(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20191 

يادداشت خبرنگار
استاندار در ديدار اعضاي اتاق بازرگاني كركوك: كردستان آمادگي تأمين نيازهاي كشاورزي عراق را دارد
ايران در كيهان
پيشرفت 166 درصدي تسهيلات مسكن مهر در چهارمحال و بختياري
بيشترين فرش ماشيني كشور از كاشان صادر شد
ساخت ربات پرنده توسط دانشجويان شاهرود
ذوب ريزي تحت خلأ در مجتمع فولاد اسفراين
3710 نفر در قاينات با درآمد يارانه ها بيمه شدند
خشكسالي جمعيت روستاهاي خوانسار را كاهش داد
به گفته پيمانكاراعتبار ساخت سد هراز كم است
امسال ماندگاري مسافران نوروزي در گيلان افزايش يافت
آغاز ساخت نرم افزار چند رسانه اي قلعه رودخان
ارائه تسهيلات رايگان خدمات مهندسي به افراد بي بضاعت اصفهان
معاون فني دانشگاه علوم پزشكي استان: بيماري هاي غيرواگير عامل اصلي فوت مازندراني ها
100هزار گردشگر نوروزي ميهمان گناباد بودند



يادداشت خبرنگار

مصوبات دولت در دورود فراموش شده اند!
مصوبات دولت در دورود فراموش شده اند چرا كه در اولين سفر دولت درسال 84 به لرستان و دورود انتقال بخش هايي از كارخانه هاي صنايع دفاع از تهران به دورود با توجه به آماده بودن زيرساخت هاي لازم در مجتمع صنايع دفاعي زرهي بني هاشم دراين شهر به تصويب دولت رسيد اما تا امروز كه 6 سال از آن مصوبه مي گذرد نه تنها اقدامي صورت نگرفته است بلكه نيروهاي شاغل در مجتمع صنايع دفاع از 3 هزار نيرو به كمتر از سيصد نفر كاهش يافته است.
مصوبات دولت در دورود فراموش شده اند چرا كه؛ دولت براي توسعه شهرستان و كاهش نرخ بيكاري، تأسيس فاز4 كارخانه سيمان در كنار معدن بود كه اجراي اين پروژه در سال 87 با 123 ميليارد تومان توسط وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در سفر دوم دولت از تصويب هيئت وزيران گذشت اما تا امروز كه 3 سال از آن مي گذرد، متأسفانه ظاهرا به دست فراموشي سپرده شده است.
مصوبات دولت در دورود فراموش شده اند چرا كه؛ دولت براي اجراي كمربندي دورود درسفر سوم داشت كه اگر چه اقداماتي براي تملك مسير عبور آن انجام شد اما به يكباره در نطفه خفه شد و اين مصوبه هم به دست فراموشي سپرده شد. دورود تنها شهري است كه كمربندي ندارد.
همزمان و با كشف اختلاس چند هزار ميلياردي اشتغال و توسعه دورود ضربه مهلك ديگري خورد زيرا يكي از كارخانه هاي اين گروه كه تا مرز بهره برداري رفته بود و دراين مدت چند صد جوان را به استخدام درآورده بود؛ تعطيل شد.
همه اينها درحالي است كه نرخ بيكاري در اين شهر قريب 22% اعلام شده و آمارهاي غيررسمي از نرخ 28% حكايت مي كند و متأسفانه همزمان با معضل بيكاري دركارخانه فارسيت اين شهر با 400 نيرو به دليل ممنوعيت استفاده از آزبست سال گذشته به تعطيلي كشيده شد و با آزادشدن قيمت حامل هاي انرژي كارخانه سيمان نيز به دليل قديمي بودن و مستهلك شدن تجهيزات آن به مرز ضرردهي نزديك شده است و شنيده شد كه پرونده آن براي بررسي عواقب بحران يا تعطيلي آن در شوراي تأمين شهرستان مورد بررسي قرارگرفته است. اما بدتر از همه اين مشكلات، اين است كه دولت محترم نيز مصوبات خود را براي توسعه دورود فراموش كرده است و حالا با نزديك شدن به زمان پايان مأموريت دولت دهم، اضطراب تن و روح مردم دورود را فراگرفته و مردم نمي دانند چگونه اين مصوبات را به ياد دولت بياورند؟!
خبرنگار كيهان در دورود

 



استاندار در ديدار اعضاي اتاق بازرگاني كركوك: كردستان آمادگي تأمين نيازهاي كشاورزي عراق را دارد

سنندج- خبرنگار كيهان:
استاندار كردستان گفت: استان كردستان در بخش كشاورزي آمادگي دارد كليه نيازهاي بخش كشاورزي اتاق بازرگاني كركوك عراق را تأمين كند.
عليرضا شهبازي در ديدار با اعضاي اتاق بازرگاني استان كركوك عراق، با بيان اين مطلب، گفت: بازرگانان و تجار استان كردستان ضمن آمادگي جهت صدور محصولات خود به كركوك، مي توانند به عنوان رابط، محصولات مورد نياز بازرگانان كركوك را از ساير نقاط ايران تأمين و به آنان ارائه كنند.
وي با اشاره به توانمندي متخصصان ايراني در زمينه هاي مختلف به ويژه در بخش هاي كشاورزي، پزشكي، فني و مهندسي و... افزود: جمهوري اسلامي ايران، آمادگي كامل دارد تا تجربيات و دانش فني متخصصانش را در تمامي بخش ها به دوستان عراقي و به ويژه استان كركوك منتقل كند.
شهبازي با يادآوري دوران سخت و دشوار حكومت بعثي صدام، گفت: خوشبختانه الآن كشور مسلمان عراق آزاد و مستقل است و روابط بسيار مستحكم و استراتژيكي با جمهوري اسلامي ايران دارد كه فرصت مناسبي براي نزديكي هر چه بيشتر ملت هاي مسلمان ايران و عراق را به وجود آورده است.
استاندار كردستان، اضافه كرد: در آينده نزديك خط هوايي سنندج- اربيل راه اندازي مي شود كه نقش بسزايي در روند گسترش اين روابط ايفا خواهد كرد.
شهبازي، تصريح كرد: سفر اعضاي اتاق بازرگاني استان كركوك عراق به سنندج به طور قطع مايه خير و بركت براي هر دو ملت كشورهاي ايران و عراق خواهد بود.
صباح الدين الصالحي رئيس اتاق بازرگاني كركوك عراق، نيز با ابراز خرسندي از سفر به كردستان ايران و ديدار با استاندار، با استقبال از حضور شركت هاي ايراني در كركوك و كشور عراق، خواستار گسترش هر چه بيشتر روابط تجاري و بازرگاني استان هاي كركوك عراق و كردستان ايران شد.
وي گفت: از مسئولان جمهوري اسلامي ايران مي خواهيم به عنوان كشور دوست و برادر ملت عراق در راه توسعه، پيشرفت و آباداني استان كركوك ما را ياري كرده و با ما همكاري كنند. الصالحي، اضافه كرد: شركت هاي ايراني مي توانند در زمينه سرمايه گذاري و كمك به توسعه كركوك با اتاق بازرگاني اين استان همكاري كنند و ما از اين همكاري استقبال مي كنيم.
اعضاي اتاق بازرگاني استان كركوك عراق در جهت گسترش روابط تجاري و راه هاي افزايش سطح همكاري به دعوت اتاق بازرگاني كردستان، به سنندج سفر كرده اند.

 



ايران در كيهان

پرداخت الكترونيكي قبوض
اراك- خبرنگار كيهان: معاون خدمات مشتركين و درآمد شركت آب و فاضلاب استان مركزي گفت: در سال گذشته 46درصد از مشتركين اين شركت قبوض آب بهاي خود را به صورت غيرحضوري و الكترونيك پرداخت كردند.
مهندس علي صادقي افزود: اين روش موجب سهولت در انجام امور، كاهش حجم ترافيك شهري، كاهش مصرف سوخت و صرفه جويي در زمان مي شود.
برنامه ريزي براي توليد ملي
¤ نماينده ولي فقيه در استان مركزي با اشاره به نامگذاري امسال به نام «توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني» گفت: واحدهاي توليدي صنعتي اين استان ظرفيت بالايي براي رسيدن به اين موضوع را دارد و وظيفه دانشگاه ها و مسئولان براي برنامه ريزي بيشتر است.
آيت الله دري نجف آبادي افزود: پژوهشگران دانشگاه بايد با شناسايي توانمندي ها، زمينه را براي رشد نخبگان و دانش پژوهان فراهم كند.
همكاري با بسيج سازندگي
زرين شهر- خبرنگار كيهان: فرماندار زرين شهر در نشست بسيج سازندگي اين شهرستان گفت: همه بايد در راستاي محروميت زدايي و توسعه مناطق كمتر توسعه يافته با نيروي مقاومت بسيج همكاري داشته باشند. علي كريم زاده افزود: در اين راستا تفاهمنامه اي بين شهرداري ها و دهياري ها با سازمان بسيج سازندگي منعقد شده است.
افتتاح مركز آموزش
كرمانشاه- خبرنگار كيهان: مركز آموزش كارآموزان قضايي غرب كشور در كرمانشاه افتتاح شد. در مراسم افتتاحيه اين مركز رئيس كل دادگستري استان كرمانشاه با اشاره به دستور رياست قوه قضائيه مبني بر ايجاد مركز آموزشي كارآموزان قضايي در تمام استان ها گفت: كرمانشاه سومين استان كشور است كه مركز آموزش كارآموزان قضايي در آن افتتاح شده است. وي افزود: براساس قانون بايد سالانه 800 قاضي جذب قوه قضائيه شوند.
هزينه آموزش
بادرود- خبرنگار كيهان: رئيس كميته امداد امام خميني نطنز گفت: 10 ميليارد و 220 ميليون ريال سال گذشته براي آموزش مجريان طرح هاي خودكفايي در اين شهرستان هزينه شد.
محمدرضا مومي اردستاني اظهار داشت: 130 نفر از مددجويان تحت پوشش اين نهاد از آموزش هاي تكميلي مجريان طرح هاي خودكفايي بهره مند شده اند. وي با بيان اينكه فرزندان مددجوي بيكار يا فارغ التحصيل زير چتر حمايتي كميته امداد امام خميني از آموزش هاي مقدماتي اين طرح بهره برده اند، تأكيد كرد: اين آموزش ها براي ارتقاء سطح توانايي مددجويان به منظور ايجاد اشتغال انجام شده است.
توزيع نفت سفيد
¤رئيس اداره تعاون روستايي نطنز گفت: 771 هزار و 500 ليتر نفت سفيد در سال گذشته بين روستائيان اين شهرستان توزيع شده است.«محمدرضا شيعه» اظهار داشت: اين مقدار نفت سفيد توسط 14متصدي فروش نفت بين مردم دهستان «برزرود» اين شهرستان براي مصارف خانگي، مدارس و دفاتر مخابراتي توزيع شده است. وي قيمت هر ليتر نفت سفيد را يك هزار و دو ريال اعلام كرد.
اجراي طرح نظام فني روستايي
بردسكن- خبرنگار كيهان: مدير بنياد مسكن انقلاب اسلامي بردسكن گفت: به منظور هدايت، ترويج و كمك هاي تكنيكي در بخش مسكن روستايي طرح نظام فني روستايي در شهرستان بردسكن اجرا شده است. مهندس احسان ميري افزود: اين طرح با هدف ترويج اصول فني ساختمان سازي، بالا بردن كيفيت ساخت و سازه هاي روستايي، استفاده صحيح از مصالح مقاوم و استاندارد اجرا شده است.
به گفته وي 150 ميليارد ريال تسهيلات مسكن روستايي از سال 84 تا 89 به متقاضيان پرداخت شده است.
افزايش سقف تسهيلات
رشتخوار- خبرنگار كيهان: رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي رشتخوار گفت: وام هاي مسكن روستايي از 10 به 12 ميليون و 500 هزار تومان در سال جاري افزايش يافت. مجتبي مراديان در مراسم افتتاح يك هزار و 91 يكمين واحد مسكن روستايي رشتخوار گفت: اين تسهيلات براي نوسازي خانه هاي روستايي و با كارمزد 4درصد پرداخت مي شود كه افزايش 2 ميليون و 500 هزار توماني تسهيلات وام مسكن روستايي براي اجرا به بانك ها ابلاغ شده است. رئيس بنياد مسكن انقلاب اسلامي رشتخوار در ادامه اظهار داشت: در سال جاري بيش از 700 فقره وام بلاعوض روستايي ناشي از آسيب ديدگان حوادث طبيعي به روستاهاي رشتخوار پرداخت مي شود.
اخراج اتباع خارجي
آمل- خبرنگار كيهان: فرماندار آمل در نشست كارگروه ساماندهي اتباع خارجي اين شهرستان گفت: در سال گذشته 562 تبعه افغاني در آمل شناسايي و اخراج شدند. يدالله اكبرزاده افزود: اين افراد فرصت هاي شغلي كشور را به خود اختصاص داده و فرصت هاي اقتصادي را از ايراني ها سلب مي كنند. وي با بيان اينكه اتباع افغاني با ازدواج هاي غيرمجاز مشكلاتي را در آمل ايجاد كرده اند گفت: اتباع خارجي هزينه هاي زيادي به كشور تحميل مي كنند.

 



مديركل مسكن و شهرسازي استان خبر داد
پيشرفت 166 درصدي تسهيلات مسكن مهر در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگار كيهان:
مديركل مسكن و شهرسازي از پيشرفت 166 درصدي تسهيلات ساخت در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر در طرح مسكن مهر استان نسبت به فروردين ماه 90 خبر داد.
مهندس علي ابراهيمي كه در جلسه شوراي تأمين مسكن چهارمحال و بختياري سخن مي گفت با اشاره به اينكه مسكن مهر استان رتبه نهم را در سطح كشور كسب كرده است افزود: تاكنون بيش از يك هزار و 400 ميليارد ريال تسهيلات ساخت در استان پرداخت شده است. وي اضافه كرد: 3 هزار و 108 واحد از طرح مسكن مهر استان چهارمحال و بختياري در مرحله پايان نازك كاري قرار دارند كه 360 درصد رشد داشته اند.
ابراهيمي ادامه داد: در شهرهاي بالاي 25هزار نفر استان 10 هزار و 608 واحد در مرحله اتمام اسكلت قرار دارند و 10 هزار و 135 واحد مرحله سقف را به پايان رسانده اند.

 



بيشترين فرش ماشيني كشور از كاشان صادر شد

كاشان- خبرنگاركيهان:
كاشان در سال گذشته رتبه نخست صادرات فرش ماشيني را در كشور به خود اختصاص داد.
رئيس اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي كاشان با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران، افزود: در سال90 بيش از 11ميليون و 400هزار مترمربع فرش ماشيني از اين شهرستان به خارج صادر شد.
محمدرضا آرين گفت: اين ميزان صادرات فرش از اين شهرستان در مقايسه با سال89 به لحاظ متراژ 6/3درصد و به لحاظ ارزش 4درصد رشد داشته است. وي، ارزش كالاهاي صادراتي شهرستان كاشان به خارج از كشور درسال گذشته را بيش از 230ميليون دلار اعلام كرد و اظهار داشت: اين ميزان كالا با نظارت اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي كاشان به 30كشور جهان صادر شده است.وي يادآور شد: اين كالاها علاوه بر فرش ماشيني شامل پتو آكريليك، كاشي گرانيتي و لعابي، باسكول ثابت و همكف، لوله چدني آبرساني، انواع لنت ترمز خودرو، كولر آبي و اجاق گاز، انواع آب ميوه، نوشابه هاي گازدار و بدون گاز، آبليمو، گلاب، عرقيات گياهي و زعفران است.

 



ساخت ربات پرنده توسط دانشجويان شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
با تلاش دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي شاهرود ربات پيشرفته پرنده طراحي و توليد شد و به پرواز درآمد.
اين ربات پرنده با ابعاد 70*70 سانتي متر- داراي 4 موتور و 4 عدد ملخ، ژيروسكوپ تك محوره و يك شتاب سنج است. از ديگر خصوصيات اين ربات ارسال تصاوير ديتا به پايگاه زميني پرتابل است. اين ربات تا ارتفاع 50 تا 60متر و به مدت 15 دقيقه قابليت پرواز دارد و قابل ارتقاء خواهد بود. اين ربات در مسابقات روبوكاپ بين المللي آزاد ايران در قزوين به مقام پنجم دست يافت. مسعود نوروزي و حامد قلعه نويي از دانشجويان رشته كامپيوتر- نرم افزار با سرپرستي مهندس محمدمهدي حسيني مدرس اين دانشگاه با حمايت بسيج دانشجويي موفق به ساخت اين ربات شدند.

 



براي اولين بار در خاورميانه صورت گرفت
ذوب ريزي تحت خلأ در مجتمع فولاد اسفراين

اسفراين- خبرنگاركيهان:
براي اولين بار در كشور و خاورميانه، ذوب ريزي به روش تحت خلأ در واحد ذوب مجتمع صنعتي اسفراين با موفقيت انجام شد.
مدير توليد ذوب در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: با انجام موفقيت آميز اين روش، توليد محصولاتي با كيفيت و خواص مكانيكي بالا ميسر شد و دروازه جديدي براي ورود مشتريان باز شد.
جواد حاجيان گفت: در اين روش كاري كه انجام مي شود شمش هاي فوق سنگين به 50، 80 و 110تن در محفظه خلأ قرار مي گيرند و ريخته گري انجام مي شود.
وي مزيت اين روش را نسبت به روش هاي ديگر اين چنين بيان كرد: در اين روش به دليل اينكه ذوب ريزي تحت خلأ انجام مي گيرد، كمترين مقدار جذب گازهاي مضر براي فولاد وجود دارد كه اين گازها بعداً در مرحله بهره برداري از قطعه يا فولادي كه استفاده مي كنيم، خود را نشان مي دهد.

 



3710 نفر در قاينات با درآمد يارانه ها بيمه شدند

قاين- خبرنگار كيهان:
سه هزار و 710 نفر در قاينات از محل درآمد طرح هدفمندي يارانه ها تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار گرفتند.
رئيس اداره تامين اجتماعي قاينات در جلسه ستاد هدفمندي يارانه ها با بيان اين مطلب گفت: افراد بيمه شده مددجويان كميته امداد امام خميني، مستمري بگيران بهزيستي، كارفرمايان صنفي كم درآمد مشمول يارانه، مربيان مهدهاي كودك، كارگران صنعت ساختمان و رانندگان حمل و نقل عمومي هستند.
«ميامي» از مسئولان دستگاه هاي اجرايي مربوط خواست؛ كارفرمايان كم درآمد و دارندگان كارت مهارت را شناسايي و مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني و بهزيستي را معرفي كنند تا از بيمه هدفمندي يارانه ها برخوردار شوند.
معاون برنامه ريزي و امور عمراني فرماندار قاينات هم با بيان اين كه هرگونه حذف يارانه به صورت انصراف داوطلبانه و كتبي است، گفت: جاي هيچ گونه نگراني براي حذف يارانه اقشاركم درآمد وجود ندارد. «آلامي» با اشاره به اين كه دولت تصميمي براي حذف يارانه افراد، بدون رضايت آنان ندارد، افزود: دستگاه هاي اجرايي بايد آمادگي لازم را براي اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها داشته باشند.

 



خشكسالي جمعيت روستاهاي خوانسار را كاهش داد

خوانسار- خبرنگاركيهان:
بخشدار خوانسار خشكسالي را بزرگترين عامل كاهش جمعيت روستاهاي اين شهرستان اعلام كرد:
سيدتقي ميراسماعيلي افزود: درحال برنامه ريزي براي براي رفع مشكلات خشكسالي و محروميت از اين روستاها هستيم.
رئيس شوراي اسلامي روستاي لايجند بزرگ ترين مشكل اين روستا را بعد از خشكسالي بي كاري جوانان دانست و از مسئولين خواست با ايجاد كارگاه و كارخانه از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگيري كنند.
«فريدون ميرمحمدي» جمعيت اين روستا در سال1385 را 163نفر عنوان و اضافه كرد: اكنون جمعيت روستا به 120نفر كاهش يافته است.
وي با اشاره به اينكه تعداد دانش آموزان اين روستا تنها 9نفر در مقطع ابتدايي است، اضافه كرد: ساير رده ها بايد در مدارس شبانه روزي در شهرستان خوانسار تحصيل كنند.
ميرمحمدي پرداخت وام هاي اشتغالزايي به روستاييان را بسيار مشكل دانست و افزود: بايد از سخت گيري در رابطه با وام هاي اشتغالزايي بويژه براي روستائيان پرهيز شود. معاون اداره جهاد كشاورزي خوانسار از بهره برداري طرح آبياري تحت فشار در روستاي لايجند در سطح 40هكتار در آينده نزديك خبر داد.
«اصغر احمدي» مشاركت مردمي را براي اجراي اين طرح بسيار خوب ارزيابي و از جمله علل تأخير در بهره برداري از آن را عدم توانايي تأمين ضامن و وثيقه بانكي از طرف اهالي روستا دانست.
روستاي «لايجند» واقع در پنج كيلومتري جنوب خوانسار از جمله روستاهايي است كه از خشكسالي رنج بسيار برده و جمعيت آن در سه سال گذشته كاهش يافته است.

 



به گفته پيمانكاراعتبار ساخت سد هراز كم است

آمل- خبرنگاركيهان:
دولت امسال براي سد هراز آمل حدود 80ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده كه اين رقم براي سد مخزني هراز بسيار كم و ناچيز است.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا در حاشيه بازديد از مراحل احداث سد مخزني هراز با بيان اين مطلب افزود: پيشرفت و فعاليت همه جانبه در ساخت اين سد منوط به تخصيص اعتبار بيشتر است و قرارگاه خاتم الانبيا، پيمانكار احداث سد هراز است و ما اميدواريم با افزايش اعتبار اين سد از سوي دولت زمان اجراي آن كاهش يابد.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا با بيان اينكه اين قرارگاه اكنون 230 طرح عمراني را در كشور درحال اجرا دارد، اضافه كرد: متوسط پروژه هاي قرارگاه خاتم الانبيا حدود دو هزار ميليارد ريال است. اين طرح ها در زمينه هاي سدسازي، راه سازي و خطوط انتقال آب و گاز در كشور است.
وي افزود: سد گتوند در پايين دست سد مخزني رودخانه كارون خوزستان از بزرگ ترين طرح هايي بود كه در سال قبل توسط قرارگاه خاتم الانبيا اجرا و هم اكنون در دست بهره برداري است.
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا ابراز اميدواري كرد تا پايان امسال حدود 30 طرح مهم زيربنايي در كشور توسط اين قرارگاه به اتمام برسد.

 



امسال ماندگاري مسافران نوروزي در گيلان افزايش يافت

رشت- خبرنگار كيهان:
نوروز امسال ماندگاري مسافر در گيلان 9/23 درصد افزايش يافت.
استاندار گيلان با اعلام اين خبر افزود: اين آمار مي تواند در جذب سرمايه بخش خصوصي در امور زيربنايي بخش گردشگري و رونق اين بخش مؤثر باشد. مهدي سعادتي همچنين با اشاره به افزايش
21/56 درصدي ورود گردشگران خارجي به گيلان ابراز داشت:
نوروز امسال 1039 واحد تأسيسات گردشگري شامل هتل، هتل آپارتمان، مجتمع هاي اقامتي و پذيرايي، مهمانپذير و مسافركاشانه ها براي اسكان گردشگران در نظر گرفته شد. ضمن اينكه 356 مدرسه با 2836 كلاس درس نيز براي اسكان مسافران فرهنگي مهيا بود.
استاندار گيلان در ادامه خاطرنشان كرد: در ايام نوروز براي آشنايي بيشتر گردشگران با آداب و رسوم و فرهنگ غني گيلان، جشنواره هاي فرهنگي و آييني در 15 نقطه گيلان برگزار شد و 80 ايستگاه صنايع دستي در اين ايام برپا بود.

 



آغاز ساخت نرم افزار چند رسانه اي قلعه رودخان

رشت - خبرنگاركيهان:
براي نخستين بار دركشور عمليات ساخت نرم افزار چند رسانه اي قلعه رودخان درگيلان آغاز شد.
نرم افزار چند رسانه اي قلعه رودخان را يك گروه 22نفره متشكل از مهندسان رايانه، هنرمندان و پژوهشگران طراحي مي كنند كه شامل متن مكتوب - تصاوير -عكس- انيميشن - بازي رايانه اي و مصاحبه با كارشناسان ميراث فرهنگي است.اين نرم افزار چند رسانه اي 3 بعدي با گردش مجازي 360 درجه اي به سه زبان فارسي، انگليسي و عربي ساخته مي شود كه كاربران مي توانند دركوتاه ترين زمان اطلاعات هر نقطه ازقلعه رودخان را از طريق اين نرم افزار دريافت كنند. بناي تاريخي قلعه رودخان واقع درشهرستان فومن با حدود 800 سال قدمت درسال 1354 با شماره 1546ثبت ملي شد و همه ساله پـذيراي حدود يك ميليون گردشگر است.

 



ارائه تسهيلات رايگان خدمات مهندسي به افراد بي بضاعت اصفهان

اصفهان -خبرنگاركيهان:
افرادي بي بضاعت و بيماران خاص در اصفهان از تسهيلات رايگان خدمات مهندسي شهرداري اين شهر بهره مند مي شوند.
معاون شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان با بيان اين مطلب گفت:اقشار كم درآمد و يا بيماران خاص سرپرست خانواده كه متقاضي اخذ پروانه ساختمان ازشهرداري مي باشند درحد متراژ 200مترمربع و تا سه سقف از روي شالوده (پي) خدمات مهندسي طراحي رايگان دريافت مي كنند. مسعود نريماني افزود: متقاضيان مي توانند براساس مصوبه هيئت چهارنفره استان با ارائه معرفي نامه از مراجع ذي صلاح ومدارك لازم و احراز مالكيت به واحد امور مهندسين معاونت شهرسازي و معماري اصفهان مراجعه كنند.
وي با بيان اينكه كه براي خانواده درجه اول شهداء جانبازان و معلولان با تأييد سازمان مربوطه و رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور درجبهه و آزادگان خدمات مهندسي طراحي رايگان درنظرگرفته شده است اضافه كرد: اين افراد با ارائه مدارك لازم براي يك بار مي توانند از تسهيلات ياد شده استفاده كنند.

 



معاون فني دانشگاه علوم پزشكي استان: بيماري هاي غيرواگير عامل اصلي فوت مازندراني ها

آمل- خبرنگاركيهان:
معاون فني دانشگاه علوم پزشكي مازندران گفت: بيش از 70 درصد مرگ و ميرها در مازندران بر اثر بيماري هاي غيرواگير صورت مي گيرد.
دكتر محمدرضا ميرزايي در همايش سلامت كه با حضور مديران و رابطان سلامت ادارات شهرستان آمل برگزارشد، گفت: براي دست يافتن به سلامتي در جامعه همه ارگان ها بايد مشاركت داشته باشند و بهداشت و درمان در حوزه سلامت 25 درصد است و بقيه اين سهم بايد توسط دستگاه هاي ديگر و مردم به دست آيد.
معاون فني دانشگاه علوم پزشكي مازندران با بيان اينكه آموزش مي تواند در جهت ارتقاي سلامت نقش اساسي را داشته باشد افزود: مازندران در گذشته شاهد تولد بيش از 100 نوزاد مبتلا به تالاسمي ماژور در سال بود، اما اين ميزان اكنون به دو تا سه مورد در سال كاهش يافته است و اين نشان مي دهد كه مي توانيم ميزان مشاركت مردم را در هزينه هاي اقتصادي بخش سلامت كاهش و هزينه هاي عاطفي را افزايش دهيم.
ميرزايي با بيان اينكه امروز كشور درگير بيماري هاي غيرواگيردار است، گفت: 43 درصد مرگ و ميرها در مازندران بر اثر بيماري هاي قلبي عروقي صورت مي گيرد و 5/13 درصد مرگ و ميرها در اثر سرطان و 5/11 درصد نيز براثر حوادث درمازندران رخ مي دهد.

 



100هزار گردشگر نوروزي ميهمان گناباد بودند

گناباد- خبرنگاركيهان:
112هزار نفر در نوروز امسال از آثار تاريخي، فرهنگي و گردشگري گناباد ديدن كردند.
از اين ميان امام زاده سيد محمد عابد كاخك، موزه باستان شناسي، موزه مردم شناسي، موزه آب قنات قصبه، پارك آبشار، آسياب آبي كاخك، مسجد جامع گناباد، قلعه عمراني، روستاي رياب، يخدان كوثر بيدخت، بيشتر مورد توجه و بازديد علاقه مندان و گردشگران در نوروز امسال بود. خبرنگاركيهان با اشاره به برپايي بازارچه موقت فروش صنايع دستي، طي نوروز امسال درگناباد، گفت: دراين بازارچه، هنرمندان گنابادي، دست ساخته هاي خود را از قبيل ظروف سفالي، پارچه هاي دست بافت سنتي، سبد بافي، گليم بافي و تابلوهاي معرق را به مسافران عرضه كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14