(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 - شماره 20205 

آشپزخانه قلب منزل شما است
سبك زندگي تان را تغيير دهيد
4ماده غذايي ضداسترس
آنچه شما بايد بدانيد
اتلاف زمان طلايي بيماران در ترافيك تهران عضو هيئت علمي دانشگاه
آبگوشت را حتماً با ترشي بخوريد
دوران حساس نوجواني
راه هاي رهايي از اضطراب يا دلشوره



آشپزخانه قلب منزل شما است

آشپزخانه قلب هر خانه و يكي از مهم ترين بخش هاي هر منزل است كه بيش از ساير قسمت ها مورد استفاده قرار مي گيرد و تمام افراد خانواده در آن رفت و آمد دارند؛ به ويژه خانم ها، دكوراتورها معتقدند آشپزخانه بايد خيلي روشن باشد و بهره زيادي از نور طبيعي برده باشد.
البته اگر آشپزخانه خيلي روشن باشد استفاده از رنگ هاي روشن براي ديوارها خيلي مناسب به نظر نمي رسد و ممكن است چشم را اذيت كند.
رنگ آميزي آشپزخانه
بهتر است رنگي كه براي ديوارهاي آشپزخانه انتخاب مي كنيد مكمل رنگ كابينت باشد. سعي كنيد رنگ كاشي هاي كف و سقف را با يكديگر هماهنگ كنيد. مي توانيد براي انتخاب رنگ ديوارها از رنگ سقف و كف نيز الهام بگيريد. اگر كاشي ها طرح دار هستند مي توانيد از رنگي كه در طرح كاشي ها وجود دارد براي ديوارها استفاده كنيد.
اگر مي خواهيد آشپزخانه شما پرطراوت و شاداب باشد از رنگ هاي جسور و بي پروا استفاده كنيد. قرمز و سبز پررنگ مي تواند پيشنهادي متفاوت باشد.
آشپزخانه هاي اوپن به دليل اين كه از پذيرايي يا اتاق نشيمن ديد دارند بايد خيلي مرتب چيده شوند و وسايل آشپزخانه هاي اپن در دكوراسيون هم تاثير دارند. رنگ كابينت ها بايد گونه اي باشد كه لك ها را به سرعت نشان ندهد. كف آشپزخانه هم بايد از جنسي باشد كه به آساني تميز شود. نورپردازي خوب و هود مناسبي كه بتواند به خوبي هواي آشپزخانه را تهويه كند ضروري است. به دليل پيدا بودن آشپزخانه از داخل پذيرايي، سعي كنيد وسايل برقي اضافي و قابلمه ها را جلوي ديد نگذاريد.
در اين مدل معماري، بهتر است رنگ كاشي و كابينت بايد با سالن پذيرايي ها هارموني ايجاد كند. مي توانيد براي پنجره آشپزخانه از پرده هاي حصيري يا كاغذي متحرك روي اپن استفاده كنيد. تا در صورت تمايل مانع از ديده شدن داخل آشپزخانه شويد. براي پرده و كابينت نيز انتخاب رنگ هاي روشن مانع از تمركز نگاه ميهمانان مي شود.
براي آشپزخانه اوپن بهتر است از نورهاي مهتابي زير كابينت براي روشن شدن ميز كار استفاده شود. نصب يك لوستر نيز براي روشن كل فضا مفيد است. لامپ هاي هالوژن نيز به زيبايي آشپزخانه مي افزايد اما مصرف آن را بايد مد نظر داشت.
اگر پذيرايي شما با موكت پوشيده شد، آشپزخانه شما مي تواند سراميك باشد. اما اگر كف پوش تمام خانه سراميك يا پاركت است، مي توانيد آشپزخانه را هم با همان كف پوش بپوشانيد.
اگر از ميز ناهارخوري استفاده نمي كنيد يا جايي براي ميز ناهارخوري وجود ندارد و مجبور هستيد از ميز اوپن آشپزخانه براي وعده هاي غذايي استفاده مي كنيد، ميز بهتر است پهن باشد تا افراد خانواده به راحتي بتوانند پشت اين ميز غذايشان را ميل كنند و جايي براي ظرف هاي متعدد باشد.
يكي از مشكلاتي كه در آشپزخانه وجود دارد بوي غذاها و گاه سوختن غذاها و باقي ماندن بوي نامطبوع آن در محيط است. امروزه براي رفع اين مشكل از هود استفاده مي شود اما برخي هودها هم فضاي زيادي اشغال مي كنند هم زيبايي چنداني ندارند. البته نسل هاي جديدي از هود به بازار آمده كه نسبت به مدل هاي قبل فضاي كمتري را اشغال مي كند.
مطمئن باشيد هماهنگي رنگها باعث زيبايي بيشتر مي شود. البته شما هر رنگي را بيشتر دوست داريد مي توانيد براي آشپزخانه استفاده كنيد اما به ياد داشته باشيد اينجا فقط آشپزخانه است.
آشپزخانه اي مرتب
براي داشتن آشپزخانه اي زيبا لازم است اصولي را رعايت كنيد. مرتب بودن آشپزخانه خيلي مهم و ضروري است.
در آشپزخانه بايد 4 قطب اصلي وجود داشته باشد. يك قطب مخصوص انجام كارهاي خشك مثل خرد كردن مواد غذايي و استفاده از وسايل برقي، يك قطب براي انجام كارهاي خيس مثل شستن ظروف، يك قطب مخصوص آشپزي و يك قطب مخصوص انبار كردن كه محل قرار دادن يخچال و كمدهاي ديواري است.
در اين صورت كارها سريع تر انجام خواهد شد.
براي مرتب كردن اين بخش مهم خانه، همه چيز به فضاي آشپزخانه و وسعت آن بستگي دارد. در يك آشپزخانه مستطيل شكل كه عرض آن بيش از دو متر نيست، بايد تنها از يكي از ديوارها براي نصب كمد و طبقات استفاده كرد و گاز در بهترين جاي ممكن قرار داده شود.
در آشپزخانه هاي مربع شكل يا ال شكل چيدن وسايل راحت تر است و حتي مي توان از يك ميز صبحانه نيز استفاده كرد اما اين ميز و صندلي ها يش بايد با ظرافت و با توجه به فضا انتخاب شوند تا جاگير نشوند.
وسايل زاويه دار نخريد. ميزهاي گرد و تاشو بهتر از ميزهاي زاويه دارند.
كمدهاي شيشه كه حكم بوفه را دارند براي جاسازي ظروف خوب نيستند. در كمدهايي كه شيشه اي نيستند راحت و بهتر مي توان ظروف را در آن جاسازي كرد. زياد بودن كشوها نيز امتيازي براي آشپزخانه محسوب مي شود و به مرتب بودن آن كمك مي كند.
منابع نوري كوچك تر در مكان هاي مهم كاري در آشپزخانه بسيار ضروري است. تعداد پريزهاي برق نيز در آشپزخانه بايد حداقل سه تا چهار عدد باشد، به طوري كه فرد مجبور نباشد مدام براي استفاده از يك وسيله برقي وسيله برقي ديگري را از برق بكشد.
يك آشپزخانه خوب كابينت هاي بلند و زياد بايد داشته باشد. وسايلي را كه بيشتر استفاده مي شوند را مي توانيد در طبقاتي كه دسترسي به آنها راحت تر است بگذاريد و آن وسايلي كه كمتر استفاده مي شود را بالاتر بگذاريد.
سينك ها مدل ها و اندازه هاي متفاوتي دارند. كه بهترين آنها دوقلو و گود است. زيرا براي شستن ميوه و سبزي ها و ظروف خيلي راحت تر هستند.
هنگام خريد سينك ضمن توجه به رنگ و مدل آن، چيزي كه بيش از هر چيز بايد به آن توجه كنيد انتخاب سينكي است كه نياز شما را كاملا تامين كند. مثلا اگر از ماشين ظرفشويي استفاده مي كنيد مي توانيد سينك تك لگنه را انتخاب كنيد و اگر شست و شوي ظروف با دست را ترجيح مي دهيد، به دنبال سينك هاي دو و سه لگنه باشيد.
با داشتن برخي از آنها ديگر نيازي به استفاده مجزا از آب چكان يا سبد ظرفشويي براي قرار دادن ظرف ها نيست. بعضي ديگر طوري طراحي شده اند كه روي سينك با يك دگمه و با درپوشي از جنس سينك بسته شده و امكان استفاده از فضاي بيش تر فراهم مي شود.
سينك را با توجه به فرم و اندازه سرويس بهداشتي، رنگ، جنس و مدل ساير وسايل انتخاب كنيد. سفيد يا رنگي، سراميك يا شيشه اي، ساده يا طرح دار، گرد يا مدل دار، شيب دار، موج دار، مشبك و غيره همه به انتخاب و سليقه شما بستگي دارد.
از كابينت هايي با درهاي آينه اي در آشپزخانه استفاده كنيد زيرا اين كار سبب مي شود آشپزخانه شما وسيع تر به نظر برسد هم چنين مي توانيد به جاي اين كار براي تعدادي از كابينت ها از درهاي شيشه اي استفاده كنيد و براي داخل آن ها از ظروف كريستال و شيشه اي استفاده كنيد تا درخشش آن ها سبب روشن تر شدن فضاي آشپزخانه شود.
آخر اينكه از وسايلي كه قابليت نصب و آويختن به ديوار دارند از قبيل سرويس كفگير ملاقه، جاروشارژي و بيشتر استفاده كنيد تا فضاي كشوها و روي كابينت ها بيهوده هدر نرود و صرف وسايل ديگري شود.

 



سبك زندگي تان را تغيير دهيد

سزاوار
چاقي در دوره نوجواني همواره يكي از پر دردسرترين معضلات براي والدين و خود نوجوان بوده است. چاقي در اين دوران ممكن است منجربه وقوع بيماري هاي خطرناك و تهديد كننده شود و پيامدهاي رواني منفي داشته باشد.
علت چاقي در نوجوانان معمولاً شامل مصرف غذاهاي ناسالم، كمبود فعاليت هاي فيزيكي و پرتحرك و الگوهاي غذايي نامناسب خانواده است. افزايش تعداد بچه هاي چاق مي تواند منجر به وقوع مشكلات اجتماعي شود چراكه آنها از سوي همسالانشان مورد تمسخر قرار مي گيرند. زماني كه بچه ها چاق مي شوند، بايد تلاش زيادي صورت گيرد تا بتوان آنها را به وزن عادي برگرداند.
از آنجايي كه بدن، انرژي مصرف نشده را به عنوان چربي ذخيره مي كند و براي انجام فعاليت ها و زنده بودن همواره بايد غذا و كالري دريافت شود حال اگر مواد دريافت شده بدن بيش از نياز افراد باشد بدن اين مواد اضافه را به صورت چربي در خود ذخيره خواهدكرد. مصرف غذاهاي نامناسب مثل غذاهاي با چربي و قند بالا به جاي مصرف غذاها و موادسالم، كمبود فعاليت هاي فيزيكي و نداشتن تحرك بچه هاي امروزي از علل چاقي در نوجواني است.
بسياري از نوجوانان به طور ميانگين حدود 2ساعت و 30دقيقه در روز تلويزيون تماشا مي كنند، همچنين زمان زيادي را پشت ميز كامپيوتر و ساير بازي هاي الكترونيكي صرف مي كنند. اين جايگزيني فعاليت هاي پرتحرك با فعاليت هاي كم تحرك و ساكن موجب افزايش چاقي در ميان آنها شده است.
همچنين الگوهاي مصرفي خانواده مي تواند تأثير زيادي بر وزن بچه ها داشته باشد.
بررسي ها نشان مي دهد والدين چاق نسبت به ساير والدين توجه و نگراني كمتري راجع به وزن فرزندانشان دارند. اين بي توجهي موجب مي شود تا والدين نسبت به نحوه خوردن فرزندانشان اهميت زيادي نشان ندهند و در نتيجه كودكانشان چاق تر مي شوند. از سوي ديگر اختلالات ژني هم موجب چاقي بچه ها مي شود. اگر به لحاظ ژنتيكي بچه ها مستعد چاقي باشند والدين بايد در انتخاب غذاها و الگوهاي مصرفي خود دقت بيشتري به خرج دهند.
بعضي از تغييرات در سبك زندگي و الگوهاي مصرفي افراد به چاقي آنها كمك مي كند. پائين رفتن هزينه هاي عمومي مواد خوراكي، استفاده بسيار از غذاي بيرون از منزل، فراواني غذاها و نوشيدني هاي با انرژي و كالري بالا، افزايش حجم غذاهاي مصرفي در رستوران ها و فست فودها، افزايش استفاده از حمل ونقل شخصي و كاهش انجام فعاليت در مدارس از جمله اين الگوها هستند.
براي كاهش وزن نوجوانتان سعي كنيد حتماً مسئوليت كاهش وزن را برعهده خودش بگذاريد. اگر فرزند شما توجه كافي به مسئوليت هايي كه به او واگذار مي شود، ندارد سعي كنيد به جاي انتقاد و تنبيه، روحيه مسئوليت پذيري را در او پرورش دهيد. براي اين كار ابتدا سعي كنيد رفتاري داشته باشيد كه از فرزندتان انتظار داريد.
درباره روحيه مسئوليت پذيري و تلاش براي انجام درست وظايف با او صحبت كنيد. اين نكته را به ياد داشته باشيد كه تعليم بردباري و مسئوليت پذيري به مرور زمان صورت مي گيرد و شما نمي توانيد در يك لحظه از فرزندتان فردي مسئول و سختكوش بسازيد. وقتي ناتواني يا حتي كوتاهي كودك را در مقابل انجام وظايفي كه به او سپرده شده مي بينيد، به جاي سرزنش درمورد نوع رفتارش با او صحبت كنيد.
از او بخواهيد دامنه توجه اش را گسترش دهد. به او بياموزيد براي انجام مسئوليتي كه به او سپرده ايد تمركز و از توانايي هايش استفاده كند. به او بگوييد كه از نظر شما فرد توانايي است و مطمئن هستيد مي تواند كاري كه به او سپرده شده را انجام دهد. از او حمايت كنيد و به او احترام بگذاريد.
فرزند خود را تشويق كنيد در اجتماع حضور بيشتري داشته باشد و به ديگران كمك كند. به او بياموزيد در كارهاي گروهي شركت كند. به او كمك كنيد تا درك درستي از فعاليت هاي گروهي با همسالان خود بيابد.
اگر او به اين درك درست برسد مي آموزد كه بايد ساير مسئوليت هاي خود را به درستي انجام دهد. هيچ گاه به او نگوييد ما همه مانند يكديگر هستيم چون ما واقعاً با هم تفاوت داريم. به او بگوييد ممكن است بتواند كاري را بهتر از همسالان ديگرش انجام دهد همان گونه كه گاهي آنها بهتر از فرزند شما كاري را انجام مي دهند.
زماني كه فرزندتان توانست از عهده مسئوليت خود برآيد، مي توانيد جايزه اي براي او در نظر بگيريد اما بايد زمان و مكان درستي را براي جايزه دادن انتخاب كنيد. به طوري كه او متوجه نتيجه خوب كاري كه انجام داده بشود.
بيشتر مشكلات و ناراحتي هاي مرتبط با چاقي بعدها در بزرگسالي خود را نشان مي دهد. خطر وقوع و افزايش ديابت نوع دوم، افزايش اختلالات خوردن مثل پرخوري رواني، اختلالات استخواني مثل ساختار و شكل نامناسب پاها، به وجود آمدن مشكلات كبدي، اختلالات تنفسي، مثل مسدود شدن و ناراحتي قفسه سينه كه موجب به وجود آمدن تنگي نفس و... مي شود، اختلالات خواب مثل خروپف و ناراحتي در به خواب رفتن و به وجود آمدن مشكل تنفسي در خواب، ناراحتي هاي قلبي كه ناشي از افزايش حجم قلب و مسدود شدن رگ هاي قلب است از جمله مشكلات نوجوان چاق است.
چاقي در كودكي منجر به چاقي در بزرگسالي مي شود. بچه هاي چاق و سنگين وزن به احتمال زياد در بزرگسالي هم چاق خواهند بود.
نوجوانان چاق احتمالا عزت نفس پايين تري خواهند داشت كه مي تواند بر جنبه هاي مهم زندگي شان مثل روابط با دوستانشان و موفقيت در مدرسه تأثير بگذارد.
چاقي بچه ها خطر به وجود آمدن بيماري ها و اختلالات را در بزرگسالي افزايش مي دهد. بچه هاي چاق اگر در بزرگسالي هم وزن نرمالي داشته باشند بيش از ساير افراد در معرض ابتلا به بيماري ها قرار مي گيرند.
براي كاهش چاقي مي توان به نكات زير توجه كرد:
افزايش آگاهي عمومي درباره خطرات چاقي، با استفاده از رسانه هاي جمعي، توزيع بروشورها
- چاقي بايد به عنوان يك بيماري پزشكي شناخته شود. در حالي كه امروزه فقط پيامدهاي آن مثل ديابت و... به عنوان بيماري شناخته مي شود.
- كيفيت تغذيه آنها بايد بهبود يابد و به جاي عرضه و ارائه مواد پركالري و حاوي قند زياد ميوه ها و مواد مغذي و سالم به بچه ها عرضه شود. از سوي ديگر بايد به ورزش آنها هم توجه ويژه اي شود.
- بايد براي آن ها فضاهاي بازي ايجاد شود. بسياري از مناطق دچار كمبود فضاي بازي هستند و يا اين كه مكانهاي بازي و ورزش بچه ها مناسب و استاندارد نيست.
- آموزش تغذيه سالم بايد در دسترس همه افراد قرار گيرد اغلب افراد بويژه كودكان از سلامت غذاهايي كه مصرف مي كنند آگاهي ندارند و از سوي ديگر نمي دانند چه غذاهايي مناسب سن آنهاست.

 



4ماده غذايي ضداسترس

راه هاي مختلفي براي مقابله با استرس ها و فشارهاي روزمره وجود دارد.
ما در اين مطلب كوتاه شما را با 4ماده غذايي آشنا مي كنيم و توصيه مي كنيم براي داشتن آرامش بيشتر اين چهار ماده غذايي را در برنامه غذايي روزانه تان بگنجانيد.
شكلات سياه
در پژوهش گسترده اي كه در آلمان انجام گرفته مشاهده شده است افرادي كه به مدت بيش از 6سال شكلات سياه مصرف كرده اند فشار خون پايين تري نسبت به افرادي دارند كه كمتر از اين ماده غذايي مي خورند.
پژوهش ديگري نشان مي دهد ميزان هورمون استرس در افرادي كه عادت به خوردن شكلات سياه دارند كمتر است. حيف كه شكلات سياه حاوي چربي، قند و كالري است وگرنه مي توانستيد تا جايي كه مي توانيد از اين ماده غذايي ميل كنيد. اما بهتر است روزانه فقط دو تا سه مربع شكلات سياه ميل كنيد.
ماهي
براي اين كه استرس هايتان را كنترل كنيد اسيدهاي چرب امگا3 را به برنامه غذايي خود اضافه كنيد. اين اسيدهاي چرب ضروري، هورمون هاي استرس را مهار و با افسردگي مقابله مي كند. مي توانيد از مكمل روغن ماهي استفاده كنيد اما مصرف ماهي خوشمزه ترين روش براي دريافت اين مواد مغذي است. توصيه مي كنيم به طور مرتب دو مرتبه در هفته 90گرم ماهي چرب ميل كنيد و يا اينكه گردو را دريابيد و هر روز مصرف كنيد.
چاي سياه
نتايج يك پژوهش انگليسي نشان مي دهد نوشيدن چاي سياه مي تواند به سرعت عواقب استرس را برطرف كند. محققان اين پژوهش مشاهده كردند هورمون استرس (كورتيزول) در افرادي كه به مدت6 هفته روزانه4 فنجان چاي سياه نوشيده اند در سطح پاييني قرار دارد و بعد از يك اتفاق استرس زا، زودتر به آرامش دست مي يابند تا افرادي كه عادت به نوشيدن چاي سياه ندارند، محققان معتقدند كه نوشيدن چاي سياه تأثير مثبتي روي خلق و خودي افراد دارد و سطح هوشياري آن ها را بالا مي برد.
آووكادو
گوشت اين ميوه خوشمزه حاوي دو ماده ضداسترس قوي است: پتاسيم و اسيدهاي چرب اشباع نشده مونو. اين دو عنصر مغذي فشار خون را پايين مي آورد.
به علاوه اسيدهاي چرب اشباع نشده مونو، براي دور شدن از حالت افسردگي مفيد است.

 



آنچه شما بايد بدانيد
اتلاف زمان طلايي بيماران در ترافيك تهران عضو هيئت علمي دانشگاه

علوم پزشكي تهران، زمان طلايي براي درمان به موقع بيماران سكته مغزي را كمتر از 3ساعت دانست و گفت: اين بيماران را بايد در زمان طلايي به مركز درماني كه داروي ضدلخته خون را دارد رساند اما ترافيك تهران در اغلب موارد مشكل ساز مي شود.
دكتر عسكر قرباني در خصوص روند درمان بيماران دچار سكته مغزي، گفت: درمان سكته مغزي در اين سالها جهش بزرگي داشته است به طوري كه در سال 1996 داروي ضدلخته خون (RTPA) در آمريكا ساخته شد كه توانسته تا حدود زيادي روند درمان اين بيماران را بهبود بخشد.
وي با اعلام اينكه 85درصد از موارد بروز سكته مغزي بر اثر انسداد رگها رخ مي دهد، افزود: از هر 3بيمار سكته مغزي كه اين دارو را به موقع و در زمان طلايي استفاده مي كند، روند درمان بهتر بوده و آسيب كمتري مي بيند.
اين فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در واقع بعد از سال 1996 روند درمان بيماران سكته مغزي تغيير كرد.
قرباني، اتلاف زمان را يكي از علل بروز مشكل در روند درمان بيماران سكته مغزي دانست و افزود: مكث و تأخير بيماران از منزل تا آمدن به مركز درماني، يكي ديگر از علتهايي است كه باعث مي شود روند درمان اين بيماران دچار مشكل شود.
اين فوق تخصص مغز و اعصاب، شايع ترين بيماري مغز و اعصاب را سردرد دانست و گفت: سالانه بيش از 15ميليارد بار ويزيت سردرد در دنيا صورت مي گيرد. البته بالاي 90 درصد سردردها خوش خيم هستند اما برخي سردردها با علائمي همراه هستند كه مي تواند خطرناك باشد.
وي ادامه داد: سردرد ناگهان شديد كه برطرف نشود و بيداري از خواب شبانه به علت سردرد، مي تواند خطرناك باشد.
استرس عامل مهم بروز آفت دهاني
قائم مقام رئيس كنگره 52انجمن دندانپزشكي ايران موثرترين فاكتور در بروز آفت در دهان را ژنتيك و استرس را عامل مؤثر در بروز آفت هاي دهاني برشمرد و افزود: نتايج مطالعات حاكي از آن است كه آفت هاي دهاني در دانشجويان در دوره امتحانات بر اثر استرس افزايش مي يابد.
دكتر مهناز صاحب جمعي با بيان اينكه در زنان در دوره عادت هاي ماهيانه به علت تغييرات هورموني آفت دهان بيشتر ديده مي شود افزود هنوز علت دقيق اين عارضه مشخص نيست.
وي آفت را ضايعه دردناك دهاني به صورت منفرد يا متعدد دانست و گفت آفت نوعي بيماري خود ايمني ناشي از اخلال سيستم ايمني به حساب مي آيد.
وي با اشاره به وجود ضايعات آفتي در دهان و دستگاه ژنيتال ادامه داد: چندين فاكتور در بروز آفت مؤثر است كه از آن جمله مي توان به ارث، حساسيت به برخي موادغذايي، ضربه به محيط دهان، استرس، كمبود برخي از مواد در خون نظير ويتامين هاي گروهB به ويژه B12 و اسيدفوليك و آهن اشاره كرد.
دكتر صاحب جمعي در خصوص روند تشكيل آفت دهاني گفت: در ابتدا ناحيه اي از مخاط دهان قرمز و دردناك مي شود سپس به تدريج به زخم كوچكي تبديل و بخش مركزي آن زرد و پس از 7تا 10روز خودبخود بهبود مي يابد.
وي آفت هاي بزرگ تر از 1سانتي متر را كه بهبودي آن بيش از 1ماه طول بكشد را آفت هاي ماژور ناميد و افزود: نماي باليني اين ضايعات مي تواند شبيه سرطان دهان باشد. نبايد هر نوع زخمي را با آفت اشتباه گرفت ضايعات دهاني كه بهبودي آنها از 2هفته تجاوز كند را بايد جدي گرفت.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه گاهي آفت با ضايعات ديگر اشتباه مي شود، ادامه داد: اين بيماري ها مي تواند شامل پمفيگوس، تب خال داخل دهاني يا زخم ناشي از تروما (ضربه) و حتي سرطان دهان باشد.
دكتر صاحب جمعي گفت: در صورت وجود عوامل مؤثر در بروز آفت بايد ابتدا اين عوامل حذف شود به عنوان مثال كم خوني درمان شود، كمبود ويتامينB برطرف و يا مصرف غذاهاي حساسيت زا نظير گردو، خربزه، فلفل، گوجه فرنگي، توت فرنگي، كاكائو و يا هر نوع قهوه به حداقل برسد و يا پس از مصرف دهان شسته شود.
وي با بيان اينكه خوردن هرگونه مواد سفت و خشن مي تواند سبب ضربه به مخاط دهان و شروع ضايعه شود، افزود: استفاده از كورتيكواستروييدهاي موضعي براي رفع التهاب و كوتاه شدن دوره زخم و استفاده از دهان شويه طبي به عنوان تسكين دهنده از راه هاي درمان اين عارضه دهاني است.
انحراف ستون فقرات در نوجواني
حدود 6درصد جمعيت در سنين نوجواني دچار مشكلي به نام انحراف ستون فقرات يا اسكوليوز مي شوند كه اين عارضه در دخترها چندين برابر پسرها اتفاق مي افتد.
دكتر مجتبي كامياب گفت: اين نوع از انحراف ستون فقرات درحال حاضر بدون علت مشخص اتفاق مي افتد و شناخته شده ترين راه پيشگيري از افزايش روند انحراف ستون فقرات استفاده از وسائل كمكي ارتوپدي يا به اصطلاح ارتوز مي باشد كه استفاده مداوم از اين وسائل مي تواند مانع از پيشرفت زاويه انحراف و در نتيجه پيشگيري از عوارض انحراف و عمل جراحي سنگين شود.
وي اظهار داشت: بهترين راه پيشگيري از عوارض شديد اين بيماري انجام معاينات اوليه توسط متخصصين مربوط در سنين 8-10سالگي براي دختران و 10-12سالگي براي پسران است تا در صورت مشاهده هرگونه انحراف در ستون فقرات فرد، درمان و استفاده از ارتوزهاي مناسب هرچه سريع تر آغاز شود؛ چرا كه اگر زاويه انحراف از حدود 40درجه بيشتر شود راهكار مناسب عمل جراحي بوده و در صورت افزايش درجه انحراف به 70درجه احتمال دچار شدن فرد به معلوليت وجود دارد پس لازم است مخصوصاً در آن دسته از كودكاني كه داراي انعطاف در مفاصل بدن هستند معاينات اوليه انجام شده تا از عوارض جبران ناپذير آينده جلوگيري به عمل آيد.
وي در زمينه ساير كاربردهاي وسايل ارتوپدي با اشاره به اهميت استفاده از ارتوز در پيشگيري و كاهش درد، كمك به بهبود عملكرد فرد را از ديگر مزاياي اين وسائل ارتوپدي عنوان كرد و افزود: به عنوان مثال در گذشته اگر كسي دچار جراحي مهره هاي كمري مي شد لازم بود حداقل دو ماه بستري شود تا از هرگونه حركتي كه منجر به ضايعات نخاعي و در نتيجه فلجي فرد شود جلوگيري به عمل آيد؛ درصورتي كه درحال حاضر با استفاده از يك ارتوز مناسب، فرد روز پس از عمل جراحي از بيمارستان مرخص شده و تا حد بالايي به فعاليت روزانه و عملكرد عادي خود برمي گردد.
وي همچنين از پروتزها به عنوان وسائلي كه در موارد بسيار از معلوليت كامل فرد جلوگيري مي كنند ياد كرد و تصريح كرد: تا حدود سه دهه قبل كسي كه دو پايش را از دست داده بود، هيچ اميدي به راه رفتن نداشت و مي بايست براي هميشه از ويلچر استفاده كند درحالي كه هم اكنون چنين فردي حتي مي تواند يك دونده موفق باشد و مثال هاي زيادي از اين دست را بزودي در بازي هاي پاراالمپيك كه در پيش است مشاهده كرده و شاهد رقابت چنين افرادي با ثبت ركوردهايي حتي بهتر از افراد سالم خواهيم بود.

 



آبگوشت را حتماً با ترشي بخوريد

در آبگوشت از تركيبات غذايي سنتي خوبي استفاده مي شود. از جمله خوراكي هاي استفاده شده در آن مي توان به انواع حبوبات، سيب زميني، سبزي ها و پياز اشاره كرد.
آبگوشت يك غذاي سنتي ايراني مفيد براي رشد بدن است. مواد غذايي كه از مصرف اين غذا وارد بدن مي شود از تمامي 5 گروه موادغذايي است. از گروه غلات كه شامل استفاده نان در اين غذاست. گروه سبزي ها كه از پياز و انواع سبزي ها در آن به وفور استفاده مي شود. در برخي انواع آبگوشت از ميوه نيز كه معمولا به است در آن به كار برده مي شود. همچنين از گروه گوشت ها و مواد پروتئيني و در گروه لبنيات كه معمولا بعد از مصرف آن ماست نيز خورده مي شود.
گوشت ها با داشتن آهن و ويتامين B12 و پروتئين براي دوره نقاهت بيماري ها و رشد كودكان بسيار مفيد است. تداخل ويتامين هاي گوشت با سيب زميني و حبوبات كه آن ها نيز داراي انواع ويتامين ها و موادمعدني و نشاسته اي، اين غذا را به يك تركيب بسيار غني و ارزشمند تبديل مي كنند.
مراقب چربي بالاي آبگوشت باشيد
خوردن گوشت و چربي هاي آن در افرادي كه رشد آن ها كامل شده است و تحرك لازم را در طول روز ندارند توصيه نمي شود. در سنين 40 سال به بالا، كودكان و بيماران قلبي نه تنها آبگوشت نبايد بخورند بلكه انواع گوشت ها هم براي سلامتي بدن آنان مضر است.
ادويه بيش از حد استفاده شده در آبگوشت از ديگر مضرات اين غذاست: انواع ادويه مخصوصاً فلفل باعث افزايش سوخت و ساز بدن مي شود. اما در صورت اضافه كردن بيش از حد ادويه ها در انواع غذاها به بيماري اعصاب و گوارش مبتلا خواهيم شد.
استفاده از اين غذا همراه با ترشيجات از سوي متخصصان تغذيه توصيه مي شود؛ زيرا گوشت ها به علت در اختيار گذاشتن آهن بالا به بدن، استفاده از ترشي و انواع ترشيجات باعث جذب هرچه بهتر آن به بدن مي شود. البته در خوردن اين ترشيجات نبايد افراط شود و تا حد امكان شور نباشد.

 



دوران حساس نوجواني

عليرضا ضيايي
بسياري از مشكلات نوجوانان و جوانان، به دليل اشتباه والدين و بزرگسالان از خصوصيات اين دوره حساس از زندگي و نيز نگراني جوانان نسبت به آينده شغلي و اجتماعي آنهاست.
اما از سوي ديگر سخت گيري ها و دخالت هاي بيش از اندازه والدين و برخي نهادهاي اجتماعي در زندگي آنان است كه به رشد طبيعي آنها خدشه وارد مي كند.
اين عوامل مي تواند اعتماد به نفس و حتي خلاقيت آنان را تضعيف و آنها را در مرحله وابستگي هويت نگه مي دارد، در حالي كه والدين بايد با عملكردهاي بجا و حساب شده، جوان را در جريان رشد به صورت يك شخص مستقل و صاحب راي محسوب كنند.
فرآيندهاي ذهني و روحي، نقش مهمي در تحولات زندگي ما جوانان دارد. اغلب نگرش ها، پندارها و برداشت هايي كه درباره ديگران داريم تعيين مي كنند كه چه روابطي با مردم داشته باشيم. ارزش ها و اهداف ما، جهت زندگي مان را مشخص مي كنند و دانش ما توانمندي ها، مهارت ها و برنامه ريزي ما تعيين كننده ميزان موفقيت مان در دستيابي به اهدافمان است. انگيزه ما نيز تعيين مي كند كه به چه ميزاني فعاليت كنيم.
تفاوت بين واقعيات و ايده آل هاي ما تعيين مي كنند ما از زندگي و از خودمان چه ميزان رضايت داريم و مهم تر اين كه خود پنداره ما، مركز اين فرآيندهاي ذهني است. پس اگر بياموزيم كه خودآگاهي مان را افزايش دهيم، گام بزرگي در جهت شكوفايي خود برداشته ايم.
بسيار مهم است كه ما درباره خودمان چگونه فكر مي كنيم. به عبارتي، باورها و نگرش ها، نظرات اكتسابي است كه هر فرد درباره موجوديت انساني خود دارد. عزت نفس هم به معناي برداشت شخص درباره ارزش و اهميت خويش است. ارزشي كه جوان براي خودش قائل است عموما نشات گرفته از اهميتي است كه والدين و اطرافيان به او مي دهند.
هنگامي كه رفتار با جوان حمايت كننده باشد و توانايي ها و عواطف و احساسات و رفتار وي مثبت ارزيابي شود، او نيز خود را فردي شايسته و ارزشمند ارزيابي مي كند و اين احساس ارزشمندي در برداشتي كه از خود دارد تداوم خواهد يافت. بنابراين با توجه به تاثير برخوردهاي والدين و ديگر افراد با جوانان در تشكيل اعتماد به نفس آنان، ضرورت دقت بيشتر در رفتار با آنان بايد مد نظر قرار گيرد.
از رفتارهايي هم كه موجب ديد منفي در آنان مي شود، جدا پرهيز شود چرا كه ضررها و آسيب هاي جدي را براي فرد و جامعه در پي خواهد داشت. ممكن است فردي به عللي رفتاري خاص با نوجوان در پيش گيرد و توجيه خاصي هم براي رفتار نامطلوب خود مطرح كند. اما اغلب، اين رفتار بدون توجه به اثرات مخرب آن چه بسا سال هاي بعد نمودي جدي در زندگي و آينده فرد خواهد داشت - صورت مي گيرد.
پدر يا مادري كه با تصور تحريك فرزند خود به درس خواندن و پيشرفت كردن به مقايسه هاي مخرب دست مي زند، همه و همه از آن گونه رفتارهايي است كه در اتخاذ نوع شخصيت جوان نقش دارد، به عبارتي اثري قوي در تضعيف روحيه او دارد.
اثرات مخرب ديد منفي نسبت به زندگي
احساس خود كم بيني و حقارت-نداشتن هدف و خواسته در زندگي - در خود فرو رفتن و غمگيني - احساس ناتواني در انجام كارها، ضعف در قدرت تصميم گيري - ترس از ابراز وجود در جمع - كناره گرفتن از جمع و نيز بي اطميناني به خود و همچنين تقويت احساس - داشتن شك و ترس و ترديد زياد و كاهش تفكر و تعقل در انتخاب ها به خصوص انتخاب دوست و همسر - وابستگي به ديگران از مهم ترين تاثيرات نامطلوب بي توجهي به اعتماد به نفس و خودباوري در جوان است.
در واقع جواناني كه مرتكب جرم مي شوند، خودباوري كمتري در قياس با ساير جوانان دارند و چه بسا اعمال مجرمانه آنان، يا براي اجتناب از احساس انكار خويش و يا نوعي جبران ضعف است. ديد قوي و مثبت و دانش بالا سپر حفاظتي مهمي براي رفتار درست محسوب و موجب كاهش رفتارهاي خلاف مي شود.
اگر نياز به احترام و خودباوري در جوان باشد و اعتماد به نفس، ارزش و اعتبار، قدرت، موفقيت و شايستگي و مفيد بودن را تجربه خواهد كرد.
با توجه به اين مسائل بسيار مهم است كه به بازنگري در رفتار با فرزندان خود بپردازيم تا آنها بتوانند محبت، دوست داشتن و دوست داشته شدن، امنيت و آرامش، مقبوليت، خود شكوفايي و خود مثبت بيني و اعتماد به نفس را در آغوش خانواده و جامعه تجربه كنند.

 



راه هاي رهايي از اضطراب يا دلشوره

اضطراب عبارت است از احساس ناراحت كننده و مبهم ترس، وحشت يا خطر با علتي ناشناخته كه بر فرد مستولي مي شود.
براي برخي از افراد اين حالت ممكن است ناگهاني باشد و برطرف شود، اما براي برخي ديگر اين حالت به صورت مزمن درمي آيد.
زماني كه دچار استرس يا اضطراب و دلشوره مي شويد اقدامات زير را انجام دهيد:
-درخواست كمك از ديگران در صورت نياز
-مشغول شدن به انجام كاري در خانه ترجيحاً كار مورد علاقه مانند تماشاي تلويزيون، كتاب خواندن، باغباني و...
-صحبت كردن با دوستان و اقوام
-ديدار با دوستان و آشنايان
-خارج شدن از خانه براي مدت كوتاه و تماشاي مغازه ها يا قدم زدن در پارك
-ورزش
-انجام تمرينات آرام سازي: در اين تمرين عضلات به ترتيب از سر به طرف پا يا برعكس سفت مي شود 10 تا 15ثانيه در اين حالت نگه داشته و بعد به آرامي شل مي شود اين سفت و شل شدن عضلات تأثير خوبي بر آرامش ذهن مي گذارد.
روشن تمرينات آرام سازي:
-ابتدا به يك مكان خلوت برويد روي صندلي بنشينيد و پشت خود را صاف نگه داريد. كف پاها را روي زمين بگذاريد و دست ها را روي ران قرار دهيد.
-ابروها را تا جايي كه مي توانيد به طرف بالا بكشيد و در اين حالت نگه داريد. سپس به آهستگي رها كنيد.
-چشم ها را محكم ببنديد و پلك ها را روي هم فشار دهيد در اين حالت نگه داريد. سپس به آهستگي چشم ها را باز كنيد.
-زبان خود را به سقف دهان فشار دهيد آن را چند ثانيه نگه داريد. سپس به آهستگي رها كنيد.
-دندان هاي خود را روي هم به مدت چند ثانيه فشار دهيد، سپس به آهستگي رها كنيد در صورتي كه دندان مصنوعي داريد اين حركت را انجام ندهيد.
-شانه ها را بالا بكشيد و سفت نگه داريد. سپس به آهستگي رها كنيد.
-دست راست را مشت كنيد و ساعد را روي بازو خم كنيد و محكم فشار دهيد، در اين حالت نگه داريد سپس به آهستگي رها كنيد اين حركت را با دست چپ نيز انجام دهيد. يك نفس عميق بكشيد و ريه خود را از هوا پر كنيد و نفس خود را حبس كنيد و در اين حالت به شكم خود فشار آوريد. سپس به آهستگي نفس خود را بيرون دهيد و ريه را كاملا خالي كنيد.
-كتف ها را تا جايي كه مي توانيد به عقب ببريد و فشار دهيد و در اين حالت سفت نگه داريد، سپس به آرامي رها كنيد.
-پاي راست را صاف نگه داريد و پنجه پا را به طرف بيرون بكشيد و در اين حالت نگه داريد بعد پنجه پا را به طرف خود خم كنيد و پا را سفت در اين حالت نگه داريد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذاريد. اين حركت را با پاي چپ تكرار كنيد.
-زانوي راست را خم كنيد و ران را تا جايي كه مي توانيد بالا بياوريد و سفت نگه داريد، سپس به آهستگي پا را زمين بگذاريد اين حركت را با پاي چپ تكرار كنيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14