(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 20 بهمن 1390- شماره 20140

كوتاه اقتصادي
فروش فوق العاده اصناف از اول اسفند آغاز مي شود
رئيس سازمان حسابرسي: 60 درصد اعتبارات پرداختي به گروه آريا بدون وثيقه بود
بليت هواپيما گران نمي شود
افتتاح 13 پروژه بيمه اي و درماني تأمين اجتماعي
سبد جديد معيشت خانوار شاخص دستمزد سال آينده كارگران
هشدار به مردم درباره مصرف گاز
بهره برداري از پيشرفته ترين پروژه زيست محيطي صنعت خودرو
ابلاغ دستورالعمل هاي 3 گانه مبارزه با پولشويي
افتتاح دهها پروژه آب و خاك در نقاط مختلف كشور
اختصاص 20 درصد منابع صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي
صادرات محصولات پتروشيمي ايران به 60 كشور جهان



كوتاه اقتصادي

¤ سازمان خصوصي سازي 250ميليون سهم قابل عرضه اوليه ذوب آهن را به قيمت هر سهم 1304ريال و به ارزش تقريبي 33ميليارد تومان به فروش رساند و دومين شركت مشمول اصل 44 را وارد فرابورس كرد. طبق هماهنگي به عمل آمده از 17/3درصد از سهم اين شركت در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه شد تا ذوب آهن بعد از شركت بالاست دومين شركت مشمول اصل 44 حاضر در فرابورس باشد. به گفته معاون سازمان خصوصي سازي واگذاري بلوكي سهام ذوب آهن بايد در هيئت واگذاري تصويب و نهايي شود كه در اين صورت ترجيحاً فروش بلوكي تا قبل از سال جاري انجام خواهد شد.
¤ رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران از آغاز آزادسازي ذخاير مرغ منجمد در تهران خبر داد و معدل قيمت مرغ گرم در اين استان را 3500 تومان اعلام كرد.يدالله صادقي در مورد قيمت مرغ كه در برخي از نقاط تهران با قيمت 3700 توماني هم عرضه مي شود، گفت: اين محصول قيمت مصوب ندارد و تابع عرضه و تقاضاست.
¤ مدير امور فني شركت ملي نفتكش با تشريح پنج راهكار ايران براي مقابله با دزدان دريايي خليج عدن، اعلام كرد: حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي خطر ربودن نفتكش هاي ايران در خليج عدن را به حداقل كاهش داده است. جمال مياحي با اشاره به افزايش حملات دزدان دريايي به كشتي هاي نفتكش عبوري ايران در خليج عدن و درياي سرخ، گفت: حضور نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي در اين منطقه منجر به افزايش ايمني تردد كشتي هاي نفتكش ايران شده است. مدير امور فني شركت ملي نفتكش ايران با اعلام اينكه در حال حاضر يك كارگروه ويژه در تهران به طور شبانه روزي وضعيت تردد نفتكش هاي ايران در آبراه هاي بين المللي را پيگيري مي كنند، تصريح كرد: علاوه بر اين به منظور افزايش ايمني نفتكش ها در اطراف تمامي اين كشتي ها
سيم خاردار نصب شده است.
¤ رئيس سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي، از ارايه رقم جديد چغندرقند با عنوان «شريف» و ميانگين عملكرد 64 تن در هكتار در مناطق گرمسير كشور خبر داد.
¤ با تخصيص اعتباري بالغ بر 190 ميليارد ريال از سوي دامپروري بنياد، يك گاوداري بزرگ شيري در دشت نوين ملاير در جنوب غربي كشور احداث مي شود.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، حبيب الله داني مديرعامل دشت نوين ملاير ضمن اعلام مطلب فوق گفت: برابر با برنامه ريزي هاي انجام شده قرار است فازهاي اول و دوم و سوم و چهارم اين طرح بزرگ تا پايان اسفند سال 1391 با 2500 دام شيري به بهره برداري برسد.
¤ وزير امور اقتصادي و دارايي درباره حذف 4 صفر از پول ملي و زمان اجراي آن گفت: اين طرح بايد در مجلس به قانون تبديل شود كه با انتخابات پيش روي مجلس، بعيد مي دانم در سال جاري مورد بررسي قرار بگيرد. حسيني تصريح كرد: اجراي اين طرح موجب بازيافت اسمي ارزش پول ملي مي شود كه اميدواريم سال آينده به مرحله اجرا برسد.
¤ معاون سازمان تنظيم مقررات گفت: از 20بهمن ماه هيچ اپراتوري نبايد بدون اجازه و اخذ موافقت قبلي مشترك، پيامك تبليغاتي ارسال كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5513، 5514، 5517، 5570 الي 5579، 5580، 5581، 5589، 5515، 5516، 5557، 5560 الي 5563، 2284 الي 2289، 2670، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7754 الي 7759 و 4450 الي 4457 از روز 23 بهمن به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



فروش فوق العاده اصناف از اول اسفند آغاز مي شود

فروش فوق العاده واحدهاي صنفي سراسر كشور از اول ماه آينده آغاز و تا 25 اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
حسن رادمرد رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با مهر افزود: با توجه به افزايش تقاضاي پاياني سال و برابر با قانون نظام صنفي، امسال نيز مجوز برگزاري فروش هاي فوق العاده و حراج براي واحدهاي صنفي كه تأمين كننده نيازهاي مردم هستند، صادر شده و براين اساس قرار بر اين است كه فروش هاي فوق العاده واحدهاي صنفي از اول اسفند ماه در سراسر كشور آغاز شود.
وي تصريح كرد: البته در مورد برخي كالاها از جمله پوشاك زمستاني اين اجازه داده شده است كه واحدهاي صنفي به تشخيص رؤساي اتحاديه ها، كار فروش فوق العاده را زودتر از ساير بخش ها آغاز كنند تا علاوه بر تأمين مايحتاج مردم، كالاها نيز به انبارها منتقل نشده و هزينه انبارداري متوجه واحدهاي صنفي نشود.
به گفته رادمرد، در فروش فوق العاده سال جاري، رسته هاي صنفي از جمله پوشاك، لوازم خانگي، كيف، كفش، آجيل و خشكبار، منسوجات مشاركت دارند، ضمن اينكه اين آمادگي وجود دارد كه چنانچه سوپرماركت ها، و واحدهاي صنفي عرضه كننده مواد غذايي و پروتئيني نيز موافق باشند، فروش فوق العاده در آنها نيز برگزار شود.
وي اظهار داشت: در تهران، با هماهنگي اتحاديه كشوري پوشاك، بيش از 5 هزار واحد صنفي در رسته پوشاك به تأمين مايحتاج مورد نياز مردم از طريق فروش هاي فوق العاده مي پردازند و براين اساس، به واحدهاي صنفي اعلام شده كه از طريق سايت اتحاديه ثبت نام كرده و بسته به نوع كالا، كيفيت و قيمت آن، مجوزهاي لازم را دريافت كنند.رادمرد گفت: تمامي واحدهاي صنفي كه در طرح فروش فوق العاده مشاركت دارند، با تابلوهاي متحدالشكلي بر سر در مغازه هاي خود مشخص شده اند و مردم مي توانند با مراجعه كالاهاي مورد نياز خود را با اطمينان از كيفيت و قيمت خريد كنند.
وي افزود: تمامي ضوابط به گونه اي تدوين شده كه فروش هاي فوق العاده به صورت باطني اتفاق افتند و تنها در ظاهر، يك واحد صنفي در فروش فوق العاده شركت نكند. ضمن اينكه بازرسان نيز به فروشگاههاي شركت كننده در اين طرح مراجعه كرده و به تخلفات رسيدگي مي كنند.
رادمرد در خصوص تخفيف هاي در نظر گرفته شده براي مردم در اين طرح گفت: ميانگين تخفيف هاي در نظر گرفته شده، 15 درصد است، اما ميزان تخفيف ها از 5 تا 30 درصد هم متغير است.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اين فروش ها تا 25 اسفند ماه در واحدهاي صنفي ادامه خواهد داشت.وي اظهار داشت: تمامي اقلام عرضه شده در طرح، بايد اتيكت قيمتي داشته باشند و به مشتري فاكتور دهند، در غير اين صورت تخلف است و با متخلفان برخورد مي شود.

 



رئيس سازمان حسابرسي: 60 درصد اعتبارات پرداختي به گروه آريا بدون وثيقه بود

رئيس سازمان حسابرسي با بيان اينكه 60درصد اعتبارات پرداختي به گروه آريا بدون وثيقه بود، گفت: 2سال پيش تذكراتي را درمورد وثايق و اعتبارات گروه آريا به مديريت بانك صادرات داده بوديم.
اكبر سهيلي پور، ديروز در نشست خبري به مناسبت دهه فجر در مورد آخرين وضعيت گزارش حسابرسي هاي پرونده گروه آريا گفت: پيش از اتفاقات اخير حسابرسي هاي گروه آريا توسط بخش خصوصي انجام مي شد و سازمان، حسابرسي هاي 2بانك طرف معامله اين گروه را برعهده داشت.
رئيس سازمان حسابرسي با بيان اينكه از اين سازمان براي مشخص شدن زواياي پرونده سوءاستفاده مالي اخير كمك خواسته شد، افزود: سازمان جزو كميته ارزيابي پرونده است.
وي با اشاره به اينكه اصل مشكلات ايجاد شده در اين خصوص در پايان سال89 اتفاق افتاده است، گفت: اين درحالي است كه سازمان حسابرسي از 2 سال پيش تذكراتي را به مديريت بانك صادرات درمورد گروه آريا داده بود.
به گفته سهيلي پور، اعتبارات اسنادي گروه آريا جعلي نبود اما در بخش عمده اي از اعتبارات دريافتي وثايق كافي اخذ نشده بود به طوري كه 40 درصد اعتبارات پرداختي با وثيقه و 60درصد بدون وثيقه بود و يا اينكه سفته و چك به عنوان وثيقه دريافت شده بود و يا اينكه برخي طرح هايي كه براي آنها اعتبار دريافت شده بود، به عنوان وثيقه درنظر گرفته شده بود.
وي با اشاره به اينكه سازمان حسابرسي باتوجه به اين امر، بالا بودن ريسك مطالبات شركت را به بانك مربوطه تذكر داده بود، افزود: اين درحالي است كه براساس يكي از قوانين مربوطه چك و سفته مي تواند به عنوان وثيقه و اعتبار دريافت شود.
رئيس سازمان حسابرسي خاطرنشان كرد: با وجود اينكه گروه آريا جعل اسناد نداشته است ولي ما به مديريت بانك صادرات براي اعتبارسنجي و ريسك مشتريان تذكرات لازم را ارايه كرده بوديم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: سال84 بزرگترين سوءاستفاده 123 ميلياردتوماني در ارتباط با بانك صادرات اتفاق افتاد، در آن زمان از سيستم هاي كامپيوتري و الكترونيك استفاده نمي شد و استفاده از اين دستگاه ها تنها در حساب هاي مركزي مطرح بود و تمام صورت هاي مالي به صورت دستي بررسي مي شد اما هم اكنون سيستم بانكي رشد كرده اما اين رشد متناسب با سرعت اقتصاد نبوده است.
سهيلي پور ادامه داد: صندوق بين المللي پول در گزارشي اعلام كرد كه اقتصاد ايران هفدهمين اقتصاد دنياست به طوري كه حجم نقدينگي آن در سال90 معادل 330هزار ميلياردريال و جي دي پي معادل 400هزار ميليارد ريال است. حجم نقدينگي باتوجه به جي دي پي بزرگ نيست ولي اقتصاد كشور بزرگ شده ولي سيستم بانكي متناسب با آن رشد پيدا نكرده است.
به گفته وي در حسابرسي يكي از سيال ترين و پرريسك ترين دارايي ها وجه نقد است و هر سوءاستفاده اي مي تواند ناشي از آن باشد. بنابراين بايد به كنترل هاي داخلي به ويژه بانك ها توجه كرد. اميدواريم باتوجه به دستورات وزير اقتصاد و حركت هاي بانك مركزي بانك ها به سمت حاكميت شركتي بروند و حسابرسي هاي داخلي خود را تقويت نمايند.
رئيس سازمان حسابرسي درمورد انجام حسابرسي از صورت هاي مالي صندوق توسعه ملي توسط اين سازمان گفت: صندوق توسعه ملي بخشي از كارهاي خود را به بانك ها واگذار كرده اما سازمان حسابرسي جلساتي را با رئيس سازمان بازرسي كل كشور و ديوان محاسبات برگزار و مذاكراتي را انجام داده است ولي با اين وجود اين صندوق هنوز گزارش جامعي براي انجام حسابرسي به ما ارايه نكرده است.
وي در پاسخ به سؤالي درمورد حسابرسي شركت هاي واگذار شده نيمه دولتي، اظهار داشت: شركت ها به محض اينكه وارد ليست واگذاري مي شوند مي توانند از حسابرسي بخش خصوصي استفاده كنند اما شركت ها قبل از واگذاري توسط سازمان حسابرسي صورت هاي مالي شان مورد برررسي قرار مي گرفت.
سهيلي پور ادامه داد: سازمان خصوصي سازي در عملكرد شركت هاي واگذار شده و نيمه دولتي واگذار شده نظارت كلي دارد و اين شركت ها تا زماني كه بدهي خود را به دولت نداده باشند بايد زيرنظر آنها فعاليت كنند و هرگونه تغيير نيرو و غيره را به سازمان خصوصي سازي گزارش نمايند.

 



بليت هواپيما گران نمي شود

مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور در مورد مصوبه اخير مجلس گفت: هيچ افزايش قيمت بليت انجام نشده و اين مصوبه تنها اصلاح يك ماده قانوني است.
سه شنبه هفته جاري مجلس مصوبه اي را به تصويب رساند كه براساس آن، شركت فرودگاه هاي كشور اجازه مي يابد مبلغ 50 هزار ريال به قيمت بليت هر مسافر در پروازهاي داخلي و مبلغ 250 هزار ريال به قيمت بليت هر مسافر كه با هواپيما عازم خارج از كشور است، اضافه كند.
انتشار اين مصوبه منجر به اين شد كه برخي رسانه ها از افزايش قيمت بليت هواپيما خبر دهند، اين در حالي است كه در جلسه علني سه شنبه مجلس شوراي اسلامي نمايندگان ماده 87 قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت را اصلاح كردند و شركت فرودگاههاي كشور از مدتها پيش اين مبلغ را از قيمت بليت هواپيما دريافت مي كرد.
در واقع با اصلاح اين ماده قانوني شركت فرودگاه هاي كشور يك در آمد پايدار را خواهد داشت و اين مصوبه تاثيري هم بر قيمت بليت هواپيما ندارد. محسن اسماعيلي مديرعامل شركت فرودگاههاي كشور در گفتگو با مهر، در اين باره اظهار داشت: هيچ افزايش قيمت بليت نداريم و در گذشته هم اين مبالغ از بليت ها كسر مي شد و مجلس تنها ماده قانوني را اصلاح كرد.
وي با اشاره به اخبار افزايش قيمت بليت، گفت: اين مصوبه فقط اصلاح ماده 48 و 88 قانون بود كه براساس آن شركت فرودگاه هاي كشور مي تواند يك منبع مالي دايمي داشته باشد در غير اين صورت مورد جديدي نيست.
مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور با بيان اينكه در گذشته هم مبالغي از قيمت هر بليت به اين شركت اختصاص مي يافت، بيان كرد: دريافت اين مبلغ در فرودگاه هاي مختلف متفاوت بود به طوري كه يك فرودگاه 5 هزار تومان و فرودگاه ديگر 6 هزار تومان از مبلغ بليت را دريافت مي كرد.
وي افزود: براي ساماندهي پرداخت و همچنين يكسان سازي دريافت اين مبالغ از سوي فرودگاه هاي كشور، مجلس به طور رسمي مبلغ 5 هزار تومان براي پروازهاي داخلي و 25 هزار تومان براي پروازهاي خارجي را تصويب كرد.
اسماعيلي با بيان اينكه درآمدي به شركت فرودگاههاي كشور اضافه نشده است، گفت: اين قانون كمك مي كند كه براي سالهاي آينده ما برنامه ريزي براي منابع مالي داشته باشيم و در برنامه خريد تجهيزات و توسعه و تكميل فرودگاه هاي كشور اين رقم را محسوب كنيم.

 



افتتاح 13 پروژه بيمه اي و درماني تأمين اجتماعي

13 پروژه بيمه اي و درماني سازمان تأمين اجتماعي با صرف هزينه 208 ميليارد و 775 ميليون ريال همزمان با دهه مبارك فجر در استانهاي مختلف كشور افتتاح شدند.
به گزارش تأمين، درمانگاه تخصصي بيمارستان تأمين اجتماعي امام حسين(ع) زنجان و ساختمان جديد درمانگاه شماره 2 رشت هر يك با هزينه 30 ميليارد ريال، شعبه اقماري تأمين اجتماعي بومهن با هزينه 35 ميليون ريال، شعبه 2 تأمين اجتماعي ساري با هزينه 18 ميليارد ريال و دستگاه سنگ شكن بيمارستان خليج فارس بندر عباس با هزينه 10 ميليارد ريال از جمله پروژه هاي افتتاح شده در ايام الله دهه فجر هستند.
ساختمان اداره كل، مديريت درمان و اسناد پزشكي تأمين اجتماعي استان مركزي با هزينه 35 ميليارد ريال، درمانگاه تخصصي بيمارستان هشتگرد با هزينه 33 ميليارد ريال، شعبه نظرآباد با هزينه 14 ميليارد ريال، شعبه آبدانان با هزينه 11 ميليارد ريال و سي تي اسكن بيمارستان امام علي(ع) شهركرد با هزينه 10 ميليارد ريال از ديگر پروژه هاي سازمان تأمين اجتماعي هستند كه همزمان با دهه فجر امسال افتتاح و آماده خدمت رساني به بيمه شدگان شده اند.درمانگاه جاجرم با هزينه 6 ميليارد و 750 ميليون ريال و شعبه تأمين اجتماعي فرخ شهر با هزينه 10 ميليارد و 990 ميليون ريال نيز از ديگر پروژه هاي افتتاح شده در اين ايام هستند.
صدور سوابق بيمه شدگان از طريق اينترنت
بيش از 265 هزار نفر بيمه شده تحت پوشش اداره كل تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ با مراجعه به سايت اين اداره كل، سوابق كاري خود را دريافت كردند.
حسين جودكي، مدير كل تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ با اعلام اين مطلب، گفت: در هر ماه بيش از يك ميليون و 34 هزار ركورد سابقه كاركرد بيمه شدگان در بانك اطلاعات شعب تأمين اجتماعي غرب تهران بزرگ ثبت مي شود.
وي در خصوص درخواست بيمه شدگان نسبت به جمع آوري سوابق بيمه اي اظهار داشت: براساس آمار موجود در سطح شعب اين اداره كل در هر ساعت 162 درخواست سابقه، در هر روز 1300 سابقه و در هر ماه بيش از 28 هزار سابقه بنا به درخواست بيمه شدگان جمع آوري و اعلام مي شود.
جودكي راه اندازي سايت سوابق بيمه اي را اقدامي جديد در جهت توسعه رضايتمندي بيمه شدگان و در راستاي استقرار تأمين اجتماعي الكترونيك دانست و تاكيد كرد: با افتتاح اين سايت، درخواست كنندگان بدون مراجعه به ثبت و حتي از منزل يا محل كار خود، به راحتي مي توانند سوابق كاركرد خود را رؤيت كنند.وي در خصوص مفقود شدن يا كسري سوابق در دوره هاي كاري بيمه شدگان، گفت: سوابق در تأمين اجتماعي مفقود نمي شود. بيمه شدگاني كه وارد سايت مي شوند و سوابق خود را به طور كامل دريافت نمي كنند، علت هاي گوناگوني دارد كه مي بايست پس از تهيه آخرين وضعيت دوره هاي سوابق كاري، فرم اعتراض به صدور سابقه را تكميل كنند و در آن دوره هايي را كه منظور نشده را در فرم مربوط تكميل و به مسئول واحد نامنويسي در شعب تأمين اجتماعي ارائه كنند.

 



سبد جديد معيشت خانوار شاخص دستمزد سال آينده كارگران

نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگري كشور از تدوين سبد جديد معيشت خانوار و به روزرساني اقلام مندرج در آن به عنوان اولين مصوبه كميته فني دستمزد 91 خبر داد.
ابوالفضل فتح اللهي در گفتگو با مهر از جزئيات اولين مصوبه كميته فني شوراي عالي كار در زمينه آغاز مذاكرات تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران و مشمولان قانون كار كشور خبر داد و گفت: در اولين جلسه ستاد مزد كشور تعيين شاخص هاي جديد سبد هزينه هاي خانوار كارگري مصوب شد.
وي اظهار داشت: قرار است با شناسايي سبد جديد معيشت خانوار شاخصه هاي تعيين دستمزد سال آينده از سوي كانون هاي عالي كارگري و كارفرمايي تدوين و در اختيار شوراي عالي كار براي تصويب نهايي حداقل دستمزد سال آينده قرار گيرد.
فتح اللهي، قرار گرفتن سبد هزينه هاي خانوار به عنوان يكي از مهمترين ملاك هاي تعيين حداقل دستمزد سال آينده را نتيجه اولين مصوبه مزدي سال آينده اعلام كرد و بيان داشت: كانون عالي انجمن هاي صنفي تاكنون براساس دو هزار كالري در روز سبد معيشتي خانوار كارگري را بررسي كرده است.
اين مقام مسئول كارگري كشور با تأكيد بر اينكه سبد هزينه هاي خانوار در قالب 60 آيتم شناخته مي شود، افزود: به صورت كلي قرار است شاخصه هاي مربوط به سبد معيشت خانوار را براي طرح در جلسات آينده شوراي عالي كار آماده كنيم و اين موارد در تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران تاثيرگذار خواهد بود.
فتح اللهي با اشاره به اينكه كانونهاي عالي كارگران كشور اين مسئله را پيگيري خواهند كرد، بيان داشت: قرار است هر يك از گروه هاي كارگري سبد جديد معيشت خانوار را شناسايي و استخراج كند و پس از تكميل بررسي ها آن را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تحويل نمايند.

 



هشدار به مردم درباره مصرف گاز

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به سرماي كم سابقه در كشور گفت: تاكنون گاز هيچ شهر و روستايي قطع نشده است.
جواد اوجي در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اينكه با ساخت لوله جديد انتقال گاز در حوزه هاي شمال و شمال شرق كشور به رغم كاهش شديد واردات گاز از تركمنستان هيچگونه قطعي گازي در اين مناطق به وجود نيامده است، اظهار داشت: در حال حاضر ركورد مصرف گاز ايران از مرز 556 ميليون مترمكعب در روز عبور كرده است كه اين ميزان مصرف در سه دهه گذشته بي سابقه بوده است.
اين عضو هيئت مديره شركت ملي گاز با يادآوري اينكه در شرايط فعلي 80درصد گاز توليدي كشور در بخش خانگي و تجاري مصرف مي شود، خواستار صرفه جويي بيشتر مشتركان خانگي و تجاري در مصرف گاز شد و افزود: تا پيش از فرارسيدن موج سرما در بخش خانگي نسبت به سال گذشته 25 ميليون مترمكعب معادل توليد گاز يك فاز پارس جنوبي صرفه جويي حاصل شده بود.
اين مقام مسئول در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر ايران پس از روسيه دومين شبكه انتقال گاز بزرگ جهان را با وسعتي 200 هزاركيلومتري در اختيار دارد افزود: همچنين هم اكنون با فعاليت همزمان 13پالايشگاه ظرفيت توليد گاز شيرين كشور به بيش از 540 ميليون مترمكعب در روز افزايش يافته است.
وي ظرفيت توليد گاز ترش و شيرين كشور را در بخش بالادستي بيش از 620 ميليون مترمكعب در روز عنوان كرد و يادآور شد: در حال حاضر حدود 13هزار و250 روستا و حدود 920 شهر كشور كه جمعيتي را بالغ بر 65 ميليون نفر شامل مي شود از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه هم اكنون حدود 75 درصد جمعيت شهري روستايي كشور از نعمت گاز طبيعي بهره مند هستند، تاكيد كرد: با فعاليت شبانه روزي كاركنان و مديران صنعت گاز تاكنون گاز هيچ شهر و روستايي قطع نشده است.
اين مقام مسئول همچنين از افتتاح هزار و 537 پروژه گازي در دهه فجر خبر داد و گفت: در بهمن ماه سال جاري حدود يك هزار و50 روستا و 14شهر جديد به شبكه ملي گاز متصل شده اند.
به گفته وي همچنين در دهه فجر امسال 300 واحد صنعتي گازدار شده اند و در مجموع در اين مدت حدود 370 ميليارد تومان پروژه گازي در ايران افتتاح و در مدار بهره برداري قرار گرفته است.
اوجي همچنين از آغاز عمليات اجرايي 260 ميليارد تومان پروژه گازي در قالب ساخت خطوط لوله گازرساني به شهر و صنايع و پروژه هاي زيربنايي خبر داد و يادآور شد: در حال حاضر ايران با 35 تريليون مترمكعب دومين ذخاير گاز جهان را پس از روسيه در اختيار دارد.
مديرعامل شركت ملي گاز همچنين با يادآوري اينكه در حال حاضر ايران چهارمين توليدكننده گاز و سومين مصرف كننده گاز جهان است، تاكيد كرد: با توجه به افزايش مصرف گاز در بخش هاي مختلف كشور اخيرا گشت هاي نامحسوس شركت ملي گاز براي بررسي وضعيت مصرف اين حامل انرژي در سطح ادارات و سازمان هاي دولتي فعاليت بيشتري پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه در صورتي كه برخي از ادارات و سازمانهاي دولتي پس از پايان ساعات كار اداري سامانه هاي گرمايشي خود را خاموش نكنند انشعاب گاز اين واحدها به مدت 24 تا 48 ساعت قطع مي شود.
مدارس و ادارات
سامانه گرمايشي خود را
خاموش كنند
سخنگوي شركت ملي گاز هم از ادارات دولتي و مدارس خواست تا در تعطيلات آخر هفته سامانه هاي گرمايشي خود را خاموش كنند.
مجيد بوجارزاده با بيان اين كه خاموش كردن سامانه هاي گرمايشي اداره ها و سازمان هاي دولتي، مصرف گاز روزانه را تا حد 80 ميليون مترمكعب كاهش خواهد داد، گفت: اين حجم كاهش مصرف، شرايط مطلوب تري را براي گازرساني به ديگر بخش ها به ويژه بخش خانگي فراهم خواهد كرد.
«مجيد بوجارزاده» شرايط كنوني گازرساني به نقاط كشور را مطلوب خواند و گفت: با توجه به بارندگي هاي گسترده برف و باران و افت دما در بيشتر استان هاي كشور و ثبت مصرف 556 ميليون مترمكعب گاز در روزهاي اخير، خاموش بودن سامانه هاي گرمايشي سازمان هاي دولتي در تعطيلي سه روز آينده، موجب كاهش چشمگير مصرف گاز خواهد شد.

 



بهره برداري از پيشرفته ترين پروژه زيست محيطي صنعت خودرو

پيشرفته ترين پروژه زيست محيطي صنعت خودروي كشور با حضور معاون رئيس جمهور به بهره برداري رسيد.
محمدجواد محمدي زاده در حاشيه بهره برداري از طرح هاي توسعه فضاي سبز و راه اندازي سيستم پايش لحظه اي تصفيه خانه فاضلاب شركت ايران خودرو ديزل اعلام كرد: با بهره برداري از اين طرح ها جهش بزرگي در زمينه استانداردهاي زيست محيطي صنعت خودرو محقق شده و اين امر نشان دهنده شفافيت اطلاعات در اين صنعت است.
وي با اشاره به اقدامات مطلوب صورت گرفته در شركت ايران خودرو ديزل در راستاي كاهش آلاينده هاي محصول و حفظ محيط زيست افزود: با اجراي اين طرح ها برخي از نگراني هايي كه در رابطه با پساب خطوط رنگ اين شركت وجود داشت به طور كامل برطرف شد و با ايجاد اين تصفيه خانه آب مورد نياز جهت فعاليت هاي كشاورزي و فضاي سبز نيز تامين خواهد شد.
معاون رئيس جمهور تصريح كرد: اين مجموعه در راستاي توليد خودروهاي تجاري منطبق با استانداردهاي روز دنيا گام هاي مؤثري برداشته و چنانچه توليد سوخت اين خودروها در كشور با استانداردهاي جهاني مطابقت داشته باشد توانايي توليد خودرو با استانداردهاي يورو 5 نيز وجود دارد.
محمدي زاده فعاليت هاي خودروسازان در جهت حفظ محيط زيست افزود: ما در صنعت خودروسازي استانداردهاي يورو 4 را الزامي كرده و بعد از 2 سال استاندارد يورو 5 نيز اجباري خواهد شد، اين در حاليست كه هم اكنون خودروهاي وارداتي براي ورود به كشور بايد داراي استاندارد يورو 5 باشند.
وي با بيان اينكه اخذ استانداردهاي روز دنيا در خودروهاي تجاري سريعتر از خودروهاي سواري محقق شده افزود: تا پيش از اين حداقل انتظاري كه از خودروسازان تجاري داشتيم پاس كردن استاندارد يورو 3 بود اما در شرايط فعلي علاوه بر اينكه اين خودروها با استاندارد يورو 4 توليد مي شوند بلكه توانايي توليد خودروهايي با قابليت پاس كردن استاندارد يورو 5 را نيز دارند.
هاشم يكه زارع مديرعامل شركت ايران خودرو ديزل نيز اعلام كرد: اين مجموعه علاوه بر اهداف تعيين شده براي زمينه دستيابي به استاندارد يورو 5 در حوزه محصول برنامه هاي گسترده اي را در راستاي حفظ محيط زيست دنبال كرده كه از آن جمله مي توان به استقرار سيستم مديريت محيط زيست با سختگيرانه ترين استانداردهاي روز دنيا اشاره كرد.

 



ابلاغ دستورالعمل هاي 3 گانه مبارزه با پولشويي

بانك مركزي 3 دستورالعمل را براي شناسايي مشتريان خارجي موسسات اعتباري و مبارزه با پولشويي در صرافي ها ابلاغ كرد.
روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: اين بانك طي بخشنامه اي به بانك هاي دولتي، غيردولتي ، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه، دستورالعمل چگونگي شناسايي مشتريان خارجي موسسات اعتباري، دستورالعمل نحوه اعمال دقت و نظارت ويژه هنگام ارايه خدمات پايه به اشخاص سياسي خارجي در موسسات اعتباري و دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشويي در صرافي ها را جهت اجرا ابلاغ كرد.
در اين بخشنامه آمده است: دستورالعمل چگونگي شناسايي مشتريان خارجي موسسات اعتباري و دستورالعمل نحوه اعمال دقت و نظارت ويژه هنگام ارايه خدمات پايه به اشخاص سياسي خارجي در موسسات اعتباري ناظر بر موسسات اعتباري از جمله بانك ها و موسسات اعتباري غيربانكي (به شرح تعريف ارايه شده در بخش تعاريف هر يك از آنها) بوده و دستورالعمل اجرايي مبارزه با پولشويي در صرافي ها، ناظر بر صرافي ها است.
از اين رو، بانك هايي كه داراي صرافي هستند بايد علاوه بر ابلاغ دو دستورالعمل به واحدهاي ذيربط، دستورالعمل سوم را نيز جهت اجرا به صرافي هاي تابعه ابلاغ نمايند.
موسسات اعتباري بايد حداكثر ظرف مدت يكماه پس از ابلاغ اين بخشنامه (زمان اجرا) ضوابط مذكور در دستورالعمل چگونگي شناسايي مشتريان خارجي موسسات اعتباري را مبناي شناسايي اين اشخاص قرار دهند و از اين رو پس از طي زمان ياد شده، ضوابط مذكور در بخشنامه هاي قبلي اين بانك براي شناسايي مشتريان خارجي ملغي مي شود.

 



افتتاح دهها پروژه آب و خاك در نقاط مختلف كشور

وزارت جهاد كشاورزي از افتتاح دهها پروژه آب و خاك با اعتبار 270 ميليارد ريال به مناسبت دهه فجر در 23 استان كشور خبر داد.
مديركل دفتر امور آب، خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي به اجراي عمليات طرح هاي آب و خاك در قالب 13 تعاوني توليدي اشاره كرد و افزود: حجم عمليات 14 هزار و 220 هكتار شامل مطالعه و اجرا بوده كه 83 ميليارد و 800 ميليون ريال اعتباري براي اجراي آنها هزينه شده است.
عليرضا پرستار اظهار داشت: تا پايان سال همچنين استفاده از شش ايستگاه پمپاژ آب در چند استان كشور آغاز خواهد شد كه آبياري يك هزار و 190 هكتار از اراضي كشاورزي را امكان پذير مي كند.
وي ادامه داد: براي بهره برداري از اين ايستگاه ها 33 ميليارد و 419 ميليون ريال هزينه شده است.
مديركل دفتر امور آب، خاك و صنايع كشاورزي به تجهيز و نوسازي 810 هكتار اراضي كشاورزي استان هاي قزوين و همدان در ايام دهه فجر اشاره كرد و افزود: براي تجهيز و نوسازي اين اراضي 12 ميليارد و 909 ميليون ريال سرمايه گذاري شده است.
پرستار تصريح كرد: احداث چهار بند انحرافي در استانهاي خراسان رضوي، گلستان، جنوب كرمان و همدان با اعتبار 52 ميليارد و 40 ميليون ريال از ديگر طرح هاي مورد افتتاح دهه فجر امسال است كه با احداث اين بندها 2 هزار و 800 متر مكعب آب به زمين هاي اراضي انتقال خواهد يافت.
به گفته اين مقام مسئول، سد اقجلو با حجم مخزن 400 هزار متر مكعب و ارتفاع 19 متر در شهرستان مشكين شهر استان اردبيل و سد خاكي خاتم الانبيا(ص) با حجم 1/5 ميليون متر مكعب در شهرستان راين استان كرمان از ديگر طرحهايي است كه در دهه فجر مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي به مرمت و لايروبي سه رشته قنات در استان هاي آذربايجان شرقي، كردستان و همدان در دهه فجر امسال اشاره كرد و افزود: با احداث اين تعداد رشته قنات 10 هزار و 580 متر مكعب آب به اراضي كشاورزي انتقال مي يابد كه پنج ميليارد ريال براي اين مرمت و لايروبي سه قنات هزينه شده است.
وي اظهار داشت: كانال انتقال آب به طول پنج كيلومتر در تعاوني توليد شهيد حق پرست شهرستان خوي استان آذربايجان غربي در سطح 750 هكتار و با هزينه چهار ميليارد و 300 ميليون ريال و پمپاژ و انتقال آب كشاورزي قوشچي در قزوين با هزينه 600 ميليون ريال در دهه فجر امسال به بهره برداري رسيد.مديركل دفتر امور آب و خاك كشاورزي معاونت آب و خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي ادامه داد: بهره برداري از استخر ذخيره آب دام شهر با حجم 40 هزار متر مكعب و استخر ذخيره آب مجتمع گلخانه كوثر با حجم 70 هزار متر مكعب در استان قم در دهه فجر آغاز شد.

 



اختصاص 20 درصد منابع صندوق توسعه ملي به بخش كشاورزي

معاون امور برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي گفت: 20 درصد منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي و ارزي از سال آينده در اختيار بخش كشاورزي و آب قرار مي گيرد.
«محمدعلي نيكبخت» در نشست خبري به مناسبت سي وسومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي افزود: براساس احكام بودجه سال 1390 فقط 10 درصد منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي در اختيار بخش كشاورزي قرار گرفت كه سال آينده اين رقم به 2 برابر افزايش مي يابد.
وي اظهار داشت: در سال جاري از محل اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملي مبلغ 2 ميليارد دلار در اختيار صندوق توسعه سرمايه گذاري بخش كشاورزي و بانك كشاورزي قرار گرفته كه از اين ميزان مبلغ 700 ميليون تومان مربوط به صندوق توسعه سرمايه گذاري و مبلغ يك هزار و 300 ميليون تومان مربوط به بانك كشاورزي است.
وي تاكيد كرد: بودجه پيش بيني شده براي سال 1390 تا پايان خرداد ماه سال آينده قابليت اجرايي دارد و هم اكنون مرحله اول اين مبلغ به صندوق توسعه سرمايه گذاري و بانك كشاورزي پرداخت شده است.

 



صادرات محصولات پتروشيمي ايران به 60 كشور جهان

ايران اولين صادركننده متانول به آسياست.
به گزارش روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي، كسب مقام نخست در صادرات متانول به كشورهاي آسيايي، مقام دوم در صادرات متانول به بازارهاي اروپا و حضور در بازار بيش از 60 كشور جهان از جمله آمريكاي جنوبي و آفريقا و نيز خودكفايي در توليد كود اوره و صادرات 3/1ميليون تن اوره مازاد در سال گذشته، از جمله موفقيت هاي كشورمان در اين بخش است.
بر اساس اين گزارش؛ با اجراي پروژه هاي پتروشيمي در سالهاي اخير سهم صنعت پتروشيمي ايران از ظرفيت توليد محصولات اصلي در بازار منطقه خاورميانه از
2/16درصد به 5/24درصد رسيد.
هم اكنون اين سهم در بازارهاي جهان از 1/1 به 4/2درصد افزايش يافته است.
بر پايه اين گزارش؛ رشد صادرات محصولات پتروشيمي و محصولات پايه در حالي بدست آمد كه شركت ملي صنايع پتروشيمي طي سالهاي اخير توانسته است با اولويت دادن به تأمين نياز داخلي كشور، در بخش صادرات و به تبع آن رشد اقتصادي كشور نيز نقش قابل توجهي ايفاء نمايد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14