(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه ۲۸  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۴

افزايش حجم گشايش ال سي به روپيه براي بازرگانان ايراني
مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي: امكان سوء استفاده از حساب هاي هك شده وجود ندارد
كوتاه اقتصادي
معاون رئيس جمهور: استخدام نيروي تمام وقت به صورت شركتي ممنوع و تخلف است
با عبور از كانال 27 هزار واحدي شاخص بورس ركورد 45 ساله را شكست
تاكيد بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال توليد ملي
تأثير 20درصدي افزايش نرخ مصالح ساختماني بر قيمت مسكن
افت بي سابقه قيمت سكه و ارز در بازار
راه اندازي گمرك اختصاصي نفت در منطقه پارس جنوبي
بهره برداري از بزرگراه سيرجان - بندرعباس تا پايان سال جاري
از سوي مركز آمار ايران نرخ بيكاري سال گذشته 3/12 درصد اعلام شد



افزايش حجم گشايش ال سي به روپيه براي بازرگانان ايراني

حجم گشايش اعتبارات اسنادي به روپيه براي بازرگانان ايراني افزايش مي يابد.
هيأت بلندپايه فعالان اقتصادي هند، كه اسفند ماه گذشته به تهران آمده و به تبريز و مشهد نيز رفته بود، در ملاقات با همتايان خود در اتاق تهران از پيشنهاد دولت هندوستان خبر دادند كه براساس آن 45 درصد از نفت خريداري شده از ايران را به روپيه پرداخت كنند. اين پيشنهاد با استقبال طرف ايراني مواجه شد و دو طرف در نشست اتاق تهران توافق كردند با مذاكرات بيشتر، راهكارهاي اجرايي آن را عملياتي كنند.
سفر 17 ارديبهشت ماه هيأت تجاري اتاق تهران به هند در راستاي تحكيم روابط اقتصادي ميان دو كشور و پيگيري مذاكرات تهران است و آنطور كه معاون امور بين الملل اتاق تهران صبح ديروز در جمع مسافران به هند خبر داد، پس از نشست اتاق تهران با هيأت تجاري هند، چندين مورد ال سي براي تجار ايراني در كشور هندوستان گشايش يافته است و اين اميدواري وجود دارد كه حجم گشايش اعتبارات اسنادي به روپيه براي بازرگانان ايراني افزايش يابد. به گزارش فارس، در اين نشست، محمدرضا بختياري به تشريح سفر آتي هيأت تجاري اتاق تهران به كشور هندوستان پرداخت و با بيان اينكه رياست اين هيأت را يحيي آل اسحاق رئيس اتاق تهران برعهده دارد و دبير كل اتاق تهران و برخي از اعضاي هيأت رئيسه وي را نيز همراهي مي كنند، خاطرنشان كرد: هيأت اقتصادي بخش خصوصي به هند مي رود تا علاوه بر تقويت مناسبات تجاري دو كشور، مذاكرات بر سر جايگزيني روپيه به جاي دلار و اجراي هر چه زودتر توافقات قبلي را به سرانجام برساند.
آنطور كه در نشست اسفند ماه گذشته در اتاق تهران مقرر شد، دو طرف توافق كردند كه از محل درآمدهاي نفتي، 45 درصد به صورت روپيه در راستاي تجارت با هند اختصاص يابد.
به گفته معاون امور بين الملل اتاق تهران، در اين سفر، هيأت تجاري اتاق تهران به دهلي و بمبئي مي رود و ملاقات هايي با اتحاديه صادركنندگان و واردكنندگان هند، اتاق هاي دهلي و بمبئي و اتحاديه اتاق هاي بازرگاني هند و نيز تجار و فعالان اقتصادي اين كشور خواهد داشت.

 



مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي: امكان سوء استفاده از حساب هاي هك شده وجود ندارد

مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي درباره ادعاي فردي مبني بر دسترسي به رمز عبور كارت هاي بانكي سه ميليون مشترك توضيحاتي ارائه و تأكيد كرد كه به هيچ وجه امكان سوء استفاده از اطلاعات ادعايي اين فرد وجود ندارد.
ناصر حكيمي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه برخي سيستم هاي بانكي پس از انجام تراكنش سابقه اي از آن نگه مي دارند كه در صورت وقوع هرگونه اتفاق بتوان از آن استفاده كرد گفت: اين فرد اين اطلاعات را جمع آوري كرده در حالي كه اين ها اطلاعاتي محرمانه نيست.
او افزود: از سوي ديگر اين اطلاعات به هيچ وجه قابل استفاده نيست چرا كه رمزها در سيستم بانكي كد مي شوند.
حكيمي با بيان اين كه از نظر فني هيچ تهديدي متوجه حساب بانكي افراد نيست، گفت: شايد اكثر مردم از جزئيات فني ماجرا اطلاعي نداشته باشند. اما واقعيت اين است كه برخي افراد از سه سال پيش تاكنون شماره رمز كارت هاي بانكي خود را عوض نكرده اند در حالي كه طبق قاعده اين كار بايد سه ماه يكبار انجام شود.
مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي با اشاره به اين كه اين فرد مدعي شده طراح نرم افزار يكي از شركت هاي طرف قرارداد سيستم بانكي است گفت: پس از اين اتفاق بررسي شد كه اطلاعات منتشر شده تا چه حد صحت دارد. اما براساس بررسي هاي انجام شده مشخص شد كه حداقل 30 درصد اطلاعاتي كه اين فرد منتشر كرده غير واقعي است.
او درباره احتمال تكرار اين اتفاق نيز گفت: امكان ندارد اين اتفاق تكرار شود چون ما از چند ماه گذشته تمام نرم افزارهاي سيستم بانكي را كه احتمال باقي ماندن اطلاعات در آن ها وجود داشت رصد و آن ها را اصلاح كرده ايم.
حكيمي گفت: ما تمام سوئيچ ها را بازنگري كرديم و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد از سوي ديگر هر گونه تغيير نرم افزار نيز منوط به افزايش سيستم هاي امنيتي است.
مدير اداره نظام هاي پرداخت بانك مركزي با بيان اين كه تاكنون گزارشي مبني بر سوء استفاده از اطلاعات اين فرد در سيستم بانكي نداشته ايم گفت: تمام لاگ هاي موجود را بررسي كرده ايم اما هيچ تراكنش مشكوكي تاكنون گزارش نشده است.
وي درباره رمزهاي ادعايي در دست اين فرد گفت: اگر رمز اول كارت در دست اين فرد باشد كه امكان هيچ گونه استفاده از آن وجود ندارد چون رمز اول فقط در صورت وجود كارت قابل استفاده است. از سوي ديگر رمز دوم نيز بدون داشتن كد اعتبارسنجي و تاريخ انقضا غيرقابل استفاده است كه اين اعداد نيز فقط روي كارت موجود است و از طريق سيستم قابل دستيابي نيست.
استقرار سامانه جديد
يك مقام مسئول بانكي نيز با اشاره به سابقه هك و برداشت از حساب برخي مشتريان از سال 86 گفت: نرم افزاري در شبكه بانكي روي عابر بانك ها نصب شده كه تمام رمزهاي عبور ساده را تشخيص داده و امكان انتخاب نمي دهد.
اين مقام مسئول در گفت وگو با فارس، در خصوص سابقه هك اطلاعات حساب كاربران بانك ها اظهار داشت: اين كار ابتدا از سال 86 با نصب دوربين در محل استقرار دستگاه هاي خودپرداز بانك ها آغاز شد.
وي افزود: اين افراد پس از ضبط اطلاعات در دوربين ها، كارت هاي بانكي را كپي مي كردند كه عده اي از آنها دستگير شدند.
وي با اشاره به اينكه عمده اين فعاليت در سالهاي 88 و 89 انجام شده است ادامه داد: اما بخشي از اين اقدام از طريق نفوذ به سرور SQL و سرقت اطلاعات بوده كه از آنها استفاده نكرده و اين هك اطلاعاتي اخير مربوط به همان حساب ها است.
اين منبع آگاه با اشاره به اينكه در حال حاضر امنيت كل شبكه برقرار است، خاطرنشان ساخت: براي امنيت بيشتر نرم افزاري در شبكه بانكي روي كارت ها نصب شده كه به تمام رمزهاي كارتي كه ساده است پيغام خطا داده و اجازه استفاده نمي دهد.
اين منبع آگاه ادامه داد: رمز كارت هايي كه اعدادي مثل 1234 يا از اين قبيل است توسط سيستم خوانده نمي شود و بايد به وسيله صاحب حساب تغيير كند.
احضار بهمني به مجلس
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با تأكيد بر اينكه مسئولان بانك مركزي بايد پاسخگوي عملكرد خود نسبت به درز اطلاعات محرمانه بانكي مردم باشند، از احضار رئيس كل بانك مركزي به مجلس براي پاسخگويي در اين باره خبر داد.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با مهر، در واكنش به هك سيستم اطلاعات 10 بانك كشور و درز اطلاعات محرمانه بانكي 3 ميليون نفر، اظهار داشت: اين موضوع قطعاً در دستور هفتگي جلسات آينده كميسيون اقتصادي مجلس لحاظ خواهد شد تا ابعاد مختلف آن مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: با توجه به اينكه طي روزهاي آينده بهمني رئيس كل بانك مركزي به منظور شركت در اجلاس بهاره بانك جهاني و صندوق بين المللي پول عازم آمريكا خواهد شد؛ لذا در نظر داريم پس از اين سفر، او را به مجلس فرا بخوانيم تا پاسخگوي عملكرد خود نسبت به درز اطلاعات محرمانه بانكي مردم باشد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: مسئولان بانك مركزي و ساير بانكها بايد نسبت به تخلفي كه انجام شده است، پاسخگو باشند.
برداشت پول با تغيير رمز
مشتريان و مراجعه كنندگان به خودپردازهاي بانكي در صورتي كه نسبت به تغيير رمز كارت بانكي خود اقدام كنند، قادر به برداشت وجه يا انتقال و غيره خواهند شد.
با اعلام بانك مركزي و لو رفتن اطلاعات الكترونيكي 10 بانك، بانكهاي كشور به منظور افزايش و ارتقاء امنيت حساب ها و كارت هاي بانكي، ارائه خدمات حساب هاي كارتي خود را منوط به تغيير رمز كاربران و مشتريان كرده اند.براين اساس، مشتريان و مراجعه كنندگان به خودپردازهاي بانكي در صورتي كه نسبت به تغيير رمز كارت بانكي خود اقدام كنند، قادر به برداشت وجه يا انتقال و غيره خواهند شد.
شركت «ف-ا»
اطلاعات را درز داد
اطلاعات رسيده نشان مي دهد: اطلاعات بانكي از شركت الكترونيكي «ف.ا» به بيرون درز پيدا كرده است. ماجرا اين گونه روايت شده است كه در پي اخراج يكي از مديران اين شركت به دليل اختلاف با مديريت، اين مدير روز شنبه اين اطلاعات بانكي را افشا كرده است تا نشان دهد در اين شركت عدم امنيت اطلاعات و روابط ناصحيح در بخش نظارتي سيستم بانكي وجود داشته است.
بررسي ها حاكي از آن است كه در پي اين ماجرا، اطلاعات بانكي 10 بانك كشور لو رفته است.
به گزارش مهر اين اتفاقات جدي در نظام بانكي كشور در حالي مشتريان بانكي و دارندگان كارتها را نگران كرده است كه بانك مركزي هم اكنون معاون فناوري ارتباطات و اطلاعات ندارد و مشخص نيست در صورت سوءاستفاده احتمالي از حساب هاي بانكي چه كسي پاسخگو است و ضرر و زيان مشتريان را چه كسي تقبل خواهد كرد. بنابراين گزارش: تا پايان اسفند سال 90 در مجموع كارتهاي بانكي 28 بانك كشور و 122 ميليون و 562 هزار و 588 مورد بوده است كه از اين تعداد، 31 ميليون و356 هزار و 676 كارت به تهران و 91 ميليون و 205 هزار و 913 كارت به ساير استانها مربوط مي شود.

 



كوتاه اقتصادي

¤ گمرك ايران تازه ترين اخبار از روند تجارت خارجي ايران را اعلام و گزارش داد: اطلاعات و آمارهاي رسيده از گمركات سراسر كشور حاكي است كه مبادلات تجاري ايران با ساير كشورها در يك ماهه گذشته 45درصد رشد داشته است. به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، روند مبادلات جمهوري اسلامي ايران با ساير كشورها در اسفند ماه سال 90 از رقم 10ميليارد و 924 ميليون دلار هم فراتر رفت كه اين رقم با 45درصد رشد نسبت به بهمن ماه يك ركورد محسوب مي شود.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه تهران- شمال بيش از 3 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد، گفت: ساخت قطعه يك اين آزادراه تا پايان دولت دهم به بهره برداري مي رسد. احمد صادقي در خصوص آخرين وضعيت اجراي پروژه آزادراه تهران- شمال، اظهار داشت: تاكنون سرمايه گذار براي ساخت آزادراه تهران- شمال در قطعه هاي 2 و 3 اعلام آمادگي نكرده است.
¤ مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور گفت: 10هزار تن سويا تا هفته آينده به قيمت 790 تومان بين دامداران كشور توزيع مي شود.سعيد سلطاني سروستاني با اعلام اين خبر اظهار داشت: 10هزار تن سويا به نسبت جمعيت دامي به استان ها تحويل مي يابد تا اتحاديه هاي مربوطه بين دامداران توزيع كنند.مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران كشور افزود: قيمت سويا كيلويي 790 تومان بدون احتساب كرايه خواهد بود كه پيش از اين، قيمت آن در بازار به كيلويي 1350تومان نيز رسيده بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الي 2269، 2200، 2260 الي 2264، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 7770 الي 7774، 7729، 7786، 7788 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير ارتباطات گفت: شركت فناوري اطلاعات در سال 88 به قصد تبديل به سازمان IT، از مجموعه شركت مخابرات منفك شد و سرانجام در آخرين روزهاي سال 90، اساسنامه اين سازمان به تصويب رسيد.علي حكيم جوادي از تصويب اساسنامه جديد سازمان فناوري اطلاعات ايران خبر داد.
¤ رئيس اتحاديه سراسري تعاوني هاي مرغداري كشور با بيان اينكه 250 هزار تن كنجاله وارد كشور مي شود، گفت: اين كنجاله ها به قيمت 830 تومان تا 15 خرداد بين مرغداران توزيع مي شود.حميد فاضلي اظهار داشت: شركت پشتيباني امور دام طي هماهنگي با تشكل ها قرار است سويا به قيمت مناسب بين مرغداران توزيع كند.رئيس اتحاديه سراسري تعاوني هاي مرغداري كشور افزود: 250 هزار تن كنجاله سويا تا 15 خرداد با قيمت تدريجي 830 الي 840 تومان به مرغداري ها داده مي شود كه در كاهش قيمت تمام شده مؤثر خواهد بود.
¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: مرجع رسيدگي و اعمال نظر بر تغييرات قيمتي مورد درخواست توليدكنندگان، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است.محمدعلي ضيغمي گفت: قيمت كالاها از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان كنترل مي شود و تمهيدات لازم در اين زمينه انديشيده شده، اين در حالي است كه هر سال با تغيير هزينه هاي توليد، تغييراتي در قيمت تمام شده كالاها ممكن است رخ دهد كه اعمال و عمل به آن، مستلزم هماهنگي كامل با اين سازمان است.

 



معاون رئيس جمهور: استخدام نيروي تمام وقت به صورت شركتي ممنوع و تخلف است

سازمان ها بايد نيروهاي شركتي را تا پايان سال 90 تغيير وضعيت مي دادند و با آنها قرارداد مستقيم مي بستند در غير اين صورت تخلف كرده اند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري گفت: دراجراي تبديل وضعيت شركتي به وضعيت قرارداد مستقيم بايد تمامي وزرا و استانداران نظارت داشته باشند تا كار به نحو احسن انجام شود.
«لطف الله فروزنده» اظهار داشت: از نيروهاي شركتي كه تبديل وضعيت نشده اند خواسته مي شود كه پيگير وضعيت خود باشند و درصورت تبديل وضعيت نشدن به ما اطلاع دهند تا پيگير موضوع شويم.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: نيروهايي كه به صورت شركتي بوده و تبديل وضعيت شده اند قبل از تبديل وضعيت امنيت شغلي نداشتند و پيمانكاران هر زماني كه مي خواستند به كار آنها خاتمه مي دادند.
وي گفت: اين نوع قرارداد با نيروي كار يك نوع ممر درآمد براي بعضي از شركت ها بود كه در اين قبال سود مي بردند و با حداقل حقوق افراد را استخدام مي كردند كه با قرارداد مستقيم جلوي اجحاف گرفته شد.
فروزنده افزود: اكنون با نيروهايي كه تغيير وضعيت داده اند قرارداد مشخص بسته مي شود و بطور قطع بيمه مي شوند و مانند كارمندان عيدي مي گيرند، مزاياي آنها افزايش مي يابد و وضعيت آنها روز به روز بهتر مي شود.
وي اظهار داشت: دولت سعي مي كند حقوق ثابت از نظر سنوات، سختي كار و اضافه كار و مسايل رفاهي كارمندان تفاوتي نداشته باشد و به صورت يكسان باشد و اين روال عادلانه پرداخت حقوق است.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور افزود: در وضعيت جديد نيروي كار ساماندهي شده و رسمي مي شوند و زمينه رشد براي آنها فراهم مي شود.
وي گفت: در اجراي اين قانون همه بايد تلاش كنيم، نظارت كنيم و در هر دستگاهي بايد بازرس فرستاده شود ذيحسابي سازمان ها پيگيري كرده و نظارت كنند تا قانون درست اجرا شود.
وي درباره تفاوت حقوق پيماني و رسمي گفت: حقوق پيماني و رسمي هيچ تفاوتي با هم ندارند تفاوت در سنوات شغلي است و همچنين امنيت شغلي رسمي از پيماني بيشتر است.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور اظهار داشت: مشاغل حاكميتي به صورت رسمي و مشاغل تصدي گري بصورت پيماني مي باشد.
وي درباره تبديل وضعيت پيماني به رسمي افزود: كاركنان پيماني كه 3 سال سابقه خدمت در مشاغل حاكميتي با مدرك دانشگاهي (فوق ديپلم و بالاتر) داشته باشند استخدام مي شوند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري همچنين تاكيد كرد: استخدام نيروي تمام وقت در سازمان هاي دولتي به صورت شركتي ممنوع و تخلف است.
وي با تاكيد بر اين كه شركت هاي پيمانكاري يك تجربه شكست خورده است، افزود: جمع شدن شركت هاي پيمانكاري نيروي انساني مبناي قانوني دارد و بعيد است اين شركت ها دوباره به عرصه برگردند.
او با اشاره به اين كه براساس قانون قرار بود تا پايان سال گذشته همه دستگاه هاي دولتي نيروهاي شركتي خود را قراردادي كنند، گفت: اين اتفاق تا 80 درصد رخ داده و در هر سازماني انجام نشده، تخلف قانوني رخ داده است.
او با بيان اين كه امسال موضوع يكسان كردن اضافه كار و رفاهيات كارمندان دنبال مي شود، گفت: مشاغل پشتيباني تابع قانون كار هستند و نمي توان مشاغل كارگري و كارمندي را براساس يك قانون اداره كرد.

 



با عبور از كانال 27 هزار واحدي شاخص بورس ركورد 45 ساله را شكست

شاخص بورس ديروز با رشد بي سابقه خود در طي 7ماه اخير وارد كانال 27 هزار واحدي شد.
به گزارش فارس، شاخص بورس اوراق بهادار كه يكي از مهمترين متغيرهاي اصلي بازار سهام كشور به شمار مي رود ديروز (27 فروردين 91) وارد دوره جديدي از حيات شد تا انتظار سال گذشته فعالان بازار محقق شود. اين رويداد مهم در سايه كسب نتايج موفقيت آميز هسته اي ايران در مذاكرات اخير با 1+5 رخ داد تا سهامداران و كارگزاران با افق روشني از مسائل سياسي روبرو شوند.
براساس اين گزارش، برخي از سرمايه گذاران حقوقي وحقيقي طي روزهاي گذشته از احتمال مثبت بودن مذاكرات 26 فروردين ايران با گروه 1+5 در استانبول سخن مي گفتند و با اين رويكرد اقدام به خريد سهام شركت هاي آينده دار كردند اين نگاه و اقدام ريسك پذيران بازار سهام؛ ديروز با تشكيل صف هاي ميليوني خريد سهام اكثر شركت هاي بزرگ و هجوم سهامداران جديد و قديم براي خريد سهام شركت ها به ثمر نشست.
اين در حالي است كه اكثر فعالان بازار بر اين باورند با توجه به دلايلي چون پايين بودن قيمت سهام اكثر شركت ها و عدم رشد بهاي آنها، در جا زدن بورس در سال گذشته، حاكم شدن آرامش سياسي، اثر مثبت مواردي چون از رونق افتادن بازارهاي سكه و ارز، آينده روشن و مثبت شركت هاي صادركننده محصولات، افزايش سودآوري شركت هاي توليدكننده با در نظر گرفتن حمايت همه جانبه نظام و دولت از شعار سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني، در پيش رو بودن مجامع سالانه شركت هاي داراي سال مالي 29 اسفند 90 و ساير موارد موثر، بورس اوراق بهادار حداقل تا اوايل خرداد و شايد هم تا پايان تير و شهريور به رونق و رشد قيمت ها و متغيرها ادامه دهد و بتواند امسال جلوتر از ساير بازارها حركت كند.
به اين ترتيب و با اين تحليل اوليه بود كه از همان شروع معاملات ديروز شركت هايي چون فولاد مباركه، سايپا، بانك ملت، گل گهر، چادرملو، حفاري شمال، توسعه معادن روي، كشتيراني، گروه بهمن، بانك تجارت، تايدواتر، آلومينيوم ايران و غيره با صف هاي خريد چند تا چندين ميليون سهمي روبرو شدند. اين جريان موجب شد تا سهام شركت هايي چون فولاد مباركه، گل گهر، چادرملو، بانك هاي ملت و پارسيان و تجارت، سرمايه گذاري هاي غدير و اميد و توسعه معادن و فلزات، ملي مس، با اثر 60 تا 11 واحدي خود زمينه ساز اصلي جهش 345 واحدي شاخص باشند.
با اين افزايش ارقام شاخص كه در 7 ماه اخير بي سابقه بود (تا قبل از ديروز بيشترين رشد روزانه شاخص مربوط به 15 شهريور سال گذشته با 353 واحد بود) دماسنج بازار سهام 45 ساله كشور به بالاترين عدد و قله در طول حيات خود يعني به 27 هزار و 241 واحدي رسيد. چرا كه پيش از اين شاخص بورس در 19 شهريور سال 90 با 168 واحد رشد براي نخستين بار از كانال 27 هزار واحدي عبور كرده بود اما فقط دو روز قادر به ثبت اعداد 27 هزار و 99 و 58 واحدي شده و سپس از 22 شهريور به كانال 26 و در ادامه به 25 و 24 هزارتايي سقوط كرده بود.
با اين اوصاف، شاخص بورس با اين ركوردشكني وارد دوره جديدي از روند شد تا بعد از اين حرف هاي بيشتري براي اهالي بازار و مسئولان بازار سرمايه داشته باشد.

 



تاكيد بر مبارزه با قاچاق كالا و ارز در سال توليد ملي

معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز مهمترين برنامه هاي اين ستاد در سال توليد ملي را اعلام كرد.
مهدي ابويي در گفت وگو با فارس گفت: حمايت از توليد ملي و ايجاد محيط مطمئن براي سرمايه گذاري در داخل كشور با سرمايه ايراني بستگي تام به مديريت واردات و جلوگيري از ورود بي رويه كالاها به ويژه كالاهاي بي كيفيت و غيرضرور و همچنين به حداقل رساندن بسترها و زمينه هاي بروز قاچاق كالا و ارز دارد.
ابويي افزود: با توجه به اين مهم، رويكرد اصلي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت و تمامي طرح ها كه به عنوان محور اصلي فعاليت دستگاه ها و كميسيون هاي استاني لحاظ شده، پيشگيري از قاچاق كالا و ارز است.
وي محورهاي اساسي براي تحقق اين رويكرد و دستيابي به اهداف اصلي ستاد را تشريح كرد و افزود: آسيب شناسي مستمر روند مبارزه با قاچاق كالا و ارز و شناسايي بسترها و زمينه هاي اصلي بروز قاچاق كالا، تهيه راهكار جهت به حداقل رساندن زمينه هاي بروز قاچاق، پيگيري تامين كمي و كيفي و پاسخ قانوني به تقاضاي جامعه پيرامون كالاهاي مورد قاچاق با محوريت توليد در داخل است.معاون پيشگيري ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: با توجه به نامگذاري سال 91 به عنوان سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني محوري ترين فعاليت ستاد در تحقق اهداف تعييني با پي گيري اجراي كامل قانون جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز و مصوبات دولت، طرح ها و برنامه هاي پيشگيري از قاچاق كالا خواهد بود.

 



تأثير 20درصدي افزايش نرخ مصالح ساختماني بر قيمت مسكن

رئيس كانون سراسري انبوه سازان به افزايش قيمت مصالح ساختماني اشاره كرد و گفت: تأثير افزايش قيمت مصالح ساختماني در قيمت مسكن 15 الي 20درصد است.
ايرج رهبر در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر اين كه در سال جاري بايد براي توليد و عرضه بيشتر مسكن برنامه ريزي كنيم، اظهار كرد: اگر عرضه و توليد مسكن را تحريك و فاصله موجود بين عرضه و تقاضا را كاهش دهيم، آنگاه مي توانيم از افزايش قيمت ها جلوگيري كنيم.
رهبر در ادامه با بيان اين كه در شرايطي كه تورم وجود دارد نمي توان انتظار داشت قيمت مسكن ثابت بماند، تصريح كرد: ميزان افزايش قيمت مسكن كمتر از نرخ تورم بوده است.
رئيس كانون سراسري انبوه سازان در ادامه با اشاره به اين كه قيمت هر كالايي با توجه به ميزان افزايش قيمت مواد اوليه اش بالا مي رود، گفت: قيمت سيمان حدود 20درصد افزايش يافته بنابراين قيمت فرآورده هاي توليد شده از سيمان نيز به همين اندازه افزايش مي يابد.
وي در ادامه با بيان اين كه قيمت هر كيلو فولاد از 950 تومان در سال گذشته به حدود 1350تومان رسيده است، اضافه كرد: نرخ دستمزد نيز از ابتداي سال جاري افزايش يافته است و تأثير اين عوامل در قيمت مسكن با توجه به سهم آن ها در ساخت خواهد بود.
رهبر در پايان سهم اين عوامل در افزايش قيمت مسكن را در مجموع 15 الي 20درصد اعلام كرد.

 



افت بي سابقه قيمت سكه و ارز در بازار

رويكرد مثبت مذاكرات گروه 1+5 سبب افت شديد قيمت سكه در معاملات آتي شد.
به گزارش فارس، پس از افت و صف فروش در معاملات آتي سكه، ديروز معامله گران در همه قراردادها با ريزش بيش از 5/3 درصد رو به رو شدند كه بيشترين افت مربوط به سكه تير و مرداد ماه است كه حداكثر افت روزانه خود يعني 5 درصد را در يك ساعت نخست ثبت كردند.
براساس اين گزارش: نتايج مثبت و اميدواركننده مذاكرات گروه 1+5، علاوه بر اينكه باعث شد بورس اوراق بهادار با رشد 327 واحدي منفجر شود، به دليل بالا رفتن اعتماد اقتصادي، قيمت سكه و دلار نيز با افت روبه رو شد.
همچنين، همه اين مسائل در كنار هم موجب شد قيمت سكه ارديبهشت و خرداد ماه در قراردادهاي آتي به مرز 700 هزار تومان برسد، براين اساس سكه هاي ارديبهشت، خرداد، تير و مرداد ماه با كاهش 28، 33، 35 و 38 هزار توماني نسبت به روز شنبه روبه رو شده است.
افت شديد قيمت ها
از سوي ديگر قيمت انواع سكه بهار آزادي در بازار آزاد نيز ديروز با افت شديد مواجه شد.
به گزارش خبرنگار ما، قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد ديروز با 36 هزار تومان كاهش نسبت به روز قبل به 695 هزار تومان رسيد.
همچنين بهاي هر قطعه سكه طرح قديم با افت 35 هزار تومان به 702 هزار تومان تنزل كرد.
بر همين اساس قيمت هر نيم سكه نيز با 22 هزار تومان كاهش نسبت به روز شنبه به 348 هزار تومان، ربع سكه 178 هزار تومان و سكه گرمي به 97 هزار تومان رسيد.نرخ هر دلار آمريكا نيز ديروز با افت 70 توماني نسبت به روز قبل به 1805 تومان، هر يورو معادل 2413 تومان و هر پوند انگليس هم به قيمت 2965 تومان به فروش رسيد.
هر گرم طلاي 18 عيار هم معادل 70 هزار و 600 تومان تعيين قيمت شد.

 



راه اندازي گمرك اختصاصي نفت در منطقه پارس جنوبي

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارس از تخصيص هزار هكتار زمين به منظور توسعه صنايع پايين دستي خبر داد و گفت: به زودي گمرك اختصاصي نفت در اين منطقه راه اندازي مي شود.
مسعود نصوري در يك نشست خبري كه صبح ديروز در وزارت نفت برگزار شد گفت: منطقه ويژه اقتصادي پارس داراي 46 هزار هكتار زمين در استان بوشهر است. كه شامل ميادين پارس شمالي و جنوبي مي شود.
وي ادامه داد: در منطقه پارس يك 14 هزار هكتار زمين است، 10 فاز گازي و 15 مجتمع پتروشيمي و در پارس 2 كه 16 هزار هكتار زمين است ديگر فازها و از جمله فازهاي جديد پارس جنوبي قرار گرفته است.
مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پارس ادامه داد: پارس شمالي نيز شامل 16 هكتار زمين مي شود كه قصد داريم 14 پالايشگاه در آن منطقه احداث كنيم.
وي با اشاره به زيرساخت هاي اقتصادي مجتمع ها گفت: 3 هزار و 600 ميليارد تومان هزينه براي توسعه پارس جنوبي در نظر گرفتيم كه تاكنون هزار و 740 ميليارد تومان هزينه شده است.
نصوري با اشاره به سال توليد ملي تصريح كرد: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري «توليد» محور اساسي فعاليت هاي ما در منطقه پارس جنوبي است كه به دنبال اين مورد قصد داريم هزار هكتار از اراضي موجود را به صنايع پايين دستي اختصاص دهيم. كه در 12 فروردين ماه گذشته يك بسته سرمايه گذاري فراهم و كارهاي اوليه آغاز شد.
وي با اشاره به طرح تحرك جهادي كه يك مدل مديريتي جديد است گفت: اين طرح سال گذشته آماده شد و مورد نظر وزير نفت نيز قرار گرفت كه بر اين اساس قصد داريم مديريت منطقه ويژه اقتصادي پارس را تحول اساسي بخشيم.
وي با اشاره به آمار صادرات گفت: در طول 11 ماهه سال 90 رتبه اول صادرات غيرنفتي، رتبه اول صادرات گاز، ميعانات گازي و صادرات پتروشيمي را به خود اختصاص داديم به طوري كه تنها در صادرات غيرنفتي كه شامل محصول پتروشيمي مي شود 9/8 ميليون دلار ارز وارد كشور كرديم.
نصوري تصريح كرد: براساس توافقي كه ميان وزارت نفت و وزارت اقتصاد صورت گرفته است قصد داريم به زودي و حداكثر تا 6 ماه آينده گمرك اختصاصي را در منطقه پارس جنوبي راه اندازي كنيم.

 



بهره برداري از بزرگراه سيرجان - بندرعباس تا پايان سال جاري

مدير عامل شركت ساخت با اشاره به تكميل 254 كيلومتر از پروژه بزرگراه سيرجان- بندرعباس، از تكميل 70 كيلومتر باقي مانده تا پايان سال خبر داد.
سيد احمد صادقي در گفت وگو با فارس، درباره عمليات اجرايي احداث بزرگراه سيرجان- بندرعباس اظهار داشت: اين مسير بزرگراهي تا قبل از دولت نهم همان جاده اي بود كه پيش از انقلاب ساخته شده و داراي عرض 9 متر و يك باند رفت و يك باند برگشت بود.
وي ادامه داد: از سال 1384 كه سفر استاني دولت آغاز شد، دولت مصوب كرد كه اين مسير به بزرگراه تبديل شده و ظرف 4 سال ساخته شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه اين محور به بندر شهيد رجايي متصل مي شود، گفت: بيش از 70 درصد واردات و صادرات كشور از اين محور انجام مي شود و يكي از شريان هاي حياتي در حمل و نقل كالا است.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل افزود: در اين محور بيش از 40 ميليون تن بار جابه جا مي شود و 60 درصد از ترانزيت كالاي كشور در اين محور صورت مي گيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه اين محور از نظر استراتژيك به تنگه هرمز وصل مي شود و در كريدور شمال- جنوب واقع شده است، گفت: كريدور شمال به جنوب كه محور سيرجان- بندرعباس هم بخشي از آن است، اقيانوس هند و كشورهاي حاشيه خليج فارس را به كشورهاي آسياي ميانه متصل مي كند.
صادقي ادامه داد: قبل از مصوبه دولت، تبديل اين راه اصلي به بزرگراه سالي يك تا دو ميليارد تومان اعتبار داشت اما پس از آن مصوبه، سالانه بيش از 20 ميليارد تومان به اين پروژه اختصاص پيدا كرد.
مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با اشاره به اينكه طول پروژه 324 كيلومتر است، يادآور شد: تاكنون 254 كيلومتر از اين محور در قطعات مختلف به صورت بزرگراه ساخته شده و نزديك به 70 كيلومتر آن باقي مانده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بيش از 200 كيلومتر اين پروژه در حوزه استان هرمزگان و بقيه در حوزه استان كرمان است، تأكيد كرد: اين 70 كيلومتر باقي مانده در قالب چند قطعه در حال انجام است و حداكثر تا پايان سال جاري به بزرگراه تبديل خواهد شد.

 



از سوي مركز آمار ايران نرخ بيكاري سال گذشته 3/12 درصد اعلام شد

نرخ بيكاري سال 90 در 31 استان منتشر شد كه براساس آن اين نرخ در 8 استان تك رقمي و 23 استان دو رقمي است.
به گزارش فارس، يزد با 6 درصد كمترين و استانهاي البرز و لرستان به ترتيب با 3/19 و 2/19 درصد بالاترين نرخ بيكاري را دارند.
مركز آمار ايران در گزارش طرح آمارگيري نيروي كار در سال 90، نرخ بيكاري تمام استان ها را منتشر كرد كه نرخ بيكاري 8 استان تك رقمي و 23 استان دو رقمي شده است. بنابراين گزارش، نرخ بيكاري در كل اين سال 3/12 درصد اعلام شده است.
براساس اين گزارش: كمترين نرخ بيكاري در كشور به ترتيب مربوط به استانهاي يزد با نرخ 6 درصد، خراسان جنوبي و زنجان 4/8 درصد، گلستان 7/8 درصد، آذربايجان شرقي 8/8 درصد، خراسان رضوي 1/9 درصد، قم 8 9 درصد و سيستان و بلوچستان
9/9 درصد بوده است. همچنين بيشترين نرخ بيكاري در كشور به ترتيب در استان هاي البرز 3/19 درصد، لرستان 2/19 درصد، فارس 5/18 درصد، گيلان 6/16 درصد، ايلام و كرمانشاه 7/15 درصد، كهكيلويه و بويراحمد
1/14 درصد، كردستان 14 درصد، چهارمحال و بختياري
3/13 درصد، اصفهان 2/13 درصد، آذربايجان غربي 13 درصد، اردبيل 7/12 درصد، قزوين و همدان 4/12 درصد، خراسان شمالي و كرمان 1/12 درصد، تهران 3/11 درصد، بوشهر، مركزي و هرمزگان 11 درصد، خوزستان 5/10 درصد، سمنان 3/10 درصد و مازندران 2/10 درصد به ثبت رسيد.
در حالي نرخ بيكاري از مجموع 31 استان در سال 90 در 23 استان دو رقمي و 8 استان تك رقمي شد كه اين نرخ در سال 89 از بين 30 استان كشور در 24 استان دو رقمي و 6 استان تك رقمي بوده است.
بنابراين گزارش: نرخ بيكاري در سال 90 در مقايسه با سال 89 در 21 استان آذربايجان شرقي، اردبيل، اصفهان، ايلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خوزستان، زنجان، سمنان، سيستان و بلوچستان، فارس، قم، كردستان، گيلان، مازندران، هرمزگان، همدان و يزد كاهش يافته است.
نرخ بيكاري در سال 90 در مقايسه با سال 89 در استانهاي آذربايجان غربي، خراسان شمالي، قزوين، كرمان، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، گلستان، لرستان و مركزي افزايش داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14