(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 13 اردیبهشت ۱۳۹۱ - شماره 20198 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حضور رئيس جمهور بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران افتتاح شد
مهمانپرست خبر داد اجلاس سران عدم تعهد دهه اول شهريور در تهران برگزار مي شود
بجاي 28 هزار تومان يارانه اضافي درمان مردم رايگان شود
الهيان:انتصاب ملك زاده موجب دلسردي مردم مي شود
فومني: هاشمي از حضور برخي اصلاح طلبان در انتخابات تشكر كرد
روايت جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه از پاسخگويي ناوهاي آمريكايي به سوالات ايران در تنگه هرمز
سرلشكر جعفري:سپاه هرگونه مانع در راه حركت انقلاب اسلامي را از سر راه برمي دارد
براي نمايش عظمت انقلاب در سينما سرمايه گذاري بيشتري شود
افتتاح كرسي يونسكو در زمينه همكاري دانشگاه و صنعت در فرآيند توسعه پايدار
امير اسماعيلي : آمريكا و امارات فكري به حال اقتصاد خود كنند



با حضور رئيس جمهور بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران افتتاح شد

گروه ادب و هنر-
محمود احمدي نژاد عصر ديروز در مراسم افتتاحيه بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با ابراز خرسندي از حضور دراين نمايشگاه و در اين محفل فرهنگي و ارزشمند ، گفت: نمايشگاه كتاب يك رويداد فرهنگي است كه همه ساله جمع كثيري از انديشمندان، هنرمندان و عالمان و صاحب نظران را گردهم مي آورد و در واقع يك خط ارتباط و فصل مشتركي را بين آنها ايجاد مي كند.
رئيس جمهور با تشكر از شركت كنندگان ودست اندركاران نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ادامه داد: اميدوارم با اهتمام شما نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به يك جشنواره عظيم فرهنگي بين ملل تبديل شود.
گفتني است در بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران 4 هزار ناشر از ايران و 77 كشور جهان حضور دارند و 400 هزار عنوان كتاب ارائه شده است. اين نمايشگاه با شعار ربع قرن جهاد فرهنگي در مصلاي تهران برگزار شده است.
رئيس جمهور همچنين بعد از شركت در مراسم افتتاحيه بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب از برخي غرفه هاي نمايشگاه بازديدكرد.
اين دوره از نمايشگاه كتاب با شعار «ربع قرن جهاد فرهنگي» فعاليت خواهد كرد.
امسال چهار هزار و 51 ناشر داخلي و خارجي در بخش داخلي، يك هزار و 396 ناشر در بخش عمومي، 610 ناشر دانشگاهي، 299 ناشر ويژه كودك و نوجوان و 146 ناشر آموزشي و در بخش بين الملل 1600 ناشر در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران حضور دارند. به گفته وي، معاون فرهنگي وزير ارشاد، چند كشور از جمله برزيل، آفريقاي جنوبي، تاتارستان، مصر، الجزاير و اتحاديه ناشران تونسي امسال براي نخستين بار در نمايشگاه كتاب حاضر شده اند.
نمايشگاه مقاومت
امسال در بخش جنبي نمايشگاه كتاب تهران، اولين نمايشگاه مقاومت از سوي بنياد فرهنگي روايت در حال برگزاري است. به گفته محمدحسين كريمي پور، مسئول انتشارات موسسه روايت فتح، تمامي فعاليت هاي طراحي شده در بنياد طي سه ساله اخير با رويكرد به موضوع جهان اسلام و استكبارستيزي و مقابله با صهيونيزم و آمريكاست.
مسئول برپايي نخستين دوره نمايشگاه كتاب مقاومت همچنين عنوان كرده است كه طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، در سال هاي آينده به صورت بين المللي همزمان در داخل كشور و در نقاط مستعد جهان نيز اين نمايشگاه برپا مي شود.
گفتني است؛ در حوزه مقاومت 450 عنوان كتاب به زبان عربي از ناشران جهان اسلام، 350 عنوان كتاب انگليسي از كشورهاي اسلامي و اروپايي و حدود 100 عنوان كتاب به زبان هاي تركي و فرانسه در نمايشگاه عرضه مي شوند.
ربع قرن جهاد فرهنگي
بخش نمايشگاهي كميته ربع قرن نمايشگاه كتاب، مجموعه فعاليت 25 ساله در حوزه هاي مختلف را در بر مي گيرد. در اين بخش، دست نوشته ها و چكيده سخنان مقام معظم رهبري در مناسبت هاي مختلف فرهنگي و همچنين نمايشگاه كتاب از ديدگاه ايشان عرضه شده است.
نمايش پوسترهاي 25 دوره نمايشگاه كتاب كه برخي از آنها اصالتا وجود دارند و تعدادي از آنها نيازمند به بازسازي اند، از ديگر جوانب بخش ربع قرن جهاد فرهنگي است. بخش ديگر، نمايش نمودارهاي مقايسه اي دوره هاي نمايشگاه كتاب است كه عواملي چون فضا، تعداد غرفه هاي ناشران، ميزان نشر و مواردي كه جنبه قياس دارند را در بر مي گيرد.
معرفي ناشران برگزيده دوره هاي مختلف نمايشگاه كتاب طي 24 دوره، فرآيند شكل گيري بخش ها و سير برنامه هاي جنبي نمايشگاه كتاب، نمايشگاه عكس از مسئولان عالي رتبه كشور در حال بازديد از نمايشگاه چاپ ويژه نامه ربع قرن، اجراي مراسم پرده خواني حرفه اي با موضوع ربع قرن جهاد فرهنگي و به طور كلي نمايش رشد كمي و كيفي دوره هاي قبلي نمايشگاه، از جمله فعاليت هاي ديگر بخش ربع قرن جهاد فرهنگي در نمايشگاه كتاب است.
جايگاه اختصاصي
براي كتاب هاي چاپ اولي
نمايشگاه بيست وپنجم كتاب تهران محلي براي فروش تازه هاي كتاب است. نمايشگاه در يك اتفاق جديد، سالن ويژه اي را به عرضه كتاب هاي چاپ اول به جز كتاب هاي آموزشي و درسي در سال 90 اختصاص داده است.
بخش دايره المعارف ها ودانشنامه ها
در بخش دايره المعارف ها و دانشنامه ها، يك نسخه از 012 دايره المعارف و دانشنامه اي كه طي 43 سال پس از پيروزي انقلاب منتشر شده، به نمايش گذاشته شده است.
راديو، ويژه نمايشگاه كتاب
براي نخستين بار در تاريخ دوره هاي برگزاري نمايشگاه كتاب، راديوي ويژه اين رويداد بزرگ فرهنگي در محل برگزاري نمايشگاه راه اندازي شده است.
راديو نمايشگاه با هماهنگي سازمان صدا و سيما، در روزهاي برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران بر روي موج FM، با هدف اطلاع رساني اخبار و اطلاعات نمايشگاه قابل دريافت است.
حضور سازمان ها و نهادها در برپايي نمايشگاه كتاب
داريوش رضواني قائم مقام نمايشگاه كتاب عنوان كرده است كه نمايشگاه كتاب امسال شاهد مانور دستگاه هاي امدادي در نمايشگاه است. او گفته كه در اين دوره، اورژانس، هلال احمر، آتش نشاني با ما همكاري كنند و در اين راستا براي نخستين بار امسال همه ناشران موظف شدند از كپسول آتش نشاني استفاده نمايند. امكان بازديد از نمايشگاه كتاب براي عموم مردم از امروز آغاز مي شود و تا 32 ارديبهشت ادامه خواهد داشت. ساعت بازديد نيز از 01 تا 02 است. مشروح گزارش مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه، فردا منتشر خواهد شد.

 



مهمانپرست خبر داد اجلاس سران عدم تعهد دهه اول شهريور در تهران برگزار مي شود

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به انتقال رياست جنبش غير متعهدها به ايران براي يك مدت 3 ساله از برگزاري اجلاس سران عدم تعهد در دهه اول شهريور سال جاري در تهران خبر داد.
رامين مهمانپرست در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي كه در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره نشست وزراي امور خارجه جنبش غيرمتعهدها در مصر اظهار داشت: در اين نشست كه مقدمه برگزاري نشست سران در ايران است، رياست جنبش به مدت 3 سال به ايران واگذار خواهد شد.
وي با اشاره به توانايي بسيار بالاي 118 عضو اين جنبش در عرصه بين المللي و رسيدگي به بحران ها نيز افزود: بايد از ظرفيت همه كشورهايي كه به دنبال استقلال خود و قطع وابستگي به قدرت ها هستند و خود را متعهد به اين قدرت ها نمي دانند، استفاده كنيم.
وي گفت: اميدواريم با همكاري كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها جرياني در سطح بين الملل به وجود آيد تا بتواند در رفع بي عدالتي ها، تبعيض ها و استانداردهاي دوگانه تاثيرگذار باشد و احترام به حقوق ملت ها و برقراري نظام عادلانه را جايگزين وضع فعلي كند.
واكنش دستگاه ديپلماسي
به هواپيماهاي آمريكا در امارات
رئيس مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت خارجه درباره استقرار هواپيماهاي اف 22 آمريكايي در امارات، تصريح كرد: كشورهاي منطقه براي تامين امنيت خود بايد به همكاريهاي جمعي به شكل بومي روي بياورند زيرا با متوسل شدن به كشورهاي خارجي و تجهيزات آنان نه فقط امنيت منطقه تامين نمي شود بلكه به خطر مي افتد.
مهمانپرست گفت: اگر اين كشورها در منطقه واقعا به فكر اقتدار دفاعي خودشان هستند توصيه مي كنيم تجهيزات نظامي خود را به سمت رژيم صهيونيستي جهت گيري كنند زيرا ظاهرا قرار بر اين بود كه كشورها با تجاوزهاي اين رژيم اشغالگر مقابله كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاكيد كرد: ما به هيچ عنوان با حضور نيروهاي خارجي در منطقه موافق نيستيم و حضورشان را مخل امنيت منطقه مي دانيم.
رد اتهام دست داشتن ايران
در ترور سفير عربستان
مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد ادعاي رژيم عربستان مبني بر اينكه ايران در طرح ترور سفير اين كشور در مصر دست داشته است، گفت:پيگيري و طراحي چنين مسائلي كه فقط مي تواند به اختلاف ميان كشورهاي جهان اسلام كمك كند فقط به نفع رژيم صهيونيستي و در منطقه طراحي شده آنها براي بازي جديد سياسي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين مسائل به هيچ عنوان صحت ندارد و توصيه مي كنيم مقامات كشورهاي منطقه با هوشياري به فكر تامين منافع ملي خود و جهان اسلام باشند.
گفتني است، پيش از اين نيز اتهام ترور سفير اين كشور در آمريكا توسط نيروي قدس سپاه مطرح شد كه مي توان از آن به عنوان توهم توطئه توسط آل سعود ياد كرد كه به هيچ وجه در مجامع بين المللي ثابت نشد.
توصيه دستگاه ديپلماسي ايران به ارسال كنندگان سلاح به سوريه
مهمانپرست در پاسخ به اين سؤال كه آيا توقيف كشتي حامل سلاح از طريق دولت لبنان دليلي بر مخالفت برخي كشورها در خصوص طرح كوفي عنان محسوب نمي شود؟ افزود: برخي كشورها تلاش مي كنند با تجهيز گروه هاي مخالف دولت سوريه و مجهز كردن آنها به سلاح هاي مختلف به ناامني و جنگ داخلي دامن بزنند كه توصيه ما خودداري از اين اقدامات است.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور، گفت: صحنه سوريه عرصه اي براي محك زدن به نيات كشورهاي منطقه و نيز كشورهاي خارج منطقه است تا مشخص شود واقعا اين كشورها خواهان مطالبات مشروع مردمي هستند يا اهداف خاصي را دنبال مي كنند و به دنبال تضعيف جبهه مقاومت و فشار آوردن به نظام حاكم بر سوريه هستند تا فشارهاي وارده بر رژيم صهيونيستي كه به دنبال بيداري اسلامي رخ داده است كاهش يابد.
مهمانپرست با محكوم كردن انفجارهاي سوريه افزود: آنچه كه همگي بايد پيگير آن باشند جلوگيري از ارسال سلاح به داخل سوريه و ممانعت از اقدامات مسلحانه تروريستي است و انفجارهاي اخير در سوريه بايد توسط همه كشورها محكوم شود.
هشدار به امارات
سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد طرح نمايندگان در مورد كاهش رابطه با امارات نيز افزود: روابط با همسايگان جزو اولويت هاي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و فكر مي كنيم بايد از طرق مختلف به دنبال پيدا كردن راه هاي جديد همكاري و توسعه امنيت و ثبات در منطقه باشيم.
وي افزود: بنابراين توصيه مي كنيم برخي كشورهاي منطقه از ادعاهاي نسنجيده شان خودداري كنند چرا كه ممكن است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان نمايندگان ملت ايران بر اثر ادامه دادن برخي گستاخي ها تصميماتي درباره همكاري با برخي كشورهاي منطقه داشته باشند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: توصيه مي كنم كاري نكنند تا به روابط ميان كشور ما و كشورهاي منطقه خدشه اي وارد شود.
مهمانپرست گفت: نبايد مردم ما را به مسيري هدايت كنند تا در نهايت خودشان را از منافعي كه مي توانند در رابطه با كشور ما بهره مند شوند محروم كنند.
رژيم صهيونيستي بايد
تعيين تكليف شود
مهمانپرست در مورد اقدام رژيم صهيونيستي مبني بر نصب پرچم اين رژيم بر سر در حرم مطهر حضرت ابراهيم(ع) در فلسطين گفت: تا موقعي كه رژيم صهيونيستي به اشغال سرزمين هاي مردم فلسطين ادامه مي دهد و هويت جعلي را به دوش مي كشد و تنها راه زنده بودن و ادامه حيات خود را در ادامه تجاوزات مي داند، اين اتفاقات قابل مشاهده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: بايد براي مسئله فلسطين و پديده شوم صهيونيسم فكر اساسي كرد و آن احقاق حقوق همه مردم سرزمين اصلي فلسطين و بازگرداندن افرادي است كه از كشورهاي ديگر به اين سرزمين كوچ و دولت نامشروعي را ايجاد كردند و اين دولت نامشروع دائم به اين جنايات ادامه مي دهد.
اتحاديه مورد نظر عربستان نشدني است
مهمانپرست در مورد طرح عربستان مبني بر تشكيل اتحاديه اي از كشورهاي عربي حوزه خليج فارس با هدف مقابله با ايران نيز گفت: با وقوع بيداري اسلامي در منطقه و روي كار آمدن دولت هاي مردمي شاهد خاورميانه جديدي خواهيم بود با محوريت اسلام و مردم كه برخي در اين زمينه با اظهار طرح هاي مختلفي تلاش مي كنند از پديد آمدن وضع جديد در منطقه جلوگيري كنند.
وي افزود: فكر مي كنيم بهترين راه اين است كه كشورها خود را با وضع جديد خاورميانه همراه كنند و اين واقعيت را بپذيرند كه مردم در منطقه بيدار شده اند و به دنبال ارزش هاي اسلامي و استقلال كشورهاي خود هستند و از تسليم بودن در برابر سياست هاي آمريكا و برخي متحدان آمريكا و هم پيماني با رژيم صهيونيستي بيزارند.
وي افزود: آنها بهتر است به جاي بحث هاي جديد سياسي كه هيچ يك از اينها نيز عملي نخواهد شد به فكر برآورده شدن خواسته هاي ملت ها و خودداري از سياست هاي اشتباه و دخالت در امور ساير كشورها و سركوب مردم در شرايطي كه خواسته هاي خود را مسالمت آميز بيان مي كنند، باشند.
مواضع هسته اي از طريق جليلي اعلام مي شود
سخنگوي وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سؤال خبرنگاري كه پرسيد با توجه به اظهارات هفته گذشته سفير ايران در روسيه، ايران چه شرط و شروطي براي پذيرش پروتكل الحاقي دارد؟ گفت: تنها مقام مسئول در اين باره آقاي جليلي و همكارانش هستند و اظهارنظرهاي متفرقه فقط مي تواند به عنوان تحليل هاي سياسي و نظرات شخصي افراد باشد.
وي گفت: رسانه هاي خارجي به دنبال تحريف برخي از اين نظرات و تحليل ها هستند و سعي مي كنند پيش از مذاكرات، موضوع جديدي را براي تحت الشعاع قرار دادن مذاكرات مطرح كنند.
مهمانپرست افزود: آنچه ملاك و شاخص خواهد بود نظرات مستقيم و تعيين كننده تيم مذاكره كننده اصلي است و همه نظرات مسئولان در شوراي عالي امنيت ملي بحث و بررسي خواهد شد و در نهايت توسط تيم مذاكره كننده در جلسات به بحث گذاشته مي شود.
تذكر نسبت به اقدامات تحريك آميز آذربايجان
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري در خصوص افزايش تحركات نظامي جمهوري آذربايجان در مرزهاي ايران و استقرار پايگاه رژيم صهيونيستي در اين كشور افزود: اينكه در داخل هر كشوري اقداماتي در خصوص آمادگي دفاعي صورت گيرد در مسائل داخلي آن كشور قابل تعريف است اما اگر قرار باشد اقدامي تحريك آميز به ويژه در نزديكي مرزهاي ما صورت گيرد مسلماً تذكرات لازم داده مي شود و مسئولان مربوط در اين باره با هم رايزني دارند و مطالب و يا نگراني هاي احتمالي خود را به هم منتقل مي كنند.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: اينكه رژيم صهيونيستي به دنبال اين باشد كه در كشورهاي همسايه تحركاتي انجام دهد يا به دنبال طراحي فتنه باشد از ماهيت اين رژيم انتظار مي رود اما اينكه كشورهاي همسايه در اين دام اسير شوند يا نشوند به هوشياري آنها بستگي دارد.
مهمانپرست افزود: اگر آنها اسير چنين طراحي هايي شوند مشكلات جدي براي امنيت منطقه و خودشان به وجود مي آيد.
وضعيت اسف انگيز حقوق بشر
در انگليس
رامين مهمانپرست درباره گزارش سالانه وزارت خارجه انگليس در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران و ساير كشورها، اظهار داشت: متأسفانه مقامات انگليس به بهانه وضعيت حقوق بشر در كشورهاي مختلف، در امور داخلي اين كشورها مداخله مي كنند. به آنها توصيه مي كنيم دست از مداخله در امور داخلي ساير كشورها بردارند.
مهمانپرست ادامه داد: آقاي هيگ و وزارت خارجه انگليس بايد به جاي مداخله در امور داخلي ساير كشورها به بهانه حقوق بشر به وضعيت حقوق بشر در داخل كشورشان بپردازند.
اقدام متقابل با كانادا
خبرنگاري در رابطه با اقدام سفارت كانادا در تعطيل كردن بخش صدور ويزا سؤال كرد كه مهمانپرست با اشاره به اينكه گفته شده است به دليل مشكلات اقتصادي و مالي اين اقدام صورت گرفته است، تأكيد كرد: مسئولان سياست خارجي اين موضوع را دنبال مي كنند و هر اقدامي كه باعث به زحمت افتادن مردم ما بشود مورد پيگيري قرار مي گيرد. در سياست خارجي اصلي به نام اصل مقابله به مثل داريم كه اگر اقدامي در جهت مقابله با منافع ملي ما صورت بگيرد پاسخ مناسب دريافت خواهد كرد.

 



بجاي 28 هزار تومان يارانه اضافي درمان مردم رايگان شود

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: با بخشي از يارانه 28 هزار توماني مرحله دوم مي توان درمان را براي خانواده ها رايگان كرد.
محمدرضا باهنر عضو هيئت رئيسه مجلس با تقدير و تشكر از عملكرد دولت در هدفمند كردن يارانه ها گفت: اين اقدام بسيار سنگين بود و دولت هاي قبلي شجاعت انجام اين كار را نداشتند دولت احمدي نژاد هدفمندي را آغاز كرد و به اصطلاح خلبانان تيك آف خوبي هم داشت اما اواخر سال اختلافاتي پيش آمد.
باهنر علت اين اختلافات را نگراني مجلس از تلخ شدن كام مردم بابت شيريني هدفمندي خواند و افزود: نگران شديم كه اكثريت جامعه به اين نكته برسند كه عطاي يارانه ها را به لقايش ببخشند.
وي با بيان اينكه در تعطيلات عيد دولت اعلام كرد كه مرحله دوم هدفمندي يارانه ها شروع شده و 28 هزار تومان به حساب خانوارها ريخته شده است، گفت: اين مبلغ باعث گران شدن فرآورده ها مي شود.
باهنر افزود: به محض اينكه تعطيلات تمام شد مجلس شوراي اسلامي يك اقدام جدي كرد تا دولت نيز همراه با مجلس شود.
عضو هيئت رئيسه مجلس ادامه داد: استدلال اول مجلس اين بود كه يارانه مرحله دوم خلاف قانون است و دولت مي بايست صبر كند تا بودجه 91 تصويب شود.

 



الهيان:انتصاب ملك زاده موجب دلسردي مردم مي شود

عضو جبهه متحد اصولگرايان گفت: با توجه به مفتوح بودن پرونده ملك زاده در دوران رياست آيت الله شاهرودي بر قوه قضائيه بايد دقت بيشتري در انتصاب وي صورت مي گرفت.
زهره الهيان عضو جبهه متحد اصولگرايان در گفت وگو با فارس با اشاره به دو حكم انتصاب از سوي دولت و آقاي هاشمي شاهرودي براي ملك زاده گفت: انتصاب افرادي كه در قوه قضائيه پرونده داشته و حكم جلب براي آنها صادر شده، در پست هاي مهم موجب ايجاد دلسردي در ميان مردم مي شود، مردم انتظار دارند كه شايسته ترين افراد در سمت هاي كليدي به كار گماشته شوند.
وي در ادامه اظهار داشت: سوالي كه انتصاب ملك زاده به عنوان مشاور آيت الله هاشمي شاهرودي در ذهن مردم ايجاد كرده اين است كه آيا افراد پاكدست و شايسته تر و متعهد به نظام و انقلاب نبودند كه چنين افرادي كه پرونده آنها در قوه قضائيه مفتوح است، به كار گرفته مي شوند؟

 



فومني: هاشمي از حضور برخي اصلاح طلبان در انتخابات تشكر كرد

دبيركل جبهه مردمي اصلاحات گفت كه هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي اين جبهه از اصلاح طلبان و ساير جريا ن هاي ميانه رو به خاطر حضور در انتخابات تشكر كرد.
محمد زارع فومني در گفت وگو با فارس با اشاره به ديدار روز سه شنبه اعضاي جبهه مردمي اصلاحات با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: جبهه مردمي اصلاحات در اين ديدار گزارشي از فعاليت ها و عملكرد جبهه در مرحله اول و دوم انتخابات و برنامه هاي آتي جبهه در مورد انتخابات شوراي شهر و رياست جمهوري ارائه داد و در ادامه اعضا به بيان دغدغه هاي خود از وضعيت اقتصادي و مسائل اجتماعي، سياسي و فرهنگي موجود و نظرات خود در اين رابطه پرداختند.
وي اظهار داشت: در اين ديدار آيت الله هاشمي با استقبال از تفكر جريان مردمي اصلاحات همه گروه ها و جريانات را به رعايت اخلاق اسلامي و همچنين حفظ اعتدال و ميانه روي دعوت كرد و گفت تفكرات مختلف بايد در كنار هم بوده و يكديگر را نقد كنند و هيچ جريان يا گروهي نبايد درصدد حذف جريان يا گروه ديگر باشد.
دبيركل جبهه مردمي اصلاحات خاطرنشان كرد: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به مشاركت مردم در مرحله نخست انتخابات و تاكيد بر تكرار اين حضور در مرحله دوم از جناح اصلاح طلب و ساير جريانات ميانه رو به خاطر حضور در انتخابات تشكر كرد و اظهار داشت كه ميان گروه ها و جريانات مختلف اختلاف نظر و اختلاف سليقه وجود دارد كه اميدواريم اين مسائل جنبه سازنده به خود بگيرد.
فومني ادامه داد: هاشمي با ابراز ناراحتي از وضعيت كنوني كشور گفت كه ايران كشوري بزرگ با ذخاير عظيم است كه بايد از اين پتانسيل ها در جهت پيشرفت كشور استفاده شده و با برنامه ريزي هاي دقيق از ايجاد فضاي يأس و نااميدي در جامعه جلوگيري شود و نيز نيروهاي انقلاب بايد در كنار هم كشور و انقلاب را تقويت كنند.
وي در ادامه افزود: آيت الله هاشمي با ابراز نگراني از آينده كشور تصريح كرد كه بايد با برنامه ريزي دقيق و حساب شده كشور را به جايگاه واقعي خود كه پيش از اين در آن جايگاه قرار داشت، رسانده شود.
فومني ادامه داد: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سالروز شهادت شهيد مطهري تفكرات شهيد مطهري را براي انقلاب راه گشا خوانده و گفت كه از دست دادن شهيد مطهري براي كشور در آن زمان ضايعه بزرگي بود و امروزه نيز نخبگان زيادي در كشور هستند كه مي توانند به پيشرفت كشور در زمينه هاي مختلف كمك كنند.
اين در حالي است كه اصلاح طلبان انتخابات مجلس نهم را تحريم كردند و انتخابات پرشور 65 درصدي به رغم تحريم آنها برگزار شد.

 



روايت جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه از پاسخگويي ناوهاي آمريكايي به سوالات ايران در تنگه هرمز

جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: روزانه 82 الي 83 كشتي در تنگه هرمز عبور مي كنند و به سوالات ما جواب مي دهند.
سردار عليرضا تنگسيري جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به اهميت استراتژيك تنگه هرمز در عرصه بين المللي اظهار داشت: بنا بر گفته منابع بين المللي، 40 درصد از نفت جهان از مسير خليج فارس و تنگه هرمز داد و ستد مي شود كه در اين مسير تمامي عبور و مرورها تحت نظارت كامل نيروي دريايي سپاه مستقر در تنگه هرمز صورت مي گيرد.
وي با اشاره به عرض 55 كيلومتري تنگه هرمز، گفت: مسير تنگه هرمز يك مسير رفت و يك مسير برگشت است كه مسير رفت آن سمت سواحل ايران و مسير برگشت نيز در سمت سواحل كشور عمان قرار گرفته است.
تنگسيري افزود: در اين محدوده هر شناوري در هر زماني كه وارد خليج فارس شود، از طريق سيستم هاي شنود، يگان هاي شناوري، رهگيري با هواپيماهاي بدون سرنشين و سامانه هاي راداري رصد و شناسايي شده و تحت كنترل سپاه قرار مي گيرد.
وي همچنين ضمن تاكيد بر كنترل باند در مسير رفت شناورها، اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامي فقط كشور عمان قانون كنترل باند را اعمال مي كرد ولي پس از انقلاب سپاه اين كار را انجام مي دهد.
تنگسيري ادامه داد: چه شناورهاي نظامي و چه شناورهاي غيرنظامي كه وارد تنگه هرمز مي شوند، به سوالات ما جواب مي دهند.
وي نيروي دريايي سپاه را حافظ تنگه هرمز دانست و تصريح كرد: حفاظت و حراست از تنگه هرمز به عهده سپاه است و پاسداران ما ورود بيگانگان و كشورهاي فرامنطقه اي به منطقه راهبردي خليج فارس از طريق تنگه هرمز را بصورت كامل كنترل مي كنند.
جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه با اشاره به بكارگيري قايق هاي تندروي اين نيرو در كنترل خليج فارس و تنگه قرمز، گفت: قايق هاي تندرو از قابليت هايي است كه كشور ما دارد و افتخار سپاه نيز استفاده و بهره گيري از تجهيزات داخلي است.
وي با اشاره به ميانگين عبور و مرور روزانه 82 فروند كشتي از تنگه هرمز، خاطرنشان كرد: اين تنگه يكي از تنگه هاي بسيار مهم و سوق الجيشي دنياست و ما نيز طي رزمايش هاي مختلفي كه در اين تنگه داشتيم، اعلام كرديم تنگه هرمز براي كشورهاي منطقه است و ما به دنبال امنيت اين منطقه هستيم.
همچنين سرهنگ حيدري فرمانده يگان موشك انداز سپاه در تنگه هرمز نيز در خصوص نحوه رصد شناورهاي حاضر در اين منطقه اظهار داشت: ما از چندين نقطه شناورهايي كه مي خواهند به خليج فارس وارد شوند را مورد شناسايي و رهگيري قرار مي دهيم و پاسداران با تمام قدرت از تنگه هرمز دفاع خواهند كرد.
وي گفت: تمام شناورهايي كه در بسياري از كشورها حاضر به پاسخگويي نيستند، در تنگه هرمز به سپاه جواب پس مي دهند.
وي ادامه داد: براي مثال وقتي ناوهاي آمريكايي وارد تنگه ها و كانال ها مي شوند آن تنگه به مدت 24 ساعت بسته مي شود تا نيروهاي آمريكايي به راحتي عبور كنند.
سرهنگ حيدري گفت: هيچ شناوري حق نزديك شدن به اين ناوها را ندارد به ويژه اگر آن ها تشخيص دهند كه آن شناور، شناور نظامي است. اما اين قانون نانوشته در «تنگه هرمز» معنايي ندارد چرا كه جمهوري اسلامي ايران اين حريم را قبول نداشته و البته آمريكايي ها هم چاره اي جز گردن نهادن بر اين واقعيت ندارند.


 



سرلشكر جعفري:سپاه هرگونه مانع در راه حركت انقلاب اسلامي را از سر راه برمي دارد

همايش تجليل از فرماندهان، مسئولان و مربيان عقيدتي سياسي سپاه پاسداران همزمان با سالروز شهادت استاد مطهري و هفته عقيدتي سياسي سپاه با حضور فرمانده كل و نماينده ولي فقيه در اين نهاد انقلابي برگزار شد.
فرمانده كل سپاه در اين همايش، با گراميداشت ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و تمامي شهدايي كه در راه ارتقاي نظام مقدس جمهوري اسلامي در ابعاد مختلف جانفشاني كردند و نيز با بزرگداشت استاد شهيد مرتضي مطهري، به رسالت سنگين مربيان عقيدتي سياسي اشاره و تصريح كرد: ساختن سرمايه انساني سپاه در ابعاد معنوي، اعتقادي، سياسي و در مجموع در تمامي موضوعات تربيتي، رسالت خطيري است كه ناشي از ماموريت سنگين و مهمي است كه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر عهده دارد.
سرلشكر جعفري با بيان اينكه «نقش سپاه پاسداران در پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي بر كسي پوشيده نيست»، افزود: اين نقش بارها مورد تأكيد امام راحل و رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) قرار گرفته و تعابير بالايي در اين رابطه بيان شده است. وظيفه ما اين است كه در برابر انتظارات، به عمق اهميت و رسالت سنگين سپاه در مقطع زماني حساس كنوني پي ببريم.
وي با اشاره به بيانات سال گذشته مقام معظم رهبري در روز پاسدار يادآور شد: معظم له درباره نقش، جايگاه و رسالت سپاه، پاسداري از انقلاب اسلامي با شاخص هايي چون پويايي، روندگي و زنده و در حال رشد بودن تعابير بلندي را داشتند.
فرمانده كل سپاه در ادامه تأكيد كرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هرگونه مانع در راه حركت انقلاب اسلامي و اهدافش را از سر راه برمي دارد و در تحقق اين اهداف تمام تلاش خود را به كار مي گيرد.
جعفري، انقلاب اسلامي را ياري دهنده و دنبال كننده دين خدا و تحقق احكام قرآن و اسلام در جامعه و در دنيا خواند و توسعه، تبليغ، ترويج و گسترش آن را نيازمند مجاهدت و تلاش همه مؤمنان دانست و در ادامه، با بيان اينكه «سپاه پاسداران صرفاً در مأموريت هاي نظامي محدود نمي شود»، گفت: مقام معظم رهبري اين موضوع را متذكر شده اند كه سپاه تنها بعد نظامي ندارد و در تمامي ابعاد و طيف هاي ماموريتي از سخت، نيمه سخت و تهديدات نرم تا موضوعات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي، بايد از انقلاب اسلامي دفاع كند.
گفتني است، همايش «تجليل از فرماندهان، مسئولين و مربيان عقيدتي سياسي سپاه» با حضور سرلشكر جعفري فرمانده كل سپاه، حجت الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه، سرلشكر قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس، سرتيپ سپهر معاون هماهنگ كننده نمايندگي ولي فقيه در سپاه و جمعي از فرماندهان و مسئولين برگزار شد.

 



وزير ارشاد در مراسم پاياني جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب عنوان كرد
براي نمايش عظمت انقلاب در سينما سرمايه گذاري بيشتري شود

گروه ادب و هنر-
آئين پاياني نخستين دوره جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب، دوشنبه شب گذشته باحضور مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، محمدمهدي عبدخدايي عضو جمعيت فدائيان اسلام، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و گروهي از سينماگران در سينما فرهنگ تهران برگزار شد.
سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم اظهار داشت: ما در اين مراسم شخصيت هاي بزرگي نظير آقاي چمران و آقاي عبدخدايي را داريم كه خوب است سينماي ايران از خاطرات ارزشمند چنين شخصيت هايي فيلم بسازد. در تاريخ انقلاب حوادث و رويدادهاي مختلفي وجود دارد كه اگر به خوبي پرداخته شوند مي توانند عظمت زيادي داشته باشند. البته نبايد زحماتي را كه در طي بيش از سه دهه انجام شده را ناديده گرفت اما اين كافي نيست و عظمت انقلاب به گونه اي است كه بايد بيش از اين برايش سرمايه گذاري كرد.
وزير ارشاد ادامه داد: انقلاب تنها مختص به قبل تا زمان پيروزي انقلاب نيست و ما همين الان هم در حال انقلاب هستيم و از بهمن 57 به بعد افراد و كشورهاي مختلف عليه ما نقشه كشيده اند اما يك كشور و مردمي توانسته اند بايستند و اين ايستادگي باعث دستيابي به اهداف بزرگي شده است و همين موضوع براي بسياري، يك معما بوده است.
وي افزود: اين همه رويداد مهم وجود دارد كه سوژه هاي فراوان و نابي هستند و جا دارد دوستان بيش از پيش به اين مقوله توجه كنند و تشكر مي كنم از آقايان شمقدري و ميرعلايي كه به صورت مستقل به فيلمنامه نويسي پرداختند.
سيدمحمد حسيني در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به اسنادي كه در مركزاسناد انقلاب اسلامي وجود دارد سينماگران را به استفاده از چنين منابعي تشويق كرد و در ادامه گفت: اگر ما درباره انقلاب اسلامي كوتاهي كنيم، ديگران براي ما تاريخ خواهند نوشت و فيلم خواهند ساخت و اميدواريم اين فيلمنامه ها در بايگاني نمانند و دوستان تهيه كننده و كارگردان آستين همت را بالا بزنند.
براساس اين گزارش، در بخش بعدي اين مراسم سيداحمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي و برگزاركننده نخستين جشنواره مستقل فيلمنامه نويسي انقلاب گفت: دوست نداشتم در مراسم اختتاميه جشنواره فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي حرفي از خوب نبودن حال سينما به ميان آورده شود.
ميرعلايي تاكيد كرد: همه مستكبران دنيا دست به دست هم داده اند كه به ايران اسلامي آسيب برسانند و تلاش مي كنند ما را مشغول هم سازند، در چنين شرايطي اگر فيلمسازي نداند نياز جامعه اش چيست، نمي توان نامش را فيلمساز گذاشت.
ميرعلايي ادامه داد: واي به حال سينماگري كه مي گويد حال مان خوب نيست، سينماگري كه نمي داند در بندرعباس چه خبر است، فيلمسازي كه دشمن شناس نيست حق ندارد بگويد كه حالمان خوب نيست و تريبون اختتاميه جشنواره فيلمنامه نويسي مربوط به چنين مباحثي نيست.
وي در ادامه افزود: چرا بايد تاكيد كنيم كه حال سينما خوب نيست؟ در حالي كه حال مردم ما بسيار خوب است و حضور پرشور آنان در انتخابات مجلس شوراي اسلامي دليلي بر اين مدعي است.
جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم با اشاره به اين كه قرار بود در جشنواره گذشته فجر فيلم هاي با محوريت انقلاب حضور داشته باشند كه اين اتفاق ميسر نشد گفت: اين يك درد است كه در سي وسومين سال برگزاري پيروزي انقلاب فيلمي در زمينه انقلاب نداشته باشيم و اميدوارم حركاتي از قبيل برگزاري اين جشنواره باعث شود تا ما از اين غفلت بيدار شويم و بدانيم سينمايي كه مديون انقلاب اسلامي است بيش از هر عرصه بايد دين خود را به انقلاب ادا كند.
وي در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه در حوزه ساخت فيلم هاي انقلابي وجود دارد اظهار داشت: ما براي ساخت فيلم در مورد انقلاب مشكلاتي داريم اما بايد به خاطر آن صورت مسئله را پاك نكنيم. ما در انقلاب بعضا شخصيت هايي را داشته ايم كه در پيروزي انقلاب نقش داشته اند اما در ادامه شبهه ناك شدند و از قطار انقلاب پياده شدند و بايد بدانيم با اين افراد بايد چه كار كنيم.
وي در خاتمه صحبت هايش از تصويب طرح راه اندازي بنياد مقاومت و سينماي انقلاب توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد.
براساس اين گزارش در پايان مراسم برگزيدگان جشنواره به ترتيب زير مشخص شدند: رتبه نخست فيلمنامه نويسي انقلاب اسلامي به «محمدحسن ابوحمزه» براي نگارش فيلمنامه «عمليات فريب» اهدا شد. همچنين رتبه دوم برترين فيلمنامه سينمايي با موضوع انقلاب به «رضا محمدي» براي نگارش فيلمنامه «دسيسه» رسيد. بنابراين گزارش، رتبه سوم هم به «محسن دامادي» براي فيلمنامه «روزهاي انقلاب» اهدا شد. رتبه چهارم به «محمد حسن ابوحمزه» براي نگارش فيلمنامه «تازه داشت طعم زندگي را مي چشيد» اهدا شد. همچنين رتبه پنجم به «وحيد زارع زاده» نگارنده فيلمنامه «ساز مخالف» رسيد و در رتبه ششم هم به «حسين قره» براي فيلمنامه «موج و ماه» اهدا شد.
در اين مراسم همچنين از حسين ترابي كارگردان نخستين فيلم سينمايي در قالب مستند درباره انقلاب اسلامي با نام «براي آزادي» تجليل شد.

 



افتتاح كرسي يونسكو در زمينه همكاري دانشگاه و صنعت در فرآيند توسعه پايدار

كرسي يونسكو در زمينه همكاري دانشگاه و صنعت در فرآيند توسعه پايدار با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت، مدير كل يونسكو در ايران و رييس سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران در دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد.
به گزارش ايرنا، مكان اصلي اين كرسي در سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي و مكان دوم آن در دانشگاه علم و صنعت ايران است.
احمد اكبري رييس سازمان پژوهش هاي علمي وصنعتي ايران در مراسم افتتاح كرسي يونسكو در زمينه همكاري دانشگاه و صنعت در ايران گفت: ايجاد اين كرسي زماني رخ داد كه ما در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني هستيم كه اين امر رسالت سازمان پژوهش ها را چند برابر مي كند.
معاون وزير علوم ابراز اميدواري كرد: سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران با راه اندازي اين كرسي و با كمك ساير موسسات تحقيقاتي و دانشگاهي گامهاي موثري در راستاي توسعه پايدار و همكاري دانشگاه و صنعت بردارد.
همچنين در ادامه محمد رضا سعيد آبادي مديركل يونسكو در ايران گفت: در نظام آموزش عالي جهاني پنج روند وجود دارد كه توده اي شدن تقاضا و ثبت نام در مراكز دانشگاهي يكي از اين روندهاست. وي متنوع شدن سرويس دهندگان آموزش عالي، خصوصي سازي ، تجاري شدن علم و بين المللي شدن فناوري را از ديگر روندهاي نظام آموزش عالي خواند و افزود: اين روندها به سرعت در حال حركت به جلو هستند و از اين رو راه اندازي كرسي ارتباط صنعت با دانشگاه گامي اساسي در اين راستاست.
سعيد آبادي يادآور شد: اقدامات مهمي در ايران در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه رخ داده اما به نظر مي رسد در اين زمينه بايد اقدامي اساسي تر به عمل آيد كه كرسي هاي يونسكو مي تواند اين ظرفيت را افزايش دهد.
وي گفت :كرسي هاي دانشگاهي زيادي در چهار سال گذشته تاسيس شده است كه از جمله آنها مي توان به كرسي آموزشي ، آب و محيط زيست ، بلاياي طبيعي ، فيزيك دريا ، كارآفريني و معماري اسلامي - ايراني اشاره كرد.

 



واكنش به استقرار جنگنده هاي اف22 در امارات
امير اسماعيلي : آمريكا و امارات فكري به حال اقتصاد خود كنند

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبيا ارتش در واكنش به استقرار جنگنده هاي اف22 آمريكا در امارات گفت: اين كشورها بهتر است به جاي صرف هزينه براي ساخت تجهيزات نظامي فكري به حال اقتصادشان كنند.
اميرسرتيپ فرزاد اسماعيلي در واكنش به استقرار جنگنده هاي اف22 آمريكا در امارات افزود: اين كشورها بهتر است به جاي آنكه پول خود را صرف گسترش تجهيزات نظامي براي كشتار مردم مظلوم كنند فكري به حال اقتصادشان بكنند.
وي افزود: ما همواره در طول ساليان دراز با تهديدهاي مختلفي روبه رو بوده ايم ولي همواره و به طور 24 ساعته هوشياري خود را حفظ كرده ايم.
گفتني است يك مقام آمريكايي روز دوشنبه از تحويل تعدادي جنگنده اف 22 به امارات خبر داد.
در همين رابطه سرگرد «ماري دانر جونز» گفت: نيروي هوايي آمريكا تعدادي از جنگنده هاي اف 22 خود را در جنوب غربي آسيا مستقر كرده است. استقرار اين جنگنده ها براي افزايش روابط دوجانبه نظامي، افزايش امنيت منطقه اي و كشوري، افزايش قابليت همكاري نيروهاي مسلح آمريكا با ديگر كشورها، و ارتقاء تجهيزات و طرز استفاده از آنها در منطقه بوده است.
سروان «جان كربي» سخنگوي پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) نيز دراين باره گفت: انتقال اين جنگنده ها به امارات يك امر بسيار معمولي بوده و با هدف تطبيق و هماهنگ كردن نيروهاي آمريكايي در منطقه بواسطه خروج نظاميان ايالات متحده از عراق صورت گرفته است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14