(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

برداشت 4300 ميليارد توماني دولت بابت مابه التفاوت ارز دريافتي بانك ها
تدوين طرح بازنشستگي كارمندان با هر ميزان سابقه خدمت
ستاد هدفمندي يارانه ها: پيامك هاي انصراف از يارانه با درصدي خطا ارسال شده است
59 طرح بيمارستاني تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد
نفت ايران همچنان ركورددار بازارهاي جهاني
افزايش صنعتي سازي مسكن مهر
خرداد 91 آخرين مهلت نوسازي تاكسي هاي فرسوده
كوتاه اقتصادي
بهره برداري از 3 پالايشگاه بزرگ گازي در سال آينده
پرسش هاي مردم از سازمان حمايت
هشدار گمرك به مسافران
28 اسفند آخرين مهلت تمديد دفترچه هاي درماني



برداشت 4300 ميليارد توماني دولت بابت مابه التفاوت ارز دريافتي بانك ها

براساس اخبار جديدي كه از ماجراي برداشت از حساب بانكها بابت مابه التفاوت ارز دريافتي به دست آمده، كل مبلغ درخواستي براي برداشت از حساب بانكها 8700 ميليارد تومان بوده كه 4300ميليارد تومان آن برداشت شده و به حساب واسط بانكها واريز شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، خبرهاي جديد حاكي است: برداشت دولت از حساب بانكها بابت مابه التفاوت ارز دريافتي مصوبه تاريخ 8 بهمن ماه سال 90 كميته پنج نفره ارزي بوده است كه رياست آن را سيد شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي بر عهده دارد.
مصوبه كميته ارزي كه به مثابه مصوبه هيئت وزيران مي باشد 10 روز پس از تصويب يعني در تاريخ 18 بهمن ماه از سوي رحيمي معاون اول رئيس جمهوري به بانك مركزي ابلاغ شده است.
بانك مركزي عليرغم اينكه اين مصوبه را به اطلاع بانكها رسانده و از آنها اطلاعات ارز دريافتي از بانك مركزي را خواسته است، ولي خود بانك مركزي تا يك هفته پيش اين مصوبه را اجرايي نكرد تا اينكه كميته ارزي 5 نفره از بانك مركزي مجدداً درخواست اجراي مصوبه را مي كند. در عين حال بانك ها نيز اطلاعات درخواستي را به بانك مركزي نداده اند و اين بانك كه با درخواست هاي مكرر كميته ارزي مواجه بود، سرانجام هفته گذشته مبلغ 4300ميليارد تومان از حساب برخي بانكها برداشت كرده است.
اين در حالي است كه رقم واقعي مابه التفاوت ارز دريافتي بانكها بيش از 8700 ميليارد تومان بوده است.
نكته ديگر اينكه بانك مركزي اين پول را هنوز به خزانه دولت واريز نكرده و اين پول در حساب واسط بانكها در بانك مركزي نگه داشته مي شود.
مسئله قابل توجه در اين قضيه آن است كه به نظر مي رسد كميته ارزي 5 نفره كه رياست آن با وزير اقتصاد است با مديريت ارزي كشور كه با رئيس كل بانك مركزي است، تناقض دارد و دو مدير براي مديريت ارزي كشور قابل جمع نيست.
محمود بهمني پيشتر در گفت وگو با فارس اظهار داشت: كميته پنج نفره ساماندهي بازار ارز از مدت ها پيش خواستار روشن شدن نحوه و محل فروش ارزهايي شد كه توسط بانك مركزي در اختيار بانك ها قرار گرفته بود، برهمين اساس مكاتبات مكرري با بانك ها انجام شد و تعداد زيادي از بانك ها هم مستندات خود را ارائه دادند.
بهمني ادامه داد: در اين ميان متأسفانه برخي از بانك ها در ارائه مستندات تعلل كردند و همين باعث شد تا اين احتمال براي اعضاي كميته پنج نفره ارزي تقويت شود كه ارزهاي توزيع شده ميان اين بانك ها در محل هايي غير از آنچه كه بايد صرف شده، بنابراين با محاسبه مابه التفاوت ارز اختصاص يافته از سوي بانك مركزي و قيمت ارز در بازار آزاد در مقاطعي كه بانك ها از ارائه مستندات اختصاص ارز در آن زمان ها خودداري كرده بودند، اين ارقام از حساب واسط بانك ها به عنوان بدهكاري به بانك مركزي كسر شد.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه با بي اساس دانستن گمانه هايي كه ارقام كسر شده از حساب هاي واسط را منبع تامين بخشي از يارانه نقدي اسفند ماه دانسته اند، گفت: اين اقدامات كميته پنج نفره و نامه نگاري بانك ها به اوايل بهمن ماه بازمي گردد و انتشار اخباري در اين باره در زمان توزيع يارانه نقدي بيشتر به يك شيطنت شبيه است.
وي گفت: به بانك ها اعلام كرده ايم كه الان هم اگر مستندات توزيع ارزها را ارائه كنند، مبالغ كسر شده به حسابشان بازگردانده خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي در پايان افزود: به هر حال اين اقدام در پي ابهام براي كميته پنج نفره ارزي انجام شده و از آنجايي كه بانك مركزي نهاد مرتبط و ناظر بر بانك هاست، طبيعي است كه پيگيري موضوع به اين بانك محول شده باشد.

 



تدوين طرح بازنشستگي كارمندان با هر ميزان سابقه خدمت

معاون حقوقي و امور مجلس معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: پيش نويس طرح بازنشستگي كارمندان دولت با هر ميزان سابقه خدمت در اين معاونت تدوين شده است.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين پيش نويس به كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ارائه شده و در صورت موافقت نمايندگان، اين پيشنهاد در قالب يك طرح و به عنوان بندي از لايحه بودجه سال 1391 قابل بررسي خواهد بود.
وي با بيان اين كه برخي از كارمندان تمايل دارند براي مثال با 20 سال سابقه و 20 روز حقوق بازنشسته شوند، اما در قانون مديريت خدمات كشوري چنين حكمي وجود ندارد، اظهار داشت: از اين رو پيش نويسي در معاونت توسعه مديريت تهيه شده كه كارمندان بتوانند با هر سابقه كاري بازنشسته شوند.
به گفته تاجي، براساس پيشنهاد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري و در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي، كارمندان دولت با هر سابقه خدمتي مي توانند تقاضاي بازنشستگي كنند.
وي افزود: هم اكنون قانون بازنشستگي پيش از موعد وجود دارد، اما استفاده از اين قانون به دليل بارمالي كه به دولت تحميل مي كند، محدود شده است.
به گفته تاجي در صورتي كه نمايندگان پيشنهاد معاونت توسعه مديريت مبني بر امكان بازنشستگي با هر سابقه خدمت را تصويب كنند، افرادي كه علاقه مند به بازنشستگي زودهنگام هستند، مي توانند به راحتي و بدون تحميل هزينه اضافي به دولت بازنشسته شوند.
وي افزود: طبيعي است كه مدت زماني به عنوان كف سابقه خدمت تعيين خواهد شد؛ مانند 15 سال يا مانند آن.
معاون حقوقي و امور مجلس معاونت توسعه مديريت همچنين از ارائه پيشنهادي مبني بر استخدام نيمه وقت بانوان با نصف حقوق و مزايا به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: براساس اين طرح پيشنهادي نيز دولت به جاي استخدام يك زن، دو زن به صورت نيمه وقت استخدام مي كند كه ساعت كار و زمان حضور در اداره آنان نصف يك كارمند باشد و در عوض دريافتي و حق بازنشستگي و ساير مزاياي آنها نيز به صورت نيمه خواهد بود.
اين مقام مسئول افزود: استخدام تمام وقت زنان همچنان به قوت خود باقي خواهد بود و استخدام نيمه وقت يك گزينه ترجيحي براي زنان به حساب مي آيد.

 



ستاد هدفمندي يارانه ها: پيامك هاي انصراف از يارانه با درصدي خطا ارسال شده است

يك منبع آگاه در ستاد هدفمند كردن يارانه ها گفت: پيامك هاي انصراف از يارانه با درصدي از خطا ارسال شده است.
اين منبع آگاه در گفت وگو با ايرنا، درخصوص پيامك هاي انصراف از يارانه، اظهار داشت: اين موضوع درحال مديريت است تا مشكل هر چه زودتر رفع شود.
وي با بيان آن كه، انجام امور مربوط به پرداخت يارانه و همچنين مرحله خود انصرافي كار بزرگي است، گفت: هر چند اطلاعات افراد دريافت كننده يارانه از مراكز آماري دريافت شده است، اما اشتباهاتي نيز در اين خصوص صورت گرفته كه برخي افراد دريافت كننده پيامك، نبايد نگران باشند.
اين منبع آگاه تصريح كرد: به زودي مسئولان مربوطه توضيحاتي را در اين خصوص ارايه خواهند كرد.
وي تأكيد كرد: اين پيامك ها به منظور خودانصرافي بوده و مبني بر قطع يارانه افراد نيست.
وي با بيان اين كه، يارانه نقدي هيچ سرپرست خانواري قطع نشده است، گفت: اشتباه بانكي موجب شده تا برخي از سرپرستان خانوار در اسفند ماه يارانه نقدي خود را دريافت نكنند كه در صورت پيگيري يارانه به آن ها پرداخت خواهد شد.
يادآور مي شود؛ روز يكشنبه از سوي سازمان هدفمندي يارانه ها پيامك هايي براي برخي از سرپرستان خانوار مبني بر انصراف از دريافت يارانه ها ارسال شده است.
در اين پيامك از سرپرستان خانوار خواسته شده كه جهت انصراف از دريافت يارانه به سامانه
WWW. refahi.ir مراجعه كنند. در اين پيامك ها كه از شماره 98300025 ارسال شده، آمده است: آقاي... نظر به تمكن مالي، لطفا جهت انصراف از دريافت
يارانه به سامانه
WWW. refahi. ir مراجعه كنيد.
گفتني است اين پيامك ها به اشتباه براي برخي از اقشار كم درآمد جامعه نيز ارسال شده و نگراني هايي را براي آنها ايجاد كرده است.

 



59 طرح بيمارستاني تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد

معاون وزير مسكن و شهرسازي با بيان اينكه امسال 28 بيمارستان از سوي اين وزارتخانه ساخته شده است، گفت: 59 طرح بيمارستاني با ظرفيت پنج هزار و 300 تخت تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد.
محمدجعفر عليزاده ديروز در حاشيه مراسم كلنگ زني بيمارستان 540 تخت خوابي انستيتو كانسر افزود: اين وزارتخانه هم اكنون 160 طرح عمراني را در دست ساخت دارد كه عمده اين طرح ها را طرح هاي بيمارستاني، تشكيل مي دهند.
وي ادامه داد: هم اكنون كار ساخت 22 هزار تخت بيمارستاني را در دست اقدام داريم.
معاون وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به ساخت بيمارستان 540 تخت خوابي انستيتو كانسر خاطرنشان كرد: اين طرح در حال حذف شدن بود كه با نامه وزير بهداشت دوباره در دستور كار قرار گرفت.
عليزاده گفت: اين بيمارستان علاوه بر ارايه خدمات درماني، تربيت نيروي متخصص را نيز برعهده خواهد داشت و طرح منحصر به فردي در كشور است.
وي در ادامه با اشاره به عمليات ساخت مصلي تهران، يادآور شد: مرحله اول ساخت مصلي نيز تا سال 92 به پايان مي رسد.
افتتاح نخستين بيمارستان تروماي كشور
رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران از افتتاح بزرگترين بيمارستان تروماي كشور در اوايل سال 91 در بيمارستان سينا تهران خبر داد.
محمدباقر لاريجاني در حاشيه كلنگ زني بيمارستان سرطان مجتمع درماني امام خميني(ره) اظهار داشت: در مجموع 4 تا 5 درصد جمعيت كشور به نوعي از سرطان ها مبتلا هستند و اين بيماران به مراكز درماني و خدمات گسترده از جمله راديوتراپي نيازمندند.
وي افزود: كلنگ زني ساخت بيمارستان جامع سرطان كشور در مجتمع درماني امام خميني(ره) نيز در همين راستا صورت پذيرفته و اميدواريم در زمان مقرر اين بيمارستان براي ارائه خدمات به بيماران سرطاني راه اندازي شود.
لاريجاني با اشاره به 9 پروژه بيمارستاني ديگر دانشگاه علوم پزشكي تهران خاطرنشان كرد: در اين زمينه بزرگترين بيمارستان تروماي كشور را نيز در 14 طبقه اوايل سال 91 در بيمارستان سينا افتتاح خواهيم كرد و در ايام عيد نوروز نيز تجهيز اين بيمارستان براي راه اندازي نهايي صورت مي پذيرد.

 



نفت ايران همچنان ركورددار بازارهاي جهاني

در ادامه ماراتن قيمتي بين نفت صادراتي ايران و برنت درياي شمال، بهاي نفت ايران 17 سنت بيش از نفت برنت درياي شمال در بازارهاي آسيايي معامله شد، تا كماكان عنوان گران قيمت ترين نفت خام جهان را در روزهاي اخير يدك بكشد.
به گزارش مهر، همزمان با افزايش قيمت نفت برنت درياي شمال و نفت شيرين سبك پايه بورس نيويورك (دبليو.تي.آي)، بهاي نفت خام سبك و سنگين ايران هم در بازارهاي جهاني با افزايشي چند دلاري همراه بوده است.
در آخرين معاملات انجام گرفته در بازار جهاني نفت، بهاي هر بشكه نفت در بازار نيويورك با 42 سنت افزايش، به 106 دلار و 58 سنت رسيد. در بازار آي.سي.يي لندن هم بهاي نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آوريل، با يك دلار و 32 سنت افزايش، در سطح 125 دلار و 44 سنت براي هر بشكه تثبيت شد.
اين در حالي است كه بهاي هر بشكه نفت خام سبك ايران در بازارهاي آسيايي با افزايشي معادل 2 دلار حدود 125 دلار و 61 سنت به مشتريان آسيايي تحويل داده شد.
از اين رو همزمان با افزايش يك دلار و 80 سنتي بهاي نفت خام سبك ايران در معاملات آسيايي نسبت به ششم مارس سال جاري ميلادي، قيمت نفت خام ايران حدود 17 سنت بالاتر از نفت برنت درياي شمال معامله شده است.
افزايش قيمت بنزين در آمريكا و ژاپن
با افزايش قيمت طلاي سياه در بازارهاي آسيايي، اروپا و آمريكا، بهاي بنزين به عنوان يكي از استراتژيك ترين فرآورده هاي نفتي جهان هم از اين گراني قيمت در امان نماند.
براين اساس بنزين سوپر بدون سرب در بازارهاي آمريكا، ژاپن و سنگاپور به ترتيب 75/1185، 49/1195، 22/1176 دلار به ازاي هر تن تحويل خريداران شد.
به عبارت ديگر، در چند روز گذشته قيمت بنزين در بازارهاي آمريكا، ژاپن و سنگاپور به ترتيب 19/32، 22/23 و 05/23 دلار گران تر شده است. اين در حالي است كه شركت اكسون موبيل آمريكا هفته جاري به طور رسمي اعلام كرده است: در صورت مسدود شدن تنگه هرمز توسط ايران و اختلال در عبور نفتكش ها، بنزين در ايالات متحده آمريكا سهميه بندي خواهد شد.

 



افزايش صنعتي سازي مسكن مهر

رئيس مركز تحقيقات راه و شهرسازي از رشد صنعتي سازي مسكن مهر در سال آينده خبر داد.
سيد محمود فاطمي عقدا در گفت وگو با فارس افزود: در حال حاضر 31 درصد از واحدهاي مسكوني مهر به شيوه صنعتي ساخته مي شوند كه تلاش مي شود در سال آينده اين ميزان به 40 درصد يعني سقف تعيين شده در برنامه پنجم توسعه افزايش يابد.
وي اظهار داشت: وقتي كشور ثروتمندي مانند هند براي حل مشكل مسكن و زاغه نشيني خود از دنيا كمك مي خواهد، حركت شجاعانه ايران در ساخت اين تعداد عظيم از واحدهاي مسكوني توان بالاي كشور را نشان مي دهد.
وي با بيان اينكه هم اكنون فرصت بسيار مناسبي براي گسترش صنعتي سازي و توجه به كيفيت ساخت و ساز در كشور بوجود آمده است، تصريح كرد: هرگز نبايد اجازه دهيم در كشوري مانند ايران، ذره اي از كيفيت ساخت و ساز به ويژه در پروژه هاي مسكن مهر كاسته شود، چرا كه اين شاهكار ملي بايد به يادگار بماند.
فاطمي عقدا با اعلام آمادگي كامل مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي براي توسعه صنعتي سازي مسكن در كشور، ادامه داد: جالب نيست كه در مقطع كنوني شاهد ساخت واحدهاي مسكوني به شيوه سنتي يا مواردي مانند ساخت بتن به صورت دستي در محل كارگاه باشيم.

 



خرداد 91 آخرين مهلت نوسازي تاكسي هاي فرسوده

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور اعلام كرد: صاحبان تاكسي هاي فرسوده تا خرداد ماه سال 91موظف به ثبت نام براي نوسازي خودروهاي خود هستند كه چنانچه اقدام نكنند، كارت سوخت و مجوز آنها باطل مي شود.
محمد رويانيان ديروز درحاشيه برگزاري جشن نوروزي نوسازي تاكسي هاي فرسوده شهر تهران درجمع خبرنگاران افزود: صاحبان اين خودروها تا خرداد سال 91 براي ثبت نام نوسازي تاكسي فرسوده فرصت دارند و درپايان مهرماه 91 خودروي نو را تحويل خواهند گرفت.
وي تاكيد كرد: اين اخطارنهايي است و چنانچه دراين زمينه اقدامي انجام ندهند، كارت سوخت و مجوز آنها باطل مي شود.
رويانيان با بيان اينكه بيش از 330 هزار تاكسي دركشور وجود دارد، ادامه داد: از اين تعداد، 25هزار نفر از صاحبان تاكسي ها براي نوسازي خودروهاي خود مراجعه نكرده اند.
وي، متوسط عمر تاكسي هاي كشور را زير 7 سال ذكركرد و گفت: درتهران عمر 99 درصد تاكسي ها زير 10سال است.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با بيان اينكه 6هزار صاحب تاكسي فرسوده نيز درانتظار دريافت تاكسي هاي نو هستند، افزود: دارندگان اين تاكسي ها از 22 بهمن سال جاري براي نوسازي ثبت نام كرده اند و بزودي خودروي نو دريافت مي كنند.
رويانيان با بيان اينكه بيش از يك ميليون و 100 هزار خودروي فرسوده از سال 85 تاكنون جمع آوري شده است، اظهار داشت: يك هزار و 400 دستگاه ميني بوس نيز امسال دركشور نوسازي شده است.
وي با اظهار تاسف از اينكه مالكان ميني بوس ها رغبتي براي نوسازي خودروهاي خود ندارند، گفت:ميني بوس به دليل وارداتي بودن گران است و مالكان اين خودروها توان نوسازي آن را ندارند، به همين دليل سعي داريم با رايزني هاي انجام شده، عوارض گمركي ميني بوس را پايين بياوريم تا مالكان اين خودروها دغدغه گران بودن را نداشته باشند.
رويانيان درباره نوسازي كاميون هاي فرسوده نيز افزود: با توجه به تخصيص تسهيلات و اعطاي وام براي نوسازي كاميون هاي فرسوده، مالكان اين خودروها نيز به دليل گران بودن، رغبتي براي تعويض ندارند و استقبال چنداني نمي شود.
وي درپاسخ به افزايش كرايه تاكسي ها در اواخر اسفند سال جاري وسال آينده گفت: امسال نرخ كرايه تاكسي ها 40 درصد افزايش داشت و تا چند ماه ديگر تغيير نمي كند.
رويانيان تصريح كرد: مردم در صورت مشاهده افزايش نرخ كرايه از سوي رانندگان تاكسي، بايد مراتب را به سازمان تاكسيراني گزارش دهند و اين سازمان موظف به رسيدگي است.
پايين ترين كيفيت خودرو
به تاكسيران ها داده مي شود
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران با اشاره به اينكه خودروهاي تاكسيراني از كيفيت پاييني برخوردار هستند، گفت: متاسفانه شركت هاي خودروساز پايين ترين كيفيت خودرو را به تاكسيراني ها مي دهند.
احمدي بافنده نيزدر جشن نوسازي ناوگان تاكسي هاي شهر تهران اظهار داشت: بيشترين دغدغه رانندگان هزينه هاي روزانه آنهاست كه بيش از 30 آيتم است.
وي ادامه داد: سال گذشته هزينه يك روز راننده 13 هزار تومان بوده كه امسال به 25 هزار تومان افزايش يافته است.
مدير عامل سازمان تاكسيراني شهر تهران بيان داشت: تقريبا هزينه هاي روزانه تاكسيران ها دو برابر شده است.
وي افزود: سال گذشته هزينه سوخت روزانه تاكسي ها
660 تومان بوده كه امسال به
5 هزار تومان رسيده است.
احمدي بافنده خاطرنشان كرد: با اين همه افزايش هزينه ها متوسط حدود 10 تا 11 درصد كرايه ها افزايش پيدا كرده است. راننده اي نيست كه نسبت به گذشته وضعيت معيشت بهتري داشته باشد.
وي يادآور شد: راننده هاي تاكسي اگر فرصت شغلي ديگري داشتند رانندگي را كنار مي گذاشتند چرا كه وضعيت معيشتي خوبي ندارند.
احمدي بافنده خاطرنشان كرد: بعضي از راننده ها نمي توانند ماشين خود را بيمه كنند. پايين ترين كيفيت خودرو به تاكسيراني ها داده مي شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران يادآور شد: تاكسي ها بيش تر از اتوبوس ها و دو برابر مترو مسافر جابجا مي كنند.
وي گفت: در اتوبوسراني ها حدود 5.13 درصد از هزينه اتوبوس خريداري شده را شهرداري پرداخت مي كند و مابقي را دولت كمك مي كند.
احمدي بافنده بيان داشت: ماشين هاي جديدي كه به تاكسيراني واگذار شده هر روز روغن كم مي كند. راننده با پول خودش ماشين خريده است و بايد كيفيت ماشين هاي تاكسي بيشتر شود.
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران افزود: متاسفانه راننده هاي تاكسي داريم كه بالاي 50 سال سن دارند ولي هنوز بيمه نشده اند.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل دفتر كالاهاي فلزي و معدني سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، از تعهدات جديد خودروسازان در قبال افزايش قيمت خودرو خبر داد. شهرام ميرآخورلو با اعلام افزايش متوسط 6 درصدي قيمت انواع خودرو افزود: طي توافقات انجام شده خودروسازان موظف شدند كه در 2 ماه اول سال 91 با عرضه گسترده خودرو فاصله قيمت بازار آزاد با نرخ درب كارخانه را متعادل كنند تا رانت ايجاد شده براي برخي دلالان از بين برود.
¤ انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو نسبت به انتشار يك خبر درباره تلاش يك قطعه ساز براي ورود به هيات مديره گروه صنعتي ايران خودرو بيانيه اي صادر كرد و آن را در تناقض با منافع صنعت دانست. در اين بيانيه آمده است: البته به اعتقاد اين انجمن، عضويت يك قطعه ساز در هيات مديره يك خودروسازي نه از جايگاه فردي بلكه بايد به نمايندگي از تمام سازندگان قطعات خودرويي كشور و انجمن قطعه سازان صورت گيرد. اين تشكل، عضويت فردي هر قطعه ساز در هيات مديره يك خودروسازي را منطبق با اهداف و مصالح عالي اين صنعت ندانست و در هر شرايطي بر رعايت قوانين تجارت جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص تاكيد دارد.
¤ ميزان توليد سنگ آهن در 11 ماه سال جاري، افزون بر 25 ميليون و 591 هزار تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال 89 رشد سه درصدي را نشان مي دهد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفن مشتركين در مراكز مخابراتي خاتم الانبياء و شهيد آويني استان البرز با پيش شماره هاي 660 الي 666 و 480 الي 482 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ با ريزش 191 واحدي ديروز شاخص بورس كه در نتيجه اثر تعيين 30 درصدي حقوق دولت از معادن سنگ آهن و جو منفي ساير شركت ها رخ داد، اين متغير مهم بازار سهام با بيشترين افت در يك ماه اخير روبه رو شد. شاخص بورس در شرايطي طي روزهاي گذشته با افت و خيز آرام اما رو به رشدي به ثبت مي رسيد كه با افت 191 واحدي، بيشترين ريزش روزانه ارقام طي يك ماه اخير را به نظاره نشست.
¤ ايرانسل از عرصه بسته تخفيفي پيامك فارسي، خدمات اينترنت همراه (GPRS) رايگان، شارژ ويژه GPRS و پيام چند رسانه اي (MMS) رايگان به مناسبت فرا رسيدن نوروز 91 خبر داد. به گزارش روابط عمومي ايرانسل، بسته تخفيفي ويژه ارسال پيامك فارسي نوروز 91 ايرانسل در فاصله 20 اسفند 90 تا 18 فروردين 91 به تمامي مشتركين سيم كارت هاي اعتباري ايرانسل ارائه و موجب كاهش چشمگير هزينه ارسال پيامك هاي فارسي نوروزي مي شود. اين بسته با هزينه فعال سازي 3500 ريال براي ارسال 50 پيامك فارسي طي يك روز، از طريق شماره گيري كد دستوري قابل استفاده است. مشاهده باقي مانده اعتبار اين بسته از طريق شماره گيري كد دستوري ممكن مي باشد.
¤ مدير بازار فرابورس از فروش سه بلوك داراب، فسا و جهرم كه توسط كارگزاري بانك ملي خريداري شد خبر داد. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، امير هاموني با اعلام اين خبر افزود: 416 ميليون سهم شركت پتروشيمي داراب معادل 59/4 درصد سهام به صورت بلوكي و قيمت پايه هر سهم 1050 ريال و 280 ميليون سهم شركت پترشيمي فسا معادل 9/44 درصد سهام و همچنين 280 ميليون سهم پتروشيمي جهرم معادل 55/43 درصد سهام به نرخ پايه هر سهم 1050 ريال به صورت يكجا و با شرايط نقد و يا نقد و اقساط (حداقل 30 درصد نقد) در بازار پايه فرابورس براساس مقررات بازار سوم عرضه شد كه به فروش رفت.

 



بهره برداري از 3 پالايشگاه بزرگ گازي در سال آينده

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از بهره برداري
3 پالايشگاه بزرگ گازي در عسلويه طي سال آينده خبر داد.
«موسي سوري» تصريح كرد: سال آينده يكي از درخشان ترين سال هاي صنعت نفت كشور خواهد بود.
وي گفت: در 13 سال گذشته 5 پالايشگاه گازي با هدف پالايش گاز توليدي در 10 فاز پارس جنوبي به بهره برداري رسيد، اما در سال آينده سه پالايشگاه بزرگ براي تصفيه گاز فازهاي 12، 15 و 16 و 17 و 18 وارد مدار توليد مي شود.
سوري اظهار كرد: بخش دريايي اين 5 فاز ميدان مشترك پارس جنوبي از نيمه دوم سال آينده تا پايان سال با بهره برداري از يك سكو در هر فاز و مرحله به مرحله به توليد خواهد رسيد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس پيشتر با بيان اين كه فاز 12 پارس جنوبي، معادل 3 فاز استاندارد پارس جنوبي توليد خواهد داشت، از آغاز توليد زودهنگام گاز در فاز 12 پارس جنوبي در سال 1391 خبر داده و گفته بود: توليد گاز در سكوي اول با 12 حلقه چاه در سال 91 آغاز مي شود و تا پيش از پايان سال آينده نيز توليد از سكوي سوم اين فاز به مدار مي آيد، همچنين توليد گاز از سكوي دوم نيز در سال 92 انجام مي شود.
سوري درباره روند تامين تجهيزات در اين شركت گفت: براساس آمار ارائه شده از سوي واحد پژوهش و فناوري، سال گذشته بين 60 تا 65درصد از تجهيزات مورد نياز كشور از داخل تامين شد و هم اكنون نيز 43 بسته از كالاهاي مورد نياز كه پيشتر از خارج از كشور تامين مي شد، از داخل تامين مي شود و از واردات آنها بي نياز شده ايم.
وي با اشاره به حضور پيمانكاران توانمند داخلي در طرح توسعه فازهاي پارس جنوبي گفت: از ميان فازهاي در حال توسعه تنها فاز 11 به صورت قرارداد بيع متقابل با مشاركت شركت چيني انجام مي شود، اما ديگر فازهاي پارس جنوبي به دست پيمانكاران و مشاوران داخلي در حال اجراست.
به گزارش ايرنا، براساس مطالعه مخزن و نتايج بدست آمده از حفر چاه هاي اكتشافي در ميدان مشترك پارس جنوبي، برداشت روزانه تا 29 ميليارد فوت مكعب از اين ميدان مشترك گازي پيش بيني و اين ميزان در قالب تقسيم بندي هاي دريايي به صورت 24 فاز اجرا مي شود.

 



پرسش هاي مردم از سازمان حمايت

زمزمه اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كه شد، مردم نگران تبعات آن بودند. كارشناسان نيز گراني و تورم هاي چندصد درصدي را براي آن پيش بيني مي كردند.
بالاخره اجراي آن از آذرماه سال 89 رسما آغاز شد و واريز نخستين مرحله يارانه نقدي به حساب سرپرستان خانوار انجام گرفت.
مسئولان اقتصادي در دولت نيز مدام در جمع خبرنگاران از كنترل قيمت ها و برخورد با گرانفروشان خبر مي دادند.
خوشبختانه با تلاش مسئولان تورم هاي چندصد درصدي با اجراي اين قانون رخ نداد. مردم متين و باوقار كشورمان نيز برخورد بسيار خوبي در راه اجراي قانون داشتند و دولت را در اين زمينه همراهي كردند. رئيس جمهور محترم و مسئولان اقتصادي ايشان در دولت نيز بارها از مردم بخاطر صبر و شكيبايي در اجراي اين قانون تشكر و قدرداني كردند.
دولت توانست بخوبي مصرف حامل هاي انرژي در كشور را مديريت كند و مردم نيز بدنبال دولت مصارف خود را مديريت نمودند.
با پرداخت يارانه نقدي، قيمت برخي اقلام مصرفي مردم مانند نان كه دولت سال ها براي آن يارانه ميلياردي پرداخت مي كرد، افزايش يافت و مردم نيز مصرف بهينه را الگو قرار داده اند. يكي از مواردي كه قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها مورد بحث بود، سوءاستفاده فرصت طلبان از اجراي اين قانون بود. مسئولان ذيربط قول دادند كه جلوي اين سوءاستفاده ها را با بازرسي هاي موردي بگيرند كه به گفته مردم در اين زمينه موفقيت چشمگيري تاكنون نصيب نشده است. مسئولان اقتصادي نيز در گفت وگو با خبرنگاران، قول عدم افزايش قيمت ها را مرتبا اعلام عمومي كرده و حتي اين كه تا پايان سال جاري افزايش قيمتي در هيچيك از كالاها نخواهيم داشت كه البته اينچنين نشد.
از سوي ديگر بايد رعايت مشكلات توليدكننده را نيز مدنظر داشت. زيرا با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اين گروه نيز نبايد از اجراي اين قانون متضرر شوند تا بتوانند به كار خود ادامه دهند.
سال 90 در حال پايان يافتن است. در اين سال قيمت برخي اقلام كالايي چندين بار دچار نوسان قيمت شده است. مردم نيز در اين رابطه از كيهان انتظار داشته و دارند كه مسئولان ذيربط به سؤالاتشان درباره نوسانات قيمتي پاسخ دهند. متأسفانه طي تماس هايي كه با روابط عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته ايم تاكنون پاسخي براي گفت وگو با رئيس سازمان حمايت دريافت نكرده ايم. از اين رو بخاطر احترام به مردم، تصميم گرفتيم سؤالات آنان را در روزنامه مطرح نماييم شايد از اين طريق بتوان جوابي دريافت كرد.
1- مردم مي پرسند، سازمان حمايت مرتباً آمار از بازرسي و اقدامات صنفي، توزيعي و توليدي مي دهد، اثرات اين بازرسي ها كجاست؟ چرا تخلفات ادامه دارد؟
2- بازرسي هايي كه منجر به جريمه و تشكيل پرونده براي متخلفين مي شود، بازدارندگي مؤثري ندارد. بهتر نيست ساز و كارهاي ديگري براي اين منظور در نظر گرفته شود؟ زيرا به نظر مي رسد متخلفين با پرداخت جريمه كه بعضاً مبالغ مختصري هم هست عادت كرده و به تخلفات خود ادامه داده و مبلغ جريمه را به كالاي خود اضافه مي كنند و از مشتري دريافت مي شود.
3- قيمت محصولات لبنيات در سال جاري چندين بار افزايش داشته است. چرا علت آن براي مردم توضيح داده نمي شود. كارخانجات خودسرانه قيمت ها را بالا مي برند و پس از مدتي كه گذشت، مسئولان به فكر مقابله مي افتند. سازمان حمايت پاسخ دهد، كدام كارخانجات از مصوبه اي كه برپايه آن قرار بود قيمت ها به قيمت هاي قبل بازگردد، سرپيچي كرده اند؟
4- مردم مي پرسند، قيمت مرغ از مدتها پيش تاكنون افزايش بيش از 4400 تا 4700 تومان دارد. بازرسان سازمان حمايت كجا هستند؟ اگر اين قيمت ها تخلف است، چرا گرانفروشي ادامه دارد؟
5- در نمايشگاههاي عرضه مستقيم و فصلي برخي كالاها مانند: مرغ، تخم مرغ و... با قيمت زير بازار عرضه مي شود. بطور مثال: مرغ در نمايشگاهها كيلويي 3 هزار و 900 تومان عرضه مي شود. اگر اين قيمت براي عرضه كننده سودآور است كه هست، چرا بايد همين كالا در سطح خرده فروشي با قيمت كيلويي 4400 تا 4700 تومان عرضه شود.
6- چرا براي مقابله با افراد سوداگر، عرضه هاي مستقيم كالا دائمي نيست. با پايان يافتن نمايشگاه ها مردم مجبورند، ميوه، مرغ، تخم مرغ، لبنيات و... را با قيمت هاي گزاف تهيه كنند. تكليف چيست؟
7- قيمت گوشت قرمز بسيار بالا رفته است، مسئولان مي گفتند با عرضه گوشت منجمد وگرم وارداتي، قيمت ها كاهش مي يابند. اگر اين عرضه انجام شده، چرا قيمت ها همچنان بالاست. علت را بطور شفاف توضيح دهيد.
8- قيمت موز بعضاً در نقاط مختلف شهر نوسان دارد. از 1600 تومان در هر كيلو عرضه مي شود تا 2300 تومان خرده فروشان مي گويند در ميدان مركزي قيمت موز بالاست و علت آن افزايش قيمت ارز است.
آيا بازرسان سازمان حمايت بررسي كرده اند كه موز وارداتي با چه دلاري وارد شده است؟ با توجه به اينكه واردات موز درانحصار 2 يا 3 نفر است، بنظر مي رسد بررسي اين موضوع كار دشواري نباشد.
9- مردم مي پرسند، قيمت خدمات در ايام پاياني سال بي رويه بالا مي رود، آيا بازرسان مراجعه اي به يكي از مراكز خدمات دهي داشته اند. اعلام كنند.
10- بنا به گفته مسئولان سازمان حمايت و وزير صنعت، معدن و تجارت قرار بود قيمت خودرو افزايش نداشته باشد، اما با افزايش 6 تا 9 درصدي آن موافقت شد، آنهم در ايام پايان سال.
علت اين افزايش قيمت چيست؟ خودروسازان قيمت تمام شده خودروهاي خود را اعلام و سود قانوني راكه بايد دريافت نمايند اعلام كنند. چه اتفاقي رخ داده كه قيمت خودروي مگان بايد بيش از 4 ميليون تومان و پژو 207 آي بيش از 9 درصد افزايش يابند. بطور شفاف اين موارد رابه مردم اعلام كنند.
11- زمان تحويل خودرو، از جمله مواردي است كه هيچ يك از خودروسازان به آن متعهد نيستند، حال با توجه به اينكه اعلام شده بايد زمان تحويل حداكثر 30روزه باشد، ضمانت اجراي آن چيست و چرا جريمه اي در قبال عدم تعهد به زمان تحويل در نظر گرفته نشده است؟
12- برخي خودروها طي سال جاري چندين بار افزايش قيمت داشته اند. چرا سازمان حمايت توضيح نمي دهد با چه منطقي با افزايش مجدد خودروهاي توليد داخل موافقت كرده است. به طور مثال: تندر 90 2E اسفند سال گذشته 14 ميليون و 400 هزار تومان قيمت داشت. در سال جاري با افزايش قيمت حدود يك ميليون توماني مواجه شد و در حال حاضر با افزايش دوباره به قيمت بيش از 16 ميليون تومان افزايش روبرو شده است. در اين باره توضيح دهيد.
13- اكثر پوشاك خارجي موجود در بازار به صورت قاچاق وارد كشور شده و با قيمت هاي گزاف در واحدهاي صنفي عرضه مي شود. چرا سازمان حمايت از واحدهاي صنفي، فروش پوشاك خارجي را بازرسي نمي كند. اگر اين كار انجام شود، و از فروشنده درخواست فاكتور خريد شود كه البته فاكتوري در بين نيست، مي توان اولا با قاچاق كالا مبارزه كرد و ثانيا با قيمت هاي سرسام آور برخورد مي شود.
14- مردم مي پرسند، با توجه به اجراي فازدوم هدفمندي يارانه ها كه قرار است در سال 91 اجرا شود و قطعاً قيمت حامل هاي انرژي افزايش خواهد يافت. وزارت صنعت، معدن و تجارت و به خصوص سازمان حمايت مي خواهد به همين منوال عمل كند، زيرا قطعاً افراد سودجو با اجراي اين فاز از طرح هدفمندي قيمت ها را افزايش خواهند داد. برنامه اين سازمان براي جلوگيري از اين مشكل چيست؟

 



هشدار گمرك به مسافران

گمرك ايران از مسافران ورودي و خروجي درخواست كرد تا از حمل ساك يا كيف افراد ناشناس در فرودگاه ها خودداري كنند.
كميته مبارزه با مواد مخدر و پولشويي گمرك ايران اعلام كرد: متأسفانه مشاهده مي شود كه برخي از هموطنان ناخواسته و از روي احساسات ايراني در دام قاچاقچيان موادمخدر گرفتار مي شوند و به سادگي پس از مواجه شدن با درخواست برخي افراد مبني بر عدم توانايي جهت جابجايي ساك يا كيف خود، درخواست افراد ناشناس را قبول مي كنند، در حاليكه در داخل كيف يا ساك اين افراد موادمخدر جاسازي شده است.
برخي از قاچاقچيان موادمخدر با حضور در فرودگاه ها و شناسايي افراد ساده لوح با اين بهانه كه بارشان سنگين تر از حد مجاز است، از طعمه شان كه بار كمتري دارد مي خواهند كه يكي از ساك هاي آنها را برايشان به آن سوي گيت حمل كند، حال آنكه قاچاقچيان از قبل در داخل آنها موادمخدر جاسازي كرده اند.
متأسفانه برخي هموطنان به خاطر احساسات ايراني و از روي سادگي گرفتار اين شگرد قاچاقچيان شده و به هنگام عبور از گيت هاي فرودگاهي توسط مأموران گمرك در ايران يا ساير كشورها از جمله كشورهاي حاشيه خليج فارس، مالزي و اندونزي دستگير و تحويل مراجع قضايي شده اند.

 



28 اسفند آخرين مهلت تمديد دفترچه هاي درماني

صندوق تأمين اجتماعي اعلام كرد: بيمه شدگان تأمين اجتماعي براي تمديد دفترچه هاي درماني خود حداكثر تا 28 اسفند ماه مهلت دارند.
با توجه به عدم امكان تمديد دفترچه هاي درماني بيمه شدگان صندوق تأمين اجتماعي در ايام تعطيلات نوروز، بيمه شدگان و مستمري بگيران حداكثر تا 28 اسفندماه مهلت دارند براي تمديد يا تعويض دفترچه هاي درماني به شعب و كارگزاري هاي تأمين اجتماعي مربوطه مراجعه كنند.
به گزارش تأمين، آن دسته از بيمه شدگان و مستمري بگيران صندوق تأمين اجتماعي كه تاريخ اعتبار دفترچه درماني آنها تا آخر اسفندماه و يا در ايام تعطيلات نوروزي به اتمام مي رسد، حداكثر تا 28 اسفندماه سال جاري فرصت دارند، براي تمديد دفترچه درماني خود اقدام كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14