(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 12 بهمن 1390- شماره 20133

خاك و خانه...!
معرفي فيلم هاي بخش مسابقه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر
رقابت نسل ها و شيوه ها
نگاهي به فيلم «شب واقعه»
از دل سال هاي خاك و خاطره...!
به بهانه پخش برنامه «دكتر سلام» از شبكه اول سيما
ابتكار رسانه اي براي سلامت عمومي
رويدادها



خاك و خانه...!

اكبر سنگي
اين خاك چه زيباست ولي خاك وطن نيست
اين خانه چه زيباست ولي خانه من نيست
مصرع اول اين بيت را اهداء مي كنم به آن گروه از افرادي كه خاك وطن را به نازل ترين قيمت، اقامت چند روز، پناهندگي، مجري و گوينده و... و اقامت تا زماني كه مهر نوكريشان رنگ نباخته و مي توانند در خدمت بيگانگان بوده و در مورد مسائلي كه نسبت به آن آگاهي داشته و يا از نزديك برايشان قابل لمس نبوده اظهارنظر كنند و...
مصرع دوم بيت را تقديم به آن دسته از افرادي مي كنم كه در خانه اي عضويت دارند كه صاحب آن نيستند، چه صنفي و يا چه غير صنفي.
اين روزها همه جا سخن از انحلال و تعطيلي مكان و يا محلي به نام خانه سينماست و در اين راستا حتي شبكه هاي راديو و تلويزيوني خارج از كشور (بيگانگان) اظهارنظرهاي متفاوتي دانسته و يا ندانسته از بلندگوهاي بي شرم خود اعلام داشته اند، صاحبان اين شبكه ها و صداها شايد در طول عمرشان حتي از مقابل خانه سينما عبور نكرده اند و اطلاعات دست و پا شكسته شان از طريق افرادي است كه سالهاست زيرسايه اين درخت (خانه سينما) نشسته و در حال حاضر چون منافع خود را به دليل انحلال و تعطيلي اين خانه از دست داده اند فرياد واويلا سرداده اند و...
خانه سينما در سال 1366 براساس سياست هاي اجرايي در جهت حمايت از دست اندركاران فرهنگ و هنر اين مرز و بوم با مصوبه شوراي فرهنگ عمومي با تدوين اساسنامه اي 21 ماده اي تاسيس شد، كه در سال 72 اين اساسنامه 21 ماده اي به چند دليل و با كدام اصلاحيه اساسنامه اي و با نظرخواهي از چه كساني با 32 ماده به ثبت شركت ها ارائه شده است كه كاملا با يكديگر مغايرت دارد، در اين اساسنامه مدون و متغيرخانه، در بند بند اين اساسنامه هاي تغيير يافته تمامي كلمات و جملاتي كه منافع صنوف و اعضاء آن را دربرمي گرفت حذف گرديده است، طبق بند و ماده هاي موجود در اساسنامه هاي اوليه صراحتا نوشته شده بود يكي از وظايف مهم اين مرجع صنفي آن است كه بودجه دريافتي از فروش فيلم هاي سينمائي يعني 2در صداز فروش فيلم ها را مصروف هزينه هاي رفاهي و درماني و مسكن اهالي سينما كند، يعني كل اهالي سينما! آيا اين مهم انجام شده؟!
نه...
اين بودجه دريافتي فقط مصرف عده اي از اعضاي به ظاهر دانه درشت شده كه بتوانند با زدوبند و حضور در جشنواره ها و اقامت در هتل هاي گرانقيمت به قولي سينماي ايران را به جهان معرفي كنند!...
در بند ديگري از اساسنامه هاي اوليه آمده است كه در صورت انحلال خانه سينما كليه دارائي هاي منقول و غيرمنقول به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تعلق دارد كه آقايان اين بند از اساسنامه را هم حذف كردند.
در يكي ديگر از بندهاي اساسنامه شرايط عضويت صنوف «اعتقاد به نظام مقدس جمهوري اسلامي» ذكر شده بود كه اين بند با تكيه بر روشنفكري وابسته به اربابانشان از اساسنامه حذف شده است.
در يكي ديگر از بندهاي اساسنامه تنظيم شده سال 1387 توسط افرادي كه فقط بدنبال منافع خود بودند كليه اختيارات نظارتي دولت در امور مالي خانه سينما حذف و ناديده گرفته شد، اينان يك تشكيلات تاسيس شده توسط دولت را با يك شركت خصوصي اشتباه گرفته و برخي اوقات شاهد آن بوديم كه احساس مالكيت ششدانگ را بر آن داشتند.
آيا فيلمسازان مطرحي كه در حال حاضر چه درست و چه نادرست، در خارج از كشور هستند از اين جشنواره ها با بودجه خانه سينما (اهالي سينما) استفاده كرده اند؟ خير. در برخي خبرها شنيده مي شود كه اهالي عضو در خانه سينما را به حدود شش هزار نفر رقم مي زنند، آن كساني كه اين روزها دايه مهربان تر از مادر شده اند مي دانند كه از اين رقم شش هزار نفري بدون شك حتي بيش از 60 نفر از مواهب و بودجه اين خانه منتفع نيستند؟ بارها در مورد اصراف بودجه و نابساماني مديريتي خانه سينما گفته شد ولي مديران وقت با رحمتي كه بخرج دادند كمتر به اين موضوع توجه كردند.
باعث خوشحالي و قابل ستايش است كه در اين برهه از زمان، جناب آقاي دكتر حسيني وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي به داد اهالي زحمتكش و صديق سينما رسيدند.
چرا بايد با توجه به بودجه اي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت سينمائي در چند دوره گذشته به اهالي سينما (خانه سينما) تخصيص داده بود بارها ناظر به گرو رفتن برخي از بازيگران پيشكسوت و سينماگران در بيمارستان ها بوده و كاسه گدائي براي ترخيص حتي جنازه آنها برداشته مي شد؟ چرا در اين خانه (خانه سينما) طي سالهاي متمادي هيئت مديره ها همواره مجري سياست هاي فقط و فقط گروه خاصي بودند؟
يك هيئت مديره اي پس از پايان دوره كنار مي رفتند و افراد كانديداتور هيئت مديره جديد كه از قبل هماهنگ شده بود با انتخاباتي فرمايشي مجري سياست هاي هيئت مديره قبلي بودند، صنوف هيچ تغيير سازنده اي را در عرصه توليدات سينمائي احساس نمي كرد.
اين خانه طبق اساسنامه چه تغيير و حركت سازنده اي براي اهالي سينما و يا توليدات سينمائي انجام داده است؟
اهالي سينما چه كساني هستند؟ اهالي خانه سينما كيستند؟ مجريان اين خانه، هيئت مديره ها، مديرعامل هاي انتصابي، به فكر آن كارگر فني فيلم كه به اميد يك وعده غذاي گرم و يا دستمزدي ناچيز وارد خانه سينما مي شد، كه حتي سلام او را جواب نمي گفتند، بودند؟ هرگز.
تعداد افرادي از قبيل، كارگر فني فيلم، بدلكار، (هنرور) بازيگران و عوامل درجه 2 و 3 و 4 تداركات و غيره و غير چند نفر هستند؟ آيا اين افراد كه فقط در تعريف و تحليل روشنفكرانه شماها البته در فيلم هائي كه مي ساختيد، در گروه فيلمسازي كار دسته جمعي تلقي مي شوند، از اين سفره پررنگ و نقش به چه ميزان متنعم مي شدند، آيا اصولا اجازه نشستن بر سر اين سفره را داشتند؟ خير.
روي سخنم با آن عزيزان سينه چاكي است كه امروز بخاطر انحلال و تعطيلي خانه سينما درحال تنظيم و جمع كردن طومار براي برخي از مسئولين و يا شبكه هاي خارج از كشور هستند، زماني كه جنازه يكي از بازيگراني كه همه شماها بارها بازي هنرمندانه و تصوير او را چه در جواني و چه تا پايان عمر در سينما و تلويزيون ديده ايد، در بيمارستان ايران مهر براي مبلغي حدود 2,200,000 تومان در گرو بود وقتي به سراغ مديرعامل وقت آقاي... رفتيم و گفتيم دو ميليون تومان به عنوان وام به انجمن بدهيد و من چك خود را تضمين قرار مي دهم، ايشان در جواب گفتند؛ دريغا از ده هزار تومان و عاقبت با پيگيري رئيس شوراي مركزي انجمن بازيگران، آقاي دكتر لاريجاني از بودجه تلويزيون هزينه بيمارستان را پرداخت كردند تا جنازه آن مرحوم ترخيص شود.
¤¤ در همان سال مبلغ 78 ميليون تومان خرج جشن خانه سينما كردند تا گروهي نامعلوم در مراسم جشن خانه سينما حضور پيدا كرده و به ريش زحمتكشان سينما بخندند.
زحمتكشاني كه غالباً، به دليل فقر مالي و ظاهر پوششي كه دارند باعث خجالت آن گروه از اهالي خانه سينما هستند كه امروز انحلال و تعطيلي اين مكان باعث ناراحتي آنان شده است. اين اهالي فقط خود را مي بينند و بس، نقل معروف مورچه اي است كه او را آب مي برد و او فرياد مي زد كه دنيا را آب مي برد!؟
در سالهاي بعد هم ناظر يكي از عملكردهاي ضعيف مديريتي خانه سينما بوديم كه منجر به بازداشت و صدور قرار براي اعضاء هيئت مديره خانه سينما شد.
از انحلال و تعطيلي خانه سينما چه كساني سود و يا ضرر مي كنند؟
انحلال و تعطيلي خانه سينما باعث مي شود تا شايد مسئولين به معناي اخص جمله فكري به حال آن عده از اهالي سينما كه همواره زحمات سينما بدوش آنهاست كرده وبودجه اختصاص يافته به خانه را به جيب اشخاصي كه نه احساس تعهد و علاقه به اين نظام مقدس و سينما دارند ريخته نشود، ضرر آن شامل آن عده از افرادي مي شود كه با رابطه يك شبه به قولي ره صد ساله را پيموده و با رانت خواري و زدوبند مافيائي را در سينما بوجود آورده اند.
يادآوري:
اغلب كساني كه عضو صنوف و يا مسئوليتي در آن خانه (خانه سينما) داشته اند به خوبي مي دانند كه كليه جلسات متشكله در سالن اجتماعات خانه سينما توسط دوربين فيلمبرداري شده و يا صداي جلسات انجمن ها از بدو تأسيس خانه سينما ضبط مي شد، بي شك مسئولين روابط عمومي و سالن اجتماعات در دوره هاي مختلف اين نوارها و فيلم ها را در اختيار دارند كه بايد در اختيار مسئولين قرار دهند كه اين خود آرشيو كاملي جهت تكميل اطلاعات اجرائي مسئولين خواهد بود.
خداوند خير عطا فرمايد.با تشكر و امتنان
¤ اكبر سنگي:
¤ يك دوره رئيس انجمن بازيگران
¤ يك دوره دبير انجمن بازيگران
¤عضو شوراي مركزي و بازرس علي البدل هيئت مديره

 



معرفي فيلم هاي بخش مسابقه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر
رقابت نسل ها و شيوه ها

اميد صدرايي
سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر درحالي از امروز 12 بهمن آغاز به كار خواهد كرد كه در بخش مسابقه آن دو ويژگي مهم ديده مي شود؛ يكي حضور كارگردان هاي فيلم اولي است، به طوري كه تعداد زيادي فيلم به عنوان اثر نخست كارگردان ها محسوب مي شوند. دوم هم تنوع در موضوع هاي و سبك هاست. به طوري كه در بخش مسابقه جشنواره آثاري در ژانرها و با مضامين مختلفي از كمدي گرفته تا دفاع مقدسي و سياسي و... ديده مي شود. در اين گزارش به مرور اين آثار مي پردازيم:
فيلم هاي سياسي
يكي از ويژگي هاي اين دوره از جشنواره فيلم فجر، حضور نسبتا پررنگ فيلم هايي با مضامين سياسي است . ورود فيلم «قلاده هاي طلا» به كارگرداني ابوالقاسم طالبي به اين گردهمايي را بايد يك اتفاق ويژه در جشنواره فجر سي ام دانست. اين اثر كه از آن به عنوان سياسي ترين فيلم تاريخ سينماي ايران ياد مي شود، ضمن پرداختن به يكي از وقايع مهم تاريخ معاصر، فيلمي خوش ساخت و استوار است. البته چون تهيه كنندگي فيلم را دبير جشنواره انجام داده، از بخش مسابقه خارج شده است و به همين دليل هم «قلاده هاي طلا» از سيمرغ بي نصيب خواهد ماند. ضمن اينكه فيلم مدتي هم از سوي نهادهاي مسئول توقيف شده بود كه در آستانه آغاز جشنواره مشكلش حل شد.
يكي از جذاب ترين ژانرهاي سينمايي تاريخ سينما، تريلر يا معمايي است. «محرمانه تهران» نماينده اين نوع فيلم ها در جشنواره امسال است. فيلمي كه به كارگرداني مهدي فيوضي و با درونمايه اي سياسي توليد شده و در بخش مسابقه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر قرار دارد. در خلاصه داستان اين فيلم آمده: شهاب دستان براي يافتن دوست دوران كودكي اش فرامرز و كشتن او وارد ايران مي شود، پس از اين موضوع جرياناتي او را تا كشتن همسرش شهرزاد پيش مي برد. از طرفي مأموران امنيتي كشور به جرم جاسوسي او را دستگير مي كنند ولي... فيلمنامه اين فيلم را مهدي فيوضي به همراه فرهاد طب نوري نوشته است.
«محرمانه تهران» دومين فيلم فيوضي پس از كارگرداني مشترك فيلم «نفوذي» با احمد كاوري است.
فيلم «گيرنده» اولين ساخته مهرداد غفارزاده است كه با مضموني سياسي و اجتماعي داستاني را درباره سفرهاي استاني رئيس جمهور روايت مي كند. يك فيلم جاده اي با درون مايه طنز كه به جز حضور چند بازيگر مثل سعيد راد، حدود 300 بازيگر نابازيگر هم در آن نقش آفريني كرده اند. در خلاصه داستان اين فيلم آمده: قرار است دولت در شهري حضور پيدا كند و مردم قصد دارند از طريق نامه با مقامات بالاي دولتي ارتباط برقرار كنند. اما عده اي كه منافع خود را در خطر مي بينند درصددند كه اين نامه ها به مقصد نرسد.
فيلم «چك» به كارگرداني كاظم راست گفتار از ديگر آثار اين دوره از جشنواره فيلم فجر است كه رويكردي اجتماعي و سياسي و لحني طنز دارد. داستان فيلم در مورد جواني است كه براي رسيدن به اهداف رويايي دست به يك ريسك بزرگي مي زند كه باعث مي شود و... «تلفن همراه رئيس جمهور» به كارگرداني علي عطشاني فيلم سياسي ديگري است كه در ژانر كمدي ساخته شده است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: پيرمردي كه شغلش باربري است و قصد خريد سيم كارت و تلفن همراه را دارد كه دست بر قضا سيم كارت خاموش ساليان گذشته رئيس جمهور مورد معامله قرار مي گيرد و...
سينماي دفاع مقدس
خوشبختانه در سي امين دوره جشنواره فيلم دفاع مقدس چند فيلم دفاع مقدسي حضور دارد كه اتفاقا برخي از آن ها از آيتم هاي اصلي اعتبار بخشي به اين گردهمايي هستند. نمونه چنين آثاري «بوسيدن روي ماه» است.
همايون اسعديان پس از موفقيت ها و تحسين هايي كه فيلم قبلي اش «طلا و مس» براي او به ارمغان آورد، در تازه ترين فيلم خود «بوسيدن روي ماه» نيز همان سبك را ادامه داده است. اين فيلم داستان دو زن است كه در همسايگي هم ساكن هستند و 30 سال است در انتظار فرزندان خود به سر مي برند؛ فرزندان آن ها به جبهه رفته بودند، اما از آن دو خبري نيست.
تا اينكه...
فيلم سينمايي «شور شيرين» به كارگرداني جواد اردكاني، از جمله آثار سي امين دوره جشنواره فيلم فجر با مضمون دفاع مقدس است. اين فيلم با محوريت شخصيت سردار شهيد محمود كاوه نگاهي به رشادت هاي نيروهاي انقلاب (سپاه، بسيج، ارتش و پيشمرگان كرد مسلمان) در مواجهه با ضدانقلابيون و احزاب مخالف درسال 1360 در كردستان دارد.
«روزهاي زندگي» نهمين فيلم پرويز شيخ طادي است كه امسال در بخش مسابقه جشنواره فجر سي ام با ساير آثار رقابت خواهد كرد. داستان اين فيلم هم درسال 1367 و ماجراي زن و شوهري است كه در جبهه جنوب و در بيمارستاني صحرايي مي گذرد. اميرعلي و همسرش به دليل سال ها كار در آنجا به حال و هواي جبهه وابستگي شديدي پيدا كرده اند، اما اعلام خبر آتش بس و بعد حمله نيروهاي عراقي به بيمارستان، اين زوج را در آزمايشي دشوار قرار مي دهد.
«ملكه» هم يكي ديگر از فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره سي ام فجر محسوب مي شود كه با مضمون دفاع مقدس ساخته شده است. در ساختار اين فيلم به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر از جلوه هاي ويژه رايانه اي هم استفاده شده است و ماجراي پالايشگاه نفت آبادان در دوران جنگ تحميلي را روايت مي كند.
«ضدگلوله» ديگر فيلم دفاع مقدسي جشنواره امسال است كه در قالبي طنزآميز ساخته شده است. اين فيلم با نام قبلي «بزن بريم بهشت» به كارگرداني مصطفي كيايي ساخته شده و درخلاصه داستان آن آمده است: در اواسط دهه 60 و اوج دوران جنگ مردي 50 ساله در تهران مشغول قاچاق نوارهاي لس آنجلسي و فيلم هاي ويدئويي است. او در اثر يك اتفاق درمي يابد كه توموري در سر دارد و تا دو ماه ديگر بيشتر زنده نخواهد ماند. به همين دليل براي اين كه پس از مرگش نامي از او باقي بماند ، تصميم مي گيرند براي دستيابي به اين اهداف به جبهه برود و شهيد شود و...
فيلم «بيداري» از معدود آثار اين دوره از جشنواره فيلم فجر است كه به روايتي درباره انقلاب اسلامي مي پردازد. اين فيلم به كارگرداني فرزاد موتمن ساخته شده و داستان زني به نام زهراست كه حافظه اش از زماني كه براي آخرين بار دختر شش ساله اش ياسمن را ديده، متوقف شده است. اكنون پس از گذشت 24 سال از آن اتفاق، حافظه زهرا بازگشته و او قصد دارد دختر گمشده اش را بيابد. اما همه نشاني هايي كه به ياد دارد به كلي تغيير كرده است...
فيلم هاي مذهبي
فيلم «راه بهشت» هم نماينده سينماي تاريخي در جشنواره امسال است. اين فيلم به كارگرداني مهدي صباغ زاده بعثت پيامبراكرم(ص) تا جنگ احد را روايت مي كند. از نكات قابل توجه فيلم هم اين است كه در آن علاوه بر جنگ احد، شخصيت هايي چون عمار ياسر، ابوسفيان، ابوجهل و... هم به نمايش درآمده اند. خلاصه داستان فيلم «راه بهشت» به اين شرح است كه مصعب بن عمير اشراف زاده اهل مكه عاشق دختري باديه نشين مي شود، او با مخالفت خانواده روبه رو است كه...
«من و زيبا» به كارگرداني فريدون حسن پور، ديگر فيلم بخش مسابقه سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر است. اين فيلم كه هشتمين فيلم كارگردانش محسوب مي شود، روايتي انساني و عاطفي را با تم معنوي ترسيم كرده است. داستان فيلم «من و زيبا» درباره پيرمردي است كه در مواجه با اطرافيانش با اتفاقات عجيب و غريبي روبه رو مي شود.
رسول صدر عاملي هم امسال با فيلم «در انتظار معجزه» در بخش مسابقه جشنواره فيلم فجر حضور دارد. اين فيلم با نام قبلي «شب و قسم به دلتنگي» سومين قسمت از سه گانه رسول صدرعاملي درباره زائران حرم امام رضا(ع) است. در خلاصه داستان اين فيلم چنين آمده است: امير و مهرانه زن و شوهري هستند كه چشم ديدن يكديگر را ندارند و همه وجودشان سرشار از نفرت است. ازدواج سه سال پيش آنها اشتباه بوده و زندگي جهنمي آنها امانشان را بريده، اما ناگزيرند يك شبانه روز يكديگر را تحمل كنند.
سينماي كودك
«سلام بر فرشتگان» به كارگرداني فرزاد اژدري است. بيش از 30درصد از تصاوير اين فيلم هم در قالب جلوه هاي ويژه رايانه اي است. داستان آن درباره كودكي است كه براي جلوگيري از مرگ مادربزرگ بيمارش آرامش شهر را برهم مي ريزد.
فيلم سينمايي «پرواز بادبادك ها» نيز براي مخاطب كودك و نوجوان ساخته شده است و در ارتباط با واقعيت هايي از زندگي دشوار دانش آموزان مدرسه اي روستايي است كه معلم اين مدرسه با سختي هايي قصد دارد با بچه هاي مدرسه همراه شود و مشكلات شان را برطرف كند.
«روييدن در باد» به كارگرداني رهبر قنبري با پرداختن به حال و هواي زندگي عشايري، مجموعه اي از مضامين ديني و آئيني را در قالب داستاني به بيننده منتقل مي كند. اين فيلم داستان پسر نوجوان 14ساله ايلياتي را روايت مي كند كه شاگرد اول منطقه قشلاقي است و در فصل ييلاق مجبور مي شود تا براي كمك به پدرش و رسيدگي به گله دام، رفتن به مدرسه را رها كند، اما...
فيلم هاي اجتماعي
فيلم «نارنجي پوش» بيست وسومين فيلم داريوش مهرجويي، از معدود آثار نسل قديم فيلمسازان ايراني است. اين فيلم مضموني اجتماعي دارد و داستان تحول يك عكاس است كه تلاش دارد با پاكيزگي محيط اطراف، به تطهير روح و روان خود بپردازد و در نهايت به پاكيزگي روح دست يابد.
فيلم «يك سطر واقعيت» هم سومين فيلم علي وزيريان است كه موضوعي اجتماعي را دستمايه قرار داده است. در خلاصه اين فيلم آمده است، روزنامه نگار جواني كه مي خواهد يك راز قديمي را فاش كند اما... نكته جالب توجه اينكه داستان اين فيلم در كشور تركيه مي گذرد. فيلم «من خوابم مي آد» نخستين تجربه كارگرداني رضا عطاران است. اين فيلم با نام سابق «رضا هرگز نمي خوابد» درباره يك معلم ساده و درستكار به نام رضا است كه در بخشي از زندگي اش درگير مسائل عجيبي مي شود.
«يكي مي خواد باهات حرف بزنه» دومين اثر سينمايي منوچهر هادي است. اين فيلم با مضمون اجتماعي و درباره پيوند اعضا است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده است: ليلا يك هفته فرصت دارد براي امري حياتي از شوهر سابق اش رضايت بگيرد، اما...
فيلم «گشت ارشاد» هم جديدترين فيلم سعيد سهيلي است. اين فيلم در قالب كمدي ساخته شده و يك موضوع اجتماعي و پليسي را ترسيم نموده است. فيلم «گشت ارشاد» داستان سه جوان جنوب شهري است كه براي به دست آوردن پول دست به كار خطرناكي مي زنند.
براي اولين بار داستان زندگي يكي از خواننده هاي موسيقي با حضور شخص وي در يك فيلم ترسيم شده است. اين فيلم «بي خداحافظي» نام دارد و به كارگرداني احمد اميني با نگاهي به زندگي رضا صادقي خواننده موسيقي پاپ در بخش مسابقه سي امين دوره جشنواره فيلم فجر حضور يافته است.
«پله آخر» دومين فيلم علي مصفا در مقام كارگردان است. در خلاصه داستان اين فيلم بخش مسابقه جشنواره فجر آمده كه امين دكتري ميانسال است كه پس از سال ها به ايران برگشته و به همراه مادرش تنها زندگي مي كند. او با شنيدن خبر مرگ يكي از دوستان كودكي به خانه اش رفته و درگير ماجراي مرگ او مي شود.
فيلم سينمايي «بي خود و بي جهت» ششمين ساخته عبدالرضا كاهاني با مضموني اجتماعي ساخته شده است. اين فيلم زندگي يك روز از چند نفر را در يك خانه روايت مي كند كه دچار مسائل خاصي شده اند.
«آمين خواهيم گفت» جديدترين فيلم سامان سالور است كه يك كمدي سياه محسوب مي شود. اين فيلم به مشكلات گروهي از انسان ها در يك منطقه كوهستاني مي پردازد.
«پذيرايي ساده» كه چهارمين ساخته بلند حقيقي است، در بخش مسابقه سينماي ايران سي امين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز حضور دارد. داستان درباره زن و مردي است كه در فضايي سرد و كوهستاني و جنگ زده ميان مردم پول پخش مي كنند.
فيلم «برف روي كاج ها» نخستين فيلم پيمان معادي و داراي موضوعي اجتماعي است. در خلاصه داستان اين فيلم آمده كه؛ زني در مواجهه با يك اتفاق بزرگ در زندگي اش، در دو راهه تصميم قرار مي گيرد، او يا بايد مطابق عرف دست به انتخاب بزند و يا...

 



نگاهي به فيلم «شب واقعه»
از دل سال هاي خاك و خاطره...!

محمد قمي
چهلمين روز بعد از آغاز جنگ تحميلي، درياقلي سوراني پس از آن كه خانواده اش را از شهر آبادان راهي مي كند، به اوراق فروشي خود درحاشيه بهمن شير برمي گردد و با ماجراهايي روبرو مي شود...
و اين روايت عيني و واقعه اي حقيقي است كه از بزنگاه هاي دوران هشت ساله دفاع مقدس است و خاطره شهيد عزيز و دوستي داشتني و رشيد، درياقلي سوراني، موقعيتي مي شود براي يك پرداخت سينمايي و هويت بصري كه منجر به توليد فيلم خوب «شب واقعه» مي گردد.
«شب واقعه» فيلمي است درحوزه سينمايي دفاع مقدس كه توانسته تصويري بديع و درعين حال جذاب و اصيل از يك درام ايراني به مخاطب خود ارائه دهد. در اين فيلم با يك موقعيت شهري روبه روييم كه گويا و جوياي مقاومت انسان هاي شهري و شهروندان عادي در برابر هجوم بي مهاباي دشمن غاصب و اشغالگر است.
برخلاف آثار متنوعي كه طي سال هاي اخير فضاي ضد جنگ را دنبال مي كنند و به نوعي ستيزه جويي با آرمان هاي دفاع مقدس و رزمندگان را در لايه هاي مختلف خود پي مي گيرند، اما فيلم شهرام اسدي برخوردار از نوعي غيرت ميهني و حميت ايراني است ؛ كاراكتر اصلي فيلم يكي از ساكنين بومي جنوب كشور درسال هاي جنگ و از داغديدگان سال هاي دفاع مقدس به شمار مي رود. او با حضور پرخون و درعين تهديدها و اشتباهات مقطعي، در نهايت شخصيتي مي شود كه بازتاب جلوه هاي ارزشمند ملي و جان بركفي هاي مردم سرزمين ايران در سال هاي حماسه و خون مي گردد.اين فيلم داستان جنگي خود را در بستر يك روايت خانوادگي و كش و قوس هايي كه ميان يك پدر و فرزند نوجوانش پديد مي آيد، شكل مي دهد. كودك كه عازم جبهه و خواستار حضور درميدان نبرد است و پدر كه با اين كار او مخالف است و براي حضور او درجبهه مانع تراشي مي كند.
كش و قوس هايي كه ميان اين دو در طول داستان ادامه مي يابد در فيلم منجر به كشيده شدن پدر به عرصه نبرد مي گردد تا جايي كه با پيش رفتن وقايع داستاني و قرارگرفتن كاراكتر اصلي فيلم در موقعيت شهر جنگ زده جنوب كشور او متوجه انجام عملياتي از سوي نيروهاي عراقي مي شود و با مطلع نمودن نيروهاي خودي موجبات عمليات پيروزمندانه اي را براي رزمندگان ايراني فراهم مي آورد. «شب واقعه» حديث پايبندي مردم ايران به خاك وطن و خوني است كه در رگ ايماني و ايراني آنها جاري است.
كاراكتر اصلي فيلم از انساني نمايندگي مي كند كه درمرز انتقال ميدان حفظ خود و دفاع از خاك و ميهن در ابتدا مبتلا به مقاومتي دافعه بر انگيز است و عكس العمل هايي كه از خود نشان مي دهد او را به سمت و سوي شخصيتي مرموز پيش مي برد اما در ادامه و هرچه درام پيش مي رود و فضاهاي جديد براي شخصيت اصلي فيلم البته براي مخاطب تعريف مي شود اين كاراكتر از وجه خودخواهانه خويش دور شده و به نمادي از ميهن پرستي و مقاومت ملي در برابر هجمه دشمن غاصب تبديل مي شود به نحوي كه درنهايت قهرمان اصلي فيلم يكي از تصاوير رشيد و جانانه دفاع و پايداري و ايستادگي را از خود نشان مي دهد.
در واقع حركت فيلم و درام و روايتش به لحاظ شخصيت اصلي از نقطه منفي به سمت نقطه مثبت و از كاراكتر ضد قهرمان به سمت قهرمان واقعي و همزاد پندارانه در روندي استاندارد به لحاظ سينما ورزي شكل و شمايلي گيرا، اصولي و جذاب مي يابد و مخاطب را به خوبي با خود همراه مي كند.ناگفته نماند كه پرداخت چنين موقعيتي به لحاظ نوع روايت و شخصيت پردازي در بستر اين مضمون حساس و خطير كار مهمي است كه شهرام اسدي از پس آن برآمده و توانسته به پديد آوردن يكي از اصولي ترين و اصيل ترين جلوه هاي سينماورزي درحوزه آثار دفاع مقدس طي سال هاي اخير نائل آيد.
«شب واقعه» حكايت بريدن انسان از تعلقات دنيوي و آمال و آرزوهاي شخصي و پيوستن او به ارزش هاي فراتر از اين است، ارزش هايي كه در تداعي نجات خاك ميهن و درتلاقي حس ميهن پرستانه و روح آزادگي طلب انسان پديد مي آيد. شهرام اسدي، در فيلم «شب واقعه» با يك اجراي مناسب و ريتم متوازن توانست داستان خود را در بستر روايتي جذاب تعريف كند.همين تصوير مقاومت و پرداخت موقعيت دراماتيك در فضاي شهري موقعيتي فراهم مي كند كه يكي از اصلي ترين و قابل تأمل ترين مضامين حوزه دفاع مقدس به پرداختي سينمايي برسد.
فيلم ميزانسن درستي دارد، بازي ها قابل قبول و ريتم خوب و كارآمد است و در عين حال كارگردان موفق شده است ساير اجزا و عناصر بصري را در تلفيق با مضامين فيلم طي يك چيدمان متناسب درپرداختي قابل قبول براي مخاطب فراهم آورد.
همين امر باعث شده فيلم شب واقعه يكي از بهترين هاي سينماي ما طي سال هاي اخير باشد، چيزي كه تصويري ناب و اصيل و واقعي و حقيقي از ذهنيت جامعه آن سال هاي خطير به مخاطب ارائه مي دهد، بدون آنكه دچار شعار زدگي شود و بدون آنكه درپرداخت سينمايي اش جانب انصاف را رها كند و چيزي بجز واقعيت و حقيقت و مخاطب ايراني خود را درنظر بگيرد.

 



به بهانه پخش برنامه «دكتر سلام» از شبكه اول سيما
ابتكار رسانه اي براي سلامت عمومي

يكي از شاخص هاي اصلي يك جامعه پيشرفته و مترقي، سلامت عمومي و سطح بهداشت آن جامعه است. اين معيار يعني سطح سلامت عمومي جامعه در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا به عنوان يكي از ملاك هاي اصلي مردم در انتخابات ها هم محسوب مي گردد و هميشه به عنوان اولويت هاي درجه يك برنامه هاي احزاب و كانديداهاي مختلف محسوب مي شود. چرا كه هم نزد مردم از اهميت بالايي برخوردار است و هم نزد مسئولين و دولت هاي آنان.
در كشور ما هم كه يك كشور درحال توسعه محسوب مي شود به ويژه از همان اوايل انقلاب به مقوله سلامت توجه جدي تري شد و اقدامات بزرگي درهمين جهت صورت گرفت. اعم از خودكفايي در پزشك و متخصص و نيز امكانات پاراكلينيكي و درماني و دارويي.
اما به اعتقاد بنده يكي از مهم ترين دستاوردهاي انقلاب در حوزه سلامت توجه به بهداشت عمومي و آموزش هاي مربوط به سلامت بود. از بزرگترين گام هاي برداشته شده هم همين رويكرد رسانه ملي مبني بر آموزش هاي اوليه و كلي پزشكي و درماني به مردم است. اين رويكرد يك دستاورد بسيار مهم و بزرگ داشت و آن هم افزايش حساسيت و اهميت مردم نسبت به سلامتشان كه در واقع همين امر موجب شد يكي از شاخص هاي مهم سازمان جهاني بهداشت WHO يعني توجه به اصل «پيشگيري مقدم بر درمان» به خوبي در ايران نهادينه شود.
وقتي از سوي رسانه ملي همه روزه در حيطه هاي مختلف و البته در زمان هاي متنوع نسبت به بسياري از بيماري هاي شايع به زبان ساده و عمومي اطلاعات كلي و كليدي در اختيار مردم گزارده مي شود قاعدتا سطح سواد عمومي بهداشت و سلامت جامعه بالا مي رود. وقتي علايم، عوارض، اقدامات لازم پيشگيري و درماني و ساير مطالب مربوط به اين مشكلات و بيماري هاي شايع براي مردم معرفي شود از بسياري از خسارت هاي طبيعي ناشي از اين بيماري ها هم جلوگيري مي شود. حال اين خسارت مي تواند مالي باشد يا زماني و از كارافتادگي و... چرا كه يك بيماري از ابتداي شروعش تا انتهاي بهبودي بسيار بيش از آنچه مردم مي پندارند بر اقتصاد ما خسارت تحميل مي نمايد.
لذا اهميت آشنايي هاي كلي مردم با برخي مشكلات شايع حوزه سلامت بركسي پوشيده نيست. برهمين اساس اين رويكرد رسانه ملي طي سال هاي متوالي و حضور پزشكان مختلف با موضوعات گوناگون در افزايش رضايتمندي مردم نقش بسيار جدي داشته است. چرا كه كافي است فقط يك عضو از هر خانواده روزانه يك نكته بهداشتي و يا درماني ياد بگيرد! آن وقت است كه از خسارت هاي مراجعه نكردن به موقع به پزشك به دليل نبود آشنايي كافي با خطر بيماري هاي احتمالي جلوگيري مي شود و البته از مراجعات بيهوده هم كه علاوه بر اتلاف وقت بيمار و پزشك، موجب هزينه هاي بيهوده براي خانواده ها مي گردد هم جلوگيري مي نمايد.
جامعه اي به پيشرفت و تعالي نمي رسد مگر اينكه سالم باشد. يعني هم سلامت فيزيكي و هم رواني. اين موضوع در پيشرفت يك جامعه بسيار موثر است. يعني يك جامعه حساس نسبت به سلامت و البته آگاه و داراي سواد عمومي نسبي.
در بررسي رويكرد سيما در اين حوزه بايد برنامه هاي مربوط به حوزه سلامت و بهداشتي رسانه ملي را يكي از قوي ترين و بهترين برنامه هاي سيما دانست و حتي آن را با بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا مقايسه نمود و البته قطعا بسياري از كشورهاي درحال توسعه از اين مدل الگوبرداري خواهند كرد تا با كمترين هزينه و كمترين امكانات درحد يك گيرنده تلويزيوني همه روزه آگاهي هاي مربوط به سلامت مردم را بيشتر و بهتر نمايند.
البته دربين خود برنامه هاي بهداشت و درمان و سلامت رسانه ملي حقا و انصافا بايد برنامه «دكتر سلام» را نمونه و گل سرسبد همه برنامه ها توصيف كرد و آن را يك ابتكار و خلاقيت نو دانست. چرا كه در قالب يك برنامه مختصر و كوتاه و البته جالب از كانال هاي مختلف و در ساعت هاي پربيننده با موضوعات بسيار متنوع و با درنظر گرفتن ميزان ابتلا به نياز جامعه به آموزش مردم پرداخته مي شود.
شايد اگر نسبت به بسياري از موضوعات ديگر چه اجتماعي و چه سياسي و فرهنگي و حتي اقتصادي از اين برنامه الگوبرداري شود و در كنار برنامه هاي جاري كه هست، چنين برنامه هايي تهيه و توليد شود با استقبال بسيار بيشتري از سوي مردم مواجه گردد.
البته برنامه «دكتر سلام» با وجود اينكه برنامه اي موفق و جاافتاده نزد مردم محسوب مي شود ولي همچنان جاي افزايش كيفيت و بهتر شدن را دارد كه مي توان به استفاده از كليپ يا انيميشن براي درك بهتر مطالب درخلال توضيحات پزشكان اشاره نمود و موارد ديگري كه مي توان از طريق نظرسنجي ها از مردم كمك گرفت.
ايوب توكليان (دانشجوي رشته پزشكي)

 



رويدادها

نگراني متحدان آمريكا در خاورميانه از «العالم»
در پي فشار شيخ نشين هاي عرب منطقه، ماهواره «آتلانتيك برد دو» در اقدامي غيرقانوني پخش برنامه هاي شبكه العالم را قطع كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، قطع برنامه هاي شبكه العالم در حالي صورت مي گيرد كه از مدت ها قبل فركانس هاي مختلف اين شبكه، هدف امواج پارازيت قرار گرفته است.
علاوه بر اين سايت شبكه العالم در برخي از شيخ نشين هاي عرب فيلتر شده، و مخاطبان در اين كشورها حتي از طريق اينترنت به اين شبكه دسترسي ندارند.
اين در حالي است كه براساس قرارداد امضا شده، ماهواره آتلانتيك برد دو حق قطع يك جانبه برنامه هاي شبكه العالم را نداشت، و در صورت بروز هرگونه اشكالي بايست مراتب را به صورت كتبي به اطلاع شبكه برساند. مسئولان اين ماهواره از ارائه توضيح درباره اين اقدام غيرقانوني خودداري كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14