(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 18 بهمن 1390- شماره 20138

ايراني ها چاق تر مي شوند
رئيس پليس فتا: 73 درصد سايتهاي دولتي مشكل امنيتي دارند
كاهش 2700 نفري كشته ها و 10هزار ميليارد توماني خسارت ها قانون جديد در جاده ها نتيجه داد



ايراني ها چاق تر مي شوند

گروه گزارش سرويس اجتماعي
امروزه چاقي به عنوان مهم ترين بيماري قرن در اكثر كشورهاي جهان مطرح است و سازمان هاي جهاني كه كنترل مسايل بهداشتي را برعهده دارند چاقي را به عنوان مشكل اصلي بروز بيماري هاي غيرواگير از جمله بيماري هاي قلبي، ديابت و سرطان در قرن 21 مي دانند.
در دهه اخير افزايش عوارض ناشي از چاقي مانند بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت، آرتروز، سرطان و بيماري هاي كيسه صفرا به شدت رو به افزايش است و مهم ترين مشكلي كه در آينده در زمينه چاقي مورد نظر است، افزايش چاقي در كودكان مي باشد.
آمارها حاكي است كه در كشورهاي پيشرفته حدود 30درصد از كودكان و نوجوانان و در كشور ما حدود 15 درصد از كودكان و نوجوانان دچار چاقي هستند كه شيوع چاقي در اين سنين باعث بروز عوارض قلبي، عروقي و ديابت 2 در سنين پايين شده است.
آمار چه مي گويد
در ايران به دليل تغيير در شيوه زندگي و الگوي تغذيه اي شيوع چاقي در دهه اخير از افزايش آشكاري برخوردار بوده است. بررسي هاي پراكنده از نقاط مختلف ايران نشان مي دهد ميزان شيوع چاقي در همه گروه هاي سني بيشتر از 15 سال، در زنان بيش از 2 برابر مردان است. شيوع چاقي و اضافه وزن در بزرگسالان ايراني نيز به ترتيب جنسيت 23 و 40درصد گزارش شده است. چاقي شكمي نيز در يك بررسي در تهران به ميزان 66درصد گزارش شده است. سازمان بهداشت جهاني شيوع اضافه وزن را در مردان و زنان ايراني در سال 2005 به ترتيب 54 و 70درصد گزارش كرده است. براساس اين گزارش از كل آمار مرگ هاي گزارش شده در سال 2002 (385 هزار مورد)، 70درصد آن كه شامل 268 هزار مورد است مربوط به بيماري هاي مزمن بوده كه اضافه وزن و چاقي از اصلي ترين علل آن محسوب مي شود. به عبارت ديگر، بيماري هاي قلبي- عروقي ناشي از اضافه وزن و چاقي يكي از علل اصلي مرگ به خصوص در مردان ايراني است كه مطالعه هاي انجام شده توسط پژوهشگران ايراني نيز اين مطلب را تأييد مي كند.
علل بروز چاقي در كودكان و نوجوانان
ايران كشوري درحال گذار تغذيه اي است كه مردم آن سنت هاي تغذيه اي گذشته را فراموش كرده و به مرور آن را با رفتارهاي غذايي جديدي جايگزين كرده اند. متأسفانه بسياري از مردم پيامد اين رفتارهاي غلط را نمي دانند. پزشكان افزايش چربي بدن كه بيش از 15 تا 20درصد وزن طبيعي است را چاقي مي گويند.
پرخوري ها و روي آوردن به غذاهاي چرب، تند خوردن و پرخوري، ريزه خواري در گروه كودكان و نوجوانان وزن بدن را افزايش مي دهد.
البته عوامل كلي در افزايش وزن بدن موثر هستند از جمله كم كاري تيروئيد است كه به مرور باعث پايين آمدن زمان افزايش متابوليسم بدن و كاهش سوخت و ساز بدن شده از اين رو غذاي مصرف شده باعث اضافه وزن مي شود.
دكتر علي اكبر سياري، رئيس انجمن تغذيه كودكان ايران در اين رابطه مي گويد: عوامل محيطي، عادت هاي غذايي غلط و كم تحركي موجب بروز چاقي مي شود و براي پيشگيري از چاقي، افراد بايد مورد ارزيابي قرار گيرند و نمايد «توده» بدني يا BMI خود را اندازه بگيرند.
به گفته دكتر محمد صمدي، عضو هيئت علمي دانشگاه، خوردن فست فودها كه منبع غذايي چربي و نمك هستند براي بدن مضر و سبب اضافه وزن در دوران كودكي و نوجواني مي شود، بخصوص در اين گروه سني اين مسئله يك معضل بهداشتي است. از علل ديگر چاقي در كودكان و نوجوانان استعداد خانوادگي است به عبارت ديگر پدر و مادر هر دو چاق هستند يا يكي از والدين اضافه وزن دارندكه احتمال چاقي در فرزندانشان بيشتر مي شود.
عوارض چاقي
متأسفانه از عوارض چاقي در سطح جامعه كه سبب بيماري هاي غيرواگيردار مي شود مي توان از فشار خون، بيماري هاي قلبي و عروقي، ديابت 2 تصلب شرايين، انواع سرطان ها، درد زانو و كمردرد و مشكلاتي مانند افسردگي نام برد.
بنابر گفته دكتر مرندي 13درصد مردان و 29درصد زنان در كشور از چاقي مفرط رنج مي برند كه بايد با برنامه ريزي در اين حوزه از عوارض آن پيشگيري كنيم.
رژيم غذايي نامناسب، مصرف چربي هاي اشباع، مصرف نمك زياد، مصرف شكر زياد و مصرف غذاهاي آماده همراه با كم تحركي موجب بروز چاقي مي شود.
وي اظهار مي دارد: چاقي يكي از بيماري هاي غيرواگير است و يكي از معضلات روزافزون دنيا محسوب مي شود؛ البته مداخلات ارزان قيمتي را مي توان انجام داد تا از ابتلا به بيماري هاي غيرواگير مانند ديابت، بيماري هاي قلبي سكته هاي قلبي و مغزي پيشگيري كرد.
بيش از 80درصد از بيماري ها قابل پيشگيري هستند و براساس تحقيقات عوامل خطر چاقي در ايران رو به افزايش است.
مرندي مي گويد: مرگ و ميرهاي زيادي بر اثر ابتلا به بيماري هاي غيرواگير در كشورهاي در حال توسعه در سنين فعاليت رخ مي دهد در حالي كه با مداخلات خيلي ارزان قيمت مي توان از بروز چاقي و ابتلا به بيماري هاي غيرواگير پيشگيري كرد.
طبق اظهارات وي هر 10 درصدي كه بيماري هاي غيرواگير بروز پيدا مي كند نيم درصد از رشد اقتصادي كشور كاهش پيدا مي كند.چاقي و سوء تغذيه در ايران رو به افزايش است و زنان بيشتر به سوء تغذيه دچار مي شوند.
علي اكبر سياري، رئيس انجمن تغذيه كودكان ايران نيز چاقي را يكي از شايع ترين علل مرگ ها و يكي از مزمن ترين بيماري ها اعلام مي كند و مي گويد:چاقي موجب كاهش كيفيت زندگي مي شود و هم اكنون 1/1 ميليارد نفر در جهان دچار اضافه وزن و چاقي هستند همچنين 25ميليون ايراني و 60درصد از افراد بالاي 20 سال دچار اضافه وزن و چاقي هستند.
از طرفي 12 تا 18درصد از نوجوانان دچار اضافه وزن هستند و حدود 6/5 درصد از اين افراد چاق هستند. چاقي در دوران جنيني آغاز مي شود و مادراني كه به ديابت مبتلا هستند خطر چاقي در كودكانشان افزايش پيدا مي كند همچنين نوزادان نارس در بزرگسالي مبتلا به چاقي مي شوند.
سياري نيز مي افزايد: شايع ترين علت مرگ به ترتيب بيماري هاي قلبي، سوانح و حوادث و سرطان هاست كه بيماري هاي قلبي و سرطان ها از چاقي ايجاد مي شود.چاقي با افزايش فشار خون همراه است همچنين سرطان روده بزرگ، پروستات و سينه رابطه مستقيمي با چاقي دارند. چاقي موجب افزايش چربي خون و بروز ديابت نوع 2 نيز مي شود و حدود 2/7 درصد ايرانيان مبتلا به ديابت هستند كه 50درصد از اين تعداد، از بيماريشان خبر ندارند.
رئيس انجمن تغذيه كودكان بيان مي دارد: چاقي موجب بروز پوكي استخوان، آرتروز، سنگ كيسه صفرا و كبد چرب مي شود همچنين ريفلاكس معده به مري يكي از عوارض چاقي است و آپنه در هنگام خواب نيز از چاقي ايجاد مي شود.
به گفته وي چاقي موجب اختلال رواني مي شود و بروز سرطان را افزايش مي دهد و از عوامل بروز چاقي مي توان به ژنتيك، عوامل محيطي و استرس اشاره كرد.
سياري اضافه مي كند: اصلاح شيوه زندگي، افزايش تحرك و ورزش روزانه مي تواند از بروز چاقي پيشگيري كند و ورزشي كه ضربان قلب افراد و تعريق آنها را افزايش دهد ورزش مناسبي است. همچنين اصلاح عادات غذايي و پرهيز از غذاهاي چرب، مواد قندي تصفيه شده و مواد نشاسته اي كه در گندم، برنج و ماكاروني وجود دارد بايد انجام شود؛ براي هر يك كيلو اضافه وزن حدود 7هزار كيلو كالري انرژي دريافت مي شود و براي هر كيلوگرم وزن بدن 30كيلو كالري انرژي نياز است. سلول هاي چربي از بين نمي روند ولي اندازه شان كوچك مي شود.
رئيس انجمن تغذيه كودكان ايران ادامه مي دهد: اگر افراد روزانه 500 كالري از رژيم غذايي شان را كاهش دهند هفته اي نيم كيلوگرم و ماهي 2كيلوگرم وزن كم مي كنند و كودكاني كه با شير مادر تغذيه شده اند در بزرگسالي كمتر دچار چاقي مي شوند.
از طرفي كنترل استرس، پرهيز از مصرف نوشابه، قندها و شيريني ها همچنين مواد نشاسته اي در كاهش وزن تاثيرگذار است همچنين افراد بهتر است لبنيات كم چرب مصرف كنند. دكتر جليل كوهپايه زاده عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، در مورد شاخص مصرف ميوه و سبزيجات در كشور مي گويد: بررسي ها نشان داد كه حدود 88درصد جمعيت كشور كمتر از حد طبيعي ميوه و سبزي ها را مصرف مي كنند. بر اين اساس 90درصد مردان و 86درصد زنان كمتر از حد لازم ميوه و سبزي مصرف مي كنند كه آمار زيادي است و بايد در اين زمينه كار شود. به اين ترتيب تنها 12درصد جمعيت كشور مصرف مناسب ميوه و سبزي دارند.
وي با اشاره به بررسي هاي انجام شده در مورد عوامل خطر مياني بيماري هاي غيرواگير مانند چاقي و اضافه وزن اظهار مي دارد: تقريباً 44درصد جمعيت كشور اضافه وزن دارند كه حدود 50درصد آنها را زنان و حدود 39درصد را مردان تشكيل مي دهند. همچنين 15درصد جمعيت كشور چاق هستند كه 20درصد آن را زنان و 10درصد را مردان تشكيل مي دهند.
به گفته كوهپايه زاده، براساس نرم تعريف شده از سوي سازمان جهاني بهداشت حدود 16درصد جمعيت كشور از فشار خون بالا رنج مي برند. اين عامل خطر در زنان و مردان كشور مساوي است.
وي مي افزايد: اين بررسي ها همچنين نشان مي دهد كه مصرف 5 واحد ميوه و سبزي در طول روز از سال 85 تا سال 88 روبه كاهش است. اين مصرف در مردان كمتر و در زنان روند بهتري داشته است. همچنين عامل خطر چاقي نيز از سال 85 تا سال 88 همچنان در زنان بيشتر از مردان و بدون تغيير فراواني بوده است.
در ضمن از سال 85 تا 88 روند افزايش فشار خون در زنان نسبت به مردان كمي بيشتر و طي اين سال ها تفاوتي در سير مشاهده ديده نمي شود. همچنين بررسي ها نشان مي دهد كه در اين سال ها (85 تا 88) و از ميان افراد بالاي 45 تا 64 ساله كشور همواره زنان در معرض خطر بيشتري در مورد ابتلا به بيماري هاي غيرواگير قرار داشته اند. اين بررسي ها حاكي از آن است كه هرساله روند فعاليت فيزيكي در زنان و مردان روبه كاهش بوده است. در سنين 15 تا 44 سال نيز ميزان افراد پرخطر به ويژه در زنان روبه افزايش بوده است.
رئيس انجمن علمي غذا و تغذيه حامي سلامت ايران هم معتقد است كه: سبد غذايي ايرانيان نامطلوب است و موجب ضعف، بي حالي، كم خوني، كم تواني و كوتاه شدن عمر افراد جوان جامعه مي شود.
به گفته سيد ضياءالدين مظهري سبد غذايي خانواده از چند فاكتور تأثير مي پذيرد كه مي توان به اشتغال و درآمد، امنيت غذايي و قيمت غذاها اشاره كرد. از اين رو افراد بايد درصدي از پولي كه به دست مي آورند را به غذا اختصاص دهند كه درصد افزوده اختصاص يافته به غذا با فرهنگ سازي صورت مي گيرد.
اين متخصص تغذيه اضافه مي كند: بدن بايد از غذاهاي غني شده و سرشار از ويتامين ها و املاح انباشته شود تا كودكان رشد بهتري داشته باشند همچنين از طريق مصرف غذاهاي مفيد، توان مقاومت بدن كودكان در برابر بيماري ها افزايش پيدا مي كند.
مظهري ادامه مي دهد: امنيت غذايي نيز از مسائلي است كه در سبد غذايي خانواده تأثير بسيار مي گذارد همچنين قيمت متعادل انواع غذاها در سبد خانواده اهميت زيادي دارد.
طبق اظهارات وي خانواده هايي كه توان خريد غذاهاي گران را ندارند، به غذاهاي ارزان قيمت روي مي آورند؛ اگرچه در ظاهر اين مسئله صرفه جويي تلقي مي شود ولي در بلندمدت خيلي بيشتر از آنكه صرفه جويي شده باشد، براي خانواده و جامعه هزينه بردار است.
از طرفي صرفه جويي در خريد موادغذايي موجب بروز سوءتغذيه در افراد مي شود و اين مشكل در خانواده ها منجر به بيمار شدن زود به زود كودكان مي شود همچنين كودكان به دليل بيماري به مدرسه نمي روند و از درس عقب مي مانند و رشدشان كاهش پيدا مي كند.
در جامعه نيز اين صرفه جويي در خريد موادغذايي مشكل ايجاد مي كند، به دليل اينكه افراد مبتلا به سوءتغذيه مي شوند يعني افراد داراي فعاليت زياد در جامعه دچار ضعف، بي حالي، كم خوني، كم تواني و كوتاه شدن عمر مي شوند كه اگر سبد غذايي خانواده مطلوب باشد، اين مسائل بروز پيدا نمي كند.
وي مي افزايد: افراد بايد از 4 گروه اصلي غذايي استفاده كنند كه شامل سبزي ها، ميوه ها، شير و لبنيات كم چرب و گوشت ها مي شود همچنين جايگزين گوشت ها در سفره غذايي آنها استفاده شود.
لذا بايد فرهنگ سازي براي مصرف غذاهاي غني را به مردم آموزش دهيم البته خانواده هاي ما آگاهي تغذيه اي بسيار دارند ولي فرهنگ استفاده از اين آگاهي را به كار نمي برند. افراد مي توانند با كمترين امكانات اقتصادي از تغذيه مناسب برخوردار شوند همچنين خانواده ها مي توانند پول خود را به جاي خريد نوشابه، چيپس، پفك و تنقلات بي ارزش، صرف خريد شير، لبنيات و دوغ كنند.
مظهري بيان مي دارد: به جاي استفاده از پيتزا و ساندويچ كه هزينه زيادي بابت آن پرداخت مي شود، مي توان تخم مرغ را با سيب زميني مخلوط و كوكوهاي مختلف از آن تهيه كرد. پروتئين تخم مرغ اگر 100 است، زماني كه با سيب زميني مخلوط مي شود، پروتئين آن 5/1 برابر مي شود و افراد خانواده از غذاي مطلوبي استفاده مي كنند ولي غذاهاي آماده موجب هدر رفتن پول زيادي از جيب خانواده مي شود و نه تنها نياز بدن به مواد ضروري را تأمين نمي كند بلكه مواد سمي زيادي را نيز وارد بدن مي كند كه نهايتاً سرطان ها را ايجاد مي كند.
چاقي دانش آموزان
دكتر سياري در اين رابطه مي گويد: البته اگر بخواهيم راجع به كودكان و نوجوانان محصل كه با چاقي و اضافه وزن دست و پنجه نرم مي كنند صحبت كنيم مي توان به تعداد كثيري از اين گروه سني اشاره كنيم كه براي درمان چاقي شان به ما مراجعه مي كنند. البته كودكان و نوجوانان از اين قاعده مستثني نيستند بهترين كار اين است كه سطح فعاليت جسماني روزانه در آنها را افزايش دهيم و با مراجعه به باشگاه ها و انجام ورزش و فعاليت مناسب روزانه تا آنجا كه بتوانيم از وسايل ماشيني كمتر استفاده كنيم و به اين گروه سني در مورد تغذيه بياموزيم كه تنقلات مانند چيپس و پفك را استفاده نكنند چون سطح چربي و نمكشان بالاست و باعث افزايش چربي مي شود بلكه بهتر است تنقلات ارزشمند مانند مغزهاي سنتي بخورند. پس دو عامل مي تواند باعث پيشگيري از چاقي شود: افزايش سطح فعاليت جسماني و خوردن حد نياز غذاها
وي ادامه مي دهد: به طور مثال تا زمان بلوغ دختر و پسر از نظر تركيب بدن با هم متفاوت نيستند ولي در هنگام بلوغ جسماني نوجوانان دختر درصد چربي افزايش و در پسران نيز درصد توده عضلاني بالا مي رود. پس در مدارس ابتدايي و همچنين در سنين رشد يك سري نكات مهم بايد از طريق والدين رعايت شود مانند نخوردن صبحانه يكي از عوامل چاقي در گروه سني كودكان و نوجوانان مي شود چون كالري دريافتي و مورد نياز بدن به راحتي مي سوزد و به شكل چربي در بدن تجمع نمي كند. چون مادر خانه با مديريتش در زمينه مصرف گروه هاي غذايي مختلف از جمله: شير، لبنيات، سبزيجات و ميوه جات، گوشت لبنيات و تخم مرغ مي تواند از ابتلا به چاقي در كودكان و نوجوانان جلوگيري كند.
وي مي افزايد: البته اگر با سهل انگاري والدين اين گروه سني صبحانه را از برنامه غذايي حذف كنند يكي از اين وعده ها مانند نهار يا شام بيش از حد طبيعي خورده شده و در نتيجه سبب اضافه وزن در سنين كم مي شود.
به نكته ديگري كه مي توان اشاره كرد اين است كه تنقلات در مدارس زمان خوبي مصرف نمي شود در نهايت اشتهاي فرد را از بين مي برد از طرفي ريزه خواري و خوردن تنقلات سبب مي شود كه حتي وعده هاي غذايي مناسب استفاده نشود. البته گفتني است غذاهاي چرب نمي تواند سبب چاقي شود بلكه دريافت چربي غذا منجر به دريافت انرژي بيش از حد در بدن مي شود. مثلا اگر كل غذاهاي دريافتي كه در اختيار بدن قرار مي گيرد بيش از حد نياز روزانه باشد باعث اضافه وزن مي شود. لازم به ذكر است در كليه گروه هاي سني بايد برچسب ماده هاي غذايي مانند محتوي كالري، چربي، نمك و كلسترول را بايد قبل از مصرف مطالعه كرد.
اگر كودكان و نوجوانان ميان وعده هايي كه ارزش غذايي بالاتري دارند، استفاده كنند يا از خانه تهيه كنند باعث بروز چاقي نمي شود.
پيشگيري از چاقي در كليه گروه هاي سني
اصولي ترين روش براي كاهش وزن روي آوردن به كم خوري است نبايد وعده غذايي را حذف كنيم بلكه خوردن وعده هاي غذايي را با كم خوري رعايت كنيم.
دكتر محمد صمدي اشاره مي كند: بعد از شام يا نهار حجم غذاهاي دريافتي را كاهش دهيم و غذاهاي سرخ كردني با روغن هاي مناسب كمتر استفاده كنيم و شير و لبنيات كم چرب را بخوريم. در نهايت در باشگاه ها و مراكزي كه بدنسازي يا در رشته خاص ورزشي فعاليت كنيم تا كاهش وزن داشته باشيم و از افزايش وزن جلوگيري كنيم.
وي مي افزايد: تبليغات غلط و سوء ماهواره درخصوص داروهاي گياهي كه به هيچ وجه مورد تأييد وزارت بهداشت نيست سبب ايجاد لطمات جبران ناپذيري مي شود چون اين ماده هاي مخدر خطرناك تركيبات آمفتامين دارد و وزن را سريع كاهش مي دهد و از طرف ديگر دستگاه عصبي مركزي را تحريك و سبب مرگ افراد مي شود تبليغات سوءبرنامه هاي ماهواره ها در مورد كاهش وزن نيز بسيار خطرناك است. البته غذاهايي كه كالري كمتري دارند استفاده شود مانند ميوه ها و سبزي ها.
راهكارهاي مقابله با چاقي در كودكان و نوجوانان در سنين رشد
اين عضو هيئت علمي دانشگاه در اين باره معتقد است؛ آموزش در خانواده منجر به تغيير رفتار مي شود كه اين آموزش مي تواند از طريق رسانه ها، مطبوعات، راديو و تلويزيون انجام شود و والدين مي توانند در تهيه غذاي كودكان و نوجوانان محصل موثر باشند. همچنين آگاهي در خصوص تغذيه صحيح و عوارض ناخواسته اين تنقلات غيرتغذيه اي مانند فست فودها بسيار مفيد است چون واحد آموزش در مدارس هم مي تواند گام مفيدي در پيشگيري از اضافه وزن افراد داشته باشد. اگر در خانه وعده هاي غذايي خوش مزه، خوش طعم بدون اينكه در آن چربي به كار رود و از غذاهايي كه چربي نامطلوب دارد اجتناب شود و روغن هاي خاص سرخ كردني و در سالاد نيز از روغن زيتون استفاده شود. بنابراين مديريت تغذيه در خانواده در اختيار مادران است. پس مي بايست مادران اطلاعات و نگرش عميقي در ارتباط با تغذيه صحيح داشته باشند به عبارت ديگر با حداقل هزينه و صرفه جويي مي توانيم غذايي سالم و مقوي داشته باشيم. همچنين خانواده ها از مواد غذايي ارزشمند مانند ميوه، آبميوه هاي طبيعي و مغزها و دانه هاي غذايي كه از سلامت كامل برخوردار است، استفاده كنند گرچه در كنار مواد غذايي ارزشمند با تسهيلات ورزش و فعاليت هاي بدني را بالا ببريم كه اگر هر مدرسه سالن ورزشي داشته باشد و ورزش هاي ارزان در اختيار محصلان قرارگيرد و شايان ذكر است بازي هاي گروهي و محلي نيز مي تواند وضعيت روحي و رواني اين گروه هاي سني را برآورده كند و همچنين از بروز چاقي پيشگيري مي كند.
گفتني است؛ مدارس مكان مناسبي براي تغيير رفتار و عادات غذايي است و آموزش و پرورش مي تواند در واحدهاي درسي كودكان و نوجوانان كتاب هايي در خصوص تغذيه صحيح و تغيير عادات غذايي بگنجاند چون ما مي توانيم با تغذيه مناسب از بيماري هاي خطرناك و اضافه وزن جلوگيري كنيم.
در واقع باكمال تأسف بايد اذعان داشت كه ايرانيان همه سنت هاي تغذيه اي گذشته را فراموش كرده و به مرور آن را با رفتارهاي غذايي جديد جايگزين كرده اند و متأسفانه بسياري از مردم پيامد اين رفتارهاي غلط را نمي دانند.
افراد به جاي مصرف نان و پنير و گردو در وعده صبحانه از كيك و بيسكويت و آبميوه هاي صنعتي استفاده مي كنند اين رفتار، بسيار خطرناك است كه نه تنها مواد مغذي بدن را تأمين نمي كند بلكه سيري كاذب ايجاد مي كند كه بر اثر آن سلول هاي بدن گرسنه مي ماند.
بايد دانست كه روغن موجود در بيسكوئيت، كيك و شيريني از روغن هاي جامد تشكيل شده كه مصرف آن سكته هاي قلبي و سرطان ها را به همراه دارد؛ رفتارهاي غلط تغذيه اي در ميان ايرانيان افزايش يافته است همچنين شيريني ها به دليل اينكه زود هضم هستند موجب بروز گرسنگي در فرد مي شود و بدن فرد غذاي بيشتري را مي طلبد كه چاق شدن او را به همراه دارد.
طبق اظهارات متخصصان تغذيه سبد غذايي خانواده زماني مطلوب مي شود كه از 4گروه اصلي غذايي در آن وجود داشته باشد. غلات، نان، لبنيات، ميوه ها و سبزي ها و گوشت ها از گروه هاي اصل غذايي هستند كه مواد ضروري را به بدن مي رسانند.

 



رئيس پليس فتا: 73 درصد سايتهاي دولتي مشكل امنيتي دارند

گشت زني شبانه روزي پليس فتا در اينترنت، سرقت دو هزار شماره حساب از طريق كافي نت ها، جريانات اقتصادي اخير عامل افزايش جرائم اينترنتي، هك روزانه 36 سايت در ايران، مشكل امنيتي 73 درصد از سايتهاي دولتي، دستگيري هكر 14 ساله از محورهاي نشست خبري رئيس پليس فتا در يك سالگي اين پليس بود.
سيدكمال هاديانفر در يك نشست خبري در جمع خبرنگاران گفت: در سال 95، 16ميليون كاربر اينترنت در دنيا وجود داشتند كه اين آمار امسال به دو ميليارد نفر رسيده است، اين در حالي ست كه 216 ميليون كاربر تنها در حوزه خاورميانه فعال هستند. براساس آمارها ميزان كاربران اينترنت در ايران در بين سالهاي 2000 تا 2011 از 250 هزار نفر به 26 ميليون و 500 هزار نفر افزايش يافت.
73 ميليون ايراني تلفن همراه دارند
وي با اشاره به ضريب نفوذ اينترنت در دنيا و ايران تاكيد كرد: هم اكنون اين ضريب در دنيا 34 نفر در هر 100 هزار نفر است، اما در ايران اين آمار به 6/48 درصد مي رسد، ضمن اينكه ميزان ضريب نفوذ تلفن همراه در دنيا 78 نفر و در ايران 97 نفر است، بنابراين 73 ميليون نفر در ايران از تلفن همراه استفاده مي كنند.
22 درصد از كاربران اينترنت از كافي نت استفاده مي كنند
رئيس پليس فتا با اعلام اينكه 26 ميليون و 280هزار كاربر اينترنت در ايران جوان هستند، تاكيد كرد: 42 درصد كاربران اينترنت از محل سكونت، 22 درصد از كافي نت، 14 درصد از محل كار و 13 درصد از محل تحصيل، 3/4 درصد با تلفن همراه و 5/3 درصد از شيوه هاي ديگر به اينترنت وصل مي شوند. اين در حاليست كه از اين پس 75 درصد مشاغل وابسته به اينترنت خواهد شد، ضمن اينكه اين ميزان 22 ميليون فرصت شغلي و 18 ميليون شغل مستقيم ايجاد مي كند. در حالي كه پيش بيني مي شود براي 7 ميليون و 300 هزار فرصت شغلي ايجاد شده نيروي متخصص وجود نداشته باشد.
حفظ حريم خصوصي توسط پليس فتا
هاديانفر يكي از اهداف مهم پليس فتا را حفظ حريم خصوصي دانست و گفت: اين پليس ديانت از هويت ديني و ملي، اصرار و اقتدار ملي و سرمايه عمومي و خصوصي را دنبال مي كند، فتا يك پليس عملياتي است كه با رويكرد جلوگيري از جرائم اينترنتي و فضاي سايبر، تشكيل شده است.
راه اندازي آزمايشگاه فتا در 10 استان
وي از راه اندازي 10آزمايشگاه معين عدله ديجيتال خبر داد و افزود: پليس فتا در 32 استان كشور فعال است اما در 10 استان آزمايشگاه معين به منظور بازيابي اطلاعات، سخت افزار، نرم افزار، رمز شكني، مخابرات، تلفن همراه و مولتي مديا راه اندازي شده است. اين آزمايشگاه جزء موارد نادر فعال در حوزه سايبر است.
گشت زني شبانه روزي در اينترنت
رئيس پليس فتا با بيان گشت زني شبانه روزي پليس براي شناسايي حفره و جرائم حوزه سايبر تصريح كرد: به منظور دشوار كردن ارتكاب جرائم علاوه بر گشت زني شبانه روزي براي شناسايي حفره ها و جرائم سايبري، عملكرد ارائه دهندگان اطلاعات بي نام در كافي نت ها، فروشندگان باگ هاي امنيتي و اطلاع رساني را دنبال مي كنيم.
وقوع 1 ميليون و 200 هزار جرم اينترنتي در آمريكا
هاديانفر با اعلام اينكه سالانه بيش از 8 ميليون و 200 هزار جرم اينترنتي در دنيا رخ مي دهد، تاكيد كرد: در آمريكا سالانه 1 ميليون و 200 هزار جرم رخ مي دهد، اين در حالي ست كه در چين اين آمار به 740 هزار جرم مي رسد، ضمن اينكه كره جنوبي در رتبه چهاردهم وقوع جرائم رايانه اي قرار دارد، البته 30 درصد جرائم رخ داده در كشور به پليس گزارش مي شود كه آنها نيز 10 تا 15 درصد جرائم را كشف مي كنند.
درآمد 105ميليارد دلاري مجرمان اينترنتي
سردار هاديانفر درآمد ساليانه مجرمان اينترنتي را 105 ميليارد دلار اعلام كرد و افزود: سالانه 3 هزار و 750 ميليارد دلار تبادل و خريد در فضاي سايبر رخ مي دهد. متأسفانه شاهد وقوع سرقت هاي هويت هستيم به نحوي كه تنها در سال گذشته 8 ميليون نفر در انگليس هويتشان سرقت شد كه اين امر 2/5 ميليارد دلار خسارت به بار آورد. روزانه 100 هزار سايت در دنيا متولد مي شود كه در اين ميان 57 هزار سايت در هفته براي كلاهبرداري شناسايي مي شوند.
كلاهبرداران اينترنتي از سال 1977 كار خود را با ويروس شروع كردند اما از سال 2005 به بعد اقدام به جعل و كلاهبرداري سازمان يافته كردند.
جريانات اقتصادي اخير عامل افزايش جرائم اينترنتي
هاديانفر با اعلام اينكه از فروردين ماه تا آذر امسال شاهد كاهش جرائم اينترنتي هستيم، تاكيد كرد: متأسفانه از آذرماه به دليل جريانات اقتصادي اخير شاهد افزايش جرائم اينترنتي هستيم، از 4 هزار جرم رخ داده در فضاي سايبر، 1997 جرم كشف شد اين در حاليست كه برداشت غيرمجاز از حساب اينترنتي افراد، هتك حيثيت، دسترسي غيرمجاز به اطلاعات، ترمينيشن، تهديدات، كلاهبرداري و سرقت رايانه اي مهمترين جرائم رخ داده در فضاي سايبر هستند. ضمن اينكه بيشترين جرايم اينترنتي در تهران، خراسان رضوي، البرز، گيلان و كرمانشاه، رخ داده است.
كشف 7/47 درصد پرونده هاي تشكيل شده در پليس فتا
وي از كشف 7/47 درصد پرونده هاي تشكيل شده خبر داد و گفت: 20 درصد جرايم زير 10 روز، 23 درصد زير يك ماه، 51 درصد، 6 ماه و 4/5 درصد بالاي 6 ماه كشف شده است.
72 درصد پرونده ها جرائم مالي است
رئيس پليس فتا 72 درصد پرونده هاي تشكيل شده را با جرائم مالي و برداشت غيرمجاز از حساب مرتبط دانست و گفت: 14درصد پرونده ها در زمينه موضوعات ضداخلاقي، 11درصد كنجكاوي و 3درصد نيز انتقام شغلي است. ضمن اينكه 46درصد از اين پرونده ها به برداشت هاي غيرمجاز از حساب، 55درصد سوءاستفاده از رمز، 24 درصد نصب نرم افزار جاسوسي، 9درصد سرقت كارت و 8درصد فيشينگ آف، در موضوع هتك حيثيت نيز 32 درصد از جرايم در شبكه هاي اجتماعي، 23 درصد وبلاگ، 22 درصد سايت ها، 21 درصد ارسال ايميل و 2درصد نيز چت اختصاص داد.
وي ادامه داد: 61 درصد از پرونده هاي تهديدات را ارسال ايميل، 13 درصد پيامك، 10درصد وبلاگ و 8درصد را نيز شبكه هاي اجتماعي تشكيل مي دهند. در موضوع كلاهبرداري نيز 47 درصد جرايم به صورت رايانه اي، 33درصد از طريق ايميل و 20درصد از طريق تبليغ رخ مي دهد.
روزانه 36 سايت در ايران هك مي شوند
هاديانفر از هك روزانه 36 سايت خبرداد و افزود: در سه ماهه نخست امسال 3400 سايت، در 3ماهه دوم 3500 و در 3ماهه سوم 5840 سايت هك شده اند.
73درصد از سايت هاي دولتي مشكل امنيتي دارند
رئيس پليس فتا با بيان اينكه 73 درصد از سايت هاي دولتي با مشكل حفره امنيتي روبرو هستند كه همين عامل باعث ايجاد وسوسه در مجرمان اينترنتي مي شود، اظهار داشت: اين ميزان در خصوص سايت هاي خصوصي 27 درصد است. متأسفانه 60 درصد از بانك هاي دولتي كشور مشكلات امنيتي دارند در حالي كه اين ميزان در بانك هاي خصوصي 40 درصد است كه به نظر مي رسد ميزان امنيت در بانك هاي خصوصي بالاتر از بانك هاي دولتي باشد.
كوتاهي بانك ها در رفع حفره هاي امنيتي
وي با انتقاد از برخي از بانك ها در مورد رفع نواقص امنيتي سيستم ها تأكيد كرد: جلسات منظمي را با بانك ها برگزار كرديم و مشكلات سيستم ها را اعلام كرديم، آنچه مورد بحث است، لزوم تغيير روش ها است، متأسفانه جرايم بانكي امروز به جرايم انتقالي تبديل شده است و پس از طراحي جرايم در كشورهاي پيشرفته اين جرايم براي اجرا به كشور منتقل مي شود، متأسفانه در يكي از موارد افراد با سرقت هويت شهروندان اقدام به كلاهبرداري هاي بسياري كردند. در اين پرونده افراد با راه اندازي شركتي مدعي شدند كه به شهروندان وام ارائه مي دهند به همين دليل تمامي مدارك شهروندان را از آنها گرفته و با ساختن هويت جديد اقدام به دريافت وام هاي كلان از بانك و انتقال حساب مي كردند.
دستگيري هكر 14ساله
وي با اعلام دستگيري يك هكر 14ساله در كشور در مورد تفكيك سني مجرمان جرايم اينترنتي گفت: 64 درصد مجرمان بين 17 تا 25 سال، 32 درصد بالاي 25 سال و 4درصد نيز زير 17سال سن دارند. اين در حالي ست كه 89درصد مجرمان اينترنتي را مردان و 11درصد را زنان تشكيل مي دهند.
حضور پليس فتا در عمليات پانگ آ/ كشف بيش از 9هزار كالاي جنسي
رئيس پليس فتا به عمليات پانگ آ اشاره كرد و افزود: در اين عمليات كه با محوريت اينترپل انجام مي شود، داروهاي غيرمجاز كشف و ضبط مي شوند، در عمليات پانگ آ اول كه در سال 2008 برگزار شد، تنها 8 كشور حضور داشتند، در حالي كه در عمليات پانگ آ چهار با حضور ايران 74 كشور مشاركت داشتند، در عمليات سال گذشته 3ميليون دارو كشف و 78 نفر دستگير شدند در حالي كه در عمليات پانگ آ چهار تنها در ايران 104 سايت شناسايي، 680 قلم كالاي غيرمجاز به همراه 9هزار و 56 كالاي جنسي و بيش از 14هزار داروي نيروزاي غيرمجاز كشف و ضبط شد. در همين رابطه 37 پرونده تشكيل و 29نفر نيز دستگير شدند.
فيشينگ مشكل جديد حوزه فعاليت بانك ها
وي با اعلام اينكه برخي ها اقدام به راه اندازي دامنه هاي تقلبي براي به دست آوردن رمز افراد مي كنند، گفت: هنگامي كه افراد به دامنه هاي تقلبي بانك ها در فضاي مجازي مراجعه مي كنند پس از وارد كردن اطلاعات با پيام ورود رمز اشتباه مواجه مي شوند، در حالي كه مجرمان تمامي اطلاعات افراد را ثبت مي كنند، متاسفانه كاربران تازه وارد به دام مجرمان مي افتند و به دليل اينكه رمزهاي بسيار ساده را انتخاب مي كنند، با كلاهبرداري روبرو مي شوند.
رسيدگي به 8 پرونده ترمينيشن
وي با اشاره به سرقت ويپ در بستر اينترنت تاكيد كرد: به دليل وجود سوبسيد زياد دولتي اينترنت كشور بسيار ارزان قيمت است كه همين امر بستر را براي فعاليت مجرمان اينترنتي و جابجايي و قاچاق صوت فراهم مي كند، در يك سال گذشته 8 پرونده در خصوص ترمينيشن در پليس تشكيل شد كه در اين رابطه تعدادي از مجرمان در داخل كشور كه به سر شبكه هاي خارجي مربوط بودند دستگير شدند. شاكي اصلي اين پرونده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.
هكرها را جدا از كراكرها مي دانيم
وي با اعلام اينكه هكرها نسبت به كراكرها در درجه دوم قرار دارند، گفت: پليس با كراكرها يا سارقان اينترنتي برخورد مي كنند. هيچ اغماضي در برخورد با كراكرها يا كلاه سياه ها در اينترنت نداريم اما با كلاه سفيدها (هكرها) نيز در پليس استفاده مي كنيم.
سرقت 2هزار شماره حساب از طريق كافي نت ها
وي با بيان اينكه 2هزار شماره حساب توسط مجرمان اينترنتي در كافي نت ها سرقت شده است، تاكيد كرد: چندي پيش در يكي از استان ها متوجه نصب نرم افزار جاسوسي در كافي نت ها شديم، براين اساس اعضاي يك باند حرفه اي كه نرم افزار جاسوسي را از كشور كانادا دريافت كرده بودند با نصب اين نرم افزار در كافي نت ها اطلاعات شخصي كاربران را سرقت و براي سركرده باند در كانادا ارسال مي كردند، وي نيز به صورت تدريجي رمز اول و دوم را به عوامل داخلي خود واگذار و آنها نيز حساب فرد را تخليه مي كردند، اعضاي اين باند كه به سرقت 2هزار شماره حساب اعتراف كردند مدعي شدند مقداري از پول هاي سرقتي را از طريق صرافي ها براي سركرده باند، واريز مي كردند.
جلوگيري از ارسال محصولات غيرفرهنگي از طريق پست
وي با بيان اينكه ارسال محصولات غيرفرهنگي از طريق پست ممنوع است، گفت: مكاتباتي را با مسئولان پست در اين زمينه داشته ايم و به تعاملات خوبي دست يافته ايم، پليس با هر گروهي كه جان، مال و دين مردم را هدف قرار دهد برخورد مي كند. به عنوان مثال چندي قبل فردي كه اقدام به ارسال پيامك هاي صيغه مي كرد، ظرف 15 روز شناسايي و دستگير شد و از خانه وي ده ها سيم كارت اعتباري كشف و ضبط شد.
سردار هاديانفر با اعلام اينكه رسيدگي به شكايات جرائم سايبر از سال 91 غيرحضوري مي شود، تاكيد كرد: براين اساس از بهمن ماه سيستم جامع پليس فتا راه اندازي شد كه همين امر باعث رسيدگي غيرحضوري شده است، البته در استان ها افراد شاكي مي توانند، با نوشتن شرح قضايي و باطل كردن تمبر در دادسرا پرونده را در اختيار پليس فتا قرار دهند. وي در پايان در مورد اينترنت ملي نيز گفت: ما نيز به اينترنت پاك و ملي اعتقاد داريم و اميدواريم با اهتمام جدي كه وجود دارد بتوانيم فضاي سايبر را امن كنيم.

 



كاهش 2700 نفري كشته ها و 10هزار ميليارد توماني خسارت ها قانون جديد در جاده ها نتيجه داد

رئيس پليس راهور با اعلام اينكه در 9 ماهه اول امسال دو هزار و 739 نفر در حوادث رانندگي كمتر كشته شده اند گفت: اين آمار كاهش 3. 14 درصدي تلفات رانندگي را نشان
مي دهد.
سردار اسكندر مؤمني در نشست خبري با اشاره به كاهش 3. 14 درصدي كشته هاي حوادث رانندگي، گفت: در 9 ماهه اول امسال يك ميليون و 340 هزار خودرو جديد به همراه 789 هزار موتورسيكلت وارد ناوگان حمل و نقل كشور شد. اين در حالي ست كه 841 هزار نفر نيز گواهينامه جديد دريافت كردند. البته در اين مدت 181 هزار خودرو فرسوده اسقاط شد كه اين آمار نسبت به سال گذشته كاهش 10درصدي را نشان مي دهد.
كاهش 3. 14 درصدي تلفات رانندگي
وي ادامه داد: در اين مدت 2هزار و 739 نفر در حوادث رانندگي كمتر كشته شده اند كه اين آمار كاهش 3. 14 درصدي تلفات رانندگي را نشان مي دهد. همچنين در تصادفات رانندگي اين مدت 15هزار و 613 نفر كمتر مجروح شدند كه كاهش 2. 6 درصدي را نشان مي دهد. البته در اين مدت ميزان تصادفات نيز 85هزار فقره كاهش يافته است.
كاهش 8درصدي واريز جريمه به خزانه
وي با اعلام كاهش 8درصدي واريز جرائم رانندگي به خزانه كشور در ديماه، گفت: باتوجه به افزايش مبلغ جريمه هاي رانندگي در ديماه شاهد كاهش واريز جريمه به حساب خزانه بوديم. البته اميدواريم ديگر ريالي جريمه به خزانه واريز نشود.
كاهش 15درصدي سرعت غيرمجاز
سردار مؤمني از كاهش 15درصدي تخلف سرعت غيرمجاز خبر داد و تأكيد كرد: از ابتداي دي ماه تاكنون تخلف حركت با دنده عقب در بزرگراه 8درصد، انجام حركات آكروباتيك و خطرناك 19درصد و عبور از چراغ قرمز 20درصد كاهش يافته است.
جلوگيري از ورود خسارت 10هزار ميليارد توماني با كاهش تصادفات رانندگي
وي عنوان كرد: براساس آخرين بررسي هاي انجام شده در سال ، در رابطه با تأثير تصادفات و وارد آمدن خسارت به كشور خوشبختانه با كاهش يافتن تصادفات رانندگي امسال 10هزار ميليارد تومان كمتر خسارت به كشور وارد شد كه بر اين اساس سرانه هر ايراني 120 هزار تومان شده است.
افزايش شدت تصادفات
سردار مؤمني با اشاره به افزايش شدت تصادفات، گفت: سال گذشته به ازاي هر يكصد تصادف 43 نفر كشته مي شدند كه اين آمار امسال به 52 نفر افزايش يافته است. خوشبختانه در همه بخش ها براي كاهش تصادفات رشد داشته ايم اما متأسفانه شدت تصادفات افزايش چشم گيري داشت.
كنترل شبانه روزي جاده هاي كشور در مركز كنترل ترافيك
رئيس پليس راهور با اعلام اينكه موضوع ترافيك و انضباط بخشي يك پديده تك بعدي نيست افزود: همه مردم درگير تصادفات هستند و اقدامات خوبي در اين رابطه انجام شده است. امسال از آخرين فناوري هوشمند دنيا استفاده شده است و در مركز اطلاعات و كنترل ترافيك در تمامي ساعات شبانه روز جاده هاي كشور تحت نظارت است. در اين مركز تمام جاده هاي كشور به صورت آنلاين بررسي و متخلفان جريمه مي شوند.
اجراي طرح ويژه كنترل ناوگان حمل و نقل عمومي
وي با اشاره به افزايش تصادفات اتوبوس هاي مسافربري، گفت: در دو ماه آذر و دي بر اثر تصادفات اتوبوس ها 66 نفر كشته و 220 نفر نيز مجروح شدند به همين منظور طرح ويژه اي را براي كنترل ناوگان حمل ونقل عمومي از 15 بهمن آغاز مي كنيم تا ايمني سفر افزايش يابد. همچنين علاوه بر بررسي صحنه تصادف زمينه هاي ديگر موثر در تصادفات از جمله نقش تعاوني ها، پايانه هاي حمل ونقل و مأموران پليس راه بررسي مي شود.
تغيير گواهينامه ها
مومني با اعلام اينكه 6 نوع گواهينامه هم اكنون در كشور صادر مي شود و افراد براي دريافت آن بايد 6 نوع آزمون بدهند، افزود: گواهينامه هاي كشور از اين پس به پايه 3، پايه 2 و پايه يك مخصوص خودروهاي سبك، نيمه سنگين و سنگين تغيير مي كند ضمن اينكه در آموزش و آزمون هنرجويان نيز شاهد سخت گيري و افزايش كنترل ها خواهيم بود.
واريز 200 ميليارد تومان جريمه به خزانه همزمان با اجراي بخشش ويژه جرايم
وي تأكيد كرد: در نمرات منفي نيز اگر راننده اي به 30 امتياز برسد 3 ماه، اگر براي بار دوم به 25 امتياز برسد 6 ماه در صورتي كه بار سوم 20 امتياز منفي كسب كند يك سال از رانندگي محروم و گواهينامه آن باطل و پس از يك سال بار ديگر با انجام آزمون ها بايد اقدام به دريافت گواهينامه كند.
رئيس پليس راهور با انتقاد از پايين بودن ايمني خودروها، تأكيد كرد: ايمني خودروها كمكي به كاهش تلفات نكرده و پيشرفتي در ايمني خودروها نداشته ايم و متأسفانه افزايش شدت تصادفات به علت پايين بودن ايمني خودروها است. متأسفانه خودرويي كه استاندارد نيست مجوز استاندارد و شماره گذاري مي گيرد و قانون در اين مورد دور زده مي شود اين درحالي ست كه هيچ مركز داخلي نيز براي تست خودروها نداريم.
ايجاد محدوديت براي برخي از خودروها
سردار مومني با اعلام اينكه پليس نمي تواند جلوي توليد خودروها را بگيرد، تأكيد كرد: ما نمي توانيم براساس قانون جلوي توليد را بگيريم اما مي توانيم با ايجاد محدوديت ها از تردد خودروهاي ناايمن جلوگيري كنيم. اين درحالي ست كه ممكن است برخي از خودروها فقط در شهر امكان تردد داشته باشند.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در رابطه با تعيين سهم ساير دستگاه ها در بروز تصادفات تأكيد كرد: همزمان با اجراي قانون جديد تاكنون دستگاه ها در 1390 تصادف نقش داشتند كه رتبه اول به شهرداري و رتبه دوم به راه و ترابري اختصاص دارد. متأسفانه در تصادفات رانندگي 51 درصد كشته ها سر صحنه و 49 درصد نيز حين انتقال جان خود را از دست مي دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14