(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه ۳۱  فروردین ۱۳۹۱ - شماره ۲۰۱۸۸

درجست وجوي يك ازدواج پايدار
بازي درماني و تكنيك هاي آن
بهار، بهترين فصل براي حجامت
نقش آلودگي هاي خانگي در بروز آلرژي



درجست وجوي يك ازدواج پايدار

هر روز زنان و مردان زيادي با هم پيوند زناشويي مي بندند و از سوي ديگر زندگي هاي مشترك زيادي از هم مي پاشند.
شايد بتوان گفت ازدواج يكي از دشوارترين كارهايي است كه انسان به آن دست مي زند.
يك لحظه صبر كنيد! بهتر است بگوييم ازدواج كردن آسان است ولي داشتن يك ازدواج موفق و پايدار دقت زيادي مي طلبد.
تعداد زيادي از ازدواج ها در همان پنج سال نخست به پايان راه مي رسند.
زوجين با اميدواري زياد ازدواج مي كنند و روياي يك زندگي شاد و سعادتمند را در سر مي پرورانند و براي بسياري از افراد اين آرزو به حقيقت تبديل مي شود ولي سايرين به اين نتيجه مي رسند كه بايد از يكديگر جدا شوند.
نشانه هاي موفقيت يا عدم موفقيت يك زندگي زناشويي چيست؟
عوامل زيادي در اين زمينه دخالت دارند ولي يك ازدواج موفق و پايدار داراي چند ويژگي است.
در واقع طرفين بايد نسبت به موفقيت ازدواج متعهد باشند. تعهد مي تواند كلمه اي هراس آور باشد و برخي از مردم از زيربار آن شانه خالي مي كنند. براي برخي از مردم تعهد به مفهوم سلب آزادي است. از نظر آنها تعهد يعني يك همسر غرغرو و كوهي از صورتحساب هايي كه بايد پرداخت شود!
براي داشتن يك ازدواج موفق هردوطرف بايد نسبت به ارزش هاي يكسان متعهد باشند.
برقراري ارتباط مناسب يكي ديگر از نشانه هاي يك ازدواج موفق است. حتما بارها اين مسئله را شنيده ايد ولي هرچقدر تكرار شود بازهم كم است!
منظور ما از برقراري ارتباط مناسب فقط اين نيست كه تمام رويدادهاي خانه و محل كار را براي همسرتان تعريف كنيد بلكه شما بايد احساسات و افكارخودتان را نيز با او درميان بگذاريد.
اين مسئله حائزاهميت زيادي است هرچند در ابتدا كار سختي به نظر مي آيد. سعي كنيد از لحاظ مادي و رواني نيازهاي همسرتان را برآورده كنيد. شما بايد تحت هر شرايطي به حمايت از يكديگر بپردازيد و اين كار را نه يك وظيفه دشوار بلكه كاري لذتبخش بدانيد.
با همسر خود همانند دوست رفتار كنيد. به يكديگر احترام بگذاريد و به تمجيد از هم بپردازيد.
تعادل مناسبي ميان اوقات فراغت، كار و سرگرمي برقرار كنيد.
اهداف مشخصي را درنظر بگيريد و براي رسيدن به آنها به همراه همسرتان تلاش كنيد.
در مورد مسائل مختلف با يكديگر تصميم گيري كنيد. به عقايد هم احترام بگذاريد و از راهنمايي و حمايت يكديگر برخوردار شويد.
با همسرتان بخنديد نه به او!
اگر مي خواهيد ازدواج شما دوام بياورد و از خطرات پيش رو جان سالم به در ببرد روحيه اي بذله گو داشته باشيد.
اجزاي يك ازدواج پايدار همانند اجزاي يك غذاي خوب است وقتي شما يك بار به آن دست يابيد تا پايان عمر از آن سود خواهيدبرد.
آذر شايان

 



بازي درماني و تكنيك هاي آن

بازي فعاليت طبيعي، لذت بخش، شگفت انگيز و پر رمز و راز است. بازي وسيله اي براي بيان احساسات، برقراري ارتباط، توصيف تجربيات، آشكار كردن آرزوها، رسيدن به خود شكوفايي، خود آگاهي و خودكار آمدي است. در واقع مي توان بازي را تفكر كودك دانست.
انواع بازيها
-بازي هاي اكتشافي: اين بازي ها سبب چالاكي و افزايش مهارتهاي حسي و حركتي و تقويت سيستم عصبي كودك مي شود. ازجمله اين بازي ها مي توان به تخته تعادل هماهنگي مغز در استخر توپ، نقاشي با انگشت و كولاژ اشاره كرد.
- بازي هاي عاطفي-اجتماعي: كودكان از طريق اين نوع بازي ها احساسات، ناكامي ها و اضطراب هاي خود را بيان مي كنند. بيان احساسات به روش صحيح وموثر باعث افزايش قدرت سازگاري مي شود. به كمك اين بازي ها كودك مهارتهايي مانند عزت نفس، اعتماد به نفس، خودآگاهي، استقلال، ارتباط موثر با ديگران، همكاري و مسئوليت پذيري را مي آموزد. بازيهاي خيالي، سيني شن، ايفاي نقش، داستان سازي از جمله بازي هاي عاطفي- اجتماعي هستند.
- بازي هاي ذهني (هوشي): رشد وتكامل ذهن كودك بيش از ساير جنبه ها مورد توجه همگان است، زيرا يادگيري يك فرايند ذهني است. كودك به كمك بازي هاي ذهني از طريق دست كاري اشيا و تماس با محسوسات حقايق را كشف كرده و از اين راه تجربه مي آموزد.
بازي با مكعب ها، كارتهاي حافظه، دومينوها، سازه ها، ساختني ها، مگ هاي مغناطيسي، ديوارك ها و بازي هاي كلامي از جمله اين بازي ها هستند.
بازي درماني
بازي درماني روشي است كه به ياري كودكان مي شتابد تا بتوانند مسائل خودرا بدست خويش حل كنند. بازي درماني به كودك اجازه مي دهد جهان را در مقياس كوچك تر با دستان خود بسازد و تحت نفوذ در آورد.
اتاق بازي درماني: يك اتاق بازي درماني بايد ضد صوت، داراي يك پنجره، فضاي كافي براي بازي هاي پرجنب و جوش داشته باشد. كف اتاق مفروش بوده تا نشستن درآن راحت باشد و همچنين يك آينه يك طرفه و يك دوربين فيلمبرداري درحالت آرماني وجود داشته باشد.
اسباب بازي ها و مواد بازي:
خانه و خانواده عروسك ها، تخت خواب عروسك ، كالسكه عروسك، لباس هاي عروسك، عروسك هاي پارچه اي، شيشه شير، تلفن، كتاب هاي داستان، سازه ها، لگو، مگ هاي مغناطيسي، كارتهاي بازي، ميز و صندلي كودك، كيسه غله، سيني شن، گل رس، انواع ماژيك و مدادها، كاغذ و چسب، ظروف و كارد و چنگال پلاستيكي، سبد خريد، وسايل نقليه، خرس پشمالو، حيوانات مينياتوري، حيوانات اهلي و وحشي، دايناسورها در اندازه هاي مختلف، وسايل پزشكي، ماسك هاي مختلف.
حيوانات مينياتوري
حيوانات اهلي، جنگلي، دايناسورها، خزندگان، حشرات، دريايي ها در اندازه هاي مختلف مورد نياز است. هدف اصلي بازي اين است كه به كودك امكان دهيم تا درمورد استنباطش از روابط شخصي خود و روابط ديگري كه درخانواده وجود دارد به داستان سرايي بپردازد.
بررسي روابطش با ديگران در گذشته، حال و آينده، دست يابي به شناخت كاملتري از موقعيت خود درخانواده، بررسي و كشف ترس هاي مربوط به روابط آينده خود و ديگران و خيال پردازي راجع به روابط احتمالي آينده از ديگر اهداف بازي با اين اسباب بازي است.
فرايند استفاده از حيوانات مينياتوري اساسا فرافكنانه است.
كار با سيني شن
كار با سيني شن به كودك فرصت مي دهد تا داستان سرايي كند و در تخيل خود رويدادها و موقعيت هاي گذشته و كنوني را باز آفريني كند. او درخلال اين بازي مي تواند رويدادهاي خاص گذشته، حال و آينده را بررسي كند، آن چيزهايي كه برايش قابل قبول نبوده يا نيستند به عمل در آورد، نسبت به رويدادها به درك شناختي و كسب بينش مي رسد و مي تواند براي مسائل مختلف راه حل پيدا كند و بين دوگانگي ها هماهنگي برقرار كند.
نقاشي، رنگ آميزي و كولاژ
اين رسانه ها تمركز بر خلاقيت دارد و كودك را به كاوش و آزمايش ترغيب مي كند. همچنين به كودكان اجازه مي دهد تا با استفاده از تخيل، نمادپردازي، افكار دروني، احساسات و تجاربشان را بيان و منتقل كنند. بيان شرح حال، ابراز احساسات هيجاني شديد يا واپس رانده شده و كمك كردن به كودك در كنترل رويدادهايي كه تجربه كرده يا مي كند جز اهداف مهم اين بازي ها محسوب مي شود. تمرينات مقدماتي مانند تمرين تعقيب و شكار و تمرين آقاي كج و معوج كاربرد بسياري دارد.
كولاژها صحنه ديگري را براي بروز خلاقيت كودكان فراهم مي آورد. كولاژ اين فرصت را به كودك مي دهد تا بين بافت و ساختار اشيا (پرها، خاك اره، پنبه) و احساسات هيجاني اش ارتباط برقرار كند. كولاژ ها رسانه مناسبي است تا كودك از توصيف هاي سطحي به سمت توصيف هاي عميق تر و خودافشايي حركت كند.
مسافرت خيالي
تكنيك بسيار قدرتمندي است كه براي فرايند مشاوره كودك مفيد و سودمند است. مسافرت خيالي مي تواند به كودك كمك كند تا با تجاربي كه برايش دردناك بوده اند و به همين دليل احتمالاً سركوب شده اند ارتباط برقرار كند. به او امكان مي دهد كه با ناراحتي و درد دروني اش رابطه برقرار كرده و سپس از طريق فرايند مشاوره با آن درد مقابله نمايد.
كمك به كودك براي اينكه شرح حالش را بازگو كند، بتواند با تجارب سركوب شده ارتباط برقرار كند، به سناريوهاي ناتمام دست يابد و تجربه پيدا كند و كنترل نمايد و براي اينكه رفتارهاي جايگزيني را كه نتايج رضايت بخش تري براي او دارند را كشف كند اهداف اين شيوه بازي شمرده مي شود.
كتاب ها و داستان ها
كتاب ها براي مقاصد آموزشي بسيار مناسب هستند. همچنين خلق داستان ازنظر درماني مفيد مي باشد. كتاب براي كسب آگاهي در مورد مسائلي همچون سوءاستفاده جنسي، خشونت، خشم، جدايي، طلاق و مرگ استفاده مي شود.
بازي هاي ديگر:
1- تكنيك زنگ ساعت: براي كودكاني كه داراي مشكلات كنترل تكانه، رفتار برون ريزي، عدم عزت نفس(كودكان بيش فعال) مناسب مي باشد.
2- دور ريختن احساسات بد: (يخ را بشكن)
3- جاسوس و دزد
4- بادكنك هاي احساسي
ويژگي هاي مطلوب مشاور كودك:
1- همساز و همخوان با كودك باشد.
2- با كودك درون خود در تماس باشد.
3- پذيرا بودن.
4- عدم وابستگي عاطفي.
مريم سادات كاظمي

 



بهار، بهترين فصل براي حجامت

يك متخصص طب سنتي: قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ، ماهي و لبنيات بپرهيزيد
به گفته متخصصان طب سنتي، افراد قبل و بعد از حجامت از خوردن تخم مرغ، ماهي، غذاهاي شور و لبنيات بپرهيزند و بيشتر از مواد غذايي كه خون را رقيق مي كند، استفاده كنند.
بهار بهترين فصل براي حجامت و خون گيري است. در زمستان به دليل سردي و رطوبت هوا اخلاط فاسد در بدن غليظ شده و تجمع مي كنند و در بهار با گرم شدن هوا خون رقيق مي شود و هنگام حجامت مواد زائد بيشتري از بدن دفع مي شود.
البته بعد از بهار، پاييز فصل خوبي براي حجامت كردن و خون گيري است. در هر فصلي مي توان براساس تشخيص پزشك باتوجه به نوع بيماري و غلبه اخلاط در بدن حجامت را انجام داد.
در مزاج هاي خيلي سرد و مرطوب، در بيماري هاي صعب العلاج كه مدت بيماري طولاني شده و بدن ضعيف شده است حجامت نبايد انجام شود.
مصرف آبغوره و سوپ جو قبل از حجامت خون را رقيق مي كند
پزشكان خوردن آبغوره و سوپ جو را هنگام حجامت يا خون گيري توصيه مي كنند؛ زيرا اين مواد خون را رقيق و موجب دفع مواد زائد بيشتري از خون مي شود.
از طرفي پزشكان طب سنتي انجام حجامت روي قلب و معده به صورت مستقيم را منع مي كنند. حجامت در انواع سردردها، خارش ها، زونا، هموروئيد، انواع آلرژي ها، كوفتگي هاي بدن و كمردردها اثر درماني و كمك كننده اي دارد.
17 تا 21 هر ماه قمري، مناسب ترين زمان
براي حجامت
باتوجه به فعل و انفعالات سيستم خون بدن و نيز طبق مستندات علمي و روايات اسلامي 17 تا 21 هر ماه قمري، مناسب ترين زمان براي حجامت است.
حجامت با دو هدف اصلاح كميت و اصلاح كيفيت خون انجام مي شود. در اصلاح كميت خون، افرادي كه داراي خون زياد و در معرض بيماري هايي مانند سكته و فشارخون هستند اقدام به حجامت مي كنند.
مناسب ترين زمان حجامت براي اصلاح كميت خون اين افراد 12 تا 15ماه قمري است چراكه سيستم خون انسان به نيروي جاذبه ماه واكنش نشان مي دهد و در اين روزها خون رقيق تر در بدن جاري است و مي توان آن را از راه حجامت دفع كرد.
اگر هدف از حجامت، اصلاح كيفيت خون و دفع مواد زائد خون باشد، بهترين زمان براي حجامت 17 تا 21ماه قمري است چراكه در اين زمان خون غليظ تر بدن به سطح پوست مي آيد و مي توان آن را دفع كرد.
حجامت يك روش مؤثر براي حفظ سلامت بدن است. در روش حجامت، پوست بدن با ابزار مخصوص خراشيده مي شود تا خون بيرون بيايد اما اين خراشيدگي به لايه هاي عميق پوست نمي رسد و برخلاف تصور برخي افراد درد نداشته و به بخيه هم نيازي ندارد و خيلي سطحي است.
بهترين زمان براي حجامت زماني است كه فرد خيلي گرسنه يا خيلي سير نباشد و نور و گرماي خورشيد در وضعيت جوي مساعد باشد يعني هوا خيلي گرم يا خيلي سرد نباشد. توصيه مي شود بعد از انجام حجامت افراد تا 12 ساعت از استحمام و همچنين رابطه جنسي پرهيز كنند و خوردن ماهي، لبنيات، غذاهاي شور، تخم مرغ و انجام ورزش هاي سنگين نيز تا 12 ساعت ممنوع است.

 



نقش آلودگي هاي خانگي در بروز آلرژي

آلودگي هايي كه در منزل موجود است مانند مو، پشم و پر مي تواند در ايجاد آلرژي موثر باشد.
در فصل بهار به دليل رشد علف هاي هرز، برخي درختان خاص و گل دهي برخي گياهان سيستم تنفسي تحريك مي شود. موجودات ريز از جمله سوسك، هيره و حيوانات خانگي همچون سگ و گربه نيز مي توانند در ايجاد و يا تشديد آلرژي موثر باشند.
آلودگي هوا به شدت بر روي ايجاد و تشديد آلرژي موثر است، آلودگي هوا، بيني، ناي و تمامي اجزاي دستگاه تنفسي را درگير مي كند.
حساسيت مي تواند در چشم به صورت قرمزي و تورم اطراف آن، در بيني به صورت عطسه، ترشحات، خارش و گرفتگي شديد بيني و در ريه به شكل سرفه هاي مزمن و شبانه، خس خس يا تنگي نفس و درنهايت آسم ظاهر شود.
آلرژي همچنين مي تواند به صورت مشكلات پوستي، كهير، خارش و تورم شديد در فرد ايجاد شود.
مبتلايان به آلرژي هاي فصلي مي توانند با مصرف داروهاي آنتي هيستامين يا ضد احتقان احساس بهتري داشته باشند و آنتي هيستامين پاسخ هاي التهابي بدن را كاهش داده و ضد احتقان ها نيز ميزان گرفتگي و تراكم را كم مي كنند.
افراد براي تقويت سيستم ايمني بدن مي توانند از غذاهاي حاوي ويتامين E مثل جوانه ها و دانه هاي روغني، همچنين گوشت ها، غذاهاي حاوي ويتامين C از جمله مركبات و پروتئين ها نقش دارند، استفاده كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14