(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24 بهمن 1390- شماره 20142

انسان هاي تنها
انتقاد پذير باشيم
رابطه تنگاتنگ خواندن و نوشتن
سويا
استحمام را براي كودك لذت بخش كنيد
درس خواندن را براي كودكان آسان تر كنيم
خاكشير



انسان هاي تنها

انسان به دلايل مختلف احساس تنهايي مي كند از جمله فقدان دوست كافي، نداشتن مهارت نزديك شدن به سايرين و يا مورد پذيرش واقع نشدن. همه ما گاهي تنهايي را تجربه مي كنيم. تلاش گروهي از مردم براي برقراري ارتباط با ديگران با شكست مواجه مي شود و گروهي نيز اساساً جرأت تلاش كردن را ندارند!
نكات مهم
1- يادتان باشد تمام ما تنها هستيم و اين مسأله به مفهوم وجود نقص در ما نيست. همه مردم به خصوص زماني كه در مرحله گذر قرار دارند احساس تنهايي مي كنند.
2- براي يافتن دوستان جديد، پيوندتان را با اطرافيان خود مستحكم كنيد. بيشتر از آنكه حرف بزنيد به سخنان طرف مقابل گوش دهيد.
قدر دوستان فعلي خود را بدانيد.
3- سطح انتظارات خود را پايين بياوريد. از ميزان توقعات خود بكاهيد و از ارتباطات خود لذت ببريد.
4- ابتكار عمل را در دست بگيريد. از دوست خود بپرسيد به چه مسائلي علاقه مند است.
يادتان باشد شما مي خواهيد در زندگي يك فرد ديگر جايي باز كنيد و اين كار، آسان نيست. يافتن دوست مي تواند روندي طولاني مدت و پر فراز و نشيب باشد و شما بايد هميشه پيشقدم باشيد.
5- از ابراز احساسات خود نهراسيد. آنچه را كه در ذهن داريد بر زبان آوريد. داشتن نظرات مشترك پيوند شما را با دوست تان مستحكم تر مي كند.
6- يادتان باشد همگي ما در اعماق وجودمان تنها هستيم. ما در تنهايي به دنيا مي آييم و در تنهايي مي ميريم.
در واقع عشق بدون تنهايي وجود ندارد. ديدگاه خود را نسبت به تنهايي تغيير دهيد.
7- ميان تنهايي و انزوا تمايز قائل شويد. فرض كنيد امروز آخرين روز تنهايي شماست. در اين صورت چه كاري انجام خواهيد داد؟
8- در تنهايي خود غرق نشويد. كاري كنيد، هر كاري. قدم بزنيد، دوچرخه سواري كنيد، به فعاليت هاي جديد بپردازيد. هرچقدر تجربيات بيشتري داشته باشيد بهتر مي توانيد با ديگران ارتباط برقرار كنيد. با تعداد بيشتري از مردم درمورد موضوعات مختلف حرف بزنيد.
9- با دوستان خود به انجام كارهاي مختلف بپردازيد در بسياري از مواقع شما در حقيقت از كمبود دوست رنج نمي بريد بلكه نمي دانيد چه كار كنيد! به يك پارك يا رستوران خوب برويد و يا يك فيلم جالب تماشا كنيد. به فكر تندرستي خودتان باشيد.
10- با اعضاي خانواده خود وقت بگذرانيد. شما مي توانيد به همراه اعضاي خانواده به ديدن دوستان برويد تا كمتر احساس تنهايي كنيد.
11- نگراني را از خود دور كنيد. فكر نكنيد در كانون توجه قرار داريد. يادتان باشد مردم بيشتر از آنكه به اشتباهات شما بينديشند به فكر اشتباهات خودشان هستند!
چند توصيه
¤ در نماز جماعت مسجد محل شركت كنيد
¤ با افراد مختلف طرح دوستي بريزيد. در انتخاب دوست از غريزه خود كمك بگيريد ولي خيلي مراقب باشيد. تنها بودن بهتر از داشتن دوست بد است.
¤ در فعاليت هاي اجتماعي شركت كنيد.
¤كتاب بخوانيد، به موزه برويد و سينما و تئاتر را از ياد نبريد. هنر در روح شما رسوخ مي كند.
¤دوست شدن با كساني كه تنهاتر از خود شما هستند بسيار لذتبخش است.
¤در زندگي خود دست به تغييراتي بزنيد و از يكنواختي بپرهيزيد.
¤فكر خود را مشغول نگه داريد.
¤ هر كسي ممكن است احساس تنهايي كند ولي همواره مي توان يك هم صحبت خوب پيدا كرد.
¤با افراد خوشبين زياد رفت و آمد كنيد.
¤تنهايي فرصت خوبي براي كسب تجربيات جديد، استراحت يا شكوفايي خلاقيت هاست. برخي از شخصيت هاي بزرگ تاريخي زمان زيادي را در تنهايي سپري كرده اند.
¤ واقع بين باشيد. با افرادي مراوده كنيد كه در مورد جهان ديدگاه مشتركي با شما دارند. مردم دوست دارند با كساني سروكار داشته باشند كه در مورد مسائل مهم از صميم قلب با آنها هم عقيده هستند.
اگر بدانيد چه نوع دوستي را ترجيح مي دهيد آسان تر او را پيدا خواهيد كرد.
¤دست به انتخاب بزنيد. اگر به صرف تنها نبودن سراغ هر كسي نرويد مردم به ارزش شما بيشتر پي خواهند برد.
¤ ويژگي هاي مثبت خود را دست كم نگيريد. مردم جذب افرادي مي شوند كه از اعتمادبه نفس بالايي برخوردارند.
¤ از اوقات تنهايي خود لذت ببريد. يادتان باشد هر وقت به دنبال جاي خلوت مي گرديد مردم براي حرف زدن به سراغ تان مي آيند!
¤ سعي كنيد يك مطلب بنويسيد. اين كار باعث مي شود در مورد ارتباطات، دوستي و طريقه برخورد با مردم بينديشيد.
در ضمن مي توانيد با شخصيت هاي داستان خود اوقات تنهايي تان را پر كنيد.
مراقب باشيد
¤ افراد تنها در مقابل گروه هاي تبهكاري آسيب پذيرتر هستند. قبل از ملحق شدن به هر گروهي تمام جوانب را درنظر بگيريد.
¤اگر احساس تنهايي شما هميشگي است به دنبال درمان باشيد، زيرا ممكن است دچار افسردگي شده باشيد.
¤به سراغ دوستي هاي اينترنتي نرويد. انتظار نداشته باشيد دوستان اينترنتي همان گونه باشند كه ادعا مي كنند!
¤در گفتن مسائل شخصي خود زياده روي نكنيد.
¤يادتان باشد حتي در ميان جمع هم مي توان تنها بود!
شما ممكن است دوستان زيادي داشته باشيد ولي همچنان احساس تنهايي كنيد.
براي برخي از مردم ايجاد ارتباط با اطرافيان كار دشواري است. در اين گونه موارد از مشاور كمك بگيريد.
¤راز دل خود را به همه نگوييد. اشكالي ندارد كه دوستان صميمي شما انگشت شمار باشند.
¤نسبت به خودتان دلسوزي نكنيد در عوض كسي را پيدا كنيد كه به كمك شما نياز دارد. با كمك كردن به ديگران احساس بهتري خواهيد داشت.
¤در اماكني مثل پارك و كافي نت ها به دنبال دوست نگرديد.

 



انتقاد پذير باشيم

عليرضا ضيايي
حتما بارها برايتان اتفاق افتاده كه نتوانسته ايد ديگران را به انجام كاري كه برايشان ضروري بوده متقاعد كنيد. و برايتان مهم بوده كه نزديكانتان منظورتان را به درستي تشخيص داده و درك كنند.
تفهيم كردن نظرات به ديگران ومتقاعد كردن آنها كار ساده اي نيست و نياز به تبحر و تخصص خاصي دارد. البته بايد در نظر داشته باشيد كه قبل از هر گونه سعي و كوششي در اين باره بايد به صحت، اعتبار و درستي نظر و باورتان اطمينان كامل داشته باشيد.
زيرا اگر درست نبودن اظهارات شما به اثبات برسد، ارزش و اعتبار خود را از دست مي دهيد و ديگر در صورت درست بودن گفتارتان هم، مورد اعتماد نخواهيد بود و پذيرفته نخواهيد شد.
براي متقاعد كردن افراد بايد روش هاي زير را به كار ببريد:
-قبل از هر چيز، از فوايد و نكات مثبت نظر خود صحبت كنيد و به خوبي آن را توصيف كنيد.
-انتقادپذير و با ظرفيت باشيد و زود تسليم نشويد. سعي كنيد ظرفيت خود را بالا ببريد و خودتان را براي شنيدن هرگونه مخالفت، انتقاد، سؤال، ايراد و ريزبيني آماده كنيد. زيرا ممكن است سؤالاتي از شما پرسيده شود كه اصلا آمادگي اش را نداشته باشيد و غافلگير شويد.
-هيچ گاه تعصب بيجا از خود نشان ندهيد و با نهايت خونسردي و آرامش سعي كنيد به حرف هاي طرف مقابل گوش دهيد. از پذيرفتن حرف هاي حق و درست طفره نرويد و سعي كنيد با علت هاي منطقي، شخص مورد نظر خود را توجيه و متقاعد كنيد. پس از تمام شدن حرف هايتان، مدتي سكوت كنيد تا حرف هاي طرف مقابل را هم بشنويد و از كلماتي مثل موافقم و صحيح است استفاده كنيد و گاهي سر خود را به علامت تصديق تكان دهيد.
-اگر واقعا به اين نتيجه رسيديد كه حق با طرف مقابلتان است، بدون علت لجبازي نكنيد، اما در موارد بعدي سر حرفتان بايستيد. البته از طرف مقابلتان نخواهيد زود پاسخ دهد، به او زمان بدهيد تا درباره علت هايي كه مطرح كرديد تحقيق، بررسي و فكر كند تا به اشتباهش پي ببرد.
اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه اگر عصباني شويد، بيش از حدنصيحت كنيد يا داد و بيداد راه بيندازيد، نه تنها نتيجه اي نخواهيد گرفت، بلكه طرف مقابل را از خود مي رانيد، زيرا هيچ كس حوصله گوش دادن به حرف هاي يك آدم عصبي، خودخواه و غيرمنطقي را ندارد و فقط شما ديگر نفوذي روي اطرافيان نخواهيد داشت.
آن طور كه هست تجربه كنيد
در واقع كنار آمدن با نظرات ديگران هم بخشي از زندگي هستند. من چيزي درباره شما نمي دانم، ولي دلم نمي خواهد عمرم به سر برسد و چيزي نفهمم. مي خواهم تك تك چيزهايي را كه در جعبه زندگي و در لحظه تولد به دستم دادند، بشناسم. مي دانم كه داخل اين جعبه، نظرات مخالف هم وجود دارد. اين هم از خصوصيات گفتگو است.
بايد زندگي را آن طور كه هست تجربه كنم. نتيجه احترام نگذاشتن به نظر و خواسته ديگران هم، تنهايي است. مي دانيد وقتي در جعبه تنهايي را باز كنم چه اتفاقي پيش مي آيد تنهايي را تجربه مي كنم و وقتي كسي مي گويد «تنها هستم»، يك كمي مي فهمم چه مي گويد و وقتي آدم ها بفهمند كه تنهايي ديگران چه معنايي دارد، دست هايشان را به هم مي دهند و ديگر تنها نيستند. به خودتان بقبولانيد كه مي خواهم همه اين چيزها را ياد بگيرم، چون آن موقع است كه مي توانم سرخوشي را هم بياموزم. اگر در دنيا چيزهايي به اسم شادي، سرخوشي، سرمستي و وجد وجود داشته باشد، حتما پيدايشان مي كنم. من ايمان دارم كه مي شود اندوه را به شادي تبديل كرد. شما هم مي توانيد اين كار را بكنيد.
من قدرت آن را دارم كه هر انتقاد و نظري را بپذيرم و آن را به واقعيت تبديل كنم. شما هم مي توانيد. هيچ كاري نيست كه من بتوانم انجام بدهم و شما نتوانيد. اگر اين كار را نمي كنيد، به خاطر اين نيست كه نمي توانيد، به خاطر اين است كه برايش تلاش نمي كنيد.
در واقع ما قادريم نااميدي را به اميد تبديل كنيم و اين يعني معجزه. ما مي توانيم هم اشك ها را پاك كنيم و لبخند را جايگزين آن كنيم. بايد بپذيريم كه هر چيزي قابل يادگرفتن و ياد نگرفتن است.
شما مي توانيد هر چيزي كه مي خواهيد بشويد، بشويد. شما مي توانيد هر چه كه مي خواهيد باشيد، باشيد، به شرط آنكه خودتان را آماده كنيد كه سختي بكشيد و كمي به خودتان زحمت بدهيد، چون اين طور چيزها خود به خود و به شكل طبيعي پيش نمي آيند. لازم است براي به دست آوردن آنها كمي زحمت بكشيد.

 



رابطه تنگاتنگ خواندن و نوشتن

آيا مهارت درخواندن، در تقويت قدرت نوشتن كودكان و كاهش مشكلات آنها در مدرسه تأثيرگذار است؟
اگر شما كودكاني داريد كه به مدرسه مي روند يا خودتان معلم هستيد متوجه شده ايد كه بيشتر دانش آموزان در خواندن و نوشتن ضعيف هستند. آيا ميان اين دو مقوله ارتباطي وجود دارد؟
جواب اين سوال مثبت است ولي چرا؟
با مطالعه كردن، بخشي از قواعد زبان در ذهن دانش آموزان جاي مي گيرد و آنها از طريق خواندن مي توانند به روش مناسبي براي نوشتن دست يابند.
در واقع تحقيقات زيادي در مورد ارتباط اين دو موضوع انجام گرفته كه نتايج مثبتي درپي داشته است.
اين مطالعات نشان مي دهد كه خواندن، مهارت هاي لازم براي نوشتن را به دانش آموزان مي آموزد و آنها با خواندن، نحوه درست استفاده از زبان را ياد مي گيرند.
اگر دانش آموز معناي آنچه مي خواند را درك كند معاني و شكل زبان مورد استفاده در كتاب ها را نيز خواهد فهميد و در ضمن مي تواند از اين معلومات براي تقويت مهارت نوشتاري خود استفاده كند.
بنابراين بهترين را براي تقويت مهارت نوشتاري دانش آموزان مطالعه مستمر است.
سؤال بعدي اين است: بهترين زمان براي آموختن مهارت خواندن به كودكان كدام است؟
براي اين كار هرگز زود نيست. شما مي توانيد از يك ماهگي به كودك خود خواندن بياموزيد ولي حتي اگر او به مدرسه نيز مي رود دير نشده است. شما مي توانيد درهر زمان اين كار را شروع كنيد. يادتان باشد براي تفهيم بهتر داستان از حركت انگشتان خود استفاده كنيد.
اين كار باعث مي شود كودك شما معناي كامل كلمات را درك كند. در ضمن شما مي توانيد بخشي از داستان را براي فرزند خود بخوانيد. داستان مورد علاقه او را انتخاب كنيد و سپس با پرسيدن سؤالاتي در رابطه با آن، زمينه مشاركت وي را نيز فراهم كنيد. كمك كردن به كودك براي درك بهتر داستان بخشي از روندي است كه به او ماهيت زبان را مي آموزد. به تدريج شما مي توانيد از او بخواهيد برايتان كتاب بخواند و سپس در مورد داستان با يكديگر به بحث كردن بپردازيد.
اين كار علاقه كودك را به خواندن بيشتر مي كند و بدين ترتيب شما مي توانيد با برداشتن گام بعدي به تقويت مهارت هاي نوشتاري او بپردازيد.
به تدريج شما مي توانيد مشكلات كودك خود را در مدرسه حل كرده و اعتماد به نفس او را تقويت كنيد.

 



سويا

با مصرف 30 گرم سويا در روز عوارض يائسگي را كاهش دهيد.
مصرف روزانه 30 گرم سويا در روز به دليل تأمين فيتوا ستروژن مورد نياز بدن، عوارض يائسگي را كاهش مي دهد.
علائم يائسگي به دليل كاهش سطح استروژن در بدن اتفاق مي افتد بنابراين مصرف فيتواستروژن ها مي تواند اين عوارض را كاهش دهد.
مصرف كافي ميوه و سبزي به دليل وجود فيتواستروژن ها در دوران يائسگي باعث كاهش عوارض و مشكلات اين دوران مي شود. سبزيجات داراي رنگدانه هاي زرد و نارنجي نيز به مقدار كمي حاوي استروژن گياهي هستند.
مصرف روزانه سويا به مقدار حداقل 30 گرم كه معادل نصف ليوان سوياي پخته، 3 قاشق غذاخوري پروتئين سويا با مصرف نصف بسته از آجيل آن كه داراي كالري بيشتري است با تأمين نياز روزانه به فيتواستروژن موجب كاهش عوارض يائسگي مي شود.
دانه روغني سويا، حاوي تركيباتي به نام داياگزئين و اكوئول و تركيبات ديگري است كه به عنوان استروژن گياهي عمل مي كند، اما بعضي از سبزيجات و حبوبات خانواده لوبيا نيز داراي مقادير كمي از اين ماده هستند.
آجيل سويا حاوي فيتواستروژن بيشتري است، و برخلاف تصور عموم مردم كه پروتئين سويا را به عنوان تفاله تلقي مي كنند، در مرحله روغن كشي از اين پروتئين تنها روغن آن كشيده مي شود طوري كه بخش عمده فيتواستروژن در آن باقي مي ماند.
مصرف فيتواستروژن ها كه استروژن هاي گياهي هستند مي توانند به عنوان جايگزين موجب كاهش يا برطرف شدن عوارض تركيبات هورموني شوند.

 



استحمام را براي كودك لذت بخش كنيد

بسياري از كودكان از استحمام هراس دارند، زيرا مادران به آنها ياد نداده اند كه چگونه از اين كار لذت ببرند. همچنين برخي از اوقات آنها در اين مورد دچار كابوس مي شوند.
بهتر است والدين به فرزند خود بياموزند كه حمام كردن مي تواند يك بازي سرگرم كننده باشد، نه فقط راهي براي رعايت بهداشت (هرچند مهم ترين هدف اين كار، همين است).
با استفاده از روش هاي زير مي توانيد به كودك خود طريق حمام كردن و اصول بهداشت را بياموزيد.
تنظيم دماي آب
به جاي اينكه خودتان آب گرم را آماده كنيد اجازه دهيد فرزندتان اين كار را انجام دهد. در ضمن بگذاريد خود او در مورد اضافه كردن آب سرد و تهيه آب مناسب تصميم گيري كند.
اگر كودكتان از دوش استفاده مي كند به او شيوه تنظيم حرارت آب را بياموزيد.
شستن موها
شما بايد به كودك خود بياموزيد كه خودش موهايش را بشويد.
او مي تواند طوري دراز بكشد كه موهايش در آب قرار گيرد و يا اينكه شما به آرامي بر روي موهاي او آب بريزيد.
كودكان دوست دارند از شامپوي زيادي استفاده كنند بنابراين وظيفه شماست در مورد ميزان مناسب شامپو او را راهنمايي كنيد.
يك راه اين است كه از او بخواهيد به شما نشان دهد يك گربه چگونه با پنجه هاي خود سرش را مي خاراند! شما مي توانيد از اين كار يك بازي سرگرم كننده بسازيد و هربار نوع حيوان را تغيير دهيد. سپس به او ياد دهيد كه موهاي خود را آب بكشد و از درست انجام شدن اين كار مطمئن شويد.
شستن بدن
اكنون كه موهاي كودك شما شسته شده نوبت بدن اوست.
يك ليف به كودك خود داده و به او نشان دهيد مقداري صابون به آن بمالد. اكنون به او نشان دهيد كه تمام بدن خود را بشويد، از صورت گرفته تا بازوها، دست ها، پاها و حتي شكاف ميان انگشتان و پشت گوش ها كه معمولا به آنها توجهي نمي شود.
به او كمك كنيد پشت يا گردن خود را تميز كند و پس از پايان شست وشو اطمينان يابيد كه بدن خود را به خوبي آب مي كشد.
كودكان از آب تني لذت زيادي مي برند. كودك شما بايد پس از استحمام كمي بازي كند و به خاطر اينكه رفتار خوبي داشته جايزه بگيرد!
پس از استحمام
از آنجا كه كودكتان دوست دارد در هنگام استحمام به بازي بپردازد شما بايد به او ياد دهيد پس از آن همه چيز را مرتب كند.
از او بخواهيد اسباب بازي ها را جمع كرده و آنها را سرجاي خود بگذارد.
يك كيف براي اسباب بازي ها درنظر بگيريد و از كودكتان بخواهيد آنها را درون «تخت خواب» - يا همان كيف- قرار دهد.
او در ضمن بايد صابون را در جا صابوني بگذارد، حوله را سرجاي خودش بياويزد و وان را تميز كند.

 



درس خواندن را براي كودكان آسان تر كنيم

اگر نگران درس خواندن فرزند خود هستيد با به كار بستن چند توصيه زندگي را براي تمام اعضاي خانواده آسان تر خواهيد كرد.
1- تلويزيون را خاموش كنيد. قانوني وضع كنيد كه برطبق آن هر زمان كه فرزندتان مي خواهد درس بخواند تلويزيون بايد خاموش شود. بچه ها به تلويزيون گرايش زيادي دارند، درست همان طور كه زنبورها به دور عسل جمع مي شوند.
2- راديو چطور؟ آيا هنگام درس خواندن بچه ها، راديو هم بايد خاموش شود؟ برخلاف عقيده بسياري از كارشناسان، برخي از نوجوانان با شنيدن آهنگ دلخواه خود بهتر درس مي خوانند.
3- در ساعات درس خواندن به كنترل تماس هاي تلفني بپردازيد. هرچه تعداد اعضاي خانواده بيشتر باشد بايد محدوديت هاي بيشتري درمورد تماس هاي تلفني آنها اعمال شود. با استفاده از يك تايمر مي توانيد مدت مكالمات را كنترل كنيد، به طوري كه بچه ها تنها براي پرسيدن اشكالات درسي از هم كلاسي هاي خود به تلفن دسترسي داشته باشند.
4- اتاقي را براي درس خواندن و انجام تكاليف مدرسه درنظر بگيريد. يك اتاق را با تمام وسايل لازم در اختيار كودك قرار دهيد و لوازم غيرضروري را از آنجا خارج كنيد. از آنجا كه بسياري از بچه ها در اتاق هاي خودشان درس مي خوانند كارآيي اتاق مهم تر از زيبايي آن است. در انتخاب ميز تحرير دقت كنيد. ميزي را انتخاب كنيد كه جاي كافي براي مداد، خودكار، كاغذ، كتاب و ساير لوازم موردنياز فرزندتان داشته باشد.
تكاليف هر روز را در يك دفترچه يادداشت كنيد. از فرزند خود بخواهيد قبل از اينكه به وسيله جديدي نياز داشته باشد آن را با شما درميان بگذارد.
5- نظم نقش مهمي در موفقيت آكادميك دارد. شام را در ساعت مشخصي صرف كنيد. پس از شام و صحبت هاي خانوادگي نوبت درس خواندن بچه ها فرا مي رسد. اگر فرزندتان پيش از شام كاري نداشته باشد مي تواند مقداري از تكاليف درسي خود را انجام دهد.
6- وقتي براي مدت درس خواندن فرزندتان برنامه ريزي مي كنيد به روند پيشرفت او توجه داشته باشيد. دانش آموزان مقطع دبيرستان مي توانند بيشتر از يك ساعت برروي موضوعي تمركز كنند، درحالي كه دانش آموزان مقاطع پايين تر حداكثر 15دقيقه قادر به انجام اين كار هستند. براي كودكتان درحين درس خواندن زنگ تفريح درنظر بگيريد.
7- براي درس خواندن و انجام تكاليف مدرسه فرزندتان برنامه ريزي كنيد. يك تقويم بزرگ تهيه كرده و ماه هاي مدرسه را از آن جدا كنيد. اين ماه ها را در كنار يكديگر برروي ديوار بچسبانيد. از كودك خود بخواهيد كه براي نوشتن تاريخ امتحانات و ساير موارد از ماژيك هايي با رنگ هاي مختلف استفاده كند تا راحت تر مسائل را به ياد آورد.
8- به كودك خود ياد دهيد كه درس خواندن چيزي فراتر از انجام تكاليف مدرسه است. يكي از دشوارترين كارها، تمايز قائل شدن ميان درس خواندن و انجام تكاليف مدرسه مي باشد. كودك خود را به انجام كارهاي زير تشويق كنيد.
¤ هنگام خواندن هر فصل يادداشت برداري كند.
¤ به طور سطحي به مرور درس ها بپردازد.
¤ جداول و نمودارها را مورد بررسي قرار دهد.
¤ با كلمات خودش مطالب را خلاصه كند.
¤ براي به خاطر سپردن تاريخ ها، فرمول ها، تلفظ درست كلمات و... روشي مخصوص به خود به كار ببرد.
9- يادداشت برداري مهارت مهمي است و بايد تقويت شود. بسياري از دانش آموزان نمي دانند چگونه يادداشت برداري كنند. برخي از آنها فكر مي كنند بايد هر كلمه اي را كه آموزگار بر زبان مي آورد بنويسند درحالي كه ديگران اهميت يادداشت برداري درست را مي دانند. آموزگاران خبره به خوبي مي دانند چگونه درس بدهند تا دانش آموزان در امر يادداشت برداري دچار مشكل نشوند.
10- آيا بايد يادداشت را دوباره نويسي كرد؟ در برخي از موارد بايد اين كار را انجام داد به ويژه اگر مقدار مطالب زياد بوده و دانش آموز فاقد سرعت و مهارت در يادداشت برداري باشد. درست است كه دوباره نويسي وقت گير است ولي مرور خوبي بر دروس محسوب مي شود. با اين حال دوباره نويسي تنها زماني ارزش دارد كه حاوي اطلاعات مهم باشد.
11- وجود لغت نامه در خانه ضروري است ولي اگر قرار باشد در قفسه خاك بخورد فايده اي ندارد! لغت نامه را در قفسه اي قرار دهيد كه در دسترس كودكتان باشد و خودتان نيز در حضور او از آن استفاده كنيد.
اگر لغت نامه را در اتاق نشيمن نگه مي داريد و كودك در اتاق خودش درس مي خواند لغت نامه ارزان تري براي استفاده اختصاصي او در نظر بگيريد. براي اينكه كودك بتواند به خوبي از لغت نامه استفاده كند بايد با ترتيب حروف الفبا كاملا آشنايي داشته باشد.
12- اعتماد به نفس كودك خود را تقويت كنيد. گرفتن امتحان مي تواند راه خوبي براي اين كار باشد. به كودك خود توضيح دهيد كه درس خواندن در شب امتحان فايده اي ندارد و بهتر است او در آن شب بخوابد. به فرزندتان يادآوري كنيد قبل از پاسخ دادن به سؤالات با دقت فكر كند و اول از همه جواب سؤالاتي را بدهد كه مي داند و بعد به سراغ ساير سؤالات برود. به فرزند خود توصيه كنيد قبل از پاسخ دادن، نفس عميق بكشد، آرامش خود را حفظ كند و بر روي سؤالات تمركز يابد. به او بگوييد همواره يك خودكار اضافي با خود داشته باشد.
13- هنگام درس خواندن فرزندتان مراقب خستگي او باشيد. اگر تكاليف كودكتان زياد و خسته كننده باشد او عصباني مي شود و نمي تواند كار مثبتي انجام دهد. در اين گونه موارد والدين بايد از آموزگار بخواهند درباره ميزان تكاليف كودكان تجديدنظر كند.
14- آيا والدين بايد در انجام تكاليف مدرسه به فرزند خود كمك كنند؟
اگر اين كار به نفع كودك باشد، بله ولي اگر كودك به تنهايي بتواند از عهده انجام تكاليف خود برآيد، خير. در هر صورت والدين نبايد فراموش كنند كه با آرامش و رغبت به كودك خود كمك كنند و اگر قرار باشد عصباني شوند بهتر است اصلا هيچ كمكي نكنند!
تكاليفي كه كودكتان انجام داده بررسي كنيد. يادتان باشد در صحبت با او از الفاظ محبت آميز استفاده نمائيد. كودك خود را در برنامه ريزي براي مسافرت خانوادگي سهيم كنيد، از او بخواهيد مقصدتان را بر روي نقشه مشخص كند. براي آشنايي با مقصد به منابع مختلف رجوع كنيد.
15- در جريان اتفاقات مدرسه كودكتان قرار بگيريد
هرازگاهي با فرزند خود در مورد مدرسه اش حرف بزنيد. به عنوان مثال از او بپرسيد: «امتحان رياضيات را چگونه دادي؟»، «با گزارش تاريخ چه كار كردي؟»، «پروژه علوم چگونه پيش مي رود؟»، «آيا به كمك نياز داري؟». طرح اين سؤالات علاقه شما را به كودكتان نشان مي دهد.
شما بايد بدانيد كه آيا در مدرسه فرزندتان از اخطار استفاده مي شود يا خير. در صورتي كه فرزندتان يكي از اين برگه ها را دريافت كرد به همراه او به مدرسه برويد تا بفهميد مشكل كجاست. در صورتي كه در مدرسه فرزندتان از چنين برگه هايي استفاده نمي شود نمرات و تكاليف او تنها منبع شما براي اطلاع از وضعيت تحصيلي اش خواهد بود. زماني كه كودكتان از نحوه تدريس آموزگار خود ابراز نارضايتي مي كند موضوع را جدي بگيريد.
با اين حال بدون اطلاع كودكتان با آموزگار او تماس نگيريد. اين كار به رابطه خوب شما لطمه مي زند و كودكتان احساس مي كند كه شما در كار او دخالت مي كنيد.
ترجمه از آذر شايان

 



خاكشير

خاكشير، انجير و زيتون سيستم گوارش بدن را تنظيم مي كنند.
استفاده از خاكشير يا انجير و زيتون سيستم گوارش بدن انسان را تنظيم مي كند و همين امر موجب شادابي، نشاط و سلامتي افراد مي شود.
افراد براي پاكسازي سموم بدن بهتر است هر روز صبح از خاكشير، انجير يا زيتون استفاده كنند.
استفاده از خاكشير، انجير يا زيتون سيستم گوارش بدن انسان را تنظيم مي كند و همين امر موجب شادابي و نشاط و سلامتي افراد مي شود.
مصرف خاكشير همراه با آب گرم، در بدن موسين يا لعاب توليد مي كند و روده را پاكسازي و آن را فعالتر مي كند.
انجير به خاطر داشتن قند فراوان باعث فعاليت سلول ها و توليد انرژي زياد در بدن مي شود همچنين با جذب آب توسط دانه هاي انجير در روده و متورم شدن آنها، حركت دودي روده تنظيم مي شود.
زيتون داراي اسيد لينولئيك و لينولنيك، امگا3 و امگا6 است كه ديواره روده ها را پاكسازي مي كند و مانع از رسوب آهن موجود در غذا در ديواره روده ها مي شود.
زيتون جداره ديواره عروق خوني را تميز مي كند و از رسوب چربي هاي خطرناك مانند LDL موجود در خون كه باعث آترواسكلروز شدن ديواره عروق مي شود، جلوگيري مي كند همچنين زيتون از سكته قلبي پيشگيري مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14