(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 30 اردیبهشت 1391 - شماره 20212

راشد الغنوشي : رابطه تونس و اسرائيل هرگز عادي نخواهد شد
بشار اسد: خارجي ها دخالت نكنند بحران سوريه فروكش مي كند
اوج گيري اعتراض ها در بحرين مردم : طرح الحاق توطئه آمريكاست
16كشته در ناآرامي هاي كراچي
با هدف آموزش نظاميان سعودي ناو جنگي آمريكا در بندر جده پهلو گرفت
رهبر زنداني حزب اسلامي جمهوري آذربايجان مردم را به قيام عليه الهام علي اف فراخواند
حمايت حزب الله از ارتش براي مهار ناآرامي هاي طرابلس
گسترش اعتراض ها عليه اجلاس ناتو در شيكاگو جنگ را هم اكنون متوقف كنيد
يورش 5000 پليس آلمان به صف معترضان در فرانكفورت
هشدار نهادهاي مالي-سياسي جهان نسبت به وخامت اوضاع اقتصادي اروپا
هنيه: صهيونيست ها درسرزمين ما آينده اي ندارند
دانشجويان دانشگاه كبك در كانادا كلاس هاي درس را به تعطيلي كشاندند



راشد الغنوشي : رابطه تونس و اسرائيل هرگز عادي نخواهد شد

رهبر اسلامگراي تونس ضمن تاكيد بر مبارزه با اشغالگران صهيونيست خاطرنشان كرد كه تونس هرگز روابط با اسرائيل را عادي نمي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي «مفكره الاسلام»، «راشد الغنوشي» رهبر حزب اسلامگراي «النهضه» در سخنراني خود كه از سوي هيئت ملي حمايت از مقاومت عربي و مبارزه با عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي ترتيب داده شده بود، اظهار داشت: ما در برابر طرح استعماري اسرائيل در فلسطين قرار داريم و تمام ملت هاي جهان از دست استعمار رهايي يافتند به جز ملت فلسطين كه هنوز تحت استعمار است.
وي گفت: ما هرگز با اسرائيل روابط خود را عادي نخواهيم كرد و جنبش هاي اسلامي مسئله فلسطين را مسئله اي مقدس مي دانند و سرزمين فلسطين متعلق به آنهاست.

 



بشار اسد: خارجي ها دخالت نكنند بحران سوريه فروكش مي كند

رئيس جمهور سوريه گفت: اگر خارجي ها دخالت نكنند، ما توانايي حل مشكلات و بحران داخلي خود را داريم.
به گزارش خبرگزاري ها، «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه با اشاره به بهبود اوضاع امنيتي و سياسي كشورش پس از برگزاري انتخابات پارلماني اظهار داشت: اوضاع سوريه در پي كاهش شدت درگيري هاي مستقيم بهبود يافته است.
بشار اسد در گفت وگو با شبكه روسي «وستي 24» تصريح كرد: ملت سوريه هيچ واهمه اي از تهديدات تروريست ها كه تلاش كردند انتخابات را ناكام بگذارند، ندارد و به اعتقاد من، انتخابات پارلماني سوريه، گامي مهم و جزيي از اصلاحات وعده داده شده به مردم بود، كه جامه عمل پوشيد.
رئيس جمهور سوريه با انتقاد از دخالت هاي كشورهاي غربي و آمريكا در مسائل داخلي كشورش يادآور شد: آنها از اقدامات خشونت آميز نيروهاي مخالف حرفي نمي زنند و فقط ما را متهم به خشونت مي كنند.
بشار اسد تاكيد كرد: اكثر سلاح هايي كه به سوريه قاچاق مي شود، از لبنان و تركيه است و اطلاعاتي كه در دست داريم حكايت از آن مي كند كه مخالفان سوري در خارج از مرزها آموزش مي بينند.
وي متذكر شد: سوريه بسياري از مزدوران خارجي را كه وابسته به القاعده هستند دستگير و مدارك آن را براي سازمان ملل ارسال كرده است.
به گفته رئيس جمهور سوريه، سه كشور عربستان، قطر و تركيه نقش مهمي در ارسال سلاح و پول براي مخالفان سوري ايفا مي كنند و بايد در نهايت در برابر ملت سوريه پاسخگو باشند.
اسد گفت: تعداد اقدامات تروريستي در سوريه بعد از آنكه ناظران سازمان ملل به كشور آمده اند بسيار افزايش يافته است.
در همين حال دبيركل سازمان ملل ضمن محكوم كردن انفجارهاي اخير سوريه، گروه القاعده را مسئول اين انفجارها دانست.وي با اشاره به وجود ناظران بين المللي در سوريه اظهار داشت: وجود صلح بانان بين المللي در سوريه باعث كاهش شديد خشونت ها در اين كشور شده، اما اين خشونت ها همچنان وجود دارد.در همين حال «ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي از مجامع بين المللي خواست تا فشارها را بر دولت قانوني بشار اسد افزايش دهند.

 



اوج گيري اعتراض ها در بحرين مردم : طرح الحاق توطئه آمريكاست

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات سراسري در شهرهاي مختلف اين كشور، طرح الحاق اين كشور به عربستان را توطئه آمريكايي خواندند.
به گزارش خبرگزاري ها، ديروز خيابان هاي پايتخت و ديگر مناطق بحرين شاهد تظاهرات گسترده بود. اين تظاهرات كه تحت نام «جمعه رسوا كردن توطئه آمريكا» نامگذاري شد، با درگيري ميان مردم معترض و پليس همراه بود. تظاهركنندگان از اشغالگران سعودي خواستند خاك بحرين را ترك كنند. تعداد زيادي از مردم بر اثر گلوله هاي ساچمه اي مزدوران آل خليفه زخمي شدند. اخراج ناوگان پنجم آمريكا از خاك بحرين، آزادي زندانيان سياسي از جمله «عبدالهادي الخواجه» و سرنگوني آل خليفه از جمله شعارهاي مردمي معترض بود. تظاهركنندگان بر ادامه اعتراضات تا تحقق خواسته هاي خود تاكيد كردند.
نيروهاي آل خليفه با حمايت مستقيم نظاميان اشغالگر سعودي به مدت بيش از يك سال است كه تظاهرات مردم را سركوب مي كنند. اعتراضات مردم طي اين مدت، ده ها شهيد و صدها مجروح برجاي گذاشته است. هزاران بحريني نيز بدون محاكمه در بازداشت رژيم آل خليفه قرار دارند.
هشدار الوفاق
به گزارش خبرگزاري مهر، جمعيت الوفاق بحرين با صدور بيانيه اي، هرگونه خدشه به استقلال و حاكميت بحرين از سوي رژيم آل خليفه را محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است: بحرين كشوري عربي، اسلامي و مستقل است و مردم اعم از شيعه و سني در مورد سرنوشت خود تصميم مي گيرند. الوفاق اعلام كرد كه طرح الحاق را حاكمان بحرين به خاطر حفظ قدرت خود مطرح كرده اند.
در همين حال، دكتر «راشد الراشد» از رهبران جنبش عمل اسلامي بحرين گفت اتحاد بحرين و عربستان، منطقه را وارد بحرين مي كند. درهمين حال، «شيخ خالد آل خليفه» وزير خارجه بحرين، مدعي دخالت ايران در امور داخلي كشورش شد. اين در حالي است كه مقامات بحريني مي خواهند براي حفظ قدرت خود، اين كشور را يكجا به عربستان تقديم كنند.

 



16كشته در ناآرامي هاي كراچي

ناآرامي و درگيري مسلحانه در مناطق مختلف شهر كراچي پاكستان 16 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز مناطق مختلف شهر بندري و پرجمعيت كراچي ميان شبه نظاميان احزاب مختلف سياسي درگيري رخ داد. به گفته مقامات پليس، اين درگيري جان 16نفر از جمله دو افسر پليس را گرفت و 13زخمي نيز برجاي گذاشت. مهاجمان مسلح چند خودرو را نيز به آتش كشيدند و به سوي مردم عادي تيراندازي كردند. شش تن از مظنونان به اقدامات تروريستي به دست نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. احتمال دارد بر شمار كشته ها و زخمي هاي اين درگيري ها افزوده شود.
مردم پاكستان دستگاه هاي جاسوسي آمريكا، رژيم صهيونيستي و عربستان را در ناآرامي هاي كشور خود دخيل مي دانند. سال گذشته نيز طي درگيري ها و قتل هاي هدفمند در شهر كراچي بيش از 1000 نفر جان خود را از دست دادند. كراچي 5/14ميليون نفر جمعيت دارد.
خبر ديگر اينكه مردم پاكستان با برگزاري تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور، عليه مداخلات آمريكا، ناتو و رژيم صهيونيستي در امور داخلي كشورهاي مسلمان شعار دادند.
به گزارش پرس تي وي، شهرهاي مهم پاكستان چهارشنبه شاهد تظاهرات اقشار مختلف مردم، از جمله زنان و كودكان بود. در اين تظاهرات عليه آمريكا و ناتو شعار داده شد. تظاهركنندگان كه پارچه نوشته هايي با شعارهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» در دست داشتند، جنايات وحشيانه اسرائيل را عليه مردم مظلوم فلسطين محكوم كردند.
معترضان همچنين، پرچم هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي را به آتش كشيدند.
سخنرانان اين تظاهرات سراسري فشارهاي آمريكا و ناتو به دولت اسلام آباد براي بازگشايي مسير تداركاتي ناتو را محكوم كردند. به گفته آنها، همه ترورها و ناآرامي هاي داخلي و درگيري هاي قومي در پاكستان با مديريت پشت پرده آمريكا و اسرائيل صورت مي گيرد. شهروندان پاكستاني بار ديگر حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به مناطق نوار قبايلي شمال غرب پاكستان را نيز محكوم كردند.
شهر شيكاگوي آمريكا فردا و پس فردا شاهد نشست سران 28 كشور عضو ناتو است.
دولت پاكستان از ترس مردم خود، نماينده اي به اين نشست اعزام نكرده است.

 



با هدف آموزش نظاميان سعودي ناو جنگي آمريكا در بندر جده پهلو گرفت

منابع خبري از ورود يك ناو جنگي آمريكا با 2100تفنگدار دريايي به بندر جده خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «ميدل ايست آنلاين»، مقام هاي عربستاني با تاييد اين خبر، از ارائه هرگونه اطلاعات در اين باره خودداري كردند.
براساس اين گزارش، منابع عربستاني فاش كردند: ناو جنگي «يواس اس ايووجيما» كه حامل 2100تفنگدار دريايي است، قرار است در آموزش نيروهاي عربستاني مشاركت داشته باشد.
روزنامه انگليسي زبان، «عرب نيوز» چاپ عربستان نيز اعلام كرد: نيروهاي آمريكايي با نيروهاي دريايي عربستان در عرصه آموزش مشاركت خواهند كرد و فرماندهي مركزي نيروي دريايي آمريكا نيز اين خبر را در فيس بوك خود منتشر كرده است.
شبكه خبري «العالم» نيز به نقل از مجله آمريكايي «مارين لينك» اعلام كرد: كشتي جنگي ايووجيما عملياتي است و در راستاي مناسبات نظامي عربستان و آمريكا وارد بندر جده شده است.
پايگاه اينترنتي «دبكا» وابسته به موساد هم به نقل از منابع اطلاعاتي و نظامي اسرائيل از ورود ناو جنگي آمريكا به بندر جده خبر داد و اعلام كرد: كشتي جنگي ايووجيما كه مقر فرماندهي ناوگان آمريكايي در درياي سرخ است حامل 2200 نيروي دريايي است.
به گزارش اين پايگاه، از دو دهه پيش تاكنون، اين اولين باري است كه عربستان سعودي به اين تعداد از نيروهاي دريايي و هوايي آمريكا اجازه ورود به خاك كشورشان را مي دهند.
ورود اين ناو جنگي به بندر جده در حالي صورت گرفته است كه آمريكايي ها تلاش مي كنند با همراهي عربستان و بحرين، فضايي التهاب آور در منطقه ايجاد كرده و بر طرح ايران هراسي دامن بزنند.
ادامه اعتراض ها عليه آل سعود
هزاران تن از مردم شرق عربستان با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، سياست هاي سركوبگرانه رژيم آل سعود را محكوم كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، مردم منطقه استان «الشرقيه» با برگزاري تظاهرات شبانه و با سر دادن شعارهاي مرگ بر آل سعود، مرگ بر سركوبگران، زنداني سياسي آزاد بايد گردد، بر ادامه مبارزات خود تا دستيابي به خواسته هاي قانوني تاكيد كردند.
برپايه اين گزارش، اين تظاهرات در شهرهاي القطيف و العواميه برگزار شد و مردم خواستار مجازات عوامل كشتار جوانان خود در تظاهرات ماه نوامبر شدند.
همچنين مخالفان عربستاني بار ديگر همبستگي خود را با انقلاب مردم بحرين اعلام كردند.

 



ضمن اعتراض به برگزاري مسابقات يورو ويژن
رهبر زنداني حزب اسلامي جمهوري آذربايجان مردم را به قيام عليه الهام علي اف فراخواند

رهبر زنداني حزب اسلام جمهوري آذربايجان با صدور بيانيه اي خواستار قيام مردم اين كشور بر ضد دولت الهام علي اف شد.
به گزارش خبرگزاري ها دكتر محسن صمداف كه هم اكنون در زندان به سر مي برد در اعتراض به برگزاري مسابقات يورو ويژن و رژه همجنس بازان در جمهوري آذربايجان بيانيه شديداللحني صادر كرد.
وي در بخشي از اين بيانيه گفته است: بعد از اين مي خواهيم از كدام دين و مسلماني دم بزنيم، بايد پرچم هاي عزا بر در خانه هايمان برافرازيم، بايد نام عاشورا را بر زبان نياوريم و يا به خاطر اين ذلت از جانمان بگذريم.
وي ادامه داده است: جا دارد هر مسلماني به خاطر برگزاري رژه همجنس بازان قلبش منفجر شود، مردم بايد بپاخيزند.
رئيس محبوس حزب اسلام جمهوري آذربايجان در ادامه بيانيه افزوده است: دولت شايعه كرده است كه رژه همجنس بازان برگزار نخواهد شد، سؤال اين است مگر مردم مسلمان به رقاصي و بي اخلاقي مجوز داده اند.
دكتر صمداف ادامه داده است: در سخنراني دوم ژانويه سال 2011 گفتم كه حكومت كشور را به مصيبت هاي بيشتري سوق مي دهد و امروز نيز دچار اين فاجعه شده ايم.
فعالان سياسي نيز در جمهوري آذربايجان در حمايت از زندانيان سياسي اعتصاب كرده و خواستار لغو مسابقات يورو ويژن و رژه همجنس بازان در اين كشور شده اند.
به گزارش پرس تي وي «يگانه اميراسلانوف» از اعضاي سازمان مخالف دولت آذربايجان گفت: ما به اعتصاب غذا ادامه مي دهيم تا همه جواناني كه در اعتراضات اخير به دليل برگزاري مسابقات يورو ويژن بازداشت شده اند آزاد شوند.
در جريان اعتراضات اخير نيز معترضان در شهر باكو پايتخت جمهوري آذربايجان خواستار لغو مسابقات و كناره گيري الهام علي اف از قدرت شدند.
قرار است در هفته جاري مسابقات رقص وآواز موسوم به يورو ويژن در باكو برگزار شود و در حاشيه آن نيز همجنس بازان رژه خواهند رفت.
برگزاري مسابقات يورو ويژن در باكو خشم مردم مسلمان آذربايجان را كه بيش از 70 درصد آنها نيز شيعه هستند برانگيخته است.

 



حمايت حزب الله از ارتش براي مهار ناآرامي هاي طرابلس

حزب الله لبنان از دولت و ارتش اين كشور براي برقراري آرامش در شهر طرابلس حمايت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها از لبنان، جنبش مقاومت حزب الله طي بيانيه اي درباره درگيري ها در شمال اين كشور، با دعوت از مردم براي همكاري با دولت و ارتش براي برقراري امنيت در شهر مهم طرابلس، اين خشونت ها را به نفع دشمنان لبنان، خصوصاً رژيم صهيونيستي دانست.
در اين بيانيه كه ديروز جمعه صادر شد، حزب الله اين حوادث را بسيار دردناك دانسته و تأكيد كرده است: «حزب الله نسبت به اين شهر و اهالي آن، همچنين نسبت به امنيت، ثبات و شكوفايي طرابلس بسيار حساس بوده و تنها راه حفظ ثبات در آن را همكاري مثبت و فعالانه ميان مردم و دستگاه هاي امنيتي و نظامي عنوان كرده است.
حزب الله در اين بيانيه همچنين با رد دخالت خود در اين درگيري ها آورده است حزب الله در اين درگيري ها حضور نداشته و اين سخن دايمي مخالفان كه سلاح مقاومت را هدف قرار مي دهند، تنها به اسرائيل خدمت مي كند.
در همين حال در پي ادامه درگيري ها در روز پنجشنبه كه تا صبح جمعه نيز ادامه داشته است: «نجيب ميقاني»، نخست وزير دولت لبنان، روز پنجشنبه طي جلسه اي ويژه كه با مسئولان امنيتي دولت خود تشكيل داد از آنان خواست براي كنترل اوضاع و بازگرداندن امنيت به شهر طرابلس، افراد مسلح را بازداشت و سلاح هاي توزيع شده ميان افراد را جمع آوري كنند.

 



گسترش اعتراض ها عليه اجلاس ناتو در شيكاگو جنگ را هم اكنون متوقف كنيد

نشست سران ناتو فردا در ميان اعتراضات مردمي در آمريكا برگزار مي شود.
با نزديك شدن به زمان برگزاري نشست دو روزه ناتو در شيكاگو (يكشنبه و دوشنبه) تجمعات و اعتراض ها عليه سياست هاي جنگ طلبانه ناتو و آمريكا نيز منسجم تر و گسترده تر مي شود.
طي روزهاي گذشته خيابان هاي منتهي به محل برگزاري اين نشست كه پليس آمريكا يكسال است خود را براي آن آماده مي كند، ساعات ناآرامي به خود ديده است. پليس ضد شورش آمريكا چه با اعضاي جنبش ضد سرمايه داري وال استريت، چه با گروه هاي ضد جنگ و حتي تجمعات دانشجويي رفتار مشابهي داشته است. طبق گزارش هاي منتشر شده ده ها نفر از كساني كه طي اين روزها عليه جنگ افروزي هاي ناتو شعار مي دادند دستگير و روانه بازداشت گاه ها شده اند.
شبكه تلويزيوني پرس تي وي در اين باره گزارش داد: روز پنجشنبه در حالي كه هزاران نفر از مردم آمريكا در حال حركت به سوي محل استقرار هيئت هاي نمايندگي كشورهاي عضو ناتو در شيكاگو بودند فرياد مي زدند: «به ناتو نه بگوئيد؛ هنگام پرواز هواپيماهاي بدون سرنشين، كودكان مي ميرند؛ جنگ را هم اكنون متوقف كنيد و...» شمار زيادي از سراسر آمريكا خود را به شيكاگو رسانده اند تا در آستانه نشست سران 28 كشور عضو ناتو و 22 كشور هم پيمان اين ائتلاف، تظاهرات كنند. در اين ميان گزارش هايي نيز منتشر شده مبني بر اينكه پليس شيكاگو براي كنترل معترضان از شهرهاي «ميلواكي» و «فيلادلفيا» تقاضاي نيروي كمكي كرده است و از ابزار سركوب جديدي استفاده خواهد كرد. پنجشنبه گروهي از اعضاي جنبش وال استريت نيز براي چندمين روز پياپي مقابل ستاد تبليغاتي باراك اوباما تجمع و خواستار توقف جنگ افغانستان و استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين شدند.
گفتني است، اجلاس 2012 ناتو اين بار كمي متفاوت تر از گذشته خواهد بود. اين تفاوت نه به خاطر گستردگي تظاهرات بلكه به دليل قرار داشتن كشورهاي عضو در شرايط خاص است. در همين رابطه «جان آلن»، فرمانده آمريكايي نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در افغانستان گفت: اين نشست وضعيت حضور نيروهاي بين المللي را در افغانستان پس از سال 2014 مشخص خواهد كرد. به اعتقاد «آلن» يكي از محورهاي اصلي نشست فردا، دستيابي به رويكردي مشخص درباره حضور نيروهاي بين المللي در افغانستان خواهد بود.اين ژنرال آمريكايي افزود: اين نشست كم و كيف توافقنامه هاي دوجانبه با افغانستان را مشخص خواهد كرد و بسياري از كشورهاي ناتو نيز با امضاي توافقنامه هايي با افغانستان ميزان تعهدات خود رامشخص خواهند كرد؛ همانطور كه فرانسه، انگليس و ايتاليا و آلمان چنين كردند.
رويكرد جديد دولت فرانسه مبني بر خروج سريع نيروها از افغانستان، بحران اقتصادي، انقلاب هاي اسلامي در كشورهاي عربي از ديگر عوامل تأثيرگذاري هستند كه باعث شده اند برخي تحليلگران از هم اكنون پيش بيني كنند خروجي اجلاس دو روز آينده مطلوب اعضاي اصلي ناتو واقع نگردد.
گفته شده بيش از 2000 خبرنگار اخبار متن و حواشي اين اجلاس را پوشش خواهند داد.

 



يورش 5000 پليس آلمان به صف معترضان در فرانكفورت

پنج هزار پليس ضد شورش آلمان به معترضان اوضاع اقتصادي حمله و شماري از آنها را دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، بيش از 5000 پليس ضد شورش آلمان پنجشنبه و در همان نخستين ساعات آغاز تجمع مردمي عليه اوضاع اقتصادي به آنها حمله ور شده اقدام به ضرب و شتم و دستگيري گروهي از معترضان كردند. گزارش هاي دريافتي حاكي است، معترضان به سياست هاي اقتصادي اروپا محوطه ساختمان بانك مركزي اروپا در فرانكفورت را به عنوان محل برگزاري تجمعات خود برگزيده بودند كه خشونت پليس مانع از آن شد.
آن طور كه اين خبرگزاري انگليسي نوشته، سازمان دهندگان اين تظاهرات اعضاي جنبش تسخير با نام «بلاكيوپاي» هستند كه روزها براي برپايي اين تجمع برنامه ريزي كرده بودند.
گفتني است، اروپا مدت هاست شاهد برگزاري تجمعات ضد سرمايه داري از سوي مردم و خشونت از سوي پليس است. اين خشونت ها در سكوت كامل سازمان هاي بين المللي مدعي حقوق بشر صورت مي گيرند.

 



هشدار نهادهاي مالي-سياسي جهان نسبت به وخامت اوضاع اقتصادي اروپا

نهادهاي مالي، سياسي و رسانه هاي بين المللي نسبت به وخامت اوضاع اقتصادي اروپا به طور بي سابقه اي هشدار دادند.
براي اروپا دو روز گذشته روزهاي هشدار بود، هشدار نسبت به اوضاع اقتصادي؛ منتها جنس و كيفيت اين هشدارها كمي با هشدارهاي قبلي فرق داشت. اولين هشدار متعلق به مركز آمار اروپاست.
اين مركز رسمي اعلام كرده اروپا روزهاي بسيار سختي در پيش دارد و نگراني هاي زيادي مبني بر تشديد بحران اقتصادي اروپا طي ماه هاي آتي وجود دارد.
به گزارش مركز اطلاع رساني قبرس، به نقل از مركز آمار اروپا، منطقه يورو بايد خود را آماده گذراندن «سخت ترين روزهاي خود از سال 1999 تاكنون كند.» اين گزارش سپس با بر شمردن نام كشورهاي يونان، ايتاليا، قبرس، اسلووني، پرتغال، هلند و ايرلند، اضافه مي كند كه اين كشورها اصلا از اوضاع اقتصادي خوبي برخوردار نيستند و نشانه هاي ركود به صورت عيني در اين كشورها مشاهده مي شود. «بدون شك ادامه اين روند در هر يك از كشورهاي يورو بر ساير كشورهاي باثبات نيز تأثير خواهد گذاشت» نتيجه اي است كه اين مركز در پايان هشدار خود به شكل يك هشدار دوم مطرح مي كند. براساس اين گزارش هلند يكي از اين كشورهاي باثبات بود كه اكنون ديگر ثبات اقتصادي ندارد و اين سرنوشت مي تواند گريبان اعضاي قويتر اين منطقه را هم بگيرد.
دومين هشدار جدي متعلق به صندوق بين المللي پول بود. «كريستين لاگارد» رئيس اين صندوق كه معترضان سياست هاي وي را يكي از دلايل اصلي بدبختي هاي خود مي دانند در گفت وگو با تلويزيون هلند نسبت به عواقب مخرب خروج يونان از منطقه يورو هشدار داد.
«لاگارد» گفت: خروج يونان هزينه هاي سنگيني به دنبال دارد و اين مسئله فقط گريبان يونان را نخواهد گرفت.
رئيس اين صندوق از رهبران يونان خواست براي رهايي از اين وضع و نجات همه كشورهاي عضو هم كه شده «در اجراي تعهدات براي باقي ماندن در منطقه يورو» تلاش كنند.
يك روز بعد يعني روز جمعه نوبت به رئيس پارلمان اتحاديه اروپا رسيد تا با دادن هشدار به كساني كه راه نجات اروپا از بحران اقتصادي را خروج يونان از يورو مي دانند، در تعويق «فروپاشي يورو» قدمي برداشته باشد. خبرگزاري فرانسه در اين باره نوشت: «مارتين شولتز» درگفت وگو با راديو آلمان گفته بسياري بر اين باورند كه خروج يونان از يورو باعث پايان چرخه منفي در اقتصاد اروپا خواهد شد اما من هشدار مي دهم در صورتي كه يونان از يورو خارج شود، ظرف چند روز سقوط مي كند. رئيس پارلمان اروپا در حال حاضر در آتن به سر مي برد و طبق گزارش هاي رسيده تصميم دارد به زودي با رئيس جمهور اين كشور از نزديك ديدار و گفت وگو كند.سردبير سياسي و اقتصادي روزنامه انگليسي گاردين به همراه يك كارشناس مطرح امور بانكي انگليس نيز با انتشار يك مقاله مشترك هشدارهايي را با استدلال هاي متفاوت تكرار كردند. به اعتقاد اين روزنامه، پايان يورو قطعي است اما خروج يونان از اين منطقه نيز فاجعه بار خواهد بود. در ادامه اين مقاله مي خوانيم: گزارش هاي رسيده از آتن مبني بر تلاش مردم يونان براي خروج سرمايه ها از بانك هاي اين كشور، موجب افزايش نگراني برخي كشورها از جمله انگليس از تبعات فروپاشي يورو و تاثيرات آن بر اقتصاد آنها شده است.يك تخمين صورت گرفته در رابطه با هزينه هايي كه خروج يونان از حوزه يورو بر اين منطقه تحميل مي كند، نشان مي دهد كه اين حركت تا يك تريليون دلار معادل 5درصد توليد ناخالص داخلي حوزه يورو هزينه دارد.
مقامات رسمي بانكي، خزانه داري و مراجع خدمات مالي انگليس نيز به اتفاق آراء معتقدند خروج يونان از يورو صدمات جدي اقتصاد جهاني به خصوص منطقه يورو خواهد گذاشت.«ما در بزرگترين بحران مالي جهاني هستيم، بزرگترين كاهش توليد جهاني از دهه 1930، بزرگترين بحران بانكي، بزرگترين كسري بودجه زمان صلح، و بزرگترين شريك مالي ما يعني حوزه يورو بدون داشتن هيچ راه حل مشخصي در حال تكه پاره كردن خود است» اينها تكيه ديگري از مقاله اين سه، چهره اقتصادي و سياسي انگليس است كه با انتشار آن در روزنامه گاردين تلاش كرده اند در حد توان عمق بحران مالي اروپا را به نمايش بگذارند.
گفتني است پيش از اين چهره هاي مستقل سياسي و اقتصادي مثل جرج سوروس و ميخائيل گورباچف چنين هشدارهايي داده بودند؛ اما تكرار هشدارهاي جدي تر از زبان مقامات رسمي تر مسئله ديگري است و به نظر مي رسد بايد آن را جدي گرفت!

 



هنيه: صهيونيست ها درسرزمين ما آينده اي ندارند

نخست وزير دولت منتخب فلسطين گفت: دولت غاصب اسرائيل در سرزمين فلسطين آينده اي ندارد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري «فلسطين اليوم»،« اسماعيل هنيه» پس از اقامه نماز جمعه در ديدار با اعضاي كاروان هاي «مايل ها براي لبخند 12 و «پيروزي2» تاكيد كرد: امروز بايد شعار هميشگي خود را ارتقا داده و به جاي اين عبارت كه «هرگز اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت». بگوييم كه اسرائيل درسرزمين فلسطين آينده اي ندارد.
وي ضمن استقبال از كاروان هاي مقابله با حصر غزه خاطرنشان كرد: تداوم سفركاروان ها به نوار غزه دركاهش محاصره عليه ملت فلسطين سهيم بوده و چهره واقعي اسرائيل را در برابر جهانيان آشكار مي سازد.
هنيه با اشاره به سالگرد روز نكبت و پيروزي اسيران درزندان هاي اسرائيل متذكر شد: ما مي توانيم با قلبي پر از درد همچنان به آينده اميدوارم باشيم.

 



در اعتراض به افزايش شهريه ها
دانشجويان دانشگاه كبك در كانادا كلاس هاي درس را به تعطيلي كشاندند

دانشجويان كانادايي در ادامه اعتراضات 14 ماهه خود عليه افزايش شهريه ها و وضعيت بد تحصيلي دست به اعتصاب زدند.
به گزارش فارس، به نقل از شبكه خبري «بي بي سي»، صدها تن از دانشجويان دانشگاه كبك شهر مونترال روز پنجشنبه در ادامه اعتراضات خود نسبت به افزايش هزينه تحصيل و شهريه ها، كلاس هاي درس را به تعطيلي كشاندند. برپايه اين گزارش، با تجمع دانشجويان در سالن هاي اين دانشگاه و سردادن شعار از سوي آنها، استادان اين دانشگاه نيز كلاس ها را ترك كردند.
در همين حال، شبكه «سي بي اس» كانادا كه تعداد دانشجويان تظاهركننده را صدها تن گزارش كرده از احتمال ادامه اين تظاهرات خبر داده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14