(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - شماره 20204 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازتاب شكست ساركوزي
جلالي: براي انتخاب رئيس مجلس نزاعي رخ نخواهد داد
بر اثر سانحه رانندگي كارشناس آژانس بين المللي انرژي اتمي جان باخت
3 شناور جديد ساخت وزارت دفاع عملياتي شد
 واكنش شديد ايران به احتمال استقرار منافقين در آذربايجان
بيانيه دانشجويان دانشگاه هاي شمال غرب كشور:
رژيم لائيك آذربايجان مانع از تجلي ارادت و علاقه مردم به شعائر ديني نشود
ولايتي در جمع اساتيد مصري: ايران مانعي در برقراري مجدد روابط با مصر ندارد
ساختمان نخست وزيري ليبي به محاصره درآمد
صدور اسناد مالكيت جزاير سه گانه ايراني
خارج از دستور
بررسي بودجه 91 با 3 شيفت كاري



بازتاب شكست ساركوزي

كلاه نيكلا عاقبت از سر مردم فرانسه برداشته شد. اينكه حالا اولاند، چقدر از ساركوزي بهتر است، مهم نيست؛ آنچه اهميت دارد «نه» بزرگ برج ايفل به كاخ سفيد است. بازتاب اين رخداد را بخوانيم:
غلامحسين الهام: ساركوزي براي عدم ايجاد مزاحمت، اون گوشه موشه ها بايد جايي مشغول كار شود!
جواد لاريجاني: بايد مراقب خطر سلفي هاي سوسياليست بود!
سردار نقدي: مردم فرانسه نيت شان را صاف كنند، به اسرائيل هم مي توانند «نه» بگويند!
حسين شريعتمداري: كشتي گرفتن در پيچ تاريخي، از بگو مگو روي برج ايفل خطرناك تر است!
علي مطهري: هر 2 طرف اشتباهاتي داشتند؛ نتيجه آرا بهتر است بازشماري شود!
قاليباف: اگر زحمات شهردار پاريس نبود، مردم فرانسه در سيل برگه هاي تبليغاتي غرق مي شدند!
كوچك زاده: در تخلفات مالي و بريز بپاش تبليغاتي ساركوزي، آقايان بقايي و مشايي بي تقصيرند!!
خام انديش: مجلس فرانسه در رأس امور نيست!
هاشمي رفسنجاني: به زودي ناگفته هايم درباره ناپلئون بناپارت را خواهم گفت!
استاندار تهران: قيمت گوشت به زودي كاهش پيدا مي كند!
يكي(!): چون نيكلا داماد ايفل است، پس اهالي ليون غلط كرده اند به اولاند رأي داده اند!!
يك كشيش مذبذب: در كجاي انجيل آمده كه مردم فرانسه مي توانند به آمريكا «نه» بگويند؟!
اوباما: هر كسي قصد حمله به ايران دارد، هري!
شيخ خليفه بن زائد: گورستان پرلاشاز متعلق به امارات است!!
«آقاي چيز»

 



جلالي: براي انتخاب رئيس مجلس نزاعي رخ نخواهد داد

عضو هيئت مؤسس فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت گفت: لاريجاني و حدادعادل هر دو از سوابق خوب برخوردارند و انقلابي و ولايي هستند و براي انتخاب رياست مجلس جنگ صفين در راه نيست.
كاظم جلالي سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ادامه داد: انتخاب رئيس مجلس و هيئت رئيسه مجلس نهم يكي از اولويت ها است اما مرزهاي اخلاقي و اعتقادي ما را نبايد از بين ببرد.
نماينده شاهرود گفت: رقابت هم اكنون بين حدادعادل و لاريجاني است براي رياست مجلس كه هر دو از سوابق خوب برخوردارند و انقلابي و ولايي هستند اما انتخاب آنها بستگي به ذائقه و سليقه نمايندگان دارد. اس ام اس مي دهند كه جنگ صفين در راه است! نه جنگ صفين است و نه قرار است اتفاقي بيافتد همه بايد بدانيم اين يك رقابت براي انتخاب رئيس مجلس است و نياز به دعوا و نزاع ندارد.
وي افزود: در صورت انتخاب هر كدام از اينها براي رياست مجلس نيز اتفاق ويژه اي در مجلس رخ نمي دهد. ما رقابت را بايد اخلاقي كنيم بنابراين من آخرت خود را نه به پاي دنياي آقاي لاريجاني و نه به پاي دنياي آقاي حداد نمي فروشم.
جلالي ادامه داد: ما مي خواهيم بدانيم كداميك نمره اش در مديريت بالاتر است. بنابراين جنگ راه انداختن و اردوكشي در جبهه اصولگرايي كار مناسب و شايسته اي نيست.
جلالي همچنين گفت: مجلس نهم مجلس اصولگراست. اين مجلس از نيروهاي با تجربه بسيار زيادي برخوردار است و ما فكر مي كنيم كه مجموع اصولگرايان بايد در كنار هم فعاليت كنند.
وي درعين حال تصريح كرد: اعضاي فراكسيون ما بر روي مسئله رياست لاريجاني در مجلس نهم اتفاق نظر دارند اما اين فراكسيون به خاطر تشكيل هيئت رئيسه مجلس شكل نگرفته است.
جلالي در خصوص اتفاق نظر برخي اصلاح طلبان با فراكسيون رهروان ولايت در مورد رياست لاريجاني در مجلس نهم اظهار داشت: اصلاح طلب ها هم حق راي دارند اصلاح طلباني كه وارد مجلس شدند افرادي از خانواده انقلاب هستند كه مورد تأييد شوراي نگهبان قرار گرفتند و دليل حمايت شان از لاريجاني را بايد از خودشان پرسيد.
نماينده شاهرود در بخش ديگري از سخنانش گفت: حدادعادل هم شخصيتي ارزشمند و با تقوا است اما مجلس يك رئيس مي خواهد و اي كاش مجلس دو رئيس مي خواست تا ما هم آقاي لاريجاني و هم آقاي حداد را رئيس مي كرديم.
در اين حال حسين نجابت عضو جبهه متحد و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه موضعگيري هاي صحيح حدادعادل در فتنه 88 از نقاط مثبت وي است گفت: تعامل حدادعادل با دولت خوب بوده و او فردي است كه از سعه صدر نيز برخوردار است و در عين حال تلاش نمي كند تمام نمايندگان را به هر قيمتي از خود راضي نگه دارد.
نجابت با اشاره به پيشينه مثبت حدادعادل در مجلس هفتم يادآور شد: تبعيت از مقام معظم رهبري و موضع گيري هاي صحيح حدادعادل در جريان فتنه 88 از نقاط برجسته جهت گيري هاي اوست.
عضو جبهه متحد تأكيد كرد: موقعيت شناسي حدادعادل را افراد كم تري دارا هستند كه نمونه آن مواضع وي در فتنه 88 بود.

 



بر اثر سانحه رانندگي كارشناس آژانس بين المللي انرژي اتمي جان باخت

دو تن از كارشناسان آژانس بين المللي انرژي اتمي در حال ماموريت در نزديكي مجتمع خنداب در استان مركزي دچار حادثه رانندگي شدند و يكي از آنها به نام ok-seok seo از كره جنوبي به علت شدت آسيب ديدگي جان خود را از دست داد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان انرژي اتمي ايران، در اين حادثه كه حدود ساعت 12 روز 19 ارديبهشت رخ داد، خودروي حامل كارشناسان از مسير اصلي منحرف و واژگون شد.
پادمان هسته اي ايران با ابراز تاسف از اين حادثه، به خانواده و همكاران وي در آژانس بين المللي انرژي اتمي تسليت گفت.

 



3 شناور جديد ساخت وزارت دفاع عملياتي شد

سه فروند شناور كه توسط تلاشگران توانمند كشور ساخته شده بود در مراسمي با حضور وزير دفاع به كاربران تحويل گرديد.
همزمان با پنجاهمين روز از سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني و بيستمين همايش ارگانهاي دريايي در جزيره كيش با حضور سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، فرمانده نيروي دريايي ارتش و رئيس سازمان بنادر و دريانوردي سه فروند شناور كه توسط تلاش گران توانمند كشور در صنايع كشتي سازي شهيد درويشي وابسته به سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ساخته شده به كاربران تحويل گرديد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، اين شناورها كه با حمايت سازمان بنادر و دريانوردي و بانكهاي كشور از محل وجوه اداره شده طراحي و ساخته شده است شامل يك فروند يدك كش 2400 اسب بخار با نام يادگار1 و دو فروند لندينگ كرافت 2500 تني چند منظوره با نام آرا باختر است.
شناور يدك كش يادگار 1 قابليت يدك كردن، پهلودهي و جدا كردن از اسكله شناورهاي سنگين را دارد. از ويژگي هاي منحصر به فرد اين شناور، دارا بودن سيستم رانش Azimuth كه قابليت مانور چرخشي 360 درجه را دارد و بي نياز از سكان مي باشد. قابليت اطفاء حريق و مقابله با آلودگي نفتي از ديگر ويژگيهاي اين شناور يدك مي باشد.

 



مهمانپرست مطرح كرد
 واكنش شديد ايران به احتمال استقرار منافقين در آذربايجان

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در واكنش به احتمال استقرار گروهك تروريستي منافقين در كشور آذربايجان اعلام كرد كه پاسخ جمهوري اسلامي ايران به اين موضوع شديد خواهد بود.
«رامين مهمانپرست» ديروز در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر مطرح بودن اخباري درباره احتمال استقرار گروهك تروريستي منافقين در خاك جمهوري آذربايجان گفت: بحث گروهك تروريستي منافقين كاملا روشن و موضع كشور ما درباره آن نيز مشخص است.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: اين گروهك پرونده سياهي در جنايت عليه ملت ما داشته و 16 هزار نفر از مسئولان و مردم ما را هدف ترور قرار داده است.
وي ادامه داد: علاوه بر اين، گروهك ياد شده در ايامي كه در عراق مستقر بود جنايات زيادي در اين كشور مرتكب شد كه نفرت و بيزاري مردم و دولت عراق از حضور آنها در اين كشور كاملا قابل مشاهده است.
دستيار ويژه وزير امور خارجه تصريح كرد: اگر بخواهد دوباره طرحي صهيونيستي و آمريكايي دنبال شود و براساس آن اعضاي گروهك تروريستي منافقين بخواهند در كشورهاي همسايه ما مستقر شوند طبيعي است كه ما حساسيت بسيار بالايي درباره حضور آنها در كشورهاي اطراف داريم و به شدت به اين مسئله واكنش نشان خواهيم داد.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: انتظار ما اين است كه كشورهاي منطقه متوجه حساسيت بالاي ما به حضور گروه هاي تروريستي در خاك خود باشند و اقدامي كه مي تواند تبعات منفي داشته باشد و روابط خوب كشور ما را با آنها دچار خدشه كند انجام ندهند.
جزاير سه گانه متعلق به ايران بوده، هست و خواهد بود
خبرنگاري نظر مهمانپرست را درباره اظهارنظر يكي از شيوخ كشورهاي حاشيه خليج فارس درباره جزاير سه گانه جويا شد كه مهمانپرست، گفت: درباره كشورهاي منطقه و اظهارنظرهايي كه در موضوع جزاير سه گانه داشته اند، موضع ما كاملا مشخص است.
وي افزود: اين جزاير متعلق به ايران بوده، هست و خواهد بود و با همه اقتدارمان از تماميت ارضي خود دفاع و از حق حاكميت ملي خود استفاده خواهيم كرد و به هيچ كس هم اجازه نخواهيم داد در مورد بخش هايي از كشورمان حرف هاي نسنجيده مطرح كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آنها بهتر است به جاي اين گونه اظهارنظرهاي نسنجيده وارد فضاي همكاري شوند و از فرصت بهره مند شدن از ظرفيت هاي همكاري دو جانبه، بيشتر استفاده كنند.
واكنش به پيروزي اولاند
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره پيروزي سوسياليست ها در فرانسه و برنامه هاي وزارت امور خارجه براي بهبود روابط كشورمان با اين كشور، افزود: نوع ورود فرانسه در مسايلي مانند تحولات خاورميانه، مسايل افغانستان، نوع برخوردي كه با منافع ملت ما داشت و سياست هاي اشتباهي كه نتيجه پيروي از سياست هاي آمريكايي بود و نقش مستقل مردم فرانسه را كم رنگ مي كرد، موجب نارضايتي مردم فرانسه شد و آنان احساس مي كردند بر اثر اين سياست ها منافعشان به خطر افتاده است.
وي ابراز اميدواري كرد: با تغيير در دولت حاكم در فرانسه شاهد تغيير رويكرد مقامات جديد اين كشور و جبران اشتباهات سياسي گذشته باشيم.
واكنش به توافقنامه
كابل-واشنگتن
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه در واكنش به توافقنامه امنيتي افغانستان و آمريكا گفت: درباره افغانستان و پيماني كه ميان اين كشور و آمريكا امضا شد قبلا هم موضع رسمي خود را اعلام كرديم و نگراني خود را از اين قرارداد كه ابهامات زيادي دارد به اطلاع مقامات افغانستان رسانديم.
وي افزود: طبيعي است كه صلح و ثبات و امنيت در افغانستان براي ما اهميت بالايي دارد زيرا امنيت افغانستان با امنيت كشورهاي منطقه و امنيت كشور ما گره خورده است و هر نوع بي ثباتي يا ناامني در افغانستان مي تواند بر امنيت كشور ما تاثير بگذارد.
مهمانپرست گفت: ما علت اصلي ناامني و بي ثباتي در كشورهاي منطقه به ويژه افغانستان را حضور نيروهاي خارجي، آمريكايي و متحدان آمريكا مي دانيم و فكر مي كنيم كشورهاي منطقه به ويژه كشورهايي كه ذي نفع هستند مي توانند نقش موثرتري در ايجاد ثبات و امنيت در افغانستان داشته باشند. وي افزود: حتما كشورهاي منطقه بيشتر از وجود امنيت در افغانستان بهره مند خواهند شد تا كشورهايي كه از هزاران كيلومتر دورتر براي اشغال افغانستان آمده اند.
اوباما از ساركوزي درس بگيرد
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: هر اقدامي عليه منافع يك ملت چهره تاريكي را از اين كشور بين مردم ترسيم مي كند و علاوه بر اين سايه سنگيني بر سر مردم خود آمريكا نيز خواهد افتاد چون احساس مي كنند منافع مليشان به خطر مي افتد. وي به شكست نيكلا ساركوزي در انتخابات فرانسه اشاره كرد و گفت: وضعيت فرانسه مي تواند درسي براي آمريكا باشد بهتر است به جاي پايمال كردن حقوق ملت ها احترام به حقوق مردم را در دستور كار بگذارند.

 



بيانيه دانشجويان دانشگاه هاي شمال غرب كشور:
رژيم لائيك آذربايجان مانع از تجلي ارادت و علاقه مردم به شعائر ديني نشود

تشكل هاي دانشجويي دانشگاه هاي شمال غرب كشورمان در بيانيه اي از رفتارهاي ضداسلامي دولت آذربايجان به شدت انتقاد كردند.
دانشجويان دانشگاه هاي شمال غرب كشور با صدور بيانيه اي ظلم دولت آذربايجان نسبت به مردم اين كشور را محكوم كردند.
در بيانيه صادر شده از سوي دانشجويان خطه انقلابي آذربايجان، اردبيل و زنجان آمده است:
مردم آذربايجان از ديرباز، عاشقان و شيعيان ائمه اطهار بوده و هستند. آذربايجاني ها، عشق و ارادت به ائمه اطهار را مايه مباهات خود دانسته و عزاداري براي سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، يكي از جلوه هاي اين ارادت است.
دانشجويان در قبال اقدامات ضد ديني رژيم آذربايجان تاكيد كرده اند:
رژيم لائيك آذربايجان تاسوعا و عاشوراي پارسال از برگزاري مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله الحسين جلوگيري نمود تا به خيال خام خود مانع از تجلي ارادت و علاقه مردم آذربايجان نسبت به شعائر ديني شود.
در اين بيانيه آمده است: دولت اين كشور سعي دارد تا با ممانعت از برگزاري مراسم هاي مذهبي شيعي در آذربايجان، در اذهان مردم دنيا اينگونه جلوه دهد كه ملت آذربايجان از مذهب بريده است، اين عمل مرتجعانه رژيم لائيك سودي نخواهد بخشيد، چرا كه ملت آذربايجان ملتي غيور بوده و همواره در برابر ستم ها و تعدي ها ايستادگي كرده و خواهد ايستاد.
اين بيانيه دانشجويي تاكيد دارد: رژيم لائيك قصد دارد تا با برگزاري برنامه هايي كه ضديت با دين دارد و نيز ممانعت از برگزاري مراسم هاي مذهبي در آذربايجان ، اولا بافت مذهبي، فرهنگ اين كشور را برهم زند ثانيا براي دنياي غرب و سردمداران آن خوش رقصي نمايد.
دانشجويان در بيانيه خود ضمن واكنش به برنامه «يورو ويژن» آورده اند:
برگزاري برنامه يورو ويژن كه هنوز شروع نشده با ظلم و تعدي به مردم همراه بوده است و عده اي به زور مجبور شده اند خانه و كاشانه خود را ترك كنند، اوج ددمنشي رژيم آذربايجان را مي رساند كه سعي دارد به هر نحو ممكن نوكري خود را نسبت به فرهنگ و دولت هاي غربي آشكار كند.
نكته جالب پيرامون اين قضيه فراموش شدن بحث قره باغ است، قره باغي كه طي چندين سال اخير مهمترين دغدغه رژيم آذربايجان به ادعاي رژيم بوده است، در كميته برگزاري يورو ويژن، شش وزير و همسر رئيس جمهور عضويت دارند كه نشان از اهميت موضوع براي رژيم لائيك است و نيز اينكه حتي نسبت به قره باغ و 20 درصد از خاك كشورشان اين قدر حساسيت نشان نداده اند و جالب تر از اينها، ابراز خرسندي ارامنه، غربي ها و از همه بدتر رژيم صهيونيستي پيرامون برگزاري يورو ويژن در كشور آذربايجان است.
دانشجويان در اين بيانيه با يادآوري تجربه تلخ تركيه در تلاش براي پيوستن به اتحاديه اروپا به عنوان آرزويي كه تمام باورها و اعتقادات ديني را به مسلخ كشانده است، آورده اند:
خوش رقصي رژيم لائيك آذربايجان براي آن است كه اتحاديه اروپايي آنها را به عضويت بپذيرد، اما ابله كسي است كه از تاريخ درس نگيرد، دولت تركيه با همه امتيازاتي كه به اروپا داده، هنوز نتوانسته و نخواهد توانست، به عضويت اتحاديه اروپايي درآيد؛ رژيم آذربايجان هم كه ملت آن برخلاف دولتش كه ضد دين است، مردمي متدين هستند و خواهان عضويت در اتحاديه اروپايي نيستند. اعضاي اتحاديه اروپايي هم كه باشگاهي است از ملل مسيحي، اجازه ورود يك كشور اسلامي را به درون اتحاديه نخواهند داد.
اين بيانيه با انتقاد از شيعه ستيزي در بحرين، پايداري مردم متدين و انقلابي آذربايجان را در زنده نگهداشتن باورها و اعتقادات اسلام ناب ستوده اند و بر اين مطلب تاكيد كرده اند. كه ملت غيور آذربايجان با الگوگيري از مردم بحرين و ديگر كشورهاي اسلامي و پيروي از مكتب حضرت سيدالشهدا(ع) كه خود شيفتگان مرام و مسلكش هستند بايد به ميدان بيايند و عمر دولت طاغوت را به پايان برسانند، ملت آذربايجان با الگوگيري از هم ميهنان ديروز خود «ايرانيان» بايد حركت خود را در اسلامي كردن حكومت شتاب بخشند و اجازه ندهند كه عده اي اندك بيش از اين آبروي ملت بزرگ آذربايجان را ببرند.
در انتها جامعه هاي اسلامي دانشجويان ايران اعلام انزجار خود را از ظلم هايي كه توسط رژيم لائيك آذربايجان به هم زبانان و هم كيشانمان مي كند را اعلام مي دارد و به سردمداران كافر و ظالم آذربايجان اعلام مي كند، ديري نخواهد پاييد كه شما هم مانند محمدرضا پهلوي، بن علي و مبارك به زباله دان تاريخ خواهيد پيوست.
جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي تبريز، اروميه،
محقق اردبيلي، صنعتي سهند، زنجان

 



ولايتي در جمع اساتيد مصري: ايران مانعي در برقراري مجدد روابط با مصر ندارد

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي گفت: آينده روابط ايران و مصر بستگي به نظر حكومت ها دارد و بعد از انقلاب مصر هيچ مانعي بر سر راه برقراري مجدد روابط دو كشور وجود ندارد.
نشست دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با هيئت دانشگاهي مصر بعدازظهر ديروز در حوزه هنري برگزار شد.
علي اكبر ولايتي در اين نشست ضمن اشاره به تحولات اخير در مصر گفت: مصر جايگاه اصلي خود را در جهان اسلام و عرب دوباره به دست مي آورد و اميدواري ما اين است كه حضور شما در ايران مقدمات تبادل فرهنگي بسيار گسترده و عميق بين دو كشور را فراهم كند.
وي ادامه داد: در موج جديد بيداري اسلامي با توجه به اين كه اين موج از ايران شروع شده و پرچم نهضت آن را امام خميني بلند كرده است همه مردم دنيا مي خواهند بدانند كه در ايران چه اتفاقي افتاده است و همين امر يكي از دلايل اقبال به آموزش زبان فارسي بويژه در غرب است. ولايتي با اشاره به اين كه در دنياي معاصر احتياج به وحدت اسلامي بيش از هر زمان ديگري است، بيان كرد: پيروان مذاهب اسلامي بايد به هم نزديك شوند تا بتوانند اهداف مشترك را پيش برده و از قيام مسلمانان دفاع كنند. وحدت بين ملت ها نيز جز با نزديك شدن ميسر نخواهد بود.
سربازان گمنام فرهنگ انقلاب ايران هستيم
در ادامه اين نشست «محمد نورالدين عبدالمنعم عبد» يكي از اساتيد دانشگاه مصري در اين نشست گفت: مردم مصر براي بازگشت روابط عادي بين دو كشور مشتاق هستند اما دشمنان همواره سعي مي كنند تا روابط را تيره و تار كنند. وي افزود: ما مي دانيم كه ايران و مصر از ديرباز با هم ارتباط داشته اند و در تمدن بشري نقش تعيين كننده اي ايفا كرده اند. سؤال همه مصري ها بعد از انقلاب اخير اين است كه چرا روابط مصر و ايران بهبود نمي يابد. سخنان مقامات مسئول دو كشور نيز حاكي از اين امر است كه هنوز در اين مورد به نتيجه نرسيده اند.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اين كه بايد اشكالات روابط بين دو كشور از راه مذاكره حل شود بيان كرد: ما اهل سياست نيستيم اما پيشنهادمان اين است كه روابط گسترش پيدا كند.
وي در ادامه با تاكيد بر اين امر كه اساتيد مصري مدرس زبان فارسي تنها در مصر تدريس نمي كنند و در كشورهاي ديگر مانند عربستان سعودي نيز به تدريس زبان فارسي مي پردازند گفت: در حقيقت ما سربازان گمنام فرهنگ انقلاب ايران هستيم و كمك مي كنيم.
اميدواريم كه وضعيت مصر هرچه زودتر به ثبات برسد
در ادامه نشست مشاور رهبر معظم انقلاب در پاسخ به سؤال يكي از اساتيد دانشگاه درباره روابط ايران و مصر گفت: سياست كلي جمهوري اسلامي ايران بدون ترديد نزديكي به كشورهاي اسلامي و تلاش در جهت همبستگي هرچه بيشتر است.
به گفته ولايتي اكنون نيز به صورت مبنايي همكاري و نزديكي بين كشورهاي اسلامي بويژه كشورهاي منطقه مورد تاكيد ايران است و پس از تحولات مصر و منطقه نيز اطلاع دارم كه سياست هاي كلي جمهوري اسلامي بر اين اساس است كه از همكاري هاي منطقه اي استقبال مي كند.
وي همچنين در پاسخ به سؤالي درباره انتخابات مصر بيان كرد: هر انتخابي كه مردم مصر داشته باشند براي ما محترم است، آينده روابط ايران و مصر نيز بستگي به دو حكومت دارد و تا جايي كه به حكومت ايران مربوط است بعد از انقلاب مصر هيچ مانعي بر سر راه برقراري مجدد روابط ايران و مصر وجود ندارد.
دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي همچنين خاطرنشان كرد: تا جايي كه اطلاع دارم مردم مصر اين تمايل را دارند و مردم و دولت جمهوري اسلامي نيز علاقه مند هستند كه روابط دو كشور گسترش يابد. اميدواريم كه وضعيت مصر هرچه زودتر ثبات مورد نياز خود را بدست آورد، انتخابات تشكيل شود كه با توجه به همه شرايط مانعي بر سر راه روابط دو كشور وجود ندارد.

 



ساختمان نخست وزيري ليبي به محاصره درآمد

شماري از افراد مسلح ساختمان نخست وزيري ليبي را به محاصره خود درآوردند .
به گزارش فارس، خبرنگارالجزيره ديروز درخبري فوري ازدرگيري شديد دراطراف ساختمان نخست وزيري در طرابلس ومحاصره آن ازسوي افراد مسلح خبر داد .
گفتني است خبرنگار الجزيره درگزارش خود ، افراد مسلح درگير با نيروهاي دولتي را انقلابيون ليبي ناميد و اعلام كرد كه اين افراد ساختمان نخست وزيري را هم اكنون محاصره كرده اند .
بنا بر برخي گزارش ها گفته مي شودافراد مسلحي كه به ساختمان نخست وزيري ليبي حمله كردند شورشيان سابقي هستند كه مي گويند بايد به آنها پول پرداخت شود .
سخنگوي نخست وزيري ليبي به بي.بي.سي گفت :در اين درگيري ها دو نفر كشته شده اند و در درون ساختمان نيز تيراندازي هايي شده است.
طبق اين گزارش، دست كم 10 وانت مسلح مجهز به ضد هوايي، ساختمان نخست وزيري را محاصره كردند وگروهي از افراد مسلح توانستند وارد ساختمان نخست وزيري ليبي در طرابلس شده و از داخل دست به تيراندازي بزنند . در اين حمله آسيبي به عبدالرحيم عبد الحفيظ الكيب، رئيس دولت انتقالي ليبي نرسيده است.

 



صدور اسناد مالكيت جزاير سه گانه ايراني

براي جزاير ايراني تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي اسناد مالكيت صادر شد و در اختيار دستگاه متولي قرار گرفت.
رئيس سازمان اسناد و املاك كشور در نشست خبري با معاون قوه قضائيه در جمع خبرنگاران گفت: در رابطه با اراضي و منابع طبيعي هنوز فاقد سند هستيم و پيگيري هايي صورت گرفته است كه سازمان جنگلها و مراتع كشور براي دريافت اسناد مالكيت اقدام كنند.
تويسركاني ادامه داد: ما اين آمادگي را داريم براي مستندسازي كل عرصه هاي كشور كه در همه دستگاهها كه متصدي اين امر هستند؛ سند صادر كنيم.
وي در ادامه از سند دار نشدن برخي خانه ها و ابلاغ آن به رئيس قوه قضائيه خبر داد و گفت: اين قانون تعيين تكليف اراضي و ساختمان هاي فاقد سند كه در مجلس تصويب شده را مشخص مي كند و همچنين در اين قانون پيش بيني شده كه آئين نامه اجرايي اين قانون ظرف سه ماه از طرف سازمان ثبت با همكاري وزارت دادگستري تهيه شود و براي تصويب در اختيار رئيس قوه قضائيه قرار بگيرد كه البته اين كار انجام شده است و ظرف چند روز آينده به تصويب رياست قوه قضائيه مي رسد.
تويسركاني از چند نرخي بودن اموري كه در دفاتر اسناد رسمي ثبت مي شود خبر داد و گفت: دفتر خانه اي كه نرخ خدمات الصاق نداشته باشد قطعاً آن دفترخانه متخلف و با آن برخورد انتظامي مي شود.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: كل دفترخانه ها دستگاه الكترونيكي مخصوص دارند و به آنها تكليف شده كه شماره پرينت پرداخت در دستگاه و در اسناد رسمي صادره ذكر شود؛ البته اين كار در سال 90 به شكل جامع انجام شده و كيفي سازي مي شود.

 



خارج از دستور

تعدادي از خانواده هاي مهندسان ربوده شده ايراني در سوريه ديروز در مقابل مجلس تجمع كردند
تعدادي از اعضاي خانواده هاي مهندسان و تكنيسين هاي ربوده شده در سوريه روز سه شنبه مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تجمع كنندگان مقابل مجلس پلاكاردهايي در دست داشتند كه در آن نوشته شده بود ما خانواده هاي تكنيسين ها و مهندسان ربوده شده ايراني خواستار آزادي آنها هستيم.
خانواده هاي مهندسان ايراني ربوده شده عكس هايي از اعضاي خانواده خود كه در سوريه ربوده شده اند در دست خود داشتند.

 



از امروز آغاز مي شود
بررسي بودجه 91 با 3 شيفت كاري

با گذشت نزديك به 2 ماه از آغاز سال جديد نمايندگان مجلس از امروز و طي 3 شيفت كاري بودجه سال 91 را بررسي خواهند كرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني روز سه شنبه با اعلام اين خبر افزود: لايحه بودجه 91 از روز چهارشنبه و طي 3 شيفت در مجلس بررسي خواهد شد.
علي لاريجاني ادامه داد: روز پنج شنبه نيز لايحه بودجه در 2 شيفت بررسي خواهد شد و نمايندگاني كه قصد تهيه بليط سفر دارند بدانند تا زمان نماز مغرب و عشا در روز پنجشنبه جلسه داريم.
گزارش تحقيق و تفحص مجلس از سايپا قرائت شد
گزارش تحقيق و تفحص جمعي از نمايندگان از نحوه واگذاري سهام شركت خودروسازي سايپا سرانجام در جلسه علني ديروز مجلس قرائت شد.
گزارش اوليه در خصوص واگذاري سهام اين شركت به وسيله مركز پژوهش ها تهيه شده بود كه ماهيت خريداران سهام سايپا و همچنين ميزان وابستگي و مالكيت پيچيده آن مشخص و تا حدودي منابع تامين مالي خريد اين سهام روشن شد.
كميسيون اصل نود نيز در خصوص نحوه واگذاري سهام اين شركت بررسي هايي را به دنبال وظيفه نظارتي خود انجام داد.
پس از آن بهمن ماه سال 89 تعدادي از نمايندگان درخواست تحقيق و تفحص از نحوه واگذاري سهام خودروسازي سايپا را به صحن علني مجلس ارائه داده و به تصويب رساندند.
گزارش اين تحقيق و تفحص نمايانگر اين مسئله است كه احكام قانون اجراي سياست هاي كلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي به ويژه در بحث رقابت در اين واگذاري رعايت نشده و به صحنه سازي و سندسازي و جابه جايي سهام اقدام شده است.
همچنين براساس اين گزارش در زمان واگذاري سهام قيمت تابلوي بورس حدود 50 درصد قيمت سهام مورد معامله سايپا درهمان روز را نشان مي داده و اين موضوع حاكي از آن است كه شركت سايپا به هر دليل حتي با گذاشتن كليه سرمايه در گردش خود براي خريد سهام اقدام نموده است.
براساس تحقيق و تفحص نمايندگان به طور حتم رئيس هيئت مديره، مديرعامل و معاونت مالي و شركت سرمايه گذاري كاركنان سايپا در اين جابه جايي و تامين مالي خلاف مرتكب شده اند و با استفاده از ابزارهاي غيرقانوني اين عمليات را انجام داده اند كه در اين زمينه پرونده هاي متعددي در مراجع قضايي و امنيتي و انتظامي موجود است.
علاوه بر اين براساس گزارش هيئت تحقيق و تفحص شركت سايپا پول هاي هنگفتي از بانك ها با سود بانكي بالا دريافت نموده و بدون مجوز و نداشتن شرايط در اساسنامه و با سود كمتري در اختيار شركت سرمايه گذاري كاركنان سايپا براي خريد سهام قرار داده است.
در پايان اين تحقيق و تفحص نمايندگان مجلس از شخص وزير صنعت، معدن و تجارت درخواست كردند بر اين شركت بزرگ خودروسازي نظارت نمايد تا مصوبات كميسيون هاي اصل 44، صنايع و معادن، شوراي رقابت اجرا شده و از فروپاشي اين گروه خودورسازي بزرگ جلوگيري به عمل آيد.
مخالفت مجلس
با افزايش تعداد نمايندگان
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با كليات لايحه اصلاح جداول حوزه هاي انتخابيه مجلس و افزايش تعداد نمايندگان مخالفت كردند.
نمايندگان مجلس در جلسه علني روز سه شنبه بررسي كليات لايحه اصلاح جداول حوزه هاي انتخابيه و افزايش تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را در دستور كار داشتند اما پس از بحث طولاني در اين خصوص مجلس با 87 راي موافق، 68 مخالف و 16 راي ممتنع از 197 نماينده حاضر با كليات اين لايحه مخالفت كرد.
براساس اين نظر مجلس لايحه مذكور از دستور كار مجلس هشتم كنار گذاشته شد.
در صورت تصويب اين لايحه براساس اصل 64 قانون اساسي امكان افزايش 20 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وجود داشت. در اين لايحه همچنين جداول حوزه هاي انتخابيه اي كه تعداد نمايندگان آنها افزايش مي يافت لحاظ مي شد.
اصل 64 قانون اساسي اعلام مي كند هر 10 سال 20 نماينده به تعداد نمايندگان مجلس اضافه مي شود، با اين حال از آخرين افزايش تعداد نمايندگان بيش از 12 سال گذشته است.
اين لايحه مهرماه سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس نهم، دو بار با قيد دو فوريت در صحن علني مجلس مطرح شد، اما فوريت آن مورد تصويب قرار نگرفت.
عبدالناصر ناصري نماينده گرگان و سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي كشور در آغاز بررسي اين لايحه گزارش كميسيون متبوع خود را ارائه كرد و يادآور شد: شايد اين لايحه مخالفاني در مجلس داشته باشد كه به دليل آنكه در استان آنها يا حوزه انتخابيه شان افزايشي لحاظ نشده است با اين لايحه موافق نباشند اما اين از حقوق مردم است و اگر اعمال نشود حق مردم ضايع مي شود.
سيدحسين نقوي حسيني نماينده ورامين در مخالفت با اين لايحه يادآور شد: مجلس هشتم رو به پايان است و شايد به صلاح نباشد نمايندگان مجلس هشتم درباره جدول حوزه هاي انتخابيه و تعداد نمايندگان آنها تصميم گيري كنند.
وي ادامه داد: كميسيون شوراها كار كارشناسي نسبت به اين لايحه انجام نداده است و دقيقا همان پيشنهاد دولت در صحن مطرح شده است.
استيضاح رئيس جمهور
با 6 سؤال عقب نشيني مجلس از مصوبه
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به منظور تامين نظر شوراي نگهبان مصوبه قبلي خود درباره نحوه سؤال و استيضاح رئيس جمهور را اصلاح كردند.
نمايندگان در مصوبه خود تاكيد كرده بودند در صورتي كه رئيس جمهور براي ارائه پاسخ به سؤال در صحن مجلس حاضر شود درباره پاسخ وي راي گيري شود و در صورتي كه نمايندگان از پاسخ قانع نشدند آن سؤال به قوه قضاييه ارسال شود.
نمايندگان در تبصره اي در ماده 197 آيين نامه داخلي مجلس تصريح كرده بودند در صورتي كه تعداد سؤالات ارسال شده به قوه قضاييه درباره يك رئيس جمهور به عدد 6 برسد طرح استيضاح رئيس جمهور با رعايت مفاد اصل 89 قانون اساسي و مواد آيين نامه داخلي در دستور كار مجلس شوراي اسلامي قرار مي گيرد.
اما شوراي نگهبان نسبت به اين تبصره ايراد گرفت و تاكيد كرد اين تبصره مغاير اصل 88 و بند2 اصل 89 قانون اساسي شناخته شده است.
علي لاريجاني رئيس مجلس در جلسه خطاب به طراحان يادآور شد: در صورتي كه بر مصوبه خود اصرار كنند زمان تاييد آن به اين مجلس نمي رسد و در مجلس بعد نيز بايد پيگيري اين طرح را مجددا آغاز كنند به همين جهت علي مطهري تاكيد كرد نظر طراحان اين است كه اين تبصره حذف نشود اما در صورت حذف نيز اشكالي به مصوبه وارد نمي كند زيرا هدف طراحان راي گيري براي پاسخ رئيس جمهور به سؤالات بوده است.
به گزارش مهر، نمايندگان مجلس در بررسي ايراد شوراي نگهبان با 125راي موافق، 15راي مخالف و 17راي ممتنع از 207 نماينده حاضر با حذف تبصره 2 ماده 197موافقت كردند.
يارانه توليد در بودجه 91 افزايش نيافت
سخنگوي كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي از عدم افزايش يارانه صنعت، توليد و كشاورزي خبر داد و گفت: كميسيون براي افزايش سهم مردم از هدفمندي يارانه ها بودجه باز توزيع يارانه هاي نقدي ميان دهك هاي مختلف را 8 هزار ميليارد تومان افزايش داد.
محمدمهدي مفتح ادامه داد: براساس مصوبه اين كميسيون دولت مكلف شد جدول موجودي و گردش موجودي صندوق توسعه ملي را در زمان تقديم لايحه بودجه به مجلس ارائه كند.
وي با بيان اينكه كميسيون درآمدهاي حاصل از اجراي قانون هدفمندي را 66 هزار ميليارد تومان به تصويب رساند، گفت: از اين مبلغ 10 هزار ميليارد تومان از محل يارانه نان و برق و ساير رديف ها و 56 هزار ميليارد تومان از محل افزايش و اصلاح قيمت حامل هاي انرژي به دست خواهد آمد.
مفتح ادامه داد: در مصوبه قبلي درآمدها از افزايش قيمت حامل هاي انرژي 54 هزار ميليارد تومان درنظر گرفته شده بود كه در مصوبه جديد 2 هزار ميليارد تومان به اين مبلغ براي اختصاص به صندوق بيمه بيكاري اضافه شد تا بيكاران در سال 91 مورد حمايت صندوق بيكاري قرار گيرند.
موظف شدن دستگاه ها
به ارجاع فعاليت هاي خدماتي
به شركت هاي ايراني
مجلس برخي دستگاه ها را موظف كرد كه همه فعاليت هاي خدمات، ساخت، نصب و تامين كالا، لوازم و فرآورده هاي موردنياز پروژه هاي خود را فقط به شركت هاي ايراني ذي صلاح ارجاع دهند.
وكلاي ملت در ادامه رسيدگي به طرح حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي كشور و تقويت آنها در امر صادرات، مواد 4 و 5 اين طرح را بررسي كرده و به تصويب رساندند. به موجب مصوبه مجلس، دستگاه هاي موضوع ماده دو اين قانون موظفند در اجراي همه طرح ها و پروژه هاي خدماتي، ساخت، نصب و تامين كالاها، تجهيزات، لوازم و فرآورده ها به گونه اي برنامه ريزي كنند كه حداقل 51 درصد هزينه هر طرح و پروژه آنها به صورت كار در داخل كشور باشد. با توجه به فهرست توليدات داخلي موضوع ماده 3 با توافق بالاترين مقام اجرايي دستگاه هاي موضوع ماده دو اين قانون، حسب مورد و وزير صنعت، معدن و تجارت اگر استفاده از توليدات و خدمات داخل كشور ممكن باشد، دستگاه هاي مزبور مي توانند نياز طرح يا پروژه خود را از خدمات يا محصولات خارجي تامين كنند.
وكلاي ملت در تبصره اين ماده مقرر كردند، اختيارات وزير جهاد كشاورزي مندرج در قوانين مربوط به اين وزارتخانه از شمول اين قانون مستثني است.
مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز خود با اصلاح ماده 10 طرح وظايف و اختيارات وزارت نفت در خصوص نظام اداري و استخدامي و پرداخت حقوق كاركنان واحدهاي عملياتي و تخصصي وزارت نفت ايراد شوراي نگهبان به اين طرح را برطرف كرد.
نمايندگان همچنين ايراد شوراي نگهبان به طرح حذف نام پست بانك از فهرست شركت هاي مشمول واگذاري را برطرف كردند.
وكلاي مجلس همچنين به دولت اجازه دادند در سازمان منطقه اي درياي پاك عضويت يابد و نسبت به پرداخت حق عضويت مربوط اقدام كند. نمايندگان در ادامه جلسه ديروز مجلس، لايحه موافقت نامه تاسيس گذر بين المللي بين ايران، عمان، قطر، تركمنستان و ازبكستان موافقت كرد.
وزير آموزش و پرورش منتظر تصميم مجلس باشد
رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز با بيان اين كه طرح تعيين تكليف استخدام معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي جهت بررسي بيشتر به كميسيون ارجاع داده مي شود گفت: به وزير آموزش و پرورش گفته شده فعلا اين افراد را اخراج نكند تا مجلس تصميم بگيرد.
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه نيز در تذكري آئين نامه اي گفت: معلمان در شرايط سخت همراه نظام بودند، نبايد معلمان را دلسرد كرد.
شوراي نگهبان نظر خود را اعلام كند
مصطفي كواكبيان عضو فراكسيون اقليت در نطق ميان دستور خود از شوراي نگهبان خواست تا نظرش را در مورد هيئت نظارت بر قانون اساسي دولت اعلام كند.
وي در واكنش به اقدامات رئيس جمهور در غيرقانوني خواندن مصوبات مجلس گفت: آقاي احمدي نژاد چرا شما هر روز يك جنجال جديد در كشور راه مي اندازيد؟ خودتان يك طرفه تصميم مي گيريد و خود را جاي شوراي نگهبان مي گذاريد؟
نماينده مردم سمنان با بيان اين كه احمدي نژاد نبايد به هاشمي شاهرودي نامه مي نوشت، افزود: هيات حل اختلاف وظيفه اش رفع اختلاف ميان قواي سه گانه است و در مورد تصميم مجلس و يكي از طرح هايي كه مجلس به تصويب رسانده است نمي تواند اظهارنظري انجام دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14