(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 اسفند 1390- شماره 20166

سلب تابعيت 5000 نفر در قطر به دليل مخالفت با حاكميت آل ثاني
حزب الله : بيداري اسلامي همه كشورهاي عربي را فرا خواهد گرفت
مردم انگليس: دولت بايد فعاليت نيروگاه هاي هسته اي را متوقف كند
پشتيباني روسيه و اتحاديه عرب از رايزني كوفي عنان براي حل بحران سوريه
وزير فعال!
بحران اروپا به مجارستان هم رسيد
مقاومت فلسطين براي انتقام از اسرائيل فراخوان داد
سفير آمريكا در پي گسترش اعتراض ها از قاهره فرار كرد
انقلابيون بحرين خيابان هاي اصلي پايتخت را بستند
دانشجويان دانشگاه ملك خالد كلاس هاي درس را تعطيل كردند
تظاهرات نمايندگان مجلس و مردم تركيه عليه استقرار سپر موشكي ناتو
نظامي آمريكايي در قندهار غيرنظاميان را به رگبار بست
14 كشته و 31 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور
يمني ها در تظاهرات صنعاخواستار اخراج سفير آمريكا شدند



سلب تابعيت 5000 نفر در قطر به دليل مخالفت با حاكميت آل ثاني

منابع خبري از لغو تابعيت 5000 شهروند قطري به دليل اختلاف با خاندان حاكم خبردادند.
به گزارش خبرگزاري ها، منابع آگاه قطري اعلام كردند: «شيخ حمد بن خليفه آل ثاني» پادشاه قطر با صدور فرمان دولتي در روزهاي اخير، دستور لغو تابعيت بيش از 5000 تن از شهروندان قطري را صادر كرد.بر اساس اين گزارش، برخي از شهروندان لغو تابعيت شده حتي پيش از استقلال اين شيخ نشين در آن سكونت داشته اند اما دولت قطر به اين موضوع توجهي نكرده است.
بر اساس گزارش ارائه شده به جمعيت حقوق بشر سازمان ملل متحد، دولت قطر از خانواده هايي كه صدها سال در اين كشور زندگي كرده اند، به دليل اختلاف با خاندان حاكم سلب تابعيت كرده اند.
از سوي 8 گروه حقوقي كشور قطر، 5266 شهروند اين كشور تاكنون سلب تابعيت شده اند.

 



حزب الله : بيداري اسلامي همه كشورهاي عربي را فرا خواهد گرفت

معاون دبيركل حزب الله لبنان اعلام كرد بيداري اسلامي در منطقه همچنان ادامه دارد و نسيم آن بزودي دامن ديگر سران عرب را خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه المنار، شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله افزود: حركت هاي مردمي در شش كشوري كه شاهد انقلاب بوده است، متوقف نشده است و در آينده نزديك حركت هاي مردمي را در كشورهايي شاهد خواهيم بود كه خود را خارج از اين مسير تصور مي كنند.
شيخ نعيم قاسم با اشاره به اوضاع داخلي لبنان بيان كرد: با وجود محاسبات غلط برخي طرفها، دولت لبنان با قدرت به كار خود ادامه خواهد داد. وي همزمان خاطرنشان كرد مقاومت در آمادگي كامل براي دفع هرگونه تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي است.

 



مردم انگليس: دولت بايد فعاليت نيروگاه هاي هسته اي را متوقف كند

همزمان با نخستين سالگرد فاجعه اتمي فوكوشيماي ژاپن، هزاران نفر از مردم انگليس عليه فعاليت هاي هسته اي دولت تظاهرات كردند.
هزاران نفر از مردم سرتاسر انگليس روز شنبه با رساندن خود به اطراف نيروگاه اتمي انگليس و محاصره آن، از دولت لندن خواستند افزايش فعاليت ها و نيروگاه هاي هسته اي را متوقف كند.
به گزارش شبكه دولتي بي بي سي، معترضان هسته اي انگليس كه همزمان با نخستين سالگرد فاجعه اتمي فوكوشيماي ژاپن اين تجمع را تشكيل دادند همچنين با تشكيل زنجيره انساني در اطراف مركز هسته اي «هينكلي پوينت» به مدت 24 ساعت ورودي اصلي اين مركز را به نشانه اعتراض مسدود كردند. براساس اين گزارش معترضان مخالفت قاطع خود را با تصميم دولتمردان انگليسي مبني بر تاسيس هفت نيروگاه هسته اي ديگر اعلام كردند.
دولت انگليس با وجود تمام اين مخالفت ها اعلام كرده قصد دارد تا سال 2025 هفت نيروگاه اتمي ديگر تاسيس كند. مركز هسته اي «هينكلي پوينت يكي از اين هفت مركز است كه تاسيس آن خشم مردم اين كشور را برانگيخته است.
يادآور مي شود، 11 مارس سال 2011 ميلادي، وقوع فاجعه هسته اي فوكوشيما در ژاپن به كشته شدن دستكم 20 هزار نفر از مردم اين كشور منجر شد.
به دنبال وقوع اين حادثه كه در نتيجه سونامي حاصل از يك زمين لرزه قدرتمند روي داد، بسياري از كشورهاي غربي مخالفت ها با ساخت نيروگاه هاي بيشتر در كشورشان را گسترش داده اند.

 



پشتيباني روسيه و اتحاديه عرب از رايزني كوفي عنان براي حل بحران سوريه

در پي ناكامي براي تحميل يك راه حل نظامي به سوريه، وزيران اتحاديه عرب با طرح ويژه 5 ماده اي براي برون رفت از بحران با روسيه به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب در حالي با اين طرح توافق كردند كه پيش از اين، اعزام نيروهاي نظامي و دخالت مستقيم در سوريه را خواستار شده بودند.
براساس اين گزارش، وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب و «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه كه در اين اجلاس در قاهره به طور ويژه شركت كرده بود، درخصوص طرح حل و فصل مناقشه كنوني در سوريه با يك طرح 5 ماده اي موافقت كردند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، يكي از مهم ترين بندهاي اين طرح، توقف كامل خشونت ها در سوريه است.
در اين طرح همچنين از ارائه كمك هاي انسان دوستانه و ايجاد تسهيلات و بستر مناسب براي دسترسي سازمان هاي امدادرسان به مناطق درگيري در سوريه حمايت شده است.
براساس اين طرح 5 ماده اي كشورهاي اتحاديه عرب و به خصوص قطر و عربستان، موافقت خود را با بي طرفي در مسائل داخلي سوريه اعلام كردند.
همچنين اعضاي اتحاديه عرب و روسيه، متعهد شدند كه از تلاش هاي «كوفي عنان» نماينده ويژه دبير كل سازمان ملل در امور سوريه حمايت و پشتيباني كنند.
در اجلاس اتحاديه عرب، همه اعضا با اين طرح 5 ماده اي كه هرگونه دخالت خارجي در امور داخلي سوريه را رد مي كند موافقت خود را اعلام و پيشنهادهايي را براي پايان خشونت ها و ارسال كمك هاي بشردوستانه ارائه كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه پس از پايان نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعضاي حاضر در نشست قاهره، حمايت خود را از ماموريت كوفي عنان براي حل بحران سوريه با هدف آغاز گفت وگو ميان دمشق و مخالفان اعلام كردند.
وي تاكيد كرد: روسيه از گفت وگو بين دولت سوريه و مخالفان اسد حمايت مي كند اما دخالت غرب در امور داخلي آن كشور را برنمي تابد.
لاوروف بار ديگر موضع ثابت روسيه را يادآور شد و گفت: هر نوع دخالت خارجي در بحران سوريه غيرقابل قبول است و مخالفين حكومت بشار اسد، بايد سلاح هاي خود را بر زمين بگذارند.
وزير خارجه روسيه در عين حال تاكيد كرد كه مسكو حاضر است با همه كساني كه خواستار اصلاحات در سوريه هستند، همكاري كند، اما مسكو با انداختن همه تقصيرها به گردن دولت سوريه به شدت مخالف است.
در همين حال «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه روز شنبه در ديدار با كوفي عنان نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه تصميم كشورش براي حمايت از پيشنهاد صادقانه براي برون رفت از بحران را اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، بشار اسد در گفت وگو با عنان متذكر شد: تا زماني كه گروه هاي تروريستي به فعاليت خود در سوريه ادامه مي دهند، گفت وگوي رودررو با آنان بيهوده است.
دولت دمشق بارها، گروه هاي تروريستي مسلح را عامل شورش و خرابكاري دانسته و آمريكا و كشورهاي همسايه را به سازماندهي و مسلح كردن آنها متهم كرده است.
از سوي ديگر، كوفي عنان دبير كل پيشين سازمان ملل كه يك ديپلمات كاركشته در سطح جهاني است، در ادامه ماموريت خود، روز يكشنبه براي دومين بار در طي چند روز اخير با بشار اسد ديدار و گفت وگو كرد.
براساس گزارش منابع آگاه محور اصلي اين ديدار و گفت وگوها، ميانجي گري براي پايان دادن به درگيري ها در سوريه و پايان يافتن اختلافات در آن كشور بوده است. عنان همچنين در اين ديدار، مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجي در امور سوريه اعلام كرد.

 



وزير فعال!

تعريف مي كنند كه، در اوج بحث و جدل پارلمان آلمان در مورد طرح كمك مالي به يونان بحران زده، مچ جناب وزير دارايي اين كشور را گرفته اند كه داشته در كامپيوترش جدول حل مي كرده!
حالا، سخنگوي «ولفگانگ شوبل» در دفاع از رئيس اش مي گويد، جناب وزير از 10 روز قبل از اين ماجرا براي دفاع از منافع آلمان آنقدر زحمت كشيده بوده كه نگو! در واقع، تلويزيون «آارد» آلمان بوده كه چند وقت پيش «شوبل» را در حالي نشان داده كه لبخندزنان در كامپيوترش «سودوكو» بازي مي كرده، آن هم زماني كه همكارانش پشت تريبون از طرح دوم نجات يونان دفاع مي كرده اند! حالا، اگرچه رسانه هاي آلمان- از جمله روزنامه «بيلد»- «رفتار نابجا و متكبرانه» جناب وزير در اوج بحثي به اين مهمي را به باد انتقاد گرفته اند، اما روزنامه محافظه كار «دي ولت» از او دفاع كرده و نوشته است: «مچ جناب وزير را در حالي گرفته اند كه داشته بازي مي كرده! خوب، كه چه؟ او بدون شك پرونده ها را قبلا مطالعه كرده و از محتواي حرف هاي همكارانش خبر داشته است، پس چرا نبايد سلول هاي خاكستري كوچك مغزش را به كار مي انداخته؟!»
¤ سرويس خارجي كيهان

 



بحران اروپا به مجارستان هم رسيد

مردم مجارستان با برپايي تظاهرات گسترده خواستار كناره گيري دولت شدند.
هزاران نفر از مردم «بوداپست» پايتخت مجارستان روز شنبه به خيابان ها آمدند و با راهپيمايي به سمت ساختمان پارلمان از نخست وزير و دولت وي خواستند هرچه سريعتر كناره گيري كند.
تظاهركنندگان در حالي كه دولت «ويكتور اوربان» را به فساد، دروغ گويي، ناكارآمدي و استبداد محكوم مي كردند، خواستار روي كار آمدن يك دولت سالم و جديد شدند.
اين تظاهرات كه از سوي جنبش «همبستگي مجارستان» و به رهبري «پيتر كنيا» صورت گرفت، نخستين تظاهرات ضددولتي در مجارستان طي چند سال اخير محسوب مي شود.
به نوشته شبكه پرس تي وي، قرار است انتخابات بعدي مجارستان در اوايل سال 2014 برگزار شود اما مخالفان خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام هستند.
گفتني است، بخشي ازمشكلات دولت فعلي مجارستان به فشارهاي اتحاديه اروپا براي مجبور كردن «بوداپست» به تغيير قوانين بانكي و سيستم قضايي اين كشور باز مي گردد.
اتحاديه اروپا تهديد كرده در صورت بي توجهي دولت مجارستان به اين درخواست ها و اصلاح نكردن قوانين بانكي بودجه حياتي اين كشور را تعليق مي كند!
از بخش يوناني نشين قبرس نيز خبر مي رسد، مردم به نشانه اعتراض به بحران اقتصادي دست به اعتصاب زده اند.
به نوشته خبرگزاري فارس، به نقل از مركز اطلاع رساني قبرس، شمار زيادي ازكاركنان كشتارگاه بزرگ و اصلي قبرس در اعتراض به دريافت نكردن حقوق و دستمزد، براي مدت نامحدودي دست از كار كشيدند.
قبرس يكي از كوچكترين اعضاي اتحاديه اروپا است كه به عضويت منطقه يورو نيز در آمده است. همزمان با تشديد اعتصاب ها در منطقه يورو ساكنان قبرس نيز نسبت به وضعيت اقتصادي خود معترض هستند. هفته گذشته نيز كاركنان فرودگاه هاي قبرس دست به اعتصاب گسترده اي عليه بحران اقتصادي موجود در اين جزيره كوچك زدند.
قبرس علاوه بر تاثيرپذيري كلي از بحران اقتصادي منطقه يورو از بحران اقتصادي يونان نيز به طور مستقيم ضربه مي خورد، زيرا يونان اصلي ترين حامي اروپايي قبرس و در عين حال كانون اصلي بحران يورو در اروپاي واحد محسوب مي شود.

 



در پي تجاوز رژيم صهيونيستي به غزه
مقاومت فلسطين براي انتقام از اسرائيل فراخوان داد

همزمان با افزايش شمار شهداي حملات غزه، فلسطينيان تأكيد كردند از رژيم صهيونيستي انتقام مي گيرند.
به دنبال به شهادت رسيدن يك نوجوان 12 ساله ديگر در نوار غزه، شمار شهداي فلسطيني كه در حملات روز جمعه نظاميان صهيونيست جان خود را از دست دادند به 17 نفر افزايش يافت.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر به نقل از منابع فلسطيني گزارش داد، اين نوجوان پس از حملات نظاميان اسرائيلي به شرق اردوگاه جبليه كه شدت آن در طول سه سال گذشته سابقه نداشته، به شهادت رسيد.
«احمد المدلل»، يكي از رهبران جهاد اسلامي فلسطين در واكنش به اين جنايت اسرائيلي ها گفت، رژيم صهيونيستي با اين اقدام آتش بس را شكست بنابراين امنيت را از آنها خواهيم گرفت.
وي افزود: مقاومت حق پاسخگويي به جنايت هاي رژيم اشغالگر قدس را دارد. بنابراين از تمام گروه هاي فلسطيني مي خواهم پاسخي متحد و دردناك به تجاوزات صهيونيست ها بدهند.
جنبش حماس نيز با صدور بيانيه اي با هشدار به رژيم صهيونيستي تأكيد كرد حق استفاده از تمام گزينه ها براي دفاع از ملت فلسطين را براي خود محفوظ مي داند. در اين بيانيه همچنين آمده: ملت فلسطين و گروه هاي مبارز آن هرگز در قبال جنايات ارتش رژيم صهيونيستي ساكت نخواهند نشست، دفاع از ملت فلسطين در قبال اقدامات تروريستي حق طبيعي ما به شمار مي رود.
اين جنبش نيز از تمامي گروه هاي فلسطيني خواست ضمن تحكيم وحدت ملي خود به حمايت از گزينه مقاومت برخيزند.
وزارت خارجه تركيه نيز با صدور بيانيه اي حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه را به شدت محكوم كرد.
به گزارش فارس، وزارت خارجه تركيه استفاده نامتوازن از قدرت قهريه از سوي رژيم غاصب صهيونيستي عليه مردم غيرنظامي نوار غزه را به شدت محكوم كرد.
در اين بيانيه تأكيد شد كه اقدامات خصمانه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه باعث شده تا زخم ناشي از اين قبيل اقدامات جنايتكارانه كه در وجدان جامعه بين الملل ايجاد شده بهبود نيابد.
وزارت خارجه تركيه در اين بيانيه از جامعه بين الملل خواست تا در مقابل اين حملات سكوت نكند. در بيانيه مذكور همچنين از رژيم صهيونيستي خواسته شد تا به اقدامات ضد انساني خود عليه نوار غزه خاتمه دهد.با وجود محكوميت هاي گسترده اما «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي شنبه شب تصريح كرد، حمله به نوار غزه در روزهاي آينده هم ادامه خواهد داشت.

 



سفير آمريكا در پي گسترش اعتراض ها از قاهره فرار كرد

ادامه اعتراضات ضد آمريكايي مردم مصر، سفير آمريكا در قاهره را مجبور به ترك اين كشور كرد.
به گزارش فارس به نقل از «رويتر» «انه پاترسون» سفير آمريكا در مصر كه نقش مهمي در فراري دادن 19 متهم آمريكايي از اين كشور در روزهاي اخير ايفا كرده بود، پس از افزايش اعتراضات مردمي قاهره را ترك كرد.
براساس اين گزارش، پس از برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي كه هزاران مصري در آن شركت كرده و طي آن خواستار اخراج سفير آمريكا از مصر شده بودند، انه پاترسون روز شنبه به واشنگتن بازگشت.خبرگزاري رويتر تاكيد كرد «انه پاترسون» پيش از ورود به واشنگتن توقف كوتاهي در فرودگاه فرانكفورت داشته و از گفت وگو با خبرنگاران در مورد سفر خود خودداري كرده بود.
فرار پاترسون پس از آن صورت گرفته است كه در تظاهرات روز جمعه كه درگيري نيروهاي امنيتي مصر با تظاهركنندگان را در پي داشت، تظاهركنندگان با تجمع در مقابل سفارت آمريكا، دخالت واشنگتن در امور داخلي شان را به شدت محكوم كرده و اخراج سفير آمريكا را خواستار شده بودند.
به گفته معترضان مصري، دستگاه قضايي و شوراي عالي نيروهاي مسلح با دريافت مبالغ هنگفتي رشوه به عنوان وديعه، با خروج 19 متهم آمريكايي از خاك مصر موافقت كردند.
اين افراد كه در مجموع 43 نفر بودند همگي به نهادهاي طرفدار حقوق بشر تعلق داشتند و دولت مصر آنها را به دريافت كمك هاي مالي هنگفت از خارج براي دخالت در آشوب و ناآرامي ها متهم كرده بود.

 



در اعتراض به سياست سركوب آل خليفه
انقلابيون بحرين خيابان هاي اصلي پايتخت را بستند

انقلابيون بحريني در ادامه اعتراضات خود به اقدامات سركوبگرانه رژيم آل خليفه خيابان هاي اصلي پايتخت را مسدود كردند.
به گزارش فارس، به نقل از پايگاه خبري «شيعه»، انقلابيون بحريني، روز يكشنبه بسياري از خيابان هاي اصلي و بزرگراه هاي منتهي به «منامه» (پايتخت بحرين) و روستاهاي اطراف را مسدود كردند.
به گزارش شاهدان عيني، در منطقه «اسكان عالي» كه كاخ آل خليفه در آن قرار دارد، انقلابيون بحريني، مانع از رفت و آمد خودروها شده و خشم خود را از اقدامات سركوبگرانه رژيم اعلام كردند.
همچنين مناطق «ستره، سار، شهركان، بني صالح، سهله جنوبي، سلماباد، سنابس، جد حفص و ابوصبيع نيز شاهد اعتراضات مشابه و مسدود شدن خيابان ها در روز يكشنبه بود. به گفته انقلابيون بحريني، اين اقدامات، براي اعلام همبستگي با «عبدالهادي الخواجه» فعال حقوق بشر برجسته بحرين صورت گرفته است.
الخواجه نزديك به يك ماه است كه در بدترين شرايط زندان قرار دارد و دست به اعتصاب غذا زده است.
از سوي ديگر، هزاران بحريني روز شنبه پيكر شهيد «فاضل ميرزا» كه با شليك مستقيم گلوله نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه به شهادت رسيده بود را در استان شمالي بحرين تشييع كردند.
تشييع كنندگان بحريني در اين مراسم با سر دادن شعارهايي، سرنگوني رژيم آ ل خليفه را خواستار شدند و بر عزم خود تا دستيابي به خواسته هاي بر حق ملت تاكيد كردند.

 



در اعتراض به سياست هاي سركوب آل سعود
دانشجويان دانشگاه ملك خالد كلاس هاي درس را تعطيل كردند

دانشجويان دانشگاه هاي عربستان در دومين هفته اعتراضات دانشجويي خود از حضور در سر كلاس هاي درس خودداري كردند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، هزاران دانشجوي دانشگاه دخترانه «ملك خالد» در شهر «ابها» در دومين تظاهرات دانشجويي خود، روز شنبه از حضور در سركلاس هاي درس خودداري و به شيوه برخورد پليس و نيروهاي امنيتي اعتراض كردند.
براساس اين گزارش، شاهدان عيني به خبرنگار رويتر گفتند كه اين دومين تظاهرات دانشجويان دانشگاه ملك خالد در هفته جاري است كه نيروهاي امنيتي آن را متفرق كرده و در جريان آن ده ها تن زخمي شده اند.
به گفته دانشجويان معترض، با وجود تعداد چشمگير غايبين در سر كلاس درس، تعداد انبوهي از نيروهاي امنيتي و پليس ديني (امر به معروف) عربستان همچنان در دانشگاه و اطراف آن مستقر هستند و كوچكترين تحركات دانشجويان را زير نظر دارند.
همچنين تصاوير منتشر شده در فضاي مجازي حاكي از آن است كه حدود 2000 دانشجوي دختر اين دانشگاه در روز چهارشنبه خواستاري بركناري رئيس آن شده اند.
به گفته فعالان عربستاني، حدود 8000 نفر از دانشجويان دانشگاه ملك خالد چهارشنبه گذشته در اعتراض به بي توجهي مسئولان به خواسته هاي دانشجويي، اقدام به راهپيمايي مسالمت آميز در صحن دانشگاه كردند كه با ورود پليس و نيروهاي امنيتي، زد و خوردها به بيرون از محوطه دانشگاه كشيده شد و يك دانشجوي دختر كشته شد، در جريان اين حادثه 54 تن ديگر نيز زخمي شدند.
از سوي ديگر، رژيم آل سعود در واكنش به اعتراضات دانشجويي، با خط و نشان كشيدن براي دانشجويان، آنها را از عواقب وخيم آن برحذر داشت.
به گزارش پايگاه خبري «نهرين نت»، «فيصل بن خالد بن عبدالعزيز» استاندار «العسير» كه خود از شاهزادگان سعودي است روز شنبه اعلام كرد: دولت با هرگونه تظاهرات ضددولتي به شدت برخورد خواهد كرد و اخلال گران را بر سر جاي خود خواهد نشاند.
اين سخنان شاهزاده سعودي در حالي ابراز مي شود كه موجي از خشم و نفرت ساكنان منطقه كه اغلب آنها از شيعيان هستند را فراگرفته است.

 



تظاهرات نمايندگان مجلس و مردم تركيه عليه استقرار سپر موشكي ناتو

براي اولين بار گروهي از نمايندگان مجلس تركيه با برپايي تظاهرات، اعتراض خود را به استقرار سيستم راداري سپر موشكي ناتو در استان «مالاتيا» اين كشور ابراز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها جمعي از نمايندگان عضو حزب جمهوريخواه مجلس تركيه به منظور اعتراض به استقرار سيستم راداري سپر موشكي ناتو به همراه مردم شهر مالاتيا مقابل پايگاه محل استقرار اين سيستم راداري دست به تظاهرات زدند.
نمايندگان معترض خواهان ملاقات با مقامات تركيه اي پايگاه و بازديد از آن بودند كه با مخالفت ستاد مشترك ارتش تركيه، وزارت امورخارجه و وزارت دفاع اين كشور روبه رو شدند.
علي رغم ممانعت نظاميان حاضر در پيرامون پايگاه از ورود نمايندگان مجلس به پايگاه مذكور، با اصرار رئيس گروه نمايندگان حزب جمهوريخواه و نماينده مردم مالاتيا از اين حزب، نمايندگان شركت كننده در اين تظاهرات تا مقابل درب ورودي پيشروي كرده و با بيان سخناني تند اعتراض خود را نسبت به حضور نظاميان آمريكايي در اين پايگاه بيان كردند.
علاوه بر شهر «مالاتيا» شهر آنكارا نيز شاهد تجمع اعتراض آميز مردمي در مخالفت با استقرار سامانه راداري ناتو در خاك تركيه بود.
بيشتر شركت كنندگان در اين تظاهرات را كه از سوي اتحاديه جوانان تركيه سازماندهي شده بود، دانشجويان تشكيل مي دادند.
تظاهركنندگان ضمن سر دادن شعارهايي عليه آمريكا و ناتو از دولت تركيه به دليل موافقت با استقرار سامانه راداري ناتو در خاك اين كشور انتقاد كردند.
مردم تركيه در ماه هاي گذشته با برگزاري تظاهرات مشابهي در شهرهاي مختلف تركيه از دولت اين كشور خواسته اند سياست هاي مستقلي را اتخاذ و از انجام اقدامات در راستاي تامين منافع برخي كشورهاي غربي خودداري كند. كارشناسان مسائل سياسي معتقدند موافقت تركيه با استقرار سامانه موشكي ناتو و موضع خصمانه اين كشور در قبال تحولات سوريه از بحث برانگيزترين اقدامات دولت تركيه است.

 



نظامي آمريكايي در قندهار غيرنظاميان را به رگبار بست

بر اثر شليك عمدي يك نظامي آمريكايي به سوي غيرنظاميان در ولايت قندهار افغانستان دست كم 17 غيرنظامي افغان جان خود را از دست دادند.
به گزارش فارس اين نظامي آمريكايي ديروز پس از خارج شدن از پايگاه خود در منطقه اي در ولايت قندهار به سوي غيرنظاميان شليك كرد.
رسانه ها به نقل از منابع آگاه، گزارش هاي متفاوتي از شمار تلفات غيرنظاميان اين رويداد ارائه كرده اند و برخي شمار كشته شدگان اين حادثه را 20 تن اعلام كرده اند.
مقامات ولايت قندهار با تاييد اين رويداد جزئيات بيشتري در رابطه با شمار تلفات آن ارائه نكرده اند.
از سوي ديگر گفته مي شود «اسدالله خالد» وزير «سرحدات و قبايل» و در عين حال نماينده ويژه رئيس جمهور افغانستان در امور جنوب اين كشور، براي بررسي اين حادثه به ولايت قندهار رفته است.
ساكنان منطقه پنجرايي ولايت قندهار به دنبال شليك نظامي آمريكايي به غيرنظاميان و كشته و زخمي شدن ده ها تن در اين حمله، دست به تظاهرات گسترده زده و بر عليه نظاميان خارجي شعار دادند.
ارتش آمريكا با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه يك نظامي اين كشور در رابطه با اين موضوع دستگير شده است.
اين رويداد بعد از حادثه قرآن سوزي نظاميان اشغالگر آمريكايي در پايگاه نظامي بگرام جديدترين اقدام جنايتكارانه نظاميان آمريكايي در افغانستان محسوب مي شود.

 



14 كشته و 31 مجروح در عمليات تروريستي پيشاور

بر اثر انفجار بمب در يك مراسم سوگواري در شهر پيشاور پاكستان دست كم 14 تن كشته و 31 تن ديگر مجروح شدند.
به گزارش هرالد تريبيون يك عامل انتحاري با انفجار خود در بين گروهي از مردم كه مشغول عزاداري در منطقه «بده بير»، در حومه پيشاور بودند، دست كم 14 تن كشته و بيش از 31 تن ديگر زخمي شدند.
به گفته يك منبع رسمي پليس، اين افراد در حال خواندن نماز ميت در اين منطقه بودند كه عامل انتحاري خود را در ميان آنان منفجر كرد.
وي گفت احتمالا هدف اين فرد از انجام اين عمليات تروريستي كشتن «خوشدل خان» معاون سخنگوي مجلس ايالتي بوده است.
خوشدل خان از اعضاي «حزب ملي عوامي» پاكستان است كه در ليست ترور شبه نظاميان طالبان قرار دارد. در اين حمله به وي آسيبي نرسيده است.

 



يمني ها در تظاهرات صنعاخواستار اخراج سفير آمريكا شدند

هزاران يمني با ريختن به خيابان ها خواستار اخراج «جرالد فيرستن»، سفير آمريكا در اين كشور شدند.
به گزارش پرس تي وي معترضان در تظاهرات روز شنبه خود دخالت واشنگتن در امور داخلي يمن را محكوم كرده و اعلام كردند تا رسيدن به تمام مطالباتشان به انقلاب خود ادامه مي دهند.
معترضان يمني همچنين خواستار اين هستند كه تمام مقامات وابسته به علي عبدالله صالح ديكتاتور مخلوع از جمله «عبدربه منصور هادي» رئيس جمهور دست نشانده جديد اين كشور از مقام خود عزل شوند.
«جرالد فيرستن» سفير آمريكا در يمن متهم است در بازگشت عبدالله صالح، از آمريكا و نيز هماهنگ كردن انتخابات رياست جمهوري اخير يمن كه با نامزدي تنها يك نفر برگزار شد دخالت داشته است.
عبدالله صالح ماه گذشته ميلادي به دنبال ماه ها اعتراضات ضدرژيم از مقام خود كناره گيري كرد. معاون وي بعد از يك انتخابات تك نامزدي كه مورد حمايت آمريكا و عربستان بود، جانشين وي شد. اين انتخابات در سراسر جهان با انتقادات شديد مواجه شده است.
مردم يمن خواستار اين هستند كه عبدالله صالح و مشاوران وي به علت كشتار حدود 200 نفر از زمان وقوع انقلاب در اين كشور تحت پيگرد قضايي قرار بگيرند. معترضان آمريكا و عربستان سعودي را به تلاش براي پايان دادن به انقلاب آنها متهم مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14