(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20191 

گرمارودي: براي اولين بار معلمان نمونه مردان از زنان پيشي گرفتند
رئيس راهور ناجا خبر داد بخشودگي نمرات منفي 5/1 ميليون راننده
سند تصويري جنايات منافقين عليه ملت عراق
ناباروري 20 درصد زوج هاي ايراني
اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسواران متخلف
اورژانس كشور خبر داد 103 كشته و 591 مجروح در حوادث ترافيكي هفته گذشته
وزارت بهداشت اعلام كرد اجراي واكسيناسيون ايراني هاي زير 23 سال عليه هپاتيت
دستگيري 300 خرده فروش موادمخدر در ادامه طرح امنيت محله محور
هواي اراك در شرايط هشدار قرار گرفت
گذرنامه هاي الكترونيك 10 روزه صادر مي شود
حوادث كوتاه از كشور
مجازات سنگين براي اعتراضات صلح آميز
آمار تلفات سيل افغانستان به 46 كشته رسيد
برخورد 2 قطار در هلند
سونامي ژاپن توپ فوتبال را به آلاسكا برد
سرقت از 4 بانك در 4 ساعت



گرمارودي: براي اولين بار معلمان نمونه مردان از زنان پيشي گرفتند

دبير بزرگداشت مقام معلم تأكيد كرد: 52 درصد معلمان نمونه كشوري را مردان تشكيل مي دهند.
اسدالله اسدي گرمارودي ديروز در يك نشست خبري با اعلام اين مطلب افزود: روز 12 ارديبهشت همزمان با بزرگداشت شهيد مطهري، معلمان نمونه با رهبر معظم انقلاب ديدار و يازدهم همين ماه نيز با حضور در حرم مطهر امام خميني(ره) با آرمان هاي ايشان تجديد پيمان خواهند كرد. وي همچنين از برگزار همايشي با حضور چهار هزار و 500 نفر معلمان نمونه سراسر كشور در سالن وزارت كشور و با حضور مسئولان رده بالا برگزار مي شود.
به گفته اسدي گرمارودي امسال علاوه بر زبان انگليسي، تسلط بر زبان آلماني و روسي نيز جزو معيارهاي انتخاب معلمان بود. همچنين داشتن اختراع، اكتشاف، كسب مقام هاي علمي و فرهنگي در مسابقات، كسب قهرماني هاي ورزشي براي مربيان تربيت بدني از بخشهايي بود كه در انتخاب معلمان نمونه امسال مورد تأكيد قرار گرفت.
وي همچنين با اشاره به افزايش اعتبار تجليل و تكريم در بخش هدايا براي معلمان نمونه گفت: با توجه به اينكه آموزش و پرورش خانواده بزرگي است، امسال 7/5 ميليارد تومان اعتبار براي تامين هدايا و تقدير و تجليل از معلمان در نظر گرفته شده است و 21 هزار معلم در سه سطح شهرستان، استان و كشور مورد تجليل قرار مي گيرند.
اسدي گرمارودي گفت: از بين معلمان نمونه كشوري 90 نفر در مقطع ابتدايي، 17 نفر از آموزش و پرورش استثنايي، دو نفر از دانشگاه فرهنگيان و مركز تربيت معلم شهيد رجايي، 65 معلم در مقطع راهنمايي، 110 نفر در مقطع متوسطه اعم از فني حرفه اي، دبيرستان و كار و دانش و 16 نفر نيز از مجتمع هاي آموزش و پرورش روستايي مورد تجليل قرار مي گيرند.
وي همچنين با بيان اينكه امسال 48 درصد از معلمان نمونه را بانوان و 52 درصد را معلمان مرد تشكيل مي دهند، گفت: براي اولين بار معلمان نمونه مرد تعدادشان بيشتر است، چرا كه در شيوه نامه امسال مناطق محروم از جمله مناطق روستايي و عشايري و مناطق صعب العبور به طور ويژه ديده شده است.
به گفته گرمارودي از بين 300 معلم نمونه كشوري 16 نفر داراي مدرك فوق ديپلم، 165 نفر مدرك ليسانس، 112 نفر داراي مدرك فوق ليسانس و 7 نفر نيز داراي مدرك دكترا هستند. همچنين از بين 300 معلم برگزيده كشوري 90 نفر رزمنده، 38 نفر جانباز، سه نفر آزاده، 233 معلم بسيجي فعال، 47 نفر از بين خانواده ايثارگران، 18 حافظ قرآن و 71 نفر نيز قاري و داور قرآني هستند.

 



رئيس راهور ناجا خبر داد بخشودگي نمرات منفي 5/1 ميليون راننده

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا از بخشودگي نمرات منفي يك ميليون و 500 هزار راننده خبر داد.
سردار اسكندر مومني در اولين هم انديشي قانون، ترافيك، فرصت ها و چالش ها با بيان اينكه بيش از يك ميليارد و 300 ميليون وسيله نقليه موتوري در سراسر دنيا وجود دارد گفت: اين در حاليست كه سالانه يك ميليون و 200 هزار نفر در دنيا بر اثر سوانح رانندگي جان خود را از دست مي دهند.
وي با بيان اينكه در دنيا به ازاي هر پنج نفر يك وسيله نقليه موتوري وجود دارد، گفت: به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه به طور ميانگين 2/5 كشته وجود دارد.
مومني افزود: در كشور ما به ازاي هر سه نفر يك وسيله نقليه موتوري و به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه 8/2 نفر جان خود را از دست مي دهند.
رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينكه حدود 1/1درصد از جمعيت دنيا در ايران زندگي مي كند، گفت: اين در حالي است كه 1/5 درصد از كل كشته هاي تصادفات در ايران هستند.
مومني با بيان اينكه سالانه روند تقاضاي خودرو و تقاضاي سفر در كشور به صورت فزاينده اي روبه افزايش است، گفت: در سال 90 حدود يك ميليون و 700 هزار خودرو و 900 هزار موتور شماره گذاري شد.
وي با بيان اينكه حدود يك ميليون و 900 هزار نفر در سال 90 موفق به اخذ دريافت گواهينامه جديد شدند، افزود: ميانگين سني افرادي كه گواهينامه جديد گرفتند 27 سال است كه اين جمعيت جوان به رانندگان موجود اضافه شده اند.
به گزارش ايسنا، رئيس پليس راهور ناجا با اشاره به كاهش 14درصدي تلفات انساني در جاده ها در سال 90 گفت: از 23 هزار كشته در سال 89 به 20 هزار كشته در سال 90 رسيديم و اين در حالي است كه تعداد مجروحان و مصدومان حدود 17 هزار نفر كاهش داشته است.
وي با بيان اينكه يكي از شاخصه هاي سنجش ميزان سوانح و حوادث، تعيين ميزان مرگ و مير افراد به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه است، اضافه كرد: در سال 89 تعداد كشته هاي تصادفات به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه 11 نفر بوده است كه اين در سال 90 به 8/2 نفر رسيده است.
رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينكه براساس ميانگين جهاني در ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه 9 نفر كشته وجود دارد گفت: در سال 90 به ازاي هر 10 هزار وسيله نقليه 8/2 كشته داشته ايم كه در اين شاخص از استانداردهاي جهاني پيشي گرفته ايم.
رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينكه خروج خودروهاي فرسوده و مديريت آن نيز نقش مهمي در كاهش تصادفات دارد، گفت: امرزه شاهد آن هستيم كه خودروهايي با بيش از 40 سال عمر در جاده هاي كشور تردد مي كنند.
وي با بيان اينكه قانون مقررات و اجراي آن نقش تعيين كننده اي در ايمني و انضباط دارد افزود: قانون روزآمد و كارآمد مي تواند بستر و زيرساخت مناسبي براي ارتقاي تمامي مولفه هاي موثر در كاهش تلفات و حوادث باشد.
رئيس پليس راهور ناجا با بيان اينكه قانون بايد علاوه بر توجه به تكاليف مردم به حقوق آنان نيز توجه كند، گفت: قانون بايد به تكاليف همه دستگاه هايي كه مستقيما در بروز حوادث و سوانح نقش دارند توجه بيشتري كنند.
مومني با بيان اينكه براساس نگرش قديمي در كشورما رانندگان نقش اساسي در تامين انضباط و ايمني داشتند، گفت: در قانون گذشته تمام مجازات قانون متوجه راننده بود، اما در قانون كارآمد جديد كه پس از چهار دهه بازنگري شد ظرفيت هاي بسياري براي توجه به حقوق و تكاليف مردم ايجاد شد.
وي با بيان اينكه رانندگان در برابر تكاليف موجود، حقوقي نيز دارند گفت: حق داشتن جاده ايمن، وسيله ايمن، سيستم حمل و نقل ايمن، صنعت بيمه كارآمد از جمله حقوق مردم است.
وي با بيان ا ينكه قانون نيز بايد متناسب با شرايط جامعه كارآمد شود، افزود: جامعه به سرعت در حال تحول است و پديده هاي جديد و تحولات سريعا رخ مي دهند و قانون متناسب به شرايط، روزآمد و كارآمد باشد.
ضمانت اجرايي قانون جديد راهنمايي و رانندگي
رئيس پليس راهور ناجا افزود: علي رغم تمام نكات مثبت قانون جديد بايد گفت كه ضمانت هاي اجرايي اين قانون در مورد وظايف دستگاه هاي متعدد ضعيف است.
وي افزود: قانون جديد در برخورد با رانندگان متخلف ضمانت هاي متعددي را پيش بيني كرده است اما در مورد ضمانت هاي اجرايي براي الزام دستگاه ها از بازدارندگي كمتري برخوردار است.
وي افزود: قانون بايد به گونه اي ضمانت اجرايي داشته باشد كه سازندگان وسيله نقليه كه نقش زيادي در ايمني سفرها برعهده دارند هنگام نرسيدن به الزامات قانوني، نتوانند قانون راتغيير دهند.
مومني با بيان اينكه پليس از توليد داخلي حمايت مي كند گفت: شماره گذاري خودروهاي خارجي در سال گذشته 40 درصد كاهش داشته است و اين در حالي است كه شماره گذاري خودروهاي ساخت داخل 36 درصد افزايش داشته است كه اين نشان دهنده سياست پليس در حمايت از توليد داخل است اما نظارت و قوانين بايد بر توليدات خودرو سختگيرانه باشد و قانون به همان ميزان كه براي عامل انساني برخوردهاي سخت و ضمانت هاي اجرايي متعددي را مشخص كرده است، بايد براي عدم اجراي قانون از سوي دستگاه ها نيز چاره اي بينديشد.

 



رويدادهاي خارجي
سند تصويري جنايات منافقين عليه ملت عراق

براي اولين بار سند تصويري درباره جنايات سازمان تروريستي منافقين عليه ملت عراق و همكاري اين گروهك تروريستي با رژيم بعث در فضاي مجازي منتشر شد.
به گزارش فارس؛ اين تصوير يك عضو سازمان تروريستي منافقين در حال زنده به گور كردن يك كودك كرد عراقي در منطقه «گرميان» را نشان مي دهد.
در ماه مارس سال 1991 پس از جنگ خليج فارس و بيرون رانده شدن نيروهاي عراقي از كويت، كردهاي عراقي در قيامي عليه حكومت صدام حسين كه مورد حمايت آمريكا و متحدانش قرار گرفت، توانستند كنترل شهرهاي كردنشين شمال عراق را در دست بگيرند و حكومت صدام را وادار به عقب نشيني به مناطق مركزي نمايند.
در اين ميان شهر استراتژيك و نفت خيز كركوك نيز به دست شورشيان كرد افتاد. اما به گفته نيروهاي كرد عراقي، يك هفته بعد، نيروهاي مجاهدين خلق ايران با پوشش كردي و پوسترهايي از مسعود بارزاني و جلال طالباني وارد كركوك شدند و در عملياتي مشترك با ارتش صدام، شبه نظاميان و پيشمرگان كرد كركوك را غافلگير كردند و موجبات كنترل دوباره شهر كركوك توسط حكومت بعثي ها را فراهم آوردند كه در جريان آن به گفته نيروهاي كرد عراقي، صدها تن از ساكنين كرد كركوك، توسط اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران كشته شدند.

 



رئيس پژوهشگاه باروري و ناباروري ابن سينا اعلام كرد
ناباروري 20 درصد زوج هاي ايراني

سرويس اجتماعي-
رئيس پژوهشگاه باروري و ناباروري ابن سينا گفت: طي آمارگيري كه براي نخستين بار بين 17هزار زوج ايراني 20 تا 40 سال در سراسر كشور انجام شد، مشخص گرديد كه 2/20 درصد زوجين ايراني نابارور هستند.
به گزارش خبرنگار كيهان، محمدمهدي آخوندي، ديروز در نشست خبري طرح ملي وضعيت باروري و ناباروري در كشور كه در ساختمان جهاد دانشگاهي برگزار شد، افزود: براي پياده كردن اين طرح بالغ بر 200 ميليون تومان هزينه شده است كه جهاد دانشگاهي به تنهايي پرداخت آن را متقبل شده است و علي رغم تلاش هاي متعدد، كمترين كمكي از وزارت بهداشت دريافت نكرده است.
وي اضافه كرد: طبق داده هايي كه از اين مطالعات به دست آمد ميزان شيوع ناباروري در كل كشور 2/20درصد است كه در شهرها نرخ شيوع 9/19و در روستاها 22درصد است. اين ميزان شيوع كل كشور درصد بالايي است چرا كه براساس گزارش سازمان بهداشت جهاني (WHO) ميانگين ناباروري در دنيا 12تا 15درصد گزارش شده است.
رئيس پژوهشگاه باروري و ناباروري ابن سينا ضمن تاكيد بر اينكه در اين طرح ملي زنان ازدواج كرده شوهردار 20 تا 40سال مورد مطالعه قرار گرفتند، اضافه كرد: نتايج اين تحقيقات همچنين نشان مي دهد كه ميانگين سن اولين حاملگي زنان در كل كشور 1/21سال است كه در شهرها ميانگين سن اولين حاملگي 2/21 سال و در روستاها 4/20سال است.
دكتر آخوندي ميانگين سن مردان كل كشور در زمان ازدواج را 4/25سال ذكر كرد و اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده ميانگين سن مردان در زمان ازدواج در شهرها 6/25 و در روستاها 1/24سال است.
گفتني است اين آمارگيري براي اولين بار در كشور توسط يك مركز معتبر و با استفاده از تيم 400 نفره آموزش ديده در سراسر كشور به صورت خوشه اي انجام شده است. در اين مطالعه 17هزار زوج ايراني مورد مطالعه قرار گرفته اند.
نحوه انتخاب افراد براي پرسشگري تصادفي بود و با استفاده از اداره جغرافياي پست، كدهاي پستي هزار خوشه از واحدهاي مسكوني به صورت تصادفي و متقارن به همراه نقشه جغرافيايي آنها در اختيار پرسشگران قرار گرفت.

 



اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسواران متخلف

جانشين رئيس پليس راهور تهران از تشديد طرح برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف خبر داد و گفت: روزانه 800 موتورسيكلت متخلف از سوي ماموران توقيف مي شود.
سرهنگ جمال بذرافشان اظهار داشت: طرح تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف از ابتداي سال 91 در پايتخت آغاز شد و ماموران با توجه ويژه به استفاده از كلاه ايمني و نقش آن در كاهش تصادفات منجر به مرگ و جرح طرح تشديد را اجرا كردند.
وي ادامه داد: هر هفته كلاس هاي آموزشي براي موتورسواران متخلف برگزار شده و آنها علاوه بر ديدن فيلم هاي تصادفات مرگبار، آموزشهاي رانندگي صحيح و ايمن را فرا مي گيرند.
جانشين رئيس پليس راهور تهران با اعلام اينكه اين طرح تا پايان سال تعطيل شدني نيست، تاكيد كرد: بايد استفاده از كلاه ايمني براي موتورسواران به عادت تبديل شود و هميشه از اين وسيله ايمني استفاده كنند. اين امر موجب انضباط بخشي در رفت و آمد اين وسيله نقليه مي شود.
بذرافشان از توقيف روزانه 800 موتورسيكلت متخلف در تهران خبر داد و افزود: هم اكنون با اجراي اين طرح به صورت ميانگين روزانه 800 موتورسيكلت در پايتخت از سوي ماموران راهور توقيف و به پاركينگ منتقل مي شوند. راكبان اين وسايل پس از حضور در كلاسهاي آموزشي با همراه داشتن مدارك شامل گواهينامه، كارت موتور، معاينه فني و بيمه نامه مي توانند موتور خود را تحويل گيرند.
وي با اعلام اينكه اين طرح به صورت سراسري در تمامي نقاط پايتخت اجرا مي شود به مهر گفت: در روزهاي تعطيل نيز ماموران در جاده امامزاده داوود(ع)، ميگون، فشم و لواسان مستقر شده و از تردد موتورسيكلتها جلوگيري مي كنند. در جاده امامزاده داوود به علت عرض كم جاده و استفاده نكردن راكبان از كلاه تردد ممنوع بوده و با متخلفان برخورد مي شود.
جانشين رئيس پليس راهور تهران در پايان تصريح كرد: پليس به دنبال حفظ جان و سلامت موتورسواران است و به همين دليل بر استفاده از تجهيزات ايمني به ويژه كلاه ايمني تاكيد دارد.

 



اورژانس كشور خبر داد 103 كشته و 591 مجروح در حوادث ترافيكي هفته گذشته

مركز هدايت عمليات بحران اورژانس كشور اعلام كرد: 103 كشته و 591 مجروح،حاصل حوادث ويژه ترافيكي هفته گذشته بوده است.
حوادث ويژه ترافيكي در هفته گذشته 137 مورد بوده است كه منجر به اعزام 241 آمبولانس براي انتقال 591 مجروح و 103 كشته از محل حوادث شده است.
مهمترين حادثه اين هفته واژگوني يك دستگاه وانت تويوتا در 5 كيلومتري شهرستان نهبندان گزارش شده است كه منجر به كشته شدن 5 نفر و جراحت 10 نفر ديگر از هموطنانمان شد.
به همراه داشتن جعبه كمك هاي اوليه، كپسول آتش نشاني، تجهيزات ايمني ترافيك مثل مثلث احتياط، چراغ قوه، همراه داشتن دفترچه بيمه و داروهاي مورد نياز بيماران در طول سفر ضروري است.
رانندگان در حين رانندگي از كشيدن سيگار، صحبت كردن با تلفن همراه، خوردن و آشاميدن، مشاجره و شوخي به دليل كاهش تمركز در حين رانندگي خودداري كرده و در صورت مصرف داروهايي كه بر هوشياري و سرعت واكنش راننده تاثير منفي دارد از رانندگي خودداري كنند.

 



وزارت بهداشت اعلام كرد اجراي واكسيناسيون ايراني هاي زير 23 سال عليه هپاتيت

رئيس اداره بيماريهاي قابل پيشگيري با واكسن گفت: تقريبا همه ايراني هاي زير 23 سال عليه هپاتيت B واكسينه شدند و علاوه بر فلج اطفال و كزاز نوزادي، بيماريهاي سرخك و سرخجه نيز در مرحله حذف كشوري هستند.
محسن زهرايي، رئيس اداره بيماريهاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت افزود: در زمان حاضر همه نوزادان ايراني از بدو تولد تا دو سالگي تحت پوشش 9 واكسن شامل واكسن سل، فلج اطفال، هپاتيت B، ديفتري، كزاز، سياه سرفه، سرخك، سرخجه و اوريون قرار مي گيرند.
وي افزود: پوشش واكسيناسيون كشور در حد 99 درصد است و فقط برخي روستاهاي بسيار كوچك دور افتاده با جمعيت مثلا 6 يا 8 خانواده و البته برخي مناطق حاشيه شهرهاي بزرگ كه مهاجرپذير هستند، ممكن است تحت پوشش اين برنامه ملي قرار نگرفته باشند.
رئيس اداره بيماريهاي قابل پيشگيري با واكسن وزارت بهداشت اضافه كرد: براي اضافه شدن واكسن هاي جديد در برنامه كشوري واكسيناسيون بايد مراحل مختلفي طي شود از جمله اينكه به شيوع بيماري، اثربخشي واكسن، هزينه - فايده اقتصادي، امكان توليد واكسن بومي در داخل و عوارض آن توجه مي شود.
وي گفت: كميته كشوري ايمن سازي كشور بعد از بررسي همه جوانب، در مورد ضرورت ورود واكسن جديد به نظام واكسيناسيون كشوري تصميم مي گيرد كه در حال حاضر اين كميته با توجه به شيوع و اهميت بيماري هموفيلوس آنفلوانزا ورود واكسن اين بيماري به نظام واكسيناسيون اطفال كشور را تصويب كرده است.

 



دستگيري 300 خرده فروش موادمخدر در ادامه طرح امنيت محله محور

فرمانده انتظامي تهران بزرگ از دستگيري قريب به 300 خرده فروش موادمخدر در اولين مرحله از طرح امنيت محله محور در سال 91 خبر داد.
سردار حسين ساجدي نيا ضمن تشريح نتايج اولين مرحله از طرح امنيت محله محور در برخورد با خرده فروشان موادمخدر در سال 91، به تداوم اجراي طرح امنيت محله محور در روزهاي آتي اشاره كرد.
وي گفت: در ادامه اجراي طرح امنيت محله محور و بنا بر درخواست شهروندان در اين خصوص، مجموعه پليس تهران بزرگ صبح امروز اقدام به اجراي طرح برخورد باموادفروشان خرد در سطح گسترده اي كرده و موفق شدند قريب به 300 نفر از خرده فروشان و توزيع كنندگان موادمخدر در شهر تهران را طي عملياتي همه جانبه شناسايي و دستگير كنند.
ساجدي نيا با اشاره به اين موضوع كه اين عمليات اولين مرحله از طرح دستگيري خرده فروشان موادمخدر در قالب طرح امنيت محله محور در سال 91 است، گفت: طرح امنيت محله محور با قدرت تا پايان سال ادامه دارد و در هر هفته چهار و يا پنج طرح در راستاي برخورد با 25 جرم شاخص در شهر تهران صورت خواهد گرفت.
وي، در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به همكاري خوب مرجع قضايي با پليس در اين زمينه، اظهار داشت: در طرحي كه امروز صبح صورت گرفت ده ها كيلوگرم موادمخدر از نوع صنعتي و سنتي از خرده فروشان كشف و ضبط شده و متهمان اين پرونده ها به مرجع قضايي معرفي خواهند شد.
ساجدي نيا همچنين به خانواده ها و والدين توصيه كرد: براي پيشگيري از بروز ناهنجاري ها در ميان فرزندان، خانواده ها بايد نظارت بهتر و بيشتري در خصوص تعاملات و ارتباطات فرزندانشان داشته باشند و همچنين نكات آموزشي كه از سوي رسانه ها ارائه مي شود، مي تواند بهترين روش براي آموزش خانواده ها و فرزندان آنها باشد.

 



هواي اراك در شرايط هشدار قرار گرفت

مديركل محيط زيست استان مركزي گفت: شاخص كيفيت هواي اراك ديروز (يكشنبه) در شرايط هشدار قرار داشت.
به گزارش ايرنا «امير انصاري» افزود: طبق اطلاعات مركز پايش آلاينده هاي هواي اراك، ميانگين لحظه اي غلظت ذرات معلق موجود در هواي اراك صبح ديروز به 289 ميكروگرم بر مترمكعب رسيد.
وي ادامه داد: بر اساس اطلاعات مركز پايش آلاينده هاي هواي اراك، ميانگين غلظت ذرات معلق طي دو روز گذشته در اراك نيز 399 ميكروگرم بر مترمكعب بود.
انصاري، شاخص استاندارد هواي اراك را 90 ميكروگرم بر مترمكعب اعلام كرد و افزود: ميزان غلظت ذرات معلق هواي اراك طي دو روز گذشته شش برابر حد مجاز بود كه بيانگر شرايط اضطرار است.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس گزارش ايستگاه سنجش آلودگي هواي شهرستان شازند، آلودگي هوا در اين شهرستان روز يكشنبه دو برابر حد مجاز بود.
مديركل محيط زيست استان مركزي ديروز گفت: آلودگي هوا در اراك روند كاهشي دارد و بر اساس پيش بيني ها تا 24 ساعت آينده به حد استانداردهاي زيست محيطي كاهش مي يابد.

 



گذرنامه هاي الكترونيك 10 روزه صادر مي شود

رئيس پليس گذرنامه و مهاجرت از كاهش زمان صدور گذرنامه هاي الكترونيكي به 8 تا 10 روز خبر داد.
سردار محمود صادقي افزود: در گذشته صدور گذرنامه هاي الكترونيكي با توجه به تهيه چيپ و وارد كردن اطلاعات زمانبر بوده و پس از 15 روز تا يك ماه صادر مي شد. اين در حالي است كه با تلاش فراوان اين زمان هم اكنون به 8 تا 10 روز كاهش يافته است.
وي ادامه داد: در گذرنامه هاي جديد امكان جعل صفر است و تاكنون مورد جعلي نيز گزارش نشده است.
سردار محمود صادقي تأكيد كرد: برخي از سفارتخانه ها ويزا و اجازه سفر به گذرنامه هايي كه 6 يا 9 ماه از اعتبار آنها مانده باشد، نمي دهند. به همين دليل بهتر است افرادي كه قصد سفر به اين كشورها را دارند براي جلوگيري از بروز مشكل گذرنامه خود را تعويض كنند تا سفرشان دچار وقفه نشود.

 



حوادث كوتاه از كشور

سيل در گناباد
گناباد - خبرنگار كيهان: رگبار شديد باران و جاري شدن سيل در روستاهاي بخش مركزي گناباد 8 تا 10 ميليون ريال خسارت وارد كرد. جاري شدن سيل در روستاهاي رياب رهن، قنبرآباد و نوده گناباد باعث آبگرفتگي برخي از خانه هاي روستايي شد.
كشف سيگار قاچاق
بابل - خبرنگار كيهان: توسط ماموران انتظامي شهرستان بابل بيش از 12 هزار نخ سيگار قاچاق و مقاديري موادمخدر صنعتي كشف و ضبط شد. در اين رابطه 9 متهم به تهيه و توزيع موادمخدر نيز شناسايي و دستگير شدند.
شهميرزاد و موسيان لرزيدند
به گزارش خبرگزاريها: زمين لرزه نسبتا بزرگي پيش از ظهر يكشنبه حوالي شهميرزاد از توابع استان سمنان را لرزاند شدت اين زمين لرزه 1/4 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) ثبت شده است.
همچنين زمين لرزه ديگري به بزرگي 2/4 در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) ظهر روز يكشنبه حوالي موسيان - مرز عراق و استان ايلام - را لرزاند. تا زمان تنظيم خبر گزارشي از خسارات احتمالي اين 2 زمين لرزه دريافت نشده است.

 



مجازات سنگين براي اعتراضات صلح آميز

يك روزنامه آلماني در گزارشي نوشت كه حكومت اسپانيا در نظر دارد براي جلوگيري از گسترش اعتراضات مردمي عليه اقدامات رياضت طلبانه طرحي را تصويب كند كه اعترضات صلح آميز را جرم دانسته و براي آن مجازات سختي تعيين شود.
به گزارش مهر، روزنامه «زوددويچه سايتونگ» در گزارشي به تصميمات دولت اسپانيا براي مهار اعتراضات مردمي در آينده عليه اقدامات رياضت طلبانه دولت اشاره كرده و نوشت: دولت اسپانيا مي خواهد خود را در برابر اعتراضاتي كه در آينده رخ خواهد داد آماده كند، بنابراين مي خواهد اقدامات بسيار سختگيرانه اي را عليه معترضان در پيش گيرد. براساس يك طرح قانوني در آينده همچنين اعتراضات صلح آميز به عنوان ضربه اي به اقتدار دولت ارزيابي مي شود و كسي كه از طريق فيسبوك و يا توئيتر ديگران را به چنين اعتراضاتي دعوت كند دو سال زندان برايش در نظر گرفته مي شود.
به اين ترتيب اعلام براي اعتراضات صلح آميز از طريق فيسبوك يا توئيتر به زودي در اسپانيا به جرم و عمل خلاف قانون تبديل خواهد شد.وزير كشور اسپانيا نيز از تشديد مجازاتها براي اين گونه بي قانوني ها در كتاب قوانين مجازات اسپانيا را خبر داده است. به اين ترتيب در سال 2013 اگر پارلمان با اين طرح موافقت كند اين قوانين اجرايي خواهد شد. اين پروژه به اصطلاح اصلاحي از زماني كه يك اعتصاب عمومي در 29 مارس گذشته اين سرزمين را در بر گرفت كليد خورد. (به اعتقاد دولت اسپانيا) اين قوانين جديد نظم جامعه را تامين خواهد كرد.اصلاحات قوانين در اسپانيا بخصوص روي شدت گرفتن مجازات اين گونه به اصطلاح جرائم در اسپانيا تاكيد دارد. پيش بيني شده كه اعتراضات خياباني با تروريسم برابر ارزيابي شده و در آينده اقدامات سختگيرانه و مجازاتهاي سختي براي آن در نظر گرفته شود.
براساس طرح اصلاحي جديد در اسپانيا اعلام كنندگان براي اعتراضات خياباني برهم زنندگان نظم عمومي و به عنوان يك عضو سازمانهاي جنايتكارانه در اسپانيا قلمداد شده و مي توانند به مجازات حدود دو سال زندان محكوم شوند.

 



آمار تلفات سيل افغانستان به 46 كشته رسيد

بر اثر جاري شدن سيل در چندين منطقه افغانستان دست كم 46 تن جان باخته و ده ها تن مصدوم شدند.
بنا برگزارش رسيده بر اثر بارندگي هاي شب و روز گذشته در مناطقي از ولايات «بغلان» و «بدخشان» در شرق افغانستان، دست كم 14 تن جان باخته و چندين تن ديگر مصدوم شدند.از ولايات بغلان و بدخشان گزارش مي رسد كه در اين حوادث صدها راس دام تلف و ده ها منزل مسكوني نيز تخريب شدند.در همين حال از ولايت هاي «هرات»، «ارزگان»، «پكتيا»، «غور»، «زابل» و «بادغيس» نيز خبر مي رسد كه جاري شدن سيل در اين مناطق جان 22 تن را گرفت.«محمد دائم كاكر» رئيس مبارزه با حوادث طبيعي افغانستان روز گذشته در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: در ولايت هرات 17 نفر زماني كه يك خودروي مسافربري مي خواست از منطقه سيل زده عبور كند به علت بي احتياطي راننده خودرو در بين آب واژگون شد.رئيس مبارزه با حوادث طبيعي افغانستان در ادامه گفت: يك نفر ديگر هم در ولايت بادغيس در آب ناپديد شد و در ولايت پكتيا هم به دنبال بارش باران شديد سقف يك منزل مسكوني فرو ريخت كه بر اثر آن 5 كودك جان باختند.

 



برخورد 2 قطار در هلند

مقامات هلندي از برخورد دو قطار مسافربري و مجروح شدن 130مسافر خبر دادند.
به گزارش مقامات هلند اين حادثه ساعت 30:18 روز گذشته به وقت محلي در غرب «آمستردام» پايتخت اين كشور اتفاق افتاد و اين دو قطار مسافربري از روبرو با يكديگر برخورد كردند.نيروهاي امداد «آمستردام» با بيان اينكه تاكنون 130 نفر را از ميان لاشه هاي قطار بيرون آورده اند، اعلام كردند: كار جستجو براي يافتن ديگر مسافران و امدادرساني به آنان ادامه دارد.بنابر اعلام پليس هلند بيشتر مجروحان اين حادثه به دليل شكستگي استخوان و كوفتگي با آمبولانس و بالگرد به بيمارستان منتقل شدند كه وضعيت تعدادي از آنان وخيم گزارش شده است.به گزارش خبرگزاري شينهوا، مقامات هلندي بلافاصله پس از وقوع اين حادثه تيمي تحقيقاتي را براي بررسي علت برخورد اين دو قطار تشكيل دادند اما علت آن همچنان مشخص نشده است.

 



سونامي ژاپن توپ فوتبال را به آلاسكا برد

توپ فوتبالي متعلق به يك نوجوان ژاپني كه در جريان سونامي اين كشور گم شده بود در سواحل جزيره اي در آلاسكا پيدا شد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، طبق گفته مقامات آمريكايي در آلاسكا، يك توپ فوتبال كه در طول زلزله اقيانوس آرام و وقوع سونامي ژاپن در مارس 2011 در آب هاي سونامي گم شده بود در سواحل جزيره «ميدلتون» آلاسكا پيدا شد. براساس اين گزارش، نوشته هاي روي اين توپ كه به زبان ژاپني است پيام تشويقي براي يك نوجوان ژاپني بوده است و امضاي روي آن نشان مي دهد كه اين پيام در مارس 2005 توسط دانش آموزان كلاس سوم دبيرستان خطاب به يكي از همكلاسي هاي آنها نوشته شده است.

 



سرقت از 4 بانك در 4 ساعت

پليس فدرال آمريكا از وقوع چهار مورد سرقت از بانك طي مدت چهار ساعت در ايالت «تگزاس» خبر داد.
به گفته پليس فدرال آمريكا، اين چهار مورد سرقت از بانك از ساعت 30:10 تا 30:14به وقت محلي در چهار منطقه مختلف شهر «هوستون» به وقوع پيوسته است. در اولين مورد، مردي مسلح پس از وارد شدن به داخل بانك مقدار نامشخصي پول از يكي از كاركنان گرفته و پا به فرار گذاشت. مدتي پس از آن نيز يكي ديگر از بانك هاي اين ايالت مورد حمله دو فرد مسلح قرار گرفت كه اين دو نفر پس از برداشتن مقدار نامشخصي پول از بانك خارج شدند. يكي از شاهدان سومين مورد از اين سرقت هاي مسلحانه گفت: حدود ساعت 45:11 بود كه يك مرد مسلح وارد ساختمان بانك شد و پس از تهديد يكي از كارمندان مبلغي را گرفت و پيش از خارج شدن گلوله اي شليك كرد و از بانك خارج شد. در چهارمين سرقت نيز سارق بدون هيچ گونه نگراني از به دام پليس افتادن وارد بانك شد و پيش از رسيدن پليس پا به فرار گذاشت.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14