(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 بهمن 1390- شماره 20142

جريمه روزانه 1500 دستگاه تاكسي
پيش فروش بليت قطار از امروز
صدور 15 روزه گواهي عدم سوء پيشينه
كمبود نيروي انساني چالش اصلي نظام سلامت كشور
«محمد» و «فاطمه» بيشترين نام هاي انتخابي ايرانيان
خيابان دماوند عريض مي شود
برف و كولاك بار ديگر استان هاي شمالي و غربي كشور را فرا گرفت
ورود 75 اتوبوس جديد 2كابين به ناوگان
رئيس سازمان غذا و دارو: كمبود دارويي نداريم
هشدار راهور در مورد خريد خودروهاي گذر موقت
حوادث كوتاه از كشور
هديه آبكي !
سنجاب ارغواني
تلفات زلزله فيليپين
بيماري مرموز !
سونامي در فلوريدا



سردار رحيمي خبر داد
جريمه روزانه 1500 دستگاه تاكسي

رئيس پليس راهور تهران بزرگ از برخورد با 1500 دستگاه تاكسي غيرپلاك شهر تهران كه به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد وارد مي شوند خبر داد.
به گزارش ايسنا سردار رحيمي افزود: براساس اعلام قبلي تمامي تاكسي هاي غيرپلاك تهران از اول بهمن ماه در صورت ورود به محدوده طرح ترافيك زوج و فرد هر ساعت مبلغ 20 هزار تومان جريمه مي شوند.
وي با تاكيد بر اين كه خوشبختانه با اطلاع رساني صورت گرفته ورود تاكسي هاي غيرپلاك تهران به داخل محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است افزود: در عين حال به تمامي رانندگان تاكسي غيرپلاك تهران مجددا هشدار مي دهيم كه در صورت ورود به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد قطعا جريمه مي شوند.
وي از ممنوعيت تردد خودروهاي عمومي با پلاك «ع» غير شهر تهران به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد از اول اسفندماه خبر داد و افزود: بر اين اساس اين خودروها نيز در صورت ورود به محدوده طرح ترافيك وزوج و فرد هر ساعت مبلغ 20 هزار تومان جريمه خواهند شد.
رئيس پليس راهور تهران تاكيد كرد: براساس مذاكرات انجام شده با شهرداري تهران اين دسته از خودروهاي عمومي و تاكسي هاي غيرپلاك شهر تهران در صورتي كه نياز به ورود به محدوده طرح ترافيك و زوج و فرد دارند مي توانند با دريافت آرم هاي روزانه و هفتگي به اين محدوده تردد كنند.
وي اجراي اين طرح را در راستاي ساماندهي تردد در محدوده مركزي شهر و درخواست بخش هاي ذيربط در اين خصوص عنوان كردو به ايسنا گفت: در عين حال سازمان تاكسيراني تهران و اتحاديه مربوطه در خصوص خودروهاي عمومي پايتخت نيز بايد نظارت ويژه اي بر فعاليت اين خودروها داشته باشند تا در روزهاي واپسين سال شهروندان با مشكل تردد و كمبود وسايط حمل ونقل عمومي مواجه نشوند.

 



پيش فروش بليت قطار از امروز

پيش فروش بليت قطار براي مسافراني كه از 24 اسفند 90 تا 15 فروردين ماه سال 91 قصد مسافرت دارند، از امروز آغاز مي شود.
به گزارش مهر، فروش بليت 25 درصد ظرفيت قطارهاي مسافري به صورت اينترنتي و مابقي به صورت حضوري از طريق دفاتر فروش صورت مي گيرد.
بر اين اساس فروش اينترنتي بليت قطار محورهاي شمال، شمال غرب و آذربايجان در روز 24 بهمن ماه، محورهاي جنوب، جنوب شرق و بندرعباس در روز 25 بهمن ماه و محورهاي شمال شرق و مشهد در تاريخ 26 بهمن ماه سال جاري خواهد بود.
همچنين فروش حضوري بليت از طريق دفاتر فروش در محورهاي شمال، شمال غرب و آذربايجان در تاريخ 30 بهمن ماه، محورهاي جنوب، جنوب شرق و بندرعباس در روز اول اسفندماه و محور شمال شرق و مشهد در تاريخ 2 اسفند ماه سال جاري است.
فروش بليت بين المللي براي مقصد تركيه نيز روز 3 اسفندماه به صورت حضوري انجام مي گيرد. گفتني است هر كاربر اينترتني امكان خريد بليت، حداكثر براي 6 نفر به صورت رفت و برگشت را خواهد داشت.
يادآور مي شود خريداران بليت قطار پس از گرفتن بليت از اپراتور فروش، بلافاصله مندرجات آن را اعم از نام و نام خانوادگي، مبدا و مقصد، تاريخ و ساعت حركت به دقت بازنگري كرده و هرگونه مغايرت را به اپراتور اعلام كنند.
همچنين مسافران براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص نشاني دفاتر فروش، قيمت بليت، موجودي بليت مي توانند به طور شبانه روزي با تلفن 1539 تماس گرفته يا به سايت اينترنتي www.raja.ir مراجعه كنند.
شماره پيامك 3000139 و 3000300 هم آماده دريافت نظرها، انتقادها و پيشنهادهاي خريد بليت و سفر با قطار است.

 



صدور 15 روزه گواهي عدم سوء پيشينه

رئيس اداره تشخيص هويت پليس آگاهي نيروي انتظامي از صدور 15 روزه گواهي عدم سوءپيشينه خبر داد.
به گزارش ايسنا سرهنگ ميررحيم فخرز درمورد نحوه صدور گواهي عدم سوء پيشينه با بيان اينكه براساس سيستم مكانيزه اي كه به صورت پايلوت در شهر تهران اجرا مي شود، افراد با حضور در دفاتر پليس +10 مي توانند نسبت به درخواست صدور گواهي عدم سوء پيشينه اقدام كنند گفت: پس از ثبت درخواست فرد، اطلاعات وي براي صدور گواهي عدم سوء پيشينه به پليس آگاهي ارجاع مي شود و پس از آن مأموران تشخيص هويت با رصد سامانه بانك اطلاعاتي پليس نسبت به تعيين سوء سابقه احتمالي فرد اقدام مي كنند.
وي با بيان اينكه در تهران اقداماتي همچون انگشت نگاري كه پيشتر در پليس آگاهي صورت مي گرفت هم اكنون در دفاتر پليس+10 انجام مي گيرد، گفت: اثر انگشت به صورت الكترونيكي به بخش تشخيص هويت پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل مي شود و سوابق كيفري افراد پس از استخراج براي بررسي بيشتر به دادسراي 12 فروردين منتقل مي شود تا به تأييد نهايي مرجع قضايي برسد.
فخرز درباره صدور اين گواهي در شهرستان ها با بيان اينكه فرد با مراجعه به مراكز تشخيص هويت توسط پليس انگشت نگاري مي شود گفت: نماينده اي از مركز براي بررسي سوابق كيفري، مدارك مراجعه كننده را به دادسراي شهرستان مربوطه ارائه مي كند و امضاي مرجع قضايي را براي تاييد نهايي در كمتر از چند ساعت اخذ مي كند.

 



وزير بهداشت عنوان كرد
كمبود نيروي انساني چالش اصلي نظام سلامت كشور

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كمبود نيروي انساني در گروه هاي مختلف را از جمله چالش هاي مهم در نظام سلامت كشور عنوان كرد.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي در مراسم افتتاح اولين دوره «MBA» مديريت بيمارستاني كه در سطح دانشگاه علوم پزشكي تهران راه اندازي شده است، گفت: اكنون بيش از 850 بيمارستان در سطح كشور فعالند. اين بيمارستان ها را بيمارستان هاي 10 تخت خوابي تا يك هزار و 500 تخت خوابي تشكيل مي دهند. بيشترين اعتبارات و بودجه هاي حوزه سلامت كشور نيز در بيمارستان ها مصروف مي شود. از طرف ديگر بيشترين تعداد مراجعات مردم نيز به حوزه بيمارستاني است.
وي افزود: بنابراين از آنجا كه بيمارستان ها مهم ترين جايگاه مراجعه مردم هستند اين مراكز از اهميت بسزايي برخوردارند. طي شش سال گذشته 14 هزار و 600 تخت بيمارستاني به مجموعه تخت هاي بيمارستاني كشور اضافه كرده ايم و تقريباً هر هفته بخش و بيمارستان جديدي در كشور افتتاح مي شود. 35 هزار تخت بيمارستاني نيز اكنون در حال ساخت است و سال آينده يكي از سال هاي روشن در زمينه افتتاح بيمارستان هاي جديد در كشور است.وزير بهداشت در اين باره ادامه داد: علاوه بر آن 26 هزار تخت بيمارستاني نيز در حال مطالعه و طراحي است كه به ناوگان تخت هاي بيمارستاني كشور اضافه خواهد شد. در مجموع بيش از 77 هزار تخت بيمارستاني به سيستم بهداشت و درمان كشور اضافه مي شود. تمام اين توسعه ها راهكار و رويكرد جديدي براي مديريت بيمارستان ها را مي طلبد. به اين ترتيب هزينه اثربخش بودن اقدامات، رضايت مندي پرسنل، مديريت نيروي انساني، مديريت اقتصادي، رضايت مندي مردم و... در بيمارستان ها از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بيش از 50 درصد تخت هاي بيمارستاني كشور را تخت هاي آموزشي تشكيل مي دهند، گفت: در اينجا اين سؤال مطرح است كه آيا لازم است اين تعداد تخت آموزشي در كشور داشته باشيم؟ آيا نيروهاي انساني موجود براي ارائه خدمات كفايت مي كنند؟ و آيا ساعات كار طولاني به كيفيت خدمات ارايه شده از سوي نيروهاي موجود صدمه مي زند؟ تمام اين موارد از جمله مباحثي هستند كه بايد به آنها توجه شود.
وزير بهداشت كمبود نيروي انساني در گروه هاي مختلف را از جمله چالش هاي مهم در ارائه خدمات بهداشتي درماني در نظام سلامت عنوان كرد و گفت: در بيمارستان ها با كمبود پرستار مواجه هستيم. توسعه بخش هاي بيمارستاني منجر به اين شده كه نيروي لازم متناسب با اين توسعه ها را نداشته باشيم و اين مبحث بار فراواني را به نيروهاي موجود تحميل كرده و بر كيفيت خدمات تأثيرگذاشته است. در اينجا اين سؤال مطرح است كه براي 77 هزار تخت بيمارستاني در حال ساخت چگونه مي خواهيم نيرو جذب كنيم و بار مالي اين استخدام ها چگونه بايد تأمين شود؟ مديران بيمارستان ها بايد به اين چالش ها بپردازند و شايد لازم باشد كه به دنبال راهكارهاي جديد براي اداره بيمارستان ها باشيم.
پروتزهاي سينه غيراستاندارد فرانسوي
دكتر مرضيه وحيد دستجردي در حاشيه مراسم افتتاح اولين دوره MBA مديريت بيمارستاني درباره پروتزهاي سينه غيراستاندارد شركت فرانسوي (PIP) نيز گفت: تعداد محدودي از اين پروتزها وارد ايران شد. اين پروتزها عمدتاً توسط بيمارستان هاي بخش خصوصي مورد استفاده قرار گرفته بودند. اطلاع رساني هاي لازم صورت گرفته كه بيمارستان ها با بيماران استفاده كننده از اين پروتزها تماس بگيرند تا براي معاينه مجدد و خارج كردن اين پروتزها اقدام كنند.
وزير بهداشت همچنين درباره تبليغات صورت گرفته در زمينه درمان چروك هاي صورت با PRPها گفت: درمان با PRPها اقدامي غيرعلمي و فاقد تأثير است و عوارض زيادي دارد.
وي گفت: PRP تنها در موارد محدود استفاده مي شود و بيشتر تبليغات اين مبحث جنبه تجاري دارد.

 



«محمد» و «فاطمه» بيشترين نام هاي انتخابي ايرانيان

نام «محمد» با دو ميليون و 467 هزار و 515 مورد و نام «فاطمه» با چهار ميليون و 23 هزار و 392 مورد، بيشترين نام هاي انتخابي ايرانيان در 93 سال گذشته بوده است.
بنابر گزارش سازمان ثبت احوال كشور، نام هاي «علي» با فراواني دو ميليون و 263 هزار و شش مورد و «حسين» با يك ميليون و 707 هزار و 329 مورد به ترتيب دررتبه هاي دوم و سوم انتخاب نام براي پسران ايراني از زمان تأسيس سازمان ثبت احوال كشور (1297) است.
بر اساس اين گزارش؛ در گروه دختران نام هاي «زهرا» با دو ميليون و 704 هزار و 663 مورد و «مريم» با فراواني يك ميليون و 730 هزار و 978 مورد در رتبه هاي دوم و سوم در 93 سال گذشته قرار دارد.
براساس آمارهاي منتشره از سوي سازمان ثبت احوال كشور، نام هاي مهدي، رضا و حسن براي پسران و نام هاي معصومه، زينب و سكينه براي دختران در رتبه هاي چهارم تا ششم جدول فراواني نام هاي ايرانيان قرار گرفته است.
اين گزارش مي افزايد: از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه نيز نام هاي اميرعلي، ابوالفضل، اميرحسين، علي و محمد بيشترين اسامي انتخاب شده براي پسران و نام هاي فاطمه، زهرا، ستايش، نازنين زهرا و زينب نيز به ترتيب بيشترين فراواني را در گروه دختران به خود اختصاص داده است.
70 درصد جمعيت كشور
در شهرها زندگي مي كنند
دفتر آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرتي سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد جمعيت كشور حدود 75 ميليون نفر است كه 70 درصد از اين جمعيت در شهرها زندگي مي كنند.
بر اساس گزارش اين دفتر، 40 درصد جمعيت كشور در گروه سني 30 تا 64 ساله، 33 درصد در گروه سني 25 تا 29 ساله و 5/4 درصد در گروه سني 65 سال به بالا قرار دارند. اين گزارش مي افزايد: در سند چشم انداز 20 ساله، ايران از بين 26 كشور منطقه و 14 كشور همسايه از لحاظ جمعيتي پس از پاكستان و تركيه در رتبه سوم قرار دارد.
732 هزار ازدواج
در سال 90
سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد 732 هزار و 927 مورد ازدواج از ابتداي فروردين ماه تا پايان دي ماه امسال در كشور به ثبت رسيده است.
بر اساس گزارش اين سازمان، در 77 درصد ازدواج هاي ياد شده مردها بزرگتر از زنان هستند.
براساس اين گزارش، در حدود 12 درصد ازدواج ها سن مرد و زن به هم نزديك بوده و در نزديك به 11 درصد از ازدواج هاي ثبت شده زن بزرگتر از همسر خود است.
بر اساس اين گزارش، در عين حال 117 هزار و 847 واقعه طلاق نيز از ابتداي سال تا پايان دي ماه در كشور به ثبت رسيده است.

 



خيابان دماوند عريض مي شود

شهردار منطقه 7 از تعريض خيابان دماوند خبر داد و گفت: از اين طريق رفت و آمد خودروها با سهولت بيشتري انجام مي شود.
غلامرضا ميرزايي فلاح در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، از خيابان دماوند به عنوان دروازه اصلي و يكي از شريان هاي مهم مركز تهران نام برد و افزود: اجراي اين طرح باعث تسهيل در رفت وآمد و افزايش حجم خودروها مي شود و با پايان آن به ميزان زيادي از بار ترافيك اين مسير كم مي شود.
وي با بيان اينكه از 52 ملك باقي مانده در طرح تعريض خيابان دماوند تاكنون با 43 ملك به توافق رسيده است بيان كرد: 23 ملك تخريب، 10 ملك مذاكره، 8 ملك نيز اعمال ماده 9 شده است.
اين در حالي است كه تا پايان سالجاري همه املاك تملك و كار اجرايي آن در سال 91 شروع خواهد شد.
شهردار منطقه 7 اظهار داشت: حدفاصل خيابان سبلان تا امام حسين(ع) به مساحت 1900 متر در منطقه قرار دارد كه علاوه بر اجراي عمليات تعريض اين خيابان بخشي از اين مسير به خطوط اتوبوس تندرو اختصاص داده مي شود اين در حالي است كه براي تسريع در اجراي عمليات ضمن تعريض عمليات جدول گذاري و اجراي نهر به طور همزمان انجام مي گيرد.
ميرزايي فلاح از گشايش ضلع شمال غربي ميدان امام حسين(ع) در طرح ساماندهي اين ميدان خبر داد و خاطر نشان كرد: پس از خريداري املاك آن محدوده چهره مسجد امام حسين(ع) نمايان خواهد شد.

 



برف و كولاك بار ديگر استان هاي شمالي و غربي كشور را فرا گرفت

بارش برف در استان هاي شمال شرقي، شمال و شمال غربي كشور ضمن كاهش محسوس دماي هوا باعث مسدود شدن راه هاي ارتباطي، زمين گير شدن مسافران و تعطيلي مدارس شد.
به گزارش ايرنا، همزمان با بارش برف و كولاك از عصر شنبه، استاندار خراسان شمالي از زمين گير شدن بيش از 3 هزار و پانصد مسافر در بجنورد، آشخانه و منطقه دشت در غرب اين استان خبر داد.
ابوطالب شفقت در ادامه اظهار داشت: تمام مسافران ياد شده علاوه بر اسكان در اماكن عمومي و ورزشگاه هاي حاشيه شهرها از امكانات خواب و استراحت شبانه و غذاي گرم نيز بهره مند شدند.
در اين باره مديركل راه و ترابري خراسان شمالي با اشاره به مسدود شدن مسيرهاي ارتباطي 50 روستاي استان از بازگشايي گردنه «اسدلي» در محوز بجنورد- اسفراين خبر داد.
ابوالفضل باقرنيا در ادامه افزود: تمام راه هاي اصلي استان خراسان شمالي در محورهاي بجنورد- جنگل گلستان، بجنورد- مشهد و بجنورد- اسفراين باز و تردد در آن در جريان است.
سرهنگ «غلامحسين علي حسين زاده» رئيس پليس راه خراسان شمالي نيز گفت: تردد خودروهاي سنگين در گردنه اسدلي علي رغم بازگشايي اين محور تا اطلاع ثانوي ممنوع است.
محمدباقرنژاد مدير روابط عمومي فرودگاه بجنورد نيز از لغو پروازهاي ورودي و خروجي فرودگاه بين المللي بجنورد به خاطر كاهش ديد خلبان و بارش برف خبر داد.
«محمد وحيدي» مديركل آموزش و پرورش خراسان شمالي نيز از تعطيلي مدارس در برخي از شهرستان هاي اين استان به دليل بارش برف و لغزندگي معابر در روز يكشنبه خبر داد.
در اين رابطه اداره كل هواشناسي خراسان شمالي هواي اين استان را تا عصر يكشنبه تمام ابري همراه با برف و باد اعلام كرد كه از عصر دوشنبه از سمت غرب از ميزان ابرناكي ها كاسته مي شود.
همچنين فرمانده انتظامي خراسان شمالي از مرگ 3 نفر بر اثر وقوع كولاك شديد در گردنه اسدلي، حدفاصل بجنورد و اسفراين خبر داد.
تعطيلي مدارس در اثر برف
و يخبندان درخراسان رضوي
به گزارش اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوي، مدارس ابتدايي در شهرستان هاي كلات و فريمان و همچنين مدارس ابتدايي و راهنمايي در شهرستان هاي خوشاب، قوچان، سرولايت و چناران در نوبت صبح يكشنبه به علت بارش برف، يخبندان و لغزندگي معابر تعطيل شدند.
نجات دو زن باردار
گرفتار در برف و كولاك
به گزارش مهر، دو زن باردار از روستاهاي «بلوز» و «جيداقيه» از توابع تكاب كه در حال اعزام به بيمارستان شهداي اين شهرستان بودند، در مسير سخت گذر و ارتفاعات اين مناطق در ميان كولاك شديد و بارش برف اين منطقه گرفتار شدند كه با تلاش تيم هاي پزشكي و امدادگران جمعيت هلال احمر و راهداران از مرگ نجات يافتند.
همچنين به گزارش ايرنا فرماندار تكاب، از مسدود شدن محور ارتباطي تكاب ايرانخواه در اين شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر اين، محور تكاب- دندي- زنجان نيز به دليل بارش برف سنگين مسدود شده است.
«محمدعلي داعي» با اشاره به برف گير بودن و كولاك شديد در گردنه ها و محورهاي اين شهرستان، از افزايش ارتفاع برف در برخي محورهاي برفگير به 5/1تا سه متر خبر داد.
مسدود شدن دو محور ارتباطي سمنان
به استان شمالي
رئيس پليس راه استان سمنان گفت: دو محور ارتباطي استان سمنان به استان هاي شمالي كشور به علت بارش برف و بوران و باد شديد بسته است.
سرهنگ «عليرضا رضوي خبير» به ايرنا گفت: محور شاهرود- آزادشهر و نيز محور فولاد محله به كياسر كه به دليل باد و بوران از روز شنبه مسدود شده است، همچنان بر روي تردد خودروها بسته است.
تعطيلي مدارس در گلستان
به گزارش مهر، براساس اعلام اداره كل آموزش و پرورش استان گلستان مدارس ابتدايي و راهنمايي شهرستان هاي گرگان، علي آباد كتول، آزادشهر، راميان، كلاله، گنبدكاووس و مراوه تپه در نوبت صبح يكشنبه به علت بارش برف و لغزندگي معابر تعطيل شد.
گفتني است، بارش برف روز و شب شنبه بسياري از مناطق استان گلستان را سفيدپوش كرده و باعث كاهش محسوس دماي هوا و يخبندان در سطح معابر و خيابان ها شد، به طوري كه ارتفاع بارش برف در برخي مناطق كوهستاني گلستان از جمله روستاهاي علي آباد كتول، بيش از يك متر گزارش شده است.
ريزش بهمن جاده هراز را مسدود كرد
مسئول واحد ارتباطات جاده اي راه و ترابري مازندران در گفت وگو با فارس در ساري با اعلام مسدود بودن محور هراز اظهار داشت: جاده هراز به علت ريزش بهمن مسدود است.
محمود هاديان افزود: تردد در تمام مسيرهاي منتهي به مازندران و در محورهاي كوهستاني با زنجير چرخ امكان پذير است و ماموران راهنمايي و رانندگي از تردد وسايل نقليه بدون زنجير چرخ، جلوگيري مي كنند.
همچنين به گزارش ايرنا به نقل از اداره كل راه و ترابري استان مازندران جاده هراز براي انجام عمليات نصب هواكش هاي قوي در روزهاي دوشنبه و سه شنبه هفته جاري از ساعت 9 صبح الي 16و در روز چهارشنبه اين هفته نيز از ساعت 9 صبح الي 13 بعدازظهر مسدود خواهد بود.
در ايام انسداد اين محور مواصلاتي، رانندگان وسائط نقليه مي توانند ضمن رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي و كليه نكات ايمني از ديگر محورهاي ارتباطي مازندران همچون جاده فيروزكوه تردد كنند.
ناپديد شدن 5 كوهنورد
در قله كركس
به گزارش خبرنگار كيهان از بادرود، صبح شنبه تعداد ده كوهنورد كاشاني عازم ارتفاعات كركس بودند كه در مسير روستاي «كشته» از توابع نطنز گرفتار بهمن شده و 5 نفر از اين افراد ناپديد شدند. به گفته يك مقام آگاه در جمعيت هلال احمر بادرود از توابع اصفهان، تا لحظه تنظيم اين خبر جسد دو تن از 5 نفر مفقودي كه در اثر سرما جان باخته اند پيدا شده و تلاش براي يافتن پيكرهاي 3كوهنورد ديگر ادامه دارد.

 



ورود 75 اتوبوس جديد 2كابين به ناوگان

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از ورود 75 دستگاه اتوبوس 2كابين خارجي جديد به ناوگان خبر داد.
به گزارش ايسنا، پيمان سنندجي افزود: 75 دستگاه اتوبوس دو كابين خارجي از گمرك ترخيص شده و در حال حمل به تهران است كه اين اتوبوس ها با اولويت خط 2 اتوبوس هاي BRT تا پايان سال وارد ناوگان مي شوند.
وي ادامه داد: در حال حاضر 250 دستگاه اتوبوس در خط 2 اتوبوس هاي تندرو در حال خدمات رساني به شهروندان هستند و روزانه بيش از 350هزار مسافر را در اين مسير جابه جا مي كنند.
سنندجي تصريح كرد: با ورود اتوبوس هاي دو كابين جديد، اتوبوس هاي تك كابين در خطوط BRT جاي خود را به اين خطوط مي دهند تا امكان افزايش ظرفيت ناوگان فراهم شود.
وي افزود: در تلاشيم تا با ورود اتوبوس هاي باكيفيت و داراي استاندارد، ارتقاي كيفي ناوگان را به موازات افزايش ناوگان محقق كنيم.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه گفت: خطوط اتوبوس هاي BRTتوانسته اند بخش قابل توجهي از سفرهاي شهري را تحت پوشش قرار دهند و رضايت شهروندان را نيز تا حد زيادي جلب كنند.

 



رئيس سازمان غذا و دارو: كمبود دارويي نداريم

رئيس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخي مشكلات در انتقال ارز به شركت هاي خارجي دارو از بانك مركزي و ارگان هاي ذيربط خواست كمك كنند تا كمبود دارويي در بازار ايجاد نشود.
دكتر احمد شيباني در پاسخ به برخي اظهارات مبني بر پايين بودن ذخيره دارويي كشور به ايسنا گفت: ذخيره دارويي كشور پايين نيست و در حد متعارف است اما براي تامين داروي موردنياز كشور بايد پيش بيني هاي لازم صورت گيرد كه در اين زمينه نيز اقدامات لازم انجام شده است.
وي ادامه داد: در تامين داروي مورد نياز كشور محدوديت هايي از سوي دشمن اعمال مي شود اما برنامه ريزي و پيش بيني هاي لازم در اين زمينه صورت گرفته و صنعت داروسازي كشور نيز آمادگي لازم را فراهم كرده است.
رئس سازمان غذا و دارو تاكيد كرد: در مجموع ذخيره دارويي كشور در حد متعارف و متعادلي است و مشكل خاصي براي تامين داروي موردنياز بيماران نداريم، مردم نگران نباشند.
وي ادامه داد: از بانك مركزي و مراجع اقتصادي و بازرگاني انتظار داريم در تامين داروي موردنياز كشور به ما كمك كنند كه ارز با نرخ مرجع به صنعت داروسازي داده شود و از طرف ديگر ارز به راحتي به شركت هاي خارجي دارو منتقل شود تا دارو به موقع در اختيار مردم قرار گيرد.

 



هشدار راهور در مورد خريد خودروهاي گذر موقت

معاون فني- مهندسي پليس راهور با هشدار در مورد خريد خودروهاي گذر موقت گفت: اگر خودروي گذر موقتي پس از مهلت قانوني از كشور خارج نشود در حكم كالاي قاچاق محسوب مي شود و علاوه بر توقيف با فرد متخلف برخورد مي شود.
به گزارش مهر سرهنگ عليرضا جهانگيري اظهار داشت: براساس قانون تنها ثبت كننده سفارش واردات اين خودروها يا رانندگان قانوني آنها مي توانند از خودروهاي گذر موقت در كشور استفاده كنند. استفاده هر فرد ديگري از اين خودروها تخلف است و خودرو از سوي ماموران راهور توقيف مي شود.وي با اعلام اينكه نقل و انتقال خودروهاي گذر موقت ممنوع است گفت: متاسفانه عده اي از افراد اين خودروها را وارد كشور كرده و پس از نقل و انتقال از كشور خارج مي كنند در حالي كه نقل و انتقال خودروي گذر موقت ممنوع است.
معاون فني مهندسي پليس راهور از ممنوعيت نقل و انتقال وكالتي خودروها خبر داد و تاكيد كرد: با توجه به افزايش نقل و انتقال خودرو در روزهاي پاياني سال رانندگان بايد توجه داشته باشند از نقل و انتقال وكالتي خودداري كرده و در صورت فروش خودرو پلاك را نيز فك كنند.

 



حوادث كوتاه از كشور

پلمب واحدهاي صنفي متخلف
قشم- خبرنگاركيهان: با آغاز طرح پيشگيري از افزايش قيمت ها در قشم پنج واحد صنفي شامل يك سردخانه عمده فروشي 2 واحد سوپرماركت و 2 واحد ميوه فروشي توسط ستاد تنظيم بازار قشم پلمب شدند. علت پلمب عرضه محصولات تاريخ گذشته عدم درج قيمت و گرانفروشي اعلام شده است.
5 قرباني تصادف
گرگان- خبرنگاركيهان: وقوع تصادف شديد كاميون با خودروي سواري پيكان در محور قديم كردكوي به گرگان در استان گلستان باعث مرگ 5 سرنشين خودرو پيكان شد. علت حادثه بي احتياطي راننده كاميون اعلام شده است.
مرگ بر اثر انفجار كپسول گاز
برازجان- خبرنگاركيهان: يكي از اهالي برازجان كه قصد باز كردن كپسول گاز خانگي را داشت به دليل نشت گاز و روشن شدن فندك دچار حريق و سوختگي شد. همزمان با اين حادثه ماموران حمل كپسول گاز به منزل وي مراجعه مي كنند. اما علي رغم اصرار همسرش حاضر به كمك رساني به فرد مصدوم نشدند و محل را ترك كردند سرانجام با كمك همسايه ها اين فرد به بيمارستان منتقل شد اما شدت سوختگي باعث مرگ وي شد.

 



هديه آبكي !

پس از اهداي آب 20 ميليون ساله به ولاديمير پوتين، وي عملكرد دانشمندان روسي كه توانسته بودند به حجم عظيمي از آب درياچه اي باستاني در عمق سه كيلومتري از سطح لايه هاي يخي در قطب جنوب دسترسي پيدا كنند را ستود.
به گزارش مهر، وزير منابع طبيعي روسيه «يوري تروتنو» در برنامه اي تلويزيوني مخزني از آب به دست آمده از ذوب يخهاي سطح اين درياچه را به پوتين اهدا كرد و پوتين به وي گفت: خوب! شما ازاين آب نوشيده ايد؟تروتنو در پاسخ به پوتين با اضطراب و تشويش گفت كه حتي يك قطره از اين آب را نيز نچشيده است. پوتين در مقابل گفت خيلي جالب مي شود، دايناسورها از اين آب نوشيده اند و «تروتنو» يكي از اعضاي دولت روسيه نيز از اين آب بنوشد.پوتين موفقيت دانشمندان روسي در درياچه «وستوك» را رويدادي بزرگ ناميده و اعلام كرده كه اعضاي اين پروژه جوايز ملي دريافت خواهند كرد. دانشمندان روسي پس از دو دهه حفاري توانستند هفته گذشته خود را به عمق سه هزار و 769 متري از سطح لايه يخي قطبي برسانند و به سطح درياچه وستوك دسترسي پيدا كنند. براساس گزارش رويترز، انتظار مي رود اين درياچه داراي ارگانيزمهاي زنده اي باشد كه طي 20 ميليون سال گذشته در تاريكي اعماق اين درياچه به دام افتاده اند.

 



سنجاب ارغواني

يك زوج آمريكايي در باغ خانه خود سنجاب عجيبي را به دام انداختند كه به رنگ ارغواني است و توانسته كاربران اينترنت و دانشمندان را شگفت زده كند.
به گزارش خبر مهر، «سنجاب ارغواني» اصطلاحي است كه در زبان انگليسي براي نشان دادن «گزينه بسيار مطلوبي كه وجود ندارد، به كار مي رود».اكنون به نظر مي رسد كه «سنجاب ارغواني» واقعاً وجود دارد. در حقيقت، يك زوج آمريكايي ساكن سواحل «جرسي» در پنسيلوانيا در باغ خانه خود سنجابي را به دام انداختند كه به رنگ ارغواني است.«كاني امرت» زماني كه همسرش «پرسي» را صدا زد تا يك مخلوق عجيب را به وي نشان دهد به چشمان خود اعتماد نمي كرد.پس از اينكه اين زوج توانستند اين حيوان را به دام اندازند از آن چند عكس گرفتند و به همسايگان خود نشان دادند تا آنها هم نظرشان را درباره رنگ عجيب اين سنجاب بگويند. سپس، حيوان را آزاد كردند و اجازه دادند كه به جنگل باز گردد.همچنين، اين خانواده با دانشمندان تماس گرفتند و از آنان خواستند تا درباره اينكه چگونه يك سنجاب مي تواند ارغواني باشد توضيح دهند.پوست خز اين جوندگان كوچك مي تواند تنوع رنگي بسياري شامل قرمز، خاكستري، قهوه اي، سياه و حتي سفيد (در موارد زالي) داشته باشد اما بي ترديد توضيح درباره يك خز ارغواني كمي دشوار است.اما «كريش پيلاي»، استاد دانشگاه پنسيلوانيا توضيحي براي رنگ پوست خز اين سنجاب ارائه كرده و گفته كه به نظر مي رسد اين حيوان با رنگ «ارغواني امپراتوري» رنگي شده است. اين رنگ يك تركيب بروم ارگانيك است كه در ميان جانوران نرم تن به وفور يافت مي شود.اين محقق با تأكيد بر اينكه اين موقعيت اصلا براي اين سنجاب خوب نيست خاطرنشان كرد كه به نظر مي رسد مقدار برم در سيستم بدن اين جونده بسيار بالا باشد.

 



تلفات زلزله فيليپين

تلفات زمين لرزه 8/6 ريشتري در مركز فيليپين به 41 نفر افزايش يافت.
به گزارش اداره «دفاع از شهروندان فيليپين» اين حادثه 67 ناپديد داشت كه احتمال مي رود بيشتر آنان كشته شده باشند.
به گفته سرپرست تيم امداد و نجات اين كشور، عمليات امدادرساني به دليل پس لرزه هاي اين زمين لرزه و رانش زمين با سختي انجام مي شود و همين موضوع احتمال زنده يافتن مفقودان اين حادثه را كمرنگ تر كرده است.
ارتش اين كشور نيز با توزيع كالاهاي اساسي و غذا در ميان افراد زلزله زده سعي در تسريع روند كمك رساني دارند. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي News24، اين زمين لرزه باعث تخريب صدها ساختمان مسكوني و پل هاي ارتباطي شده است.

 



بيماري مرموز !

شيوع يك بيماري مرموز در سواحل اقيانوس آرام در آمريكاي مركزي هزاران نفر را به كام مرگ كشانده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين بيماري از سال 2 هزار تاكنون در كشورهاي السالوادور و نيكاراگوئه بيش از 24 هزار نفر را كشته و هزاران نفر ديگر را نيز به بيماري هاي مزمن كليه مبتلا كرده است.پژوهشگران مي گويند گزارش هايي از شيوع اين بيماري در شمال قاره مانند مناطق جنوبي مكزيك و جنوب مانند پاناما دريافت كرده اند.اين بيماري سال گذشته در السالوادور به حدي شيوع يافت كه وزير بهداشت اين كشور تقاضاي كمك بين المللي كرد و گفت: شيوع بيماري سيستم بهداشت كشورش را تحت الشعاع قرار داده است.در «چيچي گالپا» يكي از شهرهاي السالوادور از هر چهار نفر، بيش از يك نفر علائم بيماري مزمن كليه را دارد.بسياري از قربانيان كارگران مزارع نيشكر هستند. بيماران، پزشكان محلي و فعالان مدني مي گويند كه به مواد شيميايي كشاورزي كه سالها در مزارع استفاده شده است، ظنين هستند. اما برخي كارشناسان نيز علت اين بيماري را در نوع كار مبتلايان مي بينند.آنها مي گويند، قربانيان كارگران ساختماني يا مزارع هستند كه ساعت هاي طولاني در دماهاي بالا كار مي كنند بدون ايكه آب بدن شان تامين شود.طبق گزارش سازمان بهداشت پان امريكن، شمار قربانيان اين بيماري مزمن كليه در نيكاراگوئه طي يك دهه دو برابر شده است.

 



سونامي در فلوريدا

تصاوير اين امواج كه ساحل دريا و حتي بلوك هاي ساختماني بسيار بلند كنار دريا را در بر گرفته توسط يك خلبان هليكوپتر كه در حال گشت زني در آن حوالي بوده، گرفته شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در اين پديده جابه جايي ابرهاي در هم پيچيده و اثر آن روي آب و هواي ساحل اثراتي شبيه سوناني را ايجاد كرده است.اين پديده معمولا در نواحي با دشت هاي وسيع و بادهاي تند اتفاق مي افتد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14