(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

مراقب خاكريزهايتان باشيد
داوري اردكاني: نبايد از نقش دين در علم غافل شد
رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي: پيگيري هاي مستمر مقام معظم رهبري پيشرفت در علوم پايه را ميسر كرد
قديمي: 50درصد توليد علم كشور مربوط به حوزه علوم پايه است
تجليل از نخبگان كميته امداد در صحن مجلس
پذيرش دانشجويان ايراني مالزي در پرديس بين الملل دانشگاه شريف
در مسير توليد علوم انساني اسلامي؛
چقدر تا جامعه شناسي اسلامي فاصله داريم؟ (بخش نخست)
مردم با كسي عقد اخوت نبسته اند
حقوق دانشجويي به زبان ساده آيين نامه شرايط ورود و ثبت نام



مراقب خاكريزهايتان باشيد

به شما دانشجوها مي گويم، سنگربان اين سنگر- دانشگاه- شماييد؛ مواظب باشيد خاكريزهاتان سست نشود؛ دائم خاكريزها را ترميم كنيد. خاكريزها، خاكريزهاي فرهنگي و فكري است؛ اين ها را ترميم كنيد.
خودسازي فكري و اخلاقي و انقلابي دروني دانشجويان يك فريضه است- چه هر دانشجويي نسبت به خودش، چه به معناي درون دانشگاه و محيط دانشگاه- اين خودسازي، همان ترميم خاكريزها و سنگرهاست.
بيانات رهبر معظم انقلاب درجمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه صنعتي اميركبير 9/12/1379

 



داوري اردكاني: نبايد از نقش دين در علم غافل شد

رئيس فرهنگستان علوم با بيان اينكه نبايد از نقش دين در علم غافل شد، گفت: ما نبايد از علوم پايه غافل شويم و به علومي كه در سايه قرار گرفته اند بايد توجه كرد.
به گزارش مهر، دكتر رضا داوري اردكاني در همايش رونمايي از نخستين سند راهبردي توسعه علوم پايه گفت: داستان علم را كه مي بينيم متوجه مي شويم كه يك سير دراماتيك داشته است. زماني كه علم را گرفتيم ابتدا از علم كاربردي شروع به شناخت آن كرديم.
وي با بيان اينكه تعريف علوم پايه را قبول ندارد، تاكيد كرد: وقتي تعداد دانشجويان علوم پايه كم است بايد پرسيد چرا و من از وزارت علوم به خاطر توجه به علوم پايه و برگزاري اين همايش تشكر مي كنم.
به گفته داوري اردكاني بناي علم جديد اين بود كه در دنيا تصرف ايجاد شود.
وي همچنين اضافه كرد: تكنيك قديم با علم ارتباط نداشت حتي اگر از علم در دنياي سكولار هم حرف بزنيم از نقشي كه دين در علم به خصوص در رنسانس داشته است، نبايد غافل شد.

 



رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي: پيگيري هاي مستمر مقام معظم رهبري پيشرفت در علوم پايه را ميسر كرد

رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي گفت: پيگيري هاي مستمر و صبورانه مقام معظم رهبري به علاوه ديد بين المللي ايشان و توجه ويژه به نسل جوان دانشمند، پيشرفت علوم پايه كشور را ميسر كرد.
به گزارش فارس، محمدجواد لاريجاني رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي صبح امروز در همايش رونمايي از سند راهبردي توسعه علوم پايه كه در تالار ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: كشور ما بيش از 30 سال است كه براي تاسيس يك نظام مدني اجتماعي براساس عقلانيت انساني و پديده بيداري اسلامي تلاش كرده و در اين زمينه نيز موفق بوده، حتي استقلال كشور ما نيز از بيرون، وضعيت كاملا روشني دارد.
به گفته وي كشور پيشرفت علمي، فني و تكنولوژي خود را مديون توجه مستمر مقام معظم رهبري است. رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي خاطرنشان كرد: در حال حاضر در علوم مختلف، به خصوص علوم پايه دستاوردهاي بسيار قابل توجهي داريم و مهم ترين علت پيشرفت ما نيز مقام معظم رهبري است كه با توجه مستمر، صبورانه و سخاوتمندانه و همچنين ديد بين المللي و توجه ويژه به نسل جوان دانشمند، سبب بروز اين پيشرفت ها شدند.
به گفته وي يكي ديگر از علت هاي پيشرفت كشور نيز درك اهميت موضوع علوم و فنون است؛ چرا كه ما براي گام گذاشتن در اين مسير استراتژي خوبي داشتيم و در حد معقول آن را اجرايي كرديم.

 



قديمي: 50درصد توليد علم كشور مربوط به حوزه علوم پايه است

مديركل حمايت و پشتيباني آموزش عالي گفت: 7درصد جمعيت دانشجويي كشور را دانشجويان علوم پايه تشكيل مي دهند و اين در حالي است كه 50درصد توليد علم كشور مربوط به حوزه علوم پايه است.
به گزارش فارس، سعيد قديمي مديركل حمايت و پشتيباني آموزش عالي صبح امروز در همايش رونمايي از سند راهبردي توسعه علوم پايه كه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: 7درصد جمعيت دانشجويي كشور در حوزه علوم پايه تحصيل مي كنند.
به گفته وي 200تا 250هزار دانشجو در حوزه علوم پايه تحصيل مي كنند.
مديركل حمايت و پشتيباني آموزش عالي با بيان اينكه 50درصد توليد علم كشور مربوط به حوزه علوم پايه است، گفت: در حال حاضر حدود 20درصد توليد علم مربوط به حوزه علوم رياضي است.
به گفته قديمي از جمعيت 7درصدي دانشجويان علوم پايه 2درصد در حوزه علوم رياضي، 2درصد در حوزه شيمي، 5/1درصد در حوزه فيزيك، 5/1درصد در حوزه علوم زيستي و كمتر از 1درصد در حوزه علوم زمين تحصيل مي كنند.
وي در بخش ديگري از صحبت هاي خود خاطرنشان كرد: طي سال هاي آينده رشد جمعيت 18 تا 24 سال كشور كاهش مي يابد و اين اتفاق بهترين فرصت است تا آموزش عالي بتواند ارتقاي كيفيت را به عنوان اولويت اساسي مدنظر قراردهد.

 



تجليل از نخبگان كميته امداد در صحن مجلس

جمعي از نخبگان كميته امام(ره) در صحن علني مجلس حضور يافتند و از آنان با اهداي لوح تقدير، تجليل شد.
در آغاز جلسه علني مجلس شوراي اسلامي، از جمعي از نخبگان كميته حضرت امام خميني(ره) با اهداي لوح تقدير و هديه اي تجليل شد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست صحن علني پارلمان را برعهده داشت، در ابتداي جلسه طي سخناني از حضور اين نخبگان و فرزندان كميته حضرت امام و نيز انواري سرپرست اين كميته در مجلس تقدير و تشكر كرد و 14اسفند سالروز تأسيس اين كميته را تبريك گفت.
در اين جلسه از اصغر صفري دوست داراي مدرك كارشناسي ارشد و برنده مدال طلاي مسابقات رباتيك، صديقه اسدي فارغ التحصيل رشته پزشكي، جمال عزيزيان فر مدرس دانشگاه و عضو بنياد ملي نخبگان كشور، مرضيه مكرم فارغ التحصيل رشته مرفولوژي، فريده بديچي، سكينه زنگنه كارشناس رشته آمار و حافظ كل قرآن كريم، ابراهيم تقي نژاد فارغ التحصيل مكانيك كشاورزي و داراي دو مقطع دكترا و عبدالله عباسي عضو بنياد ملي نخبگان كشور تجليل شد.

 



پذيرش دانشجويان ايراني مالزي در پرديس بين الملل دانشگاه شريف

پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف در راستاي پذيرش دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در كشورهاي خارجي، اقدام به جذب دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در دانشگاه مالزي در رشته MBA كرد.
به گزارش پروتال دانشگاهي كشور، پرديس بين الملل كيش دانشگاه صنعتي شريف براساس درخواست هاي دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در كشورهاي خارجي براي انتقال و تحصيل در دانشگاه هاي بين المللي داخلي اقدام به پذيرش اين دسته از دانشجويان ايراني كرد.
در فاز اول اين طرح دانشجويان رشته MBA مشغول به تحصيل در دانشگاه MSU مالزي هستند در اين پرديس بين المللي جذب مي شوند. اين دانشجويان مي توانند با مراجعه به وب سايت پرديس بين المللي كيش درخواست پذيرش خود را تا روز 31 ارديبهشت ماه سال آينده ارسال كنند.
اين اقدام با اهداف ايجاد تمهيداتي براي انتقال و تحصيل دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در كشورهاي خارجي در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا در داخل كشور اجرايي مي شد.
پذيرش دانشجويان مذكور طبق ضوابط و مقررات آموزشي دانشگاه و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري انجام خواهد گرفت.
پرديس بين المللي كيش در دو دانشكده مهندسي علوم پايه و مديريت اقدام به پذيرش دانشجو در دوره هاي كارشناسي تا دكتري مي كند.
در دانشگاه مديريت اين پرديس در كنار رشته هاي كارشناسي ارشد MBA با گرايش محصول و بازار و مديريت با تمركز بر مديريت پروژه، اقدام به ايجاد دوره هاي مشترك با دانشگاه مالتي مدياي مالزي شده است كه شامل رشته هاي MBA با گرايش فناوري اطلاعات و دوره نيمه حضوري MBA Online با گرايش عمومي شده است.

 



در مسير توليد علوم انساني اسلامي؛
چقدر تا جامعه شناسي اسلامي فاصله داريم؟ (بخش نخست)

مهدي جمشيدي
1- مقدمه:
در سال هاي گذشته، مقام معظم رهبري در ضمن برخي از بيانات خويش، به تأثيرات مخرب «علوم انساني سكولار» بر باورهاي اسلامي و انقلابي نسل جوان اشاره كردند و از ضرورت توليد «علوم انساني اسلامي» با تكيه بر مباني تفكر اسلامي سخن گفتند و البته آگاهان به خوبي مي دانند كه اين هشدارها و مطالبه ها اختصاص به مقطع زماني پس از «فتنه سال88» ندارد؛ بلكه ايشان از سال هاي مياني دهه هفتاد به بعد، همواره بر اين «مسأله بنيادي» پاي فشردند و تأكيد كردند.
در اين باره بايد گفت اين خواست كليدي رهبر معظم انقلاب از دو سو دچار مظلوميت و مهجوريت است:
اول، از سوي نيروهاي فكري متعهد به آرمان هاي انقلاب كه گامي جدي و بنيادي در اين راستا برنمي دارند.
دوم، از سوي نيروهاي فكري دگرانديش كه از اساس، اعتقادي به توليد «علوم انساني اسلامي» ندارند.
از اين رو، اكنون ما با يك خواست تاريخي معطل مانده روبرو هستيم كه متأسفانه به دليل وجود همين آسيب ها، قدري صورت تكرار مكرر نيز يافته و رنگ كليشه و شعار پذيرفته است. افزون بر اين، فعالان جبهه دگرانديشي در طول اين سال ها، شبهات و مناقشات نظري مختلفي را در مقابل ايده «علوم انساني اسلامي» مطرح كرده اند تا مسير اين حركت، ناهموارتر و دشوارتر گردد. برهه كنوني از جهات مختلف فرهنگي و معرفتي، زمان مناسبي است كه اين ايده به ميدان تفكر و تدقيق آورده شود و تا واصل گرديدن به نتايج مطلوب رها نگردد. طرح پيش رو، به «جامعه شناسي» به عنوان يكي از شاخه هاي مهم «علوم انساني» اختصاص دارد و نمايانگر اساسي ترين مباحث مربوط به «جامعه شناسي اسلامي» و روند توليد آن است.
2- تعريف حوزه تمحض علمي:
1-2- تعريف علم «جامعه شناسي»
«جامعه شناسي اسلامي»(1)، سنخي و صنفي از علم «جامعه شناسي»(2) است كه در برخي از جهات تكون بخش خويش به مثابه يك قلمرو علمي(3)، از معارف نظري(4) و احكام عملي(5) «اسلام»(6) به عنوان يك دين الهي، تأثير مي پذيرد. اين گزاره كه «جامعه شناسي اسلامي، سنخي و صنفي از علم جامعه شناسي است»، مبتني بر يك پيش فرض فلسفي(7) است و آن اين است كه علم «جامعه شناسي»، يك يا چند جزء و عنصر «ذاتي»(8) دارد كه قابل سلب از آن نيست. از اين رو، تمام سنخ ها و صنف هاي علم «جامعه شناسي»، تنها در پهنه اجزاء و عناصر «عرضي» اين علم، با يكديگر تفاوت دارند. در واقع، اجزاء و عناصر «عرضي» علم «جامعه شناسي»، چه بالفعل باشند و چه بالقوه، اجزاء و عناصر «ذاتي» هر يك از سنخ ها و صنف هاي علم «جامعه شناسي» هستند. ازنظر نگارنده اين سطور، اجزاء و عناصر «ذاتي» علم «جامعه شناسي» عبارتند از:
الف- در قلمرو «موضوع»(9) علم «جامعه شناسي»
همه سنخ ها و صنف هاي علم «جامعه شناسي»، منطقاً مي بايد «جهان اجتماعي»(10) و يا پاره هايي از آن را مطالعه كنند و به هيچ رو، از اين حكم كلي، گريزي ندارند؛ به گونه اي كه برگرفتن «موضوع» ديگر براي علم «جامعه شناسي»، مساوي با «انحلال و انهدام منطقي» اين ساحت علمي است.(11) جهان اجتماعي به مثابه موضوع علم «جامعه شناسي»، شامل دو دسته «هستي» است: «عامليت ها- يا كنشگران- اجتماعي» (12) و «ساختارهاي اجتماعي»(13)
ب- در قلمرو «روش» (14) علم «جامعه شناسي»
جامعه شناسي يك «علم» است و «علم» با «معرفت عاميانه و روزمره» تفاوت دارد، اما تفاوت آن در «محتوا و مضمون روش» نيست؛ يعني خطاست اگر به عنوان مثال، «روش تجربي»(15) را جزء «عناصر ذاتي» علم جامعه شناسي- و حتي به طور كلي علوم انساني- قلمداد كنيم (16)، بلكه تفاوت «علم» با «معرفت عاميانه و روزمره» در «صورت و شكل روش» است.
براي توضيح بيشتر بايد گفت «صورت و شكل روش» در «معرفت عاميانه و روزمره»، شخصي و سليقه اي و غيرمنطقي است، اما در علم و به تبع آن جامعه شناسي، نظام يافته و قاعده مند است.(71) بنابراين، «نظام يافتگي» و «قاعده مندي» صورت و شكل روش در علم جامعه شناسي، جزء عناصر ذاتي آن است.
2-2- تعريف علم «جامعه شناسي اسلامي
1-2-2- تعريف علم «جامعه شناسي اسلامي» به صفات ثبوتيه
حال، بخش دوم تعريف را شرح مي دهيم. گفته شد «جامعه شناسي اسلامي در برخي از جهات تكون بخش خويش به مثابه يك قلمرو علمي، از معارف نظري و احكام عملي اسلام به عنوان يك دين الهي، تأثير مي پذيرد». مسأله محتاج دقت و بيان اين است كه «جامعه شناسي» به عنوان يك «علم»، از كدام جهت يا جهت ها از «اسلام» به عنوان يك «دين»(18) تأثير مي پذيرد كه محصول اين تعامل و اتصال، يك حوزه علمي به نام «جامعه شناسي اسلامي» مي شود؟ به عبارت ديگر، «ذاتيات» و «مقومات اصلي» آنچه كه ما «جامعه شناسي اسلامي» مي خوانيم و آن را سنخي و صنفي از علم «جامعه شناسي» مي انگاريم، چه عناصري هستند؟ از نظر نگارنده، پاسخ اين پرسش اساسي و مناقشه آفرين، به شرح زير است:
الف- در قلمرو «مبادي» علم «جامعه شناسي اسلامي»
هر سنخ و صنفي از علم «جامعه شناسي»(19)، خواه نخواه، مبتني بر يك سلسله اصول موضوعه- يا مفروضات و يا پيش فرض ها- است كه ما آن ها را «مبادي علم اجتماعي(20) مي خوانيم. اين تعبير دلالت بر پهنه معرفتي دارد كه امروزه «فلسفه علوم اجتماعي» (21)به شمار مي آيد.
سرفصل هاي اصلي مباحث «مبادي علم اجتماعي» يا «فلسفه علم اجتماعي» در سه ساحت قرار مي گيرند: «مبادي هستي شناختي علم اجتماعي»(22) كه شامل مسأله هاي معطوف به شناخت هستي هاي اجتماعي از قبيل جامعه، ساختار اجتماعي، عامليت انساني و... است؛، «مبادي معرفت شناختي علم اجتماعي»(23) كه شامل مسئله هاي معطوف به معرفت اجتماعي از قبيل امكان تحقق معرفت اجتماعي، روش- منابع- تحصيل معرفت اجتماعي، حدود قطعيت معرفت اجتماعي، دامنه تعميم معرفت اجتماعي و... است؛ و «مبادي هنجارشناختي علم اجتماعي»(24)كه شامل مسأله هاي معطوف به بايدها و نبايد حاكم بر علم اجتماعي و زندگي اجتماعي از قبيل بايستگي و مطلوبيت حضور دين در علم اجتماعي و زندگي اجتماعي، غايات علم اجتماعي و زندگي اجتماعي و... است.(25) دين اسلام در تمام عرصه هاي نظري ياد شده، مي تواند مدخليت و تأثير جدي داشته باشد.(26)
ب- در قلمرو «مسئله ها»(27)ي علم «جامعه شناسي اسلامي»
در اين باره، بايد از دو گونه اثرگذاري و ارتباط سخن گفت:
گونه اول: انتخاب مسئله هاي اجتماعي. در روايات اسلامي تعبير «علم نافع» وجود دارد كه دلالت بر اظهارنظر دين در حوزه انتخاب مسئله هاي علمي دارد. بر اين اساس، جامعه شناسي اسلامي، مطالعه هر نوع مسئله اجتماعي(28) را تجويز نمي كند و يا دست كم براي برخي از اقسام مسئله هاي اجتماعي، اولويت و اهميتي قائل نيست.
گونه دوم: پاسخ دهي به مسئله هاي اجتماعي. در متون اسلامي اصلي- قرآن كريم و روايات-، برخي مسئله هاي اجتماعي، مطرح و به آن ها «پاسخ» داده شده است. از آنجا كه اين پاسخ ها، عيناً در متن دين اسلام آمده، جامعه شناسي متكي بر آن ها را بايد جامعه شناسي اسلامي انگاشت. به عنوان مثال، علل برخي آسيب هاي اجتماعي در متون اسلامي بيان شده؛ و يا به علل انحطاط و انقراض جوامع بشري اشاره شده؛ هم چنين احكام خاص اجتماعي- همانند امر به معروف و نهي از منكر كه شكلي از نظارت متقابل اجتماعي است- تشريع گرديده است. بنابراين، رويكرد ياد شده را بايد رويكرد چند معياري (29) دانست كه معيارهاي آن، مبادي و مسئله ها هستند.
در جدول بالا ، تفكيك ها و تقسيم بندي هاي ياد شده آمده است.
2-2-2. تعريف علم «جامعه شناسي اسلامي» به صفات سلبيه
الف- جامعه شناسي اسلامي، به اعتبار «موضوع»، اسلامي نيست؛ زيرا موضوع اين علم همان موضوع جامعه شناسي سكولار است و در اين جهت، تفاوتي ميان آن ها نيست. توضيح اين كه، موضوع هاي هر يك از شاخه هاي مختلف علوم انساني، «مقوم» و «ذاتي» اين علوم هستند و در صورت تغيير موضوع، اساساً «علم» مورد نظر تغيير مي كند و به علم ديگري تبديل مي شود. در اين جا مقصود از موضوع يك علم، آن كليتي است كه علم مورد نظر آن را در كانون مطالعه خود قرار داده و به مسائل مترتب بر آن مي پردازد.موضوع «جامعه شناسي اسلامي» هم چون موضوع «جامعه شناسي سكولار»، «جهان اجتماعي» است. هر سنخي و صنفي از جامعه شناسي به دليل اين كه علم «جامعه شناسي» است، ناگزير بايد به مطالعه «جهان اجتماعي» بپردازد و آن را به عنوان موضوع خود برگزيند. بنابراين، از يك سو «ايدئولوژي» (30)هاي مترتب بر هر يك از شاخه هاي مختلف علوم انساني نمي تواند مدخليتي در نوع «موضوع»هاي اين شاخه ها داشته باشد و از سوي ديگر، نوع «موضوع»هاي هر يك از شاخه ها نيز تأثيري بر «ايدئولوژي»هاي مترتب بر آن ها ندارد.
ب- اسلاميت «جامعه شناسي اسلامي»، به يك معني به خود «مسئله »هاي اين علم نيز باز نمي گردد. مسئله ها مقولاتي هستند كه از يك موضوع برمي خيزند و در ارتباط با آن قرار دارند. اگر «جهان اجتماعي» موضوع مطالعه جامعه شناختي است، مقولاتي از قبيل «جامعه پذيري» (31)، «دگرگوني اجتماعي» (32) و پديده هاي اجتماعي ديگري كه در درون جهان اجتماعي واقع شده اند، مسئله هاي جامعه شناختي قلمداد مي شوند. دليلي كه مي توان براي اثبات اين مدعا- كه مسئله، چندان مدخليتي در تكوين هويت ايدئولوژيك هيچ يك از شاخه هاي علوم انساني و از جمله جامعه شناسي ندارد- اقامه كرد اين است كه يك مسئله ايدئولوژيك را هر سنخ ايدئولوژيكي از شاخه هاي جامعه شناسي مي تواند مطالعه كند. از اين رو، يك «مسئله ديني»(33) مي تواند مسئله مورد مطالعه يكي از شاخه هاي «جامعه شناسي سكولار» واقع شود. به برخي از مصاديق اين مطلب اشاره مي كنيم. «جامعه شناسي دين» كه در واقع، نوعي «جامعه شناسي سكولار» است، به مطالعه «دين» مي پردازد.
هم چنين پديده «انقلاب اسلامي» كه يك پديده اجتماعي عميقاً ديني است، بارها و بارها به مسئله موردمطالعه «علوم اجتماعي سكولار» تبديل شده و حتي گاه موجب شكل گيري چرخش هاي نظري در پاره هايي از آن نيز شده است. اما آيا انتخاب اين قبيل مسئله هاي ديني موجب «ديني شدن» آن علوم سكولار شده است؟!
ج- جامعه شناسي اسلامي، به اعتبار «نظريه پرداز» هم اسلامي نيست؛ يعني اين گونه نيست كه چون شخص نظريه پرداز، مسلمان است، پس نظريه او هم اسلامي است. امروزه بسيارند نظريه پردازان مسلماني كه در درون پارادايم سكولاريستي علوم انساني غربي مي انديشند و مطابق مباني آن، نظريه پردازي مي كنند. درباره چنين افرادي بايد گفت هويت فكري شخص نظريه پرداز، در واقع، يك هويت سكولاريستي است و نه اسلامي؛ چرا كه وابستگي وي به اسلام، تنها در محدوده يك سلسله آداب و مناسب عبادي تعريف شده است.
د- منبع معرفت در جامعه شناسي اسلامي، صرفاً «نقل ديني» نيست؛ يعني اسلامي بودن جامعه شناسي اسلامي منجر به طرد ساير منابع معرفت از قبيل «تجربه» و «عقل» نمي شود. از نظر جهان بيني اسلامي، منابع معرفت علمي متعدد است و در نقل ديني خلاصه نمي شود. در آيات زيادي از قرآن كريم، اعتبار معرفت شناختي «تجربه» و «عقل» پذيرفته شده و انسان به سوي بهره گيري از اين منابع معرفتي تشويق گرديده است.
بنابراين برخلاف پندار رايج، در جامعه شناسي اسلامي، منابع معرفت افزايش مي يابد و نه كاهش؛ زيرا در جامعه شناسي سكولار، تنها «معرفت تجربي»، معرفت علمي و معتبر قلمداد شده و ساير انواع معرفت، از دايره «علم» خارج شده است. پس جامعه شناسي اسلامي از نظر روش شناختي، يك پارادايم «تكثرگرا» ست و يافته هاي «تجربه» و «عقل» را معتبر مي انگارد. به بيان ديگر، جامعه شناسي «اسلامي»، مساوي با جامعه شناسي «نقلي» نيست.
ادامه دارد...

¤ پاورقي ها در انتهاي بخش دوم درج خواهد شد
¤ دانشجوي كارشناسي ارشد جامعه شناسي

 



مردم با كسي عقد اخوت نبسته اند

حيدرولي زاده- دانشجوي دانشگاه مراغه
پس از ماه ها انتظار و در نهايت، بازار داغ تبليغات انتخاباتي، انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار گرديد و بدون شك پيروز واقعي اين انتخابات مردم بزرگوار ايران اسلامي هستند، اين مشاركت، بصيرت و آگاهي مردم سرافراز كشورمان چندين پيام مهم براي مردم و سياستمداران داخلي و خارجي داشت.
1- حضور پرشور مردم درعرصه انتخابات بار مسئولين نظام را سنگين تر كرد، چرا كه مردم بعد از گذشت چندين دهه به عهد و پـيمان خود كه با از جان و مال خودگذشتگان در راه انقلاب اسلامي بسته بودند وفا كردند و درپاي صندوق هاي راي حاضر شدند و حالا نوبت مسئولين نظام است كه قدر اين ملت بزرگوار و بي نظير را بداند و اين ملت رنج ديده در طول تاريخ و استبدادهاي مختلف را به عنوان ولي نعمت خود بشمارد و نگذارد كوچك ترين ظلمي درحقشان بشود.
2- همچنين مردم ايران با مشاركت خود سيلي محكمي برچهره استكبار زدند و براي چندمين بار در عمر سي و چندساله نظام جمهوري اسلامي ايران ثابت كردند كه تبليغات استكبار بي فايده است و نشان دادند اگر دشمنانشان قوي ترين رسانه ها را هم دراختيار داشته باشند و روز و شب بگويند انتخابات را تحريم كنيد و زشت ترين القاب را به راي دهندگان و بهترين القاب را به راي ندهندگان نسبت بدهند حرفشان را زيرپا خواهند گذاشت و در عرصه هاي خطير حضور محكمي خواهند داشت، چرا كه اهداف و اغراض جبهه استكبار و بلندگوهاي داخلي آنها براي مردم ديگر فاش شده است و مردم بيدار اعلام مي كنند زمان آن گذشت كه ايران را با بهانه اي به چپاول و غارت مي كشيدند و دموكراسي خودتان براي غارت خفتگان بشريت نه ما كه ديگر بيداريم.
3- علي رغم اينكه برخي از كانديداها از ترفندهاي مختلف و از وعده هاي قانوني تا غير قانوني و اخلاقي تا غير اخلاقي و ممكن تا ناممكن براي تبليغات خود در انتخابات استفاده كردند. مردم با بصيرت و آگاهي بيشتر نسبت به دوره هاي گذشته درانتخابات شركت كردند. به طوري كه نتايج حاصل در بعضي از شهرهاي كشور تعجب برانگيز بود و مردم كساني را كه دوره هاي قبل قدرت را نه براي خدمت بلكه براي حفظ خود استفاده مي كردند و به جاي اصل درحاشيه غرق شده بودند و حتي در زمان تبليغات با رفتارهاي غيرقانوني از نهادهاي دولتي براي تبليغات خود سوءاستفاده مي كردند به پايين كشيدند و ثابت كردند تا زماني كه فريفته قدرت نشده اند مردم اعتماد خود را از آن ها برنخواهند داشت و با كج روي از حد مرزها از آن ها سلب اعتماد مي كنند.
4- سخن نهايي مردم با كانديداهاي انتخاباتي است كه به مجلس نهم راه يافتند، با اين مضمون كه «ما با كسي عقد اخوت نبسته ايم» آگاه باشيد منتخبين جديد مردم، افرادي بودند كه دوره هاي قبل نيز با راي مردم انتخاب شدند و روزي همچون شما از انتخاب مسرور و خرسند بودند، ولي امروز ناراحت و پريشان حال اند، بنگريد احوالشان را چون برعهدي كه با مردم خود بسته بودند وفادار نماندند و معدودي نيز از مسند قدرت سو استفاده هاي فراوان براي منافع خويش به كار بردند و مردم با شعور ايران اسلامي نيز به آن ها راي اعتماد ندادند و اگر خواست مردم نباشد دوامشان پايدار نخواهد ماند.
اميدواريم در مجلس نهم شوراي اسلامي شاهد نمايندگاني مقتدر باشيم كه مردم عزيزمان ديگر هيچ نگراني از ضايع شدن كوچك ترين حقشان نداشته باشند و مجلسي كه به فرموده امام راحل در راس امور است، پيشتاز دفاع از حق همه مردم نه گروه خاصي از مردم است را ببينيم.

 



حقوق دانشجويي به زبان ساده آيين نامه شرايط ورود و ثبت نام

حقوق دانشجويي مجموعه مقررات دانشگاه ها و آموزش عالي در مورد قوانين آموزشي، فعاليت هاي دانشجويي، آيين نامه انضباطي و مقررات مديريت دانشگاه هاست كه با توجه به عدم اطلاع رساني مسئولان، دانشجويان از حقوق خود به خوبي آگاهي ندارند تا اين موارد را مطالبه كنند. با توجه به ضرورت آگاهي دانشجويان از حقوق خود اين مجموعه با عنوان «حقوق دانشجويي به زبان ساده» را با هم بررسي مي كنيم.
شرايط ورود و ثبت نام كارداني و كارشناسي:
- داشتن شرايط عمومي از نظر قوانين و مقررات جاري كشور
- داشتن گواهينامه پايان دوره متوسطه و يا داشتن گواهينامه كارداني براي كارشناسي ناپيوسته كه به تأييد رسيده باشد.
- پذيرفته شدن در آزمون ورودي
- سپرده تعهد خدمت رايگان با پرداخت شهريه طبق مقررات كه از مراجع صادر مي شود.
دانشجو بايد، در زمان معين انتخاب واحد كند درغير اين صورت، به منزله انصراف از تحصيل تلقي مي شود و در صورت تأخير و با عذرموجه حق انتخاب واحد ندارد و آن نيم سال مدت مجاز تحصيلي به حساب مي آيد.
لذا دانشجو بايد عذرموجه خود را با سند و دلايل مكتوب در اولين ماه آغاز هر نيم سال به آموزش دانشگاه تحويل دهد.
دانشجو در يك زمان حق تحصيل در 2 رشته، 2 گرايش در يك رشته و يا چند دانشگاه را ندارد و در صورت تخلف از ادامه تحصيل در يكي از رشته ها به تشخيص كميسيون محروم مي شود و بايد جريمه هايي را بپردازد.
البته دانشجويان ممتاز استثناء هستند.
دانشجويان شبانه و پيام نور نيز بايد به هنگام نام نويسي، درهر نيم سال، شهريه خود را به دو صورت ثابت و متغير، بپردازند.
شرايط ورود به كارشناسي ارشد
دوره كارشناسي ارشد يكي از دوره هاي بالاتر از كارشناسي است.
گواهينامه دوره كارشناسي يا بالاتر در رشته هاي مورد قبول
برخورداري از توانايي جسمي لازم و متناسب با رشته تحصيلي
موفقيت در آزمون ورودي از شرايط ورود به دوره كارشناسي ارشد است.
دانشگاه آزاد اسلامي
شرايط ورود:
داشتن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي
نداشتن منع قانوني خدمت وظيفه عمومي
داشتن گواهينامه پايان متوسطه نظام قديم و يا دوره پيش دانشگاهي نظام جديد يا برابر آن براي آموزش هاي حوزوي و گواهينامه كارداني براي كارشناسي ناپيوسته، و نيز داشتن مدرك قابل قبول براي كارداني پيوسته
مدرك فوق ديپلم يا ليسانس نمي توانند در آزمون ورودي دوره كارشناسي ناپيوسته و كارشناسي ارشد ناپيوسته شركت نمايند. مگر آن دسته از فارغ التحصيلان خارج از كشور كه در مدرك تحصيلي ارزيابي شده آنان اجازه ادامه تحصيل در مقطع بالاتر قيد شده باشد.
پذيرفته شدن در آزمون ورودي
ثبت نام:
مراجعه براي ثبت نام و انتخاب واحد در مهلت هاي تعيين شده
عدم مراجعه پذيرفته شدگان براي ثبت نام در مهلت مقرر، انصراف تلقي خواهد شد.
و اين كه در مواردي كه دلايل تأخير در ثبت نام داوطلب پذيرفته شده، توسط سازمان مركزي موجه تشخيص داده شود، برابر دستورالعمل اقدام مي گردد.
در صورتي كه تأخير در ثبت نام از ساعات هر درس بيشتر نشود، نام نويسي دانشجو با نظر مدير گروه و تأييد شوراي آموزشي دانشگاهي امكان پذير است. در اين حال مدت تأخير جزو حد نصاب غيبت دانشجو محسوب مي شود.
ليكن دانشجوياني كه پس از انقضاي مهلت براي ثبت نام مراجعه كنند، حق انتخاب واحد ندارند. در صورت موافقت شوراي آموزشي واحد دانشگاهي مدت غيبت به عنوان مرخصي تحصيلي آنان محسوب مي گردد و دانشجو بايد شهريه ثابت بپردازد.
دانشجو در يك زمان، حق نام نويسي و ادامه تحصيل در بيش از يك رشته
و در هر رشته بيش از يك گرايش در يك يا چند دانشگاه
يا در نظام آموزش تمام وقت يا پاره وقت نخواهد داشت، در صورت تخلف از ادامه تحصيل در يكي از رشته ها به تشخيص كميسيون موارد خاص دانشگاه محروم و سوابق تحصيلي باطل اعلام مي شود و دانشجو موظف به پرداخت هزينه انصراف مي باشد.
شرايط ورود به نظام آموزش پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامي:
- داشتن شرايط عمومي ورود به آموزش عالي
- پذيرفته شدن در آزمون ورودي سراسري
- پرداخت شهريه تعيين شده برابر ضوابط
شرايط ورود و ثبت نام دانشگاه هاي علوم پزشكي
پذيرش دانشجويان، تعليقي با ارائه معرفي نامه و دانشجويان بورسيه با ارائه معرفي نامه كتبي از اداره كل بورس ها امكان پذير است.
ثبت نام از دانشجويان غيرايراني كه داراي معرفي نامه مي باشند، الزامي است و اين دانشجويان مشابه دانشجويان ايراني خواهند بود.
انجام معاينات پزشكي، جهت جديد الورودها ضروري است، بخصوص در رابطه با نقص عضو موثر در انجام امور حرفه اي هر رشته.
شرايط ورود ويژه دانشجويان ممتاز:
دانشجوياني كه مي توانند از مزاياي اين آئين نامه بهره مند شوند، عبارتند از:
- برگزيدگان آزمون سراسري با معرفي سازمان سنجش آموزش كشور
- برگزيدگان المپيادهاي علمي دانش آموزشي كشور
- برگزيدگان جشنواره هاي خوارزمي
در نظر داشته باشيد برگزيدگان، كساني هستند كه مجموع نمرات اكتسابي آنها در آزمون سراسري حداقل دو و نيم انحراف معيار از ميانگين نمرات در گروه آزمايشي مربوط بالاتر باشد.
و همچنين دانشجوياني كه فاقد شرايط باشند اما به دليل داشتن ويژگي هاي استثنايي به تشخيص و تأييد گروه آموزشي مربوط دانشجوي ممتاز شناخته شوند، از سوي دانشگاه معرفي مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14