(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۵
 

گزارشي از سفر به مناطق عملياتي جنوب با كاروان ناحيه شهيد بهشتي تهران
گام به گام در سرزميني كه به شوق وصال مي سوزد
20 ميليون نوجوان ايراني در محاصره بازيهاي غيراخلاقي
جشن پايان دفع غيربهداشتي پسماند در 4 كلان شهر كشور برگزار مي شود
مراقب سارقان باشيد



گزارشي از سفر به مناطق عملياتي جنوب با كاروان ناحيه شهيد بهشتي تهران
گام به گام در سرزميني كه به شوق وصال مي سوزد

منيره غلامي توكلي
وقتي اسفندماه، آخرين برج از فصل سرد و يخ زده زمستان خود را به كوچه و بازار شهرها مي رساند؛ ديگر نفس گرم زمين به او مجال زورآزمايي نمي دهد و كم كم اك بوي بهار فضاي شهر را پر مي كند. گويي در هنگامه تحول طبيعت و تحويل سال هر موجودي به فكر تغيير، ساماندهي، زيبا شدن و شاد زيستن است.
در اين دايره تغييرات، دل به عنوان محك آدميت و تفكر به عنوان وجه تمايز بشر با ساير كائنات نيز به دنبال بهانه اي براي شاد زيستن و چشمانشان به دنبال دليلي براي شادمانه نگاه كردن هستند.
اما افسوس در بيشتر مواقع، زمانيكه حرف دل به ميان مي آيد؛ خيلي از ما زبانش را نمي فهميم و چون كودكي پرورش نيافته بهانه هايش را با زرق و برق وسايل نو و پيش پا افتاده رفع و رجوع مي كنيم؛ غافل از اينكه دل بيش از ما ارزش خود را مي داند و چشم؛ ناز نگاهش را به اين آساني ها نمي فروشد.
واي برما؛ كه زنجيرهاي نامرئي تعلقات مادي هم دست و پاي تفكر ما را بسته باشند و به جاي او سرنوشت كارهايمان را رقم بزنند و چه بد سرنوشتي است اگر بر پايه خواهش هاي مادي رقم بخورد... و بهار فصل رويش دوباره و آغاز زندگي و مهاجرت از تاريكي به سوي روشنايي است؛ اگر بدانيم و بخواهيم.
سفري براي رهايي از منيت ها
يكي از راه هايي كه مي تواند گام هاي خسته اما شتاب زده بشر هزاره بيستم را از جهان خاكستري و بي جان عصر تكنولوژي، از دنيا دنيا بي رحمي و قساوت و نفس نفس خودخواهي و آزمندي به دنياي پويا و رنگارنگ طبيعت، به دل صاف و مهربان آسمان و دست بخشنده كردگار نزديك كند سفر است.
... و چه سفري بهتر از بستن كوله بار هجرت به سرزمين هايي كه ملائيك خدا بر آن تبرك مي جويند. جايي كه بايد كفش ها را كند و آهسته قدم برداشت چرا كه زمين در شوق وصال مي سوزد. جايي كه گرما و تشنگي فصل نمي شناسد و لب خشك شده تن نرم رمل هايش، جاي پاهاي تو را به يادگار برمي دارد.
من درباره سفر به كربلاي ايران، سرزميني كه اصحاب الاخرالزماني سيدالشهدا در آن لاله شدند؛ درباره خوزستان و مناطق عملياتي آن مي نويسم. قريب دو دهه است كه با ورق خوردن روزهاي آخرين برگ تقويم سال، كاروان راهيان نور از سراسر ايران زمين به سوي خوزستان قهرمان حركت كرده و ايراني كوچك اما عاشق را در گوشه اي از مرزهاي جنوبي گرد هم جمع مي كند.
در اين سفر كه بيشتر در غالب كاروان هاي راهيان نور تحت حمايت و هدايت اقشار مختلف بسيج مستضعفين برگزار مي شود؛ من نيز همراه با كاروان «ميثاق با خاك» از «ناحيه شهيد بهشتي سپاه محمد رسول الله» ميهمان شهداي هشت سال دفاع مقدس در مناطق عملياتي شلمچه، دهلاويه، هويزه، طلائيه، چزابه، اروند، كارون، خرمشهر و آبادان هستم.
سرزمين هايي كه با ورود به هر يك از آنها صداي ناله جان خسته شده از قفس تن كه به دنبال نيستان وجود مي گردد؛ گوش و چشم دل را بيدار و بهاري مي كند و من با خود واگويه مي كنم: «اي كاش قدر اين لحظات را بدانيم و از كنار اين حالات سرسرانه نگذريم.»
شايد اين ويژگي منحصر به فرد سفر باشد كه خودبيني ات را به ديگرانديشي تبديل مي كند و من با نگاهي به ساير همسفرانم متوجه تلاش آنها در كسب بهترين دستاوردها از لحظات حضورشان مي شوم.
همه به اندازه دين به شهدا مسئوليم
«مريم حسن پور» كه در تصاوير شيشه اي پنجره مقابلش به دوردست ها سفر كرده مي گويد: «سفر به مناطق عملياتي به انسان يادآوري مي كند كه براي اين عزت و آزادي كه اكنون به آن مفتخر هستيم چه خون بهاي سنگيني داده شده است و چه جواناني با ايثار و عشق، سربلندي نسل آينده را رقم زده اند و اين حقيقت مسئوليت ما را صدچندان مي كند.»
او معتقد است كه همه ملت ايران چه در دوران كنوني و چه در ادوار ديگر براي اتخاذ هر تصميمي و انجام هر كاري بايد بدانند شهدا و خداي شهدا ناظر بر اعمال آنها هستند و به اندازه ديني كه دارند بايد با صداقت و ايمان عمل كنند.
حسن پور در ادامه، حركت ساليانه كاروان راهيان نور را بزرگترين حركت فرهنگي جامعه در برابر تهاجم فرهنگي مي داند و مي افزايد: توجه و ترويج فرهنگ متولدشده با دفاع مقدس و حفاظت و معرفي آثار بجامانده از اين دوران سرخ و سرنوشت ساز تضمين كننده سلامت راه پيش رو، راهنمايي دلسوز و مشوق براي جوانان و نقشه راهي براي تشخيص كوتاه ترين مسير جهت رسيدن به اهداف بزرگ ملي است.
ظهر را در طلاييه هستيم و سجاده هايمان بر روي خاك اين منطقه به خدا نزديك تر است. آفتاب سوزان اين دشت تفتان چتر مهرباني را بر سر زائران شهدا چنان گسترده كه همه از گرماي مهمان نوازي اش درفصل بهار عرق برچهره دارند!
سفري از جنس ايمان و عشق
«امير يگانه» راننده اتوبوس شماره يك كاروان ميثاق با خاك منتظر مسافرانش كنار اتوبوس ايستاده است. او مي گويد: توجه به نظم، رعايت مقررات گروه، توجه به بهداشت فردي و محيط و مهرباني، از مهمترين ابعاد اخلاقي سفر است كه پايبندي به آنها مي تواند سفر خوش و بي خطري را رقم بزند.
وي كه تجربه قريب يك دهه مسافرت گروهي را دارد، نظرش را درباره تفاوت سفر راهيان نور با ساير سفرها اينگونه بيان مي كند: «قشري كه مسافر اينگونه سفرها هستند از همان لحظه حركت، بينشان نوعي صميميت وجود دارد كه زاييده ايدئولوژي هاي يكسانشان است؛ گويي مسافران راهيان نور با ويژگي هايي چون مذهبي بودن، عشق به شهدا و انقلاب اسلامي و احترام به خانواده شهدا به هم نزديك شده اند و همدلي و گشت بينشان بسيار ديده مي شود. اين ويژگي ها براي كساني كه بار اول همسفر اين گروه مي شوند جذاب و آموزنده است.»
«امير يگانه» بازديد از مناطق عملياتي را تجربه كردن احساسات جديد و ديدن نوعي زندگي منفك از ماديات مي داند و مي افزايد: هزار كيلومتر آن طرف تر از تهران در طلاييه دنيا را بسيار كوچك مي بيني و اين ديد از دريچه چشمان كساني است كه با فرهنگ حسيني، دنيا و داشته هايش را بي اعتبار كردند. به تعلقات مادي و عاطفي خود پشت كرده و در عين سادگي نگاهشان، بزرگترين و زيباترين دنياها را ديدند و درك كردند. اين سرزمين و حماسه سازانش اگرچه به تو نزديكند اما دركشان سخت است.
ديار امامزادگان عشق
صبحگاهي ديگر در جزيره مجنون، با غرور و افتخار بر خاكي قدم مي گذاريم كه محصور در آب است و به زيباترين صورت ممكن خشكي و سيرابي را به رخ مي كشد. چون سيرابي شهدا از جام هستي و تشنگي ما در درك قطره اي از آنچه آنها نوشيدند.
«زهره اكبري» يكي از بازديدكنندگان درحاليكه به شدت تحت تأثير فضاي معنوي مناطق عملياتي قرار گرفته و مشتاقانه در آرزوي ديدار مجدد شلمچه است نسبت به عدم حضور راوياني كه خود تجربه حضور در جبهه را داشته اند گله مند است و مي گويد: «آنچه ما مي بينيم و آن واقعيت هايي كه اتفاق افتاده است زماني در ذهنمان شكل مي گيرد كه روايت و تصوير در كنار هم ما را به وقايع سي سال پيش برگرداند.»
«اكبري» با اشاره به اينكه راهيان نور آشنايي بيشتر با فرهنگ شهادت و توجه بيشتر به ارزش هاي معنوي و اسلامي است، حضور برخي از بانوان و دختران بدحجاب را با ديد تأسف مي نگرد و مي گويد: بنابر فرمايشات مقام معظم رهبري، شهدا امامزادگان عشقند و ما بايد با طهارت و انضباطي كه وارد مكان هاي مقدس مي شويم پا به اين ديار بگذاريم و مؤدب تر آنكه حتي كفش هايمان را هم از پا دربياوريم.
او كه فرزند يكي از جانبازان شهيد هشت سال دفاع مقدس است چندسالي است نخستين روزهاي بهار را در جنوب ايران كنار يادمان هاي شهدا آغاز مي كند و چه زيبا حالي دارد وقتي از زيارت شهداي گمنام برمي گردد.
مناطق عملياتي، چهره ديگري از طبيعت كه بايد حفظ شوند
در طول مسير هرچقدر كه پيش مي رفتيم در كنار تصاوير و صحنه هاي زيبايي كه زائران خالقان آن بودند، برخي از حركات غيراخلاقي و بهداشتي مسافران نگاه ها را غمزده مي كند.
ميزبانان سفر ما كه آنها را خادمان شهدا مي ناميدند هرچند راهنماي مهرباني براي رفع برخي از ناهنجاري هاي مسافران هستند؛ اما فرصت براي اصلاح حركات بعضي از افراد كم است.
«زينب اكبري» با نشان دادن باقي مانده غذاي برخي از كاروان ها، ريخته شدن مواد يك بار مصرف و گاها بهداشتي! در گوشه گوشه يادمان ها و با اشاره به بوي بد برخي از سرويس هاي بهداشتي مناطق، پيشنهاد جالبي مي دهد و مي گويد: «چطور وقتي كه به كوه يا دشت مي رويم، همياران طبيعت با كيسه ذباله ها مسير خود را پاكسازي مي كنند؛ كاش در اين مناطق هم گروه هايي به خاطر شهدا و ارج و قربشان نزد خدا؛ منزل و مأواي رهروان امام حسين(ع) را تميز كرده و از پاداش معنوي آن برخوردار شوند.
او ادامه مي دهد اگر يك مسافر خارجي از اين مناطق بازديد كند با ديدن اين صحنه ها چه برداشتي از مردم ما خواهد داشت؟! خوب است مسئولان سفر در اين زمينه قبل از حركت كاروان ها، تذكرات و دستورالعمل هايي به مسافران بدهند.
خواهران اكبري در كنار تمامي بايدها و نبايدهاي سفر راهيان نور؛ برنامه ريزي دقيق، رعايت حال مسافران در امر خدمات و حضور به موقع در يادمان هاي هشت سال دفاع مقدس را از مهم ترين ويژگي هاي داشتن يك سفر خوب از سوي مسئولين كاروان برمي شمارند.
شهر موزه اي پر هياهو
در كنار مسجد خرمشهر بازارچه اي برپاست. سوغات شيرين و مقوي خرما و رطب خوشمزه در محصولات مختلف فروخته مي شود. در برخي از غرفه ها لوازم آرايشي! عطر! لباس هاي زنانه! گل سرا! اسباب بازي و حتي لوازم منزل! عرضه مي شود.
باور نمي كنم با روحيه اي جدا شده از تعلقات مادي به سوي شهري آمده باشم كه به جاي كالاي معنوي آن هم كنار مسجد جايي كه مؤذنش ما را به سوي بهترين عمل فرا مي خواند درست وقت اذان كالاي دنيوي را با زرق و برق بسيار و قيمت هاي وسوسه كننده به فروش برسانند و مسافران نور را خواه ناخواه خريدار آن كنند.
«هاني و مسلم حمودي» از شهروندان خرمشهري كه تعجبم را ديده اند با لهجه زيباي جنوبي و دل گرفتگي خاص مي گويند: با ديدن اين تصاوير خود ما هم به اين نتيجه رسيده ايم كه خرمشهر از اسفندماه حالت يك موزه را دارد كه گويي همه قصد تماشاي آن را دارند. موزه اي كه كمتر كسي به فكر آباداني اش است و برايش دل مي سوزاند.
«مسلم» ادامه مي دهد: جوان هاي خرمشهري از اين فرصت كوتاه دو ماهه براي كسب و كار استفاده مي كنند چرا كه احساس مي كنند بعد از رفتن كاروان هاي راهيان نور و مسافران نوروزي ديگر مجال و فرصتي براي كار و كسب درآمد ندارند.
«هادي» به فراموش شدن خرمشهر حتي در اذهان نمايندگان انتخابي اين شهر اشاره دارد و مي گويد: مردم ما با عشق به انقلاب و جمهوري اسلامي پاي صندوق هاي رأي مي روند تا به دلسوز ترين فرد به عنوان نماينده در مجلس رأي بدهند كه متأسفانه... خدا كند مجلس نهم كمي به فكر خرمشهر خونين شهر ايرانيان باشد. مسلم از نبود امكانات ورزشي و تفريحي و مكان هاي فرهنگي در شهر خون و قيام مي گويد و اينكه بايد خرمشهر به اندازه نامش آباد و جوانانش برخوردار از امكانات باشند.
سفري براي آشنايي با شهدا و ديگر هيچ...
وقت بازگشتن است و من با خود مي انديشم براستي از اين سفر چه توشه اي برگرفته ام از سفري كه با گذشتن از شهرها و دشت هاي سرسبز و جاده هاي دراز، مقصدي جز خاك هاي مرزي ايران و دشت ها گرم و تشنه نداشت.
سفري كه در آن از دست ندانم كاري هايت دلگير مي شوي، از كرده هايت با ريختن اشك ندامت پشيمان مي گردي، سفري به عمق جدايي از خوشي هاي زودگذر، سفري براي درك لحظه اي براي مردم زيستن و براي اسلام جان باختن، سفري در درياي ولايت مداري و ولايت پذيري، سفري براي جدايي از داشته هاي كم ارزش و كسب نداشته هاي ارزشمند، سفري براي زنده نگه داشتن سه دهه مبارزه نابرابر، سفري براي شهدا و ديگر هيچ...
«زهره حيدري» مربي گروه شهيد وزوايي كه در طول سفر در كنار كودكان و نوجوانان مسافر راهيان نور با انواع آموزش ها و برگزاري مسابقاتي چون احكام، حفظ قرآن، معلومات عمومي قرآن و علمي و معرفي سيره عملي و نظري شهدا كارهاي زيباي فرهنگي مي كرد در پاسخ به اين سؤالم با نشان دادن نقاشي «حسام الدين بختي» كودك هشت ساله كاروان كه سربازان بعثي را با رنگ هايي تيره و اسلحه به دست، پناه گرفته پشت تانك ها كشيده بود كه در محاصره سرباز ايراني با لباس هايي روشن و پرچم هايي مزين به نام ائمه اطهار قرار گرفته بودند، مي گويد: نتيجه سفرها براي ما بزرگسالان حفظ نام و ياد شهدا، خودسازي و عبرت است و براي كودكان ديدن صحنه هايي كه مي تواند آنها را براي درك بهتر وقايع تاريخ هشت سال دفاع مقدس در مستندات و فيلم نامه ها كمك كند. اين سفر مي تواند نه تنها باور آنها را قوي كند بلكه در يك همزاد پنداري خودشان را چون شهدا و ايثارگران حافظان اين انقلاب و دستاوردهايش بدانند.
او درست مي گفت كه حسام الدين در نقاشي كودكانه اش خود را هم كشيده بود و با ذوقي كودكانه در بالاي نقاشي كنار اسمش نوشته بود: (ايران برنده است)

 



20 ميليون نوجوان ايراني در محاصره بازيهاي غيراخلاقي

بنياد ملي بازيهاي رايانه اي مدعيست بازيهاي داراي نشان اين بنياد عاري از اثرات مخربي همچون ابتذال و خشونت است حال آنكه عرضه وسيع سي دي هاي مستهجن بازيهاي رايانه اي در بازار كشور با نشان اين بنياد حاكي از تناقض و اتفاقي ناگوار در عرصه توليد محصولات فرهنگي است.
9 خردادماه سال 85 بود كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در يك مصوبه 11 ماده اي تصويب كرد موسسه اي غيردولتي زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسئوليت توليد و توزيع بازيهاي رايانه اي را برعهده بگيرد. اين موسسه كه به نام بنياد ملي بازيهاي رايانه اي نام گرفت وظيفه تهيه و تنظيم راهبردها و سياستها را در زمينه بازيها رايانه اي براي ارائه به شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برنامه ريزي و طراحي كلان بازيها و واردات و صادرات بازيهاي رايانه اي بر عهده گرفت. همچنين يكي از مهمترين اهداف و سياستهاي اين بنياد تبيين، تقويت و ترويج مباني فرهنگي وهويت اسلامي ـ ايراني از طريق اين صنعت بانگاه ويژه به كودكان ونوجوانان، حمايت كامل از ظرفيتهاي موجود اين صنعت در كشور با رويكرد بومي سازي و تقويت توليدات داخلي است كه در اساسنامه اين بنياد هم به آن اشاره شده است.
تشكيل اين بنياد به اين منزله بود كه خانواده هاي ايراني با خيالي آسوده براي فرزندان خود بازيهاي رايانه اي با نشان استاندارد فرهنگي(بنياد ملي بازيهاي رايانه اي) تهيه كنند چرا كه اين بنياد بر اساس سياستها و اهداف خود نبايد اجازه دهد بازيهاي رايانه اي مخرب، منحرف، مبتذل، بي بند و بار و خشن ميهمان فكر كودك و نوجوان شود اما برخلاف تمامي اهداف و سياستهاي بنياد (بنياد ملي بازيهاي رايانه اي) طي اين سالها موج عظيمي از بازيهاي رايانه اي مخرب با نشان اين بنياد وارد بازار شده است.
بازيهايي كه در آن زنان با پوششي نامناسب و حتي مبتذل نقش آفريني كرده و ذهن جوان را به سمت تعاملات جنسي تحريك مي كند تا آنجا كه در يكي از اين بازيها قهرمان زن داستان با انجام حركات مبتذل صحنه هاي نامناسبي را به معرض نمايش مي گذارد. در بازيهاي ديگر موضوع شيطان پرستي، مسلمان كشي و حتي نسل كشي دنبال مي شود و نوجوان مراحل مختلف بازي را تا انتها دنبال مي كند بي آنكه بداند چه تاثير مخربي بر ذهن و افكارش خواهد داشت. نكته جالب اينجاست كه در بسياري از اين بازيها هرآن چه كه دين اسلام با آن مخالف است به شدت تبليغ مي شود. به نوعي كه انگار تلاشي موذيانه دراين بازيها وجود دارد كه قصد دارد نوجوانان را به تعارض فرهنگي و تقابل هويتي وفرهنگي بكشاند.
البته تهاجم فرهنگي عليه اخلاق دراين بازيها حتي به نمايش عريان رابطه جنسي محدود نشده بلكه توليد كنندگان اين بازيها دريك اقدام كاملا هدفمند وتوطئه آميز مسائل ديگري را نمايش مي دهند. مسائلي كه تماشاي آن براي كودكان ونوجوانان مي تواند فاجعه آميز باشد. مسائلي مانند تجاوز!در برخي از اين بازيها مسئله تجاوز يكي از سوژه هاي اصلي است به گونه اي كه انگار اين موضوع به نمايش گذاشته شده تا قبح آن را در پيش چشم نوجوانان جوامع مذهبي وجوامع جهان سوم بشكند.
نقش اين بازيها تا حدي در روند رشد جسماني و روحي رواني كودكان انكارناپذير است كه كودك بسياري از مهارت هاي فردي و اجتماعي مورد نياز براي زندگي آينده خود را از طريق همين بازيهايي كه به نظر بسياري بي اهميت جلوه مي كند مي آموزد. به طوريكه در زمان حاضر بازيهاي رايانه اي به يك نهاد اجتماعي كننده تبديل شده اند كه سن اثرگذاري را كاهش داده اند به گونه اي كه اگر كودك از 7 تا 8 سالگي به برنامه هاي تلويزيون واكنش نشان مي دهد و معناي روايت و شخصيتها را مي فهمد، اين سن در مورد بازي هاي رايانه اي به پنج سالگي مي رسد. بدين ترتيب بازيهاي رايانه اي كه اجتماعي كردن كودك را زودتر از ساير رسانه ها آغاز كرده اند، در انتقال نمودهاي فرهنگي به كودك قوي تر از ساير رسانه ها عمل مي كنند. يك نظرسنجي در اروپا نشان مي دهد كه بازي اي رايانه اي براي جوانان و نوجوانان بيش از ساير محصولات سرگرم كننده اهميت دارد؛ به همين دليل است كه در اكثر كشورها سرمايه گذاري براي توليد اين رسانه نوين به مراتب بيشتر از ديگر مقوله هاي فرهنگي است.
هر چند كه صهيونيست و استكبار با سرمايه گذاريهاي كلان از سالها قبل برنامه تهاجم فرهنگي را در دستور كار خود قرار داده و امروز هم در پوشش جنگ نرم قصد تاثيرگذري بر افكار نوجوانان و جوانان ايراني را دارند ولي اين وظيفه نهادها و سازمانهاي فرهنگي است كه به گفته مقام معظم رهبري بايد در نوك پيكان مقابله با ناتوي فرهنگي قرار داشته باشند. اما متاسفانه غفلتها، رانتها، سهل انگاريها و عدم نظارتها موجب شده تا مهر تأييد نهادي كه وظيفه حراست از فرهنگ و اخلاق در بازيهاي رايانه اي را دارد بر بازيهايي كه در آن مسلمانان محكوم به خشونت طلبي و جنگ طلبي هستند حك شود.
عرضه وسيع سي دي هاي مستهجن بازيهاي رايانه اي در بازار كشور با آرم و نشان بنياد ملي بازيهاي رايانه اي در حالي است كه بهروز مينايي رئيس بنياد ملي بازيهاي رايانه اي اعلام كرده است:20 ميليون نفر از مردم كشور روزانه از سرويس «گيم» استفاده مي كنند و وقتي كه براي بازي رايانه اي در ايران مصرف مي شود بالغ بر 40 ميليون ساعت در روز است.
18 ساله ها بيشترين استفاده كنندگان بازيهاي رايانه اي
اين مقام فرهنگي كشور گفته است: متوسط سن گيم در ايران 18 سال است كه پيش بيني مي شود اين رقم در 10 سال آينده به 28 سال ارتقا يابد. نكته قابل تامل در گفته هاي مسئول كنترل بازيهاي رايانه اي كشور اين است كه اعلام كرده اند هم اكنون بازيهايي كه ژانرهايي از خشونت، بي بند و باري ، استرس و نقض مسائل ديني را به همراه داشته باشد و اعتقادات مذهبي را زيرسوال ببرد اجازه فروش ندارد.
در اين ميان همچنان بازيهاي رايانه اي به عنوان يكي از پردرآمدترين محصولات فرهنگي در فروشگاهها عرضه مي شود و كودكان و حتي والدين بدون توجه به ماهيت بازيها و با اعتماد به برچسب بنياد ملي بازيهاي رايانه اي اين محصولات را خريداري مي كنند. غافل از اينكه بهترين ابزاري كه غرب مي توانست از آن براي ايجاد انحراف هويتي واخلاقي در جوانان استفاده كند همين بازيهاي رايانه اي است كه در غفلت مسئولين و خانواده ها همبازي ثابت كودكان و نوجوانان ايراني شده است. تاسف برانگيزتر آنكه دستگاهي كه وظيفه مقابله با اين موج را دارد خود به عاملي براي ترويج بازيهاي رايانه اي مبتذل ومستهجن تبديل شده است. با اين همه بررسي هاي اجمال بازار نشر وعرضه بازي هاي رايانه اي نشان مي دهد كه نظارت مستمر و مؤثر حلقه اي مفقوده در سير توليد و عرضه بازيها در ايران است كه در اين ميان شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز بايد در اقدامي عاجل فعاليتهاي اين بنياد را بازنگري كند.

 



جشن پايان دفع غيربهداشتي پسماند در 4 كلان شهر كشور برگزار مي شود

قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست از برگزاري جشن پايان دفع غيربهداشتي پسماند در 4 كلان شهر كشور (اصفهان، تبريز، مشهد و قزوين) در هفته زمين پاك خبر داد.
علي محمد شاعري گفت: امسال معاونت محيط زيست انساني سازمان محيط زيست محور فعاليت خود را مديريت پسماند قرار داده است و به همين مناسبت برنامه جامع مديريت پسماند را در 6 بخش پسماندهاي كشاورزي، صنعتي، بيمارستاني، ويژه، خانگي و ساير پسماندها به مرحله اجرا درخواهيم آورد.
وي ادامه داد: سالانه حدود 16ميليون تن زباله خانگي در كشور توليد مي شود و درحال حاضر حدود 80درصد اين زباله ها به صورت بهداشتي دفع و دفن و 20درصد به صورت غيربهداشتي در طبيعت رهاسازي مي شود.
شاعري افزود: امسال برنامه ريزي كرده ايم كه مديريت صحيح پسماند را از 80درصد به 90 درصد ارتقا دهيم.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد: به همين مناسبت هفته زمين پاك كه از 2 ارديبهشت امسال آغاز مي شود در چهار شهر بزرگ كشور (اصفهان، تبريز، مشهد و قزوين) جشن پايان دفع غيربهداشتي پسماند را برگزار خواهيم كرد و در اين شهرها تمامي پسماندها براي اولين بار به صورت صددرصد مبتني بر روش هاي علمي و روز دنيا مديريت و دفع خواهد شد.
شاعري تاكيد كرد: به تدريج تا پايان سال جاري در تمامي كلان شهرهاي كشور و مراكز استانها برنامه ريزي كرده ايم كه تمامي زباله هاي خانگي و پسماندهاي خانگي را به صورت صددرصد دفع و دفن بهداشتي كنيم.
وي افزود: درسال جاري برنامه ريزي كرده ايم تا پايان سال 1391 تمام پسماندهاي بيمارستاني را به صورت بهداشتي در 860 بيمارستان كشور امحاء و بي خطرسازي كنيم و سپس به مراكز دفن بهداشتي منتقل خواهيم كرد و آن جا دفاع و دفن خواهند شد.
شاعري تاكيد كرد: درسال جاري ما تمامي پسماندهاي كشاورزي شامل سموم تاريخ گذشته و سموم خطرناك كه توسط وزارت جهاد كشاورزي الان در انبارهاي مخصوص نگهداري مي شود با روش هاي مناسب دفع و نابود مي كنيم به گونه اي كه هيچ خطري براي طبيعت نداشته باشد و صددرصد آنها را امحاء خواهيم كرد.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براي ساير پسماندها مانند پسماندهاي صنعتي برنامه ريزي كرده ايم كه طبق برنامه اعلام شده به استان ها كه وظيفه دارند با روش هاي مناسب از جمله نصب زباله سوزهاي پيشرفته و ريجكت سوزها و به كارگيري روش كمپوست و ايجاد سلول هاي بهداشتي دفن و زباله اقدام كنند، بتوانيم امسال گام اساسي در مديريت پسماند برداريم.
شاعري تصريح كرد: پيش بيني مي كنيم كه حداقل امسال 10درصد ميزان بازيافت و دفع بهداشتي را در كشور افزايش دهيم.
وي ادامه داد: همچنين درشمال كشور قرار است مانند استان هاي گيلان و مازندران با نصب زباله سوزهايي كه توسط شركت هاي معتبر درحال اجرا است همه زباله هاي خانگي شمال كشور را تا پايان سال 92 به صورت صددرصد دفع و دفن كنيم.
شاعري با اشاره به آغاز هفته زمين پاك از دوم ارديبهشت گفت: ما سال گذشته را سال سياست گذاري و برنامه ريزي براي مديريت هواي پاك قرار داديم و اقدامات خوبي براي ساماندهي خودروهاي توليد داخلي و سوخت توليد داخل و صنايع آلاينده اتخاذ كرديم.
وي عنوان كرد: ما درسال جاري 50درصد از منابع آلاينده كشور را تبديل به صنايع پاك خواهيم كرد كه حدود 1400 واحد صنعتي را شامل مي شود ضمن اينكه سال 90 هم حدود 1400 واحد صنعتي آلاينده را تبديل به صنايع پاك كرديم و امسال هم حداقل به همان ميزان برنامه ريزي شده است و تا پايان سال 1392 تمام صنايع آلاينده كشور را به صنعت پاك تبديل خواهيم كرد.
قائم مقام سازمان حفاظت محيط زيست آلاينده محيط زيست اظهار داشت: برنامه ريزي ديگر ما درسال 91 برپايش آن لاين و لحظه اي صنايع و واحدهاي آلاينده محيط زيست است كه درسال جاري حدود 700واحد صنعتي بزرگ و منابع زيستي را تحت پايش آن لاين قرار خواهيم داد و صنايع و منابع زيستي كه تحت پايش ما امسال درخواهند آمد به حدود 1500 واحد مي رسد و ميزان خوداظهاري و پايش غيرلحظه اي را به 2 برابر افزايش خواهيم داد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: در حوزه هوا ما درسال 91 طرح جامع كاهش آلودگي هوا را در 8 كلان شهر كشور به صورت كامل طبق برنامه و قانون ابلاغ شده اجرا خواهيم كرد.

 



مراقب سارقان باشيد

توجه شهروندان به نكات ايمني مي تواند نقش پيشگيرانه در وقوع سرقت داشته باشد.
- استفاده از تجهيزات ايمني مناسب باعث مي شود دزدان براي ورود به داخل خانه با تاخير روبه رو شوند. بررسي هاي پليس نيز نشان مي دهد اين خانه ها كمتر مورد دستبرد قرار گرفته اند. مقابل پنجره ها و نورگير، نرده هاي محافظ ايمني نصب كنيد. متاسفانه برخي شهروندان به قفل در پشت بام توجه اي نمي كنند و اين باعث شده دزدان از اين راه وارد خانه ها شوند. بدين ترتيب با قفل كردن درهاي پشت بام، دزدان را ناكام مي گذاريد.
- وسايل قيمتي مانند طلا، جواهرات و اسناد را در محلهاي امن و يا نزد بستگان مورد اعتماد قرار داده و آنها را در محلهاي قابل دسترس نگهداري نكنيد. همچنين هنگام مسافرت مدت زمان و مقصد سفر خود را به همسايگان مورد اعتماد اطلاع دهيد تا در اين مدت رفت و آمدها و تغيير نور در خانه را زير نظر داشته باشند.
- در صورت گم كردن كليد خانه بلافاصله قفلها را تعويض كنيد. از قرار دادن كليد در محلهايي مانند زير جاكفشي، گلدان و ساير محلهاي قابل دسترس به شدت خودداري كنيد. زيرا دزدان پس از ورود به داخل ساختمان براي يافتن كليد احتمالي ابتدا سراغ اين محلها مي روند. در صورتي كه اطراف خانه شما خالي از سكنه است و يا در مجاور آن مشغول كار ساختمان سازي هستند، لازم است از خانه خود مراقبت بيش تري به عمل آوريد.
دزدان در مراكز خريد
- مراقب كيف قاپان و جيب بران در مراكز خريد و همچنين سارقان لوازم داخل خودرو در استراحتگاه ها باشيد.
- در اماكن پرتردد مراقب تماس بدني افراد ناشناس باشيد.همچنين از قرار دادن تمام پول خود در يك جيب خودداري كنيد.
- از قبول چك پول از افراد ناشناس خودداري كنيد. در فروشگاه هايي كه امكان پرداخت الكترونيكي وجود دارد، از دادن اطلاعات كارت خود به فروشنده خودداري كرده و رمز و مبلغ پرداختي را خود وارد كنيد. در پايان هم رسيد دريافت كنيد.
- مراقب افرادي كه تحت عنوان مامور قصد كنترل چك پول و اشياي خريداري شده شما را دارند باشيد. همچنين خريد خود را حتي براي چند لحظه رها نكنيد زيرا سارقاني با پرسه زدن در اطراف مراكز خريد ، اقدام به قاپيدن بسته هاي خريد و فرار با موتورسيكلت مي كنند.
- هنگام مسافرت به هشدارهاي پليس توجه كرده و اثاثيه خود را داخل صندوق عقب قرار داده و از قرار دادن آنها به خصوص چمدان ها بر روي باربند خودداري كنيد.اشياي قيمتي را داخل خودرو و در معرض ديد قرار ندهيد.
- : در صورتي كه قصد برپايي چادر و اقامت در فضاي باز را داريد توجه داشته باشيد در محل هاي خلوت و كم تردد چادر برپا نكنيد. اشياي قيمتي و با ارزش را كنار چادر رها نكنيد. دزدان شب ها با بريدن بخشي از چادر اقدام به سرقت كيف و ديگر لوازم با ارزش مي كنند. از سوي ديگر چادر مسافرتي خود را در نزديكي خودرو برپا كنيد.
- چنانچه در جاده افرادي با خودرو و لباس شخصي و تحت عنوان مامور شما را متوقف كرده و مدعي شدند خودروي شما سرقتي است به راحتي تسليم خواسته آنها نشويد و از مامور بودن آنها مطمئن شويد. آدرس و شماره تماس خود را در جيب كودكان قرار دهيد. از قبول غذا و نوشيدني از افراد ناشناس خودداري كنيد. اطفال را به زيور آلات گرانقيمت مزين نكنيد.
- حين سرقت چه بايد كرد؟
هشدارهاي زيادي درباره راه كارهاي پيشگيري از وقوع سرقت از منازل، مغازه ها، كيف پول و ... از سوي پليس ارائه شده است، اما در صورت وقوع سرقت چه بايد كرد؟
-پليس از شهروندان مي خواهد به محض وقوع سرقت يا اطلاع از آن مراتب را سريعا به شماره تلفن 110 اطلاع دهند و در دادن آدرس، تلفن و... دقت لازم را داشته باشند چراكه اين امر حضور ماموران را سريعتر خواهد كرد .
همچنين مالباختگان بايد تا زمان حضور ماموران از به هم زدن صحنه، اعم از مرتب كردن وسايل، جابجايي آنها، دست زدن به اشياء و تردد غيرضروري پرهيز كنند و درصورتي كه به واسطه سرقت، شيشه، درها يا پنجره شكسته است از جمع آوري خرده شيشه ها خوداري كنند .
-از حضور و دخالت افراد ناشناس كه ظاهرا براي كمك و همدردي با مالباخته در محل تجمع يا اقدام به جابجايي وسايل و... مي كنند جلوگيري كنيد. هرگونه اطلاع و يا اخبار در مورد نحوه سرقت، موارد مشابه به آن و... كه ممكن است به نظر مهم باشد را با ماموران در ميان بگذارند .
- همچنين اگر مورد سرقت، وسيله نقليه باشد مالباختگان بايد توجه داشته باشند كه به منظور پيشگيري از اقدام نامشروع و ضدامنيتي سريعا مشخصات كامل وسيله نقليه شامل نوع، شماره پلاك، شماره موتور، رنگ، شماره شاسي يا بدنه، مدل سيستم و... را به صورت كتبي به ماموران مربوط تحويل و درصورت امكان ساعت و تاريخ دقيق سرقت يا ساعت و تاريخ اطلاع از سرقت را به ماموران اطلاع دهند .
حداقل دو آدرس و شماره تلفن براي تماس اضطراري ماموران در اختيار آنان قرار دهند و در صورتي كه مورد سرقت جيب برها قرار گرفته اند، با حفظ خونسردي ضمن اطلاع آني به پليس 110، مشخصات كاملي از زمان و مكان موارد به سرقت و مشخصات ظاهري فرد يا افراد مظنون را گزارش دهند و مواظب بقيه اشياء و اموال همراه خود باشند وآنها را در جايي رها نكنند تا مورد سرقت مجدد قرار نگيرند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14