(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 - شماره 20205 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بحث هاي داغ بودجه در خانه ملت
خارج از دستور
مفهوم حزب در اسلام (1)
نمايندگان مجلس مطرح كردند؛ اختلال در كار مجلس به بهانه انتخاب رئيس مجلس نهم
روزنامه صهيونيستي هاآرتص: درگيري با ايران ثبات جهاني را به هم مي زند
مقام پارلماني روس: ادعاي آمريكا مبني بر تهديد موشكي ايران عليه اروپا ساختگي است



مجلس كليات بودجه 91 را تصويب كرد
بحث هاي داغ بودجه در خانه ملت

نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي پس از بحث هاي داغ پيرامون لايحه بودجه 91 كشور و سخنان موافقان و مخالفان با 128 رأي كليات لايحه بودجه را تصويب كرده وارد بررسي جزئيات بودجه 91 شدند.
طبق ماده 108 آئين نامه داخلي مجلس، در جريان بررسي كليات لوايح بودجه سنواتي، 10 نفر از نمايندگان در مخالفت با كليات و 10 نفر نيز در موافقت با آن هر يك به مدت 10 دقيقه بايد صحبت مي كردند كه در شيفت قبل از ظهر جلسه ديروز مجلس 6 نفر موافق و 6 نفر مخالف صحبت كردند.
احمد توكلي (مخالف): اتكاي بودجه به نفت 35 درصد افزايش يافته است
احمد توكلي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در مخالفت با كليات لايحه بودجه 91 گفت: اتكاي بودجه امسال به درآمدهاي نفتي 35 درصد افزايش يافته است.
وي با اشاره به زير پا گذاشته شدن چندين قانون از جمله قانون اساسي، موادي از قانون برنامه پنجم، قانون هدفمند كردن يارانه ها و قانون برنامه و بودجه و نيز قانون محاسبات عمومي كل كشور گفت: متاسفانه رعايت نكردن اين مسئله سبب بي انضباطي مالي در دولت خواهد شد.
وي افزود: آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي در مورد تحويل بودجه نيز رعايت نشده و همين مسئله سبب شده تا امكان دقيق بررسي بودجه براي مجلس امكان پذير نباشد.
نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد: همچنين آئين نامه دسترسي آزاد به اطلاعات نقض شده و اطلاعات كافي به مجلس در كميسيون تلفيق داده نشده است.
توكلي گفت: سماجت دولت در خواسته هاي خود و عدم همكاري خود با مجلس و كميسيون تلفيق و همچنين بي توجهي به شاخص هاي اقتصاد كلان همچون بيكاري و تورم در بودجه همگي مسائلي هستند كه سبب مي شود بودجه به عنوان ابزار توزيع قدرت و ثروت در جهت رفع تبعيض و فقر عمل نكند و كار بدتر شود.
وي در ادامه با اشاره به مشكلات بودجه تصريح كرد: لايحه بودجه امسال بسيار درهم و برهم بود و منابع زيادي از سرمايه هاي ملي را در معرض فروش قرار داده و حجم زياد تعهدات مالي را براي دولت بعد جا مي گذارد.
اين نماينده مردم تهران تصريح كرد: در كميسيون تلفيق اصلاحاتي در اين خصوص صورت گرفت ولي نتيجه به هيچ عنوان قابل قبول نيست.
توكلي گفت: اتكاي بيش از اندازه به نفت يكي ديگر از مشكلات اين بودجه است. در سال 90 ما 433 هزار ميليارد ريال مجوز استفاده مستقيم از نفت را در بودجه به دولت داديم و امسال اين مبلغ به 672 هزار ميليارد ريال رسيده كه به معناي افزايش 55 درصدي است.
توكلي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه دولت يارانه ها را با تخلف و بي انضباطي مالي افزايش مي دهد گفت: ظاهر حرفي كه من مي زنم اين است كه دولت مي خواهد پول بيشتري به مردم بدهد اما مجلس با آن مخالفت مي كند، در حالي كه ملت شريف ايران بدانند اين ادعا و تصور درست نيست ما مدافع افزايش قدرت خريد مردم و افزايش توليد و اشتغال جامعه هستيم اما با دستور و تعجيل در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و كارشكني اين اتفاق نمي افتد و همه بايد تسليم قانون باشيم.
ابطحي: 4 سال با لوايح بودجه مخالفت كردم
سيدمحمدجواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر در مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه 4 سال با لوايح بودجه دولت مخالفت كرده ام گفت: كميسيون تلفيق 28 بند لايحه دولت را حذف و حدود 48 الحاق به لايحه دولت اضافه كرده است.
وي با بيان اينكه بنده 4 سال به عنوان مخالف صحبت كرده ام اما مجلس به اين نكات مهم حقوقي توجهي ندارد، افزود: نقض اصل 52 قانون اساسي يكي از اين موارد است؛ اين اصل مي گويد بودجه كشور به ترتيبي كه در قانون مقرر مي شود، از طرف دولت تهيه و به مجلس تسليم مي شود.
وي با بيان اينكه اين بودجه با هيچ قانوني مطابقت ندارد، ادامه داد: بيش از 33 سال است بودجه تصويب مي شود اما مشخص نيست اين بودجه بر كدام قانون صورت مي گيرد. آيا ما خود را بازي مي دهيم؛ بودجه بايد طبق قانون تنظيم شود.
بودجه 91
گراني را افزايش مي دهد
امير طاهرخاني نماينده تاكستان نيز از ديگر مخالفان كليات لايحه بودجه 91 بود كه در جلسه قبل از ظهر ديروز مجلس با كليات بودجه مخالفت كرد.
وي با بيان اينكه بودجه 91 گراني سنگيني را به مردم تحميل مي كند گفت: جامعه توان تحمل گراني ها را ندارد گفت: مشكل اصلي جامعه گراني و تورم است و بودجه سال 91 نه تنها مهار كننده اين تورم نيست بلكه به آن شتاب بيشتري نيز مي دهد.
طاهرخاني با بيان اينكه در بودجه امسال 55 درصد افزايش وابستگي به نفت داشته ايم افزود: تا كي بايد بودجه كشور تحت تاثير معادلات قيمت جهاني نفت باشد.
انتقاد از اختصاص منابع حاصل از واگذاري ها براي تامين بدهي دولت
رئيس كميسيون ويژه اصل 44 قانون اساسي مجلس نيز در مخالفت با كليات لايحه بودجه 91 از مصوبه كميسيون تلفيق انتقاد كرد و گفت: تصويب 33هزار و 500 ميليارد تومان درآمد حاصل از واگذاري هاي اصل 44 براي بدهي هاي دولت در بودجه 91 اين اصل را متوقف مي كند.
حميدرضا فولادگر گفت: مهمترين بخش از ماده واحده لايحه بودجه آن است كه درآمدها و هزينه ها و همچنين منابع و مصارف مشخص باشد در حاليكه در گزارش كميسيون تلفيق چنين موردي لحاظ نشده است.
وي نسبت به ساختار بودجه نويسي در كشور انتقاد كرد و پيشنهاد داد همكاران جديد در مجلس نهم با همكاري دولت ساختار بودجه نويسي را اصلاح كنند.
رئيس كميسيون ويژه اصل 44 قانون اساسي خاطر نشان كرد: هر سال با اين مشكل مواجه هستيم كه زحمات اعضاي كميسيون تلفيق را شاهد بوديم اما آيا واقعا گزارش كميسيون تلفيق، «تلفيق» پيشنهادات كميسيون هاي تخصصي است؟ اين ايراد را بايد از ساختار حل كرد.
بودجه 91 دو سقفي است
جمشيد انصاري نماينده مردم زنجان و عضو فراكسيون اقليت نيز در مخالفت با كليات لايحه بودجه با بيان اينكه بودجه 91 دوسقفي است گفت: اين دليل روشني براي بي انضباطي در بودجه محسوب مي شود.
انصاري با بيان اينكه بودجه اي كه دولت تقديم مجلس كرده بود، از نظر اتكاي به نفت با قانون برنامه و سياست هاي كلي ابلاغ شده مغايرت هاي كلي داشت، افزود: ما بايد وابستگي بودجه به نفت را كم كنيم طوري كه در سال دهم چشم انداز بتوانيم وابستگي بودجه به نفت را به نزديك صفر كاهش دهيم؛ در لايحه دولت پيش بيني شده بود كه 51 و نيم ميليارد دلار از محل درآمدهاي نفتي جهت تامين بودجه اختصاصي يابد كه معادل ريالي آن 630هزار ميليارد ريال است.
وي ادامه داد: كاري كه دوستان در كميسيون تلفيق انجام دادند، به اين رقم حدود 10 ميليارد و 750 ميليون دلار از محل درآمدهاي نفتي اضافه كرده است؛ اين كار اشكال جدي دارد.
فقرا از بودجه 91 نصيبي نمي برند
نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه با بيان اينكه فقرا از بودجه 91 نصيبي نمي برند گفت: سيلي بودجه 91 گوش ضعيفان را كر خواهد كرد.
وي نيز به اتكاي بودجه سال 91 به نفت انتقاد كرده و گفت: بودجه نفت اتكا به نفت را افزايش داده كه اين خلاف برنامه پنجم توسعه است و اتكا به نفت هميشه تورم زا است.
نماينده اروميه خاطر نشان كرد: درباره سرمايه ملي اين لايحه هيچ برنامه اي ندارد آيا صدها كارخانه كه به جهت واردات بي رويه تعطيل و يا در حال تعطيل شدن است سرمايه ملي نيست؟ قانون بودجه 91 چقدر از آنها حمايت مي كند؟ ما مكلف به دفاع از حقوق ملت هستيم اما اين بودجه به نفع ثروتمندان تنظيم شده است و فقرا از اين بودجه نصيبي نمي برند. ضرباتي كه از اجراي اين بودجه به گوش ضعيفان نواخته خواهد شد گوش آنان را كر خواهد كرد.
برخورداري بودجه از ابزارهاي كنترل تورم
محمد قسيم عثماني موافق كليات لايحه بودجه 91 گفت: ما ناچاريم براي توسعه، توليد و كار به بودجه انبساطي روي آوريم ولي در عين حال ابزارهاي لازم براي كنترل نقدينگي و تورم در نظر گرفته شده است.
نماينده مردم بوكان در مجلس و چهارمين موافق كليات لايحه بودجه 91 طي سخناني در صحن علني مجلس اظهار داشت: بودجه نويسي ما داراي اشكالات جدي در سطح كلان است و موافقت با كليات به منزله موافقت با روش هاي موجود براي بودجه نويسي نيست.
وي افزود: هر چند موافق كليات هستيم اما در بسياري از موضوعات و اجزا اشكالاتي مي بينيم كه در زمان خود به آن رسيدگي مي كنيم.
عثماني تاكيد كرد: كميسيون تلفيق بودجه در يك رسيدگي سنگين و عميق و كارشناسي كه قطعا خالي از اشكال هم نيست، براساس يك سري از اصول و يكسري موارد توافق شده كار رسيدگي را انجام داد.
وي افزود: با توجه به اينكه لايحه بودجه در سال گذشته تقديم مجلس شد و هنوز سال 91 به نام توليد ملي نامگذاري نشده بود، توجه مضاعفي به بخش توليد و اشتغال نشده بود و در كميسيون تلفيق احكام متعددي را در حمايت از توليد و كار و سرمايه ايراني آورديم كه موضوعي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
اين نماينده مجلس ادامه داد: با بودجه انقباظي نمي شود از توليد و اشتغال حمايت كرد. ما ناچاريم براي توسعه، توليد و كار به بودجه انبساطي روي آوريم ولي در عين حال ابزارهاي لازم براي كنترل نقدينگي و تورم در نظر گرفته شده و در گزارش تلفيق ملموس و قابل مشاهده است.
توجه بودجه 91 به محرومان
و مبارزه با فقر
ستار هدايت خواه نماينده مردم بويراحمد و دنا در مجلس نيز در موافقت با كليات لايحه بودجه گفت: توجه به مناطق محروم، توجه به اقشار محروم و توجه به بحث مبارزه با فقر از نكات مثبت بودجه 91 است.
نماينده مردم بويراحمد و دنا در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در كنار اين با توجه به نامگذاري سال جاري به عنوان سال توليد ملي و حمايت از سرمايه ايراني بسته ويژه اي از سوي همكاران ما در كميسيون تلفيق و دولت محترم در بودجه سال 91 تصويب شده است.
هدايت خواه گفت: لايحه بودجه در سال 90 ارائه شده بود اما با توجه به اينكه بررسي آن در سال 91 آغاز شد تاكيد مقام معظم رهبري پيرامون توجه به آن به خوبي در بودجه مورد توجه قرار گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به رغم انتقاد مخالفان مبني بر افزايش اتكاي بودجه سال 91 به نفت گفت: كاهش نسبي اتكا به درآمدهاي نفتي نسبت به سال هاي قبل را مي توان به وضوح در بودجه ملاحظه كرد اگر در سال گذشته نزديك به 52 هزار ميليارد تومان بودجه نفتي در كشور هزينه شده، دولت در سال جاري آن را به 51 هزار ميليارد تومان كاهش داده است.
قانون بد بهتر از بي قانوني است
سيدجواد زماني از ديگر موافقان لايحه بودجه 91 نيز گفت: اين لايحه از شفاف ترين لوايح بودجه سنواتي است.
اين موافق كليات لايحه بودجه 91 تصريح كرد: فرض را بر اين بگيريم كه اين لايحه راي نياورد، چه اتفاقي خواهد افتاد و كدام منافع ملي را درنظر گرفتيم؟ آيا دولت سقف درآمدي بيشتر از اين پيدا مي كند؟ آيا رديفي هايي كه بايد جابه جا كند، از رديف هاي ديگري گرفته نمي شود؟
وي ادامه داد: تا مجلس نهم شكل بگيرد، قطعا حدود 6 ماه از سال گذشته است. فرض بگيريم اين قانون بد است، هرچه باشد، قانون بد بهتر از بي قانوني است. چگونه6 ماه بدون قانون سپري كنيم و پس از آن نيز چه اميدي وجود دارد كه نمايندگان جديد كه شناختي از اصول قانون ندارند، بهتر از شما كه 3-4 سال تجربه داريد و نقاط قوت و ضعف را به خوبي مي شناسيد، عمل كنند و دولت نيز قانون را تغيير ندهد.
زماني در ادامه سخنان خود به نكات مثبت لايحه بودجه 91 اشاره و تصريح كرد: اين لايحه در راستاي اسناد بالادستي به ويژه برنامه پنجم است كه خود نمايندگان مجلس هشتم آن را به تصويب رساندند.
درمان شبه رايگان در صورت تصويب بودجه
علي ادياني راد نماينده مردم قائم شهر نيز در بيان موافقت با كليات لايحه بودجه با اشاره به توجه ويژه لايحه امسال به بخش بهداشت گفت: در بند ب ماده 34 برنامه پنجم، دولت مكلف شده 10درصد درآمد يارانه ها را به حوزه سلامت اختصاص دهد و 60 هزار ميليارد ريال نيز براي اجراي بند ب قيد شده است و به نوعي با اجراي اين بند بيماران به صورت شبه رايگان درمان خواهند شد.
وي افزود: بديهي است در لايحه تقديمي دولت به مجلس نقاط قوت و ضعف زيادي وجود دارد و موافقت كليات به معني بدون عيب و نقص بودن لايحه بودجه نيست.
ادياني راد تاكيد كرد: بهتر است نمايندگان نظرات خود را پيرامون لايحه بودجه در بررسي جزئيات بيان كنند چرا كه مخالفت با كليات تا به حال سابقه نداشته و دور از ذهن است كه چنين موضوعي در آينده نيز اتفاق بيفتد.
ادياني راد با بيان اينكه تصويب نشدن كليات لايحه بودجه را به صلاح كشور نمي دانم، گفت: بسياري از نقاط ضعفي كه در لايحه تسليمي دولت به مجلس وجود داشت در كميسيون تلفيق رفع شده است، مانند تقليل درآمد دولت از هدفمندسازي يارانه ها به 66 هزار ميليارد تومان كه كار شايسته اي بود.
توجه ويژه بودجه 91 به بيمه بازنشستگي و بخش كشاورزي
نيره اخوان نماينده مردم اصفهان نيز در موافقت با لايحه بودجه گفت: در بودجه 91 براي اولين بار بيمه بازنشستگي 60 ساله ها با 10 سال پرداخت و براي خانم ها 55 سال در نظر گرفته شده و كساني هم كه زير 10 سال سنوات دارند بر پرداخت يكجاي حق بيمه مي توانند خودشان را بازنشست كنند.
نيره اخوان نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي ضمن موافقت با كليات بودجه 91 با اشاره به استخراج بي رويه همسايگان از ميادين مشترك گاز و نفت گفت: توجه به اجراي طرح هاي بالادستي نفت و گاز در ميادين مشترك يكي از نكات مثبت بودجه امسال است.
وي افزود: همچنين اختصاص 5/3 ميليارد دلار براي تقويت بنيه دفاعي و صنايع دفاعي از مازاد درآمد نفت يكي از نقاط مثبت اين لايحه به شمار مي رود.
نماينده مردم اصفهان مشخص شدن درآمد دولت از هدفمندسازي يارانه ها با عدد و رقم را يكي از نقاط قوت لايحه بودجه دانست و گفت: خوشبختانه در كميسيون تلفيق درآمدهاي مختلف دولت از هدفمندسازي يارانه ها در بخش بهداشت، توليد و همچنين يارانه نقدي خانوارها مشخص شده بنابراين دولت نمي تواند اين درآمدها را در جاي ديگر صرف كند.
وي توجه به بخش كشاورزي را يكي ديگر از نقاط مثبت لايحه 91 دانست و تصريح كرد: در بخش كشاورزي در بند 2 لايحه براي احداث آب بندها، احداث شبكه هاي آبياري و زهكشي 75درصد براي دولت و 15درصد سهم براي كشاورزان در نظر گرفته شده و همچنين كمك هاي بلاعوض جهت نهاده هاي كشاورزي همچون كود و سم در اين بند پيش بيني شده است.
اخوان با اشاره به توجه ويژه لايحه امسال به بخش زنان و خانواده و بيمه آنان گفت: توجه به ايثارگران براساس برنامه پنجم توسعه و همچنين اختصاص وام 4درصد به آنان كه در سنوات گذشته 12درصد بود از جمله نكات مثبت اين لايحه است.
اعتبارات ويژه جهت گازرساني
به روستاها و شهرها
نماينده مردم بابل نيز با اشاره به برخي ويژگي هاي مثبت بودجه 91 گفت: تخصيص اعتبار ويژه جهت گازرساني به شهرها و روستاها يكي از امتيازات مثبت بودجه امسال است كه در صورت تصويب قدم بزرگي براي بهره مند شدن شهرهاي كم جمعيت از گاز طبيعي خواهد بود.
علي كريمي فيروزجايي نماينده مردم بابل در موافقت با كليات لايحه بودجه 91 گفت: مخالفت با كليات بودجه وقت تلف كردن است چرا كه مجلس رو به پايان است و مجلس بعدي نيز در چند ماه اول متوجه مسائل خودش است و نمي تواند بودجه را بررسي كند.
وي با بيان اينكه مجلس نبايد در خلأ تصميم گيري كند، گفت: بودجه اشكالات و ايراداتي هم در لايحه تقديمي دولت و هم در چكش كاري هايي كه در كميسيون تلفيق شده است دارد اما بهتر است اين وقت مجلس براي رفع اشكالات جزئيات لايحه صرف شود.
وي با بيان اينكه كميسيون تلفيق در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني به بخش كشاورزي، صنعت، تعاون و معدن توجه خاصي داشته است، گفت: در اين لايحه توجه خاصي به بخش توليد كشاورزي و صنعت و معدن شده و در بخش نهاده هاي كشاورزي نيز همچون كود و سم مقرر شده است كه با قيمت غيريارانه اي در اختيار كشاورزان قرار گيرد.
اخطارهاي پي درپي به عدم ارائه سقف درآمد و هزينه لايحه بودجه
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اخطارهاي متعددي را به عدم ارائه سقف هزينه ها و درآمد لايحه بودجه اعلام كرده و خواستار توقف بررسي كلي آن در صحن علني مجلس شد.
در ادامه جلسه روز چهارشنبه مهدي فنايي با اعلام اخطار اصل 52 قانون اساسي خطاب به لاريجاني گفت: جناب عالي در توضيحات خود اعلام كرديد كه درآمدها و هزينه بودجه سالانه هنوز قطعي نيست. بنابراين لايحه بودجه قابل ارائه به صحن نيست. نماينده مردم نهاوند در مجلس شوراي اسلامي افزود: لايحه بودجه مهمترين قانون بالادستي كشور است و زماني كه با سند چشم انداز سازگاري نداشته باشد، مشكلاتي را براي كشور به وجود خواهد آورد.
لاريجاني اخطار فنايي را وارد ندانست.
مصطفي كواكبيان با اعلام تذكر و اخطار نسبت به عدم ارائه قرائت كميته تحقيق تفحص و امنيت ملي از ايرانيان خارج از كشور انتقاد كرد.
وي همچنين در خصوص اخطار خود گفت: نماينده ديوان محاسبات در كميسيون تلفيق اعلام كرده بودجه نويسي موجود امكان هرگونه نظارت را سلب مي كند.
وي عنوان كرد: چطور مي توان كليات لايحه بودجه اي را تصويب كرد كه ديوان محاسبات قادر به نظارت در آن نيست.
رئيس مجلس در پاسخ به اخطار كواكبيان گفت: اظهارات شما اخطار نيست بلكه مخالف با كليات لايحه است. شما مي توانيد به عنوان مخالف وقت صحبت بگيريد.
همچنين محمدرضا خباز با اعلام اخطار اصل52 گفت: مجلس در حال بررسي كليات لايحه اي است كه هنوز مبلغ پيشنهادي آن در درآمدها و هزينه ها مشخص نشده است.
لاريجاني گفت: سقف درآمدها و هزينه هايي كه در كميسيون تلفيق به تصويب رسيده در همان حدودي بوده است كه در لايحه دولت بوده است.
در ادامه احمد توكلي رئيس مركز پژوهش ها با اعلام تذكر ماده 216 در خصوص رسيدگي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق گفت: كميسيون تلفيق بايد گزارش نهايي خود را امروز به صحن ارائه مي كرد.
وي با تأكيد بر اينكه اين گونه اقدامات نبايد بدعت شود و هر سال گزارش تلفيق ناقص تر از سال گذشته به صحن ارائه مي شود گفت: گزارش تلفيق مجلس نهايي نيست بنابراين قابل بررسي نيز نخواهد بود.
آغاز دومين جلسه بررسي بودجه با 135صندلي خالي
دومين جلسه بررسي بودجه 1391كل كشور پس از تنفس 3 ساعته نمايندگان ساعت 15بعدازظهر ديروز در حالي آغاز شد كه 135نماينده در مجلس حضور نداشتند.
لايحه بودجه در جهت بهبود فضاي كسب و كار نيست
جعفر قادري عضو كميسيون برنامه و بودجه در ادامه جلسه علني بعدازظهر ديروز مجلس شوراي اسلامي ضمن مخالفت با كليات لايحه بودجه 91 و وارد دانستن ايرادات متعدد به بودجه نويسي، گفت كه در لايحه بودجه امسال در جهت بهبود فضاي كسب و كار اقدام خاصي صورت نگرفته است.
وي افزود: با وجود اينكه دو ماه از سال گذشته و در روزهاي آخر مجلس هشتم هستيم، شايد راي منفي به كليات به صلاح نباشد اما به هر حال اشكالاتي در بودجه نويسي وجود دارد. ضمن اينكه كارهاي خوبي هم در كميسيون انجام شده و برخي ايرادات جدي در اين رابطه برطرف شده است.
بودجه واقعي تر شده است
يك عضو كميسيون اقتصادي در مجلس با بيان اينكه محور اصلي بودجه سال 90، رسيدن به رشد هشت درصدي است، اظهار كرد: بودجه سال جاري واقعي تر شده است و بسياري از هزينه هاي بالا از آن حذف شده اند.
موسوي لارگاني در موافقت با كليات بودجه 91 گفت: نارضايتي خود و برخي همكاران را از اينكه بودجه سال جاري در نيمه دوم ارديبهشت ماه تصويب مي شود ابراز مي دارم چرا كه اين تاخير به هر دليلي موجب بي انضباطي مالي در كشور شده است. اميد است با عمل به قانون توسط دولت و مجلس، امسال سال آخري باشد كه بودجه يك سال، در همان سال به تصويب مي رسد.
وي با بيان اينكه محور اصلي بودجه سال 91، رسيدن به رشد هشت درصدي است، تصريح كرد: با اين حال مي توان شاهد افزايش سهم بهره وري در رشد اقتصادي، كاهش نرخ بيكاري و توسعه عدالت بود.
موسوي لارگاني خاطرنشان كرد: نشان ديگر واقعي تر شدن بودجه سال جاري اين است كه دولت هر سال هزينه هاي بالايي را در لايحه بودجه اختصاص مي داد كه سال جاري از آن پيشنهادها صرف نظر كرده و به دليل اتمام دولت در سال آينده قصد دارد پروژه هاي ناتمام را به ثمر برساند.
در ادامه جلسه ديروز مهرداد لاهوتي كه به عنوان مخالف لايحه بودجه در صحن مجلس سخن مي گفت اين پرسش را مطرح كرد كه چه ميزان از تكاليف سال اول برنامه پنجم توسعه كه توسط همين مجلس تصويب شده است در بودجه آمده است. نماينده مردم لنگرود ادامه داد: عدم توجه به بودجه عمراني از اشكالات بودجه امسال است.
كاظم دلخوش نماينده صومعه سرا نيز به عنوان نماينده موافق كليات بودجه گفت: بودجه براساس زمان حال نوشته مي شود.
وي ادامه داد: امروز بايد قطعاً بودجه نوشته شود و هر اندازه تأخير در كليات بودجه صورت گيرد مردم متضرر مي شوند.
در ادامه جلسه نادران به عنوان مخالف كليات لايحه بودجه پيشنهاد كرد: جزئيات هدفمندي يارانه ها و جداول در صحن علني مجلس بررسي شود. وي افزود: ما امروز با يك بودجه استنباطي مواجهيم و حجم نقدينگي و تورم در اين بودجه افزايش خواهد يافت.
در ادامه جلسه علني ديروز مجلس عزت الله دهقاني نماينده مردم دورود و ازنا توجه لايحه بودجه به اقشار آسيب پذير را از نقاط مثبت لايحه دانست و گفت: اگر اين گزارش بودجه در آذرماه هم مي آمد قابل دفاع بود و اكنون هم بايد به آن راي داد.
تصويب كليات بودجه 91
كليات لايحه بودجه 91 كه بررسي آن از صبح ديروز در صحن علني مجلس آغاز شده بود با 128 راي موافق نمايندگان مجلس تصويب شد.
رسيدگي به كليات لايحه بودجه 1391 كل كشور پس از سخنراني 20 نماينده موافق و مخالف و اظهارات محمدمهدي مفتح سخنگوي كميسيون تلفيق و ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به عنوان نماينده دولت به پايان رسيد و با راي اكثريت نمايندگان مجلس تصويب شد.
نمايندگان مجلس با 128 راي موافق، 40 راي مخالف و 21 راي ممتنع از مجموع 204 نماينده حاضر در صحن علني پارلمان، كليات لايحه بودجه 1391 كل كشور را تصويب كردند.
سقف لايحه بودجه 91 هنوز مشخص نيست.

 



خارج از دستور

بشين پا شو در صحن مجلس
در جلسه ديروز مجلس برق دچار مشكل شد و به همين دليل رئيس مجلس از وكلاي ملت خواست كه براي راي دادن قيام كنند.
در اوايل جلسه علني ديروز پارلمان، برق مجلس قطع شد و مانيتورها و تعدادي از چراغ هاي صحن علني خاموش شد؛ قطع برق باعث اختلال در سيستم فني راي گيري مجلس هم شد لذا لاريجاني تشخيص داد كه راي گيري ها به شيوه مجلس مشروطه يعني با قيام كردن نمايندگان برگزار شود.
در جريان راي گيري براي چندين لايحه لاريجاني از نمايندگان موافق مي خواست كه قيام كنند؛ قيام نمايندگان براي راي دادن به طرح ها و لوايح صحنه جالبي را در مجلس پديد آورده بود.
قطع شدن برق مجلس حاشيه هاي ديگري هم به همراه داشت؛ وكلاي ملت ديروز بعد از خاموشي در مجلس بيش از اندازه شلوغ كردند به طوري كه لاريجاني خطاب به نمايندگان گفت: ظاهرا زمينه شلوغ كاري در نمايندگان وجود دارد.
حاشيه هاي قطع شدن برق بهارستان به همين جا ختم نشد. ظاهرا خاموشي مجلس در شركت نمايندگان در راي گيري ها اثر مثبت داشت به طوري كه لوايح يكي پس از ديگري و به سرعت به تصويب مي رسيد.
لاريجاني هم در اين رابطه گفت: نمايندگان در راي گيري اين طوري، به (شيوه قيام كردن) بهتر شركت مي كنند.
تجمع مجدد معلمان شركتي مقابل مجلس
تعدادي از معلمان شركتي ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. تعدادي از معلمان و آموزشياران شركتي آموزش و پرورش و مربيان پيش دبستاني ديروز مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
تجمع كنندگان مقابل مجلس با سر دادن شعار «مجلس با كفايت حمايت، حمايت» و «آقاي لاريجاني حمايت، حمايت» خواستار پيگيري وكلاي ملت براي حق و حقوق معلمان شركتي شدند.
حضور هيئت پارلماني پاكستان در صحن علني مجلس
رئيس مجلس ايالتي پاكستان به همراه هيئتي پارلماني در جلسه علني ديروز مجلس حضور يافت.
هيئت پارلماني پاكستان در جلسه علني ديروز (چهارشنبه) مجلس شوراي اسلامي حضور يافت.
محمدرضا باهنر نايب رئيس اول پارلمان كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را برعهده داشت، حضور رئيس مجلس ايالتي پاكستان در تهران را خيرمقدم گفت و اظهار داشت: اميدوارم ملاقات هاي خوبي داشته باشيد و خاطره خوبي از جمهوري اسلامي ايران در ذهن شما باقي بماند.
گفتني است روساي مجلس ايران و پاكستان ديروز ظهر با هم ديدار و گفت وگو كردند.

 



مفهوم حزب در اسلام (1)

ما معتقديم كه شريعت مقدس اسلام كه بر پيغمبر اكرم صلي ا...عليه و آله نازل شده است، همه نيازمندي هاي اعتقادي، ارزشي و قانوني جامعه را تأمين مي كند. هم چنين شيعيان معتقدند ضمن اين كه خداي متعال قوانين را به پيامبرش الهام فرمود، مقام ديگري هم به ايشان عنايت كرد كه پس از وي به ائمه اطهار(ع) منتقل شد و آن مقام اجراي قوانين و به بيان مناسب تر مقام امامت بود. بزرگان، مفسرين و متكلمين نيز براي پيغمبر اكرم چندين مقام را برشمرده اند؛ اصل نبوت، دريافت وحي رسالت و ابلاغ وحي به مردم و تبيين و تفسير احكام از يك سو و مقام قضاوت بين مردم و مديريت جامعه از ديگر سوي از جمله مقامات نبي مكرم اسلام است.
اين قضاوت و مديريت مورد اختلاف بود و در همان صدر اسلام گاهي مسلمانان قبول نمي كردند. در قرآن مي خوانيم :«وما كان ل مؤم ن ولا مؤم نه ذا قضي اللّه ورسوله أمرًا أن يكون لهم الخ يره م ن أمر ه م» (احزاب/36) شريعت نازل شده بود و عده اي پيغمبر اكرم را به عنوان نبي و رسول پذيرفته بودند. گاهي براي اختلافاتي كه بينشان پيش مي آمد، به قضات يهودي مراجعه مي كردند و يا اگر اتفاقاً پيش پيغمبر مي آمدند، از نتيجه قضاوت ابراز ناراحتي مي كردند تا اينكه اين آيه نازل شد«فلا وربّ ك لا يؤم نون حتّي يحكّ موك ف يما شجر بينهم ثمّ لا يج دوا ف ي أنفس ه م حرجًا مّ مّا قضيت ويسلّ موا تسل يمًا«(نساء/65). تعبير«فلا وربّ ك لا يؤم نون» تعبير بسيار مؤكدي است. يعني اگر در اختلافاتشان به پيامبر مراجعه كردند، بايد هرچه را قضاوت كرد از عمق دل بپذيرند، كه اين رضايت، دليلي بر ايمان است.
برخي علاوه بر اينكه مقام قضاوت پيامبر اكرم (ص) را قبول نداشتند، به رهبري و مديريت ايشان در جامعه نيز بي توجه بودند. به بيان ديگر، اوامر و نواهي شخص پيامبر درباره مسائل اجتماعي و سياسي را كه واجب الاطاعه است باور نداشتند. شاهد اين امر، جريان سقيفه و وضعيت امت اسلام پس از آن است. هفتاد روز پيش از آن واقعه شوم، به حكم آيه: «بلّ غ ما أنز ل ليك م ن رّبّ ك» (مائده/67)و آيه « اليوم أكملت لكم د ينكم» (مائده/3) با حضرت علي (ع) بيعت كردند و با جملاتي نظير: «بخ بخ لك يا ابن أب ي طال ب أصبحت مولاي و مولي كلّ مؤم ن و مؤم نه » (بحارالانوار، ج37، ص141). دست ايشان را فشردند، اما پس از رحلت پيامبر، همه چيز فراموش شد و براي تعيين جانشين پيامبر جلسه گذاشتند. در واقع، اگر بخواهيم با زبان روز و ادبيات امروزي صحبت كنيم، بايد بگوييم آنها گرايش سكولاريستي داشتند. يعني دين را فقط در حوزه امور فردي (نماز و روزه و ...) مي پذيرفتند. به عقيده آنان اينكه چه كسي رهبر باشد، كار دين نيست و مربوط به اكثريت است! پيغمبر كانديداي خود را پيشنهاد كرد و ما به او رأي نداديم. ما دموكرات هستيم و اصول دموكراسي را بايد عمل كنيم. هرطور كه بخواهيم عمل مي كنيم، به نظر خداوند چه كار داريم!
در برابر آنان عده اندكي مصداق يسلّ موا تسل يمًا بودند. وقتي پيامبراكرم يا امام معصوم به او گفت: برو در آتش بنشين. گفت: چشم. كفش هايش را درآورد و رفت در تنور نشست. يا اينكه گفت: آقا ما شما را امام و اطاعتتان را واجب مي دانيم. حضرت فرمودند: چه اندازه؟ گفت: اگر اين سيب را ببريد و بگوييد نصفش حلال است و نصف ديگرش حرام، من اطاعت امر مي كنم و هيچگاه از شما درباره چرايي آن نمي پرسم، چون مي دانم شما به گزاف سخن نمي گوييد و آنچه مي فرماييد سخن خداوند است. عده اي اينگونه بودند و عده اي ديگر حكم صريح قرآن كريم را هم نمي پذيرفتند. البته بايد توجه داشت اين امر اختصاص به آن زمان نداشت و تاكنون هم ادامه دارد. چنين نيست كه پس از عهد پيغمبر اكرم يا ائمه اطهار، مردم يكدست شده باشند؛ يا همه باطل و يا همه حق؛ بلكه ممزوج حق و باطل هستند: « أنزل م ن السّماء ماء فسالت أود يهأ ب قدر هافاحتمل السّيل زبدًا رّاب يًا وم مّا يوق دون عليه ف ي النّار ابت غاء ح ليه أو متاع زبأ مّ ثله ذل ك يضر ب اللّه الحقّ والباط ل فأمّا الزّبد فيذهب جفاء وأمّا ما ينفع النّاس فيمكث ف ي الأرض كذل ك يضر ب اللّه الأمثال» (رعد/17)خداوند از آسمان آبي فرو فرستاد، پس رودخانه ها به اندازه (ظرفيت) خويش جاري شده و سيلاب كفي را بر خود حمل كرد. و از (فلزّات) آنچه كه در آتش بر آن مي گدازند تا زيور يا كالايي بدست آرند، كفي مانند كف سيلاب (حاصل شود.) اينگونه خداوند حق و باطل را (بهم) مي زند. پس كف (آب) به كناري رفته (و نيست شود) و امّا آنچه براي مردم مفيد است در زمين باقي بماند. خداوند اينگونه مثال ها مي زند .» و تا پايان اين عالم، حق و باطل آميخته است و تا صاحب الامر چه صلاح بداند و چگونه ل يم يز اللّه الخب يث م ن الطّيّ ب بشود.
ناشناخته ماندن شخصيت امام خميني(ره)
در طول 1400 سال كه از عمر اسلام مي گذرد، بسياري از احكام اين دين مبين، حتي براي خواص هم درست روشن نيست. بنده فراموش نمي كنم كه در اين كشور، مرحوم آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني را انگليسي مي دانستند و همين باعث شده بود كسي نام ايشان را نبرد. لقب «سياسي بودن» براي يك روحاني، بدترين فحش بود. كافي بود تا به يك روحاني، انگ سياسي بودن بچسبانند، از نظر عموم او ديگر به درد روحانيت نمي خورد و بايد او را كنار گذاشت. ما هنوز آيت الله كاشاني را درست نشناخته ايم. بي ترديد، ارزش و قدر آن كسي كه توانست اين طلسم را بشكند و براي مردم مسلمان ثابت كند كه دست كم نيمي از اسلام مربوط به مسائل اجتماعي و سياسي است، قابل شناسايي نيست.
پس از ايشان، آن كسي كه بسياري از مسائل اسلام را احيا كرد امام بود. قدر و ارزش امام نيز هنوز براي ما مجهول است. حضرت امام با هنر و روحيه جهادي خويش، چه خون دل هايي خورد تا توانست به مردم بفهماند كه نيمي از اسلام را كنار گذاشته ايد. چون ايشان يكپارچه اخلاص و پاك بود، براي خودش هيچ نمي خواست و در دلش هيچ هوسي براي زندگي و رياست نبود، آنهايي هم كه دل پاكي داشتند، زود شيفته ايشان شدند. كساني حتي مقلد مراجع ديگر بودند، ولي درباره مسايل سياسي به محض آنكه امام اشاره مي فرمود و اعلاميه اي مي داد، گوش به فرمان بودند. در عمل، توده مردم با هر گرايشي پيرو امام بودند. خدمات امام را نمي توان برشمرد. حوادثي كه امروزه در شمال آفريقا رخ مي دهد و معلوم نيست تا به كجا بينجامد، همه پس لرزه هاي زلزله اي است كه امام در عالم ايجاد كرد و اميدواريم كه اين حركت به حركت حضرت مهدي (عج) متصل شود. حضرت امام، هم در تبيين احكام اسلام و توسعه آن نسبت به مسائل سياسي و اجتماعي و هم در مديريت اسلام، ابتكار عظيمي به خرج دادند. ايشان شخصاً مسئوليت و مديريت كشور را پذيرفت. فرمايش امام ـ بلاتشبيه ـ وحي منزل بود. اوامر امام بي چون و چرا اطاعت مي شد و كسي براي اين كار به دنبال قانون و مجلس نمي رفت. مجلس هم مي فهميد چون امام فرموده بايد اطاعت كند. امام رؤساي قوا را مي خواست، به آنان دستورمي داد و مؤاخذه شان مي كرد. بعضي از بزرگان مي گفتند: نشد ما يك مرتبه خدمت امام برسيم و ايشان ما را مؤاخذه نكند كه چرا چنين كاري نكرديد. در طول تاريخ، ما سراغ نداريم كه عالم و فقيهي متصدي امر حكومت باشد. بالاترين مقامي كه برخي از فقها، بزرگان و علما مثل مرحوم مجلسي و محقق كركي(رض)داشته اند، مقام شيخ الاسلامي بوده است، اما امام در فوق همه قوا قرار گرفت و آنها را مديريت كرد. اين مسأله در طول تاريخ بي نظير است.
امام و تشكل ها
امام حتي درباره شيوه هاي فعاليت هاي اجتماعي، از جمله تشكل ها نيز نظر و دستورالعمل داشت. امام(ره) چه پيش از پيروزي انقلاب و چه بعد از آن هيچگاه طرفدار تشكيل حزب نبود؛ البته با اصرار دوستان و نزديكان، چنين تعبيري فرمودند كه اگر حزب هم تشكيل مي دهيد، حزب جمهوري اسلامي باشد. در اوايل نهضت، هيئات مذهبي مي خواستند در هم ادغام شوند و جمعيت واحدي را تشكيل دهند و يك فرماندهي داشته باشند. امام فرمود هر كدام سليقه ها و جلسات خود را حفظ كنند و تنها اعضايي از آنها با هم ارتباط داشته باشند كه عنوان «هيأت هاي مؤتلفه» از اينجا پيدا شد. امام نفرمودند برويد حزب واحدي تشكيل دهيد؛ بلكه فرمودند هر كدام هيأت و سليقه خودتان را داشته باشيد، فقط افرادي از اين احزاب براي هماهنگي با هم ارتباط برقرار كنند. اين روشي بود كه امام در مبارزه مي پسنديدند. ايشان مي دانستند كه در يك جمعيت واحد و با يك فرماندهي، خواه ناخواه اختلاف پيدا مي شود و اختلاف يعني شكست وحدت. همچنان كه در بعضي از تشكل هايي كه پديد آمد، اختلافاتي ظاهر شد و به اين سبب امام پذيرفت كه جمعيت مشابه ديگري در كنار آن ايجاد شود.
اعتقاد امام اين بود كه مردم بايد خودشان با سليقه ها و تشخيص هايي كه دارند كار كنند و براي هماهنگي فعاليت ها تلاش كنند. سليقه هاي مختلف بي حكمت نيست؛ چراكه هر كدام در جايي كارآيي دارد. چه اين كه در اوايل انقلاب، فرهنگ جامعه به گونه اي بود كه ما خواه و ناخواه از خارج از كشور الگو مي گرفتيم. اگر امام مي خواست مقاومت كند، ناهماهنگي هاي بيشتري به وجود مي آمد. منظور اين است كه حتي شيوه هاي فعاليت هاي اجتماعي امام هم درس آموز بود و هنوز هم پس از گذشت سال ها مي تواند براي ما و آيندگان آموزنده باشد.
سخنراني حضرت آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) درجمع دبيران كانون هم انديشي استان ها - قم - 26/6/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.

 



نمايندگان مجلس مطرح كردند؛ اختلال در كار مجلس به بهانه انتخاب رئيس مجلس نهم

در حالي كه 16روز تا آغاز مجلس نهم باقي مانده است و لايحه بودجه91 با گذشت 50 روز از آغاز سال هنوز تصويب نشده است، تشكيل فراكسيون هاي سياسي و رايزني ها براي انتخاب هيات رئيسه مجلس آينده، فعاليت نمايندگان را مختل كرده است.
حسن كامران نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس ضمن انتقاد از نمايندگاني كه به بهانه جلسه حزبي كميسيون لايحه بودجه را تعطيل كردند اظهار داشت: روزي كه جلسه حاميان علي لاريجاني برگزار شد، جلسه كميسيون تلفيق در مجلس تعطيل شد.
تعدادي از حاميان لاريجاني عصر روز دوشنبه در ساختمان مجلس قديم گرد هم آمدند كه در اين جلسه فراكسيون اصولگرايان رهروان ولايت با مشي حمايت از رياست لاريجاني اعلام موجوديت كرد.
كامران در اين زمينه افزود: در زمان برگزاري جلسه حاميان آقاي لاريجاني كميسيون تلفيق دو ساعت عدد نداشت يعني از ساعت 4 تا 6 عدد ما 21 نفر بود، در صورتي كه بررسي بودجه مردم در سال 91 مهمتر از رسيدگي به كارهاي شخصي است.
نماينده مردم اصفهان ضمن انتقاد از بي توجهي نمايندگان به بررسي لايحه بودجه اظهار داشت: متاسفانه برخي افراد اهم و مهم نمي كنند و فكر حكومتي ندارند و فقط باندي فكر مي كنند.
وي اضافه كرد: نمايندگان بايد حتي ثانيه هاي حضورشان را هم در مجلس مهم بدانند و مهمترين مسئله در مجلس هم بررسي بودجه است؛ وقتي كه ما دو ساعت بيشتر كار كنيم، كار زودتر به نتيجه مي رسد.
كامران گفت: همانطوري كه رهبر انقلاب فرمودند، اول و آخر مجلس بايد يك دور باشد يعني تا روز 7 خرداد مجلس بايد نوكري مردم را كند.
به جاي پروژه مشغول سازي
مجلس را كمك كنيد
در عين حال نماينده مردم محلات از پروژه مشغول سازي نمايندگان براي انتخاب رئيس مجلس انتقاد كرد و گفت: مسئله رياست مجلس نهم امري است كه مربوط به نمايندگان مجلس نهم مي شود و بر همين اساس بايد صبر كنيم تا خود نمايندگان مجلس نهم بعد از شكل گيري مجلس در موردش تصميم گيري كنند.
حجت الاسلام عليرضا سليمي افزود: گروه هاي مختلف قبل از شكل گيري مجلس نهم شروع به رايزني براي انتخاب رئيس كرده اند كه اين مساله باعث مي شود تا فعاليت هاي مجلس هشتم مثل بحث بودجه تحت الشعاع مسائل سياسي قرار گيرد.
نماينده محلات ادامه داد: به اعتقاد من گروه هاي مختلف بايد با يك تامل به جاي يارگيري و ياركشي براي رياست مجلس، كمك كنند تا امور در مجلس هشتم پيش رود.
اين نماينده مجلس گفت: گزارشات و طرح ها و لوايح متعددي وجود دارد كه بايد در صحن مطرح شود بر همين اساس پروژه مشغول سازي نمايندگان به مسائل دسته چندم باعث مي شود كه راندمان كار در مجلس هشتم پايين بيايد.
وي با اشاره به نامگذاري سال جاري به عنوان سال حمايت از توليد ملي از سوي رهبر انقلاب گفت: البته بعضي مسائل از سوي دولت هم مطرح مي شود كه ما نسبت به آنها هم انتقاد داريم.
انتقاد از هيئت رئيسه
مجلس هشتم
كاظم جلالي كه از رياست آقاي لاريجاني براي مجلس نهم دفاع مي كند، ضمن انتقاد از هيئت رئيسه مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم شاهد هيئت رئيسه اي همگن و قدرتمند نبوديم. نماينده مردم شاهرود در خصوص ايرادي كه متوجه مجلس هشتم بود، افزود: نمايندگان بايد ظرفيت خود را در مسائل كلان قرار دهند و براي تحقق اين موضوع بايد قوه مقننه و مجريه تعامل جدي با هم داشته باشند كه اين ايراد در مجلس هشتم مشاهده شد و البته اين ايراد در برخي جهات به قوه مجريه نيز ارتباط پيدا مي كند.
جلالي در مورد نحوه مواجهه با انتظارات مردم عنوان كرد: در كشورهايي كه نمايندگان مجلس به صورت تحزبي انتخاب مي شوند، حزب خلأ انتظارات مردم را پر مي كند اما در ايران اشخاص هستند كه بايد خلأها را پر كنند.
مهدي موسوي نژاد منتخب مردم دشتستان نيز خاطرنشان كرد: مجلس هشتم در كارنامه كاري فراز و نشيب هايي را داشت كه از جمله نواقص آن مي توان به مقابله و موضع گيري ضعيف مجلس هشتم در برابر فتنه سال 88 اشاره كرد. وقف دارايي هاي دانشگاه آزاد و تاخير در اجراي نظر رهبري در تصويب قانون نظارت بر عملكرد نمايندگان از ديگر نقاط ضعف در مجلس هشتم بود.

 



روزنامه صهيونيستي هاآرتص: درگيري با ايران ثبات جهاني را به هم مي زند

روزنامه صهيونيستي هاآرتص در مقاله اي موضوع ايران را دشوارترين موضع براي مقامات رژيم صهيونيستي دانسته و عنوان مي كند كه درگير شدن با ايران موجب برهم خوردن ثبات جهاني است.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص در مقاله اي به قلم «زوي بارل»» تحليلگر خاورميانه و خبرنگار باسابقه اين روزنامه، ضمن بعيد دانستن حمله به ايران، مقامات رژيم صهيونيستي را از حمله به ايران منع كرد.
بارل در ابتداي اين مقاله مي نويسد: اگر برنامه هسته اي ايران يك تهديد براي موجوديت اسرائيل به شمار مي رود، قيمت نفت تهديدي استراتژيك براي اقتصاد اروپاست؛ آيا اسرائيل بايد براي رفع تهديد از خود، خود را به دشمني براي كل دنيا تبديل كند؟
ما يك سال است كه منتظر تابستان در ايران هستيم، و ماه ها و روزها را در حالي مي شماريم كه در مورد حمله يا عدم حمله به ايران گيج شده ايم. ما فكر مي كرديم كه در عرض سه ماه و نيم و در دوره انتخابات قادر خواهيم بود اين هديه را دريافت كنيم كه بفهميم آيا به ايران حمله خواهيم كرد يا نه.
بارل سپس ادامه مي دهد كه دولت كنوني رژيم صهيونيستي تهديدي فراتر از ايران است، و رهبراني دارد كه اسرائيلي ها در موضوع ايران دور مي زنند.
وي به اين نكته اشاره مي كند كه تهديدات اسرائيل براي حمله به ايران، موجب افزايش قيمت نفت مي شود و بدترين خبر براي اروپا اين است كه اسرائيل اعلام كند كه قرار است به ايران حمله كند.
نتايج انتخابات در يونان و فرانسه نيز از ديگر مواردي است كه اين نويسنده صهيونيست از آن به عنوان دليلي بر احتمال كم حمله به ايران، صحبت مي كند. بارل مي نويسد: همينطور، نتايج انتخابات فرانسه و يونان هر دو احساسي مشترك درباره ايران تداعي مي كند. «فرانسوا اولاند(رئيس جمهور تازه انتخاب شده فرانسه) با وجود اين كه بارها مخالفت خود با دستيابي ايران به سلاح هسته اي را اعلام كرده، اما مخالف مداخله نظامي در ايران است. او برخلاف ساركوزي كه متحد محافظه كاران آمريكايي نظير جرج بوش بود، به روابط آرام اتحاديه اروپا و ايران معتقد است. او به طور كلي مخالف مواضع تهاجمي نيكلا ساركوزي است، موضعي كه آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز با آن موافق است. انتخاب اولاند مي تواند شروعي باشد بر ايجاد شكاف و اختلاف در سياست هاي اتحاديه اروپا در قبال ايران.

 



مقام پارلماني روس: ادعاي آمريكا مبني بر تهديد موشكي ايران عليه اروپا ساختگي است

آلكسي پوشكوف رئيس كميسيون امور بين الملل دوماي روسيه اعلام كرد: ادعاي آمريكا مبني بر تهديد موشكي ايران عليه اروپا غيرواقعي و بي اساس است.
پوشكوف روز چهارشنبه در مقاله اي در روزنامه رسمي «راسيسكايا گازتا» نوشت: اين ادعاي آمريكا به هيچ وجه قانع كننده نيست.
وي افزود: به باور كارشناسان، سامانه پدافند موشكي آمريكا در اروپا كه ظاهرا بايد اين كشور و متحدان اروپايي اش را از خطر موشكي ايران مصون دارد، در واقع با هدف تضعيف توانمندي هسته اي راهبردي روسيه ايجاد مي شود.
رئيس كميسيون امور بين المللي دوماي روسيه با تاكيد بر اينكه ادعاي تهديد موشكي ايران عليه اروپا باوركردني نيست، خاطرنشان كرد: ايران موشك هاي دوربرد راهبردي در اختيار ندارد و هيچ دليلي هم براي حمله اين كشور به اروپا وجود ندارد، با اين وجود اقدامات براي استقرار سامانه موشكي آمريكا در اروپا جريان دارد.
وي افزود: اين اقدامات به آن معني است كه آمريكا و ناتو تمايل دارند چنان سامانه پدافند موشكي را در اروپا مستقر كنند كه به آنها امكان بدهد شرايط دلخواه خود را بر روسيه تحميل كنند.
«نيكلاي ماكاروف» رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه نيز به تازگي اعلام كرد: ادعاي آمريكا و ناتو مبني بر تهديد موشكي از طرف ايران و كره شمالي بي اساسي است.
ماكاروف گفت: نظريه تهديد موشكي از طرف ايران و كره شمالي كه آمريكا براي ايجاد سيستم پدافند موشكي خود توجيه مي كند، تخيلي است.
وي افزود: آمريكا به بهانه تهديد موشكي ايران و كره شمالي قصد دارد اجزاي سامانه موشكي خود را در نقاط مختلف جهان مستقر كند و اين تهديدي براي روسيه مي باشد.
«دميتري مدوديف» رئيس جمهوري پيشين روسيه نيز اعلام كرده است، در صورتي كه سامانه پدافند موشكي آمريكا در كشورهاي قاره اروپا مستقر شود، روسيه تدابير متقابل اتخاذ مي كند كه از آن جمله استقرار موشك هاي «اسكندر» در غرب اين كشور و خودداري مسكو از نابودي بخشي از تسليحات تهاجمي راهبردي است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14