(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 اردیبهشت 1391 - شماره 20206 

كوتاه اقتصادي
اختصاص 3500 ميليارد دلار براي تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي
ايران فروش نفت به 4 كشور ديگر اروپايي را متوقف كرد
300طرح صنعتي تا پايان دولت دهم افتتاح مي شود
كشف نفت در درياي خزر
در راستاي ايجاد شبكه ملي اطلاعات استفاده از پسوند «ir.» براي تمام نهادها اجباري شد
بهمني: جمع آوري ايران چك ها منطقي نيست
بهره برداري از 12هزار واحد مسكوني مهر پرند تا پايان خرداد
با اجراي طرح هدفمندي يارانه هاقيمت آرد براي عشاير 36 برابر شد
بسته سياستي نظارتي بانك مركزي بازنگري مي شود
گشايش بزرگ در مراودات تجاري ايران و هند
توزيع محدود شير بين مغازه داران



كوتاه اقتصادي

¤ وزير نفت هند گفت كشورش در مورد واردات نفت از ايران به صورت آزادانه تصميم گيري مي كند و توجهي به تحريم هاي كشورهاي ديگر عليه ايران ندارد. وزير نفت و گاز طبيعي هند در پاسخ به سؤال يكي از نمايندگان مجلس عوام اين كشور گفت: در مورد «واردات نفت از ايران، دولت كاملا به صورت آزادانه تصميم گيري مي كند. ما به تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران احترام مي گذاريم. اما توجهي به تحريم هاي اعمال شده از جانب ساير كشورها و گروه هاي ديگري از كشورها نمي كنيم.»
¤ مديرعامل شركت ساخت با بيان اينكه آزادراه حرم تا حرم جزو پروژه هاي رديف دار پيوست قانون بودجه خواهد شد، از اختصاص 400 ميليارد تومان از محل فروش اوراق مشاركت وزارت راه به اين پروژه خبر داد. سيداحمد صادقي درباره عمليات احداث آزادراه حرم تا حرم، با اشاره به اينكه طول اين آزادراه يك هزار و 100 كيلومتر است، اظهار داشت: پس از تكميل اين پروژه حجم زيادي از زائران بارگاه امام رضا(ع) از طريق اين مسير تردد خواهند كرد.
¤ اوپك اعلام كرد ميزان توليد نفت ايران در آوريل 2012 حدود 134 هزار بشكه در روز كاهش يافت و به 196/3 ميليون بشكه در روز رسيد. سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: توليد نفت ايران در ماه مارس 330/3 ميليون بشكه در روز بوده كه اين رقم در ماه آوريل به 196/3 ميليون بشكه در روز رسيده است.
¤ رويترز اعلام كرد درحاليكه قيمت جهاني شكر به پايين ترين رقم طي 20 ماه گذشته رسيده است ايران 50 تا 100 هزار تن از اين محصول را از برزيل خريداري كرده است. به گزارش فارس به نقل از رويترز، منابع مطلع اروپايي گفتند، دولت ايران حداقل 50 و حداكثر 100 هزار تن شكر خام برزيلي براي تحويل در ماه جولاي خريداري كرده است.
¤ مديرعامل شركت ملي حفاري ايران از پايان كار حفاري و تكميل 20 حلقه چاه نفت و گاز در نخستين ماه امسال به وسيله ناوگان خشكي و دريايي اين شركت خبر داد. حيدر بهمني گفت: شمار چاه هاي تكميل شده در اين مدت در مقايسه با دوره مشابه سال قبل 100درصد افزايش دارد.
¤ مديركل صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با بهره برداري از 6 طرح جديد سيماني به ظرفيت 6 ميليون و 800 هزار تن، ظرفيت توليد سيمان كشور تا پايان امسال به بيش از 82 ميليون تن مي رسد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، محمد فاطميان افزود: ظرفيت سيمان كشور در سال گذشته به حدود 76 ميليون و 400 هزار تن رسيد.
¤ رئيس كل گمرك ايران تحقق گمرك نوين را از برنامه هاي امسال اين دستگاه دولتي اعلام كرد و گفت: در اين راستا خدمات نوين گمركي به فعالان اقتصادي ارائه مي شود.عباس معمارنژاد با بيان اينكه گمرك به دنبال ارائه خدمات ارزان و سريع به فعالان اقتصادي است، گفت: بر اين اساس اجراي طرح گمرك نوين در دستور كار قرار گرفته است.

 



از منابع صندوق توسعه ملي پرداخت مي شود
اختصاص 3500 ميليارد دلار براي تامين مواد اوليه واحدهاي توليدي

10 درصد منابع صندوق توسعه ملي معادل 3500 ميليارد دلار براي تامين ارز مورد نياز توليدكنندگان اختصاص خواهد يافت.
محمود دودانگه عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي در گفت وگو با مهر افزود: براساس تصميم گيري هاي انجام شده، قرار بر اين است كه در سال جاري، 23 درصد از عوايد حاصل از فروش نفت به صورت مرتب به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود.
وي افزود: براساس آخرين گزارشي كه بانك مركزي از فروش نفت و عوايد حاصل از آن به صندوق توسعه ملي ارايه كرده، حدود 35 ميليارد دلار به حساب صندوق توسعه ملي واريز شده كه از اين رقم، 8 ميليارد دلار به حوزه كشاورزي، صنعت و معدن تخصيص داده شده است.
وي از انعقاد قراردادهاي عامليت با بانكها براي پرداخت تسهيلات خبر داد و تصريح كرد: كار استفاده از منابع صندوق براي سرمايه گذاري اين بخش ها در حال انجام است، ضمن اينكه طرحهاي ديگري نيز با بانكهاي عامل در حال پيگيري است تا بتوان از طريق صندوق آن را تامين اعتبار كرد.
به گفته دودانگه، براي بازسازي و بهينه سازي خطوط توليد و بكارگيري تكنولوژي هاي نوين در واحدهاي توليدي، امكان پرداخت تسهيلات از سوي صندوق توسعه ملي به متقاضيان وجود دارد كه بانكهاي عامل بايد طرحها را پذيرش و به صندوق ارسال كنند.
وي اظهار داشت: اقدام ديگر براي حمايت از توليد در سال جاري، اين است كه در راستاي اصلاح الگوي مصرف، هدفمندي و كاهش قيمت، شرايطي فراهم شده است كه منابع صندوق به بنگاهها براي تامين مواد اوليه اختصاص يابد.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي گفت: براي تامين مواد اوليه، آن دسته از واحدهاي توليدي كه احتياج به ارز دارند مي توانند از منابع و تسهيلات صندوق براي تامين مواد اوليه استفاده كنند.
به گفته دودانگه، 10 درصد از منابع صندوق براي تامين مواداوليه مورد نياز به شكل ارزي مي تواند تخصيص يابد، و 40 درصد پرداخت تسهيلات به بخش صنعت نيز تداوم خواهد داشت.

 



ايران فروش نفت به 4 كشور ديگر اروپايي را متوقف كرد

مدير امور بين الملل شركت ملي نفت با تشريح دلايل توقف صادرات نفت ايران به 4 كشور اروپايي جمهوري چك، بلژيك، آلمان و هلند، آخرين وضعيت فروش نفت به اني ايتاليا را تشريح كرد.
سيدمحسن قمصري در گفتگو با مهر درباره دلايل توقف صادرات نفت خام ايران به اين 4 كشور اروپايي گفت: اين كشورها هيچگاه جزو مشتريان دائمي نفت ايران نبودند.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه صادرات نفت خام ايران به اين كشورها همواره در قالب قراردادهاي تك محموله انجام شده است، تصريح كرد: اين كشورها جزو مشتريان سنتي ايران در اروپا نبوده اند.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه فروش نفت به طور موردي به اين كشورها انجام شده است، در خصوص آخرين وضعيت فروش نفت خام ايران به شركت اني ايتاليا، توضيح داد: در حال حاضر مطابق با برنامه و توافق دو طرف فروش نفت خام ايران به اين كشور اروپايي در حال انجام است.
قمصري از فروش روزانه حدود 20 هزار بشكه نفت خام به شركت اني ايتاليا خبر داد و افزود: فروش نفت در قالب پرداخت برخي از مطالبات به اين شركت اروپايي در حال انجام است.
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران همچنين از صدور برخي از فرآورده هاي نفتي به شركت استات اويل هيدروي نروژ خبر داد و يادآورشد: تاكنون وقفه اي در فروش فرآورده نفتي به اين كشور اروپايي به وجود نيامده است.
مدير عامل شركت ملي نفت پيشتر در تشريح شروط اصلي ايران براي فروش نفت به برخي از كشورهاي اروپايي، گفته بود: امضاي قراردادهاي بلندمدت 3 تا 5 ساله، حذف هرگونه پيش شرط قراردادهاي فروش و پرداخت به موقع منابع مالي حاصل از فروش نفت از مهمترين شروط جديد ايران براي صادرات نفت است.
معاون وزير نفت همچنين در خصوص شرايط فروش نفت به شركت هاي انگليسي و فرانسوي همچون توتال فرانسه، شل و BP انگليس بيان كرده بود اگر اين شركت ها خواستار خريد نفت خام از ايران باشند و تعهد دهند كه نفت ايران را به فرانسه و انگليس منتقل نكنند حاضر به امضاي قراردادهاي نفتي با آنها هستيم.

 



غضنفري خبر داد
300طرح صنعتي تا پايان دولت دهم افتتاح مي شود

وزير صنعت،معدن و تجارت از مصوبه دولت براي اتمام 300 طرح صنعتي و معدني تا پايان دولت دهم خبر داد.
مهدي غضنفري رقم سرمايه گذاري طرح هاي مربوط به وزارت صنعت،معدن و تجارت در قالب «طرح مهر ماندگار» را به ميزان 14هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين طرح ها شامل 200طرح بزرگ و 100طرح كوچك مي باشد كه تسهيلات مورد نياز را براي غالب آنها كه مربوط به بخش خصوصي است فراهم مي كنيم و اين طرح ها، براي بيش از 70 هزار نفر اشتغال ايجاد مي كند.
وزير صنعت،معدن و تجارت اعلام كرد: در مذاكرات انجام شده با صندوق توسعه ملي مقرر گرديد 5/4 ميليارد دلار از منابع اين صندوق براي اتمام پروژه هاي نيمه تمام صنعتي در دسترس بخش خصوصي قرار گيرد. همچنين براساس توافق انجام شده با وزارت امور اقتصادي و دارايي 2000 ميليارد تومان از منابع ريالي در اختيار اين طرح ها قرار مي گيرد.
غضنفري درباره جزئيات 300طرح صنعت و معدن توضيح داد: در دولت مصوبه اي داشتيم كه پروژه هايي را كه امكان اتمام آنها تا پايان امسال يا ماه هاي نخستين سال آينده وجود دارد در اولويت قرار دهيم كه 300طرح شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت مي شود كه رئوس مهم اين طرح ها بدين شرح است:
24طرح در حوزه فولاد، 9 طرح سيماني به ارزش 8500 ميليارد ريال سرمايه گذاري، 15طرح كاني هاي غيرفلزي به ارزش 3600 ميليارد ريال سرمايه گذاري، 19طرح غذايي به ارزش 4200 ميليارد ريال سرمايه گذاري، 33 طرح شيميايي و سلولزي به ارزش 21هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري، 11طرح خودرو به ارزش 8 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري و 10طرح نساجي به ارزش 4100 ميليارد ريال سرمايه گذاري. شايان ذكر است ساير طرح ها در حوزه زيرساخت، پايانه صادراتي و... مي باشد.
غضنفري در بخش ديگر از مطالب خود با تشكر از زحمات كشاورزان كشور در سال توليد ملي افزود: از ابتداي برداشت گندم تاكنون 300 هزار تن گندم مازاد از كشاورزان استان هاي خوزستان، فارس، بوشهر، كرمان، ايلام، هرمزگان و سيستان و بلوچستان خريداري شده و اميدواريم با انجام مراحل خريد گندم مازاد از كشاورزان وظايف خود در قبال اين گروه از مردم زحمتكش كشورمان را به خوبي انجام دهيم.
وزير صنعت،معدن و تجارت افزود: تا تاريخ 20 ارديبهشت ماه بيش از 700 مركز خريد گندم از طريق سامانه خريد نقدي ظرف مدت 48ساعت بيش از 100ميليارد تومان گندم مازاد كشاورزان را خريداري كرده اند.
وي با بيان اينكه در فصل ارديبهشت ماه سهم خريد گندم مازاد كشاورزان بالا نيست گفت: هرچه به سمت ماه هاي گرم سال نزديك مي شويم كشاورزان بسياري براي فروش گندم مازاد خود به مراكز خريد مراجعه مي كنند و به همين دليل طبق برنامه ريزي هاي انجام شده اقدامات لازم براي پرداخت به موقع پول آنها انجام مي شود و در صورت نياز تعداد مراكز خريد گندم از 700 مركز افزايش خواهد يافت.
غضنفري در ادامه با اشاره به مشكلات مالي واحدهاي توليدي تصريح كرد: در حال حاضر نرخ سود بالا است و اخذ سرمايه در گردش براي واحدهاي توليد قدري با مشكل مواجه است، بانك ها به صورت انقباضي برخورد مي كنند و قوانين و مقررات هم براي صندوق توسعه ملي به گونه اي است كه وجوه ريالي زيادي را نمي تواند در دسترس قرار دهد. اميدواريم مجلس شوراي اسلامي با مساعدت هايي كه خواهند داشت امكان پرداخت تسهيلات كم سود و شرايط وام دهي براي بانك ها فراهم شود.

 



كشف نفت در درياي خزر

ميدان سردار جنگل در درياي خزر كه پيش از اين به عنوان يك ميدان گازي از آن ياد مي شد با مطالعات انجام شده معلوم شد كه اين ميدان، نفتي است. به اين ترتيب ايران در اين منطقه هم صاحب ذخاير عظيم نفتي شد.
رستم قاسمي وزير نفت آذرماه سال گذشته از كشف ميدان جديد گازي در آب هاي درياي خزر خبر داد كه اين خبر چندي بعد از سوي برخي كشورهاي همسايه با ترديد مواجه شده بود اما روز پنج شنبه مديران وزارت نفت نه تنها وجود منابع هيدروكربوري بسيار عظيم در اين منطقه را تاييد كردند بلكه اعلام شد كه اين ميدان كشف شده حاوي ذخاير «نفتي» بزرگي است.
در اين زمينه علي اصولي مديرعامل شركت نفت خزر به ايسنا گفت: در مرحله تست از مخزن سردار جنگل، مشعل سكوي ايران- اميركبير در آب هاي خزر چند روزي روشن شد كه بعد از مدتي سوختن گاز در اين مشعل به پايان رسيد و هم اكنون نفت خام در آن در حال سوختن است.
به گفته وي اين موضوع نشان دهنده نفتي بودن مخزن ميدان سردار جنگل است.
اصولي با بيان اين كه اين تست بسيار پيچيده و سخت بود، اظهار كرد: با وجود اين كه برخي خبر اعلام منابع هيدروكربوري در آب هاي خزر را يك شوي تبليغاتي مي دانستند و برخي از كشف منابع در اين منطقه نااميد شده بودند، توانستيم بعد از سه ماه از اعلام اوليه كشف منابع هيدروكربوري به نتيجه دلخواه برسيم.
وي اعلام كرد: كساني كه باور نمي كنند، مي توانند براي ديدن مشعل روشن سكوي ايران- اميركبير به درياي خزر بيايند.
اصولي با اعلام اين كه تاكنون ذخاير نفت در جاي اين ميدان مشخص نشده است، گفت: تا يكي دو روز آينده وزير نفت جزئيات بيشتري از كشف نفت در درياي خزر را اعلام مي كند.
از نظر موقعيت جغرافيايي ميدان سردار جنگل در انتهاي بخش مرزي و در عمق 700 متري آب هاي درياي خزر قرار دارد. پيش از اين اعلام شده بود كه مخزن گازي سردار جنگل حدود 50 تريليون فوت مكعب يعني بيش از 10 برابر ميدان شاه دنيز ذخيره گازي دارد. اين در حالي است كه پيش از اين سهم ايران در درياي خزر 11 تريليون فوت مكعب گاز اعلام شده بود.

 



در راستاي ايجاد شبكه ملي اطلاعات استفاده از پسوند «ir.» براي تمام نهادها اجباري شد

وزير ارتباطات با ارسال بخشنامه اي تمام دستگاههاي اجرايي كشور را مكلف كرد تا از اين پس فقط از دامنه كشوري «ir.» استفاده كنند.
رضا تقي پور در اين بخشنامه از تمامي دستگاههاي اجرايي كشور خواسته است نسبت به استفاده از دامنه كشوري «ir.» اقدام كرده و از استفاده از ساير دامنه ها پرهيز كنند.
در متن اين بخشنامه آمده است: «با توجه به ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه اين وزارت مكلف به ايجاد شبكه ملي اطلاعات در كشور مي باشد. در اين راستا ضروري است دستور فرماييد كليه سازمان ها و شركت هاي زيرمجموعه آن دستگاه نسبت به موارد ذيل اقدام لازم را به عمل آورند: 1-استفاده از پسوند دامنه كشوري« ir.» در كليه وب سايت ها، پرتال هاي دستگاه مركزي، سازمان ها، شركت ها و ادارات تابعه با رعايت موارد زير اجباري است:
1-وزارتخانه ها و سازمان هاي مستقل و سازمان ها و ادارات تابعه آنها با پسوند«2-1»-gov.ir سازمان ها و نهادهاي غيردولتي و غيرانتفاعي مانند شهرداري ها، انجمن ها و... با پسوند
«3-1» org.ir - دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي با پسوند
«4-1»ac.ir- مدارس با پسوند «sch.ir»
2-بديهي است از پسوندهاي عمومي نظير com org و... براي دستگاه ها، سازمان ها و شركت هاي دولتي به عنوان پسوند اصلي ممنوع است و در صورت ثبت دامنه هاي فوق بايد به دامنه اصلي مطابق مشخصات بند يك منتقل شود.
3-ضروري است ميزباني وب سايت ها و پورتال هاي فوق در داخل كشور انجام گيرد و مديران وب سايت ها و پورتال ها با مراجعه به سايت ثبت دامنه هاي كشوري «www.nic.ir» علاوه بر ثبت nsهاي نسبت به ثبت nsهاي اينترانتي اقدام كنند.
4- در صورتي كه ميزباني وب سايت ها و پورتال هاي فوق به صورت داخلي و توسط خود دستگاه انجام مي شود، لازم است نسبت به اتصال مركز داده خود به شبكه ملي اطلاعات از طريق اينترانتي اقدام كنيد در غير اين صورت مراكز داده داخلي اين موضوع را انجام خواهند داد.
مسئولان فن آوري اطلاعات دستگاه ها به منظور كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به سازمان فن آوري اطلاعات ايران (معاونت توسعه و مديريت شبكه) مراجعه كنند.
همچنين وزير ارتباطات اخيرا با ارسال نامه اي به معاون خود، اعلام كرد: از اين پس استفاده از ايميل هاي خارجي براي ارسال ريزمكالمات مشتركان تلفن از سوي اپراتورها ممنوع است.
در اين نامه آمده است: مطابق اسناد و قوانين موجود، حفظ امنيت اطلاعات در حوزه فناوري اطلاعات از جمله اهداف قانوني برنامه پنجم توسعه كشور ماده 46 مي باشد و از آنجا كه ايميل هاي عمومي نظير Yahoo.Gmail و... يكي از ابزارهاي خروج اطلاعات كاربران از كشور است، مقتضي است دستور فرماييد اپراتورها در ارسال ريز مكالمات مشتركان به صورت الكترونيك نسبت به رعايت موارد ذيل اقدام عاجل و آني را به عمل آورند.
1-عدم استفاده از ايميل ها با ميزباني خارجي و ايميل هاي عمومي نظير MSN yahoo Gmail Hotmail و...
2- استفاده از ايميل با ميزباني داخلي كه فهرست آن بر روي سايت مركز مديريت توسعه ملي اينترنت به نشاني www.matma.ir قرار دارد و به صورت مرتب به روز مي شود.

 



بهمني: جمع آوري ايران چك ها منطقي نيست

رئيس كل بانك مركزي جمع آوري ايران چك ها را به زيان مردم و اقتصاد كشور دانست.
محمود بهمني گفت: جمع آوري ايران چك ها منطقي نيست و تاثيري بر حجم پول نخواهد داشت چرا كه به ميزان چاپ ايران چك، پول از جريان خارج يا بلوكه مي شود.
وي با بيان اين كه مسئله جمع آوري ايران چك ها، چالش سيستم بانكي در سال جاري است، عنوان كرد: بخش قابل توجهي از ارزش اسكناس و مسكوك، ايران چك است. با خارج كردن اين حجم بايد مبالغ هنگفتي اسكناس چاپ شود كه اين خود مستلزم كاغذ، مركب، دستگاه و نيروي انساني است و هزينه فراواني خواهد داشت و به زيان اقتصاد ملي خواهد بود، مگر اين كه معادل آن اسكناس درشت چاپ شود.
بهمني اضافه كرد: با خارج كردن چك پول ها در بحث شمارش، حمل و نقل پول و موارد اينچنيني، زحمات و هزينه هاي زيادي هم براي مردم و هم براي سيستم بانكي به وجود خواهد آمد.
رئيس كل بانك مركزي كه در نشست هم انديشي با مديران عامل و اعضاي هيئت مديره بانك ها سخن مي گفت، با اشاره به كاهش نقدينگي به
4/19 درصد آن را يك موفقيت براي سيستم بانكي برشمرد و افزود: اين نتيجه حاصل زحمات همكاران در سيستم بانكي است و بايد اين تلاش ها ادامه پيدا كند.
وي همچنين اظهار كرد: مديريت منابع بايد مدنظر قرار گيرد و اين گونه نباشد كه بيش از منابع جمع آوري شده، مخارج داشته باشيم. زيرا در غير اين صورت، هزينه هايي به سيستم بانكي تحميل خواهد شد.بهمني با اشاره به بحث تعديل نرخ سود گفت: اين موضوع بايد همواره مورد توجه بانك ها قرار بگيرد.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به طرح پيش فروش سكه و آغاز تحويل مسكوكات طلا از 29 فروردين ماه سال جاري خاطرنشان كرد: در بازه زماني قبل از اجراي طرح با توجه به اين كه بازار آتي، سكه را با مبلغ بيش از 800 هزار تومان معامله مي كرد و شاهد رشد فزاينده قيمت سكه بوديم، بانك مركزي با اجراي طرح پيش فروش سكه ابتكار عمل را به دست گرفت و موجب ثبات قيمت سكه شد.
بهمني با اشاره به راهكارهايي براي كاهش نرخ ارز و سكه گفت: بانك مركزي به دنبال ثبات قيمت ارز(رسمي) و كاهش نرخ ارز غيررسمي است.

 



در صورت تامين آب و برق صورت مي گيرد
بهره برداري از 12هزار واحد مسكوني مهر پرند تا پايان خرداد

مديرعامل شهر جديد پرند اعلام كرد: ديگر هيچ ثبت نامي تا اطلاع ثانوي براي واگذاري مسكن مهر در پرند صورت نمي گيرد.
سعيد صابوني در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: با اتمام مهلت پذيرش پرونده اعضا از سوي تعاوني هاي مسكن(14 ارديبهشت) و همچنين ساماندهي وضعيت پرونده متقاضيان و تعاوني هاي مسكن ديگر هيچ ثبت نامي از اعضاي جديد مسكن مهر تا اطلاع ثانوي صورت نمي پذيرد.
وي ادامه داد: از آنجا كه ظرفيت و ساماندهي وضعيت پرونده هاي پذيرش شده قبلي تكميل شده و تصميم بر آن شد تا ديگر هيچ ثبت نام جديدي براي واگذاري مسكن مهر تا اطلاع ثانوي صورت نگيرد.
به گفته وي، متقاضياني كه قبل از اين تاريخ نوبت ثبت نام دريافت كرده اند، مي توانند در تاريخ هاي اعلام شده به واحد كارگزاري شركت عمران شهر پرند مراجعه كنند.
صابوني در پاسخ به اين سؤال كه وزارت نيرو اعلام كرده در تامين زيرساخت هاي مسكن مهر عقب ماندگي ندارد، آيا اين صحت دارد، گفت: مقرر شده تا پايان خردادماه سال جاري 10 تا 12هزار واحد مسكوني با آب و برق به بهره برداري برسد.
مديرعامل شهر جديد پرند افزود: اگر بخواهيم فقط به فكر افتتاح مسكن مهر بدون تامين آب و برق در پرند باشيم تا پايان خردادماه حتي مي توانيم 30هزار مسكن مهر را آماده بهره برداري كنيم.
آب و برق تامين شده است
همچنين ستار محمودي نماينده تام الاختيار وزير نيرو در طرح ملي مسكن مهر در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: وزارت نيرو تاكنون تامين آب و برق واحدهايي كه در قالب مسكن مهر به بهره برداري رسيده اند را بدون هيچ عقب ماندگي انجام داده و تامين آب و برق مسكن مهر در آينده بستگي به سرعت و شتاب پروژه دارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه قرار بود 8 هزار واحد مسكوني در پرند اواخر سال گذشته به بهره برداري برسد اما به دليل نبود آب و برق افتتاح نشد، گفت: قرار بود تا پايان سال گذشته اين كار انجام شود كه وزارت نيرو با برنامه ريزي خود خدماتش را براي تامين آب و برق 9هزار مسكن مهر انجام داد.
محمودي تاكيد كرد: مسئولان وزارت راه و شهرسازي براي شهر پرند و يا ساير شهرها هدف گذاري هاي خاصي انجام داده و آن را به ما اعلام كرده اند و ما نيز تمام امكانات را براي تامين آن اهداف تعيين شده به كار گرفته ايم.
به گفته وي، به عنوان مثال براي شهر پرند ساخت و افتتاح 96 هزار واحد مسكوني مهر مورد هدف گذاري قرار گرفته و اعلام شده تا براساس آن نيازها وفق داده شود.
نماينده تام الاختيار وزير نيرو در طرح ملي مسكن مهر در خصوص آخرين وضعيت خدمات رساني آب، برق و فاضلاب به طرح ملي مسكن مهر، گفت: در حقيقت مسكن مهر، همان مسكن عادي است با اين تفاوت كه از لحاظ ضوابط و مقررات به سمتي حركت كرده است كه با دريافت آورده كمتري از متقاضيان و دادن تسهيلات بانكي بلندمدت، راه را براي رسيدن به مسكن براي متقاضيان راحت تر كند.
وي افزود: مسكن مهر به لحاظ طراحي، ساخت و ساز و خيابان بندي تفاوتي با ساير ساختمان هاي مسكوني كشور ندارد و طبيعي است كه تامين آب، برق و خدمات فاضلاب آن نيز شرايطي مشابه شرايط كشور دارد و تفاوت آن تنها در سرعت زماني است.

 



با اجراي طرح هدفمندي يارانه هاقيمت آرد براي عشاير 36 برابر شد

مديرعامل اتحاديه مركزي تعاوني هاي عشايري ايران مشكلات جامعه عشايري ايران را پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها تصريح كرد.
افشين صدر دادرس در گفت وگو با مهر درخصوص مشكلات جامعه عشايري كشور پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: با توجه به اينكه مهمترين كالاي مورد نياز عشاير «آرد» است، مشكلات عديده اي براي رساندن اين محصول به جامعه عشايري كشور به وجود آمده است.
وي اضافه كرد: پيش از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها هر كيسه 40 كيلويي آرد را 500 تومان خريداري مي كرديم درحالي كه بعد از اجراي قانون هدفمندي قيمت هر كيسه آرد 36 برابر شده و براي خريد هر كيسه بايد مبلغ 18 هزار تومان بپردازيم.
مديرعامل اتحاديه مركزي تعاوني هاي عشايري ايران تصريح كرد: به عنوان مثال، اگر پيش از اجراي قانون هدفمندي براي يك محموله آرد 10 ميليون تومان پرداخت مي كرديم، الآن بايد 360 ميليون تومان براي همان محموله بپردازيم درحالي كه چنين نقدينگي در اختيار ما نيست.
وي با بيان اينكه هم اكنون شركت هاي عشايري و تشكل ها مجبور هستند در حد نقدينگي خود آرد را خريداري و در منطقه عشايري كشور در ازاي وجه نقد را توزيع كنند، گفت: درحالي كه پيش از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها با تعاملات خوبي كه بين اعضاي تشكل ها و مسئولان كارخانجات آردسازي وجود داشت، آنها آرد را به صورت نسيه خريداري مي كردند و مثلا با تأخير دو ماهه پول آن را به كارخانجات مي پرداختند و در زمان توزيع آرد هم، وجه مورد نظر را با تأخير از عشاير مي گرفتند.
دادرس تصريح كرد؛ متأسفانه درحال حاضر اين تعاملات از بين رفته و تا پول نقد دريافت نشود، آرد در اختيار اتحاديه ها و تشكل هاي عشايري قرار نمي گيرد و در نتيجه يا با كمبود آرد مواجه هستيم يا اينكه آرد با تأخير به دست عشاير مي رسد و آنها را دچار مشكلات جدي مي كند.
وي خاطرنشان كرد: از سويي ديگر، ضعف مالي اتحاديه موجب شده تا عده اي دلال از اين موضوع سوءاستفاده كنند و آرد را با قيمت 18 هزار تومان خريداري و آن را در مناطق عشايري تا قيمت 26 هزار تومان به فروش برسانند.
وي افزود: متأسفانه پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها قيمت سوخت هم بالا رفت و اتحاديه ها و تشكل هاي عشايري براي رساندن خدمات مختلف مانند رساندن آرد به عشاير دچار مشكل شده اند.
دادرس ادامه داد: همچنين جامعه عشايري از گرفتن وام عاجز است، چون گرفتن وام مستلزم در رهن قرار دادن وثيقه ملكي است و جامعه عشايري كه مردماني كوچ رو هستند، فاقد ملك هستند و نمي توانند وثيقه ملكي در رهن بانك بگذارند.

 



بسته سياستي نظارتي بانك مركزي بازنگري مي شود

عضو شوراي پول و اعتبار از بازنگري بسته سياستي - نظارتي بانك مركزي در جلسه آتي اين شورا خبر داد و گفت: بانك ها براي حمايت از توليد برنامه هاي خود را در اين جلسه ارايه خواهند كرد.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاري اولين جلسه شوراي پول و اعتبار در روزهاي گذشته، از برگزاري ديرهنگام اين جلسه در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني انتقاد كرد وگفت: در جلسه گذشته شوراي پول و اعتبار از اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران درخواست كرد تا از شكل گيري فضاي انقباضي در بانك ها در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني جلوگيري شود.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: بر اين اساس، مقرر شد تا در جلسه فوري كه در روزهاي آينده شوراي پول و اعتبار خواهد داشت، بانك ها برنامه عملياتي خود را براي حمايت از توليد كشور در سال جاري ارايه دهند.
وي تصريح كرد: همچنين قرار بر اين است كه در جلسه شوراي پول و اعتبار، بسته سياستي - نظارتي بانك مركزي مورد بازنگري قرار گيرد تا فضاي بانكي براي حمايت از توليد از حالت انقباضي خارج شود.

 



گشايش بزرگ در مراودات تجاري ايران و هند

گشايش بزرگ در مراودات دو كشور ايران و هند ايجاد خواهد شد.
مناسبات موجود در مراودات بين بانكي در اولين روز حضور هيئت تجاري ايران و ديدار با معاون ارزي بانك مركزي هند در ميان گذاشته شد.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با بيان اين موضوع، از قول مساعد معاون ارزي بانك مركزي هند و پيگيري اين نهاد مالي براي رفع مسايل حاضر در مراودات مالي بين دو كشور خبر داد.
يحيي آل اسحاق كه مديريت هيئت تجاري ايراني در هند را برعهده دارد در چهار روز اخير در تمامي نشست ها بر رفع مسائل بانكي و تسهيل هر چه بيشتر مراودات بانكي تأكيد كرده بود.
وي گفت: در نشستي كه توسط فدراسيون سازمان هاي صادركننده هند ترتيب داده شده بود، ديداري با معاون ارزي بانك مركزي هند داشتيم و در اين ديدار به طور مشخص به مواردي اشاره كرديم كه لازم است براي توسعه تجارت دو طرف توجه بيشتري به آن ها صورت گيرد و خواستار پيگيري شخص معاون ارزي بانك مركزي هند شديم.آل اسحاق همچنين از حضور مديران ارشد بانكي كشور در اين نشست خبر داد و افزود: براي اين كه بتوانيم به طور دقيق مسائل دو طرف را مطرح كنيم از حضور مديران بانكي حاضر در هيئت استفاده كرديم كه آنها با بيان دقيق مسائل بانكي موجود، پيشنهادات خود را نيز براي ارتقاي اين روابط ارائه دادند.
رئيس هيئت تجاري ايران در هند موضوعات مطرح در سيستم بانكي را قابل رفع دانست كه تنها باكمي انعطاف بيشتر دو طرف اين مسائل حل و از ايجاد فضاي بي اعتمادي بين فعالان اقتصادي دو طرف جلوگيري خواهد شد. وي حضور مديران بانكي در اين هيئت را يك ويژگي منحصر به فرد عنوان كرد و دستاوردهاي حضور اين گروه را تأثيرگذار بر همه بخش هاي ديگر عنوان كرد.
يحيي آل اسحاق در سخنراني هاي متعدد خود در دهلي نو و بمبئي بر ارتقا روابط اقتصادي و رساندن حجم 4 ميليارد دلاري كالاهاي غيرنفتي دو طرف به 10 ميليارد دلار در كوتاه ترين مدت تأكيد كرد.
همچنين محمد مهدي راسخ دبير كل اتاق بازرگاني تهران با اشاره به مذاكره با معاون بانك مركزي هند گفت: مباحثي چون گشايش ال سي، پيش پرداخت به موقع ال سي ها، ارز دانشجويي و مكانيسم پرداخت روپيه مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه درنهايت معاون ارزي بانك مركزي و مديرعامل يوكو- بانك براي پيگيري اين نكات قول مساعد دادند. راسخ اين ديدار را يكي از مهمترين ديدارهاي هيئت خواند كه اميد زيادي به نتايج مثبت آن براي جهش در مراودات اقتصادي دو طرف وجود دارد.
مذاكرات سازنده
محمدرضا بختياري معاون امور بين الملل اتاق تهران درباره نتايج حضور 4 روزه هيئت تجاري ايران در هند گفت: ديدارها فشرده اما شفاف و سازنده بود. وي افزود: در نشست با مقامات دولتي هند مشكلات بازرگانان دو كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت و قول هاي مساعدي در زمينه رفع مشكلات داده شد. بختياري گفت: در نشست با فعالان اقتصادي هند نيز مسائل مختلف مربوط به تجارت دو كشور مطرح و بررسي گرديد و براي انجام معاملات كالا و خدمات توافق هاي خوبي انجام شد.

 



توزيع محدود شير بين مغازه داران

واحدهاي صنفي سطح شهر از توزيع محدود شير بين مغازه داران خبر مي دهند.
با توجه به اعلام خبر تخصيص 140 تومان يارانه به توليد هر كيلو شير خام و بازگشت قيمت لبنيات به اسفندماه، هنوز قيمت لبنيات تغيير نكرده و كاهشي نداشته است و بنا به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران، فقط كاهش قيمت 100 تا 150 توماني در قيمت شير پاكتي و همين طور در شير كيسه اي يا همان پلاستيكي در چند روز اخير داشته ايم.
حسين صالحي رئيس اتحاديه فروشندگان لبنيات تهران در گفت وگو با ايسنا، با بيان مطلب بالا تاكيد كرد: چند روزي است كه برخي مغازه داران از اين موضوع شاكي هستند كه با توجه به كاهش قيمتي كه در شير اتفاق افتاده، ولي شير به ميزاني كه مورد تقاضا و مصرفشان است، از سوي كارخانه داران در اختيارشان قرار داده نمي شود و فقط تعدادي محدود به آنها شير داده مي شود.
وي در ادامه با بيان اين كه جنسي كه گاوداران مصرف مي كنند را بايد ارزان به دست آنها رساند، گفت: با اين كار دولت مي تواند شير را ارزان از گاودار بخرد، چون گاودار مي تواند شير را ارزان ارائه دهد و در ادامه مصرف كننده نيز شير را ارزان تر دريافت مي كند.
او ابراز داشت: كنجاله و بقيه چيزهايي كه دام استفاده مي كند، وارداتي است و اين باعث گران شدن محصول مي شود، ولي با تخصيص 140 تومان يارانه به توليد هر كيلو شير خام، اوضاع فرق مي كند، ولي بايد بر اجراي زودتر اين موضوع تاكيد شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14