرده است و اين در حالي است كه جمهوري اسلامي بارها و به كرات بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي كشورمان تأكيد و همواره همكاري در چارچوب تعهدات خود به آژانس بين المللي انرژي اتمي را ادامه داده و جاي هيچ بهانه اي را باقي نگذاشته است.
در همين حال و در واكنش به تصميمات غيرمنطقي و غيرقانوني اتحاديه اروپا وزارت خارجه ايران طي بيانيه اي اعلام كرد: اتحاديه اروپا مسئول تلاش براي ايجاد تنش و بحران آفريني است.
اين بيانيه تأكيد مي كند: جمهوري اسلامي ايران با محكوم كردن اين حركت غيراصولي و با تاكيد مجدد بر سياست هاي مسئولانه خود مبني بر تنظيم روابط با كشورهاي جهان براساس حقوق و مقررات بين المللي و اصول احترام متقابل معتقد است كه اين تصميمات آثار و پيامدهاي ناگواري براي مردم اروپا و ديگران خواهد داشت.
اين بيانيه مي افزايد: ملت ايران بارها اثبات كرده است كه هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست كشيدن از حقوق مشروع و قانوني خود نبوده و مسلماً با ايستادگي در چارچوب اصول عدالت خواهي و اعتقاد به صلح و ثبات بين المللي در آينده نيز تسليم چنين روش هايي نخواهد شد و اين مسئله را به رهبران كشورهاي غربي گوشزد مي كند كه حركت تقابلي با استقلال و پيشرفت كشورهاي مستقل به مشكلات پيچيده دنياي كنوني خواهد افزود.
همچنين رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تحريم اقتصادي ايران به بهانه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي را غيرمنطقي و ناعادلانه و روشي شكست خورده خواند و به اروپايي ها توصيه كرد كه به منافع ملي خود بينديشند و خود را از بازار انرژي ايران محروم نكنند.
مهمان پرست در گفت وگو با واحد مركزي خبر، گفت: هر كشوري كه خود را از بازارهاي انرژي ايران محروم كند بلافاصله شاهد جايگزين شدن رقباي ديگري در اين زمينه خواهد بود.
از سوي ديگر؛ در پي تصويب تحريم هاي جديد شوراي وزيران اتحاديه اروپايي عليه ايران در نشست سوم بهمن معاون اروپا و آمريكاي وزارت امورخارجه، روز سه شنبه سفير دانمارك در تهران را به عنوان نماينده رياست دوره اي اتحاديه اروپا به وزارت خارجه فراخواند و مراتب اعتراض شديد ايران را به اين تصميم غيرمنطقي اعلام كرد.
علي اصغر خاجي در اين ديدار تاكيد كرد: ملت ايران بارها ثابت كرده است كه هرگز تحت فشار و اقدامات ظالمانه حاضر به دست كشيدن از حقوق مشروع و قانوني خود نيست و مسلماً در آينده نيز تسليم چنين روش هايي نخواهد شد.
گفتني است؛ وزارت نفت نيز در بيانيه اي با اشاره به اينكه تنها 18درصد از نفت صادراتي ايران به كشورهاي اروپايي صادر مي شود خاطرنشان كرد: با عنايت به بازار عرضه و تقاضا و مشتريان بالقوه نفت ايران، هيچگونه نگراني در خصوص جايگزيني فروش نفت ايران با مشتريان جديد وجود ندارد.
اروپا در موقعيت بن بست
در پي تحريم نفتي كشورمان از سوي اعضاي اتحاديه اروپا، رسانه ها و كارشناسان اقتصادي كشورهاي غربي معتقدند اين تصميم دايره مشكلات اتحاديه اروپا را بزرگ تر مي نمايد.
در همين ارتباط، شبكه خبري فرانس 24 به نقل از پي ير ترزيان كارشناس مسايل نفتي و مدير مجله پترو استراتژي گزارش داد: پيدا كردن جايگزيني براي نفت ايران، براي كشورهاي اروپايي دشوار است.
اين كارشناس برجسته اقتصادي تصريح كرد: برخي از كشورهاي اروپايي كه مشتري نفت ايران بودند شش ماه وقت دارند تا منابع تامين نفت جديدي براي خود پيدا كنند. اين كار نيز براي آنها آسان نيست چون اولا اين كشورها، نفت را با تخفيف از ايران مي خريدند و دوم آنكه نفت ايران ويژگي خاصي دارد كه مناسب پالايشگاه هاي اروپا است.
در همين راستا شبكه تلويزيوني دولتي روسيه «راشاتودي» در يك نظرسنجي در وب سايت اينترنتي خود از شهروندان اروپايي درباره نتايج و عواقب تحريم نفتي ايران از سوي اتحاديه اروپا سوال كرد.
براساس نتايج اين نظرسنجي 54 درصد معتقدند تحريم واردات نفت از سوي اروپا به افزايش خريد نفت ايران از سوي چين منجر خواهد شد كه اين موضوع با توجه به مصرف رو به رشد انرژي در اين كشور قابل توجيه است.
همچنين اين افراد معتقدند چين با استفاده از شرايط به وجود آمده نفت ايران را با قيمت ارزان تري خريداري خواهد كرد كه مي تواند بر رشد اقتصادي اين كشور تاثيرگذار باشد.
24درصد از سوال شوندگان نيز اعلام كردند تحريم نفتي ايران در شرايط اقتصادي وخيم اروپا تنها بر دايره مشكلات كشورهاي عضو اين اتحاديه خواهد افزود و اقتصاد آن ها را با بن بست مواجه مي كند.
نتايج اين نظرسنجي در ادامه نشان مي دهد 18درصد از شهروندان اروپايي معتقدند كه ممنوعيت خريد نفت ايران توسط شركت هاي نفتي اروپا موجب مي شود روسيه به عنوان تامين كننده اول انرژي براي اروپا محسوب شود كه اين امر مي تواند وابستگي آنها به روسيه را بيش از پيش كند.
نكته جالب آن است كه اگرچه اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران به منظور متوقف ساختن فعاليت هاي هسته اي ايران صورت گرفته اما تنها 4درصد از راي دهندگان معتقدند اين تحريم ها قادر است ايران را از ادامه فعاليت هاي هسته اي خود باز دارد.
از سوي ديگر؛ شبكه خبري بلومبرگ به نقل از موسسه تحقيقاتي كلاركسون اعلام كرد چين حداقل 2 فروند نفتكش بزرگ براي انتقال 2 ميليون بشكه نفت از جزيره خارك ايران اجاره كرده است.
شبكه تلويزيوني ان اچ كي ژاپن نيز در گزارشي تصريح كرد كه با تحريم نفتي ايران، اين كشور به سمت كشورهاي آسيايي خواهد رفت و نفت خود را به آنها مي فروشد.
روزنامه فرانسوي لوفيگارو هم طي گزارشي به تحريم نفتي ايران واكنش نشان داد و تاكيد كرد كه اين تحريم كارايي ندارد.
تيري كوويل، پژوهشگر موسسه روابط بين المللي و راهبردي فرانسه در گفت وگو با لوفيگارو گفت كه اين تدابير غير از تقويت نظام كنوني ايران، كارآيي ديگري نخواهد داشت. كوويل در اين باره كه تحريم نفتي ايران چه تاثيراتي بر اقتصاد اين كشور خواهد داشت گفت: تاثيرات تحريم نفتي ايران كمتر از آن چيزي خواهد بود كه اتحاديه اروپا انتظارش را مي كشد.
روزنامه آلماني فرانفكور آلگماينه در گزارشي زمان تحريم نفتي ايران را نامناسب و اشتباه دانست.
همچنين شبكه تلويزيوني بي اف ام تي وي فرانسه در تحليلي تحريم نفتي ايران را به زيان كشورها و شهروندان اروپايي خواند.
در سوي مقابل كارشناسان نفتي معتقدند تحريم هاي نفتي اتحاديه اروپا باعث ضرر ايران نخواهد شد.
ممدوح سلامه در گفت وگو با شبكه تلويزيوني بي بي سي عربي گفت: اقدام اتحاديه اروپا در تحريم نفتي ايران باعث نخواهد شد ايران متضرر شود. زيرا ايران مي تواند بيست درصد نفتي را كه به كشورهاي اروپايي صادر مي كرده و حدود سيصد هزار الي چهار صد هزار بشكه برآورد مي شود به چين كه بزرگترين مشتري نفت ايران است بفروشد و چين توان آن را دارد كه اين ميزان نفت را خريداري كند و در اين جريان ايران هيچ زياني نمي كند، بلكه فقط مشتري نفت خود را تغيير مي دهد. بنابراين من مي گويم تصميم اتحاديه اروپا در تحريم ايران اثري سياسي و نمادين دارد و هيچگونه تاثيري بر اقتصاد ايران و يا حتي بر قيمت نفت نخواهد داشت.
«سي ان ان» و «جروزالم پست» هم در گزارش هايي درباره كارايي تحريم نفتي ايران اذعان كردند در كار آمد بودن تحريم نفتي ايران به شدت ترديد وجود دارد.
افزايش قيمت نفت
نكته ديگري كه در ميان تحليل ها و اظهارنظرهاي رسانه ها و كارشناسان اقتصادي غربي وجود دارد اين است كه تحريم نفتي ايران باعث افزايش قيمت نفت خواهد شد.
پايگاه اينترنتي اس بي اس به نقل از شين اوليور تحليلگر مسايل اقتصادي نوشت: «با توجه به تحريم نفتي ايران و افزايش تنش ها در خاورميانه، مي توان شاهد بهاي 115 تا 120 دلاري نفت در هر بشكه بود. بدين ترتيب، 15 تا 20 دلار ديگر به بهاي جهاني نفت افزوده مي شود.» وي همچنين گفت: «با توجه به فشاري كه اكنون اقتصاد جهاني تحت آن قرار دارد و همچنين با افزايش نرخ بيكاري و سطح بسيار پايين اعتماد مصرف كننده، آخرين چيزي كه اكنون اقتصاد جهاني از آن مي ترسد افزايش شديد بهاي جهاني نفت است.»

 



ناكامي رسانه هاي سعودي و غربي در جريان سازي خبري عليه سردار سليماني

سرويس سياسي-
رسانه هاي وابسته به عربستان سعودي در يك تهاجم رسانه اي عليه جمهوري اسلامي با تحريف سخنان سردار سليماني در صدد تحريك افكار عمومي كشورهاي عربي برآمدند.
رسانه هاي سعودي ادعا كرده بودند كه سردار سليماني اعلام كرده است كه جنوب لبنان و عراق تحت سيطره ايران است.
اين در حالي است كه يك مقام آگاه در وزارت امور خارجه اظهارات منتسب به سردار قاسم سليماني به نقل از شبكه العربيه را تكذيب كرد.
اين مقام آگاه تاكيد كرد: شيطنت اين شبكه خبري با اهداف خاص صورت گرفته است.
اين شبكه با انتساب برخي سخنان به سردار سليماني تلاش كرده است با ايجاد شائبه دخالت ايران در امور داخلي لبنان و عراق، به اختلاف افكني در روابط ايران با اين كشورها بپردازد.
غضنفر ركن آبادي سفير ايران در بيروت در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان ضمن تكذيب قاطعانه اظهارات تحريف شده مزبور، بر موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در دخالت نداشتن در مسائل داخلي ديگر كشورها و حمايت از استقرار و آرامش لبنان تاكيد كرد.
ميشل سليمان نيز نسبت به توضيحات ارائه شده از سوي ركن آبادي و صحت نداشتن اظهارات منسوب به سردار سليماني ابراز اطمينان كرد.
ركن آبادي همچنين در گفت وگو با روزنامه لبناني «السفير» با تاكيد بر اينكه تحريف عمدي در ترجمه سخنان سليماني صورت پذيرفته است، اظهار داشت: اين فرمانده ارشد سپاه پاسداران در مورد الهام گيري برخي از كشورهاي منطقه از جمله عراق و لبنان از انقلاب اسلامي ايران در مقابله با اشغالگران و ستمگران سخن گفته است.
ركن آبادي همچنين با تاكيد بر اينكه سياست جمهوري اسلامي ايران براساس احترام به استقلال و سيادت و عزت كشورهاي منطقه و جهان استوار است، تصريح كرد: ايران به خود اجازه دخالت در امور داخلي ديگر كشورها را نمي دهد.
از سوي ديگر منبعي نزديك به سردار سليماني در گفت وگو با روزنامه «الانوار» سخنان منسوب به وي را تكذيب كرد و گفت كه ايران در امور داخلي ديگر كشورها دخالت نداشته و لبنان و عراق را كشورهايي مستقل مي داند.
فارس سعيد، عمار حوري و آنطوان زهرا از اعضاي جريان 14 مارس لبنان براساس خبر تحريف شده العربيه و ساير رسانه هاي لبنان، عليه اين سخنان موضع گيري كردند و روز شنبه در اين باره مقالاتي در روزنامه هاي المستقبل و الجمهوريه منتشر شد.

 



واكنش ايران به خروج ديكتاتور يمن از اين كشور

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در خصوص خروج صالح از يمن ابراز اميدواري كرد كه روند تحولات اين كشور با سطح مطالبات مردم همچنان به پيش رود.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، رامين مهمان پرست سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با اشاره به تحولات اخير در يمن از جمله خروج علي عبدالله صالح از آن كشور ابراز اميدواري كرد استمرار روند تحولات در يمن با سطح مطالبات و انتظارات مردم مسلمان و مظلوم آن كشور همچنان به پيش رود.
وي با اشاره به اينكه مردم مسلمان يمن، نخبگان، انديشمندان و همه احزاب و گروه هاي يمني با همفكري و اتحاد تا وصول به اهداف اصلي انقلاب به حركت مسالمت آميز خود در چارچوب مطالبات بر حقشان ادامه خواهند داد، بر ضرورت هوشياري مردم آن كشور در مقابله با توطئه هاي دشمنان انقلاب و دخالت هاي خارجي در ايجاد فتنه هاي داخلي در اين كشور تاكيد كرد.

 



جانباز آملي به كاروان شهدا پيوست

آمل- خبرنگار كيهان:
جانباز آملي پس از تحمل سال ها درد و رنج ناشي از دوران دفاع مقدس سرانجام به كاروان شهدا پيوست.
مرحوم علي منصورنژاد رئيس شوراي اسلامي شهر رينه در بخش لاريجان مازندران كه از جانبازان جنگ تحميلي بود، براثر عارضه قلبي ناشي از جراحت جنگ دار فاني را وداع گفت و به خيل شهدا پيوست.
رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران شهرستان آمل در گفت وگو با كيهان در آمل با اشاره به اينكه منصورنژاد از جانبازان جنگ تحميلي بود، گفت: وي با عضويت پاسدار وظيفه در بهمن ماه سال 1365 در عمليات كربلاي پنج منطقه شلمچه با موج انفجار از ناحيه سر، كمر و پاي راست جانباز شده بود.
احمد سيفيان يادآور شد: منصورنژاد از جانبازان فرهنگي اداره آموزش و پرورش بوده كه زحمات زيادي در امر ساماندهي گلزار شهداي رينه داشته است.
وي در پايان اذعان داشت: پيكر اين جانباز هشت سال دفاع مقدس در آستانه امامزاده طاهر(ع) شهر رينه به خاك سپرده شد.

 



حائري شيرازي: همگام با بيداري ملت ها ، عالم مهياي تحقق 22 بهمن جهاني مي شود

قائم شهر-خبرنگاركيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: تحولات جهاني به موازات بيداري ملت ها، حكايت از آمادگي عالم براي تحقق يك 22بهمن جهاني دارد.
آيت الله حائري شيرازي در آيين بزرگداشت پنجاه و ششمين سالروز شهادت نواب صفوي و ديگر همرزمان شهيد جمعيت فدائيان اسلام در مسجد جامع قائم شهر گفت: اقتدار و عزت ايران اسلامي محصول مجاهدت ها و رهبري هاي امام خميني و رهبرمعظم انقلاب و شهيدان است، چنانكه الگوپذيري جهان از انقلاب اسلامي باعث دگرگوني كشورها و زمينه ساز استقرار حكومت جهاني حضرت مهدي(عج) خواهد شد.
نماينده فارس در مجلس خبرگان رهبري شهيد صفوي را از پيشگامان طريق شهادت در تأسي از امام حسين(ع) دانست و افزود: وي معماي شهادت در عصر خفقان، ديكتاتوري و استبداد را با مجاهدت و ايثارگري ها حل كرد.
وي با مهم شمردن نهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي، داشتن بصيرت و عمل در جهت رضاي خدا را يك وظيفه ملي و ديني دانست و همگان را به مشاركت و حضور آگاهانه و انتخاب افراد اصلح و وفادار به نظام و امام و ولايت فقيه و راه شهيدان توصيه كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

امروز با حضور رئيس جمهور
شبكه نمايش با پخش «اخراجي ها3» رسما افتتاح مي شود
شبكه نمايش سيما امروز با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران افتتاح مي شود.
اولين فيلمي كه از اين شبكه به صورت رسمي روي آنتن مي رود، فيلم سينمايي «اخراجي ها3» ساخته مسعود ده نمكي است.
اين فيلم كه با فروش دو ميليارد و450 ميليون توماني در سينماهاي تهران و فروش سه ميليارد و 500 ميليون توماني در سينماهاي شهرستان ها، پرفروش ترين هاي فيلم سال محسوب مي شود، در شبكه نمايش خانگي هم در يك نوبت، فروش يك ميليون و200 هزار نسخه اي داشت و با استقبال بي نظير مخاطبان روبه رو شد.
سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر امروز كليد مي خورد
سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از امروز چهارشنبه با حضور هنرمندان داخلي و خارجي در شهر تهران و پنج استان البرز، گلستان، كرمانشاه، لرستان و خراسان شمالي آغاز به كار مي كند.
به گزارش پايگاه رسمي اطلاع رساني سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، اين جشنواره در بخش هاي فجر استاني، راديو تئاتر، نمايشنامه خواني، كارگاه هاي آموزشي و همچنين اجراهاي نمايش هاي آييني برگزار مي شود. آثار بخش راديو تئاتر به صورت مستقيم از راديو نمايش براي عموم علاقه مندان نيز پخش خواهد شد.
سي امين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از تاريخ 5 تا 22 بهمن سال جاري به دبيري رحمت اميني برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14