(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 بهمن 1390- شماره 20144

كوتاه اقتصادي
تا پايان سال جاري تبديل وضعيت نيروهاي شركتي قطعي است
آغاز به كار نمايشگاه عرضه مستقيم مواد غذايي در تهران
يك اتفاق نادر در بورس تعداد روزهاي منفي و مثبت ارقام شاخص مساوي شد
نماينده ايران در اوپك تشريح كرد عوامل افزايش قيمت نفت صادراتي ايران
توزيع فرم خود انصرافي خانوارهاي پردرآمد از دريافت يارانه
 9 كشور اروپايي در آستانه سقوط اقتصادي
ساخت 5 نيروگاه جديد بادي در شرق كشور
700 ميليارد دلارارزش معادن در حال بهره برداري كشور
رئيس سابق خزانه داري انگليس: غرب با تحريم ايران سر خودش را به ديوار مي كوبد
از اول ماه آينده خسارت تصادفات بدون حضور مقصر پرداخت مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ بانك مركزي به بانك هاي دولتي و خصوصي ابلاغ كرد كه از اين پس نرخ سود سپرده و تسهيلات بانكي در مناطق آزاد مشابه سرزمين اصلي خواهد بود.مديريت كل مقررات، مجوزهاي بانكي و مبارزه با پولشويي - اداره مطالعات و مقررات بانكي به تازگي بخشنامه اي را خطاب به مديران عامل بانك هاي دولتي، موسسه اعتباري توسعه و شركت دولتي پست بانك ارسال كرده است. در اين بخشنامه آمده است؛ شوراي پول و اعتبار در يك هزار و يكصد و سي وششمين جلسه مورخ 11 بهمن ماه خود مقرر نمود كه «نرخ سود علي الحساب سپرده هاي بانكي» و «نرخ سود تسهيلات اعطايي» در مناطق آزاد تجاري - صنعتي جمهوري اسلامي ايران و سرزمين اصلي به صورت يكسان تعيين و مورد عمل قرار گيرد.
¤ زغال سنگ براي عرضه در بورس كالا به عنوان كالاي جديد پذيرش شد.زغال سنگ پس از يك بار رد شدن در هيئت پذيرش كالا بار ديگر بررسي و براي عرضه پذيرش شد.اما پذيرش زغال سنگ كرمان با توجه به توجيهات اين شركت دوباره در جلسه هيئت پذيرش مطرح و با توجه به بررسي هاي انجام شده توسط كارشناسان هيئت پذيرش، براي ورود به تالار بورس كالا و عرضه روي تابلوي فروش تاييد شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4430 الي 4435، 4495، 2284 الي 2289، 2670، 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2237، 2244، 2249، 2219، از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ بانك پاسارگاد، براي سومين سال متوالي، جزو 10 شركت پيشرو، طبق رتبه بندي سال 1390 شد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، اين بانك براي سومين سال پياپي، با عملكرد بسيار خوب و كارنامه درخشاني كه از خود به جاي گذاشته است، موفق شد به عنوان يكي از 10 شركت پيشرو كشور برگزيده شود.در اين رتبه بندي معتبر كه توسط سازمان مديريت صنعتي كشور انجام شده است بانك پاسارگاد توانست با ارايه عملكردي شفاف و منطبق با معيارهاي مطرح شده در اين رتبه بندي، در بين 10 شركت پيشرو كشور بدرخشد.
¤ مديركل دفتر برنامه ريزي و بودجه وزارت جهاد كشاورزي از اعتبار 35 ميليارد توماني بخش بيابان زدايي در لايحه بودجه سال 91 خبر داد. حسن قاسمي افزود: با توجه به اينكه سازمان جنگلها وظيفه تثبيت شن هاي روان و بيابان زدايي را برعهده دارد، اين اعتبارات براي اين سازمان در نظر گرفته شده است.
¤ ايرانسل از تمديد طرح عرضه شماره دلخواه با پيش شماره هاي 0930 و 0933 تاپايان بهمن ماه و فراهم شدن امكان انتخاب شماره طلايي از طريق پيام كوتاه و همچنين پرداخت از طريق مركز تماس ايرانسل خبر داد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، با اجراي دور جديد واگذاري شماره طلايي، ايرانسل اين امكان را در اختيار متقاضيان قرار داده تا شماره تلفن همراه دلخواه خود را از ميان ميليون ها شماره موجود با پيش شماره هاي 0930 و 0933 انتخاب كنند.
¤ تناقض در اظهارات مقامات وزارت جهاد درباره واردات مركبات.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس درباره صحبت هاي اخير وزير جهاد كشاورزي مبني بر نياز به واردات مركبات به ويژه نارنگي گفت: اين وزارتخانه پيش از اين اعلام كرده بود كه به هيچ وجه نيازي به واردات مركبات نيست ولي پس از گذشت مدتي دوباره اعلام مي شود كه مركبات توليد داخل نياز بازار شب عيد را تامين نمي كند.

 



تا پايان سال جاري تبديل وضعيت نيروهاي شركتي قطعي است

معاون رئيس جمهور از تبديل وضعيت تمام نيروهاي شركتي تا پايان سال جاري خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، لطف الله فروزنده گفت: براساس مصوبه دولت از سال آينده هيچ گونه پرداختي به شركت هاي واسطه اي و پيمانكاري صورت نخواهد گرفت و قطعا تا پايان سال اين شركت ها حذف مي شوند.
وي خاطرنشان كرد: وزارتخانه هاي نفت و نيرو كه عمده ترين نيروهاي شركتي را دارا هستند، در بخش هايي تعاوني ها را تشكيل دادند و در ديگر قسمت ها هم درحال انجام است.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در ادامه افزود: وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و علوم، تحقيقات و فناوري به لحاظ اينكه مي بايستي براساس قانون برنامه، مصوبه هيئت امنا را نيز اخذ كنند درحال انجام مقدمات آن هستند.
فروزنده تعداد نيروهاي شركتي مشمول اين طرح را 50 تا 60 هزار نفر عنوان كرد و گفت: در حقيقت نيروهاي شركتي با دولت كار مي كردند اما شركت هايي واسطه اين نيروها با دولت بودند ولي حالا دولت تصميم گرفته تا اين واسطه را حذف كرده و خودش مستقيم قرارداد ببندد كه اين مسئله با قوت پيگيري مي شود.
گفتني است از آنجا كه شركت هاي طرف قرارداد بخش قابل توجهي (گاه تا 50درصد) از حقوق و دستمزد كاركنان را به عنوان حق العمل، كميسيون و ديگر موارد برداشت مي كنند اين امر موجبات بروز نارضايتي عميق كاركنان را فراهم كرده بود و لازم بود تا اصلاحاتي صورت پذيرد، لذا اين واقعيت هاي تلخ و ناگوار، دولت دهم را بر آن داشت تا با تأكيد رئيس جمهور، طرحي را براي ساماندهي وضعيت كاركنان تهيه و اجرا كند.

 



آغاز به كار نمايشگاه عرضه مستقيم مواد غذايي در تهران

استاندار تهران از عرضه 30 هزار تن سيب و پرتقال با نرخ مصوب در استان تهران خبر داد و 6 محور برنامه هاي ستاد تنظيم بازار استان تهران را تشريح كرد.
مرتضي تمدن در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران از برنامه هاي ستاد تنظيم بازار براي ايام پاياني سال در اين استان خبر داد و گفت: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم از دهم تا بيستم اسفندماه با برپايي 4 هزار و700 غرفه در استان تهران برگزار مي شود و مردم مي توانند كالاهاي مورد نياز خود را با 10تا 30درصد تخفيف تهيه كنند.
وي همچنين از برگزاري 2 نمايشگاه عرضه مستقيم مواد غذايي در استان تهران خبر داد و افزود: اين نمايشگاه ها از 25 بهمن تا 12اسفند ماه در مصلاي تهران برگزار مي شود و مردم مي توانند از ساعت 10 صبح تا 10 شب مواد غذايي مورد نياز خود را با تخفيف ويژه خريداري كنند.
وي تصريح كرد: در كنار اين، 4 هزار و490 واحد صنفي نيز از دهم اسفندماه فروش فوق العاده خواهند داشت كه با تابلوهاي مشخص و متحدالشكل در سطح شهر قابل تشخيص خواهند بود.
تمدن از برگزاري فروش فوق العاده در فروشگاههاي زنجيره اي همچون شهروند، رفاه، سپه، اتكا، فرهنگيان و كاركنان دولت از اول تا پايان اسفندماه خبر داد و گفت: مردم مي توانند كالاهاي مورد نياز خود را با 5 تا 15درصد تخفيف تهيه كنند.
وي با اشاره به برگزاري فروش فوق العاده ويژه شب عيد در 45 ميدان ميوه و تره بار، اظهار داشت: در اين غرفه ها مواد لبني، گوشت و ميوه عرضه خواهد شد كه تخفيف 7 تا 25درصدي را براي مردم درنظر گرفته اند، ضمن اينكه 17 مركز سازمان تعاون روستايي تا 132 غرفه نيز محصولات كشاورزي توليدي را به صورت مستقيم عرضه خواهند كرد.
استاندار تهران افزود: در ميادين ميوه و تره بار 30 هزار تن سيب و پرتقال تا پايان سال عرضه خواهد شد كه به اين ترتيب، دست دلالان از گران كردن ميوه شب عيد مردم كوتاه مي شود.
وي از اجراي طرح تشديد بازرسي از نمايشگاه ها و محل هاي فروش فوق العاده در تهران خبر داد و گفت: 22 پايگاه ويژه بازرسي و نظارت بر قيمت از 25 بهمن ماه راه اندازي شده و 700 بازرس در آن به صورت جدي بر روند عرضه كالا به مردم نظارت خواهند داشت.

 



يك اتفاق نادر در بورس تعداد روزهاي منفي و مثبت ارقام شاخص مساوي شد

در پي كاهش شديد شاخص بورس، تعداد روزهاي منفي و مثبت اين متغير طي سال جاري مساوي شد تا يكي از اتفاق هاي نادر در بازار سرمايه به ثبت برسد.
به گزارش فارس، شاخص بورس اوراق بهادار ديروز با 333 واحد افت براي هشتمين مرتبه در سال جاري به كانال 24هزار واحدي نزول كرد تا كار سرمايه گذاران و كارگزاران و مسئولان بازار سهام در روزهاي باقي مانده سال سخت تر از گذشته شود.
در كنار اين ريزش،
3/1درصدي، رويداد ديگري هم در دويست و هجدهمين روز كاري بورس رخ داد كه در مدت مشابه سال هاي گذشته مشاهده نشده است. به طوري كه تعداد روزهاي مثبت و منفي شاخص بورس مساوي و در عدد 109روز برابر شد.
اين در حالي است كه بررسي ها از سير شاخص در مدت مشابه سال هاي گذشته نشان مي دهد شاخص بورس در سال گذشته 114 روز مثبت و 77 روز منفي، در سال 88، 138روز مثبت و 82 روز منفي، در سال 87، 85 روز مثبت و 130 روز منفي، در 86، 129 روز مثبت و 90 روز منفي، در سال 85، 144 روز مثبت و 74 روز منفي، در سال 84، 86 روز مثبت و 135 روز منفي، در سال 83، 117 روز مثبت و 105 روز منفي و در سال 82، 156روز مثبت و 62 روز منفي بود.
در اين ميان هرچند در برخي سال ها تعداد روزهاي منفي از روزهاي مثبت آن بيشتر بود اما مساوي شدن تعداد روزهاي منفي و مثبت در 11 ماه از سال تاكنون به ثبت نرسيده بود و اكثر سرمايه گذاران با توجه به ظرفيت هاي بازار سهام و سودآوري شركت ها و به رغم آثار منفي مسائل گوناگون، اميدوار بودند حداقل شاخص بورس در سال جاري بتواند با كارنامه اي مثبت به كار خود پايان دهد اما با اين رويداد چنين اميدي سخت محقق خواهد شد و در صورت عدم حمايت جدي مسئولان كشور از بورس، احتمال دارد ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در بازار سهام برخلاف چند سال گذشته با زيان همراه شود مگر اينكه طي يك ماه و چند روز باقي مانده از سال اخبار مثبتي منتشر شود و اقدام عاجلي از سوي متوليان صورت گيرد.
ارزش 500ميلياردي معاملات فرابورس
از سوي ديگر روابط عمومي فرابورس ديروز اعلام كرد ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 157ميليون اوراق بهادار، به 507 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، حق تقدم بانك دي در بازار دوم با جابجايي 120ميليون سهم و نرخ 410 ريال از آن خود كرد.
همچنين، كمترين حجم معاملات را همچون روزهاي گذشته شركت سبحان دارو در بازار اول با خريد و فروش 500 سهم و نرخ 13429ريال داشت. قند شيروان، قوچان و بجنورد در بازار دوم، با افزايش قيمت 9/4درصد به نرخ 9 هزار و 966 ريال رسيد و بيشترين افزايش قيمت را در بازارهاي فرابورس كسب كرد.
بيشترين كاهش قيمت را نيز ليزينگ ايرانيان با كاهش قيمت 9/4درصد و نرخ 2246 ريال در بازار اول فرابورس داشت.

 



نماينده ايران در اوپك تشريح كرد عوامل افزايش قيمت نفت صادراتي ايران

نماينده ايران در اوپك با تشريح 3 عامل افزايش چندين دلاري بهاي نفت خام صادراتي ايران در چند روز اخير، گفت: پيش بيني مي شود افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني ادامه يابد.
سيدمحمدعلي خطيبي در گفتگو با مهر درباره افزايش قيمت سبد نفت صادراتي ايران و اوپك گفت: در روزهاي اخير بازار جهاني نفت نوسان هاي مختلف قيمتي را تجربه كرده كه مسائل مختلف ژئوپوليتيكي و طبيعي در افزايش قيمت نفت خام در چند روز گذشته تأثيرگذار بوده است.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك با اعلام اينكه در شرايط فعلي يك سرماي شديد زمستاني به طور پايدار اروپا، آمريكا و حتي بخش وسيعي از ايران را فرا گرفته است، تصريح كرد: اين سرماي شديد زمستاني در افزايش بهاي جهاني طلاي سياه تأثيرگذار بوده است.
اين مقام مسئول از كاهش توليد يا صادرات نفت خام توسط برخي از كشورها به عنوان يكي از دلايل افزايش بهاي نفت ياد كرد و افزود: بالا گرفتن اختلافات نفتي سودان شمالي و جنوبي، كاهش صادرات نفت سوريه و برخي از ناآرامي ها در تأسيسات نفتي نيجريه هم از ديگر دلايل افزايش بهاي نفت است.
وي همچنين از تشديد مسائل ژئوپليتيكي در منطقه خاورميانه و خليج فارس به عنوان سومين عامل افزايش بهاي جهاني نفت ياد كرد و افزود: در شرايط فعلي تبعات تحريم نفتي ايران هم آثار رواني در بازار جهاني نفت به همراه داشته است.
خطيبي درباره تبعات قيمتي تحريم نفتي كشورهاي بزرگ صادركننده نفت با تأكيد بر اينكه همواره در تحريم و محدوديتهاي صادرات نفت يك كشور بحث كشورهاي جايگزين مطرح هستند، بيان كرد: اگر جايگزين هاي مطمئني در صورت تحريم نفتي يك كشور وجود داشته باشد قطعاً تحريم نفت با شوك قيمتي همراه نخواهد بود.
نماينده ايران در سازمان اوپك با اعلام اينكه در حال حاضر افزايش قيمت جهاني نفت نشان مي دهد كه بازار نسبت به وجود كشورهاي جايگزين در سناريوي تحريم نفت مطمئن و خوش بين نيست، تأكيد كرد: شرايط و وضعيت كشورهاي مختلف نفتي نشان مي دهد كه در شرايط موجود امكان يافتن يك جايگزين براي تحريم نفتي يك كشور وجود ندارد.
اين مقام مسئول همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا قيمت هاي فعلي فروش نفت در بازار جهاني رضايت بخش تلقي مي شود؟ بيان كرد: نمي توان افزايش و نوسان هاي چند روزه بهاي جهاني نفت را ملاكي براي رضايت بخش بودن بهاي جهاني نفت اعلام كرد.
خطيبي با بيان اينكه معمولاً ميانگين قيمت جهاني نفت براي يك دوره يكساله بايد معيار رضايت بخش بودن بهاي نفت در بازار جهاني در نظر گرفته شود، خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط موجود، پيش بيني مي شود افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني ادامه يابد.
بنابراين گزارش: دبيرخانه سازمان اوپك در آخرين گزارش رسمي خود از افزايش حدود 5 دلاري بهاي نفت صادراتي ايران در ژانويه سال 2012 ميلادي خبر داد و اعلام كرده است: ميانگين بهاي نفت سنگين ايران در سبد نفتي اوپك در ژانويه 2012 ميلادي به هر بشكه 111 دلار و 77 سنت رسيد كه در مقايسه با قيمت ميانگين ماه پيش از آن (دسامبر 2011) هر بشكه 4 دلار و 94 سنت افزايش يافته است.
اين در حالي است كه متوسط هفتگي بهاي سبد نفتي اوپك در هفته اخير با 4 دلار و 18 سنت افزايش، به هر بشكه 115 دلار و 19 سنت رسيده است.
از سوي ديگر، قيمت هر بشكه نفت خام آمريكا در پايان معاملات روز دوشنبه 24 بهمن در بازار نيويورك با 2 دلار و 24 سنت افزايش، به 100 دلار و 91 سنت رسيده است.

 



توزيع فرم خود انصرافي خانوارهاي پردرآمد از دريافت يارانه

سخنگوي طرح تحول اقتصادي از توزيع فرم خود انصرافي خانوارهاي پردرآمد دريافت يارانه طي ديروز و امروز خبر داد.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينكه ده ميليون خانوار پردرآمد مجبور به انصراف از دريافت يارانه نيستند، گفت: با وجودي كه توضيحاتي در خصوص خود انصرافي ارايه شده، اما نگراني هايي را در برخي از آحاد جامعه ايجاد كرده است.
وي ادامه داد: بخش عمده كار بر دوش فرمانداري ها و استانداري ها است و قرار است استانداران و فرمانداران در هفته جاري اين كار را آغاز كنند.
وي با بيان اينكه مقرر شده است استانداران و فرمانداران با دعوت از اين افراد مذاكراتي را با آنها انجام دهند، افزود: همچنين در اين مرحله اسامي چهار ميليون نفر پردرآمد آماده شده است و اسامي مابقي بتدريج به استانداران و فرمانداران ارسال مي شود.
فرزين خانوارهاي با درآمد بالاي 30 ميليون ريال (3 ميليون تومان) در ماه را جزو خانوارهاي پردرآمد عنوان كرد و افزود: اما روش شناسايي مبني بر خوداظهاري است و فرد مي تواند خود در اين زمينه اقدام كند.وي همچنين با بيان اينكه در خصوص اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها در حال برنامه ريزي هستيم، گفت: دولت در اين خصوص در حال كسب آمادگي هاي لازم است.
فرزين بدون اعلام زمان اجراي اين مرحله، افزود: براي اصلاح نرخ بنزين و ساير حامل هاي انرژي سناريوهاي متفاوتي وجود دارد، اما هيچ كدام نهايي نشده و اعدادي كه تاكنون اعلام شده، شايعه است.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي در عين حال گفت: در مرحله دوم اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، سبد اصلاحي قيمت همانند مرحله اول است و مورد ديگري اضافه نمي شود.

 



مؤسسه موديز هشدار داد
 9 كشور اروپايي در آستانه سقوط اقتصادي

يك مؤسسه رتبه بندي معتبر اقتصادي در اروپا با انتشار گزارشي نسبت به وضعيت اقتصادي 9 كشور در اين قاره از جمله فرانسه، ايتاليا و انگليس هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه گاردين، آژانس رتبه بندي اقتصادي «موديز» در گزارش خود با ديدي منفي به اقتصاد كشورهاي اتريش، فرانسه، انگليس، ايتاليا، مالت، پرتغال، اسپانيا، اسلوواكي، و اسلووني نگاه كرده و درباره آينده آنها هشدار داده است.
موديز در گزارش خود با اشاره به وضعيت اقتصادي انگليس مي نويسد: بحران يورو و كاهش دادن پي درپي اعتبارها در بانك هاي انگليس اين كشور را در معرض خطر جدي گرفتار شدن در بدهي قرار داده است.
در گزارش اين مؤسسه همچنين آمده است كه پس از آنكه اروپا در حل بحران بدهي هاي خود ناكام ماند به هيچ وجه نمي توان چشم انداز روشني را براي كشورهاي ايتاليا، فرانسه و اسپانيا پيش بيني كرد.
به نوشته گاردين، هر چند انگليس عضو كشورهاي استفاده كننده از يورو نيست اما با اين وجود بحران ايجاد شده در حوزه يورو و ساير كشورهاي اروپايي بر اقتصاد بريتانيا نيز تأثير منفي گذاشته است.
همچنين به گزارش فارس مؤسسه موديز رتبه اعتباري اسپانيا را از اي يك به اي سه كاهش داده است.
براين اساس: رتبه اعتباري ايتاليا نيز از اي دو به اي سه كاهش يافته و رتبه اعتباري پرتغال نيز از بي اي دو به بي اي سه كاهش يافته است.
مؤسسه موديز در اين گزارش رتبه اعتباري اسلواكي، اسلوني و مالت را نيز كاهش داده است. براين اساس تشديد بحران مالي و بدهي منطقه يورو تأثير منفي زيادي بر كاهش رتبه اعتباري اين كشورها داشته است.
هشدار
صندوق بين المللي پول
يك مقام ارشد اجرايي صندوق بين المللي پول نيز چندي پيش هشدار داد در صورتي كه تدابير لازم اتخاذ نشوند، منطقه يورو به سرعت در سراشيبي انحطاط و سقوط قرار خواهد گرفت.
«ديويد ليپتون» مدير اجرايي صندوق بين المللي پول افزود: در صورتي كه اروپا تدابير جدي اتخاذ نكند، قرار گرفتن منطقه يورو در سراشيبي سقوط كه بي اعتمادي، ركود اقتصادي و بي كاري بيش تر را به همراه دارد، محتمل خواهد بود.
مدير اجرايي صندوق بين المللي پول، همچنين چشم انداز اقتصادي اروپا را نااميد كننده توصيف كرد و افزود، ميزان خطراتي كه اقتصاد جهاني را تهديد مي كنند بسيار بالاست.
اين مقام ارشد صندوق بين المللي پول گفت: «سرعت فعاليت اقتصادي در سطح جهاني بسيار ضعيف است و خطراتي كه اروپا و جهان را تهديد مي كنند، در سطح بسيار بالايي هستند.»
ليپتون ضمن وعده دادن به تقويت روابط با دولت هاي اروپايي با هدف به حداقل رسانيدن خطرات بحران بدهي اروپا، در عين حال تقويت روابط ميان كشورهاي آسيايي با صندوق بين المللي پول را خواستار شد.
نخست وزير ژاپن هم چند روز قبل، بحران بدهي اروپا را بزرگترين تهديد براي اقتصاد و غرب دانسته بود.
به گزارش مهر به نقل از سايت مجمع جهاني اقتصاد، «يوشيهيكو نودا» در ميزگردي گفت: ژاپن بحران بدهي هاي منطقه يورو را به عنوان خطري عمده براي افق هاي فعلي مي داند.
نودا اضافه كرد كه ژاپن در حال همكاري با كره جنوبي و هند براي كاهش تاثير بحران مالي اروپا بر آسيا است.

 



ساخت 5 نيروگاه جديد بادي در شرق كشور

معاون وزير نيرو از ساخت 5 نيروگاه جديد بادي در شرق ايران با ظرفيت توليد 500 مگاوات برق خبر داد و اعلام كرد: اجراي طرح هاي جديد استحصال CO2 در نيروگاه هاي كشور آغاز شد.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر با اشاره به اجراي نخستين طرح استحصال CO2 در نيروگاه بعثت، گفت: با اجراي اين پروژه زيست محيطي، طرحهاي جديد استحصال CO2 در برخي از نيروگاه هاي آذربايجان شرقي، خراسان و خوزستان در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفته است.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي همچنين در پاسخ به دلايل عقب ماندگي در اجراي طرح هاي افزايش ظرفيت برق تجديد پذير كشور، اظهار داشت: برخي از تاخيرها و عقب ماندگي ها در توليد و توسعه انرژي هاي نو را قبول داريم.
وي در تشريح برنامه هاي توسعه ظرفيت توليد برق تجديدپذير كشور، توضيح داد: هم اكنون طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي 500 مگاوات ظرفيت توليد انرژي بادي با مشاركت گروه مپنا در حال اجرا است.
وي افزود: هر يك از اين 5 نيروگاه از ظرفيت توليد 100 مگاوات برق بادي برخوردار هستند كه قرار است در تونل باد خراسان ساخته شوند.
معاون وزير نيرو همچنين از توسعه نيروگاه هاي بادي بينالود در خراسان و منجيل در شمال كشور خبر داد و يادآور شد: همزمان با توسعه اين 2 نيروگاه، راه اندازي نخستين طرح زمين گرمايي در سبلان مراحل پاياني خود را پشت سر مي گذارد.
بنابراين گزارش: تا پايان برنامه چهارم توسعه شناسايي كامل نخستين مخزن زمين گرمايي (ژئو ترمال) به پايان رسيده و تاكنون 12 حلقه چاه توسعه اي و تزريق در اين مخزن زمين گرمايي در مشگين شهر اردبيل حفر شده است.
مسئولان وزارت نيرو اخيرا اعلام كردند: در صورت ابلاغ منابع ا عتباري عمليات ساخت نيروگاه اين پروژه زمين گرمايي آغاز مي شود، ضمن آنكه تاكنون حفاري چاههاي اين پروژه زمين گرمايي در عمق 3 هزار متري از سطح زمين انجام گرفته است.
مطالعات انجام گرفته حاكي از آن است كه در اين پروژه زمين گرمايي امكان توليد 250 مگاوات برق برق تجديدپذير وجود دارد.

 



700 ميليارد دلارارزش معادن در حال بهره برداري كشور

عضو هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، با تاكيد بر جايگاه معدن در توسعه كشور، ارزش معادن در حال بهره برداري را 770 ميليارد دلار اعلام كرد.
وجيه الله جعفري به برنامه هاي توسعه كشور در اين حوزه اشاره كرد و گفت: بهره گيري از معادن غني و متنوع در ايران نقطه عطفي در توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور ايجاد مي كند، از همين رو ضروري است كه با تمركز بر اكتشاف به عنوان آغاز توسعه اين بخش، بر ثروت و ظرفيت هاي درآمدي بيفزاييم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به طور قطع افزايش فعاليت هاي اكتشافي ارزش معادن فعال را بيش از پيش افزايش خواهد داد.
وي به برنامه هاي توسعه اي در بخش مواد پايه اي معدني و صنايع معدني اشاره كرد و افزود: بخش بزرگي از اهداف افزايش ظرفيت توليد سنگ آهن، فولاد، مس و زغالسنگ و ... نيازمند رشد سرمايه گذاري در حوزه اكتشاف است به گونه اي كه بتوان توازن در ظرفيت هاي توليد صنايع معدني و مواد پايه معدني ايجاد كرد.
اين عضو هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران صادرات 21 ميليارد دلاري محقق شده در برنامه پنجساله چهارم توسعه و 5 ميليارد دلاري سال گذشته اين بخش را يادآور شد و تاكيد كرد: هم اينك بيش از 30 درصد از ارزش بومي كشور متعلق به شركت هاي معدني است و در عين حال 32 درصد از كل صادرات غيرنفتي در اختيار شركت هاي صنايع معدني قرار گرفته است.
جعفري همچنين سياست هاي اصل 44 قانون اساسي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: خوشبختانه وجود ده ها طرح معدني و صنايع معدني در ايميدرو، جايگاه شركت هاي خصوصي را در توسعه اين بخش تقويت و سهم آن ها را در درآمدزايي، افزايش ثروت ملي، توسعه اشتغال و رشد توليد ناخالص داخلي افزايش خواهد داد.

 



رئيس سابق خزانه داري انگليس: غرب با تحريم ايران سر خودش را به ديوار مي كوبد

رئيس سابق خزانه داري انگليس در گفت وگويي با بي بي سي اذعان كرد تحريم هاي اقتصادي عليه ايران مؤثر نخواهند بود.
به گزارش ايسنا، «لرد لامونت» اظهار كرد: من تنها مي توانم بگويم ما با اين رويكرد سر خود را به ديوار مي كوبيم و ايران زيرفشار تحريم ها، تسليم نخواهد شد.
لامونت كه در دولت جان ميجر در اوايل دهه 1990 رئيس خزانه داري اين كشور بود، گفت شركت هاي انگليسي نيز لطمه مي بينند و عرصه را به رقيبان خود در آسيا مي بازند.
آمارهاي گردآوري شده از صادرات شركت هاي انگليسي به ايران نشان مي دهد تجارت مستقيم از حدود 500 ميليون پوند در سال 2008 به حدود 170 ميليون پوند در سال 2011 رسيده است.
لرد لامونت كه رئيس اتاق بازرگاني ايران- انگليس است، مي گويد اين تحريم ها تأثير ضدتوليدي بر شركت هاي انگليسي دارند.
بررسي ها نشان داده است كه تحريم هاي وضع شده عليه ايران به شركت هاي انگليسي كه بسياري از آنها همچنان تجارت قانوني با ايران داشتند، لطمه زده است و دور جديد تحريم ها كه معامله با بانك ها و مؤسسات مالي ايراني را نيز ممنوع كرده است، انجام تجارت را براي شركت هاي انگليسي عملاً غيرممكن ساخته است.
مالك يك شركت شيميايي انگليسي ديگر كه در شمال غربي اين كشور قرار دارد و توليدكننده تركيبي براي داروهاي سوءهاضمه است، نيز در گفت وگو با بي بي سي اظهار كرد: اين شركت به مدت 25 سال به ايران صادرات داشته است اما اكنون به دليل مشكل در دريافت پول براي كالاهايش، ناچار به معلق كردن تجارت خود با ايران است و به تازگي از سوي طرفين تجاري خود در ايران مطلع شده كه شركت هاي هندي و چيني آماده هستند تا جاي اين شركت را بگيرند.
وي كه مايل به افشاي نام خود نبود، از اينكه پس از 25 سال فروش اين محصولات به ايران، به اين شكل فرصت تجاري اش را از دست مي دهد، ابراز تأسف كرد.
«لرد لامونت» در اين زمينه گفت: تحريم ها يك سياست يك طرفه نيست و بر شركت ها در انگليس نيز تأثير منفي مي گذارد. به گفته وي مشكل مربوط به تحريم ها اين است كه ما فكر مي كنيم به ايران هزينه تحميل مي كنيم اما به خودمان نيز از نظر از بين رفتن فرصت هاي شغلي، كاهش توليد و در برخي موارد ورشكستگي شركت ها، هزينه تحميل مي كنيم.
واردات بي وقفه 100 هزار بشكه نفت ايران توسط ژاپن
در همين حال رئيس پنجمين پالايشگاه بزرگ ژاپن تصريح كرد اين پالايشگاه از سال گذشته روزانه حدود 100 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده و اين روند بدون وقفه ادامه دارد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، جان آراي افزود: شركت ما پيش از به نتيجه رسيدن مذاكرات دولت ژاپن با آمريكا تصميمي در مورد تغيير ميزان واردات نفت خود از ايران نخواهد گرفت.
شواشل بزرگ ترين خريدار نفت ايران در ميان ديگر پالايشگاه هاي ژاپن است. صادرات نفت ايران به ژاپن بالاي 300 هزار بشكه در روز اعلام شده است.
همچنين روزنامه هندي «اكونوميك تايمز» نيز طي تحليلي نوشت: خريد نفت ايران يك اضطرار و نياز اقتصادي براي هند است.
بنابراين گزارش، سفر اخير قائم مقام وزير خارجه هند به آمريكا نتوانسته است تبديل به فرصتي براي متقاعد كردن دهلي نو به قطع واردات نفت از ايران شود.
در حالي كه «رانجان متهاي» در ديدار با مقامهاي آمريكايي در مورد سياستهاي دهلي و واشنگتن درباره موضوع تحريم نفت ايران مذاكراتي داشته است اما هند مصمم است كه واردات نفت از ايران را به رغم تحريم هاي يك جانبه آمريكا و اروپا ادامه دهد.
براساس اين گزارش، پاسخ منفي هند به تحريم ايران در حالي است كه همكاريهاي هند و آمريكا در زمينه هاي هسته اي، پتروشيمي و نظامي كاهش يافته است و هند با پشت سرگذاشتن چين به بزرگترين مشتري نفتي ايران نيز تبديل شده است.
اقتصاد جهان با بسته شدن تنگه هرمز به ركود مي رود
از سوي ديگر مؤسسه رتبه بندي استاندارد اندپورز با اذعان به توان ايران در بستن تنگه هرمز تصريح كرد اين كار اقتصادهاي جهان را به ركود مي كشاند.
به گزارش فارس، مؤسسه رتبه بندي استاندارد اندپورز هشدار داد ايران ممكن است در پاسخ به تحريم ها عليه اين كشور در كشتي راني در تنگه هرمز اختلال ايجاد كند و اين امر قيمت جهاني نفت را بالا نگه مي دارد.
اين مؤسسه در گزارش خود افزود مقامات ايران مي توانند عرضه نفت را در خليج فارس با بازرسي تانكرها يا كشتي هاي بازرگاني در داخل آب هاي خود مختل كنند و اين امر قيمت نفت را افزايش مي دهد چرا كه بازارهاي جهاني به شدت كشمكش هاي نظامي را به عنوان يك احتمال واقعي حتي اگر بعيد باشد، رصد مي كنند.
اين گزارش مي افزايد: احتمال اختلال بسيار شديد در عرضه نفت از طريق تنگه هرمز كه 20 درصد نفت جهان از آنجا عبور مي كند، وجود دارد و اگر اين اتفاق بيفتد، قيمت نفت به بالاي 150 دلار به ازاي هر بشكه خواهد رسيد و اقتصادها را به ركود مي كشاند.

 



از اول ماه آينده خسارت تصادفات بدون حضور مقصر پرداخت مي شود

رئيس كل بيمه مركزي گفت: از ابتداي اسفندماه براي پرداخت خسارت تصادفات رانندگي بدون كروكي نياز به حضور مقصر حادثه نيست.
سيدمحمد كريمي در حاشيه نخستين همايش مشترك پليس راهنمايي و رانندگي و صنعت بيمه افزود: اين كار از اول اسفندماه به صورت آزمايشي در چند منطقه تهران آغاز خواهد شد و سپس در تمامي نقاط كشور اجرايي مي شود.
وي خاطرنشان كرد: تاكنون براي پرداخت خسارت هاي تصادفات بدون كروكي تا سقف 22ميليون و 500 هزار ريال، مالكين و خودروهاي مقصر و زيان ديده بايد با هم به نمايندگي هاي بيمه مراجعه مي كردند كه از اول اسفندماه زيان ديده با آوردن يك كوپن از كارت بيمه مقصر، مي تواند كارهاي اخذ خسارت را انجام دهد.
امضاي تفاهم نامه ميان پليس راهور و بيمه مركزي
صبح ديروز تفام نامه مشتركي ميان پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، بيمه مركزي جمهوري اسلامي و سنديكاي بيمه گران ايران امضا شد.
به گزارش فارس، اين تفاهم نامه به منظور حسن اجراي قانون اجراي بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسيله نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث و ساير ضوابط و مقررات مرتبط با آن و ايجاد تعامل و هماهنگي بيشتر بين صنعت بيمه و پليس راهنمايي و رانندگي منعقد شد.
اين تفاهم نامه داراي 7 بند است كه در يكي از بندهاي آن اشاره شده بيمه مركزي و شركت هاي بيمه نسبت به مطالعه و راه اندازي سامانه اطلاع رساني و پاسخگويي به شكايات مردمي به صورت مكانيزه اقدام خواهند كرد.همچنين در بند ديگري از اين تفاهم نامه آمده است: در اجراي ماده 23قانون بيمه اجباري شخص ثالث پليس راهنمايي و رانندگي ناجا متعهد شد به طرق مقتضي گزارشي از حوادث رانندگي منجر به خسارات بدني را علاوه بر ذينفع حسب مورد به بيمه گر مربوطه و يا صندوق تامين خسارت هاي بدني ارسال كند.
در بند ديگري از اين تفاهم نامه اشاره شده در اجراي ماده 18قانون بيمه اجباري شخص ثالث شركت هاي بيمه تجاري با هماهنگي سنديكاي بيمه گران ايران متعهد مي شوند خسارت هاي حوادث رانندگي را بدون اخذ گزارش مقامات انتظامي پرداخت كنند. پليس راهنمايي و رانندگي نيز در اين بند متعهد مي شوند در مباحث خارج از مفاد اين ماده نسبت به ترسيم كروكي و گزارش حادثه اقدام كنند.
همچنين در يكي از بندهاي اين تفاهم نامه مقرر شد: براساس تبصره 1 ماده 19 قانون بيمه اجراي شخص ثالث، بيمه مركزي و شركت هاي بيمه موظف اند ترتيبي اتخاذ كنند كه با الصاق برچسب يا استفاده از ابزارهاي مناسب ديگر امكان شناسايي وسيله نقليه موتوري زميني فاقد بيمه نامه براي ماموران راهنمايي و رانندگي و يا پليس راه تسهيل گردد.
در اين تفاهم نامه آمده است: شركت هاي بيمه به هنگام صدور بيمه نامه بايد نسبت به ثبت آدرس، شماره ملي اشخاص حقيقي و شماره ثبت و شناسه ملي اشخاص حقوقي اقدام لازم را انجام دهند و در صورت اطلاع از نقل و انتقال وسايل نقليه مشخصات بيمه گذار را اصلاح كنند.
اين تفاهم نامه ميان سرتيپ پاسدار اسكندر مؤمني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، سيدمحمد كريمي رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي و جواد سهاميان مقدم رئيس شوراي عمومي سنديكاي بيمه ايران منعقد شد.سيدمحمد كريمي رئيس كل بيمه مركزي در اين همايش اظهار داشت: همكاري مستمر و يكپارچه صنعت بيمه و راهنمايي و رانندگي نه تنها در آينده كاهش تخلفات رانندگي را به دنبال خواهد داشت بلكه ضريب نفوذ صنعت بيمه در كشور را كه اكنون 5/1درصد است به صورت قابل توجهي افزايش مي دهد.وي به آمار زياد موتورسيكلت هاي فاقد بيمه اشاره كرد و با توجه به گفته هاي رئيس راهنمايي و رانندگي گفت: بيش از يك ميليون موتورسيكلت توقيفي در مراكز نيروي انتظامي قرار دارند كه حجم قابل توجهي از آنها فاقد بيمه نامه هستند.وي گفت: بيمه مركزي و راهنمايي و رانندگي با تعامل و همكاري با يكديگر درصدد هستند تا حدودي اين معضل را برطرف و تعداد موتورسيكلت هاي فاقد بيمه را كاهش دهند چرا كه اين امر يكي از مشكلات اصلي جامعه و صنعت بيمه با بيمه گذاران است.وي به پرداخت خسارت بدون كروكي را تا سقف 2ميليون و 250هزار تومان اشاره كرد و گفت: بعد از اين توافقات اعلام شده مقرر شده كه پليس راهنمايي و رانندگي در اين شرايط كه خسارت جرح و فوتي وجود نداشته و 2 طرف در تعيين مقصر حادثه مشكلي نداشته باشند پليس با برخورداري از دستگاه POS كه در اختيار دارد مي تواند خسارت را پرداخت و تا حدودي از روند طولاني دريافت خسارت در واحدهاي شركت بيمه خودداري نمايد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14