(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391 - شماره 20205 

واشنگتن پست : رژيم اردن در حال سقوط است
معترضان در شرق عربستان شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند
مدودف نخست وزير پوتين شد
رهبر حزب اسلامگراي سعادت: سپر موشكي ناتو در خاك تركيه فقط منافع اسرائيل را تامين مي كند
شعار تظاهركنندگان در خيابان هاي منامه آل خليفه بايد سرنگون شود
امتيازهاي بازنشستگي!
روزنامه لوموند از احتمال محاكمه ساركوزي خبر داد
به منظور بررسي تحولات جهاني 120كشور عضو عدم تعهد در شرم الشيخ گردهم آمدند
ابراز نگراني صليب سرخ جهاني از وضعيت جسماني اسيران فلسطيني
حمله مسلمانان كردستان عراق به مشروب فروشي ها در اربيل
يورش پليس نيويورك به معترضان وال استريت
پيروزي طرفداران بشار اسد در انتخابات پارلماني سوريه



واشنگتن پست : رژيم اردن در حال سقوط است

يك روزنامه آمريكايي با اشاره به افزايش نارضايتي ها در اردن نوشت: آخرين هم پيمان اسرائيل در حال سقوط است.
به گزارش شبكه خبري العالم، روزنامه واشنگتن پست رژيم اردن را آخرين هم پيمان اسرائيل در منطقه دانست و نوشت، رژيم اردن به زودي سقوط خواهد كرد.
واشنگتن پست افزود، نارضايتي ها در اردن در شبكه هاي اجتماعي كاملا مشخص است و مردم با برگزاري تظاهرات نارضايتي خود را نسبت به رژيم اردن نشان مي دهند به نحوي كه جوانان در شعارهاي خود شاه و دولت را «علي بابا و چهل دزد» توصيف مي كنند. اين روزنامه آمريكايي تصريح كرد، اردن عنصري مهم در سياست هاي آمريكا در منطقه است وبا افزايش نارضايتي ها و اعتراضات مردمي سقوط اين رژيم نيز حتمي است.

 



معترضان در شرق عربستان شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند

هزاران تن از مردم شرق عربستان با برگزاري تظاهرات، شعار مرگ بر آل سعود و آل خليفه سر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر، هزاران تن از مردم «القطيف» در شرق عربستان در اعتراض به سياست هاي سركوبگرانه آل سعود در مناطق شيعه نشين و بحرين به تظاهرات پرداختند و آزادي افراد بازداشت شده در اعتراض اخير را خواستار شدند.اين گزارش حاكي است، تظاهركنندگان علاوه بر شعار عليه رژيم آل سعود، با سر دادن شعار سرنگون باد محمدبن فهد، خواستار بركناري استاندار الشرقيه شدند.
به گفته شاهدان عيني در اين تظاهرات كه در خيابان مركزي القطيف برگزار شد، شركت كنندگان، به ضرب و جرح زنان و هتك حرمت محل زندگي مردم از سوي پليس و نيروهاي سعودي اعتراض كردند.

 



مدودف نخست وزير پوتين شد

مجلس نمايندگان روسيه (دوما) نخست وزيري «ديمتري مدودف» را تائيد كرد.
به گزارش پرس تي وي نامزدي مدودف به عنوان نخست وزير جديد روسيه روز سه شنبه با 299 راي موافق در برابر 124 راي مخالف نمايندگان مجلس دوما به تصويب رسيد.
نمايندگان حامي نخست وزيري مدودف از اعضاي حزب حاكم «روسيه واحد» و حزب «ليبرال دموكرات» بودند.
مدودف بين سال هاي 2005 تا 2008 معاون نخست وزير روسيه و از سال 2008 تا 2012 رئيس جمهور اين كشور بود. وي از سوي پوتين كه روز دوشنبه مراسم سوگند خود را براي يك دوره 6 ساله به جا آورد به نمايندگان دوما معرفي شد.
وي در پاسخ به راي اعتماد دوما قول داد كه با مخالفان سياسي گفت وگو كند.
خبر ديگر از روسيه اين كه واحدهاي نمونه نيروهاي مسلح روسيه ديروز در شصت وهفتمين سالگرد پيروزي بر فاشيسم در جنگ جهاني دوم در مسكو رژه رفته و توانمندي موشكي راهبردي اين كشور را به نمايش گذاشتند.
به گزارش ايرنا اين رژه همزمان با مسكو در صدها شهر روسيه از «ولادي وستوك» در شرق دور تا «كالين گراد» در غرب روسيه برگزار شد در رژه مسكو 14 هزار نيروي نظامي از ارتش يك ميليون نفري روسيه مشاركت داشتند. پوتين طي سخناني در اين رژه تاكيد كرد كه روسيه اجازه اخلاقي دارد تا از مواضع خود دفاع كند.

 



رهبر حزب اسلامگراي سعادت: سپر موشكي ناتو در خاك تركيه فقط منافع اسرائيل را تامين مي كند

رهبر حزب اسلامگراي «سعادت» تركيه گفت: سپر موشكي ناتو در اين كشور، منافع رژيم صهيونيستي را تامين مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «مصطفي كامالاك» گفت: غرب به خاطر امنيت رژيم صهيونيستي، اقدام به استقرار سپر موشكي در خاك تركيه كرده و براي سرپوش گذاشتن بر هدف اصلي خود، نام سپر موشكي ناتو را بر آن نهاده است.
كامالاك كه در نشست حزب «سعادت» در شهر «آنتاليا» سخن مي گفت، همچنين هشدار داد كه مردم تركيه اگر مقابل طرح هاي استكبار جهاني نايستند، تركيه در آينده نزديك تجزيه خواهد شد. وي افزود كشورهاي اسلامي بايد با تقويت مناسبات خود از تحقق سناريوهاي غرب جلوگيري كنند.
رهبر حزب سعادت تاكيد كرد: اين سپر موشكي (مستقر در خاك تركيه) فايده اي براي امنيت تركيه ندارد. «كامالاك» در بخش ديگري از سخنان خود، خطاب به كشورهاي اسلامي گفت: براي رهايي از استثمار اقتصادي استكبار جهاني، مناسبات تجاري را ميان خود تقويت كنيد و دست نياز به سوي غرب دراز نكنيد.
در پي افزايش گرايشات غربي حزب حاكم «عدالت و توسعه» كه با شعارهاي اسلامي به قدرت رسيده است، حزب اسلامگراي سعادت احتمالا از جايگاه بهتري در صحنه سياسي تركيه برخوردار خواهد شد. «نجم الدين اربكان» رهبر سابق حزب سعادت در دهه 1990 به قدرت رسيد و در سال 1997 نيز در پي كودتاي نظامي، از قدرت بركنار شد.

 



شعار تظاهركنندگان در خيابان هاي منامه آل خليفه بايد سرنگون شود

تظاهركنندگان بحريني با سردادن شعار «هيهات يا خليفه»مخالفت خود را با رژيم آل خليفه اعلام كردند.
جوانان بحريني با برگزاري تظاهرات عليه حكومت آل خليفه در منامه تأكيد كردند كه رژيم آل خليفه بايد سرنگون شود.
تظاهركنندگان شعار مي دادند: «هيهات يا خليفه»، مرگ بر آل خليفه، «حكومت بايد سرنگون گردد».
مردم بحرين همچنين تأكيد كردند كه هيچ اصلاحاتي در كشور قابل قبول نخواهد بود و مردم فريب وعده هاي آل خليفه را نخواهند خورد.
در شهرها و روستاهاي بحرين نيز تظاهرات گسترده اي در اعلام همبستگي با زندانيان سياسي برگزار شد.
تظاهركنندگان اصلاحات سياسي و آزادي رهبران بازداشت شده را خواستار شدند و تهديدات آل خليفه عليه شيخ عيسي قاسم از مراجع شيعه بحرين را محكوم كردند.
اين درحالي است كه سازمان عفو بين الملل و شبكه عربي حقوق بشر با محكوم كردن اقدام حكومت بحرين به ادامه سياست بازداشت فعالان از حكومت اين كشور خواستندبازداشت شدگان سياسي را فوراً آزاد كند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه الجزيره، فيليپ لوتر، مسئول برنامه هاي شمال آفريقا و خاورميانه در سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي اعلام كرد، نبيل رجب، رئيس مركز حقوق بشر بحرين در حقيقت به خاطر اعتقاداتش زنداني شده لذا بايد بدون هيچ شرطي آزاد شود.
وي افزود: در حقيقت دستگيري نبيل رجب تلاش جديد مقامات بحريني براي ساكت كردن صداي مخالفان در كشور است.
لوتر عنوان داشت: مقامات بحريني هيچ دليل منطقي و موجهي براي دستگيري نبيل رجب ندارند چرا كه بايد به گروه ها اجازه داده شود كه به طور مسالمت آميز تجمعاتي را برگزار و آزادانه عقايد خود را مطرح كنند.
نبيل رجب كه رياست مركز حقوق بشر در بحرين را بر عهده دارد عصر روز شنبه به محض بازگشت از بيروت توسط نيروهاي امنيتي بحرين دستگير شد.
از سوي ديگر، منابع بحريني اعلام كردند كه دستگاه قضايي اين كشور روز سه شنبه محاكمه 13 تن از فعالان مخالف دولت را آغاز كرده اما اين جلسه به خاطر حضور نيافتن عبدالهادي الخواجه، فعال بحريني كه در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذا زده و نيز يكي ديگر از متهمان به تأخير افتاد.
در همين حال رئيس انجمن حقوق بشر بحرين از تلاش ها براي طرح موضوع بازداشت نبيل رجب رئيس مركز حقوق بشر اين كشور، در سازمان ملل متحد و گسيل پرونده بحرين به شوراي حقوق بشر اين سازمان خبر داد.
يوسف ربيع سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: حكومت آل خليفه به دنبال انتشار خبر بررسي پرونده بحرين در شوراي جهاني حقوق بشر سازمان ملل دچار سردرگمي شده و اقدامات پيشگيرانه اي را در دستور كار قرار داده است.
گفتني است كه پرونده بحرين قرار است دو هفته ديگردر شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد بررسي شود.
رئيس انجمن حقوق بشر بحرين از حضور تيمي از حقوقدانان در ژنو براي افشاي تجاوزات حقوق بشري حكومت آل خليفه خبر داد.
رئيس انگليسي كميته مبارزه با شكنجه در بحرين نيز با محكوميت حمايت لندن و واشنگتن از رژيم بحرين تأكيد كرد كه حكومت آل خليفه مشروعيت خود را از دست داده است و خواهان برقراري دموكراسي در كشور نيست.


 



امتيازهاي بازنشستگي!

فكر مي كنيد حالا كه «ساركوزي» از رياست جمهوري فرانسه افتاده، چه «بلا»يي سرش مي آيد؟
هيچي! مثل بقيه روساي جمهور گذشته از اين امتيازها برخوردار مي شود: دريافت 6000 يورو ناقابل پول بازنشستگي، سفرهاي مجاني، و يك آپارتمان درست و حسابي. به عبارت ديگر، اول از همه به خاطر اقامتش در «كاخ اليزه» (حالا هر چقدر كه باشد) 6000 يورو يكجا و خالص دريافت مي كند. بعد هم، مي تواند به عنوان رئيس جمهور سابق يك كرسي در شوراي قانون اساسي داشته باشد، و بابت آن هم ماهي 11500 يورو دريافت مي كند. به هر حال، هيچي هم كه نباشد او مي تواند يك بار ديگر به وكالت روي بياورد. اما، به غير از اين، «ساركوزي» يك آپارتمان مجلل هم در اختيارش خواهد داشت، با دو كارمند پليس به عنوان محافظ، يك اتومبيل كاري با دو راننده، 7 تا كارمند، و... تازه، او دو كارت «تردد نامحدود» هم دريافت مي كند، يكي از «ايرفرانس» (درجه 2) و يكي هم از راه آهن (درجه يك)، و به اين ترتيب مي تواند تا دلش بخواهد مجاني سفر كند. حالا، آن طور كه «رنه دوزير»، نماينده مجمع ملي فرانسه، در كتابش -«پول مملكت»- نوشته، كلا صورتحساب جنابان رئيس جمهورهاي سابق فرانسه براي ماليات دهندگان اين كشور مفصل است و حدود 5/1 ميليون يورو به ازاي هر رئيس جمهور تمام مي شود!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



روزنامه لوموند از احتمال محاكمه ساركوزي خبر داد

رسانه هاي فرانسوي از احتمال محاكمه ساركوزي پس از پايان دوران رياست جمهوري خبر مي دهند.
روزنامه «لوموند» فرانسه در شماره ديروز خود به تحليل شكست «ساركوزي» در انتخابات از زاويه اي متفاوت با رسانه هاي ديگر پرداخت. به نوشته اين روزنامه، با پايان دوران رياست جمهوري ساركوزي، مصونيت قضايي وي نيز پايان مي يابد و با توجه به اتهامات زيادي كه متوجه اوست احتمالا طي هفته هاي آينده بايد منتظر خبرهاي جديدي از او باشيم.
لوموند در ادامه پيش بيني كرد، يك ماه پس از ترك اليزه، يعني در پايان پانزدهم ژوئن (26 خرداد) ساركوزي احتمالا براي پاسخگويي به اتهامات وارده در دادگاه حاضر خواهد شد.
در ادامه اين گزارش مي خوانيم: ساركوزي پس از تبديل شدن به شهروند عادي بايد در پرونده هايي همچون پرونده كراچي و يا معمر قذافي به عنوان شاهد يا حتي متهم در دادگاه حاضر شود. پرونده «فادت» يكي ديگر از اين پرونده هاست كه طي آن چند تن از نزديكان ساركوزي مثل «اسكار سيزي» از مسئولان ضدجاسوسي فرانسه و «فيليپ كوروي» دادستان نانت به اتهام تلاش براي شناسايي منابع خبري روزنامه نگاران لوموند، تحت تعقيب قرار گرفتند. اين روزنامه نگاران با به دست آوردن اطلاعاتي درباره پرونده اي موسوم به «بتانكور» براي حاكميت فرانسه دردسردهايي ايجاد كرده بودند.
«تيري گوبر» و «نيكلا بازير»، دو تن ديگر از نزديكان ساركوزي هستند كه در پرونده انفجار كراچي، حادثه اي كه چند روز پيش ده ساله شد، محاكمه شدند. ساركوزي به دليل مصونيت قضايي در اين پرونده هم هرگز بازجويي نشد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «اريك ورت» وزير سابق كار دولت ساركوزي نيز در همين پرونده يعني بتانكور به همين سرنوشت گرفتار شد.
در جنبه سياسي پرونده بتانكور ساركوزي مظنون به دريافت كمك مالي غيرقانوني از يك زوج ثروتمند فرانسوي در مبارزات انتخاباتي خود در سال 2007 است. «كلر تيبو» حسابدار سابق «بتانكور» گفته است كه 50 هزار يورو به صورت نقدي از طريق شخصي ديگر در اختيار «اريك ورت» مسئول مالي مبارزات انتخاباتي ساركوزي قرار داده است! در اين پرونده ساركوزي متهم است كه مانند ساير سياستمداران به منزل «ليليان» و «آندره بتانكور» براي دريافت مستقيم پول مراجعه كرده است!
گفتني است، موارد نامبرده تنها بخشي از اتهامات وارد شده به ساركوزي است.


 



به منظور بررسي تحولات جهاني 120كشور عضو عدم تعهد در شرم الشيخ گردهم آمدند

هفدهمين اجلاس وزيران خارجه جنبش عدم تعهد در «شرم الشيخ» مصر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين اجلاس دو روزه كه وزيران خارجه 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد و 28كشور و سازمان مهم بين المللي و دبيركل سازمان ملل متحد حضور دارند، تازه ترين تحولات بين المللي و منطقه خاورميانه مورد بحث و بررسي و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
در اين اجلاس كه همزمان با پنجاهمين سالگرد تأسيس جنبش عدم تعهد برگزار شده است، مصوبه هاي نشست در قالب يك سند نهايي به عنوان سند پايه به اجلاس آتي سران كه شهريور ماه امسال در تهران برگزار مي شود، ارائه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، بررسي چگونگي حمايت هاي بين المللي از فلسطين، اوضاع سوريه، عراق، سودان و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد از جمله مباحث داغ نشست وزيران خارجه جنبش عدم تعهد در نخستين روز آن بود. اين گزارش حاكي است، جنبش عدم تعهد كه بزرگترين تشكل سياسي بين المللي بعد از سازمان ملل متحد محسوب مي شود، مي تواند در تحولات منطقه و به خصوص اوضاع سوريه تاثيرگذار باشد.
در جلسه افتتاحيه روز چهارشنبه وزير خارجه مصر كه رياست كنوني اجلاس را به عهده دارد، طي سخناني ضمن خوشامدگويي به حاضران به بيان تحولات كشورش در طول يك سال گذشته پرداخت.
مصر كه هم اكنون دوره انتقالي بي ثباتي را به سوي ثبات و آرامش طي مي كند، آمادگي خود را براي ايفاي نقش فعال و موثر در تحولات منطقه پس از انقلاب مردمي 25 ژانويه اعلام كرده است.
به گزارش شبكه خبري «المصريه»، وزير خارجه مصر گفت: انقلاب مردمي 25 ژانويه، قدرت مصر را براي ايفاي نقش تاريخي خود در عرصه سياست خارجي و بين المللي و به خصوص در جنبش غيرمتعهدها تقويت كرده است.جنبش عدم تعهد در سال 1961با هدف استقلال در برابر نظام دو قطبي سرمايه داري و كمونيسم از سوي رهبراني چون جمال عبدالناصر (مصر) مارشال تيتو (يوگسلاوي سابق) و جواهر لعل نهرو (هند) پايه گذاري و تأسيس شد.
ادامه ناآرامي ها در قاهره
در زمينه تحولات داخلي مصر در حالي كه فقط 53 روز به پايان حكومت نظاميان در مصر و زمان انتخاب رئيس جمهور جديد در روز 30 ژوئيه باقي مانده است، اعتراضات مردم به آنها و حكومت كمال الجنزوري نخست وزير دوره انتقالي شديدتر شده است.

 



ابراز نگراني صليب سرخ جهاني از وضعيت جسماني اسيران فلسطيني

كميته بين المللي صليب سرخ هشدار داد جان اسيران فلسطيني در خطر است و مرگ قريب الوقوع آنان را تهديد مي كند.
به گزارش خبرگزاري پرس تي وي، رئيس هيئت كميته بين المللي صليب سرخ در سرزمين هاي اشغالي ضمن هشدار نسبت به جان اسيران فلسطيني از تل آويو خواست اسيران فلسطيني كه در شرايط وخيمي به سر مي برند در بيمارستان بستري كند.
پدرو شائرر گفت: خطر مرگ، جان زندانيان را تهديد مي كند و مقامات تل آويو بايد هرچه سريع تر براي آزادي آنان چاره اي بينديشند.
وي از رژيم صهيونيستي خواست به اسيران اعتصاب كننده اجازه دهد با خانواده هايشان ملاقات كنند.اتحاديه اروپا نيز نسبت به وضعيت جسماني اسيران فلسطيني كه دست به اعتصاب غذا زده اند ابراز نگراني كرد.
به گزارش ايسنا در بيانيه اتحاديه اروپا از مسئولان رژيم صهيونيستي خواسته شده كه به خانواده هاي اسيران فلسطيني اجازه دهند در اولين فرصت با آنها ديدار كنند.
در اين بيانيه همچنين از مسئولان رژيم صهيونيستي خواسته شده است كه همه شرايط لازم براي ارائه خدمات پزشكي به اسيران را فراهم كند.
در بيانيه اتحاديه اروپا تاكيد شده است: اين اتحاديه از نزديك، اعتصاب غذاي گسترده اي را كه صدها تن از اسيران فلسطيني در اعتراض به اوضاع خود آن را آغاز كرده اند، دنبال مي كند و از مسئولان اسرائيل مي خواهد كه به خواسته هاي آنها درباره احترام كامل به حقوق زندانيان پاسخ دهد.كميسيون امور عربي پارلمان مصر نيز با صدور بيانيه اي، جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان سراسر اراضي اشغالي را محكوم كرده و حمايت خود از اسيران فلسطيني دربند زندان هاي صهيونيستي را اعلام كرد.
به گزارش ايلنا اين كميسيون به رژيم صهيونيستي نسبت به تداوم جنايت هاي بي وقفه خود عليه ملت فلسطين هشدار داده و ضمن محكوميت دستگيري و بازداشت هزاران تن از اسيران عرب، مسئوليت كامل جان آنهار ا متوجه دولت اسرائيل دانست.

 



حمله مسلمانان كردستان عراق به مشروب فروشي ها در اربيل

هزاران نفر از مردم منطقه كردستان عراق در اعتراض به انتشار يك مقاله ضداسلامي، تظاهرات كردند.
به گزارش پرس تي وي، در پي انتشار مطلبي ضداسلامي در نشريه «چيريا» كه در شهر اربيل چاپ مي شود، هزاران نفر از مردم كرد و گروه هاي اسلامي منطقه مقابل پارلمان حكومت خودمختار كردستان عراق در اين شهر تظاهرات كردند. اين تظاهرات با مداخله پليس ناآرام شد و مردم با پرتاب سنگ به سمت نيروهاي امنيتي، تلاش كردند ديوارهاي بتني اطراف ساختمان پارلمان را ويران كنند. شماري از تظاهركنندگان خشمگين نيز به مغازه هاي مشروب فروشي در اطراف پارلمان حمله كردند.
فشارهاي مردمي مقامات محلي را وادار كرد ماهنامه چيريا را تعطيل و سردبير آن را بازداشت كنند.
تظاهركنندگان از دولت محلي كردستان عراق خواستند با افزودن بندي به قانون اساسي محلي، از انتشار چنين گزارش هايي در رسانه ها جلوگيري كنند.
طارق الهاشمي
در پي انتشار اخباري مبني بر تحت تعقيب قرار گرفتن «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهوري عراق از طرف پليس بين الملل (اينترپل)، نخست وزير تركيه اعلام كرد الهاشمي را به دولت عراق تحويل نمي دهد. «رجب طيب اردوغان» گفت: الهاشمي براي مداوا در تركيه به سر مي برد و هر وقت كه خودش بخواهد به عراق برمي گردد. الهاشمي متهم است كه در عمليات تروريستي عراق دست داشته است و به همين خاطر دادگاه عالي اين كشور وي را تحت تعقيب قضايي قرار داده است.
خبرهاي ديگر حاكي است كه الهاشمي براي بازگشت به عراق شرط گذاشته است؛ وي گفته در صورتي كه عادلانه محاكمه و سلامتي اش نيز تضمين شود، به كشور بازمي گردد. خبر ديگر از عراق اينكه، بر اثر انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در مركز بغداد، سه نفر شهيد و شش تن ديگر زخمي شدند.

 



يورش پليس نيويورك به معترضان وال استريت

پليس نيويورك با حمله به معترضان وال استريت اقدام به سركوب و دستگيري آنها كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» ده ها نفر از اعضاي جنبش ضدسرمايه داري وال استريت روز سه شنبه، و در آستانه نشست سالانه سهامداران مؤسسه مالي «بانك آمريكا» در نيويورك، مقابل ساختمان اين مؤسسه تجمع كرده و عليه سياست هاي اقتصادي كه «باعث متضرر شدن مردم» مي شود شعار دادند.
معترضان همچنين خواستار توقف مصادره شدن خانه هايشان از سوي بانك ها و مؤسسات مالي شدند.
به گفته معترضان، سياست مصادره منازل بدهكاران بانكي در حالي ادامه دارد كه بانكداران با دريافت كمك هاي مالي گسترده از دولت سود سرشاري مي برند. «بانك آمريكا براي آمريكايي ها بد است» عنوان پارچه نوشته اي بود كه معترضان پيش از حمله پليس نيويورك در دست داشتند. پليس پس از حمله به معترضان اقدام به سركوب و دستگيري دستكم هشت معترض آمريكايي كرد.
خبر ديگر اينكه سايت «كامن درنمير» نيز اقدام به انتشار مقاله جديد «نوام چامسكي»، زبان شناس مطرح آمريكايي در مورد «جنبش وال استريت» كرد.
براساس اين گزارش، چامسكي در مقاله خود «جنبش وال استريت» را جنبشي تاريخ ساز عنوان كرده كه در صورت ادامه مقاومت مي تواند تأثيري بزرگ و تاريخي بر آمريكا گذاشته و به پيروزي برسد.
اين روشنفكر مشهور آمريكايي همچنين با مقايسه «وضعيت كنوني آمريكا» با «دوران ركود بزرگ دهه 1930» نوشت: در آن سال هاي ركود تصور مردم آمريكا اين بود كه كشور از بحران خارج مي شود اما امروز مردم آمريكا چنين احساسي ندارند. «حس نااميدي» آن چيزي است كه مردم امروز آمريكا با آن روبه رو هستند.
چامسكي تصريح كرد: جنبش تسخير، پديده در نهايت هيجان برانگيزي است. هرگز در تاريخ آمريكا چنين پديده اي وجود نداشته است. اگر استخوان بندي و اتحاديه هايي كه اين جنبش را تأسيس كرده است بتوانند براي زماني طولاني دوام بياورند و دوران تاريك فعلي را پشت سر گذارند، اين جنبش مي تواند يك تأثير تاريخي بزرگ به وجود آورد اما پيروزي به سرعت به دست نخواهد آمد.

 



پيروزي طرفداران بشار اسد در انتخابات پارلماني سوريه

نتايج شمارش آرا در بيشتر استان هاي سوريه از پيروزي قاطع فهرست وحدت ملي به رهبري حزب حاكم سوريه حكايت دارد.
روزنامه سوري الوطن روز گذشته اعلام كرد كه فهرست وحدت ملي سوريه متشكل از ائتلاف احزاب جبهه ملي ترقي خواه از ديگر احزاب سوريه پيش است.
اين روزنامه افزود، برخلاف پيش بيني ها هيچ شكافي در فهرست وحدت ملي در استان طرطوس در غرب سوريه ايجاد نشد و همه اعضاي اين فهرست توانستند آراي لازم را براي حضور در پارلمان آينده كشور به دست آورند.
مسئولان انتخاباتي استان هاي مختلف سوريه با اعلام اينكه كار شمارش آرا به اتمام رسيده است تاكيد كردند كه شكايتي درباره شمارش آرا وجود نداشته ونتايج طي يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام خواهد شد.
رئيس كميته قضايي در الحسكه اعلام كرد كه به دليل مشاهده تخلف در مراكز الظاهريه و الجواديه انتخابات مجددا برگزار مي شود.
حزب وحدت ملي كه پيشتاز انتخابات است از 10 حزب سوري تشكيل شده كه حزب بعث از مهم ترين احزاب حاضر در آن است.
در اكثر استان ها كانديداهاي اين حزب به مجلس راه يافته اند.
حزب وحدت ملي پيش از اين جبهه ملي ترقي خواه نام داشت و پس از اصلاح قانون اساسي در سوريه و تصويب قانون چند حزبي ساختار جديدي تشكيل داد و نام ائتلاف وحدت ملي را براي خود برگزيد.
در مقابل اين ائتلاف، مخالفان حزب حاكم با تشكيل ائتلافي به رياست جبهه خلق براي تغيير و آزادي صف آرايي كردند كه در اين ائتلاف حزب اراده ملي، حزب اجتماعي قومي سوري، شماري از گروه ها و جريان هاي سياسي و برخي از نامزدهاي مستقل حضور دارند.
ناظران سياسي بر اين باورند كه تشكيل ائتلاف هاي جديد محصول تصويب قانون چند حزبي در سوريه هستند به اين منظور تشكيل شده اند تا توقعات مردم سوريه را در مجلس برآورده سازند.
نامزدهاي مستقل نيز موفق شدند در اين انتخابات در كنار نامزدهاي حزب وحدت ملي از بيشترين آرا برخوردار شوند.
اين انتخابات با استقبال گسترده مردم روبه رو شد.
در همين رابطه سوزان رايس نماينده آمريكا در سازمان ملل در نشست اعضاي شوراي امنيت كه با حضور كوفي عنان فرستاده ويژه سازمان ملل تشكيل شده بود گفت، آمريكا همچنان خواستار افزايش فشار بر رژيم اسد و شخص بشاراسد براي كناره گيري از قدرت است.
وي تاكيد كرد، آمريكا آماده است با بازگشت به شوراي امنيت سازمان ملل، تدابير ديگري را عليه رئيس جمهور سوريه اتخاذ كند.
كوفي عنان نيز در اين نشست تاكيد كرد، طرح شش ماده اي من آخرين فرصت براي پايان دادن به بحران سوريه است و در صورت شكست اين طرح، سوريه با جنگ داخلي مواجه خواهد شد.
وي اظهار داشت: دولت سوريه مسئوليت بيشتري درباره كاهش خشونت ها دارد ولي در عين حال گروه هاي مخالف هم در رعايت اين امر موظف هستند و بايد متعهد شوند و سلاح ها را زمين بگذارند.
اين در حالي است كه آخرين اخبار رسيده از سوريه حاكي است كه در پي وقوع انفجاري درمنطقه عتمان درعا هشت تن از نيروهاي امنيتي سوريه كه به همراه هيئت ناظران بين المللي در حال عبور و بازديد از منطقه بودند به شدت زخمي شدند.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14