(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه ۳۱  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۸

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نماينده ارشد روسيه در 1+5:
حق ايران در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي به رسميت شناخته شد
صالحي : تا نشست بغداد درباره موضوع هسته اي صحبت نمي كنم
اخطار ارتش به ناوهاي آمريكايي شناورها وارد منطقه ممنوعه نشوند
ولايتي: اجلاس هنرمندان زنان و اساتيد دانشگاه هاي جهان اسلام برگزار مي شود
سفير جديد ايران در افغانستان آغاز به كار كرد
سرتيپ اسماعيلي: سپر موشكي آمريكا كاملا آسيب پذير است
سفير ايران در سوريه: غرب به دنبال مدل ليبي در قبال سوريه و كشورهاي محور مقاومت است
رئيس نمايشگاه كتاب اعلام كرد اختصاص يك ميليارد تومان يارانه خريد كتاب براي دانشجويان
اسرائيل: اگر ايران حمله كند نمي دانيم به كجا فرار كنيم
معاون وزير راه و شهرسازي: سوت قطار امسال در گيلان به صدا درمي آيد
استاندار هرمزگان خبر داد برگزاري همايش بين المللي خليج فارس در جزيره ابوموسي
با حضور وزير راه و شهرسازي بهره برداري از چند طرح عمراني در يزد
معاون وزير جهاد كشاورزي: نهضتي بهتر از مسكن مهر در بخش كشاورزي كشور اجرا مي شود
نامگذاري بلواري در راور به نام سردار سليماني
معاون ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور: تكرار تذكر لساني جمعي و گروهي اثربخشي بيشتري دارد
آيت الله جوادي آملي: ايران اسلامي بدون سلاح هسته اي مشكلات خود را حل مي كند
اخبار ادبي و هنري



نماينده ارشد روسيه در 1+5:
حق ايران در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي به رسميت شناخته شد

معاون وزير امور خارجه روسيه با مثبت خواندن نتايج نشست ايران و گروه 1+5 در اسلامبول گفت: «در اين نشست حق ايران در استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي به رسميت شناخته شد.»
سرگي ريابكوف نماينده ارشد روسيه در مذاكرات ايران و 1+5 افزود: «مذاكرات اسلامبول بستر لازم را براي حركت فعال تر در حل ديپلماتيك مسائل باقي مانده برنامه هسته اي ايران فراهم كرد.»
وي گفت: «مذاكرات اسلامبول جهش جدي براي ادامه كار در آينده درباره پرونده هسته اي ايران بود.»
معاون وزير امور خارجه روسيه با اشاره به مخالفت كشورش با تحريم هاي آمريكا درباره ايران اظهار داشت: «از تاثير منفي تحريم هاي آمريكا درباره ايران آگاه هستيم و چند بار نيز به شدت از آن انتقاد كرده ايم.»
ريابكوف گفت: «مذاكرات ايران و گروه 1+5 از مرحله لفاظي و حرف عبور كرده و وارد مرحله جديدي شده است كه هدف آن اعتمادسازي و رفع نگراني در خصوص جنبه نظامي برنامه هسته اي ايران است.»
معاون وزير امور خارجه روسيه در ادامه سخنان خود گفت: «مسكو با تهران و واشنگتن براي حل و فصل ديپلماتيك مساله برنامه هسته اي ايران همكاري مي كند.»
ريابكوف در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه آيا امكان دارد تا پايان امسال راهكاري براي حل مساله ايران يافت شود، خاطرنشان كرد: «اين بستگي به ادامه مذاكرات و ميزان موفقيت آن دارد و روسيه و ساير اعضاي گروه 1+5 مذاكرات اسلامبول را مثبت ارزيابي مي كنند.»
وي افزود: «پس از سنجش همه ابعاد گفت وگوهاي تركيه همه به اين نتيجه رسيدند كه نشست اسلامبول موفقيت آميز بود.»
مذاكره كننده ارشد هسته اي روسيه كه در نشست اسلامبول حضور داشت، گفت: «در اثبات موفقيت اين دور از مذاكرات همين بس كه به مسايل حاشيه اي در مذاكرات توجه نشد.»
ريابكوف گفت: «مذاكرات خوب و موفقي داشتيم و اين در شرايطي كه تنش درباره ايران در ماه هاي اخير اوج گرفته بود، ارزشمند است.»
وي از لفاظي ها و تهديدهاي نظامي برخي كشورها عليه ايران به شدت انتقاد كرد و گفت: «اين گونه اقدامات نامناسب است.»
نماينده وزير امور خارجه روسيه در عين حال بر ضرورت حركت تدريجي و گام به گام در روند مذاكرات ايران و گروه 1+5 تاكيد كرد و افزود: «با توجه به آغاز خوبي كه در اسلامبول داشتيم مذاكرات بايد با حوصله پيش برود زيرا كه اين مسابقه دوي سريع نيست.»
مذاكره كننده ارشد هسته اي روسيه در خصوص نگراني برخي ها به دليل غني سازي اورانيوم در ايران با غناي 20درصد اظهار داشت: «اين ميزان از غني سازي از نظر رسمي رقم بالايي نيست.»
وي افزود: «ايران براي رفع نيازهاي پزشكي و درماني و توليد ايزوتوپ هاي پزشكي و درمان بيماري هاي خاص اورانيوم را تا غناي 20درصد غني سازي مي كند.»
وزير خارجه روسيه: بهانه جويي براي افزايش فشار بر ايران خطرناك است
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در ديدار با ياكوف اميدرور، رئيس شوراي امنيت ملي رژيم صهيونيستي اظهار داشت: از نظر مسكو دامن زدن به تنش در خصوص برنامه هسته اي ايران و ايجاد دستاويز براي تشديد فشار بر تهران خطرناك است.
براساس گزارش خبرگزاري «نووستي»، اميدرور براي يك بازديد كاري در مسكو به سر مي برد. برنامه هسته اي ايران از جمله موضوعاتي بود كه در جريان ديدار لاوروف و اميدرور مورد بحث قرار گرفت.در اطلاعيه منتشره در سايت وزارت امور خارجه روسيه درباره اين ديدار آمده است: لاوروف تاكيد كرد كه دستيابي تهران به تسليحات هسته اي غيرقابل قبول است. طرف روسي در عين حال غيرسازنده بودن و خطر هرگونه تلاش براي بهره برداري از اخبار مربوط به پيشرفت فن آوري هاي هسته اي ايران براي دامن زدن تصنعي به تنش در خصوص برنامه هسته اي ايران و ايجاد دستاويز براي تشديد بيشتر فشار بر تهران از راه اعمال تحريم ها به ويژه با استفاده از نيروي نظامي را خاطرنشان كرد.
گفتني است، در جريان اين ديدار همچنين در مورد موضوع ايجاد ناحيه منطقه عاري از تسليحات كشتار جمعي و وسايل پرتابي آن در خاورميانه صحبت شد.

 



صالحي : تا نشست بغداد درباره موضوع هسته اي صحبت نمي كنم

علي اكبر صالحي با اشاره به موضوع هسته اي ايران و مذاكرات پيش رو با 1+5 در بغداد گفت: تا نشست بغداد درباره موضوع هسته اي صحبت نمي كنم.
علي اكبر صالحي وزير امور خارجه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مباحث مطرح شده مبني بر لغو تحريم ها سؤال شد كه وي پاسخ داد: من قصد ندارم تا اجلاس بعدي در بغداد در خصوص اين موضوع صحبت كنم. به اندازه كافي در اين زمينه اطلاع رساني شده است و جا دارد از رسانه هاي جمعي كشورمان تشكر كنم كه به خوبي به اين مسئله پرداختند.
وي يادآور شد: اگر دقت كرده باشيد تيتر خبرها را من انتخاب نمي كنم، ولي وقتي خبر را مي خوانيد درمي يابيد كه همخواني چنداني ميان تيتر و متن خبر وجود ندارد. ما گفتيم اقدام به بررسي مسائل تحريم (كنند). همان طور كه مي دانيد پرونده ساختگي هسته اي ايران موضوعي در اصل سياسي است و نه فني و حقوقي.
صالحي افزود: در اين اجلاس قرار بر اين شد تا نقشه راهي را تعيين كنند و يك نوع طرح گام به گامي داشته باشند كه توضيحات آن در زمان خودش اعلام مي شود.
وي گفت: اكنون مشكل ما نقص اعتماد متقابل است. ما خودمان را حق مي دانيم؛ زيرا اعلام كرديم به دنبال سلاح هسته اي نيستيم و بر همين اساس استوار و محكم صحبت مي كنيم. اگر غير از اين بود در موضع گيري هاي ما ترديد و تناقض مي شد. آنها هستند كه به خاطر مسائل ديگري پيمان شكني كردند.
صالحي ادامه داد: آنها بايد مقدمه اي از اعتمادسازي را از خود بروز دهند و آنها مي توانند در بحث تحريم شواهدي را نشان دهند تا در نشست بغداد سريعتر بحث را دنبال كنيم. اگر آنها مي خواهند موضوع را طول دهند، مشكل خودشان است.
وزير امور خارجه كشورمان به اهالي رسانه توصيه كرد، از حالا مسئولان را براي اظهارنظر تحت فشار قرار ندهند تا پس از نشست بغداد به تفصيل مسئله را براي افكار عمومي روشن كنيم.
وي يادآور شد: من هميشه گفته ام كه نشست استانبول يك قدم به جلو خواهد بود و نسبت به نشست بغداد نيز اميدوارم.
صالحي به مردم توصيه كرد كه وقتي يك موضوع سياسي- بين المللي تغيير و تحول مي يابد، نبايد اقتصاد ما را تحت تأثير خود قرار دهد، بايد از ورود به اقتصاد شرطي پرهيز كرد. مردم نبايد اشتباه كنند.يك بار اين اشتباه صورت گرفت و قيمت ها افزايش يافت و اين افزايش كاذب و حبابي بود؛ بنابراين نبايد خيلي نسبت به صحبت ها حساسيت نشان دهند. اگر قرار باشد ما خود را به اين اظهارنظرها وصل كنيم اشتباه بزرگي است و عزيزاني كه فريب اين حرف ها را بخورند پشيمان مي شوند. ما بايد اقتصاد خودمان را از اينگونه اظهارنظرهاي سياسي مصون كنيم.
اجراي احكام اتباع ايراني متوقف شد
علي اكبر صالحي در پاسخ به سؤالي درباره آخرين تلاش ها در خصوص اتباع ايراني زنداني در عربستان سعودي، از تماس تلفني خود با سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان در اين راستا خبر داد.
وزير امور خارجه گفت: در تماس چند روز پيش با آقاي فيصل، ضمن بحث درباره مسائل دو جانبه و منطقه اي موضوع ايرانيان زنداني در عربستان را نيز مطرح كرديم و گفتيم كه با توجه به شرايط موجود تأمل در اين امر حكيمانه تر است.
به گفته صالحي، اين تماس تلفني پس از آن برقرار شد كه خبر رسيد تعدادي از اتباع ايراني در عربستان به اتهام قاچاق مواد مخدر زنداني هستند و برخي اخبار از آن حكايت داشت كه قرار است تعدادي از آنها را اعدام كنند.
وزير امور خارجه در ادامه از همتاي عربستاني خود به واسطه تلاش براي متوقف كردن اجراي حكم اعدام اين اتباع ايراني تشكر كرد.
صالحي با اشاره به اين كه چند توافقنامه در زمينه استرداد محكومان، مجرمان و معاضدت حقوقي به عربستان ارسال شده است، اضافه كرد: خواهش ما اين بود كه آنها هرچه سريعتر اين توافقنامه ها را بررسي و نظر موافقشان را اعلام كنند چرا كه با وجود اين موافقتنامه ها مسايلي از اين دست به راحتي قابل مديريت است.
وي گفت كه يك روز پس از تماس تلفني وي، سعود الفيصل در تماسي اعلام كرده كه اجراي حكم اعدام ايراني ها معلق مانده و به تعليق افتاده است كه اين نشانه خوبي است و ما قدرداني مي كنيم.
سفر صالحي به تونس
وي با اشاره به اينكه دوشنبه آينده به كشور تونس سفر مي كنم اظهار داشت: تونس كشور مسلماني است ضمن آنكه روابط خوبي بين ايران و تونس در حوزه هاي اقتصادي و تجاري وجود دارد.
صالحي در ادامه آينده روابط ايران و تونس را آينده اي روشن و سازنده ارزيابي كرد.
وزير امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري، در خصوص سفر وزير خارجه چين به ايران نيز اظهار داشت: طبق برنامه هاي از پيش تعيين شده بناست وزير خارجه چين نيز به كشورمان سفر كند اما هنوز تاريخ مشخص اين سفر اعلام نشده است.
مهمانپرست: طرف مقابل
در عمل ثابت كند
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص مذاكرات ايران و 1+5 گفت: ما نسبت به آينده مذاكرات خوشبين هستيم و ما مي خواهيم طرف مقابل در عمل حرف ها را به اثبات برساند.
رامين مهمانپرست در ادامه سفر خود به منطقه بالكان در زاگرب پايتخت كرواسي گفت: ما با هرگونه سلاح كشتار جمعي بويژه سلاح هسته اي مخالف هستيم. همه كشورها بايد از دانش هسته اي براي اهداف صلح آميز استفاده كنند و هيچ گروهي حق استفاده نظامي ندارد برخي ها دست به تهديد و جنگ رواني زده اند. احتمال وقوع جنگ را بسيار ضعيف مي دانيم. رژيم صهيونيستي هيچگاه اين قدر ضعيف نبوده و جمهوري اسلامي ايران هيچگاه تا اين ميزان قدرتمند نبوده است. هر كشوري مي تواند به خوبي از خود دفاع كند احتمال تهاجم متقابل كمتر مي شود.

 



اخطار ارتش به ناوهاي آمريكايي شناورها وارد منطقه ممنوعه نشوند

فرمانده كل ارتش درباره حضور 2 ناو هواپيمابر آمريكا در آبهاي خليج فارس تصريح كرد كه قبلا به آنها تذكر داده ايم كه برخي مناطق براي ما مناطق تهديد در خليج فارس محسوب مي شوند كه آنها هم به اين اخطار توجه كردند.
سرلشكر عطاالله صالحي درخصوص حضور 2 ناو هواپيمابر آمريكا در آبهاي خليج فارس، گفت: الان ديگر حضور اين ناوها يك ژست تبليغاتي بيش نيست و ارزش نظامي ندارد.
وي ادامه داد: در يك مقايسه مي بينيم حضور نيروهاي فرامنطقه اي در بعضي از كشورهاي جنوبي خليج فارس كه پايگاه دارند قطعا به مراتب تجهيزات و حضورشان بيش از چيزي است كه در يك ناو چند صدمتري جمع شود.
فرمانده كل ارتش تاكيد كرد: البته ما هم قبلا به آنها تذكر داده ايم كه برخي مناطق براي ما مناطق تهديد در خليج فارس محسوب مي شوند كه آنها نبايد در آنجا بايستند و آنها هم به اين اخطار توجه و آن را رعايت مي كنند، اما عبور و مرور اين ناوها براي خود آنها جز يك ژست تبليغاتي، دستاورد ديگري ندارد و براي ما هم يك هدف شيرين است. صالحي كه با فارس گفت وگو كرده در ادامه به ارتش هاي كشورهاي منطقه و اقداماتشان اشاره و تصريح كرد: دليل اينكه 29 فروردين روز ارتش نامگذاري شده اين است كه حضرت امام(ره) زمزمه هايي كه براي انحلال ارتش بود را خنثي كردند و فرمان دادند كه ارتش آمد و در خيابانها رژه رفت و اين ارتش مي تواند الگويي باشد براي ارتش هاي منطقه كه اگر با ملتها و انقلاب خودشان همراهي كنند مي توانند براي آنها يك مايه افتخار باشند.

 



ولايتي: اجلاس هنرمندان زنان و اساتيد دانشگاه هاي جهان اسلام برگزار مي شود

دكتر علي اكبر ولايتي با تاكيد بر برگزاري اجلاس هاي آينده در تهران گفت: در آينده اجلاس زنان، هنرمندان و اساتيد دانشگاهها برگزار مي شود.
علي اكبر ولايتي، دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي در ديداري كه با هيات رسانه اي مصر در سالن حوزه هنري برگزار شد، گفت: خبرهاي خوشي از مصر شنيده شده و ما اخبار مصر را به عنوان كشور برادر دنبال مي كنيم.
وي افزود: از نظر ما تاريخ بيداري اسلامي تاريخ قديمي بوده، ولي طي ادوار مختلف امواج بيداري اسلامي مدتي فعال بوده و در مواقعي هم ساكن بوده تا اينكه دوباره جريان يافت.
ولايتي با بيان اينكه بيداري اسلامي به لحاظ تاريخي سابقه اي حدود 200 ساله دارد، تاكيد كرد: به لحاظ جغرافيايي از تنگه جبل الطارق تا تنگه مالاكا و جنوب فيليپين شاهد امواج بيداري اسلامي بوده و اين بار اين موج از تونس آغاز شده و به مصر منتقل شد.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با بيان اينكه وحدت اسلامي به معناي صرف نظر كردن از خصوصيات خاص كشورها نيست، تاكيد كرد: تكيه ما بيشتر بر وحدت اسلامي ملت هاست و نكته مهم اين است كه اين وحدت اسلامي بايد تقويت شود.
در بخش هاي ديگري از اين نشست ولايتي در پاسخ پرسش يكي از مهمانان مصري مبني بر اينكه شما به عنوان دبيركل اين مجمع چه كاري براي معرفي اسلام واقعي كرده ايد، گفت: ما براي اولين بار هزار نفر را به اجلاس بيداري اسلامي دعوت كرده ايم و مي توان گفت تقريبا توازني بين ملل و مذاهب مختلف برقرار شده است.
وي افزود: ما تلاش كرديم تا هم از اهل سنت و كشورهاي عربي دعوت كنيم و هم مدعويني از كشورهاي غيرعربي داشته باشيم؛ همچنين در آينده اجلاس زنان را نيز برگزار خواهيم كرد و اميدواريم تا در اين زمينه هم توازن را حفظ كنيم.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به تشكيل شوراي مشورتي ادامه داد: شوراي مشورتي تشكيل شده كه حدود 30 نفر از بزرگان جهان اسلام به عنوان شوراي مركزي تلاش مي كنند تا نسبت بين شيعه و سني، عرب و غيرعرب رعايت شود؛ همچنين در سال جاري غير از اجلاس زنان، اجلاس مجمع عمومي اساتيد دانشگاه هاي جهان اسلام، علماي حوزه و علماي شيعه و سني نيز برگزار خواهد شد.
ولايتي با تاكيد بر اينكه در آينده شاهد برگزاري اجلاس هنرمندان و نويسندگان جهان اسلام هم خواهيم بود، افزود: در تمام اين اجلاس ما تلاش كرديم تا تصميم گيري ها با اجماع كل افراد صورت بگيرد و سعي ما اين است از افراط، تفريط و تفرقه پرهيز شود.
در ادامه اين نشست يك روزنامه نگار مصري پرسيد كه آيا مردم كشورهاي مسلمان آمادگي چنين اجلاسي را دارند و در پاسخ او ولايتي گفت: هركس مذهب خود را دارد و بايد گفت مشتركات بين فرق اسلامي خيلي بيشتر از مذاهب مسيحي است؛ بنابراين ما مي توانيم بر روي مشتركات خود تكيه و از مسايل تفرقه انگيز دوري كنيم تا گام هاي موثري در جهت وحدت اسلامي برداشته شود.

 



سفير جديد ايران در افغانستان آغاز به كار كرد

ابوالفضل ظهره وند سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در افغانستان روز چهارشنبه طي مراسمي در فرودگاه كابل مورد استقبال واقع شد و وي كار رسمي خود را آغاز كرد.
در مراسم استقبال و معرفي سفير جديد ايران در افغانستان كه در پاويون فرودگاه كابل برگزار شد، جمعي از مقامات افغانستان و اعضاي سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل حضور داشتند. وي در گفت وگو با خبرنگاران مهمترين برنامه كاري خود را توسعه و تقويت روابط با كشور افغانستان اعلام كرد. ظهره وند به پيشنهاد وزير امورخارجه و با تاييد رئيس جمهوري اسلامي ايران به اين سمت منصوب شد. وي بين سالهاي 1371 تا 1376 سركنسول ايران در مزارشريف افغانستان، از 1376 تا 1379 مشاور معاون وقت آسيا اقيانوسيه وزارت امور خارجه، بين سالهاي 1385 تا 1387 سفير ايران در ايتاليا و از سال 1387 تا پيش از مسئوليت جديدش، مشاور و معاون رسانه اي دكتر «جليلي» دبير شوراي امنيت ملي بود.
سفير قبلي جمهوري اسلامي ايران در افغانستان «فداحسين مالكي» بود.

 



سرتيپ اسماعيلي: سپر موشكي آمريكا كاملا آسيب پذير است

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) ارتش، طرح سپر موشكي را كاملا آسيب پذير دانست.
سرتيپ فرزاد اسماعيلي با اعلام اين مطلب افزود: طرح سپر موشكي آمريكا جنبه عمليات رواني دارد.
اسماعيلي گفت: با اين وجود، جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با ايجاد اين سپر دفاع موشكي بي تفاوت نبوده و تمهيدات لازم را انديشيده است.
وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران بيش از سه دهه است كه با چنين عمليات رواني روبرو بوده و اقدامات دفاعي مناسبي را به كار گرفته و بر اين اساس نيز تاكنون اجازه هيچ نفوذي را به دشمنان نداده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) تأكيد كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به ويژه اين قرارگاه در حال تقويت سيستم هاي دفاعي كشور هستند و از هوشياري لازم در قبال تهديدهاي دشمنان برخوردار هستند.
وي در بخش ديگري از سخنانش در گفت وگو با ايرنا، از شكار پهپاد جاسوسي آمريكا توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به عنوان نشانه قابليت بالاي دفاعي ايران در دفاع از حريم خود ياد كرد و گفت: اطلاعات اين پهپاد در حال بررسي است.
اسماعيلي با تأكيد بر هوشياري و آمادگي كامل قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) و ساير نيروهاي مسلح كشور در دفاع از ميهن اسلامي گفت: اين قرارگاه هرگز اجازه ورود پهپاد ساير كشورها به حريم ايران را نمي دهد و الحمدالله اين مصونيت امروز براي كشور ما وجود دارد.
گفتني است پهپاد (پرنده هدايت پذير از دور) جاسوسي آمريكا موسوم به آر.كيو170 آذر ماه سال گذشته پس از تجاوز به عمق 250 كيلومتري ميهن اسلامي مقهور جنگ الكترونيك نيروهاي مسلح كشورمان شد و بدين ترتيب با در اختيار گرفته شدن كنترل و هدايت آن بر زمين نشانده شد. اين اقدام مهم نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بازتاب گسترده اي در جهان داشت.

 



سفير ايران در سوريه: غرب به دنبال مدل ليبي در قبال سوريه و كشورهاي محور مقاومت است

سفير ايران در سوريه در گفتگوي مطبوعاتي گفت: غرب در صدد پياده كردن مدل ليبي براي سوريه و كشورهاي محور مقاومت است.
محمدرضا رئوف شيباني گفت: تحولات سوريه را از دو ديدگاه نگاه مي كنيم نخست اينكه ايران معتقد است بدون شك كشورهاي منطقه نيازمند اصلاحات هستند و مردم اين كشورها مطالبات بحقي هم دارند و ما بر ضرورت پاسخ گويي به اين مطالبات تأكيد داريم.
سفير ايران در سوريه افزود: بخش ديگر اينكه معتقديم نظام سلطه و در رأس آنها آمريكا خسارات زيادي از تحولات استراتژيك منطقه ديده است. تحولاتي كه چيدمان سياسي منطقه را تغيير داده و تأثيرات بين المللي نيز ايجاد خواهد كرد. اين تحولات قطعاً موازنه سياسي و بين المللي را به نفع ملت هاي منطقه تغيير خواهد داد. نظام سلطه مهره اصلي خود در مصر را از دست داده است. آنها براي اينكه جلو اين خسارات را بگيرند تلاش جدي دارند تا از تحولات منطقه اي كه با اراده مردم آغاز شده سوار موج شده و به نفع خود استفاده كنند.
وي گفت: غرب درصدد پياده كردن مدل ليبي براي سوريه و كشورهاي محور مقاومت است تا در قبال ما به ازاي شكستهاي ديگر خسارت هاي آنها را جبران كنند كه سوريه يكي از اين حلقه هاست.
سفير سوريه در ادامه افزود: منظر ديگري نيز در اين باره وجود دارد و آن توطئه عليه كشورهاي محور مقاومت است. توطئه بسيار بزرگي است سوريه اولين بار نيست كه دچار خشم غرب مي شود ولي اين بار با دفعات گذشته بسيار متفاوت است و اين بار عنصر مردم هم به گونه اي در آن دخيل شده و اين روند وضعيت را پيچيده كرده است. آنها بر آن هستند تا افكار عمومي جهاني را براي سوء استفاده روشن و آشكارا از مراجع بين المللي آماده كنند.
شيباني كه در ميزگردي در مهر سخن مي گفت تصريح كرد: نظام سلطه با بهره برداري از تحولات و سرعت آنها دخالت در امور كشورها را عادي و اقدامات عملي مانند ارسال اسلحه و ديگر تجهيزات جنگي به شورشيان را اقدامي قانوني جلوه داده است.
وي يكي ديگر از فرصت هاي سوريه را عدم وحدت معارضين اين كشور دانست و گفت: معارضين نتوانستند خود را بعنوان يك گروه متشكل و سازمان يافته معرفي كنند.
شيباني افزود: اين گروه نتوانست خود را به عنوان مجموعه اي واحد نشان دهد. اگر جريان معارضه كالبد شكافي شود اين معارضان به دو بخش خارجي و داخلي تقسيم شده اند كه دو ديدگاه ايجاد كرده يكي موافق دخالت خارجي بود و ديگري مخالف. جريان بيروني هم داراي شاخه هاي متفاوتي بود؛ عرب، كرد، سني، علوي كه با هم تجانس كافي و لازم نداشتند. براساس گزارشي كه آمريكايي ها منتشر كردند 133 جريان و گروه مسلح در بين معارضين بود كه اين مجموعه عوامل سبب شده تا شرايط سوريه متفاوت از ديگر كشورها شود و جبهه مقابل هم نتواند در تحقق اهداف خود توفيقي بدست آورد.
سفير ايران در سوريه در بخشي از صحبت هاي خود در جمع خبرنگاران مهر به نقش رسانه ها به ويژه دو كانال عربي العربيه و الجزيره و شبكه فرانس 24 اشاره كرد و گفت: اين شبكه ها در پخش اخبار، شيوه بسيار جلوتر از واقعيات ميداني در سوريه را در پيش گرفتند.
وي گفت: دو شبكه عربي كه بازوهاي رسانه اي تبليغاتي عربستان و قطر بودند تهاجمي بس بزرگتر و خطرناكتر از ناتو به سوريه داشتند. اين رسانه ها خبر مي سازند، قضاوت سياسي مي كنند، و مصوبات سياسي صادر مي كنند.

 



رئيس نمايشگاه كتاب اعلام كرد اختصاص يك ميليارد تومان يارانه خريد كتاب براي دانشجويان

در بيست و پنجمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، يك ميليارد تومان يارانه خريد كتاب به دانشجويان اختصاص مي يابد.
بهمن دري رييس بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، در جريان بازديد از محل برگزاري اين نمايشگاه در جمع خبرنگاران گفت: بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران دوازدهم ارديبهشت با حضور رييس جمهور افتتاح مي شود و در سيزدهم ارديبهشت ماه به صورت رسمي آغاز به كار مي كند كه مردم مي توانند بازديد خود را از نمايشگاه كتاب تهران كه تا بيست و سوم برپاست، آغاز كنند .
رييس بيست وپنجمين نمايشگاه كتاب تهران با اشاره به برگزاري سه مراسم رسمي در نمايشگاه كتاب، عنوان كرد: اولين مراسم رسمي، مراسم افتتاحيه است كه با حضور رييس جمهور برپا مي شود. مراسم ربع قرن، دومين مراسمي است كه با شعار جهاد فرهنگي با حضور رياست مجلس برگزار مي شود و در افتتاحيه نمايشگاه، حضور رييس قوه قضاييه را خواهيم داشت كه در واقع سران سه قوه در نمايشگاه كتاب تهران حاضر هستند .
او همچنين افزود: نمايشگاه در دو بخش داخلي و بين الملل برگزار مي شود كه در بخش داخلي، 230 هزار عنوان كتاب عرضه مي شود كه بيش از دوره هاي گذشته است. همچنين 2500 ناشر ثبت نام كرده و جانمايي شده اند كه اكنون با توجه به جانمايي ناشران، نسبت به سال گذشته 10 روز جلوتر هستيم .
دري درباره بخش بين الملل نمايشگاه كتاب عنوان كرد: در بخش بين الملل، ناشراني كه قرار بود به نمايشگاه بيايند، حضور پيدا مي كنند كه بخشي از آن ها از ناشران عربي و بخشي ناشران اروپايي هستند كه سال هاي گذشته در نمايشگاه حاضر نبودند؛ اما اكنون حضور دارند .
او همچنين تأكيد كرد: در بخش بين الملل، كتابي كه به وهابي گري، بابي گري، بهايي گري و مطالب ضدشيعي بپردازد و همچنين كتاب هايي كه حاوي تصاوير غيراخلاقي باشند و يا تماميت ارضي ما را خدشه دار كنند اجازه عرضه ندارند.
او ادامه داد: در بخش داخلي برخي از ناشراني كه در طي سال تخلف داشته اند و در هيأت رسيدگي به تخلفات، به تخلف آنها رسيدگي شده است، اگر مشمول رأي لغو امتياز و رأي قوه قضاييه نباشند، مي توانند در نمايشگاه حاضر باشند؛ البته ما از آنها براي حضور در نمايشگاه دعوت نكرديم؛ ولي آنها تقاضا كردند و ما در نهايت اعلام كرديم ناشراني كه متعهد شوند تخلف خود را تكرار نمي كنند و يا تعليق مجوز آنها تمام شده و يا دچار مرور زمان شده باشد، امكان حضور در نمايشگاه را مي يابند .
رييس نمايشگاه كتاب تهران با اشاره به حضور هيأت رسيدگي به تخلفات ناشران در محل نمايشگاه، بيان كرد: براي اين كه به تخلفات ناشران رسيدگي شود، هيأت رسيدگي به تخلفات ناشران در محل نمايشگاه در 11 روز حضور دارد و نماينده وزارتخانه هم در نمايشگاه حاضر است و اگر كميته نظارت و ارزشيابي نمايشگاه با موردي مواجه شود، در نمايشگاه به آن رسيدگي مي شود .
وي از اعطاي يك ميليارد تومان يارانه خريد كتاب براي دانشجويان خبر داد و گفت: ثبت نام دانشجويان به پايان رسيده؛ اما يك ميليارد تومان ديگر هم به اين اعتبار اضافه شد كه سايت دوباره باز مي شود و دانشجويان مي توانند دوباره در سايت ثبت نام كنند و از اين يارانه استفاده كنند.
دري سپس از تلاش براي كاهش قيمت كاغذ سخن گفت و عنوان كرد: ما عملياتي را طراحي كرده ايم كه داراي مؤلفه هاي مختلف است و در آن به زودي شاهد آن هستيم كه قيمت كاغذ كاهش پيدا مي كند. در مذاكره با وزارت صنعت، معدن و تجارت براي پيشگيري از مشكلات، براي كاهش قيمت عملياتي را در دست اجرا داريم كه اگر اين عمليات با موفقيت انجام شود، قيمت كاغذ كاهش پيدا مي كند. ما اكنون در حال مذاكره با كاغذ مازندران و كارون هستيم كه توليدات خود را اضافه كنند و بخشي از سهام اين كارخانه ها براي افزايش توليدات آنها خريداري مي شود و بر اساس اين عمليات ما در سه ماه آينده، كاهش 20 درصدي قيمت كاغذ و در شش ماه آينده ثبات قيمت كاغذ را خواهيم داشت .

 



اسرائيل: اگر ايران حمله كند نمي دانيم به كجا فرار كنيم

ناظران و كارشناسان مسائل نظامي و راهبردي رژيم اسرائيل با ترسيم و پيش بيني سناريو هولناكي از تبعات ناشي از تجاوزات اسرائيل به سايت هاي هسته اي ايران در خصوص اقدام نظامي عليه ايران، به مسئولان اين رژيم هشدار دادند.
كانال ده تلويزيون رژيم اسرائيل در اين خصوص گفت: پرواز با جنگنده اف15 از تل آويو تا تهران دو ساعت و نيم بطول مي انجامد. يك موشك بالستيك قادر است اين مسافت را در عرض ده دقيقه طي كند.
وي گفت: پيش بيني دقيق تبعات حمله به سايت هاي هسته اي ايران دشوار است.
«تساحي هانگبي» رئيس سابق كميسيون سياست هاي خارجي كنست اسرائيل در اين خصوص گفت: ما از توانمندي و آمادگي ايران براي ضربه زدن به زيرساخت هاي دولت اسرائيل مطلع نيستيم. اطلاعاتي از اين قبيل از حيطه تحقيقات نهادهاي اطلاعاتي امنيتي اسرائيل فراتر است.
براساس سناريوهاي طراحي شده براي حمله به ايران، دولت اسرائيل با بكارگيري جنگنده هاي نيروي هوايي سايت هاي هسته اي ايران را هدف قرار مي دهد.
يك كارشناس مسائل نظامي در بررسي توانمندي هاي ايران در پاسخ به حملات اسرائيل گفت: ما نمي دانيم ذخاير موشكي ايران براي پاسخ دادن به حملات اسرائيل در چه حدي است و اطلاعات دقيقي در مورد برد موشك ها و توانمندي ايران براي شليك اين موشك ها در دست نيست.
سرتيپ «يتسحاق بن يسرائيل» رئيس سازمان هوافضا اسرائيل در اين خصوص گفت: براساس بررسي هاي ما پس از حمله به سايت هاي هسته اي ايران صدها موشك ايراني به اسرائيل اصابت مي كند. حدود دو يا سه الي چهار برابر حملات موشكي صدام حسين به اسرائيل در سال .1991 ما با كشوري روبرو هستيم كه قادر است آسيب هاي بسياري به اسرائيل وارد كند. بن يسرائيل افزود: پس از حمله اسرائيل به ايران، رعب و هراس از پاسخ ايران به اين حملات خواب را از مردم اسرائيل مي ربايد.
سرتيپ «گيورا آيلند» رئيس سابق شوراي امنيت ملي اسرائيل نيز در اين خصوص گفت: سامانه دفاعي «حيتس» براساس تعامل با موشك هاي دشمن و به منظور ناكار ساختن آنها طراحي شده است. مناطق مسكوني اسرائيل هدف حملات موشك هاي ويرانگري قرار مي گيرند.
گزارشگر اسرائيلي گفت: بررسي هاي كارشناسان نشان مي دهد پاسخ ايران به حملات اسرائيل در اينجا خلاصه نمي شود. ايراني ها طي ساليان متمادي ائتلاف هايي را با دشمناني كه اسرائيل را از شمال و جنوب احاطه كرده اند ايجاد كرده است.
«عاموس هرنيل» تحليلگر مسائل سياسي روزنامه «هاآرتص» در اين خصوص در گفت گو با تلويزيون اسرائيل تصريح كرد: در زمينه مشاركت همپيمانان راهبردي ايران از جمله سوريه كه در حال حاضر درگير جنگ داخلي است، در حمله به اسرائيل همواره سؤال هايي مطرح مي شود.
يتسحاق بن يسرائيل در خصوص عملكرد همپيمانان ايران در منطقه در واكنش به تجاوزات اسرائيل به ايران گفت: حزب الله همه توان نظامي خود را عليه اسرائيل بكار مي گيرد. اين بار اسرائيل اشتباه هاي گذشته را تكرار نمي كند و دست و پا بسته نخواهد نشست.
«زئيف بيالسكي» نماينده در كنست اسرائيل و رئيس كميسيون فرعي آماده سازي جبهه داخلي اسرائيل نيز در اين خصوص گفت: در صورت وقوع جنگ شرايط خوبي نخواهيم داشت. حدود يك ميليون و700 هزار نفر اسرائيلي از پناهگاه هاي لازم و امن برخوردار نيستند. مردم اسرائيل جايي براي گريختن از حملات دشمن ندارند.
«وسيم بزي» نويسنده و تحليلگر مسائل سياسي در بررسي اين گزارش در گفت وگو با برنامه اين هفته «العين الاسرائيليه» (از نگاه رسانه هاي اسرائيل) شبكه خبري العالم در بررسي اين گزارش تصريح كرد: كارشناسان و ناظران اسرائيلي با پيش بيني و ترسيم سناريو تبعات ناشي از تجاوزات آنان به سايت هاي هسته اي ايران، موجي از رعب و وحشت را در رژيم اسرائيل ايجادكردند.
وي گفت: صهيونيست ها در پيش بيني تبعات حمله به ايران همواره الگوي جنگ 33روز لبنان را در پيش رو دارند در حالي كه پاسخ ايران به تجاوزات صهيونيست ها بسيار وسيع تر و سهمگين تر خواهد بود.
وي افزود: اسرائيل در حمله به ايران با ملت چندين ميليوني ايران كه ابتكار و درايت خود را در زمينه هاي مختلف علمي و فرهنگي و نظامي از تمدن چند هزار ساله خود به ارث برده است، روبرو است لذا صهيونيست ها با حمله به ايران، سرعت فرآيند اضمحلال رژيم اسرائيل را رقم مي زنند.

 



معاون وزير راه و شهرسازي: سوت قطار امسال در گيلان به صدا درمي آيد

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: امسال گيلان به شبكه حمل و نقل ريلي كشور وصل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از رودبار، احمد صادقي در جريان بازديد از قطعات پروژه راه آهن قزوين- رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعيت راه آهن قزوين- رشت با بيان اينكه مطالبات پيمانكاران در مدت يك هفته پرداخت مي شود، تصريح كرد: از پيمانكاران اين پروژه قول گرفتيم تمام قطعات امسال به بهره برداري برسد.
اين مسئول، ميزان پيشرفت فيزيكي زيرسازي پروژه راه آهن قزوين- رشت را حدود 65 درصد عنوان كرد و افزود: طبق برنامه زمان بندي بايد اين پروژه را درسال 92 به پايان برسانيم اما اميدواريم تا آخر سال مالي امسال اين پروژه مهم را به پايان برسانيم و گيلان را به شبكه حمل و نقل ريلي وصل كنيم.
وي راه آهن قزوين- رشت- انزلي- آستارا را يكي از بزرگترين پروژه هاي ملي كشور دانست و بيان كرد: اين پروژه نقش مهمي در توسعه عمران و آباداني كشور دارد.
صادقي ادامه داد: راه آهن قزوين- رشت- انزلي- آستارا كشورهاي آسياي مركزي روسيه و اروپا را به اقيانوس هند و كشورهاي حاشيه خليج فارس و شمال كشور را به جنوب كشور وصل مي كند و براي ما ظرفيت خوب حمل و نقل ترانزيتي ايجاد مي شود و درآمد سرشار و اشتغال مولد را فراهم مي كند.

 



استاندار هرمزگان خبر داد برگزاري همايش بين المللي خليج فارس در جزيره ابوموسي

استاندار هرمزگان از برگزاري همايش بين المللي روز خليج فارس در جزيره ابوموسي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، استاندار هرمزگان در راستاي كلنگ زني پروژه هاي آب منطقه اي به خبرنگاران اظهار داشت: همايش بين المللي روز خليج فارس كه هر ساله در بندرعباس برگزار مي شد، امسال در جزيره ابوموسي برگزار مي شود.
وي با اشاره به برنامه هاي مدنظر در اين همايش گفت: ميهمانان از راه هوايي براي شركت در اين همايش به جزيره مذكور انتقال داده مي شوند.
طي روزهاي اخير در جريان سفر رئيس جمهور به جزيره ايراني ابوموسي، برخي از مسئولان اماراتي واكنش هايي به اين سفر نشان دادند كه با پاسخ محكم مقامات كشورمان مواجه شد.
جزاير ايراني تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي از توابع استان هرمزگان هستند كه در خليج فارس واقع شده اند.

 



با حضور وزير راه و شهرسازي بهره برداري از چند طرح عمراني در يزد

يزد - خبرنگار كيهان:
با حضور وزير راه و شهرسازي از چند طرح بزرگ عمراني در سطح استان يزد بهره برداري شد.
به گزارش خبرنگار ما تعداد 5165 واحد مسكن مهر در شهرهاي يزد، تفت، طبس، مهريز و ميبد با سرمايه گذاري بيش از 210 ميليارد تومان به متقاضيان واگذار شد كه 4587 واحد آن در شهر يزد احداث شده است. و 182 واحد مسكن مهر در تفت مورد بهره برداري قرار گرفت.
نيكزاد وزير راه و شهرسازي همچنين در سفر به يزد فاز اول و دوم بزرگراه يزد بافق به طول 27 و 18 كيلومتر را با صرف هزينه اي بالغ بر 17 ميليارد تومان مورد بهره برداري قرارداد. براي آماده سازي فاز اول اين بزرگراه اعتباري افزون بر 170 ميليارد ريال از محل اعتبارات سفر رهبر انقلاب هزينه و پرداخت شده است.
گزارش خبرنگار ما حاكيست در اين سفر كلنگ فاز سوم اين بزرگراه نيز به طول 30 كيلومتر توسط وزير راه و شهرسازي به زمين زده شد.
همچنين كنار گذر حلقوي اردكان - ميبد به طول 72 كيلومتر نيز از ديگر طرح هايي بود كه توسط وزير راه به بهره برداري رسيد.
اين كنارگذر داراي 32 كيلومتر غربي به صورت بزرگراه و كمربند شرقي و شمالي به صورت راه اصلي به طول 40 كيلومتر است.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: نهضتي بهتر از مسكن مهر در بخش كشاورزي كشور اجرا مي شود

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
نهضتي ملي و بهتر از مسكن مهر در بخش هاي كشاورزي و منابع طبيعي كشور اجرا مي شود.
معاون وزير جهاد كشاورزي و رئيس سازمان جنگل ها و مراتع كشور با اعلام اين خبر در خرم آباد افزود: كليات اين طرح تدوين شده و رئيس جمهوري در ديدار عيد امسال با رهبر معظم انقلاب، موضوع را در محضر ايشان مطرح كرد كه مورد توجه و تأكيد رهبري قرار گرفته است.
عليرضا اورنگي گفت: با توجه به اينكه كانون توسعه كشاورزي روستائيان هستند و كشاورزي از محورهاي استقلال و اقتدار ملي است، در اجراي اين نهضت توجه ويژه به روستائيان خواهد شد و براي اجراي بهتر طرح اختيارات كامل به مديران استاني محول شده است.
معاون وزارت جهاد كشاورزي با اشاره به اراضي مرغوب و آب فراوان در لرستان از اين استان به عنوان يكي از محورهاي توسعه كشاورزي و منابع طبيعي در كشور نام برد و گفت: لرستان در نهضت بخش كشاورزي فرصت مناسبي براي جبران عقب نگهداشتگي ها دارد و مورد توجه ويژه قرار خواهد گرفت.
اورنگي افزود: با اجراي نهضت ملي، بخش عمده اي از مسئوليت جهاد كشاورزي به مردم واگذار مي شود و مشاركت مردم در اداره امور افزايش مي يابد.
وي بر برخورد قاطع با افراد سودجو، متصرفان و تخريب كنندگان اراضي ملي تأكيد كرد و گفت: امسال 30 پايگاه فرعي در استان هاي كشور از جمله لرستان براي اطفاء حريق در مراتع و جنگل هاي كشور ايجاد مي شود.
وي در حاشيه جلسه كارگروه توسعه بخش كشاورزي كه در مجتمع چهارده معصوم(ع) خرم آباد برگزار شد از بازگشت 500 هزار هكتار اراضي ملي غصب شده توسط زمين خواران به بيت المال خبر داد.
معاون وزير جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب كه اخيراً در حوزه زاگرس در استان چهار محال و بختياري 5 هزار و 400 هكتار از اراضي ملي كه توسط افراد سودجو و با گرفتن رأي قصد تصرف آن را داشتند به دولت بازگردانده شد، از بررسي پرونده سنگين زمين خواري در استان بوشهر خبر داد و تصريح كرد: اخيراً قوه قضائيه 100 هزار هكتار از اراضي ملي به ارزش 120 ميليارد تومان و 342 هزار هكتار در نقطه ديگري از اين استان به ارزش بيش از 400 ميليارد تومان را به نفع دولت مصادره كرد.
اورنگي از عزم ملي براي مقابله با زمين خواران در كشور خبر داد و اظهار داشت: خوشبختانه همكاري خوبي از سوي قوه قضائيه و قوه مجريه در برخورد با متخلفان وجود دارد.
وي افزود: عمده تصرفات اراضي ملي به دليل همجواري اين اراضي با اراضي مستثنيات مردم اتفاق مي افتد.
معاون وزير جهاد گفت: دو طرح به نام تنسيق و تعيين منابع ملي از مستثنيات مردم ارائه شده است كه براساس اين دو طرح خط تنسيق و ديوارهاي حفاظتي در كشور اجرا مي شود كه تاكنون 14 هزار كيلومتر عمليات تنسيق صورت گرفته است كه مانعي جدي بر سر راه زمين خواران خواهد بود.

 



نامگذاري بلواري در راور به نام سردار سليماني

راور - خبرنگار كيهان:
بلواري در شهرستان راور به نام سردار قاسم سليماني نامگذاري شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري راور مهندس اژدري شهردار راور با اعلام اين خبر افزود: به پاس زحمات و رشادتهاي سردار سرلشكر شهيد زنده حاج قاسم سليماني فرمانده سابق لشكر ثارا... كرمان و فرمانده كنوني سپاه قدس، بلواري در شهر راور از توابع استان كرمان به نام اين رزمنده دلاور نامگذاري شد.

 



معاون ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور: تكرار تذكر لساني جمعي و گروهي اثربخشي بيشتري دارد

معاون تشكل هاي مردمي ستاد احياي امر به معروف كشور گفت: 99 درصد تذكرات لساني انجام شده در مرحله اول پذيرفته مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از كاشان، سرتيپ مصطفي متوليان سه شنبه شب در همايش بزرگ آمران به معروف و ناهيان از منكر شهرستان كاشان در سالن شهداي پاسدار سپاه كاشان اظهار داشت: 99 درصد تذكرات لساني انجام شده در مرحله اول پذيرفته مي شود اما تكرار شدن تذكر لساني جمعي و گروهي اثربخشي بيشتري داشته است.
وي با اشاره به رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي تشكيل گروه هاي چند نفره تذكر لساني، بيان داشت: سازماندهي گروه هاي چند نفره تذكر لساني در اجراي اين فريضه الهي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اين مقام مسئول نهادينه كردن فرهنگ امر به معروف در بين مردم را فراتر از بحث دولتي و حكومتي عنوان كرد و گفت: تذكر لساني يك وظيفه عمومي بوده و بايد اين فريضه را به وسيله تبليغ به فرهنگي فراگير و عمومي در جامعه تبديل كرد.
متوليان همچنين با اشاره به اينكه براي سه فريضه مهم ديني نماز، زكارت و امر به معروف و نهي از منكر در كشور ستاد تشكيل شده است ابراز داشت: مومنان وظيفه دارند احساس شجاعت را در خود و ديگران براي اجراي فريضه امر به معروف و نهي از منكر تقويت كنند.
معاون تشكل هاي مردمي ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور ترغيب، برنامه ريزي و تشكيل گروه هاي تذكر لساني در اداره ها و اصناف را از مهم ترين فعاليت هاي شوراي احياي امر به معروف و نهي از منكر در جامعه برشمرد.

 



آيت الله جوادي آملي: ايران اسلامي بدون سلاح هسته اي مشكلات خود را حل مي كند

آيت الله «عبدالله جوادي آملي» گفت: ايران اسلامي به لطف الهي آنقدر قدرت دارد كه بدون استفاده از سلاح هاي اتمي مشكلات خود را حل كند.
به گزارش ايرنا اين استاد حوزه علميه قم روز سه شنبه در ديدار جمعي از فرماندهان و نيروهاي ارتش افزود: ايران اسلامي بارها اعلام كرده كه هيچ گاه قصد حمله و تهاجم به ديگر كشورها را نداشته و اين نشانه عظمت و انسانيت نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
آيت الله جوادي آملي گفت: نيروهاي نظامي غيرديني كه مرگ را پايان كار خود دانسته و به جهان آخرت اعتقادي ندارند، بمباران كشورها و كشتار مردم بيگناه و انجام عمليات هاي تروريستي براي آنها هيچ تفاوتي ندارد، از اين رو در جنگ جهاني اول و دوم، ميليون ها نفر كشته شدند.
وي با بيان اينكه مسلمانان در هر برهه از زمان بايد براي حفظ نظام اسلامي از فكر و انديشه و سلاح توأمان بهره مند شوند، تصريح كرد: گاه جوانان براي رشد و شكوفايي علم و فناوري در كشورمان در دانشگاه ها بسيج مي شوند و گاه براي حفظ كيان نظام اسلامي در جبهه هاي جنگ بسيج مي شوند.
آيت الله جوادي آملي در پايان با بيان اينكه نظم و آرامش و امنيت در كشورمان به بركت وجود نيروهاي نظامي حاصل شده است، اظهار داشت: امروز حضرت ولي عصر(عج) براي نيروهاي نظامي دعا مي كند و نظام اسلامي به وجود نيروهاي غيور و جان بركف در ارتش افتخار مي كند.
همچنين فرمانده ارشد ارتش در منطقه قم در اين ديدار گفت: نيروهاي ارتش جمهوري اسلامي تا آخرين قطره خون خود در ركاب ولايت فقيه، با تمام وجود از آرمان هاي انقلاب دفاع خواهند كرد.
سرهنگ «محمد خورشيدي» افزود: نيروهاي غيور و ولايتمدار ارتش جمهوري اسلامي در سه دهه گذشته همواره در هشت سال دفاع مقدس و در دوران خودكفايي، توانسته اند ايستادگي و پايمردي خود براي حفظ و حراست از نظام مقدس جمهوري اسلامي را به جهانيان ثابت كنند.

 



اخبار ادبي و هنري

روايت شاعر كويتي از ديدارش با رهبر انقلاب
محمد صالح صرخوه شاعر جوان كويتي كه چندي پيش براي حضور در همايش شعر بيداري اسلامي به ايران آمده بود، ديدار با حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را به يادماندني توصيف كرد.
به گزارش مركز خبر حوزه، وي لحظه ديدار با رهبر انقلاب را تاريخي برشمرد و افزود: هرگز اين خاطره شيرين را فراموش نخواهم كرد.
محمد صالح صرخوه با توصيف لحظه قرار گرفتن در محضر رهبري و خواندن سروده هاي خود به دو زبان عربي و فارسي گفت: توجه، فراست و دقت ايشان در شنيدن اشعار مدعوين قابل تأمل بود.
وي كه در محل رايزني فرهنگي ايران در كويت حاضر شده بود، ابراز داشت: همايش شعراي بيداري اسلامي، درس هاي زيادي به من آموخت و به اين نتيجه رسيده ام كه انسان با اصرار و پافشاري مي تواند موانع را يكي پس از ديگري كنار زده و خواسته هاي خود را جامه عمل بپوشاند.
اين شاعر كويتي ملاقات و آشنايي با شاعران كشورهايي مانند ايران، مصر، بحرين، لبنان و سودان را بسيار ارزشمند ياد كرد و افزود: با شركت در اين همايش توانستم ارتباطات گسترده اي با شاعران از كشورهاي مختلف برقرار كنم. وي برپايي چنين همايش هايي را جهت معرفي جمهوري اسلامي ايران به جهانيان بسيار مهم دانست و اظهار داشت: بسياري از اعضاي كشورهاي شركت كننده به ويژه اعضاي هيأتهاي مصر و سودان و تونس با مشاهده روال عادي زندگي مردم ايران عليرغم تحريم هاي اقتصادي و جنجال سازي رسانه هاي غربي دچار حيرت شده و از وجود صدها آموزشكده هنري و آموزشي و توجه ويژه مقامات جمهوري اسلامي ايران به مقوله فرهنگ به وجد آمده بودند.
ديدار نخبگان فرهنگي و رسانه اي مصر
با مشاور رهبر انقلاب
جمعي از اساتيد دانشگاه، نويسندگان، خبرنگاران، گزارشگران راديو و تلويزيون و صاحبان رسانه هاي كشور مصر، با علي اكبر ولايتي، مشاور رهبر انقلاب اسلامي و دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي ديدار و گفت وگو كردند.
در اين نشست كه در حوزه هنري برگزار شد و محسن مؤمني شريف، رئيس حوزه نيز حضور داشت، ولايتي گفت: امواج بيداري اسلامي كه در مصر منجر به تحولات اساسي و برگزاري انتخابات در مصر شد نشان مي دهد كه تصورات و پيش بيني هاي ما درباره مصر اشتباه نبوده است.
دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي بر موضوع وحدت جهان اسلام و وظيفه همه كشورها در قبال آن تأكيد كرد و گفت: جهان اسلام به اهداف عالي خود نخواهد رسيد، مگر اينكه ما براي آينده در جهت وحدت امت اسلامي به نحو صحيح طراحي و برنامه ريزي كنيم.
وي تصريح كرد: وحدت اسلامي به اين معنا نيست كه كشورها از ويژگي هاي ملي خود دست بردارند، بلكه بيشتر به اين معنا است كه بر مشتركاتي كه مي تواند آن ها را به هم نزديك و وحدت آن ها را تقويت كند، دست بگذارند.
پس از سخنان علي اكبر ولايتي، هر يك از چهره هاي شاخص فرهنگي و نخبگان رسانه اي كشور مصر پرسش هاي خود را مطرح كرده و دبير كل مجمع بيداري اسلامي به آن ها پاسخ گفت. اعضاي هيئت رسانه اي مصر پس از اين جلسه به همراه مسئولان و هنرمندان حوزه هنري از گالري هاي آثار تجسمي در حوزه هنري ديدن كردند. آن ها همچنين از شبكه العالم نيز بازديد نمودند.
سينماي ايران به آمريكاي لاتين مي رود
براي نخستين بار يك فيلم از سينماي ايران در سينماهاي يك كشور آمريكاي لاتين اكران عمومي مي شود.
كارگردان فيلم سينمايي «جعبه سياه 11 سپتامبر» ضمن گلايه از عملكرد دستگاه هاي فرهنگي در زمينه اكران بين المللي توليدات سينماي ايران گفت: متاسفانه اين مراكز گرفتار فعاليت هاي كليشه اي هستند و كمتر به فكر جريان سازي اند.
محمدرضا اسلاملو در گفت وگو با مهر تاكيد كرد: با تلاش ها و پيگيري هاي شخصي اي كه داشته ام با همراهي يكي از سينما دوستان فرانسوي موفق شديم مقدمات اكران فيلم مستند-داستاني «جعبه سياه 11 سپتامبر» را در كشور كوبا فراهم بياوريم. طبق اعلام هم قرار است روز 22 آوريل (يكشنبه، سوم ارديبهشت) طي مراسمي اكران اين فيلم در آن كشور آغاز شود.
اين فيلم، با رويكردي آخر الزماني به افشاي برخي واقعيت ها درباره حادثه 11 سپتامبر مي پردازد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14