(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

توزيع نهال ميوه در كرمانشاه
بهره برداري از نخستين توربين بادي اصفهان
توليد 660 تن ما هي در آب هاي كشاورزي استان يزد
براي آنها كه مازندران را انتخاب مي كنند
ايران در كيهان
البرز؛ سرزمين كوه و رودخانه و جنگل
نوروز در سرزمين چهار فصل چهارمحال و بختياري



توزيع نهال ميوه در كرمانشاه

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
همزمان با هفته درختكاري با هدف ترويج فرهنگ درختكاري و توسعه فضاي سبز، نهال ميوه رايگان در اختيار شهروندان كرمانشاهي قرار مي گيرد.
اين خبر را مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري كرمانشاه در گفت وگو با خبرنگاركيهان اعلام كرد و اظهار داشت: امسال نيز همچون ساليان گذشته شهرداري كرمانشاه با همكاري سازمان هاي مردم نهاد اقدام به توزيع نهال رايگان كرده است.
مهندس فرامرز رحمتي زاده با بيان اينكه در هفته درختكاري، واكاري و كاشت درخت در نقاط مختلف شهر و زمين هاي با كاربري فضاي سبز انجام مي شود افزود: در بعضي از نقاط شهر نياز به كاشت مجدد و احياي فضاي موجود احساس مي شود كه مقرر شده اين امر صورت گيرد.
وي از آموزش و توزيع بروشور در ميان دانش آموزان مدارس خبر داد و گفت: دانش آموزان شيوه هاي صحيح حفظ و نگهداري نهال را توسط كارشناسان سازمان پاركها آموزش مي بينند.

 



بهره برداري از نخستين توربين بادي اصفهان

اصفهان- خبرنگاركيهان:
نخستين توربين بادي شهر اصفهان با مشاركت شهرداري و شركت برق منطقه اي اصفهان در محل كوه صفه به بهره برداري رسيد.
در اين مراسم مديرعامل شركت برق منطقه اي اصفهان با بيان اينكه براي نخستين بار در كشور تجهيزات توربين بادي اصفهان بومي سازي شده است، اظهار داشت: اين توربين بادي با 20سال عمر مفيد، ظرفيت توليد 660كيلووات برق را در ساعت دارد.
هوشنگ فلاحتيان افزود: واگذاري زمين و احداث فونداسيون توربين بادي از سوي شهرداري اصفهان انجام شده و تمام تجهيزات آن از سوي شركت برق منطقه اي و سازمان انرژي هاي نو تأمين شده است.
وي گفت: اين توربين بادي با ظرفيت توليد 660كيلووات برق در ساعت تا مدتي ديگر به شبكه برق سراسري متصل خواهد شد.
وي برق حاصل از انرژي خورشيدي و بادي را در حال حاضر به مراتب گرانتر از برق با سوخت فسيلي دانست و گفت: اما استفاده از انرژي هاي نو و تجديدپذير تبعات زيست محيطي دربر ندارد، لذا از لحاظ اقتصادي با احتساب هزينه هاي پنهان سوخت هاي فسيلي، انرژي هاي نو بسيار مقرون به صرفه است.

 



توليد 660 تن ما هي در آب هاي كشاورزي استان يزد

يزد-خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان يزد از توليد بيش از 660 تن ماهي از آب هاي كشاورزي اين استان خبر داد.
حسين ابرقوئي با اشاره به مقوله پرورش ماهي در استان گفت: توليد استان در اين بخش بالغ بر 660 تن است كه از طريق آبهاي مورد استفاده در كشاورزي و در مقياس كوچك تر از آبهاي شور غيرقابل استفاده براي كشاورزي به دست مي آيد.
وي از توليد 320 تن ماهي سردآبي و 342 تن ماهي گرمابي در 780 واحد پرورش ماهي در استان خبر داد و اظهار داشت: هم اكنون سرانه مصرف ماهي در استان تنها 5/6 كيلوگرم است كه در مقايسه با ميانگين مصرف 5/17 كيلوگرم در دنيا و 5/8 كيلوگرم در كشور، پايين است و نيازمند فرهنگ سازي بيشتر در اين مقوله هستيم.

 



براي آنها كه مازندران را انتخاب مي كنند

گزارش از: محمدرضا فرجي - خبرنگاركيهان درساري
مازندران با برخورداري از مناظر زيباي طبيعي و چشم نواز دركوه و دشت و پهنه سر سبز در نوار ساحلي 338 كيلومتري اين استان بي ترديد همواره مطمح نظرگردشگران و سياحتگران داخلي و خارجي است و از اين رو سالانه ميليونها مسافر حضور در تفرجگاهها وسامانه هاي گردشگري آن را تجربه مي كنند.
قرارگرفتن مازندران دركنار بزرگترين درياچه جهان و اتصال آن به پايتخت كشور از سه محور ارتباطي استراتژيك و نيز عبور ميليونها زاير بارگاه رضوي از شهرهاي ساحلي دركنار وجود مراقد شريف امامزادگان وبقعات مذهبي و آثار تاريخي و باستاني شگفت انگيزي چون قله دماوند كه به بام ايران شهرت دارد، مزيت هاي ممتازي را براي مازندران درعرصه گردشگري رقم زده كه همه آنها نقش و جايگاه اين استان را برجسته ساخته است.
مازندران درايام تعطيلات نوروز هر ساله و در آغازين روزهاي فصل بهار به كانون حضور ميليوني مسافران از اقصي نقاط ايران اسلامي تبديل مي شود كه يادآوري برخي از پايگاه هاي گردشگري و مراكز پرجاذبه درآستانه سفرهاي نوروزي، مي تواند چهره اين استان را هرچه بهتر براي مسافران و سياحتگران بنماياند.
آب هاي گرم معدني لاريجان، پارك جنگلي كشپل چمستان، پل دروازه چشمه، بقعه مباركه امامزاده عبدالله، بقعه مشهد ميربزرگ، امامزاده ابراهيم، دره و درياچه سد لار، قلعه بهمن، بقعه شمس آل رسول، گنبد شمس طبرسي، پارك جنگلي ميرزاكوچك خان و دهكده طلايي و آرامگاه ميرحيدر آملي در آمل، پل تاريخي محمد حسن خان، برج و كاخ سلطنتي، تكيه مقري كلا، جنگل هاي سر سبز بابل كنار، بقعه درويش فخر الدين و قاسم بن موسي كاظم(ع)، گنجينه تاريخي و پيرعلم در بابل، پارك و اسكله قايقراني، بقعه امامزاده ابراهيم، سواحل زيباي دريا دربابلسر، آب معدني قرمرض در نكا، مجموعه تاريخي فرح آباد، سد سليمان تنگه، برج رسكت، بقعات امامزاده يحيي و امامزاده عباس، پارك حيات وحش دست ناز و جنگلي شهيد زارع، خانه قديمي كلبادي و آب انبار نو درساري، برج لاجيم، پل ورسك، امامزاده عبدالحق، قلعه تاريخي كنگ لو، درياچه شورمست و پارك جنگلي جوارم درسواد كوه، سد واستخر و پارك جنگلي عباس آباد، باغ و عمارت چهل ستون،غار باستاني هوتو، پارك ملت و شبه جزيره و خليج ميانكاله در بهشهر، قله سيالان، دشت درياسر، آب معدني ليرسر، پارك جنگلي چالدره، منطقه ييلاقي دو هزار و موزه تاريخ طبيعي غار دانيال درسلمانشهر، سواحل چپ كرود و پل تاريخي آزان درجويبار، ييلاق كلاردشت، درياچه ولشت، پارك جنگلي فين، كاخ چايخوران، شهرك توريستي و تله كابين نمك آبرود درچالوس، منطقه ييلاقي جواهرده، پارك جنگلي صفارود، آبشار سياسرت، جنگل دالخاني و آب گرم معدني در رامسر، پارك جنگلي نور، كاخ تميشان، قلعه بلده، فيل سنگي، آبشار آب بري و آب معدني لاويج در نور، بقعه آقاشا و بانو زاهد، مجتمع سياحتي كندلوس، پارك جنگلي سي سنگان، درياچه خضرنبي، ديو چشمه، منطقه ييلاقي كجور و موزه بندر در نوشهر و همچنين پارك جنگلي تلار در قائم شهر از مهم ترين مراكز پرجاذبه سياحتي و تفريحي مازندران است كه در ايام تعطيلات نوروز براي پذيرايي از مسافران و گردشگران اين استان تجهيز و آماده سازي شده اند.
از سوي ديگر به منظور برنامه ريزي مطلوب درجهت ارائه خدمات رفاهي به مسافران نوروزي مازندران ستاد تسهيلات نوروزي با مشاركت دستگاه اجرايي مانند استانداري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نيروي انتظامي، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشكي و ديگر دستگاه هاي خدمات رسان در مازندران تشكيل شد كه تداركات مربوط به استقبال از مسافراني كه در ايام نوروز امسال به مازندران مي آيند را برعهده دارد.
مازندران آماده پذيرايي از ميهمانان نوروزي است
مديركل دفتر امور شهري استانداري مازندران از آمادگي كامل مازندران براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي خبر داد.
سيدعلي اصغر حسيني درجلسه ستاد تسهيلات سفر استانداري مازندران با اعلام آمادگي ادارات و ارگان هاي دولتي مازندران براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي مازندران اظهارداشت: وظايف همه دستگاه به همه ارگان ها ابلاغ شد.
وي تصريح كرد: مازندران با توجه به شرايط اقليم مناسب هرساله پذيراي تعداد زيادي از گردشگران نوروزي است و در ايام تعطيلات نوروزي نيز شاهد حضور مسافران زيادي در مازندران هستيم.
مديركل دفتر امور شهري مازندران تأكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي استان وظيفه دارند خدمات مناسبي را براي سفر نوروزي مسافران تدارك ببينند و از همه ظرفيت هاي استان براي پذيرايي گردشگران نوروزي استفاده كنيم. اين مسئول با اشاره به حدود 14 ميليون گردشگر نوروزي سال گذشته در مازندران خاطرنشان كرد: وظايف همه دستگاه هاي اجرايي استان در قبال گردشگران مشخص شد و همه ارگان هاي دولتي با اعلام آمادگي كامل ميزبان ميهمانان نوروزي هستند.
حسيني در ادامه يادآور شد: همه دستگاه هاي خدمات دهنده نوروزي عضو ستاد تسهيلات سفر استان هستند و براي آمادگي بيشتر ارگان ها، جلسات متعددي با سازمانهايي كه ممكن است در اجراي مصوبات ستاد تسهيلات سفر با چالشي مواجه باشند در حين جلسات نسبت به رفع مشكلات و موانع اقدام مي كنيم.
وي با بيان اينكه از همه ظرفيت هاي استان براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي استفاده مي كنيم، تأكيد كرد: تا قبل از شروع سفرهاي نوروزي جلسات مداومي با مسئولان اجرايي استان و عوامل تأثيرگذار برگزار مي شود و مشكلات و نواقص احتمالي را رفع مي كنيم.
مديركل جديد ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: جشن نوروز در مبادي ورودي و خروجي اين استان با همكاري شهرداري هاي مازندران برگزار مي شود.
سيف الله فرزانه به خبرنگاركيهان اظهارداشت: به دنبال ثبت نوروز به عنوان يك اثر معنوي جهاني قرار است در نوروز 91 به همت يكهزار و 200 شهرداري در سراسر كشور جشن نوروز در مبادي و خروجي استان ها برگزار شود.
وي افزود: اكنون مازندران قطب گردشگري داخلي تثبيت شده و انتظار گردشگران با توجه به كسب رتبه نخست گردشگري كشور در دو سال پي درپي نسبت به استان و نحوه خدمت رساني به آنان افزايش يافته است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران از آمادگي استان براي پذيرايي از گردشگران نوروزي خبر داد و يادآورشد: تمام زيرساخت ها به ويژه سرويس هاي بهداشتي مناطق نمونه اي گردشگري كه به بخش خصوصي واگذار شده و يا توسط شهرداري ها اداره مي شود.
فرزانه با تأكيد بر لزوم پيگيري مسئولان نمايندگي هاي اين اداره كل براي هماهنگي بيشتر بين دستگاه هاي اجرايي مرتبط با ستاد تسهيلات سفر نوروزي اذعان داشت: تمام امكانات براي پذيرايي از مسافران نوروزي در استان فراهم است.

 



ايران در كيهان

وام اشتغال
يزد- خبرنگار كيهان:
مديركل كميته امداد استان يزد گفت: امسال مبلغ 19 ميليارد تومان وام اشتغال به متقاضيان پرداخت شده است.
حميد نصيري در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: در حال حاضر 11 هزار زن سرپرست خانوار، 2 هزار و 330 نفر يتيم، 20 هزار سالمند، 4 هزار و 700 دانش آموز و 1 هزار و 700 دانشجو تحت حمايت كميته امداد استان يزد قرار دارند.
وي طرح هاي اشتغال در سال جاري را 4 هزار طرح اعلام كرد و افزود: تلاش كميته امداد اين است كه خروجي هاي امداد بيشتر شود و اين نهاد گذرگاهي براي اقشار نيازمند جامعه باشد كه امسال با ايجاد طرح هاي اشتغالزايي، بخشي از مددجويان تحت پوشش از امداد مستمري دريافت نمي كنند.
كاهش هدررفت آب
¤ رئيس اداره طرح و برنامه آب و فاضلاب روستايي استان يزد گفت: به منظور كاهش هدر رفت در شبكه هاي توزيع آب برنامه مدوني توسط اين شركت تعريف شده است كه با حمايت هاي استان از سال 1388 تعداد يازده پروژه مديريت مصرف و كاهش هدررفت آب در سطح يازده روستاي تحت پوشش استان آغاز شده و تاكنون اعتباري بالغ بر چهار ميليارد و 440 ميليون ريال جهت اين امر اختصاص يافته است.
وي به استفاده از سيستم هاي هوشمند توليد و مصرف آب به روش AMI اشاره و عنوان كرد: شركت آبفاي يزد يكي از شركت هاي پيشرو در استفاده از كنتورهاي هوشمند با قابليت قرائت از راه دور است كه در اين روش اطلاعات قرائت كنتورها و نشت يابي از طريق بستر اينترنت بر روي نرم افزار قابل دسترسي است.
پرداخت صدقه
رشتخوار- خبرنگار كيهان: رئيس كميته امداد امام خميني رشتخوار گفت: مردم خير شهرستان رشتخوار بيش از يك ميليارد و 180 ميليون ريال صدقه پرداخت كردند.
«محمد آقاجاني» در مورد مصرف پول هاي جمع آوري شده از صندوق صدقات گفت: اين پول ها براي افراد در راه مانده، پرداخت هزينه درمان و معالجه بيماران نيازمند، پرداخت مستمري به نيازمندان، تهيه جهيزيه براي نوعروسان نيازمند و پرداخت هزينه هاي تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان تحت حمايت مصرف مي شود.
به گفته وي تمام صندوق صدقات در سطح رشتخوار مكانيزه شده اند.
اجراي عمليات بيابان زدايي
بادرود- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره منابع طبيعي و آبخيزداري نطنز از اتمام عمليات بيابان زدايي در 600 هكتار از اراضي بياباني بخش بادرود خبر داد.
«سعيد زماني» اظهار داشت: اين عمليات در اراضي منطقه شمال امامزاده آقاعلي عباس(ع) در بخش بادرود و در قالب طرح هاي اماني و پيماني به صورت فارو (شيارزني) و با هدف جلوگيري از گسترش بيابان و هجوم شن هاي روان اجرا شده است.
وي هزينه هر هكتار بذرپاشي را افزون بر 210 هزار ريال ذكر كرد و گفت: متوسط بذرپاشي در هر هكتار 10 كيلوگرم است و براي اجراي اين طرح 130 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني هزينه شده است.
ذخيره 3 هزار تن كالا
گرگان- خبرنگار كيهان: معاون برنامه ريزي استاندار گلستان گفت: 3 هزار تن كالا براي عيد نوروز در انبارهاي استان ذخيره شده است.
رضا غلامي اظهار داشت: امسال توليد گوشت بيش از 15 درصد بيشتر نسبت به سال گذشته است و بيش از 3 هزار تن كالا و يك هزار و 400 تن ميوه در انبار براي ايجاد بازاري آرام ذخيره كرده ايم.
بهسازي راه ها
اروميه- خبرنگار كيهان: معاون ساخت و نگهداري راه هاي روستايي اداره كل راه و ترابري آذربايجان غربي گفت: از ابتداي سال جاري 26 كيلومتر راه مرزي آسفالت شده و عمليات بهسازي و زيرسازي 80 كيلومتر راه در مناطق مرزي استان تكميل شده است.
ارسلان شكري اظهار داشت: از اوايل سال جاري زيرسازي و آسفالت 300 كيلومتر راه مرزي در مناطق محروم و دورافتاده استان، طبق توافق معاونت ساخت و نگهداري راه هاي روستايي وزارت راه و شهرسازي با استانداري آذربايجان غربي هدف گذاري شده و تاكنون عمليات راهسازي در 204 كيلومتر از اين ميزان شروع شده است.
افزايش فضاي سبز
زنجان- خبرنگار كيهان: رئيس فضاي سبز شهرداري زنجان در هفته درختكاري گفت: با افزوده شدن 20 هكتار به فضاي سبز شهر زنجان سرانه فضاي سبز اين شهر در سال 90 به 9 مترمربع رسيد.
ملك محمدي به اقداماتي از قبيل: احداث پارك نرگس در الهيه، گلكاري فضاي مقابل دانشگاه زنجان و ورودي شهر، كاشت 20 هزار اصله درخت و درختچه اشاره كرد و افزود: هم اكنون بيش از 80 درصد فضاي سبز شهر زنجان بوسيله آب خام آبياري مي شود.
همچنين به گفته استاندار زنجان اين استان در توسعه آبياري تحت فشار جزو سه استان برتر كشور است.

 



البرز؛ سرزمين كوه و رودخانه و جنگل

گزارش از: فرزانه سيداسحاقي
البرز رشته كوهي ساكت و مغرور با قله هايي سركش، ريشه در تاريخ ديرينه اين سرزمين دارد و بي سبب نيست كه نامش در كهن ترين اسناد هويتي ما مانند اوستا و شاهنامه آورده شده است.
منطقه البرز، تا چند دهه گذشته به سبب نبود راه هاي ارتباطي و عدم دسترسي اقوام مهاجر در طول تاريخ، همواره داراي طبيعتي بكر و مردماني خونگرم و صميمي بوده است: با يكي از دير پاترين لهجه هاي ايراني و واژه هايي كهن.
وجود روستاهاي تاريخي با قدمتي سه هزار ساله و بناهاي كهنسال مانند آتشكده بزرگ روستاي گي، قلعه ريحانه و غار يخ مراد و همچنين دره زيباي شهرستانك و دشت سرسبز آزاد بر، جاذبه گردشگري منحصر به فردي را براي همه دوستداران ايران و ايرانگردي فراهم آورده است. سرزمين البرز، تكه اي از پارس قديم و سرزمين مادهاست و در رسايي فرهنگ، قدمتي به بلنداي تاريخ فرهنگ ايران زمين دارد.
سرزمين كهن سال البرز كه تاريخ، آيين ها، سنت ها و آداب و رسوم ديرپايش همواره گوياي جاودانگي و قدرت ريشه دار فرهنگي آن بوده است، درخود هزاران رمز و راز دارد.
يادها، يادبودها و آثار باستاني كه تاريخ پربارش را به نظاره مي نشيند، در كنار دستاوردهاي بزرگ علمي، صنعتي و اقتصادي در جمهوري اسلامي چهره روشن اين استان سربلند را به تصوير مي كشد و در مجموع البرزي ديدني و شنيدني را در پيش چشم محققان، سياحان و مسافران مشتاق به نمايش مي گذارد.
وجود جاذبه هاي گردشگري چون منظره طبيعي محور كرج- چالوس به عنوان چهارمين جاده زيباي گردشگري درجهان، هواي مطبوع و لطيف، چشم اندازهاي بديع و فضاي مناسب روستاهاي كوهستاني البرز هرساله پذيراي ميهمانان، مسافران نوروزي داخلي و خارجي است.
به منظور آشنايي بيشتر هموطنان كه قصد سفر به اين استان را دارند، مهم ترين اماكن گردشگري استان البرز معرفي مي شود.
واريان، گوهري درخشان در دل سدكرج
روستاي واريان گوهري سرسبز در كرانه درياچه سدكرج در دل البرز كوه است.
جايي كه بايست ديد و انگشت به دهان گرفت و افسوس خورد كه چرا چنين مكان هاي ارزشمند و بي مانندي در كرج باشد و بسياري از ديدن آن بي بهره بمانند. روستاي واريان با درختان سرسبز، آبشارها، جويبارها، طبيعت دل انگيز منطقه اي گردشگري و توريستي براي آسايش و استراحت خانواده هاي ايراني است.
اين روستا با وسعت حدود 73 هكتار در بخش شرقي سد كرج «اميركبير» قرار دارد و تنها راه ارتباطي و پيوند و رسيدن به آن از راه آبي و به وسيله قايق است. اين ويژگي نادر واريان است كه تنها با قايق، مردمان مي توانند به ده خويش بروند.
كهنسال ترين درخت چنار ايران
بناي امامزاده حسين(ع) در محور گردشگري كرج- چالوس؛ جاده فرعي خوزنكلا، روستاي گوراب واقع شده است. اين امامزاده از نوادگان امام موسي كاظم(ع) و متعلق به دوره تيموري است كه به دليل تزيينات داخلي و كتيبه هاي آن داراي ارزش فراواني است.
در ورودي امامزاده چوبي و با آيات قرآن كريم و گل و بوته تزيين شده است. ابعاد بنا 7در7 متر بوده و از سه طرف داراي ايوان و رواق الحاقي است.
در محوطه بناي امامزاده كهنسال ترين درخت چنار سبز ايران با قدمتي حدود 1300سال قراردارد. اين ساختمان و چنار آن به شماره 968 در فهرست آثار تاريخي ايران به ثبت رسيده است.
حمام مصباح
حمام مصباح در محله قديمي مصباح كرج واقع در محله مركزي شهر، بنايي است متعلق به دوره قاجاريه كه به دنبال پديد آمدن محلات مسكوني در اين منطقه ساخته شده است. از ورودي بازسازي شده آن كه به داخل رفتيد سربينه يا رختكن را مشاهده خواهيد كرد كه شامل يك گنبد مركزي است و در طرفين آن چهار طاق چشمه آجري با گنبدهاي كوچك تر يا گره پوش ديده مي شود.
سد طالقان
يكي از بزرگ ترين سدهاي ايران سد طالقان است كه بر روي رودخانه شاهرود بنا شده است، رودي كه سرچشمه آن از كوه هاي مازندران است و در مسير جريان، دره طالقان را سيراب مي كند و درياچه پشت سد با حجم ذخيره فوق العاده منظره بسيار زيبايي به وجود آورده و جلوه طبيعي خاصي به آن بخشيده است.
روستاي ورده
مگر مي شود از ساوجبلاغ سخن گفت و از اين روستاي زيبا كه در 15كيلومتري شمال غربي شهر كوهسار در ضلع شمال اتوبان كرج- قزوين قرار دارد ياد نكرد! بافت تاريخي و بكر اين روستا آثاري نظير حمام تاريخي «دوره قاجار»، آسياب قديمي، دو بقعه به نام هاي امامزاده عبدالقهار(ه) و بي بي سكينه(س) را در خود جاي داده است و نيز به دليل رودخانه، كوهستان و چشمه هاي منحصر به فرد آن پذيراي تعداد بسياري گردشگر در فصل هاي مختلف سال است.
هر چند ما سفر در 6ماه نخست سال بخصوص ايام نوروز را به شما پيشنهاد مي كنيم اما پاييز هزار رنگش هم ديدني و به يادماندني است.
محوطه اين روستا نيز از سوي اداره كل ميراث فرهنگي و صنايع دستي مورد بهسازي، ساماندهي و زيباسازي قرارگرفته است.
قلعه شاه دژ كرج
شاه دژ نام قلعه اي است كه بر فراز يكي از بلندترين قله هاي رشته كوه البرز واقع شده است به نحوي كه اين دژ بر جاده كرج- چالوس، سد و درياچه اميركبير كرج و تاسيسات آن، روستاهاي همجوار و شهر كرج، اشراف كامل دارد و پس از گذر قرنها هنوز دست نيافتني و تسخيرناپذير به نظر مي رسد.
قلعه شاه دژ كه در ميان اهالي به شاه دزد نيز معروف شده است بر بلنداي يكي از قله هاي رشته كوه البرز در منطقه آسارا موسوم به گورا يا بورا در يك كيلومتري روستاي سر زيارت و امتداد روستاي سيجان واقع شده است.
مراسم شب تحويل سال
يكي از سنت هاي مردم البرزنشين رفتن به مزار گذشتگان در شب تحويل سال و دادن خيرات براي آنان است، اين مراسم با اينكه تمام مردم كرج به جز خانوارهاي ساكن در روستاهاي كرج، به تهران مهاجرت كردند هنوز برگزار مي شود.
درگذشته مردم پس از اينكه از كنار قبرستان به خانه هاي خود باز مي گشتند، مشعل هاي كوچكي از چوب و مقداري كهنه كه بر سر آن پيچيده بودند اطراف پشت بام هاي خود مي گذاشتند و آنها را روشن مي كردند صبح روز عيد نوروز بزرگتر خانواده از اتاق بيرون رفته و با خود مقداري شيريني به داخل خانه مي آورد و با فرستادن صلوات سال نو را به همه افراد خانواده تبريك مي گفت كه همچنان اين سنت در بين كرجي هاي اصيل پابرجا است.

 



نوروز در سرزمين چهار فصل چهارمحال و بختياري

گزارش از : ملك محمد زماني
نوروز در استان چهارمحال و بختياري بسيار زيبا و رويايي است.
اين استان به لحاظ موقعيت جغرافيايي از چهار سو به استان هاي خوزستان، اصفهان، لرستان و كهگيلويه و بويراحمد مرتبط است و درواقع چهارمحال و بختياري از هر چهار استان همجوار آب و هوا، فرهنگ و تمدن ويژه آن استان ها را در خود گرفته و جذب كرده است، طوري كه آب و هواي گرمسيري را از خوزستان، آب و هواي معتدل و كويري را از اصفهان، آب و هواي نيمه گرمسيري را از كهگيلويه و بويراحمد و آب و هواي معتدل را از استان لرستان وام گرفته است.
اما خود استان چهارمحال و بختياري كه كلا در اقليم كوهستاني واقع شده آب و هوايي سرد دارد، كه اين آب و هواي سرد به واسطه امتزاج با ساير آب و هواهاي محيط پيراموني، در واقع داراي آب و هواي چهار فصل است. لذا يكي از بهترين گزينه ها براي سفرهاي نوروزي، استان زيبا و ديدني چهار محال و بختياري توصيه مي شود.
مسيري مناسب براي مسافران گذري
اما براي مسافران نوروزي كه از شمال به سمت جنوب يا از جنوب به سمت شمال در حركت هستند، بهترين و زيباترين مسير استان زيباي چهارمحال و بختياري است.
حال اگر به نقشه استان نگاه كنيد، متوجه مي شويد كه: بهار، ابتداي جلوه گري زيبايي هاي چهارمحال و بختياري است.
شهركرد، بام ايران
شهركرد كه بلندترين شهر ايران و به بام ايران مشهور است، مركز اين استان قشنگ و كوهستاني است.
شهركرد از قديمي ترين شهرهاي استان چهارمحال و بختياري و ايران است و حداقل 800 سال از ساخت ابنيه هاي قديمي و ثبت شده آن نظير «مسجد اتابكان»، امام زادگان حليمه خاتون و حكيمه خاتون مي گذرد، اتاق آينه و مسجد ابومحمد از دوره صفويه و مسجد جامع و سقاخانه ارباب ميرزا رياحي مربوط به دوره قاجاريه در مركز اين شهر قرار دارد و نيز تفريح گاه هاي بابا ولي و شاه منظر چركتون كه از ادوار تاريخي حكايت دارند در اطراف شهركرد هستند.
شهركرد براي خريد مصنوعات دستي از قبيل گيوه، نمد، كلاه نمدي، گليم و جاجيم و قالي هاي چالشتري و شهركردي بهترين گزينه است.
ضمنا فرآورده هاي دامي چون شير، پنير، كشك، قارا، روغن و گياهان دارويي و خوراكي چون كرفس، سير كوهي و موسير را مي توانيد از مركز شهر تهيه كنيد و راهي مسيرهاي سفر خود به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب استان شويد.
¤ چالشتر
مسافران نوروزي كه به سمت استان اصفهان راهيند، علاوه بر شهركرد مي توانند به چالشتر كه جزيي از شهركرد امروز است و قبلا روستايي به همين نام بوده بروند و از نزديك خانه تاريخي ستوده، خانه آزاده و مسجد جامع را ببينند و همچنين قفل هاي ظريف و دست ساز كه بسيار هنرمندانه توسط استادان اين رشته ساخته شده است را مشاهده كنند.
نمونه قفل هاي توليد شده بعضا با وزن يك گرم و طول 1 تا 2 سانتي متر است.
شهر سامان
مسافران نوروزي سپس طي طريق كرده و به شهر زيبا و ادب پرور سامان رفته و جريان زيباي زنده رود را از فراز پل تاريخي و عجيب «زمان خان» نظاره گر باشند و از محصولات باغي مردمان حاشيه زاينده رود، صندوق عقب خودروي خود را پر از گردو، بادام، آلوچه و كشمش كنند.
شهر بن
و بعد مسافران براي جلوگيري از تكرار مسير، در بازگشت مي توانند مسير آن سوي رودخانه را انتخاب كرده و وارد شهر «بن» شوند.
در اين شهر هم مسافران مي توانند به گرداب بن كه يكي از تفرجگاه هاي بسيار ديدني و دل انگيز است سري زده و سپس به سمت اصفهان حركت كنند.
جونقان- اردل
مسير ديگري كه براي مسافران نوروزي مي گشاييم مسير شهركرد، جونقان، اردل است كه مسير بسيار دلگشا با مردماني صميمي و مهربان است.
حدود 40 دقيقه خودرو راندن شما را به جونقان كه شهري نسبتا بزرگ است، رهنمون مي كند.
مردم اين شهر علي رغم برخورداري از گويش بختياري، كلاً ترك زبان هستند و قلعه بزرگ سردار «اسعد بختياري» در اين شهر قرار دارد و طاق سنگي هاي «خان اوي» و تنگ «دركش وركش» نيز در نزديكي همين شهر قرار دارد.
بعد از جونقان به بهشت آباد و اردل مي رسيم كه كلاً بختياري هستند و ديدني هاي بديعي چون آبشار «دره عشق» و دهكده «دورك اناري» در اين شهرستان قرار دارد.
فارسان- كوهرنگ
مسير ديگر شهركرد، فارسان، كوهرنگ، چشمه ديمه و دشت لاله است كه در اين دو شهرستان مي توانيد از مجموعه تفريحي پير غار و كتيبه هاي فتح تهران در دوره مشروطيت و نيز تونل كوهرنگ، عشاير غيور، چشمه ديمه مرغوب ترين آب دنيا و دشت پهناور لاله هاي واژگون ديدن كنيد.
بروجن- لردگان
در مسير ديگر مي توانيد به سمت بروجن و لردگان برويد و از آنجا به استان هاي خوزستان و كهگيلويه وبويراحمد ادامه سفر بدهيد.
در شهر بروجن كه در فاصله 60كيلومتري شهركرد قرار دارد و دومين شهر بزرگ استان چهارمحال وبختياري است مي توانيد ضمن بازديد از محلات قديمي شهر، در تفريح گاه سياسرد و استراحت و تفريح بپردازيد و از گويش زيبا و آثار ديدني و تاريخي شهر لذت ببريد.
سپس با گذر از گندمان كه شهري قديمي است ديدن كنيد. تا به لردگان برسيد.
شهر بلداجي
اما مي توانيد قبل از سفر به لردگان، از گندمان به شهر بلداجي كه در حدود 3كيلومتري اين شهر واقع شده است نيز بازديد كنيد و به سير و سياحت بپردازيد.
در بلداجي كارگاه هاي توليد گز با نام بلداجي وجود دارد كه هموطنان مسافر ضمن بازديد و اطلاع از نحوه و چگونگي توليد آنها مي توانند نسبت به خريد اين محصول بسيار مرغوب و باكيفيت نيز اقدام كنند.
گفتني است، گز بلداجي داراي شهرت جهاني است و به ساير كشورهاي جهان نيز صادر مي شود.
همچنين امام زاده حمزه علي(ع) از نوادگان امام موسي كاظم(ع) و تالاب بين المللي چغاخور در شهر بلداجي هم واقعاً ديدني هستند به مسافران نوروزي توصيه مي كنيم كه بدون ديدن آنها شهر بلداجي را ترك نكنند.
شهرستان كيار
از بلداجي هم مي توانيد به شهر شلمزار مركز شهرستان كيار سفر كنيد.
اين شهرستان نيز يكي از پايگاه هاي مهم گردشگري استان چهارمحال وبختياري به شمار مي آيد و داراي ابنيه هاي تاريخي و طبيعي است.
درياچه شلمزار و تالاب سولقان در شلمزار و قلعه تاريخي امير مفخم در دزك از جمله اين آثار و جاذبه ها هستند.
مسافران نوروزي پس از آن مي توانند مجدداً به گندمان برگردند و به شهرستان لردگان بروند.
شهرستان لردگان
در لردگان ضمن بهره مندي از طبيعت بكر و جنگل هاي بلوط و پسته وحشي از چشمه برم، آبشار آتشگاه و سد خرسان استفاده برده و براي خود و خويشاوندانشان لباس هاي زيبا و رنگارنگ محلي و انواع خوراكي ها به عنوان سوغات تهيه كنند.
هموطنان عزيز در پايان پس از ديدن از لردگان مي توانند در ادامه ايران گردي به استان هاي خوزستان و كهگيلويه وبويراحمد سفر كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14