(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه ۲۸  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۴

برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي در كلمبيا
دولت آرژانتين : انگليس دزد است و نفت ما را به سرقت مي برد
پليس آمريكا معترضان وال استريت را سركوب كرد
با شعارلبيك يا حسين و هيهات منا الذله مردم سوريه پيكر روحاني شهيد را تشييع كردند
حمله طالبان به يك زندان در پاكستان 400 زنداني را فراري داد
برگزاري تظاهرات هفته پايداري در بحرين
اعتراض مغربي ها به فساد و زد و بندهاي سياسي
1600 اسير فلسطيني از فردا دست به اعتصاب غذاي نامحدود مي زنند
حمله همزمان طالبان به 10 سفارتخانه خارجي در افغانستان
اعتصاب خلبانان كانادايي هزاران مسافر را سرگردان كرد
رد صلاحيت معاون سابق مبارك و 9 نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر
ديدار الهاشمي معاون تروريست و فراري رئيس جمهور عراق با اردوغان در اسلامبول
عربستان زيربار رسوايي استعفاي وزير دفاع سوئد نرفت
چها رسوي پنج قا ره



برگزاري تظاهرات ضد آمريكايي در كلمبيا

در جريان نشست «آمريكا» در كلمبيا شماري از معترضان به سياست هاي ايالات متحده اقدام به برگزاري تجمع اعتراضي كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس شهر ساحلي «كارتاگنا» در كلمبيا روزهاي شنبه و يكشنبه ميزبان سران كشورهاي غربي با هدف برگزاري ششمين نشست موسوم به آمريكا بود.
معترضان از سياست هاي ايالات متحده در منطقه انتقاد كرده و با برگزاري تظاهرات خواستار بسته شدن زندان آمريكايي گوانتانامو شدند.مردم كلمبيا همچنين با سر دادن شعارهايي به دخالت آمريكا در امور داخلي كشورهاي آمريكاي لاتين اعتراض كردند.به گفته ناظران بين المللي آمريكا به دنبال احياي سلطه استعماري خود در منطقه آمريكاي لاتين است كه در دو دهه گذشته با روي كار آمدن دولت هاي ضد استعماري به شدت به چالش كشيده شده است.

 



دولت آرژانتين : انگليس دزد است و نفت ما را به سرقت مي برد

آرژانتين ضمن «دزد» خواندن انگليس اعلام كرد عليه اقدامات اين كشور در جزيره مالويناس به مجامع بين المللي شكايت مي كند.
وزارت خارجه آرژانتين با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: بوئنوس آيرس براي حفاظت از ثروت مردم خود در جزيره مالويناس از همه اقدامات تصريح شده در قوانين ملي و بين المللي استفاده كرده به خاطر فعاليت هاي غيرقانوني انگليس در اين جزاير شكايت خواهد كرد.در اين بيانيه همچنين تصريح شده، انگليس در حال حاضر به طور غيرقانوني در حال اكتشاف نفت و گاز جزاير «مالويناس» است و بوئنوس آيرس اين وضع را تحمل نخواهد كرد.
خوان آنتونيوماتئو يكي از مسئولين اين فدراسيون شهرداري هاي آرژانتين تاكيد كرد: انگليس در اين جزاير در حال دزديدن نفت آرژانتين است.

 



پليس آمريكا معترضان وال استريت را سركوب كرد

پليس آمريكا تظاهرات معترضان به نظام سرمايه داري را سركوب و شماري از آنها را دستگير كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، پليس نيويورك روز شنبه با حمله به معترضان وال استريت در نزديك عمارت فدرال، اقدام به سركوب و دستگيري آنها كرد.
براساس اين گزارش، معترضان كه با هدف جلوگيري از به صدا درآمدن زنگ پاياني بازار بورس نيويورك و به نشانه اعتراض به نفوذ بورس بازان و ثروتمندان در همه بخش هاي كشور، روي پله هاي اين عمارت تجمع كرده بودند پس از حمله پليس به مقابله با آنها پرداختند.
سانسور و تحريف رسانه اي يكي ديگر از موارد اعتراض معترضان آمريكايي را شامل مي شد. گروهي از معترضان نيز از شب قبل با خوابيدن در اين محل اعتراض خود را به نمايش گذاشتند.
تظاهرات روز شنبه بخشي از راه پيمايي هاي هفتگي موسوم به «آموزش بهاري» محسوب مي شود. به گفته سازمان دهندگان، اين راه پيمايي ها در آستانه برگزاري تظاهرات هاي گسترده «روز مه» صورت مي گيرد.
معترضان قصد دارند تظاهرات سراسري و گسترده اي را عليه نظام حاكم بر آمريكا برگزار كنند.
در همين حال، معترضان مخالف سرمايه داري در اعتراض به نابرابري اجتماعي شب را در پياده روهاي نزديك بازار بورس نيويورك در منطقه وال استريت و مقابل بانك ها مي گذرانند و در اين مكان ها مي خوابند.
اين اقدامات پس از آن صورت مي گيرد كه كمپ اعتراض آميز فعالان ضد سرمايه داري اواخر سال گذشته ميلادي در پارك زاكوتي برچيده شد و معترضان از چادرهايشان بيرون رانده شدند.
يادآور مي شود جنبش ضد سرمايه داري وال استريت از 26شهريور سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد. مقام هاي آمريكا اگرچه تلاش هاي زيادي براي مصادره يا مهار اين جنبش جهاني كرده اند اما بنا به دلايل گوناگون تاكنون موفق به انجام اين كار نشده اند.

 



با شعارلبيك يا حسين و هيهات منا الذله مردم سوريه پيكر روحاني شهيد را تشييع كردند

سرويس خارجي -
مردم سوريه با شعار لبيك يا حسين و هيات مناالذله پيكر روحاني شيعه كه بر اثر عمليات تروريستي در منطقه زينبيه دمشق به شهادت رسيد را تشييع كردند.
در اين مراسم كه هزاران نفر از اهالي منطقه، شخصيت هاي ديني و ديپلمات هاي برخي كشورهاي خارجي مقيم سوريه حضور داشتند شركت كنندگان با سر دادن شعار لبيك يا حسين(ع) لبيك يا زينب(س) و هيهات منا الذله عمليات تروريستي در كشور را محكوم كردند.
مردم سوريه بار ديگر حمايت خود را از نظام بشاراسد رئيس جمهور سوريه اعلام و تاكيد كردند كه اين حوادث تروريستي با دخالت بيگانگان صورت مي گيرد.
شركت كنندگان در اين مراسم همچنين اظهار داشتند كه اين حوادث خللي در عزم و اراده آنان براي پشتيباني از نظام به وجود نخواهد آورد.
شهيد علوي روحاني شيعه امام جماعت حوزه علميه زينبيه بود كه جمعه شب در مسير مراجعه به منزل از سوي دو تروريست با مسلسل هدف رگبار گلوله قرار گرفت.
اين در حالي است كه در سومين روز از برقراري آتش بس در سوريه در جريان حمله افراد مسلح در منطقه حي الزهرا در نزديكي شهر حمص يك نفر كشته و 29 نفر مجروح شدند.
تروريست ها با استفاده از موشك آر پي.جي و خمپاره به تعدادي از شهروندان حمله كردند.
همچنين در شهر درعا در جنوب سوريه افراد مسلح به منزل يك پليس حمله و وي را زخمي كردند و پدر و برادر وي را كشتند.
در منطقه درعا در حوزه دمشق نيز افراد مسلح يك سرهنگ بازنشسته را ترور كردند.
در شهر حلب و ديگر شهرهاي سوريه نيز حوادث تروريستي مشابهي صورت گرفت.
طرح شش بندي كوفي عنان شامل عقب نشيني نيروها و ادوات سنگين نظامي از مراكز شهرها و برقراري آتش بس، مذاكرات سياسي، ارسال كمك هاي بشردوستانه، آزادي زندانيان، آزادي عمل گروه ها و اجازه فعاليت رسانه هاي مختلف در داخل سوريه است.
سوريه پس از درخواست ضمانت كتبي از عنان براي پايبندي افراد مسلح به آتش بس اعلام كرد كه در صورت هرگونه اقدام عناصر مسلح، نيروهاي اين كشور آماده پاسخگويي خواهند بود.
دو عنصر مسلح نيز طي اعترافاتي كه از شبكه الاخباريه سوريه پخش شد به ترور «ساريه حسون» پسر شيخ «احمد بدرالدين حسون» مفتي سوريه در اواخر پاييز و يك استاد دانشگاه همراه وي اعتراف كردند.
اين افراد همچنين به اقداماتي نظير سرقت و حمله به اموال عمومي و خصوصي اعتراف كردند.
اين در حالي است كه قطعنامه ضدسوري شوراي امنيت كه با مخالفت روسيه و چين مواجه شد پس از اصلاح به تصويب رسيد و قرار شد كه ناظران بين المللي براي نظارت بر آتش بس وارد سوريه شوند.
اين قطعنامه كه قطعنامه 2042 شوراي امنيت ناميده مي شود به سازمان ملل اين اجازه را مي دهد كه 30 ناظر نظامي بين المللي را كه هيچ يك مسلح نيستند به سوريه اعزام كند كه اين 30 تن هيات اوليه ناظران بين المللي را تشكيل خواهند داد.
روسيه و چين نيز كه پيش تر با صدور هر نوع قطعنامه اي درباره پرونده سوريه مخالفت كردند به اين قطعنامه راي مثبت دادند كه اين مسئله پس از اصلاحاتي انجام شد كه اين دو كشور توانستند در پيش نويس پيشنهادي آمريكا وارد كنند.در اين قطعنامه از دولت سوريه خواسته شده تا زمينه را براي استقرار ناظران در اين كشور و نيز فعاليت آزاد آن ها فراهم كند و از تمامي گروه هاي موجود در سوريه نيز خواسته شده تا با هيات ناظران بين المللي همكاري كرده و حفظ جان آن ها را مورد اهميت ويژه قرار دهند.

 



حمله طالبان به يك زندان در پاكستان 400 زنداني را فراري داد

شبه نظاميان طالبان با حمله گسترده به يك زندان در شمال غرب پاكستان، حدود 400 زنداني را فراري دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صبح روز گذشته بيش از 150 شبه نظامي عضو طالبان با استفاده از مسلسل، راكت و نارنجك به زندان مركزي شهر «بانو» در ايالت «خيبر» واقع در نوار قبايلي شمال غرب پاكستان حمله كردند. «احسان الله احسان» سخنگوي گروه شبه نظامي «تحرك طالبان پاكستان، ضمن پذيرش مسئوليت اين حمله، اظهار داشت كه افراد آزاد شده (فراري) از زندان از نيروهاي ويژه طالبان بودند.
يك مقام امنيتي پاكستان در ارتباط با اين حمله گفت كه مهاجمان ساعت يك بامداد به وقت محلي به زندان فوق حمله كردند و درگيري آنها با محافظان زندان تا دو ساعت ادامه داشت. اين مقام امنيتي شمار افراد فراري از زندان را 384 نفر اعلام كرد. هفت نيروي پليس نيز طي اين حمله مجروح شدند. نيروهاي پليس توانستند 25 نفر از افراد فراري را دوباره دستگير كنند.
نوار قبايلي مركز اصلي فعاليت طالبان محلي پاكستان است.
يكي از افسران پليس ايالت خيبر گفت: مهاجمان با تيراندازي و شليك موشك هاي آرپي جي وارد محوطه زندان شدند و اقدام به شكستن قفل اتاق هاي زندانيان محكوم به مرگ كردند.
«صاحب جان» افزود: شبه نظاميان به شش بازداشتگاه زندانيان در زندان بانو حمله ور شدند.
به گفته پليس، در اين حمله تعدادي از مأموران زندان و پليس به شدت زخمي و به بيمارستان هاي شهر بانو منتقل شدند.
مسئولان زندان نيز گزارش دادند، شبه نظاميان با شليك موشك و راكت و پرتاب نارنجك، از دروازه اصلي زندان وارد اين محل شدند و درگيري ها و انفجارها باعث تخريب برخي ديوارهاي اين زندان شد و راه فرار زندانيان را هموار ساخت.

 



برگزاري تظاهرات هفته پايداري در بحرين

سرويس خارجي-
مردم بحرين با شركت در تظاهرات هفته پايداري بار ديگر تأكيد كردند كه خواستار سرنگوني آل خليفه هستند.
مردم بحرين از روز گذشته تظاهرات گسترده اي را تحت عنوان هفته پايداري آغاز كردند.
معترضان بحريني با تأكيد بر خواسته اصلي خود يعني سرنگوني رژيم آل خليفه اظهار داشتند همچنان به اهداف انقلاب خود وفادار خواهند ماند.
گروه هاي سياسي الوفاق، الوعد، الافاء، الوحدوي و القومي در اين تظاهرات كه از ساعت 4 روز گذشته آغاز شد شركت كردند و از مردم خواستند تا روز جمعه همچنان به تظاهرات پايداري ادامه دهند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه و آل سعود اعلام كردند كه با دخالت بيگانگان در امور داخلي كشورشان مخالفند و سرنوشت كشورشان را خودشان به دست خواهند گرفت. اين درحالي است كه يك فعال سياسي بحريني تأكيد كرد، نيروهاي رژيم آل خليفه شركت كنندگان در مراسم تشييع پيكر فعال شهيد بحريني را با گلوله هاي ساچمه اي هدف قرار دادند.
«يوسف ربيع» رئيس انجمن حقوق بشر بحرين، در گفت وگو با شبكه العالم اظهار داشت: نيروهاي رژيم آل خليفه در مراسم تشييع شهيد احمد اسماعيل به طور گسترده از گلوله هاي ساچمه اي ضدتشييع كنندگان استفاده كردند.
وي افزود: نيروهاي آل خليفه علاوه بر بازداشت شماري از تشييع كنندگان، در مناطق مسكوني به صورت گسترده گازهاي سمي شليك كردند.عضو دبيرخانه جمعيت وفاق ملي بحرين نيز تأكيد كرد: پليس و نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه در حمله به منازل مردم، اموال آنها را سرقت مي كنند.
«مجيد ميلاد» در نشستي كه براي اعلام همبستگي با علماي بازداشت شده در زندان هاي رژيم آل خليفه در منامه برگزار شد، تأكيد كرد: تكرار اقدامات پليس و نيروهاي امنيتي بيانگر آن است كه اين اقدامات فردي و خود خواسته نيست.وي تأكيد كرد، نيروهاي پليس و امنيتي در حمله به منازل مسكوني، اموال و دارايي هاي مردم را سرقت مي كنند.
مجيد ميلادي گفت: رژيم آل خليله استبدادي است و نمي تواند در برابر عالمي كه دروغ بودن ادعاهاي آن را فاش مي كند ساكت بنشيند.

 



اعتراض مغربي ها به فساد و زد و بندهاي سياسي

معترضان مغربي با حضور در خيابان هاي پايتخت اين كشور، خواستار پايان بخشيدن به فساد و زد و بندهاي سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، معترضان مغربي با سر دادن شعارهايي، خواستار اصلاحات گسترده سياسي و پايان اقدامات خشونت بار نيروهاي امنيتي و پليس در مغرب شدند.
براساس اين گزارش، تظاهركنندگان در مغرب پايان ظلم و فساد و مقابله با بحران بيكاري را مهم ترين خواسته خود عنوان كردند.
معترضان مغربي اعلام كردند كه انتخابات پارلماني اخير نتوانسته است، جلوه گر اصلاحات دموكراتيك واقعي در كشور باشد و حكومت پادشاهي تحت حمايت آمريكا به اجراي تغييرات واقعي پايبند نيست.
با وجود اعلام اصلاحات از سوي حكومت پادشاهي «محمد ششم» و اعطاي قدرت بيشتر به نخست وزير، كشور مغرب هر هفته صحنه برگزاري اعتراضات مردمي است.
اين گزارش حاكي است، تظاهرات ضد دولتي در مغرب كه در پي خيزش مردمي در كشورهاي شمال آفريقا و كشورهاي عربي در خاورميانه آغاز شده است، تا تحقق اصلاحات ادامه خواهد داشت.

 



1600 اسير فلسطيني از فردا دست به اعتصاب غذاي نامحدود مي زنند

1600 اسير فلسطيني كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند، از فردا اعتصاب غذاي خود را آغاز مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عيسي قراقع» وزير اسيران و آزادگان فلسطيني طي بيانيه اي اعلام كرد، 1600 اسير فلسطيني كه در زندان هاي رژيم صهيونيستي به سر مي برند، از سه شنبه (فردا) اعتصاب غذاي خود را آغاز مي كنند.
وي افزود: اين روز بايد روز ملي اعلام شود و همه ملت فلسطين بايد با اسيران فلسطيني اعلام همبستگي كنند.
وي همچنين از همه اسيران فلسطيني، خواست وحدت خود را براي اجراي اين اعتصاب عمومي حفظ كنند و هشدار داد كه هرگونه تفرقه ميان اسيران، باعث شكست اين اقدام شجاعانه خواهد شد.
قراقع با اشاره به اينكه وضعيت اسيران دربند رژيم صهيونيستي بسيار ناگوار است، گفت: اسرائيل از اين اسرا براي انتقام از ملت و رهبران فلسطين استفاده مي كند و اين مسئله ضرورت وحدت ميان اسرا را دوچندان مي كند.
در همين حال، خانواده هاي اسيران فلسطيني طي يك كنفرانس مطبوعاتي در شهر غزه، خاطرنشان كردند كه تنها راه آزادي زندانيان فلسطيني، به اسارت گرفتن نظاميان صهيونيست است.
همزمان با اعتصاب غذاي گسترده در زندان هاي رژيم صهيونيستي، دهها نفر از حاميان ملت فلسطين در بروكسل دست به تظاهرات زدند. تظاهركنندگان ضمن حمايت از حقوق مردم فلسطين، سكوت محافل سياسي و خبري غرب در قبال جنايت عليه فلسطينيان را محكوم كردند. اين تظاهرات به درگيري با پليس انجاميد.
از غزه همچنين خبر رسيد، وزارت بهداشت فلسطين با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، بيمارستان هاي منطقه غزه از كمبود 180 قلم دارو و 210 لوازم پزشكي محروم هستند. اين وزارتخانه بحران دارو در نوار غزه را بسيار خطرناك توصيف كرد و نسبت به فاجعه گسترش بيماري هاي مسري در اين منطقه هشدار داد.
ساير رويدادها
¤ خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس، بر حق بازگشت همه آوارگان فلسطيني به سرزمين مادري خود تاكيد كرد.
¤ رژيم صهيونيستي از دولت هاي اروپايي خواست از سفر حاميان فلسطين به اسرائيل ممانعت كنند.
¤ تل آويو اعلام كرد در نزديكي شهر «بئرالسبع» واقع در صحراي نقب، بزرگترين پايگاه جاسوسي جهان را احداث مي كند.

 



حمله همزمان طالبان به 10 سفارتخانه خارجي در افغانستان

شبه نظاميان طالبان در پنج استان افغانستان به طور همزمان دست به حملات انتحاري زدند و در پايتخت سفارتخانه هاي خارجي را هدف قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، شبه نظاميان طالبان صبح ديروز به طور همزمان در استان هاي كابل، پكتيا، ننگرهار، كاپيسا و لوگار دست به عمليات زدند؛ در كابل سفارتخانه هاي آمريكا، انگليس، روسيه، و آلمان و همچنين پارلمان، تعدادي مراكز دولتي و يك كمپ نيروهاي اشغالگر را هدف انواع سلاح ها از جمله آرپي جي و مسلسل قرار دادند. درگيري ميان مهاجمان و نيروهاي دولتي افغان ساعت ها ادامه داشت.
خيابان «دارالامان» و محله هاي «كارته چهار»، «وزيراكبرخان»، «پل چرخي» و «چهار زنبق» كابل از جمله مراكز درگيري ديروز بود. در مورد شمار دستگيرشدگان و يا كشته شدگان احتمالي درگيري كابل گزارشي نرسيد. حداقل 10 سفارتخانه و مراكز خارجي و دولتي افغان ديروز هدف قرار گرفت.
از حملات در چهار استان ديگر افغانستان گزارش دقيقي نرسيده فقط از استان كاپيسا خبر رسيد كه انفجار يك بمب كنار جاده اي، مرگ چهار افسر افغان از جمله يك فرمانده پليس محلي را در پي داشت. در شهر جلال آباد در استان شرقي ننگرهار نيز دفتر گروه بازسازي نيروهاي خارجي هدف انفجار چهار بمب قرار گرفت. از تلفات احتمالي اين حمله نيز گزارشي نرسيد.

 



اعتصاب خلبانان كانادايي هزاران مسافر را سرگردان كرد

اعتصاب خلبانان خطوط هواپيمايي كانادا هزاران مسافر را سرگردان كرد.
به دنبال اعتصاب خلبانان بزرگترين خطوط هواپيمايي كانادا هزاران مسافر فرودگاه هاي اين كشور از روز جمعه سرگردان شده اند. بنا به اعلام شبكه تلويزيوني «پرس تي وي»، خلبانان كانادايي به دنبال تشديد اختلافات اتحاديه كاركنان خطوط هواپيمايي اين كشور با مسئولين هواپيمايي بر سر بهاي بليط و همچنين شرايط دشوار اقتصادي حاكم بر فرودگاه ها (بحران اقتصادي) دست به اعتصاب زدند. به نوشته «هرالد نيوز»، اگرچه مسئولين فرودگاهي كانادا اعلام كرده اند اين اعتصاب يكي دو روزه است اما برخي خبرها حاكي است اعتصابيون اعلام كرده اند ممكن است تا يك هفته سركار خود حاضر نشوند. از سوي ديگر كميته روابط صنعتي كانادا با غيرقانوني خواندن اين اعتصاب تهديد كرد كساني كه دست به اعتصاب زده اند به ازاي هر يك روز اعتصاب مبلغ 1000 دلار جريمه خواهند شد.
گفتني است تنها روز جمعه 75 مورد لغو پرواز به ويژه در فرودگاه بين المللي پيرسن تورنتو گزارش شد.بسياري از مسافران به دنبال لغو پروازها مجبور به استفاده از گزينه هاي ديگر حمل و نقل براي تردد به مناطق مختلف شدند.

 



رد صلاحيت معاون سابق مبارك و 9 نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر

كميته انتخابات رياست جمهوري مصر، صلاحيت رئيس دستگاه اطلاعاتي مبارك و 9 تن از نامزدها را رد كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، از بارزترين نامزدهاي رد صلاحيت شده، «عمر سليمان» معاون سابق مبارك، «خيرت الشاطر» نامزد اخوان المسلمين و حازم صلاح ابواسماعيل نامزد سلفي ها هستند.
سخنگوي كميته انتخابات اعلام كرد: عمر سليمان به دليل آنكه حمايت لازم راي دهندگان 15 استان مصر را به دست نياورده، نمي تواند در اين انتخابات شركت كند.
براساس راي اين كميته، خيرت الشاطر نيز به دليل آنكه در دوران مبارك در زندان بود و هنوز شش سال از پايان دوران محكوميتش نگذشته است، امكان شركت در انتخابات رياست جمهوري را ندارد.
برپايه راي اعلام شده از سوي اعضاي كميته انتخابات رياست جمهوري، ابواسماعيل نامزد سلفي ها به دليل داشتن تابعيت آمريكايي از سوي مادرش حق نامزدي براي انتخابات را ندارد.
همچنين نام «ايمن نور» كه نامزد ليبرال ها به شمار مي رود در ميان افراد رد صلاحيت شده، مشاهده مي شود و براي اين افراد فقط 48 ساعت براي اعتراض درنظر گرفته شده است.
اين در حالي است كه از ميان نامزدهاي رياست جمهوري هم اكنون 13نفر باقي مانده اند و تعداد زيادي از كساني كه از رقابت ها حذف شده اند همراه با طرفداران آنها از اين عمل ابراز ناخرسندي كرده اند و قرار است تظاهراتي در واكنش به آن در قاهره برگزار كنند.

 



ديدار الهاشمي معاون تروريست و فراري رئيس جمهور عراق با اردوغان در اسلامبول

معاون فراري رئيس جمهور عراق با نخست وزير تركيه در اسلامبول ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «طارق الهاشمي» كه به فعاليت هاي تروريستي متهم است و تحت تعقيب دستگاه قضايي بغداد قرار دارد، شنبه در اسلامبول با «رجب طيب اردوغان» ديدار كرد. در مورد جزئيات اين ديدار و گفت وگو گزارشي نرسيده است. الهاشمي كه مورد حمايت رژيم هاي مرتجع عرب است، خود را همچنان عضو برجسته دولت عراق مي داند و پذيرش وي از جانب مقامات ديگر كشورها، در واقع نوعي دهن كجي به دستگاه قضايي عراق محسوب مي شود.
سال گذشته در پي افشاگري محافظان الهاشمي در مورد مشاركت وي در شماري از حملات تروريستي، وي از بغداد به اربيل واقع در شمال عراق گريخت. الهاشمي قبل از سفر به تركيه، به قطر و عربستان سعودي نيز رفته بود.
در آخرين عمليات تروريستي عراق كه در شهر «بيجي» واقع در استان «صلاح الدين» رخ داد، يك نفر شهيد و 14 تن ديگر زخمي شدند. فرماندار شهر سليمانيه عراق نيز كه به اتهام فساد مالي در بازداشت به سر مي برد، با استفاده از كابل خودكشي كرد.

 



عربستان زيربار رسوايي استعفاي وزير دفاع سوئد نرفت

وزارت دفاع عربستان سعودي هرگونه توافق با دولت سوئد براي همكاري درساخت كارخانه تسليحاتي درخاك عربستان را رد كرد.
به گزارش شبكه خبري العالم، با وجود استعفاي وزير دفاع سوئد پس از افشاي رسوايي قرار داد تسليحاتي محرمانه با عربستان وزارت دفاع سعودي وجود چنين قراردادي را رد كرد.
اين نخستين واكنش رسمي سعودي به اين پرونده جنجالي است.
در بيانيه وزارت دفاع عربستان آمده است كه هيچ توافقنامه رسمي با كشور سوئد مبني بر اجراي چنين طرحي وجود نداشته و اكنون نيز هيچ طرح مشتركي دراين زمينه وجود ندارد.
تكذيب اين موضوع از سوي عربستان سعودي درحالي صورت مي گيرد كه پيش از اين وزير دفاع سوئد با اعتراف به وجود چنين قراردادي از سمت خود استعفا كرده است.
فردريك راينولت نخست وزير سوئد اواخر مارس گذشته (فروردين) اعلام كرد كه وزير دفاعش به دليل جنجال ايجاد شده درباره امضاي توافقنامه اي با عربستان براي ساخت يك كارخانه تسليحاتي استعفا كرده است.
راديو سراسري سوئد در ششم مارس گذشته اعلام كرد كه آژانس تحقيقات دفاعي سوئد درچارچوب طرحي تحت عنوان «سيموم» شركتي را با نام «اس اس تي اي» ايجاد كرده تا درپوشش آن با عربستان همكاري كند.
براساس اين گزارش، هدف از تأسيس اين شركت جلوگيري از ايجاد هرگونه ارتباط مستقيم بين آژانس تحقيقاتي دفاعي سوئد و دولت بود.وزير دفاع مستعفي سوئد با دفاع از اين قرارداد تسليحاتي با عربستان گفته بود: اين قرارداد درچارچوب توافقنامه هاي همكاري مشترك بين دو كشور است.
با اين حال پس از اتهامات مخالفان به دولت مبني بر مخفي كردن اين قرارداد تسليحاتي، وزير دفاع مجبور به استعفا شد.
دادستاني كل سوئد، تحقيقاتي را در اين زمينه آغاز كرده است.
راديو سوئد دراين زمينه گفت: مدارك فاش شده نشان مي دهد كه طرح سيموم فراتر از اختيارات دولت سوئد بوده است. زيرا اين طرح به معناي كمك به رژيمي «ديكتاتوري» است.سوئد سال 2011به ميزان 9/13 ميليارد كرون (56/1ميليارد يورو) سلاح صادر كرد كه عربستان دومين خريدار بزرگ اين تسليحات بود.

 



چها رسوي پنج قا ره

مانور نظامي آمريكا و فيليپين
سخنگوي ارتش فيليپين از برگزاري يك مانور نظامي مشترك با آمريكا خبر داد.
وي افزود، اين مانور به منظور آمادگي بيشتر نظامي دو كشور برگزار مي شود و عليه هيچ كشوري نيست.
اين در حالي است كه دولت چين نگراني خود را نسبت به برگزاري اين مانور اعلام كرده است.
جنگ نمي خواهيم
رئيس مركز مطالعات امنيتي كويت اظهار داشت، كشورهاي حوزه خليج فارس كشورهاي ثروتمندي هستند كه جنگ نمي خواهند، آنان مايل به هزينه پول هاي خود براي توسعه هستند.
وي افزود، ما نمي خواهيم شاهد استقرار موشك هاي آمريكايي در منطقه باشيم.
سونامي تنفر در اروپا
كنگره يهوديان اروپا از گسترش سونامي تنفر نسبت به صهيونيست ها در اروپا ابراز نگراني كرد.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت در اين باره نوشت، كنگره يهوديان اروپا در بيانيه اي از همه سران اتحاديه اروپا خواسته است تا جلوي موج جديد انزجار عليه يهوديان را بگيرند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14