(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه ۳۱  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۸

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله وحيد خراساني : حفظ نظام براي هميشه اوجب واجبات است
در جلسه علني ديروز مجلس مذاكرات 150دقيقه اي نمايندگان درباره يك ماده بي نتيجه ماند
اخطار 225 نماينده مجلس به امارات گستاخي تحمل نمي شود
شبهات درباره تفاوت هاي جنسيتي در اسلام (بخش دوم وپاياني)
خارج از دستور
لايحه بودجه 17 ارديبهشت به صحن مجلس مي آيد
همايش بيداري اسلامي در انديشه سياسي امام و رهبري برگزار مي شود
ديدار فرهاد دانشجو با هاشمي رفسنجاني
حسين فدايي: تيم مذاكره هسته اي به خوبي از حقوق ايران دفاع كرد
دنياي امروز بيش از هر زمان به سعدي نيازمند است
سروري: مرتضوي به قول شرفش پاي بند است



آيت الله وحيد خراساني : حفظ نظام براي هميشه اوجب واجبات است

آيت الله وحيد خراساني تاكيد كردند حفظ نظام از اوجب واجبات است نه براي امروز كه ما هستيم ، براي هميشه تا روزي كه اين پرچم به دست امام زمان ارواحنافداه برسد و ما همه در قبال اهل بيت عليهم السلام مسئوليم.
به گزارش جهان،آيت الله وحيد خراساني گفت: در روز قيامت كه يوم الحسره و روز افسوس و پشيماني است، همه آنها كه مسيري جز مسير اهل بيت را برگزيدند، انگشت ندامت خواهند گزيد و آرزو مي كنند كه اي كاش از مدت عمر خود براي خدمت به آستان ائمه طاهرين به خصوص مادر مظلومه شان بهره مي بردند. وي تاكيد كرد: حفظ نظام از اوجب واجبات است نه براي امروز كه ما هستيم ، براي هميشه تا روزي كه اين پرچم به دست امام زمان ارواحنافداه برسد و ما همه در قبال اهل بيت عليهم السلام مسئوليم.
آيت الله العظمي وحيد خراساني با توجه به نقش هويتي مناسبت ها ، كنار محرم و صفر به اقامه عزا در 3 روز مهم در طول سال تاكيد داشتند: شهادت حضرت صديقه، شهادت حضرت امير(ع) و شهادت حضرت صادق عليهم السلام است .
در پايان آيت الله وحيد از همگان خواستند تا با بزرگداشت اين ايام حزن و ماتم ، زمينه جلب عنايات حضرت بقيه الله به كشور را فراهم آورند .
بنا براين گزارش اصلي ترين توصيه آيت الله وحيد خراساني با توجه به اهميت اقامه عزاي حضرت زهرا (س) ، حركت دسته هاي عزاداري در روز شهادت اين بانوي بزرگ اسلام است .

 



در جلسه علني ديروز مجلس مذاكرات 150دقيقه اي نمايندگان درباره يك ماده بي نتيجه ماند

نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز خود، 150 دقيقه درباره اصلاح ماده 197 آيين نامه داخلي مجلس كه مربوط به طرح سؤال از رئيس جمهور است، به بحث و تبادل نظر پرداختند، اما به نتيجه اي نرسيدند.
در جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي طرح اصلاح مواد 196 و 197 آيين نامه داخلي مجلس در دستور كار صحن علني مجلس قرار گرفت كه علي رغم بررسي بيش از دو ساعته پيشنهادات نمايندگان ادامه بررسي اين پيشنهادات در اين ماده به هفته آينده موكول شد.
براساس اين ماده رئيس جمهور موظف است ظرف يك ماه از تاريخ دريافت سؤال يا سؤالات در جلسه علني مجلس حضور يابد و به سؤالات مطروحه نمايندگان پاسخ گويد مگر با عذر موجه با تشخيص مجلس شوراي اسلامي.
مدت طرح سؤال يا سؤالات از طرف نمايندگان منتخب سؤال كنندگان حداكثر 30 دقيقه و مدت پاسخ رئيس جمهور حداكثر يك ساعت است كه طرفين مي توانند وقت خود را به دو بخش تقسيم نمايند. در اين صورت همه سؤالات و پاسخ ها در بخش اول وقت هر يك از دو طرف اين مي شود و در بخش دوم ابهامات سؤال كنندگان و پاسخ هاي رئيس جمهور مطرح مي گردد.
براساس تبصره يك اين ماده پس از اين مرحله درباره پاسخ رئيس جمهور به هر يك از سؤالات از نظر قانع كننده بودن يا نبودن به صورت جداگانه راي گيري مي شود.
چنانچه نمايندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئيس جمهور به سؤالي قانع نشدند اگر اقدام رئيس جمهور ناقض قانون و يا استنكاف از آن باشد آن سؤال به قوه قضاييه ارسال مي شود.
همچنين طبق تبصره دو اين ماده در صورتي كه تعداد سؤالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رئيس جمهور به عدد 6 برسد طرح استيضاح رئيس جمهور با رعايت اصل 89 قانون اساسي و مواد آيين نامه داخلي در دستور كار مجلس قرار مي گيرد.
گفتني است، در جلسه علني ديروز بارها صحن علني از حد نصاب خارج شد.
مخالفت نمايندگان با پيشنهاد عدم ارسال سؤال از رئيس جمهور به قوه قضاييه
در ابتداي بررسي ماده 197 انصاري نماينده زنجان پيشنهاد حذف پاراگراف دوم تبصره يك را ارائه داد تا سؤالات نمايندگان از رئيس جمهور به قوه قضاييه ارسال نشود.
وي در اين خصوص گفت: برخي سؤالات ماهيت حقوقي ندارد و مستلزم محاكمه قضايي نيستند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تصديق اظهارات انصاري گفت: برخي سؤالات جنبه قضايي ندارد و لزومي براي ارجاع آنها به قوه قضاييه وجود ندارد.
ميرتاج الديني: نظر
شوراي نگهبان فصل الخطاب است
در ادامه ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور ضمن اعلام موافقت خود با اين پيشنهاد گفت: بسياري از سؤالات ماهيت قضايي ندارند و ارسال آنها به قوه قضاييه لازم نيست.
وي افزود: موضوعات ماده 233 آيين نامه كه به قوه قضاييه ارسال مي شود حقوقي و كيفري است اما سؤال از رئيس جمهور در بسياري از موارد جنبه سياسي دارد.
ميرتاج الديني اظهار داشت: به نظر مي رسد مجلس اهرم هاي نظارتي خود را دستكم گرفته و متوسل به قوه قضاييه مي شود.
علي مطهري طراح اين اصلاحيه گفت: تشخيص جرايم رئيس جمهور در سؤالاتي كه نمايندگان از پاسخ هاي رئيس جمهور قانع نشده اند با قوه قضاييه است.
وي افزود: قوه قضاييه مي تواند بررسي برخي سؤالات را از دستور كار خارج كند و يا حكمي به نفع رئيس جمهور بدهد.
در پايان نمايندگان با اين پيشنهاد موافقت نكردند.
در ادامه ستار هدايت خواه پيشنهاد حذف تبصره 1 ماده 197 را مطرح كرد.
محمدرضا ميرتاج الديني با اعلام موافقت خود با اين پيشنهاد گفت: قوانين بايد براي همكاري قوا وضع شود نه پيكار قوا. وصل سؤال به استيضاح در جامعه تنش هاي زيادي ايجاد مي كند و به نفع كشور نيست.
وي افزود: در هيچ يك از كشورهايي كه داراي نظام پارلماني هستند سؤال از رئيس جمهور به استيضاح وي ختم نمي شود.
مصطفي كواكبيان به نمايندگي از طراحان اين اصلاحيه گفت: قوه قضاييه بايد تخلفات رئيس جمهور را بررسي كند كه اين تخلفات حتي مي تواند شامل سخنراني ها و اظهارنظرهاي وي باشد.
وكلاي ملت با اين پيشنهاد نيز كه از طرف هدايت خواه ارائه شده بود موافقت نكردند.
در ادامه نمايندگان درخواست رفع ابهام از پاراگراف دوم تبصره1 را مطرح كردند.
با تصويب اين درخواست نمايندگان مقرر شد اقدامات رئيس جمهور كه ناقض قانون و يا استنكاف از آن باشد در صورتي كه در سؤال نمايندگان از وي آمده باشد و نمايندگان از پاسخ هاي رئيس جمهور قانع نشده باشند به قوه قضاييه ارسال شود.
همچنين در ادامه علي اكبر اوليا پيشنهاد جايگزيني يك دوم نمايندگان به دوسوم نمايندگان را مطرح كرد.
طبق تبصره يك اين ماده چنانچه دوسوم از نمايندگان از پاسخ هاي رئيس جمهور قانع نمي شدند سؤال به قوه قضاييه ارسال مي شد.
اوليا پيشنهاد كرد يك دوم نمايندگان جايگزين دو سوم نمايندگان شود. اين پيشنهاد به راي نمايندگان نرسيد بنابراين مجددا اوليا پيشنهاد حذف دوسوم را مطرح كرد كه اين پيشنهاد با موافقت نمايندگان روبرو شد.
در پايان سيدحسين نقوي حسيني پيشنهاد حذف تبصره 2 ماده 197 را ارائه داد.
در صورت تصويب اين پيشنهاد سوال از رئيس جمهور منتج به استيضاح وي نمي شد.
محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني دولت با اعلام موافقت خود با اين پيشنهاد گفت: اين تبصره هيچ تاثير مثبتي ندارد و تنها يك تاثير منفي دارد و آن هم ايجاد تنش در جامعه است.
وي افزود: در صورتي كه از يك رئيس جمهور سوال شود و نمايندگان قانع نشوند و راي گيري كنند و سوال به قوه قضائيه فرستاده شود همه مي گويند اين دولت يك قدم به سقوط نزديك شده.
ميرتاج الديني با تاكيد بر اين كه اين تبصره قطعا توسط شوراي نگهبان رد مي شود گفت: فرآيند استيضاح در قانون اساسي با فرآيند سوال كاملا متفاوت است. چرا شما قصد داريد اين دو را به هم وصل كنيد.
علي مطهري به نمايندگي از طراحان اين اصلاحيه با اعلام مخالفت خود با اين پيشنهاد گفت: صحبت هاي پيشنهاددهندگان حذف تبصره 2 در صورتي درست است كه استيضاح رئيس جمهور در نتيجه ارسال سوالات به قوه قضائيه به صورت خودكار انجام نشود. اما ما در تبصره 2 اين ماده تاكيد كرديم كه استيضاح با رعايت اصل 89 قانون اساسي بايد با امضاي 97 نماينده به جريان بيافتد.
بنابراين اين پيشنهاد نيز مورد موافقت نمايندگان قرار نگرفت و به آينده موكول شد. نماينده دولت در مجلس شوراي اسلامي نيز در پايان جلسه ديروز درباره عملكرد مجلس اظهار داشت: به طور كلي به اين نوع برخورد و سوال از رئيس جمهور را اشكالاتي وارد مي دانيم و به طور حتم نيز شوراي نگهبان آن را بررسي خواهد كرد و فصل الخطاب در اين خصوص شوراي نگهبان است.
معاون پارلماني رئيس جمهور ادامه داد: به نظر من سوال از رئيس جمهور فرآيند خاصي دارد كه در قانون اساسي به آن اشاره شده است.
گفتني است، آنچه نمايندگان توانستند پس از 2 ساعت و 30 دقيقه مورد رسيدگي قرار دهند تنها اصلاح و تصويب ماده 196 آيين نامه داخلي مجلس بود و بررسي ماده 197 به روزهاي آتي موكول شد كه بنا به اظهارات سيدشهاب الدين صدر كه رياست دقايق پاياني جلسه ديروز را به عهده داشت، جلسه آتي سوم ارديبهشت برگزار خواهد شد.
قدرداني 231 نماينده مجلس
از وزارت آموزش و پرورش
همچنين در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي 231نماينده در آستانه هفته معلم با امضاي نامه اي از وزير آموزش و پرورش و معلمان و كاركنان اين وزارتخانه قدرداني كردند.
بنابراين گزارش اين نمايندگان در خصوص فعاليت هاي وزارت آموزش و پرورش به ويژه فعاليت هاي قرآني و اجراي سند تحول بنيادين نيز از آن وزارتخانه تقدير و تشكر كردند.
آغاز جلسه علني مجلس
با 91 صندلي خالي
و 20 دقيقه تاخير
در جلسه علني ديروز مجلس كه به رياست علي لاريجاني آغاز شد، ابتداي جلسه با حضور 194 نفر از وكلاي ملت آغاز شد كه بر اين اساس صندلي 91 نماينده مجلس خالي ديده مي شد.
لذا جلسه علني صبح ديروز مجلس به دليل نبود حدنصاب لازم با 20 دقيقه تاخير و در ساعت 35:8 آغاز شد.
مجلس بر بنياد «فاطمه هاشمي» نظارت دارد
انوشيروان محسني بندپي عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي درخصوص بودجه سالانه بنياد امور بيماري هاي خاص كه تحت رياست «فاطمه هاشمي رفسنجاني» است، اظهار داشت: اين بنياد، بنيادي است كه در جهت درمان و فراهم كردن امكانات و تجهيزات دياليز بيماران كليوي تلاش مي كند و بودجه اين بنياد نيز مربوط به پارسال و امسال نيست.
وي اضافه كرد: كميسيون تخصصي بهداشت نيز گزارش عملكردهاي اين بنياد را بررسي كرده و مجلس نيز شرح وظايف آن را مي داند و عملكرد اين بنياد را نيز بررسي كرده، بنابراين كميسيون بهداشت از نحوه خدمات اين بنياد رضايتمندي دارد و همه ساله كميسيون بهداشت نسبت به افزايش اعتبارات اين بنياد تلاش كرده است.
گفتني است، چندي قبل در حاشيه افتتاح مركز درماني و آزمايشگاهي شفا ويژه بيماران كليوي، هاشم قاسمي مديرعامل انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي گفته بود كه اعضاي كميسيون بهداشت و درمان از جمله اميدوار رضايي عنوان كرده اند كه هيچ وقت نتوانسته اند مسئول بنياد امور بيماران خاص (دختر هاشمي رفسنجاني) را براي پاسخگويي دعوت كنند.
مصطفي قاسمي رئيس هيئت مديره انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي همچنين گفته بود: سالانه 15 ميليارد تومان به عنوان رديف بودجه مجلس به بنياد امور بيماري هاي خاص و 15 ميليارد ديگر نيز از طريق وزارت خارجه يا نهادهاي ديگر به اين بنياد اهداء مي شود.
نتيجه مذاكرات بغداد بايد
لغو تمام تحريم ها عليه ايران باشد
مصطفي كواكبيان نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور ديروز خود در صحن علني مجلس درباره مذاكرات ايران و 1+5 متذكر شد: مذاكرات اسلامبول بسيار خوب بود اما اگر غربي ها بخواهند تحريم و تهديد عليه ايران را تشديد كنند، ما به آنها گوشزد مي كنيم كه منافع ايران بالاتر از خوش و بش آنهاست.
وي بر همين اساس افزود: در اجلاس بغداد نتيجه مذاكرات بايد رفع هرگونه تحريم و تهديد و قطعنامه عليه ايران باشد.
قانون انتخابات ناتوان از برخورد با بداخلاقي هاي انتخاباتي است
امير طاهرخاني نماينده مردم تاكستان در خانه ملت نيز در نطق ميان دستور ديروز خود با انتقاد از برخي بداخلاقي هاي انتخاباتي از جمله خريد و فروش راي در انتخابات 12 اسفند، گفت: ما ضمن استمداد از بزرگان نظام از تمام تصميم گيران و نمايندگان مجلس مي خواهيم جلوي تبديل انتخابات به بازار سودجويي را بگيرند و اجازه ندهند انتخابات از مسير اصلي خارج شود.

 



اخطار 225 نماينده مجلس به امارات گستاخي تحمل نمي شود

به دنبال گستاخي اخير امارات درباره طرح ادعاهايي پيرامون جزاير سه گانه ايراني، 225 نماينده مجلس شوراي اسلامي در هشداري به اين كشور، ادعاهاي بزرگ شيخ نشينان كوچك امارات را واهي و پوچ دانستند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در اين بيانيه با بي اساس دانستن ادعاهاي واهي مطرح شده از سوي شوراي ملي فدرال امارات اعلام كردند كه سفر آقاي «محمود احمدي نژاد» به جزيره ابوموسي و ادامه سفر وي به ساير جزاير ايراني خليج فارس در راستاي سفرهاي استاني و يك موضوع داخلي است.
امضاكنندگان اين بيانه تأكيد كردند: همه ادعاهاي مطرح شده در اين زمينه مردود است.
نمايندگان مجلس تصريح كردند: طرح ادعاهاي واهي عليه جزاير سه گانه ايراني از سوي امارات هيچ گاه به حقانيت تاريخي و حقوق ملي ملت ايران نسبت به اين جزاير به عنوان جزء لاينفك از خاك سرزمين جمهوري اسلامي ايران خدشه وارد نمي سازد.
225 تن از نمايندگان مجلس تأكيد كردند كه جمهوري اسلامي ايران با اين كه تماميت ارضي و حاكميت خود بر جزاير ابوموسي، تنب كوچك و تنب بزرگ را اساساً غيرقابل مذاكره مي داند ولي همچون گذشته در قالب روابط دوستانه و حسن همجواري از مذاكرات مستقيم دوجانبه با دولت امارات متحده عربي به منظور راه هاي تقويت هرچه بيشتر مناسبات بين دو كشور و رفع سوءتفاهمات احتمالي استقبال مي كند.
تعلق جزاير 3گانه به ايران
لايتغير و غيرقابل مذاكره است
پس از گستاخي امارات، اعضاي شوراي همكاري خليج فارس نيز سه شنبه شب در نشستي فوق العاده به سفر داخلي رئيس جمهور كشورمان به ابوموسي واكنش نشان دادند و بار ديگر ادعاهاي نخ نماي خود را درباره مالكيت امارات بر جزاير 3گانه ايراني مطرح كردند.
اين نشست كه در ظاهر با هدف انتقاد از سفر احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به جزيره ابوموسي برگزار شد، بيانيه اي پاياني هم داشت.
اين كشورها در بيانيه پاياني اين نشست همبستگي كامل خود را با امارات در طرح ادعاي اشغال جزاير سه گانه تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي از سوي ايران اعلام و وقيحانه تأكيد كردند شوراي همكاري اقدامات ابوظبي براي بازپس گيري حقوق و حاكميت خود بر جزاير اشغالي تاييد مي كند.
در اين بيانيه بدون توجه به اسناد تاريخي دال بر مالكيت ايران بر جزاير سه گانه خواستار پايان اشغالگري ايران در اين جزاير و پاسخ ايران به دعوت امارات براي حل مسالمت آميز و عادلانه اين اختلاف از طريق مذاكرات دوجانبه يا ارجاع به دادگاه بين المللي شدند!
اين ادعاي واهي و پوچ در حالي صورت مي گيرد كه ايران بارها جزاير سه گانه ايراني را جز لاينفك اراضي خود دانسته و در عين حال آمادگي خود را براي رفع سوءتفاهمات با امارات اعلام كرده است.
هفته گذشته احمدي نژاد در چارچوب سفر استاني خود به استان هرمزگان، به جزيره ابوموسي يكي از جزاير متعلق به كشورمان در خليج فارس سفر و با مردم اين جزيره ديدار كرد.
6 كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس در اين بيانيه سفر احمدي نژاد را در تناقض با سياست حسن همجواري كه اين كشورها در قبال ايران اتخاذ كرده اند دانسته است. اين شورا همچنين اين سفر را برخلاف تلاشها در راستاي حل مسالمت آميز اختلافات درباره جزاير سه گانه دانسته است.
در اين بيانيه ادعا شده است كه سفر رئيس جمهوري ايران به جزيره ابوموسي حقايق تاريخي را تغيير نخواهد داد.
در همين حال، رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به بيانيه پاياني سيزدهمين اجلاس فوق العاده وزراي خارجه شوراي همكاري خليج فارس در دوحه، از تكرار ادعاهاي بي اساس شوراي همكاري خليج فارس در خصوص جزاير سه گانه ايراني ابوموسي، تنب بزرگ و تنب كوچك ابراز تأسف كرد.
وي ضمن رد مفاد بيانيه اجلاس اخير وزراي خارجه اين شورا در دوحه، اين امر را دخالت آشكار در امور داخلي جمهوري اسلامي ايران توصيف و آن را محكوم كرد.
مهمانپرست اظهار داشت: دوره اعلام مواضع غيرسازنده در بيانيه هاي شوراي همكاري خليج فارس در خصوص جزاير سه گانه ايراني پايان يافته است.
وي سفر رياست جمهوري اسلامي ايران به ابوموسي را مربوط به حاكميت سرزميني ايران دانست و افزود: تعلق اين جزاير به خاك ايران امري ثابت، لايتغير و غيرقابل مذاكره است.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان بر سياست اصولي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر توسعه و گسترش مناسبات و همكاري ها بين ايران و كشورهاي همسايه در خليج فارس بر اساس اصول حسن همجواري، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلي يكديگر تأكيد كرد و افزود: معرفي نمايندگان دو كشور نيز در همين چارچوب و به منظور رفع سوءتفاهمات احتمالي صورت گرفته است.

 



شبهات درباره تفاوت هاي جنسيتي در اسلام (بخش دوم وپاياني)

ضرورت مبارزه با خرافات
ناهنجاري هاي فرهنگي تنها منحصر به مسائل حقوق زن و مرد نيست؛ بلكه تمام مسائل مرتبط با فرهنگ امروزي جهان كه ريشه اي الحادي دارد، همينطور است؛ فرهنگي كه ما نيز با آن دست و پنجه نرم مي كنيم و به خيلي چيزهاي آن هم آرام آرام عادت كرده ايم و اصلاً ديگر حساسيتي هم نشان نمي دهيم، همين گونه است. براي نمونه، در فرهنگ شيعي مان درباره رابطه پدر و مادر با فرزند احكام و آدابي داريم؛ از جمله مستحبات براي فرزند اين است كه وقتي وارد مجلسي مي شود، بايستد تا پدر و مادر به او اجازه بدهند بنشيند و بي اجازه آنان ننشيند. همچنين درباره اينكه فرزند چگونه با پدر و مادر صحبت كند و اينكه فرزندان به پدر و مادر حتي آخ هم نگويند :(فلا تقل لّهمآ أفّ ولا تنهرهما) دستوراتي در اسلام آمده است؛ اما امروز وضع به گونه اي ديگر است؛ خيلي نياز به توضيح نيست كه بگويم در عصر حاضر جاي پدر و مادر با بچه ها عوض شده است. امروز وضع طوري شده است كه پدر و مادر بي اجازه فرزندان نبايد بنشينند! بي اجازه آنها نبايد جايي بروند، تصميمي بگيرند و حتي حرفي خلاف ميل آنها بزنند! امروز فرزندان با پدر و مادر تندي مي كنند، عصباني مي شوند و رهايشان مي كنند و مي روند و چيزهايي مانند اين كه به تدريج به آن عادت كرده ايم؛ چه بسا اگر از فقيهي بپرسند كه آيا اطاعت پدر و مادر واجب است يا خير؟ در مواردي كه واجب است، همين فتوا را مي دهد؛ اما در عمل و در خانه خودش هم معلوم نيست بتواند درباره فرزندان خودش آن احكام را عمل كند. همان فرزندان خوب و نماز خوان و روزه بگير هم در مسئله اطاعت پدر و مادر و احترام به آنها كوتاهي مي كنند؛ در حالي كه به موقع نماز مي خوانند و روزه مي گيرند. گويا اين اصل منسوخ شده است! اينها آثار فرهنگ جهاني است كه موجش كشورهاي اسلامي و شيعي و حتي كشور جمهوري اسلامي ايران را هم دربر گرفته است. مسائلي كه از طريق تلويزيون، تلفن همراه ، اينترنت و چيزهاي ديگر منتشر مي شود، تمام خانواده ها را فرامي گيرد و معلوم نيست بتوان ديگر براي آن استثنايي قائل شد. مسئله ارتباط دخترها و پسرها و ديگر مسائل اين چنيني بلاي عامي است كه دامنگير ما شده است. طرح مسئله حقوق مرد و زن به عنوان يك مشكل، در اثر شيوع فرهنگ غربي است كه خواه ناخواه فرهنگ هاي اسلامي را هم تحت تأثير خود قرار داده و در نتيجه آن بسياري از عناصر اصلي فرهنگ ما به فراموشي سپرده شده است.
در چنين شرايطي، اين مسئله مطرح مي شود كه براي معرفي اسلام و بيان احكام آن، آيا بايد بگوييم در اسلام بين احكام مرد و زن تفاوتي هست يا بايد تقيه كنيم؟ آيا براي حفظ محبوبيت اسلام و اينكه مردم با اسلام بد نشوند و بدان اشكال نگيرند، نبايد بعضي احكام اسلام را مطرح كنيم؟ براي مثال، مسئله تعدد زوجات در اسلام وجود دارد، اگر درباره آن سؤال كردند، چه بگوييم؟ به هر حال، عده اي روش تقيه آميزي در پيش گرفتند و كوشيدند آيات و روايات را تأويل كنند و بگويند بعضي چيزها مربوط به شرايط خاصي بوده است و هر جايي متناسب با خودش يك توجيهي دارد و بالاخره خواستند اصلش را با فرهنگ حاكم بر جهان موافق سازند؛ يعني هماني را كه شما مي گوييد درست است؛ اما اينهايي كه ما گفتيم براي شرايط خاصي است؛ مي كوشند به گونه اي توجيه كنند كه با مخالفت و برخورد شديد مخالفان مواجه نشوند و از صحنه مبارزه با آنها كنار بروند. به نظر من، اين مسئله براي ما جدي تر از همه آنهاست وگرنه اين آيه را كه خداوند با صراحت مي گويد: ل لذّكر م ثل حظّ الأنثيين (نساء/12)، نمي توان تغيير داد. اين متن عربي است و هر انسان عرب زباني معنايش را مي داند؛ نمي توانيم اين آيه را حذف كنيم؛ نمي توانيم بگوييم آيه معناي ديگري دارد كه شما نمي فهميد و ما مي فهميم، و يعني ارث مرد و زن مساوي است! يا بگوييم قرائت ها مختلف است و اين هم يك قرائتي است كه معني م ثل حظّ الأنثيين يعني تساوي! آيا مي توان چنين چيزي گفت؟! به هر حال، هر چه ما بگوييم، فرهنگ دنياي جديد نمي پذيرد. حال در چنين شرايطي بايد چه موضعي داشته باشيم؟ آيا خدا و پيامبر و امام زمان در روز قيامت از ما مي پذيرند كه ما بگوييم براي اسلام دايه عزيزتر از مادر شديم و براي حفظ اسلام گفتيم اينها از اسلام نيست و معناي ديگري دارد؟ خود قرآن با صراحت مي گويد: ل لذّكر م ثل حظّ الأنثيين ، آن گاه ما بگوييم اين براي موارد يا مواقع خاصي بوده است، يا بگوييم در يك لغتي »ذكر« معنايي خاص دارد و «انثي» هم معنايي ديگر؟! اين مشكل را حل نمي كند.
مبارزه با خرافات
آيا بايد در مقابل، طالباني شويم و بگوييم همين است كه ما مي گوييم و جز اين نيست، زن ها هم بايد صورتشان را بپوشانند و حتي چشم هايشان هم نبايد پيدا باشد؟! براي مثال، خانم هاي يمني كه تلويزيون نشان مي دهد، حتي مبارزينشان، فقط چشم هايشان پيداست؛ زنان طالبان افغاني از سر تا پا پوشيده اند و فقط از روزنه اي ريز مي توانند جلوي پايشان را ببينند! آيا ردّ ديدگاه قبل، به اين معناست كه بايد اينگونه شويم و اسلام را اينطور معرفي كنيم؟
به نظر بنده بايد چند چيز را از هم تفكيك كنيم؛ اولاً بايد با يك سلسله خرافات، دروغ ها و آداب و رسوم محلي كه به اسلام چسبانده اند ـ در حالي كه اسلام از اينها بيزار است و در صدر اسلام و رفتار پيغمبر اكرم (ص) با مردم آن زمان هيچ نمونه اي از اينها نيست ـ بطور روشن و صريح مبارزه كنيم؛ بايد بگوييم كه اينها از اسلام نيست؛ بلكه دروغ و دشمني با اسلام است. اين گونه نبوده كه رفت و آمد زن ها در كوچه و بازار، مجامع و حتي در مسجد در صدر اسلام طوري بوده كه قيافه شان ديده نشود. حتي از قرائن زيادي معلوم مي شود كه زمينه وجود داشته است كه مثلاً معلوم شود خانمي از لحاظ جمال ظاهري امتيازي دارد يا ندارد؛ اينطور نبوده كه زن مانند مجسمه سياه و پوشيده اي بوده كه هيچ قابل شناخت نباشد. در روايات آمده است كه زنان نزد پيامبر مي آمدند، حرفشان را مي زدند و استدلال و بحث مي كردند. براي نمونه ، عده اي از خانم ها نماينده اي تعيين كردند و نزد پيامبر آمدند و گفتند چرا ما نبايد جهاد داشته باشيم و مردها تنها از فضليت جهاد بهره مي برند، در حالي كه ما از فضليت جهاد محروميم؛ پيغمبر اكرم نيز به سخنانشان گوش كردند و بعد هم جواب دادند. اين طور نبود كه ممنوعيت كلي باشد كه اصلاً زن و مرد نبايد با هم حرف بزنند و همديگر را ببينند. اينها افراطي گري هايي است كه باعث ضربه زدن به اسلام و ارزش هاي اسلامي مي شود.
پالايش انديشه هاي ناروا
متأسفانه اين خرافات و آداب محلي هنوز حتي در بعضي از مناطق كشور ايران هم وجود دارد؛ براي نمونه، در بعضي مناطق، دخترعمو بدون اجازه پسرعمو حق ازدواج ندارد وگرنه دعوا و خونريزي مي شود؛ اين از كجا نشأت گرفته است؟ آيا كوچك ترين حديث ضعيفي در اين باره هست؟ بر چه اساسي بايد اينها را به اسلام و جامعه اسلامي نسبت دهيم؟ بايد براي پالايش اين افكار و رفتارها كاري بكنيم و چيزهايي را كه با اسلام مخالف است و شواهدي برخلاف آنها داريم، كنار بگذاريم. از طرف ديگر، به هيچ قيمتي نمي توان از يقينيات و مسلمات اسلام دست برداشت. ما هر كاري كنيم، نمي توانيم اين آيه للذّكر م ثل حظّ الأنثيين را از قرآن حذف كنيم؛ آن وقت اين درست است كه كسي بگويد اين آيه منسوخ شده، يا محكوم است به آياتي كه دلالت بر وجوب عدالت دارد؟ آيا اين تناقض نيست كه در قرآن يك آيه بگويد ارث مرد بايد دو برابر ارث زن باشد و در آيه اي ديگر بفرمايد به خاطر عدالت نبايد به اين عمل كنيد؟! آيا يك انسان عاقل چنين سخن مي گويد؟ آيا مي توان اين را به قرآن نسبت داد كه بگويد به يك آيه عمل نكنيد، چون در مقابل آن، آيه اي ديگر هست كه بر اين حاكم است و مي گويد: اعد لوا هو أقرب ل لتّقوي(مائده/8)؟ آيا كسي كه ادعاي فقاهت مي كند، بايد اين طور ضعيف استدلال كند؟ آيا مي توان به دليل وجود يك آيه، آيه ديگري را ناديده بگيريم؟! به هرحال، چنين آياتي وجود دارد و نمي توان بدان ها بي توجه بود؛ مگر اينكه به دستور امريكا برخي از اين آيات را حذف كنيم! براي مثال، در كشورهاي عربي قرآني چاپ كردند كه آيات مربوط به جهاد را از آن حذف كرده بودند. بايد در برابر چنين تفكر نادرستي، بياني منطقي و مستدل ارائه داد و اثبات كرد كه چرا بايد بين مرد و زن در جامعه تفاوت هايي از نظر حقوق و تكاليف وجود داشته باشد تا به سعادت برسند.
شهامت مبارزه با نظريه هاي مطرح
بايد با كمال جديت اين نظريه را مطرح و درباره آن تحقيق كنيم و از نظريه هاي مطرح در علوم مختلف اجتماعي كه امروز در دانشگاه هاي ما مطرح مي شود و به عنوان وحي منزل به دانشجويان القا مي كنند، نهراسيم. من در جمع برخي از استادان محترم دانشگاه درباره علوم انساني گفتم برخي از ما هنوز ضعف هاي موجود در درس هاي علوم انساني را كه در دانشگاه ها تدريس مي شود، باور نكرده ايم. تا به حال نديده بودم كسي جرئت كند و در اين باره سخني بگويد؛ اما مقام معظم رهبري در سفر اخيرشان به قم فرمودند: بعضي از مباني علوم انساني كه امروز در دانشگاه تدريس مي شود، نه تنها مخالف اسلام، كه ضد اسلام است؛ يعني يا بايد اسلام را پذيرفت يا اينها را. مقام معظم رهبري اين حرف را سي و چند سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي فرمودند؛ يعني تا كنون شرايط فرهنگي جامعه ما براي پذيرفتن اين سخن آماده نبوده است. الان هم كه اين مطلب را بيان كردند، اثر عملي آن هنوز مشخص نيست.
وظيفه ما در برابر شبهات
بنابراين بايد به اين دو نكته توجه كنيم: از يك طرف، به هيچ وجه دست از حقايق اصلي اسلام برنداريم؛ زيرا اينها مسئوليت دارد و يك روز جلوي ما را مي گيرند و مي پرسند: چه حقي داشتيد كه احكام اسلام را تغيير دهيد يا توجيه كنيد؟ پس حق نداريم به مسلمات شرع خدشه اي وارد كنيم. از طرف ديگر، بايد با خرافات و چيزهايي كه به اسلام نسبت داده شده است و هيچ ارتباطي با حقايق اسلام ندارد، بطور جدي مبارزه كنيم تا وسيله اي نشود براي اين كه دشمنان از آنها سوءاستفاده كنند.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)در همايش ملي جنسيت ـ قم ـ 26/8/1390
زلال بصيرت در دهه فاطميه روزهاي فرد منتشر مي شود.

 



خارج از دستور

رئيس مجلس انتشار ايران چك را غيرقانوني اعلام كرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي با استناد به بررسي هاي هيئت تطبيق مصوبات با قوانين، انتشار ايران چك توسط بانك مركزي را ممنوع اعلام كرد.
علي لاريجاني در روزهاي پاياني سال 1390 نامه عدم تطبيق مصوبه بانك مركزي در مورد انتشار ايران چك با قوانين را ابلاغ كرده و به دولت (بانك مركزي) يك هفته مهلت داده است تا در مدت زمان تعيين شده نسبت به توقف انتشار ايران چك هاي جديد اقدام كند احتمالا اين مهلت در هفته اول فروردين ماه به پايان رسيده اما بانك مركزي هنوز مصوبه رئيس مجلس شوراي اسلامي را به مراجع ذيربط ابلاغ نكرده است.
لاريجاني در نامه اخير خود ضمن تاكيد بر ممنوعيت رواج ايران چك 10 مورد مغايرت انتشار ايران چك با قوانين كشور را گوشزد كرده و از دولت خواسته به تخلفات خود در اين زمينه پايان دهد. احتمالا منظور لاريجاني از ممنوعيت رواج ايران چك، عدم انتشار و گردش ايران چك ها در سيستم بانكي بوده است با اين حال مشخص نيست كه تكليف ايران چك هاي در دست مردم چه خواهد شد.
البته اين احتمال جدي است كه بانك مركزي به دليل نياز مردم به اسكناس هاي درشت، چاپ اسكناس هاي 50 و 100 هزار توماني را در دستور كار قرار دهد. در حال حاضر درشت ترين اسكناس ايران، 10 هزار توماني است اما بانك ها از ايران چك 50 هزار توماني هم براي تامين نياز مردم در خودپردازها استفاده مي كنند.

 



لايحه بودجه 17 ارديبهشت به صحن مجلس مي آيد

نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: لايحه بودجه 91 هم اكنون در كميسيون تلفيق در حال بررسي است و 17 ارديبهشت به صحن علني مي آيد.
به گزارش خبرنگار ما؛ محمدرضا باهنر در نشست خبري در دفتر جامعه اسلامي مهندسين افزود: فكر مي كنيم بررسي لايحه بودجه در صحن علني حدود دو هفته زمان ببرد كه در نهايت با دريافت نظر شوراي نگهبان سعي مي كنيم اوايل خرداد بودجه را تقديم دولت كنيم.
وي اقدام دولت در واريز مبلغ جديد يارانه ها در تعطيلات نوروزي را غيرقانوني خواند و گفت: دولت هم مجاب شده است كه قبل از ابلاغ بودجه 91 اقدامي در اين زمينه نداشته باشد.
باهنر روند اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها را نسبتاً خوب دانست و با قدرداني از دولت افزود: از مهم ترين دغدغه هاي ما پيش از اجراي مرحله دوم اين قانون اين است كه اشكالات دور نخست رفع شود.
وي گفت: براساس قانون هدفمندسازي يارانه ها 30درصد منابع حاصل از اجراي آن بايد در حمايت از توليد صرف مي شد كه حمايت دولت از اين بخش پارسال نزديك صفر بود و به همين علت توليد دچار مشكلات جدي شد.
باهنر با انتقاد از تورم افسار گسيخته ماه هاي پاياني پارسال افزود: امروز تقريباً همه مردم به گراني ها منتقدند كه بخشي از اين گراني ها ناشي از اجراي ناقص قانون هدفمندسازي و بخشي به علت سفته بازي، دلال بازي و نوسانات بازار طلا و ارز است.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي مشكلات ساختاري را از علل عمده تورم خواند و افزود: اين مشكلات در دو سال اخير تشديد شده است.
باهنر در خصوص ميزان تورم اعلام شده گفت: شايد نرخ عمومي و رسمي آن درست باشد، اما از نظر علمي حس مردم تورمي بيش از اين را نشان مي دهد، زيرا كالاهايي كه افزايش شديد قيمت دارند جزو نيازهاي عمومي مردم هستند.
وي افزود: دولت در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها موظف شده است در لايحه بودجه، چهار رديف بياورد كه يك رديف آن رديف درآمدي و سه رديف هزينه اي ديگر نيز شامل پرداخت مستقيم و غيرمستقيم به خانوارها، حمايت از توليد و پرداخت هزينه هاي ناشي از گران شدن طرح هاي دولتي است.
باهنر گفت: از نظر ما آنچه دولت پارسال به حساب مردم واريز كرد بيش از منابع آزاد شده حاصل از اجراي قانون بوده و بخشي از آن از بانك مركزي استقراض شده است.

 



همايش بيداري اسلامي در انديشه سياسي امام و رهبري برگزار مي شود

همايش «نظريه بيداري اسلامي در انديشه سياسي حضرت امام خميني و آيت الله العظمي خامنه اي» با حضور انديشمندان و صاحب نظران ، 24 ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي شود.
موسي نجفي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني khamenei.ir ضمن اعلام اين خبر افزود: اين همايش قرار بود در بهمن ماه سال گذشته برگزار شود، اما به دليل استقبال از فراخوان اين همايش در سطح كشور و حجم زياد مقاله هايي كه از مجامع مختلف علمي به دبيرخانه اين همايش رسيد، بررسي دقيق و ارائه علمي كتاب ها و مجموعه مقالات در زمان اعلام شده مسير نشد و از اين رو زمان برگزاري همايش تغيير يافت.
وي اظهار داشت: تعداد 30 مقاله به عنوان مجموعه مقالات برگزيده در اين همايش ارائه خواهد شد و چكيده 200 مقاله كه بيشتر آنها حاوي خلاصه اي از نظريات نويسندگان آن است، ارائه خواهد شد.
دبير علمي همايش نظريه بيداري اسلامي بيان كرد: مجموعه اي از مقالات متعدد نيز با موضوع «نظرات آزاد» در اطراف موضوع همايش به صورت تك شماره منتشر خواهد شد.
نجفي گفت: از ديگر اقدامات اين همايش ترجمه نظرات رهبرمعظم انقلاب در خصوص بيداري اسلامي به سه زبان عربي، انگليسي و فرانسوي است.
وي از جمله تفاوت هاي اين همايش را بالا بودن جنبه هاي علمي و دانشگاهي آن دانست و گفت: در سطوح حوزه هاي علميه و دانشگاه هاي سراسركشور، در رشته هاي علوم سياسي، حقوق و حقوق بين الملل استقبال زيادي از اين همايش صورت گرفته است.
دبير علمي همايش نظريه بيداري اسلامي افزود: بيشتر مباحث مطرح شده در اين همايش حول موضوع فلسفه بيداري اسلامي است. همچنين موضوعاتي از جمله تاريخ تحولات بيداري اسلامي و نقش انقلاب اسلامي ايران خصوصاً نقش حضرت امام خميني رحمه الله در تحولات و نهضت هايي كه در كشورهاي اسلامي در حال شكل گرفتن است، در اين همايش مورد بررسي قرار گرفته است.
وي گفت: در حاشيه اين همايش فعاليت هاي جنبي همچون نمايشگاه عكس و عرضه هشت اثر فاخر علمي صورت خواهد گرفت.
نجفي خاطرنشان كرد: اكنون در مجامع علمي غربي اين روش در پيش گرفته شده كه كوچك ترين تحركات موج بيداري اسلامي را زير نظر داشته باشند و با توجيهات مختلف از اين تحولات، تأييدي براي انديشه غربي ليبرال دموكراسي تعبيركنند.
بر همين اساس نيز جنگ نظريه پردازي پنهاني بين نظام جمهوري اسلامي و دنياي غرب در عرصه هاي علمي و آكادميك شكل گرفته است و چشم اميد جامعه نخبگان در بسياري از كشورهاي عربي و اسلامي به اقدامات ايران است.

 



ديدار فرهاد دانشجو با هاشمي رفسنجاني

آيت الله هاشمي رفسنجاني و دكتر فرهاد دانشجو در فضاي آكنده از صفا و صميميت در خصوص مسائل آينده دانشگاه آزاد اسلامي به بحث و گفت وگو پرداختند.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني دانشگاه آزاد اسلامي، فرهاد دانشجو رئيس دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر خاطر نشان كرد: در اين جلسه مواردي همچون آيين نامه داخلي جلسات هيئت امنا، تفويض بيشتر اختيارات به هيئت هاي امناي استاني، وضع مالي و بدهي دانشگاه آزاد، اختصاص بخشي از جلسات هيئت امناء به برنامه هاي كلان دانشگاه و همچنين بودجه سال 91 مطرح شد.
وي با تأكيد بر اينكه هيئت رئيسه جديد دانشگاه آزاد اسلامي به دنبال تفويض بيشتر فعاليت ها و امور جاري به واحدها و هيئت هاي امناي استاني است، اظهار داشت: در اين جلسه بحث تركيب و شرح وظايف هيئت امناء مطرح و مقرر شد در صورت تصويب در جلسه هيئت امنا به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارسال شود تا اعضا و تركيب هيئت امناي استاني با اختيارات بيشتر به كار خود ادامه دهند.
دانشجو افزود: همچنين مقرر شد وضع مالي دانشگاه آزاد اسلامي طي گزارشي در جلسه هيئت امناء مطرح شود.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي اختصاص بخشي از جلسات هيئت امناء به بررسي برنامه ها و سياستـهاي كلان كوتاه مدت، ميـان مدت و بلنـد مدت را از موارد مطرح شده در جلسـه امروز عنوان كرد و ادامه داد: اين روند سبب مي شود سياستهاي هيئت امناء را در5 سال آينده داشته باشيم.
دانشجو سپس به بحث بودجه و تشكيلات دفتر رئيس هيئت امنا و هيئت موسس و بودجه سال 91 اشاره كرد و گفت: پيشنهاد دانشگاه آزاد اسلامي در خصوص بودجه سال 91 در جلسه آينده هيئت امنا مطرح مي شود.
وي افزود: آيت الله هاشمي رفسنجاني در جريان گزارش ديدارهاي اينجانب با علما و مسوولان كشوري قرار گرفت و مطالبي را يادآور شد.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي در پايان گفت: جلسه هيئت امنا نيمه دوم ارديبهشت برگزار مي شود.

 



حسين فدايي: تيم مذاكره هسته اي به خوبي از حقوق ايران دفاع كرد

دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: مذاكره كنندگان هسته اي كشورمان در مذاكرات اخير توانستند آنگونه كه شايسته ملت ايران بود از حقوق مان دفاع كنند.
حسين فدايي با حضور در جلسه شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در باره مذاكرات اخير هسته اي گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره مواضع اش را مبتني بر مواضع روشن و شفاف امام(ره) و رهبري تنظيم كرده است كه از اصول و محكمات اين گفتمان، استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي است و بر همين اساس هيچ قدرتي نمي تواند مانع از پيشرفت ملت ايران شود.
وي افزود: مذاكره كنندگان هسته اي كشورمان نيز كه در چند سال گذشته دستاوردهاي بسياري داشته اند و مذاكرات اخير نيز توانستند آنگونه كه شايسته ملت ايران بود از حقوق مان دفاع كنند.
فدايي با اشاره به سناريوهاي نظام سلطه گفت: نظام سلطه پيرامون پرونده هسته اي كشورمان ابتدا به دنبال توقف كامل غني سازي بود و اصولاً چنين حقي را براي كشورمان قائل نبودند به طوري كه در زمان دولت آقاي خاتمي سايت هاي فن آوري هسته اي كشورمان پلمپ شد.
وي افزود: در اواخر دولت هشتم با تدبير رهبر معظم انقلاب كه سياست هسته اي را فارغ از جهت گيري دولت دنبال مي كنند، پلمپ ها شكسته شد و در واقع با تصميم قاطع و روشن نظام رفتار فريبكارانه و نيرنگ دشمن براي جلوگيري از پيشرفت ملت ايران ناكام ماند كه در ادامه شاهد شكل گيري ظرفيت هاي عظيمي در حوزه هاي مختلف علمي كشورمان بوديم.
دبير كل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي اضافه كرد: نظام سلطه كه با ايستادگي ملت مواجه شد، تمام ظرفيت خود را بر اين گذاشت كه براي توليد هسته اي كشور، محدوديت بوجود آورد كه باز دستاوردي نداشت بعد از آن بحث خود را بر كيفيت توليد هسته اي قرار داد كه در اين هم ناكام بوده و خواهد بود.
فدايي تأكيد كرد: مذكرات اخير هسته اي نشان مي دهد تمام ترفندهايي كه نظام سلطه در بيش از 10 سال گذشته در مورد پرونده هسته اي كشورمان دنبال كرده با سد آهنين ايستادگي نظام و مردم روبرو شده است.
دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در مورد اهميت مكان مذاكرات نيز گفت: اين از ابتكارات جمهوري اسلامي ايران بود كه مركز مذاكره را از كشورهاي غربي خارج كرد و براي افزايش جايگاه كشورهاي اسلامي، اين مذاكرات را به منطقه آورد.
وي ادامه داد: مشاهده كرديد كه دور اول مذاكرات جاري در تركيه برگزار شد و دور آتي نيز مقتدرانه به طرف غربي اعلام شد كه در بغداد برگزار شود كه اين موضوع موجب هويت دادن به كشورهاي همسايه و اهتمام براي اهميت به كشورهاي مسلمان خواهد بود.
فدايي ادامه داد: البته ترك ها بايد توجه كنند كه در باره مسايل منطقه بايستي مواضع مستقل و همراه با افكار عمومي منطقه داشته باشند و بدانند كه هر چه از آمريكا فاصله بگيرند، جايگاه و اهميت آنها در منطقه، مردم و كشورهاي منطقه بيشتر خواهد شد. چرا كه هم ماهيت نظام سلطه و هم وضعيت كنوني آن نشان مي دهد كه روز به روز در حال افول و در سراشيبي قرار دارد.
فدايي درباره تعجيل دولت در اجراي مرحله دوم و واريز مبلغي به حساب بخشي از مردم گفت: آقاي احمدي نژاد ابتدا خيلي اصرار داشت كه اين كار انجام شود ليكن با واكنش مجلس و مسئولين مختلف مواجه شد و اكنون كار تقريباً متوقف شده است.
وي افزود: در اجراي مرحله دوم، حداقل ما نيازمند اين هستيم كه منابع آن روشن و شفاف و مشخص باشد كه مجلس بايد آن را مصوب كند تا امكان عملياتي داشته باشد در غير اين صورت، تخلف آشكاري صورت گرفته كه حتماً با مشكل روبرو خواهد شد.

 



وزير ارشاد در پيامي به مناسبت روز سعدي تصريح كرد
دنياي امروز بيش از هر زمان به سعدي نيازمند است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به مناسبت فرارسيدن روز بزرگداشت سعدي، اين شاعر ايراني را طبيب دل ها و داروگر جان ها، و آموزگار بزرگ اخلاق، تربيت و دلدادگي به جهان آفرين توصيف كرد.
سيد محمد حسيني در اين پيام با بيان اينكه دنيا اكنون بيش از هر زمان ديگري به سعدي و فرهنگ انساني و زبان اخلاق گستر او نيازمند است، گفت: شيخ مصلح الدين سعدي شيرازي، به حق برگ زرين ادب و فرهنگ معنويت گستر ايراني است.
وي افزود: از بخت ياري ايرانيان است كه بزرگترين نويسنده و شاعر آنان، دانشمند و انديشه گر و اخلاق گرا نيز بوده است. در بوستان و گلستان او، فقط سخن از بهار و طبيعت و باران نيست. بوستان او، گنجينه اي است از معرفت هاي ديني و آموزه هاي انساني كه در آن هم از «عقل و تدبير و راي» سخن است و هم از «احسان» و «عشق» و «تواضع» و«رضا و قناعت» و «توبه» و «مناجات». اگر ديگران هنر و قلم خويش را اسير چشم و ابروي يار و قد و قامت دلبران كردند، سعدي گلستان هميشه سرسبزش را نذر «اخلاق درويشان» و «فضيلت قناعت» و «فوائد خاموشي» و «عشق و جواني» و «تأثير تربيت» كرده است.
گفتني است، يكم ارديبهشت در تقويم رسمي كشور، روز بزرگداشت سعدي نامگذاري شده است.

 



سروري: مرتضوي به قول شرفش پاي بند است

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: سعيد مرتضوي رئيس سازمان تامين اجتماعي به قول شرفش به نمايندگان پاي بند است و به اين نتيجه رسيده كه برنگشتنش به نفع خود او و دولت است.
پرويز سروري نماينده مردم تهران و يكي از امضا كنندگان طرح استيضاح وزير تعاون و رفاه اجتماعي در جمع خبرنگاران با اشاره به اخبارهاي ضد و نقيض در مورد بازگشت سعيد مرتضوي رئيس سازمان تامين اجتماعي به محل كار خود گفت: اين اخبار متناقض بي جهت منتشر مي شود چرا كه سعيد مرتضوي به قول شرفي كه به نمايندگان داده است پايبند است.
وي ادامه داد: مرتضوي خود به اين نتيجه رسيده است كه برنگشتنش به نفع خود او و دولت است.
سروري خاطرنشان كرد: اخبارهاي ضد و نقيض صحت ندارد و مرتضوي به محل كار خود برنگشته است.
پس از لغو استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي خبرهاي ضد و نقيضي مبني بر بازگشت مرتضوي به محل كار خود منتشر شده است كه برخي از نمايندگان تاكيد كرده اند كه مهلت براي استيضاح شيخ الاسلامي در مجلس هشتم وجود دارد و در صورت صحت بازگشت مرتضوي به محل كار خود اين استيضاح در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14