(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 بهمن 1390- شماره 20138

مذاكرات محمودعباس و خالد مشعل در پايتخت قطر
موافقت طالباني و بارزاني براي تحويل طارق الهاشمي به دادگاه بغداد
آغاز تحصن گسترده در بحرين عليه سياست هاي ظالمانه آل خليفه
گسترش درگيري ها با نظاميان در شهرهاي مصر
ارزان و مرگبار!
آمريكا : جهان بايد عليه سوريه متحد شود
تظاهرات مردم قرقيزستان عليه پايگاه آمريكايي ماناس
شيعيان يمن مراسم ميلاد پيامبر اسلام را به اعتراض عليه آمريكا و اسرائيل تبديل كردند
گزارش پرس تي وي: آمريكا يك كشور پليسي شده است
در پي گسترش اعتراض ها نخست وزير روماني از مقام خود كنار رفت
تظاهرات در جنوب تركيه به حمايت ازدانش آموزان محجبه
چها رسوي پنج قا ره
وزير اقتصاد پيشين فنلاند رئيس جمهور شد
بزرگترين رزمايش آسيا و اقيانوسيه در تايلند برگزار مي شود
انتقاد ديده بان حقوق بشر از عملكرد شوراي امنيت



مذاكرات محمودعباس و خالد مشعل در پايتخت قطر

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در دوحه پايتخت قطر ديدار كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، منابع فلسطيني اعلام كردند در ديدار محمود عباس با خالد مشعل طرفين به طور ضمني با رياست ابومازن براي دولت وحدت ملي جديد موافقت كردند.
مسايل مربوط به آشتي ملي و آزادي بازداشت شدگان سياسي نيز در اين ديدار مورد بحث و بررسي قرار گرفت، منابع فلسطيني افزودند، هدف از انتخاب محمود عباس براي رياست دولت جديد فلسطين كمك به تشكيلات خودگردان فلسطين براي مقابله با فشارهاي رژيم صهيونيستي و آمريكا و تلاش هاي آنها براي نابودي آشتي ملي فلسطين است.جنبش فتح و حماس هنوز مذاكره اي درباره تعيين وزيران دولت جديد فلسطين انجام نداده اند.

 



موافقت طالباني و بارزاني براي تحويل طارق الهاشمي به دادگاه بغداد

«جلال طالباني» و رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق با تحويل «طارق الهاشمي» به دادگاه هاي بغداد موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رئيس جمهور عراق و «مسعود بارزاني» پس از متقاعد شدن در مورد صحت اتهامات تروريستي الهاشمي، با تحويل وي به دادگاه هاي بغداد موافقت كردند. ماجرا از اين قرار است كه هيئتي از جانب دولت عراق با دو شخصيت فوق ديدار و اسنادي را در مورد فعاليت هاي تروريستي الهاشمي به آنها ارائه كردند. ظاهرا صحت اين مدارك قابل انكار نيست.پايگاه اينترنتي روزنامه «حريت» با انتشار اين خبر، به زمان تحويل الهاشمي اشاره اي نكرد. الهاشمي كه معاون رئيس جمهور عراق است، پس از آنكه از طرف دستگاه قضايي اين كشور به اتهام فعاليت هاي تروريستي تحت تعقيب قرار گرفت به شهر اربيل گريخت.

 



آغاز تحصن گسترده در بحرين عليه سياست هاي ظالمانه آل خليفه

مردم بحرين در آستانه سالگرد انقلاب 14 فوريه تحصن گسترده خود را براي مدت يك هفته آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، مردم، انقلابيون و احزاب مخالف رژيم بحرين در راستاي تحقق خواسته هاي خود براي انجام اصلاحات سياسي تحصن يك هفته اي خود را آغاز كردند. «آيات القرمزي» شاعر معروف بحريني كه به دليل سرودن شعر عليه پادشاه بحرين به زندان محكوم و سپس آزاد شد اظهار داشت، اين تحصن به زودي به ميدان لوءلوء منتقل خواهد شد و گسترش پيدا خواهد كرد.
هزاران بحريني نيز روز گذشته تحصن خود را در روستاي المقشع در نزديكي منامه آغاز كردند.
اين تحصن به دعوت جمعيت الوفاق بزرگ ترين گروه شيعي مخالف رژيم در آستانه نزديك شدن به نخستين سالگرد انقلاب 14 فوريه بحرين آغاز شده است.
تحصن كنندگان با سر دادن شعارهايي خواستار انجام اصلاحات، آزادي زندانيان سياسي و استخدام كاركنان اخراجي شدند. اين اعتراضات مردمي در حالي صورت مي گيرد كه نيروهاي امنيتي و نظامي آل خليفه به تحصن كنندگان حمله كرده و به سوي آنها گاز اشك آور و سمي و گلوله هاي پلاستيكي شليك كردند.
همچنين رئيس انجمن حقوق بشر بحرين اعلام كرد كه يك دختر بچه بحريني بر اثر استنشاق گازهاي سمي نيروهاي آل خليفه به شهادت رسيده است.
از سوي ديگر، شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق اظهار داشت كه سركوب و شكنجه انقلابيون تأثيري در عزم مردم براي سرنگوني نظام نخواهد داشت و مردم در برابر جنايات آل خليفه ساكت نخواهند نشست.
وي تصريح كرد، مردم بحرين هرگز به قبل از 14 فوريه 2011 باز نخواهند گشت و رژيم هرگز نمي تواند از خواسته هاي مردمي فرار كند و به ديكتاتوري خود ادامه دهد.

 



گسترش درگيري ها با نظاميان در شهرهاي مصر

انقلابيون مصري براي پنجمين روز متوالي با برپايي تظاهرات و تجمعات، كناره گيري نظاميان از قدرت را خواستار شدند و با پليس و نيروهاي امنيتي به زد و خورد پرداختند.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري هاي جوانان مصري با پليس ضد شورش در قاهره در اطراف ساختمان وزارت كشور همچنان در روز دوشنبه ادامه يافت، و نظاميان براي پراكنده كردن معترضان اقدام به تيراندازي مستقيم و پرتاب گاز اشك آور به سوي آنها كردند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره» به نقل از شاهدان عيني، حجم درگيري ها در مقايسه با روزهاي قبل كمتر بود، اما پرتاب سنگ و تعقيب و گريزها در اطراف ساختمان وزارت كشور مصر در خيابان «محمود» و ميدان «التحرير» ادامه داشت.
تظاهركنندگان به عملكرد ضعيف وزارت كشور و سهل انگاري مأموران پليس در فاجعه «پورت سعيد» كه در جريان بازي فوتبال دو تيم مصري 74نفر جان خود را از دست دادند معترض هستند و به همين دليل با وجود تمامي اقدامات شوراي عالي نيروهاي مسلح، هنوز هم گروهي از تظاهركنندگان در اطراف مقر وزارت كشور حضور دارند.
وزير كشور مصر نيز براي آرام كردن معترضان اعلام كرد: نيروهاي امنيتي كه وظيفه حفاظت از وزارت كشور را برعهده دارند، مسلح نيستند و فقط گاز اشك آور در اختيار دارند، اما تلاش هاي وي تاكنون بي فايده بوده است و معترضان حاضر به ترك محل و بازگشت به خانه هاي خود نيستند. از سوي ديگر پليس با استفاده از ديوارهاي سيماني، تمامي راه هاي منتهي به وزارت كشور را مسدود كرده است، ولي در همان محل ها درگيري ها ادامه مي يابد.
وزارت كشور مصر، معترضان را به اقدام براي اشغال ساختمان خود متهم مي كند، موضوعي كه تظاهركنندگان آن را نفي مي كنند.
در همين حال گروهي از فعالان سياسي و بزرگان مؤسسه مذهبي «الازهر» به منظور يافتن يك راه حل براي خاتمه درگيري ها، تلاش هاي وسيع و گسترده اي را آغاز كرده اند و پيش بيني مي شود نتايج اين رايزني ها تا چند روز آينده مشخص شود.
گزارش تلويزيون دولتي مصر نيز حاكي است، درگيري هاي پراكنده معترضان به شوراي عالي نيروهاي مسلح يكشنبه شب نيز ادامه داشت و صدها تن نيز مجروح و بازداشت، شده اند. برپايه اين گزارش، معترضان به شوراي نظامي مصر، تهديد كردند تا پايان هفته اقدامات گسترده اي براي گسترش اعتراضات و اعتصاب ها اتخاذ خواهد كرد.
در اقدامي ديگر نظاميان مصري براي آرام كردن معترضان، دستور انتقال حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع را از مركز پزشكي بين المللي به بيمارستان زندان «طره» صادر كردند.
در همين حال شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر قصد دارد 15آمريكايي را به همراه 24تن ديگر به اتهام حمايت مالي از تظاهركنندگان و ايجاد نا امني در كشور به پاي ميز محاكمه بكشاند.از اين 43 فرد متهم 15 تن آمريكايي، دو تن آلماني، پنج نفر صرب و سه تن ديگر از كشورهاي عربي هستند و براي سازمان هاي غيردولتي طرفدار حقوق بشر فعاليت مي كردند.
«هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا در واكنش به بازداشت، و احتمال محاكمه اين افراد، دولت مصر را به قطع كمك هاي نظامي تهديد كرد. دولت مصر نيز در مقابل دخالت آمريكا در امور داخلي كشورش را نابجا دانسته و آن را محكوم كرد.

 



ارزان و مرگبار!

اگر آمريكا در دو جنگ اخيرش در افغانستان و عراق از سلاح هاي حاوي اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده، به اين دليل است كه اين سلاح هاي كشتار جمعي هم ارزان است و هم اين كه، فراوان پيدا مي شود!
اين چيزي است كه «لورنس ديويدسون»، استاد دانشگاه «وست چستر» مي گويد. درواقع، دولت آمريكا در طول حمله اش به افغانستان در سال 2001 اقلا 1000 تن و در حمله اش به عراق در سال 2003 اقلا 2400 تن اورانيوم ضعيف شده استفاده كرده، درحالي كه كميسيون هاي حقوق بشر استفاده از اين ماده را به خاطر ناهنجاري هاي ژنتيك و سرطان هايي كه به وجود مي آورد، در منازعات نظامي ممنوع كرده اند. حالا، «ديويدسون» توضيح مي دهد كه اين سلاح ها به غير از ارزان و فراوان بودن شان خصوصياتي دارند كه واشنگتن را به استفاده از آنها ترغيب مي كنند. مثلا اين كه، توانايي نفوذ اورانيوم ضعيف شده زياد است، قابليت اشتعال دارد و تنفس و يا بلع غبارش در هوا كليه ها را از كار مي اندازد!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



يك روز پس از ناكام ماندن غرب از تصويب قطعنامه در شوراي امنيت
آمريكا : جهان بايد عليه سوريه متحد شود

سرويس خارجي-
وزير خارجه آمريكا كه به شدت از وتو قطعنامه ضد سوري در شوراي امنيت عصباني است از جامعه جهاني خواست عليه سوريه دست به كار شود.
هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا پس از وتوي قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه توسط چين و روسيه گفت، شوراي امنيت با اين اقدام به يك شوراي خنثي تبديل شده و بايد جامعه بين الملل عليه سوريه متحد شود.
وي به شدت از روسيه و چين به خاطر جلوگيري از تصويب قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه انتقاد كرد و گفت، وتوي قطعنامه يك اقدام مضحك از سوي چين و روسيه بود.
كلينتون همچنين افزود، آمريكا با كشورهايي كه از مخالفان رئيس جمهور سوريه حمايت مي كنند همكاري مي كند.
در اين حال سناتور جوزف ليبرمن معاون باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز با اشاره به وتوي قطعنامه ضد سوريه توسط روسيه و چين گفت كه بايد از جنبش هاي اعتراضي مردم سوريه از طريق انتقال سلاح به مخالفان حمايت كنيم.
وي افزود، بايد از نظاميان مخالف بشار اسد حمايت كنيم. ليبرمن تصريح كرد، آموزش سربازان فراري ارتش، حمايت هاي اطلاعاتي، انتقال سلاح، كمك هاي مالي مي تواند مخالفان را براي مقابله با نظام آماده كند.
اين سناتور آمريكايي همچنين گفت، الگو و مدل ما در حمايت از شورشيان و مخالفان دولت در ليبي كه عليه معمر قذافي مي جنگيدند و انتقال سلاح به اين مخالفان مي تواند به خوبي براي سوريه هم اجرا شود.
يك نامزد انتخابات مقدماتي رياست جمهوري آمريكا نيز خواستار عمليات پنهاني عليه سوريه شد. ويليام هيگ وزير خارجه انگليس نيز روسيه و چين را متهم كرد كه با وتوي قطعنامه شوراي امنيت، سوريه را به سوي جنگ داخلي سوق مي دهند. وزير خارجه انگليس از اتحاديه عرب خواست تا در اقدامات بين المللي براي بركناري بشاراسد از قدرت پيشرو باشد.
معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز سقوط نظام بشاراسد را براي اين رژيم و منافع آن مثبت توصيف كرد!
موشه يعالون گفت، با سقوط نظام اسد شكافي در كشورهاي حامي مقاومت در منطقه به وجود خواهد آمد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه نماينده روسيه در سازمان ملل همچنان مشغول مناظره با مخالفان نظام بشار اسد است.كانال 2 تلويزيون فرانسه تصاويري پخش كرد كه در آن بين ويتالي چوركين نماينده روسيه در شوراي امنيت و نخست وزير قطر درگيري لفظي بر سر سوريه به وجود آمد.
حمد بن جاسم كه به شدت از وتوي قطعنامه خشمگين شده بود نماينده روسيه را تهديد كرد كه روسيه با اين اقدام همه كشورهاي عربي را از دست داده است.ويتالي چوركين نيز در پاسخ به اين تهديد گفت، از اين پس قطري هم براي روسيه وجود نخواهد داشت.
در همين رابطه نبيل العربي دبير كل اتحاديه عرب اعلام كرد كه با توجه به وتوي قطعنامه شوراي امنيت عليه سوريه احتمال فرستادن دوباره پرونده به اين شورا وجود دارد.
وي افزود، اتحاديه عرب در نشست وزيران خارجه كشورهاي عضو اين اتحاديه كه در 11 فوريه (22 بهمن) برگزار مي شود تمام مسائل موجود درباره سوريه را مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.از سوي ديگر حزب الله لبنان تأكيد كرد كه اين حزب و جنبش امل دوشادوش ملت مقاوم سوريه در برابر طرح هاي صهيونيستي باقي خواهد ماند.
نايب رئيس شوراي اجرايي حزب الله در اين باره گفت، هدف قراردادن سوريه در شرايط كنوني تنها به منظور زمينه چيني براي تعدي هاي جديد اسرائيل صورت مي گيرد.

 



تظاهرات مردم قرقيزستان عليه پايگاه آمريكايي ماناس

مردم قرقيزستان با تجمع مقابل بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا (ماناس) در شهر بيشكك خواستار تعطيلي آن شدند.
به گزارش مهر به نقل از روزنامه آمريكايي «واشنگتن تايمز»، مردم قرقيزستان طي روزهاي گذشته با تجمع در مقابل پايگاه هوايي ماناس و سر دادن شعارهايي «چون يانكي از اينجا برو» خواستار تعطيلي آن و خروج نظاميان آمريكايي از كشورشان شدند.
براساس اين گزارش، نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه هوايي ماناس، اخيرا براي تسهيل در امر انتقال تجهيزات به افغانستان، دست به تغييراتي در ساختار آن زده بودند، كه اين اقدام با واكنش تند قرقيزي ها مواجه شد.
دولت قرقيزستان نيز اعلام كرد كه اين پايگاه تا سال 2014 برچيده خواهد شد اما مخالفان دولت، استقرار نيروهاي بيگانه را نقض حاكميت كشورشان اعلام كرده اند. از سوي ديگر سفارت آمريكا در بيشكك با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه هيچ دليلي براي نگراني گروه هاي طرفدار محيط زيست در قرقيزستان وجود ندارد، در حالي كه حاميان محيط زيست قرقيزي، تغيير ساختار پايگاه ماناس را نوعي تخريب زيست محيطي كشورشان محسوب كرده اند.
اين اعتراضات در حالي صورت مي گيرد كه پايگاه نظامي آمريكا در ماناس يكي از مهم ترين پايگاه هاي نظامي ايالات متحده در امدادرساني به نظاميان آمريكايي در افغانستان به شمار مي رود.
براساس اين گزارش، بخش اعظم پشتيباني نظامي و لجستيك جنگ افغانستان از طريق اين پايگاه انجام مي شود و برچيده شدن آن مي تواند ضربه مهلكي به استراتژي جنگي آمريكا وارد كند.

 



شيعيان يمن مراسم ميلاد پيامبر اسلام را به اعتراض عليه آمريكا و اسرائيل تبديل كردند

سرويس خارجي-
هزاران نفر از شيعيان يمن با برگزاري تظاهرات در سالروز تولد پيامبر اكرم(ص) و سردادن شعار مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل خواستار دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي كشورشان شدند.
هزاران نفر از شيعيان الحوثي مراسم سالروز تولد پيامبر اسلام را به تظاهرات عليه آمريكا و رژيم عبدالله صالح تبديل كردند.
تظاهركنندگان با شعار «لبيك يا رسول الله» خواستار دخالت نكردن بيگانگان در امور داخلي يمن شدند.
آنها اظهار داشتند به رغم گذشت يك سال از آغاز انقلاب، اين انقلاب هنوز پايان نيافته و اگر لازم باشد حاضرند راه خود را تا سال ها ادامه دهند تا به اهداف انقلاب برسند و خون شهدا را به ثمر بنشانند.
مردم استان هاي جنوبي يمن نيز با برگزاري تظاهرات و سردادن شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل سالگرد انقلاب خود را جشن گرفتند. مردم استان صعده، عدن و ديگر استان هاي جنوبي اين كشور تأكيد كردند كه همچنان با قدرت و پايداري كه در روز اول انقلاب داشتند به اعتراضات عليه نظام عبدالله صالح ادامه مي دهند.
مردم يمن يكصدا فرياد مي زدند: اگر جامعه جهاني هم نتواند انتقام خون شهدا را از علي عبدالله صالح بگيرد نفرين هاي آنان اين كار را خواهد كرد. رهبر شيعيان الحوثي نيز در جمع تظاهركنندگان شركت و اظهار داشت تا زماني كه خداوند بزرگ پشتيبان ما است ما به اهداف خود خواهيم رسيد و رژيم را سرنگون خواهيم كرد.
از سوي ديگر صدها معترض در اطراف هتل علي عبدالله صالح در نيويورك تظاهرات كردند و به هنگام خروج وي از هتل به سوي وي كفش پرتاب كردند. اين اقدام در شرايطي صورت گرفت كه هتل محل اقامت ديكتاتور يمن و اطراف وي مملو از نيروهاي امنيتي بود.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: هموطنان ما به دست عوامل ديكتاتور به قتل رسيده اند و او در اينجا مشغول خوش گذراني است.
ديكتاتور 69 ساله يمن طبق اظهارات مقامات آمريكايي براي معالجات پزشكي به اين كشور سفر كرده است.

 



گزارش پرس تي وي: آمريكا يك كشور پليسي شده است

تحليلگر و خبرنگار «شيكاگو ديلي نيوز» تصريح كرد، آمريكا با ده ها هزار جاسوس دولتي، رسماً به كشوري پليسي تبديل شده است.
«شرودر راس» تحليلگر «شيكاگو ديلي نيوز» در گفت وگو با شبكه خبري پرس تي وي تصريح كرد: در حال حاضر آژانس هاي فدرال با ده ها هزار كارمند در حال جاسوسي از تمام جنبه ها و وضعيت هاي زندگي مردم آمريكا هستند. دولت آمريكا تيم هاي مسلح به خدمت گرفته و با آموزش تاكتيك هاي ويژه به نيروهاي پليس، به سركوب اعضاي جنبش ضدسرمايه داري «وال استريت» مي پردازد.
به گفته «راس»، مردم در آمريكا شاهد كشوري هستند كه رئيس جمهور آن مي تواند دستور بازداشت هر فردي را كه دلش مي خواهد صادر كند و در اين بين دادگاه نيز به هيچ انگاشته مي شود.
اين تحليلگر برجسته آمريكايي در پايان اين طور نتيجه گرفت كه، جاسوسي فزاينده آمريكا از شهروندان خود، سركوب معترضان و دستگيري بي دليل مردم، طي چند دهه گذشته، آمريكا را رسماً به يك «كشور پليسي» تبديل كرده است.
از سوي ديگر، سايت رسمي جنبش ضدسرمايه داري «وال استريت» اعلام كرد، اعضا تصميم دارند بزودي به ميدان «مك فرسون» واقع در جنوب واشنگتن بازگردند.
اين پايگاه اطلاع رساني نوشت: «دامنه جنبش تصرف بسيار گسترده است، آنها نمي توانند آن را نابود كنند. ما دوباره بازمي گرديم.»
يادآور مي شود، پليس سواره نظام آمريكا بامداد روز يكشنبه با حمله به چادرهاي معترضان در پايتخت آمريكا، شماري از آنها را دستگير و تعدادي را نيز مجروح كردند. در جريان اين حملات يك زن 58 ساله به شدت مجروح و به بيمارستان منتقل شد.

 



در پي گسترش اعتراض ها نخست وزير روماني از مقام خود كنار رفت

تظاهرات و اعتراض پي در پي در روماني سرانجام نخست وزير اين كشور را وادار به استعفا كرد.
مردم روماني طي يك ماه گذشته در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي و اجراي رياضت هاي اقتصادي از سوي دولت اين كشور، بارها به خيابان ها ريخته و خواستار استعفاي نخست وزير كشورشان شدند. به نوشته «واشنگتن پست» سرانجام اين اعتراض ها نتيجه داد و «اميل باك»، نخست وزير اين كشور را وادار به كناره گيري از قدرت كرد. نخست وزير روماني كه از سال 2009 با تصويب و اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي خشم مردم بحران زده كشورش را برانگيخته بود، يك روز پس از آخرين اعتراض ها در «بخارست» كه روز يكشنبه در هواي سرد زمستان برگزار شد، اعلام كرد، براي كاهش تنش هاي سياسي و اجتماعي از قدرت كناره گيري مي كند.
بي بي سي دراين باره نوشت: «باك» پس از پايان جلسه كابينه در روز دوشنبه ، گفت: مسئوليت دولتي خود را واگذار كرده است چرا كه لحظه تصميم سرنوشت ساز رسيده بود. كاهش 25 درصدي حقوق كاركنان و افزايش زياد سن بازنشستگي و ماليات، از جمله سياست هاي اقتصادي نخست وزير روماني بود كه مردم اعلام كردند، آن را تحمل نخواهند كرد.
بحران كم سابقه اقتصادي مدتي است بسياري از كشورهاي اروپايي را وادار به اجراي رياضت هاي شديد اقتصادي كرده كه نتيجه به كارگيري اين سياست ها تاكنون شورش، تظاهرات و اعتصاب به اشكال گوناگون و در برخي موارد كناره گيري رهبران اين كشورها بوده است. در همين رابطه خبر مي رسد، كاركنان فرودگاه هاي فرانسه نيز از ديروز در اعتراض به تصويب قوانين جديدي كه حق و حقوق آنها را ناديده مي گيرد، اعتصاب چهار روزه اي را آغاز كردند.به نوشته خبرگزاري فرانسه، به دنبال آغاز اين اعتصاب بسياري از پروازها لغو و مسافران زيادي در فرودگاه هاي سراسر فرانسه سرگردان شدند. مسئولين فرودگاه هاي «شارل دوگل» و «اورلي» اعلام كردند، 126 پرواز از 1190 پروازي كه براي روز دوشنبه برنامه ريزي شده بود، لغو شد. برخي از پروازهاي خارجي فرودگاه «ايرفرانس» همچون پرواز فرانسه به ژنو، اسلامبول، ناپل و ريودوژانيرو نيز لغو شد.
يادآور مي شود، پيش از اين نيز رهبران چندين كشور اروپايي، به خاطر بحران اقتصادي و فشار تظاهركنندگان مجبور به كناره گيري از قدرت شدند.

 



تظاهرات در جنوب تركيه به حمايت ازدانش آموزان محجبه

صدها نفر با برگزاري تظاهرات در جنوب تركيه خواستار پايان ممنوعيت ورود دانش آموزان با حجاب به مدارس شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از آنكارا، شهر «آدانا» ديروز شاهد تظاهرات صدها نفر از مردم و شماري از دانش آموزان محجبه اخراجي از مدارس بود. در اين تظاهرات مردم از دولت خواستند قانون ممنوعيت ورود دانش آموزان با حجاب به مدارس را لغو كند. معترضان شعار مي دادند؛ «تحصيل يك حق قانوني است» بر روي پلاكاردهايي كه تظاهركنندگان در دست داشتند، نوشته شده بود: دست هايي كه به سوي حجاب دراز شده، شكسته باد»، و «به ظلم عليه افراد با حجاب پايان دهيد.» سخنگوي معترضان طي سخناني گفت: هدف نهايي ما، ورود آزادانه دانش آموزان با حجاب به مدارس و همچنين، بازگشت بانوان محجبه اخراج شده، بر سر كار خود است. وي گفت: مسئولان آموزش و پرورش تركيه از يك سو از ورود دانش آموزان محجبه به مدارس جلوگيري مي كنند و از سوي ديگر، مسئولان دولت، اولياي اين دانش آموزان را به خاطر شركت ندادن فرزندانشان در آموزش اجباري، جريمه مي كنند!موضوع حجاب اسلامي در تركيه به رغم اينكه حدود 9 سال از آغاز اقتدار حزب حاكم «عدالت و توسعه» به رهبري «رجب طيب اردوغان» مي گذرد، همچنان حل نشده باقي مانده است و دانش آموزان محجبه از ورود به مدارس محروم هستند.

 



چها رسوي پنج قا ره

تحريكات شبكه هاي الجزيره و العربيه
سفارت سوريه در انگليس با صدور بيانيه اي شبكه هاي الجزيره و العربيه را به تحريك معترضان سوري براي حمله به سفارتخانه هاي اين كشور متهم كرد.
در بيانيه سفارت سوريه آمده است، دستور يورش به اين سفارتخانه ازسوي شبكه هاي الجزيره و العربيه صادر مي شود.
ترس رژيم صهيونيستي از بيداري اسلامي
رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي نشست مهم امنيتي با حضور افسران ارشد اين رژيم برگزار كرد.
تغيير و تحولات منطقه به ويژه بيداري اسلامي و افزايش قدرت اسلام گراها از جمله محورهاي مهم مورد بحث اين نشست امنيتي است.
بازداشت 35 نفر در اردن
دستگاه امنيت ملي اردن 35 نفر را در جريان تظاهرات مسالمت آميز بازداشت كرد.
مردم اردن در اعتراض به نابرابري هاي اقتصادي و اجتماعي و وجود فساد در مقامات دولتي تظاهرات برگزار كردند.

 



وزير اقتصاد پيشين فنلاند رئيس جمهور شد

نماينده حزب محافظه كار فنلاند، با كسب اكثريت آرا، در انتخابات رياست جمهوري پيروز شد.
به نوشته روزنامه «ديلي ميل»، «سائولي نينيستو»، وزير اقتصاد پيشين فنلاند و نماينده حزب محافظه كار توانست در انتخابات رياست جمهوري اين كشور به پيروزي برسد.
«نينيستو» 63ساله در اين انتخابات 63درصد از آرا را از آن خود كرد. در طول 30سال گذشته اين نخستين بار است كه در اين كشور رئيس جمهور از حزبي غير از حزب راست ميانه سوسيال دموكرات انتخاب مي شود. «نينيستو» بزودي جايگزين «كارجاهالونن»، رئيس جمهور فعلي فنلاند خواهد شد كه تا پيش از اين از محبوبيت زيادي بين مردم اين كشور برخوردار بود.
يادآور مي شود، رئيس جمهور در فنلاند داراي قدرت سياسي زيادي نيست و تنها در سياست خارجي نقش مؤثري ايفا مي كند.
«پكا هاويستو»، از حزب محافظه كار سبز و مهمترين رقيب «نينيستو» در اين انتخابات با كسب 37درصد آرا شكست خورد.

 



بزرگترين رزمايش آسيا و اقيانوسيه در تايلند برگزار مي شود

بزرگترين رزمايش نظامي آسيا و اقيانوسيه با محوريت آمريكا در تايلند برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از «برنا»، رزمايش نظامي 2012 از هفتم تا هفدهم فوريه (اواخر بهمن ماه) به مدت يك هفته با مشاركت نيروهاي نظامي تايلند، سنگاپور، ژاپن، كره جنوبي، اندونزي و مالزي به اجرا درمي آيد.
اين مانور كه با محوريت آمريكا برگزار مي شود با هدف پيشبرد امنيت منطقه اي و حضور نيروهاي چند مليتي و دستيابي به اهداف تعهدات امنيتي مشترك در منطقه آسيا و اقيانوسيه طراحي شده است.
نيروي دريايي ارتش آمريكا اعلام كرده است كه علاوه بر كشورهاي اشاره شده در بالا كه در اين مانور با آمريكا مشاركت دارند، از كشورهاي استراليا، كانادا، انگليس، ايتاليا و فيليپين نيز براي شركت در اين رزمايش بزرگ دعوت به عمل آمده است.

 



انتقاد ديده بان حقوق بشر از عملكرد شوراي امنيت

ديده بان حقوق بشر اعلام كرد شوراي امنيت سازمان ملل ابزاري در دستان آمريكا است.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، سازمان «ديده بان حقوق بشر» (HRW) شوراي امنيت سازمان ملل را ابزاري در دست قدرت هاي سلطه گر و در راس آن ها آمريكا دانست.
«كنت روث» رئيس سازمان ديده بان حقوق بشر با انتقاد از ناكارامدي شوراي امنيت در حل بحران هاي جهاني، وجود چنين نهادي را از اساس زير سوال برد.
وي با اشاره به امتياز استفاده از حق وتو توسط قدرت هاي جهاني، آن را عاملي براي ناديده گرفته شدن حقوق مردم دانست.
خاطر نشان مي شود آمريكا براي جانبداري از رژيم اشغالگر قدس و بدون توجه به شش دهه ظلم صهيونيست ها عليه ملت فلسطين و ديگر ملت هاي همسايه سرزمين هاي اشغالي، بيشترين شمار وتو قطعنامه هاي شوراي امنيت را در كارنامه خود دارد.
از زمان ايجاد شوراي امنيت سازمان ملل، آمريكا 77 بار از حق وتو براي بي اثر كردن قطعنامه هاي اين شورا استفاده كرده كه 36 بار آن در دفاع از رژيم نامشروع صهيونيستي بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14