(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 اسفند 1390- شماره 20151

كوتاه اقتصادي
افتتاح نخستين نيروگاه بدون سوخت
رئيس يك شركت بزرگ نفتي : ايران برنده تحريم نفت از سوي غرب است
افزايش قيمت بدون هماهنگي با سازمان حمايت گرانفروشي است
كشف 6 ميدان جديد نفت و گاز
امضاي تفاهمنامه ساخت 200 هزار مسكن توسط ايران در عراق
حمايت تعرفه اي ايران بالاتر از كشورهاي عضو اكو و 8D
اعتراض دامداران به واردات شيرخشك
توزيع 210هزار تن كالاي اساسي با تخفيف ويژه
پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به سرمايه گذاران پروژه هاي راه سازي
رشد اقتصادي ايران بالاتر از آمريكا و اروپا
كاهش نرخ بيكاري
علت پيش فروش نشدن سكه هاي نيم و ربع اعلام شد



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل كانون بازنشستگان و مستمري بگيران صندوق تأمين اجتماعي با اين گفته كه احتمال مي رود «عيدي» بازنشستگان همراه با حقوق اسفند ماه به آنها پرداخت شود، گفت: عنوان مي شود عيدي بازنشستگان و مستمري بگيران همچون كاركنان دولت 350 هزار تومان است، اما اين رقم نظر بازنشستگان تامين اجتماعي را تأمين نمي كند. علي اكبر خبازها ضمن يادآوري اين كه پرداخت حقوق ها براساس حروف الفبا از پنجم هر ماه آغاز و تا 25 آن ماه به طول مي انجامد، افزود: بازنشستگان تأمين اجتماعي خواهان اجراي ماده 96 قانون تأمين اجتماعي و پرداخت عيدي برابر با كارگران شاغل هستند كه براساس آن عيدي 2 برابر حداقل حقوق كارگران شاغل است.
¤ هيأت دولت شماره گذاري خودروهاي وارداتي خودروسازان براي آزمايش و تحقيق را به انجام بررسي هاي بيشتر توسط كارگروه حمايت از توليد موكول كرد. پيشنهاد شماره گذاري خودروهايي كه براي انجام آزمايش و تحقيق توسط شركت هاي خودروساز به كشور وارد مي شود، اوايل بهمن ماه از سوي كارگروه حمايت از توليد به هيأت وزيران ارائه شد. در اين راستا، هيأت دولت تصويب پيشنهاد كارگروه حمايت از توليد براي شماره گذاري خودروهاي وارداتي خودروسازان براي آزمايش و تحقيق را به انجام بررسي هاي بيشتر توسط اين كارگروه منوط كرد.
¤ معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: سهم معدن در توليد ناخالص داخلي كشور 6 درصد است. وجيه اله جعفري افزود: صادرات فولاد 33 درصد از صادرات غيرنفتي و 45 درصد از صادرات صنعتي و معدني كشور را به خود اختصاص داده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6620 الي 6624، 6629 الي 6632، 6613 و در مركز مخابرات خاتم الانبياء فرديس 2 كرج با پيش شماره هاي 660 الي 666 از امروز و پيش شماره هاي 5513، 5514، 5517 و 5570 الي 5579 از روز شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در آخرين روز كاري هفته 100 ميليون اوراق به ارزش 980 ميليارد ريال در 8 هزار و 712 نوبت در بازار فرابورس مبادله شد. در آخرين روز كاري هفته، بيشترين حجم معاملات را در بازارهاي اول و دوم فرابورس، پتروشيمي مارون در بازار دوم با جابجايي 39 ميليون سهم و نرخ 16 هزار و 120 ريال از آن خود كرد.
¤ حيدر مستخدمين حسيني مديرعامل مؤسسه اعتباري توسعه در مراسم افتتاح چهل و نهمين واحد بانكي اين مؤسسه در شهر ياسوج كه سپيدار نام گذاري شده است با مروري بر تاريخچه شكل گيري و فعاليت هاي مؤسسه اظهار اميدواري كرد كه اين شعبه بتواند منشأ خير و بركت براي اهالي اين شهر واقع شود. وي به فعاليت هاي صادراتي شهر ياسوج اشاره كرد و از آمادگي مؤسسه اعتباري توسعه جهت اعطاي تسهيلات به صادركنندگان و وارد كنندگان علاوه بر ساير خدمات رايج ريالي، ارزي و الكترونيكي خبر داد.

 



هفته آينده انجام مي شود
 افتتاح نخستين نيروگاه بدون سوخت

مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران از افتتاح اولين نيروگاه بدون سوخت در شمال كشور خبر داد و گفت: از سال آينده ارتقاي مصرف انرژي يخچال فريزرها اجرا مي شود
سعيد مهذب ترابي ديروز در همايش دانش آموختگان مركز ملي آموزش مديريت انرژي با بيان اينكه ارتقاي بهره وري در مصرف انرژي و صرفه جويي ارتقاي بهينه سازي مصرف يخچال ها و يخچال فريزرها سال آينده اجرا مي شود، گفت: رتبه مصرف انرژي يخچالها و فريزرهاي خانگي در حال حاضر مناسب نيست و اميدواريم از ابتداي سال آينده شاهد توليد يخچال و فريزر با رتبه كمتر از قبل و در سطح Aو B باشيم.
مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران اظهار داشت: براي اولين بار در كشور كولر آبي با رتبه A و B ساخته شد و پيش بيني مي شود از ابتداي سال 92 كولر كمتر از رتبه هاي ياد شده در كشور نداشته باشيم.
مهذب ترابي با اعلام اينكه تغيير ساختار روشنايي كشور از برنامه هاي جدي وزارت نيرو است، اعلام كرد: هم اكنون 20درصد انرژي توليد شده در كشور در بخش روشنايي مصرف مي شود.
اين مقام مسئول در وزارت نيرو با بيان اينكه براي اولين بار يك نيروگاه بدون سوخت در شمال كشور افتتاح مي شود، از توليد لامپ هاي T5 و T8 با نگاه بهينه سازي مصرف انرژي در كشور خبر داد و گفت: اين نيروگاه هفته آينده با حضور مقامات ارشد كشور افتتاح مي شود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 60درصد از انرژي موجود در كشور توسط الكتروموتورها مصرف مي شود، از مصرف بالاي انرژي در اين بخش خبر داد و بيان داشت: اولين كارخانه توليد الكتروپمپ كولر با راندمان بسيار بالا در كشور ايجاد خواهد شد.
مهذب ترابي خاطرنشان كرد: برآورد مي شود از اين طريق بتوانيم 5/3 تا 4ميليون الكتروموتور در كشور را تعويض كنيم و اين كارخانه از طريق توليد الكتروپمپ هاي كولر با توان كمتر از 20وات در شهركرد به زودي بهره برداري مي شود.

 



رئيس يك شركت بزرگ نفتي : ايران برنده تحريم نفت از سوي غرب است

رئيس يك شركت بزرگ نفتي گفت: افزايش بهاي نفت، باعث جبران كاهش صادرات نفت ايران در پي تحريم هاي غرب شده و ايران را برنده تحريم هاي مذكور كرده است.
به گزارش ايسنا به نقل از رويترز يان تيلور، مدير اجرايي شركت خصوصي ويتول اظهار كرد كه كاهش ارزش يورو در برابر دلار نيز بهاي فروش نفت مبتني بر دلار به اروپا را افزايش داده است.
تيلور گفت: ايراني ها اكنون مي خواهند كه بهاي نفت به بالاترين حد ممكن برسد، چرا كه حجم كمتري براي فروش دارند. آنها احتمالا به برنده شدن بر مبناي اين اعداد و ارقام نزديكتر شده اند. اين چيزي بود كه همه در صنعت هميشه فكر مي كردند نتيجه احتمالي (تحريم ها) باشد.
وي ادامه داد: سياستمداران در حال حاضر از اين موضوع حذر مي كنند، اما همانطور كه مي دانيد نفت به ويژه براي خريد با يورو فوق العاده گران شده است.
روز سه شنبه بهاي نفت برنت به نزديك 121 دلار رسيد كه در مقايسه با 107 دلار در هر بشكه در آغاز سال گذشته با افزايش روبرو شده است.
رويترز افزود: كاهش فروش نفت ايران از زماني كه اتحاديه اروپا تحريم واردات نفت ايران را از تاريخ اول ژوئيه اعلام كرد عامل اصلي افزايش بهاي نفت بوده است. ارزش پايين يورو به معناي آن است كه نفتي كه بهاي آن به يورو پرداخت شود با افزايش بهايي بي سابقه روبرو مي شود.
بنابراين گزارش: تيلور كه مدير اجرايي پيشين شركت شل بوده است، گفت: افزايش احتمال حمله هوايي رژيم صهيونيستي به ايران احتمالا بهاي نفت را به 150 دلار در هر بشكه خواهد رساند.
تيلور افزود: روزي كه چنين اتفاقي بيفتد (حمله به ايران) ايران مين هايي را در تنگه هرمز قرار خواهد داد و ظرف چند ساعت يا كمي بيشتر نمي توان سناريويي را متصور شد كه در آن بهاي نفت به اين حد (150 دلار) نرسيده باشد.
براساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس بهاي نفت در حال حاضر به دليل نگراني ها از قطع صادرات نفت ايران به ديگر كشورهاي اروپايي در بالاترين جايگاه از آغاز ماه مه تاكنون قرار دارد.
ايران در روزهاي اخير فروش نفت به شركت هاي انگليسي و فرانسوي را در تلافي تحريم هاي اعمال شده عليه اين كشور قطع كرده است.

 



افزايش قيمت بدون هماهنگي با سازمان حمايت گرانفروشي است

سازمان حمايت و تعزيرات حكومتي با انتشار اطلاعيه اي مشترك اعلام كردند: هرگونه افزايش قيمت بدون هماهنگي مصداق گرانفروشي است.
در اين اطلاعيه مشترك با اشاره به نارضايتي عمومي از افزايش قيمتها به بهانه تغييرات نرخ ارز تاكيد شده است، واحدهاي اقتصادي بايد در اسرع وقت نسبت به بازگشت قيمت ها به قيمت هاي قبلي اقدام كنند.
اطلاع رساني و اعلام موجودي انبارها و سردخانه ها و نيز كالاهاي اماني موجود در انبارها به سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استاني از ديگر موارد مطرح در اين اطلاعيه است.
بر اين اساس: عدم اعلام موجودي مصداق احتكار را خواهد داشت و برابر قوانين برخوردهاي لازم صورت مي گيرد.
همچنين در اجراي طرح ويژه بازرسي و نظارت به منظور تشديد نظارت بر بازار و مبارزه با گرانفروشي، اختفا و احتكار كالا از تمام ظرفيت هاي نظارت و بازرسي دو سازمان استفاده مي شود.
بدين منظور اصناف، انجمن هاي حمايت از حقوق مصرف كننده، سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت با هماهنگي شعب تعزيرات حكومتي استانها در قالب گشت هاي مشترك در اين طرح همكاري مشترك دارند.
در اين اطلاعيه همچنين آمده است: ارائه اطلاعات تخلفات اقتصادي از طريق سامانه 124 در سراسر كشور و فعاليت ستادهاي ويژه به همين منظور در سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استاني در اين زمينه بسيار راهگشا خواهد بود.
بانك مركزي چندي پيش و همزمان با بالا رفتن نرخ ارز متعهد شد كه ارز با قيمت رسمي مصوب را در اختيار تمام واردكنندگان، توليدكنندگان و قرار دهد بر اين اساس بالا رفتن قيمتها به بهانه تغييرات نرخ ارز توجيهي نخواهد داشت.

 



كشف 6 ميدان جديد نفت و گاز

مدير اكتشاف شركت ملي نفت با بيان اينكه موفق شديم 6 ميدان جديد را در سال جاري كشف كنيم، گفت: در نفت بيش از 3 برابر تعهدمان و در گاز نيز بيش از 5 برابر تعهد در سال اول برنامه 5 ساله ذخاير جديد قابل برداشت به ذخاير قبلي كشور اضافه شده است.
سيد محمود محدث در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه در اكتشاف برنامه اي 5 ساله مطابق با برنامه هاي 5 ساله توسعه كشور تعريف كرده ايم، گفت: در برنامه پنجم توسعه كه امسال سال اول آن را پشت سر مي گذاريم پيش بيني شده بود كه ميزان مشخصي از ذخاير نفت و گاز با اكتشاف ميادين جديد به ذخاير كشور اضافه شود.
وي افزود: در سال جاري خوشبختانه تا به امروز در نفت بيش از 3 برابر تعهدمان كه 500 ميليون بشكه در سال اول بود، ذخاير جديد قابل برداشت به ذخاير قبلي كشور اضافه شده است.
وي ميزان تعهد اكتشاف ذخاير گاز را در سال اول برنامه پنجم 5/4 تريليون فوت مكعب اعلام كرد و اظهار داشت: در گاز نيز بيش از 5 برابر تعهدمان در سال اول برنامه 5 ساله در سال جاري به ذخاير گاز قابل برداشت كشور افزوده شده است.
محدث تصريح كرد: در ابتداي سال جاري قول اكتشاف قطعي 5 ميدان هيدروكربوري را داده بوديم كه موفق شديم 6 ميدان جديد را كشف كنيم.
وي در تشريح نوع ذخاير اين ميادين گفت: ميدان «خيام» لايه هاي نفت و گاز را در خود جاي داده است، ميدان «مدار» گازي و ميدان «دلاوران» نفتي بود، اكتشاف ميدان گازي «فرزادA» را تكميل كرديم و 2 ميدان جديد نفتي نيز در بخش خشكي كشور اكتشاف شده كه يكي از آنها ذخاير قابل توجه و زيادي را در خود جاي داده است.
مديراكتشاف شركت ملي نفت در ادامه تأكيد كرد: در اكتشاف تا پايان مرحله اي كه چاه هاي حفر شده را تست نكرده و نفت يا گاز آن را آزمايش نكنيم و نوع آن را مشخص نكنيم اكتشاف ميدان جديدي را اعلام نخواهيم كرد چنان كه فروز B را سال گذشته كشف كرديم و به گونه اي اطلاعات مخزن را جمع آوري كرديم كه امروز مي توانند به راحتي نسبت به توسعه آن اقدام كنند.
وي با اشاره به عقد قرارداد توسعه ميدان گازي فروزB با مپنا توضيح داد: اگر فشار مخزن، نوع گاز، مايعات، سولفور و ديگر مشخصات را نداشتيم نمي توانستيم براي توسعه ميدان اقدام كنيم.
محدث گفت: در حال حاضر در چند چاه در حوزه هاي مختلف شواهد مناسبي درباره وجود نفت و گاز به دست آورده ايم اما چون آن را آزمايش نكرده ايم نمي توانيم اكتشاف قطعي و ذخاير آنها را اعلام كنيم.

 



امضاي تفاهمنامه ساخت 200 هزار مسكن توسط ايران در عراق

ايران 200 هزار واحد مسكوني طي دو سال در كشور عراق مي سازد.
وزراي راه و شهرسازي ايران و مسكن و آباداني عراق در پي يك يادداشت تفاهم همكاري كه ديروز به امضا رسيد موافقت كردند شركت هاي ايراني 200 هزار واحد مسكوني در عراق احداث كنند.
بر اساس اين يادداشت تفاهم مقرر شده است تا شركت هاي خصوصي ايراني در طول دو سال صد هزار واحد مسكوني براي كاركنان دولتي و صد هزار واحد مسكوني به روش هاي سرمايه گذاري در عراق از سال 2012 تا 2014 احداث كنند.
همچنين در اين يادداشت تفاهم مقرر شده است تا ايران راه مهران و كوت به طول 90 كيلومتر را براي تسهيل در رفت و آمد زائران به وسيله شركت هاي ايراني احداث كند.
در اين يادداشت تفاهم مقرر شد مركز تحقيقات مسكن و ساختمان براي شناسايي فناوري هاي جديد متناسب با اقليم عراق و آموزش مهندسان ايراني در مورد فناوري هاي جديد با عراق همكاري كنند.
تعيين قيمت بصورت مناقصه خواهد بود
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه براي ساخت 200 هزار مسكن با كيفيت در عراق از سوي شركت هاي ايراني با طرف عراقي به توافق رسيده ايم گفت: قيمت ساخت مسكن توسط شركت هاي ايراني در عراق بصورت مناقصه اي تعيين مي شود.
علي نيكزاد در مراسم امضاي تفاهمنامه ميان وزارت راه و شهرسازي و وزارت مسكن و آبادني عراق افزود: با طرف عراقي به تفاهم رسيده ايم كه شركت ايراني در اين كشور 200 هزار مسكن با كيفيت وقيمت مناسب در طول دو سال بسازد كه 100 هزار آن براي كاركنان دولتي و 100 هزار مسكن آن بصورت سرمايه گذاري خواهد بود.
وي ادامه داد: در اين يادداشت تفاهم مقرر شد مركز تحقيقات مسكن و ساختمان براي شناسايي فناوري هاي جديد متناسب با اقليم عراق و آموزش مهندسان ايراني در مورد فناوري هاي جديد با عراق همكاري كند.
وي خاطر نشان كرد:در اين يادداشت تفاهم همچنين مقرر شده است مسير «مهران» به «كوت» به طول 90 كيلومتر را شركتهاي پيمانكار ايراني احداث و در امر تحقيقات ساختمان و راه و آسفالت همكاري هايي با كشور عراق داشته باشيم.وزير راه و شهرسازي گفت: ايجاد كارخانه مصالح ساختماني به روش نوين و نمايشگاه مصالح ساختماني از جمله توافقات ديروز بوده است كه در اين يادداشت تفاهم به امضاء رسيد.
نيكزاد تاكيد كرد:تصميمات گرفته شده در توافق ما معقول و قابل اجراست و در توان دو كشور است و براي اينكه بتوانيم كار را به پيش ببريم پيشنهاد مي كنم تا هر 15 روز يكبار پيشرفت توافقات از سوي افرادي كه از سوي دو طرف انتخاب مي شود گزارش شود.

 



حمايت تعرفه اي ايران بالاتر از كشورهاي عضو اكو و 8D

رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني بر متناسب سازي نظام تعرفه اي كشور با تغييرات نرخ تأكيد كرد.
به گزارش ايسنا «مهدي فتح اله» در سلسله نشست هاي اتاق فكر مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني افزود: تحقق اين موضوع نيازمند طراحي مكانيزمي پويا به منظور تبيين سياست هاي تعرفه اي در تعامل با نرخ ارز است.
به گفته اين مقام مسئول هم اكنون نيمي از واردات ايران با پايين ترين تعرفه هاست و حمايت هاي تعرفه اي در ايران نسبت به كشورهاي ديگر در سطوح بالاتري است.
وي اضافه كرد: بايد از سياست هاي نوين در تدوين تعرفه ها استفاده كرد، براساس اين سياست ها مي توان تعرفه هاي بهينه در نظام تعرفه اي كشور تنظيم و تدوين كرد.
وي با اشاره به تدوين 55 سطح تعرفه اي در سال جاري در كشور اظهار كرد: بيش از 35درصد كالاها از سطح تعرفه 4درصد، 9 درصد در سطح تعرفه 10درصد و 40درصد از سطح تعرفه 7 درصد برخوردار هستند.
فتح اله، ميانگين تعرفه كشور در سال 1383 را 1/12درصد ذكر كرد و افزود: اين رقم در سال 1385روند افزايشي داشته و به 4/14درصد و در سال 1389به 8/13درصد رسيد.
وي تصريح كرد: كالاهاي مصرفي از بالاترين سطح تعرفه اي و مواد خام به همراه كالاهاي واسطه اي و سرمايه اي از كمترين سطح تعرفه اي در كشور برخوردار هستند.
رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني در ادامه بيان كرد: بيش از 50درصد واردات كشور و حدود 40درصد اقلام وارداتي را كالاهايي با عنوان ساير كالاها تشكيل مي دهند كه اين قبيل كالاها پايين ترين ميزان تعرفه در بين گروه هاي كالايي را دارند.
وي اضافه كرد: از سال 1382تا 1388، تعرفه 43درصد كالاها كاهشي، 12درصد كالاها افزايشي و 45درصد كالاها ثابت بوده است.
فتح اله در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موافقتنامه اتحاديه گمركي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت: اين كشورها پس از همگرايي در قالب اتحاديه گمركي اقدام به كاهش طبقات و سطوح تعرفه اي خود كردند. به طوري كه حدود 10درصد كالاهايشان از تعرفه صفر و بخش اعظم كالاها از تعرفه 5 درصد برخوردار شده است.
وي با اشاره به لزوم ايجاد تناسب و تشابه سطح حمايت تعرفه اي كشور در مقايسه با ساير شركاي تجاري اظهار كرد: حمايت هاي تعرفه اي بايد به تناسب توان صادراتي كشور و همچنين توان صادراتي شريك تجاري تعيين شود. هم اكنون حمايت هاي تعرفه اي كشورمان در مقايسه با شركاي تجاري از جمله كشورهاي عضو ECO و D8 مانند تركيه، اندونزي، مالزي، پاكستان و كشورهاي آسياي ميانه هم از منظر 2جانبه و هم از منظر منطقه اي در سطوح بالاتري تعيين شده است.
رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني بر ثبات نرخ تعرفه در كشور تأكيد كرد و افزود: با تدوين قوانين مشخص و با هماهنگي صنايع مختلف مي توان در جهت كاهش تدريجي تعرفه ها اقدامات اساسي انجام داد.
وي شفاف سازي سياست هاي كلان اقتصادي كشور را در اتخاذ سياست هاي تعرفه اي مؤثر دانست و افزود: براي اصلاح ساختار نظام تعرفه اي بايد به شناسايي تعرفه هاي مؤثر حمايتي مرتبط با كدهاي كالاهايي، ساده سازي و كاهش تنوع طبقات تعرفه اي پرداخت.
فتح اله با تأكيد بر طراحي و پياده سازي نظام سلامت اداري در فرايند واردات كالا در كشور گفت: براي تحقق اين موضوع بايد هيئت هاي كارشناسي در گمرك افزايش و سط علمي تمام كاركنان مرتبط با واردات ارتقاء و اخلاق در تجارت فرهنگ سازي شود.

 



اعتراض دامداران به واردات شيرخشك

رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران كشور ضمن ابراز نگراني از كيفيت شيرخشك هاي وارداتي، اعلام كرد: نسبت به آزاد شدن واردات شير خشك كه بدون نظارت انجام مي شود، اعتراض داريم.
«سيروس روستا» در گفت وگو با مهر گفت: واردات شيرخشك با اعتراض اتحاديه همراه است. در چند ماه گذشته مردم طعم محصولات لبني سالم را چشيدند اما در اين شرايط واردات شيرخشك ضربه زدن به توليدات داخل است.
وي با اشاره به اين كه از 26 بهمن امسال تعرفه كاهش يافته و واردات شيرخشك آزاد شده است، تصريح كرد: شيرخشك مي تواند كيفيت ماست و شير را تغيير دهد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران كشور تصريح كرد: وضعيت توليد در كشور شرايط خوبي دارد به گونه اي كه كارخانجات لبني توانسته اند بازار عراق را در دست بگيرند و محصولات خود را با شرايط خوبي بفروشند.
روستا متذكر شد: عده اي به خاطر سوددهي به دنبال استفاده از شيرخشك وارداتي هستند، ضمن اين كه شيرخشك استانداردي كه بايد وارد شود به مراتب قيمت آن بالاتر از قيمت شيرخشك هايي است كه در حال حاضر وارد مي شود و به هيچ وجه قابل مقايسه نيست.
وي با اشاره به نگراني دامداران بابت كيفيت شيرخشك هاي وارداتي، تصريح كرد: شيرخشك هاي وارداتي از بازارهاي غيراستاندارد تهيه و كيفيت آن بسيار پايين است.
روستا ضمن يادآوري اين مطلب كه نظارت در دوره قبل نسبت به كيفيت شيرخشك هاي وارداتي ضعيف بوده است، مطرح كرد: اين اقدام منجر به ضرر مالي توليد كننده و دامداران مي شود، چرا كه كارخانجات موظف هستند تا طي يك قرارداد يك ساله شير خام را از دامدار بخرد ولي در غير اين صورت مي تواند از خريد شير سر باز بزند.
وي افزود: در گذشته نيز با واردات شير خشك، كارخانجات شير خام را با كمترين قيمت از دامدار خريداري كردند. رئيس هيئت مديره اتحاديه مركزي دامداران كشور همچنين درباره تاثير قيمت علوفه نيز اظهار داشت: خريد علوفه تحت نظارت نيست و هيچ مرجعي بابت اين گراني توضيح نمي دهد.

 



در ايام پاياني سال صورت مي گيرد
توزيع 210هزار تن كالاي اساسي با تخفيف ويژه

قائم مقام بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت از توزيع 210هزار تن كالاي اساسي در ايام پاياني سال خبر داد.
حسين مدرس خياباني در گفت وگو با فارس در خصوص اقدامات انجام شده براي تنظيم بازار در ايام پاياني سال اظهار داشت: برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم در 400 نقطه كشور و با 40 هزار غرفه از پنجم تا 25 اسفند ماه و با 5 تا 15درصد تخفيف، فروش فوق العاده 21هزار صنف كه 5 هزار صنف آن در تهران قرار دارد با تخفيف 5 تا 25 درصد تقسيم و همچنين فروش فوق العاده 18 برند اصلي فروشگاه هاي زنجيره اي در 400 شعبه در سراسر كشور در كنار فروش فوق العاده ميادين ميوه و تره بار از مهمترين برنامه هاي تنظيم بازار در ايام پاياني سال است.
وي افزود: 100 هزار تن سيب و پرتقال از محل توليدات داخلي ذخيره سازي شده است كه از 15 اسفندماه توزيع آن در سراسر كشور آغاز مي شود.
قائم مقام بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: توزيع 30هزار تن گوشت، 20 هزار تن مرغ، 30 هزار تن شكر و 30 هزار تن روغن با نرخ تعادلي و 10درصد زيرقيمت بازار از اقدامات ديگري است كه براي تنظيم بازار ايام پاياني سال در نظر گرفته شده است.
وي با اشاره به اينكه قيمت شكر به صورت فله 1350تومان و در بسته هاي 900 گرمي 1450تومان مصوب شده است اظهار داشت: توزيع مستقيم تخم مرغ در شانه هاي 2كيلوگرمي به قيمت 4700 تومان در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا و همچنين فروشگاه هاي زنجيره اي نيز از ديگر اقدامات تنظيم بازار در ايام پاياني سال است.
مدرس خياباني اظهار داشت: طرح تشديد نظارتي و انجام بازرسي ها توسط بازرسين سازمان حمايت و بازرسين شوراي اصناف كشور بطور همزمان از اسفند ماه آغاز و تا 20 فروردين ماه ادامه دارد.
وي افزود: هماهنگي لازم با انجمن شيريني- شكلات و همچنين سازمان شيلات براي عرضه محصولات با قيمت تعادلي و همچنين فروش فوق العاده در ايام پاياني سال انجام شده است.
قائم مقام بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: به استانداردها ابلاغ شده است تا كميسيون هاي تنظيم بازار در استان ها منظم تر از گذشته برگزار شود و تمام امكانات و ظرفيت هاي استان براي حفظ تعادل قيمت ها در بازار هماهنگ شود.
اقلام پرمصرف
در اولويت نظارت
در همين حال معاون بازرسي و نظارت سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: اولويت ها در طرح ويژه نظارتي كه براي ايام پاياني سال اجرا مي شود، شامل اقلام پرمصرف اين ايام نظير آجيل و خشكبار، لبنيات، خواروبار و شيريني جات، انواع مواد پروتئيني، قند و شكر، روغن و برنج است.
جواد تقوي از ديگر اقلام پرمصرف و مشمول اولويت بازرسي و نظارت در اين ايام را البسه، پوشاك، كيف و كفش نام برد و افزود: در طرح ويژه به خصوص انبارها، سردخانه ها و ميادين ميوه و تره بار و نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا بازرسي مي شوند.
وي اضافه كرد: به دليل گزارش هاي دريافتي مبني بر امتناع برخي از عرضه كنندگان از عرضه كالا به منظور تغيير قيمت ها انبارها و سردخانه ها بايد حتماً موجودي خود را در سيستم بازرسي و نظارت ثبت كنند.

 



پرداخت تسهيلات ارزان قيمت به سرمايه گذاران پروژه هاي راه سازي

وزارت راه و شهرسازي بسته هايي را براي تشويق سرمايه گذاران تهيه ديده است.
احمد صادقي معاون وزير راه و شهرسازي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه سيستم حمل و نقل پايه و مادر ساير بخشها و مهمترين عامل توسعه است، گفت: هم اكنون بيش از 8 هزار كيلومتر راه آهن در دست احداث است كه تمامي آن از سوي مهندسان ايراني طراحي و ساخته شده است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، افزود: اين حجم كار در زيربناهاي حمل و نقل كشور بي سابقه بوده است كه توجه خاص دولت به زيرساخت هاي حمل و نقل را نشان مي دهد.
وي با اشاره به اينكه يكي از سياست هاي وزارت راه ارايه بسته هاي تشويقي براي حضور بخش خصوصي در پروژه هاي راهسازي است، گفت: در اين راستا تبصره هايي در بودجه 91 به مجلس ارايه شده است كه امكان حضور سرمايه گذاران براي احداث زيربناهاي حمل و نقل هر چه بيشتر فراهم
مي شود تا از اين طريق سرمايه گذار به بخش ريلي و آزادراهي وارد شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تسهيلات ارزان قيمت از محل صندوق توسعه ملي به سرمايه گذاران پرداخت مي شود، بيان كرد: تلاش داريم كه همه ساله بسته هاي متنوعي را ارايه كنيم و سرمايه هاي موجود در كشور را به سمت سرمايه گذاري در حمل و نقل كشور سوق دهيم.
صادقي تصريح كرد: بيش از 95 درصد از حمل و نقل كشور، حمل و نقل جاده اي است كه با توجه به حجم بالاي تصادفات در اين بخش و ضرورت كاهش 10 درصدي سوانح در برنامه پنجم، بايد سرمايه گذاري بيشتري در اين بخش انجام گيرد.

 



مركز آمار اعلام كرد
رشد اقتصادي ايران بالاتر از آمريكا و اروپا

مركز آمار در گزارشي به مقايسه نرخ رشد اقتصادي ايران با 22 كشور منتخب از سه قاره اروپا، آسيا و آمريكا در سال 2010 (89) پرداخت.
در اين گزارش، نرخ رشد اقتصادي سنگاپور، چين، تركيه، هند و مالزي بيشتر از ايران اعلام شده است.
براساس اين گزارش: در شرايطي كه رشد اقتصادي ايران 5/6 درصد بوده است، رشد اقتصادي كشورهاي اروپايي از جمله انگلستان 8/1 درصد، فرانسه 5/1 درصد، دانمارك 7/1 درصد، آلمان 7/3 درصد، اسپانيا منفي 1/0 درصد و سوئيس 7/2 درصد بوده است.
همچنين در حوزه كشورهاي آسياي شرقي، رشد اقتصادي چين 4/10 درصد، سنگاپور 5/14 درصد، كره 2/6 درصد، اندونزي 1/6 درصد، مالزي 2/7 درصد و ژاپن 4 درصد بوده است.
در حوزه كشورهاي منطقه رشد اقتصادي پاكستان 1/4 درصد، تركيه 9 درصد، عربستان سعودي 8/3 درصد، امارات 4/1 درصد، افغانستان منفي 7/7 درصد و كويت 2 درصد بوده است.
رشد اقتصادي كانادا 2/3 درصد، آمريكا 3 درصد، هند 8/8 درصد روسيه 4 درصد و قاره آفريقا 4 درصد بوده است.
براساس اين گزارش: متوسط رشد اقتصادي جهان در سال 2010، چهار درصد و قاره آفريقا نيز 4 درصد بوده است.
جزييات رشد اقتصادي
در گزارش مركز آمار ايران آمده است: سال 1389 نرخ رشد محصول ناخالص داخلي با نفت با قيمت ثابت (نرخ رشد اقتصادي) معادل 5/6 درصد و بدون نفت معادل 3/7درصد بوده است كه نسبت به رقم مشابه سال 1388 وضعيت بهتري دارد.
از اين نرخ رشد 7/0 توسط بخش كشاورزي (شامل فعاليت هاي زراعت و باغداري، مرغداري، پرورش كرم ابريشم، زنبور عسل، شكار، جنگلداري و ماهيگيري)؛ 2/1درصد توسط بخش صنعت، 6/0درصد توسط بخش حمل و نقل و ارتباطات (شامل حمل و نقل زميني، آبي، هوايي، خدمات پشتيباني حمل و نقل، پست و مخابرات) و 8/2 توسط مستغلات و كسب و كار و بقيه توسط ساير بخش ها تامين شده است.
سهم بخش كشاورزي در محصول ناخالص داخلي
6/8درصد، بخش معادن و نفت خام و گاز طبيعي 5/16درصد، صنعت 13درصد، ساختمان و تامين آب و برق و گاز 3/8درصد، عمده فروشي، خرده فروشي و تعمير وسايل نقليه و كالاها 9/12درصد، حمل و نقل و ارتباطات 5/7درصد، مستغلات و كسب و كار
1/13درصد و خالص ماليات بر واردات 2/1درصد است.
رشد بخش كشاورزي (شامل فعاليت هاي زراعت و باغداري، دامداري، مرغداري، پرورش كرم ابريشم، زنبور عسل، شكار، جنگلداري و ماهيگيري)
1/7درصد و زيربخش زراعت و باغداري 3/8درصد، دامداري و مرغداري 5درصد است.
رشد بخش صنعت 6درصد و زيربخش هاي ساخت وسايل نقليه موتوري، تريلر و نيم تريلر 14درصد، محصولات كاني غيرفلزي(شامل سيمان و) 6/9درصد و فلزات اساسي (شامل فولاد و)
9/8درصد است.
رشد بخش حمل و نقل و ارتباطات 6 درصد و زيربخش حمل و نقل هوايي 2/21درصد، حمل و نقل جاده اي 5/3درصد و پست و مخابرات 41درصد است.
رشد بخش معدن(شامل استخراج معادن و نفت خام و گاز طبيعي) 4/1 و خدمات 5/7درصد است.
ضمنا سهم اجزاي تقاضاي نهايي در محصول ناخالص داخلي عبارتند از: سهم مصرف نهايي خصوصي 94درصد، سهم مصرف نهايي دولت 11درصد و سهم تشكيل سرمايه ثابت ناخالص 42درصد.
محصول ناخالص داخلي كشور به قيمت هاي جاري در سال 9138 برابر 5478484 ميليارد ريال معادل 447848 ميليون دلار است. محصول ناخالص داخلي سرانه 66402 ميليون ريال معادل 3640 دلار و 51461 دلار مبتني بر PPP (دلار بين المللي) است.

 



كاهش نرخ بيكاري

مركز آمار در گزارشي اعلام كرد: نرخ بيكاري پائيز نسبت به دور مشابه سال قبل با 3/0 درصد كاهش به 8/11 درصد رسيد.
بر اساس گزارش مركز آمار، نرخ بيكاري فصل پاييز سال جاري با 3/0 درصد كاهش نسبت به سال قبل از 1/12 درصد به 8/11 درصد رسيد.
اين گزارش حاكي است: نرخ بيكاري پاييز نسبت به فصل تابستان 7/0 درصد افزايش نشان مي دهد.
به گزارش فارس، كاهش نرخ بيكاري در شرايطي است كه نرخ مشاركت اقتصادي (ميزان تقاضاي شغل توسط جمعيت فعال كشور) با 2/2 درصد كاهش به 7/35 درصد رسيده است.
در فصل پاييز امسال نرخ بيكاري مردان 1/10 درصد و نرخ بيكاري زنان در كل كشور
7/20 درصد بوده است.
نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 سال نيز در فصل پاييز به
3/26 درصد رسيد كه نسبت به پاييز سال گذشته 4/0 درصد كاهش و نسبت به تابستان امسال 6/1 درصد رشد نشان مي دهد. اين درحالي است كه نرخ بيكاري جوانان 15 تا 29 سال نيز در پاييز امسال به 9/23 درصد رسيد. همچنين مركز آمار ايران اعلام كرد: بالاترين و پايين ترين نرخ بيكاري پاييز امسال به ترتيب به استان هاي البرز با 7/20 درصد و يزد با
3/4 درصد اختصاص دارد.
استان هاي بوشهر و خراسان جنوبي به ترتيب با هفت و 1/7 درصد كمترين نرخ بيكاري را پس از استان يزد به خود اختصاص داده اند.
استان كرمانشاه با 1/20 درصد پس از استان البرز بيشترين نرخ بيكاري را در ميان ساير استان هاي كشور داشته است.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد، از 31 استان كشور 20 استان داراي نرخ بيكاري دو رقمي هستند.

 



علت پيش فروش نشدن سكه هاي نيم و ربع اعلام شد

مديركل نشر و ريالي بانك مركزي دلايل پيش فروش نشدن سكه بهار آزادي در قطعات نيم يا ربع سكه را اعلام كرد.
عباس كمره اي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال كه چرا ربع سكه يا نيم سكه پيش فروش نمي شود، تاكيد كرد كه ايجاد تنوع در قطعات سكه هاي پيش فروشي مشكل است.
او افزود: اين كار هم از نظر اجرا، هم از نظر توليد و هم از نظر عرضه كننده مشكلات متعددي را موجب مي شود.
وي در پاسخ به اين ابهام كه چرا با وجود امكان جمع آوري نقدينگي بيشتر با پيش فروش سكه در قطعات متنوع به دليل كم بودن قيمت آنها، اين كار صورت نمي گيرد، گفت: جمع آوري نقدينگي، هدف اصلي ما از پيش فروش سكه نبود، بلكه قصد ما اين بود كه به تقاضاي كاذب در بازار سكه سامان داده شده و سفته بازي در اين زمينه جمع شود.
مديركل نشر و ريالي بانك مركزي با تاكيد بر اين كه امكانات توليد سكه براي اين بانك محدود است، ادامه داد: بررسي ها نشان داد اگر بخواهيم عرضه را بين سكه تمام، نيم، ربع و يا حتي گرمي تقسيم كنيم، هم بانك عامل دچار مشكل مي شود هم از نظر توليد مسائلي پيش مي آورد، بنابراين نتيجه اين شد كه پيش فروش فقط براي سكه تمام بهار آزادي انجام مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14