(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - شماره 20204 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هاشمي رفسنجاني در جمع خانواده شهداي هسته اي: همه بايد بكوشيم رهروان لايق و صادق شهدا باشيم
وزير دفاع خواستار تشكيل بانك دريايي شد
پرتاب ماهواره هاي جديد پژوهشي در سال 91
شجوني: نمايندگان مجلس نهم به جاي جبهه بندي خود را وقف مردم كنند
برنامه ايران براي دوره 3 ساله رياست بر جنبش عدم تعهد
تجليل از 50 زن برگزيده كشور
انتقاد معاون وزير علوم از ركود همكاري هاي صنعت نفت با دانشگاه ها
توافقات 400 ميليون دلاري ايران و سودان
نخست وزير جديد اردن: حمله به ايران ثبات منطقه را در معرض تهديد جدي قرار مي دهد
توسط اتحاديه موسسات قرآني استان تهران كليه مربيان قرآني استان تهران تكريم شدند
سردار رزمجو: جنوب خليج فارس به انبار اسلحه آمريكا و اروپا تبديل شده است
ديكتاتورهاي عرب خواستار مقابله با شبكه العالم شدند
بختياري: ديوان عدالت در حال بررسي شكايت مطرح شده عليه مرتضوي است
لايحه حقوق مالكيت ادبي و هنري به هيئت دولت فرستاده مي شود
ابلاغ وام 40 ميليوني خبرنگاران استاني از هفته آينده
مطابق سند چشم انداز 1404تعداد مراكز كانون پرورش كشور به 2000 افزايش مي يابد
اجراي 310 طرح فاضلاب و آبرساني شهري در كشور
اخبار ادبي و هنري



هاشمي رفسنجاني در جمع خانواده شهداي هسته اي: همه بايد بكوشيم رهروان لايق و صادق شهدا باشيم

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انقلاب، نظام و كشور متعلق به شهدا، ايثارگران و جوانان دلسوز است و همه بايد بكوشيم رهرواني لايق و صادق براي شهدا و خدمتگزار مردم عزيز ايران باشيم.
همسر و فرزندان شهداي علمي و هسته كشورمان، شهيد علي محمدي، شهيد شهرياري و شهيد رضايي نژاد با آيت الله هاشمي رفسنجاني ديدار و گفتگو كردند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار با خانواده هاي شهداي گرانقدر علمي و هسته اي كشورمان را مغتنم و باارزش خواند و با اشاره به جايگاه بلند علمي و معنوي اين عزيزان گفت: تروركنندگان اين عزيزان، مزدوران وطن فروشي بودند كه دشمن علم و دانش و پيشرفت كشور بودند و روزي خداوند انتقام اين عزيزان و خانواده هاي آنان را خواهد گرفت.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به جايگاه شهدا نزد خداوند تصريح كرد: اگرچه همه انسان ها پس از مرگ، روزي زنده مي شوند، اما خداوند در قرآن مؤكداً از ما مي خواهد كه شهدا را مرده نپنداريم، چون رزق و روزي مي خورند، آنان زنده هستند و اين نكته مهمي است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ان شاءالله خداوند توفيق و لياقت ادامه راه نوراني و اهداف بزرگ اين عزيزان را به همه بدهد، با توجه به سخنان خانواده شهداي هسته اي در مورد برخي مسائل جامعه، تصريح كرد: همسران شهيد شما در عمل و با شهادت خود ثابت كردند كه بهترين راه مقابله با دشمنان، ارتقاي علمي و كوشش و جهد در جهت پيشرفت علمي، اقتصادي و فرهنگي كشور است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني ايران را برخوردار از نخبگان علمي گمنام و جوانان هوشمند فراواني چون شهداي علمي و هسته اي كشور خواند و با اشاره به لزوم حفظ اين سرمايه عظيم انساني تأكيد كرد: انقلاب، نظام و كشور متعلق به شهدا، ايثارگران و جوانان و دلسوزان كشور است و همه ما بايد بكوشيم رهرواني لايق و صادق براي شهدا و خدمتگزار مردم عزيز ايران باشيم.

 



وزير دفاع خواستار تشكيل بانك دريايي شد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خواستار تشكيل بانك دريايي شد و گفت: طرح جامع حمل و نقل دريايي براي توسعه اقتصادي بنادر بايد تدوين شود.
سرتيپ احمد وحيدي در بيستمين همايش ارگان هاي دريايي در كيش با اشاره به اهميت حمل و نقل در كاهش قيمت تمام شده، گفت: 230هزار كيلومتر مساحت خليج فارس است كه نيمي از آن به ايران تعلق دارد، همچنين بيشترين تعداد جزاير و طول ساحلي خليج فارس مربوط به ايران است كه اينها نشان مي دهد ما كشوري دريايي هستيم.
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح افزود: 4500 كشتي در دنيا در حال ساخت است كه 35درصد از ظرفيت موجود را نشان مي دهد؛ بنابراين ظرفيت افزايش حمل و نقل دريايي در دنيا وجود دارد.
وي افزود: ايران با 130 شناور تجاري، 50 اقيانوس پيما و 50 كشتي نفتكش جزو كشورهاي مهم در حمل و نقل دريايي به شمار مي رود.
وحيدي با بيان اينكه هنوز به بخش عمده اي از ظرفيت هاي بزرگ حوزه دريايي دست پيدا نكرديم، گفت: بيشترين سازمان ها در حوزه دريا به يكديگر ارتباط دارند و اگر هماهنگي خوبي ميان آنها صورت نگيرد به اهداف كشور دست پيدا نمي كنيم.
وزير دفاع با اشاره به تحريم كشتيراني ايران اظهار داشت: فشاري كه بر كشتيراني تجاري ما وارد مي شود را مي توان با كار حقوقي سنگين محكوم كرد و حتي خسارات بزرگي هم از آنها گرفت، زيرا اين اقدام آنها ناروا و بي دليل است.
وزير دفاع با بيان اينكه شايد نياز به ايجاد بانك دريايي براي سرمايه گذاري در اين حوزه باشد، اظهار داشت: بندر چابهار يك بندر راهبردي و مهم است اما به اندازه كافي از آن استفاده نمي شود، ضمن آنكه قسمت بزرگي از ري اكسپورت كشور ما در كشورهاي ديگر انجام مي شود در حالي كه اگر هماهنگي ميان بانكها و سيستم حمل و نقل باشد، نيازي به اين اقدام نيست.
وي افزود: كشورهاي ديگر با هزينه ما آباد مي شوند و پس از آن طرح هاي غيراصولي و نادرستي مي زنند و در اين ميان كشور ما بي نصيب مي ماند.
وزير دفاع با اشاره به حضور نيروهاي بيگانه در خليج فارس گفت: اينها مهمان هاي ناخوانده اي هستند كه دليلي براي وجود آنها نيست و فقط منطقه را آلوده مي كنند.
وي افزود: آنها از تجارت آزاد حرف مي زنند اما حمل و نقل ما را تحريم مي كنند در حالي كه كشتيراني تجاري وظيفه حمل و نقل كالاي اساسي را به كشور دارد و نبايد تحريم شود.
وي با بيان اينكه حمل و نقل چه ارتباطي به فعاليت هسته اي دارد، گفت: بيشترين حافظ امنيت در خليج فارس و درياي عمان كشور ايران است اما به بهانه امنيت بيگانگان امنيت منطقه را به خطر مي اندازند و با كشتي هايي كه موتور هسته اي دارند، محيط زيست خليج فارس را آلوده مي كنند.
وحيدي افزود: آنها كه مدعي هستند كدام كشتي را از دست دزدان دريايي نجات دادند در حالي كه ايران نمره بالايي در تامين امنيت دارد.
وي به نقش ترانزيت در ديپلماسي كشورها اشاره كرد و گفت: بايد طرح جامع حمل و نقل دريايي تدوين شود و توسعه اقتصادي بنادر را جدي گرفت.

 



معاون وزير علوم خبر داد
پرتاب ماهواره هاي جديد پژوهشي در سال 91

معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فن آوري از پرتاب 2 يا 3 ماهواره ساخت كشور در سال 91 خبر داد.
محمد مهدي نژاد نوري در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: ماهواره هاي فجر، سپهر، پارس، سازمان فضايي از جمله ماهواره هايي هستند كه در حال ساخت و آماده سازي قرار دارند و براساس اطلاعات حداقل 2 يا 3 پرتاب امسال از ماهواره ها صورت مي گيرد.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار مبني بر احساس تأسف مسئولان پارك علوم و فن آوري بوشهر در خصوص حمايت از اين پارك گفت: متأسفانه وزارت نفت بيش از يك سال در سكوت و خاموشي قرار گرفته بود و هرگونه رونوشت و پيغامي كه لازم بود به وزير نفت سابق ارائه شده بود اما پاسخي دريافت نكرده بوديم و هم اكنون خوشحاليم كه مسئولان اين پارك انتقادي در اين مورد دارند.
مهدي نژاد نوري افزود: ما مطمئن هستيم كه پژوهشگران و محققان كشور از توانمندي بالايي برخوردارند چنانچه 3 تا 4 مورد از پروژه هاي كلان امسال به حوزه انرژي و نفت مربوط مي شود. چنانچه اميدواريم حجم سفارشات نفت و گاز به شكل نمايي افزايش يابد.
مهدي نژاد در خصوص همكاري با وزارت دفاع گفت: چون دفاع يك امر ملي است پس بايد بتوانيم در بخش دفاع روي پاي خود بايستيم چنانچه هم اكنون اكثر دانشگاه هاي ما به نوعي با پروژه هاي دفاعي درگير هستند و در اين زمينه فعاليت مي كنند.
وي افزود: اگر به خواست خداوند آن قانون 700 ميليارد تومان عملياتي شود ما مي توانيم در سال جاري حداقل نيروي پارك هاي علم و فن آوري را به 4 هزار نفر برسانيم. مهدي نژاد افزود: تعداد زيادي پارك هاي علم و فناوري وجود دارد كه البته ظرفيت هاي ساختاري زيادي ايجاد شده كه البته ما نيز از همه آنها حمايت لازم را انجام مي دهيم.

 



شجوني: نمايندگان مجلس نهم به جاي جبهه بندي خود را وقف مردم كنند

عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز حفظ وحدت در اردوگاه اصولگرايان را لازم و ضروري دانست و از نمايندگان مجلس نهم خواست تمام تلاش خود را به جاي جبهه بندي صرف خدمت به مردم كنند.
حجت الاسلام جعفر شجوني در گفت وگو با مهر، به جايگاه مهم مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و از نمايندگان مجلس نهم خواست تا تمام تلاش خود را صرف خدمت به مردم كنند، وظيفه نمايندگي سنگين است و بايد منتخبين ملت پس از شكل گيري مجلس با قوت و قدرت در صحن علني و كميسيون ها در جهت رفع مشكلات مردم و اجراي دقيق وظايف و برنامه هاي نمايندگي تلاش كنند.
وي همچنين خطاب به نامزدهاي راه نيافته به مجلس گفت: خدا را شكر كنيد كه اين وظيفه سنگين برعهده شما قرار نگرفت البته مي توانيد در حوزه هاي ديگر به مردم و كشور خدمت كنيد.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه ما از همان ابتدا تمايل داشتيم كه اصولگرايان با ليست واحد وارد انتخابات شوند، افزود: اينگونه نشد و از جريان اصولگرا دو فهرست منتشر شد و اين دو جبهه در انتخابات با يكديگر رقابت كردند ولي الان رقابت ها به پايان رسيده و از دو فهرست افرادي به مجلس راه يافتند، اميدواريم منتخبان ملت در مجلس نهم با هم باشند و رقابت ها را به رفاقت تبديل كنند.
اين فعال سياسي ادامه داد: اعضاي جبهه متحد و پايداري كه به مجلس راه يافتند دشمن هم و دشمن نظام و رهبري نيستند از اين رو اميدواريم با وحدت در طرح ها و لوايح شركت كنند، عدم وحدت و اختلاف بين ما فقط باعث شادي دشمن مي شود.
شجوني با بيان اينكه متاسفانه در اين دوره از انتخابات شاهد بداخلاقي هاي انتخاباتي، تهمت ها و تخريب ها بوديم، گفت: نوك اين بداخلاقي ها رو به علما و بزرگاني همچون آيت الله مصباح يزدي و مهدوي كني قرار گرفت.
وي تاكيد كرد: هيچ كس نمي تواند با اين تخريب ها حضرات آيات مصباح يزدي، مهدوي كني، يزدي و خوشوقت را از رده خارج كند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در ادامه درباره انتخاب رئيس مجلس نهم افزود: الان آقايان حداد عادل و لاريجاني به عنوان گزينه هاي اصلي رياست مجلس آينده شناخته مي شوند، نبايد اين دو بزرگوار را رو به روي هم قرار داد، هر كس رئيس مجلس شد بايد به آن احترام گذاشت.
شجوني همچنين همه فعالان سياسي را به فصل الخطاب دانستن فرمايشات رهبري توصيه كرد و با بيان اينكه بايد همگان مطيع رهبري عزيز باشيم، گفت: به عنوان مثال بنده شخصا مخالف مجيد انصاري هستم اما از آنجا كه رهبري وي را به عنوان عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخاب كرده اند اين انتصاب را مي پذيرم و به حكم ايشان احترام قائلم.
وي خاطرنشان كرد: رهبر انقلاب همواره بر جذب حداكثري و دفع حداقلي تاكيد دارند و مي خواهند از تمامي نيروها با سلايق مختلف كه در نظام حضور دارند استفاده كنند.
حضور 40 نامزد اختصاصي ايستادگي در بهارستان نهم
رئيس ستاد انتخابات جبهه ايستادگي ايران اسلامي با بيان اينكه جبهه متبوعش احترام خاصي براي حداد عادل قائل است، گفت: اما علي لاريجاني را گزينه مناسبي براي رياست مجلس نهم مي دانيم.
سيد ابوالقاسم رئوفيان با بيان اينكه 100 نفر از نامزدهاي مورد حمايت جبهه ايستادگي توانستند به بهارستان راه يابند، افزود: اين 100 نفر در ليست هاي ديگر نيز حضور داشتند، اما اگر بخواهيم به نامزدهاي اختصاصي جبهه ايستادگي اشاره كنيم بايد بگويم كه 40 نامزد اختصاصي اين جبهه با حمايت هاي ما پيروز انتخابات شدند.
وي با بيان اينكه با اين تعداد مي توان فراكسيون اختصاصي ايستادگي را در مجلس نهم تشكيل داد گفت: البته افراد مستقل و يا كساني كه در فهرست هاي ديگر قرار داشتند تمايل خود را براي حضور در فراكسيون ايستادگي اعلام كردند، از اين رو مي توان از اين فراكسيون به عنوان يكي از فراكسيون هاي فعال در مجلس نهم نام برد.

 



صالحي تشريح كرد
برنامه ايران براي دوره 3 ساله رياست بر جنبش عدم تعهد

وزير امور خارجه كشورمان در يادداشتي با اشاره به برگزاري اجلاس آتي جنبش عدم تعهد در تهران برنامه هاي جمهوري اسلامي ايران براي رياست 3 ساله بر اين جنبش را تشريح كرد.
«علي اكبر صالحي» در بخش هايي از اين يادداشت آورده است: سابقه درخشان جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از كشورهاي مستقل عضو در نفي سلطه قدرت هاي استعماري و همخواني ذاتي فلسفه سياسي آن با اصول جنبش عدم تعهد موجب شد تا در تير ماه 88 و طي جريان اجلاس پانزدهم سران در شرم الشيخ مصر، رياست جمهوري اسلامي ايران بر جنبش و شانزدهمين نشست سران عدم تعهد با اجماع به تصويب برسد.
جنبش عدم تعهد (NAM) به عنوان بزرگترين نداي جمعي استقلال طلبي سياسي، نظامي و اقتصادي كشورهاي مستقل جهان در سال 1961 و دوران جنگ سرد پايه گذاري شد، دوراني كه ويژگي اصلي نظام بين الملل بر مبناي دو قطب بزرگ سياسي - نظامي آن دوران يعني بلوك شرق به رهبري شوروي سابق و بلوك غرب به رهبري آمريكا شكل گرفته بود.
نظام جمهوري اسلامي ايران از بدو تاسيس با توجه به اصول انقلاب اسلامي از جمله اصل «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي»، سياست خارجي خود را همسو با اهداف جنبش عدم تعهد يافت كه در نخستين فرصت يعني سال 1358 (اكتبر 1979) در نشست ششم سران در هاوانا به عنوان هشتاد وهشتمين كشور عضو پذيرفته شد.
با عنايت به همسويي ياد شده و انديشه سياسي اصيل و جهانشمول ايران اسلامي، كشور ما از آغاز الحاق به اين جنبش به عنوان يكي از كشورهاي پيشرو و صاحبنظر در پيشبرد اهداف آن شناخته مي شود.
بدين ترتيب جمهوري اسلامي ايران به عنوان، رئيس آتي جنبش عدم تعهد (كه رياست كميته هماهنگي و عضويت تروئيكاي جنبش را نيز به مدت 9 سال به عهده دارد) طي دوران رياست 3 ساله خويش بر دومين سازمان بين الدولي بزرگ جهان پس از سازمان ملل متحد، نقش موثري بر هدايت فعاليت هاي جنبش عدم تعهد ايفا خواهد كرد.
جمهوري اسلامي ايران با عنايت به تعهد مسئولانه و آرمانهاي ذكر شده در اين دوره به فضل الهي بيشترين تلاش خود را براي عملي ساختن منويات بنيانگذاران و اعضاي آن از جمله از طريق حفظ وحدت و همدلي اعضا و مشاركت فعال جنبش در مناسبات بين المللي در جهت منافع اعضا به كار خواهد بست.
در اينجا مايلم به عنوان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران آمادگي كامل دولت و ملت بزرگ ايران را براي ميزباني گرم و صميمانه ويژه ايراني از سران و ساير اعضاي هيات كشورهاي عضو، ناظر، مهمان و همچنين سازمان هاي بين المللي اعلام نمايم.

 



با حضور رئيس جمهور در هفته زن صورت مي گيردتجليل از 50 زن برگزيده كشور

سرويس اجتماعي -
در هفته زن از 50 زن برگزيده با حضور رئيس جمهور در مشهد مقدس تجليل مي شود.
به گزارش كيهان، دكتر مريم مجتهدزاده، رئيس دفتر امور زنان در جمع خبرنگاران با اشاره به اجراي سه هزار و712برنامه براي بزرگداشت هفته زن در سراسر كشور افزود: همايش بزرگ تقدير از 50 بانوي برگزيده كشور با عنوان «بانوي بصير» با حضور رئيس جمهور در مشهد مقدس در روز شنبه 23 ارديبهشت ماه 1391 برگزار خواهد شد كه ضمن آن كتاب هاي «زن، جنگ، ادبيات»، «بانوي لاله ها»، «آبي آرام»، «مثل شكوفه انار» و «زنان بصير ايران اسلامي» رونمايي مي شود.
رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در ادامه اين نشست درباره بحث اشتغال زايي زنان گفت: براساس طرح توسعه مهر در بخش كشاورزي با محوريت رئيس جمهور و با حمايت مالي و اقتصادي بانك كشاورزي اختصاص تسهيلات به ميزان 300 ميليون ريال براي دختران فارغ التحصيل بخش كشاورزي زراعت، دامپروري، شيلات، باغداري در زمينه بهره مندي از تخصص هاي بخش كشاورزي همانند ايجاد مجتمع هاي گلخانه اي- كلينيك هاي گياه پزشكي و... كه تفاهمنامه در حال امضا توسط مركز و مديرعامل بانك كشاورزي است.
وي افزود: همچنين در توافقي با بانك تعاون حمايت از تعاوني هاي زنان به ميزان 210 ميليون تومان در قالب هر فرد 30 ميليون تومان كه البته بايد طرح، توجيه اقتصادي داشته باشد، تصويب شد.
مجتهدزاده گفت: در سال 1390 با تخصيص 230 ميليارد ريال 5000 شغل مستقيم ايجاد شد كه به ازاي هر نفر 3 تا 5 ميليون تومان وام اعطا شد. همچنين هر فرد تعهد مي كند به ازاي هر وام براي 3 نفر شغل ايجاد كند لذا با ايجاد 160تعاوني در بخش هاي مختلف اقتصادي براي 20 هزار نفر بطور مستقيم و غيرمستقيم ايجاد اشتغال شده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه سه هزار و712 برنامه براي بزرگداشت هفته زن از سوي اين مركز درنظر گرفته شده است، تصريح كرد: اين برنامه ها از سوي 14استان و 12دستگاه اجرا خواهد شد. استان فارس با 612 برنامه و سازمان تبليغات اسلامي با يك هزار برنامه بيشترين برنامه ها را در اين زمينه ارائه دادند.
وي همچنين در مورد نامگذاري روزهاي هفته بزرگداشت هفته زن اعلام كرد: شنبه 23ارديبهشت به نام روز زن، ارزش هاي اسلامي، تعالي و جامعه فاطمي، يكشنبه 24ارديبهشت زن، بصيرت، عفاف و بيداري اسلامي، دوشنبه 25ارديبهشت زن، زندگي سالم، نشاط، تحكيم بنيان خانواده، سه شنبه 26ارديبهشت زن، حمايت از كار و سرمايه ايراني، رونق توليد ملي، چهارشنبه 27ارديبهشت زن، ولايت مداري، كرامت انساني، پنجشنبه 28 ارديبهشت زن، امنيت و مشاركت اجتماعي، جمعه 29 ارديبهشت زن، ايثار و جهاد و فرهنگ انتظار نامگذاري شده

 



انتقاد معاون وزير علوم از ركود همكاري هاي صنعت نفت با دانشگاه ها

معاون پژوهشي و فن آوري وزير علوم، تحقيقات و فن آوري از ركود همكاري هاي صنعت نفت با دانشگاه ها به بهانه هاي مختلف انتقاد كرد.
محمد مهدي نژادنوري در نشستي با خبرنگاران اظهار داشت: وزارت نفت بيش از يك سال در سكوت و خاموشي است و هرچه ما بر تقويت ارتباط دانشگاه ها با اين وزارتخانه تاكيد كرديم آنها اعلام كردند در حال تدوين نظام نامه پژوهشي و ايجاد هاب هاي فن آوري هستند و دائم وعده هاي يك ماهه مي دادند.
وي افزود: معاون پژوهشي وزير نفت، دائم قول حل مشكلات را مي داد اما به خاطر پيچيدگي هايي كه اين وزارتخانه در همكاري دانشگاه ها با صنعت نفت ايجاد كرده است متاسفانه همكاري هايي كه در گذشته هم وجود داشت دچار ركود شد.
مهدي نژاد با اشاره به اينكه روساي دانشگاه هاي مختلف تهران از ركود همكاري هاي وزارت نفت با اين دانشگاه ها گلايه دارند، گفت: در سال هاي گذشته شاهد كمك بسيار موثر دانشگاه ها به صنعت نفت بوده ايم به طوري كه بسياري از سكوهاي برداشت نفت و سيستم هاي كنترل به دست محققان كشور طراحي و ساخته شده است و اين دانشگاه ها حتي پيشنهادهاي افزايش برداشت به روش هاي مختلف به صنعت نفت ارائه كرده اند.
مهدي نژاد نوري با بيان اينكه علي رغم افزايش قيمت نفت و كاهش منابع نفتي، حركت ما در اين حوزه بسيار كند است، افزود: موسسه اي كه وزارت نفت در دانشگاه تهران ايجاد كرد از نظر حجم سفارشات فعال نيست در حالي كه بايد اين انستيتو با تمام قدرت در اين حوزه فعاليت كند.
وي با اشاره به اينكه مديران راهبردي كشور مي بايست از افق بلندي در مسائل و برنامه ها برخوردار باشند، گفت: هرچه مطالبه از وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري افزايش يابد به شدت استقبال مي كنيم و حاضريم به خاطر كوتاهي ها عذرخواهي هم بكنيم، اما انتظار داريم حجم سفارش هاي نفت و گاز به دانشگاه ها و مراكز علمي كشور به شكل نمايي رشد داشته باشد و از روند رشد خزنده و قورباغه اي رها شود.

 



سعيدلو خبر داد
توافقات 400 ميليون دلاري ايران و سودان

معاون امور بين الملل رئيس جمهوري اسلامي ايران از توافق ايران و سودان در زمينه سرمايه گذاري در پروژه هاي مشترك به ارزش 400 ميليون دلار خبر داد.
«علي سعيدلو» معاون امور بين الملل رئيس جمهوري ايران پس از ديدار با «احمدالطاهر» رئيس پارلمان سودان از توافق دو كشور در زمينه سرمايه گذاري مشترك خبر داد.
بر اين اساس، طرف ايراني توافق كرده كه در پروژه هاي مختلف اقتصادي در سودان قريب به 400 ميليون دلار سرمايه گذاري داشته باشد.
در اين كنفرانس خبري، رئيس پارلمان سودان با تاكيد بر عمق روابط تهران و خارطوم افزود: ايران بازيگر مهمي در منطقه است كه نمي توان از آن چشم پوشي كرد.
خاطرنشان مي شود هيئت 48 نفره اقتصادي ايران از دو روز پيش به خارطوم سفر كرده و درباره سرمايه گذاري در پروژه هاي مختلف با مقامات سودان ديدار كرده اند.

 



نخست وزير جديد اردن: حمله به ايران ثبات منطقه را در معرض تهديد جدي قرار مي دهد

نخست وزير جديد اردن، اشغالگري رژيم صهيونيستي را از معضلات امنيتي خاورميانه دانست و درباره پيامدهاي خطرناك هرگونه ماجراجويي عليه ايران به سبب برنامه هسته اي صلح آميز آن هشدار داد.
به گزارش روزنامه السبيل اردن، وزير دفاع ايتاليا روز گذشته در امان با «فايز الطروانه» نخست وزير اردن ديدار كرد.
وي درباره اوضاع منطقه اظهار داشت: تحولات اخير سوريه و اشغالگري اسرائيل از عواملي است كه به ثبات منطقه كمك نمي كنند.
نخست وزير اردن درباره حل مسالمت آميز بحران سوريه از طريق توافق مردم اين كشور درباره آينده شان كه به دور از خشونت ها صورت گيرد، ابراز اميدواري كرد.
طروانه همچنين با تاكيد بر لزوم موضوع هسته اي ايران از طريق ديپلماتيك، هشدار داد: جنگ عليه ايران ثبات منطقه را به طور جدي در معرض تهديد قرار مي دهد.

 



توسط اتحاديه موسسات قرآني استان تهران كليه مربيان قرآني استان تهران تكريم شدند

با همت اتحاديه موسسات قرآني استان تهران از كليه مربيان قرآني اين استان در وردآورد كرج تجليل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار كيهان، مراسم تجليل و تكريم از مربيان قرآني موسسات قرآني مردمي استان تهران با حضور مهدي قره شيخ لو، كارشناسان قرآني، پيش كسوتان فرهنگ قرآن و مديران موسسات قرآني استان تهران ديروز در وردآورد كرج برگزار شد.
در اين مراسم كه حدود 1200 نفر از مربيان قرآني سراسر استان تهران حضور داشتند رئيس سازمان دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامي به تبيين برنامه هاي قرآني پرداخت.
قره شيخ لو در بخشي از صحبت هاي خود اظهار داشت: بايد برنامه اي براي گسترش فرهنگ قرآن در كشور داشته باشيم، بطوري كه در عرصه مناسبات فردي و تعاملات اجتماعي دستورات قرآن كريم مد نظر همه باشد.
وي افزود: مربيان قرآني نبايد همه تلاش و كوشش خود را صرف كميت و ارائه آمارهاي متعدد نمايند بلكه لازم است كه خود به عنوان يك انسان قرآني و كسي كه فرهنگ قرآن در رفتارهايش جلوه كرده باشند تا سايرين از روش ها و منش هاي مربي قرآن، درس آزادي و آزادگي بگيرند.
در ادامه اين مراسم، توسط اعضاي هيات مديره اتحاديه مراكز قرآني مردمي استان تهران از نفرات برتر مربيان قرآني تقدير به عمل آمد و به آنها لوح هاي يادبود و هداياي ويژه ارائه شد.
يادآور مي شود مراسم تجليل از مربيان قرآني موسسات مردمي استان تهران اولين مراسم تجليل از مربيان قرآني كشور در سطح وسيع بود كه با استقبال زياد شركت كنندگان روبرو شد.
در استان تهران حدود 300 موسسه قرآني مردمي در حال فعاليت هستند و بيش از 1200 نفر از مربيان قرآني اين مراكز به تدريس روخواني، روانخواني، مفاهيم و تفسير براي مشتاقان كلام وحي مي پردازند.

 



سردار رزمجو: جنوب خليج فارس به انبار اسلحه آمريكا و اروپا تبديل شده است

فرمانده منطقه دوم نيروي دريايي سپاه اعلام كرد كه برخي كشورهاي غربي با طراحي سناريوي ايران هراسي جنوب خليج فارس را به انبار سلاح هاي خود تبديل كرده اند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سردار دريادار علي رزمجو فرمانده منطقه دوم نيروي دريايي سپاه طي سخناني در گردهمايي كاركنان و فرماندهان اين منطقه در بوشهر با تشريح شرايط حساس منطقه به طرح چندي پيش موضوع سپر دفاع موشكي خليج فارش اشاره كرد و اظهار داشت: طرح سپر دفاع موشكي براي منطقه خليج فارس محصول مشترك آمريكا-رژيم صهيونيستي است و همه بايد توجه داشته باشند هركسي كه در اين حوزه وارد شود در واقع در نقشه آمريكا و اسرائيل ورود پيدا كرده است.
وي با اشاره به پيشنهاد چندي پيش يكي از مقامات آمريكايي به عربستان براي ايجاد يك سپر موشكي در حاشيه جنوبي خليج فارس جهت مقابله با آنچه خطر هسته اي ايران در برابر كشورهاي عربي خوانده بود، گفت: طرح موضوع سپر دفاع موشكي خليج فارس در حقيقت پيگيري سلسله اقدامات دسته بندي شده براي حفظ بقا و امنيت رژيم صهيونيستي است.
فرمانده منطقه دوم نيروي دريايي سپاه افزود: برخي كشورهاي غربي با طراحي سناريوي ايران هراسي و اغفال كشورهاي منطقه، جنوب خليج فارس را به انبار اسلحه آمريكا و اروپا تبديل كرده اند.
رزمجو در ادامه گفت: آمريكايي ها پايگاه هاي نظامي متعددي در منطقه دارند كه بنا دارند با هزينه كشورهاي عربي و ايجاد سپر موشكي از اين پايگاه ها در مقابله با ايران حفاظت كنند.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم كشورهاي جنوب خليج فارس نگاه عميق تري به مسائل داشته باشند و بدانند كه آمريكا به آنها وفادار نيست.

 



ديكتاتورهاي عرب خواستار مقابله با شبكه العالم شدند

ديكتاتورها و حاميان آمريكا در كشورهاي عربي باز هم نسبت به فعاليت هاي شبكه ايراني العالم ابراز هراس نمودند.
روزنامه الوطن به نقل از طارق آل شيخان دبيركل كوگر (سازمان همكاري هاي خليج فارس) نوشت: شبكه هاي ايراني به ويژه العالم در صدد ضربه زدن به حاكميت ملي كشورهاي عربي و ايجاد تفرقه در اين كشورها هستند.
دبيركل سازمان كوگر فراموش كرده است كه شيعيان عربستان حتي يك نماينده در حكومت پادشاهي آل سعود ندارند و بر همگان روشن است كه ادعاي آزادي بيان در كشورهاي عربي دروغي بيش نيست زيرا، «عبدالهادي خواجه» فعال و موسس مركز حقوق بشر بحرين پس از دستگيري از 19 بهمن 1390 تاكنون در اعتصاب غذا به سر مي برد و زينب الخواجه و نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر در بحرين نيز در زندان هاي اين رژيم به سر مي برند. جالب اين كه برخلاف اظهارات روساي كوگر، آرا پرس و مونس المردي رئيس كانون مطبوعات آزادي رسانه اي در بحرين به دليل اطلاع رساني شفاف و به موقع «العالم» در جنگ غزه بيش از دو سال است كه پخش آن از عرب ست و نايل ست قطع شده است و از فعاليت خبرنگاران اين شبكه در كشورهاي عربستان، بحرين، امارات، كويت، اردن و مغرب همچنان جلوگيري مي شود.

 



بختياري: ديوان عدالت در حال بررسي شكايت مطرح شده عليه مرتضوي است

مديركل حوزه رياست و روابط عمومي ديوان عدالت اداري گفت: ديوان عدالت اداري شكايت مطرح شده از سوي نمايندگان در خصوص سعيد مرتضوي را دريافت كرده است.
«علي اصغر بختياري» در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر ديوان عدالت اداري شكايت مطرح شده از سوي نمايندگان در خصوص سعيد مرتضوي را دريافت كرده است و پس از تكميل شدن بررسي ها تصميمات لازم در اين باره اتخاذ مي شود.
شايان ذكر است، پيش از اين احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس گفته بود كه بنده و تعداد ديگري از نمايندگان مجلس شكايتي را تنظيم كرده و به ديوان عدالت اداري ارائه داديم و در آن انتصاب مرتضوي را غيرقانوني اعلام كرده ايم.
لازم به ذكر است، انتصاب سعيد مرتضوي بر رياست سازمان تامين اجتماعي نمايندگان مجلس را ناگزير كرد كه استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي را در دستور كار خود قرار دهند ولي روز استيضاح خبري به دست نمايندگان رسيد كه مرتضوي استعفاء داده است به همين خاطر استيضاح منتفي شد. ولي پس از چندي مشخص شد كه هيئت دولت با استعفاي وي موافقت نكرده و رياست او بر سازمان تأمين اجتماعي ابقاء شده است.

 



لايحه حقوق مالكيت ادبي و هنري به هيئت دولت فرستاده مي شود

آمل-خبرنگار كيهان:
لايحه جامع حقوق مالكيت ادبي، هنري و حقوق مرتبط «كپي رايت» در عرصه داخلي بزودي به هيئت دولت فرستاده مي شود.
مدير كل حقوقي و مالكيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه برگزاري بيست و پنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب در تهران در گفت وگوي اختصاصي با كيهان با بيان اين مطلب افزود: اين لايحه پس از تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال خواهد شد تا پس از تصويب مجلس، يك قانون جامع حقوق مالكيت ادبي و هنري و حقوق مرتبط را در كشور داشته باشيم.
وي تصريح كرد: در واقع تصويب اين قانون تضميني براي حمايت از حقوق تمام پديدآورندگان آثار، مؤلفان، مصنفان و هنرمندان است كه اين قانون بعد از قانون حمايت از حقوق مؤلفان و مصنفان در سال 1348 جامع ترين قانون خواهد بود.
احمد علي محسن زاده با بيان اينكه ايران در حوزه مالكيت ادبي هنري در عرصه بين المللي عضو هيچ معاهده اي نشده است، گفت: براي نخستين بار در سال گذشته پيش نويس دو لايحه الحاق به كنوانسيون برن و كنوانسيون رم را تقديم دولت كرديم و دولت هم از دستگاه هاي مختلف نظر خواست.
وي افزود: اين لايحه پس از تصويب در هيئت دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.
مدير كل حقوقي و مالكيت معنوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر ما به اين معاهده هاي جهاني بپيونديم تضميني خواهد بود براي حمايت از حقوق هنرمندان، مؤلفان و مصنفان در سطح جهاني كه ديگر شاهد نقض حقوق پديدآورندگان و خالقان آثار توسط كشورهاي بيگانه نباشيم.

 



وزير راه و شهرسازي خبر داد
 ابلاغ وام 40 ميليوني خبرنگاران استاني از هفته آينده

وزير راه و شهرسازي از ابلاغ وام 40 ميليون توماني خبرنگاران استاني كه به بانكهاي عامل غير از بانك مسكن معرفي شده طي هفته آينده خبر داد.
به گزارش فارس، علي نيكزاد اظهار داشت: وام 40 ميليوني خبرنگاران استاني كه به بانك هاي عامل، غير از بانك مسكن معرفي شده طي هفته آينده ابلاغ مي شود.
وي ادامه داد: مبلغ بازپرداخت اقساط براي خبرنگاران 12درصد است.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود هزينه انشعاب آب، برق و فاضلاب مسكن مهر را در مجموع 900 هزار تومان عنوان كرد و يادآور شد: از اين ميزان 250 هزار تومان انشعاب برق، 400 هزار تومان انشعاب آب و 250 هزار تومان انشعاب فاضلاب است.

 



مطابق سند چشم انداز 1404تعداد مراكز كانون پرورش كشور به 2000 افزايش مي يابد

طبس - خبرنگار كيهان:
مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور گفت: در سال گذشته 12 ميليون نفر از كانونهاي پرورش فكري استفاده كردند.
سيدصادق رضايي در مراسم بهره برداري از مركز ثابت شماره دو كانون پرورش فكري كودك و نوجوان اين مجتمع در زميني به مساحت 2 هزار متر مربع و با زيربناي 638 متر مربع با اعتباري معادل 5 ميليارد و 700 ميليون ريال از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان يزد احداث شده است.
مديرعامل كانون پرورش فكري كودك و نوجوان كشور اعلام كرد: بنا داريم تا مطابق سند چشم انداز 1404 كانونهاي پرورش فكري را به عدد 2000 برسانيم كه الان در مرز 850 هستيم.
وي تصريح كرد: در حال حاضر 100 مركز و 6 مجتمع در دست احداث داريم كه در سال جاري 20 مركز آن به بهره برداري مي رسد.
صادقي افزود: به طور استاندارد براي هر 5 الي 8 هزار نفر بايد يك كانون وجود داشته باشد كه در شهرستان طبس بايد 6 مركز وجود داشته باشد.

 



معاون شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور خبر داد
 اجراي 310 طرح فاضلاب و آبرساني شهري در كشور

كاشان- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي و توسعه شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور از در دست اجرا بودن 310 طرح فاضلاب و آبرساني شهري به عنوان طرح هاي رديف دار شركت آبفا كشور خبر داد.
محمدرضا ميوه چي در كاشان و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مبلغ 2هزار ميليارد تومان از بودجه عمومي براي اجراي 230 طرح فاضلاب و 80 طرح آبرساني شهري در كشور اختصاص يافته است.
وي افزود: از اين ميزان اعتبار عمومي شركت آب و فاضلاب كشور حدود 900 ميليارد تومان اعتبار براي طرح هاي فاضلاب و يكهزار و 100 ميليارد تومان براي طرح هاي آبرساني شهري است.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر اعتبارات دولتي از منابع ديگري از جمله وام هاي بانك توسعه اي، دريافت دو طرح قابل توجه در سال گذشته از بانك توسعه اسلامي براي فاضلاب تهران به مبلغ حدود 175 ميليون يورو و همچنين حدود 190 ميليون يورو براي فاضلاب روستايي كشور اختصاص داده شده است. معاون شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور با اشاره به اين كه كاشان نيز يكي از شهرستان هاي منتفع از بانك توسعه اسلامي براي اجراي طرح فاضلاب است گفت: در بخش خصوصي نيز حدود 500 ميليارد تومان از فاينانس جاري پيمانكاران داخلي ما استفاده كرده اند.
وي حمايت از سرمايه گذار بخش خصوصي را يكي از سياست هاي شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور اعلام و تصريح كرد: چهل طرح آبرساني و 18 طرح فاضلاب در رديف طرح هاي مهر ماندگار قرار گرفته كه اين طرح ها بايد تا پايان دولت دهم به بهره برداري برسد.

 



اخبار ادبي و هنري

مديرگروه سرود حزب ا... لبنان: پايداري وامدار ولايت فقيه است
محمد شعيب مدير گروه سرود حزب الله لبنان درباره مردم ايران گفت: ملت بزرگ ايران براي ما افتخار است. چون خداوند به اين ملت اهتمام ويژه اي داشته است.
وي كه به همراه گروه سرود حزب الله لبنان هر روز در بخش بيداري اسلامي نمايشگاه كتاب تهران به اجراي برنامه زنده مي پردازد در گفت وگو با خبرنگار كيهان گفت: «دين اسلام در ايران تحقق يافته و حكومت اسلامي ايران و لبنان با همديگر ارتباط پيدا كرده اند.»
شعيب تصريح كرد: «اين ويژگي نظام جمهوري اسلامي ايران است كه بايد از آن محافظت شود. چهارچوب پايداري، وامدار ولايت فقيه و رهبر معظم انقلاب اسلامي است.»
مشروح گفت وگو با محمد شعيب مدير گروه سرود حزب الله لبنان به زودي در صفحه ادب و هنر كيهان منتشر خواهد شد.
تنها نماينده ايران در كن فيلم خود را به شهداي دفاع مقدس تقديم كرد
«مسعود بخشي» كارگردان فيلم «يك خانواده محترم» كه به عنوان تنها نماينده سينماي ايران در جشنواره فيلم كن حضور خواهد يافت، فيلمش را به شهداي دفاع مقدس تقديم كرد. وي با انتشار يادداشتي عنوان كرد:
«فيلم سينمايي «يك خانواده محترم»، فيلمي قصه گو و روايتگر رنج و اميد مردم ماست و آن را بيش از همه براي مخاطب ايراني ساخته ام كه اين قصه را زندگي كرده است. خوشحالم كه فيلمم در سي امين سالگرد آزادي خرمشهر به نمايش درمي آيد و آن را به تمامي نوجواناني كه در آن سال ها، يك شبه مرد شدند و جان شان را فدا كردند، تقديم مي كنم. وي افزود: در آن سال ها، دنيا كه از اين جنگ سود مي برد به روي اين تجاوز چشم بست و جنگي را كه سرنوشت ميليون ها ايراني و عراقي را تغيير داد، ناديده گرفت. اين روزها هم باز صحبت جنگ و تهديد است. اما براي ما ايراني ها كه هزاران سال است مورد تهديد و در حال دفاع دائمي از خودمان بوده و هستيم، اين حرف ها مضحك به نظر مي رسد. به گمانم كشور ما را بايستي نخست با فرهنگش شناخت و سينماي ايران، امروز نقطه اوج اين فرهنگ است.»
بنابراين گزارش، «يك خانواده محترم»، نخستين اثر داستاني بلند مسعود بخشي است كه تنها نماينده سينماي ايران در جشنواره كن امسال است. اين فيلم در شصت و پنجمين جشنواره كن در طي روزهاي 31 ارديبهشت، اول و چهارم خرداد سال جاري به نمايش درخواهد آمد.
تشويق مجري مبتذل ساز
مجري و تهيه كننده برنامه هفت شبكه سوم سيما، سريال الف ويژه مي سازد. در حالي كه چندي پيش، بيش از 20رسانه اصولگرا نسبت به عملكرد برنامه هفت، در قالب نامه اي سرگشاده به مديريت رسانه ملي، اعلام اعتراض كردند، فريدون جيراني مجري و تهيه كننده برنامه ياد شده، از شروع ساخت كار جديدش، خبر داد.
سريال جيراني از نوع الف ويژه است و بودجه كلاني به ساخت آن اختصاص داده شده است.
در حالي كه كارگردانان متعهد حرفه اي در عرصه سيما كم نيستند، صدور مجوز ساخت الف ويژه به عنصري كه دغدغه اش طرح جريان هاي ليبراليستي در سينماست، توجيه ندارد.
روز دوشنبه، رسانه ها از توقف توليد و پخش برنامه هفت خبر دادند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14