(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 فروردین 1391- شماره 20178

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آخرين خبرها از استيضاح وزير كار
گزارش رئيس پليس راهور ناجا به نمايندگان ملت
خارج از دستور
نيويورك تايمز: غرب در مذاكرات 1+5 به دنبال تعطيلي تاسيسات فردو است
علت توسل به اهل بيت(ع)
سفير چين در تهران: عمليات آزادي خدمه كشتي چين بسيار پيچيده بود
تحليل سرلشكر فيروزآبادي از نقش كشورهاي منطقه در تحولات سوريه
دادگاه مطبوعات مدير مسئول روزنامه ايران را مجرم دانست



آخرين خبرها از استيضاح وزير كار

سرويس سياسي-
استيضاح وزير كار در حالي با 20 امضا در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مجلس اعلام وصول شد كه تازه ترين خبرها حاكي از مذاكره سعيد مرتضوي با تعدادي از نمايندگان مجلس است.
شنيده ها حاكي است سعيد مرتضوي كه استيضاح وزير كار به علت نصب وي به رياست سازمان تامين اجتماعي در دستور كار مجلس قرار گرفته است با 3 تن از نمايندگان وارد مذاكراتي شده است.
هنوز از محتواي مذاكرات سعيد مرتضوي با 3 نماينده استيضاح كننده خبري منتشر نشده است ولي نادران گفته است: طبق اعلام هيئت رئيسه استيضاح شيخ الاسلامي وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي يكشنبه هفته آينده برگزار مي شود ولي اگر مرتضوي استعفا دهد ديگر استيضاح موضوعيت ندارد.
اين نماينده اصولگراي مجلس هشتم، در مورد موضع كلي مجلس درخصوص استيضاح شيخ الاسلامي ابراز عقيده كرد: موضع كلي مجلس در اين رابطه خيلي خوب است به طوري كه در صورت طرح شدن، حتما استيضاح راي مي آورد البته اگر مرتضوي از سمت خود در رياست صندوق تامين اجتماعي استعفا دهد ديگر استيضاح مطرح نمي شود.
وي همچنين در مورد احتمالات وجود استعفاي مرتضوي گفت: بنده غيبگو نيستم كه اين احتمالات را مطرح كنم و تا مطمئن نشوم نيز پيشگويي نمي كنم ولي با اين وجود احتمال استعفا و يا كناره گيري مرتضوي وجود دارد.
نادران همچنين درباره اخبار منتشر شده در مورد برگزاري جلسه تقاضاكنندگان استيضاح با وزير كار نيز گفت: دكتر رياض، معاون ميرتاج الديني به بنده پيشنهاد دادند كه جلسه اي با شيخ الاسلامي برگزار شود كه با آن موافقت كردم.
وي يادآور شد كه طبق اعلام هيات رئيسه، جلسه استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي يكشنبه برگزار مي شود.

 



گزارش رئيس پليس راهور ناجا به نمايندگان ملت

رئيس پليس راهور نيروي انتظامي با اشاره به كاهش
5/13درصدي تصادفات در نوروز امسال از خريد 12 هزار ميليارد تومان خودرو در سال 90 توسط مردم خبر داد.
سردار اسكندر مومني رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در ابتداي جلسه علني صبح ديروز مجلس شوراي اسلامي به ارائه گزارشي از عملكرد قانون جديد نحوه رسيدگي به تخلفات رانندگي و اجراي اين قانون پرداخت و اظهار داشت: قانون جديد راهنمايي و رانندگي تقريبا در سال 89 به تصويب رسيد اما با توجه به حساسيت موضوع، بررسي هاي فراواني در اين زمينه انجام شد و اين قانون با اصلاحات لازم در سال 1390 به اجرا درآمد.
وي افزود: اولين مرحله اين قانون 10 ارديبهشت ماه 1390 و بندهايي كه نياز به آئين نامه نداشت، اجرا شد و مرحله دوم نيز از اول دي ماه كه بيشتر جدول جرايم بود، اعمال شد.
كاهش 3 هزار نفري تلفات رانندگي در سال 90
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در بخش ديگري از سخنانش متذكر شد: در سال 1390 علي رغم افزايش ورود خودرو و تعداد راننده هاي جديد، حدود 3 هزار انسان كمتر كشته شدند كه اين موضوع مي تواند از دستاوردهاي اجراي قانون جديد نحوه رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي باشد و ما از اين جهت از مجلس تشكر مي كنيم.
وي با بيان اينكه قانون جديد رسيدگي به تخلفات راهنمايي و رانندگي حقوق و تكليف را با هم در نظر گرفته است، گفت: بايد ضمانت هاي اجرايي براي در نظر گرفتن حقوق مردم در اين قانون جديد بيشتر باشد و بايد منابع اجراي اين قانون براي سال 91 نيز پيش بيني شود.
كاهش 5/13درصدي تصادفات در نوروز
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در ادامه سخنانش با بيان اينكه طرح نوروزي امسال يك كار بين بخشي، گروهي و جمعي بود كه نيم ميليون نفر از فرزندان ملت از دستگاه هاي مختلف دور هم جمع شدند تا مردم سفرهاي نوروزي خوبي داشته باشند، گفت: در تمام ايام نوروز را با اين شعار كه «بهار من آرامش و رضايت توست» سپري كرديم و حضور منسجم دستگاه ها در تمام جاده ها و مسيرها محسوس بود و حدود 5/13 درصد تصادفات در نوروز امسال نسبت به سال گذشته كاهش يافت و بيش از 11 درصد تلفات نسبت به سال گذشته كاهش يافت در حالي كه جريمه ها نيز 20 درصد كاهش داشته است.
قدرداني مجلس
از نيروي انتظامي
سردار مومني در خاتمه تاكيد كرد: در نوروز امسال هم جريمه ها و هم سوانح و حوادث راهنمايي و رانندگي كاهش يافت و اين ثمره و دستاورد قانون جديد راهنمايي و رانندگي بود.
پس از پايان سخنان سردار مومني، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از «زحمات و خدمات فرمانده نيروي انتظامي و رئيس پليس راهنمايي و رانندگي و كاركنان و زحمت كشان راهنمايي و رانندگي كه در ايام تعطيلات نوروز به صورت شبانه روزي در خدمت مردم بودند»، تشكر كرد و گفت: قانون جديد مصوب مجلس در بهبود وضعيت راهنمايي و رانندگي در جلوگيري از تلفات و سوانح راهنمايي و رانندگي طبق گزارش سردار مومني بسيار موثر بوده است و اين نكته مهمي بوده كه بايد به آن توجه شود.
بسته شدن قانون وزارت نفت
در مجلس
رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از اتمام بررسي قانون وزارت نفت در مجلس گفت: مجلس هم كارهاي مربوط به وزارت نفت را پيگيري كند.
بعد از بررسي و تصويب مواد مراعا مانده از طرح قانون وزارت نفت محبي نيا عضو هيئت رئيسه مجلس طي سخناني در رابطه با اين طرح گفت ماده 15 و 16 كه مراعا مانده بود، با پيشنهاد كميسيون انرژي در هم ادغام شد؛ بر همين اساس ماده 17 اين قانون تغيير يافت و به عنوان ماده 16 در اين قانون گنجانده شد.
در ادامه نيز علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تشكر از اعضاي كميسيون انرژي و كارگروه تدوين قوانين نفتي در مجلس براي تهيه قانون وزارت نفت گفت: اين قانون، قانون بسيار مهمي بود.
وي همچنين از كارشناسان وزارت نفت، ديوان محاسبات، مركز پژوهش هاي مجلس و ساير افرادي كه در تدوين اين قانون تلاش كردند، تشكر و قدرداني كرد.
رئيس مجلس در پايان گفت: اميدوارم كارهايي كه مربوط به وزارت نفت است، در مجلس نهم پيگيري شود تا دسته كاملي در اين زمينه داشته باشيم.
سوال نماينده سمنان
از وزير آموزش و پرورش
وزير آموزش و پرورش كه براي پاسخ به سوال مصطفي كواكبيان در مورد مديريت پيشين صندوق ذخيره فرهنگيان در صحن علني مجلس حاضر شده بود ضمن حمايت از عملكرد اين صندوق گفت: به زودي فرهنگيان در تمام سرمايه هاي نظام شريك مي شوند.
سوال مصطفي كواكبيان عبارت بود از اينكه علت حمايت حاجي بابايي از مديريت كنوني صندوق ذخيره فرهنگيان عليرغم مخالفت هاي جدي عناصر دلسوز آموزش و پرورش چيست؟
اين سوال حدود 2 سال پيش توسط كواكبيان مطرح شده بود.
باهنر كه رياست جلسه ديروز را در غياب لاريجاني برعهده داشت به دليل تغيير رئيس صندوق ذخيره فرهنگيان توسط وزير آموزش و پرورش، خواستار عدم بررسي اين سوال در صحن علني مجلس شد اما كواكبيان همچنان در طرح سوال خود اصرار ورزيد.
محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به كواكبيان گفت: كواكبيان سوال خود را توسعه داده و توسعه سوال به طريق موارد حقوقي نيست و وزير مي تواند به اين موارد پاسخ ندهد.
به رغم پاسخ وزير به سوال كواكبيان وي از پاسخ حاجي بابايي قانع نشد ولي از رأي گيري براي سوال خود نيز صرف نظر كرد.
امكان نطق خارج از دستور روساي قوا در صحن
فراهم شد
مجلس مصوب كرد پس از طرح استيضاح در جلسه علني فقط در صورتي استيضاح از دستور كار خارج مي شود كه تعداد متقاضيان استيضاح به كمتر از 10نفر كاهش يابد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز طرح اعاده شده اصلاح موادي از قانون آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي از شوراي نگهبان را مورد بحث و بررسي قرار داده و به منظور تامين نظر آن شورا با اصلاحاتي به تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس روساي قواي مجريه و قضايي مي توانند خارج از موضوع دستور جلسه در صحن علني مجلس نطق كنند. اين نطق پس از وصول تقاضاي آنان و اعلام موضوع نطق به رئيس مجلس پس از موافقت هيئت رئيسه در اولين فرصت انجام مي شود. ساعت و مدت نطق قبل از شروع جلسه بايد به اطلاع نمايندگان برسد.
وكلاي ملت مصوب كردند نمايندگان مي توانند براي انجام وظايف قانوني خود و همكاري هاي مشترك با ديگر نمايندگان نسبت به تشكيل گروه هاي تخصصي سياسي و صنفي، فراكسيون، اقدام كنند.
خانه ملتي ها مقرر كردند دستور عمل نحوه تاسيس، فعاليت و تامين امكانات مورد نياز به تصويب هيئت رئيسه مي رسد.
لايحه منابع طبيعي
به دولت برگشت
نمايندگان مجلس با درخواست استرداد لايحه جامع منابع طبيعي و آبخيزداري كشور از سوي دولت موافقت كردند.
بررسي درخواست استرداد لايحه جامع منابع طبيعي و آبخيزداري كشور صبح ديروز در دستور كار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت كه بهارستان نشينان با 129راي موافق، 32 راي مخالف و 16راي ممتنع از 202 نماينده حاضر در صحن مجلس با اين درخواست موافقت كردند.
در جلسه ديروز مجلس همچنين نمايندگان با قرار گرفتن طرح استفاده از حداكثر توان توليدي داخل كشور در دستور كار موافقت كردند.
نمايندگان مجلس با رسيدگي خارج از نوبت به طرح اصلاح مواد 39 و 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده در صحن علني مخالفت كردند.
دستيابي به انرژي هسته اي
بدون پشتيباني ابرقدرت ها
نماينده آشوريان در مجلس گفت: بدون كمترين پشتيباني از سوي ابرقدرت ها به انرژي هسته اي دست يافته ايم.
يوناتام بت كليا اظهار داشت: ملت بزرگ ايران با اتكا به نفس خود، با توكل بر خداوند و در زير سايه رهبري بدون اينكه كوچكترين حمايت سياسي، مالي و معنوي از سران كشورهاي مطرح جهان دريافت كنند به اين فناوري نوين دست پيدا كرده اند.
وي تصريح كرد: جوانان كشور عزيزمان در طول 33 سال گذشته به ويژه در سال هاي اخير نه تنها به علوم هسته اي بلكه به صنايع جديد ديگري همچون هوا و فضا، نانوتكنولوژي و... دست يافته اند به طوري كه براي تحقق اين دستاوردها نه تنها كمكي از كشورهاي صاحب نام جهان دريافت نكرده اند بلكه شديدترين فشارهاي سياسي را تحمل كرده اند.
قاضي پور ديگر نماينده اروميه نيز گفت: ما فعاليت هسته اي خود را كنار نخواهيم گذاشت.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي پيش ازظهر ديروز طي نطق ميان دستور در صحن علني مجلس ضمن تسليت ايام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: با توجه به اينكه 20 فروردين روز انرژي هسته اي است، ما فعاليت هسته اي خود را كنار نخواهيم گذاشت و سياست هايي را كه رهبر انقلاب ابلاغ كنند، اجرا خواهيم كرد.
دومرحله اي شدن انتخابات هزينه هاي زيادي ايجاد كرد
عضو جبهه متحد اصولگرايان گفت: دو مرحله اي شدن انتخابات هزينه هاي مادي و معنوي زيادي را براي كانديداها در پي داشته و بيشتر وقت آنها بجاي مسائل ديگر صرف تبليغات و فعاليت هاي انتخاباتي شده است.
رهبر در ادامه بيان داشت: كشيده شدن انتخابات به مرحله دوم و بلاتكليف ماندن 25 نفر از نمايندگان هزينه هاي مادي و معنوي زيادي را براي كانديداها در پي داشته و بيشتر وقت آنها بجاي مسائل ديگر صرف تبليغات و فعاليت هاي انتخاباتي خواهد شد.
خواص خواهان ارتباط با آمريكا
از قافله انقلاب عقب هستند
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در نطق ميان دستور خود گفت: خواص خواهان ارتباط با آمريكا يا از قافله انقلاب عقب مانده اند و يا كاناليزه شده اند و يا تغييرات را دريافت نكرده اند لذا بهتر است با پوزش از رهبري و مردم خود را به قافله انقلاب برسانند.
زاكاني گفت: اين روزها برخي از خواص صحبت از بزرگي آمريكا و ضرورت همنشيني با اين گرگ خون آشام را مي كنند، به راستي آقايان عوض شده اند يا زمانه دگرگون شده است و يا آمريكا تغيير كرده است، پاسخ مثبت است؟ آمريكا در سطح شكست هاي متعدد از جبهه حق به محوريت ايران اسلامي امروز در نهايت ضعف و زبوني است و امروز بدتر از هر روزي در كابوس مقابله جبهه پابرهنگان مستضعفان به محوريت بيداري اسلامي و كانون آن ايران اسلامي روزهاي سخت را پشت سر مي گذارد زمانه تغيير كرده است و مواضع از موضع بدر و خيبر حاكم است و موازنه استراتژيك جهان به نفع نظام اسلامي تغيير كرده است، البته آقايان نيز از قافله انقلاب عقب مانده اند و يا كاناليزه شده اند و يا تغييرات را دريافت نكرده اند، بنابراين بايد نسبت به مواضع نادرست خويش تجديدنظر كنند و با پوزش از رهبري و مردم خود را به قافله انقلاب برسانند.

 



خارج از دستور

تذكر رئيس مجلس به باهنر
علي لاريجاني به نائب رئيس اول مجلس در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آئين نامه داخلي تذكر داد كه در راي گيري شركت كند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز طرح اصلاح موادي از قانون آئين نامه داخلي مجلس را كه اعاده شده از شوراي نگهبان بود، مورد بحث و بررسي قرار داده و به منظور تامين نظر آن شورا با اصلاحاتي به تصويب رساندند.
طبق آئين نامه داخلي مجلس، تغيير آئين نامه نيازمند دو سوم آراء نمايندگان حاضر در صحن علني است.
در جريان راي گيري براي اين طرح علي لاريجاني رئيس مجلس مدام به نمايندگان تذكر مي داد كه در صندلي هايشان مستقر شوند و در راي گيري ها مشاركت بيشتري داشته باشند.
لاريجاني خطاب به باهنر گفت: آقاي باهنر هم بفرماييد راي دهيد تا مشكل آقاي قرباني هم حل شود كه 10 بار تذكر داده است.
پس از تذكرات مكرر و پي درپي لاريجاني براي حضور گسترده نمايندگان در راي گيري ها، به دليل آنكه طرح اصلاح آئين نامه نيازمند دو سوم نمايندگان حاضر در جلسه علني بود، بالاخره مواد اين طرح با راي وكلاي ملت اصلاح و تصويب شد.

 



نيويورك تايمز: غرب در مذاكرات 1+5 به دنبال تعطيلي تاسيسات فردو است

همزمان با نزديك شدن به برگزاري دور جديد مذاكرات 1+5 با ايران، يك روزنامه آمريكايي در گزارشي نوشت كه واشنگتن و متحدان اروپايي آمريكا درصدد طرح درخواست تعطيلي تاسيسات فردو هستند.
روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» نوشت: در حاليكه قرار است دور جديد مذاكرات گروه 1+5 با ايران در تاريخ 26 فروردين ماه جاري برگزار شود، ديپلمات هاي آمريكايي و اروپايي اعلام كرده اند كه دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا و متحدان اروپايي واشنگتن در نظر دارند دور جديد مذاكرات پيرامون برنامه هسته اي ايران را با طرح درخواست تعطيلي فوري و اساسي يكي از تاسيسات هسته اي ايران كه به تازگي در عمق زمين تكميل شده است (فردو)، آغاز كنند.
اين ديپلمات ها اعلام كرده اند كه آمريكا و متحدان اروپايي واشنگتن علاوه بر اينكه مي خواهند خواستار توقف توليد سوخت اورانيومي شوند كه از ديد آنها چند گام تا رسيدن به حد مورد نياز براي توليد تسليحات هسته اي نياز است، درصدد طرح ارسال انبارهاي موجود اين سوخت به بيرون از كشور ايران هستند.
در ادامه اين گزارش آمده است: در شرايطي كه مشخص نيست كه آيا اين متحدان غربي و اروپايي چيزي جز تعطيلي تاسيسات فردو را خواهند پذيرفت يا نه، كارشناسان خارجي بر اين باورند كه پذيرش چنين شرايطي براي رهبران ايران كه بايد در مواجهه با مبارزات سياسي قوي به نظر برسند، دشوار خواهد بود.
نيويورك تايمز نوشت كه متحدان غربي درباره اينكه آيا رهبران ايران تصميم سياسي براي پيگيري تسليحات هسته اي را گرفته اند يا خير اختلاف نظر دارند؛ سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا با استناد به ارزيابي هاي اطلاعاتي مربوط به سال 2007 ميلادي خود اعلام مي كنند كه ايران تصميمي براي ساخت تسليحات هسته اي ندارد و اين در حالي است كه انگليس و اسرائيل مي گويند كه به تصميم ايران براي رسيدن به قابليت ساخت تسليحات هسته اي و نه خود تسليحات باور دارند.
در ادامه گزارش نيويورك تايمز آمده است: مذاكره با رهبران ايران مي تواند خطر سياسي قابل توجهي براي اوباما داشته باشد زيرا ايران در حال ظهور به عنوان يكي از موضوعات سياست خارجي در كمپين هاي رياست جمهوري آمريكاست و اگر ايران درخواست هاي اروپا و آمريكا را براي توقف سريع خطرناك ترين عناصر برنامه هسته اي خود رد كند، اوباما تا تابستان سال جاري و در بحبوحه رقابت هاي انتخاباتي، با بحران در خليج فارس روبرو مي شود.
برخلاف اين ديدگاه نيويورك تايمز، انديشكده كارنگي در گزارشي از مذاكرات آينده ايران با 1+5 با تاكيد بر اينكه توافق 1+5 با ايران به صلاح ايران است نوشت: باراك اوباما، رئيس -جمهور آمريكا كه انتخابات رياست جمهوري را در ماه نوامبر پيش رو دارد، تمايلي ندارد كه متهم به برخورد ملايم با ايران شود؛ زيرا ملايمت او، كار غرب را براي نزديكي بالقوه مجدد با ايران دشوار مي كند. احتمالا بهترين متحد اردوغان در اين حركت حساب شده و خطرناك، آمريكاي مصرف كننده است. آمريكايي ها كه به دليل بحران اخير با ايران، با افزايش قيمت بنزين مواجه هستند، نگران آن هستند كه هزينه رانندگي در كاهش محبوبيت متزلزل اوباما نقش داشته است؛ لذا ممكن است دستيابي به موافقت نامه با ايران از نظر سياسي بسيار به صلاح دولت اوباما باشد. اگر ايران به مصالحه تمايل واقعي نشان دهد، غرب بايد اعمال تحريم هاي جديد را متوقف كند.

 



علت توسل به اهل بيت(ع)

كساني كه درباره شفاعت وتوسل شبهه مي كنند و مي گويند اگرخدا به ما نزديك است و از هر موجود ديگري به ما نزديكتر است؛ دوري در كار نيست تا ما از وسيله كمك بگيريم،بيان نوراني حضرت امير(ع) در پاسخ اين است كه شما هرگز الهي حرف نزنيد و مادي فكر نكنيد. شما مي گوئيد خدا به ما نزديك است، اين سخن درست است و گاهي هم به عنوان مثال گفته مي شود: اگر كسي مثلاً از ديوار شرقي اين حسينيّه 5 متر فاصله داشت، آن ديوار هم از اين 5 متر فاصله دارد. اگر كسي به ديوار شرقي يا غربي يا شمالي يا جنوبي حسينيّه نزديك بود، آن ديوار هم به او نزديك است. آيا خدا به ما نزديك است، آنجوري كه ديوار به ما نزديك است؛ تا اين اضافه به اصطلاح متواف قه الاطراف باشد، طرفيني باشد. اگر ما به ديوار نزديك بوديم، ديوار هم به ما نزديك است. آيا خدا به ما نزديك است، ما هم به خدا نزديكيم؛ يا اين بحث ها اصلاً طرز تفكر مادي ندارد ! يك طرف قرب است و طرف ديگر بعد. خدا به همه ما نزديك است، از هر موجودي به ما نزديكتر است؛ امّا ما از او دوريم: اولئ ك ينادون م ن مكان بعيد (1).
درقرب هاي معنوي اينچنين است؛ گاهي ممكن است يكي نزديك باشد و طرف ديگر دور، گاهي طرفين نزديك هم باشند. ولي در قرب مكان و مادي البتّه اگر يكي نزديك بود، ديگري هم نزديك است. اگر كسي نابينا بود و دوستي داشت، يا برادري داشت كه در دفاع مقدّس 8 سال به اسارت رفت و 20 سال در اسارت بعثي هاي مرتد بود. بعد از 20 سال آزاد شد و آمد كنار او نشست؛ برادر آزاده او سميع است، عليم است، بصير است؛ اوبرادر نابيناي خود را مي بيند، مي شناسد و در كنار او حرف هاي او را مي شنود؛ امّا اين نابينا دور است، اين نابينا بي خبر است، اين ناشنوا بي خبر است، اين جاهل، بي خبر است؛ با اينكه اينها در كنار همند، مع ذلك از او هيچ اطلاعي ندارد ! خداي سبحان مي فرمايد: بعضي ها نابينايند، بعضي ها ناشنوايند، بعضي ها جاهلند؛ من به آنها نزديكم، امّا: اولئ ك ينادون م ن مكان بعيد؛ اين مثل قابل درك همه ماست.
تبيين » توسّل » در خطبه فدكيه
وجود مبارك آن بانوي قدسي كه حبل الله است، طناب آويخته است و نه انداخته؛ مثل قرآن كريم نازل شده است، نه مثل باران؛ فرمود: خدا را حمد كنيد كه به حمد خدا، به عظمت خدا، به نور خدا تمام موجودات آسمان و زمين به طرف او وسيله خواسته اند و ما وسيله ايم. اين معناي توسل مخصوص ما زميني ها نيست، بلكه موجودات سپهري هم به اين بانو متوسّلند، فرشتگان الهي هم به اينها متوسّلند. هر موجودي كه نتواند لدي اللّهي باشد، از موجود لدي اللّهي كمك مي گيرد. هر موجودي كه صادر اوّل و يا ظاهر اوّل نباشد از صادر اوّل يا ظاهر اوّل طلب نور مي كند؛ فرمود: غير از ما هر موجودي چه در آسمان، چه در زمين؛ اينها از خدا فاصله دارند، گرچه خدا با هيچ كسي فاصله ندارد ! اينها آن درجه را ندارند كه بلا واسطه از خدا فيض بگيرند؛ آن اوّلين صادر، نور اين خاندان است، آن اوّلين ظاهر و لاي اين خاندان است.
علّت توسّل، تكميل قابليّت توسّل كننده
بنابراين اگر خدا نزديك است و اگر اقرب است ا ل ينا م ن حبل الوريد، يااو يحول ب ين المرء و قلب ه؛اما از آن طرف، اين قلب آلوده ما كه ف ي قلوب ه م مرأ فزادهم الله مرضاً (2)، اين قلب آلوده از ذات أقدس له دور است. نيازمند ترجمان است، نيازمند وسيله اي است كه ما را به آن مكانت برساند. اين توسل براي آن نيست كه متمّم فاعليّت فاعل باشد ! توسل براي تتميم قابليّت قابل است. بحث در اين نيست كه خدا بي نياز است و وسيله نمي خواهد، بحث در اين است كه ما محتاجيم و وسيله مي طلبيم. بي نيازي خدا كه مشكل ما را حل نمي كند، ما بايد بتوانيم از او بخواهيم تا به ما بدهد ! اگر ما دور بوديم، دهان آلوده بود و با دهان آلوده نتوانستيم بگوئيم يا الله؛ يك طيّب و طاهري مي طلبد كه حرف ما را برساند.
بنابراين وجود مبارك حضرت زهرا فرمود: بين ما و ذات أقدس له هيچ واسطه اي نيست. آنها كه دورند و جدايند، نيازمندند كه ما حرفشان را به خدا برسانيم؛ خدا مي شنود.
معاني سميع بودن خدا و نقش توسل در آن
خوب عنايت كنيد كه ذات أقدس له دو تا شنوائي دارد؛ خداي سبحان ب كلّ شيء سميع است؛ غيبت را مي شنود، دروغ و تهمت را هم مي شنود، دعاها و ناله ها و ضجّه ها را هم مي شنود. اين سمع كلامي است؛ يعني هر چيزي را كه انسان بگويد، خدا مي شنود. ما چنين سمعي را در دعاها مدنظر نداريم. ما وقتي كه مي گوئيم خدا سميع الدّعا است طبق اين آيه؛ يعني به حرف ما گوش مي دهد، نه مي شنود ! ما در فرهنگ عادي مان دو تا سمع داريم؛ يك وقت مي گوئيم فلان شخص سامعه اش سالم است، گوش مي دهد، حرف ها را مي شنود؛ يك وقت مي گوئيم فلان شخص گوش شنوا دارد، حرف هاي ما را گوش مي دهد، حرف ما را مي پذيرد. يا مي گويد: فلان كس حرف ما را گوش نمي دهد، ما پيش او مقرّب نيستيم.
آنچه در دعاها مؤثر است الله ب كلّ ش يء سميع نيست ! او سميع الدّعا بودن است؛ يعني قبول كردن، گوش شنوا داشتن، ترتيب اثر دادن؛ اين كار مهم است. خدا ناله همه را مي شنود؛ امّا به بعضي ترتيب اثر مي دهد، به بعضي ترتيب اثر نمي دهد. آنكه توسل كرد و به وسيله دهان پاك حرف خود را به خدا رساند، خدا حرف او را ترتيب اثر مي دهد، مشكل را حل مي كند. اگركسي توسل نكرد و دعا كرد؛ خدا ب كلّ ش يء سميع است، حرف او و دعاي او را شنيد؛ امّا سميع الدّعا نيست، ترتيب اثر نمي دهد. صاحب المنار و امثال اين كتاب نه در آن بخش بين حجاب مادي و معنوي فرق گذاشتند، نه در اين بخش بين الله ب كلّ ش يء سميع با الله سميع الدّعا فرق گذاشتند !
اين بانوي قدسي (س) مي فرمايد: بين ما و خداي ما فاصله اي نيست ! اينچنين نيست كه خدا اوّل چيزهائي را خلق كرده باشد، بعد ما را خلق كرده باشد ! ما مالك چيزي هم نيستيم، تمام اين صحنه را او اداره مي كند: نّما يريد الله ل يذه ب عنكم الرّ جس اهل الب يت و يطهّ ركم تطهيراً (3).
مراد از « وسيله » در حركت و قرب به سوي خدا
در قرآن كريم ما را به اصل توسل دعوت كرد وفرمود: و ابتغوا ا ل يه الوسيل ه(4)، يعني براي اينكه به خدا نزديك بشويم،بايد توسل بجوئيم. اين يك عام و يا مطلقي است كه نسبت به مصاديق خود حجت است و چون هيچ عام يا مطلقي مصداق خود را ثالث نمي كند، هرگز نمي شود به اين عموم يا اطلاق تمسّك كرد و گفت پس توسل به آن ذوات قدسي محبوب است. توسل را بايد قبلاً ثابت كرد كه چه چيز وسيله است، بعد گفت اين شيء وسيله است و خدا در قرآن فرمود: وسيله بگيريد، پس ما به اين توسل مي جوئيم.
هر چه را كه خدا امر كرده يا به محبوب خود اعلام كرده است، به صورت خبر يا انشاء؛ معلوم مي شود وسيله تقرّب لي اللّه است. نماز وسيله است، روزه وسيله است، قرائت قرآن وسيله است، تمام كارهاي خير وسيله است؛ چون خداي سبحان اينها را وسائل قرب قرار داده است. ولايت را امضاء كرده است: نّما وليّكم الله (5) فرمود؛ تطهير را، عصمت را امضاء كرده است، مباهله را امضاء كرده است (6)، و يطع مون الطّعام را امضاء كرده است، و الملائ كه و صال ح المؤمنين (7) را امضاء كرده است؛ دهها فضيلتي كه در قرآن براي دودمان طه و ياسين مقرّر كرد، امضاء كرده است. ما يا به صورت خبر يا به صورت انشاء مطلوبيت اينها را درك مي كنيم، مي گوئيم اينها وسيله اند و اين بانوي قدسي تصريح كرده است، فرمود: و نحن وسيلته و حجّه غيب ه و ورثه انبيائ ه (8).
پس صغري با اين مشخص مي شود، كبري با آن مشخص مي شود، اصل توسل هم امكان دارد، بلكه ضروري است براي كسي كه بخواهد به ذات أقدس له نزديك بشود. در اين مناجات شعبانيه مي خوانيم كه ا قرار و اعتراف به گناه پيش خداي سبحان چون مطلوب است، وسيله است: اللّهمّ ا ن كان قد دنا اجلي و لم يدن ني م نك عمل ي فقد جعلت الا قرار ب الذّنب ا ل يك وسيلت ي (9). خدايا! من اقرار به گناه را وسيله قرار دادم، من توسل جستم به اقرار، در پيشگاه تو اقرار مي كنم كه فردا مرا به محكمه نخواني كه من مجبور نشوم اقرار كنم تا فاعترفوا ب ذنب ه م فسحقاً ل اصحاب السّعير (10) دامنگير من بشود.
آنهائي كه به آن اوج رسيده اند، خود ائمه (عليهم السّلام) اسماي حسناي الهي را آن وقت وسيله قرار مي دهند: توسّلت ا ل يك ب ربوب يّت ه (21). اين ذوات مقدّس ما را اگر نابينائيم، بينا مي كنند؛ جاهليم، عالم مي كنند؛ نا شنوائيم، سميع مي كنند. معناي توسل تتميم قابليّت قابل است؛ اين فيض ها را به ما مي رسانند، تا آن فاعل تام اين فيض ها را به ما عطا بكند.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي) به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مجتمع فرهنگي مذهبي موعود (عج) ـ مشهد مقدّس؛ مرداد 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) فصّلت/ 44 (2) بقره/ 10 (3) احزاب/ 33
(4) مائده/ 35 (5) مائده/ 55 (6) آل عمران/ 61
(7) اشاره به: تحريم/ 4 (8) شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد/ 16/ 211
(9) اقبال الأعمال/ 686 ـ ( فصل ف يما نذكره م ن (عن) الدّعا ف ي شعبان مروي عن ا بن خالو يه )
(10) ملك/ 11 (11) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



سفير چين در تهران: عمليات آزادي خدمه كشتي چين بسيار پيچيده بود

سفير چين درتهران در مصاحبه با شبكه تلويزيوني «سي سي تي وي» عمليات آزادي خدمه كشتي چيني را بسيار پيچيده دانست و از نجات سريع آنان ابراز شگفتي كرد.
يوهونگ يانگ گفت: با همكاري ايران و چين كشتي ربوده شده چيني و 28 خدمه آن با موفقيت در ساعت 8 و 30دقيقه صبح به وقت محلي آزاد شدند. وي گفت كشتي چيني در فاصله بسيار زيادي از چين ربوده شده بود و به همين علت عمليات نجات كشتي و خدمه آن كاري دشوار بود. شبكه تلويزيوني سي سي تي وي در ادامه اين گزارش به نقل از تلويزيون ايران گفت 9 دزد دريايي كه سوماليائي هستند به اسارت نيروي دريايي ايران درآمده اند. نيروي دريايي ايران تاكنون بارها با دزدان دريايي درگير شده و با موفقيت كشتي هاي ربوده شده را از چنگ دزدان دريايي خارج كرده است.
در همين حال امير دريادار غلامرضا بي غم جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به شيوه هاي منحصر به فرد دزدان دريايي در ربودن كشتي هاي كشورهاي مختلف گفت: فعاليت دزدان دريايي بدون هدايت و حمايت و پشتيباني سياسي امكان پذير نيست.
وي با اشاره به حضور ناوگان هاي خارجي متعدد در قالب ائتلاف هاي نظامي در مدار 10درجه شمالي براي مقابله با دزدان دريايي شيوه هاي نظامي ايران در مواجهه با نيروهاي مهاجم را بي نظير و منحصر به فرد توصيف كرد.
به گفته امير دريادار بي غم دزدان دريايي در عمليات خود از پرسنل به گروگان گرفته شده كشتي ها به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند اما تكاوران نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي موفق شده اند در عمليات هاي مختلف خود و به ويژه دو عمليات اخير كه به دستگيري در مجموع 21 دزد دريايي منجر شد بدون هيچگونه تلفاتي از سوي پرسنل كشتي و يا نيروي دريايي كشتي ها را آزاد كنند.

 



تحليل سرلشكر فيروزآبادي از نقش كشورهاي منطقه در تحولات سوريه

رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح طي سخناني به تشريح اوضاع داخلي سوريه و اقدامات سران عرب و همچنين تحولات جهاني پرداخت.
سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي طي سخناني در جمع مقامات عاليه نيروهاي مسلح با اشاره به مسئله اصلي جهان اسلام، اظهار داشت: مسئله اصلي جهان اسلام مسئله فلسطين است. جنايتكاران صهيونيسم با كمك ابر سرمايه داران توطئه گر و غارتگر در جهان بخشي از پاره تن اسلام را به غصب جدا كرده اند و مردم آن را كشته و آواره كرده اند و اين وظيفه شرعي و اسلامي هر مسلماني است كه براي دفاع از مردم فلسطين و براي نجات پاره تن اسلام و قبله گاه اول مسلمين اقدام كند.
وي ادامه داد: اگر صهيونيست ها در امنيت منطقه سنگي بيندازند، جاي امني براي خودشان براي ماندن در سرزمين هاي اشغالي نخواهند يافت، انشاالله و به حول الهي امروز ملت هاي مسلمان همه تكليف اسلامي دفاع از سرزمين هاي اشغالي را درك كرده اند.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح تاكيد كرد: توطئه امروز عليه سوريه، خيلي منافقانه و پيچيده است. سران عربستان، قطر و بقيه كشورهايي كه به عنوان دوستان سوريه، دشمني مي كنند با مردم سوريه، خواه ناخواه در خط استكبار و رژيم صهيونيستي حركت مي كنند. اين كشورها در منطقه بايد توجه كنند آقاي بشار اسد يك فرقي با آنها دارد و آن اين است كه نظامش و ملتش ده ها سال در جبهه ها مقاومت و ايستادگي كرده و دوم اينكه فرياد بيداري اسلامي را كه شماها نشنيديد، بشار اسد شنيد.
وي با بيان اينكه دستگيري وابستگان به رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي همچون قطر و عربستان در تحولات سوريه، پرده از ماهيت نفاق گونه اين كشورها و دولت ها برداشت، افزود: دولت عربستان چه توجيهي براي مسلمان كشي در سوريه دارد؟ عربستان كه خودش در اوج خفقان و سركوب به سر مي برد و برخلاف موازين و قوانين بين المللي و عربي، كشور اسلامي بحرين را اشغال كرده، چه ادعايي مي تواند در قبال سوريه انقلابي كه حرف مردم خود را شنيده و هميشه ستون امنيت مسلمانان در برابر تهاجم صهيونيست ها بوده است، داشته باشد.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: در تركيه بزرگ اسلامي، هفتاد سال مردم از دست لائيك ها شكنجه شدند و رنج كشيدند تا حركت اسلامي در تركيه به جايگاهي رسيده كه مايه خوشحالي ما و همه مسلمانان شد. شما چطور مي آييد رادار ضدموشكي براي امنيت اسرائيل در خاك مقدس اسلامي، نصب مي كنيد. شما مي گوييد كه مسئله اول جهان اسلام، مسئله فلسطين است پس همكاري و حمايت از سياست هاي ضدسوريه در جبهه مقاومت ضدصهيونيستي در منطقه چيست؟
فيروزآبادي با بيان اينكه برخلاف ادعاي دولتمردان آمريكا مبني بر تشكيل يك دهكده واحد جهاني به محوريت آمريكا، امروز دهكده هاي جهاني متعددي در حال شكل گيري است، افزود: ايران اسلامي و مصر انقلابي با حول و قوه الهي دو دهكده بزرگ جهاني در آسيا و آفريقا خواهند شد. بهتر است سياسيون آنچه كه در گوش هايشان كرده اند را بيرون بياورند و چشم هايشان را باز كنند و عينك هاي رنگي را بردارند و حقايق جهان را ببينند، حرف مردم كشورهايشان را بشنوند و به مغزشان بازگردند تا بتوانند تصميم هاي بهتري را بگيرند، بعضي ها اگر بيدار نشوند، نابود خواهند شد، اگر بيدار شوند و به عقل خود مراجعه كنند، حرف مردم را بشنوند و فرهنگ ديني را در جامعه شان زنده كنند مي توانند خودشان را احيا كنند.

 



دادگاه مطبوعات مدير مسئول روزنامه ايران را مجرم دانست

دادگاه مطبوعات مدير مسئول روزنامه ايران را به جرم نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي مجرم دانست.
جلسه رسيدگي به كيفرخواست هاي مطروحه عليه مديران مسئول نشريات «ايران» و «مجله ستاره ايران» صبح روز يكشنبه 20 فروردين 91 در شعبه 78 دادگاه كيفري استان به رياست قاضي باقري و با حضور اعضاي هيئت منصفه مطبوعات برگزار شد.
براساس اين گزارش، در مورد اتهام مدير مسئول نشريه ايران مبني بر نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي، هيئت منصفه مطبوعات استان تهران با اكثريت آرا متهم را مجرم تشخيص و مستحق تخفيف دانست.
ضمنا در خصوص اتهام منتسب به مدير مسئول «مجله ستاره ايران» مبني بر انتشار نشريه بدون مجوز قانوني، هيئت منصفه مطبوعات استان تهران براساس تبصره ماده يك قانون مطبوعات اعلام كرد اين موضوع بايد در دادگاه عمومي رسيدگي شود و لذا در اين مورد اقدام به صدور رأي نمي كند.
در خاتمه، هيئت منصفه مطبوعات و نماينده مدعي العموم به دادگاه مطبوعات يادآور شدند كه در طرح شكايات مطبوعاتي دقيقا مفاد قانون مطبوعات مورد لحاظ قرار گيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14