(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 اسفند 1390- شماره 20162

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست هاي كوچك در انتظار كمك هاي بزرگ
دفاع مردم آمريكا از ايران در تظاهرات اشغال آيپك
عربستان بدنبال عجز از هماوردي با ايران دست به دامن سازمان ملل شد
اردن هم گروهك منافقين را نپذيرفت
امكان استفاده از كارت شهروندي در تاكسي ها
مهدهاي كودك از 6 فروردين باز است
تحويل مخازن پسماند خشك به واحدهاي تجاري - اداري
برگزاري محفل انس با قرآن در آستان حضرت عبدالعظيم(ع)
اعلام آمادگي مناقصه مقابله با شن هاي روان خط آهن بم - زاهدان
درآمدهاي نفتي وارد خزانه شده است
رئيس كل گمرك: 70 درصد واردات با ارز دولتي انجام شده است
اخبار ادبي و هنري



دعوت همگاني براي شركت در جشن نيكوكاري
 دست هاي كوچك در انتظار كمك هاي بزرگ

سرويس اجتماعي-
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) گفت: امسال جشن نيكوكاري با حضور مردم خير و دانش آموزان در 3 روز متوالي در سراسر كشور برگزار مي شود.
به گزارش كيهان، حسين انواري ديروز در نشست خبري كه به مناسبت سي وسومين سالگرد افتتاح كميته امداد برگزار شده با اعلام اين خبر افزود: در 17 اسفند جشن نيكوكاري در مدارس، روز هجدهم در پايگاه هاي كميته امداد سراسر كشور و روز 19 اسفند در مسير راهپيمايي مصلاهاي نماز جمعه برگزار مي شود.
وي اظهار كرد: يكصد هزار مدرسه در سراسر كشور در روز هفدهم اسفند آمادگي جمع آوري كمك هاي مردمي را دارند و تمامي كمك ها در اين روز در همان مدرسه و منطقه به دانش آموزان نيازمند اهدا خواهد شد.
انواري به دليل آنكه انتقال وجه به خانواده هاي نيازمند سريع تر انجام مي شود، از مردم درخواست كرد حتي الامكان از دادن وجوه غيرنقدي خودداري كنند.
وي در ادامه از آمادگي 15 هزار پايگاه امداد براي جمع آوري كمك هاي مردمي در روز جشن نيكوكاري خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود امسال رشد قابل توجهي را در بخش جمع آوري كمك هاي مردمي در جشن نيكوكاري داشته باشيم ضمن اينكه سال گذشته 19 ميليارد تومان كمك هاي مردمي در اين روز جمع آوري گرديد.
4 ميليون نفر تحت پوشش كميته امداد
انواري در اين نشست با بيان اينكه در حال حاضر 4 ميليون و 150 هزار نفر تحت پوشش كميته امداد قرار دارند، افزود: در سال 90 بالغ بر 200 هزار نفر از چرخه حمايتي امداد خارج شدند كه بخشي از آنها خودكفا شده و بخش ديگر نيز كمك گرفتن همزمان از ديگر سازمان ها پايش شده اند.
سرپرست كميته امداد درخصوص اشتغال خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد اظهار كرد: از سهم 2 ميليون و 500 هزار فرصت شغلي كه قرار بود در كشور فراهم شود ايجاد حدود 300 هزار فرصت شغلي سهم امداد بود كه با اجراي طرح هاي جديد و با تعامل بانكها اين نهاد موفق به خودكفا كردن 270 هزار نفر گرديده است.
وي درخصوص بودجه سال آينده امداد گفت: با توجه به اينكه امسال بودجه امداد دو هزار و 300 ميليارد تومان بود پيشنهادي را در اين بخش به دولت ارائه كرده ايم به طوري كه اعتبارات كميته امداد در سال آينده 18درصد افزايش مي يابد.
سرپرست كميته امداد افزود: در حال حاضر كميته امداد با كسري بودجه روبرو است به طوري كه در حال حاضر بيش از 700 هزار دختر در آستانه ازدواج تحت پوشش كميته امداد قرار دارند كه سن برخي از آنها به 55 سال رسيده است ضمن اينكه كميته امداد براي تامين جهيزيه دختران در آستانه ازدواج با كمبود اعتبارات روبرو است.
10درصد نخبگان كشور
تحت پوشش امداد هستند
سرپرست كميته امداد همچنين به مراسم تجليل از نخبگان تحت پوشش اين نهاد اشاره كرد و گفت: 10درصد از نخبگان كشور تحت پوشش كميته امداد هستند و امسال نيز رتبه هاي اول تا سوم كنكور را تعداد زيادي از افراد تحت پوشش تشكيل داده اند.
وي ادامه داد: از چهار ميليون و 300 هزار نفري كه تحت پوشش كميته امداد مي باشند، حدود 5/1 ميليون نفر جز قشر سالمند، بيش از يك ميليون نفر جز زنان سرپرست خانوار، 800 هزار نفر دانش آموز و حدود يكصد هزار نفر دانشجو هستند.

 



دفاع مردم آمريكا از ايران در تظاهرات اشغال آيپك

سرويس سياسي-
اعضاي جنبش تسخير آيپك طي تظاهراتي در مقابل كاخ سفيد هرگونه حمله احتمالي به ايران را محكوم كردند.
در جريان برگزاري نشست سالانه كميته امور عمومي روابط آمريكا- رژيم صهيونيستي (آيپك) در واشنگتن روز دوشنبه اعضاي جنبش تسخير آيپك كه دنباله روي جنبش تسخير وال استريت هستند به نشانه اعتراض به اين نشست، تظاهرات كردند.
آنها كه پرچم فلسطين را در دست داشتند شعارهايي نيز در محكوميت طرح حمله احتمالي به ايران سر مي دادند. شركت كنندگان در اين تظاهرات مي گفتند «نبايد با ايران وارد جنگ شد». شعار ديگر اين افراد آن بود كه «آمريكا بايد از منطقه خاورميانه خارج شود.» آنها مي گفتند بخشي از جنبش نود و نه درصدي هستند. يكي از شركت كنندگان در اين تجمع نوشته اي در دست داشت كه روي آن نوشته شده بود «بايد با جنايتكاران جنگي اسرائيلي مقابله كرد.» شعار ديگر اين افراد «آزادي فلسطين» بود. آنها مي گفتند «جدايي نژادي، جنايت است.» اين افراد شعار مي دادند «آيپك را اشغال كنيد و نه فلسطين را.» شعار ديگر اين آمريكايي اين بود كه «اسرائيل، حكومتي نژادپرست است.»
در همين حال، روزنامه اينترنتي «اينترنشنال بيزينس تايمز» هم گزارش داد: معترضان آمريكايي كه با حمل عروسك هاي كاغذي اوباما و نتانياهو در پارك «لافايت» مقابل كاخ سفيد تجمع كردند تا اعتراض خود را درباره هرگونه اقدام نظامي عليه ايران به تصوير بكشند؛ نمادهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «با ايران صلح كنيد»، و شعار سر مي دادند كه «آمريكا از خاورميانه برو بيرون.»
گفتني است؛ تظاهرات روز دوشنبه از طريق ائتلاف 130نفره از سازمان دهندگان جنبش «تسخير آيپك» برگزار شد و يكي از سازمان دهندگان اين تظاهرات و عضو گروه ضدجنگ به رهبري زنان در اين باره اعلام كرد: نتانياهو يك جنايتكار جنگي و مسئول مرگ صدها فلسطيني و ظلم و ستم به آنها است.

 



عربستان بدنبال عجز از هماوردي با ايران دست به دامن سازمان ملل شد

سرويس سياسي -
عربستان سعودي در اقدامي فرافكنانه، به نمايندگي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس شكايتي را عليه ايران به دبيرخانه سازمان ملل و شوراي امنيت اين سازمان تسليم كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات، عربستان سعودي به نمايندگي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس درباره آنچه كه دخالت هاي ايران در امور داخلي اين كشورها ناميده به دبيرخانه سازمان ملل متحد و شوراي امنيت شكايت كرد.
سفراي اين شش كشور در واكنش به نامه اي كه ايران به سازمان ملل نوشت و خواستار خروج نيروهاي سپر جزيره از بحرين شده بود، نامه اي را امضا كردند. در اين نامه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در ادعايي ادامه تحريكات آشكار ايران و دخالت آن در امور داخلي اين كشورها را محكوم كردند. آنها در اين نامه ادعا كردند تلاش هاي ايران براي اختلاف افكني و شعله ور كردن نزاع طائفه اي در اين كشورها نقض اصول حاكميت آنها است و با معيارها و قوانين بين المللي، حسن همجواري و اصول سازمان همكاري اسلامي در تضاد است.
در اين نامه همچنين ادعا شده است: ما به عنوان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس افتخار مي كنيم كه روابط مسالمت آميزي با همه كشورهاي جهان داريم.
خاطرنشان مي شود ادعاهاي عربستان در حالي است كه اين كشور طي يكسال گذشته بارها در اقدامي خلاف مقررات حقوقي و بين المللي با لشكركشي به بحرين، به سركوب مردم مظلوم اين كشور پرداخته است.
يادآور مي شود اقدام شنيع رژيم آل سعود در فرستادن نيرو به بحرين براي سركوب مردم اين كشور تحت عنوان ادعايي «سپر جزيره» در شرايطي بوده است كه نيروي سپر جزيره در مقابل تهديد خارجي است نه براي سركوب مردم و غيرنظاميان كه تنها ابزار آنها اعتراضات مدني و غيرخشونت آميز بوده است.
از همين روي؛ كارشناسان و ناظران معتقدند اقدام عربستان در شكايت از ايران اقدامي فرافكنانه و با اهداف سياسي است.
در همين حال، آسوشيتدپرس طي گزارشي فاش كرد كه عربستان و شركايش در تلاش براي كاهش نفوذ و قدرت ايران در خاورميانه هستند.

 



اردن هم گروهك منافقين را نپذيرفت

اردن با ساخت اردوگاه براي گروهك تروريستي منافقين در خاك اين كشور مخالفت كرد.
به نوشته روزنامه السياسه چاپ كويت، اردن روز دوشنبه مخالفت قاطع خود را با ساخت اردوگاهي براي اعضاي سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در خاك اين كشور، اعلام كرد. يك منبع وزارت كشور اردن، مذاكره با طرف ايراني را براي ساخت اردوگاه يا استقبال از پناهندگان رد و اعلام كرد: اردن به موضع ثابت خود مبني بر دخالت نكردن در امور ديگران پايبند است و به همين سبب اجازه نمي دهد مخالفان ايران يا هر كشور ديگري در خاك اين كشور اردوگاه بسازند.

 



تا پايان نيمه اول سال 91 اجرايي مي شود
امكان استفاده از كارت شهروندي در تاكسي ها

مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران با اشاره به تغيير تكنولوژي كارت هاي الكترونيكي مترو و اتوبوس گفت: اين كارت ها تا پايان نيمه اول سال 91 در تاكسي ها هم قابل استفاده خواهد بود.
حجت الله بهروز در گفت وگو با مهر با بيان اين كه در سال جاري يكپارچگي پرداخت كرايه در بخش مترو و اتوبوسراني توسط كارت هاي الكترونيكي فراهم شد گفت: استفاده از كيف پول الكترونيك يا همان كارت شهروندي از حمل و نقل عمومي آغاز شد و در سال 90 نيز سيستم پرداخت ها در مترو و اتوبوس يكپارچه شد.
وي تاكيد كرد: در سال آينده نيز با تغيير تكنولوژي در اين كارت ها امكان استفاده از آن در بخش هاي گسترده اي از خدمات شهري فراهم مي شود.
بهروز با اشاره به ايجاد دستگاه هاي پارك حاشيه اي جديد و توسعه آن در بخش هاي مختلف شهر گفت: براساس برنامه ريزي ها هزينه پارك هاي حاشيه اي توسط كارت هاي شهروندي قابل پرداخت است.
وي با بيان اينكه از اواسط سال آينده امكان پرداخت كرايه هاي تاكسي با كارت شهروندي فراهم مي شود گفت: به دليل تعداد زياد تاكسي ها و رد و بدل شدن ارقام بالاي كرايه هنوز سيستم تاكسيراني به اين شبكه متصل نشده است اما تعداد كمي از اين تاكسي ها مجهز به دستگاه كارت خوان شده اند.
به گفته بهروز، امكان استفاده از كارت هاي شهروندي در پاركينگ هاي مسقف شهرداري و ميادين ميوه و تره بار از سال آينده فراهم مي شود.

 



مهدهاي كودك از 6 فروردين باز است

مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور با اعلام بازگشايي مهدهاي كودك از ششم فروردين سال 91 گفت: فعاليت مهدهاي كودك در ايام نوروز همچون ساير سازمان هاي دولتي است.
الوند با تاكيد بر ضرورت خدمات دهي به فرزندان مادران شاغل در طول ايام نوروز، اظهار كرد: براي جلوگيري از ايجاد مشكل براي مادران شاغل كه در ايام نوروز بايد در محل كار خود حاضر باشند، مهدهاي كودك همزمان با آغاز به كار ادارات دولتي در سال جديد، از ششم فروردين ماه آغاز به كار مي كنند.
وي افزود:اين الزام براي روستا مهدها وجود ندارد و بيشتر در مورد مهدهاي كودك واقع در كلانشهرها (شهري) صدق مي كند.
مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور در ادامه با اشاره به مهدهاي كودك واقع در شهرستان هاي كوچك نيز عنوان كرد: مديران اين مهدها با توجه به شرايط جغرافيايي و فرهنگي شهرستان و استان خود درباره فعاليت در ايام نوروز تصميم گيري مي كنند.
الوند همچنين گفت: كاركنان مهدها مي توانند در طول ايام نوروز با نظر مدير مهد كودك به صورت شيفتي در محل كار خود حاضر شوند.
وي در ادامه به ايسنا خبر داد: مهدهاي كودك از ششم فروردين به كودكان مقطع پيش دبستاني تحت پوشش سازمان بهزيستي نيز سرويس مي دهند.الوند در پايان گفت: 600 هزار كودك تحت پوشش 14 هزار مهدكودك و مركز پيش دبستاني و روستا مهد سازمان بهزيستي كشور قرار دارند.

 



از سال آينده اجرا مي شود
تحويل مخازن پسماند خشك به واحدهاي تجاري - اداري

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران از اجراي پايلوت طرحي خبر داد كه براساس آن واحدهاي تجاري-اداري در پهنه هاي كار و فعاليت، مخازن پسماند خشك مجزا دريافت مي كنند.
سيدمحمد فياض با بيان اينكه عمده زباله هاي خشك تهران در راسته هاي تجاري و اداري توليد مي شوند، اظهار كرد: در واحدهاي تجاري اين امكان وجود دارد كه زباله هاي خشك به حاشيه خيابان يا كنار مخازن زباله منتقل نشود و در داخل فضاي سرپوشيده واحد تجاري تا هنگام مراجعه ماموران شهرداري نگهداري شود.
وي خاطرنشان كرد: مهمترين اخلال در نظافت شهري پايتخت اين است كه واحدهاي تجاري و اداري از نخستين ساعات روز زباله هاي خشك خود را كه در بسياري موارد جعبه هاي حجيم هستند، به كنار خيابان منتقل مي كنند و اين مسئله چهره شهر را زشت مي كند.
فياض، از تهيه طرحي براي حل اين معضل خبر داد كه براساس آن مخازن ويژه پسماند خشك در ابعاد كوچكتر، تحويل مغازه داران در راسته هاي تجاري و اداري مي شود تا اين امكان وجود داشته باشد كه پسماند خشك واحدهاي تجاري در فضاي سرپوشيده و داخل هر واحد نگهداري شوند.
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهر تهران خاطرنشان كرد: ماموران شهرداري در قالب برنامه زمان بندي شده اي كه از قبل در اختيار واحدهاي تجاري قرار مي گيرد، به صورت روزانه مراجعه و نسبت به تخليه مخازن پسماند خشك اقدام مي كنند.
وي با اشاره به اجراي پايلوت اين طرح در خيابان شهيد آيت واقع در منطقه 8 تهران، پيش بيني كرد كه پاسخ مثبتي از اجراي اين طرح دريافت شود و در سال آينده به صورت سراسري در تهران اجرا شود.

 



با حضور قاريان بين المللي انجام مي شود
برگزاري محفل انس با قرآن در آستان حضرت عبدالعظيم(ع)

محفل انس با قرآن با حضور قاريان بين المللي در آستان مقدس حضرت عبدالعظيم (ع) برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومي آستان حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) اين مراسم معنوي جمعه 19 اسفندماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور قاريان ممتاز و بين المللي حميدرضا الاجگردي و سعيد پرويزي برگزار خواهد شد.
در اين مراسم گروه حفاظ نيز به اجراي برنامه خواهند پرداخت و همچنين با برگزاري مسابقه فرهنگي قرآني به پنج نفر از برندگان هداياي متبركه اهدا خواهد شد.
كرسي تلاوت قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) به همت مركز آموزش قرآن كريم آستان مقدس، جمعه شب ها، با حضور اساتيد و چهره هاي قرآني در مصلاي بزرگ ري برگزار مي شود.

 



اعلام آمادگي مناقصه مقابله با شن هاي روان خط آهن بم - زاهدان

مديرعامل شركت ساخت با اشاره به اتمام طراحي گالري هاي منطقه شوره گز در خط آهن بم-زاهدان براي مبارزه با شن هاي روان گفت: در اين باره اسناد مناقصه تهيه شده و براي فراخوان مناقصه آماده ايم.
سيد احمد صادقي در گفت وگو با فارس در خصوص نصب گالري در محدوده 60 كيلومتر از محور ريلي كرمان-بم-زاهدان ( منطقه شوره گز) كه با مشكل وجود شن هاي روان مواجه است، خاطرنشان كرد: در طراحي پروژه ها گاهي اوقات نقاطي از ديد مشاور و كارفرما پنهان مي ماند و برخي مواقع به علت بي توجهي به اقليم مناطق، مشكلاتي پس از بهره برداري پروژه بروز مي كند كه عدم پيش بيني حركت ماسه و طوفان شن در بخشي از اين راه آهن، از اين قبيل است.
وي با بيان اينكه نصب گالري در قسمت هايي از اين مسير ريلي پيش بيني و طراحي نشده بود، تصريح كرد: پس از بروز اين مشكل مقرر شد براي مقابله با طوفان شن و نصب گالري، برنامه ها بررسي و طراحي ها انجام شود و در اين باره اسناد مناقصه نيز تهيه شده است.
صادقي خاطرنشان كرد: مطالعات اجراي اين پروژه در حال حاضر نهايي شده و هم اكنون آماده براي فراخوان مناقصه است.
بنابراين گزارش: طوفان هاي 120 روزه سيستان و كانون هاي بحران بيابان منطقه موجب شده است اين خط آهن بارها زير خروارها شن قرار گيرد.
حدود 60 كيلومتر از اين مسير در محدوده اي به نام شوره گز قرار دارد كه طوفان هاي شن اين منطقه و حركت ماسه هاي بادي آن معروف است.
در خط آهن زاهدان-بم-كرمان ايستگاهي به نام ايستگاه نمكزار هم وجود دارد كه مشكل طوفان هاي شني و پوشاندن ريل توسط ماسه هاي روان از اين ايستگاه شروع شده و تا ايستگاه فهرج ادامه دارد.
بنا به گفته كارشناسان، راه آهن زاهدان - بم - كرمان تنها مي توانست از اين منطقه عبور كند؛ عبور ريل از منطقه شوره گز غيرقابل اجتناب بود، حتي هواپيماهايي هم كه از سيستان و بلوچستان به سمت كرمان حركت مي كنند بايد از محدوده شوره گز عبور كنند؛ جاده شوسه نيز از اين منطقه عبور مي كند.
هفته گذشته به دليل بروز طوفان شن در منطقه شوره گز و حركت شن هاي روان، قطار تهران - زاهدان در حد فاصل شورگز و كهورك از ريل خارج شد و 170 سرنشين اين قطار ساعت ها در اين منطقه با مشكلات روبه رو شدند.
صادقي روز دوم مردادماه امسال نيز در اينباره به فارس گفته بود اجراي اين پروژه به زودي به مناقصه مي رود.

 



با تكذيب عدم واريز 4 ميليارد دلار درآمد نفت اعلام شد
درآمدهاي نفتي وارد خزانه شده است

مدير كل خزانه وزارت اقتصاد در واكنش به گزارش روز دوشنبه كميسيون برنامه و بودجه مجلس، با تكذيب عدم واريز 4 ميليارد دلاري درآمد نفت به خزانه گفت: همه درآمدهاي نفتي وارد خزانه كشور شده است.
غلامرضا امين رفتاري در گفت وگو با خبرگزاري فارس در مورد گزارش نمايندگان مجلس مبني بر عدم واريز 4 ميليارد دلار مازاد درآمد نفتي به خزانه كشور در 6 ماه اول سال گفت: چنين چيزي صحت ندارد و همه درآمدهاي نفتي طبق قانون وارد خزانه كشور شده است.
در گزارش كميسيون برنامه و بودجه مجلس كه روز دوشنبه در صحن مجلس قرائت شد، آمده است: «ارزش نفت خام و ميعانات گازي صادر شده طي 6 ماه منتهي به شهريورماه سال جاري معادل مبلغ 2/53 ميليارد دلار است و براساس اعلام بانك مركزي مبلغ حدود 2/51 ميليارد دلار تا پايان شهريورماه وصول شده است.»
در اين گزارش تصريح شده بود: پس از كسر سهم نفت صندوق توسعه ملي، دولت و مناطق محروم و نفت خيز بر مبناي قانون بودجه سال 90 كل كشور و احتساب عدم وصول حدود 2 ميليارد دلار از ارزش نفت صادراتي تا پايان شهريورماه بايد معادل مبلغ حدود 4/6 ميليارد دلار به عنوان مازاد بابت بند 2 ماده واحده قانون بودجه به حساب خزانه داري كل كشور واريز شود.»
گزارش كميسيون برنامه بودجه مجلس حاكي است: «بنابر اعلام خزانه داري كل كشور تا پايان شهريورماه معادل حدود
4/2 ميليارد دلار از مازاد فوق به حساب خزانه واريز شده است و مابقي ميزان حدود 4 ميليارد دلار به حساب خزانه واريز نشده است.»

 



رئيس كل گمرك: 70 درصد واردات با ارز دولتي انجام شده است

رئيس كل گمرك با بيان اينكه طي 10 ماه گذشته 70 درصد واردات با ارز دولتي صورت گرفته است، گفت: پس از تك نرخي شدن ارز در يك ماه گذشته گشايش اعتبار ارزي به مراتب از ماه هاي گذشته بيشتر بوده است.
عباس معمارنژاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در خصوص روند واردات كالا با ارزهاي آزاد و دولتي اظهار كرد: هم اكنون واردات با 2 ارز دولتي از طريق گشايش اعتبار يا برات و ارز بازار آزاد انجام مي شود اما براساس اطلاعات به دست آمده در 10 ماه گذشته حدود 70 درصد از واردات با ارز مرجع بانك مركزي و تنها 30 درصد با ارزش بازار آزاد صورت گرفته است.
وي ادامه داد: كالاهايي كه هم اكنون وارد مي شود يا تاكنون وارد شده حداقل 70 درصد با ارز دولتي بوده است.
رئيس كل گمرك با بيان اينكه در ماه هاي ابتدايي سال مشكلي در مورد ارز وجود نداشت، گفت: در ابتداي سال تفاوتي بين ارز بانك مركزي و بازار وجود نداشت و به همين دليل براي واردكننده تهيه ارز از بازار يا بانك مركزي تفاوتي نداشت و از زماني كه فاصله قيمتي به وجود آمد، تقاضاها براي دريافت نرخ ارز مرجع افزايش يافت.
وي در پاسخ به اين سوال كه پس از اجراي سياست نرخ ارز واحد طي يك ماه اخير روند پرداخت ارز دولتي چگونه بوده است، بيان كرد: گزارشاتي كه بانك مركزي در كميته ارزي به ما ارائه كرد نشان مي دهد تامين ارزي كه بانك مركزي از اواسط بهمن تا امروز انجام داده به مراتب بيشتر از ماه هاي گذشته بوده است و اين بانك با نرخ ارز مرجع براي متقاضيان تامين ارز مي كند.
معاون وزير اقتصاد در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اين گزارش ها، علت مشكلات به وجود آمده براي واردكنندگان در اين مدت چيست، گفت: مشكل واردكنندگان تامين ارز نيست و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام كرد كه اگر كسي گشايش اعتبار انجام داده و ارز دريافت نكرده به اين وزارتخانه مراجعه و مشكل خود را برطرف كند زيرا با نك مركزي متعهد گشايش اعتبار براي تامين ارز است.

 



اخبار ادبي و هنري

استاد انتظامي مراقب كاسبان فرهنگي نما باشد
برخي عناصر دورافتاده از فضاي مديريت فرهنگي در كشور، با استفاده از چهره هاي موجه سينما و تئاتر قصد بازگشت به مناصب حساس فرهنگي و يا پست هاي خودساخته را دارند.
به گزارش كيهان، اخيرا جرياني در «خانه تئاتر» كه تشكلي است صنفي و جز دريافت كمك از نهادهاي دولتي هيچ فعاليت صنفي ديگري ندارد و اغلب اين فعاليت ها به اهداي بن شب عيد به اعضاي آن خانه، خلاصه مي شود، در حركتي خاموش با سوء استفاده از «عزت الله انتظامي» و احترامي كه نهادهاي فرهنگي كشور براي اين شخصيت فرهنگي قائل اند، قصد بازگشت به برخي مناصب مديريتي و مهره چيني خاص خود را دارد.
اين جريان به تازگي در يك برنامه زنده راديويي با اجراي مدير معزول «خانه هنرمندان»(!) درخواست ايجاد بنياد عزت الله انتظامي را مطرح كرده و درخواست داشته كه بازسازي و در آينده مديرعاملي آن «بايد» برعهده بهروز غريب پور باشد! فردي كه مدير اسبق خانه هنرمندان بوده و كارنامه سياهي از دوران مديريتش به جاي گذاشته است.
نكته جالب تر در اين درخواست، تاسيس بنياد مذكور در خانه عزت الله انتظامي است؛ خانه اي كه شهرداري تهران براي تبديل به موزه هنرمندان تهران و نه موزه شخص استاد انتظامي، با مبلغي حدود 3 ميليارد تومان خريداري كرده است و حالا پس از دريافت اين پول، اين جريان، خواستار تاسيس بنياد و استفاده دوباره از اين خانه شده اند!
اعضاي هيئت مديره خانه تئاتر كه اين روزها در تلاش براي نفوذ به شوراي حمايت تئاتر وزارت ارشاد هستند و به طور مستقيم در شوراي انتخاب آثار براي تئاتر شهر نيز دخالت دارند، اين روزها در تلاش براي كسب كرسي هاي تاثيرگذار ديگري در عرصه مديريت فرهنگي كشور نيز هستند اگر لازم باشد در گزارش هاي بعدي به آن پرداخته مي شود.
با اين حال، نكته جالب در پرونده كاري «خانه تئاتر» و تلاش هاي جديد براي بازگشت به عرصه هاي مديريتي و تصميم گير تئاتر، دريافت بودجه هاي كلان اين مجموعه از نهادهاي فرهنگي و حتي غيرفرهنگي كشور و هيچگونه پاسخگويي در خصوص اين اعتبارات است؛ به طوري كه ساخت و تكميل ساختماني متعلق به اين خانه، چند سال است بدون پيشرفت، ادامه دارد و هر سال نيز بودجه تازه اي در اختيار مي گيرد. به گفته برخي اعضاي هيئت مديره خانه تئاتر، ساخت و ساز در اين ساختمان چندين بار با تخريب و نوسازي همراه شده كه علت آن ضعف ناظر و يا اشتباه در ساخت و ساز عنوان شده است!
نكته جالب تر اينكه خانه تئاتر كه علاوه بر كمك هاي وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداري تهران مبلغي ميلياردي از كميسيون فرهنگي دولت نيز دريافت كرده و مشخص نيست آن را در كجا هزينه كرده، همواره نسبت به بي توجهي به خانه تئاتر در رسانه ها عليه دولت و مسئولان فرهنگي كشور انتقادهايي را مطرح مي كند.
شايان ذكر است، ايرج راد مديرعامل خانه تئاتر سال گذشته و در اعتراض به اينكه مجمع عمومي به خاطر حد نصاب نرسيدن آن تشكيل نشد و اعضاي خانه تئاتر بعد از دريافت بن شب عيد؛ جلسه را ترك كردند، از آنچه توهين به تئاتر و خانه تئاتر مي ناميد، استعفا داد كه پذيرفته نشد.
تلاش براي تئوريزه كردن فحشا
يك نشريه ليبرال مسلك، به دفاعي وقيحانه از برهنه شدن يكي از هنرپيشگان ايراني در خارج از كشور پرداخت. ماهنامه «مهرنامه» در دو يادداشت جداگانه با هدف تئوريزه كردن فحشا نسبت به برهنگي و برهنه شدن بازيگر سابق سينماي ايران پرداخت.
به عنوان نمونه يكي از اين نويسندگان كه تنها نامي از پدر خود را يدك مي كشد، با بيان اينكه «مگر نه اينكه بسياري از هنجارهاي امروز، ضدارزش ديروز بوده است»، تأكيد كرده «مي شود براي تغيير در رفتار و عاداتي با افكار عمومي درافتاد و اميدوار به تغييرش شد.»
نويسنده ديگري نيز پس از ارائه مقدمه اي سطحي آورده است: «مسئله اين نيست كه آيا يك كارگردان يا يك هنرپيشه چگونه جلوي دوربين ظاهر شده است(!) بلكه مسئله اساسي اين است كه ما امروز نيازمند برملا كردن حساسيتهاي فرهنگي براي توسعه گفت وگو درباره فرهنگ و نشانه ها هستيم...»
دفاع از برهنگي و ارائه دلايل عقلاني(!) براي برهنه شدن، يكي ديگر از زواياي تفكري جريان شبه روشنفكري ايران تلقي مي شود.
عصبانيت بي بي سي از مقالات افشا گرانه كيهان
انتشار سلسله مقالات «ارتش سري روشنفكران» (تاريخ انديشه سياسي معاصر) در روزنامه كيهان، باعث عصبانيت سايت بي بي سي فارسي شد.
اين سايت از زبان محمدجواد اكبرين عنصر فراري حزب مشاركت كه هم اينك در پناه دولت انگليس به سر مي برد، نسبت به مقالات ياد شده واكنش عصبي نشان داد.
بي بي سي مطالب افشاگرايانه كيهان را «تهديد مخالفان تبعيدي» ناميده است.ارتش سري روشنفكران كه تاكنون 53 قسمت آن منتشر شده است، بزودي در قالب كتاب توسط انتشارات مؤسسه كيهان عرضه مي شود.
اين مقالات، بصورت روزانه در صفحه هشت روزنامه به چاپ مي رسد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14