(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 اسفند 1390- شماره 20167

وزير خارجه تونس : هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت
12 نماينده پارلمان اردن در اعتراض به فساد دولتي استعفا كردند
آقاي «زنبور»!
آقاي بان كي مون اين جنايات نقض حقوق بشر نيست؟!
اعتراض هاي دانشجويي در عربستان به دانشگاه هاي رياض كشيده شد
راهپيمايي در 8 كشور عليه خطر نيروگاه هاي هسته اي
دور اول رايزني هاي كوفي عنان براي حل بحران سوريه بي نتيجه پايان يافت
تظاهرات سراسري ضد دولتي در 60 شهر اسپانيا
انقلابيون بحرين پيشنهاد آل خليفه براي مذاكره را نپذيرفتند
تظاهرات گسترده عليه دولت بنگلادش در خيابان هاي داكا



وزير خارجه تونس : هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت

رژيم صهيونيستي، يك رژيم نامشروع است و تونس هرگز آن را به رسميت نخواهد شناخت.
«رفيق عبدالسلام» وزير خارجه تونس در گفت وگو با شبكه خبري «الجزيره» با اعلام اين مطلب اظهار داشت: تونس هرگز با رژيم صهيونيستي رابطه برقرار نخواهد كرد.
وي گفت: ايده اختصاص بند جديد در قانون اساسي تونس براي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي جرم محسوب مي شود و ما آن را تأييد نمي كنيم.عبدالسلام تأكيد كرد: قانون اساسي تونس، بيانگر اصول كلي سياست هاي دولت است و دولت و ملت تونس هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهد شناخت و با آن رابطه برقرار نخواهد كرد.وزير خارجه تونس خاطرنشان كرد: اسرائيل از زمان شكل گيري تاكنون نشان داده كه به قوانين بين المللي و حقوق مردم فلسطين احترام نمي گذارد.

 



12 نماينده پارلمان اردن در اعتراض به فساد دولتي استعفا كردند

12 نماينده پارلمان اردن در اعتراض به فساد دولتي در اين كشور استعفا كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، 12 تن از نمايندگان پارلمان اردن در اعتراض به مصوبه اخير پارلمان مبني بر تحويل ندادن مسئولان برجسته كشور از جمله «معروف البخيت» نخست وزير سابق به دستگاه قضايي از سمت خود استعفا كردند.
هفت تن از وزيران و رئيس اسبق دربار پادشاهي اردن از جمله كساني هستند كه بايد تحت تعقيب قرار گيرند.نمايندگان مستعفي اردن پارلمان اين كشور را به تسليم در برابر فشارهاي سياسي خارجي در قضيه بزرگترين پرونده فساد اردن متهم كردند.
نمايندگان اظهار داشتند كه پارلمان اردن برخلاف مصالح ملت اردن عمل مي كند و ديگر لزومي ندارد كه نمايندگان منتخب مردم در اين پارلمان حضور داشته باشند.

 



آقاي «زنبور»!

اشتباه نكنيد! اين جناب «زنبور غول» براي شركت در سيرك خودش را به اين شكل و شمايل درنياورده، بلكه يكي ديگر از كانديداهاي عجيب و غريب رياست جمهوري سال 2012 فرانسه است كه ادعا مي كند هيچ برچسب سياسي ندارد و با وجود اين، اقلاً 300 شهرداري از او حمايت مي كنند. حالا، مي گويند اين «آقاي زنبور» كه اسم واقعي اش «آندره درين» است و 41 سال از عمرش مي گذرد، به لحاظ برنامه هاي سياسي خيلي به «ژوزه بووه» معروف، رهبر سنديكاي كشاورزان فرانسه شباهت دارد. و بد نيست بدانيد كه يكي از برنامه هاي آينده اش هم رسيدگي به وضعيت زنبورهاست كه با پيامدهاي استفاده از آفت كش ها روبه رو هستند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



سكوت مجامع بين المللي در قبال قتل عام غيرنظاميان در افغانستان و غزه
آقاي بان كي مون اين جنايات نقض حقوق بشر نيست؟!

جنايات رژيم صهيونيستي و آمريكا در غزه و افغانستان زير سكوت دبير كل سازمان ملل همچنان ادامه دارد و پرسش ناظران سياسي اين است كه آقاي بان كي مون چرا اين جنايات را نمي بيند؟
رژيم اسرائيل سرزمين هاي فلسطيني را اشغال كرده و پيوسته در حال قتل عام زنان و كودكان مظلوم و بي پناه است. از سوي ديگر آمريكا حامي اين رژيم سفاك نيز بيش از 10 سال است كه افغانستان را اشغال كرده است و در اين 10 سال نظاميان اين كشور از هيچ جنايتي فروگذار نكرده اند، كشتن غيرنظاميان به عنوان يك تفريح و سرگرمي، مثله كردن آنها، نگهداري انگشتان و گوش قربانيان و گرفتن عكس يادگاري با اجساد قربانيان تنها گوشه اي از اين جنايات هولناك اشغالگران است. نكته اي كه در اين ميان وجود دارد و جاي تعجب فراوان دارد سكوت سازمان ملل و سازمان هاي مدافع حقوق بشر در اين زمينه است. آمريكا و رژيم صهيونيستي در انفعال كامل سازمان ملل كه متولي اصلي حقوق بشر است به خود اجازه مي دهند ابتدايي ترين حقوق انسان ها كه همان حق حيات است را در فلسطين و افغانستان سلب كنند. حالا از آقاي بان كي مون به عنوان دبير كل سازمان ملل بايد پرسيد راز اين سكوت و انفعال چيست؟ آمريكا و رژيم صهيونيستي ديگر كدام جنايت نكرده را بايد انجام دهند تا اين سازمان به خود آيد و كاري بكند؟ سوال ديگري كه بايد پرسيده شود اين است كه چرا سازمان ملل به آلت دستي در دستان آمريكا تبديل شده است تا هر كشوري كه مي خواهد استقلال خود را حفظ كند و به آمريكا باج ندهد به طور مكرر به نقض حقوق بشر و قواعد بين المللي متهم مي شود و دنيا تا كي بايد شاهد اعمال اين استانداردهاي دوگانه باشد.
رزمندگان مقاومت فلسطين در پاسخ به جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه مردم غزه بيش از 130 موشك و خمپاره به سمت شهرك هاي صهيونيستي شليك كردند و صهيونيست ها از ترس در لوله هاي فاضلاب پناه گرفتند.
گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين با به عهده گرفتن شليك موشك هاي مقاومت به سوي شهرك هاي صهيونيستي اعلام كرد كه حملات بعدي شديدتر خواهد بود.
سخنگوي گردان هاي قدس با اعلام اين خبر كه از روز جمعه تاكنون بيش از 130 موشك و خمپاره به سوي مناطق اسرائيلي شليك شده اعلام كرد كه روحيه مبارزان فلسطيني بسيار بالاست و آنها ظرفيت و توانايي زيادي براي شليك موشك هاي بيشتر به سوي سرزمين هاي اشغالي را دارند.
از سوي ديگر رسانه هاي فلسطيني تصاويري از صهيونيست ها منتشر كرده اند كه نشان مي دهد شهرك نشينان صهيونيست از ترس موشك هاي مقاومت به درون لوله هاي فاضلاب پناه برده اند.
شهرداري بئرالسبع يكي از شهرك هاي صهيونيستي نيز اعلام كرد كه زندگي در شهرها غيرقابل تحمل شده است و پناهگاه هاي موجود ظرفيت پناه دادن به شهرك نشين ها را ندارند.
مدارس شهرك هاي واقع در اطراف نوار غزه تعطيل شده و بيش از 200 هزار دانش آموز از كلاس هاي درس خود بازمانده اند.
از سوي ديگر منابع صهيونيست اذعان كردند كه ده ها صهيونيست بر اثر شليك موشك هاي فلسطيني زخمي شده و ترس و وحشت صهيونيست ها را فرا گرفته است و همچنين خسارت هاي زيادي به منازل و مدارس شهرك نشينان در بئرالسبع و اشدود وارد آمده و زندگي در شهرك هاي صهيونيستي اطراف غزه فلج شده و مدارس تعطيل شده و يك ميليون صهيونيست به پناهگاه ها پناه برده اند.
گفتني است رژيم صهيونيستي در ادامه حملات خود عليه مردم غزه دو مبارز گردان هاي قدس را به شهادت رساند.
همچنين بر اثر حملات متعدد به مناطق مختلف نوار غزه 35 فلسطيني مجروح شدند.
تعداد شهداي غزه از ابتداي حملات رژيم صهيونيستي به 23 نفر و مجروحين به 70 نفر رسيده است اين در حالي است كه جنگنده هاي رژيم صهيونيستي روز گذشته گروهي از دانش آموزان مدرسه اي در منطقه السودانيه واقع در شمال شهر غزه را هدف قرار داده كه در نتيجه يك كودك فلسطيني به شهادت رسيد و پنج تن ديگر به شدت مجروح شدند.
اين كودكان در حال بازگشت به خانه بودند كه هدف بمباران جنگنده هاي رژيم صهيونيستي قرار گرفتند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت كه تل آويو تا زماني كه لازم بداند به حملات هوايي خود عليه غزه ادامه خواهد داد.
از سوي ديگر، وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي ضمن ابراز نگراني نسبت به از سرگيري تجاوزات رژيم صهيونيستي نسبت به غزه به كارگيري توان نظامي عليه مردم غيرنظامي را محكوم و آن را كاملا غيرقابل قبول دانست.
جهاد عليه اشغالگران
به دنبال جنايت جديد يك سرباز آمريكايي در كشتار عمدي 17 غيرنظامي افغان كه 9 تن از آنها كودك هستند، مردم در شهرهاي مختلف افغانستان به خيابان ها ريختند و خواستار جهاد عليه اشغالگران آمريكايي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها جنايت جديد اشغالگران آمريكايي در كشتار 17 غيرنظامي افغان بازتاب هاي گسترده اي بين مردم و مقامات اين كشور داشت.
مردم در شهرهاي مختلف اين كشور با حضور در خيابان ها جهاد عليه آمريكايي ها را خواستار شدند و كودك كشي اشغالگران را محكوم كردند. مردم با به آتش كشيدن پرچم آمريكا خواستار محاكمه عاملان اين جنايت و خروج اشغالگران از افغانستان شدند.
رئيس جمهور افغانستان نيز بعد از اين جنايت با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: كشتار مردم بي گناه افغانستان به صورت عمدي توسط يك نظامي آمريكايي عملي تروريستي، نابخشودني و غيرقابل توجيه براي مردم افغانستان است.
حامد كرزاي خطاب به مقامات نظامي آمريكا گفت: بايد با صراحت در مورد اين حادثه پاسخگو باشيد.
براساس اين اطلاعيه دولت افغانستان هيئتي را به سرپرستي «اسدالله خالد» وزير سرحدات و نماينده كرزاي در حوزه جنوب افغانستان به همراه تعدادي از مقامات دولتي و متنفذان محلي به اين منطقه اعزام كرد.
پارلمان افغانستان نيز ديروز در اعتراض به قتل عام زنان و كودكان در افغانستان به دست اشغالگران آمريكايي تعطيل شد.
نمايندگان پارلمان افغانستان كه تعدادشان به 120 نفر مي رسيد ديروز با انتشار بيانيه اي كشتار زنان و كودكان افغان به دست نظاميان آمريكايي را محكوم و مجلس را ترك كردند.
در اين بيانيه كه از سوي «صالح محمد سلجوقي» يكي از اعضاي مجلس نمايندگان قرائت شد از دولت افغانستان خواسته شده است تا عاملان اين قتل عام فجيع هرچه سريعتر در يك دادگاه علني محاكمه شوند و به جزاي اعمالشان برسند.
همچنين اعضاي مجلس افغانستان خواهان تشكيل يك گروه حقيقت ياب متشكل از اعضاي كميسيون هاي امنيت داخلي و قضايي مجلس براي بررسي اين قتل عام بي رحمانه و كشف حقيقت شدند.
معاون مجلس سناي افغانستان نيز با محكوم كردن كشتار غيرنظاميان افغان توسط اشغالگران آمريكايي، از خواسته مردم افغانستان مبني بر محاكمه عاملان اين جنايت خبر داد.
«محمد علم ايزديار» اظهار داشت: مردم افغانستان به طور جدي خواستار محاكمه نظاميان آمريكايي كه دست به كشتار غيرنظاميان مي زنند، هستند.
ايزد ياري تصريح كرد: براساس اطلاعاتي كه در دست است، چگونگي مجازات نظاميان خارجي در صورتي كه جرمي را مرتكب مي شوند، يكي از چالش ها پيمان استراتژيك است و دولت افغانستان اصرار دارد كه بايد مجرمان براساس قوانين افغانستان و در داخل اين كشور محاكمه شوند، اما مقامات آمريكايي اين خواست دولت افغانستان را نپذيرفته اند.
رئيس جمهور و وزير دفاع آمريكا نيز در يك اقدام فريبكارانه و براي فرو نشاندن خشم مردم افغانستان بار ديگر به اظهار تاسف ساده از اين جنايت هولناك پرداختند.باراك اوباما در يك تماس تلفني با حامد كرزاي بعد از اين جنايت تاكيد كرد: من از شنيدن خبر تيراندازي يك نظامي آمريكايي به سوي غيرنظاميان شوكه شدم.وي گفت: آمريكا مصمم است تا به صورت جدي در رابطه با كشته شدن غيرنظاميان افغان بر اثر حمله يك نظامي آمريكايي تحقيق كند و افراد مقصر در اين حادثه را بازخواست خواهد كرد.از سوي ديگر «لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا نيز با انتشار اطلاعيه اي با محكوم كردن اين حادثه و ابراز تسليت به مردم افغانستان، اعلام كرد: نظاميان آمريكايي مقصر اصلي در اين حادثه هستند و به زودي عاملان اين حادثه محاكمه خواهند شد.
وي مدعي شد نظامي آمريكايي كه اين جنايت را انجام داده است بدون اطلاع فرماندهان خود مرتكب اين جنايت شده است.
براساس گزارش ها يك گروهبان از اعضاي كادر اداري ارتش آمريكا مستقر در افغانستان از پايگاه خود در ولايت قندهار خارج شده و در يك اقدام جنون آميز در روستايي كه در نزديكي اين پايگاه بود به سه خانه حمله كرد كه بر اثر آن 17 زن و كودك كشته و پنج نفر ديگر زخمي شدند.
براساس اعلام مقامات نظامي آمريكا سربازي كه دست به اين جنايت زده است بعد از تيراندازي به غيرنظاميان به پايگاهش برگشت و خود را تسليم كرد. در حالي كه مقامات آمريكايي اصرار دارند كه عامل اين جنايت فقط يك سرباز بوده است برخي رسانه هاي انگليس در گزارش هاي خود به نقل از مردم محلي در استان قندهار اعلام كرده اند كه احتمالا تعداد نظاميان آمريكايي دخيل در اين جنايت هولناك بيش از يك نفر بوده است.به گفته روستائيان محلي نيروهاي آمريكايي پس از انجام اين اقدام جنون آميز، 11 جسد از غيرنظاميان كشته شده از جمله جسد چهار دختر زير 6 سال را جمع آوري و آنها را آتش زدند.
سازمان ملل چهارم فوريه (15 بهمن ماه گذشته) اعلام كرد به دليل كشتارهاي مكرر غيرنظاميان توسط اشغالگران سال 2011 مرگ بارترين سال به دليل آمار تلفات غيرنظاميان بوده است.
نظاميان آمريكايي يك ماه پيش نيز در يك اقدام جنون آميز ده ها جلد كلام الله مجيد را در پايگاه نظامي بگرام به آتش كشيدند كه خشم مردم مسلمان افغانستان را به دنبال داشت و در درگيري هاي پس از اين هتك حرمت بيش از 33 نفر شهيد و 200 نفر مجروح شدند.
انتظار مي رودجنايت اخير موج جديدي را از آمريكاستيزي در افغانستان ايجاد كند.

 



اعتراض هاي دانشجويي در عربستان به دانشگاه هاي رياض كشيده شد

منابع خبري از گسترش دامنه اعتراضات دانشجويي در عربستان و سرايت آن به دانشگاه هاي پايتخت آن كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، اعتراضات دانشجويي به حمله نيروهاي امنيتي و پليس ديني عربستان به دانشجويان دختر دانشگاه «ملك خالد» در شهر «ابها» در جنوب اين كشور همچنان ادامه دارد و دانشجويان دانشگاه «پلي تكنيك» رياض روز يكشنبه در محوطه دانشگاه دست به تحصن زدند.
براساس اين گزارش، در ادامه اعتراض ها، تجمع هاي اعتراض آميز دانشجويان در چندين دانشگاه استان «العسير»، كه جنبش دانشجويي در آن آغاز شده همچنان ادامه دارد و با وجود خط و نشان كشيدن مسئولان امنيتي براي دانشجويان، دامنه آن گسترش يافته است.
در شهر «ابها» كه جو آن بسيار امنيتي شده است و پليس و نيروهاي ضد شورش آل سعود در مناطق حساس آن مستقر شده اند خانواده هاي دانشجويان دست به مقاومت منفي زده و از حضور فرزندان خود در دانشگاه جلوگيري كردند.
از سوي ديگر يك فعال سياسي و منتقد رژيم آل سعود با اشاره به بيداري جنبش دانشجويي در عربستان متذكر شد: تظاهرات دانشجويان دختر در شهر ابها و همبستگي ديگر دانشجويان با آنها، عربستان را در آستانه انقلاب و بهاري متفاوت قرار داده است.
«فكري عبدالمطلب» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» يادآور شد: رژيم سعودي مانند رژيم هاي سرنگون شده تونس و مصر، دچار حماقت و كوته فكري است و نمي خواهد از وقايع اين كشورها عبرت بگيرد.
اين فعال عربستاني گفت: تظاهرات دانشجويان عربستاني كه به همراه ديگر دانشجويان منطقه پرچمدار انقلاب هاي عربي هستند، نتايج مطلوب خود را به آرامي در عربستان نشان مي دهد و ممكن است بساط آل سعود برچيده شود.
از سوي ديگر، افشاي همكاري سوئد و عربستان در زمينه ساخت ادوات نظامي، وزير دفاع سوئد را به صحن پارلمان كشاند و با سيل انتقادات نمايندگان مخالف دولت مواجه كرد.
به گفته مخالفان دولت سوئد، آژانس تحقيقات دفاعي اين كشور از سال 2007 به صورت محرمانه با عربستان براي ساخت يك كارخانه توليد موشك ضدتانك همكاري مي كند.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، نمايندگان حزب «سبز» سوئد ضمن انتقاد از همكاري محرمانه دولت اين كشور با عربستان سعودي خواستار انجام تحقيقاتي گسترده درباره دلايل همكاري استكهلم با عربستان شدند.

 



در سالگرد فاجعه اتمي فوكوشيما در ژاپن صورت گرفت
راهپيمايي در 8 كشور عليه خطر نيروگاه هاي هسته اي

ده ها هزار نفر در ژاپن، فرانسه، آلمان، سوئيس، اسپانيا، بلژيك، استراليا و تايوان در مخالفت با فعاليت هاي اتمي در كشورشان تظاهرات كردند.
ده ها هزار نفر از مردم كشورهاي فوق روز يكشنبه (11مارس) مصادف با نخستين سالگرد فاجعه اتمي فوكوشيماي ژاپن به خيابان ها ريخته خواستار تعطيلي پايگاه هاي اتمي موجود كشورشان شدند.
معترضان ژاپني، به عنوان قربانيان اصلي اين فاجعه به نشانه احترام به قربانيان، يك دقيقه سكوت كرده و سپس با برپايي يك تظاهرات از مسئولين كشورشان خواستند تمام فعاليت هاي هسته اي كشورشان را تعليق كنند.بيش از 2000 نفر از تايواني ها نيز همزمان با شعار «قدرت اتمي كشور را نابود مي كند» خواستار پاكسازي 100 هزار بشكه زباله اتمي شدند كه در جزيره «اورچيد» انبار شده است.
در آلمان اما بيش از 5000 نفر در حالي كه دست نوشته اي با اين مضمون كه «انرژي هسته اي-نه متشكرم» حمل مي كردند، از دولت خواستند از سرنوشت ژاپني ها عبرت بگيرند.
مردم سوئيس با راهپيمايي به سمت يك پايگاه هسته اي خواستار جمع آوري نيروگاه هاي هسته اي شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» شماري از مردم فرانسه نيز در اين روز در حالي كه براي نشان دادن خطرات استنشاق هواي آلوده به مواد هسته اي ماسك زده بودند، عليه برنامه هاي اتمي كشورشان تظاهرات كردند.
معترضان فرانسوي خواستار توقف فعاليت هاي اتمي در كشورشان شدند. مردم اسپانيا، بلژيك و استراليا نيز در اين روز تجمعات مشابهي برگزار كردند. گفتني است، يك روز قبل از اين تجمعات، هزاران نفر از مردم انگليس با تجمع در اطراف نيروگاه اتمي اين كشور، از دولت لندن خواستند جلوي افزايش فعاليت هاي هسته اي در كشورشان را بگيرند.
11 مارس 2011 وقوع يك فاجعه اتمي در ژاپن دست كم جان 20 هزار نفر را گرفت. پس از اين حادثه اعتراض ها در كشورهاي مختلف جهان به خصوص كشورهاي غربي نسبت به خطرات پايگاه هاي متعدد اتمي موجود در كشورشان شدت گرفت.

 



دور اول رايزني هاي كوفي عنان براي حل بحران سوريه بي نتيجه پايان يافت

سرويس خارجي-
دور اول رايزني هاي كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل متحد براي حل بحران سوريه بدون داشتن نتيجه اي مشخص به پايان رسيد.
كوفي عنان در حالي دمشق را ترك كرد كه سفر دو روزه اش به سوريه و ديدار با مقامات مختلف اين كشور دستاوردي به همراه نداشت.
فرستاده ويژه سازمان ملل در اين سفر دوبار با بشار اسد رئيس جمهور سوريه ملاقات و پيشنهادهايي براي حل بحران سوريه ارائه كرد.
بشار اسد نيز در اين ديدار اعلام كرد تا زماني كه گروه هاي تروريستي مسلح در تلاش براي ايجاد اغتشاش و بي ثبات كردن كشور هستند مذاكره با اغتشاشگران ناممكن است.
مخالفان دولت نيز هرگونه مذاكره را غيرممكن دانستند. اين در حالي است كه كوفي عنان پس از ديدار با مقامات مختلف اين كشور اظهار داشت كه روند دشواري در پيش است اما بايد خوش بين بود.
سخنگوي وزارت خارجه سوريه نيز طي بيانيه اي اعلام كرد كه فضاي ديدارهاي كوفي عنان مثبت بود و حمايت بين المللي از وي مي تواند افق سياسي براي حل بحران سوريه ترسيم كند.
وي افزود، اين امر بستگي به تغيير موضع و سياست كشورهاي عربي و غربي دارد كه تروريست ها را مسلح مي كنند و تلاش دارند تا اوضاع سوريه را ناآرام و بي ثبات جلوه دهند.
اين در حالي است كه شبكه هاي العربيه و الجزيره به جوسازي و تحركات منفي خود عليه سوريه ادامه داده و در گزارشات خود اظهار داشتند كه ماموريت كوفي عنان هيچ نتيجه اي نداشت و از كشورهاي عربي به ويژه عربستان و قطر خواستند كه زمينه دخالت نظامي در سوريه را فراهم كنند.از سوي ديگر سعود الفيصل وزير خارجه عربستان مواضع روسيه و چين در حمايت از مردم سوريه را غيراخلاقي خواند و بار ديگر خواستار تجهيز مخالفان تروريست سوريه به سلاح هاي بيشتر شد.وزير خارجه قطر نيز اذعان كرد كه موضوع اعزام نيروهاي عربي و بين المللي به سوريه و مسلح كردن شورشيان در نشست مشترك اتحاديه عرب و روسيه در قاهره را مطرح كرده است.اين اظهارات مداخله جويانه از سوي برخي از كشورهاي عربي در حالي صورت مي گيرد كه حزب الله لبنان اعلام كرد كه سفارت آمريكا در لبنان فتنه انگيزي داخلي، عمليات نفوذ و تجهيز نيروها عليه سوريه را مديريت مي كند و به اتاق عمليات نظامي عليه دمشق تبديل شده است.

 



تظاهرات سراسري ضد دولتي در 60 شهر اسپانيا

صدها هزار نفر از مردم اسپانيا در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادي تظاهرات سراسري برگزار كردند.
در ادامه اعتراض ها به اوضاع اقتصادي كه مدت هاست كشورهاي اروپايي را درگير خود كرده، اين بار جمع كثيري از مردم 60 شهر اسپانيا به خيابان ها ريخته و عليه دولت شعار دادند.
به نوشته خبرگزاري «شين هوا»، به نقل از اتحاديه هاي كارگري اسپانيا، در اين تظاهرات كه روز يكشنبه برگزار شد، تنها در مادريد بيش از 500 هزار نفر به خيابان ها آمدند تا عليه قوانين جديد كاري و كمي حقوق و دستمزد فرياد بزنند.
اعضاي اتحاديه هاي كارگري به عنوان برگزار كننده اين تظاهرات همچنين اعلام كردند در روز 29 مارس (نهم فروردين 91) اعتصاب سراسري برگزار خواهند كرد.
يادآور مي شود 13 اسفند ماه نيز مردم پايتخت نشين اسپانيا و چندين شهر ديگر در اعتراض به نرخ بالاي بهره و بيكاري گسترده تظاهرات كردند.
براساس قانون جديد كار كه ماه ميلادي گذشته با دستور نخست وزير اسپانيا مطرح و در پارلمان اين كشور تصويب شد، از اين پس كاهش حقوق و دستمزد و اخراج كارگران خيلي آسانتر از گذشته انجام خواهد شد!
به گفته دولت محافظه كار اسپانيا، اين اصلاحات براي احياي اقتصاد بحران زده اين كشور و كاهش نرخ بالاي بيكاري ضروري است. به گزارش فارس، نرخ بيكاري اسپانيا در پايان سال 2011 به حدود 23 درصد رسيد كه در 17 سال گذشته سابقه نداشته است. اين كشور در ميان تمام 27 عضو اتحاديه اروپا بالاترين نرخ بيكاري را به خود اختصاص داده است.
براساس اصلاحاتي كه در تاريخ 11 فوريه از سوي دولت ماريانو روخاي، نخست وزير اسپانيا صورت گرفت، به شركت هاي اين كشور اجازه داده شد تا از توافق هاي ناشي از مذاكرات دسته جمعي كارمندان با كارفرمايان خودداري كنند. شركت ها همچنين انعطاف پذيري بيشتري براي تنظيم جدول، محل كار و دستمزد كارمندان خود خواهند داشت. همچنين براساس اين اصلاحات، اخراج كارمندان براي شركت ها آسان تر و كم هزينه تر شده است.
اقتصاد اسپانيا كه به شدت تحت تأثير بحران اقتصادي جهاني قرار گرفته است، در نيمه سال 2008 دچار ركود شد. كارشناسان معتقدند كه اسپانيا در سه ماهه دوم سال 2012 ركود اقتصادي ديگري را تجربه خواهد كرد. بحران مالي اروپا را در سال 2008 فرا گرفت و در ماه هاي اخير نيز شرايط اقتصادي كشورهاي اروپايي وخيم تر شده است.
تهديد تازه ساركوزي
از فرانسه نيز خبر مي رسد، رئيس جمهور اين كشور تهديد كرده تا 12 ماه آينده از پيمان شنگن خارج شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «نيكلا ساركوزي»، رئيس جمهور فرانسه در تازه ترين تهديد خود اعلام كرد چنانچه در يك سال آينده در قوانين و مقررات پيمان «شنگن» بازنگري نشود، پاريس از آن خارج مي شود.
ساركوزي كه سرگرم رقابت تنگاتنگي با «فرانسوا اولاند»، نامزد حزب سوسيال فرانسه است افزود: چنانچه مديريت سياسي جايگزين نظام كاغذبازي جاري در «شنگن» نشود، عضويت در آن بي فايده است.
به اعتقاد ساركوزي، بازنگري در مقررات پيماني كه 400 ميليون جمعيت را دربر مي گيرد (26 كشور عضو پيمان شنگن هستند) ضروري است در غير اين صورت معضلات پيش آمده از اين پيمان مثل معضل مهاجرت حل نخواهد شد.
رئيس جمهور فرانسه با اعلام اينكه كشورش «بيش از حد» پذيراي مهاجران خارجي شده، دولت هاي اروپايي را به سستي در كنترل مرزهاي خود براي ممانعت از ورود مهاجران غير قانوني كه در نهايت به فرانسه سرازير مي شوند متهم كرد.
گفتني است افزايش مهاجرت براي يافتن شغل و زندگي بهتر يكي از صدها نتيجه بحران عميق اقتصادي است كه سال هاست كشورهاي اروپايي را درگير كرده است.
به نظر مي رسد، تهديد فرانسه به خروج از پيمان شنگن، با توجه به اينكه اين كشور يكي از اعضاي اصلي اتحاديه اروپا و منطقه يورو است، بار ديگر خطر جدي فروپاشي اتحاديه اروپا و دستاوردهاي آن را گوشزد مي كند. پيش از اين بسياري از كارشناسان از احتمال سقوط پول واحد يورو در آينده اي نزديك خبر داده بودند.

 



انقلابيون بحرين پيشنهاد آل خليفه براي مذاكره را نپذيرفتند

انقلابيون بحرين تأكيد كردند حاضر به گفت وگو با رژيم آل خليفه نيستند و به تحركات خود تا سرنگوني رژيم حاكم ادامه خواهند داد.
انقلابيون بحرين در پاسخ به پيشنهاد آل خليفه براي مذاكره و گفت وگو تأكيد كردند مردم پيشنهاد آل خليفه براي مذاكره پس از يك سال سركوب را نمي پذيرند.
«هشام الصباغ» عضو ارشد جمعيت عمل اسلامي بحرين نيز گفت، تا زماني كه تانك ها و خودروهاي نظامي در خيابان باشند و مردم را سركوب كنند و زندانيان سياسي آزاد نشده باشند هيچ گفت وگويي صورت نمي گيرد.
وي افزود، ملت به اعتراضات مسالمت آميز خود تا تشكيل دولت دموكراتيك و پارلمان منتخب ادامه خواهد داد.
الصباغ تأكيد كرد: رژيم به هر ترفندي دست بزند نمي تواند مردم را آرام كند و تنها راه حل بحران كشور تحقق مطالبات مردم است.
«كريم المعروس» فعال سياسي بحريني نيز گفت، مردم انقلابي بحرين هيچ گونه گفت وگويي را با رژيم حاكم نمي پذيرند و به طرح خود تا سرنگوني حكومت استبدادي حمد بن عيسي آل خليفه ادامه خواهند داد.
وي افزود، گفت وگوهايي با برخي گروه هاي بحريني در حال اجراست كه انقلابيون را وادار به گفت وگو كنند ولي مردم انقلابي و مخالفان بحريني حاضر به گفت وگو نيستند و تصميم دارند به تظاهرات مسالمت آميز خود ادامه دهند.
المعروس خاطرنشان كرد، مردم بحرين گفت وگو با مسئولان رژيم حاكم را نخواهند پذيرفت و در صورتي كه گفت وگوي پشت پرده صورت گيرد اين امر باعث به وجود آمدن بحراني بزرگ ميان گروه هاي مذاكره كننده با رژيم و انقلابيون خواهد شد.

 



تظاهرات گسترده عليه دولت بنگلادش در خيابان هاي داكا

ده ها هزار نفر از مردم بنگلادش با برگزاري يك تظاهرات گسترده در «داكا» پايتخت اين كشور خواستار بركناري دولت شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه ده ها هزار نفر از مردم بنگلادش ديروز به دعوت حزب ملي بنگلادش (اصلي ترين حزب مخالفت دولت) در داكا دست به يك تظاهرات گسترده زده و خواستار بركناري دولت و برگزاري انتخابات زودهنگام شدند.حزب حاكم پيشنهاد احزاب مخالف را براي استعفا رد كرده است انتخابات ملي بعدي در بنگلادش در اوايل سال 2014 ميلادي برگزار مي شود.احزاب مخالف معتقدند دولت حاكم بنگلادش قوانين انتخاباتي را در اين كشور به نفع خود تغيير داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14