(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 بهمن 1390- شماره 20144

مواد غذايي سرشار از انرژي
مراقب باشيد سرطان نخوريد...
سرويس هاي بهداشتي پاتوق باكتري هاي بيماري زا
سبزيجات دافع سموم بدن



مواد غذايي سرشار از انرژي

اگر فكر مي كنيد براي تهيه غذاهاي انرژي زا بايد هزينه زيادي متقبل شويد در اشتباه هستيد! اگر در خريد موادغذايي دقت كنيد مي توانيد غذاهايي تهيه كنيد كه سرشار از پروتئين هستند ولي چربي كمي دارند.
تخم مرغ
يك تخم مرغ بزرگ حاوي 6 گرم پروتئين و 75/4 گرم چربي است و منبع خوبي از انرژي و ويتامينB12 محسوب مي شود ولي بهتر است براي احتراز از بالا رفتن كلسترول ميزان مصرف تخم مرغ خود را كاهش دهيد. زرده تخم مرغ حاوي چربي اشباع شده است كه مصرف زياد آن «كلسترول بد» بدن را افزايش مي دهد.
جو دوسر
جو دوسر جزو غلات ارزان است كه مصرف آن باعث تقويت قلب مي شود. مصرف يك كاسه جو دوسر نياز بدن شما را در طول صبح برطرف مي كند و ميزان قندخون را ثابت نگه مي دارد. براي اينكه چربي شما بالا نرود زماني كه جودوسر در حال پخته شدن است سفيده يك تخم مرغ خام را به آن اضافه كنيد و به هم بزنيد.
ماهي: كنسرو ماهي منبعي ساده و ارزان از پروتئين است . بهتر است از كنسرو بدون روغن استفاده كنيد. ماهي سرشار از آهن است كه ماده اي حياتي براي بدن محسوب مي شود.
كره بادام زميني: يك ظرف كوچك كره بادام زميني حاوي انرژي زيادي است. در مصرف چربي ها اعتدال را رعايت كنيد. دو قاشق غذاخوري از كره بادام زميني حاوي 16گرم چربي خاصي است كه مصرف آن سلامتي قلب را به همراه خواهدداشت.هرچند كره بادام زميني طبيعي گران تر است ولي ارزش هزينه كردن را دارد!
لوبياي خشك شده: انواع لوبيا انرژي زا و منبع سرشاري از پروتئين، فيبر و آهن و در عين حال ارزان هستند . شما مي توانيد در ضمن از لوبياي كنسروي استفاده كنيد.
موز: موز حاوي مقادير زيادي پتاسيم و منيزيم است كه اين دو ماده براي سلامتي قلب و اعصاب بسيار ضروري هستند.
موز بدون اينكه در ميزان قند خون تغييراتي دهد انرژي زيادي به بدن شما مي رساند.

 



مراقب باشيد سرطان نخوريد...

عليرضا سزاوار
زندگي ماشيني و مدرن و نداشتن دقت كافي براي تهيه غذاهاي سنتي، جذابيت و طعم مطلوب فست فودها به علت وجود انواع افزودني و چاشني ها و چربي زياد، دسترسي آسان به فست فودها و افزايش روزافزون رستوران هاي متنوع و رنگارنگ، تبديل شدن رستوران هاي عرضه اين نوع غذاها به محلي براي گذران اوقات فراغت به ويژه در بين جوانان، قيمت مناسب اين نوع غذاها نسبت به غذاهاي سنتي از جمله علل گرايش زياد به مصرف فست فودها است.
اين نوع غذاها به علت دارا بودن چربي و قند زياد، پرانرژي و پركالري بوده و منجر به ذخيره سازي چربي اضافي در بدن و چاقي مي شوند. چربي موجود در فست فودها حاوي اسيدهاي چرب اشباع با ترانس بالا مثل روغن هاي هيدروژنه، مارگارين و چربي هاي جامد است كه منجر به افزايش كلسترول خون مي شود. از آنجا كه براي نگهداري طولاني مدت اين غذاها از انواع نگه دارنده ها مثل نمك استفاده مي شود، مصرف زياد آنها موجب افزايش فشار خون و احتمال بروز بيماري هاي قلبي- عروقي، مغزي و كليوي در ميانسالي مي شود.
استفاده زياد از سوسيس و كالباس كه براي ماندگاري بيشتر آنها از مواد نگهدارنده اي چون نيترات و نيتريت استفاده مي شود، سرطان زا خواهد بود. مواد رنگي غيرخوراكي موجود در نوشيدني هاي طعم دار و كولاها موجب اختلال در تمركز و يادگيري كودكان شده و نوآوري و مهارت هاي آنها را كاهش مي دهد و موجب بيش فعالي آنها مي شود.
چاقي كه در نتيجه خوردن فست فودها حاصل مي شود، مقاومت در برابر انسولين را كاهش داده و منجر به بروز ديابت نوع2 يعني غيروابسته به انسولين مي شود.
بيماري هاي قلبي عروقي از عمده ترين علل مرگ و مير در سراسر جهان است كه پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و آترواسكلروز يا انسداد عروق نياز به تلاش و پيگيري هاي ممتد دارد.
هر چند در بعضي افراد به لحاظ ژنتيكي استعداد ابتلا به آترو اسكلروز يعني رسوب چربي در جدار عروق بيشتر است، اما عوامل اكتسابي زيادي در بروز اين بيماري ها نقش دارند كه به عنوان فاكتورهاي خطر شناخته مي شوند كه با تغذيه صحيح و رژيم غذايي مناسب مي توان از آنها پيشگيري كرد.
ديابت، بي تحركي، استفاده از قرص هاي ضدبارداري و مصرف چاقي، بالا بودن فشار خون، افزايش كلسترول بد خون و دخانيات از جمله عوامل خطر در بروز بيماري هاي قلبي و عروقي است.
تغيير الگوي زندگي
چاقي به عنوان فاكتور خطر، سلامت عموم مردم را تهديد مي كند و هم اكنون تغييرات در الگوهاي غذايي و استفاده از فست فودها، تغيير در شيوه زندگي، به مدت زياد نشستن جلوي تلويزيون، نشستن زياد پشت ميز كامپيوتر، استفاده زياد از ماشين و بي تحركي در بروز چاقي موثر هستند.
مصرف تنقلات و ميان وعده هاي پرانرژي، كاهش مصرف غذاهاي حاوي فيبر به علت نداشتن ميل و رغبت به مصرف سبزي هاي خام و پخته، حبوبات و غلات، افزايش استرس و اضطراب كه خود عامل پرخوري و خرده خواري است، مصرف بيش از حد بستني هاي خامه اي، شكلات، شيريني و نوشيدني هاي مصنوعي، از جمله عواملي هستند كه به چاقي دامن مي زنند و ارتباط مستقيمي با بروز بيماري هاي قلبي و ديابت نوع2 و بيماري هاي كيسه صفرا، انواع سرطان ها، التهاب و درد مفاصل دارند.
محققان توصيه مي كنند براي اصلاح روش زندگي و حفظ سلامتي، كاهش اضافه وزن، افزايش فعاليت به مدت 30 تا 45 دقيقه در بيشتر روزهاي هفته، مصرف مواد غذايي متنوع براي حفظ كفايت تغذيه اي، كاهش مصرف چربي هاي اشباع و منابع غني از كلسترول، مصرف بيشتر سبزي و ميوه ها، تامين كلسيم در رژيم غذايي، كاهش مصرف قند و نمك، مصرف زياد مواد غذايي حاوي فيبر، نوشيدن روزانه 4ليوان آب، را حتما جدي بگيريد.
همچنين استفاده از هرم غذايي كه از 5گروه ماده غذايي شامل، شير و جانشين هاي شير، گوشت و جانشين هاي گوشت شامل گوشت سفيد (مرغ و ماهي) گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات و خشكبار، گروه سبزيجات شامل انواع سبزي هاي برگ سبز، زرد و قرمز، گروه ميوه هاي غني از ويتامين و گروه نان و غلات الگوهاي صحيح غذايي هستند كه ضامن سلامت آينده شما خواهند بود.
اما خطر ديگر از سوي نوشيدني هاي حاوي افزودني هايي از قبيل محرك هاي مجاز، ويتامين ها به ويژه ويتامين هاي گروه«ب»، مواد معدني، كافئين، قهوه، گياه گوارانا، ساخارين و كراتين هستند كه در برخي از آنها، ممكن است مقدار زيادي گلوكز يا شكر نيز به كار رفته باشد.
بيشتر جوانان، افراد پرتحرك و ورزشكاران به اين نوع نوشيدني علاقه دارند. جالب است بدانيد اولين نوشابه هاي انرژي زا با ميزان كافئين و شكر بالا سال 1980 در آمريكاي شمالي وارد بازار شد و اگرچه در آن زمان نيز خريداران نوشابه هاي انرژي زا مي دانستند كه اين نوع نوشابه ها صددرصد سالم نيستند، اما همين اندازه كه به آنها امكان مي داد تا ساعات بيشتري از روز را با انرژي كار كنند، براي آنها كافي بود.
در جست وجوي طعم طبيعي
بررسي ها نشان مي دهد اين نوشابه ها چهار برابر بيشتر از نوشابه هاي معمولي كافئين دارند. نوشابه هاي انرژي زا به طور متوسط حاوي 60 تا 80 ميلي گرم كافئين است (يك فنجان قهوه حاوي 60 تا 90 ميلي گرم كافئين است.) كافئين، محركي براي دستگاه عصبي مركزي است و به طور موقت موجب رفع خواب آلودگي مي شود.
رفع خستگي، افزايش تمركز، اتساع عروق خوني، افزايش عملكرد جسمي و ذهني، افزايش استقامت، شل كردن عضلات صاف نايچه ها و افزايش اسيد معده از اثرهاي كافئين بر بدن است. جالب اين كه، كافئين، اثر داروهاي تجويز شده براي درمان سردرد را تا 50درصد افزايش مي دهد.
با وجود اثر مثبت كافئين روي بدن، بايد در مصرف آن اعتدال را رعايت كرد، زيرا مصرف بيش از اندازه كافئين موجب وابستگي يا «كافئينيسم» مي شود كه علائمي نظير اضطراب، تحريك پذيري، انقباض عضلات، عصبانيت، بي خوابي، تپش قلب و زخم معده را به همراه دارد.
تائورين هم از گروه آمينواسيدهاي غيرضروري است كه بدن به دريافت آنها از محيط خارجي نياز ندارد و مي تواند آن را بسازد.
تائورين از اجزاي اصلي صفرا است كه به منظور هضم چربي ها، تنظيم كلسترول خون و جذب ويتامين هاي محلول در چربي به آن نياز داريم. تائورين به همراه «روي» براي سلامتي چشم ها و حس بينايي لازم است. اين ماده به علت اين كه آنتي اكسيدان محسوب مي شود، نقش سم زدايي از بدن دارد، همچنين موجب كاهش فشار خون در بدن شده و براي درمان اضطراب، بيش فعالي، فعاليت ضعيف مغز، صرع و آبرساني به مغز نيز مفيد است.
عصاره گوارانا از گياهان منطقه آمريكاي جنوبي است. اين گياه نيز داراي كافئين بوده و عصاره آن خاصيت محرك دستگاه عصبي مركزي، افزايش انرژي، چربي سوزي دارد.
عصاره جين سينگ نوعي گياه آسياي شرقي است كه مصرف آن موجب افزايش مقاومت بدن در برابر اضطراب، تقويت حافظه، تقويت دستگاه ايمني و عصبي و افزايش شادابي و انرژي، رفع خستگي، كاهش قند خون و كاهش عوارض پيري و مصرف بيش از حد آن موجب بي خوابي، تهوع، سردرد، اسهال، افزايش يا كاهش فشار خون مي شود. البته ميزان جين سينگ در نوشابه هاي انرژي زا كمتر از آن است كه موجب اين عوارض شود.
متيل زانيتن يك «آلكالوئيد» است كه در نقش محرك دستگاه عصبي فعاليت مي كند و از ديگر مواد تشكيل دهنده اين نوشيدني ها شناخته شده است.
تركيبي بي خاصيت
ويتامين هاي گروه ب هم درسوخت و ساز و افزايش سطح انرژي بدن از طريق توليد گلبول هاي قرمز و پادتن ها، جبران كم خوني، كاهش استرس و اضطراب و مرطوب كنندگان طبيعي پوست نقش دارند.
از سوي ديگر ويتامين هاي آ و سي و سلنيوم به صورت آنتي اكسيدان ممكن است درنوشابه هاي انرژي زا وجود داشته باشد.
كراتين نوعي اسيدآمينه است كه در بدن انسان در هنگام سوخت و ساز پروتئين توليد مي شود و انرژي مورد نياز عضله را تامين مي كند و درساختار آنهاست اما در تركيب با سلنيوم بي خاصيت مي شود.
طعم دهنده ها و رنگ هاي غذايي نيز به طور طبيعي و مصنوعي درانواع نوشابه ها بخصوص نوشابه هاي انرژي زا وجود دارند.
طعم دهنده هاي مصنوعي از صدها ماده شيميايي تركيب شده اند تا مشابه طعم هاي طبيعي شوند. طعم دهنده ها درمقدار مجاز به احتمال زياد سالم هستند، اما ممكن است حاوي موادي باشند كه بعضي افراد بخصوص كودكان به آنها حساسيت هاي شديدي نشان دهند.
دربين تركيبات به كار رفته در نوشابه هاي انرژي زا، كافئين و گياه گوارانا مواد اعتيادآوري هستند كه مصرف زياد و طولاني مدت آنها موجب مي شود به نوشابه ها عادت كنيم.
دراين بررسي متخصصان تغذيه مصرف اين نوشابه هاي انرژي زا را براي كودكان، زنان باردار، بيماران ديابتي و كساني كه بيماري قلبي-عروقي دارند بسيار مضر و خطرناك دانسته اند. ترك اين مواد كار سختي نيست و سردرد از عواقب اصلي آن است. بنابر اين به طور معمول اعتياد به تغذيه آماده اما غير مفيد جنبه رواني دارد و اين خوردني ها و نه فقط ارزش تغذيه اي قابل توجهي ندارند، بلكه از نظر هزينه نيز مقرون به صرفه نيستند.

 



سرويس هاي بهداشتي پاتوق باكتري هاي بيماري زا

نتايج يك مطالعه جديد نشان داده است كه تعداد بي شماري از باكتري هاي بيماري زا در سرويس هاي بهداشتي عمومي تجمع مي كنند و به راحتي بين افراد مختلف جابه جا مي شوند.
كارشناسان بهداشت عمومي در آمريكا با استفاده از يك وسيله تعيين توالي ژنتيك پيشرفته، 19 گروه از باكتري ها را روي درها، كف زمين ها، دستگيره ها و ظروف صابون مايع در دستشويي هاي عمومي شناسايي كرده اند.
به گزارش سايت اينترنتي وب ام دي، بسياري از اين نسخه هاي باكتريايي شناسايي شده از طريق تماس دست انسان با سطوح آلوده، منتقل مي شوند. همچنين باكتري هاي پوستي از قبيل ميكروب «استامينوكوكوس آئورئوس» روي دستگيره ها و ساير وسايل دستشويي ها كه معمولا به آنها دست مي زنيم، وجود دارند. برخي از انواع اين باكتري ها در دستشويي هاي زنانه و مردانه متفاوت هستند.
متخصصان علوم پزشكي در دانشگاه كلورادو در اين مطالعه خاطر نشان كردند: مادامي كه دست هاي خود را با آب و صابون بشوئيد و بهداشت مناسبي را در اين زمينه رعايت كنيد. اين باكتري ها معمولا مشكلي براي شما ايجاد نخواهند كرد اما به دليل وجود همين باكتري هاست كه متخصصان همواره تأكيد به شست و شوي مناسب دستها دارند.
همچنين توصيه مي شود براي دست زدن به لوازم سرويس بهداشتي از دستمال استفاده كنيد و حتي المقدور از تماس مستقيم پوست دست با اين لوازم خودداري كنيد.

 



سبزيجات دافع سموم بدن

در يك آزمايش جديد معلوم شد پنج روز مداوم گياه خواري، تأثير چشمگيري در كاهش مقدار سموم شيميايي و آنتي بيوتيك هاي مضر موجود در بدن دارد و بدن را از اين قبيل مواد پاكسازي مي كند.
اين نوع رژيم گياه خواري باعث مي شود نوعي ماده شيميايي موسوم به فتالات ها كه به طور معمول در پلاستيك ها يافت مي شود از بدن خارج شود.
بنا بر گزارش مجله آنلاين ديسكاوري نيوز، متخصصان كره اي پس از مطالعه روي گروهي از شركت كنندگان كه مدت پنج روز در يك معبد بودايي مستقر شده بودند، به اين نتايج دست يافتند.
اين متخصصان همچنين رژيم غذايي شركت كنندگان را قبل از آغاز آزمايشات ارزيابي كرده و متوجه شدند نوع تغذيه اين افراد در 48 ساعت با مقدار مواد شيميايي موجود در ادرار آنها رابطه مستقيم دارد. هر چه مقدار اين مواد شيميايي در ادرار كمتر باشد ميزان فشار اكسيديته نيز كمتر مي شود و سموم بدن كاهش مي يابد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14