(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 اسفند 1390- شماره 20166

ليموشيرين تصفيه كننده خون
مسموميت زنان در خانه تكاني سال نو
چند توصيه مفيد به زوجين
از شر ميكروب هاي خانگي راحت شويد!



ليموشيرين تصفيه كننده خون

«ليمو» موجود در ليموشيرين و ليموترش به سم زدايي كه ازطريق هورمونهاي مواد غذايي وارد خون شده اند، كمك مي كند.
برخي از هورمونها و داروها از طريق گوشت حيوانات به بدن انسان وارد مي شود و بيشترين اندامي را كه درگير مي كند، كبد است.كبد مهم ترين عضوي است كه در بدن وجود دارد و به سميت زدايي مواد هورموني كمك كرده و آن را به شكل محلول در آب تبديل مي كند و ازطريق ادرار دفع مي شود.مصرف موادغذايي حاوي هورمونها و داروهاي شيميايي كبد را تحت تأثير قرار مي دهد و موجب بروز مشكلاتي مي شود و بسياري از افرادي كه اين نوع مواد را مصرف مي كنند دچار بروز موهاي زائد در بدنشان مي شود.آنزيم هايي در كبد وجود دارند و مصرف برخي از موادغذايي مانند انار مي تواند به تقويت اين آنزيم ها كمك كند و خون را تصفيه مي كند.موادغذايي كه داراي رنگدانه ها هستند موجب تقويت آنزيم هاي كبدي مي شود و داروها و مواد سمي كه وارد خون شده است را پاك مي كند.مصرف برخي از موادغذايي مانند ليموترش و ليموشيرين به دليل داشتن آنزيم ليمونن به سم زدايي هورمونهايي كه از طريق برخي از مواد غذايي وارد بدن شده است كمك مي كند.در انار آنزيمي به نام ليكوپن وجود دارد كه در سم زدايي خون موثر است. البته تمام موادغذايي سرشار از رنگدانه هاي قرمز، بنفش و نارنجي سرشار از آنتي اكسيدان هستند كه خون را تصفيه كرده و عامل بيماري، هورمونها و داروها را از خون پاك مي كند.

 



مسموميت زنان در خانه تكاني سال نو

سنت قديمي خانه تكاني در آستانه بهار، شايد چهره خانه ها را در آغاز سال نو تازه مي كند اما استنشاق گازهاي انواع شوينده ها و پاك كننده هاي شيميايي در هنگام خانه تكاني، آمار مسموميت ها و آسيبهاي وارده به ريه ها و دستگاههاي تنفسي را در روزهاي پاياني سال افزايش مي دهد.
نظافت اسباب و اثاثيه منزل يكي از بديهي ترين كارهاي زنان ايراني است كه در آستانه سال نو و آغاز بهار طبيعت انجام مي شود. متأسفانه وسواس بيش از حد برخي از خانمهاي خانه دار در نظافت و خانه تكاني، آسيبهاي جدي براي سلامت آنها به دنبال دارد كه از جمله مي توان به تخريب ريه ها در اثر استنشاق گازهاي حاصل از شوينده ها و پاك كننده هاي شيميايي اشاره كرد.
پزشكان با اشاره به افزايش ميزان مراجعات ناشي از استنشاق گازهاي شوينده هاي خانگي به مراكز درماني در ايام پاياني سال كه اغلب اين افراد را زنان تشكيل مي دهند، اظهار مي دارند يكي از اتفاقات رايج سنت ديرين خانه تكاني در ايام پاياني سال كه گاهي اوقات با حوادث ناگوار همراه مي شود، مسموميت هاي ناشي از استفاده همزمان شوينده هاي اسيدي در محيطهاي دربسته است.
استفاده همزمان جوهرنمك و سفيدكننده ها در نظافت محيطهاي دربسته و كوچك مثل حمام و سرويسهاي بهداشتي منجر به آزاد شدن گازهايي مثل اسيدكلرامين در فضا شده كه استنشاق آن باعث تحريك قسمتهاي بافت تنفسي مي شود.
استنشاق اين گازها باعث التهابات ريوي شده و گاهي اوقات در افرادي كه سابق آسم و تنگي نفس دارند، مي تواند منجر به خطر مرگ شود.
افرادي كه در منزل از شوينده هاي قوي استفاده مي كنند، بدون اينكه آن را رقيق كنند با مواد ديگر تركيب كرده و روي سطوح مي ريزند و بدون آنكه از عواقب آن آگاهي داشته باشند، با آب داغ شروع به شست وشوي سطح مورد نظر مي كنند.
آسيبهاي تنفسي به ويژه آسيب حنجره، به دليل استفاده بي رويه و رعايت نكردن نكات ايمني در استفاده از مواد سفيدكننده و پاك كننده شيميايي از شيوع بالايي در يك ماه پاياني سال برخوردار است.
پزشكان ضمن هشدار به زنان خانه دار كه از تركيب جوهرنمك و سفيدكننده براي از بين بردن لك كاشيها استفاده مي كنند، مي گويند: استنشاق اين مواد منجر به بروز آسم و تنگي نفس مي شود و به مرور در بدن باقي مي ماند و هيچوقت بهبودي كامل حاصل نمي شود.
يكي از مواردي كه آسيب جدي به ريه مي رساند، استنشاق اسيد است و متأسفانه برخي از خانمهاي خانه دار براي از بين بردن لك كاشيها و سراميك به مواد شوينده، سفيدكننده اضافه مي كنند و در برخي از مواقع نيز سفيدكننده ها را با جوهر نمك در فضاي بسته تركيب مي كنند كه استنشاق بخار متصاعد شده از اين تركيب آسيب جدي و جبران ناپذير به ريه ها وارد مي كند.
مبتلايان به بيماري آسم و آلرژي و نيز كساني كه ريه هاي حساسي دارند به هيچ عنوان نبايد از مواد اسيدي مانند سفيد كننده و يا هر ماده اسيدي پاك كننده ديگر جهت شست وشو استفاده كنند. كساني نيز كه مبتلا به وسواس هستند بايد وسواس خود را درمان كنند و افراد ديگر تا حد ممكن كمترين استفاده را از مواد اسيدي داشته باشند و در صورت استفاده حتماً به استاندارد بودن مواد مورد استفاده توجه داشته باشند.
استفاده مداوم از مواد شوينده و پاك كننده ها از جمله جرم گيرها و مواد سفيدكننده، سوزش دائم چشم، آلرژي و حتي احتمال بروز سرطان را در زنان خانه دار افزايش مي دهد. كاربرد مواد شوينده و پاك كننده از جمله جرم گيرها و مواد سفيدكننده در منازل موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناك در حمام، آشپزخانه و سرويسهاي بهداشتي مي شود كه استفاده مداوم از اين مواد به همراه آب گرم تأثير منفي آن را دوچندان مي كند.

 



چند توصيه مفيد به زوجين

حتما تاكنون با زوج هاي خوشبخت برخورد داشته ايد ولي آيا مي دانيد آنها چه ويژگي هايي دارند؟ براي يافتن پاسخ مطلب زير را بخوانيد:
1-زوج هاي خوشبخت مقدمات شادي يكديگر را فراهم مي آورند.
زوج هاي خوشبخت خود را نسبت به شاد كردن يكديگر متعهد مي دانند و هدف نهايي آنها اين است كه همسرشان را شاد كنند و از ناراحت كردن وي بپرهيزند. اين مساله به نظر ساده مي آيد ولي در عمل مي تواند بسيار دشوار باشد. براي يك روز كاملا مراقب رفتار خود باشيد و قبل از هر كاري از خودتان بپرسيد: «آيا همسرم از كاري كه مي خواهم انجام دهم يا حرفي كه مي خواهم بزنم خوشش مي آيد يا خير؟»
شما و همسرتان بايد دو فهرست تهيه كنيد. يك فهرست از كارهاي همسرتان كه شما را ناراحت مي كند و فهرست بعدي براي كارهايي كه دوست داريد همسرتان انجام دهد. فهرست ها را با يكديگر مبادله كنيد. اكنون بدون اينكه نيازي به خواندن ذهن داشته باشيد دقيقا مي دانيد كه چه كارهايي را بايد انجام دهيد و چه كارهايي را نبايد.
2-تركيبي از عشق راضي كننده و رفتارهاي دوستانه
رفتارهاي دوستانه عاداتي هستند كه باعث شكل گيري و تقويت يك رابطه مي شوند. به مثال زير توجه كنيد:
آقاي «الف» به محض برگشتن از سركار، فرزندان خود را در آغوش مي گرفت. سپس لباس اش را عوض مي كرد و به تماشاي اخبار تلويزيون مشغول مي شد.
او بعد از آن به حمام مي رفت و سپس به آشپزخانه سر مي زد و از همسرش مي پرسيد: «غذا آماده نيست؟ من بايد هرچه زودتر بيرون بروم!»
به نظر شما اين رفتار چه تاثيري بر رابطه زوجين دارد؟
پس از مدتي آقا و خانم «الف» تصميم گرفتند در رفتار خود تغييراتي بدهند و با يكديگر رفتار دوستانه تري داشته باشند. اين كار نتايج مثبتي به دنبال داشت.
رفتار ما بر احساسات مان تاثير مي گذارد. رفتار شما با همسرتان چگونه است؟
موارد زير را در نظر بگيريد
الف: هر روز براي همسرتان اي.ميل هاي دوستانه بفرستيد.
ب: هر روز با همسرتان تماس بگيريد (اين مورد به ويژه به آقايان توصيه مي شود!)
پ: به سالگردها توجه داشته باشيد و از مدتي قبل براي جشن گرفتن برنامه ريزي كنيد، نه اينكه يك روز قبل از آن با شتابزدگي براي همسرتان گل بخريد!
ت: سعي كنيد تا قبل از فرا رسيدن شب دو جمله محبت آميز به يكديگر بگوئيد. بدين ترتيب زندگي شما طراوت خود را حفظ خواهد كرد.
ث: حداقل هفته اي يك بار با همسرتان بيرون برويد.
3-فضاي مناسبي براي انجام بحث هاي شفاف
زوج هاي ناموفق از بيان احساسات و عقايد خود بيم دارند در حالي كه زوج هاي موفق فضاي امني براي اين كار فراهم مي كنند. طبيعي است كه زوجين با انتظارات خاصي زندگي زناشويي را آغاز مي كنند ولي بدون انجام مذاكره بروز جنگ قدرت حتمي است!
4-براي حل مشكلات از مهارت برقراري ارتباط سازنده استفاده كنيد.
تمام زوجين بايد مهارت «شنونده- گوينده» را فرا بگيرند، مشكل بيشتر زوج ها اين است كه بدون اينكه ماهيت مشكل روشن شود درصدد حل آن بر مي آيند. با به كار بردن مهارت «شنونده- گوينده» طرفين احساس مي كنند كه تمام حرف هاي خود را زده اند. در ابتدا يكي از طرفين موضوعي را پيش مي كشد و در مورد آن حرف مي زند. در اين مدت طرف مقابل تنها گوش مي دهد ولي مي تواند در صورت لزوم حرفهاي گوينده را قطع كرده و به اظهارنظر بپردازد.
بدين ترتيب هر دو طرف مي توانند حرف هاي خود را بزنند و پس از اين مرحله است كه مي توانند مشكل خود را حل كنند.
5-به جاي دور شدن از همسرتان، فاصله خود را از او كاهش دهيد.
وقتي همسرتان پشت ميزكارش نشسته واكنش شما چيست؟ آيا سخنان محبت آميزي به او مي گوئيد و يا بي اعتنا رد مي شويد؟
زوج هاي موفق به دنبال راه هايي براي نزديك شدن به يكديگر هستند و طرف مقابل را در اولويت قرار مي دهند.
يكي ديگر از راه هاي نزديك شدن به يكديگر اين است كه كارهايي را كه دوست داريد با هم انجام دهيد، مثل قدم زدن، نوشيدن قهوه، مطالعه كردن، و...
يك شيوه موثر براي نزديك شدن به همسرتان اين است كه به وي احترام بگذاريد. چه اشكالي دارد هنگام ورود همسرتان به اتاق، از جاي خود بلند شويد؟ آيا اين كار مضحك به نظر مي رسد؟ در هر صورت يادتان باشد احترام گذاشتن به همسرتان باعث مي شود او خود را «فرد خاصي» تصور كند. زوج هايي كه از يكديگر دور مي شوند رابطه پايداري نخواهند داشت. همان طور كه قديمي ها گفته اند: «كار خوب نتيجه اي جز خوبي و كار بد نتيجه اي جز بدي ندارد».
6- مفهوم مشتركي براي زندگي در نظر بگيريد.
انسان همان طور كه به آب نياز دارد به داشتن هدف در زندگي نيازمند است. زوج هاي موفق تجربيات خود را با يكديگر تقسيم مي كنند و هدف مشتركي دارند. يكي ديگر از شيوه هاي مفهوم بخشيدن به رابطه زناشويي اين است كه كارها را به طور مشترك انجام دهيد. در اين صورت رابطه مستحكم تري خواهيد داشت. شايد شش توصيه فوق ساده و بديهي به نظر برسد ولي فراموش نكنيد كه يك ازدواج موفق را پايه ريزي مي كند.
آذرشايان

 



از شر ميكروب هاي خانگي راحت شويد!

محيط منزل اولين مكاني است كه سلامت افراد خانواده را تضمين مي كند. در اين باره مادران مهربان وقت زيادي را صرف نظافت و بهداشت خانه مي كنند اما متأسفانه گاهي اوقات ديده مي شود كه به رغم همه اين تلاش ها بچه ها دچار عفونت هايي مي شوند كه منشأ آنها ناشناخته است. در بسياري موارد ميكروب ها و عوامل بيماري زا در جاهايي پنهان مي شوند كه به راحتي ديده نمي شوند و يا حتي كسي فكر نمي كند كه اين موجودات ذره بيني كجا جا خوش كرده اند. اگر اين موضوع نيز براي شما جالب است و قبل از اينكه دچار وسواس فكري و نظافتي شويد، نكات زير را با دقت رعايت كنيد:
1- هر روز صبح 10دقيقه همه پنجره ها را باز بگذاريد؛ بدون توجه به اينكه هواي بيرون چطور است. حتي در سردترين روزهاي زمستان نيز اين كار را فراموش نكنيد. اين شيوه شايد به نظر خيلي ساده بيايد اما براي از بين بردن ميكروب ها و عوامل بيماري زا بسيار مؤثر است؛ چرا كه اين موجودات عاشق هواي محيط هاي محدود و راكد هستند.
2- وقتي از بيرون برمي گرديد، به هيچ وجه با كفش وارد منزل نشويد. زيرا در اين صورت همه ميكروب هاي بيرون را به داخل خانه منتقل مي كنيد. كيف دستي را نيز در هر جاي منزل نگذاريد؛ چون بدون آنكه بدانيد ميكروب هايي را كه به همراه دارد پخش مي كنيد.
3- تميزكردن نرده هاي پله و دستگيره هاي در را فراموش نكنيد. اولين اقدام براي حفظ سلامت، شست وشوي مرتب دست ها پس از تماس با اين قسمت هاست؛ اما به هر حال كافي نيست.
4- مرتباً صفحه كليد كامپيوتر، گوشي تلفن و موبايل را با يك دستمال آغشته به ماده ضدعفوني تميز كنيد. اين وسايل به دليل تماس مكرر دست در شرايط مختلف، مكان مناسبي را براي رشد ميكروب ها فراهم مي آورد كه اصلا هم شك برانگيز نيست.
5- هفته اي يكبار اسفنج ظرفشويي را در ماشين ظرفشويي بشوييد يا در محلول آب ژاول (ماده سفيدكننده) خيس كنيد. هر چند وقت يك بار هم آن را عوض كنيد، زيرا اين وسيله كوچك آشپزخانه به علت رطوبت دائم، لانه واقعي باكتري ها محسوب مي شود.
6- هميشه ظروف آشپزخانه و سطح ميز و كابينت را خشك كنيد؛ زيرا ميكروب ها به دنبال جاهاي مرطوب بوده و در آنجا مي مانند. براي جلوگيري از انتقال آلودگي بيشتر، پس از اينكه يك نوع ماده غذايي مانند گوشت را روي تخته تكه كرديد، براي مرحله بعد مثلا خردكردن سبزي ها، حتما سطح آن را بشوييد و چاقو را نيز عوض كنيد.
7- هفته اي يك بار يخچال را تميز كنيد. هميشه توجه داشته باشيد كه روي باقيمانده غذاها پوشيده باشد، ترجيحاً بهتر است از ظروف سربسته و بدون منفذ استفاده كنيد.
8- تارت و شيريني را در ظروف نم دار نگذاريد. ميكروب ها دوست دارند در گوشه و كنار آن پنهان شده و تكثير يابند.
9- از نظافت مكرر دستشويي غافل نشويد. بد نيست بدانيد كه ميكروب ها در همه قسمت هاي آن پنهان مي شوند. همچنين خالي كردن زباله هاي دستشويي نيز به تنهايي كافي نيست، بلكه بايد سطل را نيز به خوبي بشوييد.
10- اگر به تازگي دوران نقاهت سرماخوردگي يا ناراحتي گوارشي را پشت سر گذاشته ايد، مسواك خود را دور بياندازيد تا از شيوع عفونت هاي جديد پيشگيري شود. همچنين به طور مرتب علاوه بر مسواك، شانه مو، ناخن گير و موچين و قيچي آرايش را با بيكربنات سديم ضدعفوني كنيد تا همه باكتري ها از بين بروند.
مريم سادات كاظمي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14