(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20196 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رد پاي حلقه انحرافي در پرونده فساد 3000 ميلياردي
عمر هر كس محصول حركت اوست
روابط تجاري ايران و ارمنستان ارتقا مي يابد
آيت الله مهدوي كني: شرط ماندگاري انقلاب با هم بودن و يكي شدن است
ارتش از شرارت هاي ريگي سريال مي سازد
جزئيات توافق سري اسرائيل و آمريكا درباره غني سازي در ايران



در اعترافات تفصيلي يكي از متهمان فاش شد
رد پاي حلقه انحرافي در پرونده فساد 3000 ميلياردي

هشتمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ بانكي روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب به رياست قاضي سراج برگزار شد.
در ابتداي جلسه، قاضي سراج در تذكر به اصحاب رسانه گفت: اسامي زيادي در جلسه دادگاه مطرح مي شود ولي اين دليل بر متهم بودن آنها نيست.
وي از منشي دادگاه خواست مفاد مواد 129، 188 و 192قانون آيين دادرسي كيفري را قرائت كند.
قاضي رسيدگي كننده به پرونده سپس از نماينده دادستان خواست كيفرخواست 4 متهم پرونده را قرائت كند.
اظهارات نماينده دادستان
درباره «الف. گ»
نماينده دادستان تهران در اين جلسه درباره متهم «الف.گ» گفت: يكي از روش هاي گروه اميرمنصور آريا اين بود كه در بيشتر واگذاري ها دقيقاً همان مديرعامل دوره دولتي آن شركت را براي بخش خصوصي ابقاء مي كرد.
فراهاني افزود: ركن رواني جرم محقق و سوءنيت آقاي «الف.گ» محرز است، زيرا كه وي علم داشته است كه چه اتفاقاتي در وزارت راه در حال شكل گيري است. وي افزود: تحليل ما همين جاست كه م.الف. الف. خ نمي دانست در وزارت راه يا در بخش تراورس چه خبر است؟ روابط سالم و ناسالم وزارت راه كدام است؟ فراهاني گفت: دقيقاً از همان مديرعامل تراورس دوره دولتي استفاده مي كند و از پتانسيل «الف.گ» بهره مي گيرد چرا كه وي نقش هماهنگي را به خوبي مي تواند ايفا كند. وي گفت: صرف نظر از سفارشات و هماهنگي هاي «م. الف» در سطوح بالا، در سطح عملياتي و پائين كارهاي اجرايي را الف، گ به نحو احسن انجام مي داد و از مفسده هاي وزارت راه آگاه بود. فراهاني گفت: نكته ديگر اين است كه در اظهارات ديگر متهمان آمده است كه «الف.گ» پيغام داده شيريني شما محفوظ است، اگر اين قرارداد انجام شود و در حين اجرا ما را اذيت نكنيد. نماينده دادستان تهران افزود: در برخي از اظهارات متهمان نيز آمده است كه الف.گ سهام افراد را مشخص مي كرده است و با استفاده از قرائن متعدد در اظهارات به اين تحليل مي رسيم كه وي از مفسده اطلاع داشته است. فراهاني تقاضا كرد: وزير كنوني وزارت راه، مسكن و شهرسازي يا معاون حقوقي وي به عنوان مقام آگاه به دادگاه فراخوانده شوند چرا كه اطلاع يافته ايم وزير فعلي وزارت راه، مسكن و شهرسازي اظهار كرده است كه قرارداد بندرعباس- شيراز اساساً 900 ميليارد تومان ارزش دارد و گروه اميرمنصور آريا آن را عمداً به يك ميليارد و 200 ميليون تومان افزايش داده است تا بتواند مبالغي از آن را براي خود بردارد. نماينده دادستان تهران افزود: الف.گ چهار ميليارد تومان وجه به عنوان رشوه به حساب شركت هيبت ايرانيان پرداخت كرده است نه به شركت ايمر، و حالا توجيه مي كند اما اين قابل قبول نيست چرا كه «الف.گ» مديرعامل بوده و قضيه را مي دانسته آيا با همه اين اوصاف براي وي ايجاد سؤال نشده است؟ «فراهاني» ادامه داد: وقتي به الف.گ مي گويند 700 ميليون تومان براي خودت است وي صراحتاً نگفته است كه من نمي خواهم و به حسابش واريز مي كنند؛ درست است كه الف.گ نگذاشته است كه اين پول به طور مستقيم وارد زندگي اش شود اما به طور غيرمستقيم امكان دارد، وارد زندگي اش شده باشد. فراهاني گفت: افزايش 2درصدي سهم مشاور نيز خودش حكايت مي كند كه آقاي الف.گ مي دانسته است اين دو درصد براي يك سري مفسده هاست و به اين موضوع علم داشته است و طبق صحبت هاي خود وي، به خاطر همين مطلب در اين زمينه مقاومت كرده است.
فراهاني با اشاره به اينكه الف.گ مبلغ 700 ميليون تومان را به آقاي اميرمنصور آريا برگردانده است، افزود: اينجا اين سؤال مطرح است كه چرا وي اين مبلغ را به حساب تراورس يا خط و ابنيه راه آهن بازنگردانده است.
تشكيل پرونده براي آقاي وزير
نماينده دادستان تهران در ادامه گفت: در دوره مديريت و وزارت وزير سابق راه نكات مبهم زيادي وجود دارد كه پرونده وي و تعداد ديگري از افراد دخيل در اين شركت هاي مربوط، مفتوح است و از مراجع نظارتي، مجلس شوراي اسلامي، كميسيون اصل نود و مديريت جديد وزارت راه، مسكن و شهرسازي اين تقاضا را دارم كه به طور جدي در اين موضوع ورود كنند و دادسرا را ياري برسانند تا قضيه سوء جريانات حاكم در آن دوره افشا شود. فراهاني ادامه داد: به رغم تمام مواردي كه در كيفرخواست آمده و دلائل زيادي كه در پرونده موجود است بر اين اساس كه «الف.گ» كاملاً به رشوه علم و اطلاع داشته است، اما وي را به عنوان مجرم اتفاقي مي دانيم و نه به مجرم به عادت. زيرا به گفته خود وي شهرت طلبي و قرار گرفتن در فضاي شركت هاي خصوصي موجب شده است آقاي «الف.گ» تن به اين جرم بدهد بنابراين تقاضاي مجازات متناسب را براي وي مي كنم.
خاطرنشان مي شود نماينده دادستان در جلسه ديروز دادگاه، با قرائت كيفرخواست «الف.گ» متهم رديف اول در اين جلسه كه مديرعامل سابق شركت تراورس (خدمات مهندسي خط فني راه آهن) است، اتهامات وي را به شرح ذيل اعلام كرد: 1-وي متهم است به مشاركت در پرداخت رشوه به مبلغ 202هزار يورو به «م.الف» معاون وقت وزير راه و ترابري و مشاور وزير امور اقتصادي و دارايي و 266 هزار دلار به «ش.ر» از مديركل هاي وزارت راه و مبلغ 168هزار يورو به «ع.الف» مديركل راه و ترابري يكي از شهرستان ها.
2- تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ 700 ميليون تومان.
نماينده دادستان در پايان درباره متهم «الف.گ» گفت: رياست محترم دادگاه با توجه به محتويات پرونده و اقارير متهم و با توجه به نقش مؤثر وي در تحقق جرم بدين وسيله به استناد مواد 42و 592 از قانون مجازات اسلامي و ماده 2 از قانون تشديد مجازات مرتكبان ارتشا و اختلاس و كلاهبرداري مصوب 1367مجمع تشخيص مصلحت نظام، براي متهم تقاضاي اشد مجازات را دارم.
دفاعيات «الف.گ»
قاضي سراج پس از قرائت كيفرخواست نماينده دادستان، با تفهيم اتهام به متهم «الف.گ» از وي خواست تا از خود دفاع كند.
«الف.گ» با رد اتهامات وارده گفت: شركت تراورس از طريق سازمان خصوصي سازي در تاريخ 10 اسفند به گروه اميرمنصور آريا به منظور واگذاري اعلام شد و همان زمان آقاي «م.الف» از من كه مدير سازمان فروش گروه بهمن بودم براي همكاري دعوت كرد. وي افزود: در ابتداي امر آقاي «م. الف» را بسيار قبول داشتم چرا كه وي هميشه حرف از صداقت مي زد و من هم صداقت برايم اصل بود. متهم گفت: كار شركت تراورس نگهداري، نوسازي و بازسازي خطوط راه آهن و توليد تراورس ها بود. وي افزود: اين شركت 8300نفر كارگر داشت كه 6300 نفر آن وظيفه نگهداري خطوط راه آهن سراسر كشور را انجام مي دادند و در يك معنا 90 درصد نگهداري خطوط راه آهن در اختيار شركت بود. شركت تراورس به مبلغ 115ميليارد تومان و 10 ساله به آقاي «م. الف» واگذار شد كه با احتساب سود مجموع واگذاري به150ميليارد تومان رسيد. متهم «الف. گ» تصريح كرد: البته براي من نيز جاي سؤال بود كه چرا تا اين اندازه قيمت بالا خريده بودند در حالي كه خريدار دوم مبلغ 69 ميليارد تومان پيشنهاد داده بود، اين در حالي بود كه شركت تراورس اصولاً به صرفه نبود و حتي كسي با كمتر از قيمت گفته شده نيز آن را نمي خريد اما تنها حسنش اين بود كه عقبه دولتي داشت. اين متهم در ادامه گفت: م.الف الف.خ اواخر خرداد 89 تفاهم نامه اي براي امضا با معاون وقت وزير راه آماده كرده بود كه تعدادي پروژه به شركت تراورس واگذار شود. وي افزود: واگذاري اين پروژه ها به شركت تراورس آن را به صرفه مي كرد و ديگر خريد تراورس ارزش داشت اما از ميان پروژه هاي واگذاري به شركت تراورس نامي از پروژه بندرعباس- شيراز نبود زيرا براي اين پروژه بايد مناقصه برگزار مي شد. اين متهم گفت: من هرگز از كسي بابت واگذاري پروژه ها پولي نگرفته ام و اگر پولي بوده به حساب خط و ابنيه شركت واريز شده است. وي تاكيد كرد: من هرگز لقمه حرام نخورده ام و تصور مي كردم گروه اميرمنصور آريا نيز با صداقت رفتار مي كند.
پروژه 2 طبقه شدن
بزرگراه رامسر به نور
«الف گ» در ادامه دفاعياتش به پروژه 2 طبقه شدن بزرگراه رامسر به نور اشاره كرد و گفت: اين پروژه ريشه همه فتنه هاست. وي گفت: خرداد ماه وزير سابق راه تصميم گرفت كه «ي» را از مديرعاملي شركت توسعه و ساخت بردارد اما «ي» فردي بود كه پيش نويس تفاهمنامه را با «م الف» آماده كرده بود يعني 15 پروژه را به وي واگذار كند كه اين جا به جايي همه چيز را به هم زد. وي گفت: عزل آقاي «ي» اولين آسيب را به ما زد چرا كه اگر تفاهمنامه امضا هم شده بود ارزشي نداشت زيرا «ي» در سمت خود باقي نمانده بود. متهم افزود: پس از آن «ي» از طرف «رم» مسئوليت معاونت طرح هاي ويژه «رم» را به عهده گرفت. وي ادامه داد: پس از حضور «ي» در اين سمت اولين پيشنهاد به آقاي «م الف» براي دو طبقه كردن بزرگراه رامسر-نور به طور 120كيلومتر داده شد. متهم افزود: محرم سال گذشته «م الف» از من خواست تا ساعت 9 شب در جلسه اي در هتل لاله شركت كنم و من نيز به طبقه هفتم هتل لاله در ساعت مقرر رفتم و آقاي «ر م» را نيز در جلسه مشاهده كردم. وي گفت: البته «ر م» به دليل سفرهاي استاني تقريبا در طول جلسه خواب بود اما در فرآيند جلسه «م الف» از من خواست كه حرفي نزنم زيرا مي گفت زبانت تلخ است.
دست جريان انحرافي
وي درباره محتواي جلسه نيز گفت: موضوع جلسه واگذاري پروژه دو طبقه كردن بزرگراه رامسر به پيمانكار در ازاي واگذاري 50 و نيم درصد سهام فولاد خوزستان بود. وي گفت: البته پشت صحنه اصلي مديريت و پيگير اين واگذاري «ر م» بود. متهم اضافه كرد: 20 روز بعد جلسه اي در ساختمان نهاد رياست جمهوري گذاشته شد كه «م الف» پيشنهاد قبول پروژه دو طبقه كردن بزرگراه رامسر به ازاي دريافت 50 و نيم درصد از سهام فولاد خوزستان را دوباره مطرح كرد اما جلسه تا اندازه اي فرماليته بود زيرا همه فهميده بودند كه ديگر اين كار شدني است. وي گفت: «م الف» پيشنهاد كرد كه در ازاي گرفتن 50 و نيم درصد سهام فولاد خوزستان اين بزرگراه دو طبقه را به سرانجام مي رسانم و در آن زمان پروژه دو طبقه كردن 2000 ميليارد تومان برآورد شده بود كه «م الف» پولي نمي خواست اما دريافت سهام برايش مهمتر بود اين در حالي بود كه قيمت تعيين شده فولاد را 1500 ميليارد تومان اعلام كرده بودند. اين متهم اضافه كرد: در آن جلسه «ر م» گفت كه اين پيشنهاد خوبي است اما پس از جلسه، «ي» معاون «ر م» نيز به من گفت كه برويد پيگير شويد، كار اين پروژه مال شماست. وي افزود: در جلسه ديگر در ساختمان سفيد رياست جمهوري همان جايي كه جلسات شوراي اقتصاد برگزار مي شود جلسه اي به رياست «ر م» و حضور «ب» و برخي پيمانكاران برگزار شد. اين متهم اضافه كرد: در طول سه جلسه برگزار شده متوجه شدم كه موضوع واگذاري حل شده است اما اتفاقي كه افتاد اين بود كه آقاي «ي» به من گفت بعدا شما را مي خواهم ببينم. وي افزود: به همين منظور جلسه اي در دفتر آقاي «ي» در زعفرانيه برگزار كرديم كه در آن جلسه من به «ي» گفتم چرا فلان پروژه را به فلان آقايي كه در جلسه قبلي حضور داشت دادي كه «ي» به من گفت كاري به آن نداشته باش و او هم با شما كاري ندارد. اين متهم افزود: در همين لحظه و در حين سخنان «ي»، «م الف» با پايش زير صندلي به من زد كه حرفي نزن و من هم گفتم اگر حرف نزنم دق مي كنم. وي افزود: سهام خوزستان را به ازاي 50 و نيم درصد 1500 ميليارد تومان حساب كرده بودند كه من با تعجب گفتم چگونه اين اندازه حساب كرديد كه «ي» پاسخ داد اين ميزان را بكشيد روي پروژه خودتان (پروژه دو طبقه كردن بزرگراه رامسر -نور). متهم «الف گ» اضافه كرد: اين ميزان سهام را گران حساب كرده بودند اما به ما گفتند كه بكشيد روي پروژه خودتان و دستتان در اين زمينه باز است كه من از اين كار متعجب بودم. وي افزود: آقاي «ي» گفت چند روز ديگر آقاي «پ» از مسئولان وزارت راه پيش نويس اين پروژه را امضا مي كند و شما نيز امضا كنيد. اين متهم گفت: پس از آن جلسه شركت هزار راه را به عنوان مشاور اين پروژه با چهار و سه دهم درصد معرفي كرد و گفت اين شركت مشاور پروژه دو طبقه باشد. وي افزود: آقاي «م الف» درباره ميزان چهار و سه دهم درصد گفت كه اين ميزان زياد است و كارشناسان نيز همين نظر را داشتند اما پس از آن من نيز به آقاي «م الف» گفتم كه چهار و سه دهم درصد زياد است اما او نيز برخلاف گفته خودش به من گفت اين را امضا كن و كاري نداشته باش اما من دستور آقاي «م الف» را اجرا نكردم. وي افزود: من دستور وي را مبني بر قرارداد با شركت هزار راه امضا نكردم و در اين قضيه دست جريان انحرافي را بسيار قوي مي دانم چرا كه 40 ميليارد تومان اين وسط بالاسري بود و معلوم نبود اين حلقه مفقوده براي كسب 40 ميليارد تومان چه كساني هستند و به چه كساني قرار است داده شود.
صندوقچه اسرار
«الف گ» در ادامه دفاعياتش با بيان اينكه چهار ماه و 10 روز است در سلول انفرادي به سر مي برد افزود: از افتخارات جمهوري اسلامي؛ زندانهاي آن است زيرا صبح با اذان بلند مي شويم و با دروس آقاي مجتهدي، رفيعي و فاطمي نيا وقت مي گذرانيم. وي گفت: من توبه كرده ام و كفاره گناهان قبلم را مي دهم. اين متهم افزود: اين بركت جمهوري اسلامي است و خوش به حال كساني كه از اين زندان ها و ندامتگاه ها سالم بيرون مي آيند و ترك معصيت مي كنند. «الف گ» ادامه داد: قراردادي را كه با شركت ايمر داشتيم خيلي تغيير داديم در ضمن 2 درصدي كه از اين قرارداد كم كرديم حدود 24 ميليارد تومان بوده است. وي افزود: خدا به آقاي «ر» رحم كرد كه از دنيا رفت و گرنه وي به عنوان صندوقچه اسرار مي دانست كه اين 24 ميليارد قرار بود در وزارت راه بين چه كساني توزيع شود. قاضي سراج هم در ادامه گفت: البته وي يكي از اين جعبه هاي سياه بود كه رفت. متهم «الف گ» درخصوص تفاهمنامه در قبال 400 ميليون تومان هم گفت: آقاي وزير دراين باره با ما بازي كرد و تفاهمنامه ها دكاني بود در نهايت پنج تفاهمنامه با ما امضا شد و ما نمي دانستيم كه اين تفاهمنامه ها توخالي است. در ادامه، قاضي سراج از متهم پرسيد: درباره مغز اطلاعات كه در پرونده توضيح داده بوديد بيشتر توضيح دهيد كه وي چه كسي است؟ متهم «الف گ» گفت: الف ر م خان را خدا حفظ كند. متهم فقط به اين جمله بسنده كرد و در ادامه گفت: بايد بدانيد كه تفكر اين شركت با آقاي م الف نيست و پشت دارد. در جلسه ديروز، وكيل متهم «الف گ» نيز در سخناني به دفاع از موكل خود پرداخت.
كيفرخواست «م الف»
در جلسه ديروز دادگاه، همچنين نماينده دادستان كيفرخواست «م الف» را قرائت كرد.
نماينده دادستان درباره اتهامات «م الف» از معاونين وقت يكي از وزارتخانه ها گفت: «م الف» متهم است به: 1-ارتشا به مبلغ 202 هزار يورو و نيز 80 ميليون تومان. نماينده دادستان گفت: همانطور كه در بخش مربوط به متهم «الف گ» بيان شد آقاي «م الف» پيرو هماهنگي هايي كه با آقاي «الف گ» و ديگر متهمان پرونده داشته است قرار بود از قبال تسهيل واگذاري پروژه خط آهن بندرعباس به شيراز درصدي از پروژه به وي پرداخت شود. نماينده دادستان افزود: آقاي «م الف» در بازجويي هاي انجام شده نزد بازپرس در خصوص علت دريافت اين وجه اظهار داشته كه اينجانب 202 هزار يورو به واسطه آقاي «ك ر» و با پيگيري وي از بابت كارها و زحمات انجام شده در فرآيند واگذاري پروژه راه آهن بندرعباس شيراز متحمل شده ام دريافت داشته ام. وي گفت: ملاحظه مي شود كه در خصوص موضوع اين پرداخت از طرف آقاي «ك ر» به آقاي «م الف» از آقاي «ك ر» در بازپرسي تحقيق شد كه «ك ر» در بازجويي ها اظهار داشته است كه من حدود 550 ميليون تومان از «الف گ» دريافت كرده و معادل 350 ميليون تومان يورو به «م الف» پرداخت كرده ام. بنابراين اتهام «م الف» داير بر دريافت مبلغ 202 هزار يورو به عنوان رشوه از آقاي «الف گ» محرز است.
وي افزود: مستندات مربوط به اعترافات متهم پرونده در جلد 29 و 30 پرونده موجود است. نجفي در پايان گفت: رياست محترم دادگاه با توجه به سمت متهم كه معاون وقت وزارت راه و ترابري بوده به استناد ماده 3 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداري تقاضاي اشد مجازات قانوني را دارم وي نيز همانند آقاي «الف گ» ناراحت نشود.
دفاعيات «م الف»
متهم «م الف» پس از تفهيم اتهامات توسط قاضي سراج همه اتهامات وارده را رد كرد.
وي با رد اتهام ارتشاء گفت: البته دريافت 320 ميليون تومان را قبول دارم اما درباره مبلغ 80 ميليون تومان بايد بگويم كه اين مبلغ 50 ميليون تومان بود كه در اختيارم قرار داده شده بود كه از آن به عنوان اعتبارات خارج از شمول ياد مي شود كه همه مديران وزارتخانه ها مي دانند كه اعتبارات خارج از شمول براي پرداخت پاداش به كاركنان زيرمجموعه هاي مديران به طور معمول در پايان سال است و من نيز اين مبلغ را در پايان سال ميان كاركنان زيرمجموعه ام تقسيم و از آنان نيز رسيد دريافت كردم. اين متهم افزود: البته با آقاي «الف گ» متهم ديگر اين پرونده درباره دريافت 202 هزار يورو به هيچ وجه هماهنگي نداشتيم و من انكار مي كنم. وي در ادامه درباره پروژه راه آهن شيراز بندرعباس نيز گفت: براساس آخرين گزارش هاي واصله در سال 88 از سوي معاونت برنامه ريزي وزارتخانه به كميسيون عمران و معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهوري اتمام پروژه هاي نيمه تمام وزارت راه 100 هزار ميليارد تومان تامين مالي نياز داشت. وي افزود: راه آهن شيراز بندرعباس نيز از پروژه هاي كليدي و ترانزيتي در حمل و نقل بار بود كه در اين رابطه ابتكاري صورت دادم تا اين سد شكسته شود كه پروژه هاي مالي به شكل كامل متكي به منابع مالي دولتي نشود تا نتيجه اش به تعديل منجر شود.
پس از دفاعيات مبسوط «م الف»، وكيل وي به دفاع از موكل خود پرداخت.
پس از آن نماينده دادستان درخواست اشد مجازات را براي «م الف» از دادگاه خواستار شد.
رسيدگي به اتهامات «ع ر»
همچنين در جلسه ديروز، نماينده دادستان كيفرخواست «ع ر» را قرائت كرد.
نماينده دادستان با اشاره به اينكه «ع ر» سرپرست يكي از حوزه هاي بانك صادرات خوزستان بوده است گفت: او متهم است به معاونت در اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق استنكاف از اجراي وظيفه قانوني با سكوت و جلوگيري نكردن از صدور 136 فقره گشايش اعتبار اسنادي صادره از بانك صادرات شعبه گروه ملي اهواز و همچنين اخذ رشوه از «س ك ر» جمعا به مبلغ 475 ميليون ريال. تا آقاي «ر» كارها را درست كند. نماينده دادستان در پايان قرائت كيفرخواست «ع ر» خطاب به رياست دادگاه گفت: با توجه به اقارير صريح متهم و با توجه به سمت دولتي وي و نقش موثري كه در واگذاري ال.سي ها داشته به استناد ماده 2 مجازات اخلالگران در نظام اقتصادي كشور و همچنين مواد 3 و 4 قانون تشديد مجازات مرتكبين ارتشاء و اختلاس و كلاهبرداري مصوبه 68 براي اين متهم نيز تقاضاي اشد مجازات قانوني را دارم.
«ع ر» متهم ديگر پرونده در جلسه ديروز دادگاه بعد از تفهيم اتهام، به دفاع از خود پرداخت و اتهام معاونت را رد كرد.
وي افزود: در ارتباط با اتهام مطرح شده در كيفرخواست من اتهام اول را مبني بر معاونت قبول ندارم، اما در ارتباط با اتهام دوم برابر اشتباه و خطايي كه مرتكب شدم، توضيح مي دهم. «ع ر» گفت: در واقع برابر اشتباه و خطايي كه انجام دادم، جرمم را مي پذيرم، چون اشتباه كردم، اما اين را با اطمينان صددرصد اعلام مي كنم اين مطلب را كه برخي از دوستان (متهمان ديگر) درباره بنده مطرح كرده اند يك مقدار لطف بيش از حد بوده است. وي افزود: آقاي الف كه توضيحات درباره بنده داد، وي در تاريخ 2/3/89 معاون حوزه بوده است و تا اين تاريخ بانك صادرات شعبه گروه ملي فقط دو فقره اعتبار قانوني براي شركت گروه ملي گشايش اعتبار كرده كه يك فقره 128 ميليارد و يك فقره نيز 308 ميليارد ريال بود. متهم در ادامه دفاعياتش گفت: آقاي الف در توضيحاتش فراموش كرده است اين دو فقره اعتبار مصوبه قانوني داشته است و در برج چهار يا پنج 89 به شعبه ابلاغ مي شود، يعني زماني كه وي در حوزه شش اهواز سمت معاونت را نداشته و اجازه نداشته است كه به شعب براي بازرسي سركشي كند. وي افزود: همانطور كه در بدو امر توضيح دادم، در سال 88 ما دو فقره اعتبار داشتيم و همانطور كه گفتم يك فقره 128ميليارد و يك فقره 308 ميليارد ريال بود كه هردوي اينها مجوز و مصوبه داشته اند و شعبه نيز آن را گزارش كرده و تنها همين دو فقره بوده است.
رسيدگي به اتهامات «ط ن»
در ادامه هشتمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي، نوبت به چهارمين متهم به نام «ط ن» مديرعامل گروه خدمات عمومي فولاد ايران رسيد كه نجفي نماينده دادستان در قرائت كيفرخواست وي گفت: «ط ن» متهم به مشاركت در شبكه گسترده كلاهبرداري، تحصيل مال نامشروع و شركت در پولشويي است.
وي ادامه داد: متهم در اعترافات خود درباره مراودات مالي با مه آفريد خسروي گفته كه درباره خريد و فروش فولاد، 17 فقره ال سي باز شده است. با توجه به بدهي هاي مه آفريد يك درصد كم مي شد و مابقي به هر حسابي كه اعلام مي شد واريز مي شد. متهم گفته كه شك نداشتم كه فولادسازان بزرگ با ال سي كار مي كنند من هم با بازگشايي ال سي موافقت كردم.
وي ادامه داد: با توجه به مستندات پرونده براي متهم تقاضاي مجازات شديد را داريم.
بعد از اظهارات نماينده دادستان، قاضي سراج ختم جلسه را اعلام و تعيين زمان جلسه بعدي را به آينده موكول كرد.

 



عمر هر كس محصول حركت اوست

ما تا بالغ نشويم نه مشكل راهنمايي و رانندگي و امثال آن حل مي شود و نه مشكلات ديگري كه ممكن است در ممكلت پيش بيايد. اوّلين شرط، بلوغ است؛ بلوغ فكري و فرهنگي. در اسلام كسي كه نابالغ است، مورد تكليف نيست؛ چه اين كه خوابيده مورد تكليف نيست. چند گروهند كه صلاحيت تكليف ندارند. يكي از آنها افراد نابالغ هستند؛ اين اصل اول .
اهميت بلوغ فكري
اصل دوم آن است كه ما معناي بلوغ را برابر شناسنامه خود معرّفي مي كنيم. اگر كسي سنّش به پانزده يا هجده قانوني برسد، به او بالغ مي گوييم. حقّ رأي دارد يا حقّ گرفتن گواهينامه و مانند آن را خواهد داشت. يعني مي گويد كه سنّ من به هجده سال رسيده است؛ يعني هجده بار زمين به دور آفتاب گشته است. مي پرسيم آيا شما هجده قدم برداشته اي يا خير؟ بله زمين هجده سال گذرانده است نه شما. شما همان كودك هجده ساله هستيد. ما تا خودمان دور شمس قرآن و عترت حركت نكنيم و دور شمس فهم، نگرديم، همچنان كودكيم. زمين حركت بكند و ما سنّمان بالا برود! اين چه معقولي است؟! آن كسي كه سنّش پنجاه سال است يعني پنجاه بار زمين به دور آفتاب گشته است نه آن كه او پنجاه آيه، پنجاه اصل، پنجاه قدم، يا پنجاه معرفت را كسب كرده باشد. اين كه مي گويند بعضي افراد كودك هشتاد ساله اند، همين است .
شما در مجلس بعضي از سالمندان بنشينيد و حرف نزنيد؛ ببينيد حرف كه مي زنند از همان پر خوردن و پر دويدن و امثال آن مي گويند. مي گويند ما جوان كه بوديم اينقدر مي خورديم، اينقدر مي دويديم و اينقدر راه مي رفتيم . الآن هم كه هشتاد ساله است، هنوز حرف كودك هشت ساله را مي زند. اين كودكي است هشتاد ساله. بنابراين ما اول بايد بدانيم تحويل سال يعني چه؟ عمر يعني چه؟ سال و ماه يعني چه؟ آيا بلوغ فكري داريم يا خير؟ تا بتوانيم برنامه ريزي كنيم. اگر روشن شود كه بالغ هستند، براي بالغان و دانشگاهيان برنامه ريزي مي كنند. اگر نابالغ باشند، براي مهد كودكشان برنامه ريزي مي كنند. بسياري از اين برنامه ريزي هاي شما برنامه مهد كودك است. مي خواهيد با جريمه به انسان بگوييد كه جانت را حفظ كن؛ با ضبط گواهينامه يا ابطال گواهينامه مي خواهيد به او بگوييد حياتت را حفظ كن. اين كار مهد كودك است .
بنابراين ما بايد بدانيم كه براي چه كسي داريم برنامه ريزي مي كنيم. آيا مي شود به يك آدم عاقل گفت كه شب و روز فروردين، خود و خانواده ات يا ديگران را عزادار نكن و اينقدر تند نرو. بي عقلي بدتر از اين؟! اين نه با عقل است نه با نقل؛ نه فضيلت است و نه هنر. اين آهن است و هر چه گاز بدهي، مي رود. اين كه هنر نيست. آدم بي عقل اين طور تلاش و كوشش مي كند كه به استقبال مرگ برود؟! ما در هر فروردين، چند هزار كشته داشته باشيم؟! بنابراين درست است كه يك لايه برنامه ريزي براي خردمندان است اما بايد بدانيم كه بخشي از افراد تحت برنامه ما در مهد كودك هستند؛ تعارف بي تعارف. مادامي كه تعارف مي كنيم و مي گوييم مردم ما چنين و چنانند، كشته هاي ما هم اين چنين مي شود. مگر مي شود انسان شب عيد چندين خانواده را عزادار كند جز بر اساس بي عقلي؟! بنابراين ما تا خودمان دور شمس دين نگشته ايم بالغ نمي شويم. خودمان اينجا راكديم و زمين به دور آفتاب مي گردد؛ پنجاه بار دور آفتاب مي گردد و فلان شخص مي شود پنجاه سال، اما همچنان نابالغ است.
ضرورت انجام اقدامات ريشه دارو پرثمر
عمر هر كسي محصول حركت او است كه تا چه اندازه و چطور حركت كند. برخي از افراد، حركتشان هم از سكون بدتر است. برخي از انسان ها واقعاً حركت دارند. شما مي بينيد كسي عمرش را براي ورزش صرف مي كند. يكي از بهترين كارها ورزش است؛ البته براي تأمين سلامت و نشاط. اما ورزش حرفه نيست. اين توپ با آن سرعت كه مي آيد آدم با سر بگيرد! اين سر كه فولاد نيست؛ اين سر براي فكر كردن است. اين كه چدن نيست. شما مي بينيد بهترين جايزه را هم به اينها مي دهند! نهادهايي مانند فيفا و ديگران كه گرداننده هاي كلّ جهان هستند دارند به يك گوشه اي از كارهاي ايران، ضربه مي زنند؛ ايران چه تقصيري دارد؟! پس اصل دوم اين است كه ما بايد بدانيم چگونه حركت كنيم. يك وقت حركت، اتوبوس و ميني بوس گونه است؛ و يك وقت، حركت درخت گونه است. يك اتوبوس يا يك ميني بوس، بيست سال مي دود؛ پشت سر خود خاك به پا مي كند. بعد از بيست سال هم خروجي اش يك مشت آهن قراضه است. يك درخت بيست سال تلاش و كوشش مي كند اما همه را ذخيره مي كند؛ به پاي خود مي گذارد و ريشه مي كند؛ ساقه و تنه مي كند. بعد از بيست سال بگويي چه داري، سيب و گلابي را به شما نشان مي دهد. مي گويد محصول حركت بيست ساله من اين سيب است و اين گلابي. اگر به سراغ دانش حوزه و دانشگاه رفته، بعد از بيست سال آن مدرك تحصيلي دست او است؛ ديگري به سراغ ورزش رفته و بعد از بيست سال ديسك كمر وسردرد دارد. مگر مي شود يك انسان ورزشكار بعد از چهل سال، بدن سالمي داشته باشد. پس گاهي حركت، حركت اتوبوسي است و گاهي حركت، حركت درخت سيب و گلابي است و وقتي از او سؤال كنيد كه نتيجه حركت بيست ساله خود را نشان مي دهد. اما آن كه بيست سال با سر و پا زده است، اگر از او بپرسيد نتيجه اين بيست سال چيست، مي گويد ديسك كمر و سردرد است و امثال اينها. پس اصل اول آن است كه تا خود ما حركت نكنيم همچنان مهد كودكي هستيم. بايد دور عقل و دين و قرآن و عترت(عليهم السلام) كه شمس هستند، حركت كنيم تا بالغ بشويم. اين مي شود بلوغ فكري. حركت هم بايد حركت درخت گونه باشد تا بعد از مدّتي - حالا شصت سال يا كمتر يا بيشتر - شجره طوبا بشويم. اگر از ما سؤال كردند محصول كارت چيست، بگوييم چهارتا خدمت به مملكت كرده ايم يا چهارتا كتاب نوشته ايم؛ چهارتا مشكل را حل كرده ايم يا چهارتا سد و راه ساخته ايم؛ يا چهارتا دارو كشف كرده ايم و چهارتا بيمار را درمان كرده ايم؛ بالأخره كار مثبت كرده ايم. در جريان چهارشنبه سوري، خدا به همه شما خير بدهد. ما واقعا در اين ايام دعا كرديم. شهر و كشور را آرام كرديد. اين نشانه مهد كودك بودن است. يعني با تمام تلاش و كوشش، شما داريد به اينها حيات مي بخشيد كه خودت را به آب و آتش نزن؛ در مهد كودك همين كار را مي كنند. ما بايد حركت كنيم نه آنكه زمين به دور آفتاب حركت كند و ماسنّمان زياد شود.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار رئيس ومسئولان پليس راهنمايي و رانندگي كشور-قم - فروردين -91
خوان حكمت روزهاي دوشنبه منتشر مي شود.

 



رئيس جمهور در ديدار نعلبنديان تاكيد كرد
روابط تجاري ايران و ارمنستان ارتقا مي يابد

رئيس جمهور خواستار ارتقا و گسترش همكاري هاي همه جانبه و افزايش سطح مبادلات تجاري ميان تهران - ايروان شد.
دكتر محمود احمدي نژاد ظهر يكشنبه در ديدار ادوارد نعلبنديان وزير امور خارجه ارمنستان با اشاره به توافقات و كارهاي بزرگي كه توسط دو كشور در دست انجام است، احداث خطوط برق و گاز، احداث راه آهن و خط لوله فرآورده هاي نفتي و نيز احداث دو نيروگاه برق آبي مشترك را از جمله مهمترين آنها دانست و گفت: طرح هاي بزرگي علاوه بر مراودات تجاري ميان دو كشور در دست اقدام است و جمهوري اسلامي ايران نسبت به گسترش مناسبات همه جانبه با جمهوري ارمنستان اهتمام ويژه دارد.
احمدي نژاد پيگيري موضوع آزاد شدن مبادلات تجاري ميان ايران و ارمنستان را توسط مسئولان دو كشور مورد تأكيد قرار داد و تصريح كرد: برقراري شرايط آزاد تجاري در مرزهاي دو كشور كمك شاياني به تسهيل در انجام تبادلات تجاري و رفت و آمد تجار خواهد كرد.
ادوارد نعلبنديان وزير امور خارجه ارمنستان نيز گفت: خوشبختانه امروز پتانسيل مناسبي در زمينه هاي تبادلات اقتصادي و تجاري ميان ايران و ارمنستان وجود دارد كه مي توان با گسترش همكاري ها و استفاده از ظرفيت هاي موجود شاهد رشد در روابط تجاري و اقتصادي دو كشور باشيم.
صالحي : آغاز انتهاي پرونده هسته اي را در استانبول رقم زديم
وزير امور خارجه گفت: آغاز انتهاي پرونده هسته اي را در استانبول رقم زديم و اميدواريم كه در آينده نه چندان دور نيز شاهد بسته شدن پرونده مصنوعي در اين زمينه باشيم.
علي اكبر صالحي كه در نشست مطبوعاتي مشترك با همتاي ارمنستاني خود سخن مي گفت، خاطرنشان كرد: در اين گفت وگوها براي تعيين چارچوب كاري كه در آن اقدامات هر دو طرف كاملا روشن بيان و براساس آن عمل شود، مذاكره خواهيم كرد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره موضوعات مورد بحث در نشست بغداد، گفت: به اندازه كافي در اين باره اطلاع رساني و صحبت شده است. بهتر است تا يك ماه ديگر نظرات مان را محصور به اين مطلب كنيم كه قرار است چارچوب يا نقشه راهي براي ادامه گفت وگوها تا قبل از اجلاس بغداد توسط آقايان جليلي و باقري و معاونان خانم اشتون تهيه شود. اجازه دهيد بگذاريم جزئيات مساله بعد از نشست بغداد مطرح شود. تحليل هاي زيادي مطرح مي شود و نظرهايي گفته مي شود كه زودهنگام است كه بخواهيم در مورد اين تحليل ها اظهارنظر كنيم.
صالحي ادامه داد: با توجه به نشست استانبول كه نشست موفقيت آميزي بود، اميد داريم كه نشست بغداد نيز نشست موفقيت آميزي باشد و اگر يك قدم در نشست استانبول رو به جلو برداشتيم يقينا به لطف الهي در نشست بغداد چند گام رو به جلو برخواهيم داشت. وي افزود: آغاز انتهاي پرونده هسته اي را در استانبول رقم زديم و اميدواريم كه در آينده نه چندان دوري شاهد بسته شدن پرونده مصنوعي باشيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين درباره محتواي پيام سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه كه روز گذشته به وي تقديم شده است نيز گفت: روابط روسيه و ايران خوشبختانه در ماه هاي اخير شاهد گسترش فراواني بوده است و ما به گسترش و تعميق آن توجه زيادي داريم. در بسياري از موضوعات بين المللي اتفاق نظر داريم، در موضوع تحولات منطقه اي نيز آراي مشتركي بين دو كشور وجود دارد و اين موجب رايزني هاي مستمر بين كارشناسان دو وزارت خارجه بوده است.
وي ادامه داد: پيام وزير خارجه روسيه در راستاي تقويت روابط دوجانبه و رفع هرگونه مسائل كوچكي كه ممكن است در ميان باشد، دريافت كرده ايم.
صالحي همچنين در ابتداي اين نشست ضمن خيرمقدم به ادوارد نعلبنديان، وزير خارجه ارمنستان، گفت: روابط ايران و جمهوري ارمنستان پس از استقلال ارمنستان همواره رو به گسترش و تعميق بوده است. روابط سياسي ما در بهترين شرايط است و روابط تجاري و اقتصادي دو كشور هم روز به روز در حال گسترش است.
وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به برگزاري آخرين كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي دو كشور در تهران گفت: اميدواريم چند ماه آينده نشست را در ايروان دنبال كنيم.
وي با اشاره به سفر گذشته رئيس جمهور كشورمان به ارمنستان گفت: تفاهم نامه ها و موافقت نامه هاي متعددي در اين سفر امضا شد كه در بين آنها احداث سد، انتقال برق و بحث همكاري درباره فرآورده هاي نفتي، انتقال گاز و... به تفصيل مطرح شد.
وزير امور خارجه كشورمان موضوع قره باغ را يكي ديگر از موارد مورد گفت وگويش با وزير خارجه ارمنستان اعلام كرد و توضيح داد: ما بر حل مسالمت آميز اين موضوع اصرار داريم و مواضع هميشگي خود را براي حل مسالمت آميز آن تاكيد كرديم. در منطقه به دنبال استقرار ثبات و امنيت هستيم و منافع ملي خود را در امنيت و ثبات منطقه جست وجو مي كنيم. به هيچ وجه نمي خواهيم شاهد اختلافات بين همسايگان خود باشيم.
وي ادامه داد: از همراهي و همدلي بين همسايگان خود بيشتر نفع مي بريم تا بروز اختلاف؛ بنابراين ايران هر آنچه در توان دارد در جهت نزديك كردن كشورهاي همسايه به يكديگر انجام مي دهد و براي رفع سوء تفاهم هاي موجود بين همسايگان اعلام آمادگي كرده است تا گامي را در اين راستا بردارد.
تاكيد بر حل مسالمت آميز
موضوع هسته اي ايران
ادوارد نعلبنديان وزير خارجه ارمنستان در تهران پس از ديدار و گفت وگو با علي اكبر صالحي همتاي ايراني خود در نشست خبري مشترك به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره آمادگي تهران براي حل مناقشه قره باغ و ايفاي نقش ايران در اين زمينه، از مواضع جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه قدرداني كرد.
وزير خارجه ارمنستان در پاسخ به سؤالي بر حق جمهوري اسلامي ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي نيز تاكيدكرد.
نعلبنديان همچنين از طرح كوفي عنان درباره حل مسئله سوريه نيز حمايت كرد و گفت: براساس اين طرح مي توان به راه حلي در اين زمينه و در راستاي منافع ملت سوريه دست يافت.
نعلبنديان بر افزايش حجم مبادلات تجاري ايران و ارمنستان تاكيد كرد و با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري در حال حاضر 325 ميليون دلار است، اين ميزان را رضايت بخش ندانست و يادآور شد: ظرفيت هاي موجود دو كشور بيش از اين ميزان است.
وي با بيان اينكه درباره تحولات منطقه، موضوع قره باغ و برنامه هسته اي ايران با صالحي گفت وگو كرده، خاطرنشان كرد: سيگنال هاي مثبتي در خصوص حل برنامه هسته اي ايران مشاهده مي شود كه اميدواريم به حل اين موضوع بينجامد.

 



آيت الله مهدوي كني: شرط ماندگاري انقلاب با هم بودن و يكي شدن است

رئيس مجلس خبرگان رهبري با دعوت از فعالان سياسي به ائتلاف گفت: براي حفظ نظام بايد با هم كار كنيم.
آيت الله مهدوي كني در گفت وگو با هفته نامه شما گفت: امام راحل هميشه تأكيد داشتند كه اين انقلاب راه خود را باز كرده است و دشمن نمي تواند به اين انقلاب ضربه اي بزند ولي شرط ماندگاري انقلاب با هم بودن و يكي شدن است. با تمام اختلاف سليقه هايي كه بين علما و ديگران بخصوص در مسايل اجتماعي وجود دارد، براي حفظ نظام بايد با هم كار كنيم. الان هم نيابت ولايت امام راحل(ره)، مقام معظم رهبري است. اگر كسي در اين راه كجروي كند، مسلماً راه را گم كرده است ما اين راه را ادامه خواهيم داد و از خداوند هم مي خواهيم كه ما را در اين راه ثابت قدم بدارد كه گمراه نشويم و حوادث ما را متغير نكند. اگر هم در بعضي امور اختلاف سليقه هايي وجود دارد، اصول را فراموش نكنيم. دوگانگي مضر است، ولي اينكه به كجا برسد، نمي دانم. من به آقايان گفته ام شما مي گوييد يك عده در انقلابي گري قوي تر و با گذشت تر هستند. شكي نيست كه ما افراد مختلفي را داريم، ولي همه اينها در اصول كلي با هم مساوي و مشترك هستند. ما بايد تفاوت ها را ناديده بگيريم. نمي گويم آنهايي را كه مخالف انقلابند، بياوريم، ولي كساني را كه اين اصول مشترك را دارند، بايد جمع كنيم.
آيت الله مهدوي كني در ادامه با اشاره به حضور حماسي مردم در انتخابات مرحله اول افزود: همانطور كه در بيانيه اخير متذكر شديم يك نمونه از حركت هاي تحسين برانگيز مردم در سال 90، همين انتخابات مرحله اول مجلس نهم بود. البته همانطور كه رهبري فرمودند انتخابات هنوز تمام نشده و در مرحله دوم انتخابات هم مردم ما بايستي از اين فرصت استفاده كنند و ان شاءالله همين عظمت را نشان بدهند.
وي ضمن برشمردن نحوه شاخص گذاري براي ليست جبهه متحد اصولگرايان تأكيد كرد: «ما؛ يعني جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز، رسيديم به 12 شاخصي كه شاخص هاي اصولگرايي بودند. ما اين اصول را آورديم و بعد از همه كساني كه اين اصول و امام و رهبري را واقعاً قبول دارند، دعوت كرديم كه بيايند. اصولگرايان را دعوت كرديم و گفتيم مي خواهيم اين مسائل را مطرح كنيم. بعد مسيري طي شد و فهرست مشترك تهيه شد. جامعتين اعلام كردند كه از گزينه هاي جبهه متحد اصولگرايان كه افرادي عالم، شايسته، خدمتگزار و پرتلاش و مردمي هستند حمايت مي كنند و اميدواريم مردم با راي قاطع و بالاي خود بهترين ها را به مجلس بفرستند. امروز نگاه مردم جهان به كارآمدي مردم سالاري ديني در ايران است. انتخابات مجلس يك فرصت براي تسريع صدور انقلاب است. يك نكته هم به نامزدهاي محترم يادآوري كنم؛ تعاليم اسلامي به ما آموخته كه اگر براي خدا كار كردي خدا كمك مي كند و آبرومند مي شوي و مي تواني به ديگران هم خدمت كني. براي انجام خدمت در مرحله اول بايد نيت هايمان را خالص كنيم.
وي ضمن درخواست از گروهها براي ائتلاف تاكيد كرد: مقام معظم رهبري در ديدار دانشجويان فرمودند آنهايي كه اصول را قبول دارند از ما هستند ولي آنهايي كه اصول را عملاً يا قولاً قبول ندارند نمي توانند در صف ما قرار گيرند. من در مصاحبه اي گفتم كه بعضي ها اصول را قبول دارند ولي در مسائل اجرايي اختلاف سليقه دارند كه اين طبيعي است. آنچه مسلم است اين است كه در اختلافات و مسائل اجتماعي نبايد دعوا كرد. مجلس هست؛ مذاكره هست؛ بحث هست و حتي المقدور بايد به اجماع رسيد و اگر نشد، قول اكثريت را بايد ملاك قرار داد ولي اينكه بگوييم من چيزي را مي خواهم و حالا كه مطابق ميلم نشده است پس زير همه چيز مي زنم، اين كار عقلايي نيست. راه عقلايي اين است كه آنچه قانوني است و آنچه مقبول واقع شده را بپذيريم.
امام مي فرمودند اگر همه انبيا يك جا جمع بشوند، هيچ دعوايي ندارند... واقعاً همين طور است. بالاخره توي ماها يك چيزهايي هست كه مانع اخلاص مي شود. اين مهم است. گذشت لازم است.
الان اختلاف واقعاً آرزوي دشمن و جريان نفاق است و وحدت قطعاً خلاف ميل دشمن است.
آيت الله مهدوي كني افزود: من مي گويم ائتلاف و نمي گويم وحدت. قرآن نگفته فوحده بين قلوبكم، بلكه گفته «فالف بين قلوبكم»، «و اذكروا نعمت الله عليكم اذ كنتم اعداء فألف بين قلوبكم». ائتلاف معنايش همين است كه اختلافاتي را كه با هم داريم، روي مصلحت اصلي ناديده مي گيريم و روي يك جهت كلي مشترك حركت كنيم. در اين صورت مي شود كار كرد.

 



ارتش از شرارت هاي ريگي سريال مي سازد

ساخت سريال عبدالمالك ريگي در دستور كار امور هنري ارتش جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت.
سرگرد مجيد جوشقاني، مدير امور هنري ارتش جمهوري اسلامي گفت: ساخت سريالي با موضوع عمليات دستگيري «عبدالمالك ريگي» به تهيه كنندگي جواد نوروزبيگي در مرحله نگارش فيلمنامه قرار گرفت و بزودي نگارش فيلمنامه وارد مرحله توليد مي شود.
وي افزود: همزمان با آغاز پيش توليد بازي رايانه اي «عمليات دستگيري شرور شرق كشور» عبدالمالك ريگي كه با رديابي گسترده اطلاعاتي و طي يك عمليات پيچيده هوايي توسط تيزپروازان نيروي هوايي ارتش تحقق يافت، به فكر توليد مجموعه از چگونگي انجام اين عمليات بوديم تا گوشه اي از رشادت هاي فرزندان ملت در ارتش جمهوري اسلامي ايران را بيان كنيم.
مدير امور هنري ارتش جمهوري اسلامي با بيان اين كه مجموعه «عبدالمالك ريگي» با حمايت و تاييد معاون فرهنگي و روابط عمومي ارتش وارد مرحله تحقيقات و نگارش شده است، اظهار داشت: گفت وگوهاي ابتدايي با كمال تبريزي به عنوان كارگردان اين سريال صورت گرفته و وي نيز تمايل خود را براي ساخت اين مجموعه ابراز داشته، اما توافقات نهايي منوط به اتمام نگارش فيلمنامه نهايي است.
گفتني است؛ امور هنري ارتش جمهوري اسلامي ساخت سريال شهيد صياد شيرازي را به تهيه كنندگي جواد نوروزبيگي در دستور كار دارد بزودي با برگزاري كنفرانس مطبوعاتي پيرامون ساخت اين سريال و توليدات ديگر خود اطلاعات جامع تري را ارائه خواهد كرد.

 



جزئيات توافق سري اسرائيل و آمريكا درباره غني سازي در ايران

برخي منابع آگاه مي گويند علي رغم برآوردهاي متفاوت ميان آمريكا و اسرائيل در قبال برنامه هسته اي ايران، تل آويو و واشنگتن بر روي يك فرمول امكانپذير در اين زمينه به توافق رسيده اند.
اين كارشناسان مطلع كه به اطلاعات مربوط به موضوع دسترسي دارند، به منابع اينترنتي گفته اند آمريكا، اسرائيل را متقاعد كرده است كه راهي جز تن دادن به يك مصالحه با ايران نيست و به اين منظور اسرائيل بايد برخي خط قرمزها و لفاظي هاي خود را تعديل كند.
اين كارشناسان مي گويند: آمريكا و اسرائيل قبل از مذاكرات استانبول 2 اين توافق را نهايي كرده اند اما بنا دارند براي افزايش قدرت چانه زني خود در مقابل ايران آن را مخفي نگه دارند.
بنابراين گزارش اساس اين توافق، براين مبناست كه ايران فعاليت در فردو غني سازي 20درصد را به نحو بازگشت ناپذير متوقف كند و در عوض در ازاي پذيرش پروتكل الحاقي، حق غني سازي 5درصد در ابعاد كنترل شده را داشته باشد.
به عقيده كارشناسان مطلع، دو طرف همچنين توانسته اند ارزيابي هاي اطلاعاتي خود درباره برنامه هسته اي ايران، چه از حيث شواهد و چه از نظر تفسير اين شواهد را، به هم نزديك كنند.
گفتني است، بر مبناي ارزيابي مشترك آمريكا و اسرائيل، ايران در آستانه غني سازي قرار دارد، ولي تصميم به عبور از اين آستانه نگرفته است.
كارشناسان در اين باره مي گويند نه آمريكا و نه اسرائيل فعلا قصد ندارند اين توافق را در قالب يك پيشنهاد مذاكراتي با ايران مطرح كنند.
بنابراين گزارش همچنين دو طرف توافق كرده اند كه عمليات رواني رژيم صهيونيستي در قالب «احتمال حمله به ايران» را براي موثر كردن فشارهاي مذاكراتي غرب همچنان ادامه دهند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14