(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 26  فروردین 1391- شماره 20182

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حداد عادل: مسئولان اقتصادي درباره گراني ها توضيح دهند
آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نمازجمعه تهران: 1+5 عاقلانه تر برخوردكند
انديشكده استراتفور: آمريكا نگران تبديل ايران به قدرت بلامنازع منطقه است
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور: افزايش 35 درصد داوطلبان آزمون دكترا در سال جاري
گستاخي امارات در واكنش به سفر استاني احمدي نژاد به ابوموسي
فرمانده پدافند هوايي قرارگاه خاتم الانبيا(ص): نصب سپر دفاع موشكي در خليج فارس نوعي عمليات رواني است
فرمانده نيروي دريايي ارتش: اجماع منطقه اي راه حل مقابله با دزدي دريايي است
فريد زكريا : حصول توافق با ايران در اسلامبول ممكن است
صالحي طي مقاله اي در واشنگتن پست:اعتماد متقابل ضرورت تداوم گفت وگوها ميان ايران و 1+5 است
پرندگان مهاجر تالاب هاي گيلان را ترك كردند
پيكر جانباز شهيد دوران دفاع مقدس در زنجان تشييع شد
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مدير كل ارشاد نبايد طرف دعواي مطبوعات قرار گيرد
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
تمام داروهاي مورد نياز مردم تا پايان برنامه پنجم در كشور توليد مي شود
وزير نيرو از احتمال يكسان سازي تعرفه برق تجاري و خانگي خبر داد
تامين 12 هزار ميليارد تسهيلات كم بهره براي بخش كشاورزي
رئيس سازمان بازرسي كشور: لازمه افزايش توليد پرهيز از برخي حرف هاي سياسي است
با حضور وزير بهداشت در بندرعباس: 3 طرح مهم بهداشتي، درماني در هرمزگان به بهره برداري رسيد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 8 تالار بزرگ فرهنگي و هنري در كشور به بهره برداري مي رسد
معاون وزير راه و شهرسازي: قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال امسال به بهره برداري مي رسد
اخبار ادبي و هنري



حداد عادل: مسئولان اقتصادي درباره گراني ها توضيح دهند

غلامعلي حداد عادل در خصوص گراني هاي اخير خواستار توضيح مسئولان اقتصادي شد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين مطلب، درپاسخ به سؤالي در زمينه گراني هاي اخير افزود: كشور هم اكنون در دوران پرتنش افزايش روز به روز قيمت دلار و سكه نيست و ثبات حاكم شده است.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنانش در خصوص تفاوت دور جديد مذاكرات ايران و 1+5 با گذشته گفت: فضاي قبل از شروع مذاكرات اين دور در مقايسه با قبل آرام تر است و زبان دو طرف كمي نرم تر شده و با يك زبان محترمانه و ملايم تري موضع گيري مي كنند.
غلامعلي حداد عادل شامگاه پنجشنبه در برنامه ديروز، امروز فردا با بيان اينكه انتخابات مجلس نهم همه مردم و مسئولان را دلگرم كرد، گفت: اين انتخابات نشاط روحي را در همه پديد آورد و عزم و اراده براي شروع سال جديد را در همه مسئولان ايجاد كرد.
حداد عادل تصريح كرد: اطمينان دارم اگر انتخابات مجلس نهم با اين نظم و آرامش برگزار نمي شد دست نمايندگان كشورمان در مذاكره با كشورهاي 1+5 پر نبود. يعني هنگامي كه نمايندگان ايران روز شنبه در شهر استانبول مقابل گروه 1+5 مي نشينند نمايندگان ملتي هستند كه در اين دنيا قانون خود را به دست خودشان مي نويسند.
حداد عادل با اشاره به روابط ضعيف دولت و مجلس گفت: در حال حاضر جو حاكم بر روابط دولت و مجلس جو مطلوبي نيست و متاسفانه وقت مجلس و دولت صرف پيدا كردن يك راه حل مشترك براي حل مشكلات مردم نمي شود.
وي با بيان اينكه تعامل دولت و مجلس بعد از انتخابات مجلس با طرح سؤال از رئيس جمهور و بعد از سال 91 با طرح استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي تحت الشعاع قرار گرفت، اظهار داشت: وجود اين گونه فضاها ميان مجلس و دولت موجب مي شود خيلي كم دو طرف فرصت پيدا كنند براي رفع گراني همفكري كنند و اين يعني فضا موجود نيست.
حداد عادل در پاسخ به سؤالي در خصوص موضع گيري اخير يكي از مسئولان سابق كشور در مورد رابطه با آمريكا گفت: فكر نمي كنم بعد از اين همه بداخلاقي كه آمريكا درحق ملت ايران در چند وقت اخير انجام داده نبايد به آنها جايزه بدهيم. بلكه حتي بايد به اين رابطه بي ميل تر هم باشيم.
وي ادامه داد: آنهايي كه صحبت از مذاكره مي كنند بايد بگويند شرايط چه فرقي كرده و چه دليلي دارد كه در قبال بدرفتاري هاي آمريكا چراغ سبز نشان دهيم.

 



آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نمازجمعه تهران: 1+5 عاقلانه تر برخوردكند

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر 1+5 به ارزش هاي جمهوري اسلامي ايران توجه كند نسبت به مسائلي كه هر روز آنها را مطرح مي كند قدري عاقلانه تر برخورد خواهد كرد.
به گزارش فارس، آيت الله محمد امامي كاشاني خطيب موقت نمازجمعه تهران در دومين خطبه از نماز عبادي سياسي جمعه ديروز تهران به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام سال «توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني» اشاره كرد و اظهار داشت: اين نامگذاري داراي محتواي بسيار مهمي است.
وي با تاكيد بر اينكه توليد، صنعت و تجارت مهمترين ركن يك كشور است، يادآور شد: نظام اسلامي به معني حمايت از توليد و سرمايه است و اينكه متن جامعه بتواند كار و مسكن داشته باشد.
آيت الله امامي كاشاني با بيان اينكه مجلس، دستگاه اجرايي، قضايي و متن جامعه همه بايد درگير مسئله توليد، كار، كالا، مصرف، صادرات و واردات بوده و وظيفه خود را انجام دهند، گفت: جمهوري اسلامي ايران كشور علي و فاطمه است، ما بايد از نظر اقتصادي الگو باشيم؛ چرا كه درحال حاضر غرب و شرق نمي توانند الگوي مناسبي باشند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود مجمع تشخيص مصلحت نظام را مظهر نظام الهي دانست و اظهار داشت: چهره هاي قضايي و قانون گذاري موجهي در مجمع تشخيص وجود دارند كه داراي سوابق ممتد هستند از اين رو مقام معظم رهبري با توجه به آشنايي با آنها به ويژه برخي از اين افراد مثل رياست مجمع آنها را انتخاب كردند.
آيت الله امامي كاشاني ادامه داد: مقام معظم رهبري در همه جاي نظام طراحي هاي بسيار بديع و ارزنده اي دارند كه در مسئله اقتصادي نيز شاهد آن هستيم.
وي با بيان اينكه مردم با شور و هيجان بسياري در انتخابات نهمين دوره مجلس شركت كردند، افزود: وحدت در كشور ما مسئله اي است كه هميشه خود را نشان داده، همچنين قدرت علمي كشور در همه ابعاد بسيار مهم است و 1+5 بايد به آن توجه كند.
آيت الله امامي كاشاني برهمين اساس به فرمايش مقام معظم رهبري درخصوص اينكه اقداماتي كه در مسئله انرژي اتمي در كشور صورت مي گيرد مربوط به سلاح اتمي نيست، اشاره و اضافه كرد: 1+5 بايد باور كند اين اقدامات جنبه علمي دارد و آنها بايد وحدت كشور ما را باور كنند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران با تاكيد بر اينكه 1+5 بايد به خردمندي و قدرت و ابتكاري كه مقام معظم رهبري در تمام مواطن و مراحل كشور به آن اشاره داشتند توجه داشته باشد، افزود: آنها اگر به تمام اين ارزش ها توجه كنند نسبت به اين مسائلي كه هر روز آنها را مطرح مي كنند قدري عاقلانه تر برخورد خواهند كرد.
آيت الله محمد امامي كاشاني خطيب جمعه تهران همچنين در خطبه اول با اشاره به لزوم تفكر در قرآن، اظهار داشت: تفكر راه را به انسان نشان مي دهد كه چگونه حركت كند همانطور كه امام صادق(ع) نيز در اين زمينه فرمودند «فكر يك آينه صاف و روشن است كه خير و شر را نشان مي دهد».
آيت الله امامي كاشاني با بيان اينكه اين اصل و اساس حيات آدمي است و انسان داراي اين استعداد است كه به همه كمالات دست يابد، افزود: اين مطلب نه تنها توسط انبياي الهي بلكه از سوي غيرموحدين و فلاسفه مادي گرا نيز مطرح شده است.
وي با بيان اينكه سوره انسان در شأن حضرت علي(ع) و حضرت زهرا(س) نازل شده است، افزود: اين سوره از آزمايش در سطح پايين شروع شده و به اوج رسيده است.
آيت الله امامي كاشاني افزود: حديثي از رسول اكرم(ص) در اين زمينه وجود دارد كه مي فرمايند آنچه در دنيا ارزش دارد امتحان و رسيدن به كمال است از اين رو همه ما در امتحان الهي هستيم و خلقت براي رسيدن به كمال صورت گرفته است.
وي در پايان خطبه اول، با توصيه به نسل جوان متذكر شد: در شرايط فعلي جهان از توجه به خدا غافل نمانيد و در دبيرستان ها و دانشگاه ها نماز بخوانيد چرا كه نماز انسان را از گناه باز مي دارد.
هر تهديدي را در همان ابتدا سركوب خواهيم كرد
امير احمدرضا پوردستان تاكيد كرد: ما هر تهديدي كه جنبه عملي و عيني به خود بگيرد در همان ابتدا سركوب خواهيم كرد.
به گزارش فارس، امير احمدرضا پوردستان فرمانده نيروي زميني ارتش به عنوان سخنران پيش از خطبه هاي نمازجمعه تهران با بيان اينكه تحريم ها قدرت ابتكاري و خلاقيت ما را بالا برده است، اظهار داشت: نخبگان و دانشمندان ارتش با ارتباط عميق با مراكز علمي و دانشگاهي و همچنين به كارگيري صنايع داخلي توانسته اند گام هاي مهمي در جهت عرصه توليد تجهيزات جديد و به روز آوري تجهيزات قديمي بردارند.
امير پوردستان با بيان اينكه آنچه در ارتش محور فعاليت هاست، ارتقاي توان رزمي و كفايت عملياتي است، ادامه داد: از هر فرصتي براي ارتقاي قابليت هاي عملياتي استفاده مي شود.
فرمانده نيروي زميني ارتش تقويت بنيه هاي ايماني و اعتقادي، آموزش هاي سخت و مداوم شبانه و روزانه، به روز نگاه داشتن تاكتيك ها و تكنيك ها را از اولويت هاي ارتش دانست و افزود: اين اولويت ها مدام مورد بازنگري قرار مي گيرد و با توجه به تهديدات هر روز نوآوري مي شود.
وي تصريح كرد: تمام اين تلاش ها و فعاليت ها در قالب دكترين دفاعي جمهوري اسلامي و مبتني بر اصل بازدارندگي است.
امير پوردستان با تاكيد بر اينكه ما براي استقلال و تماميت ارضي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران خود را آماده مي كنيم، متذكر شد: بنابراين ما هيچ گاه شروع كننده جنگ نخواهيم بود همانطور كه در 8 سال دفاع مقدس نيز شروع كننده جنگ نبوديم.
فرمانده نيروي زميني ارتش ادامه داد: اين امر به معناي اين نيست كه ما از رصد تهديدات غافل هستيم، از اين رو كوچكترين حركت ها درزمين، هوا و دريا از نگاه موشكافانه كارشناسان ما پوشيده و مخفي نيست.
فرمانده نيروي زميني ارتش خاطرنشان كرد: من به عنوان يك سرباز و عضوي از مجموعه عظيم ارتش جمهوري اسلامي لازم مي دانم اين نكته را به مردم عزيز و قدرشناس ايران اعلام كنم كه فرزندان سرباز شما در نيروهاي مسلح با استعانت از ذات اقدس الهي و پيروي از تدابير ارزشمند فرماندهي كل قوا از استحكام و قابليت هاي بسيار بالايي براي دفاع و ضربه به دشمن در زمين، هوا و دريا برخوردار هستند.
امير پوردستان تصريح كرد: ما هر تهديدي كه جنبه عملي و عيني به خود بگيرد، در همان ابتدا سركوب خواهيم كرد.

 



انديشكده استراتفور: آمريكا نگران تبديل ايران به قدرت بلامنازع منطقه است

انديشكده اطلاعاتي و امنيتي آمريكايي استراتفور خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و افزايش گسترده نفوذ ايران در منطقه را باعث نگراني آمريكا و اسرائيل از تغيير موازنه قدرت در خليج فارس دانست.
اين انديشكده درمقاله اي به قلم «جورج فرايدمن» نوشت: تا زماني كه آمريكا منافع غالبي در منطقه داشت، ايران چاره اي جز تعريف سياست هايش با در نظر گرفتن آمريكا نداشت، اين امر براي شاه ]رژيم پهلوي[ به معني تسليم شدن در برابر خواست آمريكا بود ولي براي جمهوري اسلامي، اين امر به معناي مخالفت با آمريكا و در عين حال تلاش براي ايجاب آن كشور براي عمل در جهت منافع ايران است.
نويسنده مقاله فوق در ادامه با موفق تر خواندن شيوه جمهوري اسلامي براي مقابله با آمريكا، كمك ايران به گروه هاي عراقي در جهت مقاومت در مقابل آمريكا و خروج اين كشور از عراق را از مواردي دانست كه ايران در مقابله با آمريكا موفق عمل كرده است.
در ادامه تحليل انديشكده استراتفور آمده است: در نتيجه اين تمهيدات، ايران به دو هدف دست يافت، اول، آمريكا دشمن بزرگ ايران، صدام حسين، را از بين برد و عراق را تبديل به يك محل راهبردي كرد. دوم، ايران در بيرون راندن آمريكا از عراق كمك كرد و از اعتبار آمريكا در منطقه كاست و تمايل اين كشور براي ماجراجويي هاي نظامي بيشتر درخاورميانه را به شدت كاهش داد.
نويسنده مقاله گريزي به مسائل سوريه نيز مي زند و مي نويسد: اگر حكومت سوريه دوام بياورد، تا حدودي به دليل حمايت ايران خواهد بود، اگر اين امر اتفاق بيفتد، گستره نفوذ ايران از غرب افغانستان تا بيروت گسترش خواهد يافت، اين امر به نوبه خود تغييرات عمده اي در موازنه قدرت در خاورميانه ايجاد خواهد كرد و باعث مي شود روياي ايران براي تبديل شدن به قدرت غالب در منطقه خليج فارس و فراتر از آن به حقيقت بپيوندد. همين امر دليل نگراني آمريكا درباره سوريه است.

 



رئيس سازمان سنجش آموزش كشور: افزايش 35 درصد داوطلبان آزمون دكترا در سال جاري

رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از افزايش 35 درصدي داوطلبان آزمون ورودي دكترا در سال جاري نسبت به سال گذشته خبر داد.
«محمدحسين سرورالدين» قبل از ظهر جمعه در حاشيه بازديد از برگزاري آزمون ورودي دوره دكترا نيمه متمركز سال 91 در دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه دومين آزمون نيمه متمركز دكترا تخصصي در سراسر كشور با حضور بيش از 280 هزار نفر برگزار شد گفت: اين تعداد داوطلب نسبت به سال گذشته 23هزار نفر افزايش يافته است.
وي با اشاره به افزايش 35 درصدي داوطلبان شركت كننده در اين آزمون گفت: اين افزايش شركت داوطلبان نشان دهنده اعتماد و تاييد داوطلبان بر نحوه و سبك برگزاري آزمون است.
رئيس سازمان سنجش با بيان اينكه در سال گذشته آزمون دكترا در 108 رشته تحصيلي برگزار شد افزود: اين تعداد رشته دانشگاهي به 280 رشته رسيد كه اين امر كار را سنگين كرد.
وي درخصوص ظرفيت پذيرش داوطلبان آزمون دكترا گفت: در سال گذشته در مرحله اول پنج هزارنفر و در مرحله تكميل ظرفيت سه هزار نفر و در مجموع هشت هزار نفر پذيرش شدند كه با توجه به توصيه هاي وزارت علوم به دانشگاه ها تلاش مي شود اين ظرفيت در سال جاري افزايش يابد.
آزمون دكترا سال 91، ديروز در دو نوبت صبح و بعدازظهر در 9 گروه آموزشي و 285كد رشته امتحاني و با رقابت 178 هزار و 427داوطلب برگزار شد.

 



گستاخي امارات در واكنش به سفر استاني احمدي نژاد به ابوموسي

سفر احمدي نژاد به جزيره ابوموسي در قالب سفرهاي استاني با جنجال و گستاخي امارات و برخي مقامات عرب روبرو شد.
رئيس جمهور كشورمان بعدازظهر چهارشنبه گذشته در قالب سفر استاني به هرمزگان، در جمع مردم جزيره ابوموسي حاضر شده و به ايراد سخنراني پرداخت. احمدي نژاد در اجتماع پرشكوه مردم اين شهرستان گفت: ملت ايران در طول تاريخ بارها با سختي ها و مشقات زيادي مواجه شده، اما هر بار با تلاش و صبر و استقامت از اين گردنه ها عبور كرده و همه دستاوردهاي بزرگ و تاريخي اين ملت با صبر و استقامت حاصل شده است.
او در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين كه «برخي مباحث نظير نام خليج فارس موضوعاتي صريح و روشن است» گفت: برخي حقايق همچون خورشيد مي درخشند و نيازي به تكرار و تأكيد بر آن ها نيست از جمله نام خليج فارس كه همه اسناد تاريخي گواه بر اين است كه نام اين پديده طبيعي در طول تاريخ همواره خليج فارس بوده است. احمدي نژاد عامل فرهنگي و تمدني و حاكميت، قدرت و حكومت ماندگار و فراگير را از جمله عوامل نامگذاري پديده هاي طبيعي در طول تاريخ عنوان كرد و افزود: در طول تاريخ پديده هاي طبيعي را با تمسك به فرهنگ و تمدن غالب و يا متأثر از حكومت قدرتمند فراگير و فرهنگ ساز نامگذاري مي كردند كه اگر به هر يك از اين دو عامل تمسك جسته شود درخواهيم يافت كه براي خليج فارس نامي جز اين در تاريخ نمي توانست انتخاب شود. رئيس جمهور با بيان اين كه «در طول هزاران سال گذشته هيچ عامل مؤثر ديگري جز تمدن، فرهنگ و حكومت اسلامي- ايران در بخش وسيعي از عالم از جمله جغرافياي امروز ما وجود نداشته است» تصريح كرد: ملت ايران همواره ملتي موحد و عدالت طلب بوده كه پس از اختيار آگاهانه اسلام همه موجوديت خود را داوطلبانه به پاي ارزش هاي آن ريخته است.
وي تأكيد كرد: ملت ايران هيچ نگراني از ناحيه تحريف اسامي چون خليج فارس ندارد چرا كه نگراني ناشي از ناتواني و ضعف است كه ملت ايران از اين نقيصه دور هستند.
او افزود: اين خيلي ناپسند است كه به ديگران اجازه دهيم در سرزمين ما پايگاه نظامي ايجاد كرده و از ما عليه ديگر ملت هاي منطقه استفاده كنند و هزينه هاي اقدامات را نيز از پول نفت و امكانات خودمان محاسبه كنند. آزادي حق همه ملت هاست، اما اين خنده دار است كه كساني كه در تاريخ خود آزادي حق انتخاب و انتخابات نداشته اند بيايند و تحت مديريت عواملي خارجي كشور ديگري را به بهانه برگزاري انتخابات و آزادي دادن به مردمش تحت فشار قرار دهند.
رئيس جمهور با بيان اين كه «اسباب دست مستكبران بودن خيلي ناپسند است» تأكيد كرد: يقيناً كساني كه امروز به مستكبران براي تحقق اهداف كمك مي كنند، پس از تحقق اين اهداف خودشان موضوع طراحي ها و برنامه هاي مستكبران خواهند بود.
در واكنش به اين سفر، وزارت خارجه امارات در موضعي گستاخانه اين سفر را نقض حاكميت امارات خواند!!
شوراي همكاري خليج فارس نيز با صدور بيانيه اي مداخله جويانه مدعي شد اين سفر نقض حاكميت امارات است. عبداللطيف بن راشد الزياني، دبير كل شوراي همكاري خليج فارس طي اظهاراتي مدعي شد اين سفر مخالف سياست حسن همجواري است. اتحاديه عرب و اتحاديه بين المجالس كشورهاي عربي نيز در موضعي مداخله جويانه اين سفر داخلي را محكوم كردند.
در ادامه اين جوسازي ها، امارات در اعتراض به اين بازديد سيف محمد عبيدالزعابي، سفير خود در تهران را به منظور «رايزني» فراخواند.
از سوي ديگر فدراسيون فوتبال امارات نيز با بيان اين ادعا كه اين بازديد «نقض آشكار حاكميت اراضي امارات» به شمار مي رود بازي دوستانه تيم هاي ملي دو كشور را كه قرار بود هفته آينده برگزار شود، لغو كرد.
وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اين جنجال ها و گستاخي ها، اين سفر را موضوعي داخلي و در چارچوب سفرهاي استاني رئيس جمهور خواند.
حسين اميرعبدالهيان، معاون عربي- آفريقايي وزارت خارجه در اين زمينه گفت: جزاير سه گانه- تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي- متعلق به جمهوري اسلامي ايران بوده و تا ابد نيز هست.
اسماعيل كوثري، نايب رئيس كميسيون امنيتي مجلس نيز در واكنش به اين اظهارات گفت: اعتراض امارات به اين سفر به دليل بي اطلاعي آنهاست و آنها اگر جزيره را ببينند متوجه مي شوند كه ايران در آنجا حاكميتي مطلق و كامل دارد. مهدي سنايي، رئيس فراكسيون اقتدار مجلس نيز ادعاهاي امارات در زمينه اين سفر را شبيه شوخي خواند و گفت: حضور رئيس جمهور ايران در ابوموسي مثل حضور وي در خوزستان، فارس، همدان، كردستان و آذربايجان است و تفاوتي با آنها ندارد، اما اينكه امارات داعيه هايي در اين رابطه دارد موضوعي است كه بايد در جاي خود و در شرايط عادي بررسي شود.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حضور رئيس جمهور كشورمان در ابوموسي را اعمال حاكميت جمهوري اسلامي و امري طبيعي دانست و افزود: متأسفانه مسائلي از اين دست و همچنين مسائل مربوط به جزاير سه گانه هم به بخشي از دخالت قدرت هاي بيگانه در منطقه تبديل شده و امارات نبايد اجازه دهد مسائل في مابين به بخشي از جنجال هاي تبليغاتي موجود برخي از كشورهاي غربي عليه ايران اضافه شود.
وي افزود: شرايط حفظ صلح و ثبات در منطقه اقتضا مي كند امارات و شوراي همكاري خليج فارس از صدور بيانيه هاي تكراري در اين زمينه اجتناب كنند به هر حال موضوع روابط با كشورهاي عربي و خليج فارس براي ايران حائز اهميت است و باور ما اين است كه روابط با اين كشورها به حفظ صلح و ثبات در منطقه كمك مي كند اگر هم دغدغه و سؤالاتي هست بايد در مذاكرات دو كشور بررسي شود.
خسرو معتضد نيز در واكنش به گستاخي اماراتي ها در اين موضوع گفت: در كتابي كه آقاي دكتر اقتداري تهيه كرده و مطالب اين كتاب در زمان مظفرالدين شاه توسط «سديدالسلطنه كبابي» كه سياستمدار بوده و از مورخين بندرعباس بوده، آماده شده است، نوشته شده كه بسياري از شيوخي كه به جزيره ابوموسي آمدند، يك اعتراف نامه نوشتند و اعلام كردند كه «ما براي علف چر و گوسفندچراني مي آييم و رعيت دولت ايران هستيم و مهمان دولت ايران هستيم و بسيار از دولت ايران تشكر مي كنيم كه اجازه داده ما در اينجا بمانيم و گوسفندان خود را چرا دهيم»، لذا نمي شود كه هر كس كه مي آيد گوسفند خود را چرا دهد، بعد تقاضاي مالكيت كند.
اين پژوهشگر تاريخي با ذكر اسناد و مدارك تاريخي عنوان كرد سفر احمدي نژاد به ابوموسي ارتباطي با اماراتي ها ندارد و آنها پا را از حد خودشان فراتر گذاشته اند و هيچ مذاكره اي در اين مورد لازم نيست.

 



فرمانده پدافند هوايي قرارگاه خاتم الانبيا(ص): نصب سپر دفاع موشكي در خليج فارس نوعي عمليات رواني است

فرمانده پدافند هوايي ارتش در واكنش به تلاش آمريكا و رژيم هاي دنباله رو اين كشور در منطقه، مبني بر نصب سپر دفاع موشكي در راستاي مقابله با توان موشكي ايران، آن را نوعي عمليات رواني در شرايط موجود دانست.
سرتيپ فرزاد اسماعيلي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه نصب سپر دفاع موشكي در منطقه خليج فارس بر مبناي نوعي دشمن فرضي نمود عملياتي خواهد يافت، اظهار داشت: ما با هيچ كشوري دشمني نداريم، پس نگراني و تجزيه و تحليل خاصي نيز در اين باره انجام نمي دهيم.
وي نصب سپر دفاع موشكي در منطقه خليج فارس را نوعي عمليات رواني در شرايط موجود دانست و افزود: هر كشوري مي تواند تجهيزات دفاعي داشته باشد و كشور ما نيز در همين راستا داراي پدافند هوايي، دفاع موشكي و هوايي است.
اسماعيلي با اشاره به وحدت نيروهاي مسلح در دفاع از نظام اسلامي اظهار داشت: اگر عليه جمهوري اسلامي ايران اتفاقي بيفتد، تمام نيروهاي مسلح متحد مي شوند و يكپارچه جواب دندان شكني به دشمنان خواهند داد.
در همين راستا؛ سرتيپ احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان در واكنش به نصب سپر دفاع موشكي در منطقه خليج فارس گفت: غربي ها با طرح مباحثي همچون نصب سپر دفاع موشكي سعي دارند، كشورهاي منطقه را در راستاي پروژه ايران هراسي وارد بازي مسخره اي كنند.
گفتني است، نصب سپر دفاع موشكي در منطقه خليج فارس از جمله موضوعات مهم در ديدار فروردين ماه وزير امور خارجه آمريكا با دولتمردان عربستان و شش همسايه اين كشور بود كه در راستاي پروژه ايران هراسي و حمايت مالي دولت هاي عربي منطقه از منافع رژيم صهيونيستي مطرح و در رسانه ها بازتاب يافت.
بنابراين گزارش پس از نصب سپر دفاع موشكي ناتو در تركيه به عنوان همسايه غربي ايران كه با مخالفت صريح مردم مسلمان اين كشور و كشور روسيه مواجه شد، دولت آمريكا در رايزني با برخي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس تلاش دارد، اين پروژه را نيز با هدف ايجاد نوعي شبكه راداري در منطقه پيراموني جمهوري اسلامي با هدف مقابله با اقتدار موشكي جمهوري اسلامي، در منطقه خليج فارس نيز عملياتي كند.
توان موشكي جمهوري اسلامي از جمله موضوعاتي كه به لحاظ اثرگذاري عميق بر موجوديت رژيم صهيونيستي و منافع آمريكا در منطقه به نوعي دل مشغولي براي سران كاخ سفيد و رژيم صهيونيستي تبديل شده است.

 



فرمانده نيروي دريايي ارتش: اجماع منطقه اي راه حل مقابله با دزدي دريايي است

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در بيان مواضع ايران در قبال دزدان دريايي در اقيانوس هند، اعلام كرد كه راه حلي مي تواند اين معضل را برطرف كند كه با اجماع و تلاش كشورهاي منطقه شكل گرفته باشد.
دريادار حبيب الله سياري كه در شهر ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي به سر مي برد، با اشاره به برگزاري سومين سمينار فرماندهان نيروهاي دريايي كشورهاي حوزه اقيانوس هند در شهر كيپ تاون آفريقاي جنوبي افزود: اين سمينار به منظور بررسي چگونگي برقراري امنيت در اقيانوس هند براي مقابله با دزدي دريايي برنامه ريزي شده است.
وي خاطرنشان كرد: بحث دزدي دريايي در سه تا چهار سال گذشته به خصوص در سواحل سومالي گسترش و رونق پيدا كرده است؛ به طوري كه تا پيش از اين سال ها تعداد محدودي از حملات دزدان دريايي در دويست تا سيصد كيلومتري سواحل سومالي صورت مي گرفت، اما اكنون اين تحركات از دوهزار و دويست تا سيصد كيلومتري اين سواحل اتفاق مي افتد.
سياري اين اقدامات را تروريسم دريايي ناميد كه تهديدي جدي براي تجارت دريايي محسوب مي شود و سپس اظهار داشت: امروز بسياري از كشورها در شمال اقيانوس هند به خصوص در مناطقي مانند تنگه باب المندب و خليج عدن حضور دارند تا از عبور و مرور كشتي هاي تجاري خود حراست كنند.
فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين تاكيد كرد: سمينار كيپ تاون به دنبال اين است كه راهكار مناسبي را اتخاذ كند تا مبارزه جدي با اين معضل صورت بگيرد و عبور و مرور كشتي هاي تجاري و نفتكش در منطقه به خوبي برقرار شود.
نقش آفريني نيروي دريايي ارتش و سپاه در آب هاي آزاد
در همين حال، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان گفت: نيروي دريايي سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي نه تنها در منطقه خليج فارس و درياي عمان بلكه در آبراه هاي بين المللي نيز مي توانند نقش آفريني كنند.
سرتيپ احمد وحيدي كه همزمان با هيئت وزيران در بندرعباس حضور يافته بود، با اشاره به دستگيري دزدان دريايي به عنوان بخش كوچكي از اقتدار و توانمندي نيروي دريايي ارتش اظهار داشت: سرعت عمل بالا، فرماندهي خوب و فقدان خسارت وارده از ويژگي هاي بسيار ارزشمند دو عمليات آزاد سازي كشتي هاي تجاري خارجي به وسيله نيروي دريايي ارتش از دست دزدان دريايي است.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: اين برخورد قدرتمندانه نيروي دريايي به خصوص در فاصله سه هزار كيلومتري از مرزهاي كشور انعكاس خوبي در سطح دنيا داشت، طوري كه جهانيان با گوشه اي از توانمندي هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به خصوص در دريا آشنا شدند.
سرتيپ پاسدار وحيدي از نيروي دريايي به عنوان يك نيروي تمام وقت، آماده، هوشيار و با قدرت بالا نام برد كه مي تواند ضمن دفاع از منافع جمهوري اسلامي ايران حافظ و حامي خوبي براي امنيت منطقه باشد و حتي كشورهاي ديگر نيز به آن تكيه كرده و از توانمندي هاي او استفاده و احساس امنيت كنند.
وي با اشاره به در پيش بودن مانورهاي مشترك ابراز داشت: نيروي دريايي ارتش و سپاه دائم در حال آمادگي و ارتقاي توان خود هستند طوري كه قادرند با هر تهديدي به خوبي مقابله و امنيت را تامين كنند.
وزير دفاع افزود: نيروي دريايي سپاه پاسداران و ارتش جمهوري اسلامي نه تنها امنيت خليج فارس و درياي عمان بلكه در آبراه هاي بين المللي نيز مي توانند نقش آفريني كنند كه نمونه آن را در عمليات هاي اخير به نمايش گذاشتند و اين توان روز به روز بيشتر مي شود.
سرتيپ وحيدي اضافه كرد: برنامه هاي خوب و قوي براي توسعه هرچه بيشتر لجستيكي نيروي دريايي ارتش و سپاه در دستور كار قرار دارد كه مرحله به مرحله در حال تحقق است.
گفتني است، وحيدي با حضور در منطقه يكم نيروي دريايي ارتش از نيروهاي عمل كننده در دو عمليات آزادسازي شناورهاي خارجي از دست دزدان دريايي تقدير كرد.

 



فريد زكريا : حصول توافق با ايران در اسلامبول ممكن است

از نظر فريد زكريا، آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد چك ليستي را بر اساس گزارش آمانو آماده كرده و بتواند بازرسي هايي عميق را از تاسيسات مختلف ايران به عمل آورد، در مقابل غرب نيز بايد گام به گام و با پيشرفت بازرسي ها، تحريم هاي ضدايراني را كاهش دهد .
فريد زكريا، كارشناس و تحليلگر مسائل بين المللي و از حاميان نظريه رئاليسم تهاجمي در عرصه روابط بين الملل در مقاله اي كه در روزنامه آمريكايي واشنگتن پست منتشر شد، اذعان كرد كه علي رغم بدبيني هاي موجود پيرامون مذاكرات ايران و 1+5، دستيابي به توافق در اين مذاكرات ممكن است .
زكريا تصريح كرد: ايالات متحده آمريكا اصرار دارد كه ايران غني سازي اورانيوم يعني پروسه اي را كه مي تواند به توليد سلاح هسته اي بينجامد، متوقف كند اما ايران نيز از ديگرسو تاكيد دارد كه غني سازي براي مصارف صلح آميز حق اين كشور است. واشنگتن از ايران خواهد خواست تا غني سازي 20 درصد را كه به راحتي مي تواند مبدل به سلاح هسته اي شود قطع كند و از سوي ديگر غني سازي بين 3/5 تا 5 درصد ايران را قبول مي كند تا ايران نيز بتواند بگويد كه حق غني سازي خود را حفظ كرده است .
زكريا با ابراز اميدواري به انتقال اورانيوم 20 درصد ايران به خارج از اين كشور، بر اين باور است كه واشنگتن از ايران خواهد خواست كه تاسيسات هسته اي فردو را در نزديكي شهر قم تعطيل كند .
فريد زكريا براي اين مذاكرات طرحي را در سر دارد كه در اين مقاله مطرح كرده است. به باور وي، مهم ترين نكته در اين مذاكرات براي طرف غربي پذيرش بازرسي هاي عميق از سوي ايران است. بر اين اساس آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد چك ليستي را بر اساس گزارش آمانو در ماه نوامبر آماده كرده و بتواند بازرسي هايي عميق را از تاسيسات مختلف ايران به عمل آورد، در مقابل غرب نيز بايد گام به گام و با پيشرفت بازرسي ها، تحريم هاي ضدايراني را كاهش دهد .
زكريا با اشاره به فتواي مقام معظم رهبري در خصوص حرمت توليد و استفاده از سلاح هسته اي ادعا كرده آنچه آمريكا بايد به ايران بگويد اين است كه ايران بايد مفاد اين فتوا را در عمل به كار بندد .
زكريا هشدار داده است كه اگر ايران اين مساله را بپذيرد، آمريكا نيز مجبور به تسهيل تحريم هاست و جمهوري خواهان در درون خاك آمريكا براي او در اين مسير به منزله مانع خواهند بود .
همچنين هفته نامه آمريكايي رند متعلق به يهوديان در مطلبي نوشت: ايران زير بار امتياز دهي به آمريكا نخواهد رفت.

 



صالحي طي مقاله اي در واشنگتن پست: اعتماد متقابل ضرورت تداوم گفت وگوها ميان ايران و 1+5 است

وزير امورخارجه كشورمان با اشاره به برگزاري مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول ابراز اميدواري كرد كه طرفين به يك گفت وگوي جامع و دراز مدت با هدف حل همه نگراني هاي باقيمانده متعهد باشند.
«علي اكبر صالحي» روز پنجشنبه در مقاله اي در روزنامه واشنگتن پست نوشت: 45 سال پيش آمريكا به كشور من يك راكتور تحقيقاتي و نيز اورانيوم در سطح تسليحاتي به عنوان سوخت آن فروخت. مدت كوتاهي پس از آن آمريكا موافقت كرد كه به ايران در دستيابي به چرخه سوخت هسته اي و نيروگاه هاي انرژي اتمي كمك كند. استدلال آمريكا اين بود كه انرژي هسته اي بايد براي نيازهاي روز افزون اقتصاد ما فراهم شود و ذخاير نفت باقي مانده مان را براي صادرات يا تبديل شدن به كالاهاي پتروشيمي آزاد كند. اين استدلال تغييري نكرده است.
با اين وجود پس از انقلاب اسلامي ايران درسال 1979 همه تفاهم هايي كه با آمريكا در حوزه هسته اي ايجاد شده بود از هم پاشيد. واشنگتن حتي ارسال سوخت به همان تاسيساتي كه به ايران ارائه كرده بود را قطع كرد. ايران براي دستيابي به سوخت از منابع ديگر مجبور شد راكتور را طوري تغيير دهد كه با اورانيوم غني شده تا 20درصد كار كند. راكتور تحقيقاتي تهران هنوز فعال است و ايزوتوپ هايي را توليد مي كند كه هرساله در درمان پزشكي 800 هزار نفر از هموطنان من مورد استفاده قرار مي گيرد.
اما رسيدن به اين نقطه آسان نبود؛ درسال 2009 ما از آژانس بين المللي انرژي اتمي درخواست سوخت براي راكتور كرديم، چرا كه ذخاير آن درحال تمام شدن بود و زندگي بسياري از ايرانيان به خطر افتاده بود.
وقتي درسال 2010 به پيشنهاد دولت اوباما موافقت كرديم كه بخش قابل توجهي از ذخاير اورانيوم با غناي پايين را با سوخت راكتور تعويض كنيم پاسخي كه از كاخ سفيد دريافت كرديم تلاش براي تحريم هاي بيش تر شوراي امنيت سازمان ملل بود.
ما بار ديگر كاري را كرديم كه هر دولتي مجبور مي شود آن را انجام دهد: محافظت و اطمينان از سلامتي شهروندان مان به لطف خداوند و تلاش و كوشش دانشمندان متعهدمان توانسته ايم كاري را انجام دهيم كه قبلا هرگز انجام نداده بوديم: غني سازي اورانيوم تا 20 درصد لازم و تبديل آن به صفحه هاي سوخت براي راكتور.
ما وقتي با هيچ گزينه اي جز تامين نيازهاي خود روبه رو نبوديم هرگز شكست نخورديم.
در بخش هاي ديگري از اين مقاله به مذاكرات استانبول اشاره شده و آمده است: يكي از جنبه هاي كليدي ورود به مذاكرات بر مبناي اعتماد متقابل اين است كه نگراني هاي طرف مقابل را هم طراز با نگراني هاي خود درك كنيم. براي حل موضوع هسته اي، دامنه مذاكرات ايران و 1+5 (آمريكا، انگليس، چين، فرانسه، روسيه و آلمان) بايد جامع باشد. نگراني هاي هر دو طرف بايد مورد توجه قرار گيرد. موضوعات پيچيده اي كه چندين دهه حل نشده باقي مانده اند نمي توانند يك شبه حل شوند. يكي از علامت هاي ديگر اعتماد متقابل، تمايل و آمادگي براي دادن و گرفتن بدون پيش شرط است. اين نوع مقابله به مثل با رويكردهايي كه فقط شامل «گرفتن» است، فرق دارد. مهم تر از همه اين كه بايد به گفت وگو به چشم يك پروسه نگاه كرد تا يك اتفاق. يك خانه مي تواند در عرض چند دقيقه به خاكستر تبديل شود، اما بازسازي آن زمان زيادي مي برد. به همين ترتيب اعتماد مي تواند به سرعت و سهولت شكسته شود، اما بازسازي آن زمان زيادي به طول خواهد كشيد.
اگر هدف از گفت وگو تنها جلوگيري از تشديد درگيري هاست و نه حل و فصل اختلافات، شك و ترديد ادامه خواهد يافت. اعتماد برقرار نخواهد شد. با وجود تحريم ها،، تهديد به جنگ، ترور چندتن از دانشمندان مان و اشكال ديگر تروريسم، ما تصميم گرفته ايم به گفت وگو متعهد باقي بمانيم.
در مذاكرات جديد اميدواريم كه همه طرف ها به عنوان كشورهاي هم طراز با اعتماد متقابل به ميز مذاكرات بازگردند؛ اين كه همه طرف ها به يك گفت وگوي جامع و دراز مدت با هدف حل همه نگراني هاي باقي مانده كشورهاي دخيل متعهد باشند؛ و مهمتر از همه اينكه همه طرف ها صادقانه براي برقراري مجدد اعتماد و اطمينان تلاش كنند.

 



پرندگان مهاجر تالاب هاي گيلان را ترك كردند

رشت - خبرنگار كيهان:
بازگشت پرندگان مهاجر از تالاب هاي گيلان آغاز شد.
مديركل حفاظت محيط زيست گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: بازگشت 201 هزار پرنده مهاجر از تالابهاي گيلان به شمال اروپا و سيبري آغاز شده و اين در حالي است كه مهاجرت پرندگان به تالاب هاي گيلان در زمستان گذشته 21 درصد بيشتر از زمستان سال 89 بوده است.
امير عبدوس افزود: زمستان سال گذشته 79 گونه پرنده مهاجر در 34 تالاب گيلان فرود آمدند.
بر پايه اين گزارش به عقيده كارشناسان زيست محيطي مهاجرت پرندگان به تالابها در حفظ چرخه حيات و اكولوژي، جذب گردشگر و اشتغالزايي موثر است.

 



پيكر جانباز شهيد دوران دفاع مقدس در زنجان تشييع شد

پيكر جانباز شهيد دوران دفاع مقدس صبح پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم زنجان تشييع شد.
به گزارش ايرنا، پيكر جانباز شهيد «عليرضا حق وردي» با حضور خيل عظيم مردم زنجان از سبزه ميدان به طرف مزار شهداي پايين تشييع و به خاك سپرده شد.
اين شهيد والامقام ارديبهشت ماه سال 66 در منطقه جنوب كشور بر اثر تركش و موج انفجار به مقام جانبازي 70درصد رسيده بود.
جانباز شهيد «حق وردي» تاكنون از آسيب نخاعي بر اثر جانبازي رنج مي كشيد و سرانجام به جمع همرزمان خود پيوست.

 



معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مدير كل ارشاد نبايد طرف دعواي مطبوعات قرار گيرد

همدان-خبرنگار كيهان:
معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مدير كل ارشاد، نبايد خود را طرف دعوا با مطبوعات قرار دهد.
محمد جعفر محمدزاده، در مراسم معارفه مدير كل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان، افزود: به عنوان نماينده مطبوعات در دولت، من حامي مطبوعات هستم.
وي سپس خطاب به مدير كل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان، خاطرنشان ساخت: من و شما نبايد چوب بالاي سر مطبوعات باشيم و لازم است همه براي اعتلا و پيشرفت جامعه و مردم كار كنيم.
وي يادآور شد: اگر مي خواهيد سال آرامي در مسئوليت خود داشته باشيد بايد خود را از دعواهاي مطبوعاتي بيرون بكشيد و طرف دعوا با آنها نباشيد.
وي تاكيد كرد: طول خدمت و مديريت براي افراد مهم نيست بلكه عرض كار و چگونگي فعاليت اهميت دارد. محمدزاده اضافه كرد: هيچ مديري نبايد كم كاري هاي دوران مديريت خود را با كوتاه بودن مدت مسئوليتش توجيه كند.

 



معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
تمام داروهاي مورد نياز مردم تا پايان برنامه پنجم در كشور توليد مي شود

اراك- خبرنگاركيهان:
هم اكنون 96درصد داروهاي مورد نياز مردم در داخل توليد مي شود و تا پايان برنامه پنجم اين رقم نزديك به صد درصد خواهد رسيد.
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در جريان بهره برداري از ساختمان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي استان مركزي، در اراك با اعلام اين خبر گفت: در سال هاي اخير با فعاليت هايي كه صورت گرفته حدود 45 درصد از مواد اوليه مورد نياز صنعت داروسازي در داخل كشور توليد، و بخشي از آن به خارج كشور صادر مي شود.
شيباني افزود: سال گذشته شش قلم محصول دارو را رونمايي كرديم كه از اين رقم چهار قلم مواد اوليه است كه توليد آن در داخل كشور انجام مي شود و دو قلم هم داروي ساخته شده است كه حداقل 40 ميليون دلار در سال ارزبري داشت.
وي ادامه داد: هم اكنون مشغول مطالعات باليني مي باشيم و اين داروها كه از نوع فاكتور هفت است حداكثر تا يك ماه آينده به بازار عرضه خواهد شد. به گفته شيباني در حال حاضر 75 كارخانه داروسازي در كشور فعال هستند، كه برخي آنها ظرفيت خالي هم دارند.
ساختمان معاونت غذا و دارو، در زميني به مساحت يك هزار و 956مترمربع در 3 طبقه با اعتبار يك ميليارد و 560 ميليون تومان ساخته شده است و شامل آزمايشگاه كنترل مواد غذايي، آرايشي بهداشتي، سم شناسي، بخش تحقيق و توسعه و بخش دارو و مواد مخدر است.

 



وزير نيرو از احتمال يكسان سازي تعرفه برق تجاري و خانگي خبر داد

وزير نيرو از احتمال يكسان سازي تعرفه برق تجاري و خانگي خبر داد و گفت: پس از بررسي هاي لازم در اين باره تصميم گيري مي شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «مجيد نامجو» روز پنجشنبه در جمع مديران ارشد شركت هاي تابعه وزارت نيرو در بندرعباس با اشاره به ضرورت رفع مسايل واگذاري نيروگاه هاي بندرعباس از اجرايي نشدن پروژه نيروگاه بندر پل ابراز نارضايتي كرد.
وي افزود: با توجه به اينكه امسال سال حمايت از بخش خصوصي است، توجه ويژه به اين مسئله و پيگيري جدي به اجرايي كردن اين پروژه ضروري است.
توسعه برق روستايي هرمزگان، توجه ويژه به مسائل حاشيه نشيني، اهميت رفع مشكلات خورهاي بندرعباس، جذب و نگهداشت نيروي انساني در هرمزگان، ارجاع درخواست ها و مشكلات مردمي در حوزه وزارت نيرو به مراجع مربوط براي رفع اين مسائل از جمله موضوعات مورد تاكيد وزير نيرو در اين نشست بود كه قرار شد در صورتجلسه اي و با ابلاغ وزير نيرو به شركت هاي مادر تخصصي براي رسيدگي ارجاع شود.

 



وزير جهاد كشاورزي خبر داد
تامين 12 هزار ميليارد تسهيلات كم بهره براي بخش كشاورزي

وزير جهاد كشاورزي گفت: از سال گذشته تاكنون 12 هزار ميليارد ريال تسهيلات كم بهره براي بخش كشاورزي تامين شده و اين ميزان قابل افزايش است.
به گزارش ايرنا، «صادق خليليان» عصر پنجشنبه در سومين روز از دور چهارم سفرهاي استاني رئيس جمهور و هيئت همراه به استان هرمزگان در حاشيه بازديد از مزارع كشت گوجه فرنگي داربستي منطقه كهورستان از توابع بندرخمير در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با پرداخت اين ميزان تسهيلات با نرخ هفت درصد، فعاليتهاي جديدي به منظور توسعه بخش كشاورزي انجام مي شود.
وي، در خصوص پرداخت تسهيلات براي كشت هاي داربستي نيز اظهار داشت: سعي بر اين است كه در اين زمينه تسهيلاتي در قالب كمك هاي بلاعوض و همچنين وامهاي ارزان قيمت براي بهره برداران تامين شود تا بتوانيم اين گونه كشت ها را توسعه دهيم.
وي افزود: امسال نيز همانند سال گذشته براي اصلاح آبياري در مزارع، دولت 85 درصد هزينه آبياري تحت فشار را پرداخت مي كند تا با اين اقدام بتوان در مصرف آب صرفه جويي كرد و سطح زيركشت را بالا برد.
وزير جهاد كشاورزي درخصوص توليد زياد برخي از محصولات كشاورزي كه در فصولي از سال بازار مصرفي مطلوبي ندارند، اجراي الگوي كشت در منطقه را به عنوان راهكار مناسبي عنوان كرد.
وي اضافه كرد: علاوه بر اين استقرار صنايع فرآوري در اين گونه مناطق يكي از برنامه هاي وزارتخانه است كه با اين اقدام مي توان علاوه بر فرآوري مازاد توليد، قدرت نگهداري را بالا برد و امكان توسعه صادرات را فراهم كرد.
خليليان در ادامه افزود: سعي بر اين است كه علاوه بر خريد تضميني دولت، از طريق خريد توافقي كشاورزان را حمايت و پشتيباني كرد و البته اگر كشاورزان بتوانند براي محصولات خود بازاريابي كنند با توجه به قيمت بالا اين امر به نفع آنان است.

 



رئيس سازمان بازرسي كشور: لازمه افزايش توليد پرهيز از برخي حرف هاي سياسي است

رئيس سازمان بازرسي كشور گفت: اگر بناست نيت رهبر معظم انقلاب محقق شود و توليد در كشور رشد كند بايد از طرح برخي حرف هاي سياسي پرهيز شود.
به گزارش ايرنا، از اهواز حجت الاسلام والمسلمين «مصطفي پورمحمدي» پنجشنبه در همايش استاني حمايت قضايي از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني در اهواز افزود: سياسيون، اهل فرهنگ و مقامات امنيتي كشور بايد مهمترين اولويت خود را ارتقاي توليد ملي تلقي كنند، وقتي با وجود طرح اين شعار، همچنان دغدغه سياسي در كشور داريم معلوم است كه حرف آقا را جدي نگرفته ايم.
وي اضافه كرد: بايد اين نامگذاري را قدر بدانيم، وقتي رهبر مهمترين موضوع كشور را توليد دانسته و آن را در كانون مباحثات قرار داده بدين معناست كه مي خواهد پاي مسئولان را براي پاسخگويي و تلاش در اين عرصه به زنجير بكشد، ايشان مي توانست موضوعات سياسي را به ميان بكشد ولي با طرح اين شعار، بحث توليد را در همه بخش هاي كشور به چالش كشيدند.
پورمحمدي با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب بر نامگذاري دهه توسعه پيشرفت و عدالت و نامگذاري پنج سال متوالي با شعارهايي در عرصه عدالت و اقتصاد و پيشرفت گفت: به درستي هم براي موفقيت و پيشرفت كشور دو شاخصه عدالت و اقتصاد همزمان لازمند.

 



با حضور وزير بهداشت در بندرعباس: 3 طرح مهم بهداشتي، درماني در هرمزگان به بهره برداري رسيد

مركز تحقيقات سلول هاي بنيادي خليج فارس با حضور دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در بندرعباس به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، رئيس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان روز پنج شنبه در مراسم بهره برداري از اين مركز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مركز تحقيقاتي سلول هاي بنيادي و سلول درماني خليج فارس يكي از مراكز منحصر به فرد در جنوب كشور است كه با توجه به ظرفيت هاي موجود در استان مي تواند آثار مهمي در بخش تحقيقات كاربردي ايجاد كند.
با حضور دكتر مرضيه وحيد دستجردي، آمبولانس دريايي جزاير قشم و هرمز نيز به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، رئيس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان روز پنج شنبه در مراسم بهره برداري از اين آمبولانس دريايي و با اشاره به اهميت وجود آن، اظهار داشت: استان هرمزگان با توجه به دارا بودن 14 جزيره كه بيشتر آنها مسكوني است در بين ساير استان هاي كشور شرايط ويژه اي دارد و ارائه خدمات به ساكنين اين جزاير از اهميت خاصي برخوردار است.
پيشرفته ترين دستگاه سنگ شكن برون اندامي كليه در سطح خاورميانه، نيز روز پنج شنبه با حضور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در بيمارستان شهيد محمدي بندرعباس به بهره برداري رسيد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: 8 تالار بزرگ فرهنگي و هنري در كشور به بهره برداري مي رسد

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: براساس برنامه ريزي هاي انجام شده امسال هشت تالار بزرگ فرهنگي و هنري در كشور به بهره برداري مي رسد.
«سيدمحمد حسيني» روز پنجشنبه در گفت وگويي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در بندرعباس ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: 800 ميليارد ريال به طور خاص جهت بهره برداري از اين پروژه ها تخصيص يافته است.
وي درخصوص اهميت فعاليت موسسات قرآني در كشور گفت: سال گذشته براي اولين بار اعتبار دو هزار و 180 ميليارد ريال جهت فعاليت اين موسسات در نظر گرفته شده كه اميدواريم در بودجه تصويب بشود و شاهد برپايي جشنواره هاي قرآني بسياري در كشور باشيم. حسيني با اشاره به فعاليت كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد در دولت نهم و دهم، ابراز داشت: در آغاز دولت نهم تنها يك هزار و 200 كانون در كشور فعال بود كه اين تعداد در دولت دهم به 13 هزار كانون افزايش يافته است.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال امسال به بهره برداري مي رسد

معاون وزير راه و شهرسازي از بهره برداري قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال در نيمه اول سال جاري خبر داد.
به گزارش ايرنا، «احمد صادقي» روز پنج شنبه در حاشيه بازديد از آزادراه تهران- شمال در گفت وگو با خبرنگاران افزود: احداث آزادراه تهران- شمال از اولويت هاي اصلي وزارت راه و شهرسازي است و شتاب بخشي به عمليات اجرايي آن مورد تاكيد است.
وي اظهار داشت: عمليات اجرايي در تمامي قطعات اين آزادراه در حال انجام بوده و از روند اجرايي مطلوبي نيز برخوردار است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به بازديد از قطعه اول آزادراه تهران- شمال گفت: با توجه به مشاهدات انجام شده، قطعه يك در بين چهار قطعه از مهمترين و اساسي ترين مناطق به شمار مي رود.
صادقي تصريح كرد: اين قطعه 60 كيلومتر مسير تهران- شمال را كوتاه مي كند و با بهره برداري از آن، شاهد كاهش تراكم ترافيك در بزرگراه تهران- كرج نيز خواهيم بود.
وي تاكيد كرد: از مجموع 32 كيلومتر مسير قطعه يك، 14 كيلومتر بايد تونل ساخته شود و در اين قطعه شاهد عمليات اجرايي سخت و دشوار خواهيم بود.
صادقي بيان داشت: با تلاش شبانه روزي انجام شده، 70 درصد از مجموع 14كيلومتر تونل حفاري شده و عبور و مرور قابل انجام است.
معاون وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: طولاني ترين تونل در محور آزادراه تهران- شمال تونل «تالون» است كه چهار هزار و 800 متر طول دارد و در قالب دو تونل رفت و برگشت اجرا مي شود.
وي بيان داشت: تمام تلاش وزارت راه و شهرسازي اين است كه تا پايان دولت دهم حجم عمده اي از عمليات آزادراه انجام شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در مورد قطعه چهارم آزادراه نيز گفت: قطعه چهارم آزادراه تهران- شمال در حد فاصل سه راهي دشت نظير- چالوس قرار گرفته و از پيشرفت 90درصدي برخوردار است.
صادقي گفت: طول قطعه چهار آزادراه تهران- شمال 21كيلومتر است و 24متر عرض در دو خط رفت و برگشت دارد.

 



اخبار ادبي و هنري

بلندترين رمان تاريخ ادبيات فارسي
با موضوع دفاع مقدس نوشته مي شود
يك نويسنده گفت: «جاده جنگ» حجيم ترين رماني است كه توسط نويسندگان انقلاب نوشته شده و در صورت تحقق وعده نويسنده در نوشتن اين رمان در 12 جلد، به عنوان بلندترين رمان تاريخ ادبيات ما از آغاز تا امروز تبديل خواهد شد. محمدرضا سرشار در كارگاه آموزشي نقد داستان كه با بررسي و نقد «جاده جنگ» نوشته منصور انوري برگزيده جايزه جلال آل احمد و جايزه كتاب سال همراه بود، گفت: اين اثر حجيم ترين كتابي است كه توسط نويسندگان انقلاب نوشته شده است. نوشتن رماني با اين حجم در تاريخ ادبيات پس از انقلاب بي نظير است. وي افزود: اگر وعده نويسنده «جاده جنگ» محقق شود و كتابش را در 12 جلد به پايان برساند، اين كتاب ركورد «كليدر» نوشته محمود دولت آبادي را مي شكند و به بلندترين رمان تاريخ ادبيات ما از آغاز تا امروز تبديل خواهد شد.
در اين جلسه، سرشار خلاصه اي از پنج جلد منتشر شده «جاده جنگ» ارائه كرد و گفت: اين اثر حجيم ترين كتابي است كه توسط نويسندگان انقلاب نوشته شده و برگزيده شدن اين كتاب در جايزه جلال حسادت بسياري را در عرصه ادبيات برانگيخت.
تعطيلي دو هزار كتابفروشي بعلت مشكلات اقتصادي در آمريكا
طي دو سال گذشته، دو هزار كتابفروشي بعلت مشكلات اقتصادي در آمريكا تعطيل شده است. جان گريشام نويسنده رمان هاي «زماني براي كشتن» و «موكل» نگراني خود را از بسته شدن كتابفروشي ها در شهرهاي مختلف آمريكا ابراز مي كند.
به گزارش فارس به نقل از سي بي اس نيوز، وي با اشاره به اين موضوع كه در سال گذشته 800 كتابفروشي در شهرهاي مختلف ايالت هاي آمريكا تعطيل شد مي گويد: اين موضوع بسيار نگران كننده است كه در عرض يك سال قريب به هزار كتابفروشي كه محل عرضه آثار فرهنگي و هنري به مردم است تعطيل و يا تغيير كاربري مي دهد.
گريشام مي گويد: ما هميشه علاقه زيادي به كتاب از خود نشان داده ايم. اما معلوم نيست چرا به كتابفروشي ها توجه نمي كنيم و مانند مشتي ديوانه در حال از دست دادن كتابفروشي هايمان هستيم. به طوري كه در عرض 15 سال دو هزار كتابفروشي را از دست داده ايم.
مدير يك شبكه ضدانقلاب:
خوانندگان لوس آنجلسي به تهران اطلاعات مي دهند!
مدير يك شبكه ضدانقلاب تاييد كرد كه خوانندگان لوس آنجلسي به جمهوري اسلامي اطلاعات مي دهند.
به گزارش خبرنگاركيهان، «شهرام.هـ» سلطنت طلب، در تاييد حرفهاي يك شنونده كه از افشاي اطلاعات خوانندگان لوس آنجلسي توسط يكي از همين افراد خبر مي داد، تاييد كرد كه برخي از خوانندگان با جمهوري اسلامي در زمينه مسائل اطلاعاتي همكاري دارند.
آغاز دهه بزرگداشت امام هادي(ع) در فضاي مجازي
جمعي از فعالان فضاي مجازي با هدف نشر معارف اسلامي اقدام به برگزاري «دهه بزرگداشت امام علي النقي(ع) در فضاي مجازي» نموده اند.
اين فعالان فضاي مجازي در رابطه با هدفشان از برگزاري اين دهه گفته اند: «جمعي از كاربران فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي با توجه به ضرورت و اهميت نشر معارف اهل بيت عليهم السلام در فضاي مجازي تصميم گرفتيم كه از امكانات اين فضا در راستاي رسالت خود براي جامه عمل پوشاندن به اين هدف مقدس استفاده كنيم. با توجه به اين هدف به پيشنهاد جمعي از كاربران تصميم گرفتيم كه دهه اي را به عنوان «دهه بزرگداشت امام علي النقي(ع) در فضاي مجازي» معرفي كنيم تا در اين دهه تمركز فعاليت هاي خودمان را بر روي اين هدف بگذاريم. انتخاب امام علي النقي(ع) براي شروع اين حركت به اين دليل بود كه احساس كرديم در راستاي معرفي ابعاد وجودي اين امام همام از طرف ما كم كاري صورت پذيرفته است و معارف اين امام عزيز آن گونه كه بايسته و شايسته است در جامعه و بخصوص در فضاي مجازي بيان نشده است...» به گزارش فارس، اين حركت با استقبال فعالان فضاي مجازي، كاربران شبكه هاي اجتماعي، بلاگرها، خبرگزاري ها و سايت هاي خبري و تحليلي مواجه شده است.
تقدير از هنرمندان انقلابي در دومين همايش هنر ولايي
در دومين همايش هنر ولايي در فرهنگسراي ولا از چند هنرمند متعهد و انقلابي تقدير شد.
در اين همايش هنرمنداني چون رضا برجي، حميد بهمني، محمدرضا اسلاملو، مرتضي شعباني، محمد خزاعي و محمد قهرماني تقدير شدند.
براساس گزارش توانا، از حاشيه هاي اين مراسم مي توان به رونمايي از تابلوي معرق يك جانباز 70 درصد كه دو ماه براي خلق اين اثر تلاش كرده بود اشاره كرد. اين جانباز اين تابلوي نفيس را به آستان مقدس سيدالشهدا(ع) تقديم كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14