(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 5 بهمن 1390- شماره 20127

حسود نباشيد
برد وباخت در زندگي زناشويي مطر ح نيست
خوراندن آنتي هيستامين و شربت سرفه به كودكان زير6 سال ممنوع!
حفاظت از DNA با مصرف ميوه و سبزي
استرس موجب يبوست مي شود؟
خشم خود را كنترل كنيد
مرزه هضم كننده غذاست
جذب ويتامينD با روزي 30دقيقه پياده روي



حسود نباشيد

حسادت داشتن نسبت به ديگران به يكي از جنبه هاي ثابت رفتار برخي افراد درآمده است.
اين مسئله نوعي تلاش براي پيش بودن و عقب نماندن از اهداف ديگران است و از نظر رفتاري زماني كه معيارهاي ارزشي در وجود فرد نهادينه نشده باشد، براي او فقط ديدگاه ديگران مهم است اما زماني كه معيارهاي ارزشي درون ذهن فرد جاي گرفت، آنگاه از وابستگي به نظر ديگران رها مي شود .
در واقع سير تكامل اخلاق و رفتار خود را كه در اثر تكامل عاطفه و انديشه او به وجود آمده است مي تواند به كار گيرد.
برخي از جوانان در اين حالت مرتباً خود را از چشم ديگران ارزيابي مي كنند و به همين علت ظاهر براي او مهم است.
به طور مثال بسياري از كودكان به محض آن كه لباس يا اسباب بازي را در دست كودك ديگري ببينند،
مي خواهند مالك آن باشند و به اين ترتيب احساس قدرت مي كنند كه البته اين موضوع در افراد بزرگسال هم ديده مي شود.
اين نشان مي دهد اين جوانان از نظر ذهني به تكامل نرسيده اند و مي خواهند با تملك وسايل و اشيا نظر ديگران را به خود جلب كنند و در خود به احساس قدرت دست پيدا كنند.
از فضاي صميمي به سمت حسادت
اين نوع از حسادت ها به اين معناست كه فرد به بلوغ فكري كامل نرسيده است. در واقع چنين جواني ضعف دروني خود را با ظواهر بيروني جبران مي كند، اما در نهايت هيچ گاه راضي نمي شود.
براساس تحقيقات انجام شده در دانشگاه گلاسكو 15 درصد از دانشجويان دچار حسادت هستند كه 5 درصد اين افراد به دليل مشكلات رواني و كمبودهاي دوران كودكي و 10 درصد نيز به دليل حسادت و رقابت منفي ، چشم و هم چشمي مي كنند.
انجام اين عمل در دختران وپسران به يك اندازه است، اين رقابت موجب بروز معضلات بزرگي مي شود و وضعيت كاري و شغلي آنها را با اخلال مواجه مي كند.
در واقع هر چه از فضاي صميمي و دوستانه به سمت حسادت و رقابت منفي مي رويم، به عنوان يك پديده رفتاري و ناهنجاري اخلاقي در رفتارها آشكار مي شود و در نتيجه موجب رنج هاي بي شماري مي شود كه بسياري از آنان قابل درمان نيست.
اين مشكل رفتاري نشان دهنده نداشتن رشد عاطفي و فكري است. به اين معني كه جوان معيارهاي مادي را درون ذهن خودش جاي مي دهد.
اين نوع رفتار ها نوعي نقص و مشكل است كه مي تواند منجر به بيماري جدي شود. با وجود اين اگر اين رفتارها در خانواده اي وجود داشته باشد، كودكان اين خانواده ها نيز دچار مشكلات ويژه اي مي شوند.
از آنجا كه كودكان آيينه تمام نماي رفتار پدر و مادرشان هستند و آن را ملاك اعمال خود قرار مي دهند، پدر و مادري كه دچار حسادت باشند، سبب بروز اين پديده در كودكان خود مي شوند. زيرا اين پدر ومادر نمي توانند به كودك بياموزند كه قدرت واقعي در دوست داشتن ديگران و از خود گذشتگي است، بلكه كودك از روي رفتار پدر و مادر به اين نتيجه مي رسد كه ظاهر و ثروت است كه ملاك برتري افراد است.
به عقيده محققان اين ديدگاه موجب درگيري، بيماري ، نارضايتي، اضطراب، افسردگي و فساد اخلاقي در جوان و نوجوان مي شود. در اين خانواده ها كودك،هدف اصلي زندگي را امكانات مادي مي داند و براي كسب امكانات مادي متوسل به روش هاي غيراخلاقي و بزهكاري نيز مي شود.
پيشگيري بسيار ضروري است
اقدام هاي لازم براي پيشگيري از اين رفتار ها در ميان خانواده ها بسيار ضروري است و بايد از دوران كودكي نمونه هاي مناسب به عنوان سرمشق در اختيار خانواده قرار گيرد. افراد وارسته، دانشمندان و كساني كه كه در راه خيرانديشي به مسائل مادي بي توجهي مي كنند و حاضرند مال و جان خود را براي پيشبرد اهداف انساني هزينه كنند بايد سرمشق قرارداده شوند.
متأسفانه در حال حاضر آنچه مي بينيم آن است كه بسياري از افرادي كه امكانات مالي دارند به عنوان الگو براي كودكان مطرح مي شوند و گاهي نيز ديده مي شود، خانواده به طور ضمني كساني را كه از راه شرافتمندانه و پرزحمت كسب درآمد مي كنند، در قياس با آنان كه از راه هاي نامشروع، مال به دست مي آورند مورد سرزنش و تمسخر قرار مي دهند. .
اين در حالي است كه در برخي جوامع گاهي خانواده ارزش هاي دوگانه اي را تبليغ مي كند و سبب مي شود نوجوان دچار سرگرداني شود. خانواده هم در ظاهر چيز ديگري مي گويد اما در عمل عكس آن را رفتار
مي كند و بدين ترتيب توجه به امكانات مالي و زرق و برق دنيا در ذهن كودك و نوجوان جاي مي گيرد.
همه ما در زندگي عادي و خانوادگي بارها شاهد اين
بد رفتاري ها بوده ايم كه برخي از افراد به گونه اي حس
برتري جويي وسبقت طلبي نسبت به ديگران به ويژه هم جنسان و در پاره اي از موارد اقوام و نزديكان خود داشته اند.
حس رقابت به جاي حسادت
حس رقابت، در صورتي كه درجنبه مثبت و با مبناي اخلاقي انجام شود مي تواند فرايندي اصلاح گر و بهبود بخش در زندگي خانوادگي باشد. اما در بسياري از موارد مسابقه و رقابت در ابعاد منفي خود به گونه اي آزاردهنده و بيمارگونه در رفتار اجتماعي پاره اي از جوانان آشكار مي شود.
حسادت نسبت به موفقيت ديگران از رفتاري مشهود است كه در آن فرد به دليل يك حس رقابت مادي نسبت به ديگران، حركتي را انجام مي دهد كه اين حالت از نظر رفتاري ناشي از كمبودهاي مادي و تربيتي دوران طفوليت و يا دنباله اي از حس حسادت است كه در رسيدن به برخي از اهداف مادي جلوه گر مي شود.
امار ها نشان مي دهد نوع شديد اين رفتار ها حتي
مي تواند در پاره اي از موارد جوانان را به ارتكاب اعمال غيرانساني و تخلفات اخلاقي مي كشاند.
در بسياري از موارد در ميان خانواده ها اين
رفتار ها در نوع لباس و در زينت آلات قديمي ديده
مي شود. اين موضوع در ميان تحصيلكرده ها نيز ديده
مي شود.
اين رفتار ها تنها در امور علمي باعث رشد و تكامل ما مي شود. در برخي از موارد موجب تحريك افراد و وقوع تخلفاتي در آنها مي شود. در بسياري از موارد، وسواس اختلال هاي رفتاري، پرخاشگري و حتي طلاق از حسادت هاي كوچك آغاز شده است.

 



برد وباخت در زندگي زناشويي مطر ح نيست

عليرضا ضيايي
بحث هاي بي اساس و مسائل اقتصادي، از مهم ترين موارد بروز مشاجره و تنش هاي خانوادگي ميان زوج هاي جوان است كه در همه اين موارد پيشداوري منفي منجر به درگيري و تنش ميان انها مي شود.
محققان كالج سنت جرج شهر لستر از ميان عوامل بحران افرين در محيط خانوادگي ارتباط زوج هاي جوان را ازعوامل مهم و تأثيرگذار در اختلاف هاي زناشويي انها
مي دانند و معتقدند ارتباط انها نشأت گرفته از مشخصات فردي، ساختار فرهنگي و باورها و انتظارات اين جوانان است كه از دوران كودكي شان شكل مي گيرد.
وقتي ارتباط به معناي مناسب ميان جوانان وجود نداشته باشد انرژي عشق در بين زن و شوهر به آزردگي، خشم، طعنه ها و انتقادهاي مكرر و نداشتن علايق جنسي تبديل مي شود.
با اين همه اختلاف هاي شروع زندگي علل مختلفي دارد كه مهم ترين آن نداشتن ارتباط ميان زوجين است. اگر زوج ها تمايلات يكديگر را برطرف نكنند آنها از يك واحد زوج خارج مي شوند و آنجاست كه تنش در خانواده اوج مي گيرد .
كارشناسان خانواده به عوامل تنش زوج هاي جوان اشاره
مي كنند و مي گويند: مشخصات فردي و خانوادگي افراد و مجموعه متغيرهاي شخصيتي فرد كه از دوران كودكي با خود به ارمغان
مي آورد، روي ارتباط زوجين اثر مي گذارد.
به گفته اوعدم كنترل دربروز بيش از حد عواطف منفي و نداشتن مهارت كنترل خشم، نداشتن آگاهي جوانان از يكديگر، حمايت نكردن زن و شوهر از همديگر از جمله موارد تنش زا در زندگي زناشويي است.
در واقع بايد به ساختار زندگي زوج ها و باورها و انتظارات آنان از يكديگرتوجه داشت و دانست كه تربيت زوجين در دوران كودكي و محيط خانوادگي افراد در روابط زوجين تأثير بسزايي دارد.
به نظرات يكديگر احترام بگذاريد
هنگامي كه شما عصباني مي شويد نه صداي كسي را مي شنويد و نه به موضوع ديگري مي توانيد فكر كنيد. يادتان باشدكه دراين لحظه هيچ گاه با همسرتان وارد صحبت و گفت وگو نشويد، زيرا نتيجه اي نخواهيد گرفت .
مشاوران خانواده معتقدند، در برخي موارد ممكن است نظر شما مخالف عقيده همسرتان باشد.
بايد قبول كنيد كه هركس حق دارد عقيده و فكر خود را داشته باشد و به نظرات يكديگر احترام بگذاريد. نظر خود را بيان كنيد اما نه به صورتي كه به دنبال تخريب همسرتان باشيد. اگر مخالف عقيده او هستيد با آرامش نظرتان را بيان كنيد. مهم نيست كه چه كسي درست مي گويد يا چه كسي اشتباه فكر مي كند، چرا كه در زندگي مشترك برد و باخت مطرح نيست . وقتي در زندگي مشكلي پيش مي آيد هيچ گاه مشكلات گذشته را دوباره مرور نكنيد، اين كار جز با تخريب رابطه ميان شما و همسرتان نتيجه اي نخواهد داشت.
كمي مهربان باشيد
در شروع زندگي مشكلات مختلفي ممكن است بروز كند كه تصور آن را نداشتيد. پس نبايد نسبت به هربحران و پيشامدي عكس العمل نشان داد. گاهي اوقات همسران فراموش مي كنند كه نبايد به يكديگر فرمان دهند. يادتان باشد در طول زندگي از طريق راه هاي گوناگون به همسرتان نشان دهيد كه او را دوست داريد و شيريني و دوام اين رابطه براي شما اهميت دارد.
حتي وقتي از دست همسرتان ناراحت هستيد، كمي مهربان باشيد. با كمي تواضع و احترام به طرف مقابل موجب مي شويد كه او تمايل پيدا كند تا شما را راضي نگاه دارد.
محيط عاطفي ايده ال از نظر جوانان مختلف، متفاوت است. كافي است تا علايق همسر خود را بشناسيد. با صرف كمي وقت درباره همسرتان مي توانيد محيط عاطفي موردنظر خود را يافته و در جهت رشد و شكوفايي خانواده خودگام برداريد.
بدون پيش داوري هاي منفي
اگر همسران تنها قصد طرح مشكلات خانوادگي را دارند بنا را بر حل اين مشكلات و نه ايجاد دعوا و مشاجره بگذارند، راحت تر مي توانند مشكلات خود را مطرح و صحبت هاي طرف مقابل را بشنوند.
در واقع شما براي حل تنش و مشكلات زندگي مستقل تان با ديد مثبت و بدون پيش داوري هاي منفي، مشكلات خود را مطرح كنيد و در جهت حل آن برآييد در اين صورت، بسياري از معضلات و تعارضات ميان آنها حذف مي شود. به طور معمول همسراني راحت تر مي توانند با مشكلات خانوادگي كنار بيايند كه والدين آن ها يكديگر را قبول داشته و ارتباط مناسبي ميان آنها برقرار بوده است.
در نتيجه فرزند شما هم نيز ارتباط صحيح را از شما خود خواهد آموخت.
بسياري از مشكلات اوليه ميان زوجين در سال هاي نخست زندگي براساس تعاملات نامناسب كلامي و رفتاري ايجاد مي شود. اگر زوجين بدانند چگونه با يكديگر ارتباط برقرار كنند بسياري از مشكلات آنان برطرف مي شود .
در واقع هر چه زن و مرد از فرآيندهاي ارتباطي ضعيف تر برخوردار باشند در زندگي زناشويي آسيب پذير خواهند بود.
جواناني كه زندگي مستقل اغاز كرده اند بايد موانع ارتباط يكديگر را بشناسند و در جهت شناخت مشخصات خود و همسر خود كوشا باشند تا تنش ها در خانه كمتر ايجاد شود.
حس احترام متقابل
زوج هاي جواني كه ارتباط درون خانه آنها از انرژي و انگيزه بالايي برخوردار است. همواره فعالانه در پي شناسايي علايق، احساسات و نيازهاي شريك زندگي خود هستند. اين تلاش علاوه بر آن موجب خواهد شد تا طرف مقابل احساس كند همسرش براي او و نيازها و حالاتش احترام و ارزش قائل است و به فرد اين قدرت را مي دهد تا يك پيش بيني، از علايق و حالات همسر خود داشته باشد و اين خود موجب مي شود تا انها بتوانند در راستاي ارضاي نيازها و علايق شريك خود گام بردارد و موجبات شادي و رضايت خاطر همسرش را فراهم كنند.
جواناني كه زندگي شان را اگاهانه اغاز كرده اند در رفتار و حالاتشان تغييرات مناسب را ايجاد مي كنند، آنها در روابط خود انعطاف پذير و سازگارند تنها با انعطاف پذير بودن است كه همسران مي توانند به طور موفقيت آميز چالش هاي روابط زناشويي را برطرف كنند.
اين جوانان از قبل از ازدواج كه دوره بسيار مهمي است از حد مطلوبي از خودشناسي برخوردار هستند آنها با خود صادق اند و شناخت مطلوبي از نقاط قوت و ضعف خود دارند. بدون تعصب به داوري افكارشان مي نشينند و براي رابطه شان ارزش و اهميت بسياري قائلند و يكديگر را همان گونه كه هستند مي پذيرند.

 



خوراندن آنتي هيستامين و شربت سرفه به كودكان زير6 سال ممنوع!

به گفته متخصص كودكان استفاده از آنتي بيوتيك در درمان سرماخوردگي هاي ويروسي بي اثر است اگر آبريزش بيني و سرفه در كودكان 10 تا 14 روز ادامه يابد با علائم درگيري سينوس ها مانند تب، درد صورت يا بدن مشاهده شود، احتمال ابتلا به سينوزيت ميكروبي وجود دارد.
سرماخوردگي يك بيماري ويروسي با علائم آبريزش و انسداد بيني است. در سرماخوردگي علائمي مانند تب، سردرد و دردعضلاني يا وجود ندارد و يا بسيار خفيف است. اين بيماري در تمام فصول سال اتفاق مي افتد اما از اوايل پاييز تا پايان بهار شايع تر است.
رينوويروس شايع ترين عامل سرماخوردگي است. اين بيماري در ماه هاي مهر، آبان، فروردين و ارديبهشت بيشتر از ساير فصول سال شايع مي شود؛ اين درحالي است كه ويروس RSV و آنفلوآنزا بيشتر از دي تا فروردين ماه كودكان را مبتلا مي كند.
كودكان سالانه به طور متوسط 6 تا 8 مرتبه دچار سرماخوردگي مي شوند كه البته با افزايش سن تعداد دفعات ابتلا به اين بيماري كمتر مي شود؛ به طوري كه بالغين به طور متوسط دو تا سه بار در سال به اين بيماري مبتلا مي شوند.
افزايش مواجهه با ويروس، تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگي را افزايش مي دهد؛ به طوري كه كودكاني كه در مهدكودك نگهداري مي شوند بيشتر از كودكاني كه در تمام اوقات در خانه هستند به بيماري سرماخوردگي مبتلا مي شوند.
تعداد دفعات سرماخوردگي دراثر ضعف سيستم ايمني نيز افزايش مي يابد. ويروس هاي سرماخوردگي مي توانند با ذرات ريز و درشت تنفسي و نيز تماس مستقيم از فردي به فرد ديگر منتقل شوند.
اگر عامل سرماخوردگي ويروس آدنوويروس يا رينوويروس باشد، اين بيماري مي تواند بارها در طول سال تكرار شود و بدن در برابر آنها ايمن و واكسينه نمي شود؛ چرا كه هريك از اين ويروس ها انواع متفاوت و متنوعي دارند و اگر سيستم ايمني عليه هرنوع آنها مقاوم شود، انواع ديگر هنوز براي سيستم ايمني فرد، جديد و ناشناخته هستند.
آغاز علائم سرماخوردگي به طور معمول يك تا سه روز پس از مواجهه با ويروس است. علائم اين بيماري با درد يا احساس خارش در گلو آغاز مي شود و سپس گرفتگي بيني ايجاد مي شود و باعث ناتواني در تنفس و بي خوابي شيرخوار يا كودك در شب اول بيماري مي شود. پس از آن نيز سرفه ها آغاز مي شود.
دوره بروز علائم بيماري سرماخوردگي معمولا حدود يك هفته به طول مي انجامد؛ اگرچه در حدود 10 درصد موارد، علائم تا دوهفته نيز ادامه مي يابد.
علائم بيماري سرماخوردگي به راه هاي هوايي فوقاني محدود مي شود و ريه ها را درگير نمي كند. تغيير رنگ ترشحات كه در طول دوره اين بيماري شايع است نشان دهنده عفونت ميكروبي و يا سينوزيت نيست؛ بنابراين صرفا ايجاد تغيير در رنگ ترشحات بيني از حالت شفاف به مايع زرد يا سبز رنگ، نشانه تبديل به عفونت ميكروبي نبوده و نياز به مصرف آنتي بيوتيك ندارد.
مهم ترين مسئوليت پزشك متخصص كودكان، در رابطه با كودكان داراي علائم سرماخوردگي تشخيص ويروسي يا غيرويروسي بودن بيماري است. اگر آبريزش بيني و سرفه ها بيش از 2 هفته ادامه يابد، پزشك مي تواند در معاينات خود با درنظرگرفتن ساير علائم و نشانه ها، وجود سينوزيت ميكروبي را بررسي كند.
گاهي كودكي كه علائم شبيه به بيماري سرماخوردگي دارد، اصلا دچار عفونت ويروسي يا ميكروبي نيست، بلكه آلرژي بيني (رينيت آلرژيك) است كه گرفتگي بيني، آبريزش بيني و سرفه را سبب شده است.
براي درمان سرماخوردگي ويروسي، درمان علائم بيماري كفايت مي كند. مطالعات نشان داده كه داروهاي ضدسرفه و آنتي هيستامين ها براي درمان علائم سرماخوردگي در شيرخواران زير6 ماه موثر نيستند و همچنين استفاده از بسياري از اين داروها به علت احتمال ايجاد سندرم مرگ ناگهاني براي شيرخواران زير 6ماه ممنوع است.
استفاده ازقطره يا اسپري سالين (كلريد سديم) در هر سني براي بازشدن انسداد بيني و رقيق شدن ترشحات مفيد است. قطره هاي موضعي دارويي مانند فنيل افرين تنها با تجويز پزشك و در مدت زماني محدود مي تواند مورد استفاده قرارگيرد. البته بايد توجه داشت كه مصرف اين دارو بيش از 3 روز در يك ماه اثر معكوس دارد و گرفتگي بيني را افزايش مي دهد.
علت بروزسرفه در سرماخوردگي بيشتر به علت تحريك راه هاي هوايي فوقاني است. مصرف شربت هاي حاوي عسل تا حدي در كاهش سرفه ها موثر است و تركيبات كافور، نعناع و اكاليپتوس نيز در رفع سرفه هاي شبانه مفيدند.اما اكسپكتورانت هايي مانند گايافنزين و نيز داروهايي ماندن دكسترومتورفان و كدئين اثري روي سرفه هاي ناشي از سرماخوردگي ندارند.
تا 30 درصد كودكاني كه دچار سرماخوردگي هستند، ممكن است دچار عفونت گوش مياني شوند. درمان علائم سرماخوردگي اثري در پيشگيري از عفونت گوش ندارد.
عفونت ميكروبي سينوس ها به صورت سينوزيت به دنبال بيماري سرماخوردگي در 5 تا 13 درصد كودكان شايع است. اگر آبريزش بيني و سرفه 10 تا 14روز ادامه يابد با علائم درگيري سينوس ها مانند تب، درد صورت و بدن و پف صورت مشاهده شود، احتمال ابتلا به سينوزيت ميكروبي وجود دارد كه طبق نظر پزشك براي درمان كودك، آنتي بيوتيك تجويز مي شود.
در كودكان مبتلا به آسم در صورت ابتلا به سرماخوردگي ويروسي، علائم بيماري تشديد مي شود و طبق نظر پزشك معالج احتمال تجويز مصرف داروهاي آسم تا ميزان متفاوت نسبت به قبل وجود دارد.
استفاده از آنتي بيوتيك ها در درمان سرماخوردگي هاي ويروسي بي اثر است و استفاده بي رويه و نامناسب از آنتي بيوتيك ها باعث افزايش مقاومت ميكروب ها در برابر داروها مي شود.

 



حفاظت از DNA با مصرف ميوه و سبزي

بسياري از افراد در طول روز غذاهايي مصرف مي كنند كه مناسب ژن هايشان نيست و بايد ديد كه رژيم غذايي آنها چه رنگي است همچنين افراد بايد غذاها را مناسب با ژن هاي بدنشان استفاده كنند.
رژيم متداول آمريكايي ها به رنگ قهوه اي و حنايي است و رنگ حنايي نشان دهنده مصرف گوشت و نشاسته است كه ميوه ها و سبزي ها در آن جايگاهي ندارند در حالي كه تقريباً هر غذايي ارزش غذايي خاص خود را دارد و بسياري از غذاها عملاً فاقد مواد شيميايي رنگي هستند؛ مواد شيميايي رنگي محافظ ژن ها، مقوي بينايي، محافظ قلب و كاهنده التهاب در بدن هستند.
روش انتخاب صحيح غذا موجب كاهش خطرات بيماري هاي قلبي، انواع سرطان ها، پيري زودرس، كاهش قواي بينايي و بهبود فعاليت هاي مغزي مي شود.
رژيم غذايي افراد بايد داراي 7 رنگ سلامتي شامل رنگ قرمز، قرمز - ارغواني، نارنجي، نارنجي - زرد، زرد - سبز، سبز و سفيد - سبز باشد؛ رژيم غذايي قرمز رنگ شامل گوجه فرنگي، سس ماكاروني، آب گوجه فرنگي، گريپ فورت صورتي و هندوانه است كه منبع رنگدانه ليكوپن هستند كه ماده غذايي ارزشمندي محسوب مي شود.
رژيم غدايي قرمز - ارغواني شامل انگور، آب انگور، فلفل قرمز، آلو، آلوچه، گيلاس، توت سياه، بادنجان، لبو، مويز، سيب قرمز، زغال اخته، شاه توت و توت فرنگي است كه اين گروه حاوي آنتوسيانين هاست كه آنتي اكسيدان هاي قوي بوده و اثرات سودمندي در بيماران قلبي دارد كه از بروز لخته خون پيشگيري مي كند.
رژيم غذايي نارنجي شامل كدو حلوايي، هويج، كدو، سيب زميني شيرين، انبه، زردآلو، گرمك و طالبي است كه اين گروه حاوي آلفا و بتاكاروتن ها هستند همچنين رژيم غذايي نارنجي -زرد شامل پرتقال، آب پرتقال، نارنگي، گريپ فروت، ليمو، ليموترش، آناناس و شليل است كه اين گروه حاوي بتاكريپتوتانكسين است كه يك كارتنوئيد فرعي است و در رژيم غذايي حدود 6 ميلي گرم مي توان دريافت كرد.
رژيم غذاي زرد - سبز شامل نخود سبز، لوبيا سبز، اسفناج، فلفل سبز، برگ كلم، خيار، خردل، كيوي و شلغم است كه اين گروه شامل لوتئين و زيگزانتين است كه اين كارتنوئيدها براي سلامت چشم بسيار مهم است و عدم كفايت آنها در ايجاد آب مرواريد نقش مهمي بر عهده دارد.
رژيم غذايي رنگ سبز شامل كلم، گل كلم، كلم بروكلي، كدو و كلم پيچ است؛ اين گروه حاوي سوفلفورافان، ايزوتيوسيانات و ايندول هستند كه از طريق تحريك ژني در كبد آنزيمي توليد مي كنند كه در تخريب مواد شيميايي سرطان زا نقش مهمي را ايفا مي كنند همچنين رژيم غذايي سفيد - سبز شامل سير، پياز، كرفس، تره، مارچوبه، گلابي، كاسني فرنگي، كاسني سالادي، قارچ، پيازچه و موسير است، اين گياهان حاوي آلي سين هستند كه اثرات ضدتومور در بدن ايجاد مي كنند و اين گروه غني از فلاونوئيدهايي نظير كوئرستين و كامفرول هستند.
رژيم غذايي حنايي يا سفيد رنگ را نبايد انتخاب كرد و بهتر است كه رژيم غذايي از هفت رنگ سلامتي استفاده شود.
دريافت ميوه ها و سبزي ها بايد به مقدار مناسب باشد؛ DNA مخفف نام شيميايي تحت عنوان دي اكسي ريبو نوكلئيك اسيد است كه ژن انسان ها را مي سازد و خرابي آن ريشه و علت بسياري از سرطان ها و بيماري هاست.: افراد بايد اين سؤال را از خود بپرسند كه رژيم غذايي شان چه رنگي است. رنگ رژيم غذايي نشان دهنده سلامت انسان است؛ وقتي استرس در زندگي افراد افزايش پيدا مي كند، غذا خوردن را نيز تحت تأثير خود قرار مي دهد.
خوردن لذت بخش است و افرادي كه رژيم غذايي به رنگ حنايي مانند سيب زميني سرخ شده، گوشت كبابي سرخ شده و پنير دارند بايد رژيم غذايي خود را تغيير دهند.
ادامه دارد

 



استرس موجب يبوست مي شود؟

يبوست يك مشكل نسبتاً شايع بوده و البته تا حدي هم آزاردهنده است كه در برخي افراد حتي ممكن است به يك اختلال روزمره تبديل شود.
اين روزها يبوست تنها مشكل سالمندان يا ميانسالان نيست بلكه بسياري از جوانان نيز با علائم و عوارض آن دست به گريبان هستند.
به گفته پزشكان و متخصصان گوارش، اين عارضه دلايل متنوعي مي تواند داشته باشد كه يكي از مهم ترين آنها فقدان فيبر خوراكي موجود در رژيم غذايي است.
دكتر ويرال پاتراوالا از متخصصان معده و روده در مركز تخصصي مايوكلينيك در اين باره اظهار داشت: مصرف فيبرخوراكي در غذاي روزانه به خروج مدفوع از روده ها كمك مي كند اما در غير اين صورت حركت مدفوع در روده ها به سختي صورت مي گيرد و فرد را با مشكل روبه رو مي كند. به علاوه مشكلات تيروئيدي مثل پركاري اين غده و تغييرات هورموني در بدن نيز عوامل موثر در بروز يبوست هستند.
به گزارش پايگاه اينترنتي لوموسيتي، ساير علل شايع يبوست، عدم مصرف كافي مايعات، فقدان ورزش، عادات ضعيف روده اي و مصرف الكل و نوشيدن زياد قهوه كه هر دو آب بدن را كاهش مي دهند، هستند همچنين ابتلا به سندرم روده تحريك پذير نيز موجب يبوست مي شود. علاوه بر اين فاكتورها دكتر پاتراوالا از فاكتور ديگري نام برده است كه به طور غيرمستقيم در بروز يبوست موثر است.
وي مي گويد: استرس به طور مستقيم عامل بروز يبوست نيست اما مي تواند ريتم بدن را كه عامل حركات منظم روده بزرگ است تغيير داده و اين حركات دودي شكل مفيد را كاهش دهد. هر چند هنوز هيچ مطالعه اي وجود ندارد كه ثابت كند استرس عامل بروز يبوست است اما در مبتلايان به سندرم روده تحريك پذير استرس مي تواند موجب يبوست يا اسهال و يا هر دوي آنها شود. همچنين در بيماران ديابتي و تيروئيدي حركات روده اي كم است كه با استرس اين حالت تشديد مي شود.

 



خشم خود را كنترل كنيد

خشم پديده اي طبيعي بوده و مانند ساير احساسات نشانه سلامت، تندرستي و عواطف انساني است. اما هنگامي كه از كنترل خارج شود مي تواند به حسي مخرب و ويرانگر تبديل شده و پيامدهاي ناگواري در روابط شخصي و در تمامي عرصه هاي زندگي به وجود آورد.
بيشتر افراد خشم را در زندگي تجربه كرده اند. خشم مي تواند به دليل رويدادهاي بيروني و يا تغييرات دروني باشد.
ابراز خشم به اين معناست كه در بيان خشم خود به جاي پرخاشگري جسور و منطقي باشيد.
اين روش منطقي ترين راهكار براي ابراز خشم است. جسور بودن به اين معني نيست كه قلدر باشيد و به ديگران زور بگوييد بلكه به اين معني است كه براي خودتان و ديگران ارزش قائل باشيد. با احترام رفتار كنيد و مشكلاتتان را از راه منطقي حل كنيد.
هيچ كس نمي تواند از خشم خلاص شود يا از آن اجتناب كند زيرا هميشه پديده ها يا افرادي هستند كه شما را خشمگين كنند اما مي توانيد ياد بگيريد كه چگونه رفتارهاي خود را كنترل و خشم تان را كاهش دهيد و آن را به شكل مناسبي نشان دهيد.
علل خشم
برخي از عوامل ايجاد كننده خشم عبارتند از تحفير شدن يا مورد تبعيض قرار گرفتن، مورد پيشداوري يا بي مهري قرار گرفتن، مورد فريب يا عهدشكني قرار گرفتن، تحقير شدن احساسات، ارزش ها يا اقتدار واقعي فرد از سوي ديگران، بدرفتاري و بي توجهي از سوي افراد، صدمه ديدن در نتيجه بي توجهي نسبت به خود، مورد تجاوز بدني يا كلامي قرار گرفتن و قرباني شدن.
راهكارهاي كنترل خشم
ببينيد چه چيز باعث خشم تان مي شود: آگاه باشيد كه در چه موقعيت هايي كنترل خود را از دست داده و خشمگين مي شويد. وقتي فهميديد كه چه چيزي منجر به خشم تان مي شود درصدد جلوگيري از ايجاد چنين موقعيت هايي برآمده يا ياد بگيريد كه چطور با اين موقعيت ها كنار بياييد.
كمي قدم بزنيد تا خشم تان فروكش كند: وقتي مي بينيد كه درصدد خشمگين شدن هستيد، خود راز از محل خشم دور كنيد تا بتوانيد عصبانيتتان را فراموش كنيد. از اين طريق مي توانيد كنترل احساساتتان را دوباره به دست آوريد.
از روش خود آرام سازي استفاده كنيد: وقتي عصباني هستيد، استفاده از مهارت هاي خود آرام سازي بسيار مفيد است. پيش از اين كه پاسخ بدهيد تا 10 بشماريد.
اين كار به شما فرصت مي دهد تا بهترين راه حل را انتخاب كنيد. همچنين مي توانيد با تنفس آرام و عميق در مدتي كوتاه خود را كاملاً آرام كرده و سپس در وضعيت بهتر و آرام تر راه حل هاي خود را بررسي كنيد.
با كسي كه مي تواند آرامتان كند، حرف بزنيد: هميشه كسي را براي درد دل كردن و تكيه كردن داشته باشيد. در اين مواقع سعي كنيد كه با او بيرون رفته و كمي صحبت كنيد. درست نيست كه همه احساساتتان را در خود نگاه داشته و بيرون نريزيد. با اين كار سلامتي خودتان به خطر خواهد افتاد.
با دوستي منطقي و قابل اعتماد در مورد مشكلات صحبت كنيد تا او آرامتان كرده و كنترل خود را دوباره بازيابيد.
اطرافيانتان را بشناسيد: ببينيد رفتار هر كدام از اطرافيانتان چه علائمي دارد. ممكن است خيلي از حرف هاي آن ها كه براي شما مثل انتقاد است در واقع حكم شوخي داشته باشد.
با شناختن شخصيت و رفتارهاي اطرافيان خود، بهتر مي توانيد با انتقادهاي آن ها كنار آمد و خشم خود را كنترل كنيد.
واكنش افراد ديگر را پيش بيني كنيد: زماني كه مي خواهيد كار جديدي را انجام دهيد واكنش و عكس العمل اطرافيانتان را پيش بيني كنيد. با اين كار مي توانيد بهتر با انتقادها و ايرادهاي آن ها پس از انجام كار كنار بياييد.
خود را براي حفظ آرامش آماده كنيد: در حين مباحثه، خود را براي هر نوع سؤال و انتقادي آماده كنيد. با اين كار مي توانيد حين ايراد انتقاد سايرين، آرامش خود را حفظ كرده و به درستي پاسخ انتقادها را بدهيد.
احترام خود را حفظ كنيد: هيچ گاه به ديگران بي احترامي نكنيد حتي اگر حق با شما باشد.
در پايان هر روز خشم تان را دور بيندازيد: ياد بگيريد كه با ترك موقعيت، خشم خود را نيز دور بريزيد و بعد از آن به كارهايي بپردازيد كه به آن علاقه داشته و لذت مي بريد. با دوستانتان بيرون برويد يا تلويزيون تماشا كنيد اين كارها استرس تان را از بين خواهد برد.
براي طغيان هاي عصبي خود عذرخواهي كنيد: اگر عصبانيتتان باعث شده كه كه به كسي بي احترامي كنيد، از او معذرت بخواهيد. لزومي ندارد كه براي عصبانيت خود توضيحي بياوريد فقط گفتن «من رفتار بدي داشته ام و عذر مي خواهم» كافي است تا همه سوء رفتارها را از بين ببرد.

 



مرزه هضم كننده غذاست

گاه مرزه هضم كننده غذا بوده و براي رفع نفخ معده مفيد است.
مرزه از خانواده نعناع و داراي طبيعت گرم و خشك است همچنين از مرزه اسانس تهيه مي شود كه براي رفع نرمي استخوان مفيد است.
مرزه، گياهي مدر و ضدعفوني كننده است همچنين به تقويت قواي جنسي و رفع اسهال حاد كمك مي كند، مرزه هضم كننده غذا و برطرف كننده دردهاي عضلاني و روماتيسمي است.
بخور اسانس گياه مرزه براي رفع ناراحتي ها و دردهاي عضلاني مفيد است و مي توان گياه مرزه را خام يا در تهيه غذاها مصرف كرد.
مرزه داراي طبيعتي گرم و خشك، ضدبلغم و سوداست و خواص آن شبيه به پونه كوهي و آويشن بوده همچنين بذر مرزه از برگ آن قوي تر است.
گياه مرزه ضداسهال، ضددرد، ضدنفخ، تصفيه كننده خون، خلط آور و ضدسرفه است و از خواص گوارشي مرزه مي توان به رفع سوءهاضمه، رفع ترش كردن معده، رفع دل پيچه، تقويت روده و كبد و ضد نفخ معده اشاره كرد همچنين خواص دهاني آن، تقويت و استحكام لثه و رفع درد دندان است.

 



جذب ويتامينD با روزي 30دقيقه پياده روي

آپارتمان نشيني و تغيير شيوه زندگي موجب شده 80درصد ايراني ها با كمبود ويتامين D مواجه شوند.
كمبود ويتامين D مشكلاتي مانند پوكي استخوان را براي افراد ايجاد مي كند. اين ويتامين تأثير بسياري در فرايند استخوان سازي دارد و در صورت كمبود آن در بدن، احتمال ابتلا به پوكي استخوان افزايش مي يابد.
ايجاد اختلال در رشد كودكان و ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي از ديگر عوارض كمبود ويتامينD در بدن است. ويتامينD از طريق مواد غذايي جذب بدن مي شود. منبع اصلي اين ويتامين نيز لبنيات است. مصرف روزانه 200 تا 600واحد از انواع مواد غذايي حاوي ويتامينD توصيه مي شود. اين ويتامين در انواع گوشت ها، مخصوصاً گوشت آبزيان وجود دارد.
قرارگرفتن در معرض تابش آفتاب موجب افزايش جذب ويتامينD در بدن مي شود و در صورتي كه اختلالي در جذب اين ويتامين باشد، از اين طريق رفع مي شود.
80درصد ايراني ها و ساكنان كشورهاي جنوب غرب آسيا با كمبود ويتامينD مواجه هستند. تغيير شيوه زندگي و افزايش آپارتمان نشيني از عوامل مؤثر در كمبود اين ويتامين در بدن ايراني ها است.
به افرادي كه كمتر در معرض تابش نور خورشيد قرار مي گيرند، مخصوصا زنان توصيه مي شود روزانه نيم ساعت در نور آفتاب پياده روي داشته باشند تا ويتامين هاي وارد شده به بدن، جذب شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14