(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 - شماره 20205 

نمايشگاه كتاب تهران روزهاي آخر را سپري مي كند
اين فصل را بخوان
گزارشي از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
«قصه هاي خوب...» همچنان محبوب
در تجليل از آثار برتر كتاب سال مطرح شد
محسن مومني شريف: ترجمه «آنك آن يتيم نظر كرده» نظر رهبر انقلاب است
مشاور سابق معاون فرهنگي ارشاد : فتنه اي كه مي خواست بر نمايشگاه كتاب تاثير گذارد



نمايشگاه كتاب تهران روزهاي آخر را سپري مي كند
اين فصل را بخوان

طه راستين
عجله كنيد
روزهاي آخر است
اگر تا امروز گذرتان به ترافيك خيابان شهيد بهشتي و خيابان هاي اطراف آن نيفتاده است كمي عجله كنيد، دست از ترافيك خيابان هاي ديگر شسته و مسير خود را به سمت مصلاي امام خميني(ره) تغيير دهيد، چه كه ترافيك ماشين ها را در خيابان هاي تهران را در همه سال مشاهده خواهيد كرد و بوق ماشين هاي گيركرده در ترافيك همواره براي شما گوش نواز است! اما ترافيك كتاب، سالي يك بار بيشتر برگزار نمي شود و بهتر است آن را از دست ندهيد. اين ترافيك دوست داشتني است، آن قدر دوست داشتني كه رهبر معظم انقلاب هم از آن نمي گذرند و خود را براي ساعت هايي به كاروان كتاب مي رسانند تا در ميان كتاب ها قدم زده و نگاهي كنند بر كارنامه نشر ايران در يك سال گذشته. اگر خبردار نيستيد با خبر باشيد كه نمايشگاه كتاب تنها امروز و فردا به طور كامل داير است چرا كه شنبه روز اختتاميه است و بيشتر ناشران مشغول جمع كردن غرفه هستند، پس اين روزهاي آخر هفته را از دست ندهيد و مهمان كتاب باشيد.
اين فصل خواندني
فصل خواندني همه دوره هاي نمايشگاه كتاب به طور يقين حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي در گردهمايي فرهنگي و سخنان حضرت ايشان در اين جمع اهالي نشر و كتاب است. امسال هم ايشان با حضور در سالن ياس كه كارنامه يك ساله نشر ايران است از تازه هاي نشر ديدن كردند. در اين ديدار كه «سيدمحمد حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «بهمن دري» معاون فرهنگي وزير ارشاد و رئيس نمايشگاه كتاب، ايشان را همراهي مي كردند، رهبر معظم انقلاب با تعدادي از ناشران و نويسندگان گفت وگو كردند.
رهبر انقلاب اسلامي سپس در جمع تعدادي از ناشران حاضر در نمايشگاه با اشاره به استقبال بسيار خوب مردم از نمايشگاه كتاب تأكيد كردند: بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه فضاي كتابخواني در كشور توسعه و تعميق پيدا كند. ايشان خاطرنشان كردند: بايد با يك برنامه ريزي دقيق و تعيين اهداف مرحله اي، در هر سال همگام با برگزاري نمايشگاه كتاب و افزايش جمعيت بازديد كننده، در فضاي كتابخواني كشور نيز پيشرفت چشمگيري به وجود آيد. ايشان با تأكيد بر لزوم ارزيابي محتوايي هر ساله نمايشگاه كتاب به وسيله افرادي كارشناس و صاحب صلاحيت، افزودند: اين ارزيابي نشان خواهد داد كه آيا هر دوره نمايشگاه كتاب از نظر محتوا، نسبت به دوره قبل، تغيير و رشد داشته است يا خير.
رهبر انقلاب اسلامي، برطرف كردن برخي موانع توليد و نشر كتاب را يادآور شدند و تأكيد كردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد با كمك دولت، اين موانع بويژه موضوع گراني كاغذ را برطرف كند. حضرت آيت الله خامنه اي توليد كاغذ در كشور را از جمله توليدات امتداد دار خواندند و خاطرنشان كردند: مهم ترين توليد ملي، توليد امتداددار است و با برطرف شدن مشكلات كارخانه هاي كاغذ، قطعاً راه براي كتابخواني بيشتر و ارزان شدن قيمت كتاب، باز مي شود.
ايشان همچنين با تأكيد بر اينكه موضوع ترجمه، جاده اي يك طرفه نيست افزودند: دولت بايد زمينه اي فراهم كند تا توليدات خوب كتاب در كشور از جمله در بخش هاي مذهبي، تاريخي، ادبيات و علوم، به زبان هاي مختلف ترجمه و در معرض ديد جهانيان قرار گيرند. رهبر انقلاب اسلامي در پايان، موضوع ويراستاري و صحيح بودن متون كتابها از لحاظ دستور زبان فارسي و كتاب آرايي و شكل ظاهري كتاب ها را مهم خواندند و خاطرنشان كردند: يكي از كارهاي ضروري در چرخه توليد و عرضه كتاب، ساماندهي توزيع و ايجاد فروشگاه هاي زنجيره اي كتاب است.
در اين ديدار پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي هم تعدادي از ناشران در سخناني به بيان ديدگاههاي خود در موضوعات مختلف كتاب و كتابخواني پرداختند كه پيشنهاد تأسيس شوراي عالي كتاب و راديو كتاب، تأسيس فروشگاههاي بزرگ زنجيره اي كتاب، شفاف نبودن قوانين مميزي كتاب، مشكلات مربوط به سيستم توزيع كتاب، لزوم تبليغ و ترويج مناسب و گسترده كتاب، موضوع گراني كاغذ و تأثير آن بر قيمت كتاب، و ضرورت توجه جدي تر به مقوله توليد كتاب هاي كودك و نوجوان در كشور از جمله مسائلي بود كه ناشران در سخنان خود به آنها اشاره كردند.
صفحه كتاب سايت رهبري
همزمان با ايام برگزاري نمايشگاه كتاب بيست و پنجم و بازديد رهبر معظم انقلاب از اين نمايشگاه، صفحه كتاب پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار ايشان راه اندازي شد. اين صفحه از سه بخش اصلي با عنوان هاي «تلميحات و اشارات»، «كتابخانه» و «انتشارات» تشكيل شده است.
«تلميحات و اشارات» بخش مربوط به ارائه نقطه نظرات مكتوب و شفاهي رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره كتاب ها، نويسندگان و مسائل اصلي عرصه كتاب و نشر است. «كتابخانه» شامل كتاب هاي هدف تأييد يا مرتبط با رهبر انقلاب است كه در آن ضمن ارائه اطلاعات كلي، مرور و توصيفي بر هر كتاب نيز درج شده است. بخش «انتشارات» صفحه كتاب هم كتاب هاي منتشرشده انتشارات انقلاب اسلامي را در پيشگاه نظر و انتخاب مخاطبان قرار داده است.
همچنين عنوان اصلي (تيتر يك)، عنوان فرعي (تيتر دو)، آخرين اخبار و ويترين كتاب و اخبار ديگر رسانه ها از ديگر بخش هاي صفحه كتاب است.
از نكات قابل توجه در اين صفحه، علاوه بر فضاي خاصي كه تداعي كننده يك كتابخانه واقعي است، راه هاي دسترسي به اطلاعات با روش هاي گوناگون الفبايي، محتوايي و موضوعي است. همچنين در انتهاي صفحه بخش بسته پيشنهادي و أعلام برگزيده قرار دارد. اين صفحه به صورت متناوب و منظم روزآمدسازي خواهد شد. براي مشاهده اين صفحه از نشانيhttp://farsi.khamenei.ir/book استفاده كنيد.
اطلاع رساني ضعف نمايشگاه در همه دوره ها
نمايشگاه كتاب تهران حالا ربع قرن سن دارد و در اين سال ها بسيار درباره نقاط ضعف و قوت آن گفته شده است. در اين ميان فارغ از مسئله مكان نمايشگاه كه به موضوعي تكراري و گويا لاينحل تبديل شده است، حالا بسياري از اهالي كتاب و نشر، ضعف در اطلاع رساني را مهم ترين معضل نمايشگاه مي دانند.
جواد افهمي، نويسنده كتاب «سوران سرد» يكي از اين منتقدان است، اين نويسنده مي گويد: مسير غرفه ها در درون نمايشگاه بسيار تنگ و باريك است و اطلاع رساني در درون نمايشگاه براي پيدا كردن غرفه ها و كتاب ها بسيار ضعيف است. به نظر من براي چنين رويداد فرهنگي كه در طول سال تنها يك بار برگزار مي شود بايد از يكي دو ماه قبل به اطلاع رساني بپردازند. اين اطلاع رساني بايد علاوه بر كتاب و ناشر و محل آنها در نمايشگاه بلكه عدم حضور ناشرين ديگر در نمايشگاه را در بر بگيرد. به نظرم اگر اين مشكلات حل شوند، مشكل نمايشگاه حل خواهد شد.
لطف الله ساغرواني؛ مدير نشر هرمس هم يكي از مشكلات نمايشگاه كتاب تهران را در همه دوره ها، بحث اطلاع رساني آن مي داند و مي گويد: افراد نمي توانند غرفه ها و به تبع آن كتاب هايي را كه مي خواهند، در نمايشگاه پيدا كنند. باجه هاي اطلاع رساني هم شايد كاري از دستشان برنيايد.عبدالعظيم فريدون؛ مديرمسئول نشر محراب قلم هم با اشاره به تحولات نمايشگاه كتاب تهران، به ضعف هاي نمايشگاه كتاب تهران در زمينه اطلاع رساني توجه كرده و ابراز تاسف خود از نبود برنامه ريزي صحيح در اين زمينه را اعلام مي كند.
اين همه البته در شرايطي است كه وضعيت اطلاع رساني در دوره هاي اخير بسيار بهترشده است، گسترش باجه هاي اطلاع رساني، اختصاص خطوط تلفن براي اطلاع يابي مخاطبان، گوياتر شدن نقشه هاي نمايشگاه در بحث اطلاع رساني داخلي و توجه بسيار بيشتر و جدي تر رسانه ها در بحث اطلاع رساني عمومي توانسته وضعيت را تا حدود زيادي بهبود بخشد اما اطلاع رساني درباره نمايشگاه كتاب همچنان دچار ضعف و سردرگمي است كه حل آن عزمي راسخ تر از آنچه كه هست را مي طلبد.
چه كساني بن كتاب گرفتند
اما بشنويد از ميزان مبالغ اختصاص يافته به دانشجويان براي خريد كتاب در نمايشگاه امسال؛ در نمايشگاه بيست و پنجم سه ميليارد تومان اعتبار براي 150 هزار دانشجو در نظر گرفته شده است. به گفته بهمن دري؛ رئيس نمايشگاه كتاب علاوه بر اين مبلغ، سه ميليارد تومان نيز در موضوع بن كارت به دانشگاه ها اختصاص يافت. اما اين همه حمايتها نبوده است، به غير از اين مبلغ، رقمي نيز براي خريد بن كارت الكترونيك در نظر گرفته شد.بر اين اساس دولت بودجه اي معادل 9 ميليارد تومان براي دانشجويان تخصيص داد.علاوه بر اين، 83 هزار طلبه از دو ميليارد تومان بن تخصيصي كه قرار بود سال گذشته داده شود و امسال عملي شد، بهره مند شدند.
بهمن دري اما علاوه بر همه اين ها از تسهيلات ديگري هم خبر مي دهد و مي گويد: يسياري از مراكز كل ارشاد، تفاهمنامه هايي را با دانشگاه ها امضا مي كنند و براي هيات علمي، دانشجويان و اساتيد مبالغي را در نظر مي گيرند؛ با ارسال اين تفاهمنامه ها به معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد، از آنها حمايت كرده و مبالغي را نيز به آنها اختصاص مي دهد. دو ميليارد به مراكز تعلق گرفته، يك ميليارد از طريق معرفي ادارات كل؛ زيرا اين ادارات راسا با دانشگاه ها تفاهم نامه دارند ما بودجه تقبل مي كنيم و به آنها بن مي دهيم. در حال حاضر بسياري از مراكز همانند قوه قضائيه نمايندگان مجلس هيئت هاي علمي دانشگاه ها شامل اعطاي بن مي شوند.
كتاب هاي پرفروش
اما مطلع باشيد كه بعضي از كتاب ها در نمايشگاه كتاب امسال پرفروش تر از بقيه ظاهر شده اند. يكي از اين كتاب ها، «نورالدين پسر ايران» است. اين كتاب كه خاطرات نورالدين عافي از دفاع مقدس را در بر دارد در بيست وپنجمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران رتبه پرفروش ترين اثر را به خود اختصاص داده و قرار است بر اساس تقاضاي نهاد هاي فرهنگي استان ها بين دو تا پنج هزار نسخه از اين اثر به شهرستان ها فرستاده شود.
«ارتش سري روشنفكران» نوشته پيام فضلي نژاد و كتاب «گفت و شنود» نوشته حسين شريعتمداري «رازهاي دهه شصت» نوشته مرتضي صفارهرندي و نيز كتاب «طريقت تزوير» كه روايت تكان دهنده اي از فرقه هاي درويشي است، كار انتشارات موسسه كيهان در رديف كتاب هاي پرفروش قرار دارد.
كتاب «من مادر مصطفي» شامل زندگينامه دانشمند شهيد هسته اي مصطفي احمدي روشن از زبان مادرش به عنوان پرفروش ترين كتاب انتشارات شاهد در نمايشگاه كتاب تهران همچنان به فروش خوب خود ادامه مي دهد.
اين كتاب مصاحبه و گفت وگوي بلندي از رحيم مخدومي با مادر شهيد مصطفي احمدي روشن؛ دانشمند هسته اي كشور است كه طي يك عمليات بمب گذاري تروريستي به شهادت رسيد. اين كتاب اولين كتاب نشر شاهد درباره دانشمندان شهيد هسته اي كشور است و طبق سخنان مسئولان اين انتشارات هنوز كتابي به غير از «من مادر مصطفي» درباره دانشمندان هسته اي كشورمان منتشر نشده است. اين كتاب روز جمعه با حضور مادر شهيد احمدي روشن در غرفه نشر شاهد در نمايشگاه رونمايي شد و به علت فروش زياد يك نوبت از چاپ آن به اتمام رسيد كه در حال حاضر كتاب براي چاپ دوم به چاپخانه رفته است.

 



گزارشي از نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
«قصه هاي خوب...» همچنان محبوب

ناهيد زندي پژوه
بزرگ ترين همايش ناشران داخلي و خارجي يك بار ديگر پرشورتر به نام نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با شعار ربع قرن جهاد فرهنگي در فضاي ملي تهران (با وسعت 112هزار مترمربع) برگزار شد. نمايشگاه كتاب تهران فرصت تجديد عهد دوباره با عنصر آگاهي بخش «كتاب» است. در طي چند سال اين حركت بزرگ و جريان ساز در روح جمعي و افكار عمومي تبديل به يك نهاد پسنديده شده است.
در بيست و پنجمين نمايشگاه كتاب تهران توجه مردم به فهرست هاي ناشران بيش از سال هاي گذشته بود. چنانچه فهرست ها كاركرد بيشتري يافته و خريدهاي بي هدف، رفته رفته بسوي خريدهاي آگاهانه گرايش پيدا كرده است. امسال همانند سال هاي قبل، صاحبان قلم در نمايشگاه حضور دارند و در نشست هاي ادبي و برنامه هاي سراي اهل قلم حضور دارند و با مردم از نزديك ارتباط دارند كه مايه خرسندي بازديدكنندگان را فراهم مي آورند.
نمايشگاه بين المللي كتاب تهران هرساله بستر و زمينه مناسبي را فراهم مي كند و تعداد زيادي را به سوي كتاب مي كشاند سؤال اين است كه در جذب و نگهداري اين افراد به عنوان خريدار كتاب چقدر سعي مي شود؟ برگزاري نمايشگاه آغازي براي برنامه ريزي و فعاليت هاي سالانه ناشران است و بايد با انواع و اقسام شيوه ها اين خريداران و مراجعان كتاب را نگاه داشت.
درسال 1388 طبق گفته مسئولين، افزايش سرانه مطالعه از هشت دقيقه به 20 دقيقه رسيده و براي افزايش سرانه مطالعه در كشور و رسيدن به نقطه آرماني، لازم است كه كتاب در سبد كالاي مصرفي خانوار قرار گيرد. اما وقتي نگاهي به كاتالوگ هاي كتب خارجي (ارزي) عرضه شده در نمايشگاه كتاب مي اندازيم، قيمت هاي عرضه شده با واحد پولي يورو تعيين شده، بر خلاف سال هاي قبل كه بهاي كتاب ها با واحد دلار عرضه مي شدند. با اين اوصاف ميزان خريد كتب خارجي براي اقشار خاص (منجمله دانشجويان و اساتيد و از همه مهمتر خريد مراكز دانشگاهي براي كتابخانه ها) تقليل مي يابد. و از آنجايي كه افزايش مطالعه با خريد كتاب نسبت مستقيم دارد، شاهد نزول سرانه مطالعه خواهيم بود. به جرات مي توان گفت افزايش قيمت كتابهاي خارجي يكي از كاستي هايي عمده نمايشگاه است. آيا بهتر نبود براي رفع اين كاستي سهميه دانشجويان سراسر كشور را بيش از مبلغ اعلام شده- هر دانشجو 40 هزار تومان كارت الكترونيك خريد كتاب - باشد كه حداقل هر دانشجو بتواند سه الي چهار كتاب خارجي خريداري كند؟!
در كنار تلاش هاي فراواني كه براي برگزاري نمايشگاه كتاب صورت گرفت، مشكلاتي هم وجود دارد، البته فكر مي كنم ارزيابي درست از كليه مشكلات پس از كنار هم قراردادن نكات مثبت و منفي درخواهد آمد. زيرا مراجعه كنندگان از نمايشگاه ظاهرا رضايت مندي خوبي دارند و برخلاف سالهاي قبل پيدا كردن نشاني و محل دقيق غرفه ناشران بهتر بود. به خاطر تلاش همه مسئولان و دست اندركاران بخاطر دقت نظر و احساس مسئوليت تبريك مي گويم.
در حوزه ادبيات كودك و نوجوان، انتشارات قدياني، بنفشه، افق و كانون پرورش فكري كودك و نوجوان با استقبال خوبي از سوي مخاطبان جوان مواجه شدند.
همه كساني كه به ايجاد انگيزه و مطالعه در كودكان و نوجوانان حساسند؛ اين سؤال را از خود مي پرسند كه در انبوده كتاب هاي منتشر شده در اين حوزه، چه داستان هايي بيشتر و بهتر مي تواند پاسخگوي انتظار مخاطبان خوانندگان تازه كار باشد؟ بديهي است كه در دنياي مدرن، اين قشر در معرض حملات شديد دستاوردهاي دنياي مدرن هستند و آثار سوء تخريبي اين گونه فشارهاي بي رويه در به خطر افتادن بهداشت رواني آنان و برهم خوردن تعادل و توازن روحي بسيار شديدتر است. در ميان انبوه كتابها باري ديگر چشمم به مجموعه داستاني هري پارتر خورد (جلد هفتم در دو مجلد) نكته حائز اهميت اين است كه سيل خلق داستان هاي شگفت جادويي با موجوداتي خيالي و ناشناخته وخارق العاده و وحشت آفرين چونان بتي فراگير و افزاينده و اغراق بي حد و مرز در خلق شخصيت ها و حوادث شگفت در حال تزايد است. چطور مي توان در مواجهه با داستان هاي ژانر وحشت و جادويي عنان گسيخته كودكان را آزاد گذاشت. آيا مطمئن هستيم كه اينها اثرات رواني در اذهان بچه ها باقي نمي گذارند؟ دنياي غرب صاحبان قدرت به ادبياتي اين چنين بشدت نيازمندند. اما آيا ما بايد تبعيت از جامعه غرب كنيم؟ مسلماً نه.
در حوزه ادبيات كودك و نوجوان كتاب «قصه هاي خوب، براي بچه هاي خوب» نوشته مهدي آذريزدي حاوي مفاهيم تعليمي عرفاني، ديني و اخلاقي پربار مي باشد. كه فراغتي مناسب براي تأثيرگذاري فرهنگ ايراني اسلامي در ميان مخاطبان اين قشر ايراني را فراهم مي آورد. اگر تلقي ما اين باشد كه ذهن كودك و نوجوان همچنان لوح سفيد است كه بايد شكل گيرد، پس چه بهتر كه با كتاب هاي آموزنده و غني پرورش يابد.
بچه ها بسياربسيار قشنگ مي انديشند. در ميان انبوه جمعيت حاضر در نمايشگاه شاهد بچه هايي بودم كه به همراه والدين خود آمده بودند و علاقه خود را به بعضي از كتابها ابراز مي نمودند و در كمال بهت و ناباوري شنيدم كه به آنها گفته مي شد: «اگر خيلي با عرضه هستي كتاب هاي درسي ات را بخوان.» اي كاش تجديدنظري در اصلاح درسي كشور در مقطع نوجوان صورت پذيرد كه شاهد چنين صحنه هايي نباشيم. و اي كاش يك مطالعه ميداني روي شاگردهاي موفق بشود، اكثر آنها كتابخوان هستند چون ذهن باز و خلاقي دارند. سؤالي كه برايم پيش آمد اين بود كه چرا اين همايش فرهنگي در ماه هاي فصل تابستان برپا نمي شود كه اوقات فراغت مشتاقان كتاب بيشتر است؟ في المثل يكي از معضلات والدين در ايام تابستان پر كردن ساعات اوقات فراغت بچه ها مي باشد و چه بهتر از اين رهگذر بتوانند عادت به مطالعه در كودك و نوجوان خود را افزايش دهند. در جامعه ما، خانواده ها پيش از اينكه بچه ها به مدرسه بروند، اشتياق بيشتري به خريد كتاب براي آنها دارند، ولي با شروع دوران مدرسه، نگراني والدين از دور شدن بچه ها از كتاب هاي درسي، اين اشتياق را به خريد كتاب كاهش مي دهد. به همين دليل تا دوره پيش دبستاني، بيشترين استقبال خريد كتاب را براي بچه ها مي بينيم. در اين ميان استقبال از كتاب هاي اسباب بازي سهم بيشتري را به خود اختصاص مي دهد، چنان كه در نمايشگاه شاهد فروش اين گونه كتابها بودم. انتشارات اصحاب محمد(ص) فروش زيادي بابت كتاب هاي اسباب بازي (شامل حروف- الفبا- همراه با عكس به همراه ماژيك) داشت. انتشارات به آموز براي كودك و نوجوان بين 14- دو ساله كارت هاي علمي- آموزشي و تصويري با اهداف تسهيل آموزش و تعميق دانش و ترويج پژوهش در زمينه موضوعاتي از قبيل جانوران- ميوه ها- الفباي فارسي- مفاهيم ساده رياضي- داستانهاي قرآني... با قيمتي مناسب ارائه كرده بود كه بنظرم خيلي جالب و آموزنده بود.
كتاب سي قصه سي شب اثر مژگان شيخي با وجودي كه در سال 1386 چاپ شده بود با استقبال بي نظيري همراه بود.
سالن هاي غرفه هاي كودك و نوجوان كه تحت عناوين دانش آموز شهيد بهنام محمدي، شهيده ناهيد فاتحي كرجو، حسين فهميده و سردار شهيد محمدابراهيم همت براستي از لحاظ كمي و كيفي قابل ستايش مي باشند. واقعاً شركت در اين غرفه ها و گلگشتي در بين كتابهاي آن از خاطرات به ياد ماندني و جالب در ذهن و ضميرم است. به اميد سالي ديگر و بازديدي دوباره.

 



در تجليل از آثار برتر كتاب سال مطرح شد
محسن مومني شريف: ترجمه «آنك آن يتيم نظر كرده» نظر رهبر انقلاب است

نشست تجليل از پديد آورندگان آثار برتر جايزه كتاب سال در حوزه هنري با حضور محسن مومني رئيس حوزه هنري، اميرحسين فردي مسئول مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري، منصور انوري نويسنده رمان جاده جنگ و منصوره مشكين فام مترجم كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده»، در غرفه انتشارات سوره مهر در نمايشگاه كتاب برگزار شد.
در ابتداي اين نشست مومني در سخناني ضمن اشاره به اعتبار بالاي كتاب سال جمهوري اسلامي و ابراز خرسندي از برگزيده شدن رمان انوري در جايزه جلال آل احمد گفت: خوشحاليم كه بعد از سال ها حوزه هنري رماني را منتشر مي كند كه توانسته است با معيارهاي كتاب سال جمهوري اسلامي بيشترين مطابقت را داشته باشد و منفعت بزرگي را براي ادبيات ما به ارمغان بياورد.
وي افزود: اين كتاب در حوزه معنويت اتفاق بزرگي در ادبيات داستاني ما است به ويژه اينكه انوري در داستان خود تحولات نگاهي و ديدگاهي نسبت به وقايع ايجاد كرده است. ما نمي توانيم كتابي براساس معيارهاي ديگر كشورها بنويسيم بلكه بخشي از زندگي ما مربوط به عالم غيب مربوط مي شود.
رئيس حوزه هنري همچنين با اشاره به كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» گفت: اين كتاب كار عظيم و بزرگي است و در نوع خودش اثري قابل افتخار است و نشان از آن دارد كه نويسندگان و شاعران ما سعي دارند صميمي ترين آثارشان را درباره اهل بيت(ع) بنويسند.
مومني افزود: اين كتاب بنابر نظر مقام معظم رهبري مي بايست به زبان عربي ترجمه و به جهان اسلام ارائه مي شد، اما ما در حوزه هنري معمولا از مترجماني استفاده مي كنيم كه زبان مادري شان زباني باشد كه مي خواهيم اثر به آن ترجمه شود، اما در مورد خانم مشكين فام استثنائاً اين اتفاق نيفتاد. به دليل آنكه ترجمه اي كه ايشان از بخشي از اين كتاب داشتند در بسياري از موارد از نظر شيوايي به شعر نزديك مي شد.
وي گفت: در كنار آن تسلط وي به قرآن كريم نيز مثال زدني بود و موفق شد كه در ترجمه خود جنبه هاي بسياري از كار آقاي سرشار را به نمايش بگذارد.
مومني همچنين از همكاري دانشگاه با ادبيات و حوزه هنري براي ترجمه اين كتاب تشكر كرد و گفت: مشكين فام براي ترجمه اين اثر بخشي از زمان خود را صرف تحقيق كرد و اگر اين اتفاق تداوم داشته باشد، مي توان نهضت ترجمه معكوس را با سرعت بيشتري ادامه داد و بهترين هاي ادبيات داستاني انقلاب را به زبان هاي ديگر ترجمه كرد.
مشكين فام: سه سال براي ترجمه كتاب وقت گذاشتم
در ادامه اين نشست منصوره مشكين فام مترجم كتاب «آنك آن يتيم نظر كرده» به زبان عربي در سخناني با بيان آنكه صرف سه سال از بهترين سال هاي عمرش براي ترجمه رماني در مورد پيامبر اكرم(ص) براي وي توفيق فراواني بوده است، گفت: ترجمه اين كتاب از چند منظر براي من توفيق داشت؛ نخست اينكه توانستم پس از مدت ها قالبي غير از مقاله براي ابراز ارادت به پيامبر اكرم(ص) به دست بياورم در كنار آن عنايت مقام معظم رهبري به اين كتاب و ترجمه شدن آن نيز همراه من بود و منجر به اين شد كه در جريان ترجمه اين كتاب چندين بار به محضر ايشان برسم. توفيق ديگر من همكاري با آقاي محمدرضا سرشار بود كه شخصيتي متعهد كه حتي يك سانتيمتر از مواضع خود دور نشده و براي همين موضوع نيز در موارد متعددي محكوم شده، شناخته شده است.
وي ادامه داد: ترجمه من از اين كتاب با يك اتفاق شروع شد. آقاي موسي بيدج به دانشگاه محل تدريس من آمده بود و تمام استادان را مورد انتقاد شديد قرار داده بود كه شما جز تدريس از عهده كار ديگري برنمي آييد. من در آن جلسه براي دفاع از حيثيت استادان دانشگاه به ايشان گفتم كه اساتيد دانشگاه قادر به انجام فعاليت هاي ترجمه نيز هستند و او نيز براي سنجش مهارت ما بخشي از رمان سرشار را به من داد و گفت: براي اثبات مدعايتان4 روز فرصت داريد تا اين بخش ترجمه شود.
مشكين فام افزود: من در مدت 4روز آن بخش را ترجمه و به او تحويل دادم و پس از آن بود كه بيدج با من تماس گرفت و ضمن تجليل از ترجمه خواستار اين شد كه تمام اين كتاب ترجمه شود.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: من بارها قول دادم كه جلد دوم اين كتاب نيز ترجمه شود كه البته الان تا نصفه هاي كار به انجام رسيده است و اميدوارم تا نمايشگاه كتاب سال آينده ارائه شود.
وي در پايان گفت: جهان عرب امروزه تشنه ادبيات ايران است. الان رمان هايي كه درباره پيامبر(ص) در كشورهاي ديگر موجود است آكنده از اسرائيليات است و رمان سرشار جزو معدود آثاري است كه به صورت مستند درباره پيامبر اكرم(ص) حرف زده است. من هم براي ترجمه آن جداي از منابعي كه سرشار از آن بهره برده است به يكصد كتاب درباره سيره پيامبر اكرم(ص) نيز مراجعه كرده ام.
امير حسين فردي:
كتاب «جاده جنگ» اثري جذاب است
امير حسين فردي در ادامه مراسم در مورد كتاب «جاده جنگ» گفت: كار انوري اثري بسيار جذاب است، از آن دسته رمان ها كه انسان از خواندنش خسته نمي شود. من خودم مشغله ام رمان خواندن است و د راين حوزه تخصص دارم اما اين رمان را كه خواندم متوجه شدم كه تمام جزئيات آن به شكلي قابل توجه در درون من جاري شده است و خيلي مشتاقم كه انوري هر چه سريعتر مجلدات بعدي آن را نيز بنويسد و ادبيات داستاني ما را صاحب يك مجموعه ممتاز كند.
فردي ادامه داد: در كار انوري و همين طور رمان آقاي سرشار مي توان به راحتي با عالم غيب نزديك شد و اين كار هر كسي نيست.
وي ادامه داد: يكي از دوستان به من گفت: «چطور مي شود به عالم غيب نزديك شويم؟» و من در جواب ايشان خيلي فكر نكردم و گفتم «تهذيب».
اين نويسنده ادامه داد: شايد در آثار حوزه دفاع مقدس ما اين نزديكي را زياد ديده باشيم اما انوري و رمانش از جنس تاريخ است. او از اين دنيا ما را به عالم ديگري مي برد و از جنس معنويت با ما سخن مي گويد.
فردي گفت: من آرزوي آن روزي را دارم كه آقاي انوري پايان نگارش رمانش را اعلام كند و ما نيز جشني بگيريم و به جهانيان اعلام كنيم كه حالا ادبيات ما شاهد يك اثر بزرگ شده است.
منصور انوري: «جاده جنگ» 20جلدي مي شود
منصور انوري نويسنده رمان «جاده جنگ» نيز به عنوان آخرين سخنران اين مراسم گفت: هر انقلابي براي خودش تعريفي دارد و انقلاب ما نيز به عقيده من تعريفي جداي از آن جمله اي كه امام راحل فرمودند (انقلاب ما انفجار نور بود) ندارد.
اين نويسنده ادامه داد: من معتقدم بايد براي نوشتن از انقلاب اسلامي دورنمايي را از روزهاي آغازين آن ترسيم كرد و من اين كار را در جاده جنگ با نوشتن از روزهاي جنگ جهاني دوم آغاز كرده ام؛ چرا كه معتقدم مي بايست حداقل 30سال از يك واقعه تاريخي فاصله بگيريم تا بتوانيم درباره آن رمان بنويسيم.
وي در پايان گفت: اين رمان براساس آن چيزي كه پيش بيني كرده ام 20جلد خواهد شد كه به ترتيب به حضور متفقين، قيام15 خرداد، پيروزي انقلاب اسلامي، غائله گروهك ها و جنگ تحميلي خواهد پرداخت.

 



مشاور سابق معاون فرهنگي ارشاد : فتنه اي كه مي خواست بر نمايشگاه كتاب تاثير گذارد

مشاور سابق معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در ابتداي سال 89 و 6 ماه پس از ايام فتنه نمايشگاه كتاب تهران در يك سطح گسترده به رغم همه تبليغات منفي كه رسانه هاي معاند عليه كشور و به خصوص عليه نمايشگاه به راه انداخته بودند، برگزار شد.
حميد قبادي در گفت وگو با فارس افزود كه ما در آن دوره،شاهد كوچك ترين مشكل امنيتي در نمايشگاه كتاب نبوديم.
قبادي ضمن اشاره به حضور رهبر انقلاب در نمايشگاه كتاب از آن به عنوان بهترين خاطره ياد كرد و افزود: اگر بخواهم به نكات شيرين نمايشگاه اشاره كنم همواره حضور مقام معظم رهبري در نمايشگاه از خاطرات بسيار شيرين و ارزشمندي است كه از جنبه هاي مختلف مي توان آن را ارزيابي كرد؛ توجه و ملاحظه رهبر يك نظام و يك كشور به مسئله كتاب به نظر من در دنيا به اين شكل منحصر به فرد است، كمتر رهبراني داريم كه به اين شكل در حوزه كتاب وارد شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14