(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۵
 

كوتاه اقتصادي
پرداخت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نيمه دوم خردادماه
غضنفري خواستار شد تشديد كنترل بازار و مديريت نظارت
وزير اقتصاد: نرخ ارز در بازار تعديل مي شود
سرريز 3 سد تهران در آينده نزديك
2 پيشنهاد بانك ملي براي دارندگان حواله سكه
استقبال از متنوع سازي سبد ارزي
افزايش 5 هزار مگاواتي توليد برق كشور
ورود موتورسيكلت هاي برقي به ناوگان حمل ونقل كشور
راه اندازي خطوط جديد كشتيراني در درياي عمان و اقيانوس هند
مبادلات 200 ميليارد دلاري ايران با 160 كشور جهان
قيمت جديد پودر دستي و ماشيني اعلام شد



كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هم اكنون 3 هزار پروژه در بخش راههاي روستايي در دست اجرا قرار دارد. سيد حسين ميرشفيع افزود: طول كلي اين راه ها 15 هزار و 148 كيلومتر در دست اجرا داريم كه اين پروژه ها بصورت ملي در حال اجراست و اين ارقام شامل پروژه هاي استاني نمي شود.
¤ معاون برنامه ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اعلام اين كه در 140 شهرطرح فاضلاب در دست اجراست، گفت: 35 درصد جمعيت شهري از خدمات جمع آوري بهداشتي فاضلاب استفاده مي كنند و 70 درصد تجهيزات طرح هاي فاضلاب هم ساخت داخل است.
¤ مديرعامل بانك كشاورزي با رد شايعه استفاده يارانه اي از منابع ريالي صندوق توسعه ملي گفت: منابع ريالي3 ميليارد دلار، هم اكنون در حساب بانك كشاورزي است.محمد طالبي در مورد گفته يكي از نمايندگان مجلس مبني بر اين كه منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي در يارانه ها استفاده شده گفت: براساس قانون 10 درصد مانده منابع صندوق توسعه ملي در سال 90 به صورت ريالي براي بخش كشاورزي و آب استفاده مي شود.
¤ بانك ملي ايران جهت آسايش هر چه بيشتر مشتريان، اولين شعبه تمام الكترونيك را در شبكه بانكي كشور افتتاح كرد. در اين شعبه مشتريان بدون لزوم مراجعه به متصديان مي توانند امور بانكي خود را انجام دهند. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، در مراسم افتتاح اين شعبه كه مسئولان ارشد بانك ملي ايران حضور داشتند، مديرعامل اين بانك با اشاره به اهميت ارائه خدمات نوين به مشتريان بر لزوم گسترش شعب تمام الكترونيك در تمامي استان ها تأكيد كرد.
¤ محصولات فولادي سه شركت توليدكننده بخش خصوصي در بورس كالاي ايران به عنوان كالاي مشابه در كميته عرضه پذيرش شد. ميلگرد شركت پرشين فولاد آريا، ميلگرد شركت ذوب آهن و توليد ميلگرد سيرجان حديد و ورق گالوانيزه شركت فولاد اميركبير كاشان كالاهاي پذيرش شده اين سه شركت فولادساز است كه در بورس پذيرش شده است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران، با جابجايي 71 ميليون اوراق بهادار، به 699 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ديروز در بازارهاي اول و دوم فرابورس، ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 25 ميليون و 315 هزار سهم و نرخ 2199 ريال از آن خود كرد. كمترين حجم معاملات و بيشترين افزايش قيمت را شركت سبحان دارو در بازار اول با خريد و فروش دو هزار و 820 سهم و نرخ 12 هزار و 192 ريال داشت.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي از تلاش شبانه روزي 700 نفر نيروي انساني از جمله يكصد مهندس براي ساخت محل اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران خبر داد. اين بنا قرار است مردادماه سال جاري تكميل شود.
¤ يك عضو شوراي عالي بورس با بيان اينكه سال گذشته 5 مجوز تشكيل شركت تأمين سرمايه ارائه شد كه در سال جاري راه اندازي مي شود، گفت: مهمترين اقدام سال 91 راه اندازي معاملات ارز است كه شوراي عالي بورس با كليات آن موافقت كرده است.

 



عطاريان خبر داد
پرداخت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نيمه دوم خردادماه

مدير عامل صندوق بازنشستگي كشوري از پرداخت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نيمه دوم خرداد ماه خبر داد.
ايراندخت عطاريان ضمن اعلام اين مطلب گفت: با همت دولت در مرحله اول كه اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام گرفت براي 830 هزار بازنشسته بخشي از مطالبات ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مربوط به مهرماه سال 86 تا مهرماه 87 به حساب بانكي آنها واريز شد.
وي افزود: در مرحله اول با توجه به اعتباري كه دولت از طريق سازمان خصوصي سازي در اختيار صندوق بازنشستگي كشوري قرارداد به طور ميانگين 250 هزار تومان به افراد مشمول پرداخت شد.
عطاريان با اشاره به اين كه كل مطالبات بازنشستگان 1830 ميليارد تومان است اظهار كرد: اسفند ماه سال گذشته بر اساس مصوبه هيأت وزيران، دولت به منظور افزايش توان مالي صندوق بازنشستگي كشوري و كمك به امور بازنشستگان با واگذاري 1830 ميليارد تومان از سهام 27 شركت دولتي به اين صندوق موافقت كرد كه مجموع اقدامات دولت سال گذشته همگي نشان دهنده آن است كه حل مشكلات اقتصادي بازنشستگان و رسيدگي به امور آنها از اولويت هاي مهم دولت به شمار مي آيد.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري با بيان اينكه بيشترين مشمولان دريافت مطالبات ناشي از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري فرهنگيان آموزش و پرورش است، گفت: از تعداد 830 هزار بازنشسته مشمول حدود 430 هزار نفر بازنشسته وزارت آموزش و پرورش هستند و مابقي مشمولان مربوط به ديگر وزارتخانه و دستگاه هاي اجرايي است.
به گفته اين مقام مسئول ميزان و نحوه پرداخت مرحله دوم مطالبات از طريق رسانه ها اطلاع رساني خواهد شد.

 



غضنفري خواستار شد تشديد كنترل بازار و مديريت نظارت

وزير صنعت، معدن و تجارت از مديران بازرگاني داخلي و سازمان حمايت خواست تا مديريت نظارت و كنترل بازار را همچون ايام عيد ادامه دهند و مراقبتهاي لازم را در سطح تأمين و عرضه نيز داشته باشند.
مهدي غضنفري با بيان اينكه هر نوع افزايش قيمت بدون هماهنگي قبلي و ارايه دلايل مستند به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان مورد پذيرش نخواهد بود، گفت: بسياري از عوامل مؤثر در نوسانات بازار از بيرون، به متوليان اين بخش تحميل شده و جز تعامل نزديك دستگاه هاي ذيربط با موضوع تنظيم بازار رفع شدني نيست.
وي گفت: نوسانات قيمتي در سطح بازار فشار زيادي را به اقشار پايين جامعه وارد مي كند و بر همين اساس از همه دستگاه ها به ويژه بانك مركزي مي خواهيم تا براي تأمين ارز مورد نياز به منظور فراهم آوري سريع تر يا ارزان تر مواد اوليه و كالاي اساسي براي تأمين مايحتاج مردم ما را ياري كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وضعيت قيمتي و تأمين مايحتاج مردم نه تنها دغدغه متوليان بازار است بلكه علما و ائمه جمعه نيز از وضعيت كنوني گلايه مند هستند و بايد كنترل و بازرسي ها تشديد شود.
وي از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان خواست تمام واردكنندگاني كه كالاي خود را با ارز مرجع وارد مي كنند رصد كرده تا محصول نهايي را با محاسبه قيمت آن و نه بيشتر در اختيار مشتري قرار دهند.
لازم به يادآوري است: به تازگي سازمان توسعه تجارت، فهرست تمام كالاهايي را كه با ارز مرجع وارد مي شود در اختيار سازمان حمايت قرار داده تا بتوان قيمت اين كالاها را به صورت دقيق تري در بازار كنترل كرد.
سازمان توسعه تجارت همچنين در اقدامي بر روي برگه ثبت سفارش كالاهاي اساسي و مواد اوليه عنوان ارز مرجع را حك كرده و براي ساير كالاها از واژه ارز صادراتي استفاده مي كند.
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود از مديران حوزه بازرگاني داخلي خواست تا مدل هاي تنظيم و كنترل بازار در سال 91 را تدوين كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينكه در سال جاري مي توان در حوزه تنظيم بازار علاوه بر توجه به توسعه زيرساخت ها، اصلاح نظام توزيع را نيز پيگيري كرد، گفت: بايد نسبت به طراحي و هماهنگي سيستم تجاري در راستاي سيستم توليدي اقدام كرد.

 



وزير اقتصاد: نرخ ارز در بازار تعديل مي شود

وزير اقتصاد سياست ارزي دولت در سال جديد را اعلام كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، سيدشمس الدين حسيني اظها داشت: در سال 1391يقيناً سياست مديريت ارزي را دنبال خواهيم كرد و سعي مي كنيم عدد 1226 تومان را در بخش ارز حفظ كرده و نرخي را كه حتي در بازار غيررسمي شكل گرفته، تعديل كنيم.
وي تأكيد كرد: بايد فعالان اقتصادي افق قابل برنامه ريزي را براي فعاليت هاي خود داشته باشند. حسيني در ادامه گفت: البته شيوه اجراي اين سياست با توجه به مجموعه عوامل در مقايسه با سال 1390به ويژه نيمه اول و سال 89 تفاوت خواهد داشت.
وزير امور اقتصادي و دارايي خاطرنشان كرد: با تغيير حضور بانك مركزي در بازار ارز و شيوه حضور آن در آخرين ماه هاي سال گذشته، مشخص شد مي توان با سياست هاي ديگري بازار و يا به عبارتي، نيازهاي ضروري و واقعي را تحت پوشش قرار داد. همين سياست نيز در سال جديد دنبال مي شود.
حسيني تصريح كرد: در واقع آن چيزي كه در سال 91 دنبال خواهيم كرد، اين است كه نيازهاي اساسي و ضروري كشور، چه در بخش خانگي و مسائل مربوط به معيشت مردم و چه در بخش صنعتي، توليدي،زيربنايي و بخش هاي اينچنيني با نرخ ارز مناسبي تامين كنيم.
وي، حمايت مجموعه دولت از اين سياست و از برنامه هاي بانك مركزي را در سال 91 يادآور شد و گفت: در سال جاري سعي مي شود انعطاف هايي نيز در بازار ايجاد كنيم تا بازار غيررسمي هم ساماندهي شده و فعالان اين بازار در قالب ارز مديريت شده از سوي دولت، فعاليت هاي خود را انجام دهند.

 



شركت آب منطقه اي اعلام كرد
سرريز 3 سد تهران در آينده نزديك

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران گفت: به زودي سدهاي طالقان، اميركبير و لتيان سرريز مي شود.
به گزارش وزارت نيرو، «خسرو ارتقايي» اظهار داشت: با توجه به بارش هاي صورت گرفته در روزهاي اخير، حجم مناسبي از آب به مخازن سدهاي استان تهران وارد شده است.
ارتقايي با بيان اين كه، ظرفيت مخازن اين سدها در حال پرشدن است، افزود: در زمان كنوني مخازن سدهاي طالقان، اميركبير و لتيان به ترتيب بيش از 96، 86 و 80 درصد از آب پر شده است.
به گفته وي، با توجه به روند بارش ها در روزهاي پاياني فروردين ماه جاري و وقوع سيلاب هاي موردي در رودخانه هاي استان، احتمال سرريز شدن مخازن اين سه سد در آينده نزديك وجود دارد.
به گفته ارتقايي، سرريز آب از مخازن سدهاي مذكور، آب مورد استفاده كشاورزي و تغذيه مصنوعي دشت ها در مناطق پايين دست سد را فراهم خواهد كرد.
وي در خصوص پر شدن مخزن سد لار نيز اظهار داشت: اين سد با توجه به فرار آبي كه با آن مواجه است، هيچگاه به طور كامل از آب پر نشده كه اميد است با اجراي طرح علاج بخشي سد لار، بتوانيم از آب موجود در مخزن اين سد به شكل بهينه اي استفاده كنيم.
ارتقايي با بيان اين كه، سد ماملو براي نخستين بار از تراز آبگيري 35 ميليون مترمكعب بالاتر رفته است، گفت: از زمان ساخت سد ماملو به دليل وجود جاده پارچين امكان آبگيري سد تا حجم بيش از35 ميليون مترمكعب وجود نداشت كه با جايگزيني جاده دسترسي به پارچين در زمان كنوني حجم آب موجود در مخزن سد به 100ميليون مترمكعب رسيده است.
وي خاطرنشان كرد: با وجود بارش هاي سال آبي 91:90 كه در مقايسه با گذشته از وضعيت مطلوب تري برخوردار است، اما سايه خشكسالي سال هاي پيش، همچنان بر سر منابع آب هاي زيرزميني تهران وجود دارد.
ارتقايي افزود: در پي خشكسالي هاي گذشته بيش از 280 ميليون مترمكعب كسري منابع آب زيرزميني وجود دارد كه اين كسري آب حتي با بارش هاي اخير، قابل جبران نخواهد بود.
وي در پايان از شهروندان تهراني خواست تا با صرفه جويي و مديريت آب، به بهبود وضعيت منابع آب استان تهران كمك كنند.

 



2 پيشنهاد بانك ملي براي دارندگان حواله سكه

مديرعامل بانك ملي از 2 پيشنهاد جايگزين براي دارندگان حواله سكه خبر داد.
فرشاد حيدري در گفت وگو با فارس با اشاره به طراحي دو پيشنهاد جايگزين براي دارندگان حواله سكه اظهار داشت: در بررسي هايي كه انجام گرفته به اين جمع بندي رسيديم كه با وجود فراهم بودن اين امكان كه تمامي سكه هاي پيش خريد شده را به خريداران تحويل دهيم، بايد حتي المقدور از رسوب اين مقدار طلا در قالب پس انداز سكه جلوگيري كنيم.
وي در تشريح اين مسئله گفت: به هر حال اين سكه ها كه در قالب سكه به خريداران تحويل مي شود در حقيقت بخشي از منابع مالي است كه مي تواند به اشكال بسيار مولدتري در اختيار اقتصاد كشور قرار گيرد؛ ضمن اينكه بدون شك تحويل و نگهداري اين حجم از طلا، ريسك ها و مخاطرات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.
رئيس شوراي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي افزود: برهمين مبنا با هماهنگي هايي كه با بانك مركزي انجام شد به دو شيوه براي كساني كه تمايل دارند، امكاني را فراهم آوريم كه به جاي تحويل سكه به گونه ديگري پس انداز خود را نگهداري كنند.
حيدري در تشريح اين شيوه ها گفت: خريداران سكه مي توانند به جاي تحويل اصل سكه ها، معادل قيمت پيش خريد سكه در موعد ثبت نام، اوراق مشاركت با نرخ سود علي الحساب 20درصد دريافت كنند. اين اوراق از تاريخ ثبت نام و دريافت حواله به مدت يك سال اعتبار خواهد داشت و سود آن هم مانند ساير اوراق مشاركت خواهد بود.
مديرعامل بانك ملي ادامه داد: در شيوه ديگر، خريداران مي توانند در صورت تمايل به ازاي مبلغ كل سكه هاي پيش خريدي، برگه مالي بهادار يا اصطلاحاً «پته» دريافت كنند. اين برگه بهادار يا همان پته در واقع جايگزين حواله هاي پيش خريد سكه مي شود و قابليت خريد و فروش و معامله را در بازار خواهد داشت.
حيدري در پاسخ به اين سؤال كه آيا امكان دريافت سكه با پته هم وجود دارد، گفت: اين امكان وجود دارد كه خريدار پته آن را به بانك تحويل داده و سكه هاي معادل پته را از بانك دريافت كند.
وي تأكيد كرد: در صورتي كه هيچ يك از اين دو روش مورد نظر خريداران نباشد مي توانند اصل تمام سكه هايي را كه پيش خريد كرده اند، از بانك دريافت كنند و ما هيچ مشكل و كمبودي در اين رابطه نداريم.
ماليات ارزش افزوده سكه ها به نرخ روز محاسبه مي شود
از سوي ديگر معاون سازمان امور مالياتي درباره چگونگي محاسبه نرخ ماليات بر ارزش افزوده سكه هاي پيش خريدي توضيح داد.
محمد قاسم پناهي گفت: چون زمان ثبت نام براي پيش فروش سكه توسط بانك مركزي در واقع معامله قطعي صورت نگرفته، بنابراين زماني كه قطعاً سكه به متقاضي تحويل داده مي شود، معامله قطعي شده و ماليات بر ارزش افزوده نيز براساس قيمت روز سكه زمان تحويل گرفته مي شود.
پناهي افزود: سكه از زماني كه تحويل مشتري مي شود، به هر نرخي كه توسط بانك مركزي به فروش مي رسد، براساس آن نرخ 5 درصد به آن اضافه شده و به عنوان ماليات ارزش افزوده از مشتري اخذ مي شود.
معاون سازمان امور مالياتي در مورد اينكه چه ميزان ماليات ارزش افزوده از سكه پيش فروش گرفته مي شود، گفت: با توجه به اينكه قيمت هاي زمان تحويل متفاوت است، براساس نرخ سكه در روز تحويل به علاوه 5 درصد ماليات ارزش افزوده مشخص مي شود.
گفتني است ماليات ارزش افزوده سال گذشته و در هنگام پيش فروش سكه ها 4 درصد بود ولي براساس برنامه پنجم توسعه اين نرخ در سال 91 معادل 5 درصد خواهد بود.

 



معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد
استقبال از متنوع سازي سبد ارزي

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با استقبال از متنوع سازي سبد ارزي كشور از سوي بانك مركزي، آن را راهكاري مفيد براي تجارت ايران دانست.
حميد صافدل در گفتگو با مهر در خصوص تنوع بخشي به سبد ارزي كشور گفت: سياستگذاري سبد ارزي كشور براساس سياستهاي بانك مركزي است، اين در حالي است كه براساس سياستهاي اين بانك ممكن است كه سبد ارزي كشور براساس سياستهاي كلي كشور تغيير كند و ارزهاي ديگري جايگزين دلار و يورو در تبادلات تجاري شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: پيش از اين هم در مقاطعي بانك مركزي توصيه به حذف موقت يك ارز يا توصيه به استفاده از ارز ديگر در تجارت و تعاملات تجاري ما با ساير كشورها كرده است و براين اساس ما كماكان تابع سياستهاي بانك مركزي هستيم.وي تصريح كرد: در حال حاضر به طور مشخص نمي توان گفت كه تصميم به حذف يك ارز در مبادلات تجاري كشور گرفته شده است و قطعاً متناسب با نوسانات ارزي، تصميمات جديدي گرفته خواهد شد.
صافدل در پاسخ به اين سؤال كه در يكي دو ماه اخير مبادلات تجاري كشور با روبل و روپيه انجام شده است، گفت: ما از تنوع پذيري سبد ارزي كشور استقبال مي كنيم، چرا كه تصور مي رود استفاده از ساير ارزهاي منطقه اي مي تواند منافع ايران را تامين كند.
وي اظهار داشت: اين موضوع مورد علاقه كشورهاي منطقه نيز هست و برخي از اين كشورها نيز از مبادلات براساس سبد ارزي مورد توافق طرفين نيز استقبال مي كنند، بنابر اين بايد از اين راهكار استقبال كرد.
صافدل همچنين با تشريح اولويت هاي كالايي سال 91 براي صادرات 75 ميليارد دلاري گفت: سهم پتروشيمي 20 ميليارد دلار، ميعانات گازي 15 ميليارد دلار، صنعت 16 ميليارد دلار، معدن 3 ميليارد دلار و كشاورزي 11 ميليارد دلار درنظر گرفته شده است، ضمن اينكه براي فرش صادرات 1 ميليارد دلاري، براي صنايع دستي 5/1 ميليارد دلار و براي خدمات فني و مهندسي نيز
5/6 ميليارد دلار صادرات هدفگذاري شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اين اولين باري است كه بخش خدمات دانش بنيان از ساير بخش ها در هدفگذاري صادراتي تفكيك شده و براي آن، صادرات يك ميليارد دلاري در سال 91 در نظر گرفته شده است.

 



سال جاري صورت مي گيرد
افزايش 5 هزار مگاواتي توليد برق كشور

معاون وزير نيرو گفت: در سال جاري 5 هزار مگاوات به توليد برق كشور اضافه مي شود.
محمد بهزاد در گفتگو با مهر با اشاره به تدابير وزارت نيرو براي تامين مطمئن و پايدار برق مشتركان به ويژه در روزهاي پيك مصرف تابستاني، گفت: در سالجاري با وجود تحريمها حدود 5 هزار مگاوات افزايش توليد برق در نيروگاههاي كشور در دستور كار قرار دارد.
وي با اعلام اينكه در كنار بهره برداري از طرحهاي جديد افزايش توليد برق، ايجاد زيرساخت هاي انتقال و توزيع برق هم يكي از سياست هاي دولت در سالجاري است، تصريح كرد: بر اين اساس امسال حدود 4 هزار كيلومتر به وسعت شبكه انتقال برق كشور افزوده خواهد شد.
اين مقام مسئول همچنين از طراحي، نصب و راه اندازي تاسيسات جديد به منظور افزايش 10 هزار مگاولت آمپري پست هاي جديد برق كشور خبر داد و افزود: در كنار اجراي اين پروژه ها، براي كاهش تلفات شبكه انتقال توزيع و انتقال و بهبود راندمان واحدهاي نيروگاهي هدف گذاري شده است.
وي همچنين يكي از برنامه هاي كاري سال 1391 را افزايش ظرفيت توليد برق از نيروگاه هاي مقياس كوچك و پراكنده عنوان كرد و يادآور شد: بر اين اساس به منظور ورود حدود 600 مگاوات ظرفيت توليد برق نيروگاه هاي توليد پراكنده، برنامه ريزي شده است.
بنابراين گزارش: سال گذشته با بهره برداري از بيش از 4 هزار مگاوات نيروگاه جديد، ظرفيت توليد برق كشور به 65 هزار و 212 مگاوات افزايش يافت ضمن آنكه همزمان با افزايش توليد برق، متوسط راندمان نيروگاههاي كشور از مرز 39درصد عبور كرد.
از سوي ديگر سال گذشته بيش از 258 مگاوات نيروگاه جديد توليد پراكنده وارد مدار شد به طوريكه ظرفيت توليد برق پراكنده كشور تا پايان اسفند ماه از مرز 400 مگاوات عبور كرد.
در اين مدت بيش از 15 هزار مگاولت آمپر به ظرفيت پست هاي انتقال و فوق توزيع افزوده شد ضمن آنكه تعداد مشتركان برق از مرز 27 ميليون مشترك گذشت به طوريكه هم اكنون به ازاي هر 3 نفر جمعيت بيش از يك اشتراك برق وجود دارد.

 



ورود موتورسيكلت هاي برقي به ناوگان حمل ونقل كشور

قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت از ورود موتورسيكلت هاي برقي به ناوگان حمل ونقل كشور خبر داد.
عبدالله جلالي در گفتگو با مهر درباره طرح جديد دولت براي حذف سهميه بنزين موتورسيكلتها و ورود موتورسيكلتهاي برقي به ناوگان حمل ونقل كشور، گفت: در حال حاضر جزئيات اجراي اين طرح در ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور نهايي شده است.
قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور با اعلام اينكه سال گذشته بسته پيشنهادي اين طرح به دولت ارائه شده است، تصريح كرد: با موافقت نهايي دولت فاز نخست اجراي طرح ورود موتورسيكلتهاي برقي به كشور عملياتي خواهد شد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه در فاز نخست تعداد 200 دستگاه موتورسيكلت در كشور برقي خواهد شد، اظهار داشت: در اجراي اين طرح پيكهاي موتوري و موتورسيكلتهاي در خدمت ناوگان حمل ونقل عمومي در اولويت نخست قرار دارند.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص هزينه شارژ برق اين موتورسيكلتها، توضيح داد: در مقايسه با مصرف بنزين ميزان شارژ برق موتورهاي برقي بسيار اقتصادي و ناچيز خواهد بود.
جلالي با تاكيد بر اينكه براي هر 100 كيلومتر پيمايش موتورسيكلتهاي برقي حدود 70 تومان هزينه شارژ برق در نظر گرفته شده است، بيان كرد: 70 تومان حتي در مقايسه با يك ليتر بنزين يارانه اي هم مبلغ ناچيزي است.
قائم مقام ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت كشور همچنين درباره قطع سهميه بنزين موتورسيكلتهاي برقي، تاكيد كرد: اين موتورها اصلا بنزين مصرف نمي كنند كه دولت بخواهد براي آنها سهميه بنزيني اختصاص دهد.

 



راه اندازي خطوط جديد كشتيراني در درياي عمان و اقيانوس هند

معاون امور كانتينر و لجستيك تايدواتر خاورميانه از افزايش فعاليت هاي بخش خصوصي كشور در حوزه كشتيراني اقيانوس هند خبر داد.
عليرضا چشم جهان تصريح كرد: شبكه حمل و نقل دريايي تايدواتر در درياي عمان و اقيانوس هند گسترش مي يابد.
وي افزود: هم اكنون سرويس دريايي شركت تايدواتر خاورميانه بين بنادر ايراني حاشيه خليج فارس و درياي عمان مشغول فعاليت است و با اجراي برنامه هاي افزايش تعداد و ظرفيت واحدهاي شناور، دامنه خدمات حمل و نقل دريايي كانتينري اين شركت به بنادر كشورهاي عمان و هند نيز خواهد رسيد.
معاون امور كانتينر و لجستيك تايدواتر خاورميانه افزود: توسعه شبكه حمل و نقل دريايي فوق الذكر نه تنها از ترافيك جاده هاي موازي نوار ساحلي جنوب كشور و مشكلات حاشيه اي آن مي كاهد، بلكه موجب خواهد شد تا واردكنندگان و صادركنندگان از فرصت هاي بيشتري براي جابه جايي آسان، ايمن، سريع و ارزان تر محمولاتشان بين بنادر ايراني و همچنين بنادر كشورهاي عمان و هندوستان برخوردار شوند.چشم جهان با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبري درخصوص ضرورت به كارگيري سرمايه هاي ملي، شكل گيري سرويس هاي منظم دريايي براي حمل كالاهاي كانتينري از سوي شركت تايدواتر را گامي مؤثر براي بهسازي شيوه هاي فعلي حمل و نقل بين بنادر داخلي و همچنين توليد ثروت براي اقتصاد كشور از طريق حضور فعال و مؤثر در عرصه كشتيراني بين المللي دانست.

 



مبادلات 200 ميليارد دلاري ايران با 160 كشور جهان

وزير صنعت، معدن و تجارت از مبادلات 200 ميليارد دلاري ايران با كشورهاي مختلف جهان خبر داد.
مهدي غضنفري در چهارمين اجلاس كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و نيجريه گفت: هم اكنون روابط سياسي دو كشور در حد بسيار خوبي است و رهبران سياسي دو كشور علاقه مند به توسعه روابط در چارچوب روابط سياسي هستند.
وي تصريح كرد: عضويت دو كشور در گروه D8 و OIC موضوع مثبتي است كه مي توان همكاري هاي منطقه اي خوبي را در اين خصوص شكل داد.
غضنفري همچنين از آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي سرمايه گذاري مشترك در طرح هاي توسعه، زيرساختي، اجراي پروژه هاي صنعتي، معدني، فني، نفت و گاز و نيرو خبر داد.
وزير صنعت، معدن وتجارت با بيان اين جمله كه مبادلات 200 ميليارد دلاري ايران با بيش از 160 كشور در سال گذشته نشان از بي اثر بودن تحريمها داشته است، گفت: برخي كشورهاي غربي كه فرصت بازار ايران را از دست داده اند به ديگران نيز توصيه مي كنند كه وارد اين بازار نشوند.
همچنين در ادامه «ويولا اونووليري» وزير امور خارجه نيجريه نيز با ابراز تمايل به سرمايه گذاري ايران در اين كشور ابراز اميدواري كرد تا اين اجلاس منجر به توافقات خوبي در حوزه توسعه روابط شود.
وي با بيان اينكه دو كشور توانمنديهاي بالايي درتوسعه روابط اقتصادي دارند، گفت: كشاورزي از عمده ترين حوزه هاي فعاليت مردم اين كشور است و جمهوري اسلامي ايران مي تواند در كشت و صنعت و صنايع تبديلي سرمايه گذاري داشته باشد.
اونووليري گفت: نقشه جغرافيايي نيجريه به نحوي است كه ارتباط ايران با اين كشور فقط به ابوجا ختم نمي شود؛ بلكه جمهوري اسلامي ايران مي تواند به نيجريه به عنوان مركز توزيع كالاي خود نگاه كند.وي با اشاره به اينكه نيجريه در مراحل نخست هدفمندي يارانه ها است از مسئولان كشورمان خواست تا زمينه آگاهي و آشنايي بيشتر كارشناسان هيأت همراه خود را با اجراي فاز نخست آن در ايران فراهم كنند.

 



قيمت جديد پودر دستي و ماشيني اعلام شد

دبيرشوراي پودر شوينده با اعلام نرخ مصوب پودر شوينده دستي 675 تومان و ماشيني 930 تومان، گفت: اگر هر واحد صنفي بالاتر از اين رقم پودر را به فروش برساند، متخلف بوده و مردم نيز بايد آن را گزارش دهند.
جمشيد فروزش در گفتگو با مهر تاكيد كرد: قيمت پودر شوينده مصوب سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان است. وي گفت: براي جلوگيري از تخلفات احتمالي ناشي از افزايش قيمت اين كالا، قيمت مورد تائيد سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بر روي پودرهاي شوينده حك شده است.
دبير شوراي پودر شوينده افزود: بر اين اساس، اگر واحد خرده فروشي و مغازه دارها پودر شوينده را بالاتر از نرخ مصوب سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان عرضه كند، تخلف است و با آن برخورد مي شود.
وي تصريح كرد: مردم بايد تخلفات را با شماره تلفن 124 گزارش دهند تا در اسرع وقت با آن برخورد شود. اين در حالي است كه افزايش پودر شوينده دستي 2/7 درصد و پودر شوينده ماشيني 8/8 درصد بوده است.
فروزش گفت: قيمت اعلام شده براي پودر شوينده براي تمامي برندها يكسان است و هيچ يك از برندها حق فروش محصول بالاتر از اين نرخ را ندارد.
سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در روزهاي گذشته با افزايش متوسط 10درصدي قيمت پودر شوينده به دليل گراني نرخ ارز به صورت رسمي از 1150 تومان به 1226 تومان موافقت كرده است.
مجوز افزايش قيمت شير
و لبنيات داده نشده است
معاون كالاهاي مصرفي سازمان حمايت اظهار داشت: هيچ مجوزي براي افزايش قيمت شير و لبنيات صادر نشده است.
محمد قبله در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ در واكنش به اين سوال كه رويدادهاي رخ داده در بازار حكايت از چه موضوعي دارد و چرا هر روز با افزايش قيمت ها مواجه هستيم اظهار داشت: در برخي كالاها نظير روغن نباتي افزايش قيمت از پيش از عيد تصميم گيري شده بود و قرار شد تا در نيمه دوم فروردين ماه اعمال شود.
وي درخصوص افزايش قيمت محصولات لبني و همچنين شير خام اظهار داشت: سازمان حمايت هيچ گونه مجوز افزايش قيمتي براي محصولات لبني و شير نداده است.
وي درخصوص افزايش قيمت كره در بازار افزود: افزايش قيمت كره به دليل نوسانات نرخ ارز بوده و پيش بيني ما اين است كه به زودي قيمت كره در بازار متعادل شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14