(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 اسفند 1390- شماره 20166

نگاهي به سنت حسنه كمك به همنوعان قبل از عيد نوروز
شكوفه نيكوكاري بر سر سبزه همدلي



نگاهي به سنت حسنه كمك به همنوعان قبل از عيد نوروز
شكوفه نيكوكاري بر سر سبزه همدلي

گروه گزارش
گاهي لمس نگاه و دست دوست گرفتن بزرگ ترين شادماني است. گذشتن از مال و ثروت هم براي بسياري از مردم كار آساني نيست، مخصوصاً زماني كه به مرحله ايثار برسد، حب مال تقريباً در همه دل ها جاري ست اما احسان و نيكوكاري هم اقدامي شايسته و ارزشي است كه جشن نيكوكاري فرصتي مغتنم براي اين آزمون است. امتحاني كه تا به حال كارنامه هاي درخشاني برجاي گذاشته است.
انسان به طور طبيعي و فطري گرايش به زيبايي ها و تحسين دارد . پس كارهاي شايسته كه در شكل كامل آن صورت مي گيرد و از لحاظ زيباشناختي روح لطيف آدمي را به صورت خود جلب و جذب مي كند، مورد تحسين عموم مردمان قرار مي گيرد .
برگزاري جشن نيكوكاري در هفته گذشته فرصتي شد تا ما هم پس از يك سال دغدغه نگارش درباره موضوعات مختلف قدري هم راجع به خيرات و حسناتي بنويسيم كه با تقسيم كردن شادي ها در ايام نوروز با افراد مستضعف و بي بضاعت شكل مي گيرد.
انفاق عامل توازن اجتماعي
تحقيقات ثابت كرده انفاق به نيازمندان علاوه بر اينكه موجب كاهش فقر و برقراري توازن اجتماعي مي شود، بر روان انسان نيز اثر مطلوبي دارد كه از جمله آنها مي توان به ايجاد حس شادماني و افزايش انرژي روحي و تقويت حس اعتماد به نفس در انسان اشاره كرد .
در واقع، رها شدن از نيازهاي مادي، توفيق بزرگي است كه نصيب هر كس نمي شود .
دكتر مجيد كاشاني جامعه شناس مي گويد: اگر منشأ اعمال والدين، كمك به ديگران باشد و از سوي ديگر دولتها نابرابريها و كاستيهاي اجتماعي را از بين برده و عدالت را در جامعه برقرار كنند، حس نوع دوستي در اجتماع تقويت مي شود .
وي معتقد است كه اول بايد والدين و مربيان به چگونگي پرورش سالم كودكانشان توجه كنند، زيرا حس نوع دوستي و كمك به نيازمندان بايد از كودكي در فرزندان نهادينه شود. دوم، ارايه الگوهايي مناسب و ارزنده براي كودكان و نوجوانان است كه موجب تربيت فرزنداني بهنجار، رشد يافته و نوع دوست شود .
وي در ادامه به اين نكته هم اشاره مي كند كه متأسفانه ما در اين زمينه به خوبي عمل نكرده ايم. به عنوان مثال، هنوز نتوانسته ايم الگوهاي قرآني خود را كه مظهر و نماد ايثار و انفاق هستند، به صورت فيلم و داستانهاي جذاب به كودكانمان عرضه كنيم تا آنها با شخصيتهاي ديني خود كه مظهر انفاق و رستگاري هستند، انس بگيرند .
به همين خاطر است كه نهادها و موسساتي مثل كميته امداد و سازمان بهزيستي روزهاي خاصي از سال را به اين امر مهم اختصاص داده اند و جشن عاطفه ها و جشن نيكوكاري را از طريق رسانه ها يادآوري مي كنند و براي فرهنگ سازي خيرات و حسنات كلي برنامه دارند.
حراج هداياي رييس جمهور
اقدامات خاص و جديد اين سازمان هاي دولتي درگير امور خيريه هم جاي تشكر دارد. مثل برگزاري حراج خيريه هداياي رياست جمهوري كه در بدو امر مورد استقبال 100 نفر از خيرين قرار گرفت و احمد نصيري رئيس دبيرخانه مشاركت هاي مردمي سازمان بهزيستي توضيحات بيشتري در اين مورد مي دهد .
وي مي گويد: 52 قلم از جواهرآلات هديه شده به رئيس جمهور به حراج گذاشته شد. همه كالاها مورد كارشناسي قرار گرفته اند و نزديك به يك ميليارد تومان تعيين قيمت شده اند قصد داريم كالاها را به 5 و 6 برابر قيمت بفروشيم تا بحث اصلي كه مسكن مددجويان است، با اين روش تامين شود .
نصيري ادامه مي دهد: اين مرحله اول است و مراحل بعدي با حضور هنرمندان و ورزشكاراني كه مايلند هدايا و يادگاري شان را به نفع مددجويان هديه دهند در حراجي به نفع مددجويان سازمان عرضه كنيم. البته سازمان بهزيستي نوعي همكاري با بنياد خيريه حسنات نيز دارد تا براي فرهنگ سازي حسنات و خيرات دومين جشنواره فيلم كوتاه حسنات را برگزار كند .
وي هدف از اجراي اين طرح را فرهنگ سازي در مورد خدمات داوطلبانه پزشكان، معلمان و ديگر صاحبان مشاغل مي داند تا انجام امور خير فقط به كمك هاي نقدي و غير نقدي وابسته نباشد و خدمات خير هم در اين زمره قرار گيرد .
رئيس دبيرخانه مشاركت هاي مردمي سازمان بهزيستي ديگر فعاليت هاي اين سازمان را مشاركت هاي مردمي در ماه رمضان و برپايي جشن هايي در شب هاي رمضان و مناسبت هاي مختلف مثل جشن نيكوكاري و جشن عاطفه ها با همكاري كميته امداد امام خميني(ره) به منظور تامين خوراك و البسه و ديگر نيازهاي خانواده هاي بي سرپرست يا بدسرپرست مي داند .
كميته امداد امام خميني (ره) هم علاوه بر تهران در تمامي استان ها و شهرهاي كشور پايگاه هايي براي جمع آوري هداياي مردمي ايجاد كرده است .
جشن نيكو كاري در سراسر كشور
مديركل كميته امداد استان اردبيل از ايجاد170 پايگاه كمك هاي مردمي در جشن نيكوكاري امسال خبر مي دهد كه در اين روز با همراهي مديران و معلمان و مشاركت دانش آموزان جشن حمايت از فقرا و نيازمندان جامعه و دانش آموزان مستمند انجام شد و كمك هاي جمع آوري شده نيز در همان مدارس بين دانش آموزان بي بضاعت توزيع شد .
مدير كل كميته امداد امام خميني (ره)هرمزگان هم از نواخته شدن زنگ نيكوكاري در مدارس استان خبر مي دهد و برگزاري جشن نيكوكاري درسراسر استان با استقرار 283 پايگاه ثابت و سيار .
همچنين معاون توسعه مشاركت هاي مردمي كميته امداد امام خميني آذربايجان شرقي كه مي گويد: هر سال در آستانه بهار طبيعت و سال نو جشن نيكوكاري با هدف توسعه و ترويج روحيه انفاق و احسان در نوجوانان و جوانان با مشاركت بسيج مستضعفين، صدا و سيما و آموزش و پرورش با قصد تهيه و تامين نيازهاي ضروري خانواده هاي تحت پوشش انجام مي گيرد و امسال در رويكردي متفاوت با كم كردن پايگاههاي كميته امداد در سطح شهرها براي كاهش مزاحمت هاي ترافيكي تعداد پايگاهها را از 120 مورد به 20 پايگاه با برنامه هاي فرهنگي كاهش داديم .
و همين طور رئيس كميته امداد امام خميني بويين زهرا كه از افزايش 2/5 برابري مشاركت مردم در طرح هاي حمايتي خبر مي دهد و مي گويد: تاكنون نزديك به 930 نفر در قالب 4 هزار و 750 خانوار، 6 هزار و 309 دانش آموز و همچنين 120 دانشجو و 2 هزار و 200 نفر از مددجويان زيرپوشش اين كميته در شهرستان بويين زهرا قرار گرفته اند كه همگي از حمايت هاي معيشتي، درماني، تأمين مسكن و حمايت هاي ديگر بهره مند مي شوند .
از اين موضوع هم نبايد غافل شد كه پديده وقف داراي حيطه گسترده اي از فعاليت و اقدام است تا جايي كه اگر به درستي هدايت شود به بسياري از نيازها پاسخ مي دهد و جامعه انساني با كمبودهاي اقتصادي، اجتماعي، آموزشي و فرهنگي روبه رو نخواهد شد .
اما اين سنت حسنه به اعتقاد حجت الاسلام والمسلمين علي محمدي، نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در جامعه ما به يك ضدارزش تبديل شده است در صورتي كه با ترويج اين موضوع مي توانيم جلوي بسياري از محروميت را بگيريم به نحوي كه اصلا نيازمندي در جامعه نباشد.
وي با تاكيد بر اينكه حوزه وقف در سال هاي گذشته كمي مورد غفلت واقع شده است، مي گويد: برخي تصور مي كنند كه وقف بي صاحب و خيرات است. از سويي برخي ديگر با توجه به اين كه نظام جمهوري اسلامي براي اسلام است و وقف نيز همين طور، از حق اوقاف به سادگي مي گذرند .
وقف از سنت هاي پيامبران و ائمه(ع) بوده است.
22 ميليارد تومان آمار اوليه كمك هاي مردمي در جشن نيكوكاري
«تو را نمي شناسم. خانم يا آقايي كه براي ما تلويزيون خريدي و فرستادي. از تو تشكر مي كنم چون از وقتي تلويزيون را به برق زديم و روشن كرديم ديگر حوصله مان سر نمي رود و بعد از اينكه درس هايمان را خوانديم مي توانيم عصرها برنامه كودك ببينيم و پدرم كه بيچاره سه ماهه از نردبان افتاده پايش شكسته و سر كار نمي رود، اخبار ببيند. دست شما درد نكند و خدا به شما عوض خير بدهد. اميدوارم روزي بزرگ شوم و بتوانم تو را پيدا كنم و برايت كادو بگيرم. دفعه قبل هم كه براي ما آجيل فرستادي خيلي خوشحال شديم چون مامان مي گفت اين ها برايتان ضرر دارد و نمي خريد اما وقتي شما فرستاديد اجازه داد آجيل بخوريم.»
اين متن تشكر را با آن زبان ساده و بي آلايش با دست خطي كودكانه از لابلاي ده ها نامه اي جدا كرديم كه در يكي از موسسات خيريه از طرف كودكي نيازمند براي شخص خي ّري ارسال شده بود.
ثروت وسيله خير است نه هدف. به همين خاطر است كه مي گويند انسان مومن بايد در انفاق و اعطا و كمك به مستمندان عجله كرده و ثروت را براي هدفش صرف امور خير كند .
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد با اشاره به اينكه 15 هزار پايگاه در جشن نيكوكاري امسال فعاليت داشته اند، مي گويد: بر اساس آمار اوليه امسال 22 ميليارد تومان در جشن نيكوكاري جمع آوري شده ضمن اينكه اين آمار در روزهاي آينده افزايش خواهد يافت.
سعيد ستاري ، با اشاره به تعامل امسال كميته امداد با وزارت آموزش و پرورش، صدا و سيما و سازمان بسيج مستضعفين تصريح مي كند: تعامل امسال نسبت به سالهاي گذشته بسيار بهتر بوده است به طوري كه سطح كمك ها نيز افزايش يافته است.
به گفته معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد، امسال صد هزار مدرسه كمك هاي دانش آموزان را براي افراد و دانش آموزان نيازمند جمع آوري كردند، به طوري كه كمك هاي جمع آوري شده طي اين هفته به دست نيازمندان خواهد رسيد.
ستاري مي گويد: همانطور كه اعلام شده بود كمك هاي جمع آوري شده در مناطق و مدارس به همان نيازمندان آن منطقه و مدرسه ارائه مي شود و چنانچه كمك هايي باقي بماند به مناطق محروم ارسال مي شود.
معاون مشاركت هاي مردمي كميته امداد مي افزايد: تا به امروز- بيستم اسفند - و بر اساس آمار اوليه به دست آمده 22 ميليارد تومان در جشن نيكوكاري امسال جمع آوري شده است ضمن اينكه اين آمارها قطعا در چند روز آينده افزايش خواهد يافت.
ستاري تصريح مي كند: كميته امداد بنا دارد تا قبل از پايان سال تمامي كمك هاي جمع آوري شده، چه در مدرسه و چه در پايگاه هاي امدادي را به دست نيازمندان و مددجويان برساند، به طوري كه بستر لازم براي اين كار فراهم شده است.
قدمتي به قدمت ايران
مگر مي شود نسبت به اين همه نياز بي تفاوت بود؟دكتر قرايي مقدم جامعه شناس و عضو هيات علمي دانشگاه است كه به اين سوال مان پاسخ مي دهد . او با اشاره به اينكه قدمت نيكوكاري به قدمت تاريخ ايران است، مي گويد كه در خون ما ايراني ها نيست كه همسايگان و آشنايان مان گرسنه بمانند. ما ايراني ها هميشه براي مقابله با اين احساس ناخوشايند دست همسايه و فاميل را گرفته ايم . وي ادامه مي دهد: طي تمام سال ها و دوره هاي تاريخي پدران ما دست خير داشته اند و فقط شكل برگزاري اين مراسم در دوره هاي مختلف تغيير كرده است. وي به اين نكته هم اشاره مي كند كه خود در دوران نوجواني با بچه محل هايش 2 هزار دست لباس را به يك منطقه فقيرنشين برده و عيدي داده اند .اين جامعه شناس مي گويد: كمك به همنوعان آن هم در ايام عيد نوروز استحكام درون گروهي و اعتماد به نفس و حس تفاهم را در بين مردم و خيرين افزايش مي دهد و هويت ملي و ميهني ما را تقويت مي كند و باعث مي شود تا افراد بي بضاعت نيز در ايام عيد خوشحال باشند و به نوعي تقسيم شادي ها به حساب مي آيد.
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14