(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 اسفند 1390- شماره 20166

يادداشت خبرنگار
استان مركزي، سرزمين غارها
كوتاه از ورزش ايران
انتصابات جديد در شهرستان ها
فرمانداراسدآباد: ايجاد اشتغال نيازمند عزم ملي است
واكنش مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش به خبر كيهان: درختان را قطع نمي كنيم؛هرس مي كنيم!
بيابان زدايي اراضي كويري آران و بيدگل
هشدار رئيس اداره بنادر و دريانوردي جزيره كيش: گردشگران دريايي از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند
تكثير ماهيان استخواني توسط بخش خصوصي گلستان
حضور 8 هزار پايگاه جمع آوري كمك در جشن نيكوكاري مازندران



يادداشت خبرنگار

سالن سرپوشيده دووميداني اردبيل در انتظار وعده هاي مسئولان
سالن سرپوشيده دووميداني اردبيل از مصوبه هاي دور دوم سفر رياست جمهور و هيئت دولت به استان اردبيل است. كلنگ احداث اين سالن در 17مهرماه سال 1386 توسط رئيس وقت سازمان تربيت بدني در كنار استاديوم 20هزار نفري علي دائي بر زمين زده شده است. بنا به گفته مسئولان اين سالن مي بايست در زميني به مساحت 12هزارمترمربع و با زيربناي 9500 مترمربع و با گنجايش 1500 تماشاگر و در مدت دو سال احداث و به بهره برداري مي رسيد. هر چند ما در ورزش ها در اردبيل با توجه به وضعيت خاص آب و هوايي منطقه كاملا به اين سالن سرپوشيده نيازمند است، اما علي رغم درخشش جوانان اردبيلي در رقابت هاي مختلف دووميداني و معرفي چهره هاي برتر در دو بخش خواهران و برادران، موقعيت جغرافيايي و حاكم شدن سرما در بيش از شش ماه از سال در منطقه اجازه رشد و پرورش كامل استعدادهاي جوانان اين منطقه در رشته ورزشي دووميداني را نداده است.
در بازديد نامبرده از اين پروژه اعلام شده كه اين سالن در آبان ماه سال 89 از 75 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.
اينك كه در آستانه پايان سال 90 قرار گرفته ايم علي رغم وعده هاي افتتاح اين سالن در سال هاي 88 و 89 و 90 همچنان بايد ورزشكاران و دوندگان اين استان در انتظار آن به سر برند كه بار ديگر مسئولي از اين پروژه بازديد كند و وعده اي ديگر بدهد تا همچنان ورزشكاران منطقه براي رسيدن به روز موعود روزشماري كنند تا شايد فرجي حاصل شود.
علي رغم هزينه هاي انجام يافته، در 16 ماه گذشته اين پروژه كه به حال خود رها شده است و روزها و ماه هاي اخير نيز اظهارنظري قاطع از سوي مسئولان در اين ارتباط و تاريخ نهائي افتتاح و بهره برداري از آن انجام نشده است. به هر حال انتظارمي رود مسئولان و مديران استان اقدامي جدي انجام دهند.
اردبيل- خبرنگار كيهان

 



استان مركزي، سرزمين غارها

گزارش از: يدالله رحمتعلي
استان مركزي با استانهاي تهران، قزوين، لرستان، اصفهان، قم و همدان همجوار است و از سه نوع اقليم متنوع نيمه بياباني، معتدل كوهستاني و سردكوهستاني برخوردار است.
شهرستان اراك
شهرستان اراك از شمال به تفرش، از مغرب به همدان و ملاير، از مشرق به شهرستان محلات و از جنوب به شهرستان خمين و شازند محدود شده است و برخوردار از نقاط ديدني زيبايي است كه درپي مي آيد.
بازار اراك: مجموعه بازار اراك كه از سال 1328 هجري قمري و در زمان پادشاهي فتحعلي شاه قاجار بناشد، تلفيقي از معماري مدرن و سنتي ايران است. اين بازار در محلي كه چهارسوق ناميده مي شود با ملات گچ، آهك و خاك رس احداث شده است.
سقف بازار گنبدي بوده و با كاهگل پوشيده شده است. گنبدچهار سوق از ديگر گنبدها بلندتر و با عظمت تر ديده مي شود. عمده حجره ها در راسته بازارها استقرار يافته و كارگاه هاي توليدي، باراندرها، انبارها و بازارچه هاي اختصاصي درسراها است. در طرفين بازارها به فواصل حدود 50متري از يكديگر سراهايي ساخته شده كه به فروش كالا و ارائه خدمات مشغول هستند.
در جنب بازار، مسجد و مدرسه سپهدار كه يكي از زيباترين مساجد اراك است، قراردارد. مجموعه بازار اراك در سال 1355 به ثبت ملي رسيده است.
آشتيان
شهرستان آشتيان در شمال اراك واقع و از شمال به تفرش و قم و از جنوب به اراك و محلات محدود شده است و كوچك ترين شهر استان مركزي است. وجود آتشكده ها در اين منطقه مانند آتشكده فرد جان و فراهان، ارتباط واژه آشتيان را با دين زردشت قوي مي سازد.
از ديگر آثار تاريخي و مذهبي آشتيان مي توان به آب انبار آشتيان، آب انبار گركان، امام زاده اسماعيل، امام زاده عبدالله، امام زاده فاطمه صغري، امام زاده محسن، سدعلي نقي بيگ، قلعه علي نقي بيگ، پل تاريخي سياوشان، سردر منازل قديمي، آسياب جفتي و موزه صنايع دستي معتمدالاياله و غار تاريخي نام برد.
تفرش
اين شهرستان، در شمال شهرستان آشتيان و جنوب غربي ساوه واقع شده و از شمال به ساوه، از جنوب به اراك، از شرق به قم و از مغرب به اراك محدود شده است.
قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام مي رسد. درباره وجه تسميه نام اين شهر آمده است كه تفرش در اصل «گبرش» بوده است و اين توجيه شايد بدين سبب است كه در سده هاي قبل و حتي صدر اسلام «گبرها» يا «زرتشت ها» در اين جلگه و نقاط مجاور آن از جمله فراهان و آشتيان، سكونت داشتند.
جاذبه هاي تفرش
غار علي خورند، سد كشته، مسجد ششناو قدمت قاجار، آب انبار بلور قدمت قاجار، تكيه زاعرم قدمت صفوي، قاجار، قلعه حيدري قدمت قاجار، آرامگاه امامزاده محمد(ع) قدمت صفوي، خانه عباسقلي خان ميرپنج قدمت قاجار، امامزاده سرآبادان قدمت اسلامي، امامزاده اسماعيل روستاي فسيجان قدمت اسلامي، امامزاده شاهوارق قدمت صفوي، بقعه امامزاده مهدي ملقب به ابوالعلي قدمت صفوي از جاذبه هاي گردشگري اين شهر است.
دليجان
شهرستان دليجان در منتهي اليه جنوب شرقي استان واقع شده است و از شمال با قم، از جنوب با شاهين شهر (استان اصفهان) از شرق با كاشان و از غرب با شهرستان محلات مجاورت دارد. سوغات اين شهرستان «جوز قند» است.
جاذبه هاي دليجان: مجموعه بازار نراق كاروانسراي دودهك، امامزاده شاه يحيي مسجد پايين نراق، مسجد جامع نراق، بقعه شاه سليمان، قبرستان قديمي داران، تپه قلعه سرخ، آب انبار و حسينيه حاج مهدي، تپه شاهزاده محمود، غار سن ديك، تپه كيخسرو، محوطه باستاني دودهك، تپه قلعه كهنه، امامزاده ابوالفضل مهدي آباد، امامزاده بي بي زبيده خاتون، كاروانسراي شاه عباسي كهك، قلعه اسما عيليه كهك از جاذبه هاي اين شهر است.
شهرستان ساوه
شهرستان ساوه در شمال استان مركزي قرار گرفته است كه وسيع ترين شهرستان استان به شمار مي آيد. اين شهرستان از شمال و شمال غربي به كرج و قزوين، شمال شرقي به شهريار، جنوب شرقي به قم از جنوب به تفرش و از غرب به همدان محدود مي شود.
شهرستان ساوه را انار و انجير خشك و پايه اقتصادي آن را صنعت و كشاورزي تشكيل مي دهد.
جاذبه هاي گردشگري تاريخي و فرهنگي
روستاي آوه، در كتاب مرآت البلدان ساخت شهر تاريخي آوه به اردشير بابكان نسبت داده شده است. تپه باستاني، آب انبار تپه باستاني، آب انبار قديمي، كاروانسراي صفوي و آرامگاه امام زاده فضل بن سليمان قدمت تاريخي اين روستا را نشان مي دهد. مردم روستاي «آوه» به زبان تركي سخن مي گويند. قيزقلعه يا قلعه دختر، در 23 كيلومتري جنوب غربي ساوه و مجاور روستاي قيزقلعه بر روي صخره اي بلند قرار دارد. قسمتي از بنادر صخره تعبيه شده است و از آن با نام دژ يا قلعه ياد مي شود. مسجدجامع ساوه با قدمت پيش از اسلام، مسجد سرخ (انقلاب)، پل سرخده، قلعه آردمين، آب انبار باغ شيخ، آب انبار شاه عباس، بقعه دشموئيل پيغمبر، مقبره سيداسحاق، كاروانسراي آوه، امام زاده سيد هارون از جاهاي ديني اين شهر است.
جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي محلات
چشمه آب معدني آبگرم محلات، سرچشمه محلات، ستون هاي تاريخي و روستاي خورهه (روستاي خورهه در محدوده كوهستاني شمالي شهر محلات استقرار بافته است، معبر منسوب به دوره سلوكي، پل و كاروانسراي صفوي از آثار مهم است. مناطق ديدني آن شامل غار شاه بلبل، نماد تاريخي سوراخ گاو، بناي باستاني معبد و ميل هايي منسوب به دوره سلوكي، امام زاده خورهه، محوطه اشكاني و معروف خورهه در كنار روستاي خورهه جاذبه اي طبيعي و تاريخي را رقم زده است كه سبب شده است اين منطقه جزو مناطق نمونه گردشگري قلمداد شود.
بند و پل نيم ور، يخچال نيم ور، ستونهاي سنگي خورهه در مجاورت روستاي خورهه حفاريهاي باستانشناسي در خورهه از مهم ترين مراكز تاريخي اين شهر است.
آتشكده: آتشكوه نيم ور از دو بخش ايوان و چهار طاق تشكيل شده است.
ميل ميلونه، قلعه جمشيدي، حسينيه آقاخان محلاتي، امام زاده عبداله، امام زاده محمد (در شهر نيم ور)، آسياب آبي، امام زادگان فضل و يحيي نيز از جاهاي ديدني اين شهر است. محلات يكي از غني ترين و پرجاذبه ترين شهرستانهاي استان مركزي است. سرچشمه محلات، باغ هاي گل، دهكده گل و گياه، خيابانهايي با درختان چنار، سوغات محلي، آبگرم محلات و بناهاي تاريخي همانند حلقه هاي يك زنجير به هم وصل شده و محلات را به عنوان يكي از محورهاي اساسي جذب گردشگري در استان درآورده است.
غارهاي تاريخي: غار شاه كيخسرو، اين غار در غرب «شازند» و جنوب غربي اراك در بالاي كوه شازند قرار دارد. اين غار طبيعي و افسانه اي به طول هجده متر، عرض متوسط 6متر و ارتفاع 3متر نمايان مي شود. در روي ديوار غار، اسامي عبارتي مانند پولاد و تيرانداز، سياوش و شهريار حك شده است.
غار شاه بلبل: در نزديكي غار شاه بلبل مجسمه اي وجود دارد كه اهالي منطقه به آن نام «عمره» يا «عمرو» داده اند. اخيراً اين نظريه مطرح شده است كه احتمالاً اين مجسمه به «آناهيتا» تعلق دارد و مسلماً مربوط به قبل از اسلام است.
غار آقداش: اين غار در كوه هاي شمالي روستاي «آقداش» از دهستان كوهپايه بخش نوبران شهرستان ساوه قرار دارد و داراي نقوشي از سكونت انسان در عصر كشاورزي است.
غار قلعه جوق: اين غار در نزديكي روستاي چهرقان از توابع بخش وفس اراك در كوهي به نام قوزي قشلاق واقع شده است.
اين غار به وسيله انسان در دل كوه حفر شده است و داراي سه مدخل است. در گذشته نردباني در پاي آن قرار داشت كه رفتن درون آن را آسان مي كرد. ليكن امروز بدون وسايل كوهنوردي رفتن به درون آن ممكن نيست. برخي معتقدند كه اين غار براي دفن مردگان مورد استفاده قرار مي گرفت و به عبارتي آرامگاه بود. بر همين اساس آن را متعلق به دوره ماد مي دانند.
غار چال نخجير
اين غار در فاصله هشت كيلومتري شمال شرق شهرستان دليجان، در منطقه «چال نخجير» قرار دارد و در سال 1368 شمسي شناسايي شده است. اين غار كه جزو غارهاي مرطوب افقي محسوب مي شود، متعلق به دوران سوم زمين شناسي است. غار در دامنه كوه كم ارتفاعي قرار دارد و از طريق جاده خاكي كه از ميان دشتي هموار مي گذرد، به شهر دليجان ارتباط پيدا مي كند. غار چال نخجير داراي يك شاخه اصلي و چند شاخه فرعي است. درون غار عموما كريستاليزه و از سنگ هاي تزييني تشكيل شده است. كف و ديواره هاي غار پوشيده از اسفنج هاي بلورين است و از اين جهت يكي از زيباترين غارهاي منطقه به شمار مي رود. دالان ها، دهليزها و راهروهاي خطرناك و حوضچه هاي متعدد زيبايي خاصي به اين غار بخشيده است.
غار آسيلي: غار آسيلي در نزديكي روستاي امان آباد، در غرب انجدان قرار دارد. طول كلي غار 5/73 و عرض آن هشت متر است. در اين غار حوضچه هايي قرار دارد كه ديواره هاي آن يك پارچه از مواد آهكي و بلورهاي منشوري استالاكتيتي پوشيده شده است.
ساير غارها عبارتند از: غار سوله خونزا، غار هندج، غار سفيدخاني، غار ميلانون يا گلوچه بالا، غارق طاق رچه، غار كيوه كش، غار شغال، غار شغال دره، غار هين هو، غار علي خورنده (غار دربر)، غار كوه ساوه (شاه پسند)، غار سوراخ گاو، غار يكه چاه و...
سنگ نگارها
كتيبه هاي تنگه چكاب: «هفتاد قله» بين چهار شهرستان اراك، خمين، محلات و دليجان در فاصله بيست و پنج كيلومتري شرق اراك قرار دارد. اين منطقه داراي 63 كتيبه پراكنده و صفه اي سنگ چين است. كتيبه ها، خطوط و يادمان هاي نگاشته در تنگه چكاب ادامه سنت باستاني ايرانيان است كه وقايع خود را در مكان هايي كه در معرض ديد آيندگان قرار مي گرفت، به صورت كتيبه بر جاي مي نهادند. بررسي ها نشان مي دهد قدمت برخي از اين كتيبه ها به عصر صفوي مي رسد. از جمله مهم ترين كتيبه هاي دره چكاب، كتيبه اي است كه نام اين محل «چكاب» در آن آمده است.

 



كوتاه از ورزش ايران

برگزاري تور آسيايي واليبال ساحلي
كيش- خبرنگار كيهان: تور آسيايي واليبال ساحلي با حضور كشورهاي ايران، تايلند، قزاقستان و اندونزي در جزيره كيش برگزار شد.
بنابراين گزارش: در اين رقابت ها 2 تيم از كشور تايلند، 2 تيم از كشور قزاقستان يك تيم از اندونزي و 3 تيم از جمهوري اسلامي ايران شركت كردند.
مسابقات واليبال ساحلي تور آسيا و اقيانوسيه در كشورمان اولين تورنمنت ثبت شده در تقويم ساحلي كنفدراسيون واليبال آسيا است كه هر سال از 16 اسفندماه آغاز و به مدت سه روز در سواحل جزيره كيش برگزار مي شود.
جايزه اين دوره از مسابقات 20 هزار دلار است كه از سوي دانشگاه آزاد اسلامي ايران به نفرات برتر اين رقابت ها پرداخت مي شود.
برگزاري مسابقات پينگ پنگ
اراك- خبرنگار كيهان: مسابقات پينگ پنگ استان مركزي، در دو رده سني نونهالان و بزرگسالان در مجموعه ورزشي شهداي پنجم مرداد اراك برگزار شد. در اين دوره از مسابقات، در رده سني نونهالان، سعيد شمسي، محمدرضا شاه مرادي و مهديار كرمي به ترتيب در جايگاه اول تا سوم قرار گرفتند.
در رده سني بزرگسالان هم، سعيد امري، كورش مسعودي و محسن نظيري به ترتيب عناوين اول تا سوم را كسب كردند.
رقابت بين شطرنج بازان
¤ يك دوره مسابقات شطرنج بانوان شهرستان ساوه با شركت 30 شطرنج باز در سه رده سني نونهالان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد.
در اين دوره از مسابقات، در رده سني نونهالان، فاطمه پناهي، عطيه خمسه لو و سارا شاه پسند به ترتيب عناوين اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در رده سني نوجوانان، مهرناز زينتي مقام نخست را كسب كرد و الهه نيك پور و مائده نوري دوم و سوم شدند.
در رده سني بزرگسالان هم، مليسا زينتي، آيدا حيدرزاده و پريسا شفيعي پور به ترتيب مقامهاي اول تا سوم را بدست آوردند.
قهرماني مچ اندازان گلستاني
گرگان- خبرنگار كيهان: تيم مچ اندازي گلستان در مسابقات انتخابي تيم ملي كه به ميزباني استان اصفهان برگزار شد با كسب 23 مدال مقام نخست قهرماني كشور و دهمين عنوان كسب شده پياپي را بدست آورد. اين مسابقات در قسمت راست دست و چپ دست برگزار شد.
در پايان مسابقات شهاب عباسي ورزشكار استان گلستان به عنوان قهرمان قهرمانان انتخاب شد.
مقاومت قهرمان شد
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: مسابقات فوتسال قهرماني اميدهاي استان فارس كه با شركت 6 تيم آغاز شده بود با قهرماني تيم فوتسال مقاومت فيروزآباد به پايان رسيد و اين تيم بعنوان نماينده استان در مسابقات كشوري حضور خواهد يافت.
بازيكنان اين تيم موفق شدند در اين دوره از مسابقات 27 امتياز و 42 گل زده و 19 گل خورده، نماينده شايسته استان فارس در مسابقات كشوري باشند.
برگزاري كلاس مربيگري
دهلران- خبرنگاركيهان: كلاس مربيگري درجه3 ايروبيك در دهلران برگزار شد. در اين دوره آموزشي 25نفر از بانوان شهرستان هاي تابع استان ايلام حضور داشتند كه پس از گذراندان دوره آموزش عملي و تئوري به شركت كنندگان كارت مربيگري درجه3 ايروبيك اعطاء شد.
برپايي مسابقات دارت
گرگان- خبرنگاركيهان: مسابقات دارت قهرماني مردان كشور با شركت 128نفر از 11استان در شهرستان گرگان برگزار شد.
در اين مسابقات با برگزاري 254بازي شاهين حسيني از فارس، محمد ناظريه از سمنان، حميدرضا مؤمني از تهران و محمدامين كريم پور از سمنان نفرات برتر شناخته شدند.
در خاتمه از سه نفر اول مسابقات با اهداء حكم و مدال تنديس يادبود تقدير و سيدمسعود موسوي از استان گلستان به عنوان بازيكن اخلاق معرفي شد. چهارنفر برتر اين دوره از مسابقات مستقيماً به اردوي تيم ملي دعوت مي شوند.
گراميداشت ياد بهمني
نهاوند- خبرنگاركيهان: به همت اداره ورزش و جوانان و خانواده مرحوم بهمني و هيئت فوتبال نهاوند ياد و خاطر ولي بهمني فوتباليست اسبق و حرفه اي نهاوند در محل سالن ورزشي عليمراديان گرامي داشته شد. در اين مراسم كه با حضور 4تيم به نام هاي ياران بهمني، خبرنگاران، پيشكسوتان و اميد نهاوند برگزار شد تيم ياران بهمني توانست با ارائه بازي قابل قبول مقام نخست را كسب كند. لازم به توضيح است تيم خبرنگاران توانست كاپ اخلاق را از آن خود كند. در پايان به همه شركت كنندگان به رسم يادبود هدايايي اهداء شد.
تجليل از ورزشكاران
سمنان- خبرنگاركيهان: در مراسمي از 350نفر از ورزشكاران، قهرمانان، پيشكسوتان و رئيسان هيئت هاي ورزشي و حاميان ورزش بخش شهميرزاد با اهداي لوح و تنديس قدرداني شد. اين مراسم توسط شوراي شهر شهميرزاد و همكاري بخشداري برگزار شد. اجراي نمايش توسط گروه هنري از استان مازندران معروف به گروه هنري (عمو نوروز) اجراي نمايش هاي ورزشي و رزمي توسط كاراته كاران و اجراي گروه آيروبيك و گروه هنري پرنيان از ديگر برنامه هاي اين همايش بود.
معرفي برترين شناگران
صومعه سرا- خبرنگاركيهان: يك دوره مسابقات شنا چهارجانبه در دو مقطع سني 8تا 10سال و 11تا 12سال با شركت تيم هاي رشت، صومعه سرا، آب منطقه اي گيلان و لاهيجان در صومعه سرا برگزار شد. در مقطع سني 8تا 10سال در 50متر كرال سينه عرفان بهره ور از رشت اول شد و در 50متر كرال پشت امين وحداني مقام نخست را كسب كرد. در 50متر قورباغه سينا نصرالله زاده از صومعه سرا اول شد و در 50متر پروانه شهريار قديري از رشت اول شد. در مقاطع سني 11تا 12سال در كرال سينه علي قوامي پور از رشت اول شد و در كرال پشت شايان قديري از رشت اول شد. در 50متر قورباغه علي قوامي پور از رشت اول شد و در 50متر پروانه نيز علي نورمحمدي از لاهيجان مقام نخست را به دست آورد. در مجموع تيمي، تيم رشت به مقام قهرماني رسيد و تيم هاي صومعه سرا و لاهيجان به ترتيب دوم و سوم شدند
برگزاري مسابقات شنا
¤بانوان شناگر زنجاني عازم مسابقات قهرماني كشور شدند. اين مسابقات به مدت پنج روز در شيراز برگزار شده است كه تيم زنجان با تركيب شناگران ثمن حاتمي، زينب رضايي، زينب باقري، نگار غفاري، مينا فتح الهي، پگاه نوين فرد، كيميا جعفري، هليا رجبي، مائده نجفي، زهرا نوري فرد و عاطفه آريان راد به مصاف حريفان خود رفتند.
اعزام به مسابقات واترپلو
¤ تيم واترپلو بانوان زنجان عازم مسابقات قهرماني كشور شد.
اين رقابتها از 16 اسفند آغاز شد و به مدت پنج روز در كرمانشاه ادامه داشت.
مربيگري تيم زنجان برعهده مدينه قاسمي بود.

 



انتصابات جديد در شهرستان ها

سمنان - خبرنگار كيهان: طي مراسمي سروان بهروز صالحي به عنوان نخستين فرمانده پليس فرودگاه هاي استان سمنان معرفي شد.
اراك - خبرنگار كيهان: طي مراسمي حجت الاسلام والمسلمين محسن مللي به عنوان نماينده ولي فقيه در سپاه ناحيه شازند معرفي شد
¤ طي حكمي حبيب الله حاجي وند به سمت رئيس اداره آموزش و ترويج اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي منصوب شد.
¤ براساس حكمي از سوي وزير راه و شهرسازي، غلامرضا خرمي به عنوان قائم مقام وزير و مديركل راه وشهرسازي استان مركزي منصوب شد.
گناباد- خبرنگار كيهان: براساس حكم صادره از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي دكتر مهدي حسن زاده و دكتر عليرضا ابراهيم زاده به عضويت هيات امناي دانشگاه علوم پزشكي گناباد منصوب شدند.
اسفراين- خبرنگار كيهان: طي مراسمي حجت الاسلام والمسلمين مجيد بداريه به عنوان رئيس سازمان تبليغات اسلامي اسفراين معرفي شد.
اصفهان- خبرنگار كيهان: طي مراسمي مهندس محمدحسين شاملي به عنوان سرپرست اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان انتخاب شد.

 



فرمانداراسدآباد: ايجاد اشتغال نيازمند عزم ملي است

اسدآباد-خبرنگاركيهان:
فرماندار اسدآباد گفت: 133 درصد از تعهد اشتغال اين شهرستان درسال جاري محقق شده است.
مصطفي آزادبخت سهم اشتغال شهرستان درسال 90 را 4هزار و 323 نفر اعلام كرد و افزود: تا پايان دي ماه جاري 5 هزار و 783 فقره اشتغال در اسد آباد محقق شده كه تا پايان سال اين تعداد افزايش خواهد يافت.
وي ايجاد اشتغال پايدار را يكي از مهم ترين سياست هاي دولت دانست و اظهار داشت: بدون شك تحقق اين مهم نيازمند عزم ملي است و همه بايد در اين نهضت ملي با دولت همراهي داشته باشند.
آزادبخت نقش بانك هاي عامل را در تحقق اشتغال هاي ايجاد شده مهم ارزيابي كرد و يادآور شد:كليدي ترين شاخص براي ايجاد اشتغال تامين نقدينگي است كه انتظار مي رود بانك هاي عامل همچون گذشته در راستاي تحقق اين امر تلاش مضاعف داشته باشند.

 



واكنش مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش به خبر كيهان: درختان را قطع نمي كنيم؛هرس مي كنيم!

جزيره كيش- خبرنگار كيهان
در پي چاپ خبري در كيهان، مسئولان منطقه آزاد كيش اعلام كردند: اعتراضات مسافران و گردشگران در هتل هاي همجوار باغ وحش، عدم رعايت مسائل بهداشتي و گزارش هاي اداره دامپزشكي و مركز توسعه سلامت كيش از عمده دلايل جابه جايي باغ وحش جزيره كيش بوده است.
براساس اين گزارش، در پي اعتراضات مسافران، گردشگران و بسياري از اهالي مناطق مسكوني همجوار باغ وحش همچنين گزارشات دامپزشكي و مركز توسعه سلامت كيش درخصوص احتمال افزايش شيوع بيماري هاي مشترك بين حيوانات و انسان و صداهاي ناهنجار حيوانات به هنگام شب ضروري شد هر چه سريع تر باغ وحش از مركز جزيره كيش و از نزديكي محل اقامت مسافران و گردشگران داخلي و خارجي همچنين مهد كودك و منازل مسكوني جابه جا شود.
مهندس عليرضا عامري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش ضمن تشريح عمده ترين دلايل جابه جايي باغ وحش جزيره كيش گفت: با اطلاع شديم در زمان احداث اين باغ وحش ها هيچ هتل و تأسيسات گردشگري و مراكز اقامتي و مسكوني و مهدكودك وجود نداشت و فضاي اطراف آن كاملا باز و گسترده بود. اما از سال 1387 نيز اعتراضاتي از سوي بسياري از مسافران و گردشگران و اهالي مناطق مسكوني نزديكي باغ وحش درخصوص صداهاي ناهنجار و عدم رعايت مسائل بهداشتي صورت گرفته بود كه تا به امروز هنوز اين اعتراضات همراه با گزارش هاي دامپزشكي و مركز توسعه سلامت كيش مبني بر جابه جايي باغ وحش مذكور ادامه داشت و ضرورت پيدا كرد كه هر چه سريع تر اين جابه جايي صورت پذيرد.
وي با اشاره به اينكه جزيره فارور بزرگ به منطقه آزاد كيش ملحق شده است افزود: بنا داريم كه اين جزيره را به يك سايت طبيعت گردي تبديل كنيم تا حيوانات در آنجا آزادانه زندگي كنند و پرندگان موجود در باغ وحش كيش نيز به باغ پرندگان منتقل خواهند شد و تعدادي از حيوانات نيز به خارج از جزيره كيش انتقال مي يابند.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش قطع درختان و فضاي سبز كه در مجاورت پارك آهوان مي باشند را براي پارك بسيار ضروري دانست و خاطرنشان كرد به هيچ وجه اين درختان و فضاي سبز تخريب نخواهد شد و فقط تعدادي از آنها پس از «هرس شدن» در مخزن مخصوص فضاي سبز شركت عمران و خدمات شهري نگهداري تا در نقاط ديگر جزيره كيش مورد استفاده قرار بگيرند.
گفتني است: از سال 1387 وضعيت باغ وحش جزيره به دليل شرايط آب و هوايي گرم و شرجي همچنين هزينه هاي بسيار كلان حفظ و نگهداري حيوانات آن براي بخش خصوصي مقرون به صرفه نبود بر همين اساس بيماري و مرگ حيوانات را به دنبال داشت.

 



بيابان زدايي اراضي كويري آران و بيدگل

اصفهان- خبرنگار كيهان:
سازمان بسيج سازندگي استان اصفهان رتبه نخست كشور را در طرح بيابان زدايي به خود اختصاص داد.
رئيس سازمان بسيج سازندگي سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: امسال تلاشگران بسيجي در عرصه بيابان زدايي موفق شدند 800 هكتار از اراضي كويري آران و بيدگل، نايين، خور و بيابانك و انارك را اجرايي و به اتمام برسانند.
«سرهنگ پاسدار سيدحسين انوري» در نشستي با خبرنگاران افزود: پروژه بيابان زدايي 800هكتار از اراضي كويري محورهاي نايين و انارك با مشاركت سازمان بسيج سازندگي استان اصفهان انجام گرفت كه اين پروژه به تاييد مسئولان اداره كل منابع طبيعي استان اصفهان قرار گرفت.
وي اضافه كرد: در راستاي احياي مراتع اين منطقه از كوير كشور و همچنين افزايش بهره وري پروژه هاي ذخيره سازي نزولات آسماني به روش آبخيزداري با كاشت درختان طاق و قره داغ در سطح 800 هكتار توسط اعضاي عضو بسيج سازندگي صورت گرفت كه 100 درصد اين پروژه موفق بود.
رئيس سازمان بسيج سازندگي سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان از آمادگي اين سازمان براي اجراي پروژه بيابان زدايي كشور عراق افزود: ما به كشور همسايه عراق اعلام آمادگي كرده ايم تا در صورت اجراي قراردادي پروژه بيابان زدايي در تمام سطوح كويري اين كشور را اجرا كنيم.

 



هشدار رئيس اداره بنادر و دريانوردي جزيره كيش: گردشگران دريايي از شناورهاي غيرمجاز استفاده نكنند

جزيره كيش-خبرنگار كيهان:
رئيس اداره بنادر و دريانوري جزيره كيش گفت: شناورهاي غيرمجاز حق جابه جايي مسافران و گردشگران را در مسير دريايي ندارند.
قاسم عسگري نسب افزود: با توجه به افزايش سفرهاي دريايي از طريق بنادر جنوبي كشور هموطنان و كليه مسافران و گردشگران داخلي و خارجي سفر خود را با شناورهاي غيرمجاز كه شماره ثبت سازمان بنادر و دريانوردي را ندارند و از سوار شدن در اين شناورها حتي به صورت تفريحي خودداري كنند!
اين مقام مسئول در جزيره كيش تصريح كرد: مسافران و گردشگران براي سفر به جزيره كيش فقط از مبادي ورودي مجاز تعريف مانند بنادر لنگه، چارك و آفتاب استفاده كنند زيرا در ايام تعطيلات نوروز و افزايش چشمگير هموطنان براي سفرهاي دريايي افرادي با سوءاستفاده از اين فرصت اقدام به جابه جايي مسافر با شناورهاي غيرمجاز مي كنند!
گفتني است: شناورهاي مجاز داراي شماره ثبت سازمان بنادر و دريانوردي داراي امكانات و تجهيزات ايمني و سيستم راديويي فرستنده و گيرنده همچنين جليقه نجات هستند كه در صورت هرگونه مشكل سريعا شناورهاي تجسس و امداد و نجات به كمك آنها مي آيند.

 



تكثير ماهيان استخواني توسط بخش خصوصي گلستان

گرگان - خبرنگاركيهان:
مديركل شيلات استان گفت: با توجه به وضعيت مساعد ماهيان استخواني مولد در دريا صيد مولدان توسط بخش خصوصي آغاز شد.
علي اكبر پاسندي افزود: هرساله با توجه به رسيدگي جنسي ماهيان استخواني مولد دردريا در همين زمان به منظور تكثير و پرورش اين گونه هاي با ارزش با هدف بازسازي ذخاير ارزشمند درياي خزر عمليات اجرايي ماهيان استخواني آغاز مي شود.
پاسندي عنوان كرد: براي تحقق برنامه سال 91 اين مركز براي تكثير 16ميليون قطعه ماهي كلمه و رهاسازي آن به دريا نياز به 6500 قطعه مولد كلمه است كه اميد مي رود عمليات انتقال مولدين تا پايان اسفند ماه به اتمام رسيده و از اوايل سال آينده مولدين كپور و سفيد از طريق تعاوني هاي پره تهيه شود و با نظارت كارشناسان شيلات براي تكثير به مركز تكثير و پرورش ماهيان استخواني گلستان منتقل شوند.
وي در ادامه افزود: با توجه به اينكه برنامه مصوب شده سال 90 از سوي سازمان شيلات ايران تكثير و پرورش و همچنين رهاسازي 42 ميليون قطعه از انواع بچه ماهيان استخواني (كلمه، سفيد و كپور) بوده است و اين درحالي است كه مركز تكثير و پرورش ماهيان استخواني گلستان درسال 90 بالغ بر 46ميليون قطعه انواع بچه ماهيان استخواني را تكثير، پرورش و در دريا رهاسازي كرده است كه اين خود 5/11 درصد افزايش نسبت به برنامه مصوب را نشان مي دهد.

 



حضور 8 هزار پايگاه جمع آوري كمك در جشن نيكوكاري مازندران

قائم شهر- خبرنگار كيهان:
با نواخته شدن زنگ نيكوكاري در يك مراسم نمادين در دبستان شهيد مسعود دهقان واقع در شهرستان قائم شهر، جشن نوعدوستي و مهرباني در 8 هزار و 870 پايگاه جمع آوري كمك در مازندران آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما همزمان با فرا رسيدن ايام پاياني سال جشن نيكوكاري و با هدف مساعدت و ياري دانش آموزان نيازمند و خانواده هاي مستمند به همت كميته امداد امام خميني، آموزش و پرورش، شبكه استاني و نواحي مقاومت بسيج در استان مازندران جشن نيكوكاري در 5 هزار پايگاه ثابت واقع در مدارس، 3 هزار و 500 پايگاه مقاومت بسيج و 370 پايگاه ثابت و سيار كميته امداد امام خميني فعاليت خود را آغاز كرد.
گفتني است، در استان مازندران 10 هزار و پانصد دانش آموز و 3 هزار و 200 دانشجو دانشجوي تحت پوشش كميته امداد امام خميني وجود دارد كه از سوي هيچ نهاد و دستگاهي در استان كمك و مساعدت دريافت نمي كنند.
بنا به اظهارات طهماسب پور معاون كميته امداد امام خميني مازندران سال گذشته از سوي مردم نيك انديش مازندران 700 ميليون تومان در قالب جشن نيكوكاري جمع آوري شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14