(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


بکشنبه 21 اسفند 1390- شماره 20165

اسلام نوروز را جلاي بيشتر داد
كرمانشاه ؛ شهر شيرين و فرهاد
ايران در كيهان
غروب خورشيد را در سواحل لاجوردي كيش تجربه كنيد
برازجان؛ شهر آبشار و نخلستان



اسلام نوروز را جلاي بيشتر داد

دنيايي كه بر تغيير و تحول، گسيختن و زايل شدن، درهم ريختن و از دست رفتن بنا شده است، جايي كه در آن چه ثابت است و چه همواره لايتغير و هميشه پايدار، تنها تغيير است و ناپايداري، چه چيز مي تواند ملتي را، جامعه اي را در برابر ارابه بي رحم زمان- كه بر همه چيز مي گذرد و له مي كند و مي رود- از زوال مصون دارد؟
اسلام كه همه رنگ هاي قوميت را زدود و سنت ها را دگرگون كرد، نوروز را جلاي بيشتري داد، شيرازه بست و آن را با پشتوانه اي استوانه اي استوار، از خطر زوال در دوران مسلماني ايرانيان مصون داشت.
انتخاب علي(ع) به خلافت و وصايت، در غديرخم، هر دو در اين هنگام بوده است و چه تصادف شگفتي آن همه خلوص و ايمان و عشقي كه ايرانيان در اسلام به علي(ع) و حكومت علي(ع) داشتند، پشتوانه نوروز شد.
نوروز كه با جان مليت زنده بود، روح مذهب نيز گرفت، سنت ملي و نژادي با ايمان مذهبي و عشق نيرومند تازه اي كه در دل هاي مردم اين سرزمين برپا شده بود پيوند خورد و محكم گشت مقدس شد و در دوران صفويه، رسماً به يك شعار شيعي تبديل شد، مملو از اخلاص و ايمان و همراه با دعاها و اوراد ويژه خويش، آن چنان كه يك سال نوروز و عاشورا در يك روز افتاد و پادشاه صفوي آن روز را عاشورا گرفت و روز بعد را نوروز.
در اين نخستين لحظات آغاز آفرينش، نخستين روز خلقت، روز اورمزد، آتش اهورايي نوروز را باز برمي افروزيم و در عمق وجدان خويش، به پايمردي خيال، از صحراهاي سياه و مرك زده قرون تهي مي گذريم و در همه نوروزهايي كه در زير آسمان پاك برپا مي شده است، با همه مردان و زناني كه خون آنان در رگهايمان مي دود، شركت مي كنيم و بدين گونه «بودن خويش» را به عنوان يك ملت در تندباد ريشه برانداز زمان ها خلود مي بخشيم و در هجوم اين قرن دشمن كامي كه ما را با خود بيگانه ساخت و «خالي از خويش» برده رام و طعمه زدوده از «شخصيت» اين غرب غارتگر كرده است. بياييم به فرموده امام متقيان علي«ع» هر روزمان را بدون گناه بگذرانيم و هر روز بدون گناه عيدمان باشد. پيشاپيش سال 91 را به هموطنان عزيز تبريك عرض مي نمايم و برايشان سالي پربار آرزومندم.
بابل- خبرنگار كيهان

 



كرمانشاه ؛ شهر شيرين و فرهاد

گزارش از: سيد سياووش حسيني
استان كرمانشاه با وسعتي در حدود 24434 كيلو مترمربع در ميانه ضلع غربي كشور قرار گرفته است.
اين استان از شمال به استان كردستان، از جنوب به استان هاي لرستان و ايلام، از شرق به استان همدان و از غرب به كشور عراق محدود شده است.
شهر كرمانشاه مركز استان كرمانشاه مي باشد و شهرستان هاي اين استان عبارتند از: اسلام آباد غرب، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصرشيرين، كرمانشاه، كنگاور، گيلان غرب، هرسين، دالاهو، روانسر و ثلاث باباجاني.
استان كرمانشاه ناحيه اي كوهستاني است كه بين فلات ايران و جلگه بين النهرين قرار گرفته و سراسر آن را قله ها و ارتفاعات سلسله كوه هاي زاگرس پوشانده اند و در محدوده اين استان به صورت مجموعه اي از رشته كوه هاي موازي پديدار گشته كه دشت هاي مرتفع كوهستاني در ميان آنها شكل گرفته و بستر گذرگاه هاي مهم زاگرس را به وجود آورده است.
شهرستان كرمانشاه
كرمانشاه يكي از باستاني ترين شهرهاي ايران است كه گفته مي شود توسط طهمورث ديو بند كه پادشاه افسانه اي پيشداديان- ساخته شده است. برخي از مورخين بناي آن را به بهرام پادشاه ساساني نسبت مي دهند.
از مراكز ديدني و تاريخي كرمانشاه مي توان به: شهر باستاني كامبادنه، كاروانسراي ماهي دشت، نقوش طاق بستان، ارتفاعات پراو، سراب نيلوفر، غار پراو، غار آسنگران، غار تايله نو، غار رتيل، مسجد جامع كرمانشاه، مسجد حاج شهبازخان، مسجد دولتشاه، مسجد شاهزاده، مسجد عمادالدوله، تكيه معاون الملك، اشاره كرد.
اسلام آباد غرب
نام اسلام آباد غرب نخست «مندلي» بود. بعد از حمله عرب ها، يكي از سرداران عرب به عمران و آبادي آن پرداخت و به مرور زمان به شهر «هارون آباد» معروف شد. در سال 1309 ه.ش نام شهر به شاه آباد غرب تغيير يافت. بعد از انقلاب اسلامي در سال 1357، نام اين شهرستان به اسلام آباد غرب تغيير داده شد. اين شهر در روزگار صفويه به ويژه در زمان شاه عباس رونق يافت و كاروانسراهايي براي اقامت تجار، مسافران و زايران عتبات عاليات احداث شد.
پاوه
شهرستان پاوه يكي از شهرهاي شمالي استان كرمانشاه و مركز شهرستان پاوه مي باشد. شهرستان پاوه يكي از 14 شهرستان استان كرمانشاه است كه از شمال به استان كردستان، از جنوب به شهرستان جوانرود، از باختر به مرز ايران و عراق و از خاور به استان كردستان محدود مي شود. شهر زيبا و تاريخي پاوه با قدمت تاريخي بيش از 3 هزار سال، به فاصله 112 كيلومتري از مركز استان و 45 كيلومتري تا نقطه صفر مرزي قرار داشته و جمعيتي بالغ بر 22000 نفر دارد.
از ديدني هاي اين منطقه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
كوه هاي سر به فلك كشيده، جنگل و طبيعتي زيبا، ديدني و فرح بخش.
غارهاي ديدني و وسيع، مانند غار قوري قلعه (بزرگ ترين غار آبي آسيا و جزء شكيل ترين غارهاي جهان)
رودخانه بزرگ سيروان و دره هاي عميق امتداد آب اين رودخانه.
چشمه بزرگ آب معدني بل «منسوب به يكي از خدايان آب» كه محل خروج اين آب جايي زيبا و ديدني است.
صنايع دستي بي نظير مانند: چوخه و رانك (لباس مردانه)، كلاش (گيوه)، نمدمالي، گليم و جاجيم بافي، فرنجي سازي و فرش بافي.
جوانرود
در دوره شاه طهماسب صفوي جوانرود بيش از صد قريه داشته است و در اطراف آن قله هايي وجود داشته است. اين شهر در دوره افشاريه و تا اواخر دوره زنديه مورد توجه خاص حكمرانان بوده است.
اين شهر درحال حاضر آباد و توسعه يافته است و طبيعت زيبايي دارد كه غار كاوات هم يكي از جاذبه هاي گردشگري آن است.
سرپل ذهاب
سرپل ذهاب در نزديكي ويرانه هاي شهر قديمي حلوان بنا شده و قلعه مخروبه اي نيز در نزديكي آن قرار دارد. سرپل ذهاب به عنوان دژ و پايگاه مرزي ايران بود كه در زمان حمله عرب ها به ايران از بين رفته و آثاري از پايه هاي آجري آن به جا مانده است.
ظاهراً به علت چشمه سارها و سراب هاي فراوان، اين شهر به ذهاب مشهور شده است. نام ديگر اين ناحيه (سرپل) است كه از نام پلي بر روي رودخانه الوند در 12 كيلومتري ذهاب اخذ شده است. اين پل در سال 1345 هجري شمسي تخريب شده است.
از مراكز ديدني و تاريخي اين شهرستان مي توان به، كاروانسراي سرپل ذهاب، دكان داوود، نقش آتوباني ني، چشمه آب گرم تنگ آب حمام اشاره كرد.
سنقر و كليايي
گفته مي شود كه شهر سنقر در ابتدا يك اردوگاه مغولي بود كه بعدها به شهر تبديل شده است. در زمان فتحعلي شاه قاجار فرزند وي فتح الله ميرزا به حكومت سنقر گماشته شد.
سپس اين ناحيه با نواحي كنگاور، ملاير و تويسركاني يكي شد. در زمان ناصر الدين شاه سنقر و كليايي ضميمه اسدآباد شد. در حال حاضر شهرستان سنقر و كليايي از نواحي جالب توجه و زيباي استان كرمانشاه است كه در جلگه هموار و زيبايي واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بيشه زار فرا گرفته است و قله هاي كوه هاي آن تا اواخر تابستان از برف زمستاني مي درخشد.
از مراكز ديدني و تاريخي اين شهرستان مي توان به گورد خم، دربند و قلعه بزه رود اشاره كرد.
صحنه
شهرستان صحنه يكي ديگر از بخش هاي شهرستان كرمانشاه بود كه در سال هاي اخير به شهرستان مستقلي تبديل شده است. محدوده اين شهرستان نيز از نواحي قديمي و تاريخي استان كرمانشاه است و آثار و بقاياي ادوار گذشته در آن به جا مانده اند.
از مراكز ديدني و تاريخي اين شهرستان مي توان به: مقبره صخره اي كيكاووس، قلعه لاهجير، قلعه مروان، پل خسروي، پل آجري ميان راهان، پل نوژي وران، امامزاده عباسعلي، امامزاده محمود، امامزاده سيدجلال الدين، زيارتگاه شوق علي و سراب صحنه اشاره كرد.
قصر شيرين
قصر شيرين از شهرهاي بسيار قديمي ايران مي باشد. بناي اين شهر به خسروپرويز ساساني منسوب است، اين شهر در عصر هخامنشيان نيز آباد بوده است.
در اطراف شهر فعلي، ويرانه هاي قصر شيرين كهنه باقي مانده كه گفته مي شود در زمان سلطنت خسروپرويز، باغي وسيع با قصرهاي دلپذير و فرح انگيز بود و قصر زمستاني محبوبه او شيرين نيز در آن قرار داشته است.
افسانه معروف شيرين و فرهاد از نام اين شهر اخذ شده است. در جنگ جهاني اول، قصر شيرين مرز سربازان دولت هاي آلمان و عثمانها از يك طرف و روسيه و انگلستان از طرف ديگر بود. اين شهر هم اكنون گسترش يافته به شهري بزرگ و جذاب تبديل شده است.
از مراكز ديدني و تاريخي اين شهرستان مي توان به عمارت خسروي، كاخ هوش كوري و آتشكده چهارقاپي اشاره كرد.
كنگاور
كنگاور يكي از شهرهاي قديمي ايران است كه قدمت آن به دوره ساساني مي رسد. بعد از شكست ايران، عرب ها نام آن را قصرالصوص ناميدند. كنگاور به دليل همجواري با معبد باستاني آناهيتا، اهميت ويژه اي داشته است.
از مراكز ديدني و تاريخي اين شهرستان مي توان به معبد آناهيتا، پل آجري كوچه، حمام حاج اصغر خان، حمام حسن خان، حمام بزرگ، قلعه ساري اصلان، چشمه عبدل، چشمه هندي آباد، چشمه صيفور، امامزاده سيدجمال الدين، امامزاده باقر، مسجد جامع و مسجد امامزاده كنگاور اشاره كرد.
گيلانغرب
خرابه هاي روستاي گيلان در منتهي اليه جنوب جلگه كرمانشاه بر سر راه كرمانشاه به بغداد قرار دارد. اين خرابه ها كه به شكل تپه خودنمايي مي كنند، احتمالاً بناهايي بوده اند كه بنا به ضرورت هاي دفاعي و امنيتي ساخته شده اند.
در اين تپه ها آجرهاي بزرگ به سبك بابلي و به تعداد زياد پيدا شده كه نشانه هايي از قدمت تپه ها هستند و احتمالاً آتشكده هاي بزرگ مربوط به مغ ها بوده اند كه در دوره اشكانيان به يكي از خدايان محلي اختصاص داشته است. شهرستان گيلان غرب محل سكونت ايل بزرگ كلهر است و از گذشته هاي دور، خوانين كلهر زمستان ها در اين منطقه به سر مي برند.

 



ايران در كيهان

واگذاري انشعاب آب
اراك- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي، از واگذاري 4200 فقره انشعاب آب به پروژه هاي مسكن مهر با اعتبار 57 ميليارد و 200 ميليون ريال در اين استان خبر داد و گفت: تا پايان امسال 200 فقره انشعاب ديگر به اين پروژه ها اختصاص خواهند يافت.
اجراي عمليات نقشه برداري
بادرود- خبرنگار كيهان: رئيس اداره راه و ترابري نطنز از آغاز عمليات نقشه برداري باند دوم بادرود- كاشان خبر داد و گفت: تهيه پلان توپوگرافي- نقشه مسير- اين جاده هم اكنون توسط مهندسان مشاور در حال انجام است.
«جواد نظرپور» اظهار داشت: امسال 187 ميليارد ريال اعتبار از محل طرح هاي ملي معاونت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي كشور براي اتصال آزاد راه كاشان-نطنز به كاشان بادرود- اردستان در نظر گرفته شده است.
وي، طول باند دوم جاده بادرود- كاشان را 50 كيلومتر ذكر كرد و افزود: از اين مقدار 20 كيلومتر آن در حوزه استحفاظي اين شهرستان و بقيه در حوزه استحفاظي شهرستان كاشان قرار دارد.
افزايش سرانه فضاي سبز
چهاردانگه- خبرنگار كيهان: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري اسلامشهر، در مراسم بزرگداشت روز درختكاري كه در محل سالن شهيد آويني شهرداري مركز برگزار شد، اظهار داشت: امسال با توسعه بوستانها و فضاهاي سبز، سرانه فضاي سبز در ازاي هر اسلامشهر، به 44/11متر رسيده است.
مصطفي محمدي تصريح كرد: در سال 90 بوستان هاي جامع، تمدن، شيرودي و كودك جمعاً به مساحت 31 هزار و 390 متر مربع در سطح شهر اسلامشهر احداث و مورد بهره برداري شهروندان قرار گرفته است.
وي گفت: با اجراي طرح افزايش فضاي سبز معابر و خيابان ها، در طي سال گذشته بالغ بر 105 هزار و 54 متر مربع زير كشت رفته است.
رشد كمك هاي مردمي
همدان- خبرنگار كيهان: مديركل كميته امداد امام خميني استان همدان گفت: ميزان كل مشاركت هاي مردمي در اين استان طي سال جاري 185 ميليارد و 125 ميليون ريال بوده كه همدان را در جايگاه دوم ميان استان هاي كشور قرار داده است.
مهندس فضلي ادامه داد: متوسط درآمد ماهانه كميته امداد از محل كمك هاي مردمي 427 ميليون ريال بوده كه نسبت به سال گذشته 40 درصد رشد نشان مي دهد.
وي اضافه كرد: از مجموع كمك هاي يادشده، ميزان 45 ميليارد ريال آن، صدقات مردم بوده كه از 215 هزار صندوق توزيع شده در سطح استان، جمع آوري شده است.
محصول سيب زميني در انبار
سراب- خبرنگار كيهان: مسئول امور زراعي جهاد كشاورزي سراب گفت: يك چهارم محصول سيب زميني توليدي كشاورزان اين شهرستان به علت پايين بودن قيمت خريد تضميني آن در انبارها باقي مانده است.
عليرضا شقاقي به كشاورزان توصيه كرد قبل از كاشت محصول سيب زميني با مراكز خريد خدمات كشاورزي هماهنگي ها را به عمل آورند.
برپايي نمايشگاه بهاره
گنبدكاووس - خبرنگار كيهان:به منظور تنظيم بازار، نمايشگاه بهاره شهرستان گنبد كاووس با 215 غرفه افتتاح شد.رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در حاشيه افتتاح اين نمايشگاه گفت: به منظور تنظيم بازار، امسال هشت نمايشگاه بهاره در سطح شهرستان هاي استان افتتاح شد كه در اين نمايشگاه ها جمعا 800 غرفه اقلام موردنياز مردم را در شب عيد توزيع مي شود.
عرضه مستقيم كالا
نائين - خبرنگار كيهان: سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت نائين، از گشايش نمايشگاه عرضه مستقيم كالا بهاره در آستانه فرا رسيدن ايام نوروز در اين شهرستان خبر داد.
وي گفت؛ بيش از 50 غرفه اقلام مورد نياز مردم از جمله پوشاك، موادغذايي، كفش، موادشوينده، مواد پروتئيني، خشكبار، گوشت قرمز و مرغ را با 25 درصد تخفيف عرضه مي كنند.
انتقاد فرماندار
رشت - خبرنگار كيهان: فرماندار آستارا در نشست خود با ناظر گمركات گيلان ضمن انتقاد از ضعف امكانات و تجهيزات گمرك اين شهرستان اظهارداشت: علي رغم اينكه گمرك يكي از مراكز مهم اقتصادي كشور است و براي شهرستان مرزي آستارا به دليل وابستگي زندگي و اشتغال مردم به آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.
كيوان اسدپور افزود: گمرك شهرستان مرزي بندر آستارا در شأن نظام جمهوري اسلامي نوسازي و تجهيز نشده و اين واحد گمركي در مقايسه با گمرك كشور مقابل چندان تعريفي از نظر امكانات و تجهيزات ندارد.
استقبال از مسافران نوروزي
سمنان - خبرنگار كيهان: فرماندار و رئيس ستاد تسهيلات نوروزي گفت: 76 واحد آموزشي در اين شهرستان آماده پذيرايي مسافران نوروزي هستند. همتيان افزود: اين واحدهاي آموزشي شامل 527 اتاق با تجهيزات رفاهي از قبيل يخچال، تلويزيون، فرش و غيره هستند. وي برپايي نمايشگاه صنايع دستي، سوغاتي و سفره هفت سين را از ديگر برنامه هاي اين ستاد براي استقبال ازمسافران نوروزي ذكر كرد .

 



غروب خورشيد را در سواحل لاجوردي كيش تجربه كنيد

گزارش از: فريدون پري نژاد
موقعيت جزيره زيباي كيش و شكل سواحل آن در ميان آب هاي نيلگون خليج فارس به صورتي است كه تمام اطراف آن را به يك آكواريوم طبيعي بزرگ و بسيار زيبا و جذاب تبديل كرده است.
امروز يكي از آثار به جا مانده از تاريخ كهن كيش رشته قنات هايي است كه به دليل حفر شدن در درون لايه هاي مرجاني روايتگر داستان خلقت و نحوه معيشت در اين جزيره زيبا و تاريخي در طول ميليون ها سال گذشته مي باشد! كه بايستي به عنوان يك ميراث گرانبها و ثروت ملي و شاهدي بر اصالت و قدمت كيش حفظ شوند.
روستاي تاريخي باغو: روستاي باغو را بيشتر گردشگراني كه به جزيره كيش سفر كرده اند مي شناسند اين روستاي تاريخي در جنوب غربي جزيره است كه درحال حاضر تنها چند خانوار دامدار در آن زندگي مي كنند. در ميان بوميان جزيره، حاصلخيزي منطقه باغو معروف است كه داراي مجموعه اي از درختان كهنسال مانند لور است كه زيبايي آنها چشمان هر تازه واردي را ساعت ها به خود خيره مي كند و رفته رفته به منطقه اي تفريحي با افزايش جذابيت هاي طبيعت گردي تبديل مي شود.
غروب دل انگيز و كشتي يوناني: غروب جزيره كيش را مي توان خيره كننده ترين و جذاب ترين غروب زيباي جهان از آن نام برد! چراكه اين غروب به يك سنبل از رنگ هاي زيبايي كه تاكنون وجود دارد نمايان مي شود مطرح ترين مستندسازان ايران و جهان و عكاسان حرفه اي بارها در لحظات مختلف اين غروب دل انگيز و خيره كننده فيلم و عكس گرفتند. در فصل هاي گوناگون سال اين غروب علاقه مندان و دوستداران زيادي را به سوي خود جذب مي كند.
پارك بزرگ و باغ پرندگان همراه با نمايش هاي گوناگون دلفين ها و شيرهاي دريايي در زيباترين و جذاب ترين پارك دلفيناريوم خاورميانه در جزيره كيش در ايام تعطيلات نوروزي پرطرفدارترين مكان ديدني در كيش است. اين پارك زيبا داراي زيباترين پرندگان و جانوران نقاط سردسيري و گرمسيري جهان است كه شرايط آب و هواي جزيره آن قدر با زندگي آنان سازگاري دارد كه توليدمثل مي كنند و بسياري از گردشگران و كارشناسان محيط زيست را به تعجب مي اندازد و اين توليد مثل را كم سابقه در جهان مي دانند.
ورزش هاي دريايي از جمله تفريحاتي است كه سيل خانواده ها و نوجوانان و جوانان را به سوي خود مي كشاند. پايگاه ورزش هاي دريايي با امكانات و تجهيزات استاندارد و لوازم و انواع وسايل تفريحي مانند جت اسكي، بالون سواري، واتربال، قايق هاي تفريحي و... اوقات هيجان انگيز و فرح بخشي را براي خانواده ها فراهم مي كنند.
بلاژ اختصاصي بانوان در يكي از زيباترين ساحل هاي زيباي كيش با مجهزترين امكانات و تجهيزات در ساعاتي از صبح و بعدازظهر ميزبان بانوان براي استفاده از دريا و مرجان هاي زيبا با خاصيت هاي درماني مي باشد.
كلوپ هاي تفريحي و ورزشي مريم با انواع بازي هاي رايانه اي و بولينگ و بيليارد تا پاسي از شب ميزبان مسافران و گردشگران است و در كنار آن اسكله بزرگ تفريحي خودنمايي مي كند همراه با سينما چهاربعدي و قايق هاي كف شيشه اي براي بازديد از دنياي زيباي زيردريا.
بازارهاي بين المللي در نقاط مختلف جزيره كيش با نمايندگي هاي معتبر محصولات و كالا هاي موردنياز مسافران آماده ارائه خدمات خود به خريداران و مسافران نوروزي هستند.

 



برازجان؛ شهر آبشار و نخلستان

گزارش از : علي پيرمرادي
شهر برازجان مركز دشتستان استان بوشهر در 65 كيلومتري مركز استان و 280 كيلومتري شيراز و 1100 كيلومتري تهران است. شهر برازجان و توابع آن بيش از 250 هزار نفر جمعيت دارد. برازجان بر شهرهاي سعدآباد، شبانكاره، وحدتيه، دالكي، تنگ ارم، كلمه و آب پخش و نيز 6 بخش مركزيت دارد.
كلمه برازجان ريشه پهلوي ساساني دارد و به معني مكان و سرزمين بزرگان است. از شهر برازجان اولين بار در كتاب «اشكال العلم» از منابع جغرافيائي قرن چهارم هجري نام برده شده است. برازجان و ديار دشتستان در گذشته به عنوان سنگر مجاهدان راه استقلال و آزادي ايران يادشده حضور دليرمردان و شيرزنان اين ديار در مبارزات يكصدسال اخير در مقابل استعمارگران و دوران دفاع مقدس در تاريخ اين سرزمين ثبت و ضبط شده است.
ميرزامحمدخان برازجاني
ميرزامحمدخان برازجاني معروف به غضنفر السلطنه يار رئيس علي دلواري برازجان را در مقابل استعمارگر پير انگليس به سنگري شكست ناپذير تبديل كرد. وي سرانجام در اثر توطئه هاي عوامل استعمار به همراه خانواده اش راهي مناطق كوهستاني شد و توسط عوامل سرسپرده انگليس در آن مناطق به شهادت رسيد. اكنون مزار اين شهيد در جوار امامزاده شاه پسرمرد در روستايي به همين نام قرار دارد. اكنون بارگاه شاه پسر مرد و آرامگاه اين شهيد زيارتگاه مردم استان بوشهر و فارس است.
ديدني هاي برازجان
كاروانسراي «مشير الملك» معروف به «دژ» در سال 1288 هجري قمري برابر با 1250 خورشيدي به دستور حاج ميرزا ابوالحسن خان مشيرالملك شيرازي حاكم فارس و به معماري حاج محمدرحيم شيرازي ساخته شد.
اين كاروانسرا از سال 1333 تا 1357 به عنوان زندان برازجان از آن استفاده مي شد و شخصيت هاي زيادي از انقلابيون در آن زنداني بوده اند.
كاخ زمستاني كوروش
اين كاخ در دو كيلومتري مغرب برازجان در محلي معروف به «چرفاب» قرار دارد. بقاياي اين كاخ مجموعه اي از يك تالار اصلي و تالارهاي جانبي شامل چندين پايه ستون و سنگ هاي كف درگاه و يك حلقه چاه و يك سازه آبي است. اين كاخ به شيوه معماري هخامنشي ساخته شده و مصالحي كه در آن بكار رفته سنگ هاي گرانيت، رسوبي، ملاط قير، آجر و نوعي ملاط اند و از جنس صدف است.
امامزاده ابراهيم
اين امامزاده در ميان اهالي استان بوشهر به شاهزاده ابراهيم معروف است، بارگاه اين امامزاده در 12كيلومتري شهر برازجان در روستاي ننيزك قرار دارد. بارگاه امامزاده ابراهيم از بزرگترين زيارتگاه هاي استان بوشهر به شمار مي رود كه هميشه مردم به زيارت اين امامزاده مي شتابند. براساس اسناد تاريخي امامزاده ابراهيم فرزند امام موسي كاظم(ع) است كه به همراه جمعي از ياران خود پس از شهادت حضرت امام رضا(ع) به برازجان وارد شدند و سپس مورد تعقيب كارگزاران خلفاي عباسي قرار گرفت و در ناحيه ننيزك به شهادت رسيد.
پل مشيرالملك
اين پل در 20كيلومتري جاده برازجان- شيراز قرار دارد و روي جاده قديمي برازجان به شيراز احداث شده و تركيبي از پل هاي خطي و از تركيب دو نوع قوس ضربي و رومي در طاق پل بنا شده و داراي 130متر طول و 6دهانه است. در زمان ناصرالدين شاه قاجار به دستور ميرزا ابوالحسن خان مشيرالملك و با معماري حاج محمد رحيم شيرازي مورد مرمت و بازسازي قرار گرفت.
كاخ بردك سياه «داريوش»
اين كاخ در 18كيلومتري شمال برازجان در نزديكي روستاي درودگاه برازجان قرار دارد. كاخ داريوش در نزديكي شهر تموكن يكي از شهرهاي مهم دوره هخامنشيان احداث شده است.
اين شهر محل تلاقي راه هاي ارتباطي بود كه پاسارگاد و تخت جمشيد را به سواحل خليج فارس و شهر شوش دانيال متصل مي كرد.
گور دختر
گور دختر در محل يا روستاي پشت پر بخش ارم واقع در 115كيلومتري شرق برازجان قرار دارد. اين بنا شباهت كاملي به آرامگاه كوروش در پاسارگاد دارد و قدمت آن به سده ششم قبل از ميلاد يعني پيش از تشكيل سلسله هخامنشيان مي رسد به گفته واندنبرگ باستان شناس بلژيكي اين آرامگاه يكي از اجداد كوروش يعني تئيس پيس «چيش پيش» يا كوروش دوم است اما بومي هاي مردم منطقه آن را قبر مادر كوروش مي دانند.
كوشك اردشير
كوشك اردشير از آثار معماري دوره ساسانيان واقع در منطقه پشت پربخش ارم است. اين بنا شباهت زيادي به كاخ اردشير در فيروزآباد فارس دارد. اردشير مؤسس سلسله ساسانيان از سال 240 تا 266 ميلادي سلطنت كرد كه پايتخت وي فيروزآباد فارس بود. كوشك اردشير بصورت طاق هاي گهواره اي شكل است. اين بناي تاريخي به دليل شرايط آب و هوايي درحال تخريب است.
ساير مراكز گردشگري
امامزاده شيخ منصور خزاعي (خزائي) واقع در دهستان زيارت بخش مركزي و 8كيلومتري برازجان است اين امامزاده از خاندان عصمت و طهارت است كه از دست دشمنان دين خدا به منطقه زيارت آمده و در همين محل زندگي و به خاك سپرده شده است. آرامگاه اين امامزاده الان محل زيارت و گلزار شهداي اهالي منطقه است، نخلستان هاي آب پخش و زيبائي هاي خاصي كه دارند از ديگر تفرجگاه هاي همه ايام بويژه نوروزي است. يادواره شهداي گمنام شهر برازجان، باغات روستاي بنداروز، منابع طبيعي، سد رئيسعلي دلواري، چهل خانه، آبشار فارياب، و ده ها آثار ديدني و زيارتي در ديار دشتستان است كه در انتظار هموطنان ما در ايام نوروزي است. ستاد تسهيلات سفر برازجان نيز با همكاري ساير واحدهاي اين ستاد آماده پذيرائي از هموطنان است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14