(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 بهمن 1390- شماره 20142

اعتراض فعالان حقوق بشر عربستان به سياست سركوب آل سعود
8 نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند
به منظور سركوب مخالفان آل خليفه واحدهاي نظامي تازه نفس عربستان رهسپار بحرين شدند
پس از يونان و اسپانيا هزاران نفر در پرتغال عليه سياست هاي دولت به خيابان ها ريختند
اروپايي هاي بدبين!
تصميم سران عرب حوزه خليج فارس براي قطع رابطه با سوريه
نوري مالكي قانون اساسي عراق را معيار حل اختلاف ها دانست
تظاهركنندگان مغربي : زندانيان سياسي را آزاد كنيد
اعتصاب سراسري در اسرائيل با عقب نشيني نتانياهو پايان يافت
يورش نظاميان صهيونيست به معترضان فلسطيني در رام الله
مذاكرات فرستاده نظامي آمريكا با ژنرال طنطاوي درباره همكاري واشنگتن و قاهره
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري تركمنستان
چها رسوي پنج قا ره
سامانه موشكي اروپا محور مذاكرات مسكو با سفير آمريكا



اعتراض فعالان حقوق بشر عربستان به سياست سركوب آل سعود

گروه ها و فعالان سياسي عربستان سركوب سازمان يافته و كشتار مخالفان رژيم آل سعود را به شدت محكوم كردند.
. به گزارش شبكه خبري «العالم»، جمعيت توسعه و تغيير كه بسياري از گروه ها و فعالان سياسي را در اين كشور دربرمي گيرد در بيانيه اي تيراندازي به شركت كنندگان در تظاهرات مسالمت آميز و ادعاهاي وزارت كشور عربستان براي توجيه كشتار شهروندان را به شدت محكوم كرد. اين جمعيت تأكيد كرد: اين حق شهروندان شيعه است كه در صحنه سياسي عربستان حضور فعال داشته باشند. پايگاه خبري مخالفان آل سعود (راصد) نيز گزارش داد كه جمعيت حقوق مدني و سياسي عربستان (حسم) فاش كرد: رژيم آل سعود با بازداشت گسترده مخالفان بسياري از فعالان سياسي را از سفر به خارج از اين كشور منع كرده است.

 



8 نظامي آمريكايي در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند

بر اثر سقوط يك هلي كوپتر در جنوب افغانستان 8 نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي نيروهاي اشغالگر آتلانتيك شمالي (ناتو) در افغانستان روز يكشنبه در بيانيه اي بدون اشاره به علت سقوط يك فروند هلي كوپتر آمريكايي از كشته شدن 8 تن از سرنشينان آن خبر داد.
براساس اين گزارش، «ذبيح الله مجاهد» سخنگوي طالبان نيز در واكنش به سقوط هلي كوپتر مدعي شد كه اعضاي اين گروه روز شنبه يك فروند هلي كوپتر نيروهاي آمريكايي را در استان «زابل» در جنوب افغانستان هدف قرار داده و آن را سرنگون كرده اند.اين ادعا اگرچه هنوز به اثبات نرسيده است، اما شاهدان عيني ساقط شدن هلي كوپتر متعلق به نيروهاي اشغالگر ناتو را تاييد كردند.

 



به منظور سركوب مخالفان آل خليفه واحدهاي نظامي تازه نفس عربستان رهسپار بحرين شدند

يگان هاي نظامي جديد عربستان سعودي براي كمك به رژيم آل خليفه در سركوب بيشتر معترضان وارد بحرين شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، شبكه خبري العالم تصاويري را منتشر كرد كه نشان مي دهد يگان هاي نظامي سعودي در حال ترك اين كشور و حركت به سوي بحرين از طريق پل ميان دو كشور هستند.
فعالان بحريني با تاييد اين خبر اعلام كردند كه رژيم آل خليفه در راستاي ادامه سركوبگري ها و جناياتش عليه مردم بي گناه از خاندان آل سعود درخواست كرده كه تسليحات و تجهيزات بيشتري به بحرين ارسال دارد.
اين در حالي است كه سازمان ديدبان حقوق بشر نيز اعلام كرد تصميم دولت آمريكا مبني بر ادامه فروش سلاح به بحرين حقوق بشر را به طور جدي نقض مي كند.
نايب رئيس سازمان ديدبان حقوق بشر در اين باره گفت، رژيم بحرين وعده داده كه موارد نقض حقوق بشر رامتوقف و عاملان اين اقدامات را بازخواست و مجازات كند اما به هيچ يك از وعده هاي داده شده عمل نكرد.
مك فرلند افزود: تظاهركنندگان بحريني همچنان به دليل بيان مسالمت آميز خواست هاي خود متهم به اقدامات جنايي شده و در زندان به سر مي برند.
به گزارش فارس وي با اشاره به شكنجه بازداشت شدگان بحريني در زندان هاي رژيم آل خليفه تاكيد كرد: رژيم آل خليفه شيوه هاي بازجويي از بازداشت شدگان را كه در نتيجه آن بسياري از افراد جان خود را حين بازجويي از دست داده اند، از سازمان هاي بين المللي مخفي مي كند.
اين نماينده سازمان ديدبان حقوق بشر از دولت آمريكا نيز به شدت انتقاد كرد و گفت: آمريكا همچنان به فروش سلاح هاي خود به رژيم بحرين ادامه مي دهد، در حالي كه مي داند رژيم بحرين از اين سلاح ها براي سركوب تظاهركنندگان بحريني بهره مي گيرد.
مك فرلند تاكيد كرد: آمريكا با اين اقدام خود در واقع از جنايات آل خليفه در حق مردم خود حمايت مي كند.
از سوي ديگر حزب الله لبنان با انتشار بيانيه اي حمله رژيم بحرين به منزل دبيركل جمعيت الوفاق بحرين را محكوم كرد.
حزب الله تاكيد كرد كه اين حمله دليل ديگري براي نقض قوانين و استفاده از خشونت عليه مردم بحرين است.
اين در حالي است كه جوانان انقلابي بحرين تاكيد كردند كه به رغم افزايش خشونت ها و سركوبگري هاي رژيم آل خليفه همچنان به راه انقلاب تا پيروزي نهايي و تحقق همه اهداف انقلابيون ادامه خواهند داد.

 



پس از يونان و اسپانيا هزاران نفر در پرتغال عليه سياست هاي دولت به خيابان ها ريختند

پس از اسپانيا و يونان، صدها هزار نفر از مردم پرتغال نيز در اعتراض به سياست هاي اقتصادي سختگيرانه دولت به خيابان ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري ها تظاهركنندگان از سراسر كشور روز شنبه با تجمع در ميدان كاخ شهر ليسبون پايتخت پرتغال، اعتراض خود را به سياست هاي رياضت اقتصادي دولت اين كشور اعلام كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات دست نوشته هايي با عناوين «تلاش ادامه دارد»، «نه به استعمار، نه به نابرابري، نه به فقر» در دست داشتند.
اين تظاهرات به ابتكار اتحاديه تجاري پرتغال انجام شد و 300 هزار نفر در آن شركت داشتند، اتحاديه تجاري پرتغال بزرگترين اتحاديه تجاري اين كشور است كه ماه گذشته از امضاي موافقتنامه با دولت در مورد «اصلاحات بازار و كار» خودداري كرد.
آرمينو كارلوس دبيركل اين اتحاديه در يك سخنراني در پايان اين تظاهرات گفت: باور ما بر اين است كه اين تظاهرات يكي از گسترده ترين تجمع ها در 30 سال گذشته بوده است.
وي متعهد شد، تظاهرات در هفته هاي آتي ادامه يابد و تظاهرات ديگري در 29 فوريه در پايتخت برگزار شود.
اين در حالي است كه قرار است مقام هاي اتحاديه اروپا، بانك مركزي اروپا و صندوق بين المللي پول ظرف روزهاي آتي نشستي براي ارزيابي پيشرفت برنامه استقراضي پرتغال داشته باشند.
پرتغال يكي از كشورهاي منطقه يورو است كه بعد از يونان بيشترين آسيب ها را از بحران بدهي ها ديده است.
در همين رابطه و در رويدادي ديگر پارلمان يونان نيز بررسي مصوبه پيشنهادي دولت اين كشور را در مورد رياضت هاي تازه اقتصادي براي دريافت وام از اتحاديه اروپا آغاز كرد.
كابينه يونان جمعه شب در يك جلسه اضطراري پيش نويس اين لايحه را كه دريافت 130 ميليارد يورو كمك مالي از صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا را امكان پذير مي سازد تصويب كرد.
پيشتر لوكاس پاپارموس نخست وزير يونان تاكيد كرده بود مجلس براي اجتناب از ورشكستگي كامل اين كشور بايد اين لايحه را تصويب كند.
همزمان با تصويب اين لايحه، يونان براي دومين روز پياپي شاهد اعتصاب سراسري عليه اقدامات رياضتي جديد بود.
اتحاديه كارگري روز شنبه اعتراضات بيشتر عليه طرح هاي رياضتي دولت را كه به درخواست اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول تصويب شده خواستار شدند.
در تجمع روز جمعه معترضان، مقابل ساختمان پارلمان يونان درگيري هايي رخ داد و پليس براي پراكنده كردن معترضان از گاز اشك آور استفاده كرد با وجود تصويب طرح هاي رياضت اقتصادي و بسته هاي كمك هاي مالي، يونان از سال 2009 تاكنون با ركود اقتصادي دست وپنجه نرم مي كند.
همزمان با پرتغال و يونان، در اسپانيا نيز دو اتحاديه بزرگ خواستار برگزاري تظاهرات در اعتراض به تلاش هاي دولت براي اعمال اصلاحات در قوانين كار شدند.
گفته مي شود اصلاحات در قوانين كار مي تواند به از بين رفتن موقعيت هاي شغلي بسياري در اسپانيا منجر شود.
رهبر اتحاديه كارگري اسپانيا اعلام كرد: ما مي خواهيم در 19 فوريه (30 بهمن) خيابان هاي اسپانيا شاهد حضور تظاهركنندگان و اعتراض عليه اصلاحات در قوانين كار باشد.
فرناندز توكسو در پاسخ به پرسشي درباره تمايل اين اتحاديه به اعتصاب عمومي گفت: نمايندگان اين اتحاديه با كاركنان شركت هاي مختلف در حال رايزني هستند و تصميمات بعدي اعلام خواهد شد.
وي تاكيد كرد: اين اصلاحات مي تواند در كوتاه مدت باعث از ميان رفتن موقعيت هاي شغلي بسياري شود و در ميان مدت امنيت شغلي را از ميان برده و باعث افزايش سردرگمي مردم مي شود.
دولت محافظه كار اسپانيا روز جمعه اعلام كرد: به دنبال اصلاحات بنيادين در قوانين كار است و اين اقدام با هدف مقابله با مشكل بيكاري بيش از 50 درصد از جوانان اسپانيا صورت مي گيرد.
بسياري از تحليل گران معتقدند بحران منطقه يورو به واگرايي بيشتر در اتحاديه اروپا و در نهايت موجب فروپاشي اين اتحاديه خواهد شد و به اعتقاد كارشناسان ورشكستگي يونان و اسپانيا مقدمه اين فروپاشي بزرگ است.

 



اروپايي هاي بدبين!

مي گويند، بيشترين تعداد افراد نگران براي آينده اقتصادي كشورشان در فرانسه زندگي مي كنند و خوش بين ترين ها هم در كشورهاي فقير دنيا!
در واقع، به طور كلي كشورهاي اروپايي و در صدر آنها فرانسه، نگاهي بدبينانه به آينده اقتصادي كشورشان دارند. درست برعكس اقتصادهاي نوظهور آسيا، همين طور كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا، كه به آينده اقتصادشان كاملا ايمان دارند! بايد گفت كه، اين وسط فرانسوي ها قهرمان بدبيني هستند. به اين ترتيب، گزارش مؤسسات نظرسنجي «وي بي اي» و «گالوپ» از 53 كشور دنيا به ما مي گويد كه، 61 درصد فرانسوي ها (در مقابل 52 درصد انگليسي ها، 48 درصد اسپانيايي ها و 41 درصد ايتاليايي ها) دشواري هاي اقتصادي زيادي سر راهشان مي بينند، در حالي كه فقط 22 درصد آلماني ها آينده به نظرشان سياه مي آيد و فقط 27 درصدشان افزايش بيكاري را پيشگويي مي كنند. حالا، بيكاري از موضوعاتي است كه انگليسي ها را بيشتر از بقيه نگران مي كند، به طوري كه 74 درصدشان معتقدند كه بيكاري افزايش پيدا خواهد كرد (67 درصد در فرانسه)، اما، 72 درصد پاكستاني ها، 65 درصد روس ها و 56 درصد هندي ها هم همين طور فكر مي كنند. و اما، در آمريكاي شمالي (كانادا و آمريكا)، اكثراً در مورد آينده دنيا به طور كلي، نااميد و بدبين اند و فقط 25 درصد هستند كه آينده خودشان را در رفاه مي بينند. و اين در حالي است كه، فقط 15 درصد اروپايي ها- برخلاف اقتصادهاي نوظهور جهان سوم- چنين رفاهي را براي آينده پيش بيني مي كنند. البته، در برزيل، چين و هند هم مردم همين باور را دارند و فقط 14 درصد هستند كه آينده را پر از مشكل مي بينند. حالا، بايد گفت كه مدال جهاني خوش بيني را ويتنامي ها به خودشان اختصاص مي دهند، چرا كه 70 درصدشان به چشم انداز اقتصادي كشورشان ايمان كامل دارند. بساط خوش بيني در نيجريه هم به راه است، زيرا 80 درصد نيجريايي ها باور دارند كه وضعيت شخصي شان بهبود خواهد يافت. حتي، در افغانستان و عراق هم اين خوش بيني پابرجاست، به طوري كه فقط 14 درصد افغان ها و فقط 12 درصد عراقي ها وحشت دارند كه وضع مالي شان روز به روز بدتر شود.
سرويس خارجي كيهان

 



تصميم سران عرب حوزه خليج فارس براي قطع رابطه با سوريه

مقامات كشورهاي حاشيه خليج فارس همسو با سياست هاي غرب تصميم گرفتند علاوه بر درنظر گرفتن تدابير سختگيرانه عليه سوريه با اين كشور به طور كامل قطع رابطه كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه عكاظ عربستان، بنابر اعلام روزنامه هاي كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، مقامات اين كشورها اعلام كردندكه هرگونه روابط ديپلماتيك خود با سوريه را قطع و شوراي مخالفان را به رسميت خواهند شناخت.
وزيران خارجه كشورهاي اتحاديه عرب نيز اعلام كردند كه مواضع اخير روسيه و چين در مورد سوريه را محكوم مي كنند و اقدامات سختگيرانه تري در مورد اين كشور به اجرا خواهند گذاشت.
شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس روز گذشته درقاهره تشكيل جلسه داده و رايزني هاي خود عليه سوريه را ادامه دادند.
كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در اين اجلاس از سفيران سوريه خواستند كه هرچه سريع تر خاك اين كشورها را ترك كنند. پيشتر اين كشورها سفيران خود را از دمشق فرا خوانده بودند.
همچنين روز گذشته نشستي در سطح وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب در قاهره تشكيل شد و درباره آخرين تحولات سوريه بحث و تبادل نظر شد.در همين رابطه شبكه خبري العالم گزارش داد كه پس از شكست آمريكا و متحدان غربي و عربي اش براي صدور قطعنامه عليه سوريه برخي منابع اعلام كردند كه ارتش آمريكا با ايجاد يك جنگ رواني در حال بررسي و ارزيابي امكان ورود به سوريه است.العالم افزود، شماري از مسئولان آمريكايي ادعا كردند كه ارتش آمريكا اكنون در حال ارزيابي مقدماتي توانايي هاي نظامي خود براي بررسي امكان دخالت در سوريه به عنوان يكي از گزينه هاي مطرح است.
العالم به نقل از شبكه سي ان ان اظهار داشت، اين نخستين بار است كه مسئولان آمريكايي موضوع دخالت نظامي در سوريه را مطرح مي كنند. تبليغات رواني عليه سوريه در حالي شدت مي گيرد كه با حمايت مردم سوريه از نظام خود و حمايت روسيه و چين از دمشق در شوراي امنيت تمام تلاش هاي اعراب و جبهه غرب عليه سوريه تاكنون به طور كامل شكست خورده است.ا
ز سوي ديگر، در كمتر از يك روز از اقدام نماينده عربستان در سازمان ملل در توزيع پيش نويس قطعنامه ميان اعضاي مجمع عمومي سازمان ملل عليه سوريه معاون وزير خارجه روسيه به شدت با اين پيش نويس قطعنامه مخالفت كرد. وي افزود، روسيه پيش نويس غيرمتوازن را بررسي نمي كند.

 



نوري مالكي قانون اساسي عراق را معيار حل اختلاف ها دانست

نخست وزير عراق بر تمسك به قانون اساسي به عنوان تنها وسيله حل اختلافات سياسي و يكپارچگي در كشورش تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه اماراتي «دارالخليج»، «نوري مالكي» نخست وزير عراق طي سخناني در مراسم جشني كه به مناسبت فعاليت سالروز تاسيس حزب اسلامي «الدعوه» در كربلا برگزار شد، اظهار داشت: عراق كشوري است كه برپايه واقع بيني و تكيه بر قانون اساسي كه همه مردم آن را پذيرفته اند و بر آن توافق دارند، تشكيل شده است.
وي گفت: متاسفانه برخي از كساني كه در روند سياسي مشاركت دارند، به دنبال پيشبرد سياست هاي كشورهاي ديگر هستند،نخست وزير عراق با انتقاد از مخالفان دولت متذكر شد: برخي از گروه ها و احزاب سياسي هستند كه ادعا مي كنند خواهان برگزاري كنفرانس ملي هستند، اما از برگزاري آن در پشت درهاي بسته وحشت دارند.مالكي با تاكيد بر قانون اساسي به عنوان معيار قانوني در كشور و مرجعي براي حل اختلافات سياسي يادآور شد: هرگز اجازه نمي دهيم در شرايط حساس كنوني عراق مناطق فدرالي تشكيل شود و چنين اقدامي باعث گشوده شدن دروازه هاي جنگ داخلي خواهد شد.

 



تظاهركنندگان مغربي : زندانيان سياسي را آزاد كنيد

مردم مغرب بار ديگر در اعتراض به سياست هاي دولت اين كشوروبراي آزادي فوري زندانيان سياسي به خيابان هاريختند.
به گزارش پرس تي وي،
تظاهركنندگان مغربي با برپايي تظاهرات در شهركازابلانكا، بزرگ ترين شهر اين كشور شمال آفريقا، از دولت اين كشور توقف بازداشت فعالان حقوق بشر به بهانه هاي دروغين را خواستار شدند.
فعالان مراكشي مي گويند كه همكاران شان از اوايل سال گذشته به عنوان بخشي از سركوب سازمان دهندگان تظاهرات ضددولتي بازداشت شده اند.
دولت مراكش اين بازداشت شدگان را به «خرابكاري» متهم كرده است .
تظاهرات در مراكش در طرفداري از اصلاحات و مخالفت با فساد همچنان ادامه دارد.
مردم مراكش معتقدنداين اصلاحات كافي نيست؛ چرا كه پادشاه همچنان قدرت هاي كليدي و مسئوليت ارتش را در اين كشور در اختيار دارد .

 



اعتصاب سراسري در اسرائيل با عقب نشيني نتانياهو پايان يافت

رژيم صهيونيستي سرانجام به خواسته اعتصاب كنندگان تن داد و با عقب نشيني مقابل كارگران، اعتصاب سراسري در فلسطين اشغالي پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، اعتصابي كه از روز چهارشنبه گذشته در اسرائيل آغاز شده بود و بخش هاي مختلف دولتي و غير دولتي اين رژيم را فلج كرده بود با عقب نشيني دولت نتانياهو روز گذشته پايان يافت. وزارت دارايي رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه با اتحاديه هاي كارگري به توافق رسيده است.در اعتصاب فراگير بانك ها، اداره بورس، دفاتر دولتي، بيمارستان ها، دفاتر دولتي، فرودگاه و كاركنان راه آهن حضور داشتند و اعتصاب كنندگان خواستار بهبود وضعيت معيشتي و افزايش دستمزدهاي خود بودند. يكي از خواسته هاي كارگران و كاركنان بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي بازگشت حدود 250 هزار بازنشسته بود كه قرار شد اين افراد مشمول افزايش حقوق و مزايا شوند.يكي از بزرگترين كارخانه هاي لبنياتي رژيم صهيونيستي كه 7000 كارگر را در اختيار دارد نيز اعلام كرده بود كه اگر دولت به خواسته هاي اعتصاب كنندگان توجه نكند اين كارخانه نيز به جمع اعتصاب كنندگان خواهد پيوست.

 



يورش نظاميان صهيونيست به معترضان فلسطيني در رام الله

نظاميان صهيونيست به تظاهركنندگان فلسطيني كه با اسيران فلسطيني اعتصاب كننده اعلام همبستگي كرده بودند حمله و 16 نفر از آنها را مجروح كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، رژيم صهيونيستي به تظاهراتي كه در رام الله در همبستگي با اسيران فلسطيني به ويژه خضر عدنان برگزار شده بود حمله و 16 نفر را مجروح و 6 نفر ديگر را بازداشت كردند.
خضر عدنان از دو ماه قبل دست به اعتصاب غذا زده و اكنون در بيمارستان در شرايط بسيار بدي به سر مي برد.
تاكنون تظاهرات زيادي در همبستگي با او برگزار شده ولي رژيم صهيونيستي از آزادي وي امتناع مي كند.
نظاميان صهيونيست با گاز اشك آور، گلوله و باتوم به صف تظاهركنندگان يورش مي برند و تظاهركنندگان نيز در مقابل به سوي نظاميان صهيونيست سنگ پرتاب مي كنند.
خضر عدنان در نامه اي كه از بيمارستان آن را نوشته است اعلام كرده كه به دليل بدرفتاري با وي در زندان اين اعتصاب را آغاز كرده و هدفش دفاع از عزت و شرافت ملت فلسطين است.
وي اظهار داشت كه همچنان به اعتصاب غذا ادامه مي دهد.
از سوي ديگر، جنگنده هاي رژيم صهيونيستي روز گذشته چندين هدف در نوار غزه را بمباران كردند كه طي آن يك فلسطيني شهيد شد. در اين حمله سه نفر نيز زخمي شدند.
همچنين يك هواپيماي شناسايي رژيم صهيونيستي يك پايگاه وابسته به جنبش جهاد اسلامي در بيت لاهيا واقع در شمال نوار غزه را بمباران كرد كه در نتيجه آن دو مبارز فلسطيني مجروح شدند.
منابع ديپلماتيك مصري نيز اعلام كردند كه هيئت هايي از جنبش فتح، حماس و جهاد اسلامي با حضور تعدادي از مسئولان مصري روز گذشته در قاهره ديدار و روند تحقق آشتي ملي را بررسي كردند.


 



مذاكرات فرستاده نظامي آمريكا با ژنرال طنطاوي درباره همكاري واشنگتن و قاهره

رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا با هدف اخذ تضمين هاي كافي در مورد ادامه رابطه با رژيم صهيونيستي و همكاري نظامي با واشنگتن با رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «مارتين ديم سمبسي» رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا كه پس از شكست مذاكرات ديپلماتيك به طور سرزده روز شنبه به قاهره سفر كرده بود، با سپهبد «محمدحسين طنطاوي» رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر ديدار و دو طرف مسائل مشترك امنيتي و توافقنامه هاي بين المللي مورد علاقه خود را بررسي كردند.
براساس اين گزارش طنطاوي و ديم سمبسي بر اهميت تعهد دو طرف بر اين توافقنامه ها تاكيد و روابط استراتژيك ميان واشنگتن و قاهره را بسيار عميق ارزيابي كرد.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، «ديولابان» سخنگوي رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا اعلام كرد كه ديم سمبسي با «سامي عدنان» معاون رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر نيز ديدار و مسائل مورد علاقه دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار داده است. اين در حال است كه قرار بود پس از اين ديدار، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در يك مصاحبه مطبوعاتي به سوالات خبرنگاران پاسخ بدهد، اما اين برنامه خبري به دليل نامعلومي لغو شد.
روزنامه هاي مصر نيز به نقل از منابع مطلع فاش كردند كه محور عمده مذاكرات رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا با طنطاوي، آزادي 19 فعال حقوق بشري آمريكايي در مقابل ادامه كمك هاي مالي و نظامي واشنگتن به قاهره بوده است.
همچنين گفته مي شود، در جريان اين ديدار فرستاده نظامي آمريكا از همتاي نظامي مصري خود در مورد پايبندي به پيمان كمپ ديويد تضمين هايي را دريافت كرده است.
شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر كه پس از انقلاب مردمي 25 ژانويه حكومت را در اين كشور غصب كرده است طي 10 ماه گذشته توانسته است با دريافت كمك هاي تسليحاتي و مالي واشنگتن به سركوب انقلابيون بپردازد و موجبات تضعيف مقاومت در صفوف آنها در برابر رژيم صهيونيستي شود.
همچنين دولت آمريكا با پرداخت ساليانه يك ميليارد و 300 ميليون دلار كمك مالي به مصر توانسته است اين كشور را در حلقه دوستان و متحدان خود در خاورميانه نگه دارد، در حالي كه يكي از مسائل چالش برانگيز در روابط آمريكا و مصر، موضوع دخالت هاي گسترده كاخ سفيد در امور داخلي مصر است كه از طريق نهادهاي به اصطلاح مدني است تا جايي كه جنبش مردمي در فراخواني خواستار تحريم كالاهاي آمريكايي و اسرائيلي شده است.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري تركمنستان

شمارش آرا انتخابات رياست جمهوري تركمنستان در حالي آغاز شده كه انتظار مي رود قربان قلي بردي محمداف رئيس جمهور فعلي مجددا در آن پيروز شود.
به گزارش خبرگزاري ها كميسيون مركزي انتخابات تركمنستان ديروز در بيانيه اي اعلام كرد: از ميان 15 نامزد اين انتخابات پنج نفر از آنان به علت ارائه ندادن مدارك كافي پذيرفته نشده و دو نامزد ديگر به دلايل شخصي پس از ثبت نام انصراف دادند و در نهايت هشت نامزد براي كسب مقام رياست جمهوري اين كشور با هم رقابت كردند.
نظرسنجي هايي كه پيشتر انجام شده نشان مي دهد احتمالا قربان قلي محمداف رئيس جمهور فعلي در اين انتخابات كه ديروز برگزار شد، پيروز خواهد شد. بردي محمداف در انتخابات رياست جمهوري سال 2007 كه پس از درگذشت صفر مراد نيازاف رئيس جمهوري سابق تركمنستان برگزار شد، توانست با كسب بيش از 89 درصد آرا پيروزي را از آن خود كند.

 



چها رسوي پنج قا ره

محمود عباس در قاهره
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در راستاي تحقق آشتي ملي با رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر ديدار مي كند.
پيشبرد آشتي ملي مهم ترين محور گفت وگوي محمود عباس با مقامات مصري است.
در همين رابطه قرار است ابومازن با خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس 21 فوريه (2 اسفند) در قاهره ديدار كند.
ادامه تيراندازي در شمال لبنان
با وجود اعلام آتش بس در شهر طرابلس در شمال لبنان درگيري و تيراندازي بين مناطق «جبل محسن» و «باب التبانه» ادامه يافت.
در درگيري هاي اخير ميان اهالي اين دو منطقه تاكنون دو شهروند كشته و تعدادي ديگر مجروح شدند.
تعطيلي سامانه گنبد آهنين
منابع صهيونيست اعلام كردند كه ارتش رژيم صهيونيستي تجهيز سامانه دفاع موشكي گنبد آهنين را به دليل كاهش بودجه ارتش متوقف كرده است.اما منابع فلسطيني اظهار داشتند كه ناكارآمدي اين سامانه در ردگيري و انهدام موشك هاي فلسطيني باعث تعطيلي اين سامانه موشكي شده است.
دستگيري پسر قذافي در نيجر
«سعدي» پسر معمر قذافي رهبر معدوم ليبي در نيجر دستگير شد.
مقامات نيجر پسر قذافي را دستگير و به مكان نامعلومي انتقال دادند.
اين مقامات اعلام كردند كه هنوز تصميمي درباره استرداد وي به ليبي گرفته نشده است.

 



سامانه موشكي اروپا محور مذاكرات مسكو با سفير آمريكا

معاون وزير دفاع روسيه در ديدار با سفير جديد آمريكا در مسكو مواضع كشورش را در قبال استقرار سامانه دفاع موشكي آمريكا در خاك اروپا تشريح كرد.
به گزار فارس اناتولي آنتونوف معاون وزير دفاع روسيه روز شنبه در ديدار توجه مايكل مك فول سفير آمريكا را به مشكلات مربوط به سپر موشكي اروپا جلب كرده و ارزيابي روسيه از توان بالقوه اين سامانه و نقطه نظرات اين كشور در رابطه با اين طرح را بازگو كرد.
مقامات روسي بارها اعلام كردند كه استقرار سامانه دفاع ضد موشكي آمريكايي در نزديكي مرزهاي روسيه عليه توان بالقوه راهبردي اين كشور است و توازن قدرت در جهان را برهم خواهد زد.
مذاكرات دو طرف در رابطه با مسئله سپر موشكي به بن بست رسيده است، چرا كه طرف آمريكايي حاضر نيست كه تضمين حقوقي در مورد عدم جهت گيري اين سامانه عليه روسيه بدهد.
در واكنش به استقرار اين سامانه موشكي در اروپا ديمتري مدودف رئيس جمهور روسيه سال گذشته دستور داد تا اقدامات نظامي - فني و ديپلماتيك لازم صورت بگيرد تا به تهديدات احتمالي از جانب اين سپر موشكي پاسخ مطمئن داده شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14