(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - شماره 20204 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ظهور آخرين شانس (يادداشت روز)
پس از چين ،كره جنوبي و ژاپن هند هم با تحريم نفتي ايران مخالفت كرد
رگبار (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
تحت فشار لابي صهيونيست صورت گرفت بيانيه خصمانه اروپا و آمريكا در آستانه مذاكرات بغداد
كدخدايي: اخطار رئيس جمهور به شوراي نگهبان خلاف قانون اساسي است
با احضار 7 متهم جديد دهمين دادگاه فساد مالي 24 ارديبهشت برگزار مي شود
آيت الله مصباح يزدي: حفاظت از دين و دستاوردهاي انقلاب مهم ترين وظيفه نمايندگان منتخب است
زيباري: عراق در مذاكرات هسته اي بغداد صرفاً ميزبان است
هالوي تونسي كه با طناب پوسيده اپوزيسيون ايراني خودكشي كرد (خبر ويژه)
اگر «انحراف» واقعيت ندارد پس چرا سانسور و كتمان و تحريف؟! (خبر ويژه)
خاتمي خنجر زد يا اپوزيسيون كه كلاه تحريم را سر اصلاح طلبان گذاشت؟ (خبر ويژه)
من بي گناهم! فقط چند نفر را كشته ام! (خبر ويژه)
تحريمي ها گرد و خاك كردند 55 هزار رأي اين آقا كم شد! (خبر ويژه)



ظهور آخرين شانس (يادداشت روز)

زماني طولاني تا مذاكرات بغداد باقي نمانده است اما دورنماي اين مذاكرات چندان روشن نيست. مذاكرات اسلامبول 2 پس از 15 ماه وقفه در گفت وگوهاي ايران و 1+5 آغاز شد. در اين مدت، دو اتفاق مهم رخ داد. نخست اينكه، آمريكا و ديگر كشورهاي غربي تلاش هاي خود براي فعال كردن انواع اهرم هاي فشار بر ايران را حداكثر كردند. فرض بنيادين اين پروژه اين بود كه اگر اهرم هاي فشار همزمان فعال شده و در زماني مناسب بر ايران وارد شود، در فضاي داخلي ايران نوعي مطالبه مصالحه با غرب شكل خواهد گرفت. دومين اتفاق اما اين بود كه رصدهاي آژانس و بقيه سرويس هاي اطلاعاتي غربي كه منظماً به بيرون درز مي كرد نشان مي داد اين نهادها به طور دستجمعي به اين نتيجه رسيده اند كه تحريم ها حتي اگر بر وضعيت اقتصادي ايران هم تاثير گذاشته باشد -كه نگذاشته است- هرگز موفق به رسيدن به هدف اصلي خود يعني تاثيرگذاري بر برنامه هسته اي ايران، كند كردن روند غني سازي و وادار كردن ايران به اجراي درخواست هاي سنتي 1+5 در اين باره نشده است. تاثير ناپذيري برنامه هسته اي ايران از اين فشارها، يا به تعبير فني تر عدم تغيير محاسبات راهبردي ايران در اثر فشارهاي غرب، اكنون به يك اصل بديهي تبديل شده است. اصلي كه كشورهايي مانند روسيه و چين عقيده دارند بايد به عنوان يك پيش فرض در هرگونه مذاكره با ايران در نظر گرفته شود.
از طرف ديگر مذاكرات اسلامبول 2 در زماني برگزار شد كه شرايط سياسي هم درون ايران و هم درون كشورهاي 1+5 نسبت به مذاكرات اسلامبول 1 كاملا متفاوت شده بود. درون ايران، كشور نخستين انتخابات پس از فتنه 88 را از سر گذرانده بود، انتخاباتي كه وقتي غربي ها براي مذاكرات اسلامبول 2 برنامه ريزي مي كردند خود گفته بودند كه يكي از مهم ترين هدف هايشان از فشارها بر ايران، اثرگذاري بر آن است. انتخابات مجلس نشان داد كه همچنان رفتار جامعه ايراني در مقابل فشار خارجي، از الگوي «اجماع ملي» تبعيت مي كند و فشارهاي غرب تاثيري هم اگر بر انتخابات مجلس گذاشته باشد، اين تاثير كاملا عكس آن چيزي بوده كه غربي ها انتظار داشته اند. اما در سوي مقابل وضع اينگونه نبود. رئيس جمهور آمريكا با شيبي تند در حال وارد شدن به انتخاباتي بود كه در آن معارضاني جدي داشت. در واقع پيدا بود - و اكنون ديگر كاملا روشن شده است - كه دولت آمريكا از اين مقطع به بعد همه رفتارهاي خود را برمبناي ميزان و نوع تاثيري كه بر انتخابات نوامبر دارد تنظيم خواهد كرد. اين موضوعي است كه خود را در مذاكرات اسلامبول 2 به روشن ترين وجه ممكن نشان داد. آمريكايي ها هيچ كدام از آن مسائلي را كه از قبل در رسانه هايشان گفته بودند جزو دستور كارهاي حتمي مذاكرات اسلامبول با ايران است و حتي به اسرائيلي ها قول طرح حتمي آنها در اين مذاكرات را داده بودند، مطرح نكردند. نه فقط اين، بلكه هيچ درخواست مشخصي هم از ايران مطرح نشد و بحث صرفا به كليات محدود ماند. در همان كليات هم آنچه نهايتا مورد توافق گرفت ديدگاه هاي ايران بود نه غرب: اولا غربي ها پذيرفتند كه مبناي كليدي هرگونه مذاكرات آينده معاهده ان پي تي خواهد بود و اين يعني ايران وظيفه اي جز همكاري با آژانس ندارد و درخواستي فراتر از ايران هم نمي تواند از آن مطرح شود. مهم تر از اين 1+5 قبول كرد رويكرد مذاكرات آينده گام به گام و مبتني بر عمل متقابل باشد. معناي گام به گام بودن رويكرد اين است كه ديگر آن كليشه تكراري گذشته كه بر مبناي آن تاكيد مي شد ايران بايد «همه» درخواست هاي قطعنامه شوراي حكام و شوراي امنيت را بجا بياورد تا تحريم ها لغو و پرونده عادي شود، از روي ميز كنار گذاشته شده و فرآيند مي تواند از درخواست هاي جزئي شروع شود. اما آنچه نسبت به اين نكته اهميت بسيار بيشتر دارد اين است كه 1+5 براي نخستين بار در طول تاريخ پرونده هسته اي ايران از 2003 تاكنون، پذيرفت كه اين رويكرد، علاوه بر اينكه گام به گام است مبتني بر عمل متقابل هم خواهد بود. در ساده ترين تفسير ممكن، معناي اين عبارت آن است كه غرب خود را براي امتياز دهي به ايران آماده كرده است. پيش از اين گفته مي شد كه اگر في المثل ايران به فلان درخواست غرب عمل كند، در بهترين حالت به وظيفه اش عمل كرده و باعث افزايش اعتماد به برنامه هسته اي خود شده است. حالا اما ديگر كسي از اين شعارها نمي دهد. غربي ها فهميده اند ايران براي لبخند و رضايت و اعتماد آنها اساسا ارزشي قائل نيست كه بخواهد آن را مبناي اقدامات خود قرار بدهد. تنها شيوه اي كه مي تواند در يك فرآيند مذاكراتي با ايران موثر باشد اين است كه غرب سر كيسه را شل كند و شروع به واگذاري امتياز نمايد. آن وقت شايد، -باز هم نه حتما- مي تواند انتظار فرآيند پيشرفت داشته باشد.
به اين ترتيب بود كه مذاكرات اسلامبول 2 مثبت از آب درآمد. ايران چيزي به غربي ها نداد، آنها هم چيزي از ايران نخواستند و درباره راهبرد مذاكرات هم دقيقا همان چيزي مورد توافق رفت كه ديدگاه ايران بود.
مهم است كه بپرسيم چرا اين اتفاق افتاد. چرا وقتي به روايت برخي ديپلمات ها نماينده فرانسه با اخم و عصبانيت از كاترين اشتون خواست اين همه امتياز به ايران واگذار نكند، اشتون برگه تذكر او را زير ميز گذاشت و با عبارت «همه چيز مثبت بود» به مذاكرات خاتمه داد؟ دستور كاري كه آمريكايي ها به اشتون داده بودند مگر چه بود كه در آن امتياز نخواستن از ايران، عدم امتياز دهي ايران، كنار گذاشتن ادبيات تهديد و پذيرفتن اصول راهبردي مد نظر ايران درباره آينده مذاكرات، «مثبت» محسوب مي شود؟
خلاصه ترين جواب اين است كه آمريكايي ها به شدت نگران شكست مذاكرات بغداد و عدم تفاهم روي تاريخ و مكان مذاكرات آينده بودند. در واقع اكنون دولت اوباما در وضعيتي است كه براي آن تداوم مذاكرات از هر چيزي حتي از فردو و غني سازي 20 درصد هم مهم تر است و اگر بنابر انتخاب باشد، درست بر خلاف راهي كه صهيونيست ها پيش پاي اوباما مي گذارند، او به ناچار تداوم مذاكرات را بر هر چيز ديگري ترجيح خواهد داد.
چرا اينطور است؟ به اين دليل كه اوباما براي چند ماه آينده اولويتي مهم تر از پيروزي در انتخابات نوامبر ندارد و براي اينكه در انتخابات پيروز شود بايد حتما دو اتفاق بيفتد:
1- بايد جلوي بسيج صهيونيست ها عليه خود را بگيرد و شرايطي بوجود بياورد كه آنها متقاعد شوند او موضوع ايران را به حال خود رها نكرده است.
2- بازار جهاني نفت را باثبات نگهدارد و از افزايش سرسام آور قيمت نفت و بنزين كه بدل به پاشنه آشيل او درون جامعه آمريكا شده جلوگيري كند.
از ديد اوباما تداوم مذاكرات عاملي است كه مي تواند اين هدف ها را تامين كند اما نكته اي كه آمريكايي ها به آن توجه نكرده اند اين است كه اگر آنها به اين شدت به تداوم مذاكرات نياز دارند و اين نياز خود را هم به زبان ابراز مي كنند و هم در عمل نشان مي دهند، چرا ايران بايد علاقه اي به برآورده كردن نياز آنها داشته باشد؟ به زبان صريح تر، اگر اوباما نياز دارد تا نوامبر چراغ اتاق مذاكره با ايران را روشن نگه دارد، براي ايران چه سودي دارد كه در اين فرآيند مشاركت كند؟
اينجاست كه صورت مسئله مذاكرات بغداد شفاف مي شود. تا آنجا كه به تحليل وضعيت مربوط است، آن طرفي كه در موضع ضعيف تر قرار دارد، نيازمند ادامه مذاكرات است، خطوط قرمز خود را تعديل كرده و اهرم هاي فشار خود را هم از دست داده آمريكاست؛ بنابراين اگر خواهان آن است كه مذاكرات ادامه پيدا كند بايد گام هايي جدي براي جبران گذشته، تاديه خسارت ملت ايران، جلب اعتماد ايران، تعطيل كردن راهبرد فشار و گام نهادن در وادي امتياز دهي بردارد.
اين چيزي است كه ظاهرا آمريكايي ها دريافته اند و پس پرده در حال توجيه اروپا و بويژه اسراييل درباره آن هستند. سفر اخير ياكوف آميدرو رييس شوراي امنيت ملي اسراييل به 4 پايتخت اروپايي دقيقا به همين دليل صورت گرفت كه صهيونيست ها كاملا حس كرده اند توپ و تشرهاي علني آمريكايي ها به چيزي نمي ارزد و آنها در حقيقت آماده واگذاري امتيازهاي بزرگ به ايران شده اند؛ امتيازهايي كه اگر واگذار نشود، دورنماي مذاكرات ما بعد بغداد سخت مبهم و تاريك است و توافق درباره مذاكرات بعدي ديگر به آساني گذشته نخواهد بود.
آمريكا اكنون به خوبي مي داند كه براي جلب اعتماد ايران راهي طولاني و سخت در پيش دارد و ايران ورود آمريكا به اين مسير را نخواهد پذيرفت الا اينكه گام هايي عملي، ملموس و عيني از جانب آنها مشاهده كند. مشاهده گام هاي عيني شايد مهم ترين فاكتور مذاكرات بغداد است، چيزي كه البته نشانه هاي اميدوار كننده چنداني از اينكه 1+5 قادر به دست يافتن به يك تفاهم دروني درباره آن باشد وجود ندارد.
مذاكرات بغداد محلي براي آزمودن اين نكته است كه نگاه غرب به اين مذاكرات تاكتيكي است يا راهبردي. وضعيت داخلي ايران بويژه وضعيت اقتصادي هم بسيار كمتر از آن چيزي كه غربي ها تصور مي كنند به اين مذاكرات وابسته است. سال ها مذاكرات بسيار حساس ميان ايران و 1+5 برگزار شده و در تمام اين مدت معادلات اقتصادي در ايران به راه خود رفته است. ايجاد جو رواني در اين باره كه گويي مذاكرات بغداد روز تعيين تكليف اقتصاد ايران است، بازي مسخره اي است كه غربي ها به راه انداخته اند و برخي در داخل هم بي آنكه منطق اين فرآيند را درك كرده باشند به آن دامن مي زنند. در واقع اساسا اقتصاد ايران از مرحله اي كه سرنوشت آن به اين يا آن مذاكره ديپلماتيك گره بخورد مدت هاست عبور كرده و مردم ايران نيز مي دانند كه اين روند ممكن است بسيار طولاني، وقت گير و پيچيده باشد.
بنابراين تا آنجا كه به ايران مربوط مي شود روز 3 خرداد در بغداد يك روز عادي است، اما براي 1+5 و آمريكا احتمالا يكي از آخرين شانس هايي است كه در اختيار دارند.
مهدي محمدي

 



پس از چين ،كره جنوبي و ژاپن هند هم با تحريم نفتي ايران مخالفت كرد

سرويس سياسي-
پس از چين، كره جنوبي، ژاپن و مستثني شدن 11كشور اروپايي از اجراي تحريم هاي نفتي عليه ايران، مقامات دهلي نو نيز در جريان سفر وزير خارجه آمريكا به اين كشور مخالفت صريح خود را با تحريم نفت ايران اعلام كردند.
شبكه خبري پرس تي وي، گزارش داد: هند بار ديگر درخواست آمريكا را براي قطع خريد نفت از ايران رد كرد.
براساس اين گزارش «هيلاري كلينتون» وزير خارجه آمريكا كه در سفري سه روزه به هند رفته است از دهلي نو مصرانه خواست تا واردات نفت از ايران را قطع كند. اما هند بارها موضع خود را تكرار كرده است كه خريد نفت از ايران در جهت منافع ملي اين كشور است.
آرون گوپتا از نشريه اينديپندنت نيويورك گفت: با وجود اينكه در بيست سال گذشته هند بسيار به آمريكا نزديك شده است اما هنوز نياز دارد تا سياست هاي اقتصادي و امنيتي اش را براساس منافع ملي خود اتخاذ كند. اصولا آمريكا در برخورد با كشورها سياستي دوگانه دارد و هر جا كه كشوري بخواهد از آمريكا نافرماني كند حتي اگر سالها دوست بوده، دشمن تلقي خواهد شد. مسئله تحريم هاي نفتي عليه ايران به عامل تنش در روابط واشنگتن و دهلي نو تبديل شده است. هند به عنوان دومين خريدار نفت ايران بارها خواسته آمريكا را براي قطع خريد نفت از ايران رد كرده است. آمريكا پس از آنكه نتوانست چين را براي قطع خريد نفت ايران متقاعد كند، اكنون هند را ابزاري اساسي براي فشار بر اقتصاد ايران مي بيند.
«آرون گوپتا» گفت: به نظر من كشورهاي بسياري هستند كه به اين نتيجه رسيده اند نياز دارند تا درباره تامين انرژي مورد نياز خود سياست هاي مستقلي از آمريكا داشته باشند و با توجه به اينكه ايران يكي از بزرگترين ذخاير نفت جهان را دارد يكي از بهترين گزينه ها براي كشورهاي مصرف كننده بوده است.
شبكه تلويزيوني بي بي سي هم در اين باره گزارش داد: هند نمي خواهد همه تخم مرغ هايش را در يك سبد قرار دهد و احتمال توقف واردات نفت هند از ايران وجود ندارد.
شبكه تلويزيوني راشا تودي هم اعلام كرد كه هند با هرگونه تحريم نفتي ايران مخالف است.
در همين رابطه هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا تهديد كرده است در صورتي كه هند ميزان نفت وارداتي خود از ايران را كاهش ندهد، اين كشور نيز تا پايان ماه ژوئن تحت تحريم هاي آمريكا قرار خواهد گرفت.
مخالفت هند با تحريم نفتي ايران در حالي صورت گرفت كه پيش از اين نيز كشورهاي چين، كره جنوبي، ژاپن و 11كشور اروپايي شركت هاي خود را از اعمال تحريم نفتي ايران مستثني كرده اند.

 



رگبار (گفت و شنود)

گفت: يك سايت ضدانقلاب خطاب به گروههاي اپوزيسيون نوشته است ما خودمان به اندازه كافي بدبختي و بيچارگي داريم، پس ديگر براي كيهان سوژه جديد درست نكنيد.
گفتم: اين چه حرفيه؟! منظورش چيه؟!
گفت: نوشته؛ پيشنهاد كرديم در دور دوم به آقاي «م» رأي بدهيم، تعداد آراي او 55 هزار تا از دور اول كمتر شد. از طرح تحريم انتخابات خاتمي حمايت كرديم، رفت رأي داد. گفتيم اگر موسوي و كروبي دستگير شوند قيامت به پا مي كنيم ولي هيچ غلطي نكرديم و...
گفتم: خب! اين بدبختي هاي اپوزيسيون به كيهان چه ربطي دارد؟!
گفت: نوشته است؛ در اين شرايط حساس نبايد با حرفها و نوشته هاي خود كاري كنيم كه كيهان سوژه پيدا كند و ما را به جان هم بيندازد.
گفتم: حيوونكي راست ميگه! از قديم و نديم گفته اند قلقلك دادن كسي كه اسهال گرفته، خيلي خطرناكه، مثل بازي با تفنگي كه روي رگباره!

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
¤ اگر هدف از اشغال عراق و افغانستان توسط آمريكايي هاي متجاوز تسليم ايران بود كه بود اين جنگ نابرابر يك پيروز داشت بلاشك بايد اذعان كرد پيروز اين ميدان ايران اسلامي است. به همين دليل آمريكايي ها بايد عصباني باشند.
0950---0919
¤ ساركوزي در فرانسه فقط 4 درصد نسبت به رقيب انتخاباتي اش (اولاند) راي كم داشت با اين حال بلافاصله بعد از اعلام نتايج شمارش آراء اقدام به گفتن تبريك كرد اي كاش سران فتنه در ايران هم حداقل از ساركوزي ياد مي گرفتند تا هم براي نظام و مردم زحمت درست نمي كردند و هم خودشان را در دنيا و آخرت بدبخت نمي كردند.
عرفاني
¤ ايران سه نقطه دارد بي معنا است بي آن
بي نقطه خواندني نيست نام قشنگ ايران
باشد جزاير ما چون نقطه هاي ايران
بنشسته چون نگيني بر آب هاي ايران
بادا بريده هر دست كز خطه دليران
خواهد جدا بسازد اين نقطه هاي ايران
8768---0912
¤ اين چه مديريتي است كه اقتصاد داخلي كشور را به سخره گرفته و در مقاطع حساس به ويژه انتخابات يله مي شود و با روح و روان مردم بازي مي كند سپس با راه حل هايي قيمت ها را به قبل بازمي گرداند. به راستي اگر عدم رسيدگي دستگاه هاي دولتي به كارخانه هاي توليدي داخل، توليدكنندگان را وادار به افزايش قيمت مي كند كه كرده، چطور مي شود پس از مدتي كه فشار آن بر گرده مردم آمده قصد مي كنند كه قيمت نهاده هاي توليدكنندگان را به نرخ دولتي درآورند تا آنها نيز قيمت را كاهش دهند؟ به راستي مردم تا به كي بايد تاوان اين ضعف مديريتي و قصورها را بدهند؟
طالعي
¤ كاش دولت به جاي مصوبه واردات 24 ميلياردي براي امسال تصويب مي كرد همين مبلغ از صنايع داخل كشورمان خريد صورت بگيرد تا هم صنعت رونق پيدا كند و هم مشكل بي كاري جامعه تا حدي از طريق اشتغالزايي در صنعت حل بشود.
6534---0912
¤ فسادهاي اقتصادي (بانكي و گمركي و...) تا كي بايد تداوم داشته باشد مسئولين نظارتي، امنيتي منتظر حادثه اند كه بايد گفت چاره كار اقدام قبل از وقوع است .
مقدم
¤ امروز دغدغه مسئولين با مردم كمي متفاوت است، ما نگران اوضاع اقتصادي هستيم ولي آنها به دنبال دعواهاي سياسي؟!
9915---0919
¤ مردم در عمل نشان داده اند كه گوش به فرمان يك نفر و آن هم رهبرمعظم انقلاب هستند. پس آقايان اصولگرا جبهه بندي هاي زمان انتخابات را كنار بگذارند و به وحدت و خدمت خالصانه بينديشند. والا به ورطه سياست بازي خواهند افتاد و به تدريج حذف مي شوند.
9313---0912
¤ مسئولي كه پشت سر رهبري حركت نكند و جاده صاف كن دشمن باشد چه شعارش عدالت باشد چه اصلاحات، چه روحاني و يا استاد دانشگاه فرقي نمي كند راهش از نظر مردم باطل است.
9915---0919
¤ كيفيت نان بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها براي مدتي خوب شد ولي موقتي بود و در حال حاضر از جهت كمي و كيفي افت شديد كرده و به وضعيت قبل از اجراي طرح برگشته است با اين تفاوت كه امروز كسي پاسخگو نيست. چه بايد بكنيم؟
1752---0911
¤ شركت اتوبوسراني جديدا در عملي 2 خط مربوط به ميدان صنعت تا فرحزاد و تامين اجتماعي را تبديل به يك خط كرده است اما نه اتوبوس اضافه شده و نه اتوبوس هاي كهنه، تعويض شده اند خواهشمندم مسئولين ذيربط نسبت به اين موضوع رسيدگي كنند تا مردم اين منطقه بيشتر بتوانند از امكانات اتوبوسراني استفاده كنند.
جمعي از اهالي محل
¤از جمله كساني هستم كه وقت مي گذارم و مرتب دادگاه فساد بزرگ بانكي كشور را دنبال مي كنم. اعضا و متهمين اين پرونده به حدي سيستم مالي كشور را آلوده كرده بودند كه پيشنهاد مي كنم كارگردانان سينما اين پرونده و دادگاه هاي تشكيل شده را بصورت يك سريال در بياورند تا درس عبرت براي ديگران بشود.
شاه صاحبي
¤از آقاي كوثري كه خود آشنا به وضعيت جانبازان 8 سال دفاع مقدس هستند درخواست مي شود فكري به حال اين جانبازان قديمي بعضا آسيب ديده از اثرات شيميايي و غيروابسته به دستگاه هاي دولتي و نظامي بكنند، جانبازاني كه گويا به كل فراموش شده اند. نه شغلي دارند و نه بيمه هستند. با اين هزينه هاي گران درمان، داروها و دستگاه هاي اكسيژن ساز را بايد خود تهيه كنند و با گذشت 24 سال از پايان جنگ هنوز تحت پوشش نيستند؟
جانباز فخرالساعه
¤رسانه هاي بيگانه در تحليل هاي خود در صدد القاي وجود اختلاف شديد بين مسئولين نظام هستند. با توجه به خط رسانه اي موجود جاي تعجب دارد كه چرا هنوز بعضي از مسئولان هرازچند گاه با طرح مسائل كم ارزش در زمين دشمن بازي مي كنند و متوجه خوشحالي بيگانگان نيستند.
6406---0912
¤نامزدهايي كه در انتخابات مجلس شعارهاي خوبي مثل خدمت به مردم، برنامه ريزي در كارها، عدالت محوري و دادند و حال حائز اكثريت آرا نشدند همين شعارها را در محل كار فعلي خود محقق نمايند و از خدمت به خلق غفلت نكنند.
محسن ملك پور از دزفول
¤14سال پيش بانك كشاورزي اقدام به فروش سهام سرمايه گذاري كشاورزي نمود، ولي تاكنون خبري از سود آن نيست لطفا پي گيري نماييد تا بانك كشاورزي پاسخ دهد.
1883---0918
¤بعد از گذشت سالهاي متمادي از راه اندازي مترو، نصب معاني آياتي از قرآن كريم با قلم درشت و براي اولين بار در ايستگاهها اقدامي فوق العاده عالي و زيبا و اميدواركننده است. از مسئولين امر تقدير و تشكر مي شود.
4165---0912
¤براي اعتراض به جريمه خود به پليس +10 رفتم پس از بررسي گفتند چون مدت 2 ماه و نيم است كه مرتكب تخلف نشده ايد امكان اعتراض نيست! به مركز رسيدگي كننده به جرائم (پليس راهور) مراجعه كنيد آنها نيز همين مطلب را تأييد كردند و از پاسخگويي طفره رفتند. يعني كسي مستحق بخشش است كه جريمه هاي متعدد هر ماهه داشته باشد والا به خطاي احتمالي مامور جريمه كننده رسيدگي نمي شود و به همين علت نيز از جرايم فرد جريمه شونده كاسته نمي شود بلكه دو برابر هم مي شود؟ اين چه منطقي است؟
خانم قديري
¤موضوع طرح تعويض كارت هاي پايان خدمت قديمي خوب اطلاع رساني نشده و به همين دليل مراحل و مدارك لازم براي ارائه به پليس +10 مشخص و معلوم نيست. نياز است در اين مورد اطلاع رساني بيشتري صورت بگيرد.
3419---0915
¤6 ماه از آزمون استخدامي شهرداري هاي استان مازندران گذشته ولي هنوز نتيجه آن اعلام نشده است از مسئولين امر درخواست پاسخگويي داريم.
يكي از شركت كنندگان در آزمون شهرداري
¤همسر بنده از سال 81 پرستار قراردادي است. آيا وقت آن نشده نمايندگان مجلس يا خود دولت براي تغيير وضعيت استخدامي آنان اقدام كنند و آن ها را از بلاتكليفي بيرون بياورند.
2537---0914
¤ بنزين 100 توماني كه قرار است بسوزد و سهميه آن از بين برود با فرهنگ صرفه جويي در كشور تعارض دارد، شايد برخي دوست نداشته باشند الان از اين بنزين استفاده كنند و بخواهند براي تابستان خود نگه دارند.
يك شهروند
¤ در زرين دشت فيروزكوه دائم برق ها قطع مي شود و بايد در تاريكي ، شب را به روز برسانيم. شوراي شهر چرا رسيدگي نمي كند؟
اهالي روستاي زرين دشت منطقه گذرخاني
¤ اگرچنانچه مسئولين ورزش يك تيم فوتبال را از جوانان متعهد و بااخلاق كشور سامان دهي كرده و به ليگ برتر بفرستند نشان داده خواهد شد كه الگوسازي در اين ورزش سخت نيست.
0334-0913
¤ هنوز كه هنوز است جمعي از كاركنان بانك ملي نيروي شركتي هستند و براي تغيير وضعيت آنها اقدامي نمي شود اين مقاومت در مقابل قانون و بخشنامه صادره از سوي دولت براي چيست؟
0556-0912
¤ جز روزنامه اي مثل كيهان و يكي دو روزنامه ديگر نديده ام كه بتواند با مخاطبين خود ارتباط گسترده برقرار كندو خواسته هاي آنان را با سليقه خوب و قلم روان انعكاس بدهد. همين ويژگي باعث شده خوانندگان اين روزنامه از قشرهاي مختلف جامعه با تحصيلات گوناگون باشند.
3159-0911
¤ مسئولين دولت جواب بدهند گوجه فرنگي كيلويي 2 هزار تومان گراني محسوب مي شود يا خير؟ جواب آن يك كلمه بيشتر نيست. چرا طفره مي روند.
5313-0918
¤ بانك صادرات كمك هزينه مهد كودك فرزند سوم كارمندان خود را قطع كرده است. چرا اختلاس سه هزار ميلياردي را بايد ديگران بكنند ولي آتش آن دامن ما كارمندان جزء را بگيرد.
1803-0939
¤ آمريكا براي كشورهاي سوريه و لبنان جز فتنه آفريني چه استفاده اي دارد كه مسئولين اين دو كشور اقدام به تعطيل كردن سفارتخانه شيطان بزرگ در خاك كشور خود نمي كنند.
3159-0911
¤ دانشجوي كارشناس ارشد و متأهل هستم. از سال 89 در نوبت وام اشتغال زايي قرار دارم. مسئولين موسسه مهر امام رضا(ع) در زاهدان مي گويند بودجه نداريم ولي از آن طرف به برخي افراد ديگر وام داده شده است . گفته مسئولين را قبول كنيم يا آنچه را كه با چشمان خود مي بينيم.
7756-0915
¤ چرا در مورد شيوه مبارزه با گراني از مردم نظرخواهي نمي شود؟ مگر اين مشكل مربوط به مردم نيست. ممكن است گفته شود نمايندگان مجلس نماينده مردم هستند و نظر مي دهند. عرض مي كنم كدام نماينده مجلس تا حال كمرش زير فشار گراني خرد شده كه تا حدي درد ملت را لمس كرده باشد.
6648-0919
¤ وقتي همه صاحبان املاك، اتومبيل و مسكن و... از خداوند مي خواهند كه ارزش دارايي آنها بالا برود و پايين نيايد نتيجه مي گيريم كه همه گراني را دوست دارند پس چرا همين عده باز از گراني و تورم شكوه و گلايه مي كنند؟
6648-0919
¤ با توجه به ابتلاي دولت ها در دور دوم به خصلت غرور پيشنهاد مي شود دو دوره هر رئيس جمهور به يك دوره كاهش پيدا كند. در مورد دوره نمايندگي نمايندگان مجلس نيز به همين شيوه عمل بشود . با عملي شدن اين پيشنهاد مردم از كبر و غرور به وجودآمده در دولتمردان كمتر آسيب مي بينند.
6719-0917
¤ سازمان انتقال خون ايران كاركنان شركتي را به وضعيت قراردادي در آورده ولي از عقدقرارداد خبري نيست. در ضمن با اينكه عيدي و سنوات ما را پرداخت نكرده اند از ما امضاء گرفته اند. اعتراض كه مي كنيم تهديد به اخراج مي شويم. از مقامات مسئول بالاتر درخواست رسيدگي داريم.
نام محفوظ
¤ در ادبيات فارسي از صداي سگ با واژه «پارس» ياد مي شود از آنجا كه اين كلمه (پارس) مشترك لفظي است و نژاد ما ايرانيان نيز پارس مي باشد پيشنهاد مي كنيم در صحبت و نوشته براي رساندن مفهوم صداي سگ از واژه «وق» استفاده بشود.
8361-0912
¤ ايران تهران و تهران هم فقط بالاي شهر نيست. در مورد آسفالت نبودن خيابان هاي اصلي و فرعي شهر جديد پرند از توابع شهرستان رباط كريم و نبود درخت كاري در اين شهرك مطلب بنويسيد و از مسئولين بخواهيد رسيدگي كنند.
3166-0936
¤ دولتمردان غرب به ويژه نخست وزير انگلستان را دعوت به ديدن سريال ايراني دليران تنگستان مي كنم. اگرچه رئيس علي دلواري امروز پيش ما نيست ولي هزاران رئيس علي دلواري ديگر وجود دارند كه پوزه زياده خواهان جهان را به خاك خواهند ماليد.
اميدي از جنوب كشور
¤ فرزندم متولد نيمه دوم سال 72 مي باشد. در تمام سالهاي تحصيل نيز شاگرد ممتاز بوده و براي اينكه در رشته خوب دانشگاه قبول بشود براي شركت در كنكور امسال ثبت نام كرده است. با راهنمايي مسئولين نظام وظيفه اقدام به گرفتن دفترچه خدمت كرده است ولي تاريخ اعزام ايشان را قبل از برگزاري آزمون سراسري تعيين كرده اند. هرچه استدلال مي آورم كه اين كارشان ظلم در حق فرزندم مي باشد گوششان بدهكار نيست . هيچ توجهي هم به بخشنامه هاي صادره در مورد متولدين 72 نمي كنند. راهنمايي بفرماييد چه كاري از بنده ساخته است؟
4028-0255
¤ در خبرها آمده بود مديرعامل شركت مخابرات يكصد ميليون تومان پاداش گرفته اين به خاطر كارآمدي ايشان نيست، به خاطر اخراج نيروهاي شركت مخابرات است. فقط در قم در طي يكي دو سال حدود هزار نفر اخراج شده اند.
قم- كارگر اخراجي مخابرات
¤ ما از آقاي شريعتمداري انتظار داريم نسبت به كارهاي شهرداري تهران بي تفاوت نباشند چراكه در شهرداري با هزينه هاي زياد براي گل كاري و... صورت مسئله را زيبا مي كنند ولي با فروش تراكم هاي بالا و تبديل پاركها و فضاهاي خالي به مراكز تجاري و ايستگاه مترو... عملاً در جهت سلامت مردم و كاهش آلودگي هوا كاري نكرد ه اند.
يك شهروند
¤ روستاي عشق آباد در 51 كيلومتري شهرري زمينهاي اوقافي را گرفته اند و شبانه در حال ساخت و ساز هستند ما دو روز آب نداشتيم و فكر مي كنم به خاطر همين ساخت و سازهاي غيرمجاز بود.
مهرزاد كريمي پور
¤ چرا در ايام گراميداشت روز معلم امسال بيمه طلايي معلمان بازنشسته را قطع كرده بودند. از وزير محترم آموزش و پرورش جناب آقاي حاج بابايي استدعا داريم رسيدگي نمايند.
احمد عالي مهر- بازنشسته آموزش و پرورش ورامين
چرا در سالي كه رهبر فرمودند سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است فروشگاه شهروند واقع در بزرگراه ارتش بالغ بر 08% از اجناس آن خارجي است. حتي جنسهاي سطح پايين و مواد غذائي و شوينده ها؟! اگر در فروشگاه هاي زنجيره اي مثل شهروند اجناس ايراني باشد ما ترجيح مي دهيم جنس ايراني بخريم.
مرشدي- تهران
¤ اينكه نمايندگان مجلس صلاح ديدند كه فاز دوم هدفمندي به علت افزايش تورم اجرا نشود نشانه اهتمام آنها به معيشت مردم است .
سليمان بلغار
¤ از شركت برق منطقه اي 71شهريور درخواست مي شود نسبت به رفع مشكل روشنايي كوچه هاي حاج طالبي و بن بست فردوسي كه از خيابان شهيدمخبر شمالي منشعب مي شود اقدام نمايد.
غفاري از اهالي محل
¤ چطور برخي مديران شركت مخابرات پاداش هاي صدميليوني به راحتي دريافت مي كنند ولي در عوض 060كارگري كه با 030هزار تومان حقوق مي سازند اخراج مي شوند آن هم درست در شب اول سال19؟! چه كسي مقصر است؟
يك هموطن
¤ سنگيني سلطه استكبار بر واتيكان و كليسا هاي پروتستانها بدان جا رسيده كه براي چندمين بار كشيش ابله يكي از كليسا ها با حمايت آشكار پليس آمريكا مبادرت به قرآن سوزي نموده و همچنان پاپ به عنوان صدراعظم واتيكان نسبت به اين هجمه گستاخانه، خاموشي رضايتمندانه برگزيده است و به موازات آن كشتارهايي است كه عوامل ديگر استكبار نسبت به مسلمانان روا مي دارند. ولي بايد به آن كشيش بي سواد و جماعت همراه او و ساكتين بي غيرت گفت «چراغي را كه ايزد برفروزد هر آن كس پف كند ريشش بسوزد.»
محمودي
¤ 41سال سابقه كارمندي در ارشاد دارم، 3سال انجمني، 7سال شركتي 5سال قراردادي، چرا دولت برنامه اي براي رسمي شدن ما ندارد. چرا كسي به فكر ما نيست؟ سن ما بالا رفته است. تا چند سالگي بايد منتظر بمانيم؟
2589-6091
¤ سالگرد تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني(ره) را تبريك عرض مي كنم و به امام خامنه اي عزيز عرض مي كنم تا بسيجيان و سپاهيان شما در كشورند اجازه تعرض هيچ كس را به نظام و ولايت نخواهند داد.
بوربور
¤ قيمت ديه را كه امسال 59ميليون اعلام شد متأسفانه شركت هاي بيمه براساس ماه هاي حرام 612ميليون محاسبه مي كنند. درصورتي كه در سال 4ماه حرام بيشتر نيست . ثانياً سال گذشته بنده با 6سال سابقه بيمه 713هزار تومان بيمه شخص ثالث پرداخت نمودم و تصورم اين بود كه امسال با 7سال تخفيف به حدود صدهزار تومان كاهش يابد ولي متأسفانه به 329هزار تومان رسيد؟! از قوه قضائيه درخواست مي شود سهل انگاري ننمايد كه نتيجه اين سهل انگاري ها تماماً فشارش بر گرده مردم مظلوم كشورمان است.
رجبي
¤ در تاريخ 8/2/19 روز جمعه كه براي اولين بار به پارك چيتگر رفته بودم نمازخانه پارك را عده اي از زنان و مردان اشغال كرده بودند و مشغول پاسوربازي بودند . در گوشه ديگر پارك زن بي حجابي با مردي درحال بازي بدمينتون بود، ظاهراً اين پارك اروپايي است و از هر حيث منكرات آزاد است! شهرداري و نيروي انتظامي چه مي كنند؟
رضايي
¤ آيا مردم را به نيكي فرمان مي دهيد درحالي كه خود در عمل آن را فراموش مي كنيد. (سوره مباركه بقره/ آيه44).
محمود بليغيان اصفهان
¤سوءاستفاده شركت هاي توليدكننده موتورسيكلت مانند [...] با نصب قطعات ارزان و بي كيفيت كه جان و مال مردم را به خطر مي اندازند و نداشتن گارانتي و خدمات پس از فروش موجب ضرر و زيان هاي زيادي مي شوند بنده فقط در كمتر از يك سال صدهزار تومان خسارت ديده ام. چه كسي پاسخگوست؟!
همداني
¤ در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني انتظار مي رود كه ساعت هاي ديجتالي داخل قطارهاي مترو به جاي اعداد لاتين از اعداد فارسي استفاده شود.
5416-2091
¤ «من سپاسگزار معلمي هستم كه به من انديشيدن را بياموزد نه انديشه ها را»
«شهيد مطهري»
2735-2091
¤ آن دسته از نمايندگان مجلس كه مخالف افزايش يارانه ها در اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها هستند به مردم جواب بدهند با آزاد شدن قيمت حامل هاي انرژي مردم چگونه اين فشار مالي جديد را تحمل كنند.
9611-2091
¤ اخيراً رضا ربع پهلوي نسبت به جزاير سه گانه دلسوزي مي كند، آن زمان كه پدرش استان چهاردهم را دودستي تقديم يك طايفه عرب وابسته به انگليس كرد و از ايران جدا ساخت او كجا بود كه الآن براي ايران دلسوزي مي كند، يعني او از اين جريانات بي اطلاع است؟!
معتمدي
¤ با توجه به نامگذاري توليد سال ملي، همزمان با مصرف كالاي ايراني، بايد توليد كالاهاي ايراني از نظر كيفي ارتقا يابد تا مردم با رغبت بيشتري كالاي ايراني بخرند.
يك ايراني
¤ يك لباسشويي 2 سال قبل از شركت سامسونگ خريداري كردم، 2 بار نوار پلاستيكي در آن را عوض كردم مدتي در فروشگاه براي تعمير بود و بعد كه به منزل آورديم بازهم ديديم خراب است، بالاخره مجبور شدم آن را به تهران منتقل كنم و درنهايت ماشين لباسشويي را كه 050 هزار تومان خريده بودم، نزديك 1 ميليون تومان برايم آب خورد و تازه هنوز درست نشده است. وقتي با نمايندگي مجدداً تماس گرفتم مي گويند آن را دور بينداز و يكي ديگر خريداري كن. چون دو سال از تاريخ خريد آن گذشته است. آيا جنس خارجي اين قدر ارزش دارد كه بايد كلي هزينه كنيم.
2502-8091
¤ اقدامات مداخله گرايانه و خصمانه دولت هاي عربستان، قطر، تركيه و كشورهاي غربي عليه ملت سوريه جاي تأسف دارد. حقيقت اين است كه اين كشورها با سكوتي كه در مورد جنايت هاي آل سعود و آل خليفه در كشور بحرين عليه ملت مظلوم اين كشور در پيش گرفته اند ثابت كردند كه حامي تروريست ها و رژيم اشغالگر قدس هستند. در پايان بنويسيد كه ظلم پايدار نمي ماند و حق هميشه پيروز است.
علي نژاد
¤ از نيروي انتظامي درخواست مي شود با موادفروشان شهرك قدس رضوي واقع در اسلامشهر كه به راحتي توسط نوجوانان در برابر ديدگان برخي نيروهاي شما توزيع مي شود برخورد كند و نيز بازرساني را به صورت غيرمحسوس براي برخورد با ماموران احياناً ناتوان اعزام كند.
9341-5093
¤ با توجه به بيكاري بسياري از تحصيل كردگان كشورچطور برخي مديران دوباره بازنشستگان را به كار مي گيرند؟ پس جوانان چه كنند؟
1864-0091
¤ چرا دولت اجازه مي دهد برخي از دفاتر املاك بازار مسكن ملكي و اجاره اي را خراب و سياه كنند؟ واقعاً از عملكرد ضعيف دولت در بخش مسكن و اجاره بها متأسفم.
4821-9091
¤ خدمت سربازي ام را به اتمام رساندم و بيكارم. از دولت و نمايندگان محترم مجلس درخواست وام خوداشتغالي دارم تا بتوانم به زندگي خود سروسامان دهم.
8664-8091
¤ از وزارت آموزش و پرورش درخواست مي شود نسبت به پرداخت مطالبات چندساله معلمان منطقه اسفرورين قزوين اقدام نمايد.
1767-5093
¤ شايسته بود شهرداري دورود به جاي تخريب و بازسازي غيرضروري پل روي رودخانه خيابان امام(ره) مخارج آن را صرف تخريب و حذف پل هوايي روگذر دورود كه يكي از عوامل اصلي ركود اقتصادي در خيابان مزين به نام مبارك امام خميني(ره) و بافت قديم واصيل اين شهر است مي كردند.
اميرمحمد صالحي
¤از صدا و سيما درخواست مي شود در برنامه اي شبيه درس هاي استاد قرائتي به تشريح و تبيين خطبه ها، سيره ها و عملكرد و تأثيرات حضرت زهرا(س) و ائمه اطهار در طول سال بپردازد نه اينكه فقط اختصاص به ايام ولادت و شهادت ذوات مقدسه داشته باشد.
7884-9091
¤اگر اسرائيل غاصب خيلي براي مرگ لحظه شماري مي كند اعلام كند تا فلسطينيان خارج شوند تا آنجا را با خاك يكسان كنيم تا جهان از دست اين جانيان نفس راحتي بكشند.
6340-9093
¤ روستاهاي شاهزاده محمد زيد و جوين كه در فاصله 05 كيلومتري استان سمنان و 02 كيلومتري لاسجرد در امتداد يك خط مرزي و در فاصله هاي 4 تا 5 كيلومتري از يكديگر قرار دارند و اكثر شغل اهالي اين دو روستا كشاورزي، دامداري و باغداري در سطح وسيع است. متأسفانه ناديده گرفتن برخي از مشكلات مثل نداشتن لوله كشي آب و گاز و عدم آنتن دهي تلفن همراه و عدم دريافت سيگنال و فركانس هاي صدا و سيما باعث دلسردي كشاورزان و مهاجرت آنان به شهرها مي شود. لازم است مسئولين امر نسبت به رفع نواقص يادشده اقدام كنند تا منجر به جلوگيري از بيكاري جوانان و كاهش توليد و مهاجرت به شهرها گردد.
علي اصغر درويش از اهالي دو روستاي يادشده
¤ به نيروي انتظامي و شهرداري پيشنهاد مي كنم با توجه به آمار بالاي تاكسي در پايتخت نسبت به زوج و فرد آنها نيز اقدام نماييد تا 05% ترافيك تهران كاهش يابد. اگر در يك خيابان منتهي به مركز شهر تردد كني از بين صد خودرو بدون اغراق مي تواني حداقل 07 تاي آنها را تاكسي هاي متخلف ببيني؟! اكثراً نيز تك سرنشين يا به دنبال دربستي و يا حل مشكل اداري خود در مركز شهر گردش مي كنند.
6284-5093
¤ امثال آقاي اصغر فرهادي كه همنوا با بي بي سي و... به دفاع از مهاجرين افغان مبادرت مي ورزند مثل ما ضربه از بخشي از اين مهاجران نخورده اند كه حالا سينه چاك آنها شده اند.
مشكات
¤ فاضلاب مجتمع هاي مسكوني فاز3 شهر جديد هشتگرد مشكل دارد. به طوري كه در اين محله درياچه به وجود آمده و براي ساكنين آزاردهنده است. گناه شهروندان چيست كه مسئولين آب و فاضلاب با شركت عمران مسئول پروژه هاي مسكوني شهرك اختلاف دارند و هيچ كدام زير بار مسئوليت نمي روند؟
صفري
¤ در محله فرحزاد تهران بسياري از ساكنين بنگاه املاك با جواز و بي جواز راه انداخته اند به طوري كه خانه هاي فاقد سند را نيز به فروش مي رسانند يا اجاره و رهن مي دهند آن هم با مبالغ سنگين عرض مي كنم چرا دولت و مسئولين جلوي اين كارهاي خلاف قانون را نمي گيرند.
8242:8093
6 سالي است كه در بانك مسكن مهر شهر سلماس براي مسكن ثبت نام كرده و وديعه سپرده ام ولي متأسفانه هيچ خبري نيست. از طرفي هم نمي دانيم به كجا شكايت بكنيم كه بتوانيم نتيجه بگيريم.
دهقان پور
¤ كانون وكلا، عدالت را به طور كل زير پا گذاشته است . براي احقاق حق خويش قصد اجتماع در مقابل ساختمان كانون را داريم از مطبوعات درخواست مي كنيم پوشش خبري بدهند.
8573:5093
¤ از باب نهي از منكر به همسايه ام كه از پشت كنتور برق سيم برق وصل مي كرد گفتم اين كارش دزدي و خيانت به بيت المال است. دليل آورد كه مگر خبر فساد بزرگ مالي كشور را نشنيده اي پس چرا بنده را نصيحت مي كني!؟ اگر ديگري دزدي كلان كرد آيا ما هم مجاز به دزدي خرد هستيم؟
3633:1091
¤ درگيري بين ايران خودرو و نهادهاي مسئول باعث شده است كه افرادي كه براي خودرو ثبت نام كرده اند، پشت اين دعوا سرگردان بمانند.
مقدم
¤ پيام تبريك الهام علي اف به اسرائيل در سالگرد تأسيس رژيم نامشروع صهيونيستي فقط بايد از طرف شخص ايشان باشد كه توسط آمريكا به مردم آذربايجان تحميل شده است. مگر ملت آذربايجان در انتخاب ايشان دخالتي داشته اند كه راضي به چنين پيامي باشند؟
يك دبير بازنشسته
¤ تمام روزنامه هاي صبح را مي خوانم اما روزنامه كيهان يك چيز ديگري است و مطالب آن بسيار خواندني است.
شهروز
¤ از رسانه ملي تقاضا داريم برنامه هاي بيشتري در مورد جزاير ابوموسي نشان دهند كه با هموطنان ساكن در اين جزيره آشنا شويم.
يك ايراني
¤ پس از 4 سال قرار است مطالبات معوق يك ساله كارمندان را از بابت قانون جديد مديريت آن هم به صورت اقساط پرداخت نمايند.چطور اقساط تسهيلات بانكهاي دولتي چنانچه تأخير افتد مشمول جريمه ديركرد مي شود ولي دولت در اين خصوص پس از 4 سال تأخير هيچ جريمه اي به كارمندان پرداخت نمي كنند.
صادق بين
¤ مستمري مستمري بگيران كميته امداد چند ماه است كه عقب افتاده است. ما اقشار ضعيف چگونه زندگي كنيم.
يك مستمري بگير كميته امداد
¤ يك سرپرست خانوار هستم، 2 سال است كه حق اولادم قطع شده است مگر به زنان سرپرست خانوار حق اولاد تعلق نمي گيرد.
شهرري-ك
 



تحت فشار لابي صهيونيست صورت گرفت بيانيه خصمانه اروپا و آمريكا در آستانه مذاكرات بغداد

اتحاديه اروپا و آمريكا در بيانيه هايي كه ديپلمات ها در تهران آن را يك علامت بسيار بد ارزيابي مي كنند حقوق هسته اي ايران را انكار كردند.
بيانيه اتحاديه اروپا كه روز دوشنبه 18 ارديبهشت 1391 (7 مي 2011) صادر شده، از ايران مي خواهد هر چه سريع تر غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورده وحتي تحقيق و توسعه (RD) در اين باره را هم متوقف كند.
گئورگي مارتين زاناتي، نماينده اتحاديه اروپا در كنفرانس وين اين بيانيه را قرائت كرد.
اين بيانيه ها در حاشيه كنفرانس بين المللي عدم اشاعه هسته اي در وين صادر شده است.
198 كشور در اين نشست كه دستور كار آن بررسي دستور كارهاي كنفرانس بازنگري NPT است، شركت داشته اند.
همچنين آمريكا هم خواهان آن شد كه ايران براي نشان دادن پاي بندي خود به معاهده عدم اشاعه، «گام هاي عملي و فوري» بردارد.
اين درخواست از سوي رابرت وود، نماينده آمريكا در كنفرانس خلع سلاح وين مطرح شد.
كارشناسان عقيده دارند مغايرت اساسي اين اظهارات با روح حاكم بر كنفرانس استانبول 2 نشان دهنده آن است كه غرب يك بار ديگر در حال اثبات اعتمادناپذيري خود است.
ايران و 1+5 در استانبول توافق كردند، دستور كار مذاكرات بغداد تدوين يك مداليته جامع باشد.
يك ديپلمات در تهران دراين باره گفت: «ما اين سخنان را علامتي بسيار بد و ناشي از سفر اخير ياكوف آميدرو به اروپا ارزيابي مي كنيم». وي اضافه كرد: «اين اظهارات دورنماي مذاكرات بغداد را زير سؤال مي برد».
اسرائيل، ياكوف آميدرو رئيس شوراي امنيت ملي خود را هفته گذشته به اروپا فرستاد تا درباره مسئله هسته اي ايران با مقام هاي اروپايي گفت وگو كند. گزارش ها نشان مي دهد آميدرو به شدت از امتيازدهي 1+5 در مذاكرات به ايران نگران بوده است.
كارشناسان عقيده دارند به اين نكته بايد به طور جدي توجه كرد كه مخاطب بسياري از اظهارات آمريكايي ها و اروپايي ها از حالا تا مذاكرات بغداد، نه ايران بلكه اسرائيل و هدف هم آرام كردن صهيونيست هاست.

 



كدخدايي: اخطار رئيس جمهور به شوراي نگهبان خلاف قانون اساسي است

سخنگوي شوراي نگهبان گفت: رئيس جمهور براساس اصل 113 نمي تواند به شوراي نگهبان و نهادهاي خارج از قواي سه گانه تذكر و اخطار دهد.
عباسعلي كدخدايي درباره نامه اخير رئيس جمهور گفت: با توجه به اين كه قبلا شوراي نگهبان اعلام نظر كرده بود هم در نظرات تفسيري و هم نتايج كارگروه حل اختلاف كه در شورا تشكيل شده بود، رئيس جمهور براساس اصل 113 نمي تواند به شوراي نگهبان و نهادهاي خارج از قواي سه گانه تذكر و اخطار دهد.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان افزود: بنابراين نامه رئيس جمهور محترم مبني بر مغايرت مصوبه مربوط به نظارت بر نمايندگان مجلس برخلاف اصل 113 قانون اساسي مي باشد.

 



با احضار 7 متهم جديد دهمين دادگاه فساد مالي 24 ارديبهشت برگزار مي شود

دهمين جلسه دادگاه فساد بزرگ مالي 24 ارديبهشت ماه براي رسيدگي به اتهامات 7 متهم ديگر اين پرونده برگزار خواهد شد.
در اين جلسه قرار است متهمان جديدي پاي ميز محاكمه قرار گرفته و از اتهامات خود دفاع كنند. در اين جلسه قاضي فراهاني به عنوان نماينده دادستان كيفرخواست متهمان جديد را قرائت مي كند.
قاضي سراج رئيس دادگاه با تاييد اين خبر به مهر گفت: دهمين جلسه دادگاه با حضور هفت متهم جديد و يك مطلع برگزار مي شود.
وي افزود: روز يكشنبه جلسه دادگاه در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.
در جلسه قبلي دادگاه كه 17 ارديبهشت برگزار شد به اتهامات هفت تن از متهمان پرونده رسيدگي شد كه يكي از آنها به صورت غيابي محاكمه شد.
تاكنون آخرين دفاعيات 17 تن از متهمان پرونده فساد مالي بزرگ اخذ شده اما دفاعيات مه آفريد اميرخسروي همچنان ناتمام باقي مانده است.
جلسه دادگاه در حالي برگزار مي شود كه كيفرخواست 12 متهم جديد اين پرونده صادر و به دادگاه فرستاده شده است. دادستان كل كشور نيز اعلام كرد پرونده خاوري هم به زودي به دادگاه فرستاده مي شود و متهم در صورت عدم بازگشت به طور غيابي محاكمه خواهد شد.

 



آيت الله مصباح يزدي: حفاظت از دين و دستاوردهاي انقلاب مهم ترين وظيفه نمايندگان منتخب است

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در توصيه به نمايندگاني كه در دور دوم انتخابات توسط مردم انتخاب شده و به مجلس راه يافتند، تصريح كرد: حفاظت از دين و دستاوردهاي انقلاب مهم ترين وظيفه نمايندگان منتخب محسوب مي شود.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت وگو با فارس درباره تشكيل جبهه پايداري و دليل حمايت از اين جبهه اظهار داشت: دليل حمايت بنده از جبهه پايداري ورود و قرار گرفتن افراد صالح تر در رأس كار بود.
آيت الله مصباح به جوانان توصيه كرد خدا را فراموش نكنند تا همه مشكلات شان درست شود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در توصيه به نمايندگاني كه در دور دوم انتخابات، توسط مردم انتخاب شده و به مجلس راه يافتند، تصريح كرد: آنها بايد ببينند خدا از آنها چه خواسته و طبق آن عمل كنند، لذا حفاظت از دين و دستاوردهاي انقلاب مهم ترين وظيفه نمايندگان منتخب محسوب مي شود.

 



زيباري: عراق در مذاكرات هسته اي بغداد صرفاً ميزبان است

وزير امور خارجه عراق گفت: در مذاكرات هسته اي ايران با كشورهاي 1+5 كه در بغداد برگزار مي شود، عراق صرفاً ميزبان است.
هوشيار زيباري در گفت وگو با شبكه تلويزيوني العربيه گفت: ما تنها ميزبان اين مذاكرات هستيم و در اين مذاكرات طرف نيستيم و ما براي اين گفت وگوها نقش كمك كننده، تسهيل كننده و ميزبان را برعهده داريم.
وي ابراز اميدواري كرد نشست ايران با كشورهاي پنج به علاوه يك نتايج خوبي دربر داشته باشد.
هوشيار زيباري گفت: ما با تمام كشورهاي حاضر در اين گفت وگوها رابطه داريم و كشور ميزبان مي تواند به صورت غيرمستقيم براي موفقيت اين گفت وگوها تلاش و كمك كند و ما با همه طرف هاي اين گفت وگوها در تماس هستيم.
گفتني است، نشست بغداد با هدف ادامه روند مذاكرات هسته اي بين جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي 1+5 به عنوان دومين نشست بعد از نشست اسلامبول در سال جاري، سوم خردادماه امسال برگزار مي شود.

 



هالوي تونسي كه با طناب پوسيده اپوزيسيون ايراني خودكشي كرد (خبر ويژه)

رئيس يك شبكه تلويزيوني تونس كه فيلمي ضداسلامي را پخش كرده بود مي گويد 6 هزار مسجد در اين كشور عليه وي هستند اما دوستان لائيكش همه پشت او را خالي كرده اند.
شبكه تلويزيوني «نسمه» چندي پيش به خاطر پخش يك فيلم كارتوني ضدديني كه توسط يكي از اعضاي اپوزيسيون ايراني (مرجان ساتراپي) ساخته شده، مورد اعتراض مردم مسلمان و انقلابي تونس قرار گرفت. مردم خواستار اعدام «نبيل القروي» بودند اما دادگاه وي را به جريمه مالي محكوم كرد.
القروي در مصاحبه با خبرنگار راديو زمانه (رسانه عناصر ضدانقلاب ايراني مقيم هلند) گفت: من با نمايش اين فيلم مي خواستم به تونسي ها درباره تكرار انقلاب ايران هشدار دهم. اما معترضان به خانه من ريختند و شعار «الكافر، الكافر» مي دادند. آنها حمله كردند به تلويزيون من و گفتند صهيونيست و فراماسون است. آنها داراي 6 هزار مسجد هستند، يعني اسلامگراهايي كه همه جا از جمله ايران هستند؛ همان هايي كه ماجراي كاريكاتوريست دانماركي را علم كردند.
وي درباره اين پرسش كه «واكنش ديگران از جمله روشنفكران و جامعه مدني و رسانه ها و گروه هاي دموكراسي خواه چه بود؟» گفت: هيچ! (محكم مي گويد و اين كلمه را تكرار مي كند). نه از گروه ها صدايي بلند شد و نه رسانه ها و روزنامه نگاران از من حمايت كردند. در يك لحظه ديدم تنها شده ام. در مقابل 6 هزار مسجد كه حكم قتل مرا داده اند. من بودم و كساني كه مي گفتند خطر اسلامگراها آن قدر جدي نيست و... حالا خاموش شده بودند و اصلاً معلوم نبود كجا هستند. روزنامه ها در ذهن و با سكوتشان مرا كشته بودند. معلوم است كه ترسيده ام. چه كسي نمي ترسد در اين شرايط؟
خبرنگار مي پرسد «نبيل! من درك نمي كنم. بالاخره در تونس يك دولت جديد روي كار آمده كه ادعا مي كند سكولار است و دولت اسلامگرايان نيست. چرا از تو حمايت نمي كنند؟» و او پاسخ مي دهد: براي اينكه ادعا[ي اسلامگرايي] ندارد ولي در عمل هست. (واضح و شمرده مي گويد:) دولت تونس، يك دولت اسلامگراست و از اسلامگراها حمايت مي كند. اصلاً آنها مرا پاي دادگاه كشاندند. من رسماً پوزش خواستم و گفتم قصد توهين به هيچ فرد و گروه و ديني را ندارم. اما اين كافي نبود و آنها مرا به دادگاه كشاندند. 500 وكيل و حقوقدان بر ضد من و به طرفداري از آنها مشورت مي دادند و من باور دارم كه اين خواست، خواست دولت جديد تونس بود و در نهايت مرا به پرداخت 1500 يورو جريمه نقدي محكوم كردند اما جالب است بدانيد وقتي كه من عذرخواهي كردم، همان روشنفكراني كه قبلش كمترين حمايتي از من نكرده بودند و به تماشا نشسته بودند، به من تاختند كه نبيل از افراط گراها عذرخواهي كرد. حالا هم مخالفان مي گويند به كمتر از نابودي نبيل القروي راضي نيستيم. حس ناامني همه جا با من است. از من سلمان رشدي ديگري ساخته اند.
يادآور مي شود محافل رسانه اي غرب پس از پيروزي انقلاب تونس تلاش فراواني به كار بسته اند تا هويت اسلامي مردم و دولت تونس را كتمان كنند.



 



اگر «انحراف» واقعيت ندارد پس چرا سانسور و كتمان و تحريف؟! (خبر ويژه)

روزنامه ايران به شيوه مألوف يك سال پيش، به انكار و كتمان دستور رهبرمعظم انقلاب پرداخت.
اين روزنامه پريروز در نوشته اي كه «بركات بردباري» نام دارد اما تماما رپرتاژ ويژه براي محمدشريف ملك زاده است، انكار كرده كه نامبرده با عفو رهبر انقلاب- در پي درخواست يك مقام اجرايي و... - از ادامه تعقيب قضايي و مجازات مسلم نسبت به تخلفات ارتكابي رهايي يافته است. اين روزنامه سال گذشته نيز تا مدت ها حكم رهبر معظم انقلاب درباره ابقاي وزير اطلاعات را با وجود انتشار از سوي دفتر معظم له انكار و كتمان حقيقت مي كرد.
معاون سياسي دفتر مشايي در روزنامه ايران ادعا كرده كه «مبارزه با انحراف» اسم رمز ظلم به رئيس جمهور و ياران وي است. وي همچنين تعقيب قضايي ملك زاده از سوي مراجع قانوني را «اقدامات عناصر خودسر و جاهل» خوانده و نوشته است: بدون ترديد همه كساني كه به علل مختلف به كجراهه رفتند و به خادمان ملت در دولت ظلم كردند، همواره امكان مهلت جبران را دارند.
روزنامه ايران با كتمان تخلفات عديده كساني چون ملك زاده ادعا كرده كه اين تعقيب هاي قضايي، در راستاي پروژه ضدانقلابي «نه! احمدي نژاد» صورت مي گيرد.
شايان ذكر است موضوع عفو ملك زاده هم از سوي دادستان تهران و هم سخنگوي قوه قضائيه مورد تأييد و تصريح قرار گرفته است. اما روزنامه ايران روز گذشته ضمن انتشار سخنان محسني اژه اي سخنگوي قوه قضائيه، اظهارنظر صريح وي مبني بر اينكه ملك زاده با «عفو» آزاد و قرار منع تعقيب براي نامبرده صادر شده را سانسور كرد تا ادعاي قبلي اين روزنامه مبني بر عدم عفو ملك زاده زير سوال نرفته باشد!!
در روزگار اصلاحات نيز برخي وابستگان دولت و مجلس مدعي اصلاح طلبي، عليه احكام حكومتي موضع مي گرفتند و در عين حال در بزنگاه ها و تنگناها، از رهبرمعظم انقلاب التماس مي كردند كه با ورود به ماجرا، معضل به وجود آمده را حل كنند!
اما آنچه جاي سوال از روزنامه ايران است اينكه چه كساني مقدمه «نه! احمدي نژاد» را فراهم مي كنند؛ متخلفاني كه در پوشش حمايت از دولت، به انواع مفاسدآلوده مي شوند يا قضاتي كه مي كوشند اين آلودگي ها را از دامن دولت پاك كنند؟ آيا زد و بند و آلودگي به برخي مفاسد، ظلم و خيانت به رئيس جمهور و جمهوري اسلامي است يا مبارزه با عوامل اين زد و بندها؟ كدام سند براي وجود انحراف، روشن تر از اين كه روزنامه رسمي دولت و معاون سياسي آقاي مشايي براي دفاع از يك مجرم قلم فرسايي كند و اصل «عفو» نامبرده را كه از سوي مراجع رسمي قضايي اعلام شده، انكار نمايد يا اظهارات سخنگوي قوه قضائيه را سانسور و تحريف كند؟! كدام انحراف بزرگ تر از اين كه به اعتبار برخي كج فهمي ها، تعصبات باطل يا آلودگي هاي سياسي و اقتصادي، مفسدان اقتصادي نظير امير خسروي امكان كلاهبرداري ها و شيادي هاي كلان را يافتند و با آقاي «ا-ر-م»! در هتل لاله رو به رو نشستند؟! و... البته كه «همواره امكان و مهلت جبران» وجود دارد.

 



خاتمي خنجر زد يا اپوزيسيون كه كلاه تحريم را سر اصلاح طلبان گذاشت؟ (خبر ويژه)

مجادله در محافل ضدانقلاب بر سر سياست شكست خورده تحريم يا بازگشت توام با شرمندگي به فاز انتخابات ادامه دارد.
شبكه بالاترين نوشت: آقاي خاتمي ما نمي خواستيم باور كنيم اما شما خود خنجري به دست گرفتيد و به سينه اصلاحات خود زديد. شما به ما گفتيد سياستمدار بايد شجاع و نترس باشد كه شما نيستيد. شما به روش خود و موسوي و كروبي به روش خود اجازه عبور از اصلاحات را دادند.
اين پايگاه اينترنتي مي نويسد: شما براي حضور در انتخابات، شرط گذاشتيد كه باز به قول شما كف خواسته ها بود. بعد با حضور خود پاي صندوق هاي راي همه ما را شگفت زده و مايوس كرديد. گفتيد از برنامه جناح حاكم باخبر شده ايد دسيسه اي در كار بود و با اين كار خواستار زنده ماندن جريان اصلاحات بوديد، آن هم در شرايطي كه آقايان موسوي و كروبي بيش از يك سال است كه در حبس خانگي و وضعيتي بدتر از انفرادي در زندان هستند. گفتيد كه به زودي سخن مي گوييد اما بيش از دو ماه است هيچ سخني نگفته ايد حتما پيش خود فكر كرديد فراموش مي كنند و نيازي به توضيح نيست. شما وظيفه خود را به انداختن شال به گردن موسوي محدود كرديد اما بعد با انداختن راي در انتخابات مجلس- با وجود همه اتفاقات- يك بمب خبري منفجر كرديد كه تحريم را در حاشيه قرار داد. شما شديد شاه ماهي خبري حاكميت. تا همين چند وقت پيش به قول كيهان، از سران فتنه بوديد اما شديد محبوب كيهان. كجاييد آقاي خاتمي؟؟؟ شما خود به سينه اصلاحات خنجر زديد و ما بسيار ممنونيم از شما.
از سوي ديگر «جرس» وابسته به حلقه لندن با اشاره به بگومگوها و سردرگمي هاي پديد آمده ناشي از شكست سناريوي تحريم و راي خاتمي نوشت: توقع از خاتمي مبني بر اينكه شفافيت به خرج مي داد، سطحي است. چرا كه اگر مي گفت مي خواهد راي دهد، بسياري از طرفداران تحريم مي گفتند خاتمي در تحريم كارشكني كرد. در حقيقت خاتمي سعي كرد از اين كار پرهيز كند و كوچك ترين خللي به پروژه تحريم وارد نكرد. او به بدنه حامي خود نيز اين پيام را داد كه راي دادن وي نافي تاكتيك عدم مشاركت فعال نبوده است. البته يكي از عوارض راي دادن خاتمي انحراف از تحليل دستاورد تحريم انتخابات بود چرا كه مورد حمايت بي سابقه طيف وسيعي از نيروهاي سياسي قرار داشت و بنابراين بايد بدون بزرگنمايي و به طور واقع بينانه ارزيابي شود. حاميان تحريم اكنون بايد تشريح كنند كه دقيقا چه بهره برداري مشخصي انجام گرفته است؟ آيا مصاديقي وجود دارد كه با استناد به آن بر ادامه تاكتيك تحريم در انتخابات آتي تاكيد ورزيد. اگر هم تحريم دستاورد خاصي نداشته، بايد با توجه به اين تجربه براي انتخابات 12ماه بعد برنامه ريزي كرد.
گفتني است پيش از اين برخي عناصر فراري گروهك ملي مذهبي -نظير تقي رحماني- از اصلاح طلبان و گروه هاي برانداز خواسته كه مجددا بر سر نقطه انتخابات با هم به تفاهم برسند و همكاري را از سر بگيرند. آنها البته توضيح نداده اند كه تكليف شان با ادعاي دروغ تقلب 11ميليوني در انتخابات چيست و اگر فعاليت انتخاباتي درست بود، چرا حماقت تحريم را مرتكب شده و در آستين اصلاح طلبان چپاندند؟!

 



من بي گناهم! فقط چند نفر را كشته ام! (خبر ويژه)

ارگان رسانه اي اپوزيسيون پاريس در تلاش براي مظلوم نمايي و حمايت از يك عضو گروهك تروريستي منافقين، اطلاعات جالبي را منتشر كرد. پاريس يكي از مراكز اقامت منافقين در اروپاست.
«روز آن لاين» ضمن ترتيب دادن مصاحبه با همسر «غلامرضا-خ» خبر از محكوميت نامبرده به اعدام داده اما مدعي شد نامبرده بي گناه است.
با اين وجود در لابلاي مصاحبه معلوم مي شود نامبرده عضو گروهك تروريستي منافقين بوده است. همسر اين منافق كه خود محكوم به 7 سال زندان بوده اما مورد رأفت اسلامي قرار گرفته و آزاد شده مي گويد: همسرم اعتراف كرده كه به سازمان مجاهدين خلق كمك مالي كرده است. مي گويند از كامپيوتر او مداركي درآورده اند كه با اين سازمان ارتباط داشته و عكس فرستاده. همسرم ماهها تحت نظر بوده و مي گويند كه قصد داشته از ايران برود و به سازمان در عراق بپيوندد. همسرم در اعترافاتش نوشته كه قصد داشته برود اما سازمان گفته در ايران بمان.
همچنين در ادامه اين مصاحبه معلوم مي شود كه آقاي «خ» پيش از اين در دهه 60 به خاطر همكاري با منافقين به 10سال زندان محكوم شده و او نيز بعد از 5 سال عفو خورده و آزاد شده و همچنين اينكه خواهر همسر نامبرده نيز جزو منافقين اعدامي دهه 60 است!
منافقين سال 1360 پس از آشكار شدن سقوط بني صدر وارد فاز ترور و بمب گذاري و جنايت شدند و هزاران نفر شامل منتخبان مردم و شهروندان عادي را با قساوت تمام به شهادت رساندند. آنها سپس به عراق گريخته و تبديل به تروريست هاي مزدور استخبارات صدام شدند.
همسر منافق مورد اشاره درباره بيانيه سازمان منافقين كه بخش ديگري از هويت آقاي «خ» را لو مي دهد، مي گويد آنها غلط كرده اند بيانيه داده و اتهامات او را اثبات كرده اند.

 



تحريمي ها گرد و خاك كردند 55 هزار رأي اين آقا كم شد! (خبر ويژه)

«حكايت اپوزيسيون جمهوري اسلامي مدت هاست كه با درنورديدن مرزهاي تراژدي به سطوح كمدي آن هم در مبتذل ترين شكل ممكن رسيده است».
داريوش سجادي همكار نشريات سابق زنجيره اي كه اكنون در خارج اقامت دارد، ضمن درج مطلب فوق نوشت: برجسته ترين نمونه در دسترس اين حكايت ماجراي پيشنهاد «مهدي خزعلي» بود كه قبل از دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، حاملان جنبش سبز را نويد داد كه برخلاف دور نخست كه انتخابات را تحريم كردند و تحقيقاً و به شهادت ايشان و جمعي ديگر از متوهمين اين تحريم با موفقيت اجرا شد (!!!) اين بار بجاي تحريم، بالاتفاق در انتخابات شركت كرده اما تنها به [...] راي دهند.
منطق اين امريه ناظر بر آن بود كه حاملان جنبش سبز در يك رفتار بدون ريسك و خطر و بهداشتي و مدني روز انتخابات پاي صندوق راي حاضر شده و با انباشت آراي خود بنام [...] اولا نماينده اي كه نسبتا با مواضع ايشان نزديك است را با آرائي بالا به مجلس مي فرستند و ثانيا با توجه به حجم آراي يحتمل چند ميليوني، جنبش سبز با بهداشتي ترين شكل ممكن به يك مانور قدرت مثال زدني دست خواهد زد.
وي مي افزايد: علي ايحال بعد از اين پيشنهاد كورتكس سوز بود كه جماعت سبز از يمين و يسار به تكاپو افتادند. ابتدا مسعود بهنود تواضع به خرج داد و خطاب به امت سبزش فرمود امريه قبلي من مبني بر تحريم انتخابات حاذقانه نبود و اشتباه كردم اما اين بار شركت در انتخابات و دادن تك راي را تجويز مي كنم و لابد امت ايشان هم فرمودند «لبيك-اللهم لبيك»!
سجادي در ادامه اين تحليل مي نويسد: فرض ثابت در جميع فرمايشات اين رهبران فرهمند اپوزيسيون اين بود كه پايگاه ميليوني دارند و آن پايگاه گوش به دهان آنهاست. خلاصه انتخابات، برگزار شد و آن فرد حائز 380 هزار رأي از ميان بالغ بر 6 ميليون شهروند شد! اما شيرين ترين بخش كمدي آنجا بود كه آقاي پيشنهاد دهنده، فرداي انتخابات در وبلاگ خود نوشت «اين نشان از موفقيت طرح تك رأي و ثبت يك پيروزي براي معترضين است».
البته آقاي سجادي فراموش كرده اشاره اي به كاهش 55هزار رأي نامزد مورد اشاره در مرحله دوم نسبت به مرحله اول داشته باشد. به عبارت ديگر 433 هزار رأي نامزد مذكور در مرحله دوم به 380 هزار رأي كاهش يافت كه احتمالا وزن جريان سبز كذايي را نشان مي دهد! احتمال مي رود حمايت هاي اين چنيني علت بدگماني بيشتر مردم و سقوط آراي نامزد مذكور بوده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14