(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

بازديد سرزده از ساكنان كوچه هاي فراموش شده
ميزان ارز مسافرتي
با توجه به مقصد و نحوه سفر
هشدارهاي نوروزي اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا
بيمار سوخته مدت هاست
در كشور فراموش شده است
مراقب شيادان باشيد



بازديد سرزده از ساكنان كوچه هاي فراموش شده

منيره غلامي توكلي
بهار، فصلي تكراري نيست. بهار، معرفتي دست نيافتني نيست. بهار، حسي عجيب و دور از ذهن نيست. بهار، موسيقي زيبايي زندگي و نگاه قشنگ ما به طبيعت است.
عيد، تولد دوباره انگيزه رويش است. عيد، بازديد سر زده از ساكنان كوچه هاي فراموش شده است. عيد، غبارروبي آيينه دل و ورق زدن كتاب قطور خاطرات رنگ باخته اما دل زنده است. عيد، مي تواند هر روز باشد و بهار بهانه اي براي عيدي گرفتن .
به روزهاي پاياني آخرين ماه سال نزديك مي شويم. دغدغه هاي يك ماهه بانوان ايراني براي خانه تكاني و خريد وسايل سفره
هفت سين و عوض كردن چيدمان خانه با وسايل نو تقريبا رو به اتمام است. بچه ها هم با قراري قبلي طي رسومي ننوشته اما قانون شده با تق و لق كردن حضورشان سر كلاس ها نشانه هاي رسيدن تعطيلات عيد را بيشتر و بيشتر كرده اند.
مرد و زن، كوچك و بزرگ براي خريد لباس هاي عيد در بازار و مراكز خريد ساعت هاي زيادي را مي گذرانند و مغازه دارها و دست فروش ها در آخرين روز اسفند ماه با تخفيف هاي آنچناني، آتش به مالشان زده اند.
ماهي قرمز در تنگ بلور مي رقصد و گلبرگ هاي گل نيز با گونه هايي سرخ رنگ در سفره هفت سين، جلوه نمايي مي كنند. بازار تخم مرغ رنگي و سكه و سماق و سمنو و سبزه و سيب در اين سفره داغ داغ است؛ حتي كسي جرأت نمي كند سير را فراموش كند.
مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها اسكناس هاي نو را لاي برگ برگ قرآن گذاشته اند تا عيدي بچه ها متبرك شده و بركتشان صد چندان شود.
اما در اين شهر پرهياهو كساني هستند كه فراموش شده اند. كساني هستند كه دوست دارند پاي سفره هفت سين خانواده بنشينند و دعاي لحظه تحويل را بخوانند. كساني هستند كه به فكر لباس نو و خانه تكاني و خريد آجيل شب عيد نيستند و تمام ذهنيتشان مشغول شمارش روزهاي هفته است و چشمانشان به در كه آيا فرزندانشان براي تبريك سال نو به آسايشگاه خيريه سالمندان و معلولان كهريزك مي آيند؟
كاش بوديد و مي ديديد كه در تلخ ترين و سخت ترين لحظات تنهايي، در تنگ ترين حوصله براي حرف زدن و شادبودن، هيچ سلامي را بي پاسخ نمي گذارند و هيچ لبخندي را با بي تفاوتي جواب نمي دهند.
در آخرين روزهاي سال 90 به ديدن اين بزرگواران در آسايشگاه خيريه سالمندان و معلولان كهريزك رفته ام. در آنجا هم مددكاران با تعويض پرده و گردگيري تخت ها و ويلچرها گويي مي خواهند فضاي سال نو را براي ساكنان خانه مهر و صفا بازسازي كنند.
اما به راستي كدام يك از اين مددكاران مي توانند خانه غم زده دل ساكنان اتاق هاي شماره دار آسايشگاه را گردگيري كنند. نگاه كدام يك از پرستاران مي تواند غبار نشسته بر قاب چشمان معلولان و سالمندان كهريزك را بشويد و ديدگانشان را چون دل نازنين شان صاف و آيينه وار سازد.
وقتي با مهندس بهنود، بيمار ام اس كه در آلمان تحصيل كرده و اكنون به خاطر عوارض بيماري، ويلچر نشين شده است هم صحبت مي شوم؛ برايم مي گويد: » عيد اينجا حال و هواي خانه هاي شهر را ندارد. دلمان اينجا تنگ تنگ است و چشم انتظار كساني كه شايد به ديدارمان بيايند و شايد هم نه » او مي گويد: «رنگ آبي را دوست دارد؛ اما رنگ پرده هاي اتاقش را كه بنقش روشن است خودش انتخاب نكرده است.» او با لبخند مي گويد: «از بين شيريني ها سوهان قم را و از بين روزهاي سال روز تولدم را بسيار دوست دارم. »
مهندس رسول اميني، جواني كه هنوز دهه سوم زندگي را به ميانه نرسانده نيز اگر چه در برابر سؤالاتم سكوت اختيار كرده؛ به خوبي مشخص است كه از بودنش در آسايشگاه آن هم در دوران تعطيلات عيد راضي نيست.
در راهروهاي ساختمان بيماران ام اس كه قدم مي زنم؛ با خودم فكر مي كنم چه به سر عاطفه و حس انسان دوستي ما مي آيد كه اينچنين سنگ دل مي شويم. چه وقت مي توانيم اسم «آدم» را روي خود بگذاريم؟ وقتي عزيزانمان را در كنج تنهايي و تلخي بيماري رها كرده و پي زندگي و سرنوشت نامعلوم خود مي رويم!
وجه تمايز ما با نباتات و ساير جانداران چه زمان و در چه بعدي خود را بارزتر نشان مي دهد؟ زماني كه در شادي ها كنار يكديگر هستيم يا زماني كه زندگي روي خشن و سخت خود را به ما نشان مي دهد و به هم پشت مي كنيم.
پاسخ دادن به اين سؤالات با ديدن ساكنان آسايشگاه فقط عرق شرم بر چهره من مي آورد. به راستي اينجا آسايشگاه نيست؛ اينجا براي من و تو و كساني كه عابر آن هستند مكاني براي توقف زمان است؛ لحظه اي كه نبض زمان در دست عقربه هاي ساعت از كار مي افتد و تو متحير از تنهايي بشر در اوج شلوغي پيرامونش مي شوي.
ساختمان سالمندان نيز دل تنگي دارد. يكي از مادربزرگ ها كه رنگ چشمانش به سبزي طراوت بهار است و دوستانش مي گويند قشنگ شعر مي سرايد ؛ قول مي گيرد اسمش را ننويسم و سخن را اين گونه آغاز مي كند:«بچه هايمان را با هزار اميد و آرزو بزرگ كرديم. حرف زدن و راه رفتن را مثل معلمي صبور در چندين سال يادشان داديم .وقت بيماري پرستارشان بوديم، براي ازدواجشان آستين بالا زديم و كل كشيديم و با پدر و مادر شدنشان ما هم پدر بزرگ و مادربزرگ شديم. نمي دانم اين عنوان «بزرگ » كه بر چسب نام مادري و پدري مان شد؛ چقدر ما را ناتوان كرد! گم شديم در اوج بزرگي، ناديده گرفته شديم درست وقت كم شدن قدرت بينايي و رها شديم وقتي كه ناتوان از حركت بوديم و اين سرنوشت را بهار و عيد عوض نمي كند.»
مادر سرزنده شمالي نيز در حالي كه دستانش را در هوا تكان مي دهد مي گويد: « از قديم و نديم هم مي گفتند دوست داشتن اجباري نيست ؛ دخترجان ! دوست داشتن كه دليل نمي خواهد؛ دل مي خواهد. دل فاميل ما برايمان تنگ نمي شود و اصلا با نبود ما راحت زندگي مي كنند؛ ما هم با يكديگر خوشيم . » بعد ادامه مي دهد: «پدر و مادرم فوت شده اند و من فقط آرزوي ديدن آنها را دارم. عيدم زماني است كه بميرم و به آنها برسم .»
وقت اذان است. مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها آستين ها را براي وضو گرفتن بالا زده اند و من وقتي دستان زحمت كشيده و قد خميده آنها را از پشت به نظاره مي نشينم ياد زماني مي افتم كه مادر قدش را خميده مي كرد تا دستم به دستش برسد و زمين نخورم، پدر دو زانو به زمين مي نشست تا بر كولش بنشينم و دستم به طاق آسمان برسد و حال در خانه سالمندان تعداد زيادي از اين پدر و مادرها اينچنين تنها با عصا و واكر مي روند، تا وضو بگيرند و براي من و تويي كه آنها را فراموش كرده ايم عاقبت به خيري را از خداوند بخواهند و قطعا هم حاجت روا مي شوند.
آري ؛ براي آنها هم بهار سبز و طبيعت دل انگيز به حياط آسايشگاه قدم مي گذارد. براي او هم توپ تحويل سال به صدا در مي آيد ، سفره هفت سين در ساختمانشان چيده مي شود. چشن بزرگي مي گيرند و شيريني و شربت و شايد هم سبزي پلو با ماهي مي خورند و دعاي حول حالنا الي احسن الحال مي خوانند، اما چه كسي از ته دلش براي فرزندانش براي اقوامش خبر خواهد برد. كفتر دل را جلد گنجه تنهايي خود كرده است.
در حياط آسايشگاه با دختر جواني برخورد مي كنم كه مي گويد: «خواهر زاده يكي از بازيگران صدا و سيما است و پدرش هم از نويسندگان خوب ايران است. مطمئن است كه پدرش براي عيد او را به خانه مي برد و تعطيلات خوبي را با هم مي گذرانند. او مي گويد : آسايشگاه را خيلي دوست دارد و همه كساني راكه برايشان زحمت مي كشند خاله صدا مي كند. »
اين دختر جوان هم كه دوست ندارد اسمش را بنويسم مي گويد: هر وقت بابا به من سر مي زند بهار براي من به وجود مي آيد. بهار بايد در دل آدم ها باشد . عيد يك روز نيست بلكه عيد واقعي مي تواند تمام روزهايي باشد كه به فكر دوستان و عزيزان خود هستيم و كنار آنها زندگي مي كنيم.
وقتي از خوبي مردم و خوبي هاي زندگي در آسايشگاه برايم تعريف مي كند و از اينكه بهار حياط اينجا سبز و قشنگ مثل بهشت مي شود؛ تعجب نمي كنم. او به عشق پدر و خانه اي كه هر چند ده روز يك بار به آنجا مي رود ، به اميد روزهاي جمعه كه پدر به ديدنش مي آيد و به شوق لباس هاي نو و عيدي كه قرار است بگيرد اين همه سرزنده و شاد است و اين آدم هاي كهريزك چقدر قانع و مهربانند و ما چقدر كم لطف و نامهربان .
هنگام گذر از راهرو با رضا بختياري بازيگر نقش هملت در مستند « كهريزك چهارنگاه» آشنا مي شوم . تيپ هنري دارد . ساير بازيگران اين مستند كه اپيزود دوم آن « هملت در كهريزك » نام گرفته است نيز هر كدام با خوشحالي از اقبالي كه به اين بخش از كار شده بود با هم صحبت مي كردند.
خلاصه در آخرين روزهاي زمستان سال 90 با حضور جمعي از هنرمندان در خيريه كهريزك، بهار در كنج دل خانه معلولان آسايشگاه چنان رخنه كرده بود كه درخت باورشان با جوانه هاي سبز اميد و زندگي به بار نشسته بود.
كاش هنرمندان به عنوان چهره هاي دوست داشتني و ورزشكاران به عنوان قهرمانان ملي و مردم چون دوستاني همزبان ، هر از گاهي دل به دل شكسته ساكنان خانه مهر و صفا مي دادند
از چرخيدنم در كهريزك ساعتي مي گذرد ؛ ساختمان ها تمام نشده اند، ساكنان اين آسايشگاه مهربان تر از آنند كه بشود تركشان كرد ، حرف هاي ناگفته طولاني تر از آنند كه بشود نوشت ، نگاه ها خواهان تر از آنند كه بتوان وصفشان كرد ولي وقت تنگ است و عيد نزديك! آمدم تا با تيتر درشت بنويسم : زود دير مي شود ، براي آغاز بهار در كهريزك زودتر از تقويم و طبيعت اقدام كنيد و به ديدار ساكنانش برويد كه بهار دل آنها در ديدار شماست.

 



ميزان ارز مسافرتي
با توجه به مقصد و نحوه سفر

روابط عمومي بانك مركزي به منظور پاسخگويي به سؤالات آن دسته از هموطناني كه عازم سفر خارج از كشور هستند و در راستاي رفع ابهامات موجود در زمينه ميزان و نحوه فروش ارز مسافرتي، دستورالعمل هاي مربوطه را بار ديگر در اختيارهموطنان قرار داد .
متن اطلاعيه بانك مركزي به اين شرح است :
سفرهاي هوايي
1- به مقصد كشورهاي تركيه، تركمنستان، كويت، قطر، بحرين و عمان به ميزان 1000 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و يك بار در سال .
2- به مقصد كشورهاي آذربايجان، ارمنستان، پاكستان، افغانستان و امارات متحده عربي به ميزان 400 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و يك بار در سال .
3- به مقصد كشورهاي عراق، سوريه و عربستان «عمره مفرده» به ميزان 400 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و دو نوبت در سال .
4- به مقصد ساير كشورها به ميزان 1500 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و يك بار در سال .
- سفرهاي زميني، ريلي و دريايي
1- به مقصد كشورهاي عراق، سوريه و عربستان « عمره مفرده» به ميزان 400 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و دو نوبت درسال .
2- به مقصد ساير كشورها به ميزان 400 دلار يا معادل آن به ساير ارزها و يك بار در سال .
مسافران مي توانند علاوه بر استفاده از ارز اختصاصي بابت سفرهاي »هوايي« و يا »زميني، ريلي و دريايي« به ساير كشورها به شرح فوق مجموعاً دو نوبت در سال از ارز مسافرتي مربوط به كشورهاي عراق، سوريه و عربستان نيز بهره مند شوند .
مسافراني كه از دو نوبت ارز مسافرتي به مقصد كشورهاي عراق، سوريه و عربستان استفاده كرده اند نيز مي توانند از ارز مربوط به ساير كشورها به شرح فوق استفاده كنند .
در مورد سفرهاي هوايي، مسافران مي توانند با مراجعه به يكي از شعب بانك هاي ملي ايران، ملت و سامان در سطح شهر با ارائه مدارك مربوط، ارز مسافرتي خود را درخواست و سند حسابداري يا رسيد آن را دريافت كنند . تحويل ارز با ارائه رسيد مذكور پس از گيت خروجي فرودگاه امكان پذير است. ضمناً خريد ارز بابت سفرهاي زميني ، ريلي ودريايي در حال حاضر طبق روال گذشته صورت مي پذيرد .
ساير نكات
1- فروش ارز مسافرتي به مسافرين با سن قانوني كمتر از 2 سال امكان پذير نبوده و براي سنين 2 تا 12 سال به ميزان 50 درصد مبالغ مورد اشاره فوق خواهد بود .
2- فروش ارز مسافرتي به نرخ رسمي صورت مي گيرد .
3- در ترتيبات فروش ارز مسافرتي منظور از سال، سال شمسي تقويمي است. بر اين اساس مسافراني كه در هر مقطع زماني از سال1390 از ارز مسافرتي خود استفاده كرده اند از ابتداي سال1391 مي توانند از ارز مسافرتي جديد خود بهره مند شوند .
4- خريد ارز مسافرتي توسط مسافراني كه با گذرنامه ايراني سفر مي كنند درصورتي كه كشور مقصد آنها كشور محل اقامت آنها نيز باشد، بدون نياز به ويزا امكان پذير است.

 



هشدارهاي نوروزي اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا

هنگام استفاده از كارگران خدماتي در منزل
كارگراني را استخدام كنيد كه نسبت به آنها شناخت كافي داريد يا اينكه فرد موردنظر از محله خود آنها باشد و سالها براي ساكنان محل كار كند و كارگر مي بايست از شركتها معتبر معرفي شده باشد.
شهروندان توجه داشته باشند كه در زمان حضور كارگران از در اختيار گذاشتن كليدهاي منزل به آنها و نيز در دسترس قرار دادن وسايل و اشياء قيمتي جدا خودداري نمايند.
محل نگهداري اشياء قيمتي بايد در جايي باشد كه كارگران در حين نظافت منزل متوجه محل آن نشوند.
شهروندان از بيان نكات و مسايل ريز زندگي خود در نزد كارگران جدا خودداري كنند زيرا افشا اين مسايل موجب مي شود تا كارگر از آن به عنوان حربه اي در نزد بقيه افراد خانواده استفاده كند.
در طول زمان حضور كارگران در منزل ساكنان خانه شخصا حضور داشته و بر كار كردن آنها نظارت نمايند.
گاهي اوقات سارقان در پوشش كارگران خدماتي وارد منزل شده و از محل نگهداري اشياء قيمتي مطلع شده و در يك فرصت مناسب اقدام به سرقت مي نمايند.
هنگام مسافرت و تخليه منازل
نصب حفاظ از قبيل نرده كشي روي ديوارها به خصوص در منازل شمالي و تعبيه نرده هاي حفاظ براي پنجره و نورگيرها.
از دادن كليد به كارگراني كه جهت تعمير مراجعه مي كنند خودداري كنيد.
طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به بانك ها يا افراد مورد اطمينان بسپاريد.
استفاده از تايمر جهت روشنايي منازل در شب.
هنگام ترك منزل به خودروهايي كه اطراف منزل با سرنشين متوقف شده اند و مشكوك هستند، توجه شود و حتي الامكان شماره اين خودروها را يادداشت كنيد.
هنگام مسافرت
¤ حتي الامكان اثاثيه خود را داخل صندوق اتومبيل قرارداده و از قرار دادن آنها بر روي باربند اجتناب نماييد.
¤ از قراردادن اشيا قيمتي در داخل خودرو و در معرض ديد خودداري شود.
¤ درصورتي كه قصد برپايي چادر و اقامت در فضاي باز را داريد به نكات زير توجه شود:
¤ از برپايي چادر به صورت انفرادي و اماكن خلوت خودداري كنيد.
¤ از قراردادن اشيا قيمتي و با ارزش كه امكان برش چادر و سرقت دارد به هنگام شب درپشت ديوارهاي چادر خودداري شود.
¤ چادرمسافرتي خود را حتي الامكان درنزديكي خودرو خود برپا كنيد.
¤ چنانچه درجاده و يا در سطح شهر (به ويژه بزرگراهها) افرادي با خودرو و لباس شخصي و يا حتي تحت عنوان مامور شما را متوقف و عنوان كردند كه خودروي شما مسروقه مي باشد و يا تخلف كرده ايد، به هيچ وجه تسليم خواسته آنها نشويد مگر اين كه از مامور بودن آنها اطمينان حاصل نماييد.
¤ از پارك خودرو در نقاط خلوت خودداري نماييد.
¤ از همراه داشتن وجه نقد قابل توجه، اشيا قيمتي و با ارزش درسفرهاي درون و برون شهري خودداري نماييد.
¤ هنگام مسافرت درشهرها و اماكن متبركه:
¤ اطفال خود را به زيور آلات گرانقيمت مزين نكنيد.
¤ آدرس و شماره تلفن خود و مرتبطين را به كودكان بسپاريد.
¤ از قبول مواد غذايي و نوشيدني از افراد ناشناس خودداري كنيد.
¤ وجوهات نقدي خود را يك جا حمل نكنيد.
¤ وسايل، اشيا و دارايي هاي خود را به اطلاع ديگران نرسانيد و از به نمايش درآوردن آنها خودداري نماييد.
¤ از رهاكردن اتومبيل به حالت روشن و يا در حالتي كه سوئيچ روي خودرو مي باشد حتي براي مدت كوتاه نيز خودداري شود.
¤ هنگامي كه در خيابان و اماكن شلوغ در حال صحبت با تلفن همراه هستيد مراقب افراد ناشناس اطراف خود باشيد، چرا كه ممكن است افراد سودجو از غفلت شما استفاده نموده و گوشي تلفن همراه شما را بربايند.
هنگام خريد در مراكز خريد نوروزي
¤ در اماكن پرتردد مراقب تماس بدني افراد ناشناس با خود باشيد.
¤ از قبول چك پول از افراد ناشناس خودداري نماييد.
¤ از قبول نوشيدني و موادغذايي از افراد ناشناس خودداري نماييد.
¤ مراقب افرادي كه تحت عنوان مأمور قصد كنترل چك پول و اشياء خريداري شده شما را دارند باشيد.
¤ در فروشگاه هايي كه امكان پرداخت الكترونيكي وجود دارد، از دادن اطلاعات كارت خود به فروشنده خودداري و شخصا رمز عبور و مبلغ پرداختي را واريز نماييد.
¤ هنگام استفاده از خودروهاي مسافربر شخصي
¤ هنگام سوارشدن به خودروهاي شخصي مسافركش چهره راننده، سرنشينان و وسايل تزييني خودرو را به خاطر بسپاريد.
¤ چنانچه قبل از سوار شدن درصندلي عقب نشسته ايد و هنگام سوارشدن يكي از افراد پياده شده و قصد دارند شما را در بين خود قرار دهند، از سوارشدن خودداري نماييد.
¤ صاحبان خودروهاي مسافركش از سواركردن افرادي كه براي مسيرهاي خارج ازشهر مبالغ بالايي پيشنهاد مي كنند، خودداري كنند.

 



بيمار سوخته مدت هاست
در كشور فراموش شده است

رييس مركز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشكي تهران با ابراز نارضايتي نسبت به موضوعي كه آنرا «پاك شدن صورت مساله سوختگي در كشور» خواند، گفت: بيمار سوخته مدت هاست كه در كشور فراموش شده است .
دكتر محمدجواد فاطمي در افتتاحيه نخستين همايش بين المللي سوختگي گفت: مركز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشكي تهران سال 1386 تاسيس شد و فعاليت جدي خود را از سال 89 آغاز كرد و روز به روز بر تعداد طرح ها و مقالات افزوده مي شود و حدود هشت مقاله مركز تحقيقات نيز امسال در مجله ISI به چاپ رسيد .
وي ارتقاي دانش دست اندركاران نظام سلامت و مطرح شدن سوختگي براي مردم و مسئولين و پرسنل بهداشتي - درماني را از جمله اهداف برگزاري اين همايش عنوان كرد و افزود: اما واقعيت بسيار تلخ، زشت و باورنكردني است . هدف از برگزاري اين كنگره پاسخ به سوال بيماري است كه گفت چرا سوختم و درمان نشدم؟ چرا بايد در مدارس كشوري بخاري باشد كه دانش آموزان بسوزند؟
فاطمي ادامه داد: اين كنگره در جهت پاسخي براي اين سوالات است. آيا آموزش هاي لازم براي پيشگيري از سوختگي ارايه شده است؟ آيا رسانه ها از جمله صدا و سيما، وزارت ارشاد، مدارس، دانشگاه ها و ... در عدم ارايه آموزش هاي پيشگيري از سوختگي مقصرند؟ آيا فضاهاي كار و زندگي استاندارد شده اند؟ آيا كسي از شهرداري مي پرسد چرا اصول شهرسازي و ساختمان سازي و استانداردهاي زندگي شهري و سيستم هاي پيشگيري و اطفاي حريق رعايت نمي شود؟ آيا همين سوالات از وزارت نيرو و وزارت كشور مي شود؟ آيا وزارت بهداشت پاسخگوي فضاي غيراستاندارد و ناكافي، درمان ناقص و اعتبارات كم است؟ آيا نبايد بيمه ها درمان سوختگي را بر عهده گيرند؟
وي افزود: گردش مالي فوتبال ايران 400 ميليارد تومان در سال است و سالانه 1800 ميليارد تومان تنها مواد آرايشي وارد كشور مي شود. اما در بهترين شرايط اعتبار تخصيص داده شده به بيمارستان شهيد مطهري يك ميليارد تومان است .
رييس مركز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشكي تهران با طرح اين سوال كه چرا سوختگي در ايران فراموش شده است و مشكل آن كجاست؟ افزود: صورت مساله سوختگي در ايران پاك شده است و كسي سوختن و سوختگي را مشكل نمي داند. هر روز مردم مي سوزند اما در سوختگي تنها يك »چهارشنبه سوري« را مي شناسيم. رشته سوختگي در ايران نه درآمد دارد نه پرستيژ. پيشگيري و آموزش در سوختگي فراموش شده است .
فاطمي افزود: استانداردها و ايمني كار وجود ندارد و درمان ها ناقص، قديمي، گران و ناكارآمد است. بيمه ها سوختگي را پوشش نمي دهند. به بيماران سوختگي شغل داده نمي شود و حمايت اجتماعي، رواني، اقتصادي و فرهنگي از بيماران سوختگي صورت نمي گيرد .
رييس مركز تحقيقات سوختگي دانشگاه علوم پزشكي تهران در پايان با بيان اين كه برگزاري اين كنگره حدود 60 ميليون تومان هزينه به دنبال داشته است، گفت: اگر برگزاري اين كنگره سبب شود صداي بيماران سوختگي به گوش مسئولان برسد، اين چنين هزينه اي ارزش دارد؛ در غير اين صورت تمام اين پول را به دور ريخته ايم. خواهشمان آن است به هر طريقي كه مي توانيد به سوختگي كمك كنيد .

 



مراقب شيادان باشيد

معاونت اجتماعي پليس فتا ناجا با اشاره به بالا رفتن حجم خريد مردم در روزهاي پاياني سال از مردم خواست تا در هنگام استفاده از سامانه پرداخت فروشگاهي مراقب سودجويان باشند.
سرهنگ سيد محسن ميربهرسي گفت: با توجه به نزديك شدن به روزهاي پاياني سال و استقبال هر ساله مردم از بازارهاي بهاري در سطح شهر جهت خريدهاي نوروزي، به دليل شلوغي جمعيت در فروشگاه ها و مغازه ها هموطنان عزيز در هنگام پرداخت هاي الكترونيكي خود و همچنين برداشت هاي بانكي حتما به نكات امنيتي توجه لازم را داشته باشند.
-در اين روزها عده اي در پي سوء استفاده از موقعيت هاي بوجود آمده در فروشگاه ها، در كمين بي احتياطي مردم هستند تا در فرصت مناسب فرد قرباني را مورد حمله قرار دهند. براي جلوگيري از اين گونه سودجويي ها، در هنگام پرداخت از طريق سامانه پرداخت فروشگاهي حتما از فروشنده درخواست شود تا دستگاه در نزديكي مشتري قرار داده شود تا فرد بتواند رمز كارت بانكي را وارد كند.
- در هنگام استفاده از عابر بانك ها در اين ايام حتما مردم دقت داشته باشند كه در هنگام استفاده بر روي عابر بانك تجهيزات مشكوك و اضافي نصب نشده باشد و همچنين در هنگام كار با آن به افرادي كه سعي دارند به فرد استفاده كننده از عابر بانك نزديك شوند تا با ديد كافي اقدام به سرقت رمز كنند توجه شود. متاسفانه با پيشرفت تكنولوژي عده اي به جاي كاربرد مناسب از آن اقدام به سوء استفاده از اين فناوري ها مي كنند.
- به دليل خريدهاي نوروزي هموطنان و شلوغي اماكن عمومي در هنگام اين گونه خريدها، مردم از تلفن همراه خود در مكان هاي شلوغ استفاده نكنند و همانطور كه بارها در هشدارهاي قبلي نيز بيان شده بود از قرار دادن عكس هاي خانوادگي، شماره حساب ها و رمزهاي بانكي بر روي تلفن همراه جداً خودداري كنند تا در صورت سرقت اين اطلاعات زمينه سوء استفاده هاي بعدي فراهم نيايد.
- همچنين با قرار دادن رمز PIN كد گوشي در هنگام روشن كردن آن و همچنين رمزگذاري بر روي فايل هاي شخصي بر روي گوشي همراه افراد مي توانند مانع از دستيابي سودجويان به آنها شويد.
وي اذعان داشت: عليرغم هشدارها و آگاهي هاي امنيتي در فضاي مجازي و اطلاعات شخصي كه بارها توسط روزنامه ها و سايت ها و همچنين شبكه هاي خبري به مردم اعلام شده است باز متاسفانه شاهد جرايمي در حوزه فضاي مجازي هستيم، به همين منظور، از هموطنان تقاضا مي شود براي شروع يك سال خوب به همراه آرامش در كنار خانواده و دوستان خود حتما به نكات امنيتي فضاي مجازي توجه ويژه داشته باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14